ماهنامه کاوه شماره 19
ماهنامه کاوه شماره 19
ماهنامه کاوه شماره 19
ISSN 2383-4153
ماهنامه فرهنگی استان مرکزی
بهمن / 1398شماره / 19قیمت 15هزار تومان
دکترمحمدرضا صابری
عکاس :رضوان مطهری
انتخاب اگاهانه امروز ،اینده را می سازد
دکترمحمدرضاصابری
انتخاب اگاهانه امروز ،اینده را می سازد
امــروز مــا؛ براســاس انتخابهایــی کــه دیــروز10 ،مــاه و یــا
چهارســال گذشــته داشــته ایــم ،بنــا شــده اســت .ما بــر مبنای
ایــن انتخــاب ،رئیــس جمهــور ،اعضــاء خبــرگان ،شــورای شــهر
و ایــن بــار نماینــدگان مــردم را در خانــه ملــت انتخــاب مــی
کنیــم .مجلــس ،مهمتریــن کانــون تصمیم گیری کشــور اســت.
ایــن تصمیــم گیــری مــردم در یازدهمیــن دوره انتخابــات در
مرحلــه حســاس تــری قــرار دارد چراکــه ایــن انتخــاب اگاهانــه
از ســوی مــردم و حضــور حداکثــری انهــا مــی توانــد تعییــن
کننــده اینده کشــور باشــد.جایگاه مجلس شــورای اســامی در
دو بعــد قانونگــذاری و نظــارت ،بســیار رفیــع اســت .مهمترین و
اصلــی تریــن وظیفــه مجلــس ،همــان قانــون گــذاری در عموم
مســائل در حــدود مقــررات قانــون اساســی اســت( .اصــل 71
قانــون اساســی) و از ســویی نماینــدگان در تشــکیل دولــت
شــامل رای اعتمــاد بــه وزرای پیشــنهادی رئیــس جمهــور،
ســوال و نیــز اســتیضاح رئیــس جمهــور ،وزراء و هیئــت وزیران،
نظــارت هــای مالــی مثــل تصویــب بودجــه ســاالنه و نظــارت
مســتقیم بــر دیــوان محاســبات کشــور نظــارت دارنــد .لــذا
بایــد افــرادی کــه بــر مســایل کالن مملکــت احاطــه دارنــد و از
هــوش ،ذکاوت ،درایــت سیاســی وتحصیــات علمــی برخــوردار
باشــند از ســوی مــردم انتخــاب شــوند.
اســتان مرکــزی نیزصاحــب 7کرســی در مجلــس شــورای
اســامی اســت کــه از بیــن ایــن 7کرســی 2نفــر از ســوی
مــردم در حــوزه انتخابیــه اراک ،خنــداب و کمیجــان انتخــاب
مــی شــوند.
شــهر اراک بــا جمعیتــی بالــغ بــر 700هــزار نفــر اولیــن شــهر
دوران معاصــر اســت کــه بــا رعایــت اصــول معمــاری ایرانــی-
اســامی طبــق اخریــن الگوبــرداری از نقشــه هــای شهرســازی
نویــن بــا ســاختار شــطرنجی ســاخته شــده اســت.
ایــن شــهر خاســتگاه بزرگانــی چــون اقانورالدیــن عراقــی،
ایــت ا ...اراکــی ،امیرکبیر...اســت کــه باخاســتگاه فرهنگــی
قــوی و موقعیــت جغرافیایــی مناســب؛ نقــش جــدی در
عرصــه اقتصــادی ،صنعتــی ،فرهنگــی ،سیاســی و دفاعــی
کشــور برعهــده دارد .امــا ایــن کالن شــهر از توســعه نامتــوازن
و ناهماهنــگ ،فقــدان برنامــه جامــع زیســت محیطــی ،شــبکه
قدیمــی راههــای دسترســی و عــدم تخصیــص اعتبــارات بــرای
بهســازی و نوســازی بافتهــای فرســوده ومشــکالت صنعتــی و
ورشکســتگی کارخانجــات بــه دلیــل ضعــف در اجــرای اصــل
44رنــج مــی بــرد.
شــهر کمیجــان نیــز بــا جاذبــه هــای طبیعــی وتاریخــی چــون
روســتای وفــس ،اســفندان و قلعــه بهــادری جمعیــت قابــل
توجهــی از گردشــگران و مســافران را بــه ســمت خــود جــذب
مــی کنــد .شــهری کــه فخرالدیــن عراقــی ،شــاعر و عــارف
قــرن هفتــم هجــری را در خــود پــرورش داده است.شــهری
2
ماهنامه
• شماره • 19بهمن 1398
کــه عیســی بهــادری از بزرگتریــن احیاءکننــدگان هنرهای
ســنتی ایــران از ایــن خطــه برخاســته اســت امــا همچنان
از شــهرهای کمتــر برخــوردار از لحــاظ توســعه و
اشــتغال محســوب مــی شــود .شــهر خنــداب
همچنیــن بــا بیــش از یک هــزار و 200ســال
قدمــت ،طبیعــت بکر ،رودخانــه و کــوه و تاالب،
باغــات هلــو ،شــلیل ،انگــور و گیــاس مســتعد
توســعه گردشــگری ،طبیعت گــردی و کشــاورزی
اســت .تــاالب اق گل در روســتای قاســم ابــاد در گــروه
تاالب هــای بــا ابشــیرین طبقه بنــدی می شــود و
تــاالب مــرزی بیــن اســتان مرکــزی و همــدان اســت
کــه مــی توانــد در توســعه گردشــگری منطقــه
موثــر واقــع شــود.
