ماهنامه دنیای بچه ها شماره 26
ماهنامه دنیای بچه ها شماره 26
1 صفحه 1
سخن سردبیر
مطالعه ،مفیدترین فعالیت زندگی
مطالعــه کتــاب یکــی از بهتریــن و بــا ارزش تریــن عادت هایــی اســت مــا بچه هــا در ایــن ســن
می توانیــم بــه ان عــادت کنیــم و تــا بزرگســالی نیــز ایــن عــادت پســندیده را ادامــه بدهیــم.
در زمــان اوقــات فراغــت در فصــل تابســتان و قبــل از ان بــه دلیــل تعطیلــی مــدارس ،بهتریــن
کار بــه جــای مشــغول شــدن و گذرانــدن وقــت بــا وســایلی ماننــد موبایــل و یــا تبلــت مطالعــه اســت.
مــا می توانیــم بــا کمــک و راهنمایــی بزرگترهــا ،چنــد کتــاب مفیــد بــرای مطالعــه انتخــاب کنیــم و
در یــک زمــان مشــخص بخوانیــم.
لذتــی کــه در کتــاب خوانــدن وجــود دارد در چیــز دیگــری نمی تــوان پیــدا کــرد و انســان هیــچ
جایگزینــی تــا بــه امــروز بــا پیشــرفت تکنولــوژی و انــواع رســانه ها بــرای ان نیافتــه اســت.
یکــی از کارهــای گروهــی دوســتانه کــه بســیار مفیــد اســت و بعضــی از بچــه هــا بــا همکالسـی های
خــود بــه ان مشــغولند ،درســت کــردن گروه هــای کتابخوانــی اســت .گروه هایــی کــه در ان،
ضمــن مطالعــه کتاب هــای مشــخص شــده و صحبــت دربــاره ان ،اعضــاء بــا امانــت دادن کتــاب
بــه همدیگــر بــه نوعــی در بــاال بــردن اگاهــی و ســطح مطالعــه دوستانشــان نیــز کمــک می کننــد.
شایلین مفتخری مظاهری
فهرست مطالب
ماهنامه دنیای بچه ها
سال سوم ،شماره ،26تیر 1399
شماره مجوز81563 :
مدیر مسئول و صاحب امتیاز:
علیرضا مفتخری مظاهری
سردبیر :شایلین مفتخری مظاهری
دبیر تحریریه :شاینا مفتخری مظاهری
تحریریه:
فاطمه عبدالمحمدی -سمیه عبدالمحمدی -
حسین شیردل -پروانه فیروزی -کبری تبریزیان
نشانی دفتر مرکزی:
تهران -خیابان نامجو -خیابان یزدی -کوچه اسالمی -پالک 1
کدپستی1615863111 :
معرفی کتاب (رازهای بابابزرگ قورباغه)
قصه (کواالی قهرمان)
4
اختراعات مهم بشر (دوچرخه)
5
ورزش (وزنه برداری)
6
انیمیشن (شاهزاده خانم کاگویا)
7
موسیقی (فاگوت)
تلفن تماس ( 77579917 - 77630096 :داخلی )2
شبکه توزیع فروش :شرکت نشرگستر امروز 54081 000
3
8
لیتوگرافی و چاپ :کهن
شــما می توانیــد فایــل P.D.Fماهنامــه دنیــای بچــه هــا را در 16صفحــه رنگــی ،بــا مراجعــه بــه ســایت
جــار و نصــب اپلیکیشــن مربوطــه و یــا از طریــق رمزینــه مقابــل دریافــت کنیــد.
