روزنامه گسترش صنعت شماره 260
روزنامه گسترش صنعت شماره 260
سال بیست و نهم
پیاپی 2233
دوره جدید شماره 260
http://telegram.me/sanatnewspaper
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
25ابان 1396
27صفر 1439
16نوامبر 2017
در بازدید استاندار خراسان جنوبی از صنایع کاشی و سرامیک بیرجند مطرح شد
حمایت از سرمایه گذاری
در ایجاد شهرک صنعتی خصوصی
برای یک س��رمایه گذار زیبنده نیس��ت که به دنبال گرفتن زمین
یا قیر برای اس��فالت ورودی کارخانه اش باش��د و اگر مشکلی وجود
دارد مس��ئوالن بای��د ان را قانونی هم وج��ود دارد باید برای رفع ان
تالش کنیم .اس��تاندار خراس��ان جنوبی با بیان این مطلب در بازدید
از مجتمع صنایع کاش��ی و س��رامیک فرزاد اظهار کرد :در این استان
شنیدن این درد دل های سرمایه گذاران شاید تازگی داشته باشد اما
در س��ایر اس��تان ها که وضعیت بهتری در حوزه اقتصادی و صنعتی
دارند س��رمایه گذار مستقیم با مسئوالن صحبت می کنند .به گزارش
خبرن��گار «گس��ترش صنعت» از خراس��ان جنوب��ی ،محمدمهدی
مروج الش��ریعه ،استاندار خراسان جنوبی به همراه جمعی از مدیران
درسومیننشستشورایراهبریاینده نگاریصنعتخودرومطرح شد
تولید خودروهای برقی ایران خودرو
تا ۴سال اینده
سومین نشست شورای راهبری برنامه ملی اینده نگاری علم و فناوری در صنعت خودرو
با موضوع تخصصی « خودروهای برقی و تحوالت پیش رو » با حضور نمایندگان شرکت های
خودروس��از و سایر ارگان ها و سازمان های مرتبط برگزار ش��د .در این نشست بر ضرورت
حمایت دولت از تولید خودروهای برقی و اماده سازی زیرساخت های مورد نیاز تاکید شد.
منصور معظمی ،رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران نیز در
سومین نشست ش��ورای راهبری برنامه ملی اینده نگاری علم و فناوری در صنعت خودرو
با اش��اره به بسته پیشنهادی اولیه دولت در زمینه خودروهای برقی گفت :با شرایط فعلی
دول��ت توان س��رمایه گذاری در این بخش وجود ندارد بر این اس��اس نی��از به راهکارهای
دیگری فراتر از حضور دولت اس��ت .وی با اش��اره به گردش مالی ۸۰هزا ر میلیارد تومانی
صنعت خودرو و قطع ه در کش��ور اظهار کرد :با وجود چنین گردش مالی باید فعالیت در
این صنعت منس��جم تر از پیش باش��د ضمن انکه الزم است حمایت های دولت از صنعت
خودرو نیز منطقی شود.
3
نهاد ه��ای اجرای��ی از مجتمع صنایع کاش��ی و س��رامیک فرزاد که
صادر کننده نمونه کش��ور اس��ت بازدید و جلسه ستاد تسهیل و رفع
موان��ع تولید را در ای��ن کارخانه برگزار کرد .مروج الش��ریعه معتقد
اس��ت که دولت باید تس��هیالت دهد و زیرس��اخت ها را فراهم کند
و هنر س��رمایه گذار این اس��ت که کارافرینی کند نه اینکه با سرمایه
خ��ودش برای کار اقتصادی زیرس��اخت فراه��م کند .وی با تاکید به
مدیران نهاد های اجرایی گفت :نباید این نوع گویش و لحن س��خن
یک س��رمایه گذار و کارافرین برای ما س��خت باش��د و نظام بانکی و
صندوق های حمایتی باید منابع مالی س��رمایه گذار را تامین کرده و
برای کارش گشایش ایجاد کنند...
4
عضو هیات رییسه کانون عالی شوراهای اسالمی کار کشور مطرح کرد
تزلزل امنیت شغلی با قوانین جدید
یک عضو کارگری شورای عالی کار با انتقاد از تدوین قوانین
و مقرارت جدید به بهانه ایجاد اشتغال در چند سال گذشته و
تزلزل امنیت شغلی به برخی مانع تراشی های جدید در تحقق
این مهم اشاره کرد.
علی خدایی با بیان اینکه امنیت شغلی به عنوان
مهترین مطالبه جامعه کارگری مطرح اس��ت به
مهر گفت :درجه اهمیت امنیت شغلی نسبت به
س��ایر مولفه های بازار کار باالتر اس��ت ،با اینکه
ب��ه تازگی موضوع تعدیل نیروی کار در برخی
ش��رکت ها و کارخانجات بزرگ مورد سوال
یکی از نمایندگان مجلس از وزیر کار بود
اما این س��وال را نباید تنه��ا از وزیر کار
پرس��ید بلکه باید از سایر وزارتخانه ها و
دستگاه های دخیل در ایجاد ناامنی شغلی نیز پرسیده شود.
این عضو هیات رییس��ه کانون عالی شوراهای اسالمی کار
کش��ور با بیان اینکه به نظر می رس��د فرافکنی هایی ازس��وی
وزارتخانه های دخیل در ایجاد امنیت ش��غلی می شود ،افزود:
نب��ود نظم و انضب��اط در ب��ازار کار متاث��ر از بی توجهی
دستگاه ها ،نهادها و وزارتخانه های مختلف است که فقط
از یک وزیر پرسیده می شود.
با ابتکاری که در دو س��ال گذش��ته با حمایت وزیر
ی عالی کار انجام ش��ده ،کارگروه روابط
کار در ش��ورا
کار در حوزه این شورا تشکیل شده که در حال
رایزنی با طرف ه��ای کارفرمایی و دولت
برای بازگرداندن حداقل امنیت ش��غلی
به جامعه کار هستیم.
2
پنجشنبه
25ابان 27 1396صفر 16 1439نوامبر 2017شماره 260پیاپی 2233
سرمقاله
ارزش افزوده اب
در صنعت بیش از کشاورزی
اهمی��ت اب در صنع��ت و
در مقایس��ه با ارزش افزوده ای
ک��ه اب در صنعت نس��بت به
کشاورزی می تواند ایجاد کند
قاب��ل توجه اس��ت .اختصاص
مناس��ب س��هم اب به بخش
صنعت سبب افزایش بهره وری
امیر طیبی نژاد
در تولید و اشتغال و جلوگیری
مدیرعامل شرکت
از هدررفت منابع ابی می شود.
شهرک های صنعتی قم
به همین میزان که اب س��بب
توسعه و رونق تولید و اشتغال
در بخش صنایع می ش��ود صنعت مانع از هدررفت و س��بب
بهره وری در اس��تفاده از منابع ابی می ش��ود .اگرچه توسعه
ش��هرک های صنعتی مزایایی همچ��ون افزایش فرصت های
ش��غلی و ایجاد مش��اغل پایدار را به هم��راه دارد اما در این
بین کاس��تی هایی نیز به ویژه در تخصی��ص اب وجود دارد و
باوجود تمام همکاری ها و هم افزایی مسئوالن اب استان هنوز
این مش��کل خود را نش��ان می دهد .تخصی��ص اب به حوزه
صنع��ت می تواند تغییرات اساس��ی در این بخش ایجاد کند.
با تخصیص منابع ابی بیش��تر به بخش صنعت امکان رش��د
و توس��عه سریع تر شهرک های صنعتی و در امتداد ان جذب
و ترغیب بیش از پیش س��رمایه گذاری فراهم خواهد شد که
این موضوع اهتمام مس��ئوالن استانی و کشوری را می طلبد
زیرا سهم نامناسب صنعت از اب باعث فرار سرمایه می شود.