ن مرکــزی از جمله اســتان
اســتا
هــای نخبــه
پرور کشوراست
کــه اینجانــب بــه
عنــوان جــوان نخبــه و
نمونــه ایرانی در جشــنواره
ملــی جــوان ایرانــی و
همچنیــن دانشــجوی نمونــه
دانشــگاه صنعتــی امیرکبیــر بــر
خــود مــی بالــم کــه زادگاهــم
در ایــن خطــه نخبــه پــرور اســت
و پــس از 24ســال مطالعــه و
در کنــار تدریــس در دانشــگاه
هــای خارجــی و داخلــی همچــون
دانشــگاه تافتــس امریــکا ،دانشــگاه
صنعتــی امیرکبیــر و دانشــگاه ازاد
اســامی امــده ام تــا بــه کمــک شــما
درایــن شــهر و بــرای کاهش مشــکالت
کشــور و اســتان کوشــش کنــم.
نقشــه راهــی کــه امــروز بیــش از پیــش
بایــد بــه ان توجــه کــرد ،انتخــاب فــرد
اصلــح اســت .مــا فقــط بــر مبنــای یــک
انتخــاب ،بدهــی کالن بــه بــار نمــی اوریــم.
گاهــی ایــن بدهــی بــه خودمــان اســت و گاهــی بــه
مــردم شــهر یــا کشــور بدهــکار مــی شــویم .لــذا بایــد
افــرادی بــه عنــوان وکالی ملــت برای بهارســتان انتخاب شــوند
کــه دارای قــدرت تجزیــه و تحلیــل مســایل ،حوصلــه ،توانایی و
ســواد جســتجو ،دســتیابی و مطالعه اطالعات را داشــته باشــند.
نبایــد چشــم بســته بــه ســمت اینــده برویــم چــرا کــه انتخاب
اگاهانــه امــروز ،اینــده را مــی ســازد.
دکترمحمدرضاصابری
برای اجرایبرنامههایم ،میثاقنامه امضاء میکنم
دموکراســی و مشــارکت مردمــی رویکردهــای متعــددی دارد امــا انتخابــات بارزتریــن جلــوه ان اســت ،انتخاباتــی کــه ده دوره بــا مشــارکت حداکثــری
مــردم رقــم خــورد و ایــن بــار در اســتانه یازدهمیــن دوره انتخبــات مجلــس شــورای اســامی قــرار داریــم و یکــی از مکان هایــی کــه می توانــد
مشــکالتمان را بــه طــور موثــر حــل کنــد ،مجلــس شــورای اســامی اســت؛ مــا قانــون اساســی بســیار مترقــی داریــم و امــام خمینــی (ره) فرمودنــد کــه
مجلــس در راس امــور اســت و ایشــان بــر نقــش مجلــس تاکیــد داشــتند .چراکــه اگــر مشــکلی داریــم ،مشــکل درونــی اســت و بایــد مســائل اقتصــادی
خــود را در ســایه قوانیــن و مدیریــت صحیــح حــل و فصــل کنیــم .در ایــن زمینــه بــا اقــای دکتــر محمدرضــا صابــری دارای مــدرک دکتــرای مهندســی
عمــران از دانشــگاه صنعتــی امیرکبیــر (پلــی تکنیــک تهــران) و نامــزد یازدهمیــن دوره از انتخابــات مجلــس شــورای اســامی از حــوزه انتخابــی اراک،
کمیجــان و خنــداب بــه گفتگــو نشســته ایم کــه در ادامــه مشــروح ایــن گفتگــو را می خوانیــد:
اقـای دکتـر ایـا همـه مشـکالت مـا ناشـی از
تحریمهاسـت؟
بـه نظـر بنده قطعا بخشـی از مشـکالت در کشـور و درنتیجه
اسـتان مرکـزی به علـت تحریمهاسـت ،امـا بخشـی از ان به
سـوء مدیریـت و کـم کاری برخـی مدیـران بازمی گـردد ،کم
کاری مدیریـت ،بـه بدنه اداره ،سـازمان و شـرکت تعمیم پیدا
می کنـد و انگیـزه تلاش و خدمـت را از بیـن مـی بـرد .مـا
درحـال حاضـر در برخـی از بخشـها در نقطـه ی ایده الـی کـه
در شـان مـردم جامعـه هسـت قرار نداریـم .ما در حـوزه های
اقتصـاد ،اشـتغال ،مسـکن و راه ،بهداشـت و درمـان ،اموزش،
کشـاورزی و دامداری ،محیط زیسـت و فرهنگ ،هنر و ورزش
در عیـن پیشـرفت اما ضعفهایـی داریم که یا بـه دالیل وجود
تصویـب برخـی قانونهـای دسـت و پاگیـر اسـت ،یا بـه دلیل
نبـود قوانیـن درسـت و جامـع و یـا بـه دلیل مسـکوت ماندن
قوانیـن و عـدم اجـرای درسـت انهـا بـوده کـه دچـار ضعـف
شـده ایم.
در اسـتان مرکـزی وضعیـت را چگونـه ارزیابی
مـی کنید؟
در اسـتان مرکـزی هـم بـه عنوان پایتخـت صنعتی ایـران در
شـرایط خیلـی مطلوبـی نیسـتیم و با شـرایط ایـده ال فاصله
ماهنامه
• شماره • 19یهمن 1398
3
معنـی داری داریـم .چـرا که ما یک پتانسـیل هـای بالقوه ای
داریـم کـه مـی توانیـم ان را بالفعـل کنیـم .منابـع انسـانی و
محیـط زیسـتی ،وجـود دانشـگاههای معتبر و متعـدد ،وجود
صنعتهـای تخصصـی مـادر و کشـاورزی یـک فرصـت بـرای
شـهر اراک ،خنـداب و کمیجـان محسـوب می شـود .اما برای
نشـان دادن اسـتعدادهای نیروهای جـوان متخصص و متعهد
فرصتـی فراهـم نکردیـم .در صورتیکـه ایـن نیـروی جـوان
متخصـص و متعهـد کـه ازدانشـگاههای مـا فـارغ التحصیـل
شـدند یـک ظرفیـت مدیریتـی و نیروی کار هسـتند.
