ماهنامه ماه صنم شماره 10 - مگ لند
0
صفحه قبل

ماهنامه ماه صنم شماره 10

صفحه بعد

ماهنامه ماه صنم شماره 10

ماهنامه ماه صنم شماره 10

‫ماهنامه فرهنگى ‪ -‬اجتماعى * ‪ ٤‬صفحه * ‪ ١٠٠٠‬تومان ‪٠‬‬ ‫* سال سوم * شماره ‪ *١٠‬مهر ‪ - ١٤٠٠‬صفر ‪. 2021- ١٤٤٢‬‬ ‫نیروهاى مس ّلح در کشور عزیز ما حصار مستحکمى هستند‪ ،‬قلعه مستحکمى هستند براى کشور و براى‬ ‫م ّلت ‪ ...‬امروز ارتش‪ ،‬سپاه‪ ،‬نیروى انتظامى‪ ،‬بسیج بهمعناى واقعى کلمه‪ ،‬سپر دفاعى در برابر تهدیدهاى‬ ‫سخت دشمنان بیرونى و درونى هستند‪.‬‬ ‫یادداشت سردبیر‬ ‫شجاعت ماندگار شهید نوجوان »على لندى« در کتب درسى ثبت مىشود‬ ‫علیرضا کاظمى‪ ،‬سرپرست وزارت اموزش و پرورش اظهار کرد‪ :‬رییس جمهور‪،‬‬ ‫در پیام تسلیت دانش اموز شهید »على لندى« تاکید کردند که داستان ایثار‬ ‫این قهرمان ملى‪ ،‬باید به زبان هنر و قلم اصحاب فرهنگ و رسانه به گونهاى‬ ‫تاریخى روایت شود تا این نوجوان اسوه‪ ،‬الهامبخش نسلهاى اینده فرزندان‬ ‫ایران اسﻼمى باشد‪.‬‬ ‫درج نام و روایت ایثارگرى شهید على لندى در کتاب درسى‪ ،‬نامگذارى مدارس؛‬ ‫در هر استان یک مدرسه به نام شهیدعلى لندى‪ ،‬جایزه ویژه دانش اموز شهید‬ ‫على لندى‪ ،‬در جشنواره پرسش مهر ریاست جمهورى و تدوین کتاب زندگى‬ ‫نامه شهید على لندى توسط کانون پرورش فکرى کودکان و نوجوانان با‬ ‫همکارى اداره کل اموزش و پرورش استان خوزستان‪ ،‬موارد چهارگانهاى است‬ ‫که سرپرست وزارت اموزش و پرورش‪ ،‬بر ان تاکید کرده است‪.‬‬ ‫به جـمع سـتاره هـا بپیوندید‬ ‫هر گاه در پیمودن جاده زندگى‪ ،‬هدف خود را مشخص کنیم و همچنین ایمان به خدا‪ ،‬امید‪،‬‬ ‫پشتکار و تﻼش‪ ،‬صبر و برنامه ریزى را به عنوان توشه همراه خود برداریم‪ ،‬به موفقیت هاى بسیار‬ ‫دست خواهیم یافت‪ .‬خانم‬ ‫‪ ،‬دانش اموز پایه نهم از دبیرستان نمونه دولتى امام‬ ‫کاظم شریعتی‬ ‫رحلت پیامبر گرامى اسﻼم‪ ،‬محمد مصطفى‬ ‫)ص( و شهادت امام رضا)ع( بر همگان تسلیت‬ ‫باد‪ .‬پایان ماه صفر و اغاز سال تحصیلى‬ ‫فرصتى است تا با یارى گرفتن از این دردانه ى‬ ‫هستى‪ ،‬فصلى تازه در اموزش و یادگیرى در‬ ‫پیش بگیریم‪ .‬هرساله اغاز ماه مهر با شادى و‬ ‫شور وصف ناپذیر اولیا‪ ،‬معلمین و به ویژه‬ ‫دانش اموزان همراه است‪ .