ماهنامه بلوط شماره 25
ماهنامه بلوط شماره 25
ماهنامه بلوط شماره 25
ماهنامه اجتماعی اقتصادی شماره بیست و پنجم مهر 2000 1400تومان
پرونده ویژه قران و عترت
2
3
4
5
6
7
7
8
تجلــݡی قران در قیام حسینـــݡی
مادری بر فرماندهــݡی ارجحیت دارد
مهاجرت مجاهدانه برای معرفـــݡی اسالم ناب
دخترانم عاشق حجاب هستند
به من مــݡی ݡگویند اخوند الݡکچری!
اتش به اختیار قرانــݡی در نصف جهان
برݡکت جلسات خانݡگݡی در شهر قرانــݡی شهرضا
از مهدی شناســݡی به «مهدی محبــــݡی» برسیم صفحه 1
بلوط
شماره بیست و پنجم مهر 1400
تجلــݡی قران در قیام حسین ــݡی
مهری مصور
امـام حسـین(ع) در مسـیر مدینـه بـه مکـه و
همچنیـن در مسـیر حرکـت از مکـه بـه کربلا،
بـه ایاتـی از قـران کریـم اسـتناد می کننـد کـه
پـی بـردن بـه معـارف این ایـات ،راهـی برای
عاشـورایی شـدن و حسـینی مانـدن اسـت.
انگونـه کـه اسـتاد جـوادی املـی نقـل کـرده،
امـام حسـین (علیـه السلام) بـرای اثبـات
ایـن کـه نهضـت او ماننـد قیـام موسـای
کلیـم اسـت ،گام بـه گام ،ایاتـی را کـه دربـاره
حضـرت موسـی (علیـه السلام) نـازل شـده
بـود ،قرائـت می فرمودنـد.
بدیـن سـان ،سـاالر شـهیدان (علیـه السلام)
خویشـتن را وارث حضـرت موسـی (علیـه
السلام) و دیگـر پیامبـران بـزرگ معرفـی کـرد
و بـه مـردم فهمانـد کـه مـن موسـای کلیـم
هسـتم و یزید به جای فرعون نشسـته است
و منافقـان نیـز هماننـد پیـروان فرعوننـد.
در بسـیاری از منابـع امـده که سـاالر شـهیدان
(علیـه السلام) بـه هنـگام حرکـت از شـهر
َ َ
مدینـه ،ایـن ایـه را تلاوت کـرد« :فخ َـر َج
َّ َ َ
َ ْ َْ
َ ً
ِم ْن َهـا خا ِئفـا َی َت َرق ُب قـال َر ِّب َن ّ ِج ِنی ِمن القو ِم
َّ
الظا ِل ِمی َـن :موسـی ترسـان و نگـران از ان
جـا بیـرون رفـت (در حالـی کـه مـی) گفـت:
پـروردگارا ،مـرا از گـروه سـتمکاران ،نجـات
بخـش».
و ان گاه کـه بـه مکـه ،تجلیـگاه توحیـد و
یکتاپرسـتی رسـیدند ،ایـن ایـه را قرائـت
َ َ
َ
َ َْ
فرمودنـد«َ َ :ول َّمـا َت َو ّج َـه ِتلقـاء َم ْد َی َـن قـال
َ
َ َ َّ
َْ َ َ َ ّ
یل و چون
عسـى ر ِبی ان یه ِدی ِنی سـواء الس ِب ِ
بـه سـوى (شـهر) مدیـن رو نهـاد (بـا خـود)
گفـت» :امیـد اسـت پـروردگارم مـرا بـه راه
راسـت هدایـت کنـد».
وجـه تطبیق ایه با مصـداق ان ،یعنی خروج
امـام حسـین (علیـه السلام) از شـهر مدینـه
و مسـافرت بـه مکـه ،روشـن اسـت؛ حسـین
بـن علـی (علیـه السلام) ماننـد حضـرت
موسـی (علیـه السلام) از سـتم و جفـای
سرکشـان و سـتم پیشـگان روزگارش و اذیت
دسـت نشـاندگان انـان در امـان نبـود و بـر
پیگیـری رسـالت الهی خود ،به ناچـار ،دیار و
دودمانشـان را تـرک کـرد و منطقـه دیگـری را
بـرای انجـام فعالیت هـای خـود برگزیـد.
قیـام سـرور و سـاالر شـهیدان ،حضـرت
اباعبـداهلل الحسـین (علیـه السلام) از ابتدا تا
انتها منطبق بر قران اسـت .هدف این قیام
و سـخنانی کـه حضـرت در موقعیت هـای
مختلـف بیـان فرمودنـد ،اقدامـات حضـرت
در تمامـی صحنه هـا ،همـه و همـه برخاسـته
یتـوان
از قـران اسـت ،بـه گونـه ای کـه م
گفـت قـران در جـای جـای قیـام حسـینی
تجــلی پیـدا کـرده اسـت.
2
قـران کریـم خـود را کتـاب نـور ،روشـنگری
( مائـده ،)15/جـدا کننـده حـق از باطـل (
فرقـان )1/و هدایـت به مسـتحکم ترین راه (
اسـراء )9/معرفی می کند و مخاطبین خود را
بـه تدبـر در ایـات و عمل به ان فرا می خواند.
بنـا بـر حدیـث ثقلیـن و روایات بسـیار ،عترت
و قـران دو رکـن ملازم یکدیگـر هسـتند کـه
هیـچ گاه از هـم جـدا نمـی شـوند .عمـل و
گفتـار امـام کاملا منبعـث و منطبـق بـا قـران
اسـت بـه گونـه ای کـه در روایـات بسـیاری با
تعابیـر مختلفـی ائمـه هـدی علیهـم السلام
بـه ایـن حقیقت اشـاره کـرده اند امـام صادق
علیـه السلام می فرماینـد :پیامبـر ا کـرم صلـی
اهلل علیـه و الـه در خطابـه خـود در سـرزمین
منـا فرمودنـد « :ای مـردم هـر چـه از سـخنان
مـن بـه شـما رسـید ،ا گـر موافـق قـران بـود ان
سـخن مـن اسـت و ان چـه مخالـف کتـاب
الهـی باشـد مـن ان را نگفتـه ام ».بنابرایـن
گفتـار و کـردار امـام بر اسـاس قران اسـت و به
تعبیـر دیگـر امـام همـان قـران ناطـق اسـت و
قـران اسـت کـه بـه ان جامـه عمـل پوشـیده
اسـت.
قیـام سـرور و سـاالر شـهیدان حضـرت ابـا
عبـداهلل الحسـین علیـه السلام نیـز از ایـن
قائـده مسـتثنی نیسـت و از ابتـدا تـا انتهـای
ایـن حرکـت منطبـق بـر قـران اسـت .هـدف
ایـن قیـام ،سـخنانی کـه حضـرت در
موقعیت هـای مختلـف بیـان فرمودنـد و
اقدامـات حضـرت در تمامی صحنه ها ،همه
و همـه برخاسـته از قـران اسـت .در کلمـات
حضـرت کـه ایشـان صراحتـا بـه ایـات قـران
اسـتناد کـرده و بـه تلاوت ان پرداختـه انـد،
در کلماتـی از حضـرت کـه هرچنـد ایـه ای از
قـران تلاوت نشـده ولـی مسـتند بـه قـران
اسـت و ایـات زیـادی از قـران بر کالم حضرت
دال لـت دارنـد.
حضـرت در وصیـت نامـه خـود بـه محمد بن
حنفیـه چنیـن نوشـتند« :مـن بـرای هـوس و
پیروی از هوای نفس و یا سرکشـی و طغیان
و یـا فسـاد و ظلـم قیـام نکـردم ،بلکـه همـه
هـدف و منظـورم اصلاح امـت جـدم رسـول
خـدا بـوده و می خواهـم امـر بـه معـروف و
نهـی از منکـر کنـم و ( ...سـید بـن طـاووس،
لهـوف ،ص )51بنابرایـن یکـی از اهـداف
نهضـت حضـرت ،امـر بـه معـروف و نهـی
از منکـر بـوده کـه بـا توجـه بـه ایـات 104و
110سـوره مبارکـه ال عمـران ،خیـر و نیکـی
امـت پیامبـر مرهـون همیـن فریضـه اسـت و
امـام حسـین علیـه السلام در راس امـران بـه
معـروف و ناهیـان از منکـر بودنـد.
