ماهنامه دنیای بچه ها شماره 24 - مگ لند
0

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 24

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 24

ماهنامه دنیای بچه ها شماره 24

1 صفحه 1 ‫سخن سردبیر‬ ‫بنی ادم اعضای یکدیگرند‬ ‫در پایــان ســال گذشــته و اغازســال جدیــد بیمــاری کرونــا باعــث تعطیلــی مــدارس شــد و‬ ‫متاســفانه امــوزش از طریــق حضــور در کالس هــای درس دیگــر ممکــن نبــود و راه جدیــدی‬ ‫بــرای ادامــه امــوزش در نظــر گرفتــه شــد و ان کالس هــای انالیــن و اینترنتــی بــود‪.‬‬ ‫در طــول روز چنــد ســاعت دانــش امــوزان بــا اســتفاده از موبایــل در ایــن کالس هــا شــرکت‬ ‫می کردنــد تــا از امــوزش در طــول ســال تحصیلــی زیــاد عقــب نماننــد‪ .‬امــا بودنــد دانش اموزانی‬ ‫کــه بــه دلیــل وضعیــت اقتصــادی خانــواده قــادر بــه خریــد موبایــل بــرای شــرکت در ایــن‬ ‫کالس هــا نبودنــد و بــا وجــود وضعیــت خــوب تحصیلــی از شــرکت در ایــن کالس هــا محــروم‬ ‫ماندنــد‪ .‬چــه خــوب اســت کــه بــرای کمــک بــه دوســتان خــود و بــا یــاری والدیــن چنیــن‬ ‫بچه هایــی را شناســایی کنیــم تــا بتوانیــم بــا تهیــه گوشــی تلفــن همــراه مناســب و هدیــه بــه‬ ‫ایــن عزیــزان کمکــی بــرای ادامــه تحصیــل و درس انهــا باشــیم‪ .‬در ایــن روزهــا کــه از هــم دور‬ ‫هســتیم نبایــد یکدیگــر را فرامــوش نکنیــم و از هــم غافــل باشــیم‪.‬‬ ‫بنی ادم اعضای یکدیگرند که در افرینش ز یک گوهرند‬ ‫چو عضوی به درد او َرد روزگار دگر عضوها را نمان َد قرار‬ ‫شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫فهرست مطالب‬ ‫ماهنامه دنیای بچه ها‬ ‫سال دوم‪ ،‬شماره ‪ ،24‬اردیبهشت ‪1399‬‬ ‫شماره مجوز‪81563 :‬‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪:‬‬ ‫علیرضا مفتخری مظاهری‬ ‫سردبیر‪ :‬شایلین مفتخری مظاهری‬ ‫دبیر تحریریه‪ :‬شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫تحریریه‪:‬‬ ‫فاطمه عبدالمحمدی‪ -‬سمیه عبدالمحمدی ‪-‬‬ ‫حسین شیردل‪ -‬پروانه فیروزی‪ -‬کبری تبریزیان‬ ‫نشانی دفتر مرکزی‪:‬‬ ‫تهران‪ -‬خیابان نامجو‪ -‬خیابان یزدی ‪-‬کوچه اسالمی‪ -‬پالک ‪1‬‬ ‫کدپستی‪1615863111 :‬‬ ‫معرفی کتاب (خرس شمشیر بدست)‬ ‫قصه (سیاره سرد)‬ ‫اختراعات مهم بشر (ماشین چاپ)‬ ‫ورزش (پرتاب وزنه)‬ ‫‪5‬‬ ‫‪7‬‬ ‫موسیقی (ساز سیمبال)‬ ‫شبکه توزیع فروش‪ :‬شرکت نشرگستر امروز ‪54081 000‬‬ ‫‪4‬‬ ‫‪6‬‬ ‫انیمیشن (دانشگاه هیوالها)‬ ‫تلفن تماس ‪( 77579917 - 77630096 :‬داخلی ‪)2‬‬ ‫‪3‬‬ ‫‪8‬‬ ‫لیتوگرافی و چاپ‪ :‬کهن‬ ‫شــما می توانیــد فایــل ‪ P.D.F‬ماهنامــه دنیــای بچــه هــا را در‪ 16‬صفحــه رنگــی‪ ،‬بــا مراجعــه بــه ســایت‬ ‫جــار و نصــب اپلیکیشــن مربوطــه و یــا از طریــق رمزینــه مقابــل دریافــت کنیــد‪.