ماهنامه ماه صنم شماره 7
ماهنامه ماه صنم شماره 7
ماهنامه ماه صنم شماره 7
Et apercidi optaquatium volorio
restrum facia quatio et quaerunt,
nonsed moluptius.
?doluptaquia sit ernam eatur
* سال سوم * شماره *٧تیر - ١٤٠٠ذى القعده Jun ٢٠٢١ - ١٤٤٢
Et apercidi optaquatium volorio restrum facia quatio
et quaerunt, nonsed moluptius. Ene dolorep udicia ius
doluptaquia sit ernam eatur? Igenimped quatiXiminciis et,
sitatisquunt et que nonseri tatiore porectu samusam, odia sed
ماهنامه فرهنگى -اجتماعى * ٤صفحه * ١٠٠٠تومان ٠
جوانان در صراط مستقیم ایران را به پیش خواهند برد
مسابقه بزرگ کتابخوانى بین المللى حدیث کرامت
به گزارش ماه صنم همزمان با دهه کرامت و میﻼد حضرت فاطمه معصومه)س( مسابقه
بزرگ فرهنگى و بین المللى حدیث کرامت در سه بخش کودک و نوجوان و بزرگسال در
دو بخش مخاطبین ایرانى و غیر ایرانى برگزار خواهد شد
در این مسابقه ٨٨٨هدیه ارزشمند شامل کمک هزینه سفر به شهرهاى مقدس مشهد و
قم و هدایاى نفیس و متبرک دیگر به برگزیدگان به قید قرعه اهدا خواهد شد
عﻼقهمندان مىتوانند در بخش »عمومى« مسابقه حدیث کرامت در دو بخش کتابخوانى و
پاسخ به سوال کلیپ روزانه مسابقه ،بخش »کودک« از سه روش پاسخ به سواﻻت مسابقه،
ارسال خﻼصه کتاب و یا ارسال صوت قرائت بخشى از این کتاب و بخش »نوجوان« در
سه بخش مسابقه کتابخوانى و شرکت در مسابقه خاطره دخترانه و پاسخ به سواﻻت کیپ
روزانه در این مسابقه شرکت کنند
این مسابقه با همکارى حوزه هاى علمیه خواهران ،اعتاب مقدس امام رضا)ع( ،حضرت
معصومه)س( و شاهچراغ)ع( و همچنین اوقاف و امور خیریه ،شوراى سیاستگذارى ائمه
جمعه ،رادیو معارف ،شهردارى قم ،صدا و سیما ،استان مقدس حضرت عبدالعظیم)ع(،
.انجمن علمى دانش اموزان و کانون هاى فرهنگى هنرى مساجد برگزار مى شود
عﻼقهمندان به شرکت در مسابقه حدیث کرامت مى توانند براى کسب اطﻼعات بیشتر و
نحوه شرکت در مسابقه به نشانى اینترنتى
https://haram.razavi.ir/و https://fatemi.amfm.ir/مراجعه کنند
به جـمع سـتاره هـا بپیوندید
یادداشت سردبیر
کاظم شریعتی
در حماسه بزرگ ،١٤٠٠برخﻼف شعارهایى
چون نه به راى و عدم حضور در انتخابات که
توطئه خطرناک دشمنان براى دلسرد کردن
مردم بود ،حضور پرشور مردم انقﻼبى به ویژه
جوانان مومن استان در پاى صندوقهاى اخذ
راى به دشمنان نشان داد که این مردم تا ابد
پشت انقﻼب و رهبرى ایستاده اند ٢٨ .خرداد
امسال هم مردم خراسان رضوى به اثبات
رساند که غیور مردان و شیر زنانش در هیچ
شرایطى از حمایت از انقﻼب و وﻻیت فقیه
دست بر نمىدارند و همواره در راستاى اهداف
نظام گام بر مىدارند .اینجانب از حضور
حماسى مردم همیشه اگاه به ویژه فرزندان
عزیزم ،دانش اموزان راى اولى که با
حضورشان جشن تکلیف سیاسى خود را
برگزار کردند که با تاسى به رهبرشان و با
بستن عهدى دوباره با شهیدان به میدان
امدند ،قدردانى مى کنم
همیشه ذهنمان درباره ى شخص پژوهشگر ادمى با موى سپید و عینک ته استکانى بود اما...