از ایاتـی کـه در جریـان قیـام امـام حسـین
علیـه السلام بـه خصـوص در روز عاشـورا،
تفسـیر عینـی بسـیار زیبـا و دل انگیـزی پیـدا
کـرد ،ایـن ایـه مبارکـه اسـت کـه می فرمایـد:
«مـن المومنیـن رجـال صدقـوا مـا عاهـدوا
اهلل فمنهـم مـن قضـی نحبـه و منهـم مـن
ینتظـر و مـا بدلـوا تبدیلا؛ از میـان مومنـان
مردانـی هسـتند کـه بـه ان چـه بـا خـدا عهـد
بسـتند صادقانـه وفـا کردنـد ،برخـی از انـان
به شـهادت رسـیدند و برخی از انها در همین
انتظـار هسـتند و هرگـز عقیـده خـود را تبدیـل
نکردنـد ».تجلـی ایـن ایه در سـاعت هایی پر
فـروغ تـر می شـد کـه هـر کـدام از یـاران امـام
عاشـقانه و بـا شـوق و اشـتیاق بـه حضـورش
می رسـیدند و از حضـرت اجـازه میـدان رفتـن
می خواسـتند ،امام حسـین علیه السلام بعد
از اجـازه بـه انهـا ایه مبارکه یاد شـده را تالوت
می کـرد و ان گاه می فرمـود :مـن نیـز بـه
زودی بـه شـما می پیونـدم (.بحاراالنـوار ،ج
،45ص 20و 23؛ لهوف ،ص 151و منتهی
االمـال ،ص .)270
نمونـه دیگـر از تجلـی قـران در حضـرت
سیدالشـهداء لحظـات اخـر عمـر شریفشـان
در قتلـگاه بـود کـه فرمودنـد« :خشـنود بـه
قضـای تـو و تسـلیم امـر و فرمانـت هسـتم
و معبـودی غیـر تـو نیسـت ،ای فریـاد رس
فریـاد جویـان ( مقتـل الحسـین ،مقـرم ،ص
)357امـام حسـین علیـه السلام نمونـه
متعالـی و کامـل صفـت رضایـت بـه قضـای
الهـی اسـت و در رفتـار و گفتـارش ،رضایـت و
تسـلیم حـق مـوج می زنـد .امـام صـادق علیه
السلام سـوره الفجر را سوره حسین می نامد(
مجمـع البیـان ،ج 9و ،10ذیـل سـوره الفجر)
زیـرا کـه او جلـوه تـام و تمـام ایـن ایـه اسـت
کـه می فرماینـد« :یـا ایتهـا النفـس المطمئنـه
ارجعـی الـی ربـک راضیـه مرضیـه؛ ای نفـس
ارام و مطمئـن بـه سـوی پـروردگارت ارام
بازگـرد در حالـی کـه هـم تو از او راضی هسـتی
و هـم او از تـو راضـی اسـت» (.فجـر 27 /و
)28 صفحه 2
بلوط
شماره بیست و پنجم مهر 1400
مادری بر فرماندهــݡی ارجحیت دارد
شرح یک بانوی ایرانی از ایجاد توازن بین وظایف مادری و همسری و فعالیت های اجتماعی
قـوه و از ایـن رو بسـیجی وظیفـه دارد از
مقدسـات و کیـان انقلاب اسلامی تحـت هـر
شـرایطی دفـاع کنـد .هـم چنیـن مجاهدانـه
در تمام عرصه ها حاضر باشـد که این جهاد
می توانـد در عرصه هـای علمـی ،اقتصـادی،
فرهنگـی ،سیاسـی و اجتماعـی باشـد.
سمیه مصور
بـرای ملیحـه فالحیـان بیشـه ،همسـر و مـادر
سـه فرزنـد بـودن مانعـی بـرای حضـور موثـر
در فعالیت هـای اجتماعـی نیسـت ،بلکـه بـه
او در مسـیر تکامـل و افزایـش تاثیرگـذاری در
خدمـات عمومـی کمـک کـرده اسـت .او کـه
کارشـناس ارشـد تفسـیر علـوم قرانـی را دارد،
مدیریـت یکی از حوزه هـای عملیه خواهران
در اصفهـان را برعهـده داشـته و علاوه بـر
فرماندهـی بسـیج طلاب بانـوان اسـتان،
فرمانـده پایـگاه محلـی کوثـر سـپاهان شـهر
نیـز اسـت امـا هیـچ کـدام از این مسـئولیت ها
نتوانسـته خللـی در وظایـف مـادری او ایجـاد
کنـد .بـرای اینکـه بدانیـد فالحیـان چگونـه
توانسـته بیـن فعالیت هـای مختلـف تـوازن
ایجـاد کنـد ،بـا مـا در ایـن گفـت وگـو همـراه
شـوید.
انجـام همزمـان وظایـف همسـری،
مـادری و کاری
انجـام همزمـان وظایـف همسـری ،مـادری
و کاری بسـیار دشـوار اسـت و خیلی هـا از مـن
ایـن سـوال را می پرسـند .در سـپاهان شـهر
فعالیت هـای زیـادی داریـم و همـه ارگان هـا
هـم از مـا انتظـار دارنـد ،مـا هـم نمی توانیـم
عرصه هـا را خالـی بگذاریـم .طبـق مفهـوم
ایـه شـریفه «ا گـر ایمـان اوردید بایـد مهاجرت
کنید و جهاد کنید در راه خدا» وظیفه تبلیغی
برعهده ما گذاشـته شـده و این همان بحث
عمـل مجاهدانـه هسـت کـه مقـام معظـم
رهبـری فرمودنـد .مـن فکـر می کنـم کـه ایـن
فعالیت هـا بـا یکدیگرمنافاتـی نـدارد .بایـد
نیازهـای عاطفـی خانـواده هـم برطرف شـود
و انجـام همـه مسـئولیت ها از خودگذشـتگی
شـخص را می طلبـد ،یعنـی نمی توانیـم در
ً
خانه اسـتراحت کامل داشته باشیم .قاعدتا
بایـد از یـک سـری عالیـق شـخصی گذشـت،
در واقـع بایـد از خـودم بایـد بگـذرم .در منـزل
مـا بعـد از نمـاز صبـح ،خـواب تعطیـل اسـت
و بایـد علاوه بـر امـاده سـازی منـزل ،ناهـار
را امـاده کنیـم .شـکر خـدا حجـم کاری زیـاد
مـن باعث نشـده بچه هایـم مخالفتی با این
موضـوع داشـته باشـند ،ضمـن اینکـه تمایل
دارنـد در فعالیت هـای اجتماعـی همـراه مـن
باشند.
فعالیت چند بعدی در بسیج
از سـال 1389در حـوزه علمیـه حضـرت
حکیمـه (س) مشـغول بـه فعالیـت هسـتم،
چنـد سـال بـه عنـوان معاونـت فرهنگـی
و از سـال 1392هـم بـه عنـوان مدیریـت
حـوزه مشـغول بـه خدمت هسـتم .در عرصه
بسـیج هـم از دوران نوجوانـی عضـو شـورا
بـوده و مسـئولیت های فرهنگـی داشـتم.
مسـئول نیـروی انسـانی و تعلیـم و تربیـت و
همزمـان امـوزش حلقه هـای صالحیـن را نیز
در کارنامـه دارم امـا بـه دلیـل حجـم بـاالی
کار ،ایـن مسـئولیت را تحویـل دادم ولـی از
سـال 1392فرماندهـی بسـیج طلاب را در
اختیـار گرفتـم .در عرصـه بسـیج محلـی هـم
از گذشـته حضـور فعالـی داشـتم و بـا توفیقـی
کـه خـدا داده ،بـه عنـوان فرمانـده پایـگاه
کوثـر مسـجد صاحـب الزمـان سـپاهان شـهر
مشـغول فعالیـت هسـتم.
