ماهنامه بلوط شماره 5 - مگ لند
0

ماهنامه بلوط شماره 5

ماهنامه بلوط شماره 5

ماهنامه بلوط شماره 5

‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫ماهنامه سراسری شماره پنجـم دی ‪ 2000 97‬تومان‬ ‫هتل جهانِ نصف جهان‬ ‫پرونده ویژه هتل صـد ساله اصفهان‬ ‫روایتی دست اول از هتل جهان‬ ‫گذار شبانه در چهارباغ برای پیدا کردن یک مقصد‬ ‫امروز هتل جهان در پرده فراموشی!‬ ‫دیروز پرده رستم و سهراب‬ ‫جهان داستانی هتل جهان‬ ‫بازافرینی هتل قدیمی اصفهان به روایت علی خدایی‬ صفحه 1 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫جهان نصف جهان‬ ‫هتل‬ ‫ِ‬ ‫احیاء میراث بدنه غربی چهارباغ در انتظار نظر مالک‬ ‫شیرین مستغاثی‬ ‫نام هتل جهان یاداور حضور چهره های شاخصی‬ ‫همچون پروفسور پوپ‪ ،‬صادق هدایت و عارف‬ ‫قزوینی است که روزگاری در چهارباغ خاطره‬ ‫میهمان هتلی بوده اند که ابتدا با نام هتل‬ ‫امریک اصفهان شناخته می شد‪.‬‬ ‫ساختمان این هتل که در قسمت غربی چهارباغ‬ ‫و درست مقابل بین بازار هنر و مدرسه چهارباغ‬ ‫قرار گرفته است‪ ،‬در سال ‪ ۱۳۰۷‬ابتدا با نام‬ ‫«هتل امریک» توسط «تونی هوانسیان» از‬ ‫ارامنۀ اصفهان و موسس نخستین عکاسخانه‬ ‫اصفهان افتتاح شد‪.‬‬ ‫هتل جهان که از معماری نئوکالسیک برخوردار‬ ‫است‪ ،‬دارای سقفی سنتوری است و در مجموع‬ ‫‪ 44‬اتاق دارد که ‪ 32‬اتـاق در ضلع شرقـی ان‬ ‫ساخته شده که این بخش سه طبقه است و‬ ‫‪ 12‬اتاق نیز در ضلع غربی ان قرار دارد که‬ ‫این ضلع نیز دارای دوطبقه است‪ .‬به مرور‬ ‫زمان و با تشکیل شرکت علمیه در ایران که‬ ‫دارای کمیسیون های متعددی بود‪ ،‬هتل جهان‬ ‫‪ 20‬سال به مکانی برای کمیسیون تئاتر تبدیل‬ ‫و نمایش های مختلفـی در تاالر این هتـل‬ ‫برگزار شد‪ .‬این هتل از سال ‪1363‬به خوابگاه‬ ‫دانشجویان پسر دانشگاه هنر اصفهان تبدیل‬ ‫شد و بعد از ان نیز بدون کاربـری باقی مانـد‬ ‫و این رها شدن موجبات تخریب بیشتر ان را‬ ‫فراهم کرد‪.‬‬ ‫اگرچه بناهای تاریخی بدنه غربی چهارباغ به‬ ‫اندازه بدنۀ شرقی ان نیست اما حضور هتل‬ ‫جهان به عنوان یکی از داشته های ارزشمند‬ ‫چهارباغ به شمار می رود که مرمت و احیای‬ ‫ان نه تنها به دلیل جایگاه تاریخی و به عنوان‬ ‫‪2‬‬ ‫نخستین هتل اصفهـان همـواره مورد تاکید‬ ‫کارشناسـان بوده است بلکه جایگاه این هتل‬ ‫در بدنه غربی چهارباغ می تواند بر بسیاری از‬ ‫مرمت ها و بازسازی ها در چهارباغ اثرگذار باشد‬ ‫چراکه حضور این عمارت می تواند به عنوان‬ ‫یکی از جلوه های زیبایی بدنۀ غربی چهارباغ‬ ‫درنظرگرفته شده و سایر بناهای این قسمت از‬ ‫خیابان تاریخی چهارباغ نیز هماهنگ با هتل‬ ‫جهان طراحی شوند؛ لذا استحکام بخشی این‬ ‫ساختمان ازجمله اقداماتی است که می تواند به‬ ‫احیای بسیاری از بخش های محدوده چهارباغ‬ ‫منتهی شود‪.‬‬ ‫اغاز طرح احیا‬ ‫اردیبهشت ماه سال جاری بود که «مهدی‬ ‫مقدری» سخنگوی وقت شورای اسالمی شهر‬ ‫اصفهان از احیای هتل جهان خبر داد و با بیان‬ ‫اینکه هتل جهان دیگر یک غفلت تاریخی‬ ‫نخواهد بود از گفتگو با مالکان این هتل و‬ ‫احیا و مرمت ان به منظور ادامه کاربری این‬ ‫ساختمان به عنوان هتل خبر داد و تاکید کرد‬ ‫که در احیای هتل جهان هیچ گونه تخریبی در‬ ‫دستور کار نیست‪.‬‬ ‫«سعید سهرابی» نیز در همان زمان ضمن‬ ‫اعالم مکاتبه با شهـردار منطقه یک اصفهان‬ ‫در خصوص ارایه مجوز الزم برای احیای هتل‬ ‫جهان و با تاکید بر اختصاص کاربری هتل بر‬ ‫این ساختمان‪ ،‬از امکان تخریب بخش پشتی‬ ‫هتل جهان که به دوران پهلوی دوم تعلق دارد‬ ‫در جریان مرمت ان و ایجاد سازه ای جدید در‬ ‫این بخش هتل خبر داد هرچند که تصمیم‬ ‫نهایی را منوط به ارایۀ نظر مالک دانسته بود‪.‬‬ ‫صدور تمام مجوزها برای احیای هتل‬ ‫جهان‬ ‫حال که به پایان نیمه نخست سال ‪ 97‬نزدیک‬ ‫شده ایم‪ ،‬سعید سهرابی مدیر طرح عالی چهارباغ‬ ‫اظهار می کند‪« :‬تمام مجوزها حتی خارج از نوبت‬ ‫در خصوص مرمت و احیای هتل جهان توسط‬ ‫شهرداری و اداره کل میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع‬ ‫دستی و گردشگری استان اصفهان اخذ شده اما‬ ‫چون این هتل مالک خصوصی دارد ما بیشتر از‬ ‫این نمی توانیم جلو برویم‪».