‬اما از هنگام شیوع‬ ‫ویروس کرونا و مجازى شدن اموزش و‬ ‫تدریس‪ ،‬شور و شعف پیشین کاهش یافته‬ ‫است‪ .‬برخى از مدارس تلفیقى از شیوه‬ ‫حضورى و مجازى را در پیش گرفته اند و با‬ ‫رعایت دستورالعمل هاى بهداشتى به اموزش‬ ‫ادامه مى دهند‪ .‬اما بعضى دیگر از مدارس و‬ ‫همچنین والدین ‪ ،‬با وجود واکسینه شدن‬ ‫معلمین و اغاز واکسیناسیون دانش اموزان‪،‬‬ ‫کماکان شـیوه ى امـوزش مجازى را ترجیح‬ ‫مى دهند‪.‬‬ ‫هر چند با شیوع این ویروس و رواج اموزش‬ ‫مجازى‪ ،‬نارضایتى هاى بسیارى براى دانش‬ ‫اموزان و والدین پیش امده است ‪ ،‬اما جامعه‬ ‫ى علمى و اموزشى کشور ما ‪ ،‬تقریباً با صرف‬ ‫هزینه ى اندک ‪ ،‬یا شیوه ى اموزش مجازى که‬ ‫یکى از شیوه هاى اموزشى کم هزینه در‬ ‫جهان مى باشد اشنا شده است‪ .‬بنابراین باید‬ ‫همواره از محدودیت ها فرصت ساخت و به‬ ‫بهترین شکل از فرصت ها بهره برد‪.‬‬ ‫رضا)ع(‪ ،‬در شهرستان مه وﻻت یکى از افرادى است که در پیمودن این مسیر‪ ،‬در زمینه هاى‬ ‫مختلف به موفقیت هاى بسیار دست یافته است‪ .‬حفظ یک جزء از قران کریم‪ ،‬برگزیده شدن به‬ ‫عنوان دانش اموز ممتاز در سه سال دوره متوسطه اول‪ ،‬نفر اول پذیرفته شده ى رشته تجربى در‬ ‫دبیرستان نمونه دولتى شهرستان مه وﻻت‪ ،‬کسب رتبه اول و راهیابى به مرحله کشورى در مسابقات فرهنگى‪ -‬هنرى در رشته‬ ‫ویدئو کست‪ ،‬کسب رتبه دوم و سوم استانى در جشنواره تدریس مجازى و همچنین کسب چندین رتبه عالى در مسابقات قران‬ ‫و معارف رشته ى صحیفه ى سجادیه‪-‬نهج البﻼغه گوشه اى از افتخارات این نوجوان است‪ .‬ساجده موحد رمز موفقیت خود را‬ ‫ایمان و توکل به خدا‪ ،‬مطالعه مداوم و مستمر‪ ،‬جلوگیرى از اتﻼف وقت‪ ،‬برنامه ریزى صحیح براى مطالعه ى دروس‪ ،‬پشتکار و‬ ‫امیدوار بودن به توانایى هاى خود در سایه راهنمایى هاى معلمین ارجمند و خانواده گرامى اش مى داند‪ .‬براى این دانش اموز‬ ‫عزیر ‪ ،‬شکوفایى روز افزون و براى سایر نونهاﻻن عزیزمان الگوبردارى از چنین افراد پیروز و موفق را ارزومندیم‬ ‫افتخار تا کجا‬ ‫باﻻترین توانایی یک نوجوان در حد چند مدال است؟‬ ‫اگر جزو نـوجوانانى هستى که کار خاصى کرده اى ‪ ،‬کارهاى هنرى انجام داده اى‪ ،‬نواورى داشته اى‪ ،‬به اقتصاد خانواده کـمک مى کنى‪ ،‬اختراع‬ ‫کرده اى‪ ،‬در مسابقات رتبه اى گرفته اى یا ‪ ...