هفته نامه عصر البرز شماره 70 - مگ لند
0

هفته نامه عصر البرز شماره 70

هفته نامه عصر البرز شماره 70

هفته نامه عصر البرز شماره 70

‫سال سوم‬ ‫شماره ‪70‬‬ ‫هفته دوم‬ ‫‪ 10‬اذر ‪1401‬‬ ‫‪ 6‬جمادی االول ‪1444‬‬ ‫‪ 4‬صفحه‬ ‫‪ 1000‬تومان‬ ‫‪1 Dec 2022‬‬ ‫‪Thursday‬‬ ‫دانستن حق مردم است‬ ‫البرز در مسیر پیاده‬ ‫سازی الگوی کشت‬ ‫پائیزه‬ ‫‪3‬‬ ‫فضای مجازی ابزار پیشرفت با چاشنی اسیب‬ ‫سرنوشت مبهم سرویس مدارس کرج !‬ ‫‪4‬‬ ‫‪2‬‬ صفحه 1 ‫‪@asralborz‬‬ ‫‪2‬‬ ‫سال سوم‬ ‫شماره ‪70‬‬ ‫هفته دوم‬ ‫‪ 10‬اذر ‪1401‬‬ ‫سیــاسی‬ ‫الربز در مسیر پیاده سازی الگوی کشت پائیزه‬ ‫طرح الگوی کشت که توسط دولت سیزدهم پایه گذاری‬ ‫شــده ‪ ،‬حرکتی اساسی برای سازگاری با خشکسالی و کم‬ ‫ابی است و اینک کشــاورزان البرزی با پیاده سازی ان در‬ ‫کشت پائیزه با مروجان این طرح همگام شدند‪.‬‬ ‫بــه گزارش خبرنــگار ایرنا‪ ،‬این روزهــا موضوعی به نام‬ ‫«الگوی کشت» در بخش کشــاورزی کشور مطرح است ‪،‬‬ ‫طرحی که پس از ‪ ۵۰‬سال معطلی سرانجام در مهرماه سال‬ ‫جاری مصوب و به تمام استان ها ابالغ شد‪.‬‬ ‫استفاده از الگوی کشت در مناطق مختلف کشور عالوه بر‬ ‫مزیت هایی که در تولید محصوالت کشاورزی ایجاد می کند‪،‬‬ ‫می تواند در افزایش درامد کشاورزان منطقه نیز موثر واقع‬ ‫شود‪.‬‬ ‫تعیین الگوی کشــت کــه به نوعی وجهــه برنامه ریزی‬ ‫منطقه ای دارد‪ ،‬مشخص می کند که در هر استان‪ ،‬منطقه‬ ‫و ناحیه ای چه نوع محصول و چه ارقامی باید کشــت شود‬ ‫تا کشــاورزی متناسب با وضعیت اب و هوایی و نوع خاک‬ ‫پیش برود‪.‬‬ ‫امسال نخستین سال اجرای طرح الگوی کشت همزمان‬ ‫با کشت پاییزه در استان ها شده است‪ ،‬زمانی که بیشترین‬ ‫کشت محصوالت زراعی به خصوص محصوالت استراتژیک‬ ‫و غالت در کشور انجام می شود ‪.‬‬ ‫کشت پاییزه با گندم و جو انجام شود‬ ‫حسین رضا رفیعی یکی از کشاورزان دانش اموخته رشته‬ ‫کشاورزی اســتان البرز با بیان اینکه کشاورزان این استان‬ ‫در فصل پاییز امســال گام نخست برای پیاده سازی الگوی‬ ‫کشت برداشتند‪ ،‬گفت ‪ :‬به دلیل وضعیت نامناسب بارش ها‬ ‫و کم شــدن ذخیره سفره های زیرزمینی بهتر است اجازه‬ ‫کشت دوم در بعضی مناطق داده نشود‪.‬‬ ‫وی با اشاره به اینکه کشت دوم که از خرداد ماه هر سال‬ ‫اغاز می شود با کشت ذرت علوفه ای و سبزی و صیفی در‬ ‫البرز انجام می شــود‪ ،‬اظهار داشت‪ :‬این محصوالت نیازمند‬ ‫اب زیادی برای طی مراحل کشت هستند‪.‬‬ ‫رفیعی یکی از اصلی ترین زیرساخت ها و نهاده ها برای‬ ‫نتیجه بهتر از کشت پاییزه را در خصوص کودهای شیمیایی‬ ‫دانست و افزود‪ :‬کودهای شــیمیایی به خصوص کودهای‬ ‫پتاســه‪ ،‬فسفاته و ازته عالوه بر اینکه تاثیر زیادی در تامین‬ ‫مواد الی خاک دارند‪ ،‬در فصل پاییز و زمستان تاثیر زیادی‬ ‫در حفظ منابع ابی در خاک دارند‪.‬‬ ‫رفیعی با بیان اینکه این کودها به طور حتم بایستی پیش‬ ‫از انجام کشــت استفاده شود تا محصول را در مقابل تنش‬ ‫های خشکی‪ ،‬ســرما‪ ،‬افت و بیماری ها حفظ کند‪ ،‬گفت‪:‬‬ ‫متاسفانه خیلی از کشاورزان قدرت خرید این نهاده را ندارند‬ ‫و در صورتیکــه یارانه ای به ان تعلق نگیرد نمی توانند در‬ ‫کشت پاییزه از این نهاده استفاده کنند‪.‬‬ ‫استفاده ازمایشی از ارقام بذور دیم‬ ‫این دانش اموخته کشــاورزی ‪ ،‬کشت دیم را در برخی‬ ‫مناطق برای کاهش مصرف اب ضروری دانســت و اظهار‬ ‫داشــت‪ :‬در بذور دیم حتی با ‪ ۲‬بار بارش و ‪ ۲‬بار ابیاری می‬ ‫توانیم شــاهد مناسب رشد محصوالت و جبران کم بارشی‬ ‫ها باشــیم که به همین منظور سطح کمی از اراضی ‪۱۵۰‬‬ ‫هکتاری تحت پوشش را بذور دیم با بذرپاشی بیشتری قرار‬ ‫داده ایم‪.‬‬ ‫وی گفت‪ :‬همچنین به کشــاورزان نبایــد اجازه ابیاری‬ ‫سنتی و غرقابی را بدهند که در این شرایط خشکسالی دیگر‬ ‫این نوع ابیاری توجیهی نــدارد و باید ابیاری نوین وتحت‬ ‫فشار در تمام اراضی انجام شود‪.‬‬ ‫تعویق زمان کشت پاییزه راهکاری برای دریافت‬ ‫اب بارندگی‬ ‫مدیر جهاد کشــاورزی شهرستان کرج نیز با بیان اینکه‬ ‫کشت پاییزه محصوالت استراتژیک هر ساله به طور میانگین‬ ‫در حدود ‪ ۹۰۰‬هکتار از اراضی کشــاورزی این شهرستان‬ ‫انجام می شــود‪ ،‬گفت‪ :‬در فصل پاییــز حدود ‪ ۵۰۰‬هکتار‬ ‫گندم‪ ۳۰۰ ،‬هکتار جو و ‪ ۶۰‬هکتار دانه روغنی کلزا در کرج‬ ‫کشت می شود‪.‬‬ ‫اســماعیل صارمی با اشاره به الگوی کشت که بر اساس‬ ‫مشخص می شود چه بکاریم‪ ،‬چقدر بکاریم و کجا بکاریم‪،‬‬ ‫افزود‪ :‬وزارت جهاد کشاورزی این طرح را به سراسر استان‬ ‫ها ابالغ کرده و بر اســاس این طرح در کرج بایستی بالغ بر‬ ‫‪ ۶۵۰‬هکتار گندم کشت شود‪.‬‬ ‫وی بیان داشــت‪ :‬در قالب این طرح کشت گندم برنامه‬ ‫ریزی شــده و در بازدیدهای میدانی و کارشناســان پهنه‬ ‫کشاورزان را ترغیب می کنند که سطح بیشتری از اراضی را‬ ‫به کشت گندم اختصاص دهند ضمن اینکه اراضی که اب‬ ‫کافی دارند بایستی کشاورزان را ترغیب کنیم تا این سطح را‬ ‫پوشش دهیم زیرا وزارت بر اساس این طرح وضعیت کشور‬ ‫را بررسی می کند‪.‬‬ ‫صارمــی گفت‪ :‬در این الگو وزارت بررســی می کند که‬ ‫جمعیت کشور چه میزان سرانه اســتفاده از گندم دارد تا‬ ‫برای کشت بیشتر برنامه ریزی می کنیم و در صورت تولید‬ ‫بیش از میزان نیاز کشور‪ ،‬مقدار بیشتر را برای مواقع بحرانی‬ ‫همچون افت زدگی و بیماری ها‪ ،‬سیل و سرمازدگی پیش‬ ‫بینی می کنیم و در غیر اینصــورت میزان اضافی را برای‬ ‫ذخیره سازی و صادرات برنامه ریزی می کنیم‪.‬‬ ‫مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرج اظهار داشت‪ :‬یکی‬ ‫از بهترین راهکارها در کشــت پاییزه و اســتفاده بیشتر از‬ ‫بارش ها و کمتر از سفره های اب زیرزمینی مجاب کردن‬ ‫کشاورزان برای تعویق زمان کشت است تا کشت را تا پایان‬ ‫اذرماه طول دهند‪.‬‬ ‫وی تصریح کرد‪ :‬برای اجــرای هر چه بهتر طرح الگوی‬ ‫کشت در فصل پاییز باید گفتمان مشترک بین این بخش‬ ‫ها ایجاد شود ضمن اینکه حدود ‪ ۹۰‬تا ‪ ۸۵‬درصد وابستگی‬ ‫دانه های روغنی به خارج از کشــور داریم و کشــاورزان را‬ ‫باید ترغیب کنیم که بخشی از اراضی خود را به کشت این‬ ‫محصول اختصاص دهند‪.‬‬ ‫وی اضافه کرد‪ :‬کشت این دانه ها شاید از لحاظ اقتصادی‬ ‫برای کشــاورزان به صرفه نباشد عالوه بر اینکه دوره کشت‬ ‫این محصول نســبت به دیگر محصوالت باالتر اســت در‬ ‫حالیکه درامد حاصله از کشت سبزی و صیفی در برابر دانه‬ ‫روغنی کلزا خیلی باالتر است‪.