‬‬ ‫وی می افزاید‪« :‬احیای این ساختمان و کاربری‬ ‫مجدد ان به عنوان هتل‪ ،‬یک مقدار تغییر نقشه‬ ‫داشته است ازجمله مالک ان تصمیم دارد در‬ ‫قسمت ورودی یعنی البی هتل ان تغییراتی‬ ‫انجام دهد و بحث هایی درخصوص طراحی‬ ‫داخلی ان نیز وجود داشته است البته درحال‬ ‫حاضر ظاهرا مالک هتل جهان مسافرتی داشته‬ ‫و اینکه موضوع مرمت و احیای این هتل به‬ ‫تاخیر افتاده دست خود مالک است و انچه که‬ ‫ما می توانستیم انجام بدهیم در خصوص ارایۀ‬ ‫مجوز‪ ،‬همه مجوزها صادر شده و منتظر نظر‬ ‫مالک هستیم که نقشه را ارایه کند و کار شروع‬ ‫شود‪».‬‬ ‫سهرابی درخصوص اینکه ایا بخشی از هتل‬ ‫جهان در جریان مرمت و احیای ان تخریب‬ ‫خواهد شد‪ ،‬تصریح می کند‪« :‬بخش غیرتاریخی‬ ‫این هتل که و ثبت میراث فرهنگی نیست قطعا‬ ‫تخریب می شود که شامل بخشی از حیاط ان‬ ‫است که به دوره پهلوی اول تعلق دارد‪ ،‬اما‬ ‫قسمت هایی از ان که ثبت میراث است قطعا باید‬ ‫حفظ شود چرا که شهرداری باتوجه به مجوزهای‬ ‫میراث فرهنگی‪ ،‬پروانه صادر خواهد کرد‪».‬‬ ‫مدیـر طـرح عالی چهاربـاغ تصریـح می کند‪:‬‬ ‫«ممکن است مالک منصرف شود یا بگوید فعال‬ ‫پولی ندارد‪ ،‬در هر حالت هتل جهان در مالکیت‬ ‫شهرداری‪ ،‬اداره میراث فرهنگی یا هیچ سازمان‬ ‫دیگری نیست و مالکیت خصوصی دارد و مالک‬ ‫باید تصمیم نهایی را بگیرد‪».‬‬ ‫تامین مسایل مالی مرمت هتل‬ ‫مصطفی فتحی نماینده مالک خصوصی هتل‬ ‫جهان می گوید‪« :‬مالک هتل جهان‪ ،‬شخص‬ ‫خاصی نیست بلکه مالک ان شرکت اندیشه رفاه‬ ‫زائر است که توسط اعضای یک خانواده اداره‬ ‫می شود و مسئول اصلی شرکت درحال حاضر‬ ‫برای درمان بیماری در خارج از کشور به سر‬ ‫می برند و تا دو هفته دیگر به ایران بازخواهند‬ ‫گشت و اولین جلسه درخصوص احیای هتل‬ ‫جهان با مشاوران و مرمتگران صاحب نظر که‬ ‫مورد تایید مالک است‪ ،‬برگزار می شود‪».‬‬ ‫وی می افزاید‪« :‬بنا بر مباحثی که پیش از این‬ ‫مطرح شده است‪ ،‬در قسمت قدیمی این هتل‬ ‫تغییری ایجاد نخواهد شد اما درخصوص قسمت‬ ‫ورودی هتل از این مشاوران نظرخواهی خواهد‬ ‫شد؛ ضمن اینکه مسایل مالی برای مرمت‬ ‫بخش تاریخی هتل نیز درحال تامین است‪».‬‬ ‫هتل امریک اصفهان که بعدها به هتل فردوسی‬ ‫و سپس هتل جهان تغییر نام داد‪ ،‬به عنوان‬ ‫اثری شاخص در بدنه غربی خیابان چهارباغ‬ ‫بشمار رفته و امید است تا با مرمت و احیای‬ ‫هتل جهان به عنوان یکی از معدود بناهای‬ ‫تاریخی قسمت غربی جهارباغ‪ ،‬حیات دوباره‬ ‫این محدوده تاریخی‪ ،‬شایسته نام نصف جهان‬ ‫باشد‪.‬‬ صفحه 2 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫روایتی دست اول از هتل جهان‬ ‫گذار شبانه در چهارباغ برای پیدا کردن یک مقصد‬ ‫مهری مصور‬ ‫جماعتی که روزانه از خیابان‬ ‫چهارباغ عباسی عبور می کنند‪،‬‬ ‫شاید هیچ وقت هتل جهان را‬ ‫ندیده باشند‪ .‬درخت های چهارباغ‬ ‫جلوی نمای باالخانه های سراسر‬ ‫خیابان را گرفته اند و اگر کنار‬ ‫بازار هنر به خیابان روبرو نگاه‬ ‫کنید‪ ،‬سر در هتل را خواهید دید‪،‬‬ ‫البته ان هم فقط در روز‪.‬‬ ‫در تاریک روشنای هوا وارد‬ ‫چهارباغ می شویم‪ .‬در عکس هایی‬ ‫که از هتل جهان دیده ایم‪،‬‬ ‫سر در هتل باالی سر یک‬ ‫فروشگاه لوازم خانگی است اما در‬ ‫چهارباغی که مغازه هایش یک در‬ ‫میان به بستنی و ابمیوه فروشی‬ ‫یـا فست فودی تغییـر کاربـری‬ ‫داده اند‪ ،‬فروشگاه لوازم خانگی‬ ‫پیدا نشد‪ ،‬در همان محدوده ای‬ ‫که حدس می زنیم‪ ،‬موقعیت هتل‬ ‫جهـان باشد‪ ،‬از فروشنـده های‬ ‫مغازه هـای اطـراف ادرس هتـل‬ ‫را می پرسیم اما بعضی هایشان‬ ‫می گویند اطالعی ندارند و برخی‬ ‫دیگر هم تاکید دارند که چهارباغ‬ ‫چنین هتلـی نیست و ادرس‬ ‫اشتباهی داده اند‪.‬‬ ‫در حین جستجو برای پیدا کردن‬ ‫ادرس به عتیقه فروشی قدیمی‬ ‫برخورد می کنیم و تصورمان‬ ‫بر این است که فروشنده مسن‬ ‫ان اطالعی از هتل جهان دارد‪،‬‬ ‫پیش بینی مان هم درست از اب‬ ‫در می اید‪ ،‬پیرمرد عتیقه فروش‬ ‫مستاجر نیم قرن مستاجر هتل‬ ‫جهان بوده است‪.‬‬ ‫سلیمان صدیق پور با مهارتی که در فیروزه کوبی‬ ‫دارد‪ ،‬در نمایشگاه های زیادی شرکت داشته و از‬ ‫مقامات تقدیرنامه دریافت کرده اما تغییر دوره‬ ‫و زمانه و زدن دزد به مغازه اش باعث شد تا در‬ ‫مغازه اش بیشتر عتیقه بفروشد و مشتریان هم‬ ‫بیشتر از ویترین به مغازه اش نگاه می کنند تا خرید‪.