نمونه این موضوع در اس��تان قم قابل بررسی است؛ استان
ق��م به دلیل همج��واری با پایتخت از امکان بیش��تری برای
توس��عه نس��بت به بقیه شهرهای کش��ور برخوردار است و با
وج��ود مش��کالتی از جمله منابع مالی و رک��ود اقتصادی در
مسیر تولیدکنندگان ،شرکت ش��هرک های صنعتی در چند
س��ال اخی��ر بودج ه مناس��بی را در این زمین��ه هزینه کرده
اس��ت .با وجود اینکه توج��ه به مولفه ه��ای فرهنگ یکی از
نیازمندی های جدی مردم قم به شمار می رود ولی رشد امار
بیکاری و ضعف در مس��ائل اقتصادی می تواند در اینده ،بعد
فرهنگی استان قم را تحت تاثیر قرار دهد.
وج��ود ۷ش��هرک و ۴ناحیه صنعتی در اس��تان ظرفیتی
اس��ت که اگر چه در گذش��ته نگاه به این استان تنها در بعد
فرهنگی و مذهبی بود اما امروز صنعت ،جایگاه خود را در قم
به جایی رس��انده که می توان از ان به عنوان یکی از پایه های
مهم اقتصادی استان نام برد بنابراین توجه به اقتصاد و تولید
و اش��تغالزایی امری اجتناب ناپذیر بوده و همواره مورد تاکید
بزرگان استان اس��ت .در این میان تامین کمبود منابع اب و
متعاقب ان کمرنگ ش��دن بخش کشاورزی در استان ،توجه
بیشتر مس��ئوالن به مش��اغل پایدار و فرصت های بیشتر در
بخ��ش صنعت را می طلبد زیرا اش��تغال پای��دار دروازه ورود
ب��ه روزهای بهت��ر در تمام عرصه های فرهنگ��ی ،اقتصادی و
اجتماعی جوامع است.
در اس��تان قم هزار و ۲۶۰حلقه چاه اب کشاورزی رسمی
وج��ود دارد که بی��ش از ۲۵۰میلیون مترمکع��ب اضافه بر
مجوزه��ا یعنی ۲برابر حد مجاز از انها بهره برداری می ش��ود
و ام��ار چاه ه��ای غیر مجاز نیز بیش از ۳ه��زار حلقه عنوان
می ش��ود و در کل سهم کشاورزی از سهم اب مصرفی استان
بیش از ۸۰درصد است.
خبر
توسعه اشتغال روستایی کشور
کلید خورد
وزی��ر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی با اعالم خبر اغاز توس��عه
اش��تغال در مناطق روستایی کش��ور از برگزاری نشست های
منطقه ای و ملی برای پیش��برد اش��تغال روس��تایی در کشور
خبر داد .علی ربیعی در پایان نشس��ت کارگروه ملی اش��تغال
روس��تایی که ب��ا حض��ور ابوالفضل رض��وی ،معاون توس��عه
روستایی رییس جمهوری ،مس��ئوالن امور بانکی ،نمایندگان
س��ازمان برنامه و بودجه و دس��تگاه های اجرایی و حمایتی در
محل وزارت کار برگزار ش��د به ایرنا گفت :ازجمله تصمیم های
گرفته ش��ده در این نشس��ت می توان به ایجاد کمیته اموزش
روس��تایی با تاکید بر رسته های روس��تا با مسئولیت سازمان
اموزش فنی و حرفه ای و دس��تگاه های مجری اشتغال اشاره
کرد .وی بیان کرد :نحوه ارائه تس��هیالت و تضامین ازس��وی
بانک ها ،ایجاد نهادهای کلینیک مش��اوره و هدایت متقاضیان
و همچنی��ن برنامه ری��زی برای بازار ف��روش و اتصال بازارها و
برنامه ریزی برای چرخه اقتص��ادی کار از جمله مباحث دیگر
در این نشس��ت بود .ربیعی افزود :چگونگی سیس��تم نظارت و
پایش نیز از جمله موضوعاتی بود که در کارگروه ملی اشتغال
روستایی بر ان تاکید شد .از جمله طرح های اشتغال فراگیر که
وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی ان را در کشور پیگیری می
کند طرح «یک هزار روستا یک هزار تعاونی» است .برای اجرای
این طرح ۲۰۰هزار میلیارد ریال منابع از صندوق توسعه ملی
در نظر گرفته شده که معاون امور تعاون وزارت کار از تصویب
ایین نامه اجرایی اس��تفاده از این تس��هیالت خبر داد .در این
طرح ،هر روس��تا بنا به قابلیت هایی که در عرصه های مختلف
دارد می توان��د با ایجاد تعاونی نه تنها به تولید ملی کمک کند
بلکه با ایجاد اش��تغال از مهاجرت روستاییان به شهرها و حتی
در برخی موارد به اشتغال معکوس کمک کند .طرح «یک هزار
روس��تا یک هزار تعاونی» در روستاهای کشور و مناطق شهری
کمتر از ۱۰هزار نفر اجرا خواهد شد.
خبر
عضو هیات رییسه کانون عالی شوراهای اسالمی کار کشور مطرح کرد
تزلزل امنیت شغلی با قوانین جدید
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
یک عض��و کارگری ش��ورای عال��ی کار ب��ا انتقاد از
تدوی��ن قوانین و مقرارت جدید به بهانه ایجاد اش��تغال
در چند س��ال گذش��ته و تزلزل امنیت شغلی به برخی
مانع تراشی های جدید در تحقق این مهم اشاره کرد.
عل��ی خدایی با بی��ان اینکه امنیت ش��غلی به عنوان
مهترین مطالب��ه جامعه کارگری مطرح اس��ت به مهر
گف��ت :درجه اهمیت امنیت ش��غلی نس��بت به س��ایر
مولفه های بازار کار باالتر است ،با اینکه به تازگی موضوع
تعدیل نی��روی کار در برخی ش��رکت ها و کارخانجات
بزرگ مورد سوال یکی از نمایندگان مجلس از وزیر کار
بود اما این س��وال را نباید تنها از وزیر کار پرسید بلکه
باید از سایر وزارتخانه ها و دستگاه های دخیل در ایجاد
ناامنی شغلی نیز پرسیده شود.
این عضو هیات رییسه کانون عالی شوراهای اسالمی
کار کش��ور با بیان اینکه به نظر می رسد فرافکنی هایی
ازس��وی وزارتخانه های دخیل در ایجاد امنیت ش��غلی
می ش��ود ،افزود :نبود نظم و انضب��اط در بازار کار متاثر
از بی توجهی دستگاه ها ،نهادها و وزارتخانه های مختلف
اس��ت که فقط از یک وزیر پرسیده می شود .با ابتکاری
که در دو س��ال گذش��ته با حمایت وزیر کار در شورای
عالی کار انجام ش��ده ،کارگروه روابط کار در حوزه این
ش��ورا تش��کیل ش��ده که در حال رایزنی با طرف های
کارفرمای��ی و دولت ب��رای بازگردان��دن حداقل امنیت
شغلی به جامعه کار هستیم.
وی ادام��ه داد :نبای��د فراموش کنی��م وزارتخانه های
مختلف در ۲۵س��ال گذشته سکوت کردند که از سال
۱۳۶۹همزمان با تصویب قانون کار تاکنون قراردادهای
کار با سهم ۲۵درصدی از کل قراردادها رواج پیدا کرده
به نحوی که درحال حاضر فقط ۵درصد از قراردادهای
کار ،دائم هستند.
خدای��ی با بیان اینکه امروز وارث ش��رایطی حاکم بر
بازار کار درطول ۲۵سال گذشته هستیم که به جامعه
کارگری تحمیل ش��ده افزود :ناامنی ش��غلی از ابتدای
دهه ۷۰اغاز شد و به دلیل بی اعتنایی به امنیت شغلی
نیروی کار امروز گس��ترش پیدا ک��رده به طوری که به
را در دولت انجام دهد و به جامعه کارگری برگردد.
سکوت مجلس در برابر امنیت شغلی
اس��تناد تبصره یک ماده ۷قانون کار ،ایین نامه «تعیین
حداکثر مدت قرارداد برای کارهای غیر مستمر» از سال
۶۹تاکنون ازس��وی دولت های مختلف نوش��ته نش��ده
است.