‬‬ ‫اجرای الگوی کشت در البرز از سالیان گذشته‬ ‫معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان البرز‬ ‫نیز با بیان اینکه پیش از این که الگوی کشــت در سراسر‬ ‫کشور ابالغ شود‪ ،‬این اســتان از سالیان گذشته این روش‬ ‫کشــت را انجام می داده‪ ،‬گفت‪ :‬موضوع الگوی کشت یک‬ ‫رویکرد و رسالتی است که گرچه از دیرباز صحبت هایی در‬ ‫این خصوص در بخش کشــاورزی بوده و امسال برای سال‬ ‫زراعی ‪ ۱۴۰۱-۱۴۰۲‬ابالغ شد‪.‬‬ ‫محمد تاج الدینی افزود‪ :‬بر همین اساس با توجه به اینکه‬ ‫مطالعات و بررســی های زیادی توسط معاونت تات وزارت‬ ‫جهاد کشــاورزی که تهیه این الگو به ان ها مکلف شد‪،‬این‬ ‫الگو برای تمام استان ها با شاخص های موردنظر ابالغ شد‪.‬‬ ‫وی اظهار داشت‪ :‬در این شاخص ها و فرایند مطالعاتی این‬ ‫الگو مولفه های زیادی هست که اقلیم‪ ،‬سازگاری محصوالت‬ ‫ابالغ شــده بر اساس اقلیم هر استان‪ ،‬موضوعات اجتماعی‪،‬‬ ‫اقتصــادی‪ ،‬فرهنگی موثر بر طرح‪ ،‬پتانســیل های بخش‬ ‫خصوصی هر استان و بازارهای هر استان مولفه هایی است‬ ‫که در کنار هم قرار داده شد و یک الگوی کلی برای کشور‬ ‫و استان ها دیده شد‪.‬‬ ‫تاج الدینی گفت‪ :‬استان البرز هم به تبع این الگو وظیفه‬ ‫عملیاتی کردن الگوی کشــت ابالغی را عهده دار شد که‬ ‫الگوی کشت استان البرز و از نظر کلی از نظر بازه زمانی دو‬ ‫الگوی کشت داریم که شامل الگوی کشت زراعت پاییزه و‬ ‫الگوی کشتی که برای زراعت های بهاره تعریف شده است‪.‬‬ ‫تاج الدینی گفت‪ :‬در این الگوی ابالغی موضوع تاکیدات‬ ‫و پشــتیبانی های بیشــتر است تا اجرایی شــود و تمام‬ ‫دســتگاه های اجرایی که در سطح استان هستند از عالی‬ ‫ترین مقام تا دســتگاه های خدمات رسان مثل اب و گاز‬ ‫و برق برای انچه که می خواهد اتفاق بیافتد و خدمات به‬ ‫واحدهای توللیدی داده شود باید دست به دست هم دهند‬ ‫تا این الگوی کشت اجرایی شود‪.‬‬ ‫وی با اشــاره به اینکه در ایــن قالب برای زراعت گندم‬ ‫حدود ‪ ۹‬هزار هکتار تعریف شــده‪ ،‬افــزود‪ :‬برای اجرا در‬ ‫کشــت پاییزه و برای عملیاتی شــدن ان پشتیبانی ها و‬ ‫تدارکاتــی را برای حمایت از کشــاورزان داریم تا به این‬ ‫ســطح برســیم از جمله اینکه تامین بذور گواهی شده و‬ ‫بذور استاندارد گندم برای کشــاورزان استان در طبقات‬ ‫مختلف بذری است‪.‬‬ ‫تامین یک هزار و ‪ ۲۰۰‬تن بذر گندم اســتاندارد و‬ ‫گواهی شده برای کشت پاییزه‬ ‫معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشــاورزی استان‬ ‫البرز با بیان اینکه از طبقه پرورشی ‪ ،‬مادری‪ ،‬گواهی شده‬ ‫برنامه تولید بذر داشــتیم‪ ،‬تصریح کرد‪ :‬اکنون حدود یک‬ ‫هزار و ‪ ۲۰۰‬تن بذر گندم اســتاندارد و گواهی شده برای‬ ‫کشــت پاییزه تامین شــد ضمن اینکه تاکنون حدودو ‪۶‬‬ ‫هزار و ‪ ۵۰۰‬هکتار قرارداد کشت با کشاورزان بسته ایم و‬ ‫همچنان ادامه دارد تا به سطح ابالغی الگوی کشت برسیم‪.‬‬ ‫وی با تاکید بر اینکه پشــتیبانی هایی همچون تامین‬ ‫بذر اســتاندارد‪ ،‬تامین کودهای شیمیایی و پایه در حال‬ ‫انجام است‪ ،‬گفت‪ :‬کودهای شــیمیایی همچون فسفاته‪،‬‬ ‫پتاسه و ازته را زمان کشت به اراضی کشت شده می دهند‬ ‫که ســاالنه حدود ‪ ۲۰‬هزار تن سهمیه کودهای شیمیایی‬ ‫استان اســت که از این مقدار حدود ‪ ۴۵‬درصد مخصوص‬ ‫کشــت های پاییزه است یعنی نزدیک به حدود ‪ ۸‬هزار و‬ ‫‪ ۵۰۰‬تن تامین شده است‪.‬‬ ‫تاج الدینی اظهار داشت‪ :‬الگوی کشت در موضوع کمی‬ ‫و سطح زیر کشت و موضوع کیفی است که اگر قرار است‬ ‫کاری انجام شود و به سطحی برسیم باید با کیفیت مطلوب‬ ‫برســیم زیرا همانطور که دیده می شــود موضوع «الگو»‬ ‫است که بحث اب تغذیه‪ ،‬سالمت محصول‪ ،‬تضمین خرید‪،‬‬ ‫بیمه محصوالت در این الگو دیده شده است‪.‬‬ ‫وی گفت‪ :‬اگر قرار اســت زراعتی در الگوی کشت انجام‬ ‫شود باید با کیفیت باال انجام شود و استارت ان از همین‬ ‫االن‪ ،‬زمانی که کشاورز تصمیم بر زراعت می گیرد‪ ،‬است‪.‬‬ ‫معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشــاورزی استان‬ ‫البرز همچنین تضمین خرید و بیمه محصوالت کشاورزی‬ ‫را از دیگر موضوعات در طرح الگوی کشت دانست و افزود‪:‬‬ ‫تمام این موارد در الگوی کشت لحاظ شده و کلینک های‬ ‫گیاه پزشــکی وکارشناســان پهنه پای کار می ایند برای‬ ‫اینکه قرار اســت زراعتی که در قالب الگوی کشت انجام‬ ‫شود با کیفیت باال باشد‪.‬‬ ‫وی کشــت دیگر در الگوی کشت را جو ابی عنوان کرد‬ ‫و گفت‪ :‬سطح ابالغی برای این محصول حدود هفت هزار‬ ‫هکتار است که انچه که تاکنون تحقق یافته نزدیک پنج‬ ‫هزار هکتار است و هنوز در حال انعقاد قرارداد با کشاورزان‬ ‫هســتیم ضمن اینکه حدود ‪ ۵۰۰‬تن بذور گواهی شده و‬ ‫استاندارد تامین کرده ایم برای اینکه در اختیار کشاورزان‬ ‫قرار دهیم و کود هم توسط کارگزاری ها تامین شده است‪.‬‬ ‫تاج الدینی یکی دیگر از محصوالت تحت الگوی کشت‬ ‫را دانه روغنی کلزا دانست و افزود‪ :‬برای این کشت حدود‬ ‫یک هزار هکتار برای اســتان ابالغ شده در حالیکه ‪۶۰۰‬‬ ‫هکتار منجر به انعقاد قرارداد شد زیرا در زمان ابالغ الگوی‬ ‫کشــت‪ ،‬زمان کشت کلزا که در شهریور ماه است به پایان‬ ‫رســیده بود و این در حالی اســت که سال زراعی جاری‬ ‫کشت این محصول نسبت به سال زراعی گذشته با ‪۲۰۰‬‬ ‫هکتار افزایش روبرو است‪.‬‬ ‫وی یاداور شــد‪ :‬تامین بــذور هیبرید و اســتاندارد و‬ ‫همچنین کودهای شیمیایی برای کشت این دانه روغنی‬ ‫صورت گرفــت ولی چون بــازه زمانی کشــت کلزا یک‬ ‫محدودیت دارد که از ‪ ۱۵‬شــهریور به مدت یکماه است و‬ ‫در این بازه زمانی بیشتر اراضی تحت کشت تابستانه است‬ ‫به همین دلیل سطح کم می شود‪.‬‬ ‫تاج الدینی اذعان داشت‪ :‬الگوی کشت موضوعی نیست‬ ‫که به شهرستان ها ابالغ کنیم و شهرستان ها به کشاورزان‬ ‫و ان ها انجام دهند بلکه در طول تمام مراحل تولید یعنی‬ ‫کاشت‪ ،‬داشت و برداشت کارشناسان پهنه کنار کشاورزان‬ ‫هستند یعنی در زمان داشت عملیاتی که منجر به رقابت‬ ‫از زراعت کشاورزان و مبارزه با عوامل محدوده کننده مانند‬ ‫افات و بیماری ها را این کارشناســان در کنار کشاورزان‬ ‫هستند و در نهایت در زمان برداشت که برداشت مکانیزه‬ ‫هست باید انجام شود‪.