ماهنامه بلوط شماره 24 - مگ لند
0

ماهنامه بلوط شماره 24

ماهنامه بلوط شماره 24

ماهنامه بلوط شماره 24

‫ماهنامه اجتماعی اقتصادی شماره بیست و چهارم شهریور ‪ 2000 1400‬تومان‬ ‫خانه های خدا در همسایݡگݡی ما‬ ‫مروری بر مهم ترین مساجد تاریخی اصفهان‬ ‫‪6‬‬ ‫‪4‬‬ ‫‪3‬‬ ‫قصه یک فرش‬ ‫بهترین ماسک های مقابله با ݡکرونا در جهان ݡکدامند؟‬ صفحه 1 ‫بلوط‬ ‫شماره بیست و چهارم شهریور ‪1400‬‬ ‫صنعت‬ ‫صدور اولین محموله ارک‬ ‫معدن ذوب اهن به خارج‬ ‫غرب اسیا به عنوان یکی از غنی ترین‬ ‫نقاط کره زمین از نظر منابع معدنی‬ ‫است که متاسفانه به دلیل وضعیت‬ ‫سیاسی منطقه به صورت کافی‬ ‫توسعه نیافته است‪ .‬در سال های‬ ‫اخیر و با توجه به اکتشافات صورت‬ ‫گرفته و همچنین افزایش ارزش مواد‬ ‫معدنی اهمیت توسعه معادن بیش‬ ‫از پیش اشکار گردیده است‪ .‬نظر به‬ ‫این که سالیان متمادی ارک معدنی‬ ‫بصورت وارداتی تامین می شده‬ ‫است‪ ،‬شرکت ذوب اهن اصفهان به‬ ‫عنوان تنها تولید کننده ارک معدنی‬ ‫در غرب اسیا در راستای توسعه بازار‬ ‫و پاسخ به نیاز داخل در مرحله اول‬ ‫اقدام به تولید ارک معدنی ‪ V21‬کرده‬ ‫و پس از پاسخگویی به نیاز داخل و‬ ‫استقالل کشور از واردات این محصول‬ ‫استراتژیک‪ ،‬باتوجه به نیاز کشورهای‬ ‫منطقه و توسعه معادن همسایگان‬ ‫اقدام به تحقیقات بازار صادراتی و‬ ‫شناسایی کشورهای دارای معادن‬ ‫در حال رشد و توسعه کرد‪ .‬پس از‬ ‫مذاکره با مشتریان صادراتی‪ ،‬اولین‬ ‫محموله این محصول پس از تولید‬ ‫در نورد ‪ ۶۵۰‬کارخانه و انجام عملیات‬ ‫خم کاری‪ ،‬نورد سرد و برشکاری‬ ‫در کارگاه شرکت پویش معادن از‬ ‫شرکت های تابعه ذوب اهن‪ ،‬حمل‬ ‫محصول نهایی به مقصد صادراتی‬ ‫انجام گرفت‪ .‬الزم به ذکر است برای‬ ‫این محموله صادراتی عالوه بر تولید‬ ‫درکارخانه‪ ،‬فرایندهای تکمیلی نیز‬ ‫توسط شرکت های وابسته ذوب اهن‬ ‫صورت پذیرفت و به این ترتیب ارزش‬ ‫افزوده باالتری درمقایسه با صادرات‬ ‫پروفیل خام حاصل شد‪ .‬در ادامه‬ ‫رشد و توسعه محصوالت شرکت ذوب‬ ‫اهن‪ ،‬تولید ارک معدنی ‪ TH36‬نیز‬ ‫مطابق با استانداردهای روز اروپا و با‬ ‫کاربرد معادن بسیار عمیق طراحی و‬ ‫به تولید رسید‪.‬‬ ‫‪2‬‬ ‫ریل ‪ 54E1‬ذوب اهن ‪ ،‬متروی تهران را‬ ‫از واردات ب ـ ـݡی نیاز ݡکرد‬ ‫برای اولین بار در کشور تالشگران ذوب اهن‬ ‫اصفهان در کارگاه نورد ‪ ۶۵۰‬یا همان کارگاه‬ ‫تولید ریل ملی موفق به تولید ریل ‪54E1‬‬ ‫مطابق با استاندارد ‪ 13674-EN‬برای بهره‬ ‫برداری در متروی کالن شهر تهران شدند‪.‬‬ ‫مهرداد توالئیان‪ ،‬معاون بهر برداری ذوب‬ ‫اهن اصفهان در این خصوص گفت‪ :‬پیرو‬ ‫تولیدات ریلی ذوب اهن‪ ،‬از جمله ریل های‬ ‫‪ 60E1‬و ‪ U33‬برای خطوط راه اهن‪ ،‬ریل‬ ‫‪ S49‬برای متروی بهارستان‪ ،‬ریل ‪ R18‬برای‬ ‫معادن و ریل زبانه سوزن‪ ۱۲ ،‬مردادماه ریل‬ ‫‪ 54E1‬نیز برای مترو کالن شهر تهران تولید‬ ‫شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز‬ ‫شود‪.‬‬ ‫وی با اشاره به کیفیت مطلوب ریل ذوب‬ ‫اهن اصفهان که در خطوط ریلی کشور به‬ ‫کارگرفته شده است‪ ،‬افزود‪ :‬ریلی که امروز‬ ‫تولید شد‪ ،‬پس از کنترل‪ ،‬بازرسی و بارگیری‬ ‫برای مترو تهران که حجم باالیی از مسافر را‬ ‫دارد و از حساسیت ویژه ای برخوردار است‪،‬‬ ‫ارسال می شود‪.‬‬ ‫علی عبداهلل پور مدیرعامل شرکت‬ ‫بهره برداری راه اهن شهری تهران و حومه‬ ‫نیز در این خصوص گفت‪ :‬در گذشته از ریل‬ ‫‪ 60E1‬ذوب اهن اصفهان استفاده کرده ایم‬ ‫ً‬ ‫که از کیفیت باالیی برخوردار است و قطعا با‬ ‫توجه به اینکه تولید ریل ‪ 54E1‬نیز بر اساس‬ ‫استانداردهای بین المللی است‪ ،‬کیفیت‬ ‫بسیار مطلوبی دارد‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬در متروی تهران تنها جهت‬ ‫تعمیرات و نگهداری ساالنه به ‪ ۵۰۰‬شاخه‬ ‫ً‬ ‫ریل ‪ 54E1‬نیاز داریم که قطعا شرکت ساخت‬ ‫نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این‬ ‫محصول است‪.‬‬ ‫مدیرعامل شرکت بهره برداری راه اهن شهری‬ ‫تهران و حومه‪ ،‬این مترو را اولین متقاضی‬ ‫ریل ‪ 54E1‬از ذوب اهن اصفهان معرفی‬ ‫کرد وافزود‪ :‬سایر متروهای کشور از جمله‬ ‫قطار شهری مشهد‪ ،‬متروی اسالمشهر و‬ ‫سایر شهرها نیز به زودی متقاضی این ریل‬ ‫خواهند بود‪.‬‬ ‫عبداهلل پور‪ ،‬تولید ریل در ذوب اهن اصفهان‬ ‫در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری‬ ‫و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی‬ ‫ً‬ ‫دانست و گفت‪ :‬قبال ریل مترو از کشور اطریش‬ ‫وارد می شد که با شدت گرفتن تحریم ها‪ ،‬به‬ ‫ناچار از کشورهای روسیه و ترکیه ریل وارد‬ ‫کردیم که از ان کیفیت برتر برخوردار نبود و‬ ‫هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬در شرایط تحریم که مشکالت‬ ‫مالی نیز وجود دارد‪ ،‬دغدغه تامین ریل یکی‬ ‫از مهم ترین مسائل ما است و به تدریج تامین‬ ‫ان حتی از کشورهای روسیه و ترکیه هم‬ ‫سخت شد‪.‬‬ ‫مدیرعامل شرکت بهره برداری راه اهن شهری‬ ‫تهران و حومه افزود‪ :‬تولید ریل در ذوب اهن‬ ‫اصفهان نه تنها صرفه جویی اقتصادی دارد‬ ‫و مانع خروج ارز از کشور می شود‪ ،‬بلکه دغدغه‬ ‫ما برای تامین ریل را از بین برد و مهم تر از‬ ‫همه اینکه وابستگی ما در حمل و نقل ریلی‬ ‫را به سایر کشورها کاهش داد‪.‬‬ ‫محمد امین یوسف زاده‪ ،‬مدیر مهندسی نورد‬ ‫ذوب اهن نیز در این باره گفت‪ :‬در ادامه‬ ‫برنامه تولید ریل در نورد ‪ ۶۵۰‬و تکمیل سبد‬ ‫ریل کشور‪ ،‬هدف ما در این ماه تولید ریل‬ ‫‪ 54E1‬بود که ‪ ۱۲‬مردادماه تست شد و مطابق‬ ‫استاندارد ‪ 13674-EN‬به هدف رسیدیم‪.