ماهنامه بلوط شماره 3 - مگ لند
0

ماهنامه بلوط شماره 3

ماهنامه بلوط شماره 3

ماهنامه بلوط شماره 3

‫ماهنامه سراسری شماره سه مرداد ‪ 2000 97‬تومان‬ ‫اولیـا در بی خبـری رفــت‬ ‫تعطیلی روزنامـه ‪ 70‬سالـه اصفهـان‬ ‫صفحه ‪ 4‬و ‪5‬‬ ‫یادی از روزنامه اصفهانی ها در دوره مشروطه‬ ‫مجله ای که از اغاز متفاوت بود‬ ‫صفحه ‪3‬‬ ‫عکس از حمیدرضا نیکومرام‬ ‫صفحه ‪2‬‬ صفحه 1 ‫بلوط‬ ‫شماره سوم مرداد ماه ‪1397‬‬ ‫شاید این ناقور ما به اندازه بوق حمامی کار کند‬ ‫یادی از روزنامه اصفهانی ها در دوره مشروطه‬ ‫ناقور به اندازه بوق حمامی کار کند‬ ‫لیال یزدانی‬ ‫ناقور محصور شده درمیان‬ ‫مربعـی کــه چهـار گوشـه ان‬ ‫واژه های «عدالـت»‪« ،‬حریـت»‪،‬‬ ‫«مـروت» و «حمیـت» نقـش‬ ‫بسته‪ ،‬نشـان از روزنامه ای دارد‬ ‫که پس از به توپ بستن مجلس‬ ‫منتشـر می شـد‪ .‬روزنامـه ای که‬ ‫اکنون دیگر تنها نامی از ان در‬ ‫تاریخ مطبوعات اصفهان مانده‬ ‫و عالقمنـدان بـه مطبوعــات‬ ‫می تواننــد در میــان ارشیــو‬ ‫روزنامه های به جا مانده ازدوران‬ ‫مشروطیت از ان سراغ بگیرند‪.‬‬ ‫بر فراز کلمه درشت ناقوردراین‬ ‫روزنامه ایات ‪ 8‬و ‪ 9‬سوره مدثر؛‬ ‫« َفاذا نُق َِر فی ال ّنا ُقور َفذل َِک َیو َمئِ ٍذ‬ ‫عسیر‪ »...‬به چشم می خورد‬ ‫یو ٌم‬ ‫ً‬ ‫که درهرشماره به چاپ می رسید‬ ‫و نشـان از نام روزنامـه داشت‪.‬‬ ‫ازمطالب مهمی که دراین روزنامه‬ ‫منتشـر می شـد‪ ،‬اخبار مشروطیت‬ ‫دراصفهان و دیگر شهرها بود که‬ ‫دست اول و موثق بودن ویژگی‬ ‫ان بود‪.‬‬ ‫‪2‬‬ ‫ناقور به معنای صور و شاخ دمیدنی است و میرزااقا‬ ‫مسیح تویسرکانی که نامش به عنوان مدیرروزنامه‬ ‫درسمت راست عنوان ناقورامده است‪ 113 ،‬سال پیش‬ ‫درسرمقاله شماره اول نوشت‪« :‬این بنده هم ازپی‬ ‫خدمت به دولت وملت ناقور خود را برداشته درباالی‬ ‫بام همت از پی انتباه وایقاظ ب ِ َاش ّد االصوات منقور‬ ‫داشته وامیدوارم که این ناقور ما به اندازه بوق حمامی‬ ‫کار کند و درهنگام سحری مردم را بیدار کرده و بماء‬ ‫الحیات نزاکت ونزاهت کشاند و از چرک و لوث جهل‬ ‫دلهایشان را پاک نماید‪».‬‬ ‫اگاه کردن مردم با انتشارروزنامه مهم ترین خدمت‬ ‫تویسرکانی بود‪ .‬اویکی از شخصیت های مخالف استبداد‬ ‫بود تظلم خواهی ازمستبدان و ارائه اگاهی هایی در‬ ‫زمینه مشروطیت به مردم را در صدرفعالیت مطبوعاتی‬ ‫خود قرار داده بود‪ .‬مدیر ناقور ازمیان تعریف های که از‬ ‫ازادی و عدالت خواهی مطرح بود‪ ،‬ازادی و عدالتی را‬ ‫می پسندید که مردم به ان عشق می ورزیدند‪.‬‬ ‫مطالب این روزنامه درهشت صفحه به چاپ می رسید‬ ‫و با پرداخت دو شاهی می شد این روزنامه را خواند‪ .‬تا‬ ‫شماره شانزدهم اقا سید مهدی اصفهانی سردبیر ناقور‬ ‫بود و از شماره ‪ 16‬به بعد اقا مسیح تویسرکانی خود‬ ‫سردبیری را بر عهده داشت‪.‬‬ ‫نشانی ناقور متغیر بود‪ ،‬درشماره اول به مدرسه جده‬ ‫بزرگ منتسب بود‪ .‬ازشماره ششم تا چهاردهم عنوان‬ ‫مراسالت مدرسه صدر را داشت و از شماره شانزدهم‬ ‫ادرسش به نشانی تیمچه قهوه‪ ،‬اداره اقا سیدحسن‬ ‫مومن زاده تغییر کرد‪.‬‬ ‫حق و شر‬ ‫ناقورمانند بسیاری دیگر از روزنامه های محلی هم‬ ‫دوره خود ازسرمقاله‪ ،‬اخبار محلی و مقاالت پیرامون‬ ‫مشروطه و دادخواهی ازمستبدان تشکیل شده بود‪ .‬اما‬ ‫انچه این روزنامه را متمایز می کرد‪ ،‬رساله هایی بود که‬ ‫چاپ می شد وبه توسعه سیاسی واندیشه ازادیخواهی‬ ‫یاری می رساند‪.‬‬ ‫رساله «حق وشر» که درشماره ششم این روزنامه‬ ‫به چاپ رسیده بود‪ ،‬یک نمونـه از این رساله هـا بود‪.‬‬ ‫«حق وشر» پاسخی به ایستادگی های شاه دربرابر‬ ‫جریان مشروطیت بود وبا این پرسش اغاز می شد‬ ‫که چه وقت یاغی گری و شورش حق و مقدس‬ ‫می شود‪ .‬نویسنده به این سوال اینگونه پاسخ می دهد‪:‬‬ ‫«هرگاه حقوق طبیعی این افراد وهرذی نفسی پایمال‬ ‫و مستهلک شود‪ ،‬اقدام در حفظ حق بر ضد ظلم از‬ ‫تکالیف ضروریه هر فردی است‪».‬‬ ‫اخر در مملکت ادم یافت نمی شود؟‬ ‫یکی از ویژگی هایـی که ناقـور را خواندنـی می کرد‪،‬‬ ‫ستون طنزامیز ان بود‪« .‬زشت و زیبا» بیشتر به‬ ‫لهجه اصفهانی نوشته می شد و مسائل روز را دربر‬ ‫می گرفت‪ .‬خواندن «زشت و زیبا»‪«،‬چرند و پرند»‬ ‫صوراسرافیل رابه یاد خواننده می اورد‪.‬‬ ‫در بخشی از ستون«زشت و زیبا» در شماره ‪۱۶‬‬ ‫ناقور چنین امده است‪« :‬یکی بود و یکی نبود‪.‬‬ ‫غیراز خدا هیچکس نبود‪ .‬چرند و پرند مقدمات‬ ‫است‪ .‬علم حاصل می کند‪ .‬خبر مقدم بر مبتدا است‪،‬‬ ‫صبر داشته باش‪ ،‬صغری و کبری اسـت‪ ،‬نتیجــه‬ ‫به دست می دهد‪ .‬بیا در حالت اختیار مجبور نشویم‬ ‫بیا درعین ازادی گرفتار نشویـم‪ .‬اخر می بینی حسـن‬ ‫گول می زند‪ ،‬از حسیـن اندیشه کن‪ .‬اخر می بینی‬ ‫اقا تجاهل می کند‪ ،‬توعاقل باش‪ .‬اخر می بینی یارو‬ ‫خراست‪ ،‬تو ادم شو‪ ...‬بیا ازاین مرحله بگذریم‪ ،‬اخرتا‬ ‫کی بیکار بیکارراه برویم؟ اخرتا کی گرد و غبار کثیف‬ ‫استنشاق کنیم؟ اخر تا کی خرج باشد و دخل نداشته‬ ‫باشیم؟ بیا از این مرحله هم بگذریم‪ .‬اخر تا کی‬ ‫نفاق و رقابت؟ اخر تا کی دشمنی و عداوت؟ اخر تا‬ ‫کی تدلیس و شقاوت؟ سبحان اهلل‪ .‬اخر در مملکت‬ ‫ادم یافت نمی شود؟ اخراین وطن ما اباد نمی گردد؟‬ ‫مگراهل این مملکت ازجرگه ادمیت دورند؟ مگر اهل‬ ‫این مملکت ازجرگه ادمیت دورند؟ مگر قوای انسانی‬ ‫از افراد ایرانی سلب شده؟ مگر اسایش و راحتی برای‬ ‫ما مخلوق خلق نشده‪»...‬‬ ‫خنجری برنده و نیشی سترگ بر پیکر‬ ‫نااهالن‬ ‫زشت و زیبا ازچند بعد دارای ارزش بود‪ .‬ازنظرادبی؛‬ ‫ذوق و قریحه ادبی و مهارت نویسنده را می رساند‪.‬‬ ‫از نظر انتقادی؛ زبردستی و اطالعات دقیق نویسنده‬ ‫ازموضوع را نشان می داد وخنجری برنده و نیشی‬ ‫سترگ بر پیکر نااهالن مورد انتقاد بود‪ .‬استفاده از‬ ‫لهجه اصفهانی و الفاظی کامال محلی سبب می شد‬ ‫این روزنامه جذابیتی خاص درمیان مردم داشته باشد‪.‬‬ ‫کارهای مردم به نهایت اعوجاج‬ ‫ناقور درمقاله ای در شماره اول به زمینه های برپایی‬ ‫نهضت مشروطیت که وجود استبداد در جامعه است‬ ‫می پردازد و می نویسد‪ « :‬خدایا چه فالکت و زحمات‬ ‫بال حد کشیدیم و ساعتی روی بهبودی ندیدیم‪ .‬یک‬ ‫طرف نفوذ اجانب‪ .‬یک طرف ظلم اشرار و اراذل‪.‬‬ ‫حکام جور‪ ،‬مشغول تاراج‪ .‬امنای دولت درصدد‬ ‫گرفتن خراج‪ .‬شه سرگرم خودپرستی‪ .‬وزرا‪ ،‬درصدد‬ ‫درازدستی‪ .‬امنا به خیال بردن هستی‪ .‬بازار رشوه بر‬ ‫اعال درجه رواج‪ .‬کارهای مردم به نهایت اعوجاج‪.‬‬ ‫ملت در مقابل لجاج‪ .‬سلطان‪ ،‬قانع به اسم تخت و‬ ‫تاج‪ .‬دانایان دراین میان هاج وواج ودر حقیقت متاع‬ ‫مملکت دربازارهراج بود‪ .‬شه غافل و رعیت جاهل‪.‬‬ ‫طوفان باد ظلم فضای مملکت را تیره و تارکرد‬ ‫و امواج جور کشتی عمومی را به تالطم انداخت‪.‬‬ ‫عقل و خرد خیره و چشم روزگار تیره گردید‪ .‬بازار‬ ‫امنیت اشفته و غارت و شلتاق مرسوم‪ .‬به تمامی‬ ‫اهل مملکت‪ ،‬دزدان داخلی و رهزنان داخلی همدست‬ ‫شدند‪».‬‬ ‫پرونده ناقور پس از ‪ 25‬شماره بسته شد‬ ‫از نامه تویسرکانی به وزارت معارف و اوقاف وقت‬ ‫که درخواست مجدد برقراری انتشار روزنامه را‬ ‫داشته است‪ ،‬می توان علت تعطیلی ان را دریافت‪.‬‬ ‫تویسرکانی دران نامه نوشت‪ «:‬برخالف ان که دران‬ ‫دفعه مشی مقاالت تند وانتقادی بود‪ ،‬شیوه نگارش‬ ‫مقاالت اساسی ناقور راجع به تکمیل اخالق و تصفیه‬ ‫صفات پسندیده جامعه می باشد‪».‬‬ ‫ناقور تنها ‪ 25‬شماره منتشر شد و نامه مدیر این‬ ‫روزنامه هم به انتشار مجدد این روزنامه منتهی نشد‬ ‫و پرونده ناقور بسته شد‪.‬‬ صفحه 2 ‫بلوط‬ ‫شماره سوم مرداد ماه ‪1397‬‬ ‫ُجنگ با َجنگ مرد‬ ‫مجله ای که از اغاز تولد متفاوت بود‬ ‫جنگ اصفهان نیز یکی ازنشریاتی است که حاال‬ ‫فقط نامی ازان مانده و ردش را تنها می توان‬ ‫درچند کتابخانه مرجع جستجو کرد‪ .‬برای مطلع‬ ‫شدن ازانچه برگردانندگان این مجله رفته‪ ،‬دنیای‬ ‫مجازی چندان به کارنمی اید و برای اگاهی از‬ ‫محتوای این جنگ‪ ،‬باید به میان گفتگوهای‬ ‫پراکنده وجمع اوری نشده اعضای این مجله با‬ ‫دیگررسانه ها رفت واطالعاتی را ازدل مصاحبه های‬ ‫متعدد بیرون کشید‪.‬‬ ‫‪ 53‬سال پیش‪ ،‬مقبره صائب در روزهای گرم تابستان‬ ‫سال ‪ 44‬جلساتی را میزبانی می کند که از دل ان‬ ‫مجله ای متولد می شود که ازاغازفعالیت‪ ،‬متفاوت‬ ‫بود‪.‬‬ ‫اگرچه « ُجنگ اصفهان» را انها که اهل ادبیات‬ ‫باشند‪ ،‬بیشتر می شناسند‪ ،‬اما این مجله برای انها‬ ‫هم که چندان اهل ادبیات نیستند نیز چندان غریبه‬ ‫نیست‪ُ « .‬جنگ اصفهان »چنان تاثیرگذاربود که تا‬ ‫سالها بعد از منتشر نشدنش هم رد پای تاثیرش را‬ ‫می شد‪ ،‬دید و نام ان در کنار نشریاتی مثل «ارش»‪،‬‬ ‫«دفترهای زمانه»‪« ،‬اندیشه و هنر»‪« ،‬لوح»‪« ،‬کتاب‬ ‫هفته»‪« ،‬خوشه»‪« ،‬پیام نوین» وچند تای دیگر از‬ ‫مهم ترین نشریات ادبی معاصر قرار می گیرد‪.‬‬ ‫محمد حقوقی درکتاب شعروشاعران به خاطرات‬ ‫شکل گیری«جنگ اصفهان» اشاره می کند و‬ ‫می نویسد‪«:‬ازسال ‪ ،۴۱‬ما سه چهار نفری بودیم‪،‬‬ ‫من و برادران گلشیری‪ ،‬کلباسی‪ ،‬همراه با چند‬ ‫نفر دیگه جلساتی داشتیم و درحقیقت حاصل این‬ ‫جلسات‪ ،‬اولین شماره ُجنگ شد که در سال ‪۴۴‬‬ ‫انتشاریافت‪ .‬از شماره دوم جلیل دوست خواه هم که‬ ‫دکترادبیات شده بود ودردانشگاه اصفهان تدریس‬ ‫می کرد به ما پیوست وهمچنین ابوالحسن نجفی‪،‬‬ ‫مترجم معروف‪ ،‬که تازه از فرنگ برگشته بود‪،‬‬ ‫دانی‬ ‫دوست خواه از تهران و نجفی هم از پاریس‪،‬‬ ‫ال یز‬ ‫به شهر خودشان بازگشته بودند‪ .‬همچنان‬ ‫لی‬ ‫دهه‬ ‫که احمد میرعالیی‪ ،‬که اوهم از لندن‬ ‫که گ‪،‬‬ ‫به شهر خودش برگشته بود وضیاء‬ ‫هایی فرهن ی را‬ ‫سال د به وان‬ ‫موحدهم که داشت از بوشهر‬ ‫حوش می ش ه نوج ت ملی ونت‬ ‫لو‬ ‫خش‬ ‫برمی گشت و دکتر مصطفی‬ ‫غاز ی ک ض‬ ‫درحو چهل ا ن نسل های نه خی و نده‬ ‫رحیمی و دکتر بهرام‬ ‫د که ودهه د‪ .‬هما وما ه درتل گذرا خی‬ ‫را‬ ‫‪ ،‬بر‬ ‫ا‬ ‫ر‬ ‫د‬ ‫صادقی که نائینی‬ ‫سلی بو ن یافت ی او روزه وانی مردا تند‬ ‫ی‬ ‫‪2‬‬ ‫ج‬ ‫ش‬ ‫ن پایا ت رو دها ده و ی ‪ 8‬م ینو رمی‬ ‫ونجف ابادی اند و‬ ‫‪ ۳۰‬سیاس ق امی ی کر ودتا خی صوی‬ ‫ک‬ ‫و‬ ‫دکتــر هـراند‬ ‫ر‬ ‫ت‬ ‫و‬ ‫ه‬ ‫قلم ورو ش ت زندگ پس از یدند ب طرح و د گون ا اینان یها‬ ‫قوکـاسیـان‬ ‫وچن د وب دگ‬ ‫با ش ن نف های که رس ش و‬ ‫ردن خور‬ ‫ل‬ ‫که طبیب‬ ‫کرد ا وماه ه ‪ 40‬انی نق ی اصی د او سر‬ ‫ر‬ ‫ه‬ ‫وبا‬ ‫ه‬ ‫الش‬ ‫سا ل به د دیگ جهش ن پدی د‬ ‫ا ر منی‬ ‫ودند‪ ،‬ودند و لی ها» صرایرا دگرش گرفت‪ .‬د و با ت قاد‪،‬‬ ‫یت‬ ‫ب‬ ‫م یسر د‪« .‬چه نرمعا رایران اصله وره بو ض‪ ،‬انت اطع‬ ‫ف‬ ‫ق‬ ‫ه‬ ‫ا‬ ‫د‬ ‫ن‬ ‫ن‬ ‫ر‬ ‫د‬ ‫د‬ ‫‪،‬‬ ‫و‬ ‫ه‬ ‫ت‬ ‫ن‬ ‫ود‪.‬‬ ‫ا‬ ‫ت‬ ‫ی‬ ‫افر رهنگ نگ و ‪ 2‬مرد ول ای که اع جسار ان ب‬ ‫فره ی ‪ 8‬حص ن ها ی‪ ،‬شینی‬ ‫ف‬ ‫ر‬ ‫د که ی ها یز م هما ل را ز پی‬ ‫د‬ ‫ن» ن ت‪ .