‬‬ ‫افزایش ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬درصدی تولید در ســال زراعی‬ ‫جاری بر اساس الگوی کشت‬ ‫تاج الدینی گفت‪ :‬حداقل انچه که باید در الگوی کشت‬ ‫اتفاق بیافتد و ان پیش بینی که داریم نسبت به عملکرد‬ ‫سال گذشته بین ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۵‬درصد افزایش تولید است که‬ ‫افزایش عملکرد و تولید و همچنین افزایش راندمان است‪.‬‬ ‫معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشــاورزی استان‬ ‫البرز افزود‪ :‬بایســتی نگاه به این باشد که فشار زیادی به‬ ‫منابع اب نداشــته باشیم زیرا در استان محدودیت منابع‬ ‫داریم و در افزایش ســطح کشــت نســبت به سال های‬ ‫گذشته در این مسیر حرکت نکنیم بلکه به دنبال افزایش‬ ‫راندمان و عملکرد باشیم‪.‬‬ ‫وی یاداور شــد‪ :‬سال گذشــته حدود ‪ ۴۳‬هزار تن کل‬ ‫تولیــد گندم بود که از این میزان حدود ‪ ۳۶‬هزار تن مازاد‬ ‫داشــتیم که توســط اداره غله به عنــوان بخش دولتی و‬ ‫توســط بخش خصوصی یعنی کارخانجات ارد وماکارونی‬ ‫خریداری شد که امسال با تالش از نظر کمی و هم از نظر‬ ‫افزایش عملکرد تولید به دنبال این هستیم که این رقم ‪۴۳‬‬ ‫هزار تن به ‪ ۵۰‬هزار تن برسد‪.‬‬ ‫وی گفت‪ :‬در خصوص جو که تولید ســاالنه حدود ‪۲۶‬‬ ‫هزار تن اســت تالش است تا به ‪ ۳۰‬هزار تن برسد و کلزا‬ ‫هم تولید ساالنه حدود یک هزار و ‪ ۲۰۰‬تن است به حدود‬ ‫یک هزار و ‪ ۵۰۰‬برسد‪.‬‬ ‫کمبود بارش ها تاثیر چندانی بر روی کشت های‬ ‫البرز ندارد‬ ‫تاج الدینی ادامه داد‪ :‬اســتان البرز نوع اقلیمش اقلیمی‬ ‫نیســت که بخواهیم خیلی به خصوص در مراحل رشــد‬ ‫محصوالت وابســته به باران باشیم زیرا الگوی کشت ابی‬ ‫داریم گرچه کمبود بارندگی تاثیر می گذارد ولی بر اساس‬ ‫پیش بینی هواشناســی از اواخر ابان ماه بارش ها شروع‬ ‫شــده ضمن اینکه کشــاورزان هم از منابع ابی که دارند‬ ‫شــامل چاه و قنات و اب های سطحی استفاده می کنند‬ ‫و در این مقطع از زمان خیلی وابسته به بارندگی نیستیم‪.‬‬ ‫وی اضافــه کرد‪ :‬اگر در بهار اینده بحث افت بارندگی را‬ ‫داشته باشــیم به ناچار برای تامین نیاز ابی زراعت ها به‬ ‫خصــوص در دوره هایی مثل گل دهی که خیلی نیاز ابی‬ ‫گیاهان زراعی باال می رود باید هماهنگی با اداره امور اب‬ ‫منطقه ای داشته باشیم و اولویت بندی سال های گذشته‬ ‫مثل اســتفاده از اب رودخانه کردان برای مراحل حساس‬ ‫زراعت وارد شــویم و از ان پتانســیل هایی که در استان‬ ‫داریم حداکثر استفاده را داشته باشیم‪.‬‬ ‫وی یاداور شد‪ :‬کشــاورزانی که قرار داد می بنندند اگر‬ ‫منابع ابی شان تعریف نشده باشد ممنوعیت در انعقاد قرار‬ ‫داد داریم زیرا استان ما محدودیت بارش دارد و اگر کمتر‬ ‫بارندگی داشته باشیم بر زراعت تاثیر چندانی ندارد‪.‬‬ صفحه 2 ‫اجتمـاعی‬ ‫برخــی خانــواده هــای دانــش امــوزان کــرج مــی گویند‪:‬‬ ‫باگذشــت بیــش از ‪ ۲‬مــاه از ســال تحصیلــی جدیــد هنوز‬ ‫ســرویس ایــاب و ذهــاب در بســیاری از مــدارس ایــن‬ ‫شهرســتان‪ ،‬فعــال نشــده و ایــن امــر ســبب افزایــش‬ ‫هزینــه هــا‪ ،‬هدررفــت زمــان والدیــن و دانــش امــوزان و‬ ‫بــروز مشــکالت ترافیکــی در ایــن کالنشــهر شــده اســت‪.‬‬ ‫بــه گــزارش ایرنــا‪ ،‬بنــا بــه گفتــه اغلــب والدیــن دانــش‬ ‫امــوزان‪ ،‬ناهماهنگــی در تعییــن نــرخ و عــدم اتخــاذ‬ ‫تدابیــر الزم بــرای ســرویس مــدارس در ســال تحصیلــی‬ ‫جدیــد ســردرگمی بــرای خانــواده هــا و دانــش امــوزان را‬ ‫در پــی داشــته و هنــوز بســیاری از والدیــن نتوانســته انــد‬ ‫راه حلــی اصولــی و بــدون دغدغــه بــرای رفــت و امــد‬ ‫فرزنــدان دانــش امــوز خــود بیاینــد‪.‬‬ ‫در بررســی میدانــی موضــوع توســط خبرنــگار ایرنــا‬ ‫مشــاهده شــد کــه بســیاری از دانــش امــوزان در نبــود‬ ‫ســرویس ایــاب و ذهــاب بــا خودروهــای شــخصی بیــن‬ ‫مدرســه و خانــه جابــه جــا مــی شــوند و یــا بــا پرداخــت‬ ‫هزینــه گــزاف بــه خودروهــای دربســتی و کرایــه ای‬ ‫مســیر مدرســه و خانــه را پیمایــش مــی کننــد‪.‬‬ ‫از ســوی دیگــر ترافیــک ســنگین خودروهــای شــخصی‬ ‫در محــدوده برخــی مــدارس کــرج ‪ ،‬گــواه و حکایــت از‬ ‫نبــود ســرویس ایــاب و ذهــاب دانــش امــوزان در ایــن‬ ‫فضاهــای اموزشــی دارد و اگــر ایــن مشــکل برطــرف مــی‬ ‫شــد بــه طــور قطــع ترافیــک در ایــن محــدوده هــا روان‬ ‫بــود‪.‬‬ ‫در ایــن میــان برخــی از والدیــن دانــش امــوزان کــه‬ ‫زیــاد هــم نیســتند بــا بیــان اینکــه ســرویس ایــاب و‬ ‫ذهــاب مدرســه هــای انهــا مشــخص شــده اســت‪ ،‬امــا‬ ‫گرانــی کرایــه هــا را مهمتریــن مشــکل در ســال تحصیلی‬ ‫جدیــد عنــوان کردنــد‪.‬‬ ‫مهرنــوش رهبــرزارع از جملــه مادرانــی اســت کــه مــی‬ ‫گویــد‪ :‬از نیمــه دوم شــهریور مــاه امســال بــرای ســرویس‬ ‫خودرویــی مدرســه فرزنــدم نــام نویســی کــردم ولــی‬ ‫هنــوز مدرســه ســرویس ایــاب و ذهــاب نــدارد‪.‬‬ ‫وی کــه فرزنــدش در یــک مدرســه غیردولتــی مشــغول‬ ‫بــه تحصیــل اســت‪ ،‬ادامــه داد‪ :‬امــروز تعــداد زیــادی از‬ ‫خانــواده هــا افــزون بــر پرداخــت شــهریه تحصیــل‬ ‫فرزنــدان‪ ،‬هزینــه گــزاف رفــت و امــد فرزنــدان خــود را‬ ‫نیــز متحمــل مــی شــوند‪.‬‬ ‫عــده ای از والدیــن هــم مــی گفتنــد کــه کرایــه هــای‬ ‫ایــاب و ذهــاب فرزندانشــان بــه مدرســه در نبود ســرویس‬ ‫مــدارس در حــدود ماهانــه بیــن یــک میلیــون تــا ‪۶‬‬ ‫میلیــون تومــان و بســتگی بــه مســافت رفــت و برگشــت‬ ‫تخمیــن زده مــی شــود کــه از تــوان خانــواده هــا خــارج‬ ‫اســت‪.‬‬ ‫انــان افزودنــد‪ :‬در کنــار گرانــی ســرویس ایــاب و ذهاب‬ ‫کمبــود وســیله نقلیــه نیــز مشــکالت دیگــری بــه وجــود‬ ‫اورده اســت‪ ،‬ضمــن اینکــه بــه گفتــه برخــی والدیــن ‪،‬‬ ‫بســیاری از دانــش امــوزان کرجــی بــه ناچــار هــر روز‬ ‫مســافت خانــه تــا مدرســه و بالعکــس را پیــاده طــی مــی‬ ‫کننــد‪.‬‬ ‫همچنیــن تعــدادی از کارمنــدان ادارات کــرج اعــام‬ ‫داشــتند کــه مجبــور شــدند فرزندانشــان را بــا خودروهای‬ ‫شــخصی بیــن مدرســه و خانــه جابــه جــا کننــد و قیــد‬ ‫ســرویس مدرســه را زده انــد‪.