ماهنامه دنیای بچه ها شماره 22 - مگ لند
0

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 22

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 22

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 22

1 صفحه 1 ‫سخن سردبیر‬ ‫اسفندماه و استقبال از بهار‪99‬‬ ‫بــه اســفندماه و پایــان ســال ‪ 1398‬رســیده ایم و در ایــن مــاه بــا توجــه بــه زیــاد شــدن کارهــای‬ ‫خانــه ماننــد نظافــت منــزل و خانــه تکانــی فرصــت خوبــی اســت بــرای کمــک بــه والدیــن و‬ ‫مخصوصــا مــادر بــرای رســیدگی بــه کارهــای اخــر ســال‪.‬‬ ‫پایــان امســال متاســفانه همــراه بــا خبــر شــیوع بیمــاری کرونــا در کشــور مــا و درگذشــت‬ ‫برخــی از هموطنانمــان بــه دلیــل ایــن بیمــاری بــود‪ .‬یــک بیمــاری خطرنــاک کــه باعــث تعطیلــی‬ ‫مدرسـه ها و در خانــه مانــدن دانــش امــوزان هــم شــده اســت‪ .‬مــا بچــه هــا ضمــن رعایــت نــکات‬ ‫بهداشــتی بــرای حفــظ ســامتی خــود در مقابــل ایــن بیمــاری‪ ،‬بایــد بــرای پــاک مانــدن خانــه نیــز‬ ‫بــه مــادر کمــک کنیــم‪ .‬کمتــر از همیشــه بیــرون از خانــه باشــیم و نظافــت خــود را مخصوصــا‬ ‫بــا شســتن دس ـت ها رعایــت کنیــم تــا خــود و خانــواده مــان از ایــن بیمــاری در امــان بماننــد‪.‬‬ ‫بــه امیــد انکــه ســال اینــده ســالی خــوب و ســامت بــرای همــه مــردم ایــران باشــد و دیگــر‬ ‫چنیــن اتفاقاتــی را در هیــچ کجــای کشــور شــاهد نباشــیم ســال خوبــی را بــرای همــه خوانندگان‬ ‫عزیــز ماهنامــه دنیــای بچه هــا ارزو می کنــم‪.‬‬ ‫شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫فهرست مطالب‬ ‫ماهنامه دنیای بچه ها‬ ‫سال دوم‪ ،‬شماره ‪ ،22‬اسفند ‪1398‬‬ ‫شماره مجوز‪81563 :‬‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪:‬‬ ‫علیرضا مفتخری مظاهری‬ ‫سردبیر‪ :‬شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫تحریریه‪:‬‬ ‫فاطمه عبدالمحمدی‪ -‬سمیه عبدالمحمدی ‪-‬‬ ‫حسین شیردل‪ -‬پروانه فیروزی‪ -‬کبری تبریزیان‬ ‫نشانی دفتر مرکزی‪:‬‬ ‫تهران‪ -‬خیابان نامجو‪ -‬خیابان یزدی ‪-‬کوچه اسالمی‪ -‬پالک ‪1‬‬ ‫کدپستی‪1615863111 :‬‬ ‫معرفی کتاب (پرندگان از سر تا دم)‬ ‫‪3‬‬ ‫قصه (خرس زورگو)‬ ‫‪4‬‬ ‫دانستنی ها‬ ‫‪5‬‬ ‫ورزش (پرتاب نیزه)‬ ‫‪6‬‬ ‫انیمیشن (شاهزاده کاگویا)‬ ‫‪7‬‬ ‫موسیقی (ساز کالرینت)‬ ‫تلفن تماس ‪( 77579917 - 77630096 :‬داخلی ‪)2‬‬ ‫شبکه توزیع فروش‪ :‬شرکت نشرگستر امروز ‪54081 000‬‬ ‫‪8‬‬ ‫لیتوگرافی و چاپ‪ :‬کهن‬ ‫شــما می توانیــد فایــل ‪ P.D.F‬ماهنامــه دنیــای بچــه هــا را در‪ 16‬صفحــه رنگــی‪ ،‬بــا مراجعــه بــه ســایت‬ ‫جــار و نصــب اپلیکیشــن مربوطــه و یــا از طریــق رمزینــه مقابــل دریافــت کنیــد‪.