‬تقال ان ا‬ ‫گ‬ ‫بو فسرد صفها گرف ‪ ،‬اس یزش‬ ‫وا گ ا کل ویی‬ ‫تما‬ ‫وج وجه‬ ‫ش‬ ‫«جن ل یها» ی‪ ،‬ن فس‬ ‫«چه ستیز به ن‬ ‫تکا‬ ‫کهنه و ا‬ ‫عمل‬ ‫در‬ ‫اصفهانی است و امیرحسین افراسیابی وعبدالحسین‬ ‫ال رسول ‪ ...‬وعده ای جوان تر هم و بازهم همه‬ ‫اصفهانی که اولین کارهایشان را با همین مجله‬ ‫شروع کردند‪ .‬مجید نفیسی‪ ،‬رضا فرخ فال‪،‬‬ ‫محمدرضا شیروانی‪ ،‬یونس تراکمه‪ ،‬هرمز شهدادی‪،‬‬ ‫برهان حسینی و‪»...‬‬ ‫با وجود اینکه اهالی جنگ همه نام اور بودند‪،‬‬ ‫درپشت جلد این مجله که صدایی بود که نه تنها‬ ‫خوب شنیده شد‪ ،‬بلکه ماندگار شد‪ ،‬نام فردی‬ ‫به عنوان مدیرمسئول و سردبیر درج نمی شد‪ .‬تا‬ ‫تابستان ‪ 1352‬ده شماره جنگ اصفهان منتشر‬ ‫می شود‪ ،‬اما شماره یازدهم ان هشت سال بعد در سال‬ ‫‪ 60‬به انتشار می رسد ‪.‬‬ ‫«جنگ اصفهان مجله ای است که احمد شاملو را به‬ ‫اصفهان کشاند تا دست اندرکارانش را از نزدیک‬ ‫ببیند‪ ».‬این گفته ای است که اهالی جنگ اصفهان‬ ‫با لبخند ان را به یاد می اورند‪ .‬اما تهرانی ها‬ ‫دراغازچندان روی خوشی به جنگ اصفهان نشان‬ ‫نمی دادند‪ .‬تراکمه می گوید‪ :‬وقتی جنگ منتشر‬ ‫می شد مجله فردوسی درتهران می نوشت‪«:‬اصحاب‬ ‫کهف دوباره از خواب بیدار شدند‪»!.‬‬ ‫ابوالحسن نجفی درگفتگو با ازما می گوید‪«:‬من‬ ‫نمی خواهم درباره جنگ اصفهان که خودم با ان‬ ‫همکاری داشتم اغراق کنم‪ ،‬اما نمی شود کتمان کرد‬ ‫که اصوال انتشار این جنگ ها خیلی تاثیرگذار بود‬ ‫و ظاهرا جنگ اصفهان هم در همه چند شماره ای‬ ‫که منتشر شد به نوعی یک سر و گردن باال تر از‬ ‫بقیه بود‪».‬‬ ‫وی به همدلی میان اهالی جنگ اصفهان که این‬ ‫روزها کم تر در نشریه ای دیده می شود‪ ،‬اشاره می‬ ‫کند و می گوید‪«:‬درجنگ اصفهان ما واقعا دوست‬ ‫بودیم‪ .‬نمی خواهم بگویم که چشم تنگی وحسادت ها‬ ‫و خودخواهی هایی که در جاهای دیگر بود در‬ ‫انجا نبود‪ .‬منظورم نوعی همکاری و همدلی بود‬ ‫که جلوی تک روی را می گرفت و به کار هویت‬ ‫می داد‪».‬‬ ‫همه انچه جنگ اصفهان با ان مانوس بود درزمان‬ ‫حل شده است‪ .‬حاال دیگرنه خبری ازخانه حقوقی‪،‬‬ ‫گلشیری و کافه پارکی است که ساعت چهاربعد از‬ ‫ظهردر ان جمع می شدند‪ ،‬حرف می زدند و بحث‬ ‫می کردند و نه زاینده رود‪.‬‬ ‫یونس تراکمه «خانه حقوقی» را که در سه راه ملک‬ ‫اصفهان بوده اینگونه توصیف می کند‪« :‬خانه حقوقی‬ ‫در کوچه ای که ورودی ان یک طاق سنتی داشت‬ ‫واقع شده بود‪.‬ازان خانه های قدیمی که اندرونی و‬ ‫بیرونی داشت‪ ».‬حقوقی حاال رفته است و با رفتن اش‬ ‫خانه را هم ازخاطره اصفهان پاک کرده است‪.‬‬ ‫درزمین خانه پاساژی ساخته شده و دیگر کسی به‬ ‫یاد نمی اورد این جا کجا بوده است‪.‬‬ ‫«تکیه میر» نیز یکی ازاولین لوکیشن های جمع های‬ ‫ُجنگ اصفهان است‪ .‬این تکیه محل خاک سپاری‬ ‫بختیاری هایی است که عشق مشروطه ان ها را به‬ ‫خاک و خون کشید‪ ،‬اما یک سده بعد محل همنشینی‬ ‫افرادی شد که می خواستند در نوشتن انقالب کنند‪.‬‬ ‫تنها پاتوق «جنگ اصفهان » که نظیرنداشت «کافه‬ ‫پارک» بود‪ .‬شیرینی فروشی کوچکی بود با حیاطی‬ ‫دل انگیز و یک میز سنگی که حاال یک ساختمان‬ ‫اجری بی خاطره رو به روی خیابان شیخ بهایی‬ ‫است‪ .‬رضا فرخفال ازاهالی «جنگ اصفهان» این کافه‬ ‫را پاتوق روشنفکری اصفهان می داند‪.‬‬ ‫«چایخانه چایچی» هم یکی از این پاتوق ها بود و‬ ‫ِ‬ ‫جلسات چندین ساعته در ان برگزار می شد‬ ‫گاه‬ ‫و بعد از حرف های جدی اهالی «جنگ اصفهان» به‬ ‫گپ وگفت های دوستانه می پرداختند‪ .‬چایخانه‬ ‫چند قدمی باالتر از کافه پارک بود‪.‬‬ ‫کتابخانه تایید نیز یکی دیگر از پاتوق های ُجنگ‬ ‫اصفهان است که حاال دیگرازان هم نشانی نیست‪.‬‬ ‫نداشتن بنیه مالی قوی و بی توجهی به اقتصاد‬ ‫نشرسبب می شوند جنگ اصفهان نیز مانند دیگر‬ ‫جنگ ها یک دور ه منظم و دقیق انتشار نداشته‬ ‫باشند‪ .‬همه اعضا پول می گذاشتند و جنگ را منتشر‬ ‫می کردند‪ .‬یونس تراکمه نقل می کند که به دلیل‬ ‫مشکالت مالی حروفچینی مجله مثل حروفچینی‬ ‫روزنامه بود و محمد حقوقی به وقت حروفچینی‬ ‫مجله به چاپخانه می رفت و تا صبح در کنار‬ ‫حروفچین ها می ماند و با ان ها گپ می زد تا انها ‬ ‫مجله را با حروفچینی غیرمتعارفش همان طوری‬ ‫منتشر کنند که اعضای جنگ می خواستند‪.‬‬ ‫بعد از انقالب یک شماره جنگ اصفهان درمی اید‬ ‫ولی جنگ که شروع می شود‪ ،‬دیگر خیلی فضا‬ ‫برای ادامه دادن ُجنگ مهیا نیست‪ .‬همان چند نفری‬ ‫هم که در اصفهان مانده بودند‪ ،‬از ایران می روند‪.‬‬ ‫ان همه شور و حرارت جنگ اصفهان به یکباره‬ ‫متوقف می شود و گروه ازهم می پاشد و ُجنگ‬ ‫اصفهان می میرد‪ ،‬اما خاطرات ان حاالحاالها زنده‬ ‫است‪.‬‬ ‫‪3‬‬ صفحه 3 ‫بلوط‬ ‫شماره سوم مرداد ماه ‪1397‬‬ ‫تعطیلی روزنامـه‬ ‫‪ 70‬سالـه اصفهـان‬ ‫اولیا در بی خبری رفت ‪...‬‬ ‫مهری مصور‬ ‫ادرس سر راست است‪ :‬چهارباغ‪ ،‬پاساژ شکرچیان‪ .‬وقتی قرار‬ ‫مصاحبـه را گذاشتیـم‪ ،‬انتخاب ما دفتر قدیمی روزنامـه بود‬ ‫اما تعطیلی چند ماهه دفتر بهانه ای بود تا گزینه های دیگری‬ ‫پیشنهـاد شونـد ولـی در نهایت عصـر یک روز تابستـانی گرم‬ ‫قرارمان شد‪ ،‬چهارباغ‪ ،‬پاساژ شکرچیان‪ ،‬روزنامه اولیا‪.‬‬ ‫دفتر روزنامه اتاق کوچک سقف کوتاهی است که سال هاست‬ ‫رنگ از رخساره کاغذ دیواری های سبز گلدارش پریده و دو قاب‬ ‫عکس روی دیوار که از یادگارهای دهه شصت اند‪.