روزنامه گسترش تجارت شماره 312
روزنامه گسترش تجارت شماره 312
روزنامه تخصصی صبح ایران
تعرفه گمرکی صادرات به اوراسیا حذف نشده است
معادلهپیچیده و سیاسیتعرفه ها
شنبه
4اذر 1396
6ربیع االول 1439
25نوامبر 2017
مدت هاست تیتر زده ایم و خبر خوانده ایم که توافق ایران و اوراسیا در مراحل نهایی
قرار دارد ،اما هنوز هیچ خبر رسمی درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات ایران با 5کشور
اسیایی منتشر نشده است؛ البته خبرهای غیررسمی و به ویژه کذب بسیار بوده و هست
که نمونه ان را بارها و بارها دیده و شنید ه و خوانده ایم.
www.Tejaratdaily.com
http://Telegram.me/Tejaratdaily
سال دوم شماره 312پیاپی 4 461صفحه قیمت1000 :تومان
کاهش صادرات
مشکل اصلی
تجارت خارجی ایران
صفحه2
محمد الهوتی
اعمال حداقل افزایش
نرخ نان بعد از ۳سال
صفحه3
علی فاضلی
تا پایان سال باید 950هزار شغل در کشور ایجاد شود
استفاده از ظرفیت های
استانی برای توسعه اشتغال
براس��اس برنامه شش��م توسعه مقرر است ،س��االنه حدود 950هزار
ش��غل در کشور ایجاد ش��ود .این برنامه در حالی نخستین سال خود را
س��پری می کند که امسال نیز به عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید ،اشتغال
نامگ��ذاری ش��د تا با تکیه بر این ش��عار ،تولید در کش��ور رونق بگیرد و
اش��تغال پایدارتری ایجاد ش��ود .این هدف گذاری در حالی انجام شده
است که برنامه ششم توسعه با تاخیر یک ساله ،اغاز و همین امر سبب شد
تا برنامه ها با کمی تاخیر روبه رو ش��ود .عیسی منصوری ،معاون وزیر کار
در این باره معتقد است :در اغاز برنامه ها با اندکی تاخیر مواجه هستیم،
سرمقاله
حمیدرضا برادران شرکا
اما وضع اشتغال در یک سال منتهی به تابستان ۹۶نشان می دهد حدود
۸۰۰هزار اشتغال ایجاد شده و این وضعیت مناسبی در کشور است.
به گفته او می کوش��یم از ظرفیت های کش��ور به خوبی استفاده شود
و نوس��انات 3ماه س��وم و چهارم را مدیریت کنیم ت��ا به عدد ۹۵۰هزار
اش��تغال هدفگذاری شده برای س��ال ۹۶در برنامه ششم دست یابیم.
وی تاکی��د دارد که می خواهی��م به یک ادبیات مش��ترک برای اجرای
3برنامه اصلی اش��تغال فراگیر ،اشتغال روس��تایی و صیانت از اشتغال
صفحه 2
موجود دست یابیم.
یادداشت
الزامات
یک اقتصاد پویا
صفحه 2
محمدصادق علی پور
اشتغالزایی
از مسیر رونق تولید
صفحه 4
موضوع برقراری تعرفه های گمرکی مورد توافق ایران با کش��ورهای مختلف مبحثی
اس��ت که برخی ان را راه نجات تجارت کش��ور می دانند و برخی هم معتقد هس��تند
نباید تعرفه ها را کاهش داد .در این مسیر هنوز در مرحله مذاکرات پیچیده و سیاسی
هستیم.
صفحه 2
تجارت
کالن
شنبه
4اذر 1396
6ربیع االول 1439
25نوامبر 2017
سال دوم /شماره /312پیاپی 461
2
سرمقاله
الزامات یک اقتصاد
پویا
دولت دوازدهم باید بیش از
4سال تالش کند تصدی ها
را ب��ه بخش خصوصی واقعی
واگ��ذار کند تا ش��اید کمی
چابک و کارامد شود و بتواند
وظایف مه��م حاکمیتی که
حمیدرضا برادران
در توس��عه و پیشرفت کشور
شرکا
نقش��ی اساس��ی دارند را به
اقتصاددان
بهترین شکل ایفا کند.
با ای��ن اقدام هزینه دولت
هم کاهش می یابد و این در حالی است که دولت
با مش��کل کسری بودجه روبه رو است که به طور
طبیعی بخش��ی از ان به دلیل وظایف متعددی
است که بر دوش دولت قراردارد.
اگر دولت تصدی گری را رها کند به طور قطع
نیاز ب��ه بودجه عمومی کاه��ش می یابد و دولت
کارامدتر نیز خواهد شد.
در واگذاری های اصولی به اراده قوی نیاز داریم
تا بتوانیم مسائل اقتصادی کشور را برطرف کنیم.
اینک��ه مذاکره و تفاهم هایی می ش��ود هم جزو
راهکارها و تدابیری اس��ت ک��ه دولت ها دارند و
ام��ر حکومتی و جزو اختی��ارات رییس جمهوری
است.
نوع اداره کشور و تصمیم گیری ها و موافقت ها
بس��تگی به دول��ت و وظای��ف ان دارد ،اما فکر
می کنم انچه به دولت جمهوری اس�لامی ایران
مربوط اس��ت ،جدیت و عزم راسخی برای اصالح
رون��د گذش��ته و واگذاری ها در اقتص��اد خواهد
بود.
اینک��ه می خواهیم اقتصاد را به س��مت بخش
خصوص��ی و اقتص��اد ازاد هدای��ت کنیم به طور
قط��ع نیازمن��د مقدماتی اس��ت که بای��د فراهم
باشد.
باید نهاده��ای الزم به وجود بیاید و مقررات و
قوانینی را در این باره ایجاد کنیم.
ضمن اینکه اصالح فضای کسب و کار نیز جزو
ضرورت هاس��ت ت��ا بتوانیم اقتصاد را به س��متی
س��وق دهیم که تمام فعالیت ها در دست بخش
خصوص��ی باش��د و بتوان��د به راحت��ی و البته با
نظارت دولت اقدام کند.
درحال حاضر وقتی صحبت از ناکارامدی بخش
دولت می شود ،همین امر درباره بخش خصوصی
هم صادق است ،زیرا این بخش هم هنوز امادگی
الزم را ندارند و ناکارامد است.
در نتیج��ه ی��ک مجموعه باید ت�لاش کند تا
نهاد ها و شرایطی ایجاد شود که بخش خصوصی
بتواند فعال و موثر باشد و سهم دولت در اقتصاد
کاه��ش یابد و از طرف دیگر بخش خصوصی هم
کارامد شود که در این میان الزم است مشکالت
و تنگناه��ای این بخش را شناس��ایی کنیم و در
راستای رفع انها بکوشیم.
در ح��ال حاضر اقتصاد به س��رمایه گذاری های
جدید نیاز دارد که مس��تلزم فضای کسب و کار
مناس��ب و ش��بکه توزیع منابع کارا است ،ضمن
اینکه بانک ها باید بتوانند منابع مردم را به گونه ای
ساماندهی کنند که صرف سرمایه گذاری مولد در
کشور شود.
به هر حال اینها مس��ائلی اس��ت ک��ه نیازمند
مطالعات و بررس��ی ها و تصمیم گیری های جدی
اس��ت و تفاوتی نمی کند تصمیم گیران اقتصادی
یک نفر باشد یا چند نفر ،زیرا تا زمانی که به این
موضوع ها رسیدگی نش��ود نمی توان اثار مثبتی
را شاهد بود.
از س��وی دیگر ،بیکاری مش��کل عمده اقتصاد
ایران است که بیش��ترین نارضایتی ها و سخنان
درباره این بحران بزرگ است.
به وی��ژه بیکاری جوانانی که با هزار امید و ارزو
درس خوانده اند و منتظر هستند نتیجه زحمات
و ت�لاش خود را ببینند و اگر یک کار س��اده هم
پیدا نکنند به ش��دت در روحیه و امید به اینده
انها تاثیرگذار خواهد بود.
به هر حال جهت گیری اقتصاد مهم است و این
به مفهوم یک ش��به حل شدن همه امور نیست؛
بلکه باید همه مقدمات به ش��کل نظام مند اماده
و مرحله به مرحله اجرا ش��ود تا اقتصاد کشور ما
نیز مانند بسیاری از کشورهای موفق دنیا اقتصاد
پویا با فعالیت گسترده بخش خصوصی و نظارت
دولت تدبیرگر و کارامد در کشور حاکم باشد.
مدت هاست تیتر زده ایم و خبر خوانده ایم که توافق ایران و اوراسیا در مراحل
نهایی قرار دارد ،اما هنوز هیچ خبر رس�می درباره نتیجه بخش بودن مذاکرات
ایران با 5کشور اسیایی منتشر نشده است؛ البته خبرهای غیررسمی و به ویژه
ک�ذب بس�یار بوده و هس�ت که نمون�ه ان را باره�ا و بارها دیده و ش�نید ه و
زهرا طهرانی
trade@tejaratdaily.comخوانده ایم .موضوع برقراری تعرفه های گمرکی مورد توافق ایران با کش�ورهای
مختلف مبحثی است که برخی ان را راه نجات تجارت کشور می دانند و برخی
هم معتقد هس�تند نباید تعرفه ها را کاهش داد .در این مس�یر هنوز در مرحله
مذاکرات پیچیده و سیاسی هستیم.
