ماهنامه بلوط شماره 24
ماهنامه بلوط شماره 24
ماهنامه بلوط شماره 24
ماهنامه اجتماعی اقتصادی شماره بیست و چهارم شهریور 2000 1400تومان
خانه های خدا در همسایݡگݡی ما
مروری بر مهم ترین مساجد تاریخی اصفهان
6
4
3
قصه یک فرش
بهترین ماسک های مقابله با ݡکرونا در جهان ݡکدامند؟ صفحه 1
بلوط
شماره بیست و چهارم شهریور 1400
صنعت
صدور اولین محموله ارک
معدن ذوب اهن به خارج
غرب اسیا به عنوان یکی از غنی ترین
نقاط کره زمین از نظر منابع معدنی
است که متاسفانه به دلیل وضعیت
سیاسی منطقه به صورت کافی
توسعه نیافته است .در سال های
اخیر و با توجه به اکتشافات صورت
گرفته و همچنین افزایش ارزش مواد
معدنی اهمیت توسعه معادن بیش
از پیش اشکار گردیده است .نظر به
این که سالیان متمادی ارک معدنی
بصورت وارداتی تامین می شده
است ،شرکت ذوب اهن اصفهان به
عنوان تنها تولید کننده ارک معدنی
در غرب اسیا در راستای توسعه بازار
و پاسخ به نیاز داخل در مرحله اول
اقدام به تولید ارک معدنی V21کرده
و پس از پاسخگویی به نیاز داخل و
استقالل کشور از واردات این محصول
استراتژیک ،باتوجه به نیاز کشورهای
منطقه و توسعه معادن همسایگان
اقدام به تحقیقات بازار صادراتی و
شناسایی کشورهای دارای معادن
در حال رشد و توسعه کرد .پس از
مذاکره با مشتریان صادراتی ،اولین
محموله این محصول پس از تولید
در نورد ۶۵۰کارخانه و انجام عملیات
خم کاری ،نورد سرد و برشکاری
در کارگاه شرکت پویش معادن از
شرکت های تابعه ذوب اهن ،حمل
محصول نهایی به مقصد صادراتی
انجام گرفت .الزم به ذکر است برای
این محموله صادراتی عالوه بر تولید
درکارخانه ،فرایندهای تکمیلی نیز
توسط شرکت های وابسته ذوب اهن
صورت پذیرفت و به این ترتیب ارزش
افزوده باالتری درمقایسه با صادرات
پروفیل خام حاصل شد .در ادامه
رشد و توسعه محصوالت شرکت ذوب
اهن ،تولید ارک معدنی TH36نیز
مطابق با استانداردهای روز اروپا و با
کاربرد معادن بسیار عمیق طراحی و
به تولید رسید.
2
ریل 54E1ذوب اهن ،متروی تهران را
از واردات ب ـ ـݡی نیاز ݡکرد
برای اولین بار در کشور تالشگران ذوب اهن
اصفهان در کارگاه نورد ۶۵۰یا همان کارگاه
تولید ریل ملی موفق به تولید ریل 54E1
مطابق با استاندارد 13674-ENبرای بهره
برداری در متروی کالن شهر تهران شدند.
مهرداد توالئیان ،معاون بهر برداری ذوب
اهن اصفهان در این خصوص گفت :پیرو
تولیدات ریلی ذوب اهن ،از جمله ریل های
60E1و U33برای خطوط راه اهن ،ریل
S49برای متروی بهارستان ،ریل R18برای
معادن و ریل زبانه سوزن ۱۲ ،مردادماه ریل
54E1نیز برای مترو کالن شهر تهران تولید
شد تا کشور از واردات این نوع ریل بی نیاز
شود.
وی با اشاره به کیفیت مطلوب ریل ذوب
اهن اصفهان که در خطوط ریلی کشور به
کارگرفته شده است ،افزود :ریلی که امروز
تولید شد ،پس از کنترل ،بازرسی و بارگیری
برای مترو تهران که حجم باالیی از مسافر را
دارد و از حساسیت ویژه ای برخوردار است،
ارسال می شود.
علی عبداهلل پور مدیرعامل شرکت
بهره برداری راه اهن شهری تهران و حومه
نیز در این خصوص گفت :در گذشته از ریل
60E1ذوب اهن اصفهان استفاده کرده ایم
ً
که از کیفیت باالیی برخوردار است و قطعا با
توجه به اینکه تولید ریل 54E1نیز بر اساس
استانداردهای بین المللی است ،کیفیت
بسیار مطلوبی دارد.
وی افزود :در متروی تهران تنها جهت
تعمیرات و نگهداری ساالنه به ۵۰۰شاخه
ً
ریل 54E1نیاز داریم که قطعا شرکت ساخت
نیز جهت توسعه خطوط ریلی متقاضی این
محصول است.
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه اهن شهری
تهران و حومه ،این مترو را اولین متقاضی
ریل 54E1از ذوب اهن اصفهان معرفی
کرد وافزود :سایر متروهای کشور از جمله
قطار شهری مشهد ،متروی اسالمشهر و
سایر شهرها نیز به زودی متقاضی این ریل
خواهند بود.
عبداهلل پور ،تولید ریل در ذوب اهن اصفهان
در شرایط تحریم را یک اقدام بسیار ضروری
و استراتژیک برای توسعه حمل و نقل ریلی
ً
دانست و گفت :قبال ریل مترو از کشور اطریش
وارد می شد که با شدت گرفتن تحریم ها ،به
ناچار از کشورهای روسیه و ترکیه ریل وارد
کردیم که از ان کیفیت برتر برخوردار نبود و
هزینه تعمیر و نگهداری را نیز افزایش داد.
وی افزود :در شرایط تحریم که مشکالت
مالی نیز وجود دارد ،دغدغه تامین ریل یکی
از مهم ترین مسائل ما است و به تدریج تامین
ان حتی از کشورهای روسیه و ترکیه هم
سخت شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری راه اهن شهری
تهران و حومه افزود :تولید ریل در ذوب اهن
اصفهان نه تنها صرفه جویی اقتصادی دارد
و مانع خروج ارز از کشور می شود ،بلکه دغدغه
ما برای تامین ریل را از بین برد و مهم تر از
همه اینکه وابستگی ما در حمل و نقل ریلی
را به سایر کشورها کاهش داد.
محمد امین یوسف زاده ،مدیر مهندسی نورد
ذوب اهن نیز در این باره گفت :در ادامه
برنامه تولید ریل در نورد ۶۵۰و تکمیل سبد
ریل کشور ،هدف ما در این ماه تولید ریل
54E1بود که ۱۲مردادماه تست شد و مطابق
استاندارد 13674-ENبه هدف رسیدیم.