وظیفـه نماینـدگان در ایـن برهـه از زمـان
چیسـت ؟
هـر نماینـده دو وظیفه قانونگذاری و نظارت بـر اجرای قوانین
را دارد .نماینـده بایـد بـرای ضعفهـا و نقـاط قـوت کنکاش و
مطالعـه کنـد و در جاییکـه قانونی وجود نـدارد؛ برای تصویب
قانـون پیگیـری کنـد و در جاییکـه برخـی قوانیـن مسـکوت
مانـده جهـت اجـرای درسـت انها نظـارت کند .به طـور مثال
مـا یـک قانـون 21ماده ای در حـوزه محیط زیسـت داریم که
درزیـر چتـر ایـن قانـون ،طـرح 19مـاده ای محیـط زیسـت
اراک تصویـب شـده اسـت .پـس هـم قانـون و هـم طـرح در
حـوزه محیط زیسـت شـهر اراک وجود دارد .اما باید بپرسـیم
چقـدر ایـن قانون بـه کاهـش الودگـی هـوای اراک و کاهش
دسـت درازی بـه محیـط زیسـت کمـک کـرده اسـت .هیئت
وزیـران در سـال 86بـا تصویب طـرح جامع کاهـش الودگی
شـهر اراک ،موافقـت کـرد و در ایـن طرح بر اصالح هندسـی
معابـر و تقاطعهـای ترافیکـی شـهر ،گسـترش پارکینگ هـای
عمومـی ،جمـع اوری خطوط قدیمی تولید (احیا و اندسـازی)
شـرکت الومینیوم سـازی و ...تاکیـد کـرد .اما ایـن مصوبه که
بـه اسـتناد اصل ۱۳۸قانون اساسـی جمهوری اسلامی ایران
تصویـب شـد چقـدر رنـگ اجرایـی بـه خـود گرفت و شـاهد
کاهش الودگی هوای اراک هسـتیم؟ ایا واقعا مشـکل زیسـت
محیطـی و الودگـی هـوای اراک بعد از تصویب ایـن قوانین و
طرحها حل شـده اسـت؟
حـوزه تخصصـی شـما عمـران اسـت در ایـن
حـوزه نماینده چـه وظایفی دارد و ضعف را بیشـتر در
کـدام مـاده قانونـی می بینید؟
در حـوزه عمرانـی نیز مـا قوانین مشـخصی داریم که مجلس
مصـوب کـرده اسـت .یکـی از قوانیـن ،قانـون پیـش فـروش
مسـکن مصـوب 1389اسـت این قانـون در 9سـال پیش به
4
ماهنامه
• شماره • 19بهمن 1398
تصویـب رسـیده اسـت واقعا برای ایـن قانون چقـدر کار کرده
ایـم؟ بـر اسـاس قانـون مدنـی در زمـان وقـوع عقد بیـع باید
شـیء ای کـه مـورد خریـد و فـروش قـرار می گیـرد ،موجـود
باشـد بـه همین دلیل نـکات حقوقی در خرید خانه مشـخص
اسـت .درگذشـته در رابطـه بـا موضـوع فـروش سـاختمانی
کـه هنـوز مراحـل احـداث ان تکمیل نشـده بـود ،گاهی این
شـرایط رعایـت نمی شـد و همیـن مسـئله مشـکالتی را در
پـی داشـت کـه باالخـره در سـال ۱۳۸۹قانونگـذاران بـر ان
• در اســتان مرکــزی هــم بــه عنــوان
پایتخــت صنعتــی ایــران در شــرایط
خیلــی مطلوبــی نیســتیم و بــا شــرایط
ایــده ال فاصلــه معنــی داری داریــم .مــا
یــک پتانســیل هــای بالقــوه ای داریــم
کــه مــی توانیــم ان را بالفعــل کنیــم.
منابــع انســانی و محیــط زیســتی ،وجــود
دانشــگاههای معتبــر و متعــدد ،وجــود
صنعتهــای تخصصــی مــادر و کشــاورزی
یــک فرصــت بــرای شــهر اراک ،خنــداب
و کمیجــان محســوب مــی شــود •
شـدند که به منظـور جلوگیـری از اختالفات ناشـی از خرید و
فـروش اپارتمان یـا واحدهای اپارتمانی که در سـال های اتی
سـاخته خواهد شـد ،قانـون پیش فروش اپارتمـان را تنظیم و
بـه تصویـب برسـانند .حال سـوال این اسـت کـه ایـا واقعا در
مورد سـاختمانهای مسـکونی که در مرحله سـفت کاری قرار
دارد و هنوز مرحله نازک کاری ان تمام نشـده اسـت ،سـازنده
می توانـد سـاختمان و یـا اپارتمـان را بـدون وجـود هیچگونه
ریسـکی بـه مشـتری واگـذار کند؟ چـه تضمینی وجـود دارد
کـه پیمانـکار ان را بـه چنـد نفـر دیگـر نفروخته اسـت؟ و از
ان سـو بـرای پیمانکارانـی کـه بـرای سـاخت ایـن واحدهـا
بـا کمبـود منابـع مالـی مواجـه شـده اند با چـه مکانیسـمی،
تسـهیالتی را در اختیـار پیمانـکار برای رفع مشـکل نقدینگی
قـرار بدهیـم؟ در اینجـا بایـد بگوییـم در قانون پیـش فروش
مسـکن بخش عمده ای از این مسـئله دیده شـده اسـت ،ولی
مـا مـی دانیـم ایـن قانون به درسـتی اجرا نشـده اسـت و اگر
ایـن قانـون از بعـد نظارتـی به ان توجه می شـد ،بخـش قابل
توجهـی ازمشـکالت حل می شـد.
