روزنامه صمت شماره 929
روزنامه صمت شماره 929
3+1نخستین روزنامه تخصصی صبح ایران 24صفحه
شنبه
18اذر 1396
20ربیع االول 1439
9دسامبر 2017
سال بیست و نهم دوره جدید شماره 929پیاپی 2247
گزارش فروش هفتگی محصوالت هلدینگ
خلیج فارس در بورس کاال
معدن5
24صفحه قیمت 1000 :تومان
http://Telegram.me/smtnews
www.smtnews.ir -
سرمقاله
رییس سازمان ملی استاندارد با رد احتمال تعویق در زمان اجرا تاکید کرد
تبلیغات
در هزاره سوم
2
گفت و گو
طرح کوچک
محرک صنعت بزرگ نیست
صنعت2
اجرای 85استاندارد صنعت خودرو قطعی است
صنعت4
قالب سازی برخی قطعات
اغاز شد
صنعت 5
تعیین نرخ زغال سنگ
مهم ترین برنامه
یادداشت های امروز
معدن 8
موفقیت استانداردهای
جدید در گرو اجرای درست
صنعت 4
گام های پیش روی اکتشاف
مواد معدنی
معدن 2
مشکل فقط تعدد بانک ها
نیست
چهره
تجارت 4
ت ایمیدرو ،حمایت از
اولوی
طرح های دانش بنیان معدنی
معدن3
نرخ دالر و نفت در بودجه ۹۷
در استانه ارائه الیحه بودجه ۱۳۹۷به مجلس با وجود اینکه احتمال تغییرات
همچنان هس��ت ،در اخرین تصمیم گیری برای ارقام کالن ،دالر به عنوان مبنای
تبدیل درامدهای ارزی به ریال ۳۵۰۰تومان و نفت با هر بش��که ۵۵دالر درنظر
گرفته ش��ده اس��ت .به گزارش ایس��نا ۱۹ ،اذر ،دولت الیحه بودجه ۱۳۹۷را به
مجلس ارائه خواهد کرد .در این فاصله اخرین خبرها نش��ان می دهد که سازمان
برنام��ه و بودج��ه در ح��ال نهایی کردن الیحه بوده و به ط��ور حتم تا ۱۹اذر به
مجلس خواهد رس��ید .با وجود اینکه به تازگ��ی گمانه زنی های متفاوتی در زمینه
متغیره��ای کلیدی برای تعیی��ن درامدهای بودجه وجود داش��ت در نهایت بعد
از بررس��ی هایی که در هیات دولت ش��د ،مصوب ش��د نرخ هر دالر برای تبدیل
درامده��ای نفتی به ریال حدود ۳۵۰۰تومان درنظر گرفته ش��ود و برای فروش
هر بش��که نفت نرخ حدود ۵۵دالر خواهد بود .رقم فعلی حدود ٣٠تومان کمتر
از ن��رخ موجود در مرکز مب��ادالت ارزی ( ٣٥٣٠تومان) و تا ٧٠٠تومان کمتر از
نرخ ٤٢٠٠تومانی فعلی در بازار اس��ت .درباره سایر تغییرات در بودجه ،به ظاهر،
عمده ترین تحوالت به توس��عه مش��ارکت با بخش خصوصی برمی گردد و در این
زمینه در بودجه سال ۱۳۹۷تاکید شده است.
همچنین برای س��ال اینده بخ��ش قابل توجهی از س��ازمان ها بودجه خود را
مبتنی بر عملکرد و به عبارتی بر مبنای بهای تمام ش��ده تنظیم کرده اند؛ به طوری
که بین ۳۰تا ۴۰درصد نهاد ها از این بودجه ریزی برخوردار شدند .این در حالی
اس��ت که براساس قانون برنامه ششم توس��عه از سال نخست اجرای قانون یعنی
امسال باید هر سال ۲۰درصد از نهادها بودجه خود را بر این مبنا تهیه کنند که
برای سال بعد به حدود ۴۰درصد باید برسد .در زمینه قانون هدفمندی یارانه ها
و تبصره مربوط به ان در الیحه بودجه سال ١٣٩٧نیز هنوز میزان درامد دولت
از محل هدفمندی برای س��ال اینده در بودجه نهایی نشده ولی به احتمال برای
الیحه متفاوت تر از سال های قبل عمل می شود چراکه در چند سال گذشته دولت
تبص��ره هدفمندی را بدون جزئی��ات به مجلس ارائه کرده و فقط درامد ۴۸هزار
میلی��اردی را در تبصره اعالم می کرد که در ادامه و در جریان بررس��ی الیحه در
مجلس جزئیات ان مشخص می شد ولی برای الیحه ۱۳۹۷براساس قانون برنامه
ششم عمل شده و جداول مشخصی برای هدفمندی تعیین شده است.
افزایش حقوق کارکنان
با وجود اینکه در بخشنامه بودجه سال اینده درصد افزایش حقوق کارکنان 5
درصد و به طور مش��روط ۱۰درصد تعیین شده بود ،در نهایت هزینه های جاری
دولت با افزایش حقوق ۱۰درصدی بسته شد.
افزای��ش درصد حق��وق کارکنان برای س��ال اینده در الیح��ه بودجه ۱۳۹۷
ماجرای متفاوتی داش��ت به طوری که در بخشنامه ای که مهر امسال به نهاد های
اجرایی ابالغ ش��د تاکید بر این بود که طب��ق ضوابط مالی ،نهاد های اجرایی باید
میزان افزایش حقوق را تا ۵درصد پیش بینی کنند.
البته در این باره شرایطی وجود داشت که براساس ان سازمان هایی که بودجه
خ��ود را برمبنای بودجه ری��زی مبتنی بر عملکرد تهیه می کردند ،می توانس��تند
معادل ۵درصد از محل صرفه جویی و اجرای این نوع از بودجه ریزی را به عنوان
سایر پرداختی ها و برای حقوق پیش بینی کنند که تا ۱۰درصد در مجموع قابل
افزای��ش ب��ود .بعد از ابالغ بخش��نامه ،اعالم افزایش ۵درص��دی حقوق با برخی
گمانه ها و حواشی همراه شد .با این حال ،اعالم رییس سازمان برنامه و بودجه با
این توضیح همراه بود که افزایش حقوق ۱۰ ،درصد است .اما به هرحال بخشنامه
رویکرد دیگری داش��ت و برای کل ۵درصد تعیین ش��ده بود ،مگر انکه به طور
مش��روط به ۱۰درصد قابلیت افزایش داشت که ان هم با توجه به اینکه حداکثر
۳۰تا ۴۰درصد س��ازمان ها دارای بودجه ری��زی مبتنی بر عملکرد بودند و امکان
صرفه جوی��ی هم وجود داش��ت در نهایت افزایش حقوق بی��ش از ۵درصد برای
کارکنان قابل اجرا نبوده و به طوری ناهمسان اتفاق می افتد.
طی هفته جاری و در تکمیل زنجیره های باالدستی و پایین دستی فوالد شادگان:
فوالد شادگان با حضور معاون اول ریاست
جمهوری رسما افتتاح می شود
به میمنت ایام پربرکت هفته وحدت ،انتظار ش��هروندان خوزستان بسر
رس��ید و کارخانه فوالد ش��ادگان به یاری خداوند ،روز دوشنبه ۲۰اذرماه،
با حض��ور معاون اول ریاس��ت جمهوری ،وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت،
استاندار ،مردم ،خبرنگاران و مسئولین کلید می خورد .به گزارش خبرنگار
ما ،محمد کش��انی مدیرعامل شرکت فوالد خوزس��تان اخیرا عنوان کرده
بود که تکمیل زنجیره های باالدس��تی و پایین دستی در اولویت کار این
هلدینگ بزرگ در استان خوزستان قرار دارد و فوالدشادگان ،از واحدهای
تولید اهن اس��فنجی این ش��رکت ،در استانه رس��یدن به مرحله تولید و
بهره برداری است.
این گزارش حاکیست ،فوالد شادگان از طرح های استانی فوالد مشتمل
بر بخش فوالد س��ازی و واحد احیاء مستقیم براس��اس روش ایرانی (پرد
) PEREDمی باش��دکه یک تکنولوژی بومی با ثبت جهانی است و برای
اولین بار در ایران و جهان توس��ط فوالد خوزستان در شادگان راه اندازی
می ش��ود .بنابر گزارش های تایید ش��ده ،دکتر اسحاق جهانگیری معاون
اول ریاس��ت جمهوری طی س��فر دو روزه خود در هفته جاری به اس��تان
خوزس��تان ،قرار اس��ت چند طرح مهم عمرانی و صنعتی را در ش��هرهای
ابادان ،ش��ادگان و مسجد سلیمان افتتاح کند که فوالد شادگان از جمله
مهمترین انها در زمینه توسعه و تکمیل زنجیره فوالد خوزستان می باشد.
این دومین س��فر دکتر جهانگیری به اس��تان خوزستان در سال جاری
خواهد بود.