اهمیت حضور در صحنه
جرقـه حضـور در بسـیج بـه سـبقه خانوادگـی
یگـردد زیـرا در خانـواده ای مذهبـی
مـا بـر م
بـزرگ شـدم .دایـی مـن بـه عنـوان بسـیجی
در جبهـه حضـور یافـت و بـه درجـه شـهادت
نائـل شـد ،ایشـان قبـل از حضـور در جبهـه
ً
هـم روحیه بسـیجی و کامال فرهنگی داشـته
و کالس هـای امـوزش نقاشـی و تواشـیح در
پایـگاه برگـزار می کرد .خوانـدن این خاطرات
و همچنیـن دایـی دیگـرم کـه راه بـرادر
شـهیدش را ادامـه داد ،ایـن حرکت هـا بـرای
مـا الگویـی شـده بـود تـا از همـان کودکـی
وارد بسـیج شـویم .حتـی در ان زمـان بـه
مـا کارت هـم نمی دادنـد ولـی مـا در پایـگاه
بسـیج مسـجد فعالیـت می کردیـم .از زمـان
دبیرسـتان نیـز بـه طـور جـدی وارد بسـیج
محلـه شـدیم و بـا الگوگیـری از بـزرگان مسـیر
را مسـتحکم تر ادامـه دادیـم .انگیـزه حضـور
در ایـن عرصـه هـم بـه مـرور بـا مطالعـات
تقویـت شـد و بـا توجـه بـه لبیـک بـه منویات
مقـام معظـم رهبـری که فرمودنـد در صحنه
حضـور داشـته باشـید ،سـعی کردیـم کـه ایـن
حضـور را بـه منصـه ظهـور بگذاریـم.
ایمان همراه عمل
تفکـر بسـیجی در زندگـی شـخصی من خیلی
تاثیـر داشـته اسـت؛ مقـام معظـم رهبـری
در مطلبـی فرمودنـد بسـیج توامـان کـردن
ایمـان و عمـل هسـت .مـا هـم درس طلبگـی
خوندیـم و می گفتیـم در محضـر قـال الباقـر
و قـال الصـادق هسـتیم ،از ایـن رو تلاش
کردیـم اگرادعـای تبعیـت داریـم ،بایـد ایـن
کالم گهربـار را بـه منصـه ظهـور برسـانیم،
یعنـی ایمـان همـراه عمـل .در اسـاس نامـه
بسـیج مسـتضعفین هم امده که بسـیج باید
از کیـان انقلاب و دسـتاوردهای ان دفـاع
کنـد .مـا هـم سـعی کـرده ایـم تـا جایـی کـه
بتوانیم فرمایشات رهبری را الگو و سرلوحه
کار خودمـان قـرار دهیـم .عمـل مجاهدانـه
نیـز یعنـی باید تـا می توانیم در صحنه حضور
داشـته باشـیم .یـک بسـیجی بایـد بـازوی
والیـت باشـد ،یعنـی اینکه فرمانـده امر کند و
او اطاعت کند .رسـالت بسـیج امادگی کامل
در برابـر تهاجمـات دشـمن اسـت کـه خداوند
هـم فرمـوده و اعـدوا لهـم مـا اسـتطعتم مـن
بیانیه گام دوم انقالب کاربردی است
بـا توجـه بـه بیانیـه گام دوم انقلاب ،تلاش
شـده منویـات رهبـری در ایـن در بحـث
خانـواده ،اخلاق ،بحـث علـم و اقتصـاد را
در دسـتور کار داشـته ایـم و برنامـه ریـزی
می کنیـم کـه بسـیجی وار عمـل کنیـم.
طبـق ایـه شـریفه سـوره انفـال ،خداونـد
متعـال می فرماینـد والذیـن امنـوا و هاجـرو ا
ً
و جاهـدوا .طبیعتـا اگـر مـا بخواهیـم از ایـن
ایـه تبعیـت کنیـم بایـد هجـرت و مجاهـدت
داشـته باشـیم کـه بـا تبعیـت از ولـی بایـد
همـراه باشـد .ولی فقیه هم به مـا الگو دادند
و هـم راه را بـه مـا نشـان دادنـد .بیانیـه گام
ً
دوم انقلاب بـه نظـر مـن کاملا کاربـردی
هسـت و یک بسـیجی باید ان را بررسـی کند
و در جامعـه پیـاده کنـد.
تهیـه ملزومـات بهداشـتی بـه صـورت
داوطلبانـه
پـس از شـیوع ویـروس کرونـا ،بـا همـکاری
بسـیج مـردان ،کارگاه ماسـک در حـوزه
علمیـه راه انـدازی شـد و بـا همـکاری
خواهـران طلبـه و بسـیجیان خواهـر در سـه
شـیفت نزدیـک بـه روزانـه هـزار ماسـک
تهیـه می شـد .در ایـام عیـد نـوروز نیـز درگیـر
بودیـم و تهیـه دسـتکش نیـز در دسـتور کار
قـرار گرفـت .توزیـع پک های ارزاق و گوشـت
قربانـی نیـز انجـام شـد .اهدا گل بـه کارکنان
درمانـگاه شـهید کاظمـی نیـز انجـام شـد،
همچنیـن اقداماتـی بـرای تهیـه تبلـت بـرای
دانـش امـوزان محـروم و تهیـه جهیزیه برای
نوعروسـان نیازمنـد صـورت گرفـت ،در حـال
حاضـر نیـز روزانه صد بطـری اب هویج تهیه
شـده و بـرای بیمارسـتان شـهید صدوقـی
ارسـال می شـد .همچنیـن بـه مناسـبت
هفتـه بسـیج ،پک هـای بهداشـتی تهیـه
شـده و بـرای متقاضیـان خریـد اینترنتـی
فروشـگاه های زنجیـره ای ارسـال شـد.
همچنیـن کتـاب غـواص قهرمـان دربـاره
هنرمنـد شـهید محمـد علـی معصومیـان بـا
همکاری مصیب معصومیان و علی شعیبی
بـرای گـروه سـنی کودکان اماده شـده اسـت.
3 صفحه 3
بلوط
شماره بیست و پنجم مهر 1400
مهاجرت مجاهدانه برای معرفـــݡی اسالم ناب
یک طلبه از ضرورت های تبلیغ فرامر زی می گوید
سمیه مصور
حضور در حوزه علمیه ،مسیر اولین تغییر بزرگ
در زندگی شاگرد درسخوان مدرسه بود و بعدها
دیدن کلیپی از شهید بهشتی ،زندگی طلبگی
او را به سمت و سوی دیگری کشاند .صحبت
از حجت السالم دکتر یحیی جهانگیری است
که پسوند «سهروردی» فامیلش ،یاداور نام
یکی از بزرگ ترین فیلسوفان مسلمان است.
تجربیات بین المللی جهانگیری ان هم در
روزگاری که برخی گروه های تکفیری از اسالم،
چهره ای غیر اسالمی به دنیا مخابره می کنند،
فرصتی دست داد تا گفت وگویی با این مبلغ
سرشناس داشته و تجربیات او را مرور کنیم.
جایگاه تبلیغ در روایات اسالمی
کجاست؟
با توجه به بار معنایی که برای کلمه تبلیغ
وجود دارد ،بهتر اســت برای اموزه های دینی
از تبیین دین اســتفاده کرد .در تبلیغ قرار است
قسمت های خوب یک چیز عرضه شــود و
این مسئله برای دین نمی تواند مصداق
ً
ً
یابد؛ چراکه ما معتقدیم دین ذاتا و مجموعا
چیز خوبی است و اگر درست تبیین شود با
استقبال مردم روبه رو می شود؛ همان طور
که حضرت رضا علیه السالم می فرمایند« :اگر
یشــناختند،
مردم زیبایی های سخنان ما را م
بی شک از ما پیروی می کردند ».اگر روایات
را بررسی کنیم می بینیم که پیامبر(ص) از
همان روزهــای ابتدایی اسالم به این موضوع
اهتمام ویژهای داشــتند و پسر عمویشان جعفر
را به سرزمین های دور ،ان ســوی دریای سرخ
می فرستند تا اسالم را به مردم حبشــه معرفی
کند یا حضرت علی علیه السالم را به یمن
می فرستند .همچنین من معتقدم کاری که
امام رضا علیه السالم انجام دادند و از مدینه به
نقطه دور جهان اسالم یعنی خراسان امدند،
تبلیغ بود ان هم از جنس تبلیغ فرامرزی و
این مسئله نشان می دهد که اسالم فقط برای
مسلمانان نیست بلکه برای همه انسانیت
است.