‬‬ ‫‪ 53‬سال پیش به این مغازه امده و سرقفلی اش را‬ ‫گرفته است برای فروش سوغات اصفهان و صنایع‬ ‫دستی‪ .‬چند سالی بعد از اینکه در این مغازه مستقر‬ ‫شده‪ ،‬سر در بازار هنر را ساخته اند و هر روز در‬ ‫محل کارش شاهد این ماجرا بوده است‪.‬‬ ‫رستوران جهان‪ ،‬کفش فروشی‪ ،‬گاراژ میهن نور و‬ ‫نقره فروشی دیگر مغازه های اطراف هتل بوده اند‬ ‫که ان ها سرقفلی را از مالک هتل گرفته بودند و‬ ‫بعدها از وراث او‪« :‬هتل جهان‪ ،‬سه هزار و سیصد‬ ‫چهار صد متر بود‪ ،‬تونی هاوانسیان مالک هتل بود‬ ‫و ان زمان ها مسافران خارجی و داخلی زیادی به‬ ‫هتل می امدند‪ ،‬البته مسافرهای ثروتمندی نبودند‪،‬‬ ‫بیشتر مردم متوسط جامعه‪ .‬تا زمانی که تونی زنده‬ ‫بودم‪ ،‬اجاره را به او می دادم و بعد که مرد‪ ،‬به‬ ‫وراثش و بعدها به حساب صندوق می ریزم‪».‬‬ ‫با اینکه سال ها می گذرد‪ ،‬اما ذهنش را که جستجو‬ ‫می کند‪ ،‬خاطراتی از تونی پیدا می شود‪« :‬خیلی فرد‬ ‫منضبطی بود‪ ،‬در دفتر کارش در هتل پشت میز‬ ‫او را می دیدیم‪ .‬بچه نداشت و زن و بچه های‬ ‫خواهرش با او زندگی می کردند‪ .‬می گفتند وصیت‬ ‫کرده هتل به خانواده و دختر خوانده اش برسد‪.‬‬ ‫تونی و زنش چون بچه نداشتند‪ ،‬دختری از اهالی‬ ‫چهارمحال و بختیاری را به فرزندی قبول کردند‪.‬‬ ‫دختر بسیار زیبا و با ادبی بود‪ .‬به دبیرستان رودابه‬ ‫می رفت که در خیابان شیخ بهایی بود‪ .‬ان زمان ها‬ ‫رسم بود در مدرسه فرانسه می خواندند‪ .‬بعضی‬ ‫وقت ها که به مغـازه مـن می امد‪ ،‬خیلی خـوب‬ ‫فرانسه حرف می زد‪ ،‬من هم کم و بیش برخی‬ ‫از حرف هایش را می فهمیدم‪ .‬بعدها شنیدم که با‬ ‫ژروژیک (هرچه فکر می کند‪ ،‬فامیلش را به یاد‬ ‫نمی اورد) ازدواج کرده و شوهرش نماینده ارامنه‬ ‫در مجلس شد‪».‬‬ ‫از جمع مغازه دارهای اطراف هتل جهان‪،‬‬ ‫پیرمرد کلیمی تنها بازمانـده ان هاست و مغـازه‬ ‫عتقیقـه فروشـی او تنها یادگـاری است از هتلی‬ ‫که روزی از مهمان های سرشناس داخلی و خارجی‬ ‫زیادی میزبانی کرده بود‪« :‬من خودم یادم نمی اید‬ ‫اما از دیگران شنیده بودم که صادق هدایت مدتی‬ ‫در این هتل سکونت داشته و از خاطراتش در این‬ ‫هتل نوشته است‪».‬‬ ‫روزگار رفته چهارباغ تصویری از دوران رونق‬ ‫خیابان قدیـمی اصفهانـی هاست‪ « :‬در گذشتـه ها‬ ‫کالس چهارباغ خیلی باال بود‪ ،‬بهترین نقاش ها‬ ‫ابرنگ کشور در این خیابان مغازه داشتند و کادر‬ ‫می کردند‪ .‬میناتوریستی بود که از ژنرال دوگل‬ ‫مدال گرفته بود‪ .‬چند انتیک فروشی معروف هم‬ ‫در این خیابان بود که مشتریان خاص خودشان را‬ ‫داشتند‪ ،‬انتیک فروشی یادگار‪ ،‬ساسون و برادران‬ ‫خلیل‪ .‬بقالی معروفی هم نزدیک گز صفویه بود‪.‬‬ ‫کافه پولونیا بهترین کیک و بستنی ها را داشت و‬ ‫هاراپتیان مغازه ای داشت که در ان کار موسیقی‬ ‫می کرد‪».‬‬ ‫روزگاری فرهنگ نصف جهان هم به چهارباغ‬ ‫گره خورد بود‪« :‬سینـما ایـران و سینما مایاک‬ ‫فیلم های روز را نمایش می دادند‪ .‬ناصر فرهمند و‬ ‫گروهش در تئاتر اجرا می کردند و مردم به چهارباغ‬ ‫می امدند تا تئاتر کمدی و انتقادی تماشا کنند‪.‬‬ ‫تخت جمشید در اتـش یکی از این تئاترها بود‪،‬‬ ‫در کریدورهای سالن تئاتر عکس های نمایش را‬ ‫زده بودند‪».‬‬ ‫در سال هایی که در چهارباغ کاسبی کرده‪ ،‬چهره های‬ ‫معروفی به این خیابان رفت وامد کرده اند‪ ،‬ویل‬ ‫دورانت‪ ،‬صدراعظم المان‪ ،‬ژنـرال دوگل‪ ،‬ایزن‬ ‫هاور‪« :‬وقتی ژنرال دوگل‪ ،‬ایزن هاور به چهارباغ‬ ‫امدند‪ ،‬من هنوز مغازه نداشتم اما خبردار شدم که‬ ‫می ایند و ان ها را هم دیدم‪ .‬ان زمان از فرودگاه‬ ‫می امدند تا سی و سه پل و بعد چهارباغ‪ .‬هتل‬ ‫جهان و هتل کسرا ان موقع هتل های خب‬ ‫اصفهان بودند‪ .‬من خاکبرداری جلوی هتل شاه‬ ‫عباس را یادم است‪ .‬می گفتند شرکت خارجی قرار‬ ‫است این هتل را احیا کند و ‪ 500‬هزار تومان هم‬ ‫خرجش بود‪ 500 .‬هزار تومان خیلی بود‪ ،‬ان موقع‬ ‫دالر ‪ 6‬تومن و هفت هزار شاهی بود‪ .‬ان موقع با‬ ‫‪ 50‬هزار تومان می شد یک خانه ‪ 700‬متری در‬ ‫خیابان عالم ارا خرید‪».