ماهنامه ماه صنم شماره 8
ماهنامه ماه صنم شماره 8
ماهنامه فرهنگى -اجتماعى * ٤صفحه * ١٠٠٠تومان ٠
* سال سوم * شماره *٨مرداد - ١٤٠٠ذیحجه/محرم - ١٤٤٢
اهمیت عید غدیر که طبق روایات ما برترین اعیاد است ،در همین است که متضمن موضوع وﻻیت است.
ﻼهوالسﻼم،
الص
شاید بتوان گفت که هدف از همه زحماتى که پیغمبراکرم و بزرگان دین و انبیاء الهى علیهم ّ
ّ
متحمل شدهاند ،استقرار وﻻیت الهى بوده است
ّ
غدیر حقیقت دین
محمد)ص( پس از زیارت خانه توحید ،با کاروانیان از حج برگشته ،با چهره اى مطمئن،
با دستانى پربار از فیض دیدار ،با رهتوشهاى از طاعت و توفیق زیارت بیتاﷲالحرام،
پیشواى این قافله نورانى است.
مى اید تا در تداوم »رسالت« ،امت را به »امامت«دعوت کند و انان را در کنار برکه اى
به نام«غدیر خم« که در معنى ،ژرف تر از دریا و گسترده تر از سینه اقیانوس است با
»امام« ,پیوند » وﻻیت« بزند تا ُمبلغ بلوغ مکتب و »اکمال دین » شود و مسلمانان را پس
از خویش ،به رهبرى فرزند ابیطالب ازسرگردانى و حیرت ،نجات دهد.
وﻻیت غدیر ،نه فراموش شدنى است و نه کهنه شدنى؛ ماندگار ،پویا و زندگى ساز است
غدیر ،تجلى وﻻیت و رکن حیات معنوى انسان و روز اکمال دین و اتمام نعمت حق
است و پیامبرگرامى اسﻼم در این روز ،خواست تا جریان رهبرى امت ،از اغاز به دست
پاک ترین و شایستهترین افراد باشد و اب زﻻل حق ،در بستر تاریخ و زمان و در توالى
ماهى مراد خویش
نسلها و اندیشهها ،الوده نشود و دشمنان نتوانند از اب گل الود،
ِ
را بگیرند
ما باید از معنویات روز بزرگ عید غدیر بهره مند گردیم و همچنین باید تﻼش کنیم
که فرهنگ وﻻیت که استمرار وﻻیت خدا ،پیامبر )ص( و ائمه اطهار)ع( است را به نسل
جوان و نوجوان جامعه انتقال دهیم
روز پنجشنبه ٧مرداد برابر با ١٨ذى الحجه مصادف با عید سعید غدیرخم است
یادداشت سردبیر
کاظم شریعتی
فاصله طﻼیى عید قربان روز ثبوت عشق و
تسلیم تا عید غدیر ،عید کمال دین ،به
شایستگى دهه مبارک امامت و وﻻیت
نامگذارى شده است .تقارب این دو عید
عظیم ،حﻼوتی دوچندان دارد؛ چرا که باری
دیگر بر ما این حقیقت را یاداور می شود که
را ِه پیمودن مسیر تقرب به سوی خداوند
سبحان و رسیدن به کمال ،جز با رهایی از
تعلقات دنیایی و تمسک به ائمه اطهار ،امکان
پذیر نیست .دهه امامت و وﻻیت پر از درس
هاى فراوانى است که باید با استفاده از انها به
اهمیت این رویداد بزرگ دینى و تاریخى در
دین اسﻼم پى برد.
این دهه گرانبها فرصتى مناسب براى تقرب به
سوى خداوند سبحان و رسیدن به کمال است
که تحقق این امر بدون پیروى از وﻻیت امکان
پذیر نیست .