‬‬ ‫امارهــا گویــای ایــن اســت کــه برای ســرویس مــدارس‬ ‫اســتان البــرز بــا داشــتن ‪ ۵۲۰‬هــزار نفــر دانــش امــوز‬ ‫حــدود پنــج هــزار خــودرو الزم اســت امــا بنــا بــه گفتــه‬ ‫مســووالن امــوزش و پــرورش در ســال تحصیلــی جــاری‬ ‫حــدود ‪ ۵۰۰‬خــودرو ســرویس بــرای مــدارس تامیــن‬ ‫شــده اســت‪.‬‬ ‫چرا تاخیر در راه اندازی سرویس مدارس؟‬ ‫معــاون ســازمان حمــل بــار و مســافر شــهرداری کــرج‬ ‫کــه عضــو کارگــروه مــاده ‪ ( ۱۸‬کارگــروه ویــژه ایــاب و‬ ‫ذهــاب دانــش امــوزان) اســتان البــرز اســت در گفــت و‬ ‫گــو بــا ایرنــا ابتــدا گریــزی بــه موضــوع شــیوع کرونــا و‬ ‫تاثیــر ان در تعطیلــی مــدارس و ســرویس هــای ایــاب و‬ ‫ذهــاب زد و گفــت‪ :‬ایــن ویــروس ســبب شــد تــا رانندگان‬ ‫ســرویس ایــاب و ذهــاب مــدارس کــرج بــرای کار بــه‬ ‫شــرکت هــای خدمــات الکترونیکــی مســافر کــوچ کننــد‪.‬‬ ‫امیــر عطایــی نیــا ادامــه داد‪ :‬همیــن امــر ســبب شــد تا‬ ‫بــرای تامیــن وســیله نقلیــه بــرای ایــاب و ذهاب مــدارس‬ ‫شهرســتان کــرج در ســال تحصیلــی ‪ ۱۴۰۱ -۱۴۰۲‬بــا‬ ‫مشــکل مواجــه شــویم و چندیــن نشســت در کارگــروه‬ ‫مــاده ‪ ۱۸‬اســتان البــرز شــکل بگیــرد‪.‬‬ ‫عطایــی نیــا بــا یــاداوری ایــن نکتــه کــه ســرویس ایاب‬ ‫‪@asralborz‬‬ ‫سال سوم‬ ‫شماره ‪70‬‬ ‫هفته دوم‬ ‫‪ 10‬اذر ‪1401‬‬ ‫سرنوشت مبهم سرویس مدارس کرج !‬ ‫و در ایــن زمینــه گشــت هــای نظارتــی‬ ‫فعــال کــرده ایــم ‪ ،‬در کنــار تامیــن خودرو‬ ‫بــرای والدینــی کــه فرزنــدان خــود را بین‬ ‫مدرســه و خانــه جابــه جــا مــی کننــد‬ ‫مزایایــی در نظــر گرفتــه شــده اســت‬ ‫کــه البتــه بایــد تعــداد دانــش امــوزان ‪۲‬‬ ‫نفــر بــه بــاال داشــته باشــند و ایــن گونــه‬ ‫والدیــن مــی تواننــد برچســب ســپند‬ ‫دریافــت کننــد و از مزایــای ســوخت‬ ‫یارانــه بهــره ببرنــد‪.‬‬ ‫و ذهــاب مــدارس زیــر پوشــش کارگروهــی بــه نــام مــاده‬ ‫‪ ۱۸‬اســت‪ ،‬گفــت‪ :‬ایــن کارگــروه دارای ســه عضــو اصلی و‬ ‫چنــد عضــو فرعی اســت کــه امــوزش و پــرورش ریاســت‬ ‫کارگــروه‪ ،‬شــهرداری کــرج بــه عنــوان دبیــر کارگــروه و‬ ‫انجمــن اولیــا بــه عنــوان عضــو اصلــی ایــن کارگــروه فعال‬ ‫هستند ‪.‬‬ ‫وی افــزود‪ :‬کارگــروه مــی توانــد براســاس نیازهــا‪،‬‬ ‫پلیــس راهــور‪ ،‬اســتانداری‪ ،‬فرمانــداری‪ ،‬بانــک هــا و‬ ‫ســایر دســتگاه هــای اجرایــی را دعــوت بــه همــکاری‬ ‫کنــد؛ وظیفــه کارگــروه مدیریــت و ســاماندهی ســرویس‬ ‫مــدارس براســاس اییــن نامــه سراســری ابالغــی دســتگاه‬ ‫هــای باالدســتی اســت‪.‬‬ ‫عطایــی نیــا بــه نحــوه بــه کارگیــری ســرویس مــدارس‬ ‫اشــاره کــرد و ادامــه داد‪ :‬در حــوزه شــهری ســرویس‬ ‫مــدارس ‪ ،‬ابتــدا شــهرداری پــس از تصمیــم گیــری‬ ‫کارگــروه مــاده ‪ ۱۸‬اســتان برای جــذب پیمانــکار فراخوان‬ ‫مــی دهــد و ســپس پیمانــکاران واجــد شــرایط شناســایی‬ ‫مــی شــوند؛ امســال بــا توجــه بــه مشــکالت کرونایــی در‬ ‫ســه ســال اخیــر فقــط پنــج پیمانــکار بــرای مشــارکت در‬ ‫امــر ســرویس مــدارس کــرج شــرکت کردنــد‪.‬‬ ‫معــاون ســازمان حمــل بــار و مســافر شــهرداری کــرج‬ ‫گفــت‪ :‬از ایــن تعــداد ســه نفــر مدارکشــان تکمیــل بــود‬ ‫و بــه کارگــروه ســرویس مــدارس معرفــی کردیــم و‬ ‫امــوزش و پــرورش ایــن افــراد را تقســیم کــرد؛ از اینجــا‬ ‫بــه بعــد شــهرداری وظیفــه دیگــری بــه نــام تعییــن نــرخ‬ ‫کرایــه نیــز برعهــده داشــت کــه بــرای ســرویس مــدارس‬ ‫پیشــنهاد داد‪.‬‬ ‫بررسی نرخ کرایه یکی از علل تاخیر‬ ‫عطایــی نیــا اظهــار داشــت‪ :‬بــا توجــه بــه اینکــه نــرخ‬ ‫اولیــه کرایــه هــا در ابتــدای ســال تحصیلــی جــاری بــا‬ ‫تــورم همخوانــی نداشــت دوبــاره قیمــت هــا را اصــاح‬ ‫کردیــم و ایــن اصالحیــه در شــورای شــهر کــرج تصویــب‬ ‫و ســپس بــه اســتانداری البــرز بــرای تصویــب نهایــی و‬ ‫ابــاغ ارســال شــد؛ ســرانجام دهــم ابــان مــاه ســال‬ ‫جــاری نــرخ جدیــد خدمــات ایــاب و ذهــاب مــدارس بــه‬ ‫امــوزش و پــرورش کــرج ابــاغ و پــس از تعییــن نــرخ‬ ‫و معرفــی پیمانــکاران‪ ،‬امــوزش و پــرورش موظــف بــه‬ ‫انعقــاد قــرارداد بــا پیمانــکاران شــد‪.‬‬ ‫وی ادامــه داد‪ :‬رانندگانــی کــه تحــت پوشــش‬ ‫پیمانــکاران ســرویس مــدارس قــرار مــی گیرنــد موظــف‬ ‫هســتند در ســامانه ســپند نــام نویســی کننــد و برچســب‬ ‫ســپند دریافــت نماینــد‪.‬‬ ‫عطایــی نیــا گفــت ‪ :‬متاســفانه در اینجــا دوگانگــی بین‬ ‫مــدارس دولتــی و غیــر دولتــی هــم داریــم ؛ هــر چنــد‬ ‫مــدارس غیــر انتفاعــی و دولتــی زیــر نظــر امــوزش و‬ ‫پــرورش هســتند امــا مــدارس غیردولتــی خــارج از عــرف‬ ‫بــا برخــی ســرویس هــا بــا قیمــت بــاال قــرارداد بســته اند‬ ‫کــه ایــن دوگانگــی نیــز مشــکالتی به وجــود اورده اســت‪.‬‬ ‫معــاون ســازمان حمــل بــار و مســافر شــهرداری کــرج‬ ‫بــا بیــان اینکــه اکنــون بســیاری خودروهــا تحت پوشــش‬ ‫شــرکت هــای خدمــات الکترونیکــی مســافر کار مــی‬ ‫کننــد ‪ ،‬گفــت ‪ :‬همیــن امــر مشــکالتی بــرای شــهرداری‬ ‫هــای کشــور از جملــه کــرج بــه وجــود اورده و ســبب‬ ‫شــده تــا بــا کمبــود خــودرو مواجــه شــویم ‪.‬‬ ‫عطایــی نیــا اظهــار داشــت ‪ :‬اکنــون بخشــی از تاکســی‬ ‫هــای کــرج بــه ایــاب و ذهــاب دانــش امــوزان اختصــاص‬ ‫داده ایــم و وضعیــت نســبت بــه مهرمــاه امســال بهتــر‬ ‫شــده اســت‪.‬‬ ‫معــاون ســازمان حمــل بــار و مســافر شــهرداری کــرج‬ ‫افــزود‪ :‬اکنــون راننــدگان در حــال انعقــاد قرار داد هســتند‬ ‫چگونگی پرداخت کرایه‬ ‫عطایــی نیــا گفــت‪ :‬والدیــن کرایــه را‬ ‫بــه حســاب مــدارس واریــز مــی کننــد و‬ ‫مدرســه ایــن مبالــغ را بــه حســاب پیمانــکار و ســپس‬ ‫راننــده واریــز خواهــد شــد‪.‬‬ ‫وی تاکیــد کــرد‪ :‬تــاش هــا برایــن اســت کــه ســقف‬ ‫ســرویس دهــی مــدارس کــرج بــه بــاالی ‪ ۸۰‬درصــد‬ ‫برســد؛ اکنــون خانــواده هــا ‪ ۲‬مشــکل دارنــد کــه اول‬ ‫مشــکل قیمــت اســت کــه مــا طبــق مصوبــه کارگــروه‬ ‫قیمــت تعییــن کــرده ایــم ‪.