روزنامه گسترش صنعت شماره 264
روزنامه گسترش صنعت شماره 264
سال بیست و نهم
http://telegram.me/sanatnewspaper
انتخاب مدیرعامل سایپا با روند قانونی
در بازدید رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران از شهرک صنعتی کاسپین مطرح شد
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
سرانجام در اخرین ساعات روز کاری سه شنبه با تایید هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا محسن قاسم جهرودی به سمت
مدیرعامل این گروه خودروسازی انتخاب شد .به گزارش «گسترش صنعت» قاسم جهرودی پیش از این به عنوان مدیرعامل
شرکت ریخته گری الومینیوم ایران خودرو ،قائم مقام شرکت ساپکو ،مدیرعامل شرکت یاتاقان بوش ایران و عضو هیات
مدیره شرکت رادیاتور ایران به نمایندگی از گروه سایپا در حوزه مدیریتی فعالیت داشته است .اما انچه این انتخاب
را پر از حاشیه کرده اشتباه رسانه ها در درج انتخاب مدیرعامل جدید گروه خودروسازی سایپا با حکم وزیر صنعت،
معدن و تجارت بود.
2
انکـارا به دنبال توسعه
روابط صنعتی با ایـران
پیاپی 2237
دوره جدید شماره 264
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
2اذر 1396
4ربیع االول 1439
23نوامبر 2017
در جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل سایپا مطرح شد
تکیه بر مدل های استراتژی توسعه در سایپا
4
عکس :گسترش صنعت
جلسه تودیع و معارفه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا
ب��ا حضور منصور معظمی معاون وزی��ر و رییس هیات عامل
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ،محسن صالحی نیا
مع��اون امور صنایع وزیر صنعت ،معدن و تجارت و جمعی از
مدیران ارشد گروه سایپا در این شرکت برگزار شد.
به گزارش سایپانیوز ،رییس هیات عامل سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران در این ایین با تاکید بر اینکه باید به
س��متی برویم که کیفیت و رضایت مردم را ب ه دست اوریم،
گفت :روند افزایش ش��اخص ها صعودی اس��ت اما به سرعت
بیش��تری نیاز دارد که وظیفه مدیرعام��ل جدید ایجاد این
سرعت است.
معظمی با اش��اره به اهمیت صنعت خ��ودرو گفت :دولت
در س��ایپا س��هام حداقلی دارد ام��ا به عن��وان یک صنعت
استراتژیک ،خودروسازی باید مورد حمایت دولت قرار گیرد
که دولت در این زمینه هر گونه همکاری دارد.
وی ب��ا بیان اینکه تصمیم هیات مدیره بر تغییر مدیرعامل
سایپا بوده است ،تصریح کرد :وزارت صنعت ،معدن و تجارت
در این زمینه دخالتی نداشته و عالقه مندی هم ندارد دخالت
کند .خوشحالیم کسی را مدیرعامل انتخاب کرده اند که رجاء
واثق دارم ایش��ان که در صنعت خودرو موی س��فید کرده،
راه پیش��رفت و توس��عه در سایپا را با س��رعت بیشتر ادامه
خواهند داد.
معظمی گفت :اصالح س��اختار در سایپا ضروری است و به
سمت چابک سازی بیشتر در سایپا باید پیش برویم که باعث
افزایش تولید و بهره وری و توسعه سایپا خواهد بود.
وی با اش��اره به رقیبان بالقوه س��ایپا در ب��ازار گفت :باید
استراتژی سایپا برای کسب سهم بازار افزایش یابد.
محسن قاسم جهرودی ،مدیرعامل جدید گروه خودروسازی
سایپا در این جلسه گفت :من کارمحور هستم و به طور قطع
از مدل های استراتژی توسعه ای استفاده خواهم کرد.
وی با اش��اره به حضور ۲۵س��اله خ��ود در صنعت خودرو
گفت :خودرو ،صنعت پرکاری اس��ت .در این صنعت بس��یار
س��خت کار و تالش کرده ام و توانس��ته ام تمامی ش��رایط را
تجربه کنم.
وی اف��زود :این صنعت ب��ه تمامی کارکن��ان فعال در ان
متعلق اس��ت و جای افتخار دارد که گروه س��ایپا با تولیدات
خ��ود تاکنون توانس��ته بس��یاری از مردم کش��ور را صاحب
خودرو کند .البته باید در این باره برنامه ریزی کنیم تا بتوانیم
در تمامی کالس های خودرویی ،محصولی برای تولید داشته
باشیم.
قاسم جهرودی تاکید کرد :مدل اصلی من براساس اعتماد
ب��ه تک تک کارکنان در س��ایپا اس��ت ،همچنین به ش��بکه
قطعه س��ازی کش��ور که همراه صنعت خودروس��ازی کشور
است ،اعتماد دارم.
وی افزود :س��ایپا دارای بهترین کارکنان از جهت تخصص
و دانش در صنعت خودرو اس��ت و به طور قطع این توانایی
به رش��د بیشتر در صنعت کمک می کند .عالوه بر این ،سایپا
ش��رکتی بس��یار چابک بوده و این ،از نکات بسیار مثبت ان
است.
قاس��م جهرودی گفت :توان تولید س��ایپا بس��یار بیشتر از
تولی��د فعلی ان اس��ت و در زمینه افزای��ش تیراژ و کیفی تر
کردن تولی��د محصول حرکت می کنی��م و اینده بهتری در
این بنگاه خواهیم داش��ت و می توانیم در این صنعت سرامد
باشیم.
پنجشنبه
خبر
2اذر 4 1396ربیع االول 23 1439نوامبر 2017شماره 264پیاپی 2237
خبر
خسارت ۵۴میلیارد تومانی
واحدهای صنعتی از زلزله
بنابر اعالم روابط عمومی سازمان صنعت ،معدن و تجارت
کرمانشاه براورد اولیه خسارت زلزله در شهرستان های این
استان نشان می دهد تاکنون ۵۴میلیارد تومان خسارت به
صنایع بزرگ و کوچک این شهرس��تان ها وارد شده که در
نتیجه ان ۲۳۰۰کارگر بیکار شده اند.
روابط عمومی س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت اس��تان
کرمانش��اه ب��ه ایلنا گفت :ب��راورد اولیه خس��ارت زلزله در
شهرس��تان های این استان نش��ان می دهد که تاکنون ۵۴
میلیارد تومان خس��ارت ب��ه صنایع ب��زرگ و کوچک این
شهرس��تان ها وارد ش��ده است .براس��اس گزارش اولیه این
خسارت ها مربوط به ماشین االت ،تجهیزات و ساختمان های
واحدهای صنعتی بوده است.
روابط عمومی سازمان صنعت ،معدن و تجارت کرمانشاه
در ب��اره اینکه درنتیجه خس��ارت وارد ش��ده چ��ه میزان از
فعالیت عادی واحدهای صنعتی اس��تان کرمانش��اه کاسته
ش��ده اس��ت ،اعالم کرد :هنوز امار تفکیک ش��ده ای درباره
خس��ارتی که زلزل ه بر واحدهای صنعتی وارد کرده نداریم
و درنتیجه نمی توان در این باره اظهار نظر کرد.
همچنین نعمت الـل��ه حقیقی ،رییس س��ازمان صنعت،
معدن و تجارت استان کرمانشاه در نشست کارگروه تسهیل
و رفع موانع تولید که در س��الن جلسات فرمانداری سرپل
ذه��اب در حال برگزاری اس��ت گف��ت ۷۷ :واحد صنعتی
زلزله زده خس��ارتی بین ۱۰تا ۱۰۰درصد دیده اند و ۸۰۰
نفر مستقیم و ۱۵۰۰نفر غیرمستقیم در واحدهای صنعتی
بیکار شده اند.