‬‬ ‫‪88344387‬‬ صفحه 2 ‫نگین بخشی‬ ‫معرفی کتاب‬ ‫پرندگان از سر تا دم‬ ‫موضوع کتاب‬ ‫کتــاب «پرنــدگان» یــک کتــاب علمــی اطالعاتــی بــرای کــودکان‬ ‫اســت‪ ،‬کــه بــا شــیوه ای معماگونــه کــودکان را بــه خوانــدن اطالعات‬ ‫علمــی دربــاره ی جانــوران تشــویق می کنــد‪.‬‬ ‫در ایــن کتــاب ‪ ۸‬تصویــر از ‪ ۸‬قســمت مختلــف بــدن ‪ ۸‬پرنــدگان‬ ‫نشــان داده شــده و از مخاطــب پرســیده می شــود ایــا می دانــد ایــن‬ ‫انــدام متعلــق بــه کــدام پرنــده اســت؟ ســپس در صفحــه بعــد بــدن‬ ‫کامــل پرنــده نشــان داده شــده و اطالعــات علمــی کوتــاه و جالبــی دربــار ه ان نوشــته شــده اســت‪ .‬در‬ ‫تصویرگــری کتــاب از تکنیــک کالژ اســتفاده شــده و تصویرگــر بــه جزییــات بــدن هــر جانــور توجــه‬ ‫باالیــی داشــته اســت‪.‬کتاب «پرنــدگان از ســر تــا دم» چهارمیــن کتــاب از مجموعــه کتــاب «از ســر تــا دم‬ ‫ـر‬ ‫اســت»‪« .‬دایناســورها از ســر تــا دم»‪« ،‬بندپایــان از ســر تــا دم» و «جانــوران اقیانــوس از ســر تــا دم» دیگـ‬ ‫‪-2998/https://ketabak.org/term‬‬ ‫کتاب هــای ایــن مجموعــه هســتند‪.‬‬ ‫کتــاب «پرنــدگان از ســر تــا دم» در ســال ‪ ۲۰۱۹‬برنــده ی جایــزه ی بهتریــن کتاب هــا بــرای کــودکان و‬ ‫ب کــودکان کانادایــی شــده اســت‪.‬‬ ‫نوجوانــان از مرکــز کتــا ‬ ‫معرفی نویسنده کتاب‬ ‫استیســی ردریــک نویســنده کتــاب پرنــدگان از ســر تــا دم‬ ‫اســت کــه بــه همــراه خانــواده خــود در کانــادا زندگــی مــی کنــد‪.‬‬ ‫پرنــدگان از ســر تــا دم جوایــز زیــادی را بــرای او در کانــادا و‬ ‫دیگــر کشــورهای جهــان در‬ ‫جشــنوار ه های مهــم ادبــی‬ ‫بدســت اورده اســت‪.‬‬ ‫او نویســنده کتابهــای دیگــری‬ ‫نظیــر «جانــوران اقیانــوس از‬ ‫ســر تــا دم»‪« ،‬بندپایــان از ســر‬ ‫تــا دم» و «دایناســورها از ســر تــا‬ ‫دم» نیز می باشد‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫قـصــــه‬ ‫هانا قلیزاده‬ ‫خرس زورگو‬ ‫اقــا خرســه از خــواب بیــدار شــد‪،‬‬ ‫گرســنه بــود و کــم حوصلــه‪ .‬دســت و‬ ‫صــورت نشســته راه افتــاد تــوی جنــگل‬ ‫تــا بــرای صبحانــه یــه چیــزی پیــدا کنــه‪.‬‬ ‫حســابی هــوس عســل کــرده بــود‪.‬‬ ‫یــه راســت رفــت ســراغ لونــه زنبــورا‪.‬‬ ‫دیــد زنبــورا دارن عســل مــی فروشــن‪.