عکس :مهدی کاوه ای
تنها
۱۲روز ب�ه اجرای
ف�از ی�ک قان�ون پر س�روصدای
استانداردهای هشتادوپنج گانه در صنعت خودرو
مانده اس�ت؛ قانونی ک�ه همزمان با مطرح ش�دن ان در ش�ورای
سیاس�ت گذاری خودرو و ابالغ ان به خودروس�ازان ،حرف و حدیث هایی مبنی بر
خروج پراید و پژو ۴۰۵از چرخه تولید را مطرح کرد .حال این پرسش مطرح می شود که ایا شرایط
برای اجرا فراهم اس�ت؟ ایا خودروسازان با توجه به زمان ابالغ شده برای اجرای این استانداردها در خطوط تولید
خود امادگی دارند؟ این ش�رایط در حالی اس�ت که پیش از این نیز زمزمه هایی مبنی بر به تعویق افتادن این قانون
مطرح شده بود اما رییس سازمان ملی استاندارد معتقد است اجرای این قانون به هیچ عنوان به تاخیر نخواهد افتاد.
2
شنبه
18اذر 1396
20ربیع االول 1439
9دسامبر 2017
شماره 929
پیاپی 2247
خبر
سرمقاله
تبلیغات
در هزاره
سوم
ناصر بزرگمهر
مدیر مسئول
به نام او که هرچه بخواهد همان می شود
افس��انه ای قدیمی می گوی��د« :یک روز ببر و ش��یر در کنار
برکه ای در حال نوشیدن اب بودند ،ببر رو کرد به شیر و گفت:
تو چرا این قدر دیوانه وار نعره می زنی؟ شیر گفت :این نوع نعره
زدن ،دیوانه وار نیست ،بلکه نوعی تبلیغ است .به من می گویند
سلطان جنگل ،چون که من همیشه تبلیغ می کنم!
خرگ��وش دزدکی به حرف های انها گ��وش می داد و پس از
ش��نیدن حرف شیر ،دوان دوان به خانه برگشت و با خود فکر
کرد که فکر شیر را به کار ببندد و نعره بکشد.
اما نعره او ش��بیه جیغ بود ،روباهی ک��ه صدای این جیغ را
شنید به خانه او حمله کرد و او را بلعید».
معنای این قصه س��اده ،این اس��ت که باید برای هر کاالیی،
به اندازه خودش تبلیغ کرد.
بزرگنمای��ی و غلو ک��ردن ،اظهار مطال��ب غیرواقعی تبلیغ
نیست ،تبلیغ یک دانش است که باید با تولی د هماهنگ باشد.
در جهان دیروز ،مبحث تولید مهم تر از فروش دیده می شد.
همه تالش صنعتگران و دولت ها در تولید خالصه می ش��د،
ب��ازار مص��رف به گونه ای ب��ود که انچ��ه تولید می ش��د ،نیاز
مصرف کنندگان را تامین می کرد.
ب��ه عبارتی جهان در حال جنگ و ن��زاع و کمبود و احتکار
بود ،دانش پیش��رفت الزم را نکرده بود ،وسایل ارتباطی وجود
نداشت ،سفر کردن کار سختی بود ،مجموعه همه این شرایط
در چند هزار س��ال تاریخی ،انس��ان دیروز را ،انسانی نیازمند
تولید محلی کرده بود.
در هر گوشه جغرافیای جهانی ،مردمی را می توان شناسایی
و معرفی کرد که مایحتاج زندگی را به طور تهاتری در محل و
منطقه تامین کرده اند.
هر حرکت جامعه از سنتی به سمت صنعتی ،ایجاد فرهنگ
جدیدی را در رابطه بین تولید و عرضه به وجود اورد.
اغاز اختراعات و صنعتی شدن جهان از قرن 17و 18میالدی
به بعد و کش��ف برق و چرخ دنده و موتور احتراقی و مانند انها،
دنیای جدیدی را در مبادالت تولید و فروش ایجاد کرد.
در جه��ان ام��روز و در یک قرن گذش��ته ،تولید و فروش به
عنوان دو بازوی مکمل یکدیگر و به طورتقریبی به تس��اوی جلو
امده اند ،انچه عرضه شده است ،مصرف شده ،اما اغاز هزار سوم
و پیش��رفت فناوری های ارتباطی ،فضای جدیدی را در جهان
به وجود اورده است.
به عبارت دیگر انچه در 20س��ال گذشته و به ویژه در 5سال
گذش��ته در فضای ارتباطی به وجود ام��ده با حرکت تاریخی
چند هزارس��اله ارتباطات برابری و حتی از ان پیش��ی گرفته
است.
فن��اوری ب��ا خود دانش��ی را جابه جا می کند ک��ه از عقل و
اندیش��ه س��ازندگان و مصرف کنندگان ان جلوتر است .گاهی
فهم انچه در سخت افزارها و نرم افزارها به وقوع می پیوندد برای
تعداد زیادی از مردم جهان قابل درک نیست.
س��واد عمومی جامعه از س��واد تخصصی جامانده است و در
این فضای رقابتی ،اینده متعلق به کس��انی اس��ت که لحظات
تاریخی را از دست ندهند و هرلحظه به سمت کسب مهارت ها
و دانش ها بپردازند.
در موض��وع تولید و فروش ،مبحث جدیدی اغازش��ده و ان
مهم تر شدن بخش فروش و پیدا کردن مشتری برای تولیدات
به وجود امده است.
اگر دیروز ،تولید اهمیت داشت و امروز تولید و عرضه با هم
برابری می کنند ،اینده در اختیار کسانی است که بتوانند قبل
از تولید ،بفروشند.
بازار رقابت سخت تر شده است ،پیشرفت فناوری و ارتباطات،
جهان را به دهکده کوچکی تبدیل کرده است.
وج��ود کارخانه ه��ا چندملیت��ی و گ��ره خ��وردن ارتباطات
بین المللی و به وجود امدن بازار جهانی ( )WTOو کشور های
مش��ترک المنافع و یکی شدن 28کش��ور اروپایی و حرکت به
سمت واحد پولی یکسان و بسیاری اتفاق های کوچک و بزرگ
در این سال ها و سیاسی شدن اقتصاد و از بین رفتن بازارهای
محلی ،همه و همه شرایطی را برجهان حاکم کرده که محصول
تولیدی سیبری در بیابان عربستان به فروش می رسد.
و بنابراین فروش به عنوان عامل مهم تر از تولید در هزاره سوم
جلو افتاده است و در این بازار عرضه و تقاضا ،روابط عمومی ها
نقش تازه ای پیدا خواهند کرد و مادر ارتباطات خواهند شد.
بازار یاب��ی معنای جدی تری می یاب��د و تبلیغات که جادوی
قرن است ،مهم ترین نقش را در عرضه و تقاضا خواهد داشت و
تبلیغات است که تعیین می کند مردم جهان چه چیز را چگونه
و کی و چرا مصرف کنند ،مدیران ارش��د جوامع نیازمند دانش
تبلیغات و اطالع رسانی بیشتر از انچه در مخیله شان می گذرد
خواهند ش��د ،جهان این��ده را در بخش سیاس��ی و اقتصادی
کس��انی در دست خواهند داش��ت که بتوانند افکار عمومی را
هدایت و کنترل کنند.
تبلیغات به عنوان مهم ترین رکن بازار عرضه و تقاضا در تولید
نق��ش مهم تر از کاالی تولیدش��ده را بر عه��ده خواهد گرفت،
واقعی��ت کمیت و کیفیت را تبلیغات در اذهان عمومی هدایت
خواهد کرد.
نی��از ب��ه تبلیغ��ات را در اینده ن��ه چن��دان دور ،در رقابت
جهانی با پوس��ت و خون خود احساس خواهیم کرد ،باشد که
مدیران ارش��د ما از امادگی و توجه بیش��تر ب��ه افکار عمومی،
رس��انه ها ،تبلیغ��ات و یک رواب��ط عمومی قدرتمن��د و عاقل،
غافل نمانند.
:اع�لام یک جانب��ه بیت المق��دس به عن��وان پایتخت رژیم
صهیونیس��تی از س��وی رییس جمهور امریکا مغایر با حقوق بین الملل
و قطعنامه های ش��ورای امنیت س��ازمان ملل متحد اس��ت .در این باره
قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه 181
مصوب س��ال 1948بیت المقدس را یک منطق��ه بین المللی تعیین و
قطعنامه های پس از جنگ 1967میالدی اعراب و رژیم صهیونیس��تی
این منطقه را به ش��رقی و غربی تقس��یم کرده است .همچنین براساس
مذاکرات صلح میان سازمان ازادیبخش فلسطین و رژیم صهیونیستی
که زیر نظر امریکا برگزار ش��د ،توافق ش��د قس��مت شرقی همچنان در
اختیار فلس��طینیان باشد .هرچند س��ایر نیروهای فلسطینی هیچ گاه
این توافق را نپذیرفتند ،اما اقدام تازه رییس جمهور امریکا حتی اس��اس
ای��ن توافق را نیز زیر پا گذاش��ته اس��ت .هر چند اقدام ترامپ ازس��وی
برخی اگاهان به مس��ائل منطقه به یک رویداد نمادین تعبیر شده ،اما از
سوی فلس��طینیان پایانی بر روند مذاکرات و اغاز دوباره انتفاضه است.