وی همچنین تاکید کرده اس��ت ک��ه ۳۰میلیارد تومان
برای بازس��ازی ابنی��ه و ۲۰میلیارد تومان برای بازس��ازی
تاسیسات واحدهای صنعتی اسیب دیده نیاز است.
اخرین بررسی های
دخل و خرج دولت
در حال��ی باید تا ۱۵روز دیگ��ر الیحه بودجه ۱۳۹۷در
بهارس��تان حرکت کرده و از س��ازمان برنام��ه و بودجه به
مجل��س برود که در فاصل��ه ۱۵روز مانده به زمان قانونی
هنوز بررس��ی های مربوط در هیات وزیران انجام نش��ده و
ارقام نهایی نیست.
به گزارش ایسنا ،براساس ایین نامه داخلی مجلس دولت
باید هر س��ال ت��ا ۱۵اذر الیحه بودجه را به عنوان س��ند
پیش بینی دخل و خرج یک ساله خود ارائه کند .بخشنامه
بودجه سال اینده در تاریخ ۵مهر از سوی رییس جمهوری
به س��ازمان برنامه و بودجه ابالغ ش��د و به دنبال ان ،این
س��ازمان بخش��نامه را همراه با ضوابط و ش��یوه نامه های
مربوط به دس��تگاه ها و س��ازمان هایی که از بودجه دولتی
اس��تفاده می کند ،ابالغ کرد تا پیش بینی مالی س��ال بعد
را انجام داده و س��ازمان بتواند براساس ان کلیات الیحه را
تدوین و جمع بندی کند .به تازگی بحث های زیادی درباره
ارقام کالن و اصلی مطرح ش��د ولی هنوز نتیجه مشخصی
از ان وجود ن��دارد و به ظاهر دولت به جمع بندی در این
زمینه نرسیده است.
این در ش��رایطی است که باید یکش��نبه هفته گذشته
الیح��ه در هیات وزیران مطرح و بررس��ی می ش��د ولی با
توج��ه به زلزله مناطق غربی کش��ور از دس��تور کار خارج
ش��د .در هفته جاری نیز یکشنبه تعطیل بود و به احتمال
برای هفته اینده الیحه بررس��ی خواهد شد مگر اینکه در
جلس��ه ای فوق العاده و پیش از این تاری��خ ،الیحه بودجه
پیشنهادی س��ازمان برنامه و بودجه مورد بحث در هیات
وزیران قرار گیرد.
دولت در بخش��نامه بودجه اعالم کرده بود که الیحه را
۱۲اذر به مجلس می برد ولی به ظاهر با توجه به تعطیلی
۱۵اذر ،زم��ان نهای��ی ۱۶اذر اع�لام ش��ده و در نهایت
دولت فق��ط ۱۶روز دیگر برای جمع بن��دی نهایی الیحه
و ام��ور مربوط به ان فرصت دارد .این در حالی اس��ت که
طبق اطالعات دریافت��ی درحال حاضر هنوز ارقام کالن و
اساسی الیحه بودجه از جمله نرخ هر بشکه نفت و دالر و
حتی افزای��ش حقوق کارکنان به عنوان پایه اصلی تعیین
هزینه های جاری در منابع عمومی دولت مش��خص نشده
است.
بر اساس اخرین گمانه زنی هایی که برای تعیین نرخ دالر
به عنوان مبنای تبدیل منابع ارزی به ریال وجود داش��ته،
قیمت ها ح��دود ۳۵۰۰تا ۳۷۵۰توم��ان مطرح بوده که
البت��ه درحال حاضر با توجه به افزایش ن��رخ دالر در بازار
ازاد و همچنین رش��د سریع در مرکز مبادالت ارزی که از
۳۵۲۰تومان هم گذشته ،بعید نیست نرخ دالر در بودجه
ارقامی متفاوت از این نرخ ها باش��د .نرخ هر بشکه نفت به
عن��وان یکی از منابع اصلی درام��د دولت ،بین ۵۰تا ۵۵
دالر پیش بینی ش��ده که البته با صادرات روزانه ۲میلیون
و ۴۲۰هزار بشکه در سال جاری و به احتمال سال اینده
با کمی افزایش قیمت همراه می شود.
براساس قانون تجارت،
انتخاب مدیرعامل از
وظایف و اختیارات
هیات مدیره هر شرکت
است و بر اساس نص
صریح ماده ۱۲۴الیحه
اصالح قانون تجارت،
بیشتر اعضای هیات
مدیره تصمیم به تغییر
مدیرعامل و انتخاب
مدیرعامل جدید
گرفتند
رییس هیات عامل ایدرو در گفت وگو با «گسترش صنعت» اعالم کرد
انتخاب مدیرعامل سایپا با روند قانونی
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
سرانجام در اخرین ساعات روز کاری سه شنبه با
تایید هیات مدیره گروه خودروسازی سایپا محسن
قاس��م جهرودی به س��مت مدیرعامل ای��ن گروه
خودروس��ازی انتخاب ش��د .به گزارش «گسترش
صنع��ت» قاس��م جهرودی پیش از ای��ن به عنوان
مدیرعام��ل ش��رکت ریخته گری الومینی��وم ایران
خودرو ،قائم مقام شرکت ساپکو ،مدیرعامل شرکت
یاتاق��ان بوش ای��ران و عضو هیات مدیره ش��رکت
رادیاتور ایران به نمایندگی از گروه سایپا در حوزه
مدیریتی فعالیت داشته است .اما انچه این انتخاب
را پر از حاشیه کرده اشتباه رسانه ها در درج انتخاب
مدیرعامل جدید گروه خودروس��ازی سایپا با حکم
وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت ب��ود .این در حالی
است که روند انتخاب رییس هیات عامل گروه های
خودروس��ازی هم��واره بر اس��اس تصمی��م هیات
مدیره بوده اس��ت .منصور معظمی ،رییس هیات
عامل س��ازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» در تش��ریح روند
انتخاب مدیران عامل ش��رکت های خودروس��ازی
گفت :براساس قانون تجارت ،انتخاب مدیرعامل از
وظایف و اختیارات هیات مدیره هر ش��رکت است
و بر اس��اس ن��ص صریح م��اده ۱۲۴الیحه اصالح
قانون تجارت ،بیش��تر اعضای هیات مدیره تصمیم
به تغیی��ر مدیرعامل و انتخ��اب مدیرعامل جدید
گرفتند .وی تاکی��د کرد :روندی که برای انتخاب
مدیرعامل گروه خودروس��ازی س��ایپا انجام شده
احداث یک واحد درمانی در روستای کوییک ازسوی سایپا
سرپرست س��ایپایدک ضمن اش��اره به لزوم
ارائه خدمات فوری و همه جانبه به زلزله دیدگان
گفت :براساس دستور مدیران ارشد گروه سایپا
ی��ک واح��د درمان��ی در منطق��ه کوییک که
محل بازدید رهب��ر معظم انقالب بوده ،احداث
می شود.
به گزارش س��ایپا نیوز؛ رضا تقی زاده با بیان
این مطلب افزود :در س��اعات ابتدایی وقوع این
حادثه ،ستاد بحران تشکیل و در این راستا ۱۸
دس��تگاه خودرو امدادی و ۴دستگاه جرثقیل
به مح��ل حادثه اعزام ش��د و ۸نمایندگی نیز
به صورت ویژه خدمات ارائه می دهند .عالوه بر
این در این س��تاد تصمیم گرفته شد یک واحد
درمانی در روس��تای کوییک ک��ه مورد بازدید
رهبر معظم انقالب قرار گرفت احداث شود.
وی یاداور ش��د :در س��اعات ابتدایی پس از
حادث��ه گروه ه��ای امدادی س��ایپا خودروهای
اسیب دیده را از زیر اوار خارج کرده و به محل
مناسب منتقل کردند تا فرایند ارائه خدمات به
مردم با س��رعت بیشتری انجام شود ،به طوری
که تاکنون ۴۳دستگاه خودرو از زیر اوار خارج
و ۲۸۸دستگاه خودرو نیز کارشناسی و تعیین
خسارت شده است.