به جـمع سـتاره هـا بپیوندید
فاطمه قادرى نسب ١١سـاله در رشته ورزش رزمى سبک کیوکوشین فـعالیت دارد
ایشان در اولین دوره از مسابقات امادگى جسمانى بانوان انجمن جوجیتسوى استان کرمان
در رده ى سنى نـونهاﻻن رشته پـﻼنک شـرکت نموده و مـوفق به کسب مـقام سـوم
و یک قـطعه مـدال بـرنز گـردیده است
موفقیت هاى روزافزون در حوزه ورزش را براى این نونهال ارزومندیم
افتخار تا کجا
فهرست مطالب
فرایند جهش تحصیلى
مزایا و معایب جهشى خواندن
باﻻترین توانایی یک نوجوان در حد چند مدال است؟
امرداد
منتخبین جشنواره اب
مثنوى اب نامه
اگر جزو نـوجوانانى هستى که کار خاصى کرده اى ،کارهاى هنرى انجام داده اى ،نواورى داشته اى ،به اقتصاد خانواده کـمک
مى کنى ،اختراع کرده اى ،در مسابقات رتبه اى گرفته اى یا ...مى توانى تصویر کارى که انجام داده اى را همراه با تصویر خودت
و متن کوتاه توضیحى برایمان ارسال کنى تا در این صفحه چاپ شود و دیگر دوستانت با توانایى هاى تو اشنا شوند
٠٩٣٨١٨٥٧٣١٠
درکوچه پس کوچه هاى شعر و ادب
امید بهترین دلیل براى شادى و زندگى صفحه 1
* سال سوم * شماره *٨مرداد - ١٤٠٠ذیحجه/محرم - ١٤٤٢
mahsanammag.ir
فرایند جهش تحصیلى
شرایط ثبت نام در طرح جهش تحصیلى
براى مقطع ابتدایى
کسب نمره ى خیلى خوب در تمامى دروس پایه هاى تحصیلى
تائید صﻼحیت هاى روانى و هوشى توسط اموزش و پرورش استثنایى
استفاده از این ماده صرف ًا یک بار در طول ابتدایى و براى یک پایه مجاز است
در صورت عدم امتیاز اورى ،دانش اموز مى تواند در سال هاى دیگر با پرداخت وجه بار دیگر ) پس
از ثبت نام توسط مدیر در سامانه سناد ( در جهش تحصیلى شرکت کند
نـحوه ثـبت نام
جـهش تـحصیلى
ابتدا درخواست خود را به مدیر
مدرسه ارائه کنید
در صورت موافقت مدیر ،دانش
اموز بایستى هزینه ثبت نام جهش
تحصیلى را به اداره اموزش و
پرورش منطقه پرداخت کند
دانش اموز به اداره اموزش و
پرورش براى انجام به مراحل
سنجش معرفى مى شود
در صورت داشتن شرایط ثبت نام
در جهش تحصیلى ،در ابتدا از
دانش اموز تست هوش گرفته مى
شود
در صورت قبولى در این
تست ،دانش اموز باید در ازمون
هاى مقطع تحصیلى که قصد جهش
از ان را دارد شرکت کند
مدیران مدرسه مدارک و مستندات
) شامل اطﻼعات شخصى و
خانوادگى دانش اموز +تکمیل
فرم هاى اموزش و پرورش ( را در
سامانه دانش اموزى سناد بارگزارى
مى کنند
با نمره قبولى دانش اموز ،مدیر
مدرسه مستندات را براى اموزش و
پرورش استان ارسال مى کند
در صورت قبولى در این ازمون ها
دانش اموز مجاز به جهش از مقطع
تحصیلى مورد نظر خواهد بود
براى مقطع متوسطه
نمره ى نوبت دوم پایه ى هفتم دانش اموز در هر درس باید حداقل ١٥و معدل کل حداقل ١٨باشد
در ارزشیابى شهریور ماه پایه ى هشتم ،دانش اموز در هیچ یک از مواد درسى نمره ى کمتر از ١٦
کسب نکرده باشد
نمره ى نوبت دوم پایه هفتم دانش اموز در هر درس حداقل ١٨و معدل کل حداقل ١٩باشد
در ارزشیابى مربوط به جهش تحصیلى که در شهریور ماه برگزار مى شود ،در هیچ یک از مواد درسى
نمره ى کمتر از ١٧کسب نکرده باشد
مدارک مورد نیاز جهت ثبت نام در طرح جهش تحصیلى
گزارش تحصیلى که توسط معلم نوشته و اماده مى شود
شناسنامه و کپى از تمام صفحات شناسنامه
یک قطعه عکس ٣در ٤
اصل کارنامه ى پایه ى تحصیلى فعلى و کپى کارنامه ى سال هاى گذشته
02
زمان ثبت نام
جهش تحصیلى
ثبت نام
براى شرکت
در
تست جهش تحصیلى
از ٢٦تیرماه