‬مى توانى تصویر کارى که انجام داده اى را همراه با تصویر خودت و متن کوتاه توضیحى برایمان ارسال‬ ‫کنى تا در این صفحه چاپ شود و دیگر دوستانت با توانایى هاى تو اشنا شوند‪٠٩١٥٤٢٠٨٢٤٣ :‬‬ ‫فهرست مطالب‬ ‫مراقبت از بیمار قلبى در منزل‬ ‫درس بخشندگى از‬ ‫زندگى امام حسن مجتبى )ع(‬ ‫درس اول ماه مهر فداکار مثل على‬ ‫در کوچه پس کوچه هاى شعر و ادب‬ ‫کاربرد فلسفه در زندگى‬ صفحه 1 ‫* سال سوم * شماره ‪ *١٠‬مهر ‪ - ١٤٠٠‬صفر ‪. 2021- ١٤٤٢‬‬ ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫مراقبت از بیمار قلبى در منزل‬ ‫ایا مى دانید مراقبت از بیمار قلبى در منزل چگونه است؟‬ ‫چه مواردى را در مراقبت از بیمار قلبى باید رعایت کرد؟‬ ‫هم اکنون بنا به دﻻیل متعدد اقتصادى و سختى زندگى بسیارى از افراد مشغول به کار‬ ‫هستند تا بتوانند راه حلى براى معیشت زندگى خود و عزیزانشان پیدا کنند‪.‬خ‬ ‫برخى از بیمارى ها در بین مردم در سطح جهانى شیوع بیشترى دارند‪ .‬به طور مثال مشکﻼت‬ ‫قلبى‪-‬عروقى از جمله بیمارى هاى بسیار شایع در میان مردم مى باشد‪.‬‬ ‫نگهدارى از بیمار قلبى‬ ‫استعمال دخانیات‪ ،‬مشکﻼت‬ ‫وراثتى‪ ،‬نحوه ى نامناسب زندگى‪،‬‬ ‫کهولت سن و ‪ ...‬از جمله دﻻیل‬ ‫موثر در ایجاد مشکﻼت قلبى مى‬ ‫باشند که مى توانند عوامل تهدید‬ ‫کننده اى براى ادامه ى حیات افراد‬ ‫محسوب شوند‪.‬‬ ‫برخى از بیمارى هاى زمینه اى نیز‬ ‫بستر مناسبى براى ایجاد عوارض‬ ‫قلبى‪-‬عروقى را فراهم مى کنند‪.‬‬ ‫به طور مثال همانطور که در مقاله ى‬ ‫فشار خون باﻻ در افراد دیابتى بیان‬ ‫شده است‪ ،‬فشار خون باﻻ یکى از‬ ‫علل مهم در ایجاد مشکﻼت قلبى‬ ‫مى باشد‪ .‬افراد مبتﻼ به فشار خون‬ ‫باید همواره به نکات تاثیر گذار در‬ ‫سﻼمت خود توجه داشته باشند‪.‬‬ ‫نگهدارى از بیمار قلبى در منزل‬ ‫وظیفه اى بسیار حساس و نیازمند‬ ‫دقت مى باشد‪ .‬زیرا افرادى که‬ ‫با مشکﻼت قلبى مواجه هستند‬ ‫نیازمند مراقبت هاى مخصوصى از‬ ‫جمله‪:‬‬ ‫مصرف منظم و به موقع داروها‬ ‫استفاده از مواد غذایى سالم و‬ ‫مناسب‬ ‫انجام فعالیت هاى ورزشى‬ ‫انجام چکاپ هاى پزشکى‬ ‫گرفتن فشار خون‬ ‫‪.