‬‬ ‫معــاون ســازمان حمــل بــار و مســافر شــهرداری کــرج‬ ‫افــزود‪ :‬مســافت صفــر تــا پنــج کیلومتــر‪ ،‬بــه ازای هــر‬ ‫دانــش امــوز ‪ ۵۰۰‬هــزار تومــان رفــت و برگشــت و هــر‬ ‫کیلومتــر اضافــه‪ ۲۵ ،‬هــزار تومــان بــرای راننــدگان تعیین‬ ‫شــده اســت کــه والدیــن بایــد ‪ ۱۷‬درصــد بیشــتر از ایــن‬ ‫رقــم بــه مدرســه پرداخــت کننــد تــا بخشــی از ان بــه‬ ‫پیمانــکار‪ ،‬بیمــه و مدرســه داده شــود‪.‬‬ ‫مشــکالت ســرویس ایــاب و ذهــاب مــدارس‬ ‫کــرج از نــگاه یکــی از پیمانــکاران‬ ‫نغمــه منــوری پیمانــکار ســرویس ایــاب و ذهــاب‬ ‫مــدارس کــرج در تشــریح وضعیــت ایــن ســرویس بیــان‬ ‫داشــت‪ :‬اول ســال تحصیلــی نــرخ ســرویس مــدارس در‬ ‫قالــب کارگــروه مــاده ‪ ۱۸‬پاییــن اعــام شــد کــه رانندگان‬ ‫بــا توجــه بــه وضعیــت تورمــی کشــور اســتقبال نکردنــد‬ ‫امــا در ایــن بیــن مشــکالت دیگــری گریبانگیــر ســرویس‬ ‫مــدارس شــد کــه ورود رانندگانــی خــارج از چرخــه‬ ‫ســرویس مــدارس بــر دامنــه مشــکالت افــزود‪.‬‬ ‫وی بــا بیــان اینکــه ایــن افــراد تحــت پوشــش پیمانکار‬ ‫تاکســیرانی نیســتند‪ ،‬اظهارداشــت‪ :‬ســرانجام کارگــروه‬ ‫مــاده ‪ ۱۸‬نــرخ ســرویس مــدارس را اصــاح و افزایــش داد‬ ‫امــا زمانــی کــه ایــن کار صــورت گرفــت برخــی مدیــران‬ ‫مــدارس اســتان البــرز بــا پیمانــکاران تحــت پوشــش‬ ‫حمــل و نقــل و بــار شــهرداری کــرج همــکاری نکردنــد ‪.‬‬ ‫منــوری گفــت‪ :‬در ایــن بیــن اگــر حادثــه ای بــرای‬ ‫دانــش اموزانــی کــه بــا اســتفاده از ســرویس هــای‬ ‫خــارج از چرخــه کارگــروه مــاده ‪ ۱۸‬بیافتــد بایــد متولیان‬ ‫مــدارس پاســخگو باشــند چــرا کــه ایــن خودروهــا تحــت‬ ‫پوشــش بیمــه نیســتند و از ســوی دیگــر تضمینــی بــرای‬ ‫فعالیــت اصولــی انهــا وجــود نــدارد‪.‬‬ ‫وی بیــان داشــت‪ :‬برخــی مــدارس کــه تحــت پوشــش‬ ‫ســرویس هــای ایــاب و ذهــاب مجــاز قــرار گرفتــه اکنــون‬ ‫چــوب غیــر مجــاز هــا را مــی خورنــد‪.‬‬ ‫ایــن پیمانــکار ایــاب و ذهــاب مــدارس کــرج یــاداور‬ ‫شــد ‪ :‬بــا توجــه بــه تــاش هایــی کــه در خصــوص تغییــر‬ ‫نــرخ مصــوب صــورت گرفتــه اســت برخــی مدیــران‬ ‫مــدارس همچنــان از انعقــاد قــرارداد بــا پیمانــکار امتنــاع‬ ‫مــی کننــد‪.‬‬ ‫منــوری خاطرنشــان کــرد‪ :‬در ناحیــه ســه کــرج از‬ ‫‪ ۱۶۰‬مدرســه تنهــا ‪ ۲۰‬مدرســه بــا پیمانــکار مــورد تائیــد‬ ‫شــهرداری کــرج قــرارداد منعقــد کردنــد و در ناحیــه‬ ‫چهــار از ‪ ۱۲۰‬مدرســه تنهــا پنــج مدرســه بــا مــا قــرارداد‬ ‫دارنــد و ســایر نواحــی همیــن وضعیــت را طــی مــی‬ ‫کننــد‪ (.‬شهرســتان کــرج و فردیــس دارای چهــار ناحیــه‬ ‫اموزشــی هســتند‪).‬‬ ‫وی تاکیــد کــرد‪ :‬عــدم تبعیــت برخــی مدیــران مدارس‬ ‫از مصوبــه کارگــروه مــاده ‪ ۱۸‬اســتان ســبب دوگانگــی یــا‬ ‫چنــد گانگــی خدمــات ایــاب و ذهــاب مــدارس شــده و‬ ‫همیــن امــر نارضایتــی خانــواده و نابســامانی در جابــه‬ ‫جایــی دانــش امــوزان در پــی داشــته اســت‪.‬‬ ‫مشــکل ایــاب و ذهــاب را بــه حداقــل رســانده‬ ‫ایــم‬ ‫‪3‬‬ ‫اســماعیل شــیرمردی رییــس اداره انجمــن اولیــا‬ ‫و مربیــان امــوزش و پــرورش اســتان البــرز نیــز بــا‬ ‫تائیــد ایــن موضــوع کــه کــوچ بخــش عمــده ســرویس‬ ‫هــای مــدارس کــرج بــه شــرکت هــای دیگــر خدماتــی‬ ‫مشــکالتی در ابتــدای ســال تحصیلــی جدیــد کــرج ایجاد‬ ‫کــرد‪ ،‬بیــان داشــت‪ :‬اکنــون ایــن مشــکالت بــه حداقــل‬ ‫رســیده اســت ‪.‬‬ ‫وی بــا بیــان اینکــه خدمــات ایــاب و ذهــاب و پوشــاک‬ ‫مــدارس بایــد بــه دیگــر دســتگاه هــای اجرایــی محــول‬ ‫شــود تــا دســتگاه تعلیــم و تربیــت از وظیفــه ذاتــی خــود‬ ‫عقــب نمانــد‪ ،‬گفــت‪ :‬بــا ایــن حــال از فروردیــن مــاه‬ ‫امســال تاکنــون ‪ ۹‬نشســت در کارگــروه مــاده ‪ ۱۸‬ویــژه‬ ‫ایــاب و ذهــاب دانــش امــوزان البــرز برگــزار شــده و در‬ ‫ایــن نشســت هــا مشــکالت و کاســتی هــا مــورد بررســی‬ ‫قــرار گرفــت ‪.‬‬ ‫شــیرمردی یــاداور شــد‪ :‬مــا ســه ســال در وضعیــت‬ ‫کرونایــی قــرار گرفتیــم و دراینجــا بــا توجــه بــه غیــر‬ ‫حضــوری شــدن کالس هــا‪ ،‬نگــه داشــتن ســرویس ایــاب‬ ‫و ذهــاب دانــش امــوزان توجیهــی نداشــت‪.‬‬ ‫وی یــاداور شــد‪ :‬قیمــت نــرخ پایــه ایــاب و ذهــاب‬ ‫دانــش امــوزان قبــل از کرونــا ‪ ۲۳۰‬هــزار تومــان بــود‬ ‫کــه در ابتــدای ســال تحصیلــی جــاری بــه ‪ ۲۷۰‬هــزار‬ ‫تومــان رســاندیم کــه البتــه بــا توجــه بــه بــاال بــودن نــزخ‬ ‫تــورم بــاز راننــدگان رغبتــی بــرای فعالیــت نداشــتند‪ .‬در‬ ‫کارگــروه مــاده ‪ ۱۸‬بــا نــگاه ویــژه اســتاندار البــرز ایــن‬ ‫نــرخ بــه ‪ ۵۸۵‬هــزار تومــان افزایــش یافــت ؛یعنــی ‪۵۰۰‬‬ ‫هــزار تومــان بــرای راننــده و ‪ ۸۵‬هــزار تومــان دیگــر بــرای‬ ‫بیمــه ‪ ،‬قــرار داد پیمانــکار و ســایر مخــارج تعییــن شــد‪.‬‬ ‫رییــس اداره انجمــن اولیــا و مربیــان امــوزش و پــرورش‬ ‫اســتان البــرز اظهــار داشــت‪ :‬در کنــار اصــاح کرایــه هــا ‪،‬‬ ‫بیمــه راننــدگان ســرویس مــدارس را نیــز از طریــق اداره‬ ‫کل تامیــن اجتماعــی البــرز دنبــال کــرده ایــم و ایــن امــر‬ ‫موجــب شــد تــا راننــدگان رغبــت پیــدا کننــد‪.‬‬ ‫وی در عیــن حــال عنــوان کــرد کــه مشــکل ســرویس‬ ‫مــدارس در بیشــتر فضاهــای اموزشــی مرتفــع شــده و در‬ ‫برخــی مــدارس ایــن مشــکل وجــود دارد‪.‬شــیرمردی بــه‬ ‫خانــواده هــا اطمینــان داد مشــکل ایــاب و ذهــاب مدارس‬ ‫برطــرف و از تمــام دانــش امــوزان طبــق تعرفــه هزینــه‬ ‫دریافــت خواهــد شــد‪.‬‬ ‫وی بــا اشــاره بــه مشــکالت بــه وجــود امــده در ابتــدای‬ ‫ســال تحصیلــی جــاری گفــت‪ :‬در ســال تحصیلــی اینــده‬ ‫تصمیــم جــدی بــرای ایــاب و ذهــاب دانــش امــوزان‬ ‫اتخــاذ خواهــد شــد‪.