‬‬ ‫‪88344387‬‬ صفحه 2 ‫نگین بخشی‬ ‫معرفی کتاب‬ ‫خرس شمشیر بدست‬ ‫موضوع کتاب‬ ‫داســتان «خــرس شمشــیر بــه دســت» در واقــع داســتان زندگــی انســان بــر‬ ‫کــر ه زمیــن و اســیب هایی اســت کــه بــه طبیعــت زده اســت؛ امــا داســتان‬ ‫بــدون تلخــی و بــا زبانــی شــیرین و طنــز اســت‪.‬‬ ‫خــرس یــک شمشــیر دارد و بــه ان می نــازد‪ .‬او بــا شمشــیرش همه چیــز‬ ‫را تکه تکــه می کنــد‪ .‬او یــک روز بــرای این کــه قــدرت کاملــش را نشــان‬ ‫دهــد یــک جنــگل کامــل را از بیــن می بــرد‪.‬‬ ‫خــرس در یــک قلعــه زندگــی می کنــد کــه خــودش ان را ســاخته اســت تــا از دســت دشــمن هایش در‬ ‫امــان باشــد‪ .‬امــا یــک روز اب وارد قلع ـه اش می شــود و ان را خــراب می کنــد‪.‬‬ ‫خرس خشمگین با شمشیرش راه می افتد تا مقصر را پیدا و مجازات کند‪.‬‬ ‫امــا در حیــن پــرس و جــو از جانــوران خــرس متوجــه می شــود مقصــر اصلــی خــراب شــدن خانـه اش بــه‬ ‫دلیــل از بیــن بــردن جنــگل خــودش اســت و بنابرایــن ســعی می کنــد خرابکاری هایــش را جبــران کنــد‪.‬‬ ‫معرفی نویسنده کتاب‬ ‫دیویــد کالــی (متولــد ‪ )1972‬نویســنده ایتالیایــی سوئیســی اســت کــه کتابهــای تصویــری و رمــان هــای‬ ‫گرافیکــی‪ ،‬در درجــه اول بــرای کــودکان و بزرگســاالن دارد‪ .‬او در ایتالیــا زندگــی مــی کنــد‪.‬‬ ‫کار او در ‪ 25‬کشور منتشر شده و به زبان های زیادی ترجمه شده است‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫قـصــــه‬ ‫هانا قلیزاده‬ ‫‪http://www.koodakan.org/story/library/kids.htm‬‬ ‫سیاره سرد‬ ‫هــزاران ســال نــوری دور از‬ ‫زمیــن‪ ،‬انطــرف دنیــا ســیاره‬ ‫کوچکــی بنــام فلیپتــون قــرار‬ ‫داشــت‪ .‬ایــن ســیاره خیلــی‬ ‫تاریــک و ســرد بــود‪ ،‬بخاطــر‬ ‫اینکــه خیلــی از خورشــید دور‬ ‫بــود و یــک ســیاره بــزرگ‬ ‫هــم جلــوی نــور خورشــید را‬ ‫گرفتــه بــود‪.‬‬ ‫در ایــن ســیاره موجــودات عجیــب ســبز رنگــی زندگــی‬ ‫مــی کردنــد‪.‬‬ ‫انهــا بــرای اینکــه بتواننــد اطــراف خــود را ببیننــد از‬ ‫چــراغ قــوه اســتفاده مــی کردنــد‪.‬‬ ‫یــک روز اتفــاق عجیبــی افتــاد‪ .‬یکــی از ایــن موجــودات‬ ‫عجیــب کــه اســمش نیــا بــود‪ ،‬باطــری چــراغ قــوه اش‬ ‫را برعکــس درون چــراغ قــوه گذاشــت‪.‬‬ ‫ناگهــان نــور خیــره کننــده ای تابیــد و بــه اســمان‬ ‫رفــت‪ ،‬از کنــار خورشــید گذشــت و بــه ســیاره ی زمیــن‬ ‫برخــورد کــرد‪.‬‬ ‫ان نــور در روی ســیاره ی زمیــن بــه یــک پســر بنــام‬ ‫بیلــی و ســگش برخــورد کــرد‪ .