‬‬ ‫حرف از چهاربـاغ دوباره به هتـل جهـان می رسد‪،‬‬ ‫از اینکه تاالر پذیرایی بوده و افرادی که وضع‬ ‫مالی خوبی داشته اند‪ ،‬مهمانی ها و عروسی هایشان‬ ‫را در ان برگزار می کردند اما بیشتر مردم عادی که‬ ‫از چهارباغ عبور می کردند‪ ،‬تجربه چایی و کیک‬ ‫عصرانه در هتل را دارند‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫امروز هتل جهان در پرده فراموشی!‬ ‫دیروز پرده رستم و سهراب‬ ‫شاهین سپنتا و مهرناز شهباز‬ ‫پیش از این که‬ ‫کاروان سرای عباسی به‬ ‫هتل شاه عباس (مهمان‬ ‫سرای عباسی) تبدیل شود‬ ‫(سال ‪ 1336‬خورشیدی)؛‬ ‫هتل «امریک» که بعدها به‬ ‫«هتل فردوسی» و «هتل‬ ‫جهان» تغییر نام داد‪ ،‬در‬ ‫سال ‪ 1307‬خورشیدی‬ ‫ساخته شد‬ ‫از مجموع باغها و سردرهای‬ ‫دو سوی چهارباغ تنها‬ ‫باغ بلبل و ویرانههای‬ ‫سردر باغ خیمه گاه باقی‬ ‫مانده است‪ .‬این عمارت با‬ ‫معماری نئوکالسیک‪ ،‬سقف‬ ‫سنتوری شکل به همراه‬ ‫نقوش گیاهی و ایوانهای‬ ‫گشوده با ستونهای مزیّن‪،‬‬ ‫در میانه بدنه غربی چهارباغ‬ ‫خودنمایی میکند و در سال‬ ‫صدها گردشگر را مشتاق‬ ‫دیدار خود میسازد؛ اما در‬ ‫حال حاضر این بنا متروک‬ ‫شده و قسمتی از ان به دو‬ ‫واحد تجاری و بخشی به‬ ‫انبار کاال تبدیل شده است‪.‬‬ ‫‪4‬‬ ‫اوج معماری و کمال شهرسازی ایرانی در اصفهان ضرورت بنا کردن‬ ‫مهمان خانه ای جهت اقامت گردشگران و پژوهندگان هنر و معماری را‬ ‫در اوایل دوره پهلوی پررنگ تر می ساخت‪ ،‬از این روی پیش از این که‬ ‫کاروان سرای عباسی به هتل شاه عباس (مهمان سرای عباسی) تبدیل‬ ‫شود (سال ‪ 1336‬خورشیدی)؛ هتل «امریک» که بعدها به «هتل‬ ‫فردوسی» و «هتل جهان» تغییر نام داد‪ ،‬در سال ‪ 1307‬خورشیدی‬ ‫ساخته شد‪.‬‬ ‫چهارباغ اصفهان اولین خیابان طراحی شده با فضاهای ارگانیک و‬ ‫متناسب شهری در ایران است‪ .‬خیابانی تکامل یافته که فراتر از محل‬ ‫رفت و امد سواره ها و پیاده ها بودن‪ ،‬به سبب داشتن باغ های فراخ‪،‬‬ ‫کوشک ها‪ ،‬حوض ها و سردرهای ُپرشکوه دارای کاربری تفریحی و‬ ‫گردشگری نیز بوده است‪ .‬از عناصر یاد شده که خاص خیابان چهارباغ‬ ‫بوده چیز زیادی باقی نمانده است؛ باغ ها و سردرها ویران شده و‬ ‫جای انها را بناهایی با کاربری های تجاری و مسکونی گرفته است‪.‬‬ ‫مدرسه چهارباغ‪ ،‬بازارچه بلند‪ ،‬کاروان سرای عباسی (مجموعه مادر شاه)‬ ‫از عناصری بودند که در دوره هایی متاخرتر از سال ساخت چهارباغ‬ ‫(‪1000‬هجری قمری) در این خیابان ساخته شدند؛ عناصری که پس‬ ‫از شروع دوران تخریب ها در چهارباغ تاکنون به زنده نگهداشتن این‬ ‫خیابان کمک زیادی کرده اند‪.‬‬ ‫از مجموع باغ ها و سردرهای دو سوی چهارباغ تنها باغ بلبل و‬ ‫ویرانه های سردر باغ خیمه گاه باقی مانده است‪ .‬این عمارت با معماری‬ ‫نئوکالسیک‪ ،‬سقف سنتوری شکل به همراه نقوش گیاهی و ایوان های‬ ‫گشوده با ستون های مز ّین‪ ،‬در میانه بدنه غربی چهارباغ خودنمایی‬ ‫می کند و در سال صدها گردشگر را مشتاق دیدار خود می سازد؛ اما در‬ ‫حال حاضر این بنا متروک شده و قسمتی از ان به دو واحد تجاری و‬ ‫بخشی به انبار کاال تبدیل شده است‪.‬‬ ‫بنای اصلی هتل جهان ساختمانی سه طبقه در ضلع شرقی با حدود ‪32‬‬ ‫اتاق و مشرف به چهارباغ است و ساختمان دو طبقه دیگری با حدود‬ ‫‪ 12‬اتاق در ضلع غربی ان موجود است‪ .‬این بنا دارای راه روهای تنگ‪،‬‬ ‫تاق های بلند و اتاق هایی با قاب پوش ها و سقف پوش های تخته ای است‪.‬‬ ‫این سبک معمـاری در قسمت هایی از بیمارستـان مسیح و همچنین‬ ‫مدرسه ستاره صبح در خیابان سید علی خان فعلی نیز دیده شده است‪.‬‬ ‫پرده های «رستم و سهراب» در هتل جهان‬ ‫«تونی هوانسیان» یکی از ارامنه سرشناس اصفهان بود که خدمات‬ ‫ارزشمندی به اصفهان داشت‪ .‬تونی در روستای هزارجریب شهرستان‬ ‫فریدن در یک خانواده تهیدست دیده به گیتی گشود و دوران کودکی‬ ‫خود را به کار گذراند‪ .‬او در جوانی نزد یک بازرگان المانی به نام‬ ‫«گایر» کار می کرد‪ .‬گایر‪ ،‬هنگام رفتن از ایران‪ ،‬دوربین عکاسی خود را‬ ‫به تونی داد و به این ترتیب پای او را به دنیای عکاسی باز کرد‪ .‬تونی‬ ‫نخستین عکاس حرفه ای اصفهان شد و از سوی ظل السلطان‪ ،‬حاکم‬ ‫اصفهان در دوره ناصرالدین شاه برای عکاسی به دربارخوانده شد و‬ ‫عکس های زیادی از ظل السلطان و خانواده اش تهیه کرد‪.‬‬ ‫تونی هوانسیان با اندوخته ای از تجربیات در عکاسی‪ ،‬نخستین‬ ‫عکاس خانه را در اصفهان تاسیس کرد‪ .