قانـون پیـش فـروش مسـکن مصـوب 1389
چگونـه بـه حـل معضـل مسـکن کمـک مـی کـرد؟
از نیمـه دوم سـال 96تـا نیمـه دوم سـال ،97در بخش قابل
توجهـی از مناطـق چیـزی درحـدود صـد در صـد افزایـش
قیمـت در بخـش مسـکن داشـتیم .همچنین عمومـا بین 12
تـا 18مـاه سـاخت یـک اپارتمـان مسـکونی 4الـی 5طبقه
زمـان مـی بـرد .حـال درصورتیکـه پیـش از افزایـش قیمتها
اپارتمـان در حالـت نیمـه سـاخته بـود و اگـر مـن کارمند یا
کارگـر بـا پولهایـی کـه پس انـداز کـرده بـوده ،می توانسـتم
در مرحلـه نیمـه سـاخته بـا خیـال راحـت و زیـر چتـر قانون
و بـدون کمتریـن ریسـک ایـن اپارتمـان را بخـرم ،ایـا بـا
ایـن پیـک قیمـت مواجـه می شـدم کـه اکنـون دیگـر نتوانم
صاحبخانـه شـوم؟ امـا این ایـراد در زمانی باعث شـد کارمند
و کارگر خانه دار نشـوند و در عوض دالالن سـود کالن ببرند.
مالحظـه مـی کنیـد که قانون فروش مسـکن می توانسـت به
نفـع قشـر متوسـط و کم درامـد باشـد .پـس یکـی از وظایف
مهـم نمایندگان پیگیـری موضوع عدم اجـرای قوانین مصوب
توسـط دسـتگاه اجرایی در حوزه مسـکن اسـت .یکی دیگر از
مـوارد مغفـول مانده نیز سـامانه ملی امالک و اسـکان کشـور
اسـت کـه وزارت راه و شهرسـازی موظـف بود تـا پایان بهمن
سـال ۹۴ایـن سـامانه را ایجـاد کند.
چگونـه نماینـدگان می توانسـتند بـرای ایجاد
سـامانه ملـی امالک و اسـکان کشـور نظـارت کنند؟
در ایـن سـامانه حجـم قابـل توجهـی از اسـناد مالکیـت
تعیین تکلیـف می شـود که هـر واحد چه وضعیتـی دارد و چه
کسـی دارد از چـه واحـدی چـه اسـتفاده ای می بـرد .امـا این
سـامانه کـه پیش نیاز قانـون مالیات بر خانه های خالی اسـت
حداقـل تا سـال ۱۴۰۰هـم بطور کامـل راه اندازی نمی شـود.
طبـق اخریـن اماری که مـا داشـتیم االن بالغ بـر دو میلیون
و 500هـزار واحد مسـکونی در کل کشـور خانـه خالی وجود
دارد و اگـر تعمیـم بدهیم به اسـتان مرکزی و شـهر اراک این
خانـه هـای خالـی درصـد قابل توجهی می شـود .پـس قانون
مصوب شـده اسـت امـا از بعد نظارتـی نماینـده مجلس برای
ایجـاد ایـن سـامانه پیگیـری نکـرده اسـت .بایـد این سـامانه
توسـط وزارتخانـه راه و شهرسـازی بـه صورت جامـع و کامل
راه انـدازی می شـد ،امـا با نبود این سـامانه کـه تامین کننده
قانـون مالیـات بر خانـه های خالی اسـت ،برخی از مشـکالت
بـه قـوت خود باقـی مانده اسـت .پس بایـد در حوزه مسـکن
اصالح قوانین غیرکارشناسـی و بازدارنده در بخش مسـکن به
منظـور توسـعه و رونق این بخش را داشـته باشـیم .همچنین
نظـارت بـر قوانیـن در حـوزه مسـکن منجـر به رفـع اختالل
در بازارهـای مختلـف شـامل :بـازار زمین و مسـکن ،مصالح و
نهاده هـای ان ،خدمـات سـاخت و سـاز و بـازار مالی مسـکن
می شـود.
علاوه بر مسـکن بطور کلی بحـث راه و حمل و
نقـل هم داریـم به خصوص در اسـتان مرکزی و شـهر
اراک کـه ترانزیت شـمال بـه جنوب و شـرق به غرب
کشـور اسـت ،در این بخش نظارتهـا را چگونه ارزیابی
می کنید؟
بطورکلـی راههـای مـا از مطلوبیـت کامـل برخوردار نیسـت.
اقـدام جهـت تدوین قوانیـن الزم بر نظارت مسـتمر بر قوانین
در حـوزه راه یـک بحـث کلیدی در اسـتان به شـمار می رود.