‬نیــا بالفاصلــه چــراغ‬ ‫قــوه اش را خامــوش کــرد ولــی ان دو موجــود زمینــی‬ ‫بوســیله نــور بــه بــاال یعنــی ســیاره ی فلیپتــون کشــیده‬ ‫شــدند‪ .‬انهــا در فضــا بــه پــرواز در امدنــد و روی‬ ‫ســیاره ی فلیپتــون فــرود امدنــد‪.‬‬ ‫بیلی سالم گفت و نیال هم دستش را تکان داد‪.‬‬ ‫بیلــی گفــت‪ :‬وای‪ ،‬اینجــا همــه چیــز از بســتنی درســت‬ ‫شــده شــده اســت‪.‬‬ ‫ســگ بیلــی هــم پاهایــش را کــه بــه بســتنی اغشــته‬ ‫شــده بــود ‪ ،‬لیــس مــی زد‪.‬‬ ‫نیــا بــا ناراحتــی گفــت‪ :‬ولــی هیــچ کــس اینجــا بســتنی‬ ‫‪1‬‬ ‫نمــی خــورد چــون هــوا خیلــی‬ ‫ســرد اســت‪.‬‬ ‫نیــا خیلــی غمگیــن بــه نظــر‬ ‫مــی رســید‪ .‬او پرســید‪ :‬ایــا‬ ‫شــما مــی توانیــد بــه مــا کمــک‬ ‫کنیــد‪ ،‬مــا بــه نــور خورشــید‬ ‫احتیــاج داریــم تــا گیاهــان در‬ ‫ســیاره مــا رشــد کننــد؟‬ ‫بیلــی گفــت‪ :‬مــن یــک فکــری دارم‪ .‬ایــا مــی توانــی مــا‬ ‫را بــه خانــه امــان برگردانــی؟‬ ‫نیــا گفــت‪ :‬یــک دقیقــه صبــر کــن‪ .‬ســپس او باطریهــای‬ ‫چراغــش را برعکــس قــرار داد‪ .‬زووووووووووم‪.‬‬ ‫بیلی و سگش به کره زمین برگشتند‪.‬‬ ‫بیلــی بــه حمــام رفــت و اینــه را برداشــت‪ .‬او بــه حیــاط‬ ‫امــد و اینــه را طــوری قــرار داد کــه اشــعه خورشــید‬ ‫کــه بــه اینــه مــی خــورد اشــعه هایــش بــه ســیاره‬ ‫فلیپتــون برگــردد‪.‬‬ ‫بــا ایــن فکــر بیلــی‪ ،‬ســیاره فلیپتــون دیگــر ســرد نبــود‪.‬‬ ‫هــر روز ســگ بیلــی اینــه را در زیــر نــور خورشــید‬ ‫قــرار مــی داد تــا نــور و گرمــای کافــی بــه ســیاره‬ ‫کوچــک برســد‪.‬‬ ‫حــاال دیگــر نیــا و دوســتانش مــی توانســتند در زیــر‬ ‫نــور خورشــید از خــوردن بســتنی لــذت ببرنــد‪.‬‬ صفحه 4 ‫اختراعاتی ها‬ ‫دانستن‬ ‫پریناز اکبری‬ ‫مهم بشر‬ ‫ماشینچاپ‬ ‫مختــرع ماشــین چــاپ فــردی بــه نــام یوهانــس‬ ‫گوتنبــرگ اســت‪ .‬بعــد از اینکــه گوتنبــرگ‬ ‫ماشــین چــاپ را اختــراع کــرد‪ ،‬صنعــت چــاپ‬ ‫در سرتاســر جهــان پیشــرفت کــرد‪.‬‬ ‫او در حقیقــت‪ ،‬اولیــن روش بــرای اســتفاده‬ ‫از حــروف چاپــی قابــل جابــه جایــی را کشــف‬ ‫کــرد‪ .‬اختــراع گوتنبــرگ‪ ،‬باعــث افزایــش‬ ‫ســرعت و دقــت در چــاپ مطالــب شــد‪.‬‬ ‫گوتنبــرگ فــردی المانــی اســت کــه در ســال‬ ‫‪ 1400‬میــادی متولــد شــد‪ .‬او ترکیــب فلــزی‬ ‫از دو مــاده ســرب و انتیمــوان درســت کــرد و‬ ‫بــا اســتفاده از ایــن ترکیــب‪ ،‬حــروف متحــرک‬ ‫را اختــراع کــرد‪.‬‬ ‫بــرای اینکــه حــروف چــاپ شــود‪ ،‬بــه مرکــب‬ ‫نیــاز بــود کــه فرمــول ســاخت ان نیــز توســط‬ ‫ایــن شــخص کشــف شــد‪ .