این نخس��تین اقدام ترامپ در نادی��ده گرفتن تعهدات و توافق های این
کش��ور در پیمان های بین المللی و منطقه ای نیس��ت .خروج از پیمان
بین المللی اب و هوای��ی پاریس ،پیمان تجاری با مکزیک و کانادا ،اجرا
نکردن تعهدات در برابر برجام و ...کارنامه ای از بی اعتماد نس��بت به این
کش��ور به وجود اورده اس��ت .نادیده گرفتن قطعنامه های بین المللی
درباره فلسطین اما می تواند بحرانی در منطقه ایجاد کند که مهار ان به
اسانی امکان پذیر نیست و چه بسا هدف از این تصمیم ورای همه اهداف
زودگذر باش��د .در این باره در گوشه و کنار تحلیل هایی از امکان شروع
یک جنگ در اندازه جنگ های جهانی هم مطرح می شود.
اقدام تازه ترامپ اینبار به جز رژیم صهیونیس��تی ،تاکنون از س��وی
بسیاری از کش��ورها و جامعه بین المللی از جمله دبیر کل سازمان ملل
متحد با واکنش منفی روبه رو شده است.
انتونیو گوترش ،دبیرکل س��ازمان ملل متح��د تاکید کرد :وضعیت
نهایی قدس باید براس��اس قطعنامه های ش��ورای امنیت سازمان ملل
مشخص شود.
دبیرکل س��ازمان مل��ل افزود :من باره��ا مخالفتم ب��ا هرگونه اقدام
یکجانبه که می تواند امکان برقراری صلح بین اسرائیلی ها و فلسطینیان
را تهدید کند ،اعالم کرده ام.
همپیمانان امریکا نی��ز در مقابل این تصمیم ترامپ قرار گرفته اند به
نحوی که «فدریکا موگرینی» مس��ئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
در واکنش س��خت اعالم کرد این تصمیم « منطقه را به دوران س��یاه تر
خود باز می گرداند».
وی در نشست مطبوعاتی خود در بروکسل با بیان این مطلب ،تصمیم
ترامپ مبنی بر به رس��میت ش��ناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت
اسرائیل را واجد تاثیر بالقوه بسیار نگران کننده ای دانست.
مس��ئول سیاس��ت خارجی اتحادیه اروپا با تاکید ب��ر اینکه در زمان
دش��وار کنونی ،عقالنیت و گوش ف��رادادن به ندای صلح و واکنش های
صلح امیز ،موضوعی اس��ت که به ان بسیار نیازمندیم ،تصریح کرد :این
لحظات س��خت نیازمند توجه نیرومندتر به صلح است .در زمان کنونی،
فوری ترین اولویت ان اس��ت تا همه کنش��گران مرتبط با این موضوع،
از تش��دید تنش ها در مجامع عمومی خ��ودداری کنند .رییس جمهور
فرانس��ه ،نخس��ت وزیر انگلیس و صدراعظم المان به عن��وان 3قدرت
نات��و نیز به تصمیم ترامپ واکنش منفی نش��ان دادند .در داخل امریکا
نمایندگان حزب دمکرات در کنگره وس��نا همچنین رییس��ان جمهور
پیشین این کشور ازجمله اوباما و کلینتون با این تصمیم ترامپ مخالفت
کردند.
از س��وی دیگر روسیه از امریکا خواس��ت درباره تصمیم ترامپ برای
انتقال سفارت امریکا به بیت المقدس توضیح دهد.
س��رگئی الوروف پنجش��نبه پس از دیدار با رکس تیلرسون همتای
امریکای��ی خود در گفت وگو با خبرنگاران خاطرنش��ان ک��رد :از امریکا
خواس��تار توضیح درباره عل��ت تصمیم برای انتقال س��فارت امریکا از
تل اویو به بیت المقدس شدیم.
در این حال ریاض منصور ،ناظر دائم فلسطین در سازمان ملل گفت:
سفر وزیر امور
خارجه انگلیس
به تهران
ایران اقدام ترامپ را
محکوم کرد
وزارت امور خارجه جمهوری اس�لامی ایران اقدام دولت
امریکا در انتقال س��فارتخانه خود از تل اویو به بیت المقدس
اشغالی و اعالم بیت المقدس به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر
ق��دس را به ش��دت محکوم می کن��د و ان را نقض اش��کار
قطعنامه های بین المللی می داند.
ب��ه گزارش ایرنا ،در بیانیه وزارت امور خارجه کش��ورمان
امده اس��ت :شهر قدس که مس��جداالقصی ،نخستین قبله
مسلمانان را در خود جا داده ،بخش جدایی ناپذیر فلسطین
اس��ت و یکی از مهم ترین اماکن س��ه گانه مقدس اس�لامی
به ش��مار امده و از جایگاه و اهمیت ویژه ای نزد مس��لمانان
برخوردار است .این بیانیه می افزاید:
تصمی��م تحریک امی��ز و نابخردان��ه امری��کا مبن��ی ب��ر
به رسمیت شناختن ش��هر قدس به عنوان پایتخت یکپارچه
رژی��م صهیونیس��تی نه تنها ب��ه صلح و ثب��ات این منطقه
کمک نخواهد کرد بلکه ضمن رسواس��ازی نیت های ش��وم
دول��ت امریکا و بی اعتبار کردن بیش��تر این کش��ور نزد ان
دس��ته از طرف های��ی که هن��وز به بیطرفی این کش��ور در
روند س��راب گونه مذاکرات صلح ب��اور دارند ،باعث تحریک
مسلمانان و شعله ور شدن انتفاضه جدید و تشدید تندروی و
رفتارهای خشم الود و خشونت امیز خواهد شد که مسئولیت
ان متوجه دولت این کشور و رژیم صهیونیستی است.
با عنایت به اینکه شهر قدس از نظر قطعنامه های سازمان
ملل اراضی اش��غال ش��ده به ش��مار می رود ،اقدام امریکا در
به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت رژیم اشغالگر
قدس نقض اش��کار قطعنامه های بین المللی است؛ بنابراین
جمهوری اسالمی ایران این اقدام امریکا را به شدت محکوم
ک��رده و از همه مجامع بین المللی ،کش��ورهای صاحب نفوذ
و به ویژه کشورهای اس�لامی می خواهد برای حفظ ثبات و
اس��تقرار منطقه ،مانع اجرا شدن این اقدام امریکا شوند که
تنها به سود رژیم صهیونیستی است.
جمهوری اس�لامی ایران ضمن اعالم همبس��تگی کامل
خ��ود با مردم فلس��طین ،بار دیگر مس��ئولیت مهم جامعه
بین الملل��ی به وی��ژه س��ازمان مل��ل متحد در پای��ان دادن
به اش��غال فلس��طین و قدس ش��ریف و کمک به مردم این
س��رزمین به منظور دستیابی به حقوق مسلم اساسی شان را
مورد تاکید قرار می دهد.
«فداء ناصر» کاردار فلس��طین در س��ازمان ملل در واکنش به اقدام تازه
امریکا درباره قدس ،نامه هایی را به رییس دوره ای شورای امنیت (ژاپن)،
دبیرکل س��ازمان ملل و رییس مجمع عمومی این سازمان ارسال کرده
است.
س��خنگوی وزارت ام��ور خارج��ه گف��ت :بوریس
جانس��ون ،وزیر ام��ور خارجه انگلیس امروز ،ش��نبه
ب��ه منظور دیدار و گفت وگو با مقامات کش��ورمان به
تهران سفر می کند .
به گزارش ایرنا از اداره کل دیپلماس��ی رس��انه ای
همچنین رییس تش��کیالت خودگ��ردان فلس��طین در واکنش به
اق��دام رییس جمهور امری��کا در تعیین قدس به عن��وان پایتخت رژیم
صهیونیس��تی گفت :این اقدام به معنای خروج امریکا از گفت وگوهای
صلح است.
محم��ود عب��اس در گفت وگوی تلویزیونی پس از س��خنرانی دونالد
ترامپ افزود :فلسطین بزرگتر از ان است که ترامپ بتواند با این تصمیم
تاریخ ان را تغییر دهد.
وی بی��ان ک��رد :قدس برای ابد پایتخت فلس��طین خواه��د بود و به
رسمیت ش��ناخت قدس به عنوان پایتخت اسرائیل ،اعتباری ندارد و به
این کار وجه قانونی نمی دهد.
در این باره ،اس��ماعیل هنیه ،رییس دفتر سیاسی حماس تاکید کرد:
قدس یکپارچه اس��ت ،نه شرقی اس��ت و نه غربی و به فلسطین و جهان
عرب تعلق دارد ،اشغال سرزمین های فلسطینی هیچ مشروعیتی ندارد.
ما اوضاع فلس��طین را در این شرایط جدید سروسامان خواهیم داد و هر
انتفاضه ای که اغاز ش��ود مرتبط با قدس اس��ت و هم��واره همین گونه
خواهد بود و هیچ توافقی به اسم قرن وجود ندارد.