تق��ی زاده افزود :گروه های امدادی س��ایپا در
راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود به
توزیع کمک های اهدایی کارکنان گروه س��ایپا
در قال��ب ۳تریل��ر بین زلزله زدگان روس��تای
کوییک اقدام کرده اند و تعدادی کانکس در این
مناطق مستقر ش��ده ،عالوه بر این کمک های
نقدی کارکنان نیز اماده ارسال است.
وی ی��اداور ش��د :خودروهای اس��یب دیده
بر اث��ر زلزله ب��دون وق��ت قبلی ب��ا فوریت و
ارائ��ه تس��هیالتی پذیرش و تعمیر می ش��وند.
خودروهایی که اسیب به انها با خسارت جانی
همراه بوده نیز با توجه به اعالم داوطلبانه شبکه
نمایندگی ها به صورت رایگان تعمیر می ش��وند
ضمن اینکه ۸۰درصد قطعات یدکی مورد نیاز
برای نمایندگی هایی که خدمات مربوط را ارائه
می دهند فوری ارسال شده و مابقی نیز تا پایان
هفته ارس��ال می ش��ود .گروه وی��ژه تعمیراتی،
پش��تیبانی فنی و صافکاری و نقاشی نیز برای
تقویت توانمندی ه��ای نمایندگی های منتخب
به محل اعزام ش��دند تا روند خدمت رس��انی با
سرعت بیشتری ادامه یابد.
تبدیل زیان هنگفت سایپا به سود ۶۸۰میلیارد تومانی
مهدی جمالی ،سکاندار پیشین گروه
خودروسازی سایپا در اخرین روز کاری
خود با صدور پیامی از همراهی کارکنان
سایپا تشکر و قدردانی کرد .در بخشی
از این پیام ام��ده؛ در خرداد ۹۴که با
هم کار را شروع کردیم ،سایپای عزیز با
مشکالت و س��ختی های فراوانی مواجه
بود .تمام ش��رکت های گروه مش��مول ماده ۱۴۱
قانون تج��ارت بودند .تولید در کمترین حد خود
انجام می شد .بدهی قطعه سازان به اندازه ای زیاد
ب��ود که منجر به توقف خطوط تولید ش��ده بود.
بدهی به بانک ها نیز همه خطوط اعتباری شرکت
را مس��دود کرده بود ،تا حدی که در خرداد ،۹۴
ش��رکت دیگر از پرداخت حقوق کارکنان س��ایپا
عاجز ش��ده بود .ان روزه��ا دو راه حل
پی��ش روی خ��ود داش��تیم؛ ی��ا باید
سایپا را ورشکس��ته اعالم می کردیم و
به ثم��ن بخس (به مبلغ بس��یار ناچیز
۳۰۰میلی��ارد توم��ان) می فروختیم یا
با هم کمر همت می بس��تیم و سایپا را
ب��ه روزهای اوج که شایس��ته کارکنان
و س��هامدارانش بود برمی گرداندیم .خوش��حالم
که تولید ان از ۳۰۰هزار دس��تگاه در س��ال به
۷۰۰هزار دس��تگاه در سال رسیده است و همه
ش��رکت های ان از زیان خارج ش��ده و س��وداور
ش��ده اند و زیان ۴هزار میلیارد تومانی سال ۹۴
را توانستیم به سود ۶۸۰میلیارد تومانی در سال
۹۵تبدیل کنیم.
براس��اس نص صریح قانون ب��وده و وزارت صنعت،
معدن و تجارت و همچنین س��ازمان گس��ترش و
نوسازی صنایع ایران نقشی در این میان نداشته اند.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت با بیان
اینکه ایدرو یکی از س��هامداران گروه خودروسازی
سایپاس��ت اما در انتخاب مدیرعامل جدید س��ایپا
هیچ نقشی نداشته ،تصریح کرد :گروه خودروسازی
س��ایپا گروه بزرگی اس��ت و تولیدات قابل توجهی
دارد و ش��رکتی اس��ت که از نظر س��رمایه انسانی
شرکت قوی به شمار می رود.
معظمی ادامه داد :امیدوار هس��تیم در مدیریت
جدید ش��اهد موفقیت های خوبی باش��یم .به طور
قطع همکاران ما در گروه خودروس��ازی س��ایپا با
مهندس جهرودی همکاری خواهند کرد تا بتوانند
رضایت مش��تریان که مردم هس��تند را بیش��تر به
دست بیاورند که این امر مورد تاکید وزیر صنعت،
معدن و تجارت است.
ریی��س هیات عام��ل ایدرو تاکید ک��رد :انتخاب
مدیرعام��ل از س��وی هیات مدیره ب��وده و رییس
هیات مدی��ره حکم مدیرعامل جدید را امضا کرده
است.
وی گف��ت :ضمن احت��رام به تصمی��م گرفته از
زحم��ات جمالی تش��کر کرده و ب��رای جهرودی،
مدیرعامل گروه خودروسازی که از مدیران شایسته
و باتجربه و برامده از صنعت خودرو هستند ارزوی
موفقی��ت می کنم و امیدوارم در دوران مس��ئولیت
ش��اهد توسعه بیشتر و موفقیت همراه با توسعه در
گروه س��ایپا با حمایت های ای��درو و وزیر صنعت،
مع��دن و تج��ارت و همچنین همی��اری کارکنان
متعهد سایپا باشیم.
بهره برداری از سالن های جدید بازرسی ایران خودرو
بهب��ود وضعیت بازرس��ی قبل از تحوی��ل خودرو،
ارتقای سطح رضایتمندی مشتریان ،اطمینان بیشتر
از بهبود کیفیت خودروهای نهایی ش��ده ،سالن های
جدید بازرس��ی قب��ل از تحوی��ل و کارواش مکانیزه
س��الن PDIایران خودرو با حضورهاش��م یکه زارع،
مدیرعامل و مدیران ارشد این گروه صنعتی گشایش
یافت و مورد بهره برداری قرار گرفت .
به گزارش ایکوپرس ،پروژه بازنگری و ارتقای سطح
بازرسی محصول قبل از تحویل ،در راستای باال بردن
رضایت مش��تریان از کیفیت محصوالت ایران خودرو
اجرا شده است.
بنا بر این گزارش ،کل فرایند طراحی این پروژه از
سوی معاونت مهندسی ایران خودرو و فرایند تامین،
نصب ،راه اندازی و عملیات ساخت ان نیز به کوشش
ش��رکت های تام ایران خودرو و ایس��یکو انجام شده
اس��ت .این پروژه که از اسفند سال گذشته اغاز شد،
از شروع تا پایان ۸ ،ماه به طول انجامید.
این گزارش می افزاید :کنترل و بازرسی محصوالت
از نظ��ر عملک��ردی و ظاه��ری ،قب��ل از تحویل به
مش��تری یکی از اهداف مهم این پروژه تعریف شده
بود .به همین منظور ،سالن جدید کنترل و بازرسی
زیر خودرو ،طراحی و ساخته شد .در این سالن تمام
قطعات و عملکردهای زیر خودرو مورد بازرسی قرار
می گیرد.
گفتن��ی اس��ت ،پی��ش از ای��ن ،مراح��ل کنترل،
در فراین��د تولی��د و تس��ت های دینامیک��ی جاده
انجام می ش��د .عالوه ب��ر این ،دو دس��تگاه کارواش
فول اتوماتیک از نوع نشان تجاری واش تک از بهترین
نشان های تجاری المانی خریداری و نصب و به طور
تقریبی ساعتی ۱۵۰دستگاه خودرو در این کارواش
شست وشو و با خش��ک کن اتوماتیک خشک خواهد
شد که به بازرسی ظاهر و مشاهده ایرادهای ظاهری
خودرو کمک شایانی خواهد کرد.