‬‬ ‫اقــدام حمایتــی دولــت کمــک حــال والدیــن‬ ‫کارمنــد‬ ‫اجــرای برنامه شناورســازی ســاعت کاری ادارات توســط‬ ‫دولــت ســیزدهم اقــدام موثــری بــود کــه موجــب شــد‬ ‫تــا والدیــن بتواننــد زمــان مناســبی بــرای جابــه جایــی‬ ‫فرزنــدان دانــش امــوزان خــود داشــته باشــند‪ ،‬ضمــن‬ ‫انکــه بخشــی از ترافیــک کالنشــهرها از جملــه کــرج‬ ‫کاهــش یافــت‪.‬‬ ‫بــا ایــن حــال اگــر چــه متولیــان امــور اســتان البــرز‬ ‫اقداماتــی بــرای ســاماندهی ســرویس مــدارس انجــام‬ ‫داده انــد امــا بنــا بــه گفتــه والدیــن دانــش امــوزان ایــن‬ ‫اقدامــات دیــر هنــگام بــوده و هنــوز بخشــی از مــدارس‬ ‫فاقــد ســرویس ایــاب و ذهــاب هســتند‪.‬‬ ‫دوگانگــی در پرداخــت کرایــه هــا موضــوع مهمــی‬ ‫اســت کــه خانــواده هــا انتظــار دارنــد در کنــار ســاماندهی‬ ‫زودهنــگام ســرویس مــدارس در یکســان ســازی ان نیــز‬ ‫اهتمــام ورزنــد‪.‬‬ ‫اســتان البــرز ‪ ۵۲۰‬هــزار دانــش امــوز دارد کــه حــدود‬ ‫‪ ۳۰۰‬هــزار دانــش امــوز انــان در مــدارس شهرســتان‬ ‫هــای کــرج و فردیــس مشــغول بــه تحصیــل هســتند‪.‬‬ ‫طبــق امــار بیــن ‪ ۲۵‬تــا ‪۸۰‬هــزار دانــش امــوز در ســال‬ ‫هــای قبــل از کرونــا در مــدارس کــرج و فردیــس از‬ ‫ســرویس ایــاب و ذهــاب مدرســه اســتفاده مــی کردنــد‪.‬‬ ‫هرچنــد متولیــان امــر اموزشــی امــار دقیقــی از دانــش‬ ‫امــوزان تحــت پوشــش ســرویس مــدارس اســتان و‬ ‫نواحــی چهارگانــه اموزشــی شهرســتان کــرج و فردیــس‬ ‫ارائــه ندادنــد امــا در ابتــدای ســال تحصیلــی جــاری‬ ‫تعــداد متقاضیــان ایــن ســرویس در کــرج و فردیــس‬ ‫حــدود ‪ ۲۵‬هــزار دانــش امــوز اعــام شــد‪.‬‬ ‫بــر ایــن اســاس بــرای ســرویس دهــی بــه ایــن تعــداد‬ ‫دانــش امــوزان ‪ ۶‬هــزار خــودرو مــورد نیــاز اســت کــه‬ ‫شــواهد گویــای عــدم جــذب ایــن تعــداد خــودرو و تنهــا‬ ‫در حــدود ‪ ۵۰۰‬خــودرو دارد‪.‬‬ صفحه 3 ‫سال سوم‬ ‫شماره ‪70‬‬ ‫‪@asralborz‬‬ ‫سردبیر‪ :‬منصور جمشیدی‬ ‫هفته دوم‬ ‫دبیر تحریریه و صفحه ارا‪ :‬یزدان سلیمانی‬ ‫‪ 10‬اذر ‪1401‬‬ ‫چاپ‪ :‬کهن پذیرش اگهی‪09365129303 :‬‬ ‫‪ 6‬جمادی االول ‪1444‬‬ ‫ادرس‪ :‬کرج‪ .‬چهارراه هفت تیر‪ .‬کوچه فدایی تلفن‪0935 422 50 24 :‬‬ ‫‪ 4‬صفحه‬ ‫‪ 1000‬تومان‬ ‫دانـســتـن حـــق مــــردم اســت‬ ‫‪1 Dec 2022‬‬ ‫‪Thursday‬‬ ‫وجــود پدیــده نوظهــور بــه نــام فضــای مجــازی بــدون‬ ‫شــک حاصــل پیشــرفت و ترقــی بشــر در دســتیابی بــه علوم‬ ‫فاخــر اســت کــه در بســتر ان مــی تــوان اگاهــی بخشــی ‪،‬‬ ‫رشــد ‪ ،‬ترقــی و توســعه تــا انحــراف افــکار از داشــته هــای‬ ‫فرهنگــی را مشــاهده کــرد‪.‬‬ ‫بــه گــزارش ایرنــا‪ ،‬دهــه هــای ‪ ۸۰‬و ‪ ۹۰‬شمســی بــا امــدن‬ ‫اینترنــت بــه متــن زندگــی بشــریت‪ ،‬تحــوالت بزرگــی در‬ ‫بســتر ان بــه وجــود امــد‪ ،‬ابــزاری کــه بــا ســرعت تمــام‬ ‫‪،‬جوامــع بشــری را بــه هــم نزدیــک کــرد و بــه تمــام معنــا‬ ‫ایــده دهکــده جهانــی محقــق شــد‪.‬‬ ‫اگرچــه عصــر گوتنبــرگ و ظهــور رســانه هــای چاپــی و‬ ‫پــس از ان شــنیداری و دیــداری ماننــد رادیــو و تلویزیــون‬ ‫را اغــاز تبدیــل جهــان بــه دهکــده مــی نامنــد امــا در دهــه‬ ‫هــای اخیــر ایــن اینترنــت و فضــای مجــازی اســت کــه بــر‬ ‫افــکار جهانیــان مدیریــت مــی کنــد و میلیــون هــا پیــام را‬ ‫بیــن جوامــع مختلــف بشــری رد وبــدل مــی کنــد‪.‬‬ ‫اینــک جهــان به ســمتی پیــش مــی رود کــه افکار انســان‬ ‫هــا در بســتر فضــای مجــازی و دنیــای اینترنــت شــکل مــی‬ ‫گیــرد ‪ ،‬عصــری کــه پیــام هــا بــه ســرعت بازتــاب و بازنشــر‬ ‫مــی یابــد و ســطح اگاهــی ملــت هــا و تمــدن هــا از حــال و‬ ‫احــوال یکدیگــر نزدیــک شــده اســت‪.‬‬ ‫در ایــن حــال انچــه در ایــن بســتر مــی تــوان دید‪ ،‬دســت‬ ‫هــای اشــکار و پنهانــی اســت کــه هریــک مقاصــدی دارنــد‬ ‫تــا بــه نوعــی ســکان افــکار را در دســت گیرند‪.‬امــدن فناوری‬ ‫جدیــد نــه تنهــا خــود بــه الگــوی شــخصیت بخشــی تبدیل‬ ‫شــده بلکــه افــکار و ایــده هــا را بــه ســمتی پیــش مــی بــرد‬ ‫کــه مقصــد طراحــان فکــری ان را در پشــت پــرده پیــاده‬ ‫ســازی کــرده انــد‪.‬‬ ‫بــا ایــن وجــود جذابیــت ایــن نــرم افــزار کــه در دســت‬ ‫حداکثــری جمعیــت دنیــا دیــده مــی شــود بــه حــدی‬ ‫اســت کــه دار و ندارهــا‪ ،‬عافیــت طلبــی ‪ ،‬رفــاه جاودانــه‪،‬‬ ‫کســب ثــروت و قــدرت و برتــری را در ســایه ســار ان مــی‬ ‫جوینــد‪ .‬اینکــه بســیاری در پرتــو ایــن پدیــده نوظهــور حتی‬ ‫زندگــی خــود را بــه بــاد فنــا داده یــا جــان باختــه اند امــا باز‬ ‫طرفدارانــش بــه قــدری فراواننــد کــه شــمارش انهــا تنهــا از‬ ‫عهــده همیــن ابــزار بــر مــی ایــد‪.‬‬ ‫روی دیگــر ســخن اینکــه فنــاوری امــروز رســانه ای در‬ ‫گیرنــده هــای تلویزیــون یــا رســانه هــای خبــری خالصــه‬ ‫نمــی شــود و هــر کاربــر تلفــن همــراه یــا رایانــه کوچــک‬ ‫خــود یــک رســانه تشــکیل مــی دهــد ؛ حتــی کــودکان‬ ‫خردســال هــم امــال و ارزوهــای خــود را در ایــن فضــا مــی‬ ‫جوینــد و بیــن رســانه تلویزیــون و امثــال ان ‪ ،‬پریــدن بــه‬ ‫دامــان فضــای مجــازی را ترجیــح مــی دهنــد‪.‬‬ ‫فراوانــی بــازی هــای فکــری ‪ ،‬علمــی و تنــوع ســرگرمی ها‬ ‫تــا مــوارد دیگــر ‪ ،‬خــوان ایــن فضــا را گســترده و تــا عمــق‬ ‫وجــود مردمــان کــره زمیــن ریشــه دوانــده اســت‪ .‬بــا اینکــه‬ ‫نمــی تــوان منکــر فوایــد دنیــای مجــازی و ابــزار اینترنــت‬ ‫شــد امــا در بســتر همیــن ابــزار دســت هــای پلیــد بــه اداب‬ ‫‪ ،‬رســوم ‪ ،‬فرهنــگ هــا ‪ ،‬ارزش هــا و عقایــد ملــل چنــگ‬ ‫انداختــه و درحــال پــاک کــردن اذهــان از داشــته هــای‬ ‫فرهنگــی خــود هســتند بــه طوریکــه بســیاری از جوامــع در‬ ‫اســارت یــک فرهنــگ و اندیشــه ای کــه بــه اصطــاح خــود‬ ‫را برتریــن مــی دانــد بــه بنــد کشــیده شــده انــد‪.