شروع شده و
تا ٢٦مرداد
ادامه دارد
مـزایا و مـعایب جـهشى خـواندن
اگر قصد دارید فرزند خودر ا براى جهشى خواندن اماده کنید ﻻزم است با خودتان چند سوال را مطرح کنید و براساس انها و پاسخهاى
خود براى چنین موضوع مهمى تصمیم بگیرید قبل از طرح این سواﻻت یک نکته بسیار مهم این است که جهشى خواندن یک شمشیر
دولبه است ممکن است گاهى خوشایند و بسیارى مواقع ناخوشایند باشد
اما سواﻻتى که مهم است و قبل از اجراى این تصمیم والدین باید از خود بپرسند
چرا براى اتمام تحصیل فرزند خود عجله داریم؟ ایا کسانى که طبق روال پیش مىروند و در یک سال یک پایه تحصیلى را تمام مىکنند ادمهاى شاد،
خوشبخت ،سﻼمت یا موفقى نمىشوند؟ ایا تمام کردن سریع پایههاى تحصیلى و ورود سریع به دانشگاه به کیفیت زندگى و موفقیتهاى او مىافزاید؟
مهارتها مهمتر است یا تحصیﻼت مدرسه؟ ایا نمىتوان از وقت و توانایى فرزند در راستاى افزایش مهارتهاى اجتماعى و زمینههاى دیگر مثل اموزش
زبانهاى خارجى ،هنز ،کامپیوتر،المپیادها ،چشنوارههاى علمى،کسب و کار و ...استفاده کرد
چه تضمینى وجود دارد فرزند شما در پایههاى باﻻتر دچار مشکل اخﻼقى و رفتارى نشود؟ وقتى فرزند شما با جهش تحصیلى در حیطه افرادى قرار
مىگیرد که افراد بزرگتر هستند و وارد سن بلوغ شدهاند .مىتواند اثرات عمیق و شدید و نگران کننده شود.چه پیشبینىهایى براى جلوگیرى از این
رخدادها دارید؟
اموزشهاى غیر از مدرسه و فوق برنامه چقدر در موفقیت موثر است؟ ابزارهاى موفقیت در دنیاى کنونى نگرش کارافرینى و خﻼقانه است و لزوماً شاگرد
اول مدرسه بودن تضمینى براى موفقیت فرد در حیطه اجتماعى ،کسب و کار و خانواده نیست
فرزند شما چقدر باهوشتر است؟ دانشاموزانى داریم که در حیطه دبستان جهشى مىخوانند و هر چه پایه تحصیلى باﻻتر مىرود دانشاموز دچار
مشکل مىشود و در دبیرستان او تبدیل به یک دانشاموز متوسط و یا حتى ضعیف مىشود .به همین دلیل اصرار بر جهشى خواندن چندان منطقى
نیست و مىتواند اینده و ارامش فرزند را دچار مشکل و تﻼطم کند
تاکید بر هوش مىتواند مخرب باشد؟
متاسفانه نگرش والدینى که به موضوع جهشى عﻼقهمند هستند تاکید بر ضریب هوشى و توان ذهنى فرزند است و والدینى که با این نگرش فرزندان
خود را تربیت مىکنند و در هر زمینه اى به فرزند القا مىکنند تو با هوشى پس مىتوانى به اصطﻼح روانشناسان امروز »طرز فکر ثابت« را درانان تثبیت
مىکنند .یعنى فرد تصور مىکند یا من توان ذهنى انجام یک کار را دارم و انجامش مىدهم یا توان ذهنى ان را ندارم و انجام نمىشود و هیچ راهحل
دیگرى ندارد .چنین افرادى وقتى با موفقیتهاى جدید ،مشکل و پیچیده مواجه مىشوند و شکست مىخورند هرگز تﻼش بیشتر و کسب مهارت را
.راهحل تلقى نمىکنند و تصورشان این است که هوش ﻻزم براى انجام این کار را ندارم پس نمىتوانم و دیگر تقﻼیى نمىکنند
در نهایت مىتوان گفت اگر به عنوان والدین دانشاموز توانستید پاسخ تمام این سواﻻت را بدهید ،فرزند شما لطمهاى از جهشى خواندن نمىخورد
اما اگر!... صفحه 2
* سال سوم * شماره *٨مرداد - ١٤٠٠ذیحجه/محرم - ١٤٤٢
03
mahsanammag.ir
مثنوى اب نامه
ا دادگان ن تان ز نده باد
زهرا قادرى حسب
در زمان ایران باستان مردم به بهانه هاى
مختلف در هر ماه یک جشن را برپا مى کردند
که هدف اصلى این جشن ها ،سپاسگزارى
از اهورامزدا یعنى همان خداوند بزرگ بوده
است
یکى از این جشن ها امردادگان بوده است.