‬‬ ‫وی با اشاره به سابقه ذوب اهن در تولید‬ ‫ریل ‪ S49‬برای متروی بهارستان اصفهان‪،‬‬ ‫اظهار داشت‪ :‬از خصوصیات این ریل که‬ ‫مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار‬ ‫می رود‪ ،‬استحکام و مقاومت بیشتر است که‬ ‫میزان تحمل بار مسافری باالیی را دارد‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬سفارشی که در حال حاضر داریم‬ ‫کمتر از هزار تن است‪ .‬تولید انبوه این ریل‬ ‫کیلد خورد و با توجه به استفاده از این ریل در‬ ‫ً‬ ‫مترو تهران‪ ،‬قطعا سفارش های بعدی را هم‬ ‫خواهیم داشت‪.‬‬ ‫علیرضا مهرابی‪ ،‬سرپرست کارگاه ‪ ۶۵۰‬نیز‬ ‫اظهار داشت‪ :‬نسبت به ‪ 60E1‬ابعاد کوچک‬ ‫تری دارد‪ ،‬به همین دلیل تولید ان سخت تر‬ ‫است‪.‬‬ ‫وی با اشاره به اینکه ریل تولیدی ذوب اهن‬ ‫همه مشخصات یک پروفیل قابل ارسال‬ ‫برای مصرف را دارد‪ ،‬افزود‪ :‬در نورد رسیدن به‬ ‫ابعاد پروفیل ‪ 54E1‬سخت تر از سایر ریل ها‬ ‫است‪ ،‬به همین دلیل پروسه طراحی این‬ ‫ریل زمان بسیاری برده و سپس تراش غلتک‬ ‫صورت گرفت تا در نهایت به جمع بندی‬ ‫نهایی برای تولید رسیدیم‪.‬‬ صفحه 2 ‫بلوط‬ ‫ترجمه از ایدا علی اکبری‬ ‫به گفته محققان تنها راه مبارزه با جهش های‬ ‫مکرر ویروس کرونا‪ ،‬واکسیناسیون و استفاده‬ ‫از ماسک است و حاال بار دیگر با شدت گرفتن‬ ‫ویروس و جهش مجدد ان‪ ،‬استفاده از‬ ‫ماسک الزامی شده است‪ ،‬اما در شرایط کنونی‬ ‫برای حفاظت بهتر از خود از چه نوع ماسکی‬ ‫استفاده کنیم؟‬ ‫بنا به توصیه محققان‪ ،‬برای محافظت‬ ‫در برابر دلتای وحشی‪ ،‬به دنبال ماسکی با‬ ‫حداقل سه الیه مواد باشید که محکم در‬ ‫اطراف دهان‪ ،‬بینی و صورت شما قرار گیرد‪.‬‬ ‫الهیتا‪ -‬مدیر موسسه بیماری های خود ایمنی‬ ‫و روماتیسمی در سنت جوزف هلث معتقد‬ ‫است که حتی در صورت واکسینه شدن هم‬ ‫ً‬ ‫باید از ماسک استفاده کرد‪ ،‬خصوصا در زمان‬ ‫حاضر که جهش دلتا شیوع گسترده ای پیدا‬ ‫کرده است‪.‬‬ ‫این پزشک بابیان اینکه ماسک های ‪N۹۵‬‬ ‫کارایی خوبی در برابر این ویروس دارد‪ ،‬معتقد‬ ‫است که این نوع ماسک باید در محیط‬ ‫بیمارستان استفاده شود‪.‬‬ ‫او توصیه می کند که ماسک های ‪ N۹۵‬برای‬ ‫ً‬ ‫کسانی که واقعا به انها نیاز دارند مانند کارکنان‬ ‫مراقبت های بهداشتی و افراد دارای نقص‬ ‫ایمنی استفاده شود‪.‬‬ ‫همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از‬ ‫بیماری ها نیز در دستورالعمل های خود اعالم‬ ‫کرده که ماسک های ‪ N۹۵‬برای کارکنان مراکز‬ ‫مراقبت های بهداشتی در اولویت قرار گیرد‪.‬‬ ‫ماسک های یک بار مصرف در مقابل‬ ‫پارچه ای‬ ‫یک جایگزین خوب ماسک ‪،N۹۵‬‬ ‫ماسک های ‪ KN۹۵‬است که معادل چینی‬ ‫استاندارد ایاالت متحده است‪ KN۹۵ .‬ها از‬ ‫همان مواد ‪ N۹۵‬ساخته شده اند و حداقل‬ ‫‪ ۹۵‬درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می کنند‪.‬‬ ‫جایگزین دیگر‪ KF۹۴ ،‬است‪ ،‬ساخت کره‬ ‫جنوبی که دارای ظاهری متفاوت و ‪ ۹۴‬درصد‬ ‫کار ایی فیلتراسیون است‪.‬‬ ‫نکته مهم در استفاده از ماسک های ‪N۹۵‬‬ ‫توجه به این است که اگر عطسه یا سرفه‬ ‫می کنید این نوع ماسک ها موثر نیستند و‬ ‫ممکن است ان را به دیگران انتقال دهید‪.‬‬ ‫بولینگر ‪-‬یک استاد بیماری های عفونی در‬ ‫دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز نیز‬ ‫راه حفاظت در برابر دلتا را استفاده از ماسک‬ ‫اعالم کرده و معتقد است‪ ،‬برای حفاظت‬ ‫بیشتر در برابر دلتای بسیار عفونی‪ ،‬استفاده از‬ ‫یک ماسک ‪ KF۹۴‬یا ‪ KN۹۵‬باکیفیت باال در‬ ‫شرایط پرخطر توصیه می شود‪.‬‬ ‫این پزشک می گوید‪ :‬در شرایط کنونی‪ ،‬چه‬ ‫بهترین ماسک های مقابله‬ ‫با ݡکرونا در جهان ݡکدامند؟‬ ‫شماره بیست و چهارم شهریور ‪1400‬‬ ‫لیست ‪ EUA‬و ‪ FDA‬قرار دارد‪ .‬این ماسک ها‬ ‫دارای پنج الیه پارچه‪ ،‬ظاهری تاشو سه بعدی‬ ‫و یک پل قابل تنظیم بر روی بینی هستند که‬ ‫در رسیدن به تناسب ایمن تر کمک می کند‪.‬‬ ‫‪Vida KN95‬‬ ‫ً‬ ‫‪ Vida‬که قبال در فضای ماسک های پارچه‬ ‫ای مورد عالقه بود‪ ،‬اکنون ‪ KN۹۵‬های یک‬ ‫بار مصرف نیز تولید می کند و از کارخانه های‬ ‫تایید شده توسط ‪ EUA‬در چین است‪.‬‬ ‫این ماسک ها در طیف وسیعی از رنگ ها و‬ ‫سایزهای مختلف از معمولی گرفته تا بچه‬ ‫گانه موجود است‪.‬‬ ‫‪Powecom KN95‬‬ ‫این نوع ماسک‪ ،‬مقرون به صرفه هستند‪،‬‬ ‫بسته ‪ ۱۰‬عددی ان زیر ‪ ۱۵‬دالر قیمت دارد‪.‬‬ ‫دارای استاندارد طراحی پنج الیه و قابل‬ ‫تنظیم با حلقه گوش هستند و توسط‬ ‫تولیدکننده چینی دارای مجوز ‪ EUA‬ارائه‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫‪LG Health Care KF94‬‬ ‫ماسک ‪ KN۹۵، N۹۵‬و ‪ KF۹۴‬استفاده کنید‪،‬‬ ‫محافظی در برابر این ویروس است و راهی‬ ‫برای در امان ماندن از شر ان خواهد بود‪ .‬این‬ ‫پزشک البته تا کید می کند باید مطمئن شوید‬ ‫که ماسک بر روی صورت محکم و بدون‬ ‫شکاف در اطراف بینی‪ ،‬صورت و دهان شما‬ ‫قرار گرفته است‪.‬‬ ‫ماسک های جراحی‪ ،‬ماسک های پرمصرف و‬ ‫از نوع یک بار مصرف این روزها است که به‬ ‫راحتی می توانید در هر فروشگاهی پیدا کنید‪.‬‬ ‫درحالی که این نوع ماسک محافظت کمتری‬ ‫نسبت به ماسک های تنفسی ‪ N۹۵‬دارند‪ ،‬اما‬ ‫هنوز برای جلوگیری از گسترش نوع دلتا مفید‬ ‫هستند‪.‬‬ ‫الهیتا‪ -‬پزشک بیماری های عفونی با‬ ‫بیان اینکه هر کاری که می کنید‪ ،‬دیگر به‬ ‫ماسک های پارچه ای تکیه نکنید‪ ،‬تا کید‬ ‫می کند‪ :‬اگر به ماسک های یک بار مصرف‬ ‫دسترسی ندارید‪ ،‬ماسک پارچه ای بهتر از‬ ‫نداشتن ماسک است‪ .‬با این حال‪ ،‬یکی از‬ ‫راه هایی که می توانید از ماسک های پارچه ای‬ ‫استفاده کنید این است که این نوع را با یک‬ ‫ماسک یک بار مصرف استفاده کنید‪.‬‬ ‫بولینگر می گوید‪ :‬اگر نتوانید ‪KN۹۵، N۹۵‬‬ ‫یا ‪ KF۹۴‬پیدا کنید‪ ،‬ماسک یک بار مصرف‬ ‫باکیفیت خوب زیر یک ماسک پارچه ای‬ ‫جایگزین مناسبی است‪ ،‬به شرطی که تناسب‬ ‫ان بر روی صورت‪ ،‬بینی و دهان حفظ شود‪.