‬‬ ‫خرگــوش‪ ،‬گوســفند‪ ،‬ســنجاب‪ ،‬گاو‪،‬‬ ‫زرافــه‪ ،‬خالصــه همــه حیوونــا‪ ،‬هــم تــوی‬ ‫صــف ایســتادن‪.‬‬ ‫خرســه کــه اصــا حوصلــه نداشــت تــوی‬ ‫صــف وایســه و اصــا هــم نمــی خواســت‬ ‫بابــت عســل پــول بــده بــا بداخالقــی اومــد جلــو‪ .‬ظــرف‬ ‫بــزرگ عســل رو برداشــت و راه افتــاد‪ .‬زنبــورا دنبالــش‬ ‫رفتــن و صــدا زدن اقــا خرســه‪ ،‬اقــا خرســه‪ ،‬اون عســل‬ ‫مــال ماســت‪ .‬بایــد پولشــو بــدی‪ ،‬بایــد تــوی صــف‬ ‫وایســی‪.‬‬ ‫خرســه کــه مــی خواســت زنبــورا رو از خودش بترســونه‬ ‫یــه غــرش کــرد و فریــاد زد اگــه بــازم اعتــراض کنیــد‪،‬‬ ‫خونتــون و کندوهاتونــو خــراب مــی کنم‪.‬‬ ‫زنبــورا کــه خیلــی ترســیده بــودن بــه خونــه برگشــتن‪.‬‬ ‫بچــه زنبــورا گفتــن بایــد بریــم خرســه رو نیــش بزنیــم‪.‬‬ ‫امــا زنبــورای بزرگتــر گفتــن نیــش زدن اقــا خرســه‬ ‫هیــچ فایــده ای نــداره‪ .‬اون پوســت کلفــت و ســفتی‬ ‫داره‪.‬‬ ‫باالخــره زنبــورا بــه ایــن نتیجــه رســیدن تــا بــا کمــک‬ ‫همــه حیوونــای جنــگل بــا خــرس زورگــو مبــارزه کنــن‪.‬‬ ‫اونــا پیــش حیوونــای جنــگل رفتــن و کمــک خواســتن‬ ‫امــا هیــچ کــس قبــول نکــرد بــه اونــا کمــک کنــه‪.‬‬ ‫زنبــورای بیچــاره هــم بــا ناامیــدی برگشــتن و بســاط‬ ‫عســل فروشــی رو جمــع کــردن‪ .‬اونــا دیگــه از‬ ‫‪1‬‬ ‫تــرس خرســه جــرات نمــی کــردن‬ ‫عسلهاشــونو بفروشــن‪ .‬روز بعــد صبــح‬ ‫زود کــه حیوونــا بــرای خریــد عســل‬ ‫صبحونــه اومــدن ســراغ کندوهــای‬ ‫زنبــورا‪ ،‬از عســل خبــری نبــود‪ .‬فــردا‬ ‫و فــرداش هــم همینطــور‪.‬‬ ‫کــم کــم حیوونــا از اینکــه بــه زنبــورا‬ ‫کمــک نکــرده بــودن پشــیمون شــدن‪.‬‬ ‫حیوونــا بــه ســراغ زنبــورا رفتــن و‬ ‫گفتــن بــرای همــکاری امــادن‪ .‬همــه‬ ‫بــا هــم یــه نقشــه کشــیدن و دســت بــه‬ ‫کار شــدن‪.‬‬ ‫صبــح دو روز بعــد‪ ،‬زنبــورا بــا خیــال‬ ‫راحــت دوبــاره شــروع بــه فــروش عســل کــردن‪.‬‬ ‫اقــا خرســه از ســر و صــدای بیــرون متوجــه شــد کــه‬ ‫دوبــاره زنبــورا دارن عســل مــی فروشــن‪.‬‬ ‫بــه ســرعت بــه ســمت کنــدوی زنبــورا بــه راه افتــاد‪ .‬امــا‬ ‫همیــن کــه داشــت نزدیــک کنــدوی زنبــورا مــی شــد‪،‬‬ ‫یــه دفعــه افتــاد تــوی یــه گــودال بــزرگ و شــروع کــرد‬ ‫بــه دســت و پــا زدن و فریــاد کشــیدن‪.‬‬ ‫حیوونــا قبــل از اینکــه خرســه از گــودال بیــرون بیــاد‪،‬‬ ‫رفتــن کنــار جنــگل‪ ،‬جایــی کــه یــه جــاده از اونجــا رد‬ ‫شــده بــود‪ .