‬‬ ‫گاهــی ایــن فضــا تــا انجــا پیــش مــی رود کــه برخــی‬ ‫افــکار ســاده لــوح ‪،‬خــود را قربانــی یــک ایــده نادرســت مــی‬ ‫کننــد و بــه امیــد انکــه در ســرای باقــی ‪ ،‬بهشــت بریــن را‬ ‫بــه تملــک دراورنــد مــرگ را بــر زندگــی ترجیــح مــی دهند‪.‬‬ ‫فضــای مجــازی ‪ ،‬نابــود کننــده مــرز خیــال و‬ ‫واقعیــت‬ ‫رییــس پلیــس فتــا اســتان البــرز در خصوص اســیب های‬ ‫فضــای مجــازی مــی گویــد‪ :‬اســتفاده افراطــی نوجوانــان از‬ ‫فضــای مجــازی نابــودی مــرز بیــن خیــال و واقعیــت را در‬ ‫پــی دارد چــرا کــه ورود شــبکه هــای اجتماعــی بــه کانــون‬ ‫خانــواده ســبب بــروز اســیب هــای اخالقــی شــده اســت‪.‬‬ ‫ســرهنگ رســول جلیلیــان مــی افزایــد‪ :‬امــروزه کــودکان‬ ‫و نوجوانــان هدایــت فکــری اینترنتــی را صمیمانــه و لــذت‬ ‫بخــش تــر از رابطــه عاطفــی خــود بــا خانــواده مــی داننــد‬ ‫کــه غــرق شــدن در ایــن فضــا زمینــه انــزوا و افــت تحصیلی‬ ‫را فراهــم مــی کنــد‪.‬‬ ‫وی بــه برخــی اثــرات مخــرب فضــای مجــازی اشــاره کــرد‬ ‫صاحب امتیاز و مدیرمسئول‪ :‬معصومه مهتاب‬ ‫فضای مجازی ابزار پیشرفت با‬ ‫چاشنیاسیب‬ ‫‪ ،‬ادامــه مــی دهــد ‪ :‬کــم خوابــی و افزایــش پرخاشــگری‪،‬‬ ‫مشــکالت جســمی ‪ ،‬روحــی و روانــی‪ ،‬تنبلــی ذهــن و افــت‬ ‫تحصیلــی‪ ،‬افســردگی‪ ،‬گوش ـه گیری و انزواطلبــی ‪ ،‬کاهــش‬ ‫تعامــات خانوادگــی و اجتماعــی از اســیب هایــی اســت کــه‬ ‫در بســتر فضــای مجــازی دامنگیــر کــودکان ‪ ،‬نوجوانــان ‪،‬‬ ‫جوانــان و حتــی بزرگســاالن شــده اســت‪.‬‬ ‫ایــن کارشــناس فضــای مجــازی نقــش خانــواده هــا را در‬ ‫هدایــت فرزنــدان کلیــدی مــی دانــد و مــی گویــد‪ :‬بــرای‬ ‫اســتفاده از اینترنــت و بــازی هــای رایانــه ای قانــون ســاعت‬ ‫مشــخصی را تعییــن کــرده اســت و بــرای تنظیمــات امنیتی‬ ‫و حریــم خصوصــی دســتگاه مــورد اســتفاده کــودک را بــه‬ ‫طــور مرتــب بررســی مــی کنــد‪.‬‬ ‫محتوای برخی برنامه ها مضر است‬ ‫رییــس پلیــس فتــا البــرز دربخــش دیگــری از ســخنان‬ ‫خــود بــه اســیب هــای بــازی هــای اینترنتــی و مجــازی‬ ‫اشــاره مــی کنــد و مــی افزایــد‪ :‬محتــوای برخــی از ایــن‬ ‫بازی هــا بــرای کــودکان و نوجوانــان مضــر اســت و خشــونت‬ ‫و هیجــان زیــاد را در پــی دارد ضمــن انکــه نمایــش تصاویــر‬ ‫و شــخصیت هــای نامناســب در فضــای مجازی ذهــن و روان‬ ‫کــودکان را بــه چالــش مــی کشــد‪.‬‬ ‫برایــن اســاس پلیــس فتــا بــه عنــوان یــک مجــری و ناظر‬ ‫بــر فضــای مجــازی در ایــن ســال هــا اقدامــات گســترده‬ ‫ای بــرای پیشــگیری و کنتــرل افــکار انحرافــی در فضــای‬ ‫مجــازی در پیــش گرفتــه و همــواره اســیب هــای ایــن فضــا‬ ‫را بــه خانــواده هــا و کــودکان و نوجوانــان گوشــزد کــرده و‬ ‫هشــدارهای الزم را داشــته اســت ‪.‬‬ ‫جلیلیــان توصیــه مــی کنــد کــه والدیــن ‪ ،‬کــودک و‬ ‫نوجــوان خــود را هنــگام اســتفاده از فضــای مجــازی تنهــا‬ ‫نگذارنــد و روی نحــوه اســتفاده انــان از ایــن دنیای گســترده‬ ‫نظــارت کافــی و دوســتانه داشــته چــرا کــه فنــاوری فضــای‬ ‫فاصله هــا را بیشــتر کــرده اســت ‪ .‬اســتفاده از اینترنــت بــرای‬ ‫نوجــوان بایــد همــراه بــا قانونمنــدی باشــد و والدیــن بایــد به‬ ‫فرزنــدان خــود یــاد بدهنــد کــه اجــازه چــه فعالیت هایــی‬ ‫را بــا اینترنــت دارنــد و از چــه فعالیت هایــی بایــد بــه دور‬ ‫باشــند‪.‬‬ ‫در ایــن فضــای پرمخاطــره والدیــن نقــش اساســی و اصلی‬ ‫در حفــظ امنیــت کــودکان در برابــر اســیب ها و تهدیــدات‬ ‫فضــای مجــازی بــر عهــده دارنــد‪ ،‬ان هــا بایــد ســطح دانــش‬ ‫و اگاهــی خــود را بــاال بــرده و بــا اگاهی بخشــی بــه کــودکان‬ ‫و همراهــی انــان در ایــن محیــط‪ ،‬از اســیب های ایــن حــوزه‬ ‫پیشــگیری کنند‪.‬‬ ‫توصیــه هــای یــک مســوول تعلیــم و تربیــت در‬ ‫البــرز‬ ‫رییــس اداره امــور تربیتــی ‪ ،‬مشــاوره و مراقبــت در مقابــل‬ ‫اســیب هــای اجتماعــی امــوزش و پــرورش اســتان البــرز از‬ ‫جملــه مســووالنی اســت کــه خانــواده هــا را در صــف مقــدم‬ ‫مقابلــه بــا اســیب هــای اجتماعــی معرفــی مــی کنــد و از‬ ‫خانــواده هــا مــی خواهــد رفتارهــای فرزنــدان خــود را در‬ ‫دنیــای مجــازی کنتــرل کننــد‪.‬‬ ‫فرهــاد منظــوری معتقــد اســت کــه بســیاری از‬ ‫اســیب های اجتماعــی در گــروه ســنی نوجوانــان بــروز پیــدا‬ ‫می کنــد و امــروزه بــا افزایــش اســیب های اجتماعــی ناشــی‬ ‫از فضــای مجــازی در بیــن دانــش امــوزان مواجــه هســتیم‪.‬‬ ‫ســامت روان‪ ،‬امنیــت و ارامــش درون محیــط خانــواده ه‬ ‫از مســیرهای اصلــی مقابلــه بــا اســیب های اجتماعــی اســت‬ ‫کــه بنــا بــه گفتــه منظــوری امــروزه کمتــر مــورد توجــه قرار‬ ‫می گیــرد‪.‬‬ ‫وی تاکیــد مــی کنــد کــه والدیــن نبایــد بــه بهانه اشــتغال‬ ‫خــود‪ ،‬فرزندانشــان را بــه حــال خــود رهــا کننــد‪ ،‬بلکــه بایــد‬ ‫بیــش از پیــش از فرزنــدان خــود در برابر اســیب هــا مراقبت‬ ‫کنند ‪.‬‬ ‫رییــس اداره امورتربیتــی‪ ،‬مشــاوره و مراقبــت‬ ‫دربرابراســیب های اجتماعــی امــوزش و پــرورش البــرز ادامــه‬ ‫مــی دهــد‪ ،‬کــودکان و نوجوانــان بــه عنــوان ســرمایه های‬ ‫اجتماعــی و اینــده ســازان جامعــه هســتند و برطرف ســازی‬ ‫مشــکالت و نیازهــای روحــی و جســمی انهــا ضروری اســت‪.‬‬ ‫اســتفاده درســت از فضــای مجــازی اســیب زا‬ ‫نیســت‬ ‫یــک جامعــه شــناس البــرزی ‪ ،‬اســتفاده اصولــی از فضــای‬ ‫مجــازی بــرای غنــی ســازی اوقــات فراغــت کــودکان ‪،‬‬ ‫نوجوانــان و جوانــان توصیــه مــی کنــد و مــی گویــد ایــن‬ ‫رویــه اســیب زا نیســت چــرا کــه فضــای مجــازی یــک ‬ ‫پدیــده جهــان شــمول‪ ،‬کاربــردی‪ ،‬مفــرح‪ ،‬علمــی و فرهنگــی‬ ‫اســت کــه در صــورت اســتفاده درســت از ان بســیار هــم‬ ‫خــوب اســت‪.‬‬ ‫احمــد علــی جبــارزاده معتقــد اســت که دسترســی اســان‬ ‫در هــر زمــان و مــکان ‪ ،‬پاییــن بــودن هزینه ‪ ،‬همگانــی بودن‪،‬‬ ‫تنــوع داشــتن‪ ،‬خصوصــی و عمومــی بــودن‪ ،‬مطابــق بــا هــر‬ ‫ســلیقه ای بــودن و امثــال ان همــه اینهــا دالیلــی اســت کــه‬ ‫دنیــا بــا مســاله اعتیــاد بــه فضــای مجــازی بــه عنــوان یــک‬ ‫اســیب نوپدیــد روبــرو شــده اســت‪.