تعرفه گمرکی صادرات به اوراسیا حذف نشده است
معادله پیچیده و سیاسی تعرفه ها
على سعدوندى یکی از صاحب نظران اقتصادی در کانال
تلگرامی خود نوشته است :ایران از باالترین نرخ هاى تعرفه
در جهان در رنج است .افزایش نرخ هاى تعرفه به باال رفتن
ارزش پ��ول مل��ى مى انجامد و در واقع یارانه ای اس��ت بر
قاچاق .انسان ها تا زمانى که به راه و روش و منش خویش
شک نکنند تغییرى در فرایندهاى بحران زاى خودساخته
نخواهند داد 50 .س��ال است با تقویت پول ملى به کاالى
خارج��ى یارانه داده ای��م و با افزایش تعرفه ه��ا این دایره
خبیث را تقویت کرده ایم .ایا زمان تفکر و ارزیابى گذشته
فرا نرسیده است؟
این تجربه را البته با ترکیه داش��تیم که حرف و حدیث
هم زی��اد داش��ت؛ در نتیج��ه اینکه ،تحقق ی��ک توافق
تعرفه ای با هر کشوری باید به طور دقیق سنجیده شود و
با نظر کارشناسی شده به اجرا دراید.
اتحادیه اقتصادی اوراس��یا نیز هرچند به شکل فعلی از
سال ۲۰۱۵( ۱۳۹۳میالدی) با ۵کشور روسیه ،بالروس،
قزاقستان ،قرقیزستان و ارمنستان شکل گرفت؛ اما پس از
فروپاشی شوروی و پدیدارشدن جامعه کشورهای همسود
روابط درونی کش��ورهای یادش��ده با فرازهای همگرایانه
و فروده��ای واگرایان��ه ای همراه بود ک��ه در نهایت پس
از گذش��ت حدود ۲۲سال به تاس��یس اتحادیه اقتصادی
اوراس��یا منجر ش��د .ش��روع این همگرایی ابت��دا از یک
اتحادی��ه گمرکی در س��ال ۱۹۹۵ ( ۱۳۷۳میالدی) بین
روس��یه و بالروس اغاز شد که س��ال بعد ازان قزاقستان
و قرقیزس��تان نیز به این معاهده پیوس��تند .تاجیکستان
در س��ال ۱۹۹۹( ۱۳۷۷میالدی) عضو این معاهده ش��د.
س��ال ۲۰۰۰( ۱۳۷۸میالدی) همان کشورها نام اتحادیه
خ��ود را به مجمع اقتصادی اوراس��یا تغییر داده و مجمع
جدی��د را پایه گ��ذاری کردن��د .در س��ال ۲۰۰۳ (۱۳۸۱
می�لادی) معاهده تش��کیل فض��ای اقتص��ادی یکپارچه
بین قزاقس��تان ،روس��یه ،بالروس و اوکراین شکل گرفت
و س��ال ۲۰۰۷( ۱۳۸۵میالدی) ش��اهد برقراری معاهده
کمیس��یون اتحادیه گمرکی بالروس قزاقس��تان و روسیه
بودیم که در س��ال ۲۰۱۰ (۱۳۸۸میالدی) به تش��کیل
اتحادیه انجامید؛ سال ۲۰۱۱(۱۳۸۹میالدی) بازهم همان
على سعدوندى
امیر عابدی
۳کشور کمیسیون اقتصادی اوراسیا را تشکیل دادند و بعد
از ان در سال ۲۰۱۲( ۱۳۹۰میالدی) بالروس ،قزاقستان
و روس��یه بازهم فضای اقتصادی مج��رد را مطرح کردند
ک��ه درنهایت در س��ال ۲۰۱۴( ۱۳۹۲می�لادی) معاهده
اولی��ه ایجاد اتحادیه اقتصادی اوراس��یا به امضای مقامات
عالی رتبه کشورهای روس��یه ،بالروس و قزاقستان رسید.
به دنبال ان در س��ال ۲۰۱۵( ۱۳۹۳میالدی) کشورهای
قرقیزس��تان و ارمنستان به ان پیوس��ته و اسناد مرتبط
را امض��ا کردند ت��ا به طورجدی تر در چارچ��وب اتحادیه
اقتصادی اهداف خود را پیش ببرند .البته با توجه به سهم
باالی چین در مبادالت خارجی کشورهای عضو اتحادیه و
به ویژه با روسیه فدراتیو ،پیوستن چین به اتحادیه اوراسیا
دور از انتظار نیست.
تعرفه ه�ای گمرک�ی ص�ادرات ای�ران ب�ه
اوراسیا حذف نشده
امیر عابدی ،رییس ش��ورای مش��ترک بازرگانی ایران و
قزاقستان با رد موضوع حذف تعرفه های گمرکی صادرات
ایران به اوراس��یا ،گفت :هنوز در مرحل��ه مذاکرات اولیه
هس��تیم که این مذاکره بسیار پیچیده و سیاسی هستند؛
طرفی��ن باید ح��دود 150یا 200کاال اع�لام کنند .وی
تصریح کرد :ما در س��ازمان همکاری شانگهای عضو ناظر
هس��تیم اما هنوز در اتحادیه اقتصادی اوراس��یا ناظر هم
نیس��تیم و طرفین در حال مذاکره هس��تند .تعرفه 5قلم
کاالی کش��اورزی ایران پایین ام��ده اما هنوز تعرفه صفر
برای کاالها نداریم.
استفاده از نظر کارشناسی بخش خصوصی
نایب رییس اتاق مش��ترک ایران و روسیه با بیان اینکه
قدیر قیافه
عبدالرسول خلیلی
اتحادیه اقتصادی اوراس��یا بازار بسیار خوش اتیه ای برای
ایران است ،اظهار کرد :این اتحادیه بیش از ۱۸۴میلیون
نف��ر جمعیت و بی��ش از ۳/۵تریلیون دالر تولید ناخالص
داخلی دارد و می تواند به توسعه بازارهای صادراتی کشور
و تامین کاالهای س��رمایه ای ،واسطه ای و مصرفی کشور
کمک کند.
قدیر قیافه در گفت وگو با گس��ترش تجارت با اشاره به
اینکه اهداف این مجموعه به طور کامل اقتصادی اس��ت،
افزود :امروز سیاس��ت و اقتصاد دره��م تنیده اند و بر هم
اث��ر متقابل دارن��د؛ اما اظهارنظرهای مقام��ات عالی رتبه
کش��ورهای عضو در زمان امضای اسناد معاهده اتحادیه
صراح��ت دارد که سیاس��ت خارجی و داخل��ی انها الهام
گرفته از تصمیم ه��ا داخلی اتحادیه نخواهد بود؛ بلکه در
حوزه اقتص��ادی یک همگرایی و هم��کاری بلندمدت را
پیگیری می کنند.
وی تصریح کرد :برقراری تجارت ازاد با ۵کش��ور عضو
این اتحادیه ،باید مباحثی را در مذاکرات موردتوجه قرار
داد که به طور ویژه توصیه می ش��ود دولتمردان در حوزه
ق��رارداد و تنظیم فهرس��ت کاالیی ،با بیش��ترین دقت و
وس��واس اقدام ک��رده و در حوزه م��راودات پولی ،مالی و
بانکی نیز به توافق هایی ویژه برسند تا بتوانیم تجارت ازاد
را به یک بازی برد -برد تبدیل کنیم.
به گفته قیافه ،در مذاکرات حال و پیش رو باید از نظر
کارشناسی بخش خصوصی اس��تفاده بهینه و حداکثری
ش��ود ،چرا که می تواند بسیار راهگشا و کارگشا باشد .در
این میان توجه ویژه به مزیت نس��بی اقتصاد کش��ور در
تولید کاالی کیفی و با نرخ مناسب ،باید هدف راهبردی
در تهیه فهرست کاال و خدمات ایرانی باشد.
نای��ب ریی��س اتاق مش��ترک ای��ران و روس��یه تاکید
کرد :در مذاکرات با کش��ورهای اوراس��یا ضرورت دارد از
بخش خصوصی توانمن��د ،متخصص و حرفه ای در طول
گفت وگوها دعوت شده و از ظرفیت های ان به سود کشور
استفاده ش��ده تا به نتایج بهتر ،سازنده تر و سودمندتری
برای ایران اسالمی دست یابیم.
اهداف اقتصادی اتحادیه
عبدالرسول خلیلی ،کارشناس مناطق ازاد به گسترش
تجارت گفت :اتحادیه اقتصادی اوراس��یا ،درصدد اس��ت
بازار بزرگی در چارچوب قوانین س��ازمان تجارت جهانی
ایجاد کند ،تجارت میان اعضا را بهبود دهد و تس��هیالت
بس��یاری در این زمینه برای کش��ورهای عضو به ارمغان
اورد .وی ادام��ه داد :اه��داف این اتحادی��ه ،ایجاد فضای
واح��د اقتصادی ،توس��عه بازار مش��ترک و دس��تیابی به
حرکت ازاد کاال ،س��رمایه ،خدمات و مردم در بازار واحد
کش��ورهای عضو ،کاهش نرخ کاالها با کاهش هزینه های
حمل ونقل مواد خام ،ترویج رقابت سالم در بازار مشترک،
سیاست های مش��ترک در کش��اورزی ،انرژی ،فناوری و
حمل ونقل است.