‬او در زمینه های دیگری هم‬ ‫پیشتاز بود؛ او بنیانگذار اولین درشکه خانه و کارخانه لیموناد سازی در‬ ‫جلفا و اولین وارد کننده دوچرخه به اصفهان بود‪ .‬تونی هوانسیان در‬ ‫سال ‪ 1307‬خورشیدی اولین مهمانخانه به سبک جدید را در اصفهان‬ ‫به نام «هتل امریک» در خیابان چهارباغ تاسیس کرد که بعدها به نام‬ ‫«هتل فردوسی» و سپس «هتل جهان» تغییر نام داد‪ .‬او یک سینمای‬ ‫کوچک را نیز در همان نزدیکی ساخت که به نظر می رسد همان‬ ‫«سینما پالس» باشد‪.‬‬ ‫در هنگامی که سوئدی ها تشکیالت ژاندارمری را در ایران تاسیس کردند؛‬ ‫عده ای ازعالقمندان به پیشرفت کشور که ارتباط نزدیکی با ازادی خواهان‬ ‫و روشنفکران ان زمان داشتند‪ ،‬اقدام به تشکیل «شرکت علمیه» کردند؛‬ ‫این شرکت از کمیسیون های متعددی تشکیل می شد و مامور رسیدگی‬ ‫به کار تعلیم و تربیت بود‪« .‬کمیسیون تئاتر» با هدف ترویج تئاتر و هنر‬ ‫نمایش‪ ،‬یکی از این کمیسیون ها به شمار می رفت‪ .‬نتیجه کوشش های‬ ‫این کمیسیون‪ ،‬برپا کردن نمایش هایی با موضوع به تصویرکشیدن تفاوت‬ ‫بین تعلیم و تربیت کهنه و تعلیم و تربیت نو بود‪ .‬محل این نمایش ها‪،‬‬ ‫تاالر بزرگ نخستین مهمانخانه اصفهان یعنی «هتل امریک» یا همان‬ ‫«هتل جهان» بود‪ .‬اما نمایشی که بیش از همه مورد توجه قرار گرفت‪،‬‬ ‫نمایش معروف «رستم و سهر اب» بود که به صورت بی سابقه به روی‬ ‫صحنه رفت و پس از ان تاکنون در هیچ یک از نقاط کشور با ان‬ صفحه 4 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫جهان داستانی هتل جهان‬ ‫بازافرینی هتل قدیمی اصفهان به روایت علی خدایی‬ ‫سبا راد‬ ‫شکوهمندی روی صحنه نرفت‪.‬‬ ‫نمایش نامه «رستم و سهراب» نوشته زنده یاد‬ ‫«حسین کاظم زاده ایرانشهر» از شاهنامه‬ ‫فردوسی در پنج پرده اقتباس و تدوین شد‪.‬‬ ‫نکته قابل توجه این که نمایش رستم و‬ ‫سهراب برای نخستین بار در تاریخ تئاتر ایران‬ ‫به صورت یک نمایش نامه مفصل حماسی و‬ ‫ملی‪ ،‬سرتاسر برای اواز تنظیم شده بود و‬ ‫اجرای ان در اصفهان از شب چهارم به زنان‬ ‫اختصاص داشت و همه عوامل از بازیگران تا‬ ‫ماموران و گردانندگان و راهنمایان همه از‬ ‫خانم ها بودند و گروه های زنان به تماشای‬ ‫این نمایش می امدند‪ .‬به این ترتیب «هتل‬ ‫جهان» با قابلیت های که داشت‪ 20 ،‬سال‬ ‫مرکز تئاتر اصفهان نیز بوده است‪.‬‬ ‫گفتنی است که نمایشنامه «رستم و‬ ‫سهراب» پیش از هتل جهان‪ ،‬برای نخستین‬ ‫بار در سال ‪ 1293‬خورشیدی توسط چند‬ ‫نفر از دانشجویان ایرانی‪ ،‬به همراه مادام‬ ‫اوهانیان ایرانی‪ ،‬در تاالر تیاتر «لون پوواریه»‬ ‫پاریس به روی صحنه رفته بود‪ ،‬چون حسین‬ ‫کاظم زاده ایرانشهر در پاریس به کمک‬ ‫شخصیت هایی چون عالمه محمد قزوینی‬ ‫و استاد ابراهیم پورداود اقدام به تاسیس‬ ‫«انجمن مصاحبات علمی و ادبی ایرانیان»‬ ‫نموده بود و نمایش نامه رستم و سهراب که‬ ‫در سال ‪ 1293‬در پاریس اجرا شد و در ‪1302‬‬ ‫در برلین به چاپ رسید‪ ،‬یکی از برنامه های‬ ‫این انجمن بود‪.‬‬ ‫هتل جهان در پرده فراموشی‬ ‫هتل جهان روزگاری یگانه مهمان سرای مدرن‬ ‫اصفهان به شمار می رفت و پذیرای بسیاری از‬ ‫چهره های فرهنگی‪ ،‬علمی و سیاسی بود که‬ ‫به اصفهان سفر می کردند‪ .‬هتل جهان در ان‬ ‫سال ها به یک پایگاه فرهنگی تبدیل شده بود‬ ‫و کنسرت های عارف قزوینی و نشست های‬ ‫روشنفکران و ایران شناسان بزرگی همچون‬ ‫پرفسور پوپ در انجا برپا می شد‪ .‬صادق‬ ‫هدایت یکی از مهمان های سرشناس هتل‬ ‫جهان بود که هنگام سفرش در اردیبهشت‬ ‫ماه ‪ 1311‬خورشیدی به اصفهان‪ ،‬مدتی در‬ ‫هتل جهان اقامت داشت و برگ هایی از‬ ‫سفرنامه اش «اصفهان نصف جهان» را در‬ ‫همین هتل نوشت‪ ... « :‬من یکسر وارد‬ ‫مهمانخانه امریک شدم و تالفی بی خوابی‬ ‫شب گذشته را دراوردم‪ .‬طرف عصر بود که‬ ‫به تماشای شهر رفتم‪»...‬‬ ‫علی خدایی‪ ،‬متولد تهران است اما دنیای‬ ‫نویسندگی او در نصف جهان شکل گرفت‬ ‫و شکوفا شد‪« :‬سال ‪ 53‬به اصفهان امدم و‬ ‫از ان زمان در این شهر زندگی می کنم‪ .‬در‬ ‫سال های اول حضورم در این شهر‪ ،‬از چهارباغ‬ ‫که می گذشتم‪ ،‬بارها از روبروی هتل جهان رده‬ ‫شده بودم‪».‬‬ ‫تصویر البی هتل هنوز برایش زنده است‪،‬‬ ‫انگار نه انگار که ‪ 43‬از ان روزها گذشته است‪.