یک مبلغ چگونه می تواند در
مخاطب تاثیرگذاری مناسبی
داشته باشد؟
مبلغ باید ذائقه مخاطب خود را بشناسد .اگر
بدون توجه به نیاز مخاطب پیامی را بگوییم
این پیام اثربخشــی خود را نخواهد داشت،
4
متاســفانه گاهی ما فکر می کنیم هرچه بلدیم
را باید بگوییم؛ چه مخاطب بپذیرد و چه
نپذیرد .عرضه باید هم سو و همگن با تقاضا
باشــد؛ به عنوان مثال اگر جایی که مردم
به پنیر نیاز دارند ما عسل ارائه دهیم پس
می زنند .متاسفانه در بحث های تبلیغی نیاز
مخاطب را ندیده ایم .باید به این مسئله
توجه داشته باشیم که ذائقه مخاطب سال
به سال و حتی مکان به مکان تغییر می یابد.
در مباحث تبلیغی نکته دیگری که باید
توجه داشته باشیم نگاه تخصصی به تبلیغ
است؛ باید برای مهدکودک ها ،حسینیه ها،
رسانه ها و ...برنامه داشته باشــیم و به صورت
تخصصی برای تبلیغ کادرسازی کنیم.
تبلیغ در کشور ما چه جایگاهی
دارد؟
ً
در بحث های تبلیغی بــا یک حجــم تقریبا
قابــل توجه روحانیونــی روبه رو هســتیم کــه در
این عرصــه فعالیت می کنند؛ هر چند مطلوب
نیســت و حتی در سال های اخیر بحث های
تبلیغی به خــارج از روحانیت نیز رســیده و افراد
کت و شــلوار پوش نیز به بحث تبلیغ دیــن
پرداخته اند که خوب و بد این مســئله را بایــد
در جایی دیگــر و به صورت تخصصی بحث
کنیم .انچه در این میان مهم اســت عملکرد
نهادهای تبلیغی در این زمینه اســت که باید
کار هدایتگری و حمایتگری انجام دهند و
نه تصدی گری که متاســفانه این مسئله
تصدی گری ســبب شــده که ما از تراکنش
تبلیغی خوبی برخوردار نباشــیم؛ به طوری
کــه در بعضی جاها که تبلیغ به طور جدی
مورد نیاز اســت ،کســی را نداریم و در بعضی
از جاهــا بیش از نیاز مبلــغ داریم و بایــد این
نکته را مد نظر قرار داد که بحث تبلیغ دینی را
نباید فقط در بحث مبلغ ببینیم بلکه محدوده
تبلیغ و اطالع رسانی دینی گسترده بوده و
بحث کتاب ،رسانه و هنر را در بر می گیرد و
الزم است بررسی کنیم که در این زمینه چقدر
موفق بوده و در عرصه تولید کتاب چقدر به
نیازهای جامعه توجه داشته ایم و در حالی
که نیاز امروز جهان بشریت بحث معنویت
است ،چقدر توانسته ایم از دین با نگاه معنوی
اســتفاده کرده و کتاب هایی در این زمینه
منتشر کنیم .استفاده از فضای مجازی در
دنیای امروز با توجه به گستردگی ان ،یکی
دیگر از عرصه های تبلیغ است که نباید از
ظرفیت های ان غافل شد .ما باید مرکز پمپاژی
برای این عرصه داشته باشیم تا بتوانیم از
ظرفیت های فضای مجازی برای تبلیغ دین،
چه در داخل و چه در خارج کشور بهره ببریم.
چه شد که به عرصه تبلیغ
بین الملل ورود یافتید؟
یادگیری زبان انگلیسی دلیل این کار بود و
اولین اقدام من در این زمینــه ،فعالیت در
بعثه مقام معظم رهبری بــه عنوان زباندان
و رابــط با حجاج غیر ایرانی بود .انجا بود که
متوجه شــدم نســبت به ایران چقدر بی اطالع
هستند و حتی ذهن ها نسبت به ایران مسموم
است و احساس کردم در فضای بیرون از کشور
نیازمند ان هستیم که معارف ناب اسالمی
را که از سویی در برابر هجمه های سنگین
اسالم هراسی ،ایران هراسی و شیعه هراســی
و از سوی دیگر در برابر وهابیت که نســخه
بدلی و تقلبی اسالم ناب را تبلیغ می کند ،قــرار
دارد ،به مردم بشناسانیم و معارف اهل بیت
علیهم السالم را به گوش مردم برســانیم؛ لذا
وارد این عرصه شدم و اولین سفرم در عرصه
تبلیغ بین الملل کشور بالروس بود .وقتی از
بالروس بازگشتم ،نیاز کشورهای دیگر را با
همه وجود درک کردم.
تبلیغ در خارج از کشــور چه
شرایطی دارد؟
تبلیغ در خارج از مرزها محدودیت های زیادی
دارد ولی به این معنا نیست که نمی شود کار
کرد؛ بلکه باید از راه های مختلفی نســبت به
این موضوع اقدام کــرد .در تبلیــغ فرامرزی باید
مهاجرت مجاهدانه داشته باشیم تا بتوانیم
اسالم را به یک فرد نیازمند در ان سوی مرزها
معرفی کنیم .ما نباید انتظار داشته باشیم که
ً
در کشورهای دیگر نیز حتما در مکان مذهبی
ً
تبلیغ کنیم .گاهی جایی می رویم که اصال
مسجدی وجود ندارد ،باید همان مدلی را
پیاده کنیم که امام موسی صدر برای تبلیغ
اسالم استفاده می کردند؛ باید در دانشگاه ها، صفحه 4
کلیساها و هرجایی که می دانیم صدای
یشــود ،وارد شویم و عمل
اسالم شنیده م
کنیم .اســتفاده از فضای مجازی ،حضــور در
کنفرانس ها و سمینارها و حضور در مجالس
علمی ،ظرفیت هایی برای تبلیغ در خارج از
کشور است که باید به ان توجه کرد.
با توجه به پیدایش جریان های
تکفیری که اسالم غیر واقعی را
عرضه می دارند و به این ترتیب
باعث پدیده اسالم هراسی به طور
گسترده در جهان شده اند ،تبلیغ
اسالم حقیقی چه اهمیتی پیدا
کرده است؟
با توجه به حضور این جریان ها کار امروزه
سخت تر از گذشته شــده؛ چرا که در درجه
اول باید ان تصویــر غلطی را که این جریان ها
از اسالم به جهان معرفی کرده اند ،پاک کرد
و بعد ان پیام درست را انتقال داد .البته من
معتقدم که این حضور جریان های تکفیری
ظرفیت های مناســبی را برای تبلیغ ما فراهم
کرده اســت؛ چرا که امروزه ذهن ها حالت
پرسشگری نسبت به اسالم یافته و زمینه برای
شناخت اسالم بیش از بیش مهیا شده است.
ســوال های متعدد در شبکه های اجتماعی و
موتور جستجوگر گوگل از اسالم ،خود موید این
مسئله است و ما باید به بهترین شکل وارد
شده و با مدیریت صحیح و ارائه جواب های
شایسته فضا را به سمت خودمان تغییر
دهیم .باید اداره کرس ـی های اسالم شناسی
را که امروزه توسط یهودیان و وهابیت در
جهان اداره می شود ،به دست بگیریم و اسالم
حقیقی را به جهان معرفی کنیم.
موضوع شــیعه هراســی یکی دیگر
از بسترهایی است که دشــمنان
منطقه ازان علیه ما استفاده ابزاری
کرده اند؛ وظیفه علما و مبلغین
شیعه برای ارائه یک چهره واقعی از
مکتب تشیع چیست؟
در واقع به واژه شــیعه الرژی پیدا شــده؛ ما
باید استراتژی خود را تغییر دهیم و هرگاه
پرســیدند ،بگوییم مــا پیرو اهل بیت
علیهم السالم هستیم؛ اما کار تبلیغی خود
را انجام دهیم .باید مفاخر شــیعه و معارف
فاخر خود را به زبان های بین المللی معرفــی
کــرده و همچنیــن از ابزارهای مختلــف
هنری و رسانه ای برای معرفی معارف شیعی
استفاده کنیم .ما منابع سرشار معرفتی داریم
که برای نشــر انها باید از همه ابزارها استفاده
کنیم؛ این در حالی است که ما خام فروشی
می کنیم! باید بر اساس نیازهای مردم هر
کشور ،اطالعات را در اختیار انها قرار دهیم.
نیازهایی که مردم مالزی دارند با نیازی که
در ژاپن وجود دارد متفاوت است .مثال در
مالزی بحث های شیعه و سنی بسیار مطرح
است؛ اما در ژاپن مباحث اخالقی طرفدار
بیشتری دارد.