ب��ه گفته خلیلی ،برداش��ت و حذف تدریج��ی قوانین
گمرکی داخلی این کش��ورها ،ق��رار دادن تعرفه خارجی
مش��ترک بین کش��ورهای عضو و هماهنگ س��ازی روند
گمرکی این کشورها از دیگر هدف های اتحادیه است.
این کارش��ناس اقتصادی معتقد اس��ت :رف��ع موانع و
تس��هیل ص��دور روادید و برق��راری پرواز مس��تقیم بین
کش��ورها با ایران می تواند زیربنای توسعه همکاری های
تجاری و اقتصادی را بیش از پیش فراهم کند ،انچنانکه
تنوع در فعالیت های مختلف س��رمایه گذاری و اش��تغال
می تواند به گسترش همکاری ها منجر شود.
وی اظهار کرد :این ظرفیت ها از برنامه های همگرا برای
اس��تفاده از توانمندی ه��ای اقتصادی ای��ران از جمله در
مناطق ازاد اقتصادی به ویژه در انزلی ،ارس و ماکو اس��ت
که با جذب سرمایه خارجی انتقال فناوری های پیشرفته
را هم به دنبال خواهد داشت.
کاهش صادرات مشکل اصلی تجارت خارجی ایران
رییس کنفدراسیون صادرات ایران
گفت :مش��کل اصلی تجارت خارجی
کش��ورمان کاهش صادرات است ،نه
افزای��ش واردات ،که ای��ن موضوع با
سیاس��ت های دولت ارتباط مستقیم
دارد.
محمد الهوتی در گفت وگو با ایرنا افزود :در ۴سال دولت
یازدهم در مجموع 57درصد تورم به ثبت رسید که حاکی
از متوس��ط 15درصدی ان اس��ت ،اما در همین زمان نرخ
رش��د ارز کمتر از ۵درصد بود که س��بب می ش��ود قیمت
تمام شده کاالهای ایرانی روز به روز افزایش یابد و در مقابل
کااله��ای خارجی ارزان تر ش��ود که این روی��ه به افزایش
واردات می انجامد.
وی با اش��اره به اینکه واحدهای تولیدی کمتر از ظرفیت
واقعی خود فعالند ،تصریح کرد :باید ترتیبی اتخاذ ش��ود تا
قیمت تمام ش��ده کاالهای ایرانی کاه��ش یابد که این کار
با کاهش نرخ س��ود تس��هیالت ،کاهش ن��رخ ارز و کاهش
لو نقل امکانپذیر است.
هزینه های حم
رییس کنفدراس��یون صادرات ایران با اش��اره به امار 52
میلیارد دالری تجارت خارجی ایران در ۷ماه س��ال جاری،
اف��زود :از این می��زان 27/8میلی��ارد دالر واردات و 24/7
میلی��ارد دالر صادرات بوده که رش��د 15درصدی واردات
و کاهش 2/17درصدی صادرات را در همس��نجی با مدت
مشابه سال گذشته به ثبت رسانده است.
ب��ه گفته الهوتی ،ت��راز تجاری کش��ورمان در این مدت
منف��ی ۳میلی��ارد دالر بوده و حجم تج��ارت خارجی 6/2
درصد رش��د داشته که این رش��د یکی از فاکتورهای مهم
درباره سهم ایران از تجارت جهانی است و نکته ای مثبت در
وضعیت تجاری کشور به شمار می رود.
ای��ن رش��د اما تنه��ا در واردات اتف��اق افت��اده و واردات
کش��ورمان همچنان ظرفیت بزرگ تر شدن و رشد بیشتر
را داراست.
وی با اشاره به برخی امارهای ۷ماهه ،افزود :اکنون المان
به ۵کشور نخس��ت طرف تجاری ایران مبدل شده و سهم
جمهوری کره نیز در تجارت با ایران افزایش یافته که حاکی
از اثار مثبت اجرایی ش��دن برج��ام به ویژه افزایش واردات
افت لیر ،تجارت ایران و ترکیه را کم نمی کند
رییس اتاق مش��ترک بازرگانی ایران و ترکیه معتقد است افت
ارزش لیر ،تاثیر چندانی بر تجارت و سطح مبادالت تجاری ایران
و ترکیه نگذاش��ته اس��ت اما در بلندمدت می تواند باعث افزایش
سفر گردشگران به ترکیه شود .یکی از ارزهایی که در چند سال
گذشته با افت قابل توجهی روبه رو شده ،لیر ترکیه است .این ارز
از ش��روع سال ۱۳۹۲حدود ۲۵۰۰تومان قیمت داشت و اکنون
بعد از بیش ۴سال نرخ ان به حدود ۱۰۰۰تومان رسیده است.
از منظر روابط تجاری ایران و ترکیه به نظر می رس��د این میزان
افت لیر دست کم بخشی از مناسبات اقتصادی دو کشور را متاثر
کند که در این زمینه رضا کامی به ایس��نا گفت :نمی توان گفت
به تازگی لیر افت قابل توجهی داش��ته ،اما نسبت به مدت مشابه
س��ال قبل قدری افت داش��ته اس��ت .وی ادامه داد :در مقابل،
واحد پول ما هم تغییر داش��ته و افت کرده اس��ت؛یعنی با توجه
به اینکه هم ریال ما و هم لیر ترکیه دچار نوس��ان هایی شده ،اما
به نظر نمی رس��د چندان در تجارت ای��ران و ترکیه تاثیر منفی
داش��ته باشد .رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه افزود:
در نتیجه همان ش��رایط عادی قبلی حفظ می ش��ود و وضعیت
تجارت مان به ش��کل متع��ادل ادامه پیدا خواهد ک��رد و به نظر
نمی رس��د در اینده نزدیک س��طح روابط تجاری به این دلیل با
کاهش روبه رو ش��ده یا ب��ا جهش قابل مالحظه ای همراه ش��ود.
کام��ی تصریح کرد :به هر ح��ال در کوتاه مدت نمی توان ارزیابی
خاصی داش��ت ،زیرا متغیرهای مختل��ف در کوتاه مدت تاثیرات
کاهش��ی یا افزایشی خود را روی تجارت رسمی نشان نمی دهد.
چنین نوس��ان هایی ارزی اغلب زم��ان می برد که تاثیر خود را بر
تجارت نش��ان دهد .وی اضافه کرد :در حوزه گردشگری و سفر
ایرانیان به ترکیه هم هنوز تغییر خاصی ایجاد نش��ده اس��ت .با
توجه به اینکه اکنون فصل گردش��گری نیست در این زمینه هم
افزایش یا کاهش نرخ واحد پول ما یا ترکیه چندان تاثیر خود را
نش��ان نمی دهد ،اما به هر حال اگر این روند ادامه داشته باشد و
افت لیر ادامه پیدا کند به طورحتم تاثیر خود را خواهد گذاشت
و سفر به ترکیه ارزان تر تمام می شود و در نتیجه سفر گردشگران
به ترکیه هم بیشتر می شود.
کاالها از کشورهای صاحب نام و صاحب فناوری است.
رییس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به افغانستان،
یاداور شد :این کشور در ۷ماه سال جاری به ردیف ۵کشور
نخست مقصد صادراتی کاالهای ایرانی بازگشته ،در حالی
که در یک سال گذشته از این فهرست خارج شده بود.
الهوت��ی درباره عراق نیز گفت :پس از اتفاق های رخ داده
در منطقه کردستان عراق ،جمهوری اسالمی ایران به دلیل
مس��ائل کالن امنیت ملی تصمیم به بس��تن مرزهای خود
ب��ا این منطقه گرفت که اگرچه ای��ن موضوع در بلندمدت
می توانس��ت در صادرات به اقلیم تاثیرگذار باشد ،اما با لغو
همه پرسی انجام شده در کردستان ،اکنون مرز باشماق باز
شده و امیدواریم سایر مرزها نیز بازگشایی شوند.
این بار زنگ خطر برای صادرات دارو به عراق!
ریی��س میز عراق در س��ازمان توس��عه تجارت از
احتمال لغو اس��تثنا ثبت داروی ایرانی در عراق خبر
داد.
ابراهیم رضازاده در گفت وگو با ایسنا ،در پاسخ به
پرسش��ی مبنی بر اینکه با توجه به تغییر شرایط در
بازار عراق پیش بینی می شود در حوزه صادرات کدام
کاالها با مش��کل روبه رو ش��ویم ،اظهار کرد :اگرچه
هنوز اتفاق خاصی در حوزه دارو رخ نداده اما ممکن
است در اینده در این زمینه با موانعی روبه رو شویم.
وی گفت :مدتی است مجوز ثبت داروهای وارداتی
در عراق لغو ش��ده است و در این زمینه ایران یکی از
استثناهایی بوده امکان صادرات دارو به عراق داشته
اس��ت اما اکنون زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی
ب��ر اینکه ثبت داروی ایرانی نیز در عراق به مش��کل
خواه��د خ��ورد .رای��زن بازرگان��ی پیش��ین ایران
در ع��راق اف��زود :معم��وال ب��رای ثب��ت داروه��ای
صادرات��ی در کش��ورهای مختل��ف الزم اس��ت
اس��تاندارد فدراس��یون داروی امریکا وجود داش��ته
باش��د اما در س��ال های گذش��ته به دلیل تحریم ها
ای��ران نتوانس��ته به چنین اس��تانداردی دسترس��ی
داشته باشد.