مبینا منظم دانش اموز پایه نهم از دانش اموزان منتخب استانى در رشته زیست فناورى در
دومین جشنواره علمى پژوهشى پژوهشسراهاى کشور و راه یافته به مرحله ى کشورى است .
پژوهش مبینا منظم بسیار کاربردى است او در این باره مى گویدبا توجه به اینکه مه وﻻت قطب
کشاورزى استان خراسان رضوى است ،ما نیاز مبرم به تولید کود الى و حشره کش هاى گیاهى
جهت تولید محصول ارگانیک و سالم داریم و نیاز است در این راستا تﻼش نمایم تا الگوى خوبى
براى سایر کشاورزان در سطح استان بوده و بتوانیم پتانسیل هاى متنوع زادگاهمان را به دیگران
معرفى نماییم )در صفحه دوم چکیده این مقاله را مى خوانیم(٢
افتخار تا کجا
باﻻترین توانایی یک نوجوان در حد چند مدال است؟
اگر جزو نـوجوانانى هستى که کار خاصى کرده اى ،کارهاى هنرى انجام داده اى ،نواورى داشته اى ،به اقتصاد خانواده کـمک
مى کنى ،اختراع کرده اى ،در مسابقات رتبه اى گرفته اى یا ...مى توانى تصویر کارى که انجام داده اى را همراه با تصویر خودت
و متن کوتاه توضیحى برایمان ارسال کنى تا در این صفحه چاپ شود و دیگر دوستانت با توانایى هاى تو اشنا شوند
٠٩٣٨١٨٥٧٣١٠
سمیه ابراهیمى
مدیر مسئول ماه صنم
دوستان خوبم ،بچه هاى ایران سﻼم
امیدوارم هر جاى ایران و کره ى زمین
هستید شاد باشید و پر از نشاط
بچه ها یک سوال؟
اگر از شما بپرسند مهم ترین تفاوت انسان
ها با دیگر موجودات زنده مثل گیاهان و
حیوانات چیست ،شما چه پاسخى مى دهید؟
حدس شما درست است!فکر و اندیشه همان
چیزى است که انسان را نسبت به سایر
موجودات برترى مى دهد .تفکر همان نیروى
خارق العاده اى که انسان غارنشین دیروز را
به فضانورد امروز تبدیل کرده است .پس
بیایید تابستان امسال را به یادماندنى کنید
و از فصل تابستان و تعطیلى مدارس از تفکر
خﻼق خود براى شکوفایى استعدادهایتان
نهایت استفاده را ببرید صفحه 1
* سال سوم * شماره *٧تیر - ١٤٠٠ذى القعده Jun ٢٠٢١ - ١٤٤٢
02
mahsanammag.ir
تابستان تعطیل نیست
شاید براى بعضىها سوال شده باشد که اص ً
ﻼ مگر نوجوان باید کار کند؟ چرا اینهمه
کارشناسان ٧تا ١٤
سال را بهترین سن
براى کسب مهارت و
سن ١٤تا ٢١را
توصیه به مهارتاموزى و کار کردن در تابستان؟! این پرسشى است که قرار است باهم به
ان پاسخ بدهیم
احتما ً
ﻻ دیدهاید که اهنگرها فقط زمانى مىتوانند به اهن شکل بدهند که داغ است و
منعطف ،اهن که سرد بشود دیگر حالت پذیر نیست؛ قصه نوجوانى هم همینگونه است
دوران طﻼیى کسب
تجربه ،ورود به دنیاى
اشتغال و خﻼقیت
نوجوانى اینده را مىسازد
نوجوانى و انچه در نوجوانى انجام مىشود اینده ان ها را خواهد ساخت و مهمتر از ان،
معرفى مىکنند
عادتهاى ان ها را تشکیل مىدهد
مقدمه اى براى والدین
والدین عزیز همانگونه که
مستحضرید هدف از اموزش
فرزندان ،اماده کردن انها
براى زندگى مستقل با کمترین
وابستگى است .یکى از عواملى
که به استقﻼل در زندگى منجر
خواهد شد ،اشتغال موفق است.