‬‬ ‫ایــن جامعــه شــناس بــه تعریــف جهانــی از میــزان‬ ‫اســتفاده از فضــای مجــازی اشــاره مــی کنــد و مــی افزایــد‪:‬‬ ‫ســازمان بهداشــت جهانــی حداکثــر زمــان غیــر کاری بــودن‬ ‫در فضــای مجــازی را ‪ ۲‬ســاعت تعریــف کــرده و بیــش از ان‬ ‫را اســیب زا خواهــد بــود‪.‬‬ ‫بــه گفتــه وی ‪ ،‬مشــاهدات‪ ،‬بررســی هــا و شــکایات والدین‬ ‫نشــان می دهــد کــه بیشــترین زمــان ازاد افــراد بــه گشــت‬ ‫و گــذار و فعالیــت و بــازی و چــت در فضــای مجــازی و‬ ‫اینترنــت ســپری مــی شــود و برخــی مواقــع میانگیــن ایــن‬ ‫مــدت زمــان بــه حــدود ‪ ۶‬ســاعت در روز مــی رســد کــه‬ ‫بســیار زیــاد اســت‪.‬‬ ‫نظــارت و اجــرای توافــق انجــام شــده هــر دســتور العمــل‬ ‫و برنامــه ای بــا نظــارت درســت‪ ،‬مســتمر و پیگیرانــه والدیــن‬ ‫بــرای مدیریــت کــردن اســتفاده از فضــای مجــازی فرزنــدان‬ ‫از توصیــه هــای ایــن جامعــه شــناس اســت‪.‬‬ ‫انچه باید اموخت‬ ‫همانطــور کــه اشــاره شــد فضــای مجــازی ابــزاری کارامــد‬ ‫بــرای توســعه افــکار اســت و تیــغ ان در بســیاری جهــات‬ ‫بــران و اســبش تیــز رو اســت امــا ایــن تفکــر‪ ،‬تعمــق فکری و‬ ‫درنــگ اگاهانــه اســت کــه مــی توانــد از تالطــم گردبــاد ایــن‬ ‫پدیــده نوظهــور خــود را بــه ســاحل نجــات برســاند و ســره را‬ ‫از ناســره تشــخیص دهــد ‪.‬‬ ‫وقــوع حــوادث و رویدادهــای متفــاوت در عصــر کنونــی‬ ‫بخــش عمــده ای از ان را بــه دنیــای مجــازی نســبت مــی‬ ‫دهنــد‪ ،‬دنیایــی کــه دســت پیــدا و پنهــان شــیاطین را مــی‬ ‫تــوان در ان دیــد و بــه خوبــی نیــک و بــد روزگار را فهمیــد‪.‬‬ ‫انچــه در ایــن ســال هــا ســبب شــد تــا بســیاری از جوامع‬ ‫بشــری بــه انحطــاط یــا پیشــرفت دســت پیــدا کننــد بــه‬ ‫عقیــده کارشناســان حاصــل برداشــت هــای مثبــت و منفــی‬ ‫از دنیــای اینتــرت و فضــای مجــازی اســت ؛ ملــت هایــی‬ ‫پیشــرفت کردنــد کــه ضمــن صیانــت از باورهــای اصیــل‪،‬‬ ‫جانــب رشــد و توســعه علمــی و عملــی را در پیــش گرفتنــد‬ ‫و فاصلــه خــود را بــا دنیــای هرزگــی و بــی بندوبــاری حفــظ‬ ‫کردنــد‪.‬‬ ‫امــا در ایــن اشــفته بــازار کــه افــکار و اذهــان بــه ســرعت‬ ‫زیــر بمبــاران عبــارات و تصاویــر مختلــف قــرار دارد‪ ،‬انچــه‬ ‫مــی توانــد جوامــع بشــری بــه ویــژه نوجوانــان ‪ ،‬جوانــان‬ ‫و حتــی بزرگســاالن را بــه ســمت ارمــان هــای مطلــوب‬ ‫هدایتگــر شــود‪ ،‬ســواد رســانه ای اســت کــه بایــد بــرای ان‬ ‫هزینــه داد ‪ ،‬ســرمایه گذاشــت و ابــزار الزم را بــه نســل جدید‬ ‫معرفــی کــرد‪.‬‬ ‫نیــک وبــد دنیــای مجــازی بــا اینکــه در کانــون خانــواده‬ ‫مشــخص و تفهیــم مــی شــود امــا متاســفانه امروزه بســیاری‬ ‫خانــواده هــا خــود اســیر دنیایــی شــده انــد کــه حتــی خــود‬ ‫و فرزنــدان را هــم فرامــوش کــرده اند‪.‬جذابیــت و وسوســه‬ ‫هــای دنیــای مجــازی بــه حــدی فــراوان اســت کــه نمــی‬ ‫تــوان بــه ســادگی از کنــار ان گذشــت و در بســیاری جهــات‬ ‫صــدق و کــذب چنــان درهــم امیختــه شــده کــه تجزیــه و‬ ‫تحلیــل ان هــا کار ســاده ای نیســت چــه رســد بــه اینکــه‬ ‫کاربــر تلفــن همــراه یــا رایانــه‪ ،‬کــودک ‪ ،‬نوجــوان و جــوان‬ ‫باشــد‪.‬‬ ‫بــا ایــن وجــود امــروز دغدغــه مندانــی وجــود دارنــد کــه با‬ ‫تحلیــل داده هــای فضــای مجــازی بــرای مــردم روشــنگری‬ ‫مــی کننــد و مــردم را نســبت بــه اســتفاده درســت از ایــن‬ ‫پدیــده نوظهــور اگاه مــی ســازند‪.‬دیدن جلــوه هــای زیبــا‬ ‫از زندگــی اولیــن جرقــه در اذهــان بــرای فرامــوش کــردن‬ ‫بســیاری از داشــته هــای ارزشــمند خــود بــه شــمار مــی رود‬ ‫و کار را بــه جایــی مــی رســاند کــه فــرد مغلــوب فضــای‬ ‫مجــازی بــه گذشــته و دارایــی هــای مــادی و معنــوی خــود‬ ‫پشــت کنــد‪.‬‬ ‫بیشــتر مواقــع چنــان یــک‪ ،‬نوجــوان‪ ،‬جــوان و بزرگســال‬ ‫مجــذوب داده هــای یــک برنامــه مجــازی مــی شــود کــه در‬ ‫فضــای صمیمــی و جــذاب دورهمــی خانوادگــی و فامیلــی‬ ‫گوشــه انــزوا را انتخــاب مــی کنــد کــه البتــه ایــن وضعیــت‬ ‫امــروزه حتــی گریبانگیــر دورهمــی هــا شــده و بــه بیــان‬ ‫ســاده مــی تــوان گفــت همــه در جمــع هســتند امــا در‬ ‫دنیــای خــود غــرق شــده انــد‪.‬‬ ‫در ایــن ســال هــا حادثــه هــای فراوانــی در بســتر همیــن‬ ‫دنیــای مجــازی رخ داده کــه بــه فروپاشــی بســیاری از کانون‬ ‫گــرم خانــواده هــا انجامیــده و مــرگ ناخواســته عزیــزان‬ ‫را رقــم زده اســت ‪ .‬بــر ایــن اســاس درصورتــی فضــای‬ ‫مجــازی و اینترنــت ابــزار توســعه علمــی ‪ ،‬پیشــرفت و ترقــی‬ ‫محســوب مــی شــود کــه اســتفاده از ایــن فضــا اصولــی ‪،‬‬ ‫دارای چارچــوب مشــخص و قانونمنــد باشــد ضمــن انکــه‬ ‫افــزون بــر خانــواده هــا ‪ ،‬کارشناســان و متولیــان امــور هــم‬ ‫بایــد بــا اســتفاده از ظرفیــت هــا ماننــد فرهنگســراها و مکان‬ ‫هــای عمومــی ‪ ،‬امــوزش همگانــی را پیرامــون ایــن فضــا‬ ‫عملیاتــی کننــد‪.‬‬ صفحه 4

آخرین شماره های هفته نامه عصر البرز

هفته نامه عصر البرز 116

هفته نامه عصر البرز 116

شماره : 116
تاریخ : 1403/01/30
هفته نامه عصر البرز 115

هفته نامه عصر البرز 115

شماره : 115
تاریخ : 1403/01/21
هفته نامه عصر البرز 114

هفته نامه عصر البرز 114

شماره : 114
تاریخ : 1402/12/24
هفته نامه عصر البرز 113

هفته نامه عصر البرز 113

شماره : 113
تاریخ : 1402/12/17
هفته نامه عصر البرز 112

هفته نامه عصر البرز 112

شماره : 112
تاریخ : 1402/12/10
هفته نامه عصر البرز 111

هفته نامه عصر البرز 111

شماره : 111
تاریخ : 1402/12/03
ثبت نشریه در مگ لند

شما صاحب نشریه هستید ؟

با عضویت در مگ لند امکانات متنوعی را در اختیار خواهید داشت
ثبت نام ناشر
لطفا کمی صبر کنید !!