‬‬ ‫توجه به این نکته ضروری است که انواع‬ ‫مختلف ماسک های صورت محافظت‬ ‫متفاوتی ارائه می دهند‪ ،‬اما همه افراد نیز‬ ‫نیاز به سطح یکسان حفاظتی ندارند و‬ ‫موقعیت های خاص ممکن است انواع‬ ‫مختلف را طلب کند‪.‬‬ ‫اگر واکسینه نشده اید‪ ،‬دچار نقص ایمنی‬ ‫هستید و یا در معرض خطر بیشتر ابتال به‬ ‫کووید ‪ ۱۹‬قرار دارید‪ ،‬باید از یک ماسک قوی‬ ‫استفاده کنید‪ .‬این بدان معناست که از‬ ‫ماسک ‪ KN۹۵ ، N۹۵‬یا ‪ KF۹۴‬یا ماسک‬ ‫دوگانه استفاده کنید‪ .‬استفاده از تعداد ماسک‬ ‫ً‬ ‫بیشتر نیز ایده خوبی است‪ .‬اگر کامال واکسینه‬ ‫شده اید و جزء گروه های کم خطر هستید‪ ،‬یک‬ ‫ماسک یک بار مصرف جراحی برای استفاده‬ ‫منظم و روزانه مناسب است‪.‬‬ ‫معرفی چند نمونه ماسک برتر در جهان‬ ‫‪Project N95‬‬ ‫‪ ،Project N۹۵‬سازمانی است که تجهیزات‬ ‫محافظ شخصی را بررسی می کند تا‬ ‫محصوالتی قانونی و ازمایش شده به بازار‬ ‫عرضه شود‪ .‬این فروشگاه ماسک های‬ ‫‪ ،KN۹۵، N۹۵‬ماسک های جراحی و سایر‬ ‫مارک های مختلف را به فروش می رساند‪.‬‬ ‫با خرید مستقیم از ان‪ ،‬می توانید اطمینان‬ ‫حاصل کنید که پوشش صورت شما ازمایش‬ ‫شده و قابل اعتماد است‪.‬‬ ‫‪WWDoll KN95‬‬ ‫در کارخانه ای در چین تولید می شود و در‬ ‫این نوع ماسک در کره با چهار الیه مواد‬ ‫ساخته شده است‪ .‬برخالف ‪ KN۹۵‬ها‪،‬‬ ‫‪ KF۹۴‬ها دارای طراحی دو الیه هستند که‬ ‫امکان تناسب بیشتر را فراهم می کند و در‬ ‫عین حال فضای بیشتری را برای تنفس‬ ‫ایجاد می کند‪.‬‬ ‫‪EvolveTogether Face Mask‬‬ ‫در حالیکه این نوع ماسک کمی گران تر از‬ ‫ماسک های یک بار مصرف است‪ ،‬اما تمام‬ ‫انچه مورد نیاز شما است را دارد‪ .‬دارای چهار‬ ‫الیه مواد‪ ،‬پل بینی قابل تنظیم و حلقه گوش‬ ‫هستند‪ .‬فیلتراسیون خوبی دارند‪ ،‬راحت و‬ ‫به اندازه یک محصول یک بار مصرف پایدار‬ ‫هستند‪ .‬بسته بندی ان قابل بازیافت است‪.‬‬ ‫‪WeCare Disposable Mask‬‬ ‫ماسک های یکبار مصرف ‪ WeCare‬برای‬ ‫اهداف بهداشتی در هنگام سفر مفید است‪.‬‬ ‫ماسک های سه الیه محکم و راحتی هستند‬ ‫که در یک جعبه ‪ ۵۰‬تایی عرضه می شوند‪.‬‬ ‫‪ICU Health Disposable Face‬‬ ‫‪Mask‬‬ ‫سه الیه محافظتی و یک پل بینی قابل‬ ‫ً‬ ‫تنظیم دارد که نسبتا ارزان هستند و به عنوان‬ ‫ماسک دوگانه مناسب هستند‪.‬‬ ‫‪Uniqlo Airism Mask‬‬ ‫اگر قصد دارید از ماسک پارچه ای به عنوان‬ ‫ماسک دوبل استفاده کنید‪ ،‬ماسک های‬ ‫‪ Uniqlo's Airism‬انتخاب راحتی برای‬ ‫استفاده روزمره هستند‪ .‬انها از همان پارچه‬ ‫تنفس پذیر و خنک کننده ساخته شده اند‬ ‫که لباس های فعال و زیرپوش یونیکلو از‬ ‫ان ساخته شده است و به کاهش ناراحتی‬ ‫استفاده از ماسک پارچه ای کمک می کند‪.‬‬ ‫دارای سه الیه پارچه به عالوه فیلتر هستند‬ ‫و قابل شستشو هستند و در چهار اندازه از‬ ‫کوچک تا فوق العاده بزرگ ارائه می شود‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫بلوط‬ ‫شماره بیست و چهارم شهریور ‪1400‬‬ ‫قصه یک فرش‬ ‫هنر دست محمد صیرفیان از اصفهان تا سازمان ملل‬ ‫خاندان صیرفیان‪ ،‬خانواده ای سرشناس در‬ ‫اصفهان است که در ابتدا به پیشه صرافی‬ ‫اشتغال داشتند‪ .‬رضا صیرفیان به هنر فرش‬ ‫عالقه بسیاری داشت و به جمع اوری‬ ‫فرش های هنری می پرداخت‪ .‬این عالقه‬ ‫وافر او را بر ان داشت که خود نسبت به‬ ‫تولید فرش های نفیس اقدام کند‪.‬‬ ‫بنابراین با تهیه بهترین مواد اولیه طبیعی‬ ‫و به خدمت گرفتن برجسته ترین اساتید‬ ‫طراح و بهترین بافندگان شروع به بافت‬ ‫فرش های ظریف کرد‪ .‬طولی نکشید که‬ ‫فرش صیرفیان در میان تجار و مردم‪،‬‬ ‫شهرت زیادی یافت‪ .‬به مرور فرزندان او‬ ‫به نیز به این هنر روی اوردند‪ .‬محمد‬ ‫صیرفیان از فرزندان حاج رضا صیرفیان‬ ‫است که برای اعتالی این هنر در ایران‬ ‫تالش بسیاری کرد و چندی قبل درگذشت‪.‬‬ ‫فرش صیرفیان از نفیس ترین و‬ ‫محبوب ترین قالی های ایرانی به شمار‬ ‫می رود که دو تخته از ان در کاخ نیاوران و‬ ‫یک تخته در سازمان ملل متحد نگهداری‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫در کتاب «نقد عمر» که زندگینامۀ محمد‬ ‫صیرفیان از زبان خود اوست و سال ‪۱۳۹۵‬‬ ‫به همت حشمت اهلل انتخابی از سوی نشر‬ ‫«نقش مانا» منتشر شده است‪ ،‬به شرح‬ ‫تولید این فرش و اهدای ان به سازمان ملل‬ ‫اشاره شده است که در ادامه می خوانید‪:‬‬ ‫«در ابتدای شروع کارم نقشۀ فرش هایم را از‬ ‫استادان بزرگی مانند مرحوم احمد ارچنگ‬ ‫و حاج مصورالملکی و حاج میرزا حسین‬ ‫ً‬ ‫خطایی و عالمه می گرفتم‪ ،‬ولی بعدا که به‬ ‫کار خود احاطۀ بیشتری پیدا کردم‪ ،‬شیوۀ‬ ‫کارم را تغییر دادم و بعضی طراحان را به‬ ‫منزل دعوت می کردم و طبق نظر خودم‬ ‫ان ها را راهنمایی می کردم‪ .‬مدت چندین‬ ‫سال با این شیوه‪ ،‬نقشه های دلخواه‬ ‫را تهیه کردم اما بعد از اینکه در شارجه‬ ‫مغازه ای باز کردم و طراحان مذکور به تدریج‬ ‫فوت کردند‪ ،‬چون در انجا فرصت بیشتری‬ ‫داشتم‪ ،‬تصمیم گرفتم خودم نقشه ای‬ ‫طرح کنم ‪...‬‬ ‫در اواخر دوران کارم‪ ،‬شبی تصمیم گرفتم‬ ‫یک نقشه برای فرشی کوچک طراحی کنم‪.‬‬ ‫به همان اندازه کاغذها را به هم چسبانیده‬ ‫و شروع به کار کردم‪ .‬چنان که می دانید‬ ‫گهگاهی که امادگی فکری بیشتری وجود‬ ‫دارد‪ ،‬انسان با سیری غیرطبیعی به هدف‬ ‫دلخواه نائل می شود‪ .‬به همین سان نقشه‬ ‫‪4‬‬ ‫مزبور هم نظر مرا جلب کرد و تصمیم گرفتم‬ ‫کمی ان را بزرگ تر کنم‪ .‬خیلی بهتر شد و‬ ‫هر چه بزرگ تر می شد بیشتر می پسندیدم‪.