‬بررسى عﻼئم حیاتى مى باشند‬ ‫تمامى پرستاران اعزامى براى‬ ‫نگهدارى از بیمار قلبى در منزل‪،‬‬ ‫اشراف کاملى در مورد نحوه ى‬ ‫نگهدارى از این بیماران دارند‪.‬‬ ‫اکثر افرادى که به بیمارى هاى قلبى‪-‬عروقى مبتﻼ هستند داراى عﻼئم مشهودى مانند‪:‬‬ ‫سرگیجه‬ ‫احساس درد در ناحیه ى قفسه ى سینه‬ ‫اختﻼﻻت تنفسى‬ ‫تورم در پاها و‬ ‫برخى از عﻼئم نـیز با مراجعه به پزشک مـتخصص و انجام بررسى هاى دقیق تر مشخص‬ ‫مى شوند‪ .‬ﻻزم به ذکر است همواره مصرف دارو به کنترل بیمارى هاى قلبى کمک نمى کند‪.‬‬ ‫در مواقعى نیاز است تا فرد تحت عمل جراحى قرار گیرد که در این صورت باید نکات بسیار‬ ‫مهمى را در نگهدارى از این افراد لحاظ کرد‪.‬خ‬ ‫‪02‬‬ ‫مرکز مشاوره و‬ ‫خدمات پرستارى‬ ‫سراطب‬ ‫ابوالفضل پوریوسف‬ ‫مشاوره‬ ‫رایـگان‬ ‫‪٠٩٣٦٧٧٢٥١٢١‬‬ ‫پیشنهاد مى کنیم که براى حفظ سﻼمت قلب خود به نکات زیر توجه کنید‬ ‫‪ - ١‬روزى ‪٣٠‬دقیقه ورزش کنید‪.‬‬ ‫‪ - ٢‬هر دو ساعت یک لیوان اب بنوشید‪.‬‬ ‫‪ - ٣‬اگر مى توانید روزى ‪٢٠‬دقیقه دوچرخه سوارى کنید‪.‬‬ ‫‪ - ٤‬طبق نظر پزشک‪ ،‬هر روز ویتامین ب کمپلکس مصرف کنید‪.‬‬ ‫‪ - ٥‬صداى خود را در شب حین خواب ضبط کنید یا از اطرافیانتان بخواهید تا توجه کنند که ایا در خواب خر و پف مى کنید یا‬ ‫نه‪ .‬اگر جواب مثبت بود با پزشک مشورت کنید چرا که این امر مى تواند در تنفس و فشارخون شما اختﻼل به وجود اورد و در‬ ‫نهایت سﻼمت قلبتان را در معرض خطر قرار دهد‪.‬خ‬ ‫‪ - ٦‬حداقل روزى دو فنجان چاى نوش جان کنید‪.‬خ‬ ‫‪ - ٧‬هر هفته مقدار کمى کاکائوى تلخ بخورید‪.‬خ‬ ‫‪ - ٨‬شب ها حداقل هفت ساعت بخوابید‪ .‬کم خوابى مى تواند یکى از دﻻیل حمله قلبى باشد‪.‬خ‬ ‫‪ - ٩‬دست کم هفته اى یک بار ماهى مصرف کنید‪.‬‬ ‫‪ -١٠‬از خوردن صبحانه کامل و سرشار از فیبر غافل نشوید‪.‬‬ ‫‪ -١١‬مواد غذایى داراى امگا ‪ ٣‬را در برنامه غذایى بگنجانید‪.‬خ‬ ‫‪ -١٢‬به مصرف لوبیا نیز توجه کنید و ان را به شکل خوراک یا بر روى ساﻻد میل نمایید‪.‬خ‬ ‫‪ -١٣‬طبق نظر پزشک هر روز یک اسپیرین بچه بخورید‪.‬‬ ‫‪ -١٤‬خوب است بدانید خوردن البالو براى سﻼمت قلب خالى از لطف نیست‪.‬‬ ‫‪ -١٥‬هر روز پرتقال بخورید‪ .‬مى توانید به جاى ان از اب پرتقال هم استفاده کنید‬ ‫‪ -١٦‬در روزهاى تعطیل فقط استراحت کنید‪ .