وی با اشاره به سابقه ذوب اهن در تولید
ریل S49برای متروی بهارستان اصفهان،
اظهار داشت :از خصوصیات این ریل که
مخصوص مترو هست و در مترو تهران به کار
می رود ،استحکام و مقاومت بیشتر است که
میزان تحمل بار مسافری باالیی را دارد.
وی افزود :سفارشی که در حال حاضر داریم
کمتر از هزار تن است .تولید انبوه این ریل
کیلد خورد و با توجه به استفاده از این ریل در
ً
مترو تهران ،قطعا سفارش های بعدی را هم
خواهیم داشت.
علیرضا مهرابی ،سرپرست کارگاه ۶۵۰نیز
اظهار داشت :نسبت به 60E1ابعاد کوچک
تری دارد ،به همین دلیل تولید ان سخت تر
است.
وی با اشاره به اینکه ریل تولیدی ذوب اهن
همه مشخصات یک پروفیل قابل ارسال
برای مصرف را دارد ،افزود :در نورد رسیدن به
ابعاد پروفیل 54E1سخت تر از سایر ریل ها
است ،به همین دلیل پروسه طراحی این
ریل زمان بسیاری برده و سپس تراش غلتک
صورت گرفت تا در نهایت به جمع بندی
نهایی برای تولید رسیدیم. صفحه 2
بلوط
ترجمه از ایدا علی اکبری
به گفته محققان تنها راه مبارزه با جهش های
مکرر ویروس کرونا ،واکسیناسیون و استفاده
از ماسک است و حاال بار دیگر با شدت گرفتن
ویروس و جهش مجدد ان ،استفاده از
ماسک الزامی شده است ،اما در شرایط کنونی
برای حفاظت بهتر از خود از چه نوع ماسکی
استفاده کنیم؟
بنا به توصیه محققان ،برای محافظت
در برابر دلتای وحشی ،به دنبال ماسکی با
حداقل سه الیه مواد باشید که محکم در
اطراف دهان ،بینی و صورت شما قرار گیرد.
الهیتا -مدیر موسسه بیماری های خود ایمنی
و روماتیسمی در سنت جوزف هلث معتقد
است که حتی در صورت واکسینه شدن هم
ً
باید از ماسک استفاده کرد ،خصوصا در زمان
حاضر که جهش دلتا شیوع گسترده ای پیدا
کرده است.
این پزشک بابیان اینکه ماسک های N۹۵
کارایی خوبی در برابر این ویروس دارد ،معتقد
است که این نوع ماسک باید در محیط
بیمارستان استفاده شود.
او توصیه می کند که ماسک های N۹۵برای
ً
کسانی که واقعا به انها نیاز دارند مانند کارکنان
مراقبت های بهداشتی و افراد دارای نقص
ایمنی استفاده شود.
همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از
بیماری ها نیز در دستورالعمل های خود اعالم
کرده که ماسک های N۹۵برای کارکنان مراکز
مراقبت های بهداشتی در اولویت قرار گیرد.
ماسک های یک بار مصرف در مقابل
پارچه ای
یک جایگزین خوب ماسک ،N۹۵
ماسک های KN۹۵است که معادل چینی
استاندارد ایاالت متحده است KN۹۵ .ها از
همان مواد N۹۵ساخته شده اند و حداقل
۹۵درصد ذرات معلق در هوا را فیلتر می کنند.
جایگزین دیگر KF۹۴ ،است ،ساخت کره
جنوبی که دارای ظاهری متفاوت و ۹۴درصد
کار ایی فیلتراسیون است.
نکته مهم در استفاده از ماسک های N۹۵
توجه به این است که اگر عطسه یا سرفه
می کنید این نوع ماسک ها موثر نیستند و
ممکن است ان را به دیگران انتقال دهید.
بولینگر -یک استاد بیماری های عفونی در
دانشکده پزشکی دانشگاه جان هاپکینز نیز
راه حفاظت در برابر دلتا را استفاده از ماسک
اعالم کرده و معتقد است ،برای حفاظت
بیشتر در برابر دلتای بسیار عفونی ،استفاده از
یک ماسک KF۹۴یا KN۹۵باکیفیت باال در
شرایط پرخطر توصیه می شود.
این پزشک می گوید :در شرایط کنونی ،چه
بهترین ماسک های مقابله
با ݡکرونا در جهان ݡکدامند؟
شماره بیست و چهارم شهریور 1400
لیست EUAو FDAقرار دارد .این ماسک ها
دارای پنج الیه پارچه ،ظاهری تاشو سه بعدی
و یک پل قابل تنظیم بر روی بینی هستند که
در رسیدن به تناسب ایمن تر کمک می کند.
Vida KN95
ً
Vidaکه قبال در فضای ماسک های پارچه
ای مورد عالقه بود ،اکنون KN۹۵های یک
بار مصرف نیز تولید می کند و از کارخانه های
تایید شده توسط EUAدر چین است.
این ماسک ها در طیف وسیعی از رنگ ها و
سایزهای مختلف از معمولی گرفته تا بچه
گانه موجود است.
Powecom KN95
این نوع ماسک ،مقرون به صرفه هستند،
بسته ۱۰عددی ان زیر ۱۵دالر قیمت دارد.
دارای استاندارد طراحی پنج الیه و قابل
تنظیم با حلقه گوش هستند و توسط
تولیدکننده چینی دارای مجوز EUAارائه
می شود.
LG Health Care KF94
ماسک KN۹۵، N۹۵و KF۹۴استفاده کنید،
محافظی در برابر این ویروس است و راهی
برای در امان ماندن از شر ان خواهد بود .این
پزشک البته تا کید می کند باید مطمئن شوید
که ماسک بر روی صورت محکم و بدون
شکاف در اطراف بینی ،صورت و دهان شما
قرار گرفته است.
ماسک های جراحی ،ماسک های پرمصرف و
از نوع یک بار مصرف این روزها است که به
راحتی می توانید در هر فروشگاهی پیدا کنید.
درحالی که این نوع ماسک محافظت کمتری
نسبت به ماسک های تنفسی N۹۵دارند ،اما
هنوز برای جلوگیری از گسترش نوع دلتا مفید
هستند.
الهیتا -پزشک بیماری های عفونی با
بیان اینکه هر کاری که می کنید ،دیگر به
ماسک های پارچه ای تکیه نکنید ،تا کید
می کند :اگر به ماسک های یک بار مصرف
دسترسی ندارید ،ماسک پارچه ای بهتر از
نداشتن ماسک است .با این حال ،یکی از
راه هایی که می توانید از ماسک های پارچه ای
استفاده کنید این است که این نوع را با یک
ماسک یک بار مصرف استفاده کنید.
بولینگر می گوید :اگر نتوانید KN۹۵، N۹۵
یا KF۹۴پیدا کنید ،ماسک یک بار مصرف
باکیفیت خوب زیر یک ماسک پارچه ای
جایگزین مناسبی است ،به شرطی که تناسب
ان بر روی صورت ،بینی و دهان حفظ شود.