‬‬ ‫مدت ها برنامۀ کاری من این بود که شب ها‬ ‫ساعت ‪ ۹‬تا ‪ ۱۰‬به خواب می رفتم و ساعت‬ ‫‪ ۱‬یا ‪ ۲‬برخاسته و کارم را تا نزدیک طلوع‬ ‫افتاب ادامه می دادم‪.‬‬ ‫نقشه بسیار بزرگ شده و به نظر خودم‬ ‫هم زیبا بود و نواوری و ابتکارات جالبی‬ ‫داشت‪ .‬برای رنگ امیزی و نقطه چینی‬ ‫ان مرتب سرکشی می کردم‪ .‬در موقع‬ ‫نقطه چین کردن‪ ،‬اشتباه های جزئی پیش‬ ‫می امد که البته برای بیشتر متخصصان‬ ‫قابل تشخیص نبود اما من سه مرتبه‬ ‫دستور تجدید کار دادم‪ .‬روزی به استاد‬ ‫نقطه چین گفتم‪ :‬حیف است کار یک سال‬ ‫من با کمی اهمال شما به هدر رود‪ .‬نقاش‬ ‫مزبور خنده کنان جواب داد‪ :‬من یک سال‬ ‫است روی این نقشه کار می کنم‪ .‬کار شما‬ ‫ً‬ ‫ً‬ ‫حتما خیلی بیشتر بوده است‪ .‬واقعا هم‬ ‫همین طور بود‪ .‬باالخره نقشه تمام شد‪.‬‬ ‫دریغم امد چنین نقشه ای را در فرشی‬ ‫همانند دیگر تولیداتم به کار ببرم‪.‬‬ ‫تصمیم گرفتم فرشی در حد اعالی توان‬ ‫خویش تهیه کنم‪ .‬در هر سانتی مترمربع‬ ‫ً‬ ‫از فرش های معمولی من تقریبا ‪ ۱۲۰‬گره‬ ‫موجود است اما بنای این فرش را چنان‬ ‫طر ح ریزی کردم که در هر سانتی مترمربع‬ ‫ان بیش از ‪ ۲۰۰‬گره موجود است‪ .‬در هنگام‬ ‫رنگرزی نیز دقت بیشتری به خرج داده‬ ‫سعی کردم در این فرش هیچ گونه سهو و‬ ‫خطایی یافت نشود‪ .‬چندین سالی را که‬ ‫بهترین استادان بافنده مشغول بافت‬ ‫ان بودند خودم مرتب سرکشی نموده‪،‬‬ ‫کارهایشان را رسیدگی می کردم تا از هر گونه‬ ‫اشتباه یا عیبی جلوگیری شود‪ .‬باالخره‬ ‫فرش تمام شد‪ .‬درحالی که سرودۀ استاد‬ ‫بزرگ و شاعر نامدار شیخ مصلح الدین‬ ‫سعدی شیرازی در متن فرش بافته شده‬ ‫بود‪:‬‬ ‫بنی ادم اعضای یک پیکرند ‪ /‬که در‬ ‫افرینش ز یک گوهرند‬ ‫چو عضوی به درد اورد روزگار ‪ /‬دگر‬ ‫عضوها را نماند قرار‬ ‫تو کز محنت دیگران بی غمی ‪ /‬نشاید‬ ‫که نامت نهند ادمی‬ ‫البته می توانستم ان فرش را به یکی‬ ‫از سوداگران بزرگ جهانی به قیمتی‬ ‫دلخواه بفروشم و پولی به چنگ اورم‪،‬‬ ‫ولی دریغم امد محصول این همه سعی و‬ ‫کوشش هنرمندان کشورمان در قصرهای‬ ‫ثروتمندان جهان و در زیر پای ارباب نعم‪،‬‬ ‫رهسپار دیار عدم گردد‪.‬‬ ‫باری هوای فروش ان را از سر به در کردم‬ ‫و از مصائب روحی و جسمی و هزینه ان‬ ‫چشم پوشیدم‪ .‬هنگامی که اندیشۀ گذشت‬ ‫از قیمتش که افزون بر توانم بود مشوشم‬ ‫می کرد‪ ،‬ثروتمندان بزرگی را در نظرم‬ ‫مجسم می کردم که تمام هستی من در برابر‬ ‫دریای بیکران ثروتشان بیش از قطره ای‬ ‫نبود و گذشت کوتاهی از زمان‪ ،‬انچنان‬ ‫جسم و نام و ثروتشان را درمی نوردید که‬ ‫گویی نه خانی امده و نه خانی رفته است‪.‬‬ ‫تصمیم خود را گرفته و راهم را برگزیده‬ ‫بودم اما چگونه و به کجا؟ از پروردگار‬ ‫بزرگ یاری طلبیدم‪ .‬خدا راهی نشانم‬ ‫داد که بهترین بود و مکانی که برای این‬ ‫فرش شایسته ترین‪ ،‬تا شاید در اعتالی نام‬ ‫میهن عزیزم که منت های ارزویم بود‪،‬‬ ‫سهم بسیار ناچیزی داشته باشم‪ .‬سپاس‬ ‫بیکران راهنمایی را که هدایتم فرمود تا‬ ‫بدین وسیله نام و پرچم ایران عزیزم بر‬ ‫بلندای برترین دیوار سازمان ملل افراشته‬ ‫گردد؛ باشد که فرزندان اینده ایران ببینند‬ ‫و بدانند چگونه مادران هنرمندشان برای‬ ‫هزینه تربیت و تحصیل فرزندان خویش‬ ‫ساعت های بی شمار‪ ،‬با انگشتان ظریف‬ ‫خود البه الی نخ های ابریشم دو میلیون تار‬ ‫کرک باریک تر از موی سرشان را در هر یک‬ ‫مترمربع این فرش گره زده اند‪.‬‬ ‫من افتخار ایشان را جاودان می دانم و‬ ‫تصور می کنم شایسته بود این فرش باقی‬ ‫بماند تا دانشمندان و بزرگانی از نسل ایشان‬ ‫که به ان می نگرند‪ ،‬به هنر توصیف ناپذیر‬ ‫مادران خویش افتخار نمایند و اگر هم‬ ‫قدرت شناسایی و یا مطالعه در این مورد‬ ‫به خصوص را نداشته اند و یا از بینش‬ ‫هنری کافی برخوردار نیستند حداقل با‬ ‫فداکاری های شرافتمندانه و مشقات‬ ‫غرورافرین مادران خویش‪ ،‬احساس‬ ‫سرفرازی نمایند‪.‬‬ صفحه 4 ‫هنگامی که پوستر این فرش با‬ ‫شرح خصوصیات ان ارسال شده‬ ‫بود روسای سازمان‪ ،‬مصمم به‬ ‫اویختن ان شده بودند اما جایی‬ ‫نبود‪ .‬اینجاست که باید بگویم‬ ‫فقط تقدیر بود که می توانست‬ ‫ً‬ ‫قبال بهترین مکان سازمان ملل‬ ‫متحد را با نصب وسایلی مانند‬ ‫تلویزیون و ‪ ...‬برای چنین روزی‬ ‫رزرو کند تا هیات رئیسه‪ ،‬سازمان‬ ‫را بر ان دارد با تصویب جابه جایی‬ ‫اشیای مزبور فرش اهدایی مرا‬ ‫بدان مکان رفیع برافرازند‬ ‫تصمیم خود را گرفتم اما چگونه عمل‬ ‫کنم؟ یونسکو با درک خصوصیات این‬ ‫فرش‪ ،‬نامه های متعددی با پوستر ان برای‬ ‫سازمان ملل ارسال داشته و توصیه های‬ ‫الزم را انجام داده بود اما پاسخ می دادند‬ ‫هنوز مکان مناسبی یافت نشده است‪.‬‬ ‫باالخره تقاضای ارسال ان رسید و من‬ ‫هم بدون درنگ فرش را فرستادم‪ .‬مدتی‬ ‫گذشت و از من دعوت شد تا در برافراشتن‬ ‫فرش افتخار همکاری داشته باشم ‪...‬‬ ‫در فرودگاه دو نفر منتظر من بودند‪ .‬با‬ ‫اتومبیل مرا به ساختمانی در خیابان پنجم‬ ‫بردند و در مدتی که انجا بودم بسیار محبت‬ ‫نمودند‪ .‬فردای ان روز به سازمان ملل‬ ‫متحد رفتم‪ .‬نقاط مختلف سازمان را گشتم‬ ‫و بعد از اشنایی با انجا متوجه شدم که چه‬ ‫کار بزرگی انجام گرفته است‪ .‬سازمان جهانی‬ ‫ملل متحد انبار عمومی یا موزه نیست که هر‬ ‫کسی هر چه بخواهد اویزان کند‪ .‬سازمانی‬ ‫که مورد نظر جهانیان است ساختمان‬ ‫محدودی است مشتمل بر سالن های‬ ‫اجتماعات نمایندگان عالی رتبه جهان‪.‬‬ ‫سالن سازمان ملل متحد سالن سازمان‬ ‫حقوق بشر و ‪ ...‬راهروهای بین سالن ها و‬ ‫ساختمان های وابسته‪ ،‬مکان محدودی‬ ‫است که توریست ها و بازدیدکنندگان‬ ‫سازمان ملل در صف های طوالنی مجاز به‬ ‫گردش هستند‪ .