امرداد به معنى بى مرگى و جاودانگى بوده
است که در روز هفتم مرداد ماه در تقویم
ایران باستان برگزار مى شود
جشن امردادگان و ماه امرداد ،امروزه در
بین مردم به مردادگان معروف است .مرداد
به معنى نیستى و مرگ است ،اما وقتى که
حرف الف“ ا“ در اول ان قرار مى گیرد ،منفى
مى شود و به بى مرگى و جاودانگى تغییر
معنى مى دهد
نیاکان ما در این روزها به باغ ها و مزارع
سرسبز و دلنشین مى رفتند و پس از نیایش
به درگاه اهورامزدا این جشن را با شادى و
سرور برگزار مى کردند
منتخبـین
یکى قصه اى نامور داستان
بپیوندم از گفته راستان
راسایم از مشکل فس فسش
به تندى کنم ،من برنج َ
ابکش
کنون اى امیر ،بهر این پیرزال
بکن چاره اى ،حل شود این محال
امیرى بلند گردن و شهریار
به پهنا دماوند و خیکش هزار
بشویم لباس ،پهن کنم رو طناب
»چو فردا براید بلند افتاب«
بزد خنده اى ان امیر دلیر
بکردش برون از اتاق ،ن ّره شیر
همى پسته و زیره و مس خورد
که از جیب مردان مفلس خورد
همین قاشق و استکان نعلبکى
که دارم ز پیشینیان اندکى
بگفتا به منشى که این پیر کیست
نداند رسوم ادارى و لیست
از این ُگرده تا ُگرده دیگرش
بپوشد قباى گران در برش
خورد غوطه در تشت اب خنک
بشوییم سبزى در اب و نمک
بیاور یکى بطرى اى خوشگوار
براسایم از سختى روزگار
زند او به چشم عینک و گاه لنز
بود باره اش مازراتى و بنز
خورم اب قند هر زمان غش کنم
که تا زنده تر جان َ
دلکش کنم
بیامد برون ،پیرزال عبوس
بگیرد موتور،تاکسى یا اتوبوس
زده تکیه بر پشته ى صندلى
همه زیردستانش ،٠جان و بلى
ولى بودم اندر خیال محال
مرا گفت همسایه ام بى خیال
شنید در مسیر صوت ان مش کﻼه
ابدارچى ان بارگاه
که بود
ّ
بگویند و او شاد و خندان شود
گشاده دهن همچو قنددان شود
به پمپ و به کاسه نه دبّه نه تشت
نمانده یکى قطره باران به دشت
که اى پیرژنده چروکیده روى
سپیده سر و موى ،اى جنگجوى
بود پول و پول ،ذکر روز و شبش
فزون تر شود پایه و منصبش
بدو گفتم اى خام ادم فروش
خموشى گزین یه نصیحت نیوش
امیرى که دارد کنون مرغزار
همى باغ پسته ،همى شالیزار
شعرسرایى
بیامد به درگاه او چاره جوى
یکى پیرزن زال اسپید موى
ندیدى که پارسال و پیرار سال
ببارید باران و رفت خشکسال؟
خورد اب شرب و برد اب چاه
بدین قدرت و پایه و دستگاه
محسن فروتن نژاد
قصه به یک اب و تاب
بگفت شرح ّ
که هست مشکل من همش اب،اب
همان منبع اب و چاه عمیق
شد اکنده از لعل و د ﱡر و عقیق
چو بودند ان دو در ان گفتگوى
نماند اب روى و نماند اب جوى
خریدم یکى پمپ ز ّرین نگار
نهادم همو را به پهناى کار
همه جدول و چاله و جویبار
همه کنج اسفالت و گوشه کنار
سراینده :زهرا قادرى حسب
بشویم سر و پیکر و روى خویش
به گرمى زنم شانه بر موى خویش
کجا رفت ان اب و ان ابشار
فزاینده پر جوش و هم پرفشار؟
جشنواره اب
طنز
محسن فروتن نژاد
زهرا قادرى حسب
نقاشى
فاطمه اقبال
بهناز بهاریان
الهه نجفعلى زاده
مهناز محوﻻتى
عکاسى
ابوالفضل اشرفى
عـلى حـائرى
نازگل ابراهیمى
گزارش :زهرا قادرى حسب
شاعرى گمنام با اشعارى بى نام و نشان سرکار خانم خدیجه قادرى پور ٤٧ساله از اهالى کرمان و دیار کریمان است
او کسى است که ،گرچه از سواد خواندن و نوشتن و تحصیﻼت بهره ى چندانى ندارد ،اما خداومد قریحه و استعدادى به