از طریق اشتغال ،فرد به کفایت
اقتصادى و اجتماعى دست خواهد
یافت ودر جامعه عزت نفس و
احترام به دست خواهد اورد
یکى از مهم ترین عواملى که
به زندگى انسان معنا مى بخشد
کار است .در واقع کار و شغل
فرصتى به وجود مى اورد براى
خودکفایى اقتصادى ،برقرارى
ارتباط اجتماعى با دیگران ،ایجاد
احساس احترام و عزت نفس و
همچنین به عنوان وسیله اى براى
ابراز خود است
مـسئله ى مـهم و ضـرورى در
بازار کار امروز »تغییر« است .باید
بپذیریم که مشاغل در حال تغییر
هستند و بایدخود را براى کسب
مشاغل به مهارتهاى اساسى
مجهز کنیم .برنامه امادگى شغلى
باعث خواهدشد فرد با مهارتهاى
اساسى مناسب براى اشتغال
اشنا شود و انها را فرا بگیرد.
کودکان باید متقاعد شوند که
موفقیت در اینده وابسته به ارتقا
سطح مهارتهایشان است .از انجا
که افراد جوان اغلب شـکایت
مى کنند که وقتى به کار دست
پیدا مى کنند ،احساس مى کنند
براى دنیاى کار اماده نیستند.
این مشکل تا اندازه اى به خاطر
فقدان مجموعه اى از مهارتها
است .بنابراین ﻻزم است بسته ى
مهارتى ایجاد گردد و کودکان را در
کسب این مهارتها تجهیز نمایند تا
در اینده انتخابهایى داشته باشند
که انها را وارد عـرصه هاى شغلى
امـیدوار کننده اى نماید
بچه ها باید در سنى
اما باید بدانیم که روحیات ما در نوجوانى شکل مىگیرد و این یعنى در نوجوانى است
تجربه شغلى داشته
که مشخص مىشود ما ادمهایى کارى خواهیم بود یا تنبل و بىحال! روحیه کارافرینى
خواهیم داشت یا منتظر مىشویم تا برایمان کار ایجاد کنند ،پس از شکستها زمینگیر
باشند که قدرت
مىشویم یا دوباره شروع مىکنیم
تصمیم گیرى و
عﻼوه بر مطالب باﻻ ،خوبى سن نوجوانى این است که دغدغهها کمتر و وقت ازادتر است
تشخیص داشته و
و در این فرصت مىتوان مشاغل مختلف را امتحان کرد تا بدانیم فرزندانمان در اینده
چهکاره مى شوند؟! وگرنه یک سرى شنیدهها از مشاغل مختلف است که به نظر جذاب
مىاید اما وقتى وارد ان مى شود و مى بینند عﻼقهاى به ان ندارند و اگر این اتفاق در
سنین باﻻ بیفتد ،به دلیل مسئولیتها و ...نمىتوان بهراحتى شغل عوض کرد و دنبال شغل
به عبارتى بتوانند
شغل ها را از یکدیگر
موردعﻼقه باشند پس اگر تابهحال دستبهکار نشدهاید ،تابستان باقىمانده و مىتوانید از
همین حاﻻ شروع کنید
تشخیص دهند
شغلهاى پیشنهادى براى نوجوانان
براى شروع کار اقتصادى و بیزنس به فرزندتان پیشنهاد دهید سرگذشت بزرگان اقتصادى را بخوانند .این کار چند فایده دارد :متوجه
خواهند شد کسانى که امروز پولدار و بازوى پرتوان اقتصادى شدهاند ،حتم ًا در ابتدا از یک کار شیک و پشت میز بودن شروع نکردهاند
خیلى از انها از کارهاى ساده ،شاگردى ،حتى کارى که در ابتدا به ان عﻼقهاى نداشتند اغاز کردهاند شاگردى یکى از روشهاى
،رسیدن به یک شغل خوب و پخته است .با این روش فرد اغلب یا منجر به به ادامه این کار در اینده مىشود و یا اگر این اتفاق نیفتد