‬کنــار جــاده شــروع بــه جســت و خیــز و ســر‬ ‫و صــدا کــردن‪.‬‬ ‫اونــا باالخــره توجــه ادمــا رو بــه خودشــون جلــب‬ ‫کــردن‪ .‬ادمــا راه افتــادن دنبــال حیوونــا تــا خرســه رو‬ ‫تــوی گــودال پیــدا کــردن‪ .‬اونــا تصمیــم گرفتــن خــرس‬ ‫زورگــو رو بــه بــاغ وحــش شــهر تحویــل بــدن‪.‬‬ ‫خرســه کــه از جنــگل رفــت حیوونــا یــه جشــن بــزرگ‬ ‫گرفتــن‪ .‬زنبــورا هــم بــرای تشــکر از همــه حیوونــای‬ ‫جنــگل بهتریــن ظــرف عسلشــون رو بــه ایــن جشــن‬ ‫اوردن و بــا اون از همــه پذیرایــی کــردن‪.‬‬ صفحه 4 ‫ ها‬ ‫دانستنیی‬ ‫ ها‬ ‫دانستن‬ ‫پریناز اکبری‬ ‫فالمینگــو هــا بــدن بســیار بزرگــی دارنــد‪ .‬گــردن ان هــا بســیار دراز‬ ‫اســت و تمــام ایــن بــدن روی یــک پــای نــازک قــرار گرفتــه اســت‪.‬‬ ‫علــت ان بــه دلیــل رد و بــدل کــردن گرمــا مــی باشــد و فالمینگــو هــا‬ ‫معمــوال گرمــای بــدن خــود را بیــش از بقیــه پرنــدگان از دســت مــی‬ ‫دهنــد و بنابرایــن ایســتادن روی یــک پــا باعــث مــی شــود کــه احســاس‬ ‫گرمــای بیشــتری داشــته باشــند زیــرا گرمــا بیــن دو پــا تقســیم‬ ‫نمی شــود ‪.‬‬ ‫مهندســی هــای بســیار پیچیــده در بــرج پیــزا بــه کار رفتــه اســت کــه همــگان ان را‬ ‫می داننــد ‪ .‬ایــن بــرج از ســال ‪ 1372‬میــادی ســاخته شــده اســت ‪ .‬در طــول قــرن هــا‬ ‫تــاش هــای زیــادی بــرای ســاخت برجــی ایــن چنینــی شــده امــا هنــوز کســی بــه ایــن‬ ‫موفقیــت دســت نیافتــه اســت ‪.‬‬ ‫در ســال ‪ 1990‬در ایــن بــرج بــه روی توریســت هــا بســته شــد زیــرا مــردم عقیــده داشــتند‬ ‫کــه ممکــن اســت ایــن بــرج بــا بازدیــد هــای بیشــتر فــرو بریــزد ‪ .‬امــا در نهایــت متخصصان‬ ‫بــه ایــن نتیجــه رســیدند کــه بــه دلیــل تکنولــوژی مهندســی پیشــرفته‪ ،‬ایــن بــرج تــا قرن هــا‬ ‫مــی توانــد ســرپا باشــد ‪.‬‬ ‫حتمــا ایــن موضــوع را شــنیده ایــد کــه بعضــی از افــراد هرگــز اثــر انگشــتی از‬ ‫خــود بــه جــا نمــی گذارنــد و در واقــع اثــر انگشــتی ندارنــد ‪ .‬ایــن یــک راز بــزرگ‬ ‫بــرای متخصصــان و دانشــمندان مــی باشــد ‪ .‬نداشــتن الگویــی بــرای اثــر انگشــت‬ ‫بــه دلیــل ســندرومی خــاص در ایــن افــراد مــی باشــد ‪.‬‬ ‫در کل جهــان فقــط ‪ 4‬خانــواده هســتند کــه بــه طــور ژنتیکــی اثــر انگشــت را‬ ‫دارا نیســتند و ایــن اتفــاق بــه دلیــل ژن خاصــی در بــدن ان هــا مــی باشــد و‬ ‫دانشــمندان ایــن افــراد را مــورد ازمایــش قــرار دادنــد امــا هیــچ مشــکل خاصــی‬ ‫در ســامتی ان هــا پیــدا نکردنــد ‪.