روزنامه گسترش صنعت شماره 285
روزنامه گسترش صنعت شماره 285
سال بیست و نهم
http://telegram.me/sanatnewspaper
تولید با شاخص جهانی؛ راهکار بنگاه ها برای بقا
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
بو کار بنگاه های صنعتی ،معدنی و تجاری ،از ۱۵بنگاه صنعتی ،معدنی و تجاری در ۳بخش بنگاه های بزرگ ،متوس��ط و کوچک با
در ایین پایانی دومین دوره جش��نواره وب و کس��
اهدای لوح سپاس و نشان های برتر تعامالت الکترونیک تقدیر شد .مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک در این ایین با بیان اینکه میزان تولید در کشور
تا ۴۰درصد افزایش یافته اما بازار داخلی همچنان محدود اس��ت ،گفت :اگر تولیدکنندگان بر اس��اس شاخص های بین المللی عمل و صادرات را تقویت نکنند تولید انها در معرض خطر
قرار خواهد گرفت .به گزارش «گسترش صنعت» ایین پایانی دومین دوره جشنواره وب و کسب وکار با حضور جمعی از معاونان و مدیران ارشد وزارت صنعت ،معدن و تجارت ،سازمان
فناوری اطالعات ایران ،نمایندگان مجلس شورای اسالمی ،مدیران اتاق های بازرگانی و اصناف و جمع زیادی از خبرگان حوزه صنعت ،معدن و تجارت و فضای مجازی کشور در محل
سالن همایش های وزارت صنعت ،معدن و تجارت برگزار شد.
4
شکست محدودیت
دستاورد بیت کوین در معامالت خودرو
پیاپی 2258
دوره جدید شماره 285
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
30اذر 1396
2ربیع الثانی 1439
21دسامبر 2017
گزارش روز
تیراژ ،محدودکننده مشارکت
برند های جهانی
2
عکس :مهدی کاوه ای
صنعت موتورس��یکلت به بلوغ نرس��یده ،پیر ش��د زیرا در مدت
نی��م قرن تغییری نداش��ته و ام��روز خمیده نگاه به جل��و دارد تا
پوس��ت اندازی اساس��ی اتفاق افت��د .در این گزارش «گس��ترش
صنع��ت» به موضوع مش��ارکت ای��ن صنعت با همتای��ان خارجی
پرداخته که در نهایت عنوان می ش��ود چالش ه��ا برای این امر در
داخل زیاد است و بخشی از ان به کمبود ازمایشگاه های متمرکز و
مجهز برمی گردد .محسن باباالر ،یکی از سازندگان موتورسیکلت
کشور درباره وضعیت تولید با مشارکت یکی از کشورهای صنعتی
گفت :نش��ان های جهانی اجازه س��اخت داخل را به کشوری برای
محصوالت ش��ان نمی دهند .امروز اگر بسیاری از نشان ها در کشور
چین در حال تولید هس��تند از نیروهای غیرمتخصص و کارگری
این کش��ور اس��تفاده می کنند به طور نمون��ه متخصصان ب ام و به
چی��ن می روند و با کارگاه صنعتی جوینت ونچر تش��کیل داده و از
کارشناس��ان ،طراحان و متخصصان خود برای س��اخت و کنترل
کیفی نهایی استفاده می کنند.
وی ادامه داد :به این ترتیب ماشین االت از سوی برند های جهانی
(نش��ان های تجاری) به کش��وری منتقل می ش��ود که برای تولید
صرفه اقتصادی داشته باشد و قیمت ها را کاهش دهد؛ مزیت هایی
مانند مواد اولیه ،نرخ کارگر ،هزینه نقل و انتقال و ...درنتیجه هزینه
ص��ادرات محصوالت خود را به طور نمونه به ش��رق اس��یا کاهش
می دهن��د .این فعال صنع��ت افزود :اگر ام��روز المان خط تولید
در اتریش راه اندازی و بخواهد محصوالت ان را برای ژاپن ارس��ال
کند به طور قطع هزینه بر اس��ت .با راه اندازی خط تولیدی در چین
ک��ه تنها از م��واد اولیه و نیروی ارزان ان اس��تفاده می کند کاالها
ساخته شده و بازارهای این منطقه را پوشش می دهد .باباالر تاکید
کرد :اما از نظ��ر فناوری ،کنترل کیفی و پایش دائمی محصوالت،
کارشناسان کارخانه مادر در کشور واسط مستقر هستند .مشارکت
به این شکل تعاملی طوالنی مدت را می طلبد؛ نخست باید کنترل
کیفیت محصوالت به جهان معرفی شود و با بیان قابلیت های خود
زمینه همکاری ها را به وجود اورد...