‬تلفن همراه و رایانه را کنار بگذارید‪.‬خ‬ ‫‪ -١٧‬از استرس پرهیز کنید‪.‬خ‬ ‫‪ -١٨‬به مصرف مولتى ویتامین نیز اهمیت دهید اما پیش از ان نظر پزشک را بخواهید‪.‬خ‬ ‫‪ -١٩‬وقت کافى به گردش و هم صحبتى با انهایى که دوستشان دارید اختصاص دهید‪.‬خ‬ صفحه 2 ‫* سال سوم * شماره ‪ *١٠‬مهر ‪ - ١٤٠٠‬صفر ‪. 2021- ١٤٤٢‬‬ ‫‪03‬‬ ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫درس اول ماه مهر‪ :‬فداکار مثل على‬ ‫ا و ن ند ی از زد ی امام ن ی )ع( م‬ ‫زهرا قادرى حسب‬ ‫مهرماه و فصل تعلیم و اموزش اغاز شده است‪.‬‬ ‫اما در چنین وضعیتى که‪ ،‬ویروس کرونا اجازه‬ ‫اموزش حضورى به همه دانش اموزان نمى دهد‪،‬‬ ‫یکى از ابزارهاى مهم اموزشى؛ گوشى هاى تلفن‬ ‫همراه و لوح ها رایانه اى) تبلت ها( هستند‪.‬‬ ‫اما همه ما مى دانیم که تمام دانش اموزان‬ ‫سرزمینمان توانایى مالى‪ ،‬تهیه کردن این ابزارها‬ ‫را ندارند‪ .‬ح‬ ‫از سوى دیگر دو هفته اغاز از مهرماه امسال‪ ،‬با‬ ‫شهادت امام حسن مجتبى)ع(‪ ،‬دومین امام ما‬ ‫شیعیان همراه است‪ .‬امامى که در بخشندگى‬ ‫همواره زبانزد همگان بوده است‪.‬‬ ‫ایشان دوبار در طول زندگیشان تمام دارایى‬ ‫خود را به فقرا بخشیده اند و همچنین سه بار‬ ‫نیمى از دارایى خود را با نیازمندان و مستمندان‬ ‫قسمت کرده اند‪.‬‬ ‫حال که ما‪ ،‬چنین پیشوایان بخشنده اى داریم‪،‬‬ ‫چه خوب است که انان را الگوى خود قرار دهیم‬ ‫و بخشندگى را از ایشان بیاموزیم‪.‬‬ ‫پس تا انجا که مى توانیم بخشى اندک از دارایى‬ ‫خود را براى تهیه لوازم اموزشى مورد نیاز دانش‬ ‫اموزان جامعه هزینه کنیم‪.‬ح‬ ‫سرزمین کهن ما‪ ،‬ایران؛ در طول تاریخ‬ ‫دیرینه خود‪ ،‬کم قهرمانان‪ ،‬دلیر مردان‬ ‫و ایثارگرانى را به خود ندیده است‪ .‬از‬ ‫شهداى قبل از انقﻼب گرفته تا شهداى‬ ‫دفاع مقدس‪ .‬از رئیسعلى ها گرفته تا‬ ‫میرزا کوچک خان ها‪ .‬از حسین فهمیده‬ ‫گرفته تا دهقان فداکار‪ .‬از شهداى غواص‬ ‫و مدافع حرم گرفته تا شهداى مدافع‬ ‫سﻼمت و به ویژه شهداى اتش نشان‪.‬‬ ‫اتش نشانانى که جان بر کف دست‬ ‫گرفته و دل به اتش مى زنند تا ققنوس‬ ‫وار در اتش بسوزند‪ ،‬اما هم نوع خود را‬ ‫به سﻼمت از زبانه هاى بى رحمو سرکش‬ ‫اتش برهانند‪ .