وی در پاسخ به این پرسش که ایا ۵سال زمان اندکی
برای ساماندهی امنیت ش��غلی بوده؟ گفت :با توجه به
موانع موجود مس��یر دش��واری پیش روی دولت وجود
داش��ته اس��ت؛ حتی ما هم به عنوان فع��االن کارگری
می پذیریم که هرچند مس��یر به درس��تی پیش می رود
اما پیشرفت مناسبی در مقوله امنیت شغلی نیروی کار
حاصل نش��ده که علت ان همراهی نک��ردن گروه های
کارفرمای��ی و البی های این گروه ه��ا در وزارتخانه های
قدرتمن��د مانند وزارت امور اقتص��ادی و دارایی ،وزارت
صنعت ،معدن و تجارت است.
ی عال��ی کار با بی��ان اینکه
عض��و کارگ��ری ش��ورا
وزارتخانه ه��ای امور اقتصادی و دارایی و صنعت ،معدن
و تج��ارت از دس��تگاه های مانع در ایجاد امنیت ش��غل
هستند گفت :به اعتقاد من باید نوک پیکان انتقادات به
بی توجهی به امنیت شغلی نیروی کار از یک وزارتخانه
به کل دولت برگردد.
وی اف��زود :به تازگی ازس��وی وزیر کار بخش��نامه ای
درب��اره «ممنوعی��ت اخراج م��ادران کارگ��ر در دوران
شیردهی» صادر شد اما متاسفانه این بخشنامه از سوی
دیوان عدالت اداری ابطال شد و با استدالل غیر منطقی
امنیت ش��غلی برای اسیب پذیرترین قش��ر کارگران با
ممانع��ت دیوان عدال��ت اداری زیر س��وال رفت .عالوه
ب��ر این ،ش��یوه نامه های ۳۶و ۳۸رواب��ط کار در زمینه
منع تبعیض در پرداخت دس��تمزد که با قانون اساسی
و اموزه های دینی ما مطابقت داش��ت در دیوان عدالت
اداری باطل می ش��ود؛ بنابراین در زمینه تحقق امنیت
شغلی با توجه به مانع تراشی های دیوان عدالت اداری و
دستگاه های اجرایی راه دشواری در پیش داریم و انتظار
می رود تمام ارکان نظام و قوای س��ه گانه در این زمینه
وارد عمل ش��وند ت��ا این نقیصه را در ب��ازار کار جبران
کنیم چراکه در این شرایط انتظار از شخص وزیر کار به
بی راهه رفتن است.
خدای��ی با بیان اینکه با توجه به نبود امنیت ش��غلی
درعمل نمی توانیم حرفی از حقوق کار در کش��ور بزنیم
و به دلیل نبود امنیت شغلی ابتدایی ترین حقوق کار از
بین رفته ،ادامه داد :انتظاراتی از وزیر کار داریم که بارها
اعالم شده اما اعتقاد ما این است که این فشارها باید به
دس��تگاه ها و جایگاه های دیگر نیز به دلیل نبود امنیت
شغلی وارد شود .به طور قطع وزیر کار به عنوان متولی
تنظیم روابط کار در بازار کار موظف است این رایزنی ها
عضو هیات رییس��ه کانون عالی ش��وراهای اس�لامی
کار کش��ور ادامه داد :امروز کس��انی که مانع رسیدن ما
به اهداف مان هس��تند به عن��وان مدعی قد علم کردند.
امروز س��وال ما این اس��ت که مجلس چ��را بعد از ۲۵
سال نظارتی بر اجرای قانون کار نداشته و هیچ واکنشی
نش��ان نمی دهد؟ مگر تبص��ره یک م��اده ۷قانون کار
برای س��اماندهی «قراردادهای کاره��ای دارای ماهیت
غیرمستمر» مصوب مجلس نیست؟ همچنین بر اجرای
ماده ۴۱قانون کار درباره تعیین دس��تمزد س��االنه در
۲۵س��ال گذش��ته از اجرای قانون کار نظارتی نبوده و
دولت ه��ای مختلف در این زمینه تخل��ف کردند .نکته
جال��ب اینکه وقتی صحبت از ناامنی ش��غلی می ش��ود
دولت و گروه های کارفرمایی فریاد می زنند که تولید ما
زمین گیر و اقتصاد با مشکل مواجه است.
وی ادامه داد :ما وزیر کار را مبرا از مشکالت به وجود
ام��ده نمی دانیم اما اعتقاد داریم کس��انی که که مجاز
هس��تند وزیر کار را در زمینه امنیت شغلی بازخواست
کنند جامعه کارگری اند نه کسانی که مسبب این ناامنی
شغلی هستند.
این فعال کارفرمایی با بیان اینکه ابتدا باید قوانین را
درباره امنیت شغلی اجرا کنیم و بعد نقاط ضعف قانون
شناس��ایی و اصالح ش��ود گفت :از ط��رف دیگر تدوین
نش��دن تبصره یک ماده ۷قانون کار و س��وء اس��تفاده
از مفه��وم مخالف تبصره ۲م��اده ۷این قانون منجر به
توس��عه قراردادهای موقت کار ش��ده است؛ بنابراین در
نخس��تین گام باید روند رواج قراردادهای کار را متوقف
کنیم.
وی ادامه داد :ابتدا باید حمایت ها را گسترش دهیم و
بعد از ان نه در حیطه وظیفه نمایندگان کارگر بلکه در
حیطه وظیفه تمام دس��تگاه های اقتصادی تصمیم گیر،
حمایت های واقعی از تولید فراتر از شعار عملیاتی شود.
ی عالی کار افزود :قانون رفع موانع تولید،
عضو ش��ورا
مقررات اشتغال کارگران شاغل در مناطق ویژه اقتصادی
و ازاد تجاری و خروج کارگران کارگاه های زیر ۱۰نفر از
ش��مول مقررات قانون کار هجمه هایی بود که به قانون
کار وارد ش��ده و به عنوان ایجاد اش��تغال با این قوانین
امنیت شغلی متزلزل نیروی کار متزلزل تر شده است.
چارچوب جشنواره کارگری بررسی شد
مس��ئوالن ،کارشناسان و جامعه شناسان حوزه کار روز گذشته گرد هم
امدن��د ت��ا نظر و پیش��نهاد خود را برای چارچوب تخصصی و ش��یوه های
اجرایی بیس��ت و نهمین جش��نواره «امتنان از کارگران ،گروه های کار و
واحده��ای نمونه کش��وری» ارائه کنند .به گزارش «گس��ترش صنعت»
ب��ه نقل از پایگاه اطالع رس��انی وزارت تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی نهمین
جش��نواره «امتنان از کارگران ،گروه های کار و واحدهای نمونه کشوری»
یازدهم اردیبهش��ت س��ال اینده برگزار می ش��ود .برای گزینش های این
همای��ش باید چارچوب ه��ای تخصصی در ابعاد گوناگون تعیین ش��ود تا
در ۳گ��روه کارگران ،گروه های کار و واحدهای نمونه بهترین ها به جامعه
کارگری کش��ور معرفی ش��وند .در همین پیوند ،مسئوالن ،کارشناسان و
جامعه شناسان در وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی نشستی برگزار کردند
تا رویه های گذش��ته و راهکارهای پیش��نهادی را بررس��ی کنند .در این
نشس��ت مع��اون فرهنگی و اجتماعی وزارت تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی
حمای��ت از نیروه��ای کار مول��د ،مبتکر و نواور و نیز الگوس��ازی از انان را
س��بب نهادینه س��ازی و ترویج فرهنگ کار و تولید و پاسداش��ت منزلت
کارگران دانس��ت .حس��ن صادقی فر افزود :فرهنگ به مثابه روح جامعه به
زندگی فردی و اجتماعی انس��ان معنا و هویت می بخش��د و جهت بخش
جامعه است .وی به شرح برخی خصوصیات فرهنگی مانند تحول پذیری،
جهت دهی ،مدیریت پذیری ،اکتسابی بودن و انتقال پذیری ان پرداخت و
بر اهمیت برنامه ریزی و راهبری فرهنگی جامعه کار و تولید تاکید کرد.
صادقی ف��ر برخی ش��اخص های فرهن��گ کار و تولی��د را خوداتکایی و
تولیدمح��وری به ج��ای داللی و مصرف گرایی ،مص��رف بهینه و پرهیز از
اس��راف و تجمل گرایی ،احترام به کس��ب و کار حالل ،رزق و ثروت حالل
و سختکوشی برشمرد.