‬‬ ‫در ابتـدای ورودی اتاق‪ ،‬میزی گذاشتـه اند و کامپیوتـر قدیمی‬ ‫روی ان تنها نشانی دنیـای مدرن در چهارمیـن روزنامه قدیمی‬ ‫ایران است‪.‬‬ ‫میز دومی کنار دیوار است که چند دسته مجلد گالینور و روزنامه‬ ‫روی ان ها چیده شده و منیژه اولیا که زودتر از ساعت قرارمان‬ ‫به دفتر قدیمی امـده‪ ،‬پشت میز‪ ،‬کتابـی از جشنواره مطبوعات‬ ‫سال ‪ 83‬را ورق می زند‪.‬‬ ‫نیم طبقه ای هم وجود دارد که روزگاری مورد استفاده قرار‬ ‫می گرفتـه و نردبان راه اتصال طبقه پائین به طبقه باال بوده‬ ‫اما سال هاست که نردبانی نبوده تا خبرنگاری را به طبقه باالتر‬ ‫برساند‪.‬‬ ‫همراه نداشتن عکاس شرط اولیه برای این گفت وگوست و‬ ‫درخواست بعدی ضبط نشدن گفت و شنودمان برای مصاحبه‬ ‫است و همان اول کار تاکید دارد که در گذشته بین مطبوعات‬ ‫تفکیکی قائل نمی شدند و همه را با نام روزنامه می شناختند‪،‬‬ ‫به خاطر همین بعد از سال ها هنوز نام «روزنامه اولیا» روی در‬ ‫شیشه ای نقش بسته است‪.‬‬ ‫به دنبال پیدا کردن قدیمی ترین خبرنگار زن اصفهان بودیم که‬ ‫گذرمان به روزنامه ‪ 70‬ساله اصفهان افتاد و خبردار شدیم که در‬ ‫هیاهوی رسانه هایی که هر روز سر بر می اورند‪ ،‬یادگار فرهنگی‬ ‫هفت دهه این کهن دیار به تعطیلی کشیده شده است‪.‬‬ ‫پیش شماره روزنامه اولیا سال ‪ 1327‬منتشر شد اما انتشار منظم‬ ‫و هفتگی ان به سال ‪ 1329‬بر می گردد‪« :‬پدرم فرهنگی بود و‬ ‫نمایندگی روزنامه هایی مثل اطالعات‪ ،‬تهران مصور و کیهان‬ ‫را برعهده داشت‪ .‬به دلیل اینکه فرهنگیان نمی توانستند شغل‬ ‫رسمی دیگری داشته باشند‪ ،‬مجوز روزنامه را به نام پدربزرگم‬ ‫گرفته بود‪».‬‬ ‫ً‬ ‫ان زمان نام رسانه ها معموال از اسم مسئوالن ان ها گرفته‬ ‫می شد و این گونه بود که در دهه های سی و چهل روزنامه های‬ ‫اولیا‪ ،‬راه نجات‪ ،‬مجاهد‪ ،‬میهن خواه و گنجی در اصفهان متولد‬ ‫شدند‪.‬‬ ‫«مستبد و جدی با روحیه پدرساالرانه» روایت دختر از پدر‬ ‫فرهنگ دوستی است که بازرس اموزش و پرورش بود و‬ ‫وجهه اجتماعی مشتخصی داشت و سرمقاله هایش را در تورق‬ ‫روزنامه های دهه شصت می شود دید‪.‬‬ ‫از بین ‪ 4‬دختر و ‪ 2‬پسر خانواده اولیا‪ ،‬خواهر بزرگ با اتمام‬ ‫تحصیالتش در اموزش و پرورش مشغول شده بود و توفیق‬ ‫اجباری نصیب دختر دوم خانواده شد تا میراث خانوادگی به او‬ ‫برسد‪ « :‬سال ‪ 51‬از دانشگاه اصفهان لیسانس زیست شناسی‬ ‫گرفتم و می خواستم معلم شوم» اما نظر پدر چیز دیگری بود‪.‬‬ ‫با طی مراحل اداری‪ ،‬صاحب امتیازی و مدیرمسئولی هفته نامه‬ ‫‪4‬‬ صفحه 4 ‫بلوط‬ ‫اولیا از پدربزرگ به نوه انتقال یافت تا دختری که‬ ‫روی حرف پدر «نه» نمی اورد ادامه دهنده راه او‬ ‫شود‪.‬‬ ‫اولیا در روزهای اوجش در ‪ 16‬صفحه چاپ می شد‬ ‫و روزنامه مورد اعتماد اصفهانی ها بود و عالقه‬ ‫داشتند اگهی هایشان در این روزنامه چاپ شود‪:‬‬ ‫«پدرم نویسنده بودند و زمانی که نمایندگی چند‬ ‫روزنامه را برعهده داشت‪ ،‬دفتر کارش در خیابان حاج‬ ‫محمد علی (محدوده میدان امام حسین فعلی) بود‬ ‫و بعدها که روزنامه مستقل شد‪ ،‬به خیابان چهارباغ‬ ‫نقل مکان کرد‪.‬‬ ‫وقتی وارد چهارباغ قدیمی می شدیم‪ ،‬مغازه های‬ ‫اطراف مشتری های زیادی داشتند و رونق زیادی‬ ‫داشت‪ .‬روزنامه اولیا هم ان زمان ها ارج و قرب‬ ‫زیادی داشت‪ .‬اقای ستارگان‪ ،‬ابوالفضل صابری‪،‬‬ ‫احمد غفورزاده و طالیی اولین خبرنگاران و‬ ‫نویسندگان اولیا بودند و بعدها اقای جعفری و‬ ‫گلشنی با ما همکاری می کردند‪ .‬خدا رحمت کند‬ ‫اقای گلشنی را‪ ،‬مرد معتقد و متعهد به کاری بود‪».‬‬ ‫گرمای وجود همکار قدیمی و گل انداختن بحث‪،‬‬ ‫گرمای هوا را به حاشیه می کشاند‪« :‬روزنامه اولیا‬ ‫چاپخانه ای داشت که در ان حروف چینی می شد‪.‬‬ ‫سـن و سـال کمـی داشتـم که به ایـن چاپخانه‬ ‫رفت وامد می کردم و از نزدیک دیده بودم که حروف‬ ‫را با انبر بر می داشتند و کنار هم می گذاشتند‪ .‬بعدها‬ ‫که کامپیوتر امد‪ ،‬روال صفحه بندی روزنامه هم‬ ‫تغییر کرد‪».‬‬ ‫اولیا به روحیه محتاط پدر اشاره می کند و اینکه‬ ‫روزنامه اولیا با پیگیری مشکالت مردم تاثیرگذاری‬ ‫زیادی در جامعه داشت‪« :‬پدرم عالقه ای به ورود‬ ‫در بازی های سیاسی نداشت و به من هم توصیه‬ ‫اسفند ‪ 96‬اخرین چاپ‬ ‫روزنامه ای است که‬ ‫هفت دهه از عمرش‬ ‫سپری می شود و حاال‬ ‫یکی از یادگارهای معاصر‬ ‫اصفهانی ها برای همیشه به‬ ‫فراموشی سپرده می شود اما‬ ‫گویا چاره ای نیست‪« :‬اگر‬ ‫حمایت می شدیم‪ ،‬شاید‬ ‫می توانستیم ادامه بدهیم اما‬ ‫با وضعیت فعلی نه‪ .‬به اداره‬ ‫ارشاد هم رفته ام و خواستار‬ ‫دریافت اگهی های ثبتی‬ ‫شده ام اما اهمیت نمی دهند‪.‬‬ ‫می کرد وارد دعواهای سیاسی نشوم» با این رویه در‬ ‫طول ‪ 70‬سال عمر روزنامه اولیا‪ ،‬این نشریه هیچ گاه‬ ‫جهت گیری سیاسی نداشت و مسیر میانه را برگزیده‬ ‫بود‪.‬‬ ‫میراث دار روزنامه خانوادگی اولیا از امیر قلی امینی‬ ‫هم خاطره دارد‪« :‬امیر قلی روزنامه اصفهان را داشت‬ ‫و یک شخصیت فرهنگی قابل احترام بود‪ .‬با پدرم‬ ‫رفاقت داشت و رفت امد داشتیم‪ .‬بار اولی که به‬ ‫خانه ما امده بود‪ ،‬راننده او را بغل کرد و روی مبل‬ ‫گذاشت‪ .‬من از دیدن این صحنه خیلی ترسیدم‪».