‬و کم نیستند ایثارگران و‬ ‫اتش نشانان نوجوان بى نام و نشان‪ ،‬که‬ ‫حاضرند جان بدهند اما هم وطن‪ ،‬همسایه‬ ‫و هم نوع خود را در اتش نبینند‪ .‬یکى‬ ‫از این ایثارگران و ناجیان‪ ،‬على لندنى‪،‬‬ ‫نوجوان ‪ ١٥‬ساله ایذه اى است که گرچه‬ ‫سن و سالش به فداکاریهاى دوران دفاع‬ ‫مقدس نمى رسد اما کامﻼ اشکار شد که‬ ‫خوى و منش او مانند سایر هم استانى‬ ‫ها و همشهرى هایش با فداکارى و ایثار‬ ‫امیخته و عجین شده است‪ .‬نوجوانى که‬ ‫جان داد تا جان هایى بمانند‪ .‬نام و یاد و‬ ‫راهش جاودان‪.‬‬ ‫مقابله با‬ ‫اتش سوزى‬ ‫به فندک وکبریت دست‬ ‫نزنید و در صورت یافتن‪،‬‬ ‫ان را به بزرگترها تحویل‬ ‫دهید‬ ‫چراغ‪ ،‬ضبط صوت و‬ ‫لوازم الکترونیکى را پس‬ ‫از استفاده خاموش کنید‬ ‫پس از مشاهده ى اتش‪،‬‬ ‫با اتش نشانى تماس‬ ‫بگیرید و ادرس محل‬ ‫اتش سوزى را به طور‬ ‫کامل بگویید‬ ‫على لندى نوجوان ‪ ١٥‬ساله ایذهاى روز ‪ ١٨‬شهریور پس از وقوع اتش‬ ‫سوزى کپسول گاز مایع در خانه همسایه‪ ،‬براى نجات ‪ ٢‬زن میانسال‬ ‫و سالخورده به اتش زد و با فداکارى تمام براى دور کردن منشاء‬ ‫اتش از انها خود گرفتار اتش شد‪ .‬وى با ‪ ٩١‬درصد سوختگى ابتدا به‬ ‫بیمارستان سوانح سوختگى طالقانى اهواز و پس از ان به بیمارستان‬ ‫سوانح سوختگى امام موسى کاظم)ع( اصفهان اعزام و بسترى شد‪.‬‬ ‫این نوجوان فداکار بامداد روز جمعه ‪ ٢‬مهر در بیمارستان امام موسى‬ ‫کاظم اصفهان جان به جان افرین تسلیم کرد‪.‬خ‬ ‫این را بدانید که افراد‬ ‫عادى به دلیل نداشتن‬ ‫تجهیزات‪ ،‬تخصص و‬ ‫مهارت کافى‪ ،‬توانایى‬ ‫امداد رسانى در حوادث‬ ‫را ندارند و هر گونه اقدام‬ ‫از جانب ان ها موجب‬ ‫وخیم تر شدن ممکن‬ ‫است اوضاع گردد‬ ‫در هنگام اتش سوزى‬ ‫روى زمین دراز بکشید و‬ ‫صورت خود را با دست‬ ‫بپوشانید‬ ‫در صورت اتش گرفتن‬ ‫لباس خود‪ ،‬هرگز ندوید‬ ‫بلکه روى زمین غلت‬ ‫بزنید تا اتش خاموش‬ ‫شود‬ ‫گزارش‪ :‬زهرا قادرى حسب‬ ‫در شماره ى قبل با سرکار خانم سکینه بهادر شاعر ‪ ٤٩‬ساله ى کرمانى اشنا شدیم‪ .‬در این شماره بخشى دیگر از‬ ‫اشعار او را با هم پى مى گیریم و بیشتر با سروده هاى وى مانوس مى شویم‪.