‬در نهایــت تــاش‬ ‫هــای گوتنبــرگ جــواب داد و در ســال ‪1444‬‬ ‫میــادی ماشــین چــاپ ســربی اختــراع شــد‪.‬‬ ‫مزیــت اختــراع گوتنبــرگ ایــن بــود کــه‬ ‫بــا اســتفاده از ماشــین چــاپ‪ ،‬امــکان تولیــد‬ ‫کتاب هــای چاپــی بــه صــورت انبــوه فراهــم‬ ‫شــد‪ .‬اختــراع ماشــین چــاپ‪ ،‬روی دیگــر‬ ‫اکتشــافات تاریــخ‪ ،‬تاثیــری همــه جانبــه داشــته‬ ‫اســت‪.‬‬ ‫در کتــاب تاثیرگذارتریــن هــای تاریــخ‪ ،‬نــام‬ ‫مختــرع چــاپ بــه عنــوان یکــی از افــراد مهــم‬ ‫تاریــخ ذکــر شــده اســت‪.‬‬ ‫دســتگاه چــاپ گوتنبــرگ‪ ،‬گــران بــود و فقــط‬ ‫‪5‬‬ ‫ثروتمنــدان مــی توانســتند ایــن دســتگاه‬ ‫را تهیــه و از ان اســتفاده کنــد‪ .‬بــه همیــن‬ ‫دلیــل اســت کــه دســتگاه چــاپ او تــا‬ ‫ســالها ناشــناخته مانــد‪ .‬بیســت ســال بعــد‬ ‫از اکتشــاف گوتنبــرگ‪ ،‬صنعــت چــاپ بــا‬ ‫اســتفاده از ســطوح برجســته در دیگــر‬ ‫مناطــق جهــان از جملــه پاریــس‪ ،‬ونیــز‪،‬‬ ‫فلورانــس و لیــون تــا حــدودی رواج پیــدا‬ ‫کــرد‪.‬‬ ‫در اوایــل قــرن هجدهــم میــادی‪ ،‬الوئیــس‬ ‫زنــه فلــدر کــه یــک نمایشــنامه نویــس‬ ‫المانــی بــود‪ ،‬لیتوگرافــی یــا چــاپ ســنگی‬ ‫را اختــراع کــرد‪ .‬در ایــن روش از ســنگ ها‬ ‫بــرای چــاپ حــروف اســتفاده مــی شــد‪.‬‬ ‫در چــاپ ســنگی‪ ،‬ابتــدا متــن یــا تصویــر‬ ‫روی ســنگ هــا حکاکــی مــی شــد و بعــد‬ ‫بــا شــدت روی کاغــذ یــا پارچــه کوبیــده‬ ‫می شــد ‪.‬‬ صفحه 5 ‫ورزش‬ ‫اسکی‬ ‫اوا طاهری‬ ‫اســکی یکــی از قدیمــی تریــن طــرق مســافرت بــود‬ ‫کــه بشــر شــناخت‪ .‬خــود کلمــه «اســکی» از یــک کلمــه‬ ‫ایســلندی بــه معنــی «کفــش بــرف» مــی ایــد‪.‬‬ ‫شــما ممکــن اســت کــه فکــر کنیــد کــه اســکی ورزش‬ ‫جدیــدی اســت‪ .‬ولــی بایــد بدانیــد کــه اســکی یکــی از‬ ‫قدیمــی تریــن طــرق مســافرت بــود کــه بشــر شــناخت‪.‬‬ ‫بعضــی از تاریــخ نویســان عقیــده دارنــد کــه حتــی مبــدا‬ ‫و پیدایــش اســکی بــه عهــد حجــر بــاز مــی گــردد و‬ ‫حجــاری هائــی پیــدا شــده کــه بشــر را در حــال اســکی‬ ‫کــردن نشــان مــی دهنــد‪.‬‬ ‫اولیــن چــوب هــای اســکی تــا انجــا کــه بــه خاطــر مــی ایــد ‪ ،‬چارچــوب خمیــده ای داشــته کــه از‬ ‫اســتخوان حیوانــات درســت مــی شــده و ان را بــا تســمه چرمــی بپــا نــگاه مــی داشــتند‪.‬‬ ‫اسکی به عنوان یک ورزش‪ ،‬برای نخستین بار در نروژ شروع شد‪.‬‬ ‫اموزش‬ ‫بــه منظــور اشــنا شــدن نوامــوز بــا وســایل و عــادت کــردن بــه انهــا ‪ ،‬انجــام حــرکات مقدماتــی و‬ ‫انتخــاب محــل بســیار اهمیــت دارد‪.