‬‬ ‫رقابت و زیراب زنی در رسانه ها قدمتی دیرینه‬ ‫داشته و داستان امروز و دیروز نیست‪« :‬زمانی که‬ ‫هنوز روزنامه به نام من نشده بود‪ ،‬یکی از رقبای‬ ‫ما (اسم روزنامه مورد اشاره نزد ما به امانت باقی‬ ‫است) مدعی شده بودند پدر بزرگم فوت شده و‬ ‫پدرم روزنامه را قاچاقی چاپ می کند‪ .‬پدرم‪ ،‬من و‬ ‫پدربزرگ را به اداره ارشاد برد و گفت‪ :‬ببینید پدرم‪،‬‬ ‫حی و حاضر است‪ .‬بعد هم به طور رسمی مراحل‬ ‫انتقال صاحب امتیازی و مدیر مسئولی انجام شد‪».‬‬ ‫وقتی منیژه اولیا عهده دار روزنامه شد‪ ،‬تعداد نشریات‬ ‫مکتوب اصفهان به انگشتان یک دست هم‬ ‫نمی رسید و انتشار هفته نامه منفعت مالی داشت اما‬ ‫بعدها شرایط تغییر کرد‪« :‬زمانی اگهی های زیادی‬ ‫اعم از شرکتی و ثبتی به اولیا می دادند‪ ،‬ان زمان‬ ‫روزنامه این قدر زیاد نبود و دست کم بود اما رقابت‬ ‫زیادی هم برای چاپ اگهی بین روزنامه های موجود‬ ‫وجود داشت‪ .‬بعدها که تعداد روزنامه ها زیاد شد‪،‬‬ ‫وضعیت تغییر کرد و ادامه بقا سخت شد و اداره‬ ‫ارشاد حمایتی نکرد‪».‬‬ ‫اولیا از سال ‪ 51‬تا اسفند ‪ 96‬که اخرین شماره‬ ‫هفته نامه چاپ شد‪ ،‬مسئولیت صاحب امتیازی و‬ ‫مدیرمسئولی ان را برعهده داشته اما بیمه نیست‪،‬‬ ‫در صورتی که اگر اصرار پدر نبود و پس از پایان‬ ‫لیسانس به عنوان معلم در اموزش و پرورش‬ ‫مشغول شده بود‪ ،‬سال ها از بازنشسته شدن وی‬ ‫سپری می شد‪ ،‬با این حال از مسیری که در ان قرار‬ ‫گرفته ناراضی نیست اما امیدی به اینده و انتشار‬ ‫دوباره روزنامه ندارد‪« :‬هزینه های چاپ و کاغذ و‬ ‫لیتوگرافی باال رفته و برای بخش خصوصی انتشار‬ ‫روزنامه کار سختی است‪.‬‬ ‫شماره سوم مرداد ماه ‪1397‬‬ ‫من دو پسر و یک دختر دارم‪ ،‬پسرم زمانی برای‬ ‫روزنامه مقاله ورزشی می نوشت و در جشنواره‬ ‫هم رتبه اورد‪ .‬چند باری از ان ها خواسته ام انتشار‬ ‫روزنامه اولیا را پی بگیرند اما عالقه ندارند‪ .‬خواهر و‬ ‫برادرهایم هم اطالع ندارند که روزنامه تعطیل شده‬ ‫است‪».‬‬ ‫اسفند ‪ 96‬اخرین چاپ روزنامه ای است که هفت‬ ‫دهه از عمرش سپری می شود و حاال یکی از‬ ‫یادگارهای معاصر اصفهانی ها برای همیشه به‬ ‫فراموشی سپرده می شود اما گویا چاره ای نیست‪:‬‬ ‫«اگر حمایت می شدیم‪ ،‬شاید می توانستیم ادامه‬ ‫بدهیم اما با وضعیت فعلی نه‪ .‬به اداره ارشاد هم‬ ‫رفته ام و خواستار دریافت اگهی های ثبتی شده ام اما‬ ‫اهمیت نمی دهند‪».‬‬ ‫غبــار زمــان روی روزنامـه قدیمـی‬ ‫اصفهـانی ها‬ ‫مجلدهای گالینور شده از دهه ‪ 60‬و ‪ 70‬و ‪ 80‬و تک‬ ‫شماره هایی از دهه ‪ 90‬روی میز قدیمی‪ ،‬برشی از‬ ‫تاریخ شفاهی و فرهنگ مکتوب اصفهان هستند که‬ ‫گرد و غبار روزگار بر ان نشسته و برای مرور انچه در‬ ‫این سال ها بر اصفهان گذشت‪ ،‬باید دشواری سیاه‬ ‫شدن دست ها از همنشینی با غبار را به جان خرید‪.‬‬ ‫حاال که گرد تعطیلی روی سر اولیا سنگینی می کند‪،‬‬ ‫معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظار ارشیو قدیمی‬ ‫این روزنامه باشد‪« :‬ارشیو کامل روزنامه اولیا در‬ ‫خانه است‪ .‬بخشی از ان را به اقای جعفری دادم‪.‬‬ ‫از کتابخانه ملی هم برای جمع اوری ارشیو پیگیر‬ ‫بودند اما خبری نشد‪ .‬از کتابخانه ابن مسکویه هم‬ ‫همین طور‪ .‬در وصیت نامه ام حتما باید بنویسیم که‬ ‫یکی ارشیو روزنامه را ساماندهی کند‪».‬‬ ‫‪5‬‬ صفحه 5 ‫بلوط‬ ‫شماره سوم مرداد ماه ‪1397‬‬ ‫اخبار‬ ‫کوتاه‬ ‫تالش مدیریت شهری‬ ‫برای حصول رضایت مندی مردم‬ ‫شهردار اصفهان با بیان اینکه همه مسئوالن باید‬ ‫مسئولیت پذیر و پاسخگوی مردم باشند‪ ،‬گفت‪ :‬در انتخاب‬ ‫مدیران شهرداری شایسته ساالری را مبنای کار قرار داده ایم‪.‬‬ ‫قدرت اهلل نوروزی در ایین تکریم و معارفه خدمتگزاران‬ ‫مردم در شهرداری اصفهان‪ ،‬با تشکر از افرادی که در‬ ‫حوزه های حراست و شهرسازی مشغول فعالیت بودند‪ ،‬اظهار‬ ‫کرد‪ :‬همه نهادهای مرتبط با حمایت و صیانت از حقوق‬ ‫مردم برای احقاق حق شهروندان تعامل و همکاری کنند تا‬ ‫بتوانیم شهری تضمین شده برای یک زندگی سالم داشته‬ ‫باشیم‪ ،‬مدیران با خیالی اسوده به مردم خدمت رسانی کنند‬ ‫و همه ارزش های ناب اجتماعی‪ ،‬اسالمی و ارزش هایی که‬ ‫مربوط به حق بشری است‪ ،‬رعایت شود‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه رضایت مندی شهروندان در اولویت‬ ‫برنامه ها قرار دارد‪ ،‬گفت‪ :‬تالش مدیریت شهری برای‬ ‫حصول رضایت مندی مردم است‪ .‬مردم انتظار زیادی ندارند‪،‬‬ ‫شهری ارام‪ ،‬تمیز‪ ،‬خدمات باکیفیت و شهری با دیدگاه‬ ‫رعایت حقوق شهروندی برای ان ها کافی است‪ .‬اگر مردم‬ ‫راضی باشند هیچ خطری کشور را تهدید نمی کند‪ ،‬بنابراین‬ ‫باید از دستگاه هایی که فعالیت ان ها خدمت رسانی مستقیم‬ ‫به مردم است‪ ،‬حمایت و زمینه فعالیت برای انها فراهم شود‪.‬‬ ‫بررسی طرح ممنوعیت تردد‬ ‫تک سرنشینان بررسی‬ ‫معاون حمل ونقل و ترافیک شهردار اصفهان گفت‪ :‬طرح‬ ‫ممنوعیت تردد خودروهای تک سرنشین در هفته یک روز‬ ‫در سه کارگروه مطالعاتی‪ ،‬فرهنگی‪ ،‬اجتماعی و قانونی‬ ‫بررسی کارشناسی خواهد شد‪.‬‬ ‫علیرضا صلواتی در گفت و گو با ایمنا اظهار کرد‪ :‬مدیریت‬ ‫تقاضای سفر از موضوعات مهمی است که در زمینه کنترل‬ ‫ترافیک همواره مطرح می شود در این راستا طرح های‬ ‫مختلفی برای مدیریت ترافیک ارایه شده است‪.‬‬ ‫صلواتی خاطرنشان کرد‪ :‬در این راستا سه کارگروه مطالعاتی‪،‬‬ ‫فرهنگی‪ ،‬اجتماعی و قانونی تشکیل شد تا این طرح را مورد‬ ‫بررسی قرار دارد‪ .