‬خغ‬ ‫چو هفتاد و دو تن گلهاى پرپر‬ ‫به روى خاک صحرا مانده بى سر‬ ‫على ابن حسین با دست بسته‬ ‫به روى جامه اش‪ ،‬اتش نشسته‬ ‫رقیه جان سپرد با راس بابا‬ ‫که اثار اسارت مانده بر جا‬ ‫نشد رحمى بر ان رنجور بیمار‬ ‫به زنجیر ستم گردید گرفتار‬ ‫در ان لحطه که زینب با دل خون‬ ‫سر خود را از این عصیان شکسته‬ ‫خرابه که نبوده جاى خوبان‬ ‫رقیه در خرابه داده است جان‬ ‫اسارت را همش رنج و بﻼ بود‬ ‫سر موﻻ حسین بر نیزه ها بود‬ ‫الهى هر کس رنجور و بیمار‬ ‫شفا خواهش شود سجاد تب دار‬ ‫سکوت کودکان و سوز صحرا‬ ‫نشان هاى اسارت گشت پیدا‬ ‫در و دروازه شهر بسته اذین‬ ‫اسیران را بگفتند خارج از دین‬ ‫غم او بر همه سوز جگر شد‬ ‫تنش جامانده راه سفر شد‬ ‫چهل روز سختى و رنج اسارت‬ ‫به سوى کربﻼ بازگشته زینب‬ ‫الهى حق عباس علمدار‬ ‫خداوندا عزیزان را نگهدار‬ ‫دمىکه خیمه ها گشتند غارت‬ ‫زنان با کودکان رفتند اسارت‬ ‫براى دیدن ال پیامبر‬ ‫نواى رقص و شادى داده اند سر‬ ‫براى زینب و سجاد رنجور‬ ‫سفر تا اخرش سوز جگر شد‬ ‫پیامکل یوما کربﻼ را‬ ‫به خود تا اربعین اورده زینب‬ ‫به حق زینب و رنج اسارت‬ ‫به فرزندان بده عمر عبادت‬ ‫سوار بر ناقه هاى سخت و عریان‬ ‫مسیر کربﻼ و کوفه تا شام‬ ‫امان از کودکان دست بسته‬ ‫امان از زینب دل خون و خسته‬ ‫نداشتند خاطراتى از محبت‬ ‫تمامش سختى و رنج اسارت‬ ‫شب شام غریبانکربﻼ بود‬ ‫نظاره بر تمام ماجرا بود‬ ‫الهى ما عزاداران موﻻ‬ ‫برات کربﻼمان گردد امضاء‬ ‫جدایى از عزیزان‪ ،‬رنج دنیا‬ ‫براى کاروان شد توشه ى راه‬ ‫امان از نعل هاى تازه بسته‬ ‫امان از استخوان هاى شکسته‬ ‫اسیران را که با خونابه دل‬ ‫شب و روزان چهل منزل به منزل‬ ‫که هفتاد و دو تن گل هاى پرپر‬ ‫به روى خاک صحرا دید بى سر‬ ‫مهدى زهرا بیاید‬ ‫الهى‬ ‫ّ‬ ‫براى انتقام قبله گشاید‬ ‫ستم هایى که بر راس جدا شد‬ ‫نواى صوت قرانش به پا شد‬ ‫لب و دندان زدند‪ ،‬چوب جفا را‬ ‫خرابه برده اند‪ ،‬تشت طﻼ را‬ ‫به زیر تابش گرماى افتاب‬ ‫نداشتند لحظه اى ارامش و خواب‬ ‫الهى مادرش زهراى اطهر‬ ‫شفاعت خواهمان باشد به محشر‬ ‫الهى در رکابش ما بمیریم‬ ‫که تا مزد عزادارى بگیریم‬ ‫که در طول سفر شﻼق و سیلى‬ ‫تسلى دل غم دیده ها شد‬ ‫رقیه با دلى رنجور از راه‬ ‫زده بوسه گلوى پاک بابا‬ ‫کشیدند رنج ها ال پیامبر‬ ‫خدا صبرت دهد زهراى اطهر‬ ‫الهى هر دلى در غم اسیر است‬ ‫حسین فاطمه دستش بگیرد‬ ‫حق ﻻله هاى سرخ پرپر‬ ‫به ّ‬ ‫ببخشا جملگى در روز محشر‬ صفحه 3 ‫‪04‬‬ ‫‪mahsanammag.ir‬‬ ‫پاى صحبتهاى فلسفى‬ ‫ریحانه بابایى‬ ‫فـلسفه کاربردهاى‬ ‫زیادى دارد‪ .