توجه به این نکته ضروری است که انواع
مختلف ماسک های صورت محافظت
متفاوتی ارائه می دهند ،اما همه افراد نیز
نیاز به سطح یکسان حفاظتی ندارند و
موقعیت های خاص ممکن است انواع
مختلف را طلب کند.
اگر واکسینه نشده اید ،دچار نقص ایمنی
هستید و یا در معرض خطر بیشتر ابتال به
کووید ۱۹قرار دارید ،باید از یک ماسک قوی
استفاده کنید .این بدان معناست که از
ماسک KN۹۵ ، N۹۵یا KF۹۴یا ماسک
دوگانه استفاده کنید .استفاده از تعداد ماسک
ً
بیشتر نیز ایده خوبی است .اگر کامال واکسینه
شده اید و جزء گروه های کم خطر هستید ،یک
ماسک یک بار مصرف جراحی برای استفاده
منظم و روزانه مناسب است.
معرفی چند نمونه ماسک برتر در جهان
Project N95
،Project N۹۵سازمانی است که تجهیزات
محافظ شخصی را بررسی می کند تا
محصوالتی قانونی و ازمایش شده به بازار
عرضه شود .این فروشگاه ماسک های
،KN۹۵، N۹۵ماسک های جراحی و سایر
مارک های مختلف را به فروش می رساند.
با خرید مستقیم از ان ،می توانید اطمینان
حاصل کنید که پوشش صورت شما ازمایش
شده و قابل اعتماد است.
WWDoll KN95
در کارخانه ای در چین تولید می شود و در
این نوع ماسک در کره با چهار الیه مواد
ساخته شده است .برخالف KN۹۵ها،
KF۹۴ها دارای طراحی دو الیه هستند که
امکان تناسب بیشتر را فراهم می کند و در
عین حال فضای بیشتری را برای تنفس
ایجاد می کند.
EvolveTogether Face Mask
در حالیکه این نوع ماسک کمی گران تر از
ماسک های یک بار مصرف است ،اما تمام
انچه مورد نیاز شما است را دارد .دارای چهار
الیه مواد ،پل بینی قابل تنظیم و حلقه گوش
هستند .فیلتراسیون خوبی دارند ،راحت و
به اندازه یک محصول یک بار مصرف پایدار
هستند .بسته بندی ان قابل بازیافت است.
WeCare Disposable Mask
ماسک های یکبار مصرف WeCareبرای
اهداف بهداشتی در هنگام سفر مفید است.
ماسک های سه الیه محکم و راحتی هستند
که در یک جعبه ۵۰تایی عرضه می شوند.
ICU Health Disposable Face
Mask
سه الیه محافظتی و یک پل بینی قابل
ً
تنظیم دارد که نسبتا ارزان هستند و به عنوان
ماسک دوگانه مناسب هستند.
Uniqlo Airism Mask
اگر قصد دارید از ماسک پارچه ای به عنوان
ماسک دوبل استفاده کنید ،ماسک های
Uniqlo's Airismانتخاب راحتی برای
استفاده روزمره هستند .انها از همان پارچه
تنفس پذیر و خنک کننده ساخته شده اند
که لباس های فعال و زیرپوش یونیکلو از
ان ساخته شده است و به کاهش ناراحتی
استفاده از ماسک پارچه ای کمک می کند.
دارای سه الیه پارچه به عالوه فیلتر هستند
و قابل شستشو هستند و در چهار اندازه از
کوچک تا فوق العاده بزرگ ارائه می شود.
3 صفحه 3
بلوط
شماره بیست و چهارم شهریور 1400
قصه یک فرش
هنر دست محمد صیرفیان از اصفهان تا سازمان ملل
خاندان صیرفیان ،خانواده ای سرشناس در
اصفهان است که در ابتدا به پیشه صرافی
اشتغال داشتند .رضا صیرفیان به هنر فرش
عالقه بسیاری داشت و به جمع اوری
فرش های هنری می پرداخت .این عالقه
وافر او را بر ان داشت که خود نسبت به
تولید فرش های نفیس اقدام کند.
بنابراین با تهیه بهترین مواد اولیه طبیعی
و به خدمت گرفتن برجسته ترین اساتید
طراح و بهترین بافندگان شروع به بافت
فرش های ظریف کرد .طولی نکشید که
فرش صیرفیان در میان تجار و مردم،
شهرت زیادی یافت .به مرور فرزندان او
به نیز به این هنر روی اوردند .محمد
صیرفیان از فرزندان حاج رضا صیرفیان
است که برای اعتالی این هنر در ایران
تالش بسیاری کرد و چندی قبل درگذشت.
فرش صیرفیان از نفیس ترین و
محبوب ترین قالی های ایرانی به شمار
می رود که دو تخته از ان در کاخ نیاوران و
یک تخته در سازمان ملل متحد نگهداری
می شود.
در کتاب «نقد عمر» که زندگینامۀ محمد
صیرفیان از زبان خود اوست و سال ۱۳۹۵
به همت حشمت اهلل انتخابی از سوی نشر
«نقش مانا» منتشر شده است ،به شرح
تولید این فرش و اهدای ان به سازمان ملل
اشاره شده است که در ادامه می خوانید:
«در ابتدای شروع کارم نقشۀ فرش هایم را از
استادان بزرگی مانند مرحوم احمد ارچنگ
و حاج مصورالملکی و حاج میرزا حسین
ً
خطایی و عالمه می گرفتم ،ولی بعدا که به
کار خود احاطۀ بیشتری پیدا کردم ،شیوۀ
کارم را تغییر دادم و بعضی طراحان را به
منزل دعوت می کردم و طبق نظر خودم
ان ها را راهنمایی می کردم .مدت چندین
سال با این شیوه ،نقشه های دلخواه
را تهیه کردم اما بعد از اینکه در شارجه
مغازه ای باز کردم و طراحان مذکور به تدریج
فوت کردند ،چون در انجا فرصت بیشتری
داشتم ،تصمیم گرفتم خودم نقشه ای
طرح کنم ...
در اواخر دوران کارم ،شبی تصمیم گرفتم
یک نقشه برای فرشی کوچک طراحی کنم.
به همان اندازه کاغذها را به هم چسبانیده
و شروع به کار کردم .چنان که می دانید
گهگاهی که امادگی فکری بیشتری وجود
دارد ،انسان با سیری غیرطبیعی به هدف
دلخواه نائل می شود .به همین سان نقشه
4
مزبور هم نظر مرا جلب کرد و تصمیم گرفتم
کمی ان را بزرگ تر کنم .خیلی بهتر شد و
هر چه بزرگ تر می شد بیشتر می پسندیدم.
مدت ها برنامۀ کاری من این بود که شب ها
ساعت ۹تا ۱۰به خواب می رفتم و ساعت
۱یا ۲برخاسته و کارم را تا نزدیک طلوع
افتاب ادامه می دادم.