‬‬ ‫پروتئیــن هــا معمــوال در یــک جــا جمــع نمــی شــوند و بــه ایــن معنــا کــه‬ ‫می توانیــد ان هــا را در میــوه هــا‪ ،‬ســبزیجات‪ ،‬غــات و گوشــت پیــدا کنیــد‪.‬‬ ‫پروتئین هــا در درون خــود یــک حافظــه دارنــد ‪ .‬ایــن حافظــه مــی توانــد در‬ ‫زمــان هایــی کــه مــا دچــار کمبــود انــرژی هســتیم ‪ ،‬انــرژی مــا را تامیــن کنــد و‬ ‫بــه ایــن معنــا کــه بــا مصــرف پروتئیــن مــی توانیــد انــرژی و تــوان خــود را تــا‬ ‫مــدت زمــان زیــادی تضمیــن کنیــد ‪،‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫ورزش‬ ‫پرتاب نیزه‬ ‫اوا طاهری‬ ‫پرتــاب نیــزه یکــی از رشــته های مهــم دو و میدانــی اســت‬ ‫کــه در رقابت هــای المپیــک نیــز از اهمیــت باالیــی برخــوردار‬ ‫اســت‪.‬‬ ‫در ایــن رشــته ورزشــی‪ ،‬ورزشــکار می کوشــد تــا نیــزه ای از‬ ‫جنــس فلــز یــا فایبــرگالس را بــه فاصلــه ای هــر چــه دورتــر‬ ‫پرتــاب کنــد‪.‬‬ ‫مســافت مســیر دورخیــز در پرتــاب نیــزه بایــد حداکثــر ‪۳۶/۵‬‬ ‫متــر و حداقــل ‪ ۳۰‬متــر باشــد‪ .‬داالن پرتــاب نیــزه را دو خــط‬ ‫مــوازی بــه پهنــای ‪ ۵‬ســانتی متر کــه در فاصلــه ‪ ۴‬متــری یکدیگــر قــرار دارنــد تشــکیل شــده اســت‪.‬‬ ‫قــوس انتهائــی داالن پرتــاب جزئــی از محیــط دایــره ای اســت کــه بــه شــعاع ‪ ۸‬متــر ترســیم می شــود‬ ‫و در واقــع محــدوده انتهائــی پرتــاب را مشــخص می کنــد‪.‬‬ ‫قوانین مهم پرتاب‬ ‫ پرتاب کننــده نیــزه نبایــد در حیــن پرتــاب یــا بعــد از ان‪ ،‬از روی خــط‬‫قوسی شــکل اخــر داالن پرتــاب بگــذرد‪.‬‬ ‫ در لحظـ ه رهــا کــردن نیــزه‪ ،‬ورزشــکار باید بیــن دو خــط محصور کننده‬‫مســیر دورخیــز بماند‪.‬‬ ‫پرتاب کننــده بایــد تــا بعــد از فــرود امــدن نیــزه در محــدوده مســیر‬‫دورخیــز یعنــی داالن باقــی بمانــد و ســپس بــا اجــازه ســرداور پرتــاب‪،‬‬ ‫محوطــه را از عقــب خــط قوسی شــکل تــرک کنــد‪.‬‬ ‫ پرتاب کننــده بایــد نیــزه را در محــل طناب پیــچ گرفتــه بــا یــک‬‫دســت حمــل کنــد‪.‬‬ ‫ نیــزه بایــد به نحــوی در دســت قــرار گیــرد کــه انگشــت کوچــک بــه‬‫نــوک نیــزه نزدیک تــر باشــد‪.‬‬ ‫نیزه باید از قسمت باالئی شانه و با دست پرتاب‪ ،‬رها شود‪.‬‬‫ نیزه نباید مانند سنگ قالب یا با عمل چرخاندن پرتاب شود‪.‬‬‫در هیــچ مرحلــه ای از پرتــاب نبایــد پشــت پرتاب کننــده به طــرف‬‫محــل فــرود نیــزه قــرار گیــرد‪.‬‬ ‫ نــوک نیــزه بایــد اولیــن قســمتی باشــد کــه بــا زمیــن تمــاس پیــدا می کنــد از ایـن رو‪ ،‬لزومــی نــدارد‬‫کــه نــوک نیــزه در موقــع فــرود در زمیــن فــرو رود و تنهــا کافــی اســت اثــری روی زمیــن بگــذارد‪.‬‬ ‫ اســتفاده از دســتکش یــا نــوار پیچ کــردن انگشــتان مجــاز نیســت ولــی اســتفاده از کمربنــد بــرای‬‫جلوگیــری از وارد امـ ِ‬ ‫ـدن صدمــات بــه ســتون فقــرات اشــکالی نــدارد‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫انیمیشن‬ ‫سودا امینی‬ ‫شاهزاده کاگویا‬ ‫داســتان «شــاهزاده کاگویــا» انیمیشــن ژاپنــی بســیار زیبایــی اســت کــه نقاشــی هــای ان نــه بــا‬ ‫کامپیوتــر و ابــزار دیجیتــال کــه بــا هنــر دســت خلــق شــده و داســتان جالبــی را روایــت می کنــد و‬ ‫مخاطــب را بــا خــود بــه دنیایــی از زیبایــی هــا مــی بــرد‪.‬‬ ‫ایــن داســتان نیــز مثــل همــه داســتان هــای ژاپنــی‪،‬‬ ‫برخاســته از فرهنگــی اســت کــه بســیار متفــاوت از‬ ‫دیگــر فرهنــگ کشــورهای دیگــر جهــان اســت‪.‬‬ ‫ایــن فیلــم بلنــد داســتانی اولیــن اثــری اســت کــه‬ ‫تاکاهاتــا انیمیشــن ســاز ‪ ۷۸‬ســاله ژاپنــی در طــول‬ ‫‪ ۱۴‬ســال اخیــر ســاخته اســت و البتــه فرامــوش‬ ‫نشــود کــه او ایــن فیلــم را بــا همراهــی میازاکــی‬ ‫یکــی از بزرگتریــن کارگردانــان بــزرگ انیمیشــن‬ ‫ســاخته اســت‪.‬‬ ‫تاکاهاتــا موضــوع ایــن فیلــم را کــه دربــاره‬ ‫چیزهایــی اســت کــه در زندگــی اهمیــت دارنــد‪ ،‬از‬ ‫‪ ۵۵‬ســال پیــش در ذهــن خــود داشــت‪ .‬امــا هــر بــار‬ ‫ان را بــه زمانــی دیگــر موکــول مــی کــرد‪ .‬کــه البتــه‬ ‫ایــن زمــان دیگــر بســیار طوالنــی شــد‪.‬‬ ‫«شــاهزاده کاگویــا» بــر اســاس یــک افســانه ژاپنــی‬ ‫متعلــق بــه قــرن دهــم اســت و داســتان مــردی را‬ ‫بازگــو مــی کنــد کــه چــوب بامبــو جمــع مــی کنــد‪.‬‬ ‫گفتــه مــی شــود ایــن حکایــت یکــی از قدیمــی‬ ‫تریــن قصــه هــای ژاپنــی اســت کــه ســینه بــه ســینه‬ ‫نقــل شــده اســت‪.‬‬ ‫همیــن مــورد اهمیــت ایــن فیلــم را ازمنابــع فرهنگــی ان گرفتــه تــا مــدت زمــان ‪ ۲‬ســاعت و ‪۱۷‬‬ ‫دقیقــه ای ان نشــان مــی دهــد‪ .‬ایــن انیمیشــن جــذاب بیننــده را بــه ســفری طوالنــی بــه زمــان و‬ ‫مکانــی متفــاوت مــی بــرد‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫موسیقی‬ ‫شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫اشنایی با ساز کالرینت‬ ‫کالرینــت (قــره نــی) ازدســته ســازهای «یــک زبانــه ای‬ ‫اســت» و متشــکل اســت از یــک لولــه اســتوانه ای کــه‬ ‫انتهــای تحتانــی ان کمــی مخروطــی شــده اســت‪.‬‬ ‫در انتهــای باالیــی ســاز‪ ،‬تکیــه گاهــی ماننــد منقــار‪ ،‬ازجنــس‬ ‫چــوب‪ ،‬کائوچــو یــا پالســتیک تعبیــه شــده‪ ،‬کــه یــک ســوی‬ ‫ان تقریبــا صــاف و ســوی دیگــر ســطحی و منحنــی اســت‬ ‫و در ســوی صــاف ان تیغــه ای نیــی بر«منقــار» تکیــه کــرده‬ ‫اســت بــه نــام «زبانــه»‪ .‬ایــن قســمت را مجموعــا « دهانــی»‬ ‫مــی نامنــد کــه درمواقــع نواخــت کامــا در دهــان (و احیانــا مابیــن دندانهــا) قرارمیگــرد‪ .‬عــاوه بردهانــی‪،‬‬ ‫قســمت هــای دیگــر نیــز در ایــن ســازبه نظــر میرســند کــه همگــی مــی تواننــد از هــم جــدا شــوند‪.‬‬ ‫تعــداد کلیدهــا و ســوراخهای‬ ‫کالرینــت (قــره نــی)‪ ،‬بســیار‬ ‫بیشــتراز کلیدهــا و ســوراخ های‬ ‫فلــوت و بــه همیــن دلیــل‬ ‫انگشــت گــذاری ایــن ســاز‬ ‫مشــکل تــر از فلــوت اســت‪.‬‬ ‫کالرینــت از ســازهای بــادی‬ ‫چوبــی بیشــتر از جنــس‬ ‫ابنــوس و اخیــرا فلــز‪ ،‬دارای‬ ‫زبانــه ای ســاده‪ ،‬لولــه ای‬ ‫اســتوانه ای و انتهــای شــیپوری‪.‬‬ ‫بــر روی ســطح لولــه‪ ،‬کلیدهــای‬ ‫بســیاری تعبیــه شــده اســت‬ ‫کالرینــت انــواع زیــادی دارد کــه روی هــم انهــا را «خانــواده‬ ‫کالرینــت» می خواننــد‪ .‬نوعــی کالرینــت کــه توانایــی تولیــد نت هــای‬ ‫موســیقی شــرقی را دارد بــه قره نــی معــروف اســت‪.‬‬ ‫ایــن ســاز اولیــن بــاردر حــدود ســال ‪ ۱۶۹۴‬توســط یــک ســازنده‬ ‫المانــی بــه نــام ( کریســتف دنــر) بــا الهــام از ســورنا ســاخته شــد‬ ‫و در طــول بیســت ســال فــرم خــاص خــود را بــه دســت اورد‪ .‬ایــن‬ ‫ســاز در جریــان تاریــخ تکامــل خــود‪ ،‬در شــکل هــا و انــدازه هــای‬ ‫مختلــف ســاخته شــده اســت‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه دنیای بچه ها

ماهنامه دنیای بچه ها 46

ماهنامه دنیای بچه ها 46

شماره : 46
تاریخ : 1401/01/15
ماهنامه دنیای بچه ها 45

ماهنامه دنیای بچه ها 45

شماره : 45
تاریخ : 1400/12/01
ماهنامه دنیای بچه ها 44

ماهنامه دنیای بچه ها 44

شماره : 44
تاریخ : 1400/11/01
ماهنامه دنیای بچه ها 43

ماهنامه دنیای بچه ها 43

شماره : 43
تاریخ : 1400/10/01
ماهنامه دنیای بچه ها 42

ماهنامه دنیای بچه ها 42

شماره : 42
تاریخ : 1400/09/01
ماهنامه دنیای بچه ها 41

ماهنامه دنیای بچه ها 41

شماره : 41
تاریخ : 1400/08/01
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!