نسبت به کار در جامعه خام نبوده و تجربه خوبى کسب کرده است
پرستارى و نگهدارى از بچهها
بعضى از نوجوانان و جوانان مخصوصا دخترخانمها حس پرستارى و نگهدارى از بچه ها در ان ها بسیار زنده است .این پتانسیل را شکوفا
کنید .اگر امکانش وجود دارد با مهدکودکى صحبت کنید تا فرزند شما به عنوان دستیار مربى در ان جا مشغول شود و اگر نه ،در میهمانى
و دورههمىها فضایى را براى نگهدارى بچه هاى میهمانان با کمک فرزندتان ترتیب دهید
مرغدارى ،کشاورزى و کار در گلخانه
بسته به جایى که در ان قرار دارید ،ممکن است مزرعه یا باغ گل و زمین کشاورزى در نزدیکى ان وجود داشته باشد که بتواند از برخى
کمکهاى فرزندانى که عﻼقمند به این موارد هستند استفاده کند
تعمیرات
بعضى از بچهها از همان کودکى و نوجوانى اچار به دست هستند و عﻼقه خاصى به تعمیرات دارند .این حرفه مخصوصاً در بخش کامپیوتر
و موبایل امروزه خیلى مفید و ﻻزم است .نوجوانان با گذراندن یک دوره دو-سه ماهه و کسب تجربه در کنار یک فرد اهل فن مىتواند در
بستر اشتغال در این حرفه وارد شده و طبق عﻼیق خود در اینده ان را ادامه دهد
کار در منزل
گاهى به اشتباه مىبینیم که یکى از معانى کار ،حضور در خارج از خانواده بیان مىشود درصورتىکه در موارد متعدد مخصوصاً براى دختران
نوجوان مىتواند اسیبهایى به همراه داشته باشد .در اینجا منظور ما از کار در خانه پرستارى از پیرمرد و پیرزن براى نوجوان نیست بلکه
مراد کارهایى در منزل خودمان است که منجر به کسب درامد مىشوند
مشاغل خانگى فرصتهاى خوبى هستند تا عﻼوه بر درامدزایى و ایجاد حس مفید بودن ،دختران نوجوان عﻼوه بر ایفاى نقشهاى خود در
خانواده و انجام کارهاى شخصى و مورد عﻼقه خود در امنیت و ارامش بتوانند کسب تجربه کرده و درامدى داشته باشندمشاغل خانگى
وسعت زیادى دارد .از قبول مسئولیت رسیدگى به باغچهى یک ساختمان ،انجام و فروش کارهاى هنرى ،تا امور مرتبط با کامپیوتر همچون
برنامهنویسى ،تایپ و نویسندگى و ...از این جملهاند .سایتهاى فروش زیادى مثل ایسام ،دى جى کاﻻ و وجود دارند که کاربران مىتوانند
بهوسیله انها محصوﻻت خود را براى فروش به نمایش بگذارند صفحه 2
* سال سوم * شماره *٧تیر - ١٤٠٠ذى القعده Jun ٢٠٢١ - ١٤٤٢
mahsanammag.ir
03
جشن تیرگان ؛ نمادى از اخرین
تیر ارش کمانگیر و اب پاشان
رگان؛ روز ن یدن ارش ن ر و ب راز از ا رز ا ت *
زهرا قادرى حسب
جشن هاى ایرانى برابر منابع و ماخذ مکتوب فارسى
و غیرفارسى طى سالیان بسیار و البته در قرون و
اعصار متمادى برگزار مى گردیده است و مردم ایران
به ویژه کسانى که دل در گرو ایران و ایینهاى کهن
باستانى ان داشته و دارند ،در برگزارى این جشن ها
عﻼقه نشان مى دهند .هر چند که نوع و چگونگى
این جشن ها در طى صدها و بلکه هزاران سال
دستخوش تغییرات مختلفى شده یا اعتقادات عوام