ترویج روحیه تعاون ،همیاری و همکاری ،تقویت سرمایه های فرهنگی
اجتماعی ،امیدواری ،نشاط اجتماعی ،صداقت در گفتار و درستکاری ،نظم
و انضب��اط و قانون پذیری ،رعایت حق��وق دیگران و وجدان کاری از دیگر
شاخص هایی است که از نظر وی اهمیت دارد .وی همچنین بر لزوم توسعه
رقابت س��الم بین مردم در فعالیت های اقتصادی ،نهادینه س��ازی فرهنگ
عقالنیت و شایسته ساالری در نظام های اقتصادی اجتماعی ،ترویج روحیه
خالقی��ت و ابتکار ،ن��واوری ،کارافرینی و س��رمایه گذاری و نقش انها در
سامان بخش��ی به معضالت اقتصادی کش��ور تاکید کرد .صادقی فر گفت:
مش��وق ها و س��ازوکارهای ترغیبی برای جلب مش��ارکت حداکثری احاد
فعاالن و کنش��گران عرصه اقتصادی در جش��نواره امتنان پیش بینی شده
اس��ت .در ادامه این نشس��ت برخی جامعه شناسان و فعاالن عرصه کار به
بی��ان نظر خود پرداختند .یکی از مباحث مطرح در این نشس��ت موضوع
بعد از انتخاب بر گزیده ها بود.
یکی از کارشناسان گفت :اکنون بسیاری از منتخبان المپیادها در خارج
از کشور به سر می برند بنابراین انتخاب مهم نیست بلکه باید منتخبان را
حفظ و انها را در بسیاری از امور دخیل کنیم.
وی ادام��ه داد :اگ��ر انتخاب کارگران نمونه بازخورد اجتماعی نداش��ته
باش��د کاری نادرس��ت است« .چه بس��یار افرادی که هر سال در هر رشته
و رس��ته شغلی انتخاب می ش��وند اما بعد از گزینش ،نام این افراد را دیگر
نمی ش��نویم» .این کارش��ناس تاکی��د کرد :برای ارتق��ای فرهنگ کار به
قهرمانان جامعه کارگری نیاز داریم که بتوانند برای جامعه الگو باشند.
فقط در تهران
نا م و نام خانوادگی
ادرس محل دریافت نشریه
شماره تلفن همراه و ثابت
کدملی
کد پستی
لطفا مشخصات ذیل را کامل به شماره 88722735فکس و یا به tozi.smtnews@gmail.comایمیل فرمایید.
در ضمن با هر روزنامه 2نشریه دیگر به صورت هفته نامه ،دو هفته نامه و ...تحویل خواهد شد.
Telegram.me/smtnews
صنعت خودرو
در سومین نشست شورای راهبری اینده نگاری صنعت خودرو مطرح شد
تولید خودروهای برقی ایران خودرو تا ۴سال اینده
برنامه ریزی برای تولید ۵هزار خودرو
اس پی ۱۰۰
میترا ممسنی
car@sanatnewspaper.com
روز گذش��ته س��ومین نشست ش��ورای راهبری
برنام��ه ملی اینده نگاری عل��م و فناوری در صنعت
خودرو ب��ا موضوع تخصص��ی « خودروهای برقی و
تحوالت پیش رو » با حضور نمایندگان شرکت های
خودروساز و سایر ارگان ها و سازمان های مرتبط در
محل سازمان گسترش و نوسازی ایران برگزار شد.
در این نشس��ت بر ضرورت حمایت دولت از تولید
خودروهای برقی و اماده سازی زیرساخت های مورد
نیاز تاکید شد.
س�رمایه گذاری در خودروهای برقی
فراتر از حضور دولت
فن�اوری ،اولوی�ت نخس�ت در فروش
شرکت ها
در ادامه این نشس��ت س��عید س��هامی به عنوان
کارافرینی که دکترای عمران در زمینه حمل ونقل
داشته و فارغ التحصیل از دانشگاه UBCکاناداست
به ارائ��ه چرایی تولی��د خودروهای برق��ی در دنیا
پرداخ��ت و گفت :با نگاه اجمالی در صنعت خودرو
ش��رکت های خودروسازی درطول س��ال ۲۰۱۵تا
۲۰۳۰میالدی با یکدیگر مقایس��ه شده که در ان
تفاوت چشمگیر فروش و سود خودروهای برقی به
چشم می خورد.
وی با تاکید بر اینکه هم اکنون فناوری در فروش
خودرو حرف نخس��ت را در دنیا می زند ،اظهار کرد:
س��هم خودروس��ازان در چرخه فروش خ��ودرو به
فناوری موجود در انها بس��تگی دارد .درحال حاضر
عکس« :گسترش صنعت»
منص��ور معظم��ی ،رییس هیات عامل س��ازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران نیز در سومین
نشس��ت ش��ورای راهبری برنامه ملی اینده نگاری
علم و فناوری در صنعت خودرو با اش��اره به بس��ته
پیش��نهادی اولیه دولت در زمینه خودروهای برقی
گفت :با ش��رایط فعلی دولت توان س��رمایه گذاری
در ای��ن بخش وج��ود ندارد بر این اس��اس نیاز به
راهکارهای دیگری فراتر از حضور دولت است.
وی با اش��اره به گ��ردش مالی ۸۰ه��زا ر میلیارد
تومان��ی صنعت خ��ودرو و قطع ه در کش��ور اظهار
ک��رد :با وجود چنین گ��ردش مالی باید فعالیت در
این صنعت منس��جم تر از پیش باش��د ضمن انکه
الزم اس��ت حمایت های دولت از صنعت خودرو نیز
منطقی شود.
معظم��ی با تاکی��د بر اینکه بای��د تصمیم جدی
برای خودروه��ای برقی در کش��ور گرفت ،تصریح
ک��رد :ایدرو در ح��ال انجام ی��ک کار مطالعاتی در
این زمینه اس��ت اما به ط��ور قطع برای اجرای این
کار باید کمک کافی وجود داش��ته باشد زیرا تولید
خودروه��ای برقی ب��ه تنهایی از س��وی بنگاه های
خودروس��ازی ممکن نیست و به دخالت و حمایت
حاکمیت نیاز دارد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت ادامه داد :در
این پیوند باید توجه دولت و حاکمیت به ارائه یارانه
و مشوق باشد تا تحقق این هدف امکان پذیر شود.
وی نگاه وزیر صنعت ،معدن و تجارت در موضوع
خودرو را برپایه رضایت مش��تری دانست و افزود :با
ترافیک و الودگی ش��دید در تهران و کالنشهرها و
همچنین وضعیت سوخت کشور باید در این زمینه
کاری سنگین و هدفمند انجام شود و ایدرو در این
زمینه در حال انجام مطالعات است.
منوچهر منطقی
سعید سهامی
اتحادی��ه اروپ��ا و کالیفرنیا قوانین س��ختگیرانه ای
مبن��ی ب��ر برق��ی ک��ردن خودروه��ا ی��ا ف��روش
خودروه��ای برقی در نظ��ر گرفته ان��د و چین نیز
پابه پای امریکا برای تولید و تدوین سیاس��ت هایی
درجه��ت مص��رف خودروه��ای برق��ی گام ب��ر
می دارد.
س��هامی به عوامل��ی همچون نرخ باتری اش��اره
و ب��ر ضرورت تس��هیل تولید باتری ه��ای موردنیاز
خودروهای برقی تاکی��د و تصریح کرد :نرخ باتری
این خودروها در چین از هزار دالر در س��ال 1389
ب��ه ۲۲۷دالر در س��ال 1395رس��یده که جهش
بزرگی از لحاظ رش��د مصرف ای��ن خودروها بوده
است.
ب��ه گفته این پژوهش��گر ،ش��رایط س��ختگیرانه
محیط زیس��ت و االیندگی خودروه��ای موجود در
دنیا منجر ب��ه اهمیت فوق الع��اده اتحادیه اروپا به
تولید خودروهای برقی شده است.