‬در این‬ ‫شماره به دوکاربرد‬ ‫فلسفه مى پردازیم‬ ‫‪ -١‬فلسفه نگاه انسان به حقایق و واقعیات را وسعت مى دهد خ‬ ‫فلسفه به انسان قدرت اندیشیدن مى دهد‪ .‬وقتى انسان دانش فلسفه را مى اموزد و بکار مى گیرد چنین انسانى مرتب پرسش مى کند‪ .‬از معناى زندگى‪ ،‬از حقیقت‬ ‫خوشبختى‪ ،‬از حقیقت امید و شادى ‪ ،‬از علت بوجود امدن جهان و انسان و ‪ . ...‬داشتن چنین پرسش هایى در ذهن به همراه جستجوگرى تا رسیدن به حقیقت‪ ،‬سبب‬ ‫مى شود تا انسان از اندیشه هاى محدود عبور کند و به تدریج از جهان کوچک به جهان بزرگتر قدم مى گذارد‪ .‬هر چه پرسش ها عمیق تر و بزرگ تر باشد اندیشه و‬ ‫فکر انسان به دلیل تﻼش براى یافتن پاسخ قوى تر مى شود‪ ،‬فهم انسان عمیق تر مى شود ‪ .‬ه‬ ‫انسان به کمک فلسفه مى تواند نسبت به مسائل مهم اگاهى پیدا کند ‪ .‬چنین انسانى در اثر حواشى کوچک زندگى نشاط خود را از دست نمى دهد و سبب مى شود‬ ‫به مسائل مهم تر تمرکز کند و در دنیاى وسیع ترى زندگى کند و لذت هاى متنوعى را تجربه کند ‪.‬‬ ‫‪ - ٢‬فلسفه موجب تغییر و تحول در زندگى مى شود‬ ‫فلسفه دانشى است که درباره ى چیستى و هستى هر پدیده اى پرسش مى کند‪ .‬و‬ ‫فلسفه سبب مى شود انسان تمرین فکر کند‪ .‬در تفکر تغییر وجود دارد و هر چه تفکر عمیق و متنوع باشد تغییر و تحول متنوع در زندگى انسان ایجاد مى کند‪ .‬و‬ ‫تفکر فلسفى انسان را از تکرار زندگى و از روزمرگى خارج مى کند ‪ .‬اگر انسان اندیشه خود را ارتقا نبخشد با یک فکر محدود و ثابت زندگى مى کند‪ .‬چنین انسانى‬ ‫گاهى انگیزه ى خود را از دست مى دهد ‪ .‬گاهى ناامید مى شود چون زندگى بدون فکر تازه و تکرار از فکر تازه ‪ ،‬خسته کننده و بى نشاط مى شود‪ .‬خ‬ صفحه 4

آخرین شماره های ماهنامه ماه صنم

ماهنامه ماه صنم 8

ماهنامه ماه صنم 8

شماره : 8
تاریخ : 1400/05/01
ماهنامه ماه صنم 7

ماهنامه ماه صنم 7

شماره : 7
تاریخ : 1400/04/01
ماهنامه ماه صنم 6

ماهنامه ماه صنم 6

شماره : 6
تاریخ : 1400/03/20
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!