3
پنجشنبه
خودرو بین الملل
30اذر 2 1396ربیع الثانی 21 1439دسامبر 2017شماره 285پیاپی 2258
خبر
تاکسی رباتی نیسان
به زودی مسافر می زند
دو خ��ودرو لیف برقی و خودران که با همکاری نیس��ان
و ش��ریک تجاری اش DeNA ،تولید ش��ده ،قرار است به
مدت دو هفته در شرایط واقعی و در خیابان های یوکوهاما
ازمایش شوند .به گزارش میزان ،تولیدکننده ژاپنی نیسان،
روز سه ش��نبه ۵دس��امبر ( ۲۸اذر) اعالم کرد نخس��تین
تاکس��ی های خ��ودران و برقی خود را از اول مارس س��ال
اینده (اسفند )۱۳۹۶در جاده ازمایش می کند.
نیس��ان با ش��رکت فن��اوری DeNaبرای ای��ن پروژه
همکاری کرده و امیدوار اس��ت همه مراحل کار ،از س��وار
تا پیاده کردن و پرداخت ،به وسیله اپلیکیشن تلفن همراه
انجام شود .با انتشار این خبر ،مشتریانی که مایل به تجربه
سفر با این س��امانه حمل ونقل به نام «ایزی راید» (Easy
)Rideهس��تند ،می توانند امادگی خ��ود را به طور انالین
اعالم کنند .البته نیس��ان اعالم کرده ب��ه دالیل امنیتی و
انج��ام تنظیم��ات الزم در طول ازمایش ،راننده ای پش��ت
فرمان این خودروها حضور خواهد داش��ت .نیس��ان قصد
دارد با ازمایش دو هفته ای تاکسی های برقی خود ،عملکرد
انها در شرایط جاده ای و واقعی ،واکنش مسافران و پذیرش
عمومی را تجزیه و تحلیل کند .این خودروساز می خواهد تا
پیش از اغاز رقابت های المپیک ،۲۰۲۰تاکسی-ربات های
خود را در چند ش��هر ژاپن مس��تقر کند تا نمایش��ی برای
پیشرفت فناوری این کشور باشد.
راهبردهای تمام برقی تویوتا
ش��رکت خودروسازی تویوتا که به عنوان بزرگترین شرکت
در زمین��ه تولی��د و ف��روش خودروهای هیبریدی ش��ناخته
می ش��ود برنامه ری��زی جدیدی ب��رای فروش بی��ش از ۵/۵
میلی��ون خودرو برقی از جمله یک میلیون خودرو کم مصرف
تا سال ۲۰۳۰میالدی (۱۴۰۸-۰۹خورشیدی) درنظر گرفته
اس��ت .به گزارش پرش��ین خ��ودرو ،تویوتا درنظ��ر دارد از
راهبردهای جدیدی برای توسعه و افزایش تولید خودروهای
هیبرید ،برق��ی ،پالگین هیبرید و هیدروژنی اس��تفاده کند.
همچنی��ن تویوت��ا قص��د دارد ب��رای س��ال ۲۰۲۰میالدی
(۱۳۹۸-۹۹خورش��یدی) تعداد خودروهای برقی و الکتریکی
خ��ود را تا ۱۰مدل افزایش ده��د .البته عرضه این خودروها
در ابتدا برای بازار چین درنظر گرفته شده و کشورهای ژاپن،
هند ،امریکا و قاره اروپا جزو هدف های بعدی قلمداد شده اند.