‬بر دیوار این راهروها اثار‬ ‫گوناگونی است که برخی کشورها به فراخور‬ ‫موقعیت خود در مساحت های چند متری‪،‬‬ ‫هنر ملت خود را به نمایش گذاشته اند اما‬ ‫ارتفاع سقف راهروها بیش از سه متر نیست‬ ‫و اویختن فرشی به طول پنج متر بدان‬ ‫دیوارها میسر نیست‪ .‬همچنین از قراری‬ ‫که می گفتند بسیاری از یک صد و نود و‬ ‫اندی کشورهای جهان باوجود مکاتبات‬ ‫بسیار برای نصب اثری از کشور خود به‬ ‫علت کمبود جا هنوز موفق به کسب مکانی‬ ‫به مساحت دو سه مترمربع هم نشده اند و‬ ‫ً‬ ‫با توجه به اینکه قبال هم یک تخته قالی‬ ‫توسط مرحوم دکتر مصدق از طرف کشور‬ ‫ایران اهداشده و در پاسیویی اویخته اند‬ ‫دیگر سهمی برای ایران باقی نمی ماند‪.‬‬ ‫هنگامی که پوستر این فرش با شرح‬ ‫خصوصیات ان ارسال شده بود روسای‬ ‫سازمان‪ ،‬مصمم به اویختن ان شده بودند‬ ‫اما جایی نبود‪ .‬اینجاست که باید بگویم‬ ‫ً‬ ‫فقط تقدیر بود که می توانست قبال بهترین‬ ‫مکان سازمان ملل متحد را با نصب وسایلی‬ ‫مانند تلویزیون و ‪ ...‬برای چنین روزی رزرو‬ ‫کند تا هیات رئیسه‪ ،‬سازمان را بر ان دارد‬ ‫با تصویب جابه جایی اشیای مزبور فرش‬ ‫اهدایی مرا بدان مکان رفیع برافرازند‪.‬‬ ‫این فرش در سالنی به ارتفاع تقریبی هفت‬ ‫متر در جوار یک تخته فرش اهدایی دولت‬ ‫چین منقوش به دیوار چین بر دیوار اویخته‬ ‫شد‪ .‬محل مزبور جای پذیرایی های دبیر‬ ‫کل سازمان از روسای کشورهای جهان در‬ ‫بلوط‬ ‫میهمانی های عمومی است‪ .‬در مواقعی که‬ ‫من نزدیک قالی بودم بسیاری از رهگذران‬ ‫همین که می فهمیدند فرش‪ ،‬تولید من‬ ‫است جلو می امدند و با دست دادن و‬ ‫تبریک گفتن سواالتی راجع به فرش نموده‬ ‫و مرا مورد محبت قرار می دادند‪.‬‬ ‫روزی به من گفتند شخصی بسیار اصرار‬ ‫کرده و می خواهد تو را ببیند‪ .‬در ساعت‬ ‫معینی وعده گذاشتیم و امد‪ .‬اسامی این‬ ‫اشخاص را یادداشت نکردم و به خاطر‬ ‫ندارم‪ .‬مذاکراتی درباره فرش کردیم و گفتند‬ ‫یکی از شخصیت های مهم و معروف امریکا‬ ‫بود‪ .‬در نتیجه این مالقات ها و مذاکرات‬ ‫با خودم گفتم ای کاش هم میهنانم‬ ‫متوجه می شدند که هنر فرش چه مقام‬ ‫واالیی نزد هنرشناسان خارج داشته و‬ ‫دارد؛ نه اینکه فقط جنبۀ اقتصادی ان را‬ ‫بگویم که البته ان هم بسیار مهم است و‬ ‫فرشی را که ما سال ها زیر پا و کفش خود‬ ‫لگد کوبش کرده ایم به جان می خرند و به‬ ‫مصداق «تو مو می بینی و من پیچش مو‪/‬‬ ‫تو ابرو من اشارت های ابرو» در مقابل هنر‬ ‫و هنرمندی های به وجود اورندگان ان سر‬ ‫تعظیم فرود می اورند‪.‬‬ ‫بسیار تاسف برانگیز است که با تقلب گروهی‬ ‫انچنان خوار و خفیفش کنیم که فقط برای‬ ‫پوشش کف اتاق و راهروها به قیمتی‬ ‫حتی ارزان تر از موکت خریدوفروش شود و‬ ‫شماره بیست و چهارم شهریور ‪1400‬‬ ‫یا با جعل مارکی دروغ‪ ،‬عاشقان این هنر‬ ‫اصیل را در سراب ارزو سرگردان نماید و با‬ ‫رنگ های گوناگونی که بر روی فرش های‬ ‫نو می مالند‪ ،‬ان را کهنه نما نموده به جای‬ ‫فرش کهنه بفروشند و مردم شریف ایران‬ ‫را بدنام کنند‪ .‬جای بسی تاسف است که‬ ‫دولتمردان ما اگر به خاطر منافع گروهی‬ ‫زحمتکش‪ ،‬رنج تفحصی را به خود روا‬ ‫نمی دارند‪ ،‬چرا حداقل برای حفظ ابروی‬ ‫ملتی که خودشان نیز جزئی از ان هستند‬ ‫تالش نمی کنند‪.‬‬ ‫بگذریم‪ ،‬موضوع سازمان ملل بود‪ .‬هنگامی‬ ‫که پرچم های کشورهای جهان بر بلندای‬ ‫بام سازمان ملل کنار یکدیگر به اهتزاز‬ ‫درمی اید همزیستی مسالمت امیز انسان ها‬ ‫با معنای کامل انسانیت در نظر مجسم‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫وقتی وارد شدیم به دنبال شعر بنی ادم‬ ‫سعدی می گشتم که اثری نبود‪ .‬سوال‬ ‫کردم‪ ،‬اقای ظریف گفت ما هم شنیده‬ ‫بودیم بر سر در سازمان ملل متحد شعر‬ ‫«بنی ادم» نوشته شده ولی سازمان که‬ ‫سر دری ندارد و تمام ان را هم گشتیم‪،‬‬ ‫چنین شعری نیافتیم اما چیزی که خیلی‬ ‫نظر انسان را جلب می کند‪ ،‬تفنگ بزرگی‬ ‫است که کمر لولۀ ان را گره زده اند‪ .‬یعنی راه‬ ‫تیراندازی و ادم کشی را بستیم یا ببندیم‪.‬‬ ‫ای کاش این را درک می کردیم‪».‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫بلوط‬ ‫شماره بیست و چهارم شهریور ‪1400‬‬ ‫خانه های خدا در همسایݡگݡی ما‬ ‫مروری بر مهم ترین مساجد تاریخی اصفهان‬ ‫فاطمه کازرونی‬ ‫مسجد را شاید بتوان مهم ترین رکن در دنیای‬ ‫ً‬ ‫اسالم خصوصا در سده های نخستین دانست‪،‬‬ ‫در ان روزها همه چیز از مسجد شروع شده‬ ‫و همه چیز هم به ان ختم می شد‪ .‬مساجد‬ ‫محلی برای گردهمایی مسلمین و اعالم اخبار‬ ‫و حتی تصمیم گیری ها بودند‪.‬‬ ‫ورود اصول معماری به ساخت و ساز مسجد را‬ ‫باید مدیون ایران بدانیم‪ .‬زمانی که اسالم به‬ ‫ایران وارد شد و مردم ایران به این دین الهی‬ ‫گرویدند‪ ،‬معماران ایرانی با وام گیری از معماری‬ ‫ساسانی عناصری نظیر گنبد‪ ،‬ایوان و شبستان‬ ‫را وارد مساجد کردند‪ .‬این انقالب معماری که‬ ‫در مسجد فهرج یزد اغاز و در اصفهان به اوج‬ ‫خود رسید‪ ،‬نقطه اغازی برای شکل گیری‬ ‫برخی شاهکارهای معماری ایرانی اسالمی در‬ ‫قرن های بعدی شد‪ .‬در ادامه به معرفی برخی‬ ‫از مهم ترین مساجد اصفهان از نظر تاریخی و‬ ‫معماری خواهیم پرداخت‪.‬‬ ‫مسجد جامع عتیق‬ ‫یکی از مهم ترین مساجد ایران از نظر تاریخی‬ ‫و معماری مسجد جامع عتیق اصفهان است‬ ‫که تا به گواه تاریخ دانان تا زمان ظهور مسجد‬ ‫شاه عباس در میدان نقش جهان‪ ،‬مسجدی‬ ‫به جامعی و کاملی ان وجود نداشته‪ .‬داستان‬ ‫عتیق پیچیده و اسرارامیز است‪ ،‬تاریخش را‬ ‫به قرن های پیش از اسالم نسبت می دهند‬ ‫و ان را یک عبادگاه زردشتی می دانند؛ اما ان‬ ‫چه مشخص است ساخت مسجد در سال‬ ‫‪ ۱۵۶‬هجری قمری را نشان می دهد‪ .‬این‬ ‫مسجد اولین بنای اسالمی در گستره شهر‬ ‫اصفهان بود و تا زمان صفوی شهر گرداگرد‬ ‫مسجد جامع شکل گرفت‪ .