و خواص درباره این جشن ها متفاوت است اما نفس
،برگزارى این جشن ها
تعداد و فراوانى انها و همچنین احترام ایرانیان به
منابع طبیعى و محیط زیست و خصوصاً اب و در
کل به جهان خلقت به نوعى شکرگزارى محسوب
مى گردد .در واقع مىتوان گفت که محوریت اصلى
برگزارى جشنهاى باستانى در ایران بیشتر به جهت
یاداورى نعمت هایى است که خداوندگار به بشریت
اعطا کرده است و چه خوب است که این جشنها
احیا گردد و جامعه ایرانى با سنتهاى نیاکان خود
بیش از پیش اشنا گردد.در این شماره از ”ماه صنم“
اطﻼعاتى هر چند مختصر و کوتاه را درباره یکى از
مهم ترین جشن هاى باستانى ایران یعنى »جشن
تیرگان« خدمتتان ارائه خواهیم کرد
معرفى جشن ها و ایین هاى ایران باستان به نسل
امروز و فردا مى تواند فرهنگ کهن ایرانى و تمدن
زیباى ایرانیان در طى هزاران سال پیش را به
جهانیان به اثبات برساند
ابپاشى -
یکى از ائین هاى جشن تیرگان اب پاشى
بوده است.جشن تیرگان در کنار ابها ،همراه
با مراسمى وابسته با اب و اب پاشى و ارزوى
بارش باران در سال پیش ِرو همراه بوده و
همچون دیگر جشنهایى که با اب در پیوند
هستند ،با نام عمومى »ابریزگان« یا »ابپاشان«
یا »سر شوران« یاد شدهاست
فال کوزه -
یکى دیگر از مراسم جشن تیرگان مانند بسیارى
ُ
)چک دولَه(
از جشنهاى ایرانى »فال کوزه«
مىباشد .روز قبل از جشن تیرگان ،دوشیزهاى
را برمىگزینند و کوزه سفالى سبز رنگ دهان
گشادى به او مىدهند که »دوله« نام دارد ،او این
ظرف را از اب پاکیزه پر مىکند و یک دستمال
سبز ابریشمى را بر روى دهانه ان مىاندازد
انگاه »دوله« را نزد همه کسانى که مىبرد که
ارزویى در دل دارند و مىخواهند در مراسم
»چک دولَه« شرکت کنند و انها جسم کوچکى
مانند انگشترى ،گوشواره ،سنجاق سر ،سکه یا
مانند اینها در اب دوله مىاندازند سپس دختر
دوله را به زیر درختى همیشه سبز چون سرو یا
مورد مىبرد و در انجا مىگذارد .در روز جشن
تیرگان و پس از مراسم ابریزان ،همه کسانى
که در دوله جسمى انداختهاند و نیت و ارزویى
داشتنهاند در جایى گرد هم مىایند و دوشیزه،
دوله را از زیر درخت به میان جمع مىاورد .در
این فالگیرى بیشتر بانوان شرکت مىکنند و
سال خوردگان با صدایى بلند به نوبت شعرهایى
مىخوانند و دختر در پایان هر شعر ،دست خود
را درون دوله مىبرد و یکى از چیزها را بیرون
مىاورد ،به این ترتیب صاحب ان جسم متوجه
مىشود که شعر خوانده شده مربوط به نیت،
.خواسته و ارزوى او بودهاست
جشنواره اب
ویژه تمام گروه هاى سنى
محورهاى جشنواره
طنز
نقاشى
شعرسرایى
عکاسى
به همت نشریه
غیربرخط ماه صنم
و با همکارى ادارات
فرهنگ و ارشاد اسﻼمى
و اب و فاضﻼب
شهرستان مه وﻻت
همراه با جایزه
دستبند تیر و باد
در اغاز جشن بعد از خوردن شیرینى ،بندى به نام »تیر و باد« که از ٧
ریسمان به ٧رنگ متفاوت بافته شدهاست به دست مىبندند و در باد