بلوط
دخترانم عاشق حجاب هستند
مادرانه های یک خبرنگار از نهادینه کردن فرهنگ دینی در خانواده
سمیه مصور
برای او اهمیت مادر بودن فراتر از هر دغدغه
دیگری است؛ حتی خبرنگاری که پیش از
ازدواج و بچه دار شدن به ان عالقه مند شده
بود .زهره سادات کاظمی نزدیک به دو دهه
است با رسانه های اصفهانی همکاری دارد
و نوشتن درباره معضالت اجتماعی او را به
خبرنگار مطرحی در این عرصه تبدیل کرده
است.
مادر کوثر 14ساله و محدثه 10ساله معتقد
است اگر فلسفه حجاب و پوشش به خوبی
برای دختران در سن کم تبیین شود ،به
خاطر فطرت پاکشان ،انرا می پذیرند« :نوع
رفتاری که بزرگ ترها نسبت به حجاب
دارند ،باعث می شود فرزندانشان نسبت به
ان واکنش نشان بدهند .دخترها تا زمانی که
ً
کوچک هستند ذاتا به پوشش عالقه دارند و
نوع پوشش مادر و خانواده و دیدگاه دیگران
نسبت به این پوشش برایشان اهمیت
زیادی دارد .کوثر از کودکی وقتی می دید ،من
روسری ام را به گونه ای خاص می بندم خیلی
دوست داشت مثل من روسری سر کند یا مثل
من لباس بپوشد و من هم تالش می کردم با
خرید روسری های زیبا و ساق های جذاب او
را تشویق کنم».
این خبرنگار تاکید دارد که مادرها در مقوله
حجاب و پوشش اسالمی نباید به گونه ای
رفتار کنند که برای فرزندشان دوگانگی ایجاد
شود« :حجاب اینگونه نیست که در جایی
رعایت شود و در جای دیگر نه زیرا نامحرم
در خانه و بیرون یکی هست و این موضوع
در تبیین حجاب اهمیت زیادی دارد .عالوه
بر اینکه تالش می کردم با حفظ حجاب
دخترهایم را به این سمت و سو تشویق کنم،
از هر فرصتی برای تبیین حجاب و چرایی
واجب بودن ان برایشان صحبت می کردم.
کوثر زمانی که کوچک بود ،در کوچه و خیابان
با دیدن خانم هایی که حجاب را رعایت
نمی کردند ،کنجکاو شده و از من دراین باره
می پرسید و تالش می کردم به زبان ساده
برایش از فلسفه حجاب صحبت کنم».
او که برخالف بسیاری از خبرنگارها که
ضدیت با دین را روشنفکری می دانند و در
تالشند از مظاهر مذهبی دوری کنند ،تالش
کرده بستر معنویت را در خانواده فراهم
کند «:از سن کم کوثر و بعدها محدثه را به
جلسات قرانی و محافل مذهبی می بردم که
این موضوع در تشویقشان نسبت به پوشش
موثر بود ،زیرا در این جلسات و محافل با
دیگر کودکانی اشنا می شوند که ان ها نیز
دارای پوشش اسالمی هستند و قرار گرفتن
در چنین جمع هایی کمک زیادی به نهادینه
کردن مفهوم حجاب برای دختران دارد،
البته من و پدرش هیچ گاه اجباری برای
این که از حجاب برتر یعنی چادر استفاده
کنند ،نداشتیم اما با زبان شیرین و کودکانه
انها را تشویق می کردیم و عالقه مند شدند تا
اینکه کوثر کالس هفتم بود که در کالس های
مجموعه فانوس و دوره های حجه االسالم
داستان پور شرکت کرد و به دلیل اینکه همه
دخترانی که در این مجموعه حضور دارند،
چادری هستند ،کوثر هم حجاب چادر را
انتخاب کرد» .
به نظر کاظمی ،مجموعه های فرهنگی چون
فانوس نقش مهمی در ترویج فرهنگ دینی
و شعائر مذهبی دارند« :حضور کودکان در
محافل مذهبی به مسیری که برای زندگی
ً
شان انتخاب می کنند ،واقعا کمک می کند
و در ثابت قدم شدن ان ها در این مسیر
تاثیر گذار است .همچنان که رفت و امد
شماره بیست و پنجم مهر 1400
با خانواده هایی که نسبت به حجاب بی
تفاوت نبوده و برای پوشش اهمیت قائل
هستند ،روی پوشش و حجاب بچه ها بسیار
موثر است ،گاهی دیده می شود مادری با
حجاب است اما دختر او پوشش مناسبی
ندارد که به این دلیل است که خانواده به
ویژه مادر نتوانسته اند فرهنگ مذهبی را
برای فرزندانشان به درستی جا بیندازند و
ان ها را با مفاهیم دینی اشنا کنند .مادران
نباید نسبت به وضعیت پوششی دخترانشان
بی تفاوت باشند و نیاز است در جای مناسب
و با زبان خوش ،تذکرهای الزم در این زمینه
را بدهند».
کاظمی روش تربیتی که برای دختر بزرگ تر به
کار گرفته و نتیجه انرا دیده است ،برای دختر
کوچک تر به کار گرفته است« :محدثه با توجه
به اینکه حجاب من و خواهرش را می بیند،
به این پوشش عالقه مند شده و حتی پیش
از رسیدن به سن تکلیف ،تمایل داشت از
لباس های پوشیده استفاده کند و در مواجهه
ً
با مردان نامحرم حتما روسری می پوشید و
حساسیت زیادی داشت که مبادا موهای
سرش پیدا شود و حتی عالقه مند به استفاده
از ساق دست شده است و با امادگی کامل به
استقبال جشن تکلیف رفت».
این مادر خبرنگار همراهی پدر در کنار التزام
مادر به پوشش اسالمی را عامل مهمی در
گرایش دخترهایش به حجاب می داند:
«واکنش هایی که پدر و مادر نسبت به
پوشش دخترانشان ،دارند ،به ان ها یاد
می دهد که در هر محلی باید پوشش مناسب
انجا را انتخاب کنند و متوجه شوند هر لباسی
را نمی توان هر جایی پوشید .بی توجهی
فعلی به حجاب در جامعه کنونی به خاطر
این هست که خانواده ها دقتی روی این
موضوع ندارند و نوع پوشش بچه ها برایشان
مهم نیست .این عدم توجه باعث می شود
که دختران از سن کم دچار ولنگاری پوشش
ً
شوند و قاعدتا همین گونه هم رشد می کند.
وقتی دختران مادران خود را می بینند ،از
ان ها الگو می گیرند ،همچنان که محدثه
ً
با دیدن من و خواهرش ،عمیقا به حجاب
عالقه مند شده است اما نمی توان از یک مادر
بی حجاب توقع داشت ،دخترش مقید به
رعایت پوشش اسالمی باشد».
او تاکید دارد که باید از اهرم های مختلف
برای عالقه مندن کردن دختران کم سن
و سال به حجاب استفاده کرد« :باید برای
دختران کم سن و سال روسری های رنگی
و شاد و مقنعه های متفاوت خریداری کرد،
تا جایی که در توان مالی خانواده هاست،
باید در زمینه حجاب هزینه کنند زیرا دخترها
عاشق زیبایی و دیده شدن هستند و با
پوشش جذاب و متنوع نسبت به حجاب
عالقه مند می شوند و با اشتیاق انرا انتخاب
می کنند».
5 صفحه 5
بلوط
شماره بیست و پنجم مهر 1400
به من م ـݡی ݡگویند اخوند الݡکچری!
روایت مهدی دهشتی از روحانیت نسل جوان که به میان مردم رفته اند
درد ما می خورد .گفتم :چون شما ما را قبول
ندارید ،پای منبرهای ماهواره ای می نشینید.
البته ایرادات و اشکاالت به زندگی برخی از
روحانیون هم وارد است و دوری مردم از انها
به ضعف بعضی از روحانیون هم برمی گردد.
شیخ مرتضی حائری همیشه می گفتند:
می ترسم که روز قیامت به من بگویند :ای
جود ،ای گبر ،ای یهودی؛ چرا که کاری کرده
ام و مردم از اسالم بیزار شده اند .برخورد در
گرایش به دین خیلی موثر است و باید به این
نکته مهم روحانیان توجه بیشتری داشته
باشند.