‬‬ ‫در ابتــدا نوامــوز بایــد بــا وســایل اســکی اشــنا شــود و بــه اســکیها‪ ،‬چوبدســتها و کفشــهای اســکی عــادت‬ ‫کنــد‪ .‬در ضمــن بایــد بــا ُســرخوردن‪ ،‬لبــه دادن‪ ،‬چرخیــدن ‪ ،‬وزن دار کــردن و ســبک کــردن اســکیها نیــز‬ ‫اشــنا شــوند و در عیــن حــال بــا دمــای محیطــی کــه قــرار اســت در انجــا اســکی کنــد وفــق پیــدا کنــد‪.‬‬ ‫تمرینات‬ ‫تمرینات مرحله مقدماتی به سه دسته تقسیم می شوند‪:‬‬ ‫الف) کنترل وسایل و بستن اسکی ها‬ ‫ب ) تمرینات در جا‬ ‫پ ) تمرینات در حال حرکت‬ ‫بلند شدن از زمین‬ ‫شــخصی کــه زمیــن افتــاده بایــد ابتــدا اســکیها را بــه‬ ‫حالــت مــوازی و افقــی دراورده و انهــا را نزدیــک و در پاییــن بــدن قــرار دهــد‪ .‬ســپس چوبدســتها را‬ ‫نزدیــک باســن و در بــاالی اســکی کــوه قــرار داده و بــا تکیــه بــر انهــا از زمیــن بلنــد شــود‪.‬‬ ‫‪6‬‬ صفحه 6 ‫انیمیشن‬ ‫سودا امینی‬ ‫دانشگاه هیوالها‬ ‫از انیمیشــن های مخصــوص کــودکان می تــوان دانشــگاه هیوالهــا را نــام بــرد‪ .‬انیمیشــنی‬ ‫فوق العــاده زیبــا و جــذاب کــه هــر رده ســنی می توانــد ازتماشــای ان لــذت ببــرد‪.‬‬ ‫بعضــی افــراد ایــن انیمیشــن را قســمت دوم«‬ ‫کارخانــه هیوالهــا» می داننددرواقــع ایــن انیمیشــن‬ ‫درمــورد اوایــل زندگــی کاراکترهــای اصلــی فیلــم‬ ‫اســت‪ .‬زندگــی ان هــا و شــرایطی کــه پ ـس از ورود‬ ‫بــه دانشــگاه داشــته اند‪.‬‬ ‫داســتان زیبــای انیمیشــن در مــورد هیوالهایــی‬ ‫اســت کــه وظیفه شــان ترســاندن کــودکان اســت‪.‬‬ ‫ان هــا از طریــق درب هایــی جادویــی بــه اتــاق‬ ‫خــواب بچه هــا می رونــد و ان هــا را می ترســانند‪.‬‬ ‫یکــی از کاراکترهــای اصلــی انیمیشــن بــه نــام «‬ ‫مایــک وازوســکی » ارزو دارد کــه بزرگتریــن‬ ‫ترســاننده شــود‪ .‬ایــن درحالــی اســت کــه مایــک‬ ‫جثــه ی بســیار کوچکــی دارد و اســتعداد بســیار‬ ‫کمــی درایــن کار دارد‪ .‬مایــک پــس از ورود بــه‬ ‫دانشــگاه بــا یــک ترســاننده دیگــر بــه نــام « جیمــز‬ ‫پی‪.‬ســالیوان (ســالی ) » اشــنا می شــود‪ .‬ســالی‬ ‫هیوالیــی بــزرگ و ابی رنــگ اســت کــه اســتعداد‬ ‫ذاتــی در ترســاندن دارد‪.‬‬ ‫در ادامـه ی داســتان مدیــران دانشــگاه قصــد دارنــد‬ ‫بهتریــن شــاگردان و ترســناک ترین ان هــا را‬ ‫اســتخدام کننــد‪.‬‬ ‫به همیــن منظــور مســابقاتی ترتیــب می دهنــد تــا بهتریــن گروه هــا را انتخــاب کننــد‪ .‬ترکیــب‬ ‫فوق العــاده ی مایــک و ســالی موجــب می شــود کــه دســت به کارهــای خطرناکــی بزننــد و امنیــت‬ ‫دانشــگاه را به خطــر بیاندازنــد‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫موسیقی‬ ‫شاینا مفتخری مظاهری‬ ‫اشنایی با سیمبال (سنج)‬ ‫ســیمبال ها (ســنج) اولیــن بــار در قــرون وســطی توســط مســلمانان‬ ‫بــه اروپــا معرفــی شــدند و ایــن ســازها بــه اســپانیا و ایتالیــای جنوبــی‬ ‫وارد کردنــد‪ .