بـه طـور مثـال در سـال 96اجـرای ازاد راه کنارگذر شـمالی
اراک (بخشـی از ازادراه سلفچگان ـ اراک ـ خرم اباد) تصویب
شـده اسـت و این کنار گذر در سـال بعد در راسـتای توسـعه
شـبکه ازادراهی کشـور عملیات اجرایی ان اغاز شـده اسـت،
امـا پیگیـری اجرای ایـن قانون و بهبود شـبکه راههـا برعهده
نماینده اسـت.
در موضوعـات اقتصـادی ،اشـتغال ،عمـران ،صنعـت و معدن،
بهداشـت و درمـان ،بانـوان ،امـوزش ،کشـاورزی و دامـداری،
محیـط زیسـت ،فرهنـگ ،هنـر و ورزش دارای خالهایـی
هسـتیم کـه یـا قانون بـرای رفع ان مصوب نشـده اسـت و یا
قانـون مصـوب شـده ولی مسـکوت مانـده و یا نیاز بـه اصالح
دارد ،کـه مـن نماینـده از جهـت قانونگـذاری جهـت تدویـن
قوانیـن جدیـد بایـد اقـدام کنـم و یا در صـورت وجـود قانون
بایـد نظـارت کنـم کـه اگـر قانون نیـاز بـه اصلاح دارد حتما
اصالح شـود و درحالتیکـه برایش قانون جامعی وجود داشـته
باشـد در برنامه هـای زمانـی کوتـاه مـدت ،میان مـدت و بلند
مـدت اجـرا و درنتیجـه ان مشـکل حل شـود.
برنامـه هـای فرهنگی شـما در صـورت انتخاب
شـدن از سـوی مردم چیسـت و بطور کلی نظرتان در
مـورد فرهنـگ و هنر این حـوزه انتخابی بیـان کنید؟
بـه علت سـابقه بیش از دویسـت سـاله شـهری اراک و وجود
قومیتهـای مختلـف ،گوناگونـی فرهنـگ در ایـن شـهر دیـده
مـی شـود که نـه تنهـا یک تهدیـد نیسـت بلکه یـک فرصت
بـرای ایـن شـهر محسـوب می شـود .بـرای ایـن منظـور باید
یـک مـدل خـاص فرهنگی بـرای این شـهر پایه گذاری شـود.
مـا در خیلـی از کشـورهای دنیا می بینیـم قومیتهای مختلف
در یـک شـهر در کنـار یکدیگـر زندگـی مـی کننـد و همین
تنـوع قومیتهـا باعـث ایجـاد صنعت توریسـم و افزایـش ورود
گردشـگر شـده اسـت .پـس در اراک هـم اگـر مـدل خـاص
فرهنگـی هدایـت و مدیریت شـود می تواند در بحث توریسـم
و گردشـگری نقـش مهمـی ایفـا کند.
امـا در حـال حاضـر کالبـد فرهنگی و هنـری اراک بـه عنوان
مرکـز اسـتان وضعیـت خیلـی مناسـبی نـدارد .در حـوزه
فرهنگ که شـامل رسـانه ،کتابخانه هـا ،تئاتر ،فرهنگسـرا و ...
اسـت ،طبـق گزارش سـنتز مطالعـات امایش اسـتان مرکزی
منتشـر شـده در سـال ،97تنها 11سـالن نمایش وابسـته به
وزارت ارشـاد در اسـتان وجـود دارد .حتـی شـهر اراک هنـوز
یک سـالن تخصصی تمرین تئاتر در ان سـاخته نشـده اسـت
و ایـن کمبـود موقعیتهـای فیزیکی هنری بـرای جمعیت یک
میلیـون و 400هـزار نفـری اسـتان یک ضعف محسـوب می
شـود .بـه طـور مثـال احداث تـاالر مرکـزی اراک از سـال 86
شـروع شـده اسـت امـا هـوز ایـن سـالن 700نفـره بـه بهره
بـرداری نرسـیده اسـت .ایـن کمبودهـا نشـان می دهـد نیاز
اسـت نماینـدگان مـردم اراک کـه برخواسـته از رای و نظـر
مـردم هسـتند برای پیگیـری ایـن مطالبات بکوشـند .چراکه
نماینـدگان مـردم ،تفکـر مـردم را نمایندگـی می کنند.
مقـام معظـم رهبری بارهـا در باره جنگ نـرم صحبت کردند.
یـک بعـد از جنگ نرم توجه به فرهنگ اسـت ،امـا هنرمندی
کـه حمایـت نشـود بـا چـه انگیـزه ای می خواهـد فرهنـگ
سـازی کنـد و ارائـه خدمات فرهنگی بـه جامعه بدهـد ،بیمه
بازنشسـتگی هنرمنـدان و عـدم خرید محصـوالت انها و عدم
حفـظ حقـوق مالکیـت معنـوی تبدیـل بـه یک معضل شـده
اسـت و اگـر هنرمند حمایت نشـود قطعا مـا در حوزه فرهنگ
اسـیب پذیـر خواهیم بـود و در این حـوزه نیز نیـاز به نگاهی
دوبـاره بـه قوانین و مقـررات داریم.
در حـوزه صـدا و سـیما هـم طبـق امارهـای موجـود کـه در
گـزارش سـنتز مطالعـات امایـش اسـتان مرکـزی ارایه شـده
اسـت ،تنهـا 76.5درصـد مردم تلوزیـون تماشـا می کنند که
کمتـر از 20درصـد شـبکه افتـاب نـگاه می کننـد و از ایـن
بیسـت درصـد حـدود 4درصـد از برنامـه هـا رضایـت دارند.
سـوال اینجاسـت ایـا نماینـدگان بـه عنـوان نماینـده افـکار
مـردم و مشـکالت انهـا وظیفه ندارنـد بر فعالیتها و کاسـتیها
نظـارت کنند؟
بهداشـت و درمـان یکی از مطالبـات مهم مردم
اسـت نظرتـان در ایـن بخـش توجـه بـه کـدام وجه
قانونـی بهداشـت و درمان اسـت؟
در اصـول 30 ،29 ،21 ،3و 43قانـون اساسـی بـر موضـوع
سلامت ،بهداشـت و درمـان و امـوزش تاکیـد شـده اسـت.
اصـل 29قانـون اساسـی ،تامیـن دسترسـی عادالنـه بـه
خدمـات سلامت را از وظایف عنـوان کرده اسـت و اگر عالوه
بـر ایـن قانونهـا دو موضـوع بـه صـورت واقعی پیگیری شـود
بخـش اعظمی از مشـکالت بهداشـت و درمان حل می شـود.
اول نظـارت مسـتمر برتخصیـص مناسـب منابع بـه احداث و
توسـعه پروژه های بهداشـتی و درمانی و دوم نظارت مسـتمر
برتوسـعه و تخصیـص عادالنـه منابـع عمومی سلامت.
مثلا احـداث پـروژه هـای درمانـی و سـاخت بیمارسـتانها
خیلـی وقتهـا زیـر چتـر قانـون قـرار اسـت انجـام شـود ولی
بـه دلیـل عـدم نظارت مسـتمر و درسـت؛ منابعی کـه باید به
احـداث ایـن سـاختمانها تخصیـص داده شـود بعضـا در جای
دیگـر خرج می شـود .فضاهـای فیزیکی درمانی اسـتان دچار
کمبود اسـت.
برخـی اوقـات در بعضـی بیمارسـتانهای خصوصـی کیفیـت
ارائـه خدمـات به مراتب از بیمارسـتانهای دولتی بهتر هسـت.
امـا قشـر عظیمـی از مـردم کـم درامـد و بـی بضاعـت از این
خدمـات بی بهـره انـد .چراکـه توزیـع ناعادالنـه اتفـاق افتاده
اسـت از یک سـو پزشـکان اعتـراض دارند که هزینـه ها چند
برابـر شـده اسـت امـا تعرفـه هـا افزایش پیـدا نکرده اسـت و
از سـوی دیگـر بیمـاران هم تـوان پرداخـت همیـن تعرفه ها
را ندارند.
طبـق امـار در برخـی از بیمارسـتانها شـاهدیم کـه تعـداد
مراجعـه کننـدگان نسـبت بـه مـدت مشـابه قبـل به نسـبت
چشـمگیری کمتر شـده اسـت که عمده دالیـل ان اقتصادی
اسـت .اگـر چـه در برهـه ای از دوران ،بـا اجرای طرح شـبکه
های بهداشـتی در مناطق شـهری و روسـتایی در جهت ارتقاء
بعضی از شـاخص های بهداشـتی گام های ارزنده ای برداشته
شـد ،امـا سـایر قسـمت های بخـش سلامت نه تنهـا مغفول
واقـع گردیـد بلکـه در بعضی اوقـات دچار اشـتباهات تاریخی
شـدیم کـه فشـار ناشـی از ان کمر مـردم را در تامیـن هزینه
هـای درمانـی خم کرده اسـت.
ماهنامه
• شماره • 19یهمن 1398
5
بـرای حـوزه صنعـت اسـتان چـه برنامه هـای
دارید؟
بنـده اعتقـاد دارم هیـچ مشـکلی در اسـتان مـا غیرقابل حل
نیسـت .فقـط برخـی هـا کوتاه مـدت ،برخـی ها میـان مدت
و تعـدادی هـم نیـاز بـه اقدامـات بلنـد مـدت دارد .بـه طـور
مثـال یک شـرکت مهـم در اراک در حال حاضـر با 10درصد
ظرفیـت کار مـی کند و باید دانسـت علت ان چیسـت؟ یکی
از علتها این اسـت که این شـرکت سـرمایه در گـردش ندارد،
گاهـی مشـاهد می شـود برخـی واگذاریهـا در راسـتای اصل
44و خصوصـی سـازی بـه افراد فاقـد صالحیت واگذار شـده
اسـت ،علـت دیگر اینکـه تجهیزات انهـا مطابق بـا تکنولوژی
روز نیسـت و لـذا از یـک سـو محصـوالت انهـا فاقـد کیفیت
الزم اسـت پس خریدار ندارد و از سـویی دیگر سـرمایه گذار
بـه دلیـل مشـکالت موجود تمایلی بـرای ورود به شـرکت نیز
نـدارد .امـا اگـر نماینـده در بعد نظارتـی خود وارد شـود اوال
نظـارت می کنـد که شـرکت به افـراد واجد صالحیـت واگذار
شـود و از طـرف دیگـر معضلات و مشـکالت انهـا زیـر چتر
قانون مرتفـع گردد.
بایـد نماینـده بـه عنـوان کسـی کـه منتخـب مردم اسـت به
عملکـرد سـازمان خصوصی نظـارت می کرد .کارگـری که در
کـف خیابـان شـعار می دهـد و اعتـراض می کنـد منهای ان
اغتشـاش گـران و یکسـری اقلیـت هایی کـه از ایـن جریانات
بهـره بـرداری سیاسـی می کنند ،اعتـراض انها بـه خاطر این
اهمال کاری هـا و نقـص برخـی قوانیـن اسـت .ایـا قوانینی که
مصـوب کردیم خـوب نظارت کردیـم؟ یا کارخانه با یکسـری
روابـط و رانـت واگـذار شـده اسـت؟ هـر چند معتقـدم خیلی
وقتهـا نماینـدگان منتخـب مـردم درسـت عمـل کردنـد امـا
چـون سـکوت کردنـد سکوتشـان اشـکال داشـته اسـت .پس
حداقـل بـه عنـوان یـک نماینـده با مـردم بایـد صـادق بود و
گفتـه شـود ایـن قانونی که مصوب شـده اسـت و ایـن اتفاقی
کـه افتـاده در بعضـی جاها باهـم همخوانـی ندارد.