نقشه بسیار بزرگ شده و به نظر خودم
هم زیبا بود و نواوری و ابتکارات جالبی
داشت .برای رنگ امیزی و نقطه چینی
ان مرتب سرکشی می کردم .در موقع
نقطه چین کردن ،اشتباه های جزئی پیش
می امد که البته برای بیشتر متخصصان
قابل تشخیص نبود اما من سه مرتبه
دستور تجدید کار دادم .روزی به استاد
نقطه چین گفتم :حیف است کار یک سال
من با کمی اهمال شما به هدر رود .نقاش
مزبور خنده کنان جواب داد :من یک سال
است روی این نقشه کار می کنم .کار شما
ً
ً
حتما خیلی بیشتر بوده است .واقعا هم
همین طور بود .باالخره نقشه تمام شد.
دریغم امد چنین نقشه ای را در فرشی
همانند دیگر تولیداتم به کار ببرم.
تصمیم گرفتم فرشی در حد اعالی توان
خویش تهیه کنم .در هر سانتی مترمربع
ً
از فرش های معمولی من تقریبا ۱۲۰گره
موجود است اما بنای این فرش را چنان
طر ح ریزی کردم که در هر سانتی مترمربع
ان بیش از ۲۰۰گره موجود است .در هنگام
رنگرزی نیز دقت بیشتری به خرج داده
سعی کردم در این فرش هیچ گونه سهو و
خطایی یافت نشود .چندین سالی را که
بهترین استادان بافنده مشغول بافت
ان بودند خودم مرتب سرکشی نموده،
کارهایشان را رسیدگی می کردم تا از هر گونه
اشتباه یا عیبی جلوگیری شود .باالخره
فرش تمام شد .درحالی که سرودۀ استاد
بزرگ و شاعر نامدار شیخ مصلح الدین
سعدی شیرازی در متن فرش بافته شده
بود:
بنی ادم اعضای یک پیکرند /که در
افرینش ز یک گوهرند
چو عضوی به درد اورد روزگار /دگر
عضوها را نماند قرار
تو کز محنت دیگران بی غمی /نشاید
که نامت نهند ادمی
البته می توانستم ان فرش را به یکی
از سوداگران بزرگ جهانی به قیمتی
دلخواه بفروشم و پولی به چنگ اورم،
ولی دریغم امد محصول این همه سعی و
کوشش هنرمندان کشورمان در قصرهای
ثروتمندان جهان و در زیر پای ارباب نعم،
رهسپار دیار عدم گردد.
باری هوای فروش ان را از سر به در کردم
و از مصائب روحی و جسمی و هزینه ان
چشم پوشیدم .هنگامی که اندیشۀ گذشت
از قیمتش که افزون بر توانم بود مشوشم
می کرد ،ثروتمندان بزرگی را در نظرم
مجسم می کردم که تمام هستی من در برابر
دریای بیکران ثروتشان بیش از قطره ای
نبود و گذشت کوتاهی از زمان ،انچنان
جسم و نام و ثروتشان را درمی نوردید که
گویی نه خانی امده و نه خانی رفته است.
تصمیم خود را گرفته و راهم را برگزیده
بودم اما چگونه و به کجا؟ از پروردگار
بزرگ یاری طلبیدم .خدا راهی نشانم
داد که بهترین بود و مکانی که برای این
فرش شایسته ترین ،تا شاید در اعتالی نام
میهن عزیزم که منت های ارزویم بود،
سهم بسیار ناچیزی داشته باشم .سپاس
بیکران راهنمایی را که هدایتم فرمود تا
بدین وسیله نام و پرچم ایران عزیزم بر
بلندای برترین دیوار سازمان ملل افراشته
گردد؛ باشد که فرزندان اینده ایران ببینند
و بدانند چگونه مادران هنرمندشان برای
هزینه تربیت و تحصیل فرزندان خویش
ساعت های بی شمار ،با انگشتان ظریف
خود البه الی نخ های ابریشم دو میلیون تار
کرک باریک تر از موی سرشان را در هر یک
مترمربع این فرش گره زده اند.
من افتخار ایشان را جاودان می دانم و
تصور می کنم شایسته بود این فرش باقی
بماند تا دانشمندان و بزرگانی از نسل ایشان
که به ان می نگرند ،به هنر توصیف ناپذیر
مادران خویش افتخار نمایند و اگر هم
قدرت شناسایی و یا مطالعه در این مورد
به خصوص را نداشته اند و یا از بینش
هنری کافی برخوردار نیستند حداقل با
فداکاری های شرافتمندانه و مشقات
غرورافرین مادران خویش ،احساس
سرفرازی نمایند. صفحه 4
هنگامی که پوستر این فرش با
شرح خصوصیات ان ارسال شده
بود روسای سازمان ،مصمم به
اویختن ان شده بودند اما جایی
نبود .اینجاست که باید بگویم
فقط تقدیر بود که می توانست
ً
قبال بهترین مکان سازمان ملل
متحد را با نصب وسایلی مانند
تلویزیون و ...برای چنین روزی
رزرو کند تا هیات رئیسه ،سازمان
را بر ان دارد با تصویب جابه جایی
اشیای مزبور فرش اهدایی مرا
بدان مکان رفیع برافرازند
تصمیم خود را گرفتم اما چگونه عمل
کنم؟ یونسکو با درک خصوصیات این
فرش ،نامه های متعددی با پوستر ان برای
سازمان ملل ارسال داشته و توصیه های
الزم را انجام داده بود اما پاسخ می دادند
هنوز مکان مناسبی یافت نشده است.
باالخره تقاضای ارسال ان رسید و من
هم بدون درنگ فرش را فرستادم .مدتی
گذشت و از من دعوت شد تا در برافراشتن
فرش افتخار همکاری داشته باشم ...
در فرودگاه دو نفر منتظر من بودند .با
اتومبیل مرا به ساختمانی در خیابان پنجم
بردند و در مدتی که انجا بودم بسیار محبت
نمودند .فردای ان روز به سازمان ملل
متحد رفتم .نقاط مختلف سازمان را گشتم
و بعد از اشنایی با انجا متوجه شدم که چه
کار بزرگی انجام گرفته است .سازمان جهانی
ملل متحد انبار عمومی یا موزه نیست که هر
کسی هر چه بخواهد اویزان کند .سازمانی
که مورد نظر جهانیان است ساختمان
محدودی است مشتمل بر سالن های
اجتماعات نمایندگان عالی رتبه جهان.