هنی��ه تصریح کرد :ما توافق اس��لو را به طور کام��ل کنار می گذاریم،
تصمیم ترامپ گور توافق اسلو را برای همیشه کند.
پیمان اسلو یا قرارداد اس��لو ،یا بیانیه اعالم اصول اولویت های موقت
دولت خودگردان یا بیانیه اعالم اصول ،نخستین توافق مستقیم ساف با
رژیم صهیونیستی به شمار می رود .این پیمان به دنبال انتفاضه نخست
فلسطین منعقد ش��د .این قرارداد گزینه مذاکرات را در مقابل مقاومت
تعیین و زمینه تشکیل دولت خودگردان را فراهم کرد.
دبی��رکل حزب اهلل لبنان ب��ا بیان اینکه بیت المق��دس قلب و محور
مسئله فلس��طین اس��ت ،گفت :تصمیم ترامپ درباره بیت المقدس به
معنای پایان مسئله فلسطین از نظر امریکاست .این برای کسانی که به
گفت وگوهای (به اصطالح صلح) باور داشتند ،قابل توجه است.
«سیدحس��ن نصراهلل» دبیرکل حزب اهلل لبنان تصمیم تازه «دونالد
ترام��پ» رییس جمهوری امریکا در شناس��ایی بیت المقدس به عنوان
پایتخ��ت رژیم صهیونیس��تی را اهان��ت به احساس��ات صدها میلیون
مس��لمان و مس��یحی دانس��ت و تاکید کرد :نباید در برابر این تصمیم
س��کوت کرد ،بلکه باید با اعتراض گس��ترده «تهدی��د» را به «فرصت»
تبدیل کرد.
در ساعت های اولیه که تصمیم ترامپ از سوی رسانه های بین المللی
اعالم شد چند موش��ک از باریکه غزه به سوی فلسطین اشغالی شلیک
شد.
خبرنگار شبکه خبری المیادین به نقل از منابع فلسطینی و شاهدان
عینی ،گفت :موشک ها از شمال و جنوب باریکه غزه به سمت فلسطین
اشغالی شلیک شده است.
در ای��ن بین از پنجش��نبه درگیری ها در ش��هرهای مختلف رام اهلل،
الخلیل ،بیت لحم ،طولکرم و قلقیلیه و برخی شهرهای دیگر فلسطینی
اغاز شده است.
انتفاضه 4در حال اغاز شدن است .انتفاضه نخست پس از اینکه یک
راننده صهیونیس��ت در جنوب غزه کارگران فلس��طینی را به عمد زیر
گرفت ،اغاز ش��د و پس از امضای قرارداد اس��لو بین رژیم صهیونیستی
و س��ازمان ازادسازی فلسطین به پایان رسید .انتفاضه دوم در اعتراض
ب��ه دی��دار تحریک امی��ز اریل ش��ارون ریی��س وقت ح��زب لیکود از
مسجد االقصی در س��ال 2000میالدی اغاز شد .خروج و عقب نشینی
صهیونیس��ت ها از نوار غزه دستاورد انتفاضه دوم بود .نشست شرم شیخ
در سال 2005میالدی پایان انتفاضه دوم بود .انتفاضه سوم در اعتراض
به شهرک س��ازی اس��رائیل در کرانه باختری رود اردن اغاز شد .خروج
حماس و جهاد اس�لامی از انزوا ،افزای��ش نارضایتی از محمود عباس و
تعلیق انتخابات ش��هرداری ها ،اعتصاب اس��را و پیروزی اراده های انها
بر صهیونیس��ت ها و ظهور نس��ل پسا اس��لو در میان جوانان فلسطینی
از مهم تری��ن پیامدهای انتفاضه س��وم روی فلسطینی هاس��ت .گویی
انتفاض��ه چهارم که با موضوع بیت المقدس در حال اغاز ش��دن اس��ت
نقشی سرنوشت ساز برای فلسطین و منطقه رقم خواهد زد.
وزارت ام��ور خارجه ،بهرام قاس��می اف��زود :در این
س��فر اخری��ن وضعیت رواب��ط دوجانب��ه به ویژه در
ح��وزه همکاری ه��ای عال��ی اقتص��ادی دو کش��ور،
گس��ترش روابط تجاری ،مسائل منطقه ای و تحوالت
بین المللی مورد گفت وگو و تب��ادل نظر قرار خواهد
عکس روز
گرفت .
روزنامه انگلیس��ی گاردین پنجش��نبه شب از سفر
وزی��ر امور خارجه انگلیس به ایران با هدف گفت وگو
درباره مهم ترین مس��ائل در روابط دوجانبه دو کشور
ازجمله در حوزه بانکی خبر داد.
کوتاه از جهان
روسیه به امریکا هشدار موشکی داد
پاک سازی بخشی از جاده اسیایی در پارک ملی گلستان
؟؟؟؟؟مهر
عکس:
عکس:
روسیه به امریکا هشدار داد هر اقدامی که از سوی این کشور برای مخدوش
کردن قرارداد نابودی موش��ک های بالستیک میانبرد و کوتاه برد انجام شود ،با
پاسخ متقابل مسکو مواجه خواهد شد.
به گزارش ایرنا ،مقامات امریکایی روسیه را متهم کرده اند که قرارداد نابودی
موشک های بالستیک میان برد و کوتاه برد را نقض کرده و واشنگتن تدابیری را
در این زمینه اتخاذ می کند.
سرگئی ریابکوف ،معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد :اگر واشنگتن
اقدام هایی انجام دهد که به معنای نقض قرارداد نابودی موشک های بالستیک
میان برد و کوتاه برد باشد ،پاسخ مسکو فوری و متقابل خواهد بود .ریابکوف روز
گذشته در گفت وگو با روزنامه روسی کامرسانت گفت :بار دیگر بر پایبندی به
قرارداد نابودی موشک های بالستیک میان برد و کوتاه برد تاکید داریم و مصمم
به اجرای این قرارداد بدون هر گونه انحراف از مفاد ان هستیم .شورای امنیت
سازمان ملل در دسامبر سال میالدی گذشته قطعنامه ای تصویب و تاکید کرد
«هیچ تغییری در مرزهای قبل از 4ژوئن 1967از جمله درباره بیت المقدس
به رس��میت شناخته نخواهد شد ،مگر اینکه طرف ها در مذاکرات بر سر ان به
توافق برس��ند .وی همچنین گفت :در اینده نزدیک ممکن اس��ت کمیسیونی
از طرف روس��یه و امریکا مسائل مربوط به اجرای این قرارداد را بررسی کنند.
والدیمیر پوتین به تازگی در پاس��خ به س��والی درب��اره واکنش های احتمالی
روسیه در صورت خروج ایاالت متحده از قرارداد نابودی موشک های بالستیک
میان برد و برد کوتاه اعالم کرد :واکنش روسیه بی درنگ و متقابل خواهد بود.
اخالق مدیریت
و توسعه اقتصادی ()2
یادداشت
جامعه بین الملل در برابر ازمون فلسطین
editor@smtnews.ir
«اصول
مدیریت»
سید علی گرامیان
در مدیری��ت 3اصل اساس��ی وج��ود دارد که
عبارتند از:
«دانش ،تقوا و توان»
اصل نخست :دانش است.
دانش کلید هر اقدام و حرکتی اس��ت .حرکت و
اق��دام در هر کار بدون دان��ش الزم ،مانند رهروی
اس��ت که در شب تاریک در راهی پر از چاه و چاله
بدون چ��راغ حرکت کند .موال علی علیه الس�لام
الس��ائ ِ ِر َعلى َغ ْی ِر
می فرمای��د« :الْعام ُِل بِغَی ِر ِعلْم َک ّ
َطریق»
«اج َعلْنِی َعلَى
یوس��ف به پادش��اه مصر گفتْ :
ض اِن ِّ��ی َحف ٌ
ِیم» مرا مس��ئول
ِ��ن اْالَ ْر ِ
خَ َزائ ِ
ِیظ َعل ٌ
خزائن ( امور مالی و اقتصادی) این س��رزمین قرار
ده که من نگهب��ان و دانایم ،مدیریت در هر کاری
به دانشی متناسب با ان شغل و کار نیازمند است.
بهترین راه و روش انتخاب مدیر برای هر شغل و
مسئولیتی این است که شخصی انتخاب شود که
در رش��ته مربوط تحصیل کرده و تخصص علمی
الزم را به دس��ت اورده باش��د ،به عالوه در همان
رش��ته مشغول کار ش��ده و تجربه اندوخته باشد.
چنین شخصی مناس��ب ترین فرد برای مدیریت
در زمینه مورد نظر اس��ت .روشی که در جمهوری
اسالمی کمتر رعایت شده است.
اصل دوم :تقوا ست.