‬‬ ‫ذهنیتش از هتل بیشتر به واسطه رفت و امدهای‬ ‫روزمره و عبور از روبروی هتل است اما خاطره‬ ‫مشخصی از اینکه زمانی در این هتل اتاقی کرایه‬ ‫کرده و شبی را به صبح رسانده باشد‪ ،‬ندارد اما‬ ‫رزوشن هتل و چراغ کم نور پیشخوان تصویری‬ ‫است که در ذهنش ماندگار شده است‪.‬‬ ‫چهارباغ محل عبور هر روزه خدایی بود و به‬ ‫جزیی از وقایع روزانه زندگی اول تبدیل شده‬ ‫بود و تعطیلی هتل با تغییر شکل چهارباغ همراه‬ ‫شده است‪« :‬گذر زمان و اتفاقاتی مانند انقالب‬ ‫اسالمی و جنگ تحمیلی ظاهر چهارباغ و‬ ‫ماهیت انرا تغییر داد‪».‬‬ ‫روزگار چهارباغ طی سال ها دستخوش تغییراتی‬ ‫زیادی شده است‪« :‬زمانی بیشتر مراکز خرید‬ ‫شهر در این خیابان بود‪ .‬اصفهانی ها می خواستند‬ ‫کت و شلوار مد روز خریداری کنند‪ ،‬به این‬ ‫خیابان مراجعه می کردند‪ .‬فروشگاه های این‬ ‫خیابان اسم و رسم زیادی داشتند اما در گذر‬ ‫سال ها این خیابان محوریتش را از دست داده‬ ‫و دیگر مغازه هایی به فروش اجناس درجه دو‬ ‫و سه مبادرت می کنند و فروش اجناس درجه‬ ‫یک و مد روز به خیابان های دیگری منتقل شده‬ ‫است‪».‬‬ ‫تصویر هتل جهان برایش همان تصویر هتلی‬ ‫است که در روزگار رونق چهارباغ محل تردد‬ ‫مسافران خارجی و داخلی بود و از دوران تبدیل‬ ‫هتل به خوابگاه دانشجویی اطالعی ندارد‪.‬‬ ‫با اینکه اصفهانی نیست اما عالقه مندی زیادی‬ ‫برای نوشتن در مورد این شهر داشته و دعوت‬ ‫شهردار وقت اصفهان از اهالی این شهر برای‬ ‫نوشتن درباره چهارباغ‪ ،‬بهانه ای می شود تا‬ ‫خاطرات گذشته از هتل جهان زنده شوند و این‬ ‫گونه ردپایی از هتل قدیمی اصفهانی ها در دل‬ ‫داستان های این نویسنده نمایان شود‪.‬‬ ‫چهارباغ و هتل جهان بستر اتفاقاتی هستند که‬ ‫در داستان اصفهان علی خدایی رخ می دهد اما‬ ‫با تصویری که از ذهن خالق او شکل گرفته و‬ ‫واقعی نیست‪« :‬من چهارباغی از ذهن خودم را‬ ‫به میان اوردم‪ ،‬با پیش زمینه انچه سال ها در‬ ‫این فضا تجربه کرده بودم‪».‬‬ ‫عادله دواچی خدمتکار هتل جهان یکی از‬ ‫شخصیت های اصلی داستان های اصفهان است‪.‬‬ ‫شخصیتی خیالی که خدایی انرا باور کردنی خلق‬ ‫کرده است‪« :‬در گذشته های دور‪ ،‬به نوزادان‬ ‫کهنه می پیچیدند و کسانی بودند که در ازای‬ ‫دریافت پول‪ ،‬این کهنه ها را می شستند‪ .‬عادله‬ ‫خانم هم دواچی شور بوده و بعد از اینکه این‬ ‫حرفه از رونق افتاد‪ ،‬بیکار می شود‪ .‬عادله خانم‬ ‫ناالن و گریان دنبال کار بوده که متوجه می شود‬ ‫هتل جهان به دنبال استخدام کارگر است و‬ ‫کارش را انجا اغاز می کند‪».‬‬ ‫داستان اصفهان علی خدایی در ‪ 40‬قسمت‬ ‫نوشته شده و تمام ان ها منتشر شده است تا‬ ‫نصف جهان دوست داشتنی نویسنده کتاب اذر‬ ‫به یادگار ماند‪ « :‬کتاب تمام شد و داستان هایش‬ ‫هم چاپ شدند اما هتل جهان برای من زنده‬ ‫است‪ .‬در ذهنم داستان های این هتل ادامه پیدا‬ ‫می کند‪».‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫اخبار‬ ‫کوتاه‬ ‫اعضای باشگاه خبری معلوالن در موزه‬ ‫مردم شناسی گز برخوار‬ ‫با همکاری روابط عمومی شهرداری‬ ‫بهمن توکلی فرد و شورای اسالمی شهر گز‪،‬‬ ‫اعضای باشگاه خبری معلوالن اصفهان با حضور در موزه‬ ‫مردم شناسی این شهر واقع در فرهنگسرای استاد ادیب‬ ‫برومند از فعالیت های انجام شده در این بنیاد فرهنگی دیدن‬ ‫کردند‪ .‬موزه مردم شناسی گز توسط یکی از اهالی منطقه و با‬ ‫همکاری سازمان میراث فرهنگی‪ ،‬صنایع دستی و گردشگری‬ ‫استان اصفهان و همچنین شهرداری و شورای شهر گز برخوار‬ ‫از سال ‪ 1338‬مورد بهره برداری قرار گرفته و نخستین موزه‬ ‫خصوصی کشور در بخش مردم شناسی است‪ .‬در این موزه‬ ‫یک هزار و ‪ 100‬قطعه شی ثبت شده که شامل انواع لوازم‬ ‫کشاورزی‪ ،‬توزین‪ ،‬نجاری‪ ،‬ریسندگی‪ ،‬سفالگری‪ ،‬کتب و نسخ‬ ‫خطی و تصاویر قدیمی است که معرف فرهنگ وهنر و اداب‬ ‫ورسوم این منطقه است ‪ .‬بنیاد فرهنگی و فرهنگسرای استاد‬ ‫ادیب برومند زیر نظر شهرداری گز برخوار‪ ،‬یکی از خانه های‬ ‫تاریخی به جا مانده از دوران قاجار است که توسط مرحوم حاج‬ ‫محمد علی خان برومند گزی ساخته شده است‪.‬‬ ‫برگزاری کنفرانس ملی‬ ‫شهر دوستدار کودک‬ ‫شهردار اصفهان از برگزاری نخستین کنفرانس ملی شهر‬ ‫دوستدار کودک در اصفهان خبر داد‪ .