سالن سازمان ملل متحد سالن سازمان
حقوق بشر و ...راهروهای بین سالن ها و
ساختمان های وابسته ،مکان محدودی
است که توریست ها و بازدیدکنندگان
سازمان ملل در صف های طوالنی مجاز به
گردش هستند .بر دیوار این راهروها اثار
گوناگونی است که برخی کشورها به فراخور
موقعیت خود در مساحت های چند متری،
هنر ملت خود را به نمایش گذاشته اند اما
ارتفاع سقف راهروها بیش از سه متر نیست
و اویختن فرشی به طول پنج متر بدان
دیوارها میسر نیست .همچنین از قراری
که می گفتند بسیاری از یک صد و نود و
اندی کشورهای جهان باوجود مکاتبات
بسیار برای نصب اثری از کشور خود به
علت کمبود جا هنوز موفق به کسب مکانی
به مساحت دو سه مترمربع هم نشده اند و
ً
با توجه به اینکه قبال هم یک تخته قالی
توسط مرحوم دکتر مصدق از طرف کشور
ایران اهداشده و در پاسیویی اویخته اند
دیگر سهمی برای ایران باقی نمی ماند.
هنگامی که پوستر این فرش با شرح
خصوصیات ان ارسال شده بود روسای
سازمان ،مصمم به اویختن ان شده بودند
اما جایی نبود .اینجاست که باید بگویم
ً
فقط تقدیر بود که می توانست قبال بهترین
مکان سازمان ملل متحد را با نصب وسایلی
مانند تلویزیون و ...برای چنین روزی رزرو
کند تا هیات رئیسه ،سازمان را بر ان دارد
با تصویب جابه جایی اشیای مزبور فرش
اهدایی مرا بدان مکان رفیع برافرازند.
این فرش در سالنی به ارتفاع تقریبی هفت
متر در جوار یک تخته فرش اهدایی دولت
چین منقوش به دیوار چین بر دیوار اویخته
شد .محل مزبور جای پذیرایی های دبیر
کل سازمان از روسای کشورهای جهان در
بلوط
میهمانی های عمومی است .در مواقعی که
من نزدیک قالی بودم بسیاری از رهگذران
همین که می فهمیدند فرش ،تولید من
است جلو می امدند و با دست دادن و
تبریک گفتن سواالتی راجع به فرش نموده
و مرا مورد محبت قرار می دادند.
روزی به من گفتند شخصی بسیار اصرار
کرده و می خواهد تو را ببیند .در ساعت
معینی وعده گذاشتیم و امد .اسامی این
اشخاص را یادداشت نکردم و به خاطر
ندارم .مذاکراتی درباره فرش کردیم و گفتند
یکی از شخصیت های مهم و معروف امریکا
بود .در نتیجه این مالقات ها و مذاکرات
با خودم گفتم ای کاش هم میهنانم
متوجه می شدند که هنر فرش چه مقام
واالیی نزد هنرشناسان خارج داشته و
دارد؛ نه اینکه فقط جنبۀ اقتصادی ان را
بگویم که البته ان هم بسیار مهم است و
فرشی را که ما سال ها زیر پا و کفش خود
لگد کوبش کرده ایم به جان می خرند و به
مصداق «تو مو می بینی و من پیچش مو/
تو ابرو من اشارت های ابرو» در مقابل هنر
و هنرمندی های به وجود اورندگان ان سر
تعظیم فرود می اورند.
بسیار تاسف برانگیز است که با تقلب گروهی
انچنان خوار و خفیفش کنیم که فقط برای
پوشش کف اتاق و راهروها به قیمتی
حتی ارزان تر از موکت خریدوفروش شود و
شماره بیست و چهارم شهریور 1400
یا با جعل مارکی دروغ ،عاشقان این هنر
اصیل را در سراب ارزو سرگردان نماید و با
رنگ های گوناگونی که بر روی فرش های
نو می مالند ،ان را کهنه نما نموده به جای
فرش کهنه بفروشند و مردم شریف ایران
را بدنام کنند .جای بسی تاسف است که
دولتمردان ما اگر به خاطر منافع گروهی
زحمتکش ،رنج تفحصی را به خود روا
نمی دارند ،چرا حداقل برای حفظ ابروی
ملتی که خودشان نیز جزئی از ان هستند
تالش نمی کنند.
بگذریم ،موضوع سازمان ملل بود .هنگامی
که پرچم های کشورهای جهان بر بلندای
بام سازمان ملل کنار یکدیگر به اهتزاز
درمی اید همزیستی مسالمت امیز انسان ها
با معنای کامل انسانیت در نظر مجسم
می شود.
وقتی وارد شدیم به دنبال شعر بنی ادم
سعدی می گشتم که اثری نبود .سوال
کردم ،اقای ظریف گفت ما هم شنیده
بودیم بر سر در سازمان ملل متحد شعر
«بنی ادم» نوشته شده ولی سازمان که
سر دری ندارد و تمام ان را هم گشتیم،
چنین شعری نیافتیم اما چیزی که خیلی
نظر انسان را جلب می کند ،تفنگ بزرگی
است که کمر لولۀ ان را گره زده اند .یعنی راه
تیراندازی و ادم کشی را بستیم یا ببندیم.
ای کاش این را درک می کردیم».
5 صفحه 5
بلوط
شماره بیست و چهارم شهریور 1400
خانه های خدا در همسایݡگݡی ما
مروری بر مهم ترین مساجد تاریخی اصفهان
فاطمه کازرونی
مسجد را شاید بتوان مهم ترین رکن در دنیای
ً
اسالم خصوصا در سده های نخستین دانست،
در ان روزها همه چیز از مسجد شروع شده
و همه چیز هم به ان ختم می شد .مساجد
محلی برای گردهمایی مسلمین و اعالم اخبار
و حتی تصمیم گیری ها بودند.
ورود اصول معماری به ساخت و ساز مسجد را
باید مدیون ایران بدانیم .زمانی که اسالم به
ایران وارد شد و مردم ایران به این دین الهی
گرویدند ،معماران ایرانی با وام گیری از معماری
ساسانی عناصری نظیر گنبد ،ایوان و شبستان
را وارد مساجد کردند .این انقالب معماری که
در مسجد فهرج یزد اغاز و در اصفهان به اوج
خود رسید ،نقطه اغازی برای شکل گیری
برخی شاهکارهای معماری ایرانی اسالمی در
قرن های بعدی شد .در ادامه به معرفی برخی
از مهم ترین مساجد اصفهان از نظر تاریخی و
معماری خواهیم پرداخت.
مسجد جامع عتیق
یکی از مهم ترین مساجد ایران از نظر تاریخی
و معماری مسجد جامع عتیق اصفهان است
که تا به گواه تاریخ دانان تا زمان ظهور مسجد
شاه عباس در میدان نقش جهان ،مسجدی
به جامعی و کاملی ان وجود نداشته .داستان
عتیق پیچیده و اسرارامیز است ،تاریخش را
به قرن های پیش از اسالم نسبت می دهند
و ان را یک عبادگاه زردشتی می دانند؛ اما ان
چه مشخص است ساخت مسجد در سال
۱۵۶هجری قمری را نشان می دهد .این
مسجد اولین بنای اسالمی در گستره شهر
اصفهان بود و تا زمان صفوی شهر گرداگرد
مسجد جامع شکل گرفت .تاریخ این مسجد
با تاریخ اصفهان گره خورده ،هرگاه شهر
دست حاکمانی الیق بوده ،ردی از هنر بر
تن این مسجد نقش بسته و هرگاه اصفهان
بستری برای ناارامی بوده ،ردی از اتش بر
جان مسجد گذر کرده است .به عنوان مثال
در زمان ال بویه این مسجد رونق گرفت و
گنبدخانه ای به ان اضافه شد و اما سال ها بعد
مسجد جامع اصفهان توسط اسماعیلیون به
اتش کشیده شد .در طول این ۱۳۰۰سال که از
عمر مسجد می گذرد ،در هر دوره تاریخی کالبد
این مسجد شکل گرفت و ارکانی نظیر گنبد
نظام الملک و صفه های مختلف و ایوان های
ان شکل گرفتند تا همه در ساخت این شاهکار
نقش داشته باشند .با این حال ایلخانان شاید
بیشترین خدمت را به ان کردند ،در زمان
6
الجایتو محراب پرشکوهی به مسجد اضافه
شد و تزئینات اجری که سلجوقیان نهاده
بودند ،تکمیل گشت.
مسجد جامع عباسی
مسجد امام (ره) یا مسجد جامع عباسی
که در گذشته به عنوان مسجد شاه عباس
شناخته می شد ،یکی دیگر از شاهکارهای
اصفهان است .در زمان صفویه محور شهر از
میدان کهنه در شمال شرق به نقش جهان
منتقل شد و مسجد جامع عباسی نیز ساخته
شد تا مردم و کسبه تشویق به ترک اطراف
مسجد جامع عتیق و استقرار در میدان جدید
شوند .بدین ترتیب مرکز تجاری ،سیاسی و
فرهنگی اصفهان تغییر و به نقش جهان و
اطراف ان امد .در ضلع جنوبی میدان نقش
جهان ،مسجد جامع عباسی قرار گرفته که
با کاشی کاری های بی نظیر و معماری خاص
خود در ساخت فضاها تبدیل به شاهکاری در
بین مساجد دنیا شده است .ساخت مسجد
در سال ۱۰۲۰هجری به فرمان شاه عباس
اول ،در بیست و چهارمین سال سلطنت او
شروع شده و تزئینات و الحاقات ان در دوره
جانشینان او به اتمام رسید .شاه عباس
مسجد را برای شادی روح جدش ،شاه
طهماسب بنا کرد.
مسجد شیخ لطف اهلل
برادر کوچک تر مسجد جامع عباسی اگرچه
از نظر وسعت و معماری به برادر بزرگش
نمی رسد ،اما بخاطر کاشی کاری های
بی نظیرش در دنیا به عنوان یکی از نمادهای
دنیای اسالم و مساجد شناخته می شود.
بسیاری از مجله های معتبر و اشخاص
سرشناس در دنیا ،مسجد شیخ لطف اهلل را در
بین یکی از ۱۰مسجد پرشکوه و مهم دنیای
اسالم قرار دادند و از این شاهکار یاد کردند.
این مسجد به فرمان شاه عباس اول و توسط
استاد محمدرضا اصفهانی در ۱۸سال بنا شد.
معروف ترین بخش مسجد تزئینات داخلی
گنبد ان است که ان را به یکی از شاهکارهای
معماری بدل کرده و زبان و قلم از توصیف ان
ناتوان هستند .این مسجد به علت اینکه نه
مناره دارد و نه دارای شبستان ورودی (حیاط)
است و همچنین ورودی ان پله می خورد،
مشابه هیچ مسجدی نیست.
مسجد شیخ لطف اهلل به گونه ای مدرس و
مسجدی اختصاصی برای شاه و خانواده اش
بوده که پدر همسر شاه عباس برای سال های
سال در ان به درس و تدریس دین و پیشوایی
نماز مشغول بوده است.
مسجدحکیم
مسجد سازی در اصفهان تنها به شاهان و
حاکمان محدود نمی شده و اقشار مختلف
مردم در ساخت این شاهکارهای معماری
نقش داشتند .یکی دیگر از مساجد بی نظیر
اصفهان ،مسجد حکیم است که ساخت ان
را به «محمد داوود» معروف به «تقرب خان»
پزشک ویژه شاه عباس دوم و شاه صفی
نسبتمی دهند.
مسجد حکیم در نزدیکی میدان نقش جهان
و خیابان عبدالرزاق ساخته شد و کتیبه های
سردرها و ایوان های داخل این مسجد ساخت
ان را به ۱۰۶۷تا ۱۰۷۳هجری قمری نسبت
می دهند .این بنا که هشت هزار متر مربع
وسعت دارد ،با اجر ساخته شده و در ان کمتر از
تزئینات کاشی کاری مرسوم عهد صفوی دیده
می شود.
این مسجد از مساجد بدون مناره و گنبد
برجسته است که پس از دوران طالیی
کاشی کاری صفوی بار دیگر هنر اجرچینی،
گره کشی و خط بنایی را به اوج رساند.
مسجد سید
یک مسجد قجری در مرکز اصفهان که
در عصر قاجار تاکنون یکی از مهم ترین
محل های گردهمایی و برپایی نماز در شهر
است .این بنا در سده ۱۳هجری به دستور
محمد شاه قاجار و توسط محمدباقر شفتی
خیابان مسجد سید ساخته شد.
مسجد سید دارای چهار در اصلی ،دو
چهل ستون ،دو شبستان بزرگ ،یک گنبد،
سه ایوان و بیش از ۴۵حجره است ،اما مانند
مسجد حکیم مناره ندارد همچنین درون
شبستان های ان نیز به صورت بسیار محدود
کاشی کاری دیده می شود .تزئینات گل و بوته
و اسلیمی و وجود خط بنایی و خطوط دیگر از
استادان معروف دوره قاجاریه مسجد سید را
معروف و در شمار یکی از شاهکارهای معماری
عصر قاجاریه قرار داده است. صفحه 6
بلوط
ضرورت راه اندازی سامانه دوم ابرسانــݡی
به اصفهان بزرگ
مجمع عمومی صاحبان سهام شرکت اب و
فاضالب استان اصفهان به صورت ویدیو
کنفرانس برگزار و گزارش فعالیت های
شرکت در سال منتهی به پایان سال گذشته
قرائت شد و مورد تایید قرار گرفت.
معاون برنامه ریزی و اموراقتصادی شرکت
مهندسی اب و فاضالب کشور در ابتدای
این جلسه ،سال 1399را به دلیل شیوع
ویروس کرونا و کاهش میزان بارندگی ها
سالی بسیار سخت برای شرکت های اب
و فاضالب دانست و گفت :با وجود این،
مدیران و کارکنان ابفای استان اصفهان با
برنامه ریزی خوبی که داشتند موفق شدند
خدمات خود را به بهترین کیفیت ممکن به
مشترکین ارائه کنند.
مسعود خشایی همچنین به موضوع
یکپارچه سازی شرکت های اب و فاضالب
شهری و روستایی اشاره کرد و گفت :در این
زمینه نیز ابفای استان اصفهان پیشتاز بود
و از این ازمون با سربلندی بیرون امد.
مدیرعامل ابفای استان اصفهان نیز هنگام
قرائت گزارش فعالیت های هیئت مدیره
از کاهش بارندگی ها و استمرار خشکسالی
به عنوان چالش اصلی این شرکت در
تامین اب پایدار مشترکین نام برد و گفت:
تکمیل و راه اندازی سامانه دوم ابرسانی
به اصفهان بزرگ از نان شب برای استان
پهناور اصفهان واجب تر است.
هاشم امینی افزود :تامین اب شرب
جمعیتی بیش از چهار میلیون نفر از طریق
یک تصفیه خانه اب و یک سامانه ابرسانی
از نظر پدافندی کار بسیار خطرناکی است و
هر چه سریع تر باید سامانه دوم در مدار بهره
برداری قرار گیرد.
وی در عین حال از تکمیل سامانه تله متری
خطوط انتقال اب و بازسازی شبکه های
فرسوده ابرسانی در شهرها و روستاهای
تحت پوشش به عنوان راهکارهایی برای
کاهش هدررفت و جبران بخشی از کمبود
اب مورد نیاز نام برد و افزود :سال گذشته در
مدت 100روز افزون بر 300کیلومتر از خطوط
انتقال و شبکه توزیع اب روستاهای استان
مورد اصالح و بازسازی قرار گرفت که انجام
این حجم از عملیات لوله گذاری در شرایط
خاص جغرافیایی روستاهای استان و در
مدت زمان محدود ،کاری بی سابقه بود.
مدیرعامل ابفای استان اصفهان در بخش
دیگری از سخنانش به موضوع قدمت و
فرسودگی تصفیه خانه ها و شبکه جمع
اوری فاضالب شهر اصفهان نیز اشاره کرد
و گفت :یکی از برنامه های این شرکت در
سال جاری استمرار جلب سرمایه گذاری
بخش خصوصی در قالب قراردادهای بیع
متقابل BOT،و BOOبرای بازسازی و
توسعه تصفیه خانه ها و شبکه های جمع
اوری و انتقال فاضالب است /.روابط
عمومی ابفای استان اصفهان
اغاز دوره اموزش ــݡی نویسندݡگان ݡکوچک
با رویݡکرد مصرف بهینه اب
نخستین دوره اموزشی نویسندگان کوچک
با رویکرد مصرف بهینه اب در فضای مجازی
توسط ابفای استان اصفهان اغاز شد.
مدیر روابط عمومی و اموزشی همگانی شرکت
اب و فاضالب استان اصفهان گفت :با
شیوع ویروس کرونا و محدودیت در برگزاری
دوره های اموزشی به صورت چهره به چهره،
ابفای اصفهان دوره اموزشی نویسندگان
کوچک ویژه رده سنی 9تا 16سال را به
صورت مجازی برگزار می کند.
مهرداد خورسندی افزود :در این دوره اموزشی
که از ابتدای شهریورماه جاری اغاز شده
است نه تنها کودکان و نوجوانان با فرهنگ
مصرف بهینه اب اشنا می شوند بلکه فن و
هنر چگونه نوشتن را هم به طور تخصصی
زیر نظر استادان مجرب می اموزند .وی اعالم
کرد :دست نوشته های کودکان حاضر در این
دوره اموزشی می تواند منبع بسیار خوبی برای
اموزش دیگران باشد چرا که با زبان کودکانه،
مردم را ترغیب به مصرف بهینه اب می کند.
مدیر روابط عمومی و اموزشی همگانی شرکت
اب و فاضالب استان اصفهان عنوان کرد :در
نخستین دوره اموزشی نویسندگان کوچک
نزدیک به 30نفر ازکودکان و نوجوانان به
صورت انالین تحت اموزش مبانی نویسندگی
قرار می گیرند .وی افزود :این دوره در قالب
5جلسه دو ساعته و به صورت رایگان برای
عالقه مندان برگزار می شود.
مدیر روابط عمومی و اموزشی همگانی شرکت
اب و فاضالب استان اصفهان خاطرنشان
ساخت :در پایان این دوره اموزشی ،اثار برتر
کودکان در قالب داستان های کوکانه منتشر
و در برنامه رادیویی جاری حیات نیز در
بخش "حرف راست را از بچه بشنو" با صدای
نویسنده مطلب پخش می شود.
شماره بیست و چهارم شهریور 1400
خبر
ضرورت شست و شوی مخازن
ذخیره اب
مدیر مرکز پایش و نظارت بر کیفیت اب
و فاضالب ابفای استان اصفهان با اشاره
به نشر کلیپ هایی در فضای مجازی
مبنی بر وجود جلبک و حشرات موذی
در اب شرب گفت :اب موجود در شبکه
ابرسانی به دلیل انجام عملیات تصفیه و
فرایند کلر زنی ،فاقد هرگونه الودگی است
و بررسی های میدانی نشان می دهد
متاسفانه تعداد زیادی از مخازن ذخیره
اب خانگی که روی پشت بام ها قرار
دارندسال هاستموردبازدیدقرار نگرفته
و به همین دلیل جلبک ها و حشرات در
ان ها رشد کرده اند .فهیمه امیری از
مشترکین این شرکت خواست به طور
هفتگی از مخازن ذخیره اب بازدید کرده
و از بسته بودن درب ان مطمئن شوند.
وی در عین حال به شهروندان توصیه
کرد به صورت دوره ای و ماهیانه نسبت
به شست و شوی مخازن ذخیره اب با
استفاده از محلول پرکلرین و اب ژاول
اقدام کنند تا از لزج شدن و تغییر طعم
و بوی اب جلوگیری شود.
قدردانـݡی مدیرݡکل دفتر بازرسـݡی
استانداری ازابفای استان
مدیرکل دفتر بازرسی ،مدیریت عملکرد
و امور حقوقی استانداری اصفهان
از تالش های مدیرعامل ،معاونان
و مدیران این شرکت در برگزاری
دیدارهای مردمی به صورت منظم
تجلیل کرد .صادق کرمی در دیدار با
مدیرعامل شرکت اب و فاضالب استان
اصفهان گفت :ارزیابی های صورت
گرفته توسط بازرسان استانداری
نشان می دهد بخشنامه استاندار در
خصوص دیدارهای چهره به چهره
مدیران با مردم به خوبی و در کمال
نظم به صورت هفتگی در این شرکت
اجرایی شده است .وی تالش مدیران
و کارکنان ابفای استان اصفهان را در
تامین اب شرب پایدار شهروندان و
روستائیان ستود و گفت :توزیع عادالنه
اب بین مردم با وجودکاهش بارندگی ها
و کمبود شدید اب ،کاری بسیار سخت
و دشوار است که خوشبختانه شرکت اب
و فاضالب استان اصفهان در تابستان
امسال از این ازمون سربلند بیرون امد.