س��هامی تاکید کرد :در میان هم��ه فواید تولید
خودروه��ای برقی مش��کالتی همچ��ون نرخ باالی
ی وج��ود دارد در عی��ن حال کمب��ود نیروی
بات��ر
انسانی و س��رمایه در تولید خودروهای برقی نیز از
دیگر مش��کالت بوده که س��رمایه گذاری از طرح تا
تولید و پشتیبانی این خودروها را نیازمند همکاری
بخش ه��ای متعدد کرده اما کمبود نیروی انس��انی
بیش از پیش مورد اهمیت است.
تولی�د خودروه�ای برق�ی نیازمن�د
حمایت دولت
جوزان��ی ،نماینده ایران خودرو در این نشس��ت
نیز در تش��ریح برنامه این گ��روه صنعتی در زمینه
تولی��د خودروه��ای برقی گف��ت :ایران خ��ودرو با
طراح��ی و تولی��د پلتفرم های جدید ب��ا همکاری
مراکز دانش��گاهی داخلی و شرکای خارجی ،تولید
شهرام ازادی
خودرو تمام برقی را تا سال ۲۰۲۱میالدی( ۱۴۰۰
شمسی) در برنامه کاری خود دارد.
نماینده شرکت س��اپکو در تحلیل اینده پژوهانه
کارکرد خودروهای برقی در ایران گفت :اینده پژوهی
ب��ه عنوان مجموع��ه مطالعات سیس��تماتیک و در
برگیرنده رویکردها و روش هایی است که با بررسی
تغییرات محیطی روندها ،پیش��ران ها و رویداد ها و
شگفتی س��از های پیش��رو اگاهی های راهبردی در
س��ازمان ها و جامعه نس��بت به اینده های ممکن و
باور کردنی و متحمل پیشرو ایجاد می کند که این
اگاهی در اماده س��ازی س��ازمان ها و شکل دهی به
اینده ها بسیار موثر است.
جوزانی افزود :بحران الودگی هوای کالنشهرهای
ایران و تاثیر روند جهانی ،بررس��ی شگفتی ساز های
ب��ازار خودرو برق��ی داخل��ی ،قابلی��ت انرژی های
تجدیدپذیر در کش��ور و نزدیک شدن به پایان عمر
خودروهای غیر برقی و لزوم ایجاد زیرساخت برای
اس��تفاده از خودروهای برقی از جمله ضرورت های
استفاده از خودروهای برقی در کشور است.
وی با اش��اره ب��ه زیرس��اخت های م��ورد نیاز با
هدف بکارگیری خودروه��ای برقی به دلیل بحران
الودگی هوا در دنی��ا و اینکه تهران نیز یکی از ۱۰
کش��ور الوده دنیا به شمار می رود ،اظهار کرد :برای
رس��یدن به تولید خودروهای برقی در ایران نیاز به
حمایت های دولتی است.
او با اش��اره به امارهای موجود مبنی بر کش��ته
ش��دن س��االنه هزاران نفر ب��ر اثر الودگ��ی هوا و
ب��راورد هزین��ه مبنی ب��ر تولید ناخال��ص داخلی
کش��ور اظهار ک��رد :برای تامین این زیرس��اخت ها
و تولی��د خودروه��ای برق��ی نیاز اس��ت دولت در
کنار ش��رکت های تولید کننده ای��ن خودروها قرار
گیرد.
در ادامه ش��هرام ازادی ،معاون فناوری پیشرفته
خودروی��ی مرک��ز تحقیق��ات و نواوری س��ایپا در
تش��ریح برنامه ه��ای این گ��روه خودروس��ازی در
زمین��ه خودروه��ای برقی اظهار ک��رد :راهبرد این
گروه خودروس��ازی توس��عه خودروهای برقی روی
خودروهای کالس س��ی و بی است و درحال حاضر
انچه در تولید خودروهای برقی جای نگرانی دارد،
موضوع زیرس��اخت های فراهم ش��ده در این بخش
اس��ت به گونه ای که ایجاد ایس��تگاه های ش��ارژ به
مراتب در کنار تولید این خودروها مورد نیاز است.
در ادامه فردنیا ،نماینده گروه خودروسازی سایپا
رویکرد این گروه را تولید این خودروها در کالس بی
اعالم و اظهار کرد :رویکرد سایپا تولید خودروهای
ارزان نرخ اقتصادی ،تاکسی برقی ،تاکسی دربست،
خودروهای دوم تاج��ران ،خودروهای لوکس برقی
و خودروه��ای داخل طرح ترافیک اس��ت و در این
ش��رایط یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در
تولید خودروهای برقی ،حمایت دولت است.
وی ب��ا بی��ان اینک��ه س��ایپا تقاض��ا دارد الیحه
پیش نوی��س حمایت دولت درباره خودروهای برقی
به همه مبادی اجرایی ارائه و از س��وی وزارتخانه ها
پیگیری ش��ود ،تصریح کرد :درحال حاضر سایپا دو
محص��ول تولیدی خود به نام ه��ای ایکس ۲۰۰در
زمینه کانس��پت و ای وی با ش��تاب ۱۲ثانیه را در
دس��ت تولید و برنامه ریزی دارد .این درحالی است
که خودرو اس پی ۱۰۰نیز تا س��ال ۲۰۱۹میالدی
به تولید ۵هزار خودرو خواهد رسید.
ضرورت تدوین نقشه راه فناوری
رییس شورای اینده نگاری صنعت خودرو در پایان
این نشست و پس از شنیدن اقدامات دو خودروساز
در زمینه خودروهای برقی با اش��اره به این تمرکز
اظه��ار کرد :این روند نش��ان می دهد حرکات اولیه
به خوبی ش��روع ش��ده و باید س��عی کنیم در ۵تا
۱۰س��ال اینده ،عمده زنجی��ره ارزش خودروهای
این��ده را در کش��ور اماده کنی��م در غیر این صورت
این بخش نیز به س��مت تولید سی کی دی و مونتاژ
می رود ک��ه به دنب��ال ان نرخ تمام ش��ده افزایش
یافت��ه و در عین حال رضایت مش��تری نیز تامین
نخواهد ش��د .منوچهر منطقی ب��ا تاکید بر اینکه
در ش��رایط فعل��ی چند حرک��ت باید ب��ه موازات
یکدیگ��ر پیش ب��رود ،اظهار کرد :حرکت نخس��ت
فرایندی است که در نهایت باید به ایجاد نقشه راه و
سیاست گذاری ختم شود و در حرکت دوم به جای
تمرکز و پرداختن به محصول نهایی ،فناوری تولید
خودروهای برقی شناسایی و در کشور ایجاد خواهد
ش��د .وی ادامه داد :این خودرو اجزای حساس��ی
دارد و کار روی سیس��تم های تضمی��ن مرغوبی��ت
در نهای��ت منجر به تولی��د محصولی قابل رقابت با
نمونه ه��ای خارجی می ش��ود در غیر این صورت با
عملکرد اشتباه موفقیتی حاصل نخواهد شد.
منطق��ی ب��ا بیان اینکه ب��ا اقدامات انجام ش��ده
می توان امیدوار بود تا ۱۰س��ال اینده این حرکت
نتیجه بخش باش��د ،گفت :ب��ا راهبری ای��درو این
حرکات نهادینه خواهد ش��د؛ این در حالی است که
فناوری بیشترین ارزش افزوده را ایجاد می کند.
بر این اس��اس نی��از به یک تقس��یم کار ملی با
هم��کاری خودروس��ازان و وزارت صنعت ،معدن و
تجارت ،وزارت نیرو ،وزارت راه و شهرس��ازی و…
وجود دارد.
اسلو؛ نخستین شهر اروپایی
بدون خودرو می شود
اس��لو نخستین شهر اروپایی اس��ت که ورود خودروها به مرکز ان
ممنوع می ش��ود و تا سال ۲۰۱۹میالدی اسلو برای همیشه «بدون
خودرو» خواهد شد.
به گفته ش��هردار اسلو ،در منطقه مرکزی این شهر فضاهای پارک
ب��ه زودی ناپدید خواهد ش��د و خطوط دوچرخه س��واری راه اندازی
می ش��ود .ایجاد زمین های بازی ،فضاهای س��بز عمومی و مکان های
فرهنگی در مرکز ش��هر از دیگر برنامه های ش��هرداری اسلو خواهد
بود.