روز از تیرماه ) ٩روز بعد( این بند را باز کرده و در جاى بلندى مانند
پشت بام به باد مىسپارند تا ارزوها و خواستههایشان را به عنوان
پیامرسان به همراه ببرد .این کار با خواندن شعر زیر انجام مىشود:
تیر برو باد بیا غم برو شادى بیا محنت برو روزى بیا خوشه مروارى بیا
براى کسب اطﻼعات بیشتر
و دریافت شیوه نامه
به سایت
mahsanammag.ir
در
بخش مسابقات
مراجعه کنید
گرد اورنده :مبینا منظم
چکیده
کشاورزى محور توسعه پایدار بسیارى از کشورهاى جهان محسوب مىشود .نقش حیاتى صنعت کشاورزى در تامین غذا و تحقق
امنیت غذایى ،بعنوان یکى از بخشهاى مهم اقتصادى کشور بر کسى پوشیده نیست .با توجه به محدودیت هاى منابع ابى ،فرسایش خاک
واز بین رفتن زمینهاى زراعى مرغوب وهمچنین افزایش جمعیت ،تنها عاملى که مىتواند کمبودهاى ناشى از محدودیت منابع فوق را جبران
کند ،بهرهگیرى ازدانش،پژوهش ،کاربرد علوم و فناورىهاى جدید جهت ارتقای بهره وری از اب و خاک در تولید مواد غذایی در کنارافزایش
.تولید کودهاى بیولوژیک در راستاى تولید محصوﻻت ارگانیک وحفظ سﻼمت جامعه است
امروزه اهمیت کودهاى بیولوژیک نه به خاطر تامین نیازهاى گیاه ،بلکه کاربرد انها بخاطر سازگارى بیشتر با طبیعت ،کمک به بهبود کیفیت محصوﻻت کشاورزى و
در نتیجه تامین سﻼمت مصرف کنندگان بوده است و در صورت تولید انبوه این کودها نه تنها مانع خروج ارز از کشور جهت واردات انواع داروها جهت درمان انواع سرطان ها
وبیمارى ها یا تامین کودهاى شیمیایى مورد نیاز بخش کشاورزى خواهیم شد بلکه باعث افزایش تولید داخلى واشتغال زایى خواهیم شد و بدین خاطراین موضوع بین دولتمردان
و اندیشمندان از توجه ویژه اى برخوردار است .این مقاله سعى بر ان دارد تا با نگاهى به اهمیت کودهاى بیولوژیک وانجام ازمایش هاى ساده و اولیه روى گیاه کاکتوس ،امکان
تولید یک نمونه کود زیستى از ان را با توجه به ویژگى هاى ارزشمند کاکتوس ها که گیاهانى کم اب طلب ،مقاوم ،بیابان زى و خشکى زى بوده و شرایط رشد انها متناسب با اب
و هواى اغلب شهرهاى کشورمان هست را بررسى نماید تا بتوانیم با مطالعه بیشتر عﻼوه بر نگرش یک گیاه زینتى واپارتمانى به ان ،امکان رشد و تکثیر این گیاه را جهت تولید
انبوه بجز از فضاهاى گلخانه اى موجود ،در خاک هاى شنى وفقیر دشت هاى بیابانى ایران که داراى رطوبت کم ولى محیطى سرشار از نور خورشید فراوان و باران هاى فصلى
.محدود جهت تامین رطوبت مورد نیاز این گیاه را دارند ،اطﻼعات بیشترى جمع اورى نمائیم
در این تحقیق با انجام ازمایش هاى ساده مشخص شد که بافت اوندى گیاه کاکتوس داراى مواد معدنى فراوانى همانند گوگرد و انواع پلى ساکاریدها بوده و این گیاه
بخاطر وجود سلولهاى مخزن دار در بافت اوندى داراى سطحى پلى دوپامینى اب دوست هست و این سلولهاى مخزن دار ﻻبه ﻻى ذرات خاک به صورت کلنى جمع شده و حجم