‬قدرت اهلل نوروزی با‬ ‫اعالم این خبر گفت‪ :‬این کنفرانس ملی با حمایت و مشارکت‬ ‫شهرداری اصفهان و سایر نهادها و دستگاه ها از جمله وزارت‬ ‫کشور و صندوق کودکان سازمان ملل متحد در اصفهان‬ ‫برگزار می شود‪ .‬وی با بیان اینکه شهر اصفهان از سوی‬ ‫یونیسف و وزارت کشور به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک‬ ‫در ایران انتخاب شده‪ ،‬بیان داشت‪ :‬کودکان که اینده شهر و‬ ‫کشور را در دست دارند‪ ،‬درست ببینیم و به حقوق انها بیشتر‬ ‫احترام بگذاریم‪ .‬حمایت و مشارکت شهروندان در پشتیبانی‬ ‫از کودکان می تواند موجب تربیت نسل خالق و کوشا باشد‪.‬‬ ‫ابزارهای ارتباطی شهروندان با شهردار‬ ‫شهردار اصفهان گفت‪ :‬از این ماه با اعالم قبلی به مناطق‬ ‫شهر اصفهان خواهیم رفت تا اگر مردم مشکالتی دارند مطرح‬ ‫کرده و مورد پیگیری ویژه قرار گیرد‪ .‬قدرت اهلل نوروزی اظهار‬ ‫کرد‪ :‬هر هفته با منتخبان مردم از گروه ها و اصناف مختلف‬ ‫در قالب سلسله نشست های «اصفهان فردا» گفت و گو دارم‬ ‫و با بخشی از دغدغه های شهروندان بیشتر اشنا می شوم‪.‬‬ ‫وی همچنین به طرح مشکالت شهروندان از طریق وب سایت‬ ‫شهردار اصفهان به ادرس ‪ Isfahan.ir‬نیز اشاره کرد و‬ ‫گفت‪ :‬بنده شخصا از این طریق در جریان مشکالت مردم قرار‬ ‫می گیرم و در جهت بررسی و رفع انها با کمک همکاران اقدام‬ ‫تو گوی چهره به چهره با مردم در‬ ‫می کنم‪ .‬همچنین برای گف ‬ ‫همه مناطق شهرداری اصفهان به صورت سرزده یا از قبل‬ ‫اعالم شده حضور پیدا می کنم تا سخنان شهروندان را بشنوم‪.‬‬ ‫سامانه تلفنی ‪ 137‬شهرداری نیز مشکالت مردم را دریافت‬ ‫می کند که بنده از طریق این سامانه نیز در جریان مشکالت‬ ‫مردم قرار می گیرم و با تالش بخش های مختلف شهرداری‬ ‫انها را گره گشایی می کنیم‪.‬‬ ‫‪6‬‬ ‫تا ‪ 15‬اسفند فرصت باقی است‬ ‫تخفیف ‪ 35‬درصدی شهرداری‬ ‫برای صدور پروانه ساختمانی‬ ‫مدیر امور درامد شهرداری اصفهان از ارائه‬ ‫بسته تشویقی ساخت و ساز شهرداری‬ ‫با تخفیف ‪ 30‬و ‪ 35‬درصد به شهروندان‬ ‫متقاضی پروانه های مسکونی و تجاری و به‬ ‫مناسبت چهلمین سالگرد انقالب اسالمی‬ ‫خبر داد و گفت‪ :‬این بسته در دو نوبت از‬ ‫‪ 10‬دی تا ‪ 9‬بهمن و از ‪ 10‬بهمن تا ‪15‬‬ ‫اسفندماه در نظر گرفته شده است‪.‬‬ ‫به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای‬ ‫شهرداری اصفهان‪ ،‬نادر اخوندی با اشاره‬ ‫به اینکه شهرداری اصفهان برای رونق‬ ‫تو ساز در شهر اصفهان بسته تشویقی‬ ‫ساخ ‬ ‫در قالب تخفیف برای صدور پروانه‬ ‫ساختمانی را اجرایی می کند‪ ،‬اظهار کرد‪:‬‬ ‫این بسته صدور پروانه برای بخش تجاری‬ ‫و مسکونی را شامل می شود‪.‬‬ ‫وی ادامه داد‪ :‬با توجه به درخواست مناطق‬ ‫‪ 15‬گانه شهرداری اصفهان برای ارایه این‬ ‫بسته‪ ،‬نسبت به ارائه تخفیف در صدور‬ ‫پروانه ساختمانی در دو نوبت از ‪ 10‬دی ماه‬ ‫تا ‪ 9‬بهمن ماه با ‪ 35‬درصد تخفیف و از‬ ‫‪ 10‬بهمن تا ‪ 15‬اسفند با ‪ 30‬درصد تخفیف‬ ‫اقدام شد‪ .‬مدیر امور درامد شهرداری‬ ‫اصفهان تصریح کرد‪ :‬علت کاهش تخفیف‬ ‫‪ 5‬درصدی در نوبت دوم این بسته تشویقی‪،‬‬ ‫ایجاد انگیزه در مردم به منظور استفاده‬ ‫از بسته ‪ 35‬درصدی است و با ارایه این‬ ‫بسته پروژه های نیمه تمام بخش خصوصی‬ ‫فرصت تکمیل پیدا می کند‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه مشابه این طرح در نیمه‬ ‫نخست سال جاری از مرداد تا مهر ماه به‬ ‫صورت تخصصی برای انبوه سازان اجرایی‬ ‫شد‪ ،‬افزود‪ :‬برای بسیاری از ابرپروژه های‬ ‫شهر که از سوی بخش خصوصی ساخته‬ ‫می شود‪ ،‬در طرح بسته تشویقی شهرداری‬ ‫در نیمه نخست امسال پروانه ساختمانی‬ ‫صادر شد‪ .‬اخوندی بیان کرد‪ :‬ارائه بسته های‬ ‫تشویقی شهرداری برای ایجاد تسهیالت‬ ‫در حوزه سرمایه گذاری مسکن است که‬ ‫این بار‪ ،‬همه مخاطبان اعم از عمومی و‬ ‫انبوه سازان را شامل می شود‪ .‬یکی از مزایای‬ ‫اجرای این بسته تشویقی‪ ،‬ارائه فرصت‬ ‫کافی به متقاضیان برای تکمیل پرونده‬ ‫تا شهریور ماه سال اینده است‪ .‬مدیر امور‬ ‫درامد شهرداری اصفهان بیان کرد‪ :‬تجربه‬ ‫شهرداری در ارائه تخفیف برای صدور‬ ‫پروانه ساختمانی نشان داده که استقبال‬ ‫مردم از چنین طرح هایی خوب بوده است‪ .