راغب اصفهانی لغت شناس معروف ،در تعریف
تقوا گفته اس��ت« :،التقوی من الوقای��ه ،والوقایه
حفظ الش��یء مما یوذیه» تقوا از ماده وقایه است
و وقایه حفظ و نگهداری ش��ی اس��ت از انچه به او
زیان می رس��اند .در مجمع البحرین ،در شرح ایه
«اِتَّقُ��وا َهّ
طاع َفال
الل َحقَّ تُقاتِهِ» امده اس��ت که «یُ ُ
یُ ْعص��ىَ ،و یُ ْذ َک ُر َفال یُ ْنس��ىَ ،و یُشْ �� َک ُر َفال یُ ْکف َُر؛»
تق��وای الهی این اس��ت که خ��دا را اطاعت کنی و
معصیتش نکنی ،در برابر نعمتهایش ش��کر کنی و
کفران نورزی ،همواره به یاد خدا باشی و فراموش
نکن��ی در راه فرمان ب��رداری از او مجاهدت کنی و
در این راه از مالمت و س��رزنش مالمت کنندگان
نهراسی و عقب نشینی نکنی و در هر شرایطی ،چه
در خوف و چه در امنیت ،از مسیر قسط و عدل پای
بیرون نگذاری.
تقوا در مدیریت عبارت است از :خویشتن داری
و تسلط بر نفس ،تا از مقام و موقعیتی که در اختیار
مدیر قرار گرفته ،به س��ود خود یا اطرافیان ،اقوام،
دوستان و باند و گروه خود سوء استفاده نکند ،بلکه
نسبت به اختیارات و امکاناتی که در اختیار او قرار
گرفته ،امانت دارباشد و انها را در جهت مسئولیت
و هدف مجموعه به کار گیرد.
حضرت موال علی علیه السالم در ابتدای فرمان
خود به مالک اش��تر برای والیت مصر ،او را به تقوا
و اطاع��ت خداوند س��فارش ک��رده و می فرماید:
ى الل َو اِیْثَا ِر َطا َع ِتهِ»
«ا َم َر ُ هب ِ َت ْق َو َِهّ
به ط��ور خالصه ،تقوا در منطق اس�لام عبارت
اس��ت از قدرت خویشتن داری و تسلط بر نفس در
انجام واجبات ،ترک محرمات الهی و رعایت اخالق
و رفتار اسالمی.
اصل سوم :قدرت و توان است.
توان اعم اس��ت از توان جس��می ،توان فکری و
روحی از قبیل :قدرت اراده ،اس��تقامت ،شجاعت،
ابتکار ،توان س��اماندهی ،هماهنگ سازی و ایجاد
اش��تیاق ،انگیزه و تحرک الزم در نیروهای تحت
مدیریت.
وقت��ی ق��وم بنی اس��رائیل پیش (ش��موئیل)
پیغمبرشان امدند ،گفتند :برای ما فرمانده معین
ک��ن ،او ج��واب داد :خداوند طالوت را برای ش��ما
معین ک��رده ،گفتند :چرا؟ جواب او را قران اورده
و می فرماید« :ا ِ َّن َهّ
اص َطفَا ُه َعلَ ْی ُک ْم َو َزا َد ُه ب َ ْس َ��طه
الل ْ
فِی ال ْ ِعلْ ِم َوالْجِ ْس ِم» خداوند او را انتخاب فرمود ،زیرا
او ،هم نیرومند و پرتوان است و هم دانشش از شما
بیشتر اس��ت و درباره استخدام حضرت موسی به
وسیله ش��عیب ،دخترانش به پدر گفتند« :یا اَب َ ِ
ت
مین» ای پدر ،او را استخدام
است َْاجِ ْر ُه اِن َّه ال ْ َق ِو ُّی اْالَ ُ
ْ
کن زیرا هم نیرومند و تواناس��ت و هم امین و مورد
اعتماد است.
چنانچ��ه ای��ن ۳ویژگی(دانش ،تق��وا و توان)
در کس��ی فراهم بود ،او ب��رای مدیریت صالحیت
دارد و هر اندازه از این ۳ویژگی بیش��تر برخوردار
باش��د صالحیتش برای مدیریت در زمینه مربوط
بیش��ترخواهد بود ،اما اگر یک��ی از این ویژگی ها
وجود نداش��ته باش��د ،اص��ول مدیریت ش��کل
نگرفته و ش��خص برای مدیریت صالحیت ندارد.
در جمهوری اس�لامی در مقاطع مختلف انتصاب
مدیران نامناس��ب و بی صالحیت باعث بس��یاری
از عقب ماندگی ها و تحقق نیافتن برنامه ها ش��ده
است.
ادامه دارد...
3
شنبه
18اذر 1396
20ربیع االول 1439
9دسامبر 2017
شماره 929
پیاپی 2247
استان ها
در 8ماه سال جاری رخ داد
کالن کش��ور گنجانده شده و باید برنامه ریزی های ویژه ای
در استان وجود داشته باش��د تا بسترهای توسعه صادرات
غیرنفت��ی بی��ش از پیش فراهم ش��ود .موفق با اش��اره به
اینکه اتفاق های خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی اس��تان
افت��اده ،اظهار کرد :این موضوع مرهون همکاری خوب بین
سازمان های اجرایی و ایجاد تشکل ها در این زمینه است.
ضرورت شرکت در نمایشگاه های صادراتی
رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان البرز با
اشاره به اهمیت تولیدات صادرات محور ،بیان کرد :کیفیت
محصوالت ارائه ش��ده به بازار و توج��ه به فناوری جدید در
تولید از موضوعاتی اس��ت که امروز اهمیت بس��یاری دارد
و تضمینی ب��رای تداوم فعالیت یک واحد تولیدی اس��ت.
وی با بی��ان اینکه برگزاری و ش��رکت در نمایش��گاه های
توانمندی های صادراتی در توس��عه صادرات مهم اس��ت،
اضافه کرد :برپایی و ش��رکت در چنین نمایش��گاه هایی با
افزای��ش رایزنی تجاری میان صاحب��ان صنایع و بازرگانان
داخل��ی و خارجی تاثیر بس��زایی در افزایش صادرات دارد.
موفق ،به اهداف صادراتی البرز در برنامه ششم توسعه اشاره
و تاکی��د کرد :تقویت بازارگرایی باتوجه به فرصت بازارهای
هدف توام با بهره گی��ری از مزیت های صادراتی در تنظیم
رواب��ط تجاری ،تاکید بر افزایش س��هم صادرات خدمات و
محصوالت با فناوری برتر در صادرات اس��تان ،تس��هیل و
گسترش خدمات تجاری و بازرگانی و جذب سرمایه گذاری
خارجی برای تولید صادرات محور از جمله اهداف صادراتی
استان است .رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت استان
البرز خاطرنش��ان کرد :امس��ال افزایش حضور موثر بخش
خصوصی در بازارهای بین المللی با تاکید بر بنگاه های خرد
و کوچک و همچنین حمایت از واردات کاالهای سرمایه ای
با فناوری برتر برای اس��تفاده در تولیدات صادراتی ،به ویژه
کاالهای معتبر و تاکید بر کاهش واردات غیررس��می را در
دستور کار قرار دادیم.
اعزام ۲هزار هیات تجاری از البرز
مدی��ر امور بین المل��ل اتاق بازرگانی ،صنای��ع ،معادن و
کشاورزی اس��تان البرز گفت :باتوجه به اماری که گمرک
اس��تان البرز در ۸ماه امس��ال اعالم کرده ،این استان بیش
از ۹میلیون و ۸۰۴ه��زار و ۱۴۳دالر از طریق گمرک البرز
به کش��ورهای هدف صادرات داش��ته که این رقم صادرات
از لح��اظ وزن��ی ۵۱درصد و از لح��اظ ارزش دالری ۳۴/۶
درصد نس��بت به مدت مش��ابه س��ال گذش��ته با افزایش
رو به رو ش��ده اس��ت .ریحانه حقیقی با اشاره به عمده ترین
کاالهای صادراتی استان افزود :این کاال ها شامل چای ،ارد
گندم ،فراورده های انتی اکسیدان ،فراورده های غالت و...
بوده اس��ت .از جمله کش��ورهای مقصد کاالهای صادراتی
اس��تان می توان از عراق ،افغانس��تان ،تاجیکستان ،کنیا،
قط��ر ،کویت ،امارات متحده عربی ،انگلیس و ...نام برد .این
عملکرد تجاری استان تا ابان امسال است.