عظیمى از اب را در خود ذخیره مى کنند و این خود یکى از دﻻیل سازگارى گیاه است که در مواقع کاهش رطوبت محیط با تامین رطوبت مورد نیازخاک باعث افزایش جمعیت
میکرو ارگانیسم ها و تامین عناصر قابل جذب گیاه مى شود
کلمات کلیدى :کاکتوس -زیست سازگار -بیولوژیک -کود زیستى -میکرو ارگانیسم صفحه 3
mahsanammag.ir
04
تمرینهاى اموزش ابراز وجود
براى کودکان
تمرین ها و بازى هایى
که در ذیل ارائه شده
است به کـودکـان
کـمک مى کـند
ویـژگى ها و هیجانات
و نقاط قوت وضعف
خود را بشناسند
تمرین یک :والدین یا مربیان مى توانند از دو کودک بخواهند وسط اتاق یا کﻼس بروند و یکى از انها حرکاتى را انجام دهد و دیگرى عین ًا حرکات او را تکرار
کند .این تقلید مى تواند در قالب یک نمایشنامه باشد .سپس از بچه ها سوال شود چه احساسى دارند .ممکن است این وضعیت به نظر انها خنده اور برسد،
ولى این یک خنده تمسخرامیز است .سپس نتیجه گیرى شود که بهتر و زیباتر ان است که هرکس در دنیا ،خودش باشد ،نه اینکه سعى کند شبیه دیگران شود.
باید بر
همیت فردیت تاکید کرد ،در عین حالى که بر مشارکت و همکارى نیز تاکید مى شود
تمرین دو :از کودکان خواسته شود اثر انگشت خود را با استفاده از استامپ یا جوهر روى یک کاغذ بگذارند و در مورد اینکه اثر انگشت هیچ دو انسانى-حتى -
.دو قلوهاى همسان -شبیه یکدیگر نیست ،با انها صحبت شود
تمرین سه :از کودکان خواسته شود که تحت دو عنوان ” چیزهایى که در خودم دوست دارم“ و ” چیزهایى که مى خواهم در من تغییر کند ” هرکدام سه نقطه
ى مثبت و سه نقطه ضعف خود را بیان کنند .سپس سعى شود به کودکانى ،که نتوانسته اند نقطه ى مثبت یا منفى خود را ذکر کنند ،کمک شود تا ویژگیهاى
خود را بیابند
تمرین چهار :از کودکان خواسته شود جمﻼت ناتمامى مانند جمﻼت ذیل را در ذهن یا روى کاغذ تکمیل کنند
من دوست دارم که در اینده ؟
عﻼیق من در زندگى؟
ارزوهاى من عبارتند از ...
هدف من ین است که
تمرین پنج :از کـودکان خـواسته شود صـداى خود را ضـبط کرده و به ان گـوش کنند یا فیلمى که از ان ها گرفته شده را ببینند )کـشف جسمانى خود
تمرین شش :از کودکان خواسته شود نامهاى براى یک دوست ناشناس بنویسند و خودشان را در نامه به ان دوست معرفى کنند .این نامه باید به قدرى مع ّرف
خصوصیات هر فرد باشد که وقتى در کﻼس خوانده مى شود ،سایرین بتوانند تشخیص دهند که نامه متعلق به کیست
تمرین هفت :از کودکان خواسته شود بگویند چه چیزهایى باعث ایجاد هیجانات مختلف در انها مى شود؟ مث ً
ﻼ چه چیزهایى انها را خشمگین ،غمگین،
.هراسان یا شاد مى کند
تمرین هشت :از کودکان خواسته شود یک ویژگى خود را با پانتومیم اجرا کنند .تمامى مهارتهاى فوق به کودکان کمک خواهد کرد به خوداگاهى دست یابند
.و با شناخت ویژگیهاى شخصیتى خود ،انتخاب هاى درست ترى را در اینده ى اجتماعى و شغلى خود داشته باشند صفحه 4