یکی دیگ��ر از موارد مهم این پروژه ،امکان ردیابی
کامل خودروها به تفکیک INو اپراتور با یک سامانه
مکانیزه اس��ت .چنانچه خودرویی ایراد عملکردی یا
ظاهری داش��ته باشد ،با چک فهرس��ت ایرادها وارد
س��الن تعمیرات تحویل خواهد شد و تعمیرات الزم
روی خودرو انجام می ش��ود و دوباره سیکل PDIرا
طی می کن��د و بعد از دریافت تایی��د نهایی تحویل
مشتری می شود.
انتظار هست بهره برداری از این پروژه تاثیر بسزایی
در رضایت مش��تریان هنگام دریافت خودرو داش��ته
باشد.
ایمنی در کارگاه ها سرمایه گذاری است نه هزینه
مدی��رکل بازرس��ی کار وزارت تع��اون ،کار و رف��اه
اجتماعی با اش��اره به بازگشت سرمایه ۵۰۰درصدی
س��رمایه گذاری در ح��وزه ایمن��ی ب��رای کارفرما بر
لزوم تغیی��ر رویکرد این موضوع در بخش��ی از حوزه
کارفرمایی تاکید کرد .به گزارش ایلنا ،علی مظفری،
مدیرکل بازرسی کار وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی
در همایش مس��ئوالن ایمنی در استان همدان گفت:
براس��اس مواد ۸۵و ۹۱قانون کار ،نظارت مستمر بر
الزامات ایمن��ی کار در کارگاه با کارفرماس��ت .دبیر
ش��ورای عالی حفاظت فن��ی وزارت تعاون ،کار و رفاه
اجتماعی افزود :مس��ئوالن ایمنی بای��د تالش کنند
کارفرما را توجیه کنند که ایمنی سرمایه گذاری است
نه هزینه و این موضوع از طریق مطالعه علمی سازمان
بین المللی کار نیز به اثبات رسیده است .وی با اشاره
به بازگشت س��رمایه ۵۰۰درصدی سرمایه گذاری در
حوزه ایمنی برای کارفرم��ا از لزوم تغییر رویکرد این
موضوع در بخشی از حوزه کارفرمایی گفت و با اشاره
به س��اختار و جایگاه معاونت روابط کار وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماعی در حوزه ایمن��ی کار بر نظارت
عالی بازرس��ان کار بر کارگاه ها و اعمال موارد قانونی
تاکی��د کرد و اف��زود :نقش تش��کل های تخصصی در
ارتقای ایمنی کار در کارگاه ها بسیار مهم است و باید
از این ظرفیت اس��تفاده کرد .مدیرکل بازرس��ی کار
وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی یاداورشد :مطالعات
جهانی نشان می دهد در کارگاه هایی که از تشکل های
تخصصی در ارتقای ایمنی کار به نحو موثری استفاده
ش��ده امار حوادث ناش��ی از کار به طرز چشمگیری
کاهش پیدا می کند.
پنجشنبه
صنعت خودرو
2اذر 4 1396ربیع االول 23 1439نوامبر 2017شماره 264پیاپی 2237
یادداشت
بایدهای جذب سرمایههای
خصوصی در صنعت
خرید خودرو وارداتی
به این معنی نیست که
قطعه ساز ایرانی کیفیت
خودرو داخلی را قبول
ندارد.
خوراک ،پوشاک و مسکن
جزو مایحتاج ضروری هر
خانواده ای است که خودرو
پس از ان در رتبه چهارم
قرار داشته و برای تهیه
ان مبلغی در نظر می گیرد
در گفت وگو با بعضی قطعه سازان صاحب خودروهای وارداتی مطرح شد
ضعف تولید کنندگان داخلی در ساخت کاالهای لوکس
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یکی از مسائلی که از س��وی مدیران باالدستی
و تولیدکنن��دگان به طور دائم یاداوری می ش��ود
اس��تفاده از کاالی داخلی اس��ت .ه��ر صنعتگری
انتظار دارد مردم جامع��ه اش از کاالی تولیدی او
استفاده کند تا تولید ادامه حیات داشته باشد اما
یکی از نکاتی که مهم اس��ت و زیاد دیده می شود
استفاده از کاالی خارجی از سوی همان صنعتگر
است.
فعاالن صنع��ت خودرو از لوازم منزل با نش��ان
خارج��ی اس��تفاده می کنن��د و تولیدکننده لوازم
خانگ��ی از خودروهای وارداتی و ....در این گزارش
«گسترش صنعت» س��راغ دو فعال صنعت قطعه
رف��ت که از خودروهای واردات��ی برای تردد خود
اس��تفاده می کنند .هر یک دالیل��ی برای این امر
یاداور شدند که می خوانید.
خرید خودرو خارجی برای تنوع
به��رام طیبی ،یک��ی از فعاالن صنع��ت قطعه و
صاحب یکی از مدل های نش��ان کیا درباره اینکه
چرا به عنوان یک قطعه ساز از خودروهای داخلی
استفاده نمی کند ،گفت :پیش تر انواع خودروهای
داخل��ی را داش��تم و معتقدم پرش��یا ،پژو ۲۰۶و
تیبا از خودروهای مناس��ب داخلی هستند ضمن
انکه از مدل های مختلف داخلی اس��تفاده کرده ام
(سال ها پرشیا داشتم) اما نزدیک به ۲سال است
که برای تنوع یک مدل وارداتی خریدم.
وی اف��زود :البت��ه به دلیل غلط ان��داز بودن این
خودروها به مشکالتی از نوع زورگیری برخورده ام.
وی درب��اره خدمات پس از ف��روش خودروهای
واردات��ی گفت :مش��کلی درباره خدم��ات پس از
فروش انه��ا وجود ن��دارد و حدود ی��ک میلیون
کیلومتر نیز گارانتی دارد.
ارتب�اط س�طح درام�د ب�ا خری�د
محصوالت
یک��ی دیگ��ر از تولیدکنندگان ای��ن صنعت که
نخواس��ت نام او در گزارش گفته شود درباره این
مس��ئله گفت :هر فرد برای ه��ر کاری بودجه ای
درنظر می گی��رد و بنابر ان بودجه نیز خرید دارد
به طورنمون��ه یک کارخانه دار ب��رای خرید خودرو
بودجه ۲۰۰میلیون تومانی درنظر می گیرد.
وی اف��زود :در خان��واده ۴خ��ودرو داریم که ۲
دستگاه داخلی و ۲خودرو دیگر وارداتی (خودم و
خانم) است؛ خودروهایی برای تردد درون شهری و
خودروهایی برای مس��افرت و رفت و امدهای بین
شهری است .همچنین گفتنی است خانواده ای که
۳میلیارد تومان برای خرید منزل درنظر می گیرد
به طورقط��ع مس��کن مهر در مرکز ش��هر نخواهد
خرید.
او ادام��ه داد :البت��ه این یک واقعیت اس��ت که
عام��ه مردم بودجه مح��دود دارند اما کس��ی که
سلیقه ها و رونق بازار
س��طح مش��خصی از درام��د دارد بر اس��اس ان
ای��ن فعال صنع��ت قطعه گفت :اف��راد مختلف
ب��رای خرید وس��ایل موردنیاز خ��ود برنامه ریزی
س��لیقه های متفاوتی دارند برای نمونه می شناسم
می کند.
فردی که در خانه ای ۶۰متری پایین شهر زندگی
او گفت :کس��ی ک��ه ۵۰۰میلی��ون تومان برای
می کند ام��ا خ��ودرو ۲۰۰میلیون تومانی س��وار
خودرو ش��خصی درنظر می گیرد طبیعی است بنز
می شود.
بخرد ،درنتیجه چنین امری بس��تگی
به هرحال این فرد بر اس��اس سلیقه
به بودجه هر خانوار دارد.