سمیه مصور
بیست و پنج سال در حوزه درس خوانده ام،
جوانی ام را در حوزه گذاشته ام ،مطالعات و
تحقیقات زیادی داشته ام ،در برخی از روزها
تا 16ساعت هم مطالعه کرده ام .تا 18سالگی
280کتاب خوانده بودم».
جمله ای از مهدی دهشتی که می تواند
بهترین معرفی برای او نیز قلمداد شود .این
مدرس حوزه و دانشگاه که سال هاست به
اهمیت حوزه تبلیغ پی برده و ایجاد مرکز
فرهنگی» حنیف «در همین راستا صورت
گرفته و فعالیت در این مرکز فرهنگی ویژه
پسران را رسالتی برای خود می داند و هر دو
هفته یک بار با هزینه شخصی راهی اصفهان
می شود.
حجت السالم دهشتی ،در حوزه فضای
مجازی هم فعال است و می گوید اهالی
مجازستان به وی لقب «اخوند ال کچری»
داده اند؛ اما تاکید دارد که پسر یک کارگر ساده
است و تغییر دیدگاه در اطالق لفظ ال کچری
را به برداشت های متفاوت از ان مرتبط
می داند .حجت السالم دهشتی در این گفت
و گو ،روایت تازه ای از روحانیت جوان را شرح
می کند.
عدم درک درست جوانان از اسالم
جوانان درک درستی از دین ندارند زیرا مطالعه
ای راجع به دین ندارند ،ما در کشورهای
امریکای التین با جوانان و نوجوانانی روبه
رو شدیم که به اسالم گرایش پیدا کرده اند،
این گرایش به چه دلیل است؟ این افراد
وقتی اطالعات نسبت به اسالم پیدا می کنند،
6
همین اطالعات سبب تحول در زندگی انها
می شود؛ اما من جوانی در قم دیدم که صلیبی
بر گردنش انداخته بود به او گفتم تو مسیحی
هستی؟ گفت نه مسلمانم ،گفتم می خواهی
مسیحی شوی؟ گفت :بله .گفتم اطالعاتی
نسبت به مسیحیت داری ،گفت :نه اطالعی
به مسیحیت ندارم ولی اطالعی هم نسبت
به اسالم ندارم ،گفتم تو حاال بیست یا بیست
ویک سال داری ،اگر این حرف را کسی در
الس وگاس بزند یا روستاهای دور افتاده ،شاید
بتوانیم ولی شما که در قم بوده ای چرا؟ به او
گفتم خودت نمی خواستی یا شرایطش برایت
اماده نبوده؟ کدام؟ ما در قم طلبه هایی از 140
ملیت داریم ،چطور سام برزیلی از ان طرف دنیا
صدای اسالم را شنید و مسلمان شد و حاال نماز
شبش ترک نمی شد ،بعد یک جوان 18ساله
در تهران گرایش به شیطان پرستی پیدا کرده،
مادرش می گوید خون می خورد.
فلسفه ساخت حوزه در بازار
در گذشته شیوه بر این بود که حوزه ها را در
میان بازار می ساختند و عالمان و طلبه ها
به راحتی با مردم ارتباط می گرفتند و فضا
به گونه ای بود که مردم تحت تاثیر سلوک
رفتاری عالمان قرار داشتند و خیلی از بازاریان
به حوزه ها می رفتند و درس فقه تجارت
ومکاســب می خواندند تا با اداب بیع و اصول
معاشرت با مشتری اشنا شوند و یکی از
ویژگی های خوب روحانیت در گذشته مردم
داری بود ،در گذشته بسیاری از امور زندگی
مردم مثل قضاوت بر عهده روحانیون بود و
مردم هم به گفته های انان گوش می دادند.
من زمانی که طلبه بودم یک بار به یکی از
طلبه هایی که چند ســالی زودتر از ما وارد حوزه
شــده بود گفتم :من دوست ندارم اخوند روستا
شوم ،او گفت :شاید همین روحانی روستا
دین مردم ان جا را حفظ کرده است .ولی
متاسفانه بعد از انقالب با هجمه هایی که
به روحانیت وارد شد و ترور شخصیت های
بزرگی مثل شهدای محراب ،شهید بهشتی و
شهید مطهری تصمیم گرفته شد تا یک سری
سخت گیری هایی در ارتباط دیدارهای مردم
با روحانیون گرفته شود وگرنه مراجع تقلید باید
در دل مردم باشند ،البته خود این بزرگواران
تمایل به داشتن محافظ ندارند.
نسل جدید روحانیت به دل مردم امده
اند
نسل جدیدی از روحانیون که در حوزه ها
تربیت شده اند ،همانند گذشته نیستند و به
دل مردم امده اند .متاسفانه در جامعه امروزی
نگاه های نادرستی به روحانیون در جامعه
وجود دارد ،مردم هم بدون توجه به این که
چه رسانه ای و با چه هدفی این تبلیغات را
انجام می دهد ،حرف های انها را می پذیرند.
در سازمان بهزیســتی کالس های ضمن
خدمت برای مدیران مهد کودک ها داشتیم،
یکی از افرادی که در این کالس ها حاضر شده
بود بعد از پایان این کالس ها به من گفت:
من زمانی که متوجه شدم باید پای صحبت
یک روحانی بنشــینیم عزا گرفتم ،گفتم حاال
باید تا ظهر روضه گوش کنیم ولی زمانی که
به کالس امدم و صحبت های شما را شنیدم،
ان قدر عالقه مند شدم که جلسه بعدی را با
شوق زودتر امدم تا نکته ای را از دست ندهم.
یکی دیگر از مدیران در این کالس ها به من
گفت :چرا شما اخوندها این حرف های خوب
را به ما نمی نزنید ،چقدر حرف های شما به
مسیر متفاوت حوزه و دانشگتاه
مسیر حوزه با دانشگاه متفاوت است ،مســیر
حوزه خیلی طوالنی است ،در حوزه کسی که
بخواهد سطح سه که هم تراز با فوق لیسانس
دانشگاه اســت را بگیرد باید 10الی یازده سال
درس بخواند ،در حالی که در دانشگاه با
6سال درس خواندن به کسی مدرک فوق
لیسانس می دهند .در حوزه پوست طرف کنده
می شود ،به طوری که طلبه هایی که سطح
سه را تمام می کنند ،زمانی که برای دکتری
در دانشگاه امتحان می دهند با رتبه های باال
قبول می شوند .تازه کسی که به سطح فوق
لیسانس می رسد می گوید من هنوز اول راهم
و یک بی سواد بیشتر نیستم .درحوزه علمیه
شخصیت هایی مثل حضرت ایت ا ...حسن
زاده املی (ره) پرورش یافته اند که علوم عقلی
و نقلی را یکی کرده اند و به مهارت هایی در
علوم مختلف دست یافته اند که دانشمندان
ان رشته ها متحیر مانده اند.
انتظار منصفانه جامعه از روحانیت
باید انتظار جامعه از روحانیون منصفانه باشد،
خداوند به پیامبرش که اشرف مخلوقات،
سرور کائنات ،رحمت للعالمین است ،می گوید
«به مردم بگو من هم بشری هســتم مثل
شما» ،روحانیون کــه جای خود دارند ،مــردم
نباید اشتباهات روحانیون را به پای اسالم
بگذارند .مردم گاهی حق به جانب طــرف
نمی دهند ،انتظارات شــان بیش از اندازه
اســت و گاهی ربط های غلطی به موضوعات
می دهند ،مثال توقع دارند ساده ترین مباحث
احکامی را هم بروند از خود مراجع بپرسند،
وقت مراجع و علما گران بهاست و باید به این
مسئله توجه داشته باشــیم ،مثال اقای مکارم
وقتشان را گذاشته اند برای پرورش فقهای
بعدی .دردرس خارج از فقه ایشان بیش از
2000طلبه شرکت می کنند. صفحه 6
بلوط
برݡکت جلسات خانݡگݡی در شهر قرانــݡی شهرضا
روایت حجه االسالم رهایی از تاثیر کالم الهی بر رشد خانواده
مهری مصور
جلسات خانگی قرانی در شهرضا از سابقه ای
دیرینه برخوردار است و اداره تبلیغات اسالمی
شهرضا درنظر دارد همایش تجلیل از 250
جلسه ثابت و سیار در این شهرستان را برگزار
کند .خلیل اهلل رهایی از اساتید مطرح قرانی
شهرضاست که نزدیک نیم قرن هر شب
جلسه قران دوره ای برگزار می کرده و نسل
قرانی خاندان رهایی مدیون ممارست او و
حاصل سنت جلسات خانگی است.