‬تاریخ این مسجد‬ ‫با تاریخ اصفهان گره خورده‪ ،‬هرگاه شهر‬ ‫دست حاکمانی الیق بوده‪ ،‬ردی از هنر بر‬ ‫تن این مسجد نقش بسته و هرگاه اصفهان‬ ‫بستری برای ناارامی بوده‪ ،‬ردی از اتش بر‬ ‫جان مسجد گذر کرده است‪ .‬به عنوان مثال‬ ‫در زمان ال بویه این مسجد رونق گرفت و‬ ‫گنبدخانه ای به ان اضافه شد و اما سال ها بعد‬ ‫مسجد جامع اصفهان توسط اسماعیلیون به‬ ‫اتش کشیده شد‪ .‬در طول این ‪ ۱۳۰۰‬سال که از‬ ‫عمر مسجد می گذرد‪ ،‬در هر دوره تاریخی کالبد‬ ‫این مسجد شکل گرفت و ارکانی نظیر گنبد‬ ‫نظام الملک و صفه های مختلف و ایوان های‬ ‫ان شکل گرفتند تا همه در ساخت این شاهکار‬ ‫نقش داشته باشند‪ .‬با این حال ایلخانان شاید‬ ‫بیشترین خدمت را به ان کردند‪ ،‬در زمان‬ ‫‪6‬‬ ‫الجایتو محراب پرشکوهی به مسجد اضافه‬ ‫شد و تزئینات اجری که سلجوقیان نهاده‬ ‫بودند‪ ،‬تکمیل گشت‪.‬‬ ‫مسجد جامع عباسی‬ ‫مسجد امام (ره) یا مسجد جامع عباسی‬ ‫که در گذشته به عنوان مسجد شاه عباس‬ ‫شناخته می شد‪ ،‬یکی دیگر از شاهکارهای‬ ‫اصفهان است‪ .‬در زمان صفویه محور شهر از‬ ‫میدان کهنه در شمال شرق به نقش جهان‬ ‫منتقل شد و مسجد جامع عباسی نیز ساخته‬ ‫شد تا مردم و کسبه تشویق به ترک اطراف‬ ‫مسجد جامع عتیق و استقرار در میدان جدید‬ ‫شوند‪ .‬بدین ترتیب مرکز تجاری‪ ،‬سیاسی و‬ ‫فرهنگی اصفهان تغییر و به نقش جهان و‬ ‫اطراف ان امد‪ .‬در ضلع جنوبی میدان نقش‬ ‫جهان‪ ،‬مسجد جامع عباسی قرار گرفته که‬ ‫با کاشی کاری های بی نظیر و معماری خاص‬ ‫خود در ساخت فضاها تبدیل به شاهکاری در‬ ‫بین مساجد دنیا شده است‪ .‬ساخت مسجد‬ ‫در سال ‪ ۱۰۲۰‬هجری به فرمان شاه عباس‬ ‫اول‪ ،‬در بیست و چهارمین سال سلطنت او‬ ‫شروع شده و تزئینات و الحاقات ان در دوره‬ ‫جانشینان او به اتمام رسید‪ .‬شاه عباس‬ ‫مسجد را برای شادی روح جدش‪ ،‬شاه‬ ‫طهماسب بنا کرد‪.‬‬ ‫مسجد شیخ لطف اهلل‬ ‫برادر کوچک تر مسجد جامع عباسی اگرچه‬ ‫از نظر وسعت و معماری به برادر بزرگش‬ ‫نمی رسد‪ ،‬اما بخاطر کاشی کاری های‬ ‫بی نظیرش در دنیا به عنوان یکی از نمادهای‬ ‫دنیای اسالم و مساجد شناخته می شود‪.‬‬ ‫بسیاری از مجله های معتبر و اشخاص‬ ‫سرشناس در دنیا‪ ،‬مسجد شیخ لطف اهلل را در‬ ‫بین یکی از ‪ ۱۰‬مسجد پرشکوه و مهم دنیای‬ ‫اسالم قرار دادند و از این شاهکار یاد کردند‪.‬‬ ‫این مسجد به فرمان شاه عباس اول و توسط‬ ‫استاد محمدرضا اصفهانی در ‪ ۱۸‬سال بنا شد‪.‬‬ ‫معروف ترین بخش مسجد تزئینات داخلی‬ ‫گنبد ان است که ان را به یکی از شاهکارهای‬ ‫معماری بدل کرده و زبان و قلم از توصیف ان‬ ‫ناتوان هستند‪ .‬این مسجد به علت اینکه نه‬ ‫مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط)‬ ‫است و همچنین ورودی ان پله می خورد‪،‬‬ ‫مشابه هیچ مسجدی نیست‪.‬‬ ‫مسجد شیخ لطف اهلل به گونه ای مدرس و‬ ‫مسجدی اختصاصی برای شاه و خانواده اش‬ ‫بوده که پدر همسر شاه عباس برای سال های‬ ‫سال در ان به درس و تدریس دین و پیشوایی‬ ‫نماز مشغول بوده است‪.‬‬ ‫مسجدحکیم‬ ‫مسجد سازی در اصفهان تنها به شاهان و‬ ‫حاکمان محدود نمی شده و اقشار مختلف‬ ‫مردم در ساخت این شاهکارهای معماری‬ ‫نقش داشتند‪ .‬یکی دیگر از مساجد بی نظیر‬ ‫اصفهان‪ ،‬مسجد حکیم است که ساخت ان‬ ‫را به «محمد داوود» معروف به «تقرب خان»‬ ‫پزشک ویژه شاه عباس دوم و شاه صفی‬ ‫نسبتمی دهند‪.‬‬ ‫مسجد حکیم در نزدیکی میدان نقش جهان‬ ‫و خیابان عبدالرزاق ساخته شد و کتیبه های‬ ‫سردرها و ایوان های داخل این مسجد ساخت‬ ‫ان را به ‪ ۱۰۶۷‬تا ‪ ۱۰۷۳‬هجری قمری نسبت‬ ‫می دهند‪ .‬این بنا که هشت هزار متر مربع‬ ‫وسعت دارد‪ ،‬با اجر ساخته شده و در ان کمتر از‬ ‫تزئینات کاشی کاری مرسوم عهد صفوی دیده‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫این مسجد از مساجد بدون مناره و گنبد‬ ‫برجسته است که پس از دوران طالیی‬ ‫کاشی کاری صفوی بار دیگر هنر اجرچینی‪،‬‬ ‫گره کشی و خط بنایی را به اوج رساند‪.‬‬ ‫مسجد سید‬ ‫یک مسجد قجری در مرکز اصفهان که‬ ‫در عصر قاجار تاکنون یکی از مهم ترین‬ ‫محل های گردهمایی و برپایی نماز در شهر‬ ‫است‪ .‬این بنا در سده ‪ ۱۳‬هجری به دستور‬ ‫محمد شاه قاجار و توسط محمدباقر شفتی‬ ‫خیابان مسجد سید ساخته شد‪.‬‬ ‫مسجد سید دارای چهار در اصلی‪ ،‬دو‬ ‫چهل ستون‪ ،‬دو شبستان بزرگ‪ ،‬یک گنبد‪،‬‬ ‫سه ایوان و بیش از ‪ ۴۵‬حجره است‪ ،‬اما مانند‬ ‫مسجد حکیم مناره ندارد همچنین درون‬ ‫شبستان های ان نیز به صورت بسیار محدود‬ ‫کاشی کاری دیده می شود‪ .‬تزئینات گل و بوته‬ ‫و اسلیمی و وجود خط بنایی و خطوط دیگر از‬ ‫استادان معروف دوره قاجاریه مسجد سید را‬ ‫معروف و در شمار یکی از شاهکارهای معماری‬ ‫عصر قاجاریه قرار داده است‪.‬‬ صفحه 6 ‫بلوط‬ ‫ضرورت راه اندازی سامانه دوم ابرسانــݡی‬ ‫به اصفهان بزرگ‬ ‫مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت اب و‬ ‫فاضالب استان اصفهان به صورت ویدیو‬ ‫کنفرانس برگزار و گزارش فعالیت های‬ ‫شرکت در سال منتهی به پایان سال گذشته‬ ‫قرائت شد و مورد تایید قرار گرفت‪.‬‬ ‫معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی شرکت‬ ‫مهندسی اب و فاضالب کشور در ابتدای‬ ‫این جلسه‪ ،‬سال ‪ 1399‬را به دلیل شیوع‬ ‫ویروس کرونا و کاهش میزان بارندگی ها‬ ‫سالی بسیار سخت برای شرکت های اب‬ ‫و فاضالب دانست و گفت‪ :‬با وجود این‪،‬‬ ‫مدیران و کارکنان ابفای استان اصفهان با‬ ‫برنامه ریزی خوبی که داشتند موفق شدند‬ ‫خدمات خود را به بهترین کیفیت ممکن به‬ ‫مشترکین ارائه کنند‪.‬‬ ‫مسعود خشایی همچنین به موضوع‬ ‫یکپارچه سازی شرکت های اب و فاضالب‬ ‫شهری و روستایی اشاره کرد و گفت‪ :‬در این‬ ‫زمینه نیز ابفای استان اصفهان پیشتاز بود‬ ‫و از این ازمون با سربلندی بیرون امد‪.