تولید و فروش خودروهای برقی ان هم تا س��ال -۰۹( ۲۰۳۰
)۱۴۰۸به میزان ۵/۵میلیون دستگاه ،مشکالت و چالش های
بس��یار زیادی از جمل��ه نرخ ،وزن و ابع��اد باتری ها و از همه
مهم تر فناوری باتری ها را پیش رو دارد.
فولکس برای جبران دیزل گیت
ایستگاه شارژ می سازد
فولکس واگن به عنوان بخشی از توافق خود با دولت فدرال
امریکا به دلی��ل نصب غیرقانونی نرم اف��زار گمراه کننده در
ازمایش میزان االیندگی خودرو ،با صرف هزینه ۲میلیارد
دالری برای س��اخت ایستگاه های ش��ارژ ویژه خودروهای
برقی در سراس��ر این کشور موافقت کرد .برای دستیابی به
این س��رمایه گذاری ویژه زیرساخت خودروهای الکتریکی،
این خودروساز المانی سازمانی را به نام «الکتریفای امریکا»
( )Electrify Americaتاسیس کرد .این سازمان اعالم
کرد در نظر دارد بیش از ۲۸۰۰ایستگاه شارژ سطح ۲را تا
ژوئن ( ۲۰۱۹خرداد )۱۳۹۸راه اندازی کند.
ای��ن ایس��تگاه ها در ۱۷ش��هر بزرگ امری��کا و در ۵۰۰
منطقه گوناگون س��اخته خواهد شد که هر ایستگاه شارژ
نی��ز دارای چند جایگاه اس��ت .س��ازمان الکتریفای امریکا
درباره محل های منتخب ایس��تگاه های شارژ گفت :تمامی
این محل ها نزدیک مناطق مس��کونی یا تجاری هستند تا
مشتریان بتوانند دسترس��ی راحت تری – چه هنگامی که
در خان��ه هس��تند و چه هنگامی ک��ه در محل کار حضور
دارند -به انها داشته باش��ند .به طورتقریبی سه چهارم این
ایس��تگاه ها نزدیک اداره ها و یک چه��ارم باقی مانده نیز در
کن��ار مجتمع های مس��کونی و اپارتمان ها ق��رار خواهند
داش��ت .مارک مک ن��اب ،مدیرعامل این س��ازمان تصریح
ک��رد :یکی از بزرگترین موانع همه گیر ش��دن خودروهای
الکتریکی ،دسترسی نداش��تن به ایستگاه های شارژ است.
وجود ایس��تگاه های ش��ارژ در نزدیکی محل کار یا زندگی
رفته رفت��ه این رغب��ت را در مردم ایج��اد خواهد کرد که
خودرو الکتریکی را به عنوان اولویت نخست در نظر بگیرند.
به گزارش پایگاه خبری خودرونویس ،این ایستگاه های
سطح ۲در هر یک ساعت ،خودرو را برای طی مسافت۳۲
تا ۴۰کیلومتر ش��ارژ می کنند .برنامه فولکس واگن در این
مقطع ،ش��ارژ سریع نیست ،بلکه با هدف افزایش روزافزون
شمار ایس��تگاه ها به دنبال ترویج اس��تفاده از خودروهای
الکتریکی است.
بن��ا به گفت��ه این س��ازمان ،کارمندانی ک��ه در نزدیکی
محل کارشان ،ایس��تگاه ش��ارژ وجود دارد ۶ ،برابر بیشتر
تمای��ل به خرید خودروهای الکتریک��ی پالگ این دارند .با
س��رمایه گذاری ۲میلی��ارد دالری برای ۱۰س��ال اینده،
انتظار این اس��ت که ایس��تگاه های ش��ارژ س��ریع در کنار
بزرگراه های ش��لوغ و راه های ارتباطی با ش��هرهای اصلی
دیگر نیز ساخته شود.