به گزارش مهر درحال حاضر نسبت سفر با دوچرخه در شهر اسلو
۸/۳اس��ت که در زمستان به ۳درصد می رس��د و شورای شهر این
شهر می خواهد تا سال ۲۰۲۵میالدی این رقم به ۲۵درصد افزایش
یابد .ضمن اینکه تا حداقل ۶۰کیلومتر ،مس��یر دوچرخه سواری در
این شهر ایجاد خواهد شد .شهرداری پایتخت نروژ همچنین درصدد
حذف تمام موانع از جمله برف از مسیر دوچرخه هاست.
درحال حاض��ر ۳۵۰ه��زار نفر از ۶۰۰هزار س��اکن اس��لو ،خودرو
ش��خصی دارند و ۹۰هزار نفر در ناحیه تجاری مرکزی کار می کنند
بنابرای��ن مقام��ات ش��هری اکنون ۴س��ال فرصت دارند تا ش��بکه
حمل ونقل عمومی خوب ایجاد کنند .مقامات شهری اسلو امیدوارند
بتوانند می��زان گازهای گلخانه ای را در ۵س��ال ۵۰ ،درصد کاهش
دهند و به میزان سال ۱۹۹۰میالدی برسانند.
پنجشنبه
25ابان 27 1396صفر 16 1439نوامبر 2017شماره 260پیاپی 2233
یادداشت
نظام کیفی صنعت خودرو
کلید رضایت مصرف کننده
پیش��رفت و توس��عه
صنعت خ��ودرو ب��ا تکیه بر
ظرفیت ه��ای موج��ود ای��ن
صنع��ت ک��ه هم��واره مورد
تاکید کارشناس��ان و فعاالن
این حوزه قرار دارد ،نیازمند
اتخاذ تصمیم��ات راهبردی
امیرحسن کاکایی
اس��ت تا صنعت خ��ودرو را کارشناس صنعت خودرو
در مس��یر جهانی شدن قرار
ده��د .یک��ی از اصلی تری��ن
ضرو رت ه��ای این صنع��ت ارتباطات جهان��ی و حرکت در
مس��یر نواوری و تولید اس��ت که می تواند این صنعت را با
موفقیت هایی همراه کرده و ان را به شرایط ایده ال نزدیک
کند.
به طور قطع دس��تیابی به پیش��رفت و توسعه در صنعت
خ��ودرو عالوه بر گرفتن تصمیمات مه��م و حیاتی ،در گرو
تولید محصولی رقابت پذیر و باکیفیت اس��ت؛ موضوعی که
مورد اغفال قرار گرفته و همواره نارضایتی مصرف کنندگان
را به همراه داش��ته اس��ت .مصرف کنندگان در شرایطی از
بی کیفیتی تولیدات خودروس��ازان ش��کایت دارند که این
امر ناشی از نوس��ان در تولید و بی ثباتی کیفی در تولیدات
ش��رکت ها براورد می ش��ود .به ط��ور قطع الزم��ه ارتقا و
دستیابی به ثبات کیفی در صنعت خودرو ضمن نواوری در
محصول ،طراحی های جدید در این عرصه است اما این امر
به دلیل تجهیزات مستهلک در خطوط تولید خودروسازان
امکان پذیر نیست که الزم است حرکت های جدید در زمینه
نوسازی خطوط انجام شود.
درحال حاض��ر طراح��ی بخ��ش عم��ده ای از خودروهای
تولیدی متعلق به ۱۵تا ۲۰س��ال گذش��ته است که الزم
اس��ت طراحی های جدیدی در این صنعت شود تا کیفیت
نی��ز همپا ب��ا طراحی ارتقا یابد .در ای��ن میان توجه به این
نکت��ه ضروری اس��ت ک��ه پلتفرم های کنونی کش��ش این
حج��م از تغییرات و فناوری های جدید را نخواهند داش��ت
و باید متناس��ب با تغییرات روز برای تغییر انها اقدام کرد.
درحال حاضر یکی از دالیل شرایط موجود بی توجهی جدی
به نظام های تضمین کیفیت در ش��رکت های خودروسازی
است و هرچند بخش��ی از این جریان مربوط به بی توجهی
مدیران به مسئله نوسان در کیفیت است اما الزم است برای
جلوگیری از این شرایط مانع عرضه محصول بی کیفیت در
بازار شد.
خبر
اغاز فروش ۲محصول جدید
گروه صنعتی ایران خودرو
مع��اون بازاریاب��ی و ف��روش ایران خودرو از اغ��از فروش و
ثبت نام دو محصول جدید گروه صنعتی ایران خودرو همزمان
با فرارس��یدن ماه ربیع االول خبر داد .دناپالس توربو ش��ارژ و
پژوپارس Lxاتوماتیک دو محصول جدید ایران خودرو است
که برای نخس��تین بار با ش��روع ماه ربیع االول عرضه خواهد
شد .
به گزارش ایکوپرس ،مصطفی خان کرمی افزود :مشتریان
می توانن��د ب��رای ثبت ن��ام ای��ن دو محص��ول از ۲۹ابان با
پیش پرداخت ۲۵میلیون تومان برای دناپالس توربوش��ارژ و
۲۲میلیون تومان برای پژو پارس Lxاتوماتیک با موعد های
تحویل دی ،بهمن ،اس��فند ۹۶یا اردیبهشت ۹۷اقدام کنند.
در ای��ن روش ف��روش ،باق��ی مبلغ خ��ودرو ،پس از ارس��ال
دعوتنام��ه و با توجه به موع��د تحویل خودرو دریافت خواهد
ش��د .وی گفت :با توجه به افزایش رو به رش��د سطح انتظار
مشتریان ،شرکت ایران خودرو نسبت به ارائه مدل توربو شارژ
خودرو موفق دناپالس اقدام کرده است .این خودرو که دارای
طراحی جذاب و مدرن است با بهره گیری از موتور توربوشارژ،
پاسخگوی نیاز مشتریان جوان و با انرژی شرکت ایران خودرو
خواهد بود .از سوی دیگر ،خودرو موفق و پرتقاضای پژوپارس
با موت��ور tu5نیز با بهره گیری از گیربکس اتوماتیک راحتی
و اسایش بیشتری را برای مش��تریان ایران خودرو به ارمغان
خواهد اورد.
ایران خودرو با داشتن گسترده ترین شبکه فروش و خدمات
پس از فروش در کش��ور ،خود را ملزم به پاس��خگویی به نیاز
و خواس��ته های مش��تریان می داند که بدین س��بب خودرو
دناپالس ک��ه خودرویی مدرن و باکیفی��ت بوده و همچنین
خ��ودرو پژوپارس Lxکه به عن��وان خودرویی باوقار و ایمن
ش��ناخته می ش��ود برای ب��ه روزاوری محص��والت جدید در
دس��تور کار قرار گرفت ک��ه با طراحی ،تولی��د و ارائه ان به
مشتریان ش��رکت پاسخی درخور و شان اعتماد مشتریان به
نام ایران خودرو و رفع نیاز های انان خواهد بود.
خبر
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 260پیاپی 2233
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
25ابان 1396
27صفر 1439
16نوامبر 2017
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
»
قائم مقام مدیرمسئول :مسعود دهشور
سردبیر :مجتبی اعتماد مقدم
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
احیای واحد تولیدی رزین
پس از ۱0سال در اب باریک
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس اهتمام و
تالش برای راه اندازی واحد های راکد را از مصادیق مهم تحقق اقتصاد
مقاومتی اعالم کرد و گف��ت :این کار عالوه بر به حرکت دوباره چرخ
تولید ایجاد اشتغال را دربرخواهد داشت.