وی ادام��ه داد :بر همین اس��اس طبق توافق هایی
که با عراق انجام ش��ده بود ،اغل��ب در مراحل تولید
بازدیدهایی از س��وی عراق انجام شده و پس از تایید
نح��وه و کیفیت تولید ،مرحله ثب��ت و صادرات اغاز
می شد.
ریی��س میز ع��راق در س��ازمان توس��عه تجارت
اف��زود :ب��ر همین اس��اس فرصت��ی یکس��اله برای
این ش��یوه ص��ادرات در نظ��ر گرفته ش��ده بود که
اکنون ای��ن فرصت رو به پایان اس��ت و زمزمه هایی
مبنی ب��ر توق��ف ص��ادرات داروی ایرانی ب��ه عراق
شنیده می شود.
3
اعمال حداقل افزایش نرخ
نان بعد از ۳سال
عکس :مهدی کاوه ای
راهکارهای محمود نوابی برای رسیدن به قیمت گذاری واقعی کاال
حمایت از حقوق مصرف کننده در ایران «ساختار» ندارد
ش��ود ،ذی��ل ان رقابت بی��ن رقبا ایجاد خواهد ش��د و در نهایت
قیم��ت فروش کاال به نفع مصرف کننده خواهد بود و نرخ واقعی
و منطق��ی کاال در مناق مختلف در نظر گرفته خواهد ش��د .در
حقیقت عرضه و تقاضا تعیین کننده نرخ فروش کاال خواهد شد.
به عنوان نمونه در این سیاس��ت ،باید ب��رای نانوایی های ازادپز
یک نرخ حداکثری مشخص و ذیل ان رقابت ایجاد شود ،چراکه
در نانوایی های ازادپز ،هزینه برق ،اب ،کارگر و س��ایر خدمات با
نانوایی ه��ای معمولی فرقی ندارد و فقط نرخ ارد در این واحدها
متف��اوت اس��ت .یکی از اقدامات اساس��ی س��ازمان حمایت از
مصرف کنندگان و تولیدکنندگان کارشناسی قیمت ها است ،نه
قیمت گذاری انها .به عبارت دیگر تنها سازمانی که در حاکمیت
صالحیت این مهم را بر عهده دارد ،این س��ازمان اس��ت .در واقع
س��ازمان حمایت از مصرف کننده و تولیدکننده وظیفه تعریف
و تعیین نرخ کاال و خدمات برای ارائه به هیات وزیران ،ش��ورای
اقتصاد ،ستاد هدفمندس��ازی یارانه ها را دارد ،اما در نهایت انها
تصمیم گیرنده نهایی هس��تند .در حال حاضر خوشبختانه بازار
به حدی از تعادل رس��یده است که می تواند خود را تنظیم کند.
یکی دیگر از وظایف س��ازمان رس��یدگی به شکایت مردم است.
در وقع ش��کایت محوری جزو وظایف س��ازمان ما اس��ت؛ هرجا
ک��ه مصرف کننده گمان کند در حقش اجحاف ش��ده ،می تواند
ش��کایت خود را اعالم کند؛ زیرا این س��ازمان شایستگی کافی
برای رسیدگی به شکایات مردمی را دارد.
نحوه قیمت گذاری در ایران به شیوه دستوری است.
به نظر شما ایا از این شیوه قیمت گذاری عبور کرده ایم؟
ب�ه عبارت دیگر ایا به ش�یوه قیمت گذاری کاال بر مبنای
عرض�ه و تقاض�ا دس�ت یافته ایم ی�ا هنوز با این ش�یوه
قیمت گذاری فاصله زیادی داریم و برای رس�یدن به این
مهم باید چه اقداماتی در دستور کار قرار گیرد؟
به گواه��ی مصوبه ۹۴/۴/۶س��تاد هدفمندس��ازی یارانه ها،
ن��رخ «کاالهای گروه یک» دس��توری و باید ط��ی یک فرایند
کارشناسی ش��ده تعیی��ن ش��ود .کااله��ای ض��روری مانن��د
برنج ،روغن ،ش��کر ،گوش��ت قرمز ،گوش��ت مرغ و ...مش��مول
قیمت گذاری تکلیفی اس��ت .البته در قیمت گ��ذاری کاال باید
ب��ه مالحظات بخش تولید نیز توجه کنی��م و به گونه ای قیمتی
ب��رای کاالیی در نظر گرفته نش��ود که در نهای��ت موجب زیان
تولیدکننده ش��ده و تولیدکننده به س��ود منطقی دست نیابد.
در حقیقت هرگاه قیمت ها دس��توری باش��د ،رشد اقتصادی در
ان جامعه متصور نخواهد ش��د .فعاالن اقتصادی در حوزه لوازم
خانگی ،لوازم بهداش��تی و ...خود نرخ نهایی را تعیین می کنند و
سازمان و دیگر نهادهای متولی برای انها نرخ تعیین نمی کنند.
وزارت راه و شهرسازی
سازمان بنادر و دریانوردی
اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
اگهی مناقصه عمومی یک مرحله ای
(همراه با ارزیابی کیفی)
مناقصه گزار :اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
موضوع مناقصه :تعمیرات اساسی انتن فرستنده JRCو رادیوهای R&S DSC
و تامین قطعات یدکی به شرح اسناد مناقصه.
شرایط اختصاصی:
-1دارا بودن س��وابق کاری مشابه در پنج س��ال اخیر با ارائه گواهی حسن انجام
کار از کارفرمای قبلی
-2توان مالی و فنی
-3ارائه کد اقتصادی ،شناسه ملی
-4ارائه تاییدیه عدم بدهی به س��ازمان بنادر و دریانوردی از اداره کل امور مالی
سازمان
-5ارائه مجوز از سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی جهت تعمیرات VHF
مهلت و محل و نحوه دریافت اسناد:
-1مهلت فروش اسناد از تاریخ 96/9/4لغایت 96/9/13به مدت 10روز
-2نحوه خرید اسناد به دو روش می باشد:
ال��ف) با مراجعه حضوری به اداره کل بنادر و دریانوردی اس��تان هرمزگان -اداره
امور حقوقی و قراردادها و ارائه اصل فیش واریزی به حس��اب درامد بندر به شماره
2176455412006بانک ملی شعبه بندر شهید رجایی مبلغ 300/000ریال
4اذر 1396
6ربیع االول 1439
25نوامبر 2017
سال دوم /شماره /312پیاپی 461
روز
تیترگاه
نظر
بس�یاری از فعاالن اقتص�ادی بر این باورند ک�ه مهم ترین دس�تاورد مثبت دولت
یازدهم حف�ظ ثبات قیمت ها د ر بازار بود .بر همین اس�اس مردان اقتصادی دولت
دوازدهم نیز تالش دارند با ادامه این سیاس�ت در راس�تای بهبود روش و سازوکار
ت های واقعی ،مصوبه
سیرانوش موسوی تعیین قیمت کاالها گام بردارند .از این رو برای رسیدن به قیم
bazzar@tejaratdaily.comحذف قیمت از روی کاال در دس�تور کار گرفت که البته نبود برنامه های مشخص و
لحاظ نکردن برخی پیش بینی ها در این مصوبه س�بب تعویق در اجرای ان شد .در
این بین س�ید محمود نوابی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و رییس سازمان
حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر این باور اس�ت که قیمت ها باید بر اساس عرضه و تقاضا،
درجه کیفی ،ارائه خدمات پس از فروش و ...تعیین ش�ود .وی در گفت وگو با «گس�ترش تجارت» ضمن
اش�اره ب�ه دالیل مخالفت خود با مصوب�ه حذف قیمت از روی کاال از ضرورت وجود س�ازمان حمایت از
حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در ساختار اقتصادی ایران می گوید.
در فروش�گاه های زنجیره ای نیز قیمت ها شکس�ته
شما جزو نخستین کس�انی بودید که با مصوبه
می شود .این فروشگاه ها قیمت ها را پایین تر از نرخ درج
ح�ذف قیم�ت از روی کاال در کارخان�ه مخالف�ت
ش�ده روی کاال به فروش می رس�انند .ایا می توان گفت
کردید .درباره دالیل مخالفت با این مصوبه بیش�تر
ک�ه قیمت ها در این فروش�گاه ها به ن�رخ واقعی نزدیک
توضیح دهید.