خود چنین بودجه ای را برای خودرو
این س��ازنده به یک��ی از مدل های
ش��خصی خ��ود درنظ��ر می گیرد که
خودرویی خود اش��اره ک��رد و گفت:
نمی توان بر ان خرده گرفت.
مدتی ماکس��یما داشتم که در داخل
وی ب��ه یک��ی دیگ��ر از مدل های
تولید می شد و با بودجه ۱۳۰میلیون
خودرویی خود اش��اره ک��رد و گفت:
تومان��ی که ب��رای خودرو ش��خصی
بهرام طیبی
امروز ب��رای رفتن به کارخانه از ۴۰۷
تعریف کرده بودم همخوانی داش��ت
استفاده می کنم.
درنتیج��ه از ای��ن مدل ب��رای تردد
معتقدم پرشیا،
ای��ن خ��ودرو زمانی ازس��وی گروه
استفاده می کردم.
پژو ۲۰۶و تیبا از
صنعتی ایران خودرو ب��رای بازاریابی
وی که دارای چند کارخانه تولیدی خودروهای مناسب
است به محدودیت قیمتی خودروهای داخلی هستند ضمن وارد ش��د اما با اغاز تحریم ها به جای
انکه از مدل های
بدهی به قطعه سازان پرداخت شد.
داخلی اش��اره کرد و گفت :فردی که
۱۵۰میلی��ون تومان هزین��ه خودرو مختلف داخلی استفاده
این درحالی است که نرخ این مدل
ش��خصی می کند چنین خودرویی را کرده ام (سال ها پرشیا در ب��ازار ۴۲میلی��ون توم��ان بود اما
در سبد تولیدی خودروسازان داخلی داشتم) اما نزدیک به ۴۷میلیون تومان با قطعه ساز حساب
پیدا نمی کند پس ناگزیر است خودرو ۲سال است که برای شد.
تنوع یک مدل وارداتی
او تاکید ک��رد :اگ��ر روزی خودرو
وارداتی بخرد.
خریدم
۲۰۰میلیون تومانی در کش��ور تولید
وی ادامه داد :امروز باالترین خودرو
ش��ود به طورقطع نخستین فردی که
تولید داخلی سوزوکی ویتارا با قیمت
حدود ۱۴۰میلیون تومان است.
ب��ه طور قط��ع اگر بودجه در نظ��ر گرفته بنده
برای یک خ��ودرو ۱۳۰میلیون توم��ان بود ویتارا
خری��داری می ک��ردم .به همان دلیل��ی که وقتی
۱۰۰هزار تومان بودجه برای خودرو کنار گذاشتم
سراتو س��ایپا یا با مبلغ ۵۰میلیون تومان به جای
خودرو چینی ،پرشیا خریداری می کردم.
او تاکید کرد :خرید خودرو وارداتی به این معنی
نیس��ت که قطعه ساز ایرانی کیفیت خودرو داخلی
را قبول ندارد.
خوراک ،پوشاک و مسکن جزو مایحتاج ضروری
هر خانواده ای است که خودرو پس از ان در رتبه
چهارم قرار داش��ته و برای تهیه ان مبلغی در نظر
می گیرد.
ان را خریداری کند من هستم زیرا بودجه درنظر
گرفته ش��ده من برای خودرو شخصی (با توجه به
گزینه ها و امکاناتش) این مبلغ اس��ت .امروز جای
خودروهای باالتر از ۱۰۰میلیون تومان در س��بد
محصوالت خودروسازان خالی است.
اگر به اندازه خودروهای وارداتی در داخل تولید
خودروهای لوکس داش��ته باش��یم ضمن ذخیره
ارزی سلیقه های مختلف تامین می شود.
زمانی پارس خودرو مشهور به تولید خودروهای
لوکس مانند ماکسیما ،پاترول و ...بود اما این روند
ادامه نیافت.
او ادام��ه داد :امروز تمام ایراد بازار کاالی بادوام
کشور در بخش های مختلف لوازم خانگی ،خودرو،
مس��کن و ...این امر اس��ت بنابراین اگر براس��اس
بودجه درنظر گرفته ش��ده محصول داخلی وجود
داش��ته باش��د بدون تردی��د کاالی داخلی تهیه
می کنم.
این س��ازنده قطع��ات خ��ودرو در پایان گفت:
زمان��ی ک��ه زانتی��ا وارد ب��ازار خودرو ش��د جزو
نخستین افرادی بودم که ان را خریدم درحالی که
مش��ابه ان خودروهای وارداتی با همان نرخ وجود
داش��ت .البته پراید و سمند از خودروهایی بود که
پیش تر داشتم.
سخن اخر
حس��ن س��بحانی ،عضو هیات علمی دانش��گاه
اقتصاد معتقد است نمی توانیم نوع کاالی مصرفی
م��ردم را تعیین کنیم زی��را درامد اف��راد به انها
می گوی��د چه محصولی با چ��ه کیفیتی خریداری
و مصرف کنند.
از س��وی دیگر نمی توان تاثیر کیفیت را نادیده
گرف��ت .اف��راد در زندگی به دنب��ال فراهم کردن
امکانات بهتر برای زندگی شخصی خود هستند.
تنها تاکید بر اینکه کاالی بومی و ملی استفاده
کنی��د کافی نیس��ت و باید این نصیح��ت دارای
پش��توانه خواسته های مصرف کننده داخل باشد و
نیاز و س��لیقه ها را تامین کند درنتیجه کسی که
سطح درامد باالیی دارد به دنبال این است که ان
را ب��رای رفاه خود هزینه کند و به طورقطع بودجه
خود را برای امری هزینه می کند که بپسندد.
قیمت انواع کامیون و کامیونت ها
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
کامیون ایویکو-یورو کارگو
258/000/000
244/000/000
کامیونت هیوندای 6تن
118/150/000
119/000/000
273/220/000
272/000/000
کامیونت ارنا
98/300/000
......
کامیون کشنده فاو جی - 6جفت محور
263/200/900
253/000/000
ایسوز 5تن بدون کاربری
کشنده کاوه -تک محور کی تی 420
کشنده ایویکو-استرالیس
کامیون ایسوزو 18تن
کامیون کشنده فاو جی -6تک محور
کامیون کشنده اسکانیا -جی 400
461/000/000
253/200/000
109/000/000
260/000/000
256/000/000
کامیونت ایسوز کمپرسی ( 6تن اتاق جدید)
127/000/000
126/000/000
253/000/000
245/000/000
کامیونت الوند 6تن
86/000/000
86/000/000
213/000/000
210/000/000
کامیونت 5.2امیکو -ای ام 6
473/000/000
480/000/000
فرتون 6.5تن
410/000/000
فرتون 8.5تن
460/000/000
کشنده کاوه -جفت محور کی تی 420
کشنده فوتون
263/000/000
اریا کمپرسی 1924ال کی
کامیون کشنده ولوو اف اچ 460
کامیون کشنده ولوو اف اچ 500
کامیون دانگ فنگ ار 270تک محور باری 4*2
کشنده داف 105ایکس اف
242/000/000
کامیونت جک 5.6تن
78/800/000
......
106/000/000
265/500/000
کشنده دنیز
436/000/000
کامیونت هیوندای 8تن
126/350/000
126/500/000
418/000/000
186/200/000
430/000/000
460/000/000
261/000/000
265/000/000
490/000/000
185/000/000
کامیونت ایسوز ( 6تن اتاق جدید)
کامیونت ایسوز ( 8.4تن اتاق جدید)
کامیونت الوند 8تن
کامیونت کاویان K 1052
فرتون 6.5تن .خوابدار
122/650/000
130/350/000
......
......