بـا تمـام ایـن اتفاقات افتـاده در بخش صنعت؛ هنـوز هم امید
بـه اصالح بخـش صنعت و رونـق تولید در اسـتان وجود دارد
بـه شـرط انکـه نماینده بـر قوانیـن واگـذاری هـای اصل 44
نظـارت کنـد و شـرکت بـه دسـت مدیـران الیـق اداره شـود
و نقـش متخصصیـن و دانشـگاهها بـرای بهبـود شـرایط هـم
6
ماهنامه
• شماره • 19بهمن 1398
پررنگتـر شـود .می تـوان بـرای رونـق تولیـد در ایـن کارخانه،
از پتانسـیل و علـم و دانـش اسـاتید ،فـارغ التحصیلان و
دانشـجویان در دانشـگاهها اسـتفاده کـرد .همه مـی دانیم دو
فاکتـور مهندسـی و تجهیـزات در بهبود شـرایط موثر اسـت.
می تـوان از فـارغ التحصیلان از یـک سـو و از سـوی دیگـر
اسـاتید و دانشـجویان متخصـص و متعهـد را به جـای کار بر
روی پایان نامه هایـی کـه در کتابخانـه ها خـاک می خورند در
ازمایشـگاههای واقعی شـرکتها و دانشـگاهها مشـغول به کار
کـرد و از ایـن پتانسـیل برای ارتقـا و به روزرسـانی تجهیزات
اسـتفاده کنیم .چـرا که بـا ورود دانشـگاهیان و پیوند صنعت
و دانشـگاه کـه سالهاسـت شـعار ان را شـنیده ایم مـی تواند
تجهیـزات به روز شـود و دیگر سـرمایه گذار هـم تمایل برای
ورود دارد و کاالی تولیـدی مشـتری پیـدا مـی کنـد.
نظرتـان در مـورد اسـتفاده از نیـروی جـوان
چیسـت؟
معتقـدم کـه ما باید بـه تمامی پیشکسـوتان احتـرام بگذاریم
و از تجربیـات بـزرگان در هـر حـوزه ای اسـتفاده کنیـم امـا
ایـن افـراد هـم مـی بایسـت فضـا را بـرای حضـور جوانـان
ایجـاد کننـد تـا جوانـان بتوانند سـکان مدیریتی کشـور را به
دسـت بگیرنـد ،تجربـه یک شـب و دو شـب بدسـت نمی اید
و قـرار نیسـت ایـن افـراد باتجربـه کـه شایسـته های کشـور
هسـتند حـذف شـوند اما این افـراد اجـازه بدهند الاقـل امور
اجرایـی بـه دسـت جوانان بیفتـد .برای همین منظـور یکی از
برنامـه هـای ما اسـتفاده از جوانـان متعهد و متخصص اسـت
و مدیریت هر شـهر وروسـتا باید بدسـت جوانان همان روستا
و شـهر سـپرده شـود .البتـه یکـی از دالیلـی کـه بنـده وارد
انتخابـات شـدم این اسـت که بتوانیـم از جوانـان بومی جهت
ارتقـای شـهر و روسـتاها اسـتفاده کنیم.
چقـدر فکـر می کنیـد مجلس حاضـر در راس
امـور اسـت و چـه برنامـه ای بـرای پیشـبرد امـور
مجلـس دارید؟
بـه طـور کلی مجلـس دهم نتوانسـت نقش مهمـی در ارتباط
بـا پیشـرفت علمـی کشـور و ارتباط با صنعت داشـته باشـد،
مجلـس بایـد راهبر باشـد اما مجلـس فعلی عموما پیـرو بوده
اسـت .مجلـس عصاره ملت اسـت امـا در حال حاضـر جایگاه
اصلـی خـود را در برخـی مـوارد از دسـت داده اسـت .پـس
در جاهایـی نتوانسـته در راس امـور باشـد .بنـده وقتـی وارد
مجلـس شـوم یکی از 290نفر هسـتم ولی اطمینـان دارم که
گفتمـان مجلـس بـه سـمت راهبر بـودن بـرود ،در ابتـدا این
گفتمـان را در مجمـع نمایندگان اسـتان ،سـپس کمیسـیون
و بعـد فراکسـیون و در نهایـت بـا همـکاری همـه نمایندگان
کمـک مـی کنیـم تا ایـن جایـگاه قانونگـذاری ،از پیـرو بودن
به راهبـر بودن برسـد.
چقـدر بـه ایـن قولهـا و وعـده هایی کـه داده
ایـد پایبند هسـتید؟
مـا یـک جامعـه تحصیـل کـرد ه هسـتیم کـه بایـد بـا دقـت
نماینـدگان خـود را در هـر عرصـه ای انتخـاب کنـد .امیدوارم
کـه مـردم اهمیـت موقعیت را کاملا درک کننـد چراکه عدم
شـرکت در انتخابـات در حقیقت باعث می شـود تـا همه ارای
عمومـی منعکـس نشـود .از طرفـی این حـق را به مـردم می
دهـم کـه پیگیـر ایـن قولهـا و وعـده ها باشـند بـرای همین
بـرای اولیـن بار در شـهر اراک ،من در حضور بسـیاری از افراد
میثـاق نامـه ای را امضـا مـی کنـم و در ایـن میثـاق نامـه به
مـردم قـول اجرای ایـن برنامه هـا و نظارت بر اجرای درسـت
قوانیـن را مـی دهم.