‬با‬ ‫بسته های تشویقی ساخت و ساز بسیاری از‬ ‫پروژه های نیمه تمام شهر اصفهان پروانه‬ ‫دریافت کرده و اجرایی می شود‪.‬‬ ‫افزایش ‪ 18‬برابری جمعیت تحت پوشش‬ ‫شبکه فاضالب استان اصفهان‬ ‫ازاغاز فعالیت شرکت اب وفاضالب استان‬ ‫اصفهان در سال ‪ 1344‬تا سال ‪ 1357‬حدود‬ ‫‪ 168‬هزار نفر تحت پوشش خدمات شبکه‬ ‫فاضالب قرار گرفتند این درحالیست که‬ ‫پس از پیروزی انقالب شکوهمند اسالمی‬ ‫تا کنون بیش از ‪ 2‬میلیون و ‪ 978‬هزار و‬ ‫‪ 542‬نفر در استان اصفهان از خدمات شبکه‬ ‫فاضالب بهره مند شدند که این امر نشان‬ ‫دهنده افزایش ‪ 12‬برابری تعداد جمعیت‬ ‫تحت پوشش شبکه ابرسانی از بدو انقالب‬ ‫تاکنون بوده است‪.‬‬ ‫مدیرعامل شرکت اب و فاضالب استان‬ ‫اصفهان با بیان اینکه ‪ 53‬سال از ارائه‬ ‫خدمات شبکه فاضالب در اصفهان‬ ‫می گذرد‪ ،‬اعالم کرد‪ :‬اصفهان اولین شهر‬ ‫در کشور بوده که شبکه فاضالب در ان‬ ‫اجرا شده است‪ ،‬همچنین استان اصفهان با‬ ‫اجرای ‪ 422‬کیلومتر خطوط شبکه فاضالب‬ ‫بیشترین میزان خطوط اجراء شده در کشور‬ ‫را به خود اختصاص داده که ‪ 13‬درصد‬ ‫خطوط شبکه فاضالب اجراء شده در کشور‬ ‫را شامل می شود ‪.‬‬ ‫مهندس هاشم امینی با اشاره به اجرای‬ ‫خطوط شبکه فاضالب در دوران ‪ 40‬ساله‬ ‫انقالب اسالمی گفت‪ :‬از سال ‪ 44‬تا سال‬ ‫‪ 57‬حدود هزار و‪ 35‬کیلومتر شبکه فاضالب‬ ‫در استان اصفهان اجراء شده بود درحالی که‬ ‫از سال ‪ 57‬تاکنون بیش از ‪ 8‬هزار و ‪84‬‬ ‫کیلومتر شبکه فاضالب در استان عملیاتی‬ ‫شد که بیانگر افزایش ‪ 8‬برابری اجرای‬ ‫شبکه فاضالب در دوران پس از انقالب‬ ‫است‪ .‬وی افزود‪ :‬از سال ‪ 44‬تا سال‬ ‫‪ 57‬حدود ‪ 56‬هزار انشعاب فاضالب به‬ ‫مشترکین واگذار شد در حالیکه از سال ‪57‬‬ ‫تاکنون به ‪ 668‬هزار و ‪ 571‬متقاضی شبکه‬ ‫فاضالب واگذار شد که افزایش ‪ 12‬برابری‬ ‫را طی دوران ‪ 40‬ساله انقالب اسالمی نشان‬ ‫می دهد‪ ،‬این در حالیست که در حال حاضر‬ ‫‪ 70‬درصد مشترکین تحت پوشش خدمات‬ ‫شبکه فاضالب دراستان اصفهان قرار دارند‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه در حال حاضر ‪ 25‬تصفیه‬ ‫خانه فاضالب در استان اصفهان در مدار‬ ‫بهره برداری قراردارد خاطرنشان ساخت‪:‬‬ ‫هم اکنون استان اصفهان با ‪ 25‬تصفیه خانه‬ ‫فاضالب در مدار بهره برداری رتبه نخست‬ ‫تعداد تصفیه خانه فاضالب را در کشور دارد‬ ‫که ‪ 12‬درصد تصفیه خانه های فاضالب را‬ ‫در کشور شامل می شود‪.‬‬ ‫وی چگونگی تامین اب شرب مردم را در‬ ‫استان اصفهان بسیار حائز اهمیت دانست و‬ ‫خاطرنشان ساخت‪ :‬استان اصفهان ازجمله‬ ‫استان های مهاجرپذیر می باشد که همه‬ ‫ساله با رشد جمعیت روبرو است‪ .‬بر این‬ ‫اساس تامین اب شرب مشترکین در این‬ ‫استان بسیار حائز اهمیت بوده است و در‬ ‫این زمینه از بدو تاسیس شرکت تا سال‬ ‫‪ 57‬حدود ‪ 15‬حلقه چاه اب حفر شد ولی‬ ‫از سال ‪ 57‬تا کنون ‪ 207‬حلقه چاه اب حفر‬ ‫گردید که افزایش ‪ 14‬برابری حفر چاه در‬ ‫این دوران را نشان می دهد ‪.‬‬ صفحه 6 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫بلوط‬ ‫شماره پنجم دی ماه ‪1397‬‬ ‫ماهنامه سراسری بلوط‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪ :‬مهری مصور‬ ‫زیر نظر شورای سردبیری‬ ‫مدیر هنری‪ :‬سپیده سلیمانی‬ ‫مهر ‪97‬‬ ‫شماره ‪4‬‬ ‫مدیر اجرایی‪ :‬محمد مصور‬ ‫شماره فاکس‪03135236978 :‬‬ ‫شماره تماس و تلگرام‪09333928637 :‬‬ ‫کد پستی‪8159843355 :‬‬ ‫ماهنامه بلوط‪ ،‬نشریه ای مستقل است که به هیچ ارگان‪ ،‬سازمان یا نهادی وابسته‬ ‫نیست و مطالب ان بیانگر ارای نویسندگان ان است‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه بلوط

ماهنامه بلوط 35

ماهنامه بلوط 35

شماره : 35
تاریخ : 1401/11/20
ماهنامه بلوط 34

ماهنامه بلوط 34

شماره : 34
تاریخ : 1401/10/20
ماهنامه بلوط 33

ماهنامه بلوط 33

شماره : 33
تاریخ : 1401/08/30
ماهنامه بلوط 32

ماهنامه بلوط 32

شماره : 32
تاریخ : 1401/07/20
ماهنامه بلوط 31

ماهنامه بلوط 31

شماره : 31
تاریخ : 1401/05/20
ماهنامه بلوط 30

ماهنامه بلوط 30

شماره : 30
تاریخ : 1401/03/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!