در اخرین روزهایی که محمدرضا نعمت زاده بر صندلی وزارت
شده اند؟
صنعت ،معدن و تجارت تکیه می زد ،مصوبه ای را رس��انه ای کرد
در ای��ن فروش��گاه ها تخیف ه��ای ۴۰درصدی ب��رای برخی
که با اس��تناد به ان درج ن��رخ مصرف کننده در
کاالهای س��لولزی در نظر گرفته می ش��ود .طی
مبدا تولید از روی بخشی از کاالهای گروه سوم
بررس��ی های بازرس��ان در نهایت به این نتیجه
که ش��امل کاالهایی چون محص��والت صنایع
رسیدیم که مسئوالن این فروشگاه ها برای اینکه
بیسکویت ،ش��یرینی ،کیک و ش��کالت ،انواع
میزان فروش خود را باال ببرند ،به تولیدکنندگان
چیپس و اس��نک ،محصوالت صنایع سلولزی،
می گویند که نرخ برای مصرف کنندگان را باالتر
محصوالت صنایع بهداش��تی ،انواع محصوالت
از نرخ تمام ش��ده درج کنند؛ ت��ا این امکان برای
کنس��روی ،کمپوت ،سس ،ترش��ی ،شور ،مربا
انها ایجاد ش��ود که تخفیف های بیش��تری برای
و عس��ل می شد ،باید حذف ش��ود .البته حذف
مش��تریان خود در نظر بگیرند .اما باید بگویم که
قیم��ت فقط در کارخانه بود و واحدهای صنفی
این تخفیف ها به نفع مصرف کنندگان نیس��ت و
در جی��ب انها نمی رود .در ح��ال حاضر نیز وزیر
همچنان ملزم به نصب برچس��ب قیمت بودند .سازمان حمایت
همچنین باید برای جلوگیری از گران فروش��ی
صنع��ت ،معدن و تجارت ت�لاش دارد با در پیش
و سوء اس��تفاده در واحده��ای صنف��ی ،قیمت مصرف کننده و
گرفتن سیاس��ت هایی ،قیمت ها را به نرخ واقعی
تمام ش��ده کاالی صنعت��ی در فاکت��ور فروش تولیدکننده در
نزدیک کند تا در نهایت به نفع مصرف کنندگان
لحاظ می شد و س��ازمان تعزیرات ان را بررسی
نهایی تمام شود .من در جلساتی که با مسئوالن
بخش خدمات
می ک��رد .مطابق با این مصوب��ه هیچ تصمیمی
اتاق اصناف ایران برگزار کردم ،بارها به انها اعالم
مسئولیتی
مبنی بر حذف برچس��ب نرخ در خرده فروشی
کردم ک��ه به جای اعتراض نس��بت ب��ه احداث
گرفته نش��ده بود .در حقیق��ت هیچ گاه حذف برعهده ندارد؛
فروشگاه های زنجیره ای ،تالش کنند که خود در
این وظیفه
برچس��ب ن��رخ کاال م��د نظ��ر نب��وده اس��ت.
این مسیر قدم بگذارند .در کشور ما به ازای هر ۲۵
نفر یک واحد صنفی فعالیت می کند .این امار به
همان گونه که اش��اره کردم این مصوبه مشمول بیشتر بر عهده
بخشی از کاالهای گروه ۳بود .من به وزیر وقت
نفع فعاالن این بخش نیس��ت ،چراکه نمی توانند
اتاق اصناف
پیشنهاد دادم که بهتر است قیمت ها بر مبنای
هزینه های خود را تامین کنند .باید سهم خود را
ایران است
ع��دل و انصاف تعیین ش��ود و به جای درج نرخ
از فروش��گاه زنجیره ای افزایش دهیم .هم اکنون
مصرف کنن��ده ،نرخ تولید روی ان درج ش��ود.
س��هم ب��ازار ایران از ای��ن فروش��گاه ها ۵درصد
از دی��د من فاکتوره��ای تعیین کننده نرخ کاال
اس��ت .این در حالی است که سهم فروشگاه های
عبارتن��د از کیفیت ،کمیت و همچنی��ن خدمات پس از فروش
زنجیره ای در دنیا ۸۵درصد است.
تحلی�ل ش�ما از نحوه محاس�به ن�رخ کاال در ایران
که از جمله معیارهای تعیین نرخ یک کاال هس��تند .انتشار این
چیس�ت؟ در حال حاض�ر چگونگی محاس�به قیمت را
خب��ر باعث ایجاد نگرانی در بین مصرف کنندگان و بس��یاری از
منطقی می دانید؟
مس��ئوالن ارشد اجرایی ش��د .حتی مجلس شورای اسالمی نیز
زیرس��اخت های نظام توزیع در کش��ور انگونه که باید فراهم
در ای��ن زمینه ورود کرد .زیرا برخی از رس��انه ها این خبر را درج
نشده است .اگر در این مسیر تالش کنیم ،قیمت ها قابل کنترل
کردند که قرار است برچسب قیمت از روی کاالها حذف شود ،در
خواهد شد .به عنوان نمونه در کشوری مانند ارژانتین یک بانک
حالی که هیچ گاه هدف این نبود .در نهایت محمد شریعتمداری،
نرخ کاال وجود دارد که در ان ۲۳۰هزار نرخ تعریف ش��ده است.
وزیر فعلی صنعت ،معدن و تجارت ان بخشنامه را منتفی و ملغی
در این س��امانه برای کاالها یک نرخ حداکثری مش��خص شده
اعالم کرد ،زیرا در ان مقطع زمانی تش��خیص داده ش��د که این
است .بنابراین اگر یک نرخ حداکثری برای کاالها در نظر گرفته
مصوبه نیاز به بررسی و بازنگری اساسی دارد.
بازار
شنبه
و اصناف
شناسه اگهی108546:
ب ) از طری��ق س��ایت های www.shahidrajaeeport.pmo.ir
و www.//iets.mporg.irبه صورت رایگان
مهلت و محل تحویل پیشنهادات:
- 1از تاریخ 96/9/14لغایت 96/9/25ساعت 15:00
-2محل تحویل اس��ناد :بندرعباس -مجتمع بندری ش��هید رجایی -س��اختمان
مرک��زی اداره کل -طبقه همکف – دبیرخانه مرک��زی اداره کل بنادر و دریانوردی
استان هرمزگان
-3تضمی��ن ش��رکت در فراین��د ارج��اع کار (تضمی��ن ش��رکت در مناقص��ه)
150/000/000ریال واریز وجه نقد به حس��اب شماره 2196455407008سپرده
اداره کل یا ارائه ضمانتنامه بانکی
تلفن تماس 076-32123153-32123531 :فاکس 076-32123221 :و نحوه
دریافت اسناد 076-32123407
زمان و محل بازگشایی پاکات:
تاریخ 96/9/27روز دوشنبه ساعت 9:00مجتمع بندری شهید رجایی -ساختمان
مرکزی -طبقه سوم -دفتر مدیرکل بندر
ضمنا هزینه انتشار اگهی روزنامه به عهده برنده مناقصه می باشد.
روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان
اما اگر احس��اس ش��ود که نرخ برخی از کاالها باال است و کسی
نسبت به ان شکایت دارد ،سازمان در این زمینه ورود و برای حل
ان اقدام می کند .با این همه چندین سال است که ما را متهم به
تعیین نرخ کاال می کنند .چندی پیش یکی از فعاالن نساجی در
یک��ی از دیدارها به من گفت که س��ازمان نباید برای محصوالت
نساجی نرخ تعیین کند و من در پاسخ به این فرد گفتم که بیش
از ۳۰سال است که در این رسته قیمت گذاری نکرده ایم.
ای�ا س�ازمان حمای�ت در تعیی�ن ن�رخ واحدهای
خدماتی نیز ورود می کند؟
س��ازمان حمای��ت مصرف کنن��ده و تولیدکنن��ده در بخش
خدمات مس��ئولیتی برعهده ندارد؛ این وظیفه بیش��تر بر عهده
اتاق اصناف ایران اس��ت .صنوفی چون خشک شویی ها ،قنادان،
اژانس ه��ای مس��افربری و ...زیرمجموع��ه اتاق اصن��اف ایران
هستند و مس��ئولیت رصد و نظارت بر نحوه فعالیت این فعاالن
اقتصادی بر عهده س��ازمان حمایت نیس��ت .م��ا در جامعه ای
زندگ��ی می کنیم ک��ه چندین هزار ویزای تقلبی برای س��فر به
کرب�لا در یک بازه زمانی ۲ماهه صادر ش��د .اینجا این پرس��ش
مطرح اس��ت که ای��ا این افراد از کش��ورهای خارجی وارد ایران
ش��ده و اقدام به صدور ویزای جعلی کرده اند؟ بدون تردید پاسخ
به این پرسش منفی است .متاسفانه در جامعه ما نیز مانند دیگر
جوامع تخلف می ش��ود و این وظیفه سازمان های نظارتی است
که بر نحوه فعالیت افراد نظارت کنند ،چراکه نظارت جزو ش��ان
جامعه مدنی است .رهبر معظم انقالب بیان کردند که باید نظام
قیمت گذاری در کش��ور شفاف و روان س��ازی شود .در واقع این
اصل جزو بند ۳۳اقتصاد مقاومتی است.
اما چه نهادی باید متولی اجرای این س��خنان باش��د؟ بدون
تردید یک سوی سخن ایشان سازمان حمایت مصرف کنندگان
و تولیدکنن��دگان اس��ت ،اما باید ب��رای تحقق ای��ن مهم ابتدا
زیرس��اخت ها فراهم ش��ود .حال ب��رای نظارت بر رون��د بازار،
مصرف کنندگان از چندین مجاری می توانند با ما ارتباط برقرار
کنند؛ نخست از طریق سامانه .۱۲۴دوم اینکه این سازمان برای
افرادی که دغدغه مصرف کننده دارند ،این امکان را ایجاد کرده
اس��ت که به عنوان ناظر افتخاری عضو این س��ازمان شوند و کد
شناس��ایی دریافت و اطالعات بازار را به م��ا بدهند .و در نهایت
عضویت در انجمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان اس��ت که
هم اکنون افزون بر ۲۷۰انجمن اس��تانی در کشور فعالیت دارند
و الزم اس��ت برای توانمند کردن این افراد بیش��تر تالش کنیم.