78/540/000
122/000/000
128/000/000
100/000/000
75/000/000
78/540/000
100/400/000
101/000/000
101/600/000
105/000/000
102/000/000
103/000/000
بخ��ش خصوص��ی یک��ی
از بهتری��ن گزینه ه��ا ب��رای
س��رمایه گذاری در صنع��ت
اس��ت منوط ب��ه اینکه دولت
حمایت ه��ای الزم را داش��ته
باش��د .هم��ه ج��ا دولتها از
بخ��ش خصوص��ی حمای��ت
محسن رزمخواه
می کنند تا بخ��ش خصوصی
فعال صنعت قطعه
برای سرمایه گذاری در صنعت
و تجارت تشویق شود.
ی
در کشور که بیش از ۸۰درصد اقتصاد دولتی و شبهدولت
اس��ت جای رش��دی برای بخش خصوصی باق��ی نمیماند.
اگر دولت بخواهد رش��د س��ریع اقتصادی داشته باشیم باید
حمایته��ای وی��ژه از بخش خصوصی کن��د و انگیزه الزم را
به وجود اورد .باید توجه داش��ته باش��یم س��رمایه گذار بخش
خصوصی جایی س��رمایه گذاری می کند که به سود معقول و
مورد انتظار خود برسد .در شرایط فعلی سرمایه گذاری به ویژه
در بخ��ش صنعت به دلیل نبود پش��توانه ها توجیه اقتصادی
ندارد .برای تشویق بخش خصوصی مشوقهای بسیاری مانند
اصالح قوانین کسب وکار ،معافیتهای مالی و وامهایی با نرخ
به��ره پایین ک��ه میتواند انگیزه کافی ایجاد کند در دس��ت
دولت است .این مسائل را باید در کنار مولفه هایی مانند تورم،
نوس��انات نرخ ارز ،درصد تعرفه ها و ...دید و ش��رایط را برای
تولید فراهم کرد .گفتنی اس��ت ب��دون حمایتهای دولتی
صنعت رشد نمیکند و افراد ترجیح میدهند سرمایه خود را
در بانک ها بدون مشکالت پرداخت مالیات و ...بگذارند و سود
ان را دریافت کنند یا وارد روش های غیرمولد اقتصادی شوند
که کشور در راستای ان بسیار متضرر می شود.
خبر
احتمال اجرایی شدن قرارداد
«فیات» از سال اینده
نزدیک به ۲س��ال پیش بود که نام خودروس��ازی فیات به
عنوان یکی از شرکای خارجی ایران خودرو مطرح شد .اکنون
درحالی که بسیاری گمان می کنند گزینه فیات منتفی شده،
رییس اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا از ادامه این مذاکرات خبر
می دهد.
ب��ه گزارش خودروکار ،ق��رارداد اولیه ای��ران و ایتالیا برای
همکاری مشترک و سرمایه گذاری این دو کشور در بهار سال
گذشته نهایی شد اما هنوز خبری از اجرای ان وجود ندارد.
ایتالیا به عنوان قدیمی ترین شریک تجاری ایران و از جمله
نخستین هیات های اقتصادی است که پس از برجام ،صنعت
ای��ران را تنها نگذاش��ت و به همراه هی��ات اقتصادی خود به
ایران امد ت��ا با انعقاد قراردادهای صنعت��ی و تجاری گرهی
از تحریم ه��ای ایران باز کند .در به��ار ۹۵نمایندگان ایتالیا
در جریان سفرش��ان به ایران درباره هم��کاری فیات با گروه
صنعتی ایران خودرو و ایجاد ش��رکت مس��تقلی با سهام این
خودروس��از مذاکراتی داش��تند .در جری��ان مذاکرات مطرح
ش��د ای��ران بازار فروش کاال نیس��ت بلکه در ش��رایط جدید
اقتصادی ،دنبال س��رمایه گذاری ها و همکاری های مش��ترک
هس��تند ازاین رو به اشتغال و جذب منابع خارجی نیاز است.
با این ح��ال رییس اتاق بازرگانی ای��ران و ایتالیا عنوان کرد
که ایتالیایی ها در بس��یاری صنای��ع و حوزه های اقتصادی در
ای��ران س��رمایه گذاری خواهند کرد چون هم��واره به عنوان
ش��ریک تجاری ایران در اروپا در کنار ای��ران بوده اند .اکنون
که قراردادهای خودرویی ایران با س��ایر شرکت های خارجی
همچون رنو ،پژو و س��یتروئن در حال پیگیری است و برخی
از این قراردادها ب��ه مرحله اجرایی درامده چرا هنوز قرارداد
ایران و ایتالیا با س��ابقه همکاری این دو کش��ور به سرانجام
نرسیده است؟
در همین زمینه ،احمد پورفالح ،رییس اتاق بازرگانی ایران
و ایتالیا با اشاره به عالقه مند بودن هر دو طرف قرارداد نسبت
به اج��رای این قرارداد گفت :گرچه ه��ر دو طرف قرارداد بر
اجرای هرچه سریع تر ان تاکید دارند اما درحال حاضر قرارداد
ایران و فیات در انتظار تصمیم هاست .این کشور می تواند در
بخ��ش اقتصادی ایران را به خوبی یاری کند و در ش��رایطی
رقیب تجاری برای پژو و فولکس واگن باشد.
او با اش��اره به اینکه نس��بت به اجرای این قرارداد در سال
۲۰۱۸( ۱۳۹۷م) امیدوار اس��ت ،اظهار کرد :ایتالیا به عنوان
ش��ریک تجاری قدیمی با ای��ران می تواند در همه زمینه های
اقتصادی ،ایران را همراهی کند ،ازاین رو بهتر اس��ت در تمام
زمینه های اقتصادی تبادالتی بین این دو کش��ور انجام شود
و به خودرو محدود نش��ود .به گفت��ه پورفالح ،درحال حاضر
مش��کالتی بر سر راه ایران و فیات قرار دارد که این مشکالت
ارتباط��ی ب��ه دو طرف ق��رارداد ن��دارد بلکه ب��رای رفع این
مشکالت به زمان نیاز است.
رییس اتاق بازرگانی ای��ران و ایتالیا افزود :باید منتظر بود
ت��ا پس از برجام ،دنیا به حقانیت ای��ران پی ببرد تا این گونه
قراردادها که در صف اجرا هستند به زودی اجرایی شوند.
پورفالح در پاسخ به این پرسش که پیش بینی برای اجرای
این قرارداد چه زمانی خواهد ب��ود ،گفت :پیش بینی ها برای
عملیاتی ش��دن این قرارداد برای پس از سال ۲۰۱۷( ۹۶م)
خواهد بود اما به دلیل عالقه دو طرف مبنی بر اجرای قرارداد
در س��رمایه گذاری مشترک به نظر می رس��د این قرارداد در
سال ۲۰۱۸( ۹۷م) به سرانجام برسد.
خبر
کارتون روز
حمایت از قانون کار
یک ضرورت است
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 264پیاپی 2237
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
2اذر 1396
4ربیع االول 1439
23نوامبر 2017
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
»
قائم مقام مدیرمسئول :مسعود دهشور
سردبیر :مجتبی اعتماد مقدم
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
رییس کانون هماهنگی ش��وراهای اس�لامی کار اس��تان اذربایجان
ش��رقی قان��ون کار را تنها ملجا کارگران عنوان کرد .چنگیز قاس��می
تو گ��و با ایلنا حمای��ت از قانون کار را یک ضرورت دانس��ت و
در گف
گفت :اجرای این قانون حداقلی هم یک شکل ندارد .وی با بیان اینکه
قانون کار جمهوری اسالمی ایران ظرفیت های خوبی دارد ،افزود :مفاد
این قانون به درس��تی اجرا نمی ش��ود و ما شاهد هس��تیم در پاره ای
از مواد قانونی تفاوت های اش��کاری در اجرا وج��ود دارد که رویه های
مختل��ف پرداخت حق اوالد نمونه ای از ان اس��ت .قاس��می همچنین
مشکالت صندوق بیمه اینده ساز را یاداور شد و گفت :در شرایطی که
در کش��ور باید یک رویه قانونی حاکم باش��د شاهد هستیم که در یک
کارگاه واحد کارگران عضو صندوق اینده ساز با کارگران عضو سازمان
تامی��ن اجتماعی از قوانی��ن متفاونی پیروی می کنن��د .رییس کانون
هماهنگی ش��وراهای اسالمی کار اس��تان اذربایجان شرقی همچنین
مش��کالت واحده��ای تولیدی بحرانی اس��تان از جمله ماش��ین االت
صنعتی تراکتورسازی و گسترش توس��عه صنعت اذربایجان را یاداور
ش��د و گفت :هم اکنون شاهد هس��تیم در برخی از واحدهای بحرانی
اس��تان بیش از یک سال اس��ت که کارگران حقوقی دریافت نکرده اند
و مس��ئوالن باید با تشکیل فوری جلسه ها ،مش��کالت این واحدهای
تولیدی را برطرف کنند.