به گزارش «گس��ترش صنعت» از اس��تان ف��ارس ،احد فتوحی در
بازدی��د از کارخانه تولید رزین های ش��یمیایی در ش��هرک صنعتی
اب باریک با قدردانی از تالش های س��رمایه گذار این طرح که پس از
۱0س��ال تعطیلی این واحد صنعتی با خریداری س��هام ان ،موفق به
راه اندازی دوباره ش��ده است ،گفت :یکی از برنامه های مهم دولت در
اجرای طرح رونق تولید راه اندازی دوباره واحد های راکد اس��ت و در
این زمینه تسهیالت مناسبی نیز داده شده است.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان فارس با بیان اینکه
از ابت��دای امس��ال تاکن��ون ۳۵واحد صنعتی راکد در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی ف��ارس دوباره راه اندازی و به چرخه تولید بازگش��ته
اس��ت ،گفت :شرکت شهرک های صنعتی استان فارس نیز از افراد و
سرمایه گذارانی که در این زمینه تالش می کنند حمایت های الزم را
انجام می دهد.
فتوحی در ادامه با اشاره به راه اندازی مجموعه صنعتی تولید رزین
در ش��هرک صنعتی اب باریک شیراز گفت :با راه اندازی این مجموعه
صنعتی در فاز نخس��ت برای ۳0نفر اش��تغال ایجاد شده و ظرفیت
تولید ۷هزار تن انواع رزین فراهم شده که این ظرفیت تا دو برابر در
طرح های توسعه قابل افزایش است.
بفرمایین تو!...
طرح :هادی اشرفی «،گسترش صنعت»
به نام شما کتاب می نویسند
در بازدید استاندار خراسان جنوبی از صنایع کاشی و سرامیک بیرجند مطرح شد
خبر
حمایت از سرمایه گذاری در ایجاد شهرک صنعتی خصوصی
حضور مرکز مبادالت پیمانکاری
فرعی یزد در نمایشگاه
مصطفی مالیی
industry@sanatnewspaper.com
ف�رار از مش�کالت ب�ه س�وی ش�هرک
خصوصی
استاندار خراسان جنوبی با اشاره به پیشنهاد فالحی،
مدیرعامل صنایع کاش��ی و س��رامیک فرزاد برای جدا
ش��دن از شهرک صنعتی و تبدیل این مجموعه به یک
عکس:گسترش صنعت
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی استان یزد از
حضور مرکز مبادالت پیمانکاری فرعی اس��تان ( )ISPXاستان در
س��ومین نمایشگاه صنعت و معدن یزد در قالب پاویون اختصاصی
خبر داد.
ب��ه گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از ی��زد ،ذبیح اهلل زارع
ب��ا اعالم این خبر گفت :این نمایش��گاه از ۷تا ۱۰اذر امس��ال با
حضور بیش از ۱۰۰شرکت معتبر از سراسر کشور در محل دائمی
نمایشگاه های بین المللی استان برگزار خواهد شد.
زارع با اش��اره به تدارک برنامه های جانبی در این پاویون گفت:
برگزاری کارگاه های اموزشی کوتاه مدت ،مشاوره های تخصصی به
اعضا و نیز برگزاری جلسات B2Bمرتبط با کارفرمایان منطقه ای
از جمله برنامه هایی است که برای حمایت از اعضای مرکز در این
پاویون درنظر گرفته شده است.
معاون صنایع کوچک ش��رکت شهرک های صنعتی استان یزد با
بیان اینکه این نمایش��گاه از س��وی بخش خصوصی برگزار خواهد
ش��د ،گفت :ش��رکت های حاضر در این نمایش��گاه در حوزه تولید
ماش��ین االت خطوط تولید ،مواد اولیه کارگاه های صنعتی ،فوالد،
متالوژی ،ریخته گری ،معادن و صنایع معدنی ،ابزاراالت ،لیفتراک
و باالبر ،خدمات فنی و مهندسی ،مشاوره ای ،بازاریابی و اتوماسیون
فعالیت دارند.
زارع اف��زود :رویکرد غالب مرکز ISPXاس��تان در این پاویون،
تجهیزات مجتمع های فلزی ،معدنی ،برق و نیروگاهی است.
معاون صنایع کوچک ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان یزد
ادامه داد :مدیران توسعه مراکز مبادالت پیمانکاری فرعی در سایر
نقاط کش��ور نیز می توانند با حضور در این نمایش��گاه و مشارکت
در برنامه های پیش بینی شده ،از برنامه های موجود بهره مند شوند.
برای یک س��رمایه گذار زیبنده نیس��ت که به دنبال
گرفتن زمین یا قیر برای اس��فالت ورودی کارخانه اش
باش��د و اگر مشکلی وجود دارد قانونی هم وجود دارد و
باید برای رفع ان تالش کنیم .استاندار خراسان جنوبی
با بیان این مطلب در بازدید از مجتمع صنایع کاشی و
س��رامیک فرزاد اظهار کرد :در این اس��تان شنیدن این
درد دل های سرمایه گذاران شاید تازگی داشته باشد اما
در سایر استان ها که وضعیت بهتری در حوزه اقتصادی و
صنعتی دارند سرمایه گذار مستقیم با مسئوالن صحبت
می کنن��د .به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از
خراسان جنوبی ،محمدمهدی مروج الشریعه ،استاندار
خراس��ان جنوبی به هم��راه جمعی از مدیران نهاد های
اجرایی از مجتمع صنایع کاش��ی و س��رامیک فرزاد که
صادر کننده نمونه کش��ور اس��ت بازدید و جلسه ستاد
تسهیل و رفع موانع تولید را در این کارخانه برگزار کرد.
مروج الشریعه معتقد است که دولت باید تسهیالت دهد
و زیرساخت ها را فراهم کند و هنر سرمایه گذار این است
ک��ه کارافرین��ی کند نه اینکه با س��رمایه خودش برای
کار اقتصادی زیرس��اخت فراهم کن��د .وی با تاکید به
مدی��ران نهاد های اجرایی گفت :نباید این نوع گویش و
لحن سخن یک سرمایه گذار و کارافرین برای ما سخت
باش��د و نظام بانکی و صندوق های حمایتی باید منابع
مالی سرمایه گذار را تامین کرده و برای کارش گشایش
ایجاد کنند و حاکمیت نیز زیرساخت های مورد نیاز را
فراهم کند تا سرمایه گذار بتواند کارافرینی داشته باشد.
ش��هرک خصوصی تخصصی گفت :سرمایه گذار حاضر
اس��ت ب��رای رهایی از مش��کالت موجود به ش��هرک
خصوص��ی مبدل ش��ود که در این صورت ه��م باید از
محل بخش عمومی و منابع عمومی به او کمک ش��ود.
مروج الشریعه با تاکید بر اینکه نباید فکر تولید کنندگان
و س��رمایه گذاران بخش خصوصی با مشکالت و مسائل
مرتبط با زیرس��اخت ها درگیر شود ،افزود :فکر و زمان
کارافرینان ما باید در زمینه ایجاد و توس��عه اش��تغال و
تقویت تولید صرف شود .استاندار خراسان جنوبی بیان
ک��رد :تمامی تولید کنندگان بخش خصوصی و مدیران
نهاد ها و بانک های استان با همکاری یکدیگر باید کاری
کنند که با افزایش سرمایه گذاری و تقویت بخش تولید
در اس��تان ،توان گردش مالی بانک های استان را باالتر
ببرند تا در کنار حمایت از تولید ،بتوانیم زیرساخت های
م��ورد نیاز اس��تان مانند ازادراه و راه اه��ن را از این راه
تامی��ن کنیم .مروج الش��ریعه تاکید کرد :نگاه بانک ها و
نهاد های متولی بخش زیرساخت باید حمایتی باشد .از
ابتدا باید با دید حمایتی به مشکالت سرمایه گذار نگاه
کرد .وی با تاکید بر اینکه ما مس��ئوالن باید با اغوش
باز از سرمایه گذاران استقبال کنیم ،افزود :نباید برای ۴
متر اس��فالت و ۴بشکه قیر و یک لوله اب سرمایه گذار
را معطل گذاشت چراکه اینها قوانین ما را نمی دانند و ما
دولتی ها باید این قوانین را اسان کنیم؛ کاری که برای
انجامش حقوق و مزایا دریافت می کنیم.