همچنی��ن یکی از وظای��ف انجمن ،ایجاد مانع ب��رای تبلیغات
اغواکنن��ده اس��ت و تولیدکنندگان اجازه تبلیغات نادرس��ت و
خالف واقع برای کس��ب و بازاریابی کاذب را ندارند .یکی دیگر از
افتخارات س��ازمان حمایت ،ایجاد ممنوعیت برای درج عبارت
«جنس فروخته ش��ده پس گرفته نمی ش��ود» روی کاال است؛
درج این عبارت فقط در واحدهای صنفی ایران مرس��وم بود ،اما
امروز ب��ا افتخار بیان می کنم که دیگر واحدهای صنفی از نصب
این عبارت اجتناب می کنند.
اخرین وضعیت سیس�تم بازرسی هوشمند به کجا
رسید؟ ایا این سیستم اجرایی شده است؟
در زمینه نوین س��ازی بازرسی یک پروژه مشترک با موسسه
پژوهش ه��ای بازرگانی تعریف و طرح را به وزیر صنعت ،معدن و
تجارت تقدیم کردیم ،اما هنوز اماده اجرای این طرح نیس��تیم،
چراکه زیرس��اخت های اجرای ان فراهم نش��ده است .پیش از
اج��رای این ط��رح باید نخس��ت صندوق ه��ای مکانیزه فروش
اس��تقرار و واحدهای بدون پروانه کس��ب ساماندهی شوند .اگر
ای��ن مهم اجرایی ش��ود ،بدون تردید بس��تر و زمینه اجرای این
طرح نیز فراهم خواهد شد و این طرح را عملیاتی خواهیم کرد.
برخی کارشناس�ان اقتصادی بر این باور هستند که
وجود سازمان حمایت چندان ضروری نیست .به عبارت
دیگ�ر انها بر این باورند که نیازی به وجود این س�ازمان
نیس�ت .ش�ما بنا به چه دالیل�ی با این دی�دگاه مخالفت
می کنید؟
من در یک س��ال گذش��ته دیگ��ر این دیدگاه را نش��نیدم .به
نظ��ر من برخی از این مخالفت ها بدون مطالعه و بیش��تر از روی
نااگاهی بوده است.
به این افراد توصیه می ش��ود که بیش��تر از نظرات کارشناسی
مش��اوران خ��ود به��ره بگیرن��د .در ای��ران حمای��ت از حقوق
مصرف کنندگان ساختار ندارد ،یعنی مصرف کنندگان تریبونی
ندارن��د که با تکیه ب��ر ان از حقوق خود دفاع کنند .اما بیش��تر
تولیدکنندگان صاحب روزنامه و نشریه هستند و می توانند برای
احق��اق حقوق خ��ود تالش کنند .همین امر یک��ی از مهم ترین
دالیل ضرورت وجود سازمان حمایت است.
رییس اتاق اصناف ایران با رد
هر گونه زم��ان در تاریخ اجرای
مصوبه افزایش نرخ نان در سطح
کشور و واگذاری این تصمیم به
استاندار هر اس��تان ،خاطرنشان
می کند :اجرای زمان این مصوبه،
دغدغه اصلی اتاق نیس��ت .ما به دنبال کار کارشناسی
در دیگر ابعاد چ��ون کنترل ،نظارت و افزایش کیفیت
نان برای رضایت مصرف کنندگان هستیم.
به گزارش پایگاه اطالع رس��انی ات��اق اصناف ایران،
عل��ی فاضلی درباره افزای��ش ۱۵درصدی نرخ نان در
استان های مختلف می گوید :افزایش ۱۵درصدی نرخ
ن��ان در ته��ران با تعیین وزن چانه ن��ان از طریق اتاق
اصن��اف ایران اعمال می ش��ود و در دیگر اس��تان ها از
طریق استاندارها اعمال خواهد شد.
ب��رای عملی کردن این تصمیم ،ابت��دا باید ابالغیه
به دست ما می رسید که این اتفاق افتاد.
فاضل��ی در ادامه ب��ه انتظ��ارات مصرف کنندگان و
نهادهای بازرس��ی از اتحادیه های صنفی اشاره می کند
و می گوید :حداقل ،ش��رایط فعلی باید لحاظ شود ،اما
وزن تغییر خواهد کرد و بیش��تر روی بهبود و کیفیت
تولی��د نان و بحث کاهش ضایع��ات تاکید داریم .تمام
تالش ما بر این است که افزایش نرخ روی کیفیت تاثیر
بگذارد.
رییس ات��اق اصناف ایران با رد هر گونه محدودیت
و اعمال فش��ار در سرعت دادن به این فرایند و عملی
ش��دن این مصوبه ،اظهار می کند :به هیچ وجه چنین
موضوعی صح��ت ن��دارد و هیچ اجب��اری در اجرایی
ش��دن ای��ن مصوب��ه از اول اذر ،یا پایان اب��ان ،وجود
ندارد :به عنوان عضوی از س��تاد و رییس اتاق اصناف
هرگ��ز تاکیدی بر اجرای این طرح از تاریخی خاص را
نشنیده ام.
وی در ادام��ه با اش��اره به زمان اجرایی ش��دن این
طرح در اس��تان های مختلف ،می گوید :از زمان ابالغ،
اس��تانداران می توانند طرح را اجرایی کنند که ۱۰روز
از ابالغ این مصوبه می گذرد ،اما از انجایی که باید بستر
اجرای ان توسط اتحادیه های صنفی فراهم می شد ،از
این رو زمان اجرای ان در اس��تان تهران از ش��نبه و در
سایر استان ها ۱۰روز دیگر است.
فاضلی درباره می��زان افزایش نرخ نان بیان می کند:
مطابق با این مصوبه کار به دس��ت اس��تانداران سپرده
ش��ده است .تصمیم گرفته ایم که نرخ نان تا ۱۵درصد
افزایش یابد.
بنا بر تصمیم ما برای استان تهران ۱۵درصد لحاظ
ش��ده اس��ت؛ چرایی این میزان از افزای��ش نرخ برای
اتحادیه های صنفی ذکر شده است.
رییس اتاق اصناف تهران با اش��اره به ثبات نرخ نان
در 3سال گذش��ته می گوید 3 :سال است که ما هیچ
افزایشی در بحث بهای نان نداشته ایم ،این افزایش نرخ
نیز حداقلی اس��ت .عوامل تاثیرگ��ذار زیادی همچون
دس��تمزدها ،نرخ حامل های انرژی و ...در افزایش نرخ
کاال و خدمات تاثیرگذار است.
خبرروز
تیتر
جریمه گران فروشی
کم است
مع��اون نظارت و بازرس��ی اتاق اصن��اف میزان جریمه
تخلفات صنفی را غیر بازدارنده خواند و افزود :این در حالی
است که براساس بازرسی های انجام شده بیشتر واحدهای
صنفی مرتکب تخلف می ش��وند .به گزارش ایسنا ،حسین
درودی��ان اظه��ار کرد :تع��داد تخلفات در بازرس��ی های
انجام ش��ده گویای ان اس��ت که بیش��تر این تخلفات در
واحدهای بدون پروانه کس��ب اتفاق می افتد .وی در ادامه
گفت :حت��ی در میدان میوه و تره بار ن��رخ میوه ها از تنوع
باالیی برخوردار اس��ت .نکته دیگر انکه در گذشته در بازار
مرکزی میوه و تره بار نیمه ش��ب ها ب��ار می اورند و بار انها
به صبح نمی رس��ید ،اما اکنون ممکن است تا ساعت یک
ظهر هم میوه ها در این بازار موجود باش��د که این موضوع
گویای رکود بازار است .درودیان درباره چرایی ارزان بودن
ی گفت :وانتی ها ملزم ب��ه پرداخت بیمه،
میوه های وانت��
مالیات ،اجاره و مواردی از این دس��ت نیس��تند .درودیان
در بخ��ش دیگ��ری از صحبت های خود به بازرس��ی های
انجام ش��ده در 6ماه نخست امس��ال اشاره کرد و گفت :در
این بازرس��ی ها از واحدهای خرده فروش ۹۸هزار و ۷۱۴
بازرس��ی انجام شده که این رقم در عمده فروشی ها به ۱۳
هزار و ۸۹۸م��ورد ،در بخش واردکننده به ۱۲۲مورد ،در
بخ��ش واحدهای خدماتی به ۲۳ه��زار و ۵۷۲مورد و در
جمع به ۱۳۶هزار و ۵۴۴مورد می رسد.
روزنامه تخصصی صبح ایران
شنبه
4اذر 1396
6ربیع االول 1439
25نوامبر 2017
سال دوم شماره 312پیاپی 461
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
»
قائم مقام مدیرمسئول :مسعود دهشور
سردبیر :عاطفه خسروی
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.tejaratdaily.com
www.tejaratdaily.com/about.html
http://telegram.me/tejaratdaily
با 53امتیاز
روزنامه
در میان روزنامه های اقتصادی مقام 8
در میان روزنامه های تخصصی مقام 1
در میان 290روزنـامـه کشور مقام 39
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
اشتغالزایی از مسیر رونق تولید
رونق تولید و به دنبال ان اشتغالزایی در
کشور ،همواره از موضوعات مهم و دارای
اولویت برای اقتصاد ایران به شمار می اید؛
اینک��ه با بهب��ود وضعیت تولی��د ،میزان
اش��تغالزایی را ت��ا حد قاب��ل توجهی باال
برد و زمینه رش��د اقتصادی را در کش��ور
محمدصادق علی پور
فراهم کرد.