‬این طرح در مرحله مطالعات کارشناسی‬ ‫است و باید به صورت الیحه تقدیم شورای شهر شود و‬ ‫چنان چه مورد موافقت شورای شهر و شورای ترافیک استان‬ ‫قرار گرفت‪ ،‬اجرایی خواهد شد‪.‬‬ ‫موافقت با جذب اتش نشان زن‬ ‫در اصفهان‬ ‫مدیرعامل سازمان اتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‬ ‫اصفهان با اشاره به فعالیت اتش نشانان زن گفت‪ :‬در‬ ‫خصوص به کارگیری اتش نشانان زن بسیاری از مسایل باید‬ ‫به صورت کامل مورد بررسی قرار گیرد‪ ،‬البته این موضوع‬ ‫مورد موافقت شهردار اصفهان قرار گرفته است‪.‬‬ ‫محسن گالبی بیان داشت‪ :‬به کارگیری اتش نشانان زن نیاز‬ ‫شهر است‪ ،‬از نظر شرعی‪ ،‬حقوقی و انسانی نیز وجود اتش‬ ‫نشان بانو در اتش نشانی الزم و ضروری است چرا که در‬ ‫برخی حوادث‪ ،‬خانواده ای دچار بحران های پساحادثه شود‬ ‫که به حضور یک اتش نشان زن نیاز باشد‪.‬‬ ‫وی با تاکید بر اینکه بانوان مانند اقایان در بخش های‬ ‫امدادی و نجاتی توانمند هستند‪ ،‬گفت‪ :‬در حال حاضر‬ ‫اتش نشانان زن در استان های همدان‪ ،‬البرز و تهران فعال‬ ‫هستند‪ ،‬امید است در اینده نزدیک با توجه به موافقت‬ ‫شهردار اصفهان شاهد فعالیت اتش نشانان زن در اصفهان‬ ‫نیز باشیم‪.‬‬ ‫‪6‬‬ ‫ذخیره مناسب دارویی‬ ‫در داروخانه های هالل احمر‬ ‫زهره سادات کاظمی مدیـــر عامــل‬ ‫جمعیت هــالل‬ ‫احمر استان اصفهان با بیان اینکه نوسانات‬ ‫ارز و بازار بر روی واردات دارو تاثیرگذار‬ ‫است‪ ،‬گفت‪ :‬سعی شده که این نوسانات‬ ‫تاثیر چندانی روی قیمت ها نداشته باشد و‬ ‫با ارز ‪ ۴۲۰۰‬تومان دارو وارد شود‪.‬‬ ‫محسن مومنی در نشست خبری که در‬ ‫مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد‬ ‫در خصوص تجهیزات و ذخیره دارویی‬ ‫داروخانه هالل احمر اصفهان و ارایه خدمات‬ ‫به بیماران خاص اظهار کرد‪ :‬داروخانه هالل‬ ‫احمر اصفهان با خدمات شبانه روزی‬ ‫تالش می کند تا بیماران خاصی که برای‬ ‫دریافت دارو به این داروخانه مراجعه کرده‬ ‫دست خالی باز نگردند و شماره ‪۳۶۱۱۲‬‬ ‫داروخانه اماده دریافت اطالعات متقاضیان‬ ‫و پاسخگویی به انها است‪.‬‬ ‫مومنی با بیان اینکه داروخانه های تحت‬ ‫پوشش هالل احمر بر اساس قانون با‬ ‫شرکت های دارویی در ارتباط بوده و طرف‬ ‫قرارداد بیمه ها است‪ ،‬اضافه کرد‪ :‬ذخیره‬ ‫دارویی در داروخانه های هالل احمر استان‬ ‫مناسب بوده و در چهار ماه امسال با توجه‬ ‫به میزان ذخیره دارویی مخاطبان بیشتری‬ ‫را جذب کردیم‪.‬‬ ‫وی با بیان اینکه سهمیه دارویی هر بیمار‬ ‫در استان اصفهان مشخص شده است‪،‬‬ ‫افزود‪ :‬چنانچه برای بیماران بر اساس برنامه‬ ‫ریزی صورت گرفته دارو نداشته باشیم در‬ ‫بازه زمانی کمتر از ‪ ۲۴‬ساعت این دارو‬ ‫از پایتخت ارسال و یا چنانچه در کشور‬ ‫موجودی نداشته باشیم باید در بازه زمانی‬ ‫‪ ۲۰‬روزه از خارج از کشور تامین شود‪.‬‬ ‫مدیر عامل جمعیت هالل احمر استان‬ ‫اصفهان با تاکید به تشکیل خانه هالل در‬ ‫اصفهان و عضویت اصحاب رسانه در این‬ ‫خانه اظهار کرد‪ :‬با اجرای این طرح و ارایه‬ ‫اموزش ها به خبرنگاران عالقمند درصدد‬ ‫ارایه مهارت های الزم به خبرنگاران‬ ‫هستیم تا در هنگام وقوع حوادث غیر‬ ‫مترقبه به همراه نیروهای این جمعیت در‬ ‫ارایه اخبار درست و موثق به مردم همکاری‬ ‫الزم را داشته باشند‪.‬‬ ‫شناسنامه دار شدن معابر‬ ‫و پل های اصفهان‬ ‫معاون عمران شهری شهردار اصفهان‬ ‫گفت‪ :‬سامانه مدیریت شناسنامه معابر‬ ‫( ‪ )pms‬و سامانه مدیریت شناسنامه‬ ‫فنی پل های اصفهان ( ‪ )bms‬راه اندازی‬ ‫می شود‪.‬‬ ‫تهیه این شناسنامه یکی از اقدامات‬ ‫زیربنایی شهرداری به شمار می رود که‬ ‫منافع ان به صورت مستمر برای شهر‬ ‫ماندگار خواهد بود‪.‬‬ ‫ایرج مظفر در گفت و گو با ایمنا اظهار‬ ‫کرد‪ :‬سامانه مدیریت شناسنامه فنی‬ ‫پل های شهرداری اصفهان ( ‪)bms‬‬ ‫پایگاه جامعی از اطالعات مربوط به‬ ‫تمامی پل های شهر است‪ ،‬این اطالعات‬ ‫به منظور پایش‪ ،‬نگهداری بیشتر و‬ ‫دقیق تر و تعمیرات پل ها در صورت نیاز‬ ‫در کمترین زمان ممکن جمع اوری شده‬ ‫است‪.‬‬ ‫وی افزود‪ :‬پس از بهره برداری از‬ ‫سامانه مدیریت شناسنامه فنی پل های‬ ‫شهرداری اصفهان ( ‪ ،)bms‬پس از‬ ‫کسب اطالعات الزم از مناطق جهت‬ ‫تکمیل سامانه مدیریت شناسنامه‬ ‫معابر( ‪ )pms‬و ابالغ ان به مناطق‬ ‫‪ ۱۵‬گانه شهرداری اصفهان در نیمه دوم‬ ‫سال جاری اقدام خواهد شد‪.‬‬ ‫معاون عمران شهری شهردار اصفهان‬ ‫با بیان اینکه تدوین شناسنامه معابر گام‬ ‫مهمی در جهت رفع معضالت شهری‪،‬‬ ‫ارتقاء سطح کیفی زندگی در شهر و‬ ‫ایجاد فضایی ایمن‪ ،‬پاک و ارام است‪،‬‬ ‫افزود‪ :‬تهیه شناسنامه فنی معابر یکی‬ ‫از اقدامات زیربنایی به شمار می رود که‬ ‫همچون پروژه های کالن عمرانی‪ ،‬منافع‬ ‫ان به صورت مستمر برای شهر ماندگار‬ ‫خواهد بود و از این پس می توان درباره‬ ‫عمر اسفالت در شهر به صورت علمی‬ ‫صحبت کرد‪.‬‬ ‫مظفر ادامه داد‪ :‬با بهره برداری از این‬ ‫سامانه این قابلیت وجود خواهد داشت‬ ‫که محل دقیق خرابی های روکش‬ ‫اسفالت مشخص شود و در این صورت‬ ‫بر خالف رویه گذشته که با وجود چند‬ ‫خرابی کوچک‪ ،‬کل اسفالت یک مسیر‬ ‫شخم زده می شد و این کار دردسرهای‬ ‫زیادی برای شهروندان به دنبال داشت‪،‬‬ ‫می توان عملیات ترمیم و بهسازی را‬ ‫تنها در محل دقیق وجود عارضه پیاده‬ ‫کرد‪.