ارزو دارم ت�ا اخ�ر عمر در س�نگر تولید
خدمت کنم
فالحی ،رییس هیات مدیره صنایع کاشی و سرامیک
فرزاد با بیان اینکه من عاش��ق کار و اشتغالزایی هستم
و برای مس��ائل م��ادی و دنیایی تالش نمی کنم ،گفت:
فعالیت ه��ای اقتص��ادی در زمینه ه��ای کش��اورزی،
دامداری ،خرید و فروش و صادرات فرش در س��ال های
قبل از انقالب و بعد از ان زیاد انجام داده ام.
فالح��ی از وضعیت نامناس��ب و خاکی بودن ورودی
کارخانه به عنوان مش��کل ۸ساله یاد و عنوان کرد :اگر
این جلس��ات به صورت پیوسته برگزار شود و مشکالت
واحده��ای صنعتی مورد توجه ق��رار گیرد من مجبور
نخواهم بود ۸س��ال برای اس��فالت ورودی کارخانه ام
دوندگی داشته باشم.
طرح توسعه نیازمند ۲0هکتار زمین
رییس هیات مدیره صنایع کاشی و سرامیک فرزاد در
ادامه به ۱۷طرح توسعه ای که در کارخانه اجرایی شده
یا اینکه در دست ساخت است اشاره کرد و با بیان اینکه
برای این پروژه ها ۲0هکتار زمین مورد نیاز است ،گفت:
از جمله این طرح ها ،واحد رنگ و لعاب و کارتن س��ازی
اس��ت که صد درصد اجرایی و راه اندازی ش��ده اس��ت
و عالوه ب��ر این ۴دس��تگاه چ��اپ DURSTو روزامد
دنیا که در ایران بی نظیر اس��ت را سال گذشته از خارج
خریداری کرده ایم و هم اکنون نصب ان تکمیل ش��ده
که این دس��تگاه ها حجم ص��ادرات را افزایش خواهند
داد .فالح��ی به اجرای صد درصدی واحد پالت س��ازی
و پالستیک سازی اشاره کرد و افزود :واحد سنگ شکن
نیز اماده س��ازی و التره ش��دن خاک ۷0درصد انجام
ش��ده و یک دستگاه کالیبره کاشی و سرامیک نصب و
دو دس��تگاه دیگر خریداری شده و در حال حمل است
که این دستگاه ها در افزایش کیفیت کاشی و سرامیک
تاثیر بسزایی خواهند داشت .رییس هیات مدیره صنایع
کاش��ی و سرامیک فرزاد به پیشرفت ۶0درصدی واحد
ورق س��ازی و اتمام مطالعات ان اش��اره ک��رد و گفت:
مطالع��ات واحد کاغذس��ازی نی��ز به اتمام رس��یده و
راه ان��دازی این واحد در انتظار صدور جواز تاس��یس و
نیازمند ۱0هکتار زمین اس��ت که می تواند روزانه ۸0
تن کاغذ را تولید کند .فالحی از پیشرفت ۳0درصدی
واح��د رنگ دیجیتال کارخانه خبر داد و به فاز ۸تولید
س��رامیک های پرس�لان و گرانیتی با ابع��اد ۱در ۱/۶0
اشاره و تاکید کرد :گرفتن مجوز بهره برداری از ۳معدن
پس��وج ،زاج ،کالته پدران و دشت اسفدن ،خریداری و
بهره ب��رداری از ده ها کامیون س��نگین به منظور حمل
مواد معدنی ،تاس��یس و بهره برداری شرکت حمل ونقل
باربری فرامرز سیر کویر و یک واحد نمایندگی بیمه از
دیگر فعالیت های انجام ش��ده در کارخانه اس��ت .وی با
تاکید بر اینکه راه اندازی این واحدها در صورت حمایت
می تواند چندین هزار ش��غل ایجاد کند ،ادامه داد :برای
راه اندازی برخی از این واحدها از چندین شرکت تولید
کاشی و سرامیک در خارج کشور که جزو پیشرفته ترین
کارخانج��ات بوده اند بازدید داش��ته ام که در ابتدا برای
راه ان��دازی این واحدها س��رمایه گذاری ۲0میلیاردی
ش��ده که تا پایان به سرمایه گذاری ۴00میلیاردی نیاز
خواهد داشت.
خبر
عکس روز
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان یزد
شهرک صنعتی یزدمهر ظرفیت جدید سرمایه گذاری یزد
تخریب کامل کارخانه ارد در سرپل ذهاب
منبع :مشرق
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان
یزد گفت :شهرک صنعتی یزدمهر به عنوان یک
شهرک تازه ساخت از ظرفیت فراوانی برای جذب
سرمایه گذاران داخلی و خارجی برخوردار است.
به گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» از یزد،
سید مسعود عظیمی در بازدید از شهرک صنعتی
یزدمهر گفت :ش��هرک صنعتی یزدمهر در فاصله
۱۵کیلومتری مرکز اس��تان واقع شده و به دلیل
ش��رایط خاص جغرافیایی از مزایای باالی جذب
س��رمایه و س��اخت واحدهای صنعتی برخوردار
است.
وی اف��زود :این ش��هرک صنعتی با مس��احتی
اف��زون ب��ر ۶۹0هکتار در مس��یر ج��اده یزد-
بندرعباس قرار گرفته اس��ت و به دلیل ترانزیتی
بودن این جاده و نیز نزدیک بودن به بندر خشک
پیش��گامان و مس��یر ریلی از مزایا و ظرفیت های
باالیی ب��رای جذب س��رمایه های بخش تولید و
اشتغال برخوردار است.
عظیمی با اش��اره به اینکه امکانات زیرساختی
ای��ن ش��هرک صنعت��ی از قبی��ل اب ،ب��رق،
جدول گذاری و خیابان کش��ی تامین شده است،
اظهار ک��رد :با توجه به تازه س��اخت ب��ودن این
شهرک صنعتی تا کنون ۱۱قرارداد واگذاری در
این شهرک منعقد شده است.
وی با اش��اره به تکمیل شدن ظرفیت شهرک
صنعتی یزد گفت :ش��هرک صنعت��ی یزدمهر با
توجه به مزیت های خاص خود برای بس��یاری از
س��رمایه گذاران و قعاالن اقتصادی از جاذبه الزم
برخوردار است.
استقرار صنایع بزرگ
مهدی امیربیکی ،مدیر امور متقاضیان شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان یزد نی��ز در ادامه
این بازدی��د درباره موقعیت دقیق این ش��هرک
صنعتی گفت :شهرک صنعتی یزدمهر در فاصله
۱۵کیلومتری شهرس��تان یزد و ۲0کیلومتری
شهرس��تان مهریز و در جوار جاده ترانزیتی یزد-
کرمان -بندرعباس واقع ش��ده اس��ت .امیربیکی
افزود :نزدیکی به مرکز اس��تان موقعیت ویژه ای
را برای اس��تقرار س��رمایه گذاران در این شهرک
به وج��ود اورده اس��ت که می تواند اینده بس��یار
مناسبی را برای سرمایه گذاران یزدی فراهم اورد.
وی تصریح کرد :برای متقاضیان ساخت واحد
صنعتی در این شهرک مشوق های ویژه ای درنظر
گرفته ش��ده است که شرایط بس��یار مناسبی را
ب��رای هرگون��ه س��رمایه گذاری در رده های یک
تا ۳زیس��ت محیطی که ش��امل صنای��ع غذایی،
الکترونیک��ی ،فل��زی ،ش��یمیایی و صنایع بدون
االیندگی می شود را فراهم کرده است .مدیر امور
متقاضیان شرکت شهرک های صنعتی استان یزد
تاکید کرد :سایر صنایع بزرگ و در رده های ۴تا
۶ضوابط زیست محیطی در صورت موافقت اداره
کل محیط زیست استان می توانند در این شهرک
مستقر شوند.
امیربیکی با اش��اره به ش��رایط خ��اص درنظر
گرفته شده برای استقرار در این شهرک صنعتی
گف��ت :دریاف��ت فق��ط ۲0درص��د از کل مبلغ
واگذاری زمین به صورت نقد و بقیه در ۱۲قسط
۳ماهه ( ۳۶ماهه) از جمله ش��رایطی اس��ت که
امسال برای عالقه مندان به سرمایه گذاری درنظر
گرفته شده است.