کارشناس اقتصاد
بدون تردید تحقق این هدف ش��رایط
و پیش نیازهای��ی را می خواهد که در این
بین نمی توان از موضوع مهم همکاری و مش��ارکت دستگاه ها
و نهاده��ای ذی ربط به عنوان یکی از پیش نیازهای مهم غافل
شد.
در این میان موضوع مهم این است که هماهنگی و مشارکت
الزم بین تیم اقتصادی دولت وجود داشته باشد ،تا سیاست هایی
که در این حوزه دنبال می ش��ود ،محقق شود .به نظر می رسد
اگر برنامه ها و سیاس��ت هایی که در این بخش ارائه می شود،
به ش��کل مدیریت شده و درس��ت پیش برود و عملیاتی شود،
ای��ن امر می تواند منجر به بهبود وضعیت تولید و بخش مولد
کشور شود و این یعنی سرعت بخشیدن به توسعه اشتغال در
کشور.
البته موضوع مهم دیگر ،ایجاد تعادل در بین ش��اخص های
اقتصادی به ویژه نرخ س��ود بانکی و ارز اس��ت که این موضوع
هم وابسته به هماهنگی و تعامل بیشتر بین دستگاه هاست .
به نظر می رس��د نرخ سود بانکی هرچه بیشتر تعدیل شود،
می توان��د زمینه رونق تولید و افزایش س��رمایه گذاری ها را در
کش��ور فراهم کند و باعث تحقق اهداف اقتصادی کشور شود.
این موضوع در رابطه با نرخ ارز هم باید مورد توجه باشد؛ نرخ
ارز بای��د به گونه ای تعیین ش��ود که ضم��ن اینکه به صادرات
کمک می کند ،باعث باال رفتن هزینه تولید نشود .به هر حال
تمامی اقدامات باید رش��د اقتص��ادی را هدف قرار دهد و این
از مس��یر توسعه تولید و ایجاد اشتغال در کشور میسر خواهد
بود.
به این ترتیب اگر چالش ها ،مشکالت و موانع موجود در این
مسیر به درستی شناسایی و بررسی و برای ان راهکار مناسبی
ارائه ش��ود ،می توان امیدوار بود که رسیدن به نتیجه مطلوب
راحت تر و سریع تر اتفاق بیفتد.
براساس برنامه ششم توسعه مقرر است ،ساالنه حدود 950هزار شغل در
کش�ور ایجاد ش�ود .این برنامه در حالی نخس�تین س�ال خود را سپری
می کند که امسال نیز به عنوان اقتصاد مقاومتی؛ تولید ،اشتغال نامگذاری
زهره محسنی شاد ش�د ت�ا با تکیه ب�ر این ش�عار ،تولید در کش�ور رونق بگیرد و اش�تغال
bazzar@tejaratdaily.comپایدارتری ایجاد ش�ود .این هدف گذاری در حالی انجام ش�ده اس�ت که
برنامه شش�م توس�عه با تاخیر یک س�اله ،اغاز و همین امر سبب شد تا
برنامه ها با کمی تاخیر روبه رو ش�ود .عیسی منصوری ،معاون وزیر کار در
این باره معتقد است :در اغاز برنامه ها با اندکی تاخیر مواجه هستیم ،اما وضع اشتغال در یک
سال منتهی به تابستان ۹۶نشان می دهد حدود ۸۰۰هزار اشتغال ایجاد شده و این وضعیت
مناسبی در کشور است.
به گفته او می کوش�یم از ظرفیت های کشور به خوبی اس�تفاده شود و نوسانات 3ماه سوم و
چهارم را مدیریت کنیم تا به عدد ۹۵۰هزار اشتغال هدفگذاری شده برای سال ۹۶در برنامه
ششم دست یابیم .وی تاکید دارد که می خواهیم به یک ادبیات مشترک برای اجرای 3برنامه
اصلی اشتغال فراگیر ،اشتغال روستایی و صیانت از اشتغال موجود دست یابیم.
تا پایان سال باید 950هزار شغل در کشور ایجاد شود
استفاده از ظرفیت های استانی برای توسعه اشتغال
براس��اس برنامه های اشتغالزایی در کشور ،موضوع اش��تغال فراگیر و روستایی در
حال��ی ب��ه عنوان یکی از اهداف مهم در این زمینه در دس��تور کار قرار گرفته که طرح
دو فوریتی مجلس برای اس��تفاده از اعتبارات 1/5میلیارد دالری صندوق توسعه ملی
قرار است در دهه نخست اذر اجرایی و شیوه نامه الزم به همه استان ها ارائه شود .طرح
دو فوریتی مجلس برای اس��تفاده از اعتبارات 1/5میلیارد دالری صندوق توسعه ملی
با نرخ س��ود صفر درصد به همراه اورده بانک ها با نرخ ۱۸درصد به ارائه تس��هیالت با
معدل ۹درصد اس��ت که قرار است از طریق بانک های عامل کشاورزی ،توسعه تعاون،
پس��ت بانک ،صندوق کش��اورزی و صندوق کارافرینی امید پرداخت ش��ود .ارائه این
تس��هیالت با نرخ سود ۶درصد برای روستاییان غیرمرزی و با نرخ سود ۴درصد برای
روس��تاییان مرزی اس��ت .ایین نامه اجرایی این تس��هیالت تصویب شده و قرار است
س��هم اس��تان ها براس��اس معکوس درامد خانوار ،جمعیت خانوار و نرخ بیکاری هر
استان مشخص شود .انطور که علی ربیعی ،وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی می گوید:
تس��هیالت پرداختی برای اشتغال روستاییان و شهرهای کمتر از ١٠هزار نفر در نظر
گرفته ش��ده که بتوان با ایجاد اش��تغال در این مناطق ،گامی برای رفع فقر برداش��ت.
وی که در کمیسیون ش��ورای عالی رفاه سخن می گفت ،تاکید کرد :رییس جمهوری
رفع فقر را جزء برنامه های دولت دوازدهم قرار داده تا در قالب برنامه شش��م توس��عه
بتوانیم این مهم را عملیاتی کنیم .مهار فقر نیازمند ان است که تولید کنیم و به همین
منظور باید کمیس��یون های اصلی را برای توجه به تولید بیش��تر در کشور فعال کنیم.
تالش ها در حالی برای توس��عه اش��تغال در کشور ادامه دارد و براساس هدفگذاری ها؛
هدف این است که در این حوزه به عدد ۹۵۰هزار اشتغال در کشور برسیم که به گفته
کارشناس��ان این حوزه؛ به طور حتم تحقق این هدف نیاز به پیش شرط ها و ملزوماتی
دارد که باید فراهم شود.
کشور داشته باشد .البته تمرکز فقط بر بحث اشتغالزایی روستا ها شاید کافی نباشد و
دولت باید به توسعه اشتغال در شهرهای بزرگ نیز توجه کند ،تا بتواند مشکل بیکاری
را در کش��ور حل کند .به گفته این کارشناس ،تاکید این است که در تزریق این منابع،
باید دقت شود ،تا منابع در جای خودش هزینه شود و به انحراف نرود .ضمن اینکه در
بخش هایی به کار اید که بتواند بازدهی الزم را به همراه اورد.
تکمیل چرخه اشتغالزایی
عل��ی خدای��ی ،از دیگ��ر کارشناس��ان ح��وزه کار در ای��ن ب��اره در گفت وگ��و با
«گس��ترش تجارت» با بیان اینکه اشتغالزایی در کش��ور به فاکتورهای زیادی وابسته
اس��ت ،گفت :عامل ایجاد اش��تغال فقط پرداخت تس��هیالت و منابع نیست ،هرچند
که فاکتور مهمی نیز به ش��مار می رود .ام��ا نمی توان اینگونه تصور کرد که با پرداخت
تسهیالت بتوانیم هدف گذاری های مان را برای اشتغالزایی محقق کنیم .در این راستا
الزم اس��ت که چرخه را کامل و ش��رایط را برای توسعه اشتغال فراهم کنیم .به گفته او
در بحث اشتغالزایی ،موضوع مهم ،تولید محصوالتی است که از مشتری الزم برخوردار
باش��ند .به عبارتی قدرت خرید ان در بازار وجود داش��ته باش��د .به طور حتم اگر این
موضوع در گام نخس��ت ،رعایت نشود ،چرخه اش��تغالزایی و اقتصادی کشور تکمیل
نخواهد بود .وی بر این باور است که عامل تعیین کننده در ایجاد شغل ،حضور مشتری،
قدرت خرید و در نهایت توان صادراتی است .اگر نتوانیم برای شغلی که ایجاد می کنیم
یا کاال و خدماتی که تولید می کنیم ،مشتری پیدا کنیم ،چرخه ناقص خواهد بود و در
این ش��رایط تزریق نقدینگی نه تنها مفید نخواهد بود ،بلکه خطرناک هم هست؛ چون
می تواند باعث باال رفتن نرخ تورم و به هم ریختن شاخص های اقتصادی در کشور شود .