حجه االسالم محمدحسن رهایی که
مسئولیت اداره تبلیغات اسالمی شهرضا
را برعهده دارد ،برادرزاده مرحوم رهایی و
یکی از اهالی قرانی این شهرستان است
که مانوس شدن با قران ریشه در کودکی و
تربیت خانوادگی او دارد و قران خواندن های
صبحگاهی پدر او را عالقه مند کرد« :پدرم با
اینکه تحصیالت ابتدایی داشت ،صبح ها
بعد از نماز صبح ،سوره جمعه را تالوت می کرد
و من از همان زمان عالقه مند به قرائت قران
با صوت خوش شدم».
او در دوران ابتدایی و در مراسم صبحگاهی
مدرسه قاری قران بوده و پس از سفر به شهر
قم و تحصیل در حوزه علمیه قم به طور
جدی به دنبال یادگیری صوت و تجوید قران
رفته است «:در قم عالوه بر تمرین صوت و
تجوید ،علم قرائت هم کار می کردم .برادرم
هم که پس از من برای تحصیل در حوزه
علمیه راهی شهر قم شد ،با توجه به بهره
هوشی باالیی که داشت ،در دوره های حفظ
قران شرکت کرد و حافظ کل قران شد».
ازدواج و انتخاب همسری همراه باعث شد
تا حجه االسالم رهایی بنای زندگی مشترک
را بر رویکرد تربیت اسالمی گذاشته بود «:به
تجربه دریافته بودم که تمسک به قران و
عمل کردن به رهنمودهای ان می تواند عامل
رشد یک خانواده در ابعاد مختلف شود و مانع
اتش به اختیار قرانــݡی در نصف جهان
مدیر موسسه بینه از فعالیت های تبلیغی این موسسه می گوید
سمیه مصور
موسسه فرهنگی قران و عترت «بینه»
مصداقی از عمل به فرمان اتش به اختیار
رهبر انقالب اسالمی در اصفهان نام گرفته
است.
مدیریتاینموسسه کهتوانستهفعالیت های
خود را تا بیرون از مرزها گسترش دهد،
برعهده مرتضی بشــیری ،یکی از اساتید قرانی
شهر است و دغدغه مقام معظم رهبری بر
توجه بر هنر تالوت قران کریم به عنوان یکی
از ابزارهای اصیل و موثر در تبلیغ دین مبین
اسالم و تاثیر و جذابیت دوچندان تالوت
نوجوانان در جذب و عالقه مند کردن مردم
برای ورود به عرصه قران کریم و ایجاد زمینه
انس با کتاب وحی سبب شد تا این موسســه
فعالیت خود را با برگزاری کالس های اموزش
قرائت قران ویژه نوجوانان پسر اغاز کند.
پیش از دوره کرونا در این موسسه در حدود
2500قران اموز حضور داشتند که از میان 25
هزار نوجوان متقاضی انتخاب شــده بودند
و این انتخاب هم بر اســاس صدای خوش
انها بود و نوجوانان در این کالس ها در 12
ترم و در قالب 9دوره اموزش قرائت قران را
می گذرانند.
قابلیت منحصر به فردی که گروه های
تواشــیح و هم خوانی در تبلیغ معارف بلند
الهی داشتند ،موسسه بینه را بران داشــت
که اقدام به تشکیل گروه های برای اموزش
تواشیح کند .ان طور که مدیر موسسـه بینه
می گوید ،اصل هنر تواشیح به کشور سـوریه
مربوط است و سابقه تواشـیح در کشور
ما به سال های بعد از انقالب باز می گردد
ً
و فعالیت هایی ابتدایی تواشیح عمدتا
تقلیدهایی از گروه هایی بود که در سـوریه
و مصر اجرا داشـتند و از طریق رادیو شـنیده
می شدند ،اما از حدود 20سال قبل که
رهبری فرمودند با توجه به وجود متون و
ادعیه خیلی قوی و غنی ،گروه ها از این متون
استفاده کرده و الحان عربی را روی ان اجرا
کنند ،بر استفاده از متون قوی تاکید کرد.
بشیری تاکید می کند :با توجه به اینکه تاثیر
صدای نوجوانان بر همسن و سال های
خودشان و بر بزرگساالن زیاد است ،از بین
نوجوانانی که صدای خوشی داشتند ،گروهی
برای فعالیت تواشیح انتخاب شدند که همه
ان ها زیر 15سال سن دارند.
گروه تواشیح بینه طی سال های گذشته و
در مناسبت های مختلف برنامه های زیادی
اجرا کرده که مدیر موسسه در این باره
می گوید :در مناسبت هایی مانند نیمه شعبان
یا عیدغدیر ،درخواست اجرای برنامه زیادی
داریم که شاید تعدادی از درخواست را قبول
کنیم اما در ایام عادی سال و پیش از دوره
کرونا ،هر هفته به طور معمول دو درخواست
داشتیم که بنا به شرایط زمانی و اوضاع درسی
بچه ها در روزهای پنج شنبه و جمعه پذیرفته
می شود .متن تواشیح های اجرا شده توسط
گروه تواشیح و هم خوانی بینه از متن های
معتبر شیعی و متون دعایی اخذ می شود و
در سال های 1391و 1394به دعوت شورای
عالی قران ،گروه تواشیح و هم خوانی بینه
شماره بیست و پنجم مهر 1400
از بروز ناهنجاری ها می شود .برای رسیدن
به این هدف ،همراهی خانواده بسیار نیاز
است و همسرم نقش موثری در تشکیل یک
خانواده قرانی داشت ،من سه فرزند پسر دارم
که احمد ،طلبه و حافظ کل قران کریم است
و زمانی که کودک بود ،با حمایت مادرش در
دوره های مکتب القران و در دوره حفظ قران
با اشاره جامعه القران شرکت کرد ،محمد
امین پسر دیگرم مهندس ایمنی و با قران
همنشین است و محمدحسین ،پسر کوچک
تر نیز قاری قران است و در مناسبت های
مختلف ،قرائت قران در مدرسه بر عهده
اوست ».توفیق همنشینی با قران نصیب
دیگر اعضای خانواده رهایی هم شده است و
محسن رهایی ،برادر حجه االسالم رهایی نیز
که خود حافظ کل قران است و پسرانش امیر
محمد و محمدمهدی در زمینه حفظ و قرائت
از چهره های فعال قرانی شهرستان شهرضا
هستند.
با توجه به سبقه قرانی شهرضا در حال حاضر
مراکز متعدد قران در این شهرستان به اموزش
روخوانی ،روانخوانی و تجوید فعالیت دارند
و اداره تبلیغات اسالمی شهرضا در نظر دارد
پس از کاهش جو کرونایی ،همایش تجلیل از
برگزار کنندگان جلسات خانگی قرانی را برگزار
کند و در نظر است با شناسایی افراد مستعد در
زمینه های قرائت یا حفظ قران کریم ،این
افراد برای غنی بخشی جلسات خانگی تحت
اموزش قرار بگیرند.
در محضر مقام معظم رهبری اجرای برنامه
داشته که در پایان اجرا ،معظم له از ابداعی
بودن این برنامه تشکر کرده و مراتب رضایت
خود را از این برنامه قرانی اعالم داشته اند.
فعالیت های گروه تواشیح و هم خوانی بینه
به ان سوی مرزها نیز کشیده شده است که
به گفته مدیر موسسه ،در ماه های مبارک
رمضان یا دهه اول محرم ،جمعی از قاریان
نوجوان این موسسه به منظور تبلیغ و ترویج
قران کریم عازم کشورهای مختلف شده
و با حضور در مساجد ،مراکز و مراسم های
مختلف مذهبی و دینی کشورهایی چون
سوریه ،لبنان و گرجستان به اجرای برنامه
پرداختند .مدیر موسسه بینه تاکید دارد با
توجه به فرمایشات رهبری که فرمودند باید
کار جهادی انجام دهید ،سعی کردیم در
زمینه تبلیغ معارف ناب و بلند شیعی قدم
برداشته و در زمینه تبلیغ دینی ،اتش به
اختیار عمل کنیم .او با بیان اینکه این همان
کاری است که از دست ما برمی امد ،می گوید:
سفرهایی که تاکنون داشته ایم ،با پیگیری
خودمان به نتیجه رسیده است و تالش کرده
ایم تا زحماتمان به بار بنشیند .حمایت از
موسسات قرانی وظیفه وزارت ارشاد است ،اما
به هر حال به خاطر کم کاری هایی که انجام
شده ،باعث شد خودمان دست به کار شویم.