وى داده است تا ان چه را که از ذوقش سرچشمه میگیرد ،بر جویبار زبان جارى گرداند .خصوص ًا هنگامى که همانند دیگران ،داغ
سنگین شهادت همشهرى اش سردار دلها را در دل داشته باشد .که مى گویند :عشق شیرین به سر هر که فتد کوه کن است
با بخشى از اشعار او که معموﻻً رنگ و بوى دینى و مذهبى دارد اشنا مى شویم
سـﻼم اى یار مهدى ،مرد میدان
تـویى سـردار دل هاى کـریمان
سحرگاهان سﻼم کردى به زهرا)س(ه
تـو هـم اخـر شـدى هـمتاى موﻻ
حـسینى وار هـمچون پـیشوایـت
کـفن بـر پـیکر تـو خـاک غـربت
تــویى دلـدار و سـاﻻر شـهیدان
تـویى تـاج سـر کـرمان و ایـران
شهید زنـده باشى ،افتخارى
بـه جـنت ابـرو و اعـتبارى
نشد جان کـریمان به فـدایت
جـهانى شـد گـرفتار عـزایت
• صفحه 3
04
mahsanammag.ir
پاى صحبتهاى فلسفى
ریحانه بابایى
فـلسفه ظرفیتى دارد
که دراین باره به مـا
کـمک مى کـند
مقدمه
باید بدانیم که انسانها فکر و ذوق یکسان ندارند .زیرا
فکر ادمى به تناسب میزان تمرین فکر ؛ اموختن ؛
مهارت ؛ بلند اندیشى و نوع معلمى که تجربه مى
کند؛ زمینه رشد متفاوتى خواهد داشت .از سوى
دیگر انسانها استعداد متفاوتى دارند .و ذوق انسان
هم متناسب با شعاع فکر انسان شکل مى گیرد .مثﻼ اگر انسانى درک بهترى از طبیعت داشته باشد و از درون ارامى برخوردار باشد طبیعى است که گوش دادن موسیقى سنتى در دل طبیعت را
به موسیقى پاپ از نوع شلوغش ترجیح مى دهد .بنابراین انسانها در یک سطح مساوى از شناخت و ذوق برخوردار نیستند .توجه داشته باشیم که قرار هم نیست تا انسانها یکسان باشند .یکسان
نبودن فکر و ذوق انسانها یعنى تنوع و زیبایى .اگر انسانها فکر و ذوق مساوى مى داشتند؛ هم خسته کننده مى شد و هم با ذات تنوع پذیرى ادمى مغایرت پیدا مى کرد
فلسفه خلقت هم براساس تنوع شکل گرفته است .مانند انواع پرندگان و حیوانات و درخت و میوه و ستارگان و فلسفه این تنوع و تفاوتها این است تا همه سلیقه ها و توانایى ها براى همه
نیازها و ذوق هاى ادمى و نظام خلقت فراهم باشد .مثﻼ اگر همه فقط مى توانستند ذوق خلبانى داشته باشند انگاه چه کسى باید ذوق پزشکى مى داشت؟ در ان صورت جاى خالى پزشکان را
چگونه پر مى کردیم ؟ یا اگر حیوانات و پرندگان فقط یک نوع خلق مى شدند انگاه جاى خالى این همه تنوع چطور پر مى شد؟
این مقدمه به ما چه پیامى درباره امید و زندگى مى دهد؟ از این مقدمه دو نتیجه مى گیریم
اول( وقتى فکر و ذوق هر ادمى متفاوت است باید به چیزى امیدوار باشد که با فکر و ذوقش هماهنگ باشد .چون اگر انسان بخواهد امیدى که دیگران دارند را براى خودش انتخاب کند هیچگاه
به ان نمى رسد و لذتى ندارد .مگر انکه خودش هم فهمیده باشد و با ذوقش هماهنگ باشد .مثﻼ اشکالى ندارد تعدادى بخواهند مهندس شوند اما شرطش ان است که استعداد و ذوق و فهم
مناسبى از مهندسى داشته باشند .نه اینکه چون فﻼن دوست یا همسایه مهندس است پس من هم باید مهندس شوم .بلکه باید ببیند ایا استعداد و ذوق مهندسى دارد یا ندارد؟ و اﻻ امید به
اینکه روزى مهندس شود درحالى که استعدادش را ندارد ،بى فایده است
دوم( از ان مقدمه مى توان فهمید که باید دو کار انجام دهیم .کار اول انکه با استعداد و ذوق خودمان اشنا شویم و کشفش کنیم .و کار دوم اینکه اینده ان استعداد و ذوق را بررسى کنیم.