منابع در جای مناسب هزینه شود
به گفته خدایی ،اگر قرا است برای توسعه اشتغال در کشور به ویژه مناطق روستایی
تس��هیالت ارائه ش��ود ،این منابع باید به شکل کنترل شده و هدفمند تزریق شود تا در
جایی که نیاز اس��ت به کار اید .باید تالش ش��ود تا با کنت��رل و نظارت کافی منابع در
جای خودش صرف شود ،نه اینکه نقدینگی ها به جای بخش مولد ،سر از جای دیگری
دراورد؛ این تجربه ای است که در سال های قبل با ان مواجه بوده ایم .به هر حال در این
راس��تا می طلبد که با یک برنامه مدون ،نظ��ارت دقیق ،کنترل های هدفمند ،دریافت
ضمانت های الزم و مواردی از این دس��ت ،ش��رایطی را ایجاد کنیم که منابع در جای
خودش صرف ش��ود و به کمک اش��تغالزایی بیاید .به گفته این کارشناس؛ اگر در کنار
ارائه تسهیالت مناسب از سوی دولت به حوزه اشتغال؛ برنامه های مطالعاتی مناسبی
در حوزه اشتغالزایی در نظر گرفته شود ،می توان امیدوار بود که اهداف مد نظر همچون
رفع فقر در روستاها نیز محقق شود.
م��ا در ح��ال حاضر در اجرای برنامه ها با خال مواجه ای��م که باید این بخش را اصالح
کنیم .او بر این باور است که به طور حتم اگر اشتغال روستایی شکل بگیرد ،با توجه به
اینکه بس��یاری از مولفه ها در روستا می تواند ارزان تر از شهرها باشد ،این امر می تواند
یک مزیت رقابتی ایجاد کند ،اما به ش��رط انکه زیرس��اخت ها در روس��تاها به ش��کل
مناس��ب فراهم شود .باید سیاس��ت ها را به گونه ای پیش ببریم که مطمئن باشیم در
حوزه ای که ش��غل ایجاد کرده ایم یا تولیدی انجام می ش��ود ،مش��تری ان وجود دارد
ت تولیدات مان؛ ب��ه ورود به بازار های جهانی فکر
و س��پس ب��ا باال بردن کیفیت و کمی
کنیم.
ایجاد زیرساخت ها برای توسعه اشتغال
حمی��د حاج اس��ماعیلی ،از کارشناس��ان ب��ازار کار در ای��ن ب��اره در گفت وگ��و با
«گس��ترش تجارت» با بی��ان اینکه یکی از اهداف اصلی دولت رفع بیکاری و مش��کل
اش��تغالزایی در کشور اس��ت ،افزود :در همین راستا با توجه به ظرفیت های موجود در
روستاها ،دولت تالش کرده تا بودجه ای اختصاصی و مناسب را برای توسعه اشتغال در
روستاها در نظر بگیرد که در این رابطه توجه به چند موضوع حائز اهمیت است .وی ادامه
داد :اینکه این منابع به موقع و با برنامه تزریق شود ،با در نظر گرفتن این موضوع که دولت
برای حل مشکالت با موان ع زیادی روبه رو است ،خودش مسله مهمی است .وی در ادامه
اظهار کرد :اما اینکه این منابع بتواند در حوزه اشتغالزایی موثر واقع شود ،خود نیازمند
یک س��ری پیش نیازهاست .در حال حاضر شهرهای کوچک و روستاها با دغدغه های
زیادی مواجه اند و زیرساخت های شان دچار مشکالتی است که پیش از هر اقدام دیگری
باید ابتدا این مش��کالت رفع و زیرس��اخت های الزم برای توسعه اشتغالزایی در کشور
فراهم شود .به گفته وی ،زمانی که زیرساخت ها فراهم نباشد ،این امر باعث هدر رفت
سرمایه گذاری ها می شو د و هزینه های زائد ی ایجاد خواهد کرد.
یکی از مش��کالتی که در روستاها وجود دارد ،بحث محرومیت زدایی است ،چون به
هر حال ؛ اینجا نیازمند س��رمایه گذاری های جدای از سرمایه گذاری در حوزه اشتغال
اس��ت ،تا مشکالت روستاها رفع ش��ود .حاجی اس��ماعیلی با بیان این موضوع که در
مزیت ش��هرها و روس��تاها به درستی شناسایی و بررسی
تخصیص این اعتبارات باید
ش��ود ،گفت :باید بخش هایی انتخاب شوند که از بهره وری ،مزیت و اشتغالزایی باالیی
برخوردارن��د تا ای��ن منابع بتواند اثرگذاری الزم را در حوزه رونق تولید و اش��تغالزایی
فقط در تهران
اغاز تعیین تکلیف تعاونی های افضل توس و وحدت
رییس کل بانک مرکزی از اغاز تعیین تکلیف تعاونی های افضل توس و وحدت
از هفته جاری خبر داد .ولی اهلل س��یف در گفت وگو با ایبِنا درباره تعیین تکلیف
تعاونی فرش��تگان اظهار کرد :خوش��بختانه تصمیم گیری های الزم انجام شده و
هفته ای که گذش��ت ،به تعیین تکلیف س��پرده های بیش از ۲۰۰میلیون تومان
اختصاص داشت که در این مرحله سپرده گذاران می توانند تا ۲۰۰میلیون تومان
از س��پرده های خود را دریافت کنند .ریی��س کل بانک مرکزی افزود :همچنین
براساس برنامه ریزی انجام شده ،اوایل یا اواسط هفته پیش رو ،مرحله بعدی تعیین
تکلیف دو تعاونی افضل توس و وحدت اغاز خواهد شد .وی در ادامه تاکید کرد
که س��عی بانک مرکزی بر این اس��ت تا هرچه سریع تر وضعیت 3تعاونی منحله
وحدت ،البرز ایرانیان و افضل توس تعیین تکلیف شود.
پرداخت تسهیالت کنسرسیوم بانکی به پدیده شاندیز
نخستین مرحله اعطای تسهیالت ریالی کنسرسیوم بانک ها به پروژه «پدیده شاندیز مشهد» با عاملیت بانک صادرات ایران پرداخت شد .به گزارش روابط عمومی
بانک صادرات ایران ،با تالش های بی وقفه مدیریت و کارکنان بانک و پس از برگزاری جلس��ات متعدد کنسرس��یومی و هماهنگی های الزم با س��ازمان ها و نهادهای
مرتب��ط ،چرخ��ه بزرگ صنعتی و اقتصادی «ش��اندیز» با محوریت این بانک به حرکت درامد که ضمن ایجاد دلگرمی برای س��هامداران این مجموعه ،صدها نفر را از
بیکاری نجات داد.
نظام بانکی از نقش سنتی خود فاصله بگیرد
عضو هیات مدیره پس��ت بانک با اش��اره به اینکه نظام بانکی باید از نقش سنتی خود
فاصله بگیرد ،گفت :در حال حاضر ،نظام بانکی کش��ور باید با استفاده از استارت اپ ها
نقش کارمزدها را در درامدهای خود پررنگ تر کند .محمدحسین مهرانی در گفت وگو
ب��ا ایبِنا پیرام��ون لزوم تغییر نقش و کارکرد بانک ها اظهار کرد :نقش س��نتی بانک ها
از گذش��ته تاکنون واس��طه گری وجوه بوده که جذب س��پرده و پرداخت تس��هیالت
مهم ترین نقش نظام بانکی در اقتصاد همه کش��ورها بوده اس��ت .وی ادامه داد :اما در
حال حاضر در همه جای دنیا بانک ها از نقش سنتی خود فاصله گرفته اند و دیگر فقط
وظیفه س��پرده گیری و پرداخت تسهیالت را ندارند .وی افزود :زیرا با توجه به افزایش
حجم و تعداد کارمندان و رش��د هزینه های هر یک از بانک ها ،دیگر درامدهای حاصل
از سود سپرده گیری و یا پرداخت تسهیالت پاسخگوی نیاز بانک نیست .مهرانی ادامه
داد :برهمین اساس باید نقش خدمات و سرویس دهی در بانک ها پررنگ شود ،تا بانک
بتواند با درامد حاصل از کارمزد این خدمات و س��رویس های دریافت ش��ده از س��وی
مش��تری ،هزینه های خود را پرداخت و به نوعی بان��ک را اداره کند .عضو هیات مدیره
پس��ت بانک با تاکید بر لزوم پررنگ ش��دن نقش کارمزدها ،گف��ت :اما هنگامی که به
افزایش خدمات و س��رویس های نوین اشاره می ش��ود ،یعنی بر ورود استارت اپ ها و
اپلیکشین های نوین بانکی تاکید می شود.
نا م و نام خانوادگی
ادرس محل دریافت نشریه
شماره تلفن همراه و ثابت
کدملی
کد پستی
لطفا مشخصات ذیل را کامل به شماره 88722735فکس و یا به tozi.smtnews@gmail.comایمیل فرمایید.
در ضمن با هر روزنامه 2نشریه دیگر به صورت هفته نامه ،دو هفته نامه و ...تحویل خواهد شد.
Telegram.me/smtnews