‬‬ ‫مدیرعامل ابفای استان اصفهان نیز هنگام‬ ‫قرائت گزارش فعالیت های هیئت مدیره‬ ‫از کاهش بارندگی ها و استمرار خشکسالی‬ ‫به عنوان چالش اصلی این شرکت در‬ ‫تامین اب پایدار مشترکین نام برد و گفت‪:‬‬ ‫تکمیل و راه اندازی سامانه دوم ابرسانی‬ ‫به اصفهان بزرگ از نان شب برای استان‬ ‫پهناور اصفهان واجب تر است‪.‬‬ ‫هاشم امینی افزود‪ :‬تامین اب شرب‬ ‫جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر از طریق‬ ‫یک تصفیه خانه اب و یک سامانه ابرسانی‬ ‫از نظر پدافندی کار بسیار خطرناکی است و‬ ‫هر چه سریع تر باید سامانه دوم در مدار بهره‬ ‫برداری قرار گیرد‪.‬‬ ‫وی در عین حال از تکمیل سامانه تله متری‬ ‫خطوط انتقال اب و بازسازی شبکه های‬ ‫فرسوده ابرسانی در شهرها و روستاهای‬ ‫تحت پوشش به عنوان راهکارهایی برای‬ ‫کاهش هدررفت و جبران بخشی از کمبود‬ ‫اب مورد نیاز نام برد و افزود‪ :‬سال گذشته در‬ ‫مدت ‪ 100‬روز افزون بر ‪ 300‬کیلومتر از خطوط‬ ‫انتقال و شبکه توزیع اب روستاهای استان‬ ‫مورد اصالح و بازسازی قرار گرفت که انجام‬ ‫این حجم از عملیات لوله گذاری در شرایط‬ ‫خاص جغرافیایی روستاهای استان و در‬ ‫مدت زمان محدود‪ ،‬کاری بی سابقه بود‪.‬‬ ‫مدیرعامل ابفای استان اصفهان در بخش‬ ‫دیگری از سخنانش به موضوع قدمت و‬ ‫فرسودگی تصفیه خانه ها و شبکه جمع‬ ‫اوری فاضالب شهر اصفهان نیز اشاره کرد‬ ‫و گفت‪ :‬یکی از برنامه های این شرکت در‬ ‫سال جاری استمرار جلب سرمایه گذاری‬ ‫بخش خصوصی در قالب قراردادهای بیع‬ ‫متقابل‪ BOT،‬و ‪ BOO‬برای بازسازی و‬ ‫توسعه تصفیه خانه ها و شبکه های جمع‬ ‫اوری و انتقال فاضالب است‪ /.‬روابط‬ ‫عمومی ابفای استان اصفهان‬ ‫اغاز دوره اموزش ــݡی نویسندݡگان ݡکوچک‬ ‫با رویݡکرد مصرف بهینه اب‬ ‫نخستین دوره اموزشی نویسندگان کوچک‬ ‫با رویکرد مصرف بهینه اب در فضای مجازی‬ ‫توسط ابفای استان اصفهان اغاز شد‪.‬‬ ‫مدیر روابط عمومی و اموزشی همگانی شرکت‬ ‫اب و فاضالب استان اصفهان گفت‪ :‬با‬ ‫شیوع ویروس کرونا و محدودیت در برگزاری‬ ‫دوره های اموزشی به صورت چهره به چهره‪،‬‬ ‫ابفای اصفهان دوره اموزشی نویسندگان‬ ‫کوچک ویژه رده سنی ‪ 9‬تا ‪ 16‬سال را به‬ ‫صورت مجازی برگزار می کند‪.‬‬ ‫مهرداد خورسندی افزود‪ :‬در این دوره اموزشی‬ ‫که از ابتدای شهریورماه جاری اغاز شده‬ ‫است نه تنها کودکان و نوجوانان با فرهنگ‬ ‫مصرف بهینه اب اشنا می شوند بلکه فن و‬ ‫هنر چگونه نوشتن را هم به طور تخصصی‬ ‫زیر نظر استادان مجرب می اموزند‪ .‬وی اعالم‬ ‫کرد‪ :‬دست نوشته های کودکان حاضر در این‬ ‫دوره اموزشی می تواند منبع بسیار خوبی برای‬ ‫اموزش دیگران باشد چرا که با زبان کودکانه‪،‬‬ ‫مردم را ترغیب به مصرف بهینه اب می کند‪.‬‬ ‫مدیر روابط عمومی و اموزشی همگانی شرکت‬ ‫اب و فاضالب استان اصفهان عنوان کرد‪ :‬در‬ ‫نخستین دوره اموزشی نویسندگان کوچک‬ ‫نزدیک به ‪ 30‬نفر ازکودکان و نوجوانان به‬ ‫صورت انالین تحت اموزش مبانی نویسندگی‬ ‫قرار می گیرند‪ .‬وی افزود‪ :‬این دوره در قالب‬ ‫‪ 5‬جلسه دو ساعته و به صورت رایگان برای‬ ‫عالقه مندان برگزار می شود‪.‬‬ ‫مدیر روابط عمومی و اموزشی همگانی شرکت‬ ‫اب و فاضالب استان اصفهان خاطرنشان‬ ‫ساخت‪ :‬در پایان این دوره اموزشی‪ ،‬اثار برتر‬ ‫کودکان در قالب داستان های کوکانه منتشر‬ ‫و در برنامه رادیویی جاری حیات نیز در‬ ‫بخش "حرف راست را از بچه بشنو" با صدای‬ ‫نویسنده مطلب پخش می شود‪.‬‬ ‫شماره بیست و چهارم شهریور ‪1400‬‬ ‫خبر‬ ‫ضرورت شست و شوی مخازن‬ ‫ذخیره اب‬ ‫مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت اب‬ ‫و فاضالب ابفای استان اصفهان با اشاره‬ ‫به نشر کلیپ هایی در فضای مجازی‬ ‫مبنی بر وجود جلبک و حشرات موذی‬ ‫در اب شرب گفت‪ :‬اب موجود در شبکه‬ ‫ابرسانی به دلیل انجام عملیات تصفیه و‬ ‫فرایند کلر زنی‪ ،‬فاقد هرگونه الودگی است‬ ‫و بررسی های میدانی نشان می دهد‬ ‫متاسفانه تعداد زیادی از مخازن ذخیره‬ ‫اب خانگی که روی پشت بام ها قرار‬ ‫دارندسال هاستموردبازدیدقرار نگرفته‬ ‫و به همین دلیل جلبک ها و حشرات در‬ ‫ان ها رشد کرده اند‪ .‬فهیمه امیری از‬ ‫مشترکین این شرکت خواست به طور‬ ‫هفتگی از مخازن ذخیره اب بازدید کرده‬ ‫و از بسته بودن درب ان مطمئن شوند‪.‬‬ ‫وی در عین حال به شهروندان توصیه‬ ‫کرد به صورت دوره ای و ماهیانه نسبت‬ ‫به شست و شوی مخازن ذخیره اب با‬ ‫استفاده از محلول پرکلرین و اب ژاول‬ ‫اقدام کنند تا از لزج شدن و تغییر طعم‬ ‫و بوی اب جلوگیری شود‪.‬‬ ‫قدردانـݡی مدیرݡکل دفتر بازرسـݡی‬ ‫استانداری ازابفای استان‬ ‫مدیرکل دفتر بازرسی‪ ،‬مدیریت عملکرد‬ ‫و امور حقوقی استانداری اصفهان‬ ‫از تالش های مدیرعامل‪ ،‬معاونان‬ ‫و مدیران این شرکت در برگزاری‬ ‫دیدارهای مردمی به صورت منظم‬ ‫تجلیل کرد‪ .‬صادق کرمی در دیدار با‬ ‫مدیرعامل شرکت اب و فاضالب استان‬ ‫اصفهان گفت‪ :‬ارزیابی های صورت‬ ‫گرفته توسط بازرسان استانداری‬ ‫نشان می دهد بخشنامه استاندار در‬ ‫خصوص دیدارهای چهره به چهره‬ ‫مدیران با مردم به خوبی و در کمال‬ ‫نظم به صورت هفتگی در این شرکت‬ ‫اجرایی شده است‪ .‬وی تالش مدیران‬ ‫و کارکنان ابفای استان اصفهان را در‬ ‫تامین اب شرب پایدار شهروندان و‬ ‫روستائیان ستود و گفت‪ :‬توزیع عادالنه‬ ‫اب بین مردم با وجودکاهش بارندگی ها‬ ‫و کمبود شدید اب‪ ،‬کاری بسیار سخت‬ ‫و دشوار است که خوشبختانه شرکت اب‬ ‫و فاضالب استان اصفهان در تابستان‬ ‫امسال از این ازمون سربلند بیرون امد‪.