و سخن اخر...
مـن بـه عنـوان یـک کاندیـدای مسـتقل و بـه عنـوان کسـی
کـه فراجناحی پابه عرصـه یازدهمین دوره انتخابات گذاشـته
اسـت اعتقـاد راسـخ دارم هـر نماینـده ای بایـد دو موضوع را
مـد نظر داشـته باشـد یعنی عمل صالـح و تقـوا را مبنای کار
خـود قـرار دهد کـه در این صـورت خدمت به مـردم و رضای
خـدا را در کارنامـه اعمـال خـود ثبـت خواهـد کـرد .درسـت
اسـت کـه مجلـس به عنوان یک سـاختار سیاسـی در کشـور
مطـرح اسـت ولـی اگر عمل هـر نماینـده برای رضـای خدا و
خدمـت بـه مـردم باشـد در فطـرت ایـن موضـوع فراجناحی
عمـل کـرده اسـت .زیـرا کـه در خدمـت بـه مـردم و رضـای
خـدا مرزبنـدی بـرای جناح اصولگـرا ،اصالح طلب و مسـتقل
مطرح نیسـت.
میثاق انهم
بــا تــوکل برخداونــد ســبحان و توســل بــر چهــارده معصــوم (ع)
تــاش موثــر نمایم.
دامــت برکاتــه و شــهیدان و ایثارگــران ســرافراز وخانــواده هــای
فعالیتهــا وپیگیریهــای خــود قــرار دهم.
اینجانــب محمــد رضــا صابــری فرزنــد شــهید حســن صابــری
خــود قــرار دهــم.
و اظهــار ارادت نســبت بــه امــام عزیــز(ره) و مقــام معظــم رهبــری
ارزشــمند انــان
-۳متعهــد مــی شــوم فرمایشــات مقــام معظم رهبــری را ســرلوحه
-۴متعهــد مــی شــوم قانــون گــذاری را ســرلوحه برنامــه هــای
متولــد ســال ١٣۶٢در شهرســتان اراک دارای مــدرک تحصیلــی
-۵متعهــد مــی شــوم نظــارت بر حســن اجــرای قانــون را ســرلوحه
دوره مجلــس شــورای اســامی از حــوزه انتخابیــه اراک ،کمیجــان
-۶متعهــد مــی شــوم از بــاج خواهــی و کاســب کاری وفــزون
(ره) بنیانگذارنظــام مقــدس جمهــوری اســامی ایــران و ارواح مطهر
را در مراجــع ذیربــط شــفاف ســازی نمایــم.
نســبت بــه تعهــدات و قــول و قــرار هــای منــدرج در ایــن میثــاق
لیســت امــوال و منابــع مالــی و نقــدی خــود را بــه مســولین ذیربــط
صورتیکــه در انتخابــات یازدهمیــن دوره مجلــس شــورای اســامی
-8متعهــد مــی شــوم ،تــا در راســتای صداقــت و رضــای خداونــد
دکتــرای رشــته مهندســی عمــران ونامــزد مســتقل یازدهمیــن
و خنــداب بــه کالم اهلل مجیــد و روح مطهــر ومقــدس امــام خمینــی
شــهدای اســام و ایــران و جنــگ تحمیلــی ســوگند یــاد میکنــم که
نامــه و در جهــت تــاش بــرای برنامــه هایــم وفــادار مانــده و در
رای اورم ،ملتــزم و متعهــد بــه اجــرای دســتورات زیــر هســتم.
-۱متعهــد مــی شــوم نســبت بــه قانــون اساســی جمهوری اســامی
برنامــه هــای خــود قــرار دهم .
طلبــی خــودداری نمــوده و امــوال ودارایــی خــود و زن وفرزندانــم
-۷متعهــد مــی شــوم ،پــس از رای گیــری و راهیابــی بــه مجلــس،
ارائــه و در پایــان چهــار ســال هــم انهــا را اعــام دارم.
قــدم برداشــته و بــرای احقــاق حقــوق مــردم کشــورم تمــام تــاش
خــود را انجــام دهــم و تنهــا بــرای رضایــت خداونــد و خدمــت بــه
ایــران وفــادار مانــده و بــه ان پــای بنــد بــوده ودر جهــت اجرایــی
مــردم گام بــردارم.
-۲متعهــد مــی شــوم درجهــت اجــرای سیاســت هــای کلــی نظــام
منظــور شــفاف ســازی بــا مــردم بــا انهــا در میــان بگــذارم.
نمــودن یکایــک اصــول ان تــاش موثــر وعملــی انجــام دهــم.
-٩متعهــد مــی شــوم اقداماتــی را کــه انجــام خواهــم داد بــه
خادم ملت
دکتر محمد رضا صابری
ISSN 4153-2383
صاحب امتیاز و مدیر مسئول :سمیه بصیرت
زیر نظر شورای سردبیری
طراح گرافیک :مینا اسکندری
ماهنامه فرهنگی -اجتماعی استان مرکزی
نشانی :اراک -خیابان پاسداران (حصار) ،روبروی بانک سینا
تلفن 32225575 :و 09367501438
ادرس شبکه های اجتماعی( اینستا ،تلگرام ،سروش ،بله:)....
@www_DrSaberi_ir
ادرس وب سایت:
www.DrSaberi.ir
ماهنامه
• شماره • 19یهمن 1398
7