7 صفحه 7
ماهنامه اجتماعی ،اقتصادی بلوط
مدیر مسئول و صاحب امتیاز :مهری مصور
زیر نظر شورای سردبیری
مهر 1400شماره 25
شماره فا کس03135236978 :
شماره تماس و تلگرام09333928637 :
ادرس :خیابان جی ،اباذر ،25دفتر ماهنامه بلوط
مدیر اجرایی :محمد مصور
کد پستی8159843355 :
مدیر هنری :علیرضا مظاهری
چاپ :چاپخانه ایمان ،خیابان سلمان
ماهنامه بلوط ،نشریه ای
مستقل است که به هیچ ارگان،
سازمان یا نهادی وابسته
نیست و مطالب ان بیانگر ارای
نویسندگان ان است.
از مهدی شناســݡی به «مهدی محبـ ــݡی» برسیم
نهم ربیع االول اخرین عید جبهه حق است
محمد مصور
نهم ربیع االول نه تنها در تقویم شــیعی
بلکــه در تقویم عالم امکان ،روزی اســت
سرنوشت ساز که اغازگر فرایند رســاندن
بشر به ارمان شهر گمشده اش است و امید
را به روح خسته بشــریت باز می گرداند.
نهم ربیع االول در امتداد غدیر بوده و اغــاز
امامت دوازدهمین اختــر تابناک امامت
است که از ان به عنوان روز امید و پیروزی
و روز بیعت دوباره با حضرت مهدی و عید
روشنی بخش دل مستضعفین جهان یاد
می شود و اگربخواهیم فســلفه نهم ربیع
را بر مبنای عقالیی بررسی کنیم ،از چند
منظر قابل بررسی است :از ان جایی که
همیشه اغازها در زندگی بشریت در طول
تاریخ شادی افرین بوده و از طرفی امامان
یشــوند،
معصوم به عنوان الگو معرفی م
پس هیچ اغازی مهم تراز روزهای اغازین
امامت امامان معصوم نیســت که این
روزهای اغازین در تاریخ اسالم تعبیر به ایام
اهلل اکبر می شوند .هم چنین پیامبر گرامی
اسالم (ص) درروز غدیر در خطبه غدیر
فرمودند :پــدران به فرزندان و حاضران به
غایبان برســانند که خداوند برای هدایت
بشریت و نجات انسان ها وصی و جانشین
پیامبر(ص) را معرفی کرده است که وصی
پیامبر(ص) در زمان غیبت حضرت مهدی
علیه السالم است که طبق خطبه غدیر
رســول اکرم(ص) اخرین وصی و امام برحق
را حضرت مهدی (عج) معرفی کرده اند که
امامت ایشــان تجلی گر غدیر اخرین حجت
الهی است و به عبارت دیگر می توان گفت
نهمربیع االول در امتداد غدیر است و از این
روســت که پیامبر(ص) فرمودند پدران به
فرزندان و حاضران به غایبان برسانند .هر
چند در روایات از ائمــه اطهار علیهم السالم
به کل نور واحد تعبیر می شود ولی اولین و
اخرین امام به دلیل شدت اهتمام و رهبری
جبهه حق که بر عهده این بزرگواران است،
نقش و جایگاه حساس و مهمی را دارند و از
این رو عید امامت این دو بزرگوار به عنوان
دو عید شاخص در تاریخ امامت باید مورد
تکریم قرار بگیرند .از منظر دیگر در نگاه
فلسفه تاریخ همیشه میان جبهه حق و
باطل نبرد وجود داشته که این جریان
مســتمر ،تکرار شدنی و دائمی است و از
ان جایی که رویدادهای جبهه حق که بر
عهده پیامبران اســت ،پایه ساز فرهنگ
برای بشریت است ،روز نهمربیع االول به
عنوان عید اخرین حجت الهی باید مورد
توجه قرار بگیرد که در واقع اخرین عید
جبهه حق اســت تا زمانی که هنگامه
جشن ظهور فرا برسد و حکومت عدل الهی
برپا شــود.
می توان گفت نهمربیع االول جشن به ثمر
رساندن امامت ائمه معصومین در تاریخ
بشریت است که به دلیل مهجوریت قران
و اهل بیت علیهم السالم مورد ظلم وستم
بشریت قرار گرفته ،به طوری که شروع
اولین امامت با طرد حضرت علی علیه
السالم همراه بود و شروع اخرین امامت نیز
با غیبت صغری همراه گشت.
در تفکر شــیعی انتظار موعود به عنوان یک
اصل مسلم پذیرفته شده و از ان به عنوان
برترین اعمال یاد شــده و تاکیده شده که
منتظر فرج باشــید و از رحمت خــدا به علت
طوالنی شدن شــدن غیبت مایوس نباشــید
چرا که بهترین اعمــال در پیش خداوند
انتظار فرج است .در جواب این سوال باید
گفت منتظران واقعی امام زمان (عج) باید
سبک زندگی مهدوی را در ســرلوحه زندگی
خویش قرار دهند که این نوع سبک زندگی
دارای مولفه های خاصی است از جمله
«مهدی شناسی» که باید شــخص دیندار
امام زمانش را بشناسد چراکه انســان بدون
شــناخت امام و منزلت او نمی تواند وظیفه
خود را در رابطه با او تشخیص دهد و در
روایت امده است« :من مات و لم یعرف
امام زمانه مات میتــه جاهلیه»« .هرکس
بمیرد و امام زمان خویش را نشناســد به
مرگ جاهلیت مرده است ».و بداند که
اعمال او به ســبب وجود امام زمان اســت
که پذیرفته می شود و بعد از مهدی شناســی
به «مهدی محبی» می رسیم که باید
محبت اهل بیــت را در دل قراردهیم و در
ادامه به مودت برسیم که در گفتار و رفتار
تابع امام شویم ،از مهدی محبی باید به
«مهدی باوری» برســیم و باور و ایمان قلبی
به وجود حضرت داشته باشیم به طوری
که درباره ویژگی متقین در ایه 3سوره بقره
امده است که انها به غیب ایمان دارند و
ایمان به وجود امام زمان در عصر غیبت از
نشانه های متقین است ،زمانی که مهدی
باور شــدیم باید تالش کنیم که به «مهدی
یاوری» برســیم همان طور که در دعای
عهد از خدا می خواهیم که ما را جز انصار
و پیروان حضرت و کســانی که در براوردن
خواسته های حضرت بر دیگران سبقت
می گیرند ،قراردهد و از خدا می خواهیم ما
را به مقامی برساند که در رکاب حضرت
شهید شویم.
هم چنین در دعای عهد از پرودگار
درخواســت می کنیم اگر مرگ ما زودتر
از ظهور امام فرا برسد ،در ان زمانه
رجعت کنیم و رسیدن به مهدی یاوری
شاخص هایی دارد که در ایه 200سوره
مبارکه ال عمران به ان ها اشاره شده است
ً
این که اوال در برابر ســختی ها و بالهای
روزگار صبور بوده و هم چنین در برابر
دشمنان صبر پیشه کنیم و شخص منتظر
باید رابطه خودش با حضرت را برقرار کند
که این مساله نیاز به تقوای الهی دارد و
در سایه تقوای الهی است که رستگاری
حاصل می شود .بعد از مهدی یاوری نوبت
به «مهدی والیی» می رسد که باید تابع
والیت امام باشیم و ازانها اطاعت کنیم که
زمانی که به این مرحله برسیم وارد حزب
ا ...می شویم که همان طور که در ایه 56
سوره نساء امده نتیجه کار انها چیزی جز
پیروزی نیست.
در نهایت مهدی والیی انسـان را به مهدی
لقایی می رساند که ایــن موضوع نهایت
ارزوی تمام انسان های مومن است ،به
طوری که حضرت علی علیه السالم درباره
حضرت مهدی (عج) می فرمایند« :چقدر
مشتاق دیدار او هستم ،در ان زمان که در
ظهور دولتشان به سر می برند!» صفحه 8