وی در پایان با اهدای لوح تقدیری
به مدیرعامل ابفای استان اصفهان
از خدمات وی و کارکنان این شرکت
قدردانی کرد.
7 صفحه 7
شماره فا کس03135236978 :
ماهنامه اجتماعی ،اقتصادی بلوط
شماره تماس و تلگرام09333928637 :
مدیر مسئول و صاحب امتیاز :مهری مصور
ادرس :خیابان جی ،اباذر ،25دفتر ماهنامه بلوط
زیر نظر شورای سردبیری
شهریور 1400شماره 24
مدیر اجرایی :محمد مصور
کد پستی8159843355 :
مدیر هنری :علیرضا مظاهری
چاپ :چاپخانه ایمان ،خیابان سلمان
ماهنامه بلوط ،نشریه ای
مستقل است که به هیچ ارگان،
سازمان یا نهادی وابسته
نیست و مطالب ان بیانگر ارای
نویسندگان ان است.
بهره برداری از 23طرح ابرسان ــݡی شهری و روستای ـ ــݡی در هفته دولت
مدیرعامل ابفای استان اصفهان خبر داد
مدیرعامل ابفای استان اصفهان از بهره
برداری همزمان 23طرح ابرسانی شهری و
روستایی در هفته دولت خبر داد.
هاشم امینی گفت :این طر ح ها را شرکت اب
و فاضالب استان اصفهان با صرف هزینه ای
بالغ بر 318میلیارد و 500میلیون تومان در 9
شهر و 36روستای شهرستان های اصفهان،
بوئین و میاندشت ،چادگان ،خوانسار،
شاهین شهر ،فریدن ،فالورجان ،لنجان،
نطنز ،ورزنه ،کوهپایه ،نجف اباد و گلپایگان
اجرا کرده است.
وی افزود :طر ح های یاد شده شامل اجرای
83کیلومتر خط انتقال اب شهری و 38
کیلومتر خط انتقال اب روستایی ،اصالح و
توسعه 17کیلومتر شبکه توزیع اب روستایی،
احداث 11مخزن زمینی با ظرفیت 10هزار و
350مترمکعب ،احداث 6ایستگاه پمپاژ اب،
احداث و تجهیز مجموعه ازمایشگاه های
فیزیکو شیمیایی و میکروبیولوژی اب
چاه های فلمن ،نجف اباد ،گلپایگان و
شاهین شهر ،ازمایشگاه فاضالب تصفیه خانه
سده لنجان و اجرای طرح تله متری در دو
مجتمع ابرسانی روستایی است.
مدیرعامل ابفای استان اصفهان گفت:
از جمله مهم ترین طر ح هایی که با تالش
کارکنان این شرکت اجرا شده و در هفته دولت
امسال به بهره برداری می رسد ،می توان به
اجرای خط ابرسانی اضطراری به اصفهان
بزرگ به طول 12/3کیلومتر و قطر 1400
میلیمتر ،خط ابرسانی به شهرهای باغشاد و
باغبهادران و روستاهای مسیر از تصفیه خانه
باباشیخعلی به طول 18کیلومتر و قطر 200
و 500میلیمتر و خط انتقال اب به مورچه
خورت به طول 44کیلومتر و قطر 200و 300
میلیمتر اشاره کرد .وی به طر ح های ابرسانی
روستایی نیز اشاره کرد و گفت :با بهره برداری
از این طر ح ها ،ابرسانی سیار به 25روستا
حذف و در مجموع اب شرب پایدار برای 36
روستا از جمله مجتمع روستایی قلعه زنبور
چادگان شامل 15روستا و مجتمع روستایی
گلسار خوانسار شامل 6روستا تامین می شود.
امینی در بخش دیگری از سخنانش به
طر ح های در حال اجرای بخش فاضالب نیز
اشاره کرد و گفت :مراحل اجرای 190کیلومتر
شبکه جمع اوری فاضالب با قطرهای 200
تا 1400میلیمتر در نقاط مختلف استان
با هزینه 380میلیارد تومان ،احداث 7
ایستگاه پمپاژ در شهرستان های اصفهان،
فالورجان ،مبارکه و لنجان و همچنین
احداث تصفیه خانه های فاضالب چادگان،
بویین میاندشت ،تیران ،نطنز و فوالدشهر در
مجموع به ظرفیت تصفیه 11هزار و 580متر
مکعب فاضالب در شبانه روز به مراحل پایانی
خود نزدیک می شود که امیدواریم تعدادی
از ان ها در دهه مبارک فجر امسال به طور
رسمی به بهره برداری برسد.
فهرست 23پروژه ابرسانی اماده افتتاح ابفای استان اصفهان در هفته دولت 1400
ردیف
عنوان پروژه
اقدامات انجام شده
هزینه اجرا (میلیون ریال)
حوزه شهری
1
خط اضطراری ابرسانی به اصفهان بزرگ
لوله گذاری خط انتقال اب با قطر 1400میلیمتر به طول 12300متر
1.900.000
2
ابرسانی به باغ بهادران و باغشاد و روستاهای واقع در مسیر
لوله گذاری خط انتقال اب به طول 18000متر ،احداث 5باب مخزن ذخیره اب با
مجموع ظرفیت 6500مترمکعب ،احداث یک ایستگاه پمپاژ اب
390.000
3
ازمایشگاه فیزیکوشیمیایی و میکروبیولوژی اب در شهرستان های
اصفهان ،نجف اباد ،گلپایگان ،شاهین شهر و فاضالب سده لنجان
احداث و تجهیز 5ازمایشگاه تخصصی اب و فاضالب
157.000
4
ابرسانی به مورچه خورت
لوله گذاری خط انتقال اب به طول 44000متر ،احداث یک ایستگاه پمپاژ اب
560.000
5
ابرسانی به 36روستا در 10شهرستان اصفهان ،بویین میاندشت،
چادگان ،خوانسار ،شاهین شهر ،فریدن ،فالورجان ،کوهپایه ،نطنز،
ورزنه
حوزه روستایی
لوله گذاری خط انتقال اب به طول 37600متر ،اصالح و توسعه شبکه توزیع اب
به طول 16900متر ،احداث 3باب مخزن ذخیره اب با مجموع ظرفیت 1850
مترمکعب ،احداث 2ایستگاه پمپاژ اب ،اجرای سامانه تله متری در دو مجتمع
ابرسانیروستایی
178.000 صفحه 8