وی با یاداوری علل تحقق نیافتن مطالبات کارگران گفت تا زمانی
ک��ه نمایندگانی از جنس خود کارگران در مراکز تصمیم گیری حضور
نیابند به رفع مشکالت نیز نباید امید داشت.
کارگردان فیلم کوتاه به تماشاگر -ما درامدی که نداریم،تو هم که همیشه خوابی!
درامد و تماشاگر؛ مطالبه اصلی فیلم کوتاه سازان
طرح :هادی اشرفی« ،گسترش صنعت»
در بازدید رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران از شهرک صنعتی کاسپین مطرح شد
خبر
انکارا به دنبال توسعه روابط صنعتی با ایران
یزد ،توان صادراتی کاشی
و سرامیک را ارتقا می دهد
همایش مدیران فنی و تولید کارخانجات کاشی و سرامیک ایران
با حضور اس��داهلل امیری ،مدیرکل صنایع معدنی غیرفلزی وزارت
صنعت ،معدن و تجارت در یزد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» در یزد ،رییس سازمان
صنعت ،معدن و تجارت اس��تان یزد در ای��ن همایش اظهار کرد:
امارهای جهانی روند گس��ترش تولید کاشی و سرامیک را در دنیا
نشان می دهد و ایران به عنوان ششمین کشور تولیدکننده کاشی
و سرامیک دنیا است.
محمدرض��ا علمداریزدی گف��ت 125 :واحد تولیدی کاش��ی و
س��رامیک با ظرفیت 550میلیون مترمربع و اشتغال 43هزار نفر
در کشور فعال است.
رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت یزد گفت :با طرح های
صنعتی جدید کاشی و سرامیک در یزد می توانیم تا ۲پله جایگاه
ایران را در دنیا ارتقا دهیم.
علمداریزدی افزود :اس��تان یزد با 300میلی��ون مترمربع تولید
کاشی و سرامیک نهمین تولیدکننده در جهان است.
رییس سازمان صنعت ،معدن و تجارت یزد اعالم کرد :هم اکنون
67واحد تولیدی کاش��ی و س��رامیک در اس��تان ی��زد با ظرفیت
17هزار ش��غل فعال اس��ت و 50درصد تولید کاش��ی و سرامیک
کشور را دراختیار دارد.
علمداری��زدی درباره میزان صادرات این محصول گفت :اس��تان
یزد با صادرات بیش از 200میلیون دالر به 40کش��ور دنیا س��ال
گذش��ته 18درصد رش��د صادراتی را از نظر ارزشی و وزنی تجربه
کرده اس��ت و همچنان می توانیم س��هم صادرات اس��تان و کشور
را باال ببریم.
ریی��س س��ازمان صنعت ،مع��دن و تجارت یزد درب��اره کاهش
تقاض��ای بازار داخل گفت :دو رویک��رد بلندمدت و کوتاه مدت را
در اس��تان یزد در پیش گرفتیم و ان هم حل مش��کل نقدینگی با
هم��کاری بانک ها ،تامین اجتماعی و ش��رکت اب و برق همچنین
ایجاد بازار جدید صادراتی است که مشاورانی در این زمینه مامور
کردیم.
علمداریزدی گفت :باید دانش جدید را در صنعت استان و کشور
وارد کنیم و دانش��گاه یزد به عنوان دانش��گاه مادر در استان باید
پایان نامه ها را به سمت پیشرفت صنعت هدایت کند.
قزوین مستعد جذب سرمایه گذار خارجی
گروه صنعت
s.industrial@sanatnewspaper.com
رای��زن بازرگان��ی س��فارت ترکی��ه در ای��ران ب��ه
هم��راه مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی
استان از ش��هرک صنعتی کاس��پین بازدید کرد و با
توانمندی های ۴واحد تولیدی و طرح صنعتی شرکت
اکول لجستیک ترکیه مستقر در این مکان اشنا شد.
ی��ک ه��زار و 327واح��د تولی��دی و صنعتی در
ش��هرک ها و نواحی صنعتی اس��تان قزوین مس��تقر
ش��ده اند ک��ه از ای��ن تع��داد 842واح��د تولیدی با
س��رمایه گذاری 22هزار میلیارد ریال به بهره برداری
رسیده که در انها 25هزار نفر مشغول به کار هستند.
ظرفی��ت مناس��ب ب��رای افزای��ش همکاری ه��ای
اقتص��ادی و تج��اری می��ان صنعتگ��ران و بازرگانان
قزوینی با کش��ور وج��ود دارد در حال حاضر 2واحد
تولیدی و 2طرح صنعتی با مشارکت سرمایه گذاران
ترکیه ای در ش��هرک صنعتی کاسپین مستقر است.
ضمن انکه 17س��رمایه گذار خارجی از کش��ورهای
کره جنوبی ،لهستان ،ایتالیا ،کانادا ،المان ،هندوستان،
ترکیه ،فرانسه ،پاکستان و اردن در شهرک ها و نواحی
صنعتی استان قزوین فعال هستند.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان
قزوین ،چنگیز گورس��ل در حاشیه بازدید از شهرک
صنعت��ی کاس��پین اظهار امی��دواری کرد ب��ا معرفی
توانمندی ه��ای اقتص��ادی قزوی��ن ،س��رمایه گذاران
خارجی بیشتری از جمله از کشور ترکیه در شهرک ها
و نواحی صنعتی این استان حضور یابند.
رایزن بازرگانی س��فارت ترکیه در ای��ران در ادامه
حجم مب��ادالت تج��اری و همکاری ه��ای اقتصادی
می��ان ایران و ترکیه را نیازمند گس��ترش دانس��ت و
افزود :سرمایه گذاران ترکیه ای در بخش های مختلف
راغب به حضور در این کش��ور هستند .گورسل تاکید
کرد :انکارا در پی توس��عه و تقویت روابط اقتصادی و
صنعتی خود با تهران است.
رایزن بازرگانی سفارت ترکیه در ایران ضمن بازدید
از چن��د واحد تولیدی مس��تقر در ش��هرک صنعتی
کاس��پین در زمینه تولید م��واد غذایی و محصوالت
بهداش��تی از نمایش��گاه محصوالت و توانمندی های
صنایع کوچک اس��تان قزوین واقع در این شهرک نیز
بازدید کرد.
حض�ور 17س�رمایه گذار خارج�ی در
قزوین
حمیدرضا خانپور ،مدیرعامل ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان قزوین با اش��اره اینکه در حال حاضر
۲واح��د تولی��دی و ۲ط��رح صنعتی با مش��ارکت
س��رمایه گذاران ترکیه ای در شهرک صنعتی کاسپین
مستقر هستند ،اظهار کرد :هم اکنون ۱۷سرمایه گذار
خارجی از کره جنوبی ،لهس��تان ،ایتالیا ،کانادا ،المان،
هندوس��تان ،ترکی��ه ،فرانس��ه ،پاکس��تان و اردن در
ش��هرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت می کنند.