88344387 صفحه 2
نازنین زینب نوروزی
معرفی کتاب
رازهای بابابزرگ قورباغه
موضوع کتاب
بابابزرگ هــا معمــوالً چیزهایــی را می داننــد کــه نوه هایشــان هنــوز تجربــه
نکرده انــد .بــرای همیــن شــنیدن تجربه هــای ان هــا شــبیه قصه هــای تــوی
کتاب هــا جــذاب و دوست داشــتنی اســت .در کتــاب «رازهــای بابابــزرگ
قورباغــه» پدربــزرگ عینکــش را بــه چشــم زده ،دســت قورباغــه کوچولــو را
گرفتــه و دوتایــی دارنــد شــاد و خنــدان در جنــگل قــدم می زننــد؛ امــا ایــن
یــک گش ـت وگذار معمولــی نیســت! چــون بابابــزرگ قصــد دارد ســه راز قورباغ ـه ای مهــم زندگــی را بــه
نــوه ی خــود یــاد بدهــد .اخــر قورباغه هــا دشــمنان ترســناک زیــادی دارنــد و همیشــه بایــد حواسشــان را
جمــع کننــد .پــس احتمــال دارد کــه ایــن رازهــا ترســناک باشــند! بــرای مثــال ،اگــر یــک مــار بــزرگ وســط
جنــگل ،از بیــن بوته هــا بیــرون بیایــد و بی صــدا زُل بزنــد تــوی چشــم های شــما ،بایــد چــه کار کنیــد؟
اولیــن چیــزی کــه بــه فکــر قورباغـه ی کوچولــو رســید فــرار کــردن بــود! امــا بابابــزرگ کار دیگــری کــرد.
او می دانســت کــه راز اول شــجاع بــودن اســت؛ امــا همیــن کــه جلــوی مــار بایســتد و داد بزنــد مــن شــجاع
هســتم کافــی اســت؟
معرفی نویسنده کتاب
کیکــو کاســزا در یــک جزیــره کوچکــی در ژاپــن متولــد شــد .او در جوانــی بــه امریــکا رفــت و در
رشــته گرافیــک تحصیــل کــرد.
کیکــو هنــگام کار بــه عنــوان یــک طــراح گرافیــک ،بــه کتــاب هــای تصویرگــری کتــاب کــودک
عالقه منــد شــد .او در وقــت ازاد شــروع بــه خلــق کتاب هــای تصویــری کــرد .اولیــن کتــاب او در
ســال 1981در ژاپــن منتشــر شــد
و پــس از ان وی بــه انتشــار کتــاب
بــه زبــان مــادری خــود ادامــه داد.
وی هــم اکنــون 22کتــاب منتشــر
کــرده اســت و کتاب هایــش بــه 16
زبــان ترجمــه شــده اســت.
3 صفحه 3
قـصــــه
ثنا محمدی
http://www.koodakan.org/story/library/kids.htm
کواالیقهرمان
یکــی بــود یکــی نبــود تــوی
جنــگل هــای اســترالیا کنــار
یــک رود خانــه درخــت
بزرگــی قــرار داشــت کــه
کبوتــری بــا جوجــه هایــش
روی ان درخــت زندگــی
می کر د نــد .
یــک روز کــه جوجــه هــا تنهــا
مانــده بودنــد ،یــک گنجشــک قشــنگ پــر زد کنــار النــه
جوجــه هــا نشســت ،جوجه هــا کــه تابحــال هیــچ پرنــده
ای جــز مــادر و پــدر خودشــان ندیــده بودنــد بــا دیــدن
گنجشــک از تــرس سرهایشــان را زیــر پرهایشــان
کردنــد «مثــا پنهــان شــدند» .
گنجشــک گفــت :چــرا از مــن مــی ترســید ؟ بــه مــن
می گــن گنجشــک منــم بچــه هایــی مثــل شــما دارم،
امــدم برایشــان غــذا پیــدا کنــم.
انهــا بــه گنجشــک گفتنــد :چقــدر تــو زیبــا هســتی و
چــه قشــنگ ســریع بــال مــی زنــی و پــرواز مــی کــن،
گنجشــک گفــت :خداونــد ایــن بالهــای زیبــا را بــه مــن
داده تــا بــا ان هــا بــه هرجایــی کــه مــی خواهــم پــرواز
کنــم.
جوجــه هــا داشــتند بــا گنجشــک صحبــت مــی کردنــد
کــه درخــت تــکان خــورد فــوری ترســیدند و دوبــاره
سرهایشــان را الی پرهــم پنهــان کردند.یــک حیــوان
بــزرگ بــا پنجــه هــای قــوی ،گوشــهای پهــن و بــدن
پشــمالو کــه خیلیــم بــا نمــک و مهربــون بــه نظــر مــی
رســید بــه درخــت چســبیده بــود.
بــه جوجــه هــا نــگاه کــرد و گفــت :نترســید شــما کــه
غــذای مــن نیســتید .جوجــه هــا گفتنــد :مــا را چــه جــوری
دیــدی مــا کــه پنهــان شــدیم .کــواال گفــت :ولــی فقــط
شــما ســرتان را پنهــان کردیــد بدنتــان بیــرون بــود
جوجه هــای قشــنگ اســم مــن کــواال اســت مــن نوعــی
1
خــرس درختــی هســتم و در
همســایگی شــما بــا خانــواده ام
کنــار ایــن درخــت زندگــی
میکنــم.
جوجــه هــا گفتنــد :خــوش بــه
حالــت مــی تونــی همــه جــا
بــروی .کــواال گفــت :ولــی مــن و
همــه حیوانــات کــه بــال نداریــم
دوســت داریــم مثــل شــما پرنــده باشــیم و در اســمان
ابــی و زیبــای خداونــد پــرواز کنیــم خــدا نعمــت بــزرگ
پــرواز کــردن را بــه شــما داده صبــر کنیــد بزرگتــر
شــوید ،عجلــه نکنیــد ،شــما هــم مــی توانیــد مثــل مــادر
و پــدر خودتــان قشــنگ بــه هرجایــی کــه خواســتید
پــرواز کنیــد.
یــک مرتبــه کــواال دیــد عقابــی بــه النــه کبوترهــا بــرای
شــکار جوجــه هــا مــی ایــد ،کــواال ســریع فریــاد زد:
خطــر و خــود را روی النــه ی جوجــه هــا انداخــت و بــا
پنجــه هــای خــود بــه بــال هــای پرنــده شــکاری مــی زد،
تــا پرنــده را دور کنــد.
گنجشــک کــه ایــن صحنــه را دیــد خــود را بــه کبوتــر
پــدر و مــادر رســاند و گفــت :جوجــه هایتــان در خطــر
هســتند زود بیائیــد .خانــم کاکلــی و کــواال بــا کمــک
هــم بــه هــر زحمتــی کــه بــود پرنــده ی شــکاری را
دور کردنــد .کــواال کمــی زخمــی شــده بــود ولــی
خوشــحال بــود کــه توانســته جوجــه هــای همســایه را
نجــات بدهــد .کبوتــر مــادر از گنجشــک و کــواال بــرای
نجــات جــان جوجــه هایشــان تشــکر کــرد و بعــد از ان
داســتان شــجاعت کــواال در جنــگل پیچیــد و همــه او را
کــواالی قهرمــان مــی نامیدنــد.
قصــه ی مــا بــه ســر رســید عقــاب بــه نقشــه خــودش
بــرای خــوردن جوجــه هــا نرســید .بــاال رفتــم دوغ بــود
پائیــن امدیــم ماســت بــود قصــه ی مــا راســت بــود. صفحه 4
اختراعاتی ها
دانستن
مهم بشر
ملینا محمدی
دوچرخه
دوچرخــه وســیله نقلیــه ای اســت ســبک و دارای دو
چــرخ کــه بــه کمــک پــا زدن حرکــت می کنــد .تاریخچــه
دوچرخه ســواری بــه عنــوان یــک ورزش بــا تاریخچــه
خــود دوچرخــه ،ارتبــاط کامــل دارد.
اولیــن فــرد در تاریــخ کــه ســوار بــر دوچرخــه شــد،
یــک فرانســوی بــه نــام ســیوراک بــود .ســیوراک ،در
ســال 1690میــادی دوچرخــه ای چوبــی ســاخت کــه
شــاخه هایی عمــودی بــر روی چرخهــای ان قــرار
داشــت و هــر دو چــرخ بــه وســیله یــک چــوب افــق بــه
هــم متصــل می شــد .ایــن دســتگاه ،پنجــه رکاب نداشــت
و حرکــت ان بــه کمــک فشــار دادن پاهــا بــر روی زمیــن
صــورت می گرفــت .اهالــی پاریــس ،دوچرخــه ســیوراک
را اســب چوبــی عنــوان داده بودنــد.
در ســال ،1817در شــهر کارلســروهه المــان شــخصی
بــه نــام بــارون فــون دریــاس دوچرخــه پایــی کاملتــری
ســاخت و یــک زیــن کوچــک هــم بــر روی ان قــرار داد.
دوچرخه هــای فــون دریــاس بــه زودی در چنــد پایتخــت
اروپایــی بــه مــردم معرفــی شــد و شــخصی بــه نــام دنیس
جانســون یکــی از انهــا را بــا خــود بــه انگلســتان بــرد تــا
از روی ان بســازد و بفروشــد.
در ســال 1860در فرانســه ،کارخانـه داری بــه نــام میشــو
بــه دوچرخــه عالقمنــد شــد و تصمیــم گرفــت تغییراتــی
در ان بــه وجــود بیــاورد .بــرای ایــن کار ،میشــو مهنــدس
جــوان و مبتکــری بــه نــام پی یــر اللمنــت را بــه اســتخدام
کارخانــه خــود دراورد.
در ســال 1871در انگلســتان دوچرخـه ای بــه بــازار امــد
کــه کــم و بیــش شــبیه بون شــیکر بــود .ایــن دوچرخــه را
شــخصی بــه نــام جیمــز اســتانلی چنــان ســاخته بــود کــه
چرخــی بــزرگ در جلــو و چرخــی کوچــک در عقــب
داشــت و بــا یــک پــدال کــه در مرکــز چــرخ جلــو کار
گذاشــته شــده بــود ،حرکــت می کــرد.
در ســال 1889میــادی دانلــپ از تایرهــای هــوادار
بــرای دوچرخــه اســتفاده کــرد .نخســتین تایــری
5
کــه دانلــپ ســاخت ،اکنــون در مــوزه «ادینبــورد» در
انگلســتان نگهــداری می شــود .ایــن تایــر پیــش از انکــه
بــاز نشســته شــود ،حــدود پنــج هــزار کیلومتــر کار کرده
بــود .در اواخــر ســال ،1888گروهبــان بلفســت بــرای
کمپانــی دانلــپ الســتیک تویــی و رویــی دوچرخــه را
ســاخت و از ان تاریــخ تاکنــون دوچرخــه را بــه صورتــی
کــه امــروز معمــول اســت می ســازند .در ســال 1896بــا
شــروع نخســتین دوره بازیهــای المپیــک نوین ،مســابقات
دوچرخه ســواری بــه عنــوان یــک رشــته ورزشــی مســتقل
و پرطرفــدار در برنامــه بازیهــا گنجانــده شــد.
در ســال ،1878اولیــن اتحادیــه ملــی دوچرخه ســواران
در انگلســتان تاســیس شــد و ایــن اتحادیــه ،مقــررات
خاصــی بــرای مســابقات دوچرخه ســواری در جــاده و
پیســت برقــرار کــرد.
در ســال ،1891دوچرخــ ه ســواری بــه نــام پاگربیــل
موفــق شــد 142ســاعت (حــدود 6شــبانه روز) پیوســته
رکاب بزنــد .ایــن رکوردگیــری در مکانــی کــه امــروزه
مجموعــه بســیار بــزرگ مدیســون اســکوئرگاردن
نیویــورک برپــا شــده اســت ،صــورت گرفــت.
در ســال ،1895لوتر.اچ.پورتــر کتابــی منتشــر کــرد بــا
عنــوان «دوچرخه ســواری بــرای تندرســتی و تفریــح».
پورتــر در کتــاب خــود خاصیــت دوچرخه ســواری را در
کــم کــردن وزن ،افزایــش قــدرت بــدن و بهبــود تنفــس
شــرح داده بــود.
ن المللــی دوچرخ ه ســواری ،در
پایـ ه هــای فدراســیون بیـ
ن المللــی دوچرخـه
ســال 1900بــا تاســیس اتحادیــه بیـ
ســواری ،ریختــه شــد .مرکــز ایــن اتحادیــه در شــهر
پاریــس بــود. صفحه 5
ورزش
وزنه برداری
ستایش گماری
بشــر بــرای حفاظــت خــود در غارهــا ،ناگزیــر بــه جابجایــی
ســنگ هــای بــزرگ بــرای قــرار دادن در مقابــل ورودی
انهــا بــوده اســت .مصریهــا بــرای ســاختن مجســمه هــای
عظیــم فراعنــه و اهــرام ثالثــه ،مــردان قــوی ان روز جهــان
را در کنــار نیــل گــرد اوردنــد و انهــا را بــه ســاختن مجســمه
هــای ســنگی وا داشــتند.
کاوش هــای باســتان شناســی نشــان مــی دهــد وزنــه بــرداری
و وزنــه پرانــی بــه همــراه دو و میدانــی و ژیمناســتیک در
یونــان باســتان تمریــن مــی شــده اســت .همچنیــن وزنــه بــرداری و وزنــه پرانــی جزئــی از بازیهــای
تیلــی تیــان ایرلنــدی هــا در 4000ســال قبــل بــوده اســت“ .میلــو” از اهالــی “کورتونــا” ســالهای ســال
قهرمــان المپیــک باســتان بــود و مــدت 28ســال مقــام خــود را حفــظ کــرد.
اولیــن اثــار بوجــود امــدن ایــن ورزش زمانیســت کــه در یونــان باســتان ورزشــکاران بــه وزنــه پرانــی
وزنــه بــرداری جدیــد در اروپــا توســط اروپاییــان پایــه گــذاری شــد و بــه نظــر مــی رســد کــه در وهلــه
نخســت جوانــان روســتایی بدیــن کار دســت زدنــد تــا قــدرت و برتــری خــود را نســبت بــه هــم ســاالن
خــود نشــان دهنــد و بــا قدرتشــان خودنمایــی می کردنــد.
رقابــت هــای وزنــه بــرداری شــامل دو مســابقه «یــک
ضــرب» و « دو ضــرب» اســت .در ابتــدا شــرکت کننــدگان
در حرکــت « یــک ضــرب »مســابقه می دهنــد و شــروع بــه
بــاال بــردن وزنــه مــی کننــد.
نخســت ورزشــکارانی کــه ســبک تریــن وزنــه هــا
را انتخــاب کردنــد ،ان هــا را بــاالی ســر مــی برنــد و
ســرانجام ،کار بــا بلنــد کــردن ســنگین تــرن وزنــه خاتمه
مــی یابــد .هــر ورزشــکار ســه بــار فرصــت دارد کــه وزنــه
هــای درخواســتی خــود را بــاالی ســر ببــرد.
هــر وزنــه بــردار بــرای بلنــد کــردن وزنــه یــک دقیقــه
فرصــت دارد .اغــاز ایــن زمــان از لحظــه ای اســت کــه صفحــه گــذار از روی تختــه ،خــارج مــی شــود،
یعنــی بــه محــض اینکــه وزنــه هــا در هالتــر قــرار گرفتنــد و وزنــه ی مــورد نظــر وزنــه بــردار امــاده شــد،
او یــک دقیقــه فرصــت دارد کــه ان را بــاالی ســر ببــرد.
اگــر وزنــه بــردار نتوانــد وزنــه ای را بــاالی ســر ببــرد ،بــرای حرکــت بعــدی مــی توانــد وزنــه ا ی ســنگین
تــر از ان را درخواســت کنــد.
در صورتــی کــه وزنــه هــای انتخابــی طــوری باشــند کــه وزنــه بــردار دو بــار پشــت ســر هــم مجبــور بــه
بلنــد کــردن وزنــه باشــد ،در بــار دوم دو دقیقــه فرصــت دارد کــه وزنــه اش را بــاالی ســر ببــرد.
6 صفحه 6
انیمیشن
سارا گماری
داستان شاهزاده خانم کاگویا
مــرد بامبوشــکن یــک روز از دل ســاقه ی بامبــو دختــر کوچــک زیبایــی را پیــدا می کنــد .او را بــه
خانــه می بــرد و همــراه همســرش بــا شــادی دختــر را بــزرگ می کننــد .بچه هــای روســتا دختــر
را بامبــوی کوچــک صــدا می زننــد امــا مــرد نامــش را شــاهزاده خانم گذاشــته.
از دل بامبوهــا بــرای دختــر ســکه های طــا و
لباس هــای رنگارنــگ بیــرون می ریــزد کــه باعــث
می شــود مــرد فکــر کنــد دختــر بایــد زندگــی
مثــل شــاهزاده ها در شــهر داشــته باشــد .انهــا بــه
شــهر می رونــد امــا دختــر روز بــه روز غمگین تــر
می شــود.
ســال ها پیــش تلویزیــون فیلــم «شــاهزاده خانمــی
از مــاه» را پخــش کــرد .ان فیلــم و حــاال ایــن
انیمیشــن محصــول اســتودیو انیمیشــن گیبلــی هــر
دو برداشــتی از یــک افســانه عامیان ـه ی ژاپنــی بــه
نــام «مــرد بامبوشــکن» هســتند.
امــا ایــن اثــر بــا اثــار خــوش اب و رنــگ بــا
کاراکترهــای عجیــب و غریــب بامــزه گیبلــی
متفــاوت اســت .اینجــا همــه چیــز کمرنگ تــر
اســت« .کاگویــا» نقاشــی های ابرنــگ اســت و
بهتریــن حالــت بــرای تعریــف کــردن افســانه ی
قدیمــی کــه نشــانه هایی از فرهنــگ یــک کشــور
کهــن را بــا خــودش دارد.
کاگویــا وقتــی در طبیعــت اســت نزدیک تریــن رابطــه را بــا زمیــن و زمینیهــا دارد .بــه شــهر کــه
می ایــد و درگیــر حقه بازی هــا و تشــریفات می شــود از زمیــن هــم فاصلــه می گیــرد ان قــدر کــه در
یــک لحظــه ارزو کنــد بــه مــاه برگــردد.
7 صفحه 7
موسیقی
شاینا مفتخری مظاهری
فاگوت(باسون)
فاگــوت از ســازهای بــادی چوبــی اســت کــه قمیــش دوزبانـه ای دارد.
صــدای ایــن ســاز در ناحیــه بــاس اســت .فاگــوت را در کشــورهای
انگلیســی زبان «باســون» می خواننــد.
فاگوت (باسون) جزو سازهای بادی چوبی دوزبانه است.
اصــول ســاختمان ان ماننــد کالرینــت اســت .طــول لولــهٔ ان در
مجمــوع کمــی کمتــر از ۳متــر اســت کــه دوپنجــم ان ،بــه خاطــر
راحتــیِ اجــرا و بــه دســت گرفتــن ســاز بــر روی خــود خــم شــده و در
کنــار یــا عقــب لولــهٔ درازتــر قــرار گرفته اســت.
زبانه ها به وسیلهٔ لولهٔ نازکی به لولهٔ اصلی ساز وصل شده اند.
لولهٔ اصلی ساز به طور مخروطی شکل است.
در نت نویســی ایــن ســاز از ســه کلیــد اســتفاده می شــود« :کلیدفــا»،
«کلیــددو» و «کلیدســل».
ایــن ســاز قــادر بــه ایجــاد اصــوات قــوی
و ضعیــف ،انــواع لگاتوهــا (اتصــال اصوات
پی درپــی ملــودی) و اصــوات منقطــع
بــوده و ترکیــب ان بــا ســاز کرانگلــه در
ارکستراســیون بســیار معمــول اســت.
در مقایســه بــا ســازهای زهــی ،باســون
صدایــی معــادل ویولن ســل دارد و
می توانــد ســه اکتــاو اجــرا کنــد.
بــرای نواختــن ،زبانــه دوبــل ایــن ســاز
مابیــن لب هــا قــرار داده می شــود و در
ان دمیــده می شــود کــه ایــن امــر منجــر
بــه ارتعــاش دو زبانــه در برابــر هــم می شــود .ایــن دو زبانــه بــا ســرعت خیلــی
زیــاد ،بــاز و بســته می شــوند کــه منجــر بــه وارد کــردن مقادیــر کمــی هــوا در
داخــل ســتون هــوای موجــود در ســاز می شــوند کــه ایــن ســتون هــوا ،مطابــق بــا
ایــن مقادیــر کــم هــوای ورودی بــه حرکــت درمی ایــد.
دیواره هــای باســون فوق العــاده ضخیــم هســتند کــه امــکان ســاختن ســوراخ های
انگشــت را بــه صــورت زاویــه دار بــا چــوب می دهــد .بنابرایــن باسونیســت
می توانــد بــه راحتــی بــه همــه ســوراخ های انگشــت دسترســی داشــته باشــد.
ضخامــت دیــواره نیــز عامــل مهمــی در تعییــن رنــگ صــدای ســاز اســت. صفحه 8