انگاه متوجه خواهیم شد که اگر این استعداد و ذوق را تقویت کنم سرانجام به فﻼن مقصد عالى خواهم رسید .مثل پزشکى؛ خلبانى و استاد دانشگاه یا هنرمند
وقتى فکر ادمى موفق شود استعداد و ذوق خود را بشناسد انگاه موضوع امید کشف مى شود .بعد از ان در انسان شوق و اراده ایجاد مى شود براى رسیدن به مقصد عالى که همان قله امید ما
است
بنابراین فلسفه به شما مى گوید اینده از قبل تعیین نشده است .و همواره در تغییر و تحول است[
گاهى فکر نمى کنیم انچه مى خواهیم امکان ندارد اما گذشت زمان شرایط جدیدى فراهم مى کند که امکان پذیر مى شود .و گاهى فکر مى کنیم فﻼن موضوع امکان پذیر است اما در گذر زمان
.و شرایط جدید ،امکان پذیر نمى شود .همین اصل بهترین دلیل براى امید به اینده زندگى و شادى است
در شماره هاى بعدى به ابعاد بیشترى خواهیم پرداخت
فلسفه چگونه به ما کمک مى کند تا انسان امیدوارى باشیم و دلیل امید ما معلوم باشد تا دلیل شادى براى ما اشکار شود؟
فلسفه به ما یاد اورى مى کند
(١این عالم ،عالم امکان ها است .یعنى هر اقدامى ممکن است .اما مشروط است به وجود سنخیت و هماهنگى میان ذوق و استعدادى که دارم و انچه که مى خواهم باشم یا بدست اورم .یعنى
امید باید قابل دسترسى باشد .در حیطه توانایى و ذوق هر انسان باشد .واﻻ امید به ناامیدى تبدیل مى شود
گاهى انسانها در چند چیز ذوق و استعداد دارند .اما قدرت فکرى انها در همه ان استعدادها یکسان نیست .یعنى درک مساوى از ذوقهاى متنوع خود ندارد .مثﻼ هم مى تواند خلبان شود هم
پزشک .اما انگونه که با پزشکى ارتباط برقرار مى کند نمى تواند با خلبانى ارتباط پیدا کند ،ذوق او به سمت پزشکى فعال است .اینجا باید امیدش به پزشک ماهر شدن باشد و در این راه تﻼش کند
از نظر فلسفى اینجا سنخیت و هماهنگى علت و معلول مطرح است .اما فلسفه به موضوع مهمترى هم مى پردازد و ان فکر سیال و تغییر پذیر ادمى است هرگاه انسان در تفکرش تغییر ایجاد
کند جهانش عوض مى شود .و وقتى جهانش عوض شد در جهان جدید خواسته ها و ذوق و شوقش هم تغییر مى کند
پس فلسفه مانع ناامیدى مى شود .چرا؟ چون گاهى انسان فکر مى کند به بن بست رسیده است و هیچ دلیلى براى امید به اینده ندارد .درحالى که اگر فکرش تغییر کند جهان فهمش تعییر
.خواهد کرد .و انگاه راههاى جدیدى باز مى شود .انسان باید بداند قرار نیست فقط با یک فکر و یک ذوق زندگى کند
بلکه باید تﻼش کند تا با اندیشه مداوم خﻼقیت خود را در زمینه هاى دیگر کشف نماید .انسان بدلیل قدرت فکر و ذوق متنوع ،کوچه بن بست ندارد .البته مشاوره و بهره گیرى از تجارب دیگران
نیز مفید خواهد بود
راستى فلسفه چه کاربرى براى ما دارد و چگونه ما را به اینده امیدوار مى کند ؟ صفحه 4