نخس��تین ایس��تگاه ها در ایالت کالیفرنیا ساخته خواهد
شد که شهرهای فرزنو ،لس انجلس ،ساکرامنتو ،سن دیگو،
سان فرانسیسکو و سن خوزه از جمله شهرهای منتخب این
ایالت برای استقرار ایستگاه شارژ هستند.
پیش بینی ها درباره بازار
ن نشان
جهانی بالک چی
می دهد تا
سال ۲۰۲۱میالدی
(۱۳۹۹-۱۴۰۰خورشیدی)
نرخ رشد ساالنه ترکیبی
( )CAGRبالک چین رقم
خیره کننده ۶۱/۵درصد
در ۵سال اینده خواهد
بود .این یعنی ارزش بازار
بالک چین از ۲۱۰/۲میلیون
دالر کنونی به ۲/۳میلیارد
دالر در ۵سال اینده خواهد
رسید
پای سازوکارهای جدید مالی جهان به صنعت خودرو باز شد
شکست محدودیت ،دستاورد بیت کوین در معامالت خودرو
سارا گلچین
car@sanatnewspaper.com
یک��ی از بزرگترین ش��رکت های خری��د و فروش
خودروهای کارکرده در ژاپن به تازگی همکاری خود
ب��ا بزرگترین بورس ارز رمزنگاری ش��ده این کش��ور
یعنی «بیت فالیر» ()BitFlyerرا اغاز کرده اس��ت.
هدف از این همکاری فراه��م کردن امکان معامله با
بیت کوین در نمایندگی های فروش خودرو در سراسر
ژاپن است.
به این ترتیب نمایندگی های فروش خودرو کارکرده
در ژاپن با اس��تفاده از بورس بیت فالیر برای معامله،
بیت کوی��ن را به عنوان ی��ک ارز رایج می پذیرند .این
ش��رکت فروش خودروهای دس��ت دوم که «ایدوم»
( )Idomنام دارد ،می گوید بزرگترین س��هم بازار را
در کش��ورش در اختیار دارد و هم در خرید و هم در
فروش بهترین است.
ابت��دای م��اه ج��اری می�لادی نیز یک��ی دیگر از
ش��رکت های خرید و فروش خودروهای دس��ت دوم
در ژاپن به نام L’operaioبیت کوین را به عنوان ارز
رس��می در ۳دفتر از دفاتر نمایندگی خود در توکیو
پذیرفت .این شرکت با پیش��ینه ای ۲۵ساله در این
کار به ط��ور تخصصی روی واردات خودروهای لوکس
اروپایی تمرکز دارد.
ژاپنی ه��ا حداکث��ر می توانند به ان��دازه ۲میلیون
ین مع��ادل ۱۸هزار دالر بیت کوین ب��رای هر خرید
بپردازن��د که البته ای��ن رقم در گذر زم��ان افزایش
خواهد یافت.
بیت کوی��ن ک��ه این روزها نامش بس��یار ش��نیده
می ش��ود در واق��ع ی��ک ارز رمزنگاری ش��ده و یک
س��امانه پرداخت جهانی اس��ت که می توان با هزینه
کمتر نس��بت به سایر ارزها و بدون ایجاد واسطه های
گوناگون ب��رای خرید و فروش از ان اس��تفاده کرد.
بیت کوین نخستین ارز دیجیتال غیرمتمرکز در دنیا
اس��ت زیرا سازوکارش با س��ایر ارزها متفاوت است و
از س��وی یک بانک مرکزی مش��خص یا یک مسئول
حقیقی کنترل نمی شود.
کار با بیت کوین بس��یار به ایمیل زدن شبیه است.
برای پرداخت بیت کوینی باید ادرس درس��ت کرد و
بیت کوی��ن را به ادرس بیت کوینی دیگری فرس��تاد.
فرق اساسی این دو انجاست که بیت کوین هر بار به
یک ادرس جدید نی��از دارد حال انکه ادرس ایمیل
ثابت اس��ت .در واق��ع این ادرس هم��ان رمