ماهنامه دنیای بچه ها شماره 26 - مگ لند
0

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 26

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 26

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 26

1 صفحه 1 ‫سخن سردبیر‬ ‫مطالعه‪ ،‬مفیدترین فعالیت زندگی‬ ‫مطالعــه کتــاب یکــی از بهتریــن و بــا ارزش تریــن عادت هایــی اســت مــا بچه هــا در ایــن ســن‬ ‫می توانیــم بــه ان عــادت کنیــم و تــا بزرگســالی نیــز ایــن عــادت پســندیده را ادامــه بدهیــم‪.‬‬ ‫در زمــان اوقــات فراغــت در فصــل تابســتان و قبــل از ان بــه دلیــل تعطیلــی مــدارس‪ ،‬بهتریــن‬ ‫کار بــه جــای مشــغول شــدن و گذرانــدن وقــت بــا وســایلی ماننــد موبایــل و یــا تبلــت مطالعــه اســت‪.‬‬ ‫مــا می توانیــم بــا کمــک و راهنمایــی بزرگترهــا‪ ،‬چنــد کتــاب مفیــد بــرای مطالعــه انتخــاب کنیــم و‬ ‫در یــک زمــان مشــخص بخوانیــم‪.‬‬ ‫لذتــی کــه در کتــاب خوانــدن وجــود دارد در چیــز دیگــری نمی تــوان پیــدا کــرد و انســان هیــچ‬ ‫جایگزینــی تــا بــه امــروز بــا پیشــرفت تکنولــوژی و انــواع رســانه ها بــرای ان نیافتــه اســت‪.‬‬ ‫یکــی از کارهــای گروهــی دوســتانه کــه بســیار مفیــد اســت و بعضــی از بچــه هــا بــا همکالسـی های‬ ‫خــود بــه ان مشــغولند‪ ،‬درســت کــردن گروه هــای کتابخوانــی اســت‪ .‬گروه هایــی کــه در ان‪،‬‬ ‫ضمــن مطالعــه کتاب هــای مشــخص شــده و صحبــت دربــاره ان‪ ،‬اعضــاء بــا امانــت دادن کتــاب‬ ‫بــه همدیگــر بــه نوعــی در بــاال بــردن اگاهــی و ســطح مطالعــه دوستانشــان نیــز کمــک می کننــد‪.‬‬ ‫شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫فهرست مطالب‬ ‫ماهنامه دنیای بچه ها‬ ‫سال سوم‪ ،‬شماره ‪ ،26‬تیر ‪1399‬‬ ‫شماره مجوز‪81563 :‬‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪:‬‬ ‫علیرضا مفتخری مظاهری‬ ‫سردبیر‪ :‬شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫تحریریه‪:‬‬ ‫فاطمه عبدالمحمدی‪ -‬سمیه عبدالمحمدی ‪-‬‬ ‫حسین شیردل‪ -‬پروانه فیروزی‪ -‬کبری تبریزیان‬ ‫نشانی دفتر مرکزی‪:‬‬ ‫تهران‪ -‬خیابان نامجو‪ -‬خیابان یزدی ‪-‬کوچه اسالمی‪ -‬پالک ‪1‬‬ ‫کدپستی‪1615863111 :‬‬ ‫معرفی کتاب (رازهای بابابزرگ قورباغه)‬ ‫قصه (کواالی قهرمان)‬ ‫‪4‬‬ ‫اختراعات مهم بشر (دوچرخه)‬ ‫‪5‬‬ ‫ورزش (وزنه برداری)‬ ‫‪6‬‬ ‫انیمیشن (شاهزاده خانم کاگویا)‬ ‫‪7‬‬ ‫موسیقی (فاگوت)‬ ‫تلفن تماس ‪( 77579917 - 77630096 :‬داخلی ‪)2‬‬ ‫شبکه توزیع فروش‪ :‬شرکت نشرگستر امروز ‪54081 000‬‬ ‫‪3‬‬ ‫‪8‬‬ ‫لیتوگرافی و چاپ‪ :‬کهن‬ ‫شــما می توانیــد فایــل ‪ P.D.F‬ماهنامــه دنیــای بچــه هــا را در‪ 16‬صفحــه رنگــی‪ ،‬بــا مراجعــه بــه ســایت‬ ‫جــار و نصــب اپلیکیشــن مربوطــه و یــا از طریــق رمزینــه مقابــل دریافــت کنیــد‪.‬‬ ‫‪88344387‬‬ صفحه 2 ‫نازنین زینب نوروزی‬ ‫معرفی کتاب‬ ‫رازهای بابابزرگ قورباغه‬ ‫موضوع کتاب‬ ‫بابابزرگ هــا معمــوالً چیزهایــی را می داننــد کــه نوه هایشــان هنــوز تجربــه‬ ‫نکرده انــد‪ .‬بــرای همیــن شــنیدن تجربه هــای ان هــا شــبیه قصه هــای تــوی‬ ‫کتاب هــا جــذاب و دوست داشــتنی اســت‪ .‬در کتــاب «رازهــای بابابــزرگ‬ ‫قورباغــه» پدربــزرگ عینکــش را بــه چشــم زده‪ ،‬دســت قورباغــه کوچولــو را‬ ‫گرفتــه و دوتایــی دارنــد شــاد و خنــدان در جنــگل قــدم می زننــد؛ امــا ایــن‬ ‫یــک گش ـت وگذار معمولــی نیســت! چــون بابابــزرگ قصــد دارد ســه راز قورباغ ـه ای مهــم زندگــی را بــه‬ ‫نــوه ی خــود یــاد بدهــد‪ .‬اخــر قورباغه هــا دشــمنان ترســناک زیــادی دارنــد و همیشــه بایــد حواسشــان را‬ ‫جمــع کننــد‪ .‬پــس احتمــال دارد کــه ایــن رازهــا ترســناک باشــند! بــرای مثــال‪ ،‬اگــر یــک مــار بــزرگ وســط‬ ‫جنــگل‪ ،‬از بیــن بوته هــا بیــرون بیایــد و بی صــدا زُل بزنــد تــوی چشــم های شــما‪ ،‬بایــد چــه کار کنیــد؟‬ ‫اولیــن چیــزی کــه بــه فکــر قورباغـه ی کوچولــو رســید فــرار کــردن بــود! امــا بابابــزرگ کار دیگــری کــرد‪.‬‬ ‫او می دانســت کــه راز اول شــجاع بــودن اســت؛ امــا همیــن کــه جلــوی مــار بایســتد و داد بزنــد مــن شــجاع‬ ‫هســتم کافــی اســت؟‬ ‫معرفی نویسنده کتاب‬ ‫کیکــو کاســزا در یــک جزیــره کوچکــی در ژاپــن متولــد شــد‪ .‬او در جوانــی بــه امریــکا رفــت و در‬ ‫رشــته گرافیــک تحصیــل کــرد‪.‬‬ ‫کیکــو هنــگام کار بــه عنــوان یــک طــراح گرافیــک‪ ،‬بــه کتــاب هــای تصویرگــری کتــاب کــودک‬ ‫عالقه منــد شــد‪ .‬او در وقــت ازاد شــروع بــه خلــق کتاب هــای تصویــری کــرد‪ .‬اولیــن کتــاب او در‬ ‫ســال ‪ 1981‬در ژاپــن منتشــر شــد‬ ‫و پــس از ان وی بــه انتشــار کتــاب‬ ‫بــه زبــان مــادری خــود ادامــه داد‪.‬‬ ‫وی هــم اکنــون ‪ 22‬کتــاب منتشــر‬ ‫کــرده اســت و کتاب هایــش بــه ‪16‬‬ ‫زبــان ترجمــه شــده اســت‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫قـصــــه‬ ‫ثنا محمدی‬ ‫‪http://www.koodakan.org/story/library/kids.htm‬‬ ‫کواالیقهرمان‬ ‫یکــی بــود یکــی نبــود تــوی‬ ‫جنــگل هــای اســترالیا کنــار‬ ‫یــک رود خانــه درخــت‬ ‫بزرگــی قــرار داشــت کــه‬ ‫کبوتــری بــا جوجــه هایــش‬ ‫روی ان درخــت زندگــی‬ ‫می کر د نــد ‪.‬‬ ‫یــک روز کــه جوجــه هــا تنهــا‬ ‫مانــده بودنــد‪ ،‬یــک گنجشــک قشــنگ پــر زد کنــار النــه‬ ‫جوجــه هــا نشســت‪ ،‬جوجه هــا کــه تابحــال هیــچ پرنــده‬ ‫ای جــز مــادر و پــدر خودشــان ندیــده بودنــد بــا دیــدن‬ ‫گنجشــک از تــرس سرهایشــان را زیــر پرهایشــان‬ ‫کردنــد «مثــا پنهــان شــدند» ‪.‬‬ ‫گنجشــک گفــت‪ :‬چــرا از مــن مــی ترســید ؟ بــه مــن‬ ‫می گــن گنجشــک منــم بچــه هایــی مثــل شــما دارم‪،‬‬ ‫امــدم برایشــان غــذا پیــدا کنــم‪.‬‬ ‫انهــا بــه گنجشــک گفتنــد‪ :‬چقــدر تــو زیبــا هســتی و‬ ‫چــه قشــنگ ســریع بــال مــی زنــی و پــرواز مــی کــن‪،‬‬ ‫گنجشــک گفــت‪ :‬خداونــد ایــن بالهــای زیبــا را بــه مــن‬ ‫داده تــا بــا ان هــا بــه هرجایــی کــه مــی خواهــم پــرواز‬ ‫کنــم‪.‬‬ ‫جوجــه هــا داشــتند بــا گنجشــک صحبــت مــی کردنــد‬ ‫کــه درخــت تــکان خــورد فــوری ترســیدند و دوبــاره‬ ‫سرهایشــان را الی پرهــم پنهــان کردند‪.‬یــک حیــوان‬ ‫بــزرگ بــا پنجــه هــای قــوی‪ ،‬گوشــهای پهــن و بــدن‬ ‫پشــمالو کــه خیلیــم بــا نمــک و مهربــون بــه نظــر مــی‬ ‫رســید بــه درخــت چســبیده بــود‪.‬‬ ‫بــه جوجــه هــا نــگاه کــرد و گفــت‪ :‬نترســید شــما کــه‬ ‫غــذای مــن نیســتید‪ .‬جوجــه هــا گفتنــد‪ :‬مــا را چــه جــوری‬ ‫دیــدی مــا کــه پنهــان شــدیم‪ .‬کــواال گفــت‪ :‬ولــی فقــط‬ ‫شــما ســرتان را پنهــان کردیــد بدنتــان بیــرون بــود‬ ‫جوجه هــای قشــنگ اســم مــن کــواال اســت مــن نوعــی‬ ‫‪1‬‬ ‫خــرس درختــی هســتم و در‬ ‫همســایگی شــما بــا خانــواده ام‬ ‫کنــار ایــن درخــت زندگــی‬ ‫میکنــم‪.‬‬ ‫جوجــه هــا گفتنــد‪ :‬خــوش بــه‬ ‫حالــت مــی تونــی همــه جــا‬ ‫بــروی‪ .‬کــواال گفــت‪ :‬ولــی مــن و‬ ‫همــه حیوانــات کــه بــال نداریــم‬ ‫دوســت داریــم مثــل شــما پرنــده باشــیم و در اســمان‬ ‫ابــی و زیبــای خداونــد پــرواز کنیــم خــدا نعمــت بــزرگ‬ ‫پــرواز کــردن را بــه شــما داده صبــر کنیــد بزرگتــر‬ ‫شــوید‪ ،‬عجلــه نکنیــد‪ ،‬شــما هــم مــی توانیــد مثــل مــادر‬ ‫و پــدر خودتــان قشــنگ بــه هرجایــی کــه خواســتید‬ ‫پــرواز کنیــد‪.‬‬ ‫یــک مرتبــه کــواال دیــد عقابــی بــه النــه کبوترهــا بــرای‬ ‫شــکار جوجــه هــا مــی ایــد‪ ،‬کــواال ســریع فریــاد زد‪:‬‬ ‫خطــر و خــود را روی النــه ی جوجــه هــا انداخــت و بــا‬ ‫پنجــه هــای خــود بــه بــال هــای پرنــده شــکاری مــی زد‪،‬‬ ‫تــا پرنــده را دور کنــد‪.‬‬ ‫گنجشــک کــه ایــن صحنــه را دیــد خــود را بــه کبوتــر‬ ‫پــدر و مــادر رســاند و گفــت‪ :‬جوجــه هایتــان در خطــر‬ ‫هســتند زود بیائیــد‪ .‬خانــم کاکلــی و کــواال بــا کمــک‬ ‫هــم بــه هــر زحمتــی کــه بــود پرنــده ی شــکاری را‬ ‫دور کردنــد‪ .‬کــواال کمــی زخمــی شــده بــود ولــی‬ ‫خوشــحال بــود کــه توانســته جوجــه هــای همســایه را‬ ‫نجــات بدهــد‪ .‬کبوتــر مــادر از گنجشــک و کــواال بــرای‬ ‫نجــات جــان جوجــه هایشــان تشــکر کــرد و بعــد از ان‬ ‫داســتان شــجاعت کــواال در جنــگل پیچیــد و همــه او را‬ ‫کــواالی قهرمــان مــی نامیدنــد‪.‬‬ ‫قصــه ی مــا بــه ســر رســید عقــاب بــه نقشــه خــودش‬ ‫بــرای خــوردن جوجــه هــا نرســید‪ .‬بــاال رفتــم دوغ بــود‬ ‫پائیــن امدیــم ماســت بــود قصــه ی مــا راســت بــود‪.‬‬ صفحه 4 ‫اختراعاتی ها‬ ‫دانستن‬ ‫مهم بشر‬ ‫ملینا محمدی‬ ‫دوچرخه‬ ‫دوچرخــه وســیله نقلیــه ای اســت ســبک و دارای دو‬ ‫چــرخ کــه بــه کمــک پــا زدن حرکــت می کنــد‪ .‬تاریخچــه‬ ‫دوچرخه ســواری بــه عنــوان یــک ورزش بــا تاریخچــه‬ ‫خــود دوچرخــه‪ ،‬ارتبــاط کامــل دارد‪.‬‬ ‫اولیــن فــرد در تاریــخ کــه ســوار بــر دوچرخــه شــد‪،‬‬ ‫یــک فرانســوی بــه نــام ســیوراک بــود‪ .‬ســیوراک‪ ،‬در‬ ‫ســال ‪ 1690‬میــادی دوچرخــه ای چوبــی ســاخت کــه‬ ‫شــاخه هایی عمــودی بــر روی چرخهــای ان قــرار‬ ‫داشــت و هــر دو چــرخ بــه وســیله یــک چــوب افــق بــه‬ ‫هــم متصــل می شــد‪ .‬ایــن دســتگاه‪ ،‬پنجــه رکاب نداشــت‬ ‫و حرکــت ان بــه کمــک فشــار دادن پاهــا بــر روی زمیــن‬ ‫صــورت می گرفــت‪ .‬اهالــی پاریــس‪ ،‬دوچرخــه ســیوراک‬ ‫را اســب چوبــی عنــوان داده بودنــد‪.‬‬ ‫در ســال ‪ ،1817‬در شــهر کارلســروهه المــان شــخصی‬ ‫بــه نــام بــارون فــون دریــاس دوچرخــه پایــی کاملتــری‬ ‫ســاخت و یــک زیــن کوچــک هــم بــر روی ان قــرار داد‪.‬‬ ‫دوچرخه هــای فــون دریــاس بــه زودی در چنــد پایتخــت‬ ‫اروپایــی بــه مــردم معرفــی شــد و شــخصی بــه نــام دنیس‬ ‫جانســون یکــی از انهــا را بــا خــود بــه انگلســتان بــرد تــا‬ ‫از روی ان بســازد و بفروشــد‪.‬‬ ‫در ســال ‪ 1860‬در فرانســه‪ ،‬کارخانـه داری بــه نــام میشــو‬ ‫بــه دوچرخــه عالقمنــد شــد و تصمیــم گرفــت تغییراتــی‬ ‫در ان بــه وجــود بیــاورد‪ .‬بــرای ایــن کار‪ ،‬میشــو مهنــدس‬ ‫جــوان و مبتکــری بــه نــام پی یــر اللمنــت را بــه اســتخدام‬ ‫کارخانــه خــود دراورد‪.‬‬ ‫در ســال ‪ 1871‬در انگلســتان دوچرخـه ای بــه بــازار امــد‬ ‫کــه کــم و بیــش شــبیه بون شــیکر بــود‪ .‬ایــن دوچرخــه را‬ ‫شــخصی بــه نــام جیمــز اســتانلی چنــان ســاخته بــود کــه‬ ‫چرخــی بــزرگ در جلــو و چرخــی کوچــک در عقــب‬ ‫داشــت و بــا یــک پــدال کــه در مرکــز چــرخ جلــو کار‬ ‫گذاشــته شــده بــود‪ ،‬حرکــت می کــرد‪.‬‬ ‫در ســال ‪ 1889‬میــادی دانلــپ از تایرهــای هــوادار‬ ‫بــرای دوچرخــه اســتفاده کــرد‪ .‬نخســتین تایــری‬ ‫‪5‬‬ ‫کــه دانلــپ ســاخت‪ ،‬اکنــون در مــوزه «ادینبــورد» در‬ ‫انگلســتان نگهــداری می شــود‪ .‬ایــن تایــر پیــش از انکــه‬ ‫بــاز نشســته شــود‪ ،‬حــدود پنــج هــزار کیلومتــر کار کرده‬ ‫بــود‪ .‬در اواخــر ســال ‪ ،1888‬گروهبــان بلفســت بــرای‬ ‫کمپانــی دانلــپ الســتیک تویــی و رویــی دوچرخــه را‬ ‫ســاخت و از ان تاریــخ تاکنــون دوچرخــه را بــه صورتــی‬ ‫کــه امــروز معمــول اســت می ســازند‪ .‬در ســال ‪ 1896‬بــا‬ ‫شــروع نخســتین دوره بازیهــای المپیــک نوین‪ ،‬مســابقات‬ ‫دوچرخه ســواری بــه عنــوان یــک رشــته ورزشــی مســتقل‬ ‫و پرطرفــدار در برنامــه بازیهــا گنجانــده شــد‪.‬‬ ‫در ســال ‪ ،1878‬اولیــن اتحادیــه ملــی دوچرخه ســواران‬ ‫در انگلســتان تاســیس شــد و ایــن اتحادیــه‪ ،‬مقــررات‬ ‫خاصــی بــرای مســابقات دوچرخه ســواری در جــاده و‬ ‫پیســت برقــرار کــرد‪.‬‬ ‫در ســال ‪ ،1891‬دوچرخــ ه ســواری بــه نــام پاگربیــل‬ ‫موفــق شــد ‪ 142‬ســاعت (حــدود ‪ 6‬شــبانه روز) پیوســته‬ ‫رکاب بزنــد‪ .‬ایــن رکوردگیــری در مکانــی کــه امــروزه‬ ‫مجموعــه بســیار بــزرگ مدیســون اســکوئرگاردن‬ ‫نیویــورک برپــا شــده اســت‪ ،‬صــورت گرفــت‪.‬‬ ‫در ســال ‪ ،1895‬لوتر‪.‬اچ‪.‬پورتــر کتابــی منتشــر کــرد بــا‬ ‫عنــوان «دوچرخه ســواری بــرای تندرســتی و تفریــح»‪.‬‬ ‫پورتــر در کتــاب خــود خاصیــت دوچرخه ســواری را در‬ ‫کــم کــردن وزن‪ ،‬افزایــش قــدرت بــدن و بهبــود تنفــس‬ ‫شــرح داده بــود‪.‬‬ ‫ن المللــی دوچرخ ه ســواری‪ ،‬در‬ ‫پایـ ه هــای فدراســیون بیـ ‬ ‫ن المللــی دوچرخـه ‬ ‫ســال ‪ 1900‬بــا تاســیس اتحادیــه بیـ ‬ ‫ســواری‪ ،‬ریختــه شــد‪ .‬مرکــز ایــن اتحادیــه در شــهر‬ ‫پاریــس بــود‪.‬‬ صفحه 5 ‫ورزش‬ ‫وزنه برداری‬ ‫ستایش گماری‬ ‫بشــر بــرای حفاظــت خــود در غارهــا‪ ،‬ناگزیــر بــه جابجایــی‬ ‫ســنگ هــای بــزرگ بــرای قــرار دادن در مقابــل ورودی‬ ‫انهــا بــوده اســت‪ .‬مصریهــا بــرای ســاختن مجســمه هــای‬ ‫عظیــم فراعنــه و اهــرام ثالثــه‪ ،‬مــردان قــوی ان روز جهــان‬ ‫را در کنــار نیــل گــرد اوردنــد و انهــا را بــه ســاختن مجســمه‬ ‫هــای ســنگی وا داشــتند‪.‬‬ ‫کاوش هــای باســتان شناســی نشــان مــی دهــد وزنــه بــرداری‬ ‫و وزنــه پرانــی بــه همــراه دو و میدانــی و ژیمناســتیک در‬ ‫یونــان باســتان تمریــن مــی شــده اســت‪ .‬همچنیــن وزنــه بــرداری و وزنــه پرانــی جزئــی از بازیهــای‬ ‫تیلــی تیــان ایرلنــدی هــا در ‪ 4000‬ســال قبــل بــوده اســت‪“ .‬میلــو” از اهالــی “کورتونــا” ســالهای ســال‬ ‫قهرمــان المپیــک باســتان بــود و مــدت ‪ 28‬ســال مقــام خــود را حفــظ کــرد‪.‬‬ ‫اولیــن اثــار بوجــود امــدن ایــن ورزش زمانیســت کــه در یونــان باســتان ورزشــکاران بــه وزنــه پرانــی‬ ‫وزنــه بــرداری جدیــد در اروپــا توســط اروپاییــان پایــه گــذاری شــد و بــه نظــر مــی رســد کــه در وهلــه‬ ‫نخســت جوانــان روســتایی بدیــن کار دســت زدنــد تــا قــدرت و برتــری خــود را نســبت بــه هــم ســاالن‬ ‫خــود نشــان دهنــد و بــا قدرتشــان خودنمایــی می کردنــد‪.‬‬ ‫رقابــت هــای وزنــه بــرداری شــامل دو مســابقه «یــک‬ ‫ضــرب» و « دو ضــرب» اســت‪ .‬در ابتــدا شــرکت کننــدگان‬ ‫در حرکــت « یــک ضــرب »مســابقه می دهنــد و شــروع بــه‬ ‫بــاال بــردن وزنــه مــی کننــد‪.‬‬ ‫نخســت ورزشــکارانی کــه ســبک تریــن وزنــه هــا‬ ‫را انتخــاب کردنــد ‪ ،‬ان هــا را بــاالی ســر مــی برنــد و‬ ‫ســرانجام ‪ ،‬کار بــا بلنــد کــردن ســنگین تــرن وزنــه خاتمه‬ ‫مــی یابــد‪ .‬هــر ورزشــکار ســه بــار فرصــت دارد کــه وزنــه‬ ‫هــای درخواســتی خــود را بــاالی ســر ببــرد‪.‬‬ ‫هــر وزنــه بــردار بــرای بلنــد کــردن وزنــه یــک دقیقــه‬ ‫فرصــت دارد‪ .‬اغــاز ایــن زمــان از لحظــه ای اســت کــه صفحــه گــذار از روی تختــه ‪ ،‬خــارج مــی شــود‪،‬‬ ‫یعنــی بــه محــض اینکــه وزنــه هــا در هالتــر قــرار گرفتنــد و وزنــه ی مــورد نظــر وزنــه بــردار امــاده شــد‪،‬‬ ‫او یــک دقیقــه فرصــت دارد کــه ان را بــاالی ســر ببــرد‪.‬‬ ‫اگــر وزنــه بــردار نتوانــد وزنــه ای را بــاالی ســر ببــرد ‪ ،‬بــرای حرکــت بعــدی مــی توانــد وزنــه ا ی ســنگین‬ ‫تــر از ان را درخواســت کنــد‪.‬‬ ‫در صورتــی کــه وزنــه هــای انتخابــی طــوری باشــند کــه وزنــه بــردار دو بــار پشــت ســر هــم مجبــور بــه‬ ‫بلنــد کــردن وزنــه باشــد ‪ ،‬در بــار دوم دو دقیقــه فرصــت دارد کــه وزنــه اش را بــاالی ســر ببــرد‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫انیمیشن‬ ‫سارا گماری‬ ‫داستان شاهزاده خانم کاگویا‬ ‫مــرد بامبوشــکن یــک روز از دل ســاقه ی بامبــو دختــر کوچــک زیبایــی را پیــدا می کنــد‪ .‬او را بــه‬ ‫خانــه می بــرد و همــراه همســرش بــا شــادی دختــر را بــزرگ می کننــد‪ .‬بچه هــای روســتا دختــر‬ ‫را بامبــوی کوچــک صــدا می زننــد امــا مــرد نامــش را شــاهزاده خانم گذاشــته‪.‬‬ ‫از دل بامبوهــا بــرای دختــر ســکه های طــا و‬ ‫لباس هــای رنگارنــگ بیــرون می ریــزد کــه باعــث‬ ‫می شــود مــرد فکــر کنــد دختــر بایــد زندگــی‬ ‫مثــل شــاهزاده ها در شــهر داشــته باشــد‪ .‬انهــا بــه‬ ‫شــهر می رونــد امــا دختــر روز بــه روز غمگین تــر‬ ‫می شــود‪.‬‬ ‫ســال ها پیــش تلویزیــون فیلــم «شــاهزاده خانمــی‬ ‫از مــاه» را پخــش کــرد‪ .‬ان فیلــم و حــاال ایــن‬ ‫انیمیشــن محصــول اســتودیو انیمیشــن گیبلــی هــر‬ ‫دو برداشــتی از یــک افســانه عامیان ـه ی ژاپنــی بــه‬ ‫نــام «مــرد بامبوشــکن» هســتند‪.‬‬ ‫امــا ایــن اثــر بــا اثــار خــوش اب و رنــگ بــا‬ ‫کاراکترهــای عجیــب و غریــب بامــزه گیبلــی‬ ‫متفــاوت اســت‪ .‬اینجــا همــه چیــز کمرنگ تــر‬ ‫اســت‪« .‬کاگویــا» نقاشــی های ابرنــگ اســت و‬ ‫بهتریــن حالــت بــرای تعریــف کــردن افســانه ی‬ ‫قدیمــی کــه نشــانه هایی از فرهنــگ یــک کشــور‬ ‫کهــن را بــا خــودش دارد‪.‬‬ ‫کاگویــا وقتــی در طبیعــت اســت نزدیک تریــن رابطــه را بــا زمیــن و زمینیهــا دارد‪ .‬بــه شــهر کــه‬ ‫می ایــد و درگیــر حقه بازی هــا و تشــریفات می شــود از زمیــن هــم فاصلــه می گیــرد ان قــدر کــه در‬ ‫یــک لحظــه ارزو کنــد بــه مــاه برگــردد‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫موسیقی‬ ‫شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫فاگوت(باسون)‬ ‫فاگــوت از ســازهای بــادی چوبــی اســت کــه قمیــش دوزبانـه ای دارد‪.‬‬ ‫صــدای ایــن ســاز در ناحیــه بــاس اســت‪ .‬فاگــوت را در کشــورهای‬ ‫انگلیســی زبان «باســون» می خواننــد‪.‬‬ ‫فاگوت (باسون) جزو سازهای بادی چوبی دوزبانه است‪.‬‬ ‫اصــول ســاختمان ان ماننــد کالرینــت اســت‪ .‬طــول لولــهٔ ان در‬ ‫مجمــوع کمــی کمتــر از ‪ ۳‬متــر اســت کــه دوپنجــم ان‪ ،‬بــه خاطــر‬ ‫راحتــیِ اجــرا و بــه دســت گرفتــن ســاز بــر روی خــود خــم شــده و در‬ ‫کنــار یــا عقــب لولــهٔ درازتــر قــرار گرفته اســت‪.‬‬ ‫زبانه ها به وسیلهٔ لولهٔ نازکی به لولهٔ اصلی ساز وصل شده اند‪.‬‬ ‫لولهٔ اصلی ساز به طور مخروطی شکل است‪.‬‬ ‫در نت نویســی ایــن ســاز از ســه کلیــد اســتفاده می شــود‪« :‬کلیدفــا»‪،‬‬ ‫«کلیــددو» و «کلیدســل»‪.‬‬ ‫ایــن ســاز قــادر بــه ایجــاد اصــوات قــوی‬ ‫و ضعیــف‪ ،‬انــواع لگاتوهــا (اتصــال اصوات‬ ‫پی درپــی ملــودی) و اصــوات منقطــع‬ ‫بــوده و ترکیــب ان بــا ســاز کرانگلــه در‬ ‫ارکستراســیون بســیار معمــول اســت‪.‬‬ ‫در مقایســه بــا ســازهای زهــی‪ ،‬باســون‬ ‫صدایــی معــادل ویولن ســل دارد و‬ ‫می توانــد ســه اکتــاو اجــرا کنــد‪.‬‬ ‫بــرای نواختــن‪ ،‬زبانــه دوبــل ایــن ســاز‬ ‫مابیــن لب هــا قــرار داده می شــود و در‬ ‫ان دمیــده می شــود کــه ایــن امــر منجــر‬ ‫بــه ارتعــاش دو زبانــه در برابــر هــم می شــود‪ .‬ایــن دو زبانــه بــا ســرعت خیلــی‬ ‫زیــاد‪ ،‬بــاز و بســته می شــوند کــه منجــر بــه وارد کــردن مقادیــر کمــی هــوا در‬ ‫داخــل ســتون هــوای موجــود در ســاز می شــوند کــه ایــن ســتون هــوا‪ ،‬مطابــق بــا‬ ‫ایــن مقادیــر کــم هــوای ورودی بــه حرکــت درمی ایــد‪.‬‬ ‫دیواره هــای باســون فوق العــاده ضخیــم هســتند کــه امــکان ســاختن ســوراخ های‬ ‫انگشــت را بــه صــورت زاویــه دار بــا چــوب می دهــد‪ .‬بنابرایــن باسونیســت‬ ‫می توانــد بــه راحتــی بــه همــه ســوراخ های انگشــت دسترســی داشــته باشــد‪.‬‬ ‫ضخامــت دیــواره نیــز عامــل مهمــی در تعییــن رنــگ صــدای ســاز اســت‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه دنیای بچه ها

ماهنامه دنیای بچه ها 46

ماهنامه دنیای بچه ها 46

شماره : 46
تاریخ : 1401/01/15
ماهنامه دنیای بچه ها 45

ماهنامه دنیای بچه ها 45

شماره : 45
تاریخ : 1400/12/01
ماهنامه دنیای بچه ها 44

ماهنامه دنیای بچه ها 44

شماره : 44
تاریخ : 1400/11/01
ماهنامه دنیای بچه ها 43

ماهنامه دنیای بچه ها 43

شماره : 43
تاریخ : 1400/10/01
ماهنامه دنیای بچه ها 42

ماهنامه دنیای بچه ها 42

شماره : 42
تاریخ : 1400/09/01
ماهنامه دنیای بچه ها 41

ماهنامه دنیای بچه ها 41

شماره : 41
تاریخ : 1400/08/01
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!