وی با اش��اره به مش��کالتی که در امار صادرات اس��تان
وج��ود دارد ،ادام��ه داد :باتوجه به همجواری اس��تان البرز
با تهران محصوالت تولیدی این اس��تان از مبادی گمرکی
دیگر ش��هرها از جمله تهران هم صادر می ش��وند ،بنابراین
به ط��ور حتم امار صادرات البرز بیش از میزان اعالم ش��ده
اس��ت .مدیر اموربین الملل ات��اق بازرگانی ،صنایع ،معادن
و کش��اورزی استان البرز تصریح کرد :امسال حدود ۲هزار
هیات تجاری را به کش��ورهای المان ،لهس��تان و استونی
اع��زام کرده ایم .در فروردین س��ال جاری ات��اق بازرگانی
اس��تان به عنوان استان معین لهس��تان اعالم شد و باتوجه
ب��ه مراوداتی که با این کش��ورها دارد هی��ات تجاری البرز
به این ۳کش��ور س��فر کرد .حقیقی با اش��اره به اینکه سفر
هیات های تجاری اس��تان به المان ،لهس��تان و اس��تونی
خوشبختانه دس��تاوردهای مطلوبی داش��ت ،اظهار کرد:
گفت وگ��و و مذاکره در زمین��ه ظرفیت ها و توانمندی های
دو طرف انجام ش��د .درحال حاضر به دنبال مذاکرات بیشتر
با این کش��ور ها هس��تیم و امیدواریم تا پایان سال به نتایج
خوب��ی در این زمینه دس��ت پیدا کنیم .وی بی��ان کرد :با
هم��کاری و همراهی اتاق بازرگانی هیات تجاری اس��تان
البرز به اوکراین س��فر کرد .این س��فر همزمان با نمایشگاه
محصوالت کش��ور ایران در اوکراین انجام ش��د .همچنین
در ش��هریور س��ال جاری در روز تجارت تایوان رییس اتاق
بازرگانی اس��تان البرز به دعوت مرکز تجارت تایوان به این
کش��ور س��فر کرد و تفاهمنامه ای در حوزه تجارت به امضا
رس��ید که درحال حاضر در حال پیگی��ری موارد مربوط به
تفاهمنامه هستیم.
وی اضاف��ه کرد :در زمینه هیات های پذیرش ش��ده باید
گفت البرز در چند س��ال گذش��ته با چند موج گوناگون از
هیات ه��ا روبه رو بود؛ موج نخس��ت هیات های��ی بودند که
بسیار پرجمعیت و بدون شناخت از بازار ایران بعد از برجام
به ایران س��فر کردند .در ان زمان ما تعداد بسیاری پذیرش
داشتیم که بیشتر برای شناخت بازار سفر کرده بودند .بعد
از ان سال گذش��ته موج دوم هیات های تجاری را پذیرش
کردیم که این هیات ها تا حدودی تخصصی بودند و نسبت
به بازار ایران شناخت بیشتری داشتند.
فهیمه ملک محمدی
editor@smtnews.ir
ریحانه حقیقی
ایرج موفق
بهروز راعی -در چهارمین اجالس مشترک
توس��عه کیفیت حمل ونقل ،س��اختمان و راه و
شهرسازی ،شرکت توکاریل از مجموعه شرکت
س��رمایه گذاری توکافوالد به عن��وان بزرگترین
شرکت در توسعه کیفیت موفق به دریافت نشان
زری��ن ملی و برتر توس��عه کیفیت و نش��ان ملی
در بین شرکت های حمل ونقل ریلی کشور شد.
از اصفهان ،هر س��ال در
ب��ه گ��زارش
راستای س��طح بندی مجموعه های حمل ونقلی
و تب��ادل تجربه ه��ای موف��ق انها ،نشس��ت ها
و همایش های��ی برگ��زار می ش��ود که امس��ال
چهارمی��ن اجالس مش��ترک توس��عه کیفیت
حمل ونقل ،ساختمان و راه و شهرسازی در مرکز
همایش های بین المللی صداوسیما برگزار شد.
در این همایش ،به معرفی ش��رکت های موفق
در عرص��ه حمل ونقل پرداخته ش��د که در این
زمینه ش��رکت توکاریل به عن��وان بزرگ ترین
ش��رکت در توس��عه کیفیت ،موفق ب��ه دریافت
نش��ان زرین ملی و برتر توس��عه کیفیت و نشان
ملی در بین شرکت های حمل ونقل ریلی کشور
ش��د و تندیس و جایزه ای��ن اجالس به مهندس
محس��ن س��عیدبخش ،مدیرعام��ل ش��رکت
توکاریل اهدا شد.
در حاشیه این اجالس ،سعیدبخش به اهمیت
حمل ونقل در توسعه اقتصادی کشور اشاره کرد
و گف��ت :حمل ونق��ل از مهم تری��ن بخش های
زیربنایی اقتصاد هر کشور است که رشد و توسعه
یا وجود ضعف در ان بر توسعه اقتصادی کشورها
تاثیرگ��ذار خواهد ب��ود؛ از همین رو اس��ت که
کشورهای گوناگون با سطوح متفاوت اقتصادی
به توسعه همه شئون حمل ونقل اهتمام ویژه ای
نشان داده اند.
خبر
همجواری با پایتخت ،دسترس��ی به راه های مواصالتی
ترانزیت کاال ،دسترس��ی اسان به منابع انسانی متخصص و
ماهر ،وجود منطقه ویژه اقتصادی پیام ،وجود مراکز اموزش
عالی گوناگون و مراکز فنی و حرفه ای و استقرار تنها شهرک
تخصصی دارویی کش��ور در زمینه تولی��د داروهای مدرن
دران از مزیت ه��ای اس��تان البرز برای توس��عه صنعتی به
شمار می رود .توانمندی های البرز در بخش صنعت و تولید
باتوج��ه به فعالیت های مثبت واحدهای تولیدی و صنعتی
و وجود برترین نش��ان ها در این اس��تان انکارنشدنی است
اما باتوجه به سیاس��ت های کالن کش��ور درزمینه افزایش
صادرات غیرنفتی ،تولیدات صادرات محور در اس��تان جزو
اولویت های این بخش قرار گرفته است .برای ارائه تولیدات
باکیفیت به بازار ،تالش برای رایزنی با تاجران و صنعتگران
دیگر کشورها و معرفی کاالهای تولیدی استان مهم ارزیابی
ش��ده اس��ت .در این باره برپایی و شرکت در نمایشگاه های
معرفی توانمندی های تولیدی و صادراتی از اهمیت زیادی
برخوردار اس��ت و می تواند در دستیابی به این هدف کمک
فراوانی کند .همچنین مسئوالن این استان در سال جاری
س��عی کردند به منظور توسعه صادرات با ورود به بازارهای
جدید ،با تولید بیش��تر اش��تغال بیش��تری ایج��اد کنند،
به همین منظور در س��ال ج��اری این موضوع به طورجدی
در دستور کار قرار گرفت.
م��د نظر قرار دادن این اقدام ها باعث افزایش صادرات در
استان شده که رشد ۳۴/۶درصدی صادرات در ۸ماه نخست
س��ال جاری و دریافت مدال افتخار صادرات در تولید سال
۹۵خود گویای این مطلب است.در این باره رییس سازمان
صنعت ،معدن و تجارت اس��تان البرز با اشاره به اینکه البرز
ظرفیت ه��ای خوبی در بخش ص��ادرات دارد ،گفت :البرز
۱۰درصد واحده��ای صادراتی نمونه ملی را در خود جای
داده اس��ت .مدال افتخار صادرات در سال گذشته به استان
اختص��اص پیدا کرد که درواقع به دلیل عملکرد س��ال ۹۴
بوده اس��ت ،بنابراین شرایط خوبی در این حوزه داریم .ایرج
افزود :بس��یاری از واحدهای
موف��ق در گفت وگو با
تولی��دی و صنعت��ی در البرز جزو نش��ان های معتبر و برتر
تولیدی هس��تند و کیفیت محصوالت انها در این موضوع
تاثیر دارد .وی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی
تصریح می کند :توسعه صادرات غیرنفتی در سیاست های
رشد 34درصدی صادرات البرز
توکاریل نشان زرین
دریافت کرد
شنبه
کارتون روز
18اذر 20 - 1396ربیع االول 9 - 1439دسامبر - 2017شماره - 929پیاپی 2247
تاریکخانه تاریخ
ملی شدن نفت و چلوکبابی
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
محمدحس��ن شمش��یری ،بنیانگذار
چلوکبابی شمش��یری در تهران است.
وقت��ی مجلس ش��انزدهم ،نفت را ملی
اعالم کرد ،نفت ایران با تحریم گسترده
از سوی انگلیسی ها روبه رو شد ،تا جایی
که اداره کشور درعمل امکان پذیر نبود.
در ای��ن ش��رایط دولت مص��دق ،برای
تامی��ن هزینه های اولیه کش��ورداری،
اوراق قرضه منتشر کرد ،به بهای هر ورق ۱۰تومان .خود دکتر
مص��دق به اندازه ۲هزار توم��ان از این اوراق خرید .در این میان
اقای شمش��یری ،این بازاری خوش نام ،با خرید ۱۰۰هزار تومان
اوراق قرض��ه ،کمک بزرگی به دولت کرد؛ یعنی ش��اهکار دکتر
مصدق در اداره شایس��ته کشور بدون فروش نفت ،بی کمک این
مرد بزرگ حاصل نمی شد .اقای شمشیری عضو جبهه ملی بود.
بعد از کودتا دس��تگیر و به جزیره خارک تبعید ش��د .ان روزها
زمانی بود که پول هنوز دست برخی انسان های شریف و بلندنظر
بود که به جای رانت خواری و پولشویی ،سرمایه شان خرج منافع
ملی می ش��د .اگ��ر روزی گذارتان به ری ،این ش��هر قدیمی در
جنوب تهران افتاد س��ری به ابن بابویه بزنید و ببینید که ری در
خاک خود بزرگانی چون محمدحسن شمشیری را هم در اغوش
گرفته؛ مردی که بخش��ی از ارام��گاه خانوادگی اش را به جهان
پهل��وان ایران ،غالمرضا تختی اختصاص داده تا نش��ان دهد که
همه خادمان ایران از یک خانواده اند.
www.smtnews.ir/about.html :
»
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی «
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
قائم مقام مدیرمسئول :مسعود دهشور
مدیر تحریریه :مهدی اسحاقیان
سردبیر:عاطفه خسروی
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.smtnews.ir
info@smtnews.ir
telegram.me/smtnewsinstagram.com/smtnewspaper
با 63امتیاز رتبه 2
روزنامه
در میان روزنامه های تخصصی مقام 1
در میان روزنامه های اقتصادی مقام 2
در میان 290روزنـامـه کشور مقام 18
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
بدون شرح
طرح :حسین علیزاده ،روزنامه
یادداشت
نگاهی به ۵کتاب در حوزه صنعت نمایشگاهی
جست وجوی اینده صنعت نمایشگاهی در میان اوراق کتاب
برگزاری نمایش��گاه ها یکی از ابزارهای مهم در شناس��ایی نیاز مشتریان و
همچنی��ن معرفی توانمندی های واحدهای تولی��دی و خدماتی به بازارهای
گوناگون است .امروز اهمیت برگزاری نمایشگاه بر کسی پوشیده نیست و این
اهمیت روز به روز در حال گسترش است.
در ای��ن گزارش به ۵کتاب در حوزه صنعت نمایش��گاهی که به تازگی به
چاپ رسیده ،می پردازیم.
«تبلیغ��ات در صنعت نمایش��گاهی» عنوان کتابی اس��ت نوش��ته محمد
سعادتی پور که به اهمیت تبلیغات در عرصه نمایشگاه ها می پردازد .این کتاب
که ازس��وی انتش��ارات زیتون سبز منتشر ش��ده ،دارای ۶فصل است که در
هر فصل به ابعاد گوناگون تبلیغات در این حوزه پرداخته اس��ت .در بخش��ی
از مقدمه این کتاب امده اس��ت :با اینکه صنعت تبلیغات راه بس��یار به طول
عمر بشر پیموده است ،به دلیل امیختگی عمیق ان با علوم انسانی و نیز نیاز
به ابزار و تجهیزات ،ناگفته های بس��یاری را به هم��راه دارد.ارتباط تنگاتنگ
شاخه های گوناگون علوم انس��انی چون روانشناسی ،جامعه شناسی ،اقتصاد،
سیاس��ت و فرهنگ که هر یک انش��عابات تخصصی خاص خود را دارا است،
کارگ��زاران تبلیغات را بر ان داش��ت تا غیر از ش��ناخت اب��زار ،طرح ،رنگ و
کاربرد تجهی��زات فنی به منظور القای موضوع تبلیغات خود ،به رش��ته های
علوم انس��انی نیز توجه ویژه داش��ته باش��ند تا مخاطبان را به خرید کاال یا
بهره وری از خدمات ترغیب کنند».کتاب دیگری که به ان می پردازیم «مبانی
امور نمایش��گاهی» نام دارد .این کتاب ازسوی محمد علمی تالیف شده و در
بردارنده مطالب ارزشمندی پیرامون اهداف پژوهش ها در پیشبرد فعالیت های
نمایشگاهی ،ویژگی های فضاهای نمایشگاهی ،معیارهای اخالق حرفه ای در
نهادهای ذی ربط و حس��ن شهرتی است که طی س��ال های متمادی کسب
کرده اند .تجربه چند دهه گذش��ته به خوبی نش��ان داده که نمایش��گاه های
بازرگان��ی در معرفی نام و نش��ان ها ی تجاری به بازدیدکنندگان و هیات های
اقتص��ادی و بازاریابی برای محصوالتی که برندهای انها معرف کیفیت برتر و
ویژگی های مورد نظر بوده اند ،نقش موثری ایفا کرده اند».کتاب رهنمودهایی
برای موفقیت در برندس��ازی دربردارنده اطالعات ارزنده و مطالب اموزنده ای
اس��ت که می تواند در گسترش فرهنگ نشان سازی تاثیرگذار و اگاهی بخش
باش��د.اخرین کتابی ک��ه در این گزارش به ان اش��اره می کنیم «در تکاپوی
دیدگاه های مدرن نمایش��گاهی» نام دارد .کتاب حاضر به تشریح روش های
نوین مدیریت ،روابط عمومی ،بازاریابی و توس��عه صادرات در نمایشگاه های
بین الملل��ی و دوران فراصنعتی می پردازد .مولف این کتاب ش��اهرخ مدرس،
عضو جامعه بین المللی مدیریت نمایش��گاه ها و رویدادها است که این کتاب
را به دو زبان فارسی و انگلیسی ازسوی انتشارات کارور با همکاری نمایشگاه
بین المللی مشهد منتشر کرده است.
در قس��متی از مقدمه این کتاب به قلم ش��اهرخ مدرس امده اس��ت :در
نمایش��گاه های بین الملل��ی و جهانی اینده که ترکیب��ی از فضاهای حقیقی
و مج��ازی خواهند بود ،طراحان نمایش��گاهی می توانن��د از دو عامل مهم و
تعیین کننده تخیل اجتماعی و تخیل فضایی بهره گیرند .نمایشگاه های اینده
باید نمایش هایی از ایده ال های بش��ری ب��رای ورود به دنیایی جدید مملو از
رویاها ،ارزوها و ش��گفتی ها باشند؛ نمایش��گاه های اینده باید الگوی زندگی
صحیح را به نسل های ان زمان بیاموزند».این کتاب در ۳۲۰صفحه منتشر و
در بازار کتاب در دسترس عالقه مندان است.
نمایش��گاه ها و موضوعات مهم دیگری اس��ت که اگاهی از انها نه تنها برای
دانشجویان رشته های اقتصاد ،بازرگانی و مدیریت بلکه برای شرکت کنندگان
در نمایش��گاه ها ،مجریان و اعضای تش��کل های صنفی نمایش��گاهی و سایر
دس��ت اندرکاران این صنعت ضروری به نظر می رسد .این کتاب ازسوی نشر
لیالز در ۱۰۵صفحه منتشر شده است.کتاب دیگر این مجموعه با نام «نقش
نمایش��گاه ها در توس��عه صادرات و تحوالت صنعت نمایشگاهی در جهان»
نیز ازس��وی محمد علمی به رش��ته تحریر درامده اس��ت .در قسمتی از این
کت��اب می خوانیم « :صنعت نمایش��گاهی از نیمه دوم قرن ۲۰دس��تخوش
تحوالت شگرفی ش��ده و به یکی از مهم ترین ابزارهای بازاریابی تبدیل شده
است .موسسه ها و شرکت هایی که در اغلب کشورهای دنیا وظیفه ساماندهی
فعالیت ه��ای نمایش��گاهی را در بازارهای هدف برعه��ده دارند از تجربه های
ارزنده ای برخوردار شده اند .همین موضوع شانس موفقیت در نمایشگاه ها را به
مقیاس وسیعی افزایش می دهد .پیشرفت فن ارتباطات و اطالعات در توسعه
صنعت نمایشگاهی بیشترین تاثیر را داشته ،به گونه ای که شرکت کنندگان در
نمایشگاه های بین المللی در کوتاه ترین زمان ممکن قادرند اطالعات اساسی
مرتبط با نمایش��گاه هایی را که قصد عرض��ه کاالها و خدمات خود را در انها
دارند به دس��ت اورند».کتاب حاضر در ۱۰۰صفحه ازس��وی انتشارات گوی
منتشر شده است.کتاب دیگر این مجموعه نیز تالیف محمد علمی است .این
کتاب که «رهنمودهایی برای موفقیت در برندسازی» نام دارد خرداد امسال
ازس��وی نشر لیالز منتشر شده اس��ت .در قسمتی از این کتاب امده است« :
برند نوعی دارایی معنوی است که عالوه بر برقراری ارتباط عاطفی و احساسی
ب��ا مصرف کننده یا مخاطب ،معرف اعتبار و قدرت ش��رکت ها ،موسس��ه ها و
جدول
عمودی:
افقی:
تحریک ناگهانی پوستی
-3جمله ادیبانه اثربخش -س��ومین شهر بزرگ فرانسه -
سیم فلزی تاب خورده
-4تی��ر کوتاه پیکاندار -منجنیق -روس��تا و ابادی بزرگ
1
-غصه مرگ اور
شرح -شکم بند الغری
-10واحد پول کشور لهستان -عنوان اصلی متن
-11میوه گرمس��یری -حرف مجه��ول در الفبای التین -
دستگاهی در موسیقی ایرانی
-12ش��ماره برنده -با صالبت و س��خت -ماه س��وم سال
میالدی -نشان و اثر
-13بستر کشاورزی -ورزش سبک -سنگ سماوی
-14ارزوه��ا و خواس��ته های نفس ادمی -خط برجس��ته
الفبای نابینایان -امر به اسایش نکردن است
-15کاشف اتریشی قوانین وراثت -معبری در بزرگراه ها.
3
ک
4
کوبه ای
-9جان و روان -دوستی و محبت
1
ب
2
-5ضربه وارد کردن -قس��مت کجراه پارچه -از سازهای
-7رنگ سخاوت -نوعی ساعت باستانی
-5یافت��ن جای��گاه برت��ر -عنص��ر ش��ماره 42به رنگ
خاکستری و سخت و سنگین
-6نفوذگر رایانه ای -پیشوای مذهبی زرتشتی
-7علف خشک -ساز صحرا -به رو خفته
-8طایفه و قبیله -هم می نوشد و هم می درد
-9شیوه و روش -دریای اعراب -بود که دندان امد
-10حد نصاب مسابقه -حرف ارزومندی
-11از حرکات ورزشی ژیمناستیک -درجه ای در ارتش
-1از ناپاکی اثری ندارد -اشتیاق ناممکن و دست نیافتنی
-2رنج بی پایان -با خوبی به جا ماند -خطایی در میدان
ورزشی -خدمتگزار معبد
-3نم��د زی��ر زین اس��ب -ال��وی کوهی -نخس��تین
مادربزرگ -تقویت کننده زمین زراعی
-4دادخواه -گلس��رخ -فش��ار روحی و ذهنی -حرکت
مهره اسب در صفحه شطرنج
-2اقس��ام و گونه ها -جای نمایش عملیات ش��گفت اور -
-8صوت انزجار و نفرت -عدد تیز رفتار -حرف بی نیاز از
فیروزه عسگری /کارش�ناس ارشد ارتباطات :به چالش هایی
که در برهه ای از زمان در جوامع اتفاق می افتد بحران می گویند و در
مقابل ،به دانشی که به شکل علمی به برطرف کردن مشکالت ناشی از
چالش ها کمک می کند ،مدیریت بحران می گویند.
امروز رسانه های اجتماعی به عنوان مهم ترین ابزار قوی میان مردم،
مسئوالن و اسیب دیدگان بحران از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا
مردم و مسئوالن از طریق ابزارهایی مانند رسانه ها به رفع مشکالت و
مدیریت بحران کمک می کنند .روابط عمومی نیز با در دست داشتن
رسانه ها به علت ارتباط مستقیمی که با افکار عمومی دارند به مدیریت بحران کمک می کنند.
در واق��ع روابط عمومی وظیفه برق��راری و حفظ تفاهم میان بحران و افکار را بر عهده دارد.
در زمان بحران تصمیم گیری ها در زمان های وخیم و بس��یار محدود انجام می شود و اطالعات
مورد نیاز تصمیم گیران اندک است و در این زمان کار روابط عمومی بسیار سخت می شود.
در همین راس��تا روابط عمومی به عنوان حلقه ارتباطی س��ازمان در مدیریت کردن بحران ها
در سازمان ها بسیار پراهمیت است.
هرچه وس��عت این حلقه ارتباطی وس��یع تر باش��د به همان اندازه روابط عمومی در پیشبرد
اهداف و فعالیت های سازمان های مربوط در زمان های بحران موفق تر خواهد شد.
زلزله یکی از عوامل و چالش طبیعی است که در نقاط گوناگون کشور بحران ایجاد می کند
و عالوه بر تلفات انسانی ،خسارت های اقتصادی و اجتماعی ،اثار تخریبی بلند مدتی را بر جای
می گذارد.
از ی��ک ط��رف ضعف و کم توانی و نبود مدیریت بحران در مس��ئوالن بع��د از وقایعی مانند
زمین لرزه مش��هود اس��ت و از طرف دیگر هرج و مرج ،اشفتگی ،انتشار شایعات ،بی اطالعی از
ن شهر و
نیازهای واقعی زلزله زدگان ،توزیع نش��دن مناسب کاالهای امدادی در مناطق گوناگو
سوءاس��تفاده و منفعت طلبی پاره ای از سودجویان و فرصت طلبان و پیامدهای فاجعه بار روحی
ان ،همه از مسائل فوری مدیریت بحران در چنین شرایطی است.
اگاه��ی به ای��ن امر ،ما را ناگزیر می س��ازد که با نگاهی تازه به روابط عمومی س��ازمان ها و
نهادهای دخیل در امر مدیریت بحران زلزله ،رسانه و ویژگی های رسانه های اجتماعی ،توانایی
و ظرفیت ان را به منظور امادگی برای مقابله با چنین ش��رایطی به رس��میت بشناسیم و ان را
تقویت کنیم.
نکته ای که از مدیریت بحران زلزله تازه (غرب کش��ور) به طور کامل مش��هود بود؛ از حضور
روابط عمومی های س��ازمان ها می توان یاد کرد از نحوه اطالع رس��انی در شبکه های اجتماعی
برای کمک به اس��یب دیدگان که باعث ش��د در همان دقایق اولیه میزان عمق فاجعه مناطق
محروم برای مسئوالن روشن شود.
انتشار تصویرها و فیلم هایی از حادثه در ساعت های اولیه به افکار عمومی و مسئوالن کمک
کرد تا حساسیت بیشتری به ان داشته باشند و این موضوع درس عبرتی باشد برای سروسامان
دادن وضع موجود و جمع اوری کمک های مردمی به طور مس��تقیم و بدون واس��طه ورساندن
انها به دست شهروندان.
روشنایی
-1دارای فکری اشفته و مشوش -مجبور به انجام کار
-6مخترع امریکایی ماشین چمن زنی -جانشینان مقتول
رسانه های اجتماعی ،روابط عمومی و مدیریت بحران
5
6
3
8
4
7
9
6
9
1
7
2
5
6
4
8
3
6
4
8
9
7
3
1
5
2
2
5
1
4
2
9
3
8
7
5
6
1
3
7
5
1
6
2
9
4
8
8
6
2
7
م
ا
ن
ش
ر
ق
7
8
9
10
ز
ی
م
11
ب
13
ب
12
1
5
9
4
3
9
4
6
3
8
2
7
5
5
3
6
7
2
9
8
1
4
14
7
8
2
4
1
5
6
3
9
15
1
د
2
و
ب
ا
و
ه
م
س
ح
ک
م
ر
ی
3
4
5
س
ت
ا
و
هـ
ا
ل
ز
ی
و
ش هـ
ت
ر
ا
س
ب
ا
ن
ی
و
ن
س
س
م
س
د
م
ب
ی
ت
ن
ز
ر
د
س هـ
و
گ
ا
ک
ر
م
د
غ
ن
ن
6
ن
7
س
8
ع
9
10
ی
هـ
و
ر
ا
ا
جواب جدول
شماره 2
گ
ر
ز
ه
ی
ا
ز
ا
ی
11
ا
ا
ب
ن
ر
س
ی
م
ی
م
ن
ح
س
ر
ا
ن
ا
ر
م
ل
ل
ا
و
ا
ن
12
ت
پ
ر
ز
م
ب
ر
د
ب
د
ر
هـ
13
14
15
ل
ن
گ
و
ع
ش
ر
ا
د
2
1
8
7
7
5
9
6
8
2
ک
ا
4
4
8
5
3
8
6
4
ت
2
ک ش
م
3
ر
هـ
4
م
و
ک
م
ح
ش
ی
ت
ر
ل
ی
و
ر
م
و
ن
5
6
7
8
9
3
5
2
7
1
6
2
7
8
9
10
1
و
4
3
و
ر
6
5
ن
ل
5
5
9
1
1
2
3
4
5
6
-12بخش بزرگتر مغز -قسمتی از خانه -نوعی اسلحه
کمری -دیگر و باقی مردم
-13خودس��تایی ب��ه دروغ -گوس��فند زایا -اش��اره به
نزدیک -محرک ابر
-14شهری در شمال استان کرمان -دستگاه شالی کوبی
گردش دسته جمعی -پسوند مشابهت -15اس��یا و افریقا را گویند -قوس��ی از دایره که برابر
شعاع ان باشد.
9
10
11
12
13
14
15
جدول شماره
3
11
12
13
14
15
خوبى چت همین است؛ هر وقت بخواهى چیزى می گویى و هر وقت نمی خواهى نمی گویى
و بدون خداحافظى گم مى ش��وى .می توانى با بغض بخن��دى و هیچ کس نفهمد دارى گریه
می کنى ،مى توانى جواب حرفى را که دوس��ت ندارى ندهى ،دس��ت هایت را زیر چانه بزنى و
خیره ش��وى به مانیتور و بگویى سرم شلوغ اس��ت ،می توانى پشت رایانه بنشینى و خاموش
شوى و در یک لحظه اسمت الى اسم ادم ها گم شود و هیچ کس نگرانت نشود...
برگرفته از کتاب «پاییز فصل اخر سال است» /اثر نسیم مرعشی
اینفو