این میزان س��رمایه گذاری به ایجاد ش��غل برای یک
هزار و 960نفر منجر شده است.
وی به وضعیت تفکیک استقرار واحدهای تولیدی با
سرمایه گذاری خارجی در شهرک های صنعتی استان
قزوین اشاره کرد و گفت 11:واحد در شهرک صنعتی
کاس��پین ۵ ،واحد در شهرک صنعتی لیا و یک واحد
در ش��هرک حیدریه فعال هستند .مدیرعامل شرکت
شهرک های صنعتی اس��تان قزوین تصریح کرد :یک
هزار و ۳۲۷واحد تولیدی و صنعتی در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی استان قزوین مستقر شده اند که از این
تعداد ۸۴۲واحد تولیدی با س��رمایه گذاری ۲۲هزار
میلیارد ریال به بهره برداری رسیده اند که در انها ۲۵
هزار نفر مشغول به کار هستند.
خانپ��ور گف��ت :ظرفیت مناس��بی ب��رای افزایش
همکاری ه��ای اقتصادی و تجاری می��ان صنعتگران
و بازرگان��ان قزوین��ی با کش��ور وج��ود دارد .یکی از
مهم ترین ظرفیت های استان قزوین ،وجود شهرک ها
و نواح��ی صنعتی پراکنده در س��طح اس��تان به ویژه
ش��هرک صنعتی کاسپین اس��ت چراکه این شهرک
توانس��ته در جذب س��رمایه گذاران داخلی و خارجی
از کانادا ،ترکیه ،کره جنوبی ،فرانس��ه ،ایتالیا و س��ایر
مناطق جهان موفق تر عمل کند .مدیرعامل ش��رکت
شهرک های صنعتی استان قزوین گفت :فراهم شدن
زمینه حضور س��رمایه گذاران در شهرک های صنعتی
استان به ویژه شهرک صنعتی کاسپین در طول چند
ماه گذشته این شهرک را به پایگاه جذب سرمایه گذار
داخل��ی و خارجی تبدیل کرده که این امر نش��ان از
رونق کس��ب وکار و اینده روشن ایران اسالمی در این
عرصه دارد.
خانپ��ور در ادامه با اش��اره به عقد قرارداد ش��رکت
شهرک های صنعتی استان قزوین با یک سرمایه گذار
خارجی از کش��ور ترکی��ه برای فعالیت در ش��هرک
صنعتی کاس��پین در س��ال جاری ،گف��ت :در همین
زمینه ش��اهد س��رمایه گذاری ثابت و در گردش 90
میلیون یورویی خواهیم بود.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی قزوین
گفت :س��اخت ای��ن واحد خارج��ی در زمینه صنایع
چوب از امس��ال اغاز می ش��ود و تا پایان سال اینده
ب��ه بهره برداری خواه��د رس��ید .وی در پایان گفت:
در ش��هرک های صنعت��ی اس��تان قزوی��ن ب��ه روی
س��رمایه گذاران خارجی ب��از اس��ت و در همین باره
تسهیالت قابل توجهی به متقاضیان داده می شود.
به گزارش «گس��ترش صنعت» گورس��ل همچنین
در این بازدید از مرکز خدمات فناوری و کس��ب وکار
شهرک صنعتی کاسپین و نمایشگاه دائمی محصوالت
تولی��دی واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی استان نیز دیدن کرد.
اس��تان قزوین دارای 15ش��هرک و ناحیه صنعتی
فعال اس��ت که در انها نزدیک به 800واحد تولیدی
دارای بهره برداری فعال هستند.
یادداشت
عکس روز
ضرورت معرفی بازارهای صادراتی
وضعیت نامناسب بهداشت در مناطق زلزله زده کرمانشاه
منبع :خبر انالین
توسعه بازار هدف برای واحدهای
قوانین و مقررات گمرکی و بازرگانی
تولی��دی و کاالهای تولیدی بس��یار
ان کش��ورها و در 100صفحه بوده
مناس��ب و قابل توجه است .بسیاری
که در ح��ال تایید نهایی از س��وی
از مش��کالت واحده��ای تولیدی در
معاون��ت صنای��ع کوچک س��ازمان
مرحل��ه نخس��ت مش��کالت مالی و
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های
تسهیالت بانکی به شمار می رود اما
صنعتی ایران است.
اصل قضیه این است که باید کاالی
با توجه به اینک��ه تولیدکنندگان
جهانگیر شاهمرادی
تولیدی ،بازارش پیدا شود.
با مطالع��ه این کتاب ه��ا می توانند
مدیرعامل شرکت
ما باید بازار را تحریک کنیم؛ علم شهرک های صنعتی البرز بفهمن��د کاالهای ش��ان در ک��دام
اقتص��اد نش��ان داده تحری��ک بازار
کش��ور ام��کان رقاب��ت و نف��وذ در
داخلی مس��اوی اس��ت با ت��ورم که
ب��ازار را دارد ،تولیدکنن��دگان و
این کار به مش��کالت بی ش��مار اقتصادی منجر
صادرکنن��دگان با مطالعه ای��ن کتاب با صادرات
می شود.
و واردات و همچنی��ن ورود به بازارهای خارجی
تحری��ک بازار خارجی هم��ان ویژگی برون گرا
اشنا می شوند.
بودن اقتصاد مقاومتی اس��ت ،ما باید به س��مت
اگ��ر بخواهی��م س��رمایه گذار خارج��ی جذب
توسعه اقتصادی پیش رویم تا بتوانیم در صنعت
کنیم باید اطالعات اس��تان را داش��ته باش��یم،
گام های بلن��دی برداریم .بازارهای کش��ورهای
ای��ن اطالعات مرب��وط به ش��هرک های صنعتی
دیگ��ر را باید ب��ه تولیدکنن��دگان و صنعتگران
اس��تان و صنای��ع مس��تقر در ان و مزیت ه��ای
معرفی کنیم.
اس��تان به صورت فلش اماده ش��ده اس��ت که
از ای��ن رو ،در س��ال ج��اری 35جل��د کتاب
می توانی��م از طریق رایزنان خارجی ،وزارت امور
معرف��ی بازار ه��دف را تالیف کردی��م که درباره
خارجه دراختی��ار خارجی ها قرار دهیم و جذب
معرفی وضعیت اقتص��ادی ،صادرات و واردات و
سرمایه گذار کنیم.
در س��ال جاری تفاهمنامه های��ی بین صنعت
و دانش��گاه بسته ش��ده اس��ت تا پایان نامه هایی
را در مقط��ع دکت��را ،کارشناس��ی ارش��د و
کارشناسی حمایت و بخشی از هزینه های انها را
پرداخت کنیم.
از توافق های انجام ش��ده که ت��ا یکی دو ماه
اینده قرار اس��ت اجرایی ش��ود ،ایجاد نخستین
نمایش��گاه دائمی محصوالت واحدهای تولیدی
صنای��ع کوچ��ک و متوس��ط اس��تان الب��رز در
مجارس��تان اس��ت که به عنوان دروازه ورود به
اروپا در این کشور برگزار می شود.
درباره این نمایش��گاه توافق ها ش��ده و درحال
انتخ��اب واحده��ای صنعت��ی هس��تیم ت��ا این
نمایش��گاه برای واحدهای صنعت��ی ما به عنوان
یک پایگاه دائمی باش��د و بتوانیم به واسطه این
کاالها بازار انجا را در دست گیریم.
از دیگر اقدامات انجام شده شرکت شهرک های
صنعتی البرز در س��ال ج��اری ،برگزاری 11تور
صنعتی بوده اس��ت ک��ه 15واح��د صنعتی در
هر یک از انها ش��رکت داش��تند و ب��رای دیدن
توانمندی ه��ای واحده��ای تولی��دی دیگ��ر به
استان های کشور سفر کردند.