‬‬ صفحه 6 ‫اغاز فعالیت پردیس سینمایی‬ ‫اصفهان سیتی سنتر‬ ‫مجموعه پردیس سینمایی اصفهان‬ ‫سیتی سنتر که شامل ‪ 8‬سالن مجزا‬ ‫سینما و یک سالن کنسرت است در‬ ‫طبقه سوم مجتمع تجاری تفریحی‬ ‫قلب شهر از ابتدای تیرماه سال جاری‬ ‫شروع به فعالیت کرد‪ .‬این سالن های‬ ‫سینما با اخرین متدها و فناوری ها‬ ‫و مطابق با استاندارهای روز دنیا‬ ‫اغاز به کار کرده است‪ .‬کوچکترین‬ ‫سینمای سیتی سنتر با ظرفیت ‪24‬‬ ‫صندلی و بزرگترین سینمای ان دارای‬ ‫‪ 333‬صندلی است‪ .‬ویدئو پرژکتورهای لیزری‪،‬‬ ‫صندلی های ارگونومیک‪ ،‬کف پوش انتی باکتریال‬ ‫و کیفیت صدای دالبی از دیگر ویژگی های این‬ ‫سینماهاست‪.‬‬ ‫از ویژگی های مهم پردیس سینمایی سیتی سنتر‬ ‫استفاده از سیستم تهویه هوا و مناسب سازی‬ ‫محل عبور و مروز برای افراد توانخواه است‪.‬‬ ‫گالری و سالن انتظار این مجموعه مساحتی بالغ‬ ‫بر ‪ 4000‬متر مربع دارد‪.‬‬ ‫مسعود صرامی مدیرعامل پروژه اصفهان سیتی‬ ‫سنتر درباره بهره برداری از این پردیس سینمایی‬ ‫گفت‪ :‬سینماها با ظرفیت های مختلف ساخته‬ ‫شده است تا بتواند به همه نیازهای سینمایی شهر‬ ‫پاسخ دهد‪ .‬به عنوان نمونه سینماهای کوچک‬ ‫مجموعه با ظرفیت های ‪ 77‬و ‪ 88‬نفره می توانند‬ ‫برای نمایش فیلم های هنر و تجربه فعالیت‬ ‫داشته باشند‪.‬‬ ‫وی اضافــه کرد‪ :‬تجهیزاتــی که برای سینماهـا‬ ‫خریداری شده‪ ،‬جدیدترین و بهترین تجهیزات روز‬ ‫سینمایی دنیاست؛ همانند تجهیزات کنسرت هال‬ ‫مجموعه که سعی کردیم کاملترین و به روزترین‬ ‫را به کار بگیریم‪.‬‬ ‫مدیرعامل پــروژه اصفهــان سیتی سنتر ادامــه‬ ‫داد‪ :‬نوع طراحی سالن ها به گونه ای است که‬ ‫بتواند بهترین زاویه دید را برای مخاطبان ایجاد‬ ‫کند‪ .‬همچنین سیستم صوتی سینماها به شکلی‬ ‫طراحی و پیاده ســازی شده اســت که مخاطبان‬ ‫همگی یک اندازه صدا را در هر قسمت از سالن‬ ‫بشنوند‪.‬‬ ‫بلوط‬ ‫شماره سوم مرداد ماه ‪1397‬‬ ‫معرفی مدیرعامل جدید‬ ‫شرکت پاالیش نفت اصفهان‬ ‫در مراسمــی بـا حضــور علیرضا صـادق ابادی‪،‬‬ ‫مدیرعامل شرکت ملی پاالیش و پخش و معاون‬ ‫وزیر‪ ،‬مدیــران عامل قدیــم و جدیــد پاالیشگاه‬ ‫اصفهان تودیع و معارفه شدند‪.‬‬ ‫به گزارش پایگاه اطالع رسانی شرکت ملی پاالیش‬ ‫و پخش فراورده های نفتی‪ ،‬در این مراسم که در‬ ‫محل پاالیشگاه اصفهان برگزار شد‪ ،‬مرتضی‬ ‫ابراهیمی جایگزین لطفعلی چاوشی و به عنوان‬ ‫مدیرعامل جدید شرکت معرفی شد‪.‬‬ ‫بر اساس این گزارش همچنین چاوشی‪ ،‬به عنوان‬ ‫رئیس هیئت مدیره پاالیشگاه اصفهان انتخاب شد‪.‬‬ ‫صادق ابادی در این مراسم با بیان اینکه برای‬ ‫راه اندازی واحد ارتقای تولید نفت گاز باید تالش‬ ‫بیشتری شود‪ ،‬گفت‪ :‬نتیجه راه اندازی این واحد‬ ‫تولید ‪ ۲۰‬میلیون لیتر نفت گاز با کیفیت یورو ‪۴‬‬ ‫خواهد بود‪ .‬وی افزود‪ :‬شرکت ملی پاالیش و پخش‬ ‫فراورده های نفتی عالوه بر نظارت‪ ،‬در تسریع روند‬ ‫اجرای پروژه هـای پاالیشگــاه نیز همکاری خواهد‬ ‫کرد‪.‬‬ ‫به گفته صادق ابادی ارتقای پاالیشگاه و افزایش‬ ‫سوداوری از جمله وظایف مدیرعامل محسوب‬ ‫می شــود‪ .‬در ایــن مراسـم همچنین ابراهیمی‪،‬‬ ‫مدیرعامل جدید پاالیش نفت اصفهان عنوان کرد‪:‬‬ ‫از اعتمادی که به من شده سپاسگزارم و امیدوارم‬ ‫بتوانم این بار امانتی که به بنده سپرده شده است را‬ ‫به نحو مطلوبی به ثمر برسانم‪.‬‬ ‫چاوشی که مسئولیت ریاست هیات مدیره را‬ ‫برعهده گرفته‪ ،‬نیز در این مراسم گفت‪ :‬اینکه اعتماد‬ ‫شد وفردی از درون پاالیشگاه مسئولیت را برعهده‬ ‫گرفت‪ ،‬اقدام شایسته ای محسوب می شود‪.‬‬ ‫‪7‬‬ صفحه 7 ‫ماهنامه سراسری بلوط‬ ‫مدیر مسئول و صاحب امتیاز‪ :‬مهری مصور‬ ‫زیر نظر شورای سردبیری‬ ‫مدیر هنری‪ :‬سپیده سلیمانی‬ ‫مرداد ‪ 97‬شماره ‪3‬‬ ‫ناظر فنی‪ :‬عباس زمانی‬ ‫شماره فاکس‪03135236978 :‬‬ ‫شماره تماس و تلگرام‪09333928637 :‬‬ ‫کد پستی‪8159843355 :‬‬ ‫ماهنامه بلوط‪ ،‬نشریه ای مستقل است که به هیچ ارگان‪ ،‬سازمان یا نهادی وابسته‬ ‫نیست و مطالب ان بیانگر ارای نویسندگان ان است‪.‬‬ ‫سرامد شرکت های تولید کننده فراورده های نفتی کشور‬ ‫برنامه شرکت پاالیش نفت اصفهان در افق ‪1400‬‬ ‫رئیس هیات مدیـره شرکـت پاالیش نفت اصفهـان اهداف کلی‬ ‫اجرای طرح بهینه سازی و بهبود فرایند تولید پاالیشگاه اصفهان‬ ‫را‪ ،‬ارتقای کیفیت محصوالت پاالیشگاه مطابق با استاندارد یورو ‪5‬‬ ‫برای پاسخگویی به نیاز کشور‪ ،‬کاهش االینده های زیست محیطی‪،‬‬ ‫کاهش خوراک نفت خام پاالیشگاه و تثبیت ظرفیت ان از ‪375‬‬ ‫هزار بشکه به ‪ 360‬هزار بشکه در روز‪ ،‬افزایش تولید محصوالت‬ ‫سبک به ویژه بنزین و کاهش تولید محصوالت سنگین و همچنین‬ ‫تولید محصوالت جدید شامل پروپیلن و بنزین سوپر برشمرد و گفت‪:‬‬ ‫قراردادهای اجرای طرح بهینه سازی و بهبود فرایند تولید پاالیشگاه‬ ‫اصفهان از سال ‪ 86‬امضا ولی اجرای ان متوقف مانده است‪.‬‬ ‫لطفعلی چاووشی‪ ،‬علت اصلی اجرای نشدن این طرح را هزینه‬ ‫باالی ان اعالم کرد و گفت‪ :‬برای اجرای طرح تبدیل نفت کوره به‬ ‫محصوالت با ارزش و سبک همچون بنزین و گازوئیل به حدود ‪2‬‬ ‫میلیارد دالر نیاز است‪ .‬او افزود‪ :‬هزینه اجرای این طرح با درامدهای‬ ‫شرکت پاالیش نفت اصفهان تامین نخواهد شد و انتظار است که‬ ‫بخشی از ان از طریق سهامداران تامین شود‪.‬‬ ‫مدیرعامل سابق شرکت پاالیش نفت اصفهان با بیان اینکه نفت‬ ‫کوره بخش عمده ای از محصوالت این پاالیشگاه است که گوگرد‬ ‫باالیی دارد‪ ،‬گفت‪ :‬بخشی از ان در طول سال ها در کوره های‬ ‫پاالیشگاه اصفهان و بخشی دیگر نیز در نیروگاه های تولید برق‬ ‫کشور استفاده می شد زیرا هیچ دغدغه زیست محیطی و ممنوعیتی‬ ‫برای استفاده از ان وجود نداشت اما به تدریج به دلیل مسائل زیست‬ ‫محیطی و رعایت الزامات ان‪ ،‬استفاده از نفت کوره محدود و ممنوع‬ ‫شده است؛ به طوریکه پاالیشگاه اصفهان برای رعایت الزامات‬ ‫زیست محیطی در ابتدا تمامی مشعل های کوره های گازسوز خود‬ ‫را جایگزین مشعل های سوخت مایع کرده است‪.‬‬ ‫چاووشی‪ ،‬دلیل احداث نیروگاه شهید محمد منتظری در کنار‬ ‫پاالیشگاه اصفهان را استفاده از نفت کوره تولیدی پاالیشگاه دانست‬ ‫و افزود‪ :‬نیروگاه شهید محمد منتظری اصفهان در طول ‪ 30‬سال از‬ ‫نفت کوره پاالیشگاه برای تولید برق استفاده می کرد اما به دلیل‬ ‫ممنوعیت ها و رعایت الزامات زیست محیطی‪ ،‬تمام مشعل های‬ ‫سوخت نفت کوره این نیروگاه در سال ‪ 92‬پلمپ و گاز جایگزین‬ ‫نفت کوره شد‪ .‬او گفت‪ :‬این پاالیشگاه برای ادامه حیات خود فقط‬ ‫چند روز می تواند نفت کوره تولیدی را ذخیره سازی کند و اگر نفت‬ ‫کوره تولیدی برداشت و یا استفاده نشود مجبور به تعطیلی پاالیشگاه‬ ‫هستیم و به همین دلیل به سمت صادرات نفت کوره اقدام کردیم‪.‬‬ ‫رئیس هیات مدیره شرکت پاالیش نفت اصفهان ادامه داد‪ :‬در حال‬ ‫حاضر بخشی از نفت کوره پاالیشگاه صادر می شود اما از سال ‪2020‬‬ ‫میالدی و بر اساس قوانین بین الملل اجازه فروش نفت کوره در خارج‬ ‫از کشور را نخواهیم داشت و این مساله یکی از حساس ترین مسائل‬ ‫شرکت پاالیش نفت اصفهان است‪.‬‬ ‫چاووشی گفت‪ :‬اگر برای حل این مساله فکری نشود‪ ،‬نفت کوره‬ ‫تولیدی پاالیشگاه نه در داخل کشور قابل مصرف بوده و نه در خارج‬ ‫از کشور قابل فروش است و با توقف تولید روبرو خواهیم شد‪.‬‬ ‫او در ادامه با اشاره به اینکه این پاالیشگاه در سال ‪ 1352‬به صورت‬ ‫مشترک توسط یک شرکت امریکایی و المانی طراحی و در سال‬ ‫‪ 1358‬توسط متخصصان داخلی راه اندازی شد و به بهره برداری‬ ‫رسید افزود‪ :‬تکنولوژی و الگوی تولید استفاده شده در طراحی این‬ ‫پاالیشگاه برای تولید فراورده های نفتی مربوط به حدود ‪ 45‬سال‬ ‫پیش است که به طور قطع هچ کدام از انها جوابگوی نیاز امروز‬ ‫نیست‪.‬‬ ‫این مقام مسئول با بیان اینکه پاالیشگاه اصفهان برای نوسازی و‬ ‫امادگی برای مقابله با تهدیدهای کنونی و احتمالی پیش روی ان‬ ‫از جمله بحران کم ابی‪ ،‬برنامه بلند و راهبردی و چشم انداز تعریف‬ ‫کرده است گفت‪ :‬شرکت پاالیش نفت اصفهان در افق ‪ 1400‬با تکیه‬ ‫بر ارزش های سازمانی‪ ،‬سرمایه های انسانی و استفاده از فن اوری های‬ ‫نوین در راستای تامین منافع سهامداران و سایر ذینفعان و دستیابی به‬ ‫استانداردهای جهانی فراورده ها و زیست محیطی‪ ،‬سرامد شرکت های‬ ‫تولیدکننده فراورده های نفتی کشور خواهد بود‪.‬‬ ‫کاهش مصرف اب در پاالیشگاه‬ ‫چاوشی در ادامه با اشاره به اینکه صنعت پاالیش نفت وابستگی‬ ‫شدیدی به اب دارد افزود‪ :‬منبع اصلی تامین کننده اب پاالیشگاه‬ ‫اصفهان روخانه زاینده رود بوده که به دلیل خشک شدن ان‪ ،‬منبع‬ ‫اصلی تامین اب را از دست داده است‪ .‬او‪ ،‬میزان حقابه پاالیشگاه‬ ‫اصفهان از زاینده رود را ‪ 10‬میلیون متر مکعب در سال اعالم کرد و‬ ‫گفت‪ :‬از سال ‪ 58‬که این پاالیشگاه به بهره برداری رسید‪ ،‬این حقابه از‬ ‫طریق تلمبه خانه ای در شهر ُدرچه تامین می شد و هیچ دغه خاصی‬ ‫در این رابطه وجود نداشت اما با خشک شدن زاینده رود باید به فکر‬ ‫منابع جدید ابی داشته باشیم‪.‬‬ ‫مدیر عامل سابق شرکت پاالیش نفت اصفهان با بیان اینکه این‬ ‫شرکت از گذشته تاکنون درباره کاهش مصرف اب حساسیت هایی‬ ‫داشته است‪ ،‬مصرف اب پاالیشگاه اصفهان در سال گذشته را ‪9.5‬‬ ‫میلیون متر مکعب در سال اعالم کرد و افزود‪ :‬برغم افزایش ظرفیت‬ ‫تولید و راه اندازی واحدهای جدید‪ ،‬میزان مصرف اب پاالیشگاه با‬ ‫اجرای برنامه های کاهش مصرف اب به ‪ 8‬میلیون متر مکعب در‬ ‫سال جاری کاهش یافته است‪.‬‬ ‫چاوشی با اشاره به اینکه شرکت پاالیش نفت اصفهان درسال ‪89‬‬ ‫طرح مطالعاتی استفاده از پساب را در شرکت تعریف کرد گفت‪ :‬این‬ ‫شرکت به عنوان نخستین شرکت در استان قرارداد استفاده از پساب‬ ‫را در سال ‪ 92‬امضاء کرد که خط انتقال ان اجرا شده و تصفیه‬ ‫خانه ان هم در حال ساخت است‪ .‬او‪ ،‬صرفه جویی در مصرف اب و‬ ‫اجرای طرح های جدید برای تامین اب را از اهداف شرکت اعالم‬ ‫کرد و افزود‪ :‬الزمه صرفه جویی در مصرف اب‪ ،‬تعریف طرح های‬ ‫جدید دیگر است و برای ادامه حیات پاالیشگاه اصفهان شاید در‬ ‫اینده نزدیک مجبور شویم در طرح های انتقال اب از خلیج فارس‬ ‫مشارکت کنیم‪.‬‬ صفحه 8

آخرین شماره های ماهنامه بلوط

ماهنامه بلوط 35

ماهنامه بلوط 35

شماره : 35
تاریخ : 1401/11/20
ماهنامه بلوط 34

ماهنامه بلوط 34

شماره : 34
تاریخ : 1401/10/20
ماهنامه بلوط 33

ماهنامه بلوط 33

شماره : 33
تاریخ : 1401/08/30
ماهنامه بلوط 32

ماهنامه بلوط 32

شماره : 32
تاریخ : 1401/07/20
ماهنامه بلوط 31

ماهنامه بلوط 31

شماره : 31
تاریخ : 1401/05/20
ماهنامه بلوط 30

ماهنامه بلوط 30

شماره : 30
تاریخ : 1401/03/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!