‬‬ ‫وی در پایان با اهدای لوح تقدیری‬ ‫به مدیرعامل ابفای استان اصفهان‬ ‫از خدمات وی و کارکنان این شرکت‬ ‫قدردانی کرد‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫شماره فا کس‪03135236978 :‬‬ ‫ماهنامه اجتماعی‪ ،‬اقتصادی بلوط‬ ‫شماره تماس و تلگرام‪09333928637 :‬‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪ :‬مهری مصور‬ ‫ادرس‪ :‬خیابان جی‪ ،‬اباذر ‪ ،25‬دفتر ماهنامه بلوط‬ ‫زیر نظر شورای سردبیری‬ ‫شهریور ‪ 1400‬شماره ‪24‬‬ ‫مدیر اجرایی‪ :‬محمد مصور‬ ‫کد پستی‪8159843355 :‬‬ ‫مدیر هنری‪ :‬علیرضا مظاهری‬ ‫چاپ‪ :‬چاپخانه ایمان‪ ،‬خیابان سلمان‬ ‫ماهنامه بلوط‪ ،‬نشریه ای‬ ‫مستقل است که به هیچ ارگان‪،‬‬ ‫سازمان یا نهادی وابسته‬ ‫نیست و مطالب ان بیانگر ارای‬ ‫نویسندگان ان است‪.‬‬ ‫بهره برداری از ‪ 23‬طرح ابرسان ــݡی شهری و روستای ـ ــݡی در هفته دولت‬ ‫مدیرعامل ابفای استان اصفهان خبر داد‬ ‫مدیرعامل ابفای استان اصفهان از بهره‬ ‫برداری همزمان ‪ 23‬طرح ابرسانی شهری و‬ ‫روستایی در هفته دولت خبر داد‪.‬‬ ‫هاشم امینی گفت‪ :‬این طر ح ها را شرکت اب‬ ‫و فاضالب استان اصفهان با صرف هزینه ای‬ ‫بالغ بر ‪ 318‬میلیارد و ‪ 500‬میلیون تومان در ‪9‬‬ ‫شهر و ‪ 36‬روستای شهرستان های اصفهان‪،‬‬ ‫بوئین و میاندشت‪ ،‬چادگان‪ ،‬خوانسار‪،‬‬ ‫شاهین شهر‪ ،‬فریدن‪ ،‬فالورجان‪ ،‬لنجان‪،‬‬ ‫نطنز‪ ،‬ورزنه‪ ،‬کوهپایه‪ ،‬نجف اباد و گلپایگان‬ ‫اجرا کرده است‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬طر ح های یاد شده شامل اجرای‬ ‫‪ 83‬کیلومتر خط انتقال اب شهری و ‪38‬‬ ‫کیلومتر خط انتقال اب روستایی‪ ،‬اصالح و‬ ‫توسعه ‪ 17‬کیلومتر شبکه توزیع اب روستایی‪،‬‬ ‫احداث ‪ 11‬مخزن زمینی با ظرفیت ‪ 10‬هزار و‬ ‫‪ 350‬مترمکعب‪ ،‬احداث ‪ 6‬ایستگاه پمپاژ اب‪،‬‬ ‫احداث و تجهیز مجموعه ازمایشگاه های‬ ‫فیزیکو شیمیایی و میکروبیولوژی اب‬ ‫چاه های فلمن‪ ،‬نجف اباد‪ ،‬گلپایگان و‬ ‫شاهین شهر‪ ،‬ازمایشگاه فاضالب تصفیه خانه‬ ‫سده لنجان و اجرای طرح تله متری در دو‬ ‫مجتمع ابرسانی روستایی است‪.‬‬ ‫مدیرعامل ابفای استان اصفهان گفت‪:‬‬ ‫از جمله مهم ترین طر ح هایی که با تالش‬ ‫کارکنان این شرکت اجرا شده و در هفته دولت‬ ‫امسال به بهره برداری می رسد‪ ،‬می توان به‬ ‫اجرای خط ابرسانی اضطراری به اصفهان‬ ‫بزرگ به طول ‪ 12/3‬کیلومتر و قطر ‪1400‬‬ ‫میلیمتر‪ ،‬خط ابرسانی به شهرهای باغشاد و‬ ‫باغبهادران و روستاهای مسیر از تصفیه خانه‬ ‫باباشیخعلی به طول ‪ 18‬کیلومتر و قطر ‪200‬‬ ‫و ‪ 500‬میلیمتر و خط انتقال اب به مورچه‬ ‫خورت به طول ‪ 44‬کیلومتر و قطر ‪ 200‬و ‪300‬‬ ‫میلیمتر اشاره کرد‪ .‬وی به طر ح های ابرسانی‬ ‫روستایی نیز اشاره کرد و گفت‪ :‬با بهره برداری‬ ‫از این طر ح ها‪ ،‬ابرسانی سیار به ‪ 25‬روستا‬ ‫حذف و در مجموع اب شرب پایدار برای ‪36‬‬ ‫روستا از جمله مجتمع روستایی قلعه زنبور‬ ‫چادگان شامل ‪ 15‬روستا و مجتمع روستایی‬ ‫گلسار خوانسار شامل ‪ 6‬روستا تامین می شود‪.‬‬ ‫امینی در بخش دیگری از سخنانش به‬ ‫طر ح های در حال اجرای بخش فاضالب نیز‬ ‫اشاره کرد و گفت‪ :‬مراحل اجرای ‪ 190‬کیلومتر‬ ‫شبکه جمع اوری فاضالب با قطرهای ‪200‬‬ ‫تا ‪ 1400‬میلیمتر در نقاط مختلف استان‬ ‫با هزینه ‪ 380‬میلیارد تومان‪ ،‬احداث ‪7‬‬ ‫ایستگاه پمپاژ در شهرستان های اصفهان‪،‬‬ ‫فالورجان‪ ،‬مبارکه و لنجان و همچنین‬ ‫احداث تصفیه خانه های فاضالب چادگان‪،‬‬ ‫بویین میاندشت‪ ،‬تیران‪ ،‬نطنز و فوالدشهر در‬ ‫مجموع به ظرفیت تصفیه ‪ 11‬هزار و ‪ 580‬متر‬ ‫مکعب فاضالب در شبانه روز به مراحل پایانی‬ ‫خود نزدیک می شود که امیدواریم تعدادی‬ ‫از ان ها در دهه مبارک فجر امسال به طور‬ ‫رسمی به بهره برداری برسد‪.‬‬ ‫فهرست ‪ 23‬پروژه ابرسانی اماده افتتاح ابفای استان اصفهان در هفته دولت ‪1400‬‬ ‫ردیف‬ ‫عنوان پروژه‬ ‫اقدامات انجام شده‬ ‫هزینه اجرا (میلیون ریال)‬ ‫حوزه شهری‬ ‫‪1‬‬ ‫خط اضطراری ابرسانی به اصفهان بزرگ‬ ‫لوله گذاری خط انتقال اب با قطر ‪ 1400‬میلیمتر به طول ‪ 12300‬متر‬ ‫‪1.900.000‬‬ ‫‪2‬‬ ‫ابرسانی به باغ بهادران و باغشاد و روستاهای واقع در مسیر‬ ‫لوله گذاری خط انتقال اب به طول ‪ 18000‬متر‪ ،‬احداث ‪ 5‬باب مخزن ذخیره اب با‬ ‫مجموع ظرفیت ‪ 6500‬مترمکعب‪ ،‬احداث یک ایستگاه پمپاژ اب‬ ‫‪390.000‬‬ ‫‪3‬‬ ‫ازمایشگاه فیزیکوشیمیایی و میکروبیولوژی اب در شهرستان های‬ ‫اصفهان‪ ،‬نجف اباد‪ ،‬گلپایگان‪ ،‬شاهین شهر و فاضالب سده لنجان‬ ‫احداث و تجهیز ‪ 5‬ازمایشگاه تخصصی اب و فاضالب‬ ‫‪157.000‬‬ ‫‪4‬‬ ‫ابرسانی به مورچه خورت‬ ‫لوله گذاری خط انتقال اب به طول ‪ 44000‬متر‪ ،‬احداث یک ایستگاه پمپاژ اب‬ ‫‪560.000‬‬ ‫‪5‬‬ ‫ابرسانی به ‪ 36‬روستا در ‪ 10‬شهرستان اصفهان‪ ،‬بویین میاندشت‪،‬‬ ‫چادگان‪ ،‬خوانسار‪ ،‬شاهین شهر‪ ،‬فریدن‪ ،‬فالورجان‪ ،‬کوهپایه‪ ،‬نطنز‪،‬‬ ‫ورزنه‬ ‫حوزه روستایی‬ ‫لوله گذاری خط انتقال اب به طول ‪ 37600‬متر‪ ،‬اصالح و توسعه شبکه توزیع اب‬ ‫به طول ‪ 16900‬متر‪ ،‬احداث ‪ 3‬باب مخزن ذخیره اب با مجموع ظرفیت ‪1850‬‬ ‫مترمکعب‪ ،‬احداث ‪ 2‬ایستگاه پمپاژ اب‪ ،‬اجرای سامانه تله متری در دو مجتمع‬ ‫ابرسانیروستایی‬ ‫‪178.000‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه بلوط

ماهنامه بلوط 35

ماهنامه بلوط 35

شماره : 35
تاریخ : 1401/11/20
ماهنامه بلوط 34

ماهنامه بلوط 34

شماره : 34
تاریخ : 1401/10/20
ماهنامه بلوط 33

ماهنامه بلوط 33

شماره : 33
تاریخ : 1401/08/30
ماهنامه بلوط 32

ماهنامه بلوط 32

شماره : 32
تاریخ : 1401/07/20
ماهنامه بلوط 31

ماهنامه بلوط 31

شماره : 31
تاریخ : 1401/05/20
ماهنامه بلوط 30

ماهنامه بلوط 30

شماره : 30
تاریخ : 1401/03/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!