‬بــا ایــن وجــود‪ ،‬در اغــاز هــزاره ایــن ســازها دوبــاره‬ ‫ناپدیــد شــدند‪ .‬علــی رغــم ایــن موضــوع‪ ،‬تصویرهایــی از ســیمبال ها در‬ ‫مینیاتورهــای قــرون وســطی تــا حــدود قــرن پانزدهــم دیــده میشــود‪.‬‬ ‫در ادامــه جنگ هــای ترکیــه در چهارصــد ســال پیــش ســیمبال ها‬ ‫مجــددا ً وارد اروپــا شــدند‪ .‬در ان زمــان ترکیــه بــرای مدتهــای طوالنــی‬ ‫بــه دلیــل ســاخت ســیمبالهایش معــروف بــود‪.‬‬ ‫زمــان زیــادی از اســتفاده از ســیمبال های ترکــی در پارتیتورهــا‪ ،‬اگرچــه‬ ‫خیلــی بــه نــدرت‪ ،‬در ارکســتر اپراهــا نمی گــذرد‪.‬‬ ‫در حــدود صــدو پنجــاه ســال پیــش بــود کــه ســرانجام ســیمبال ها‬ ‫جایــگاه خودشــان را بــه عنــوان قســمت دائمــی در بخــش ســازهای کوبــه ای پیــدا کردنــد‪.‬‬ ‫مســاحت ســاز تقریبــاً ‪ 41‬تــا ‪56‬‬ ‫ســانتی متر؛ ضخامــت ســاز بیــن ‪ 1‬تــا‬ ‫‪ 2‬میلی متــر؛ وزن هــر ســیمبال تقریبــاً‬ ‫‪ 1500‬تــا ‪ 2500‬گــرم؛ جنــس ایــن ســاز‬ ‫از الیاژهــای برنــج‪ ،‬نقــره نیکلــی و برنــز‬ ‫می با شــد ‪.‬‬ ‫عبــارت ســیمبال (همچنیــن زیمبــال یــا‬ ‫زیمبــل)‪ ،‬کــه هــر نــوع ســاز شــبیه ســیمبال‬ ‫را توصیــف می کنــد‪ ،‬از کلمــه ای التیــن بــه‬ ‫معنــای فنجــان گرفتــه شــده اســت‪.‬‬ ‫صــدا در جفــت ســیمبال ها بــا ضربــه زدن‬ ‫یــک صفحــه در مقابــل دیگــری تولیــد‬ ‫می شــود‪ ،‬در حالیکــه ســیمبال معلــق بــا یــک اســتیک یــا َملــت زده می شــود‪.‬‬ ‫در بســیاری از فرهنگ هــا و تمدن هــا ضرب ـه زدن یــک ســیمبال در مقابــل دیگــری‪،‬‬ ‫یکــی از قدیمی تریــن تکنیک هــای تولیــد صــدا اســت‪ .‬ضربــه زدن بــه یــک صفحــه‬ ‫(هماننــد ســازهای پرکاشــن) بــه عنــوان امتیــاز بــرای ســبک موســیقی غربــی‬ ‫شــناخته می شــود‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه دنیای بچه ها

ماهنامه دنیای بچه ها 46

ماهنامه دنیای بچه ها 46

شماره : 46
تاریخ : 1401/01/15
ماهنامه دنیای بچه ها 45

ماهنامه دنیای بچه ها 45

شماره : 45
تاریخ : 1400/12/01
ماهنامه دنیای بچه ها 44

ماهنامه دنیای بچه ها 44

شماره : 44
تاریخ : 1400/11/01
ماهنامه دنیای بچه ها 43

ماهنامه دنیای بچه ها 43

شماره : 43
تاریخ : 1400/10/01
ماهنامه دنیای بچه ها 42

ماهنامه دنیای بچه ها 42

شماره : 42
تاریخ : 1400/09/01
ماهنامه دنیای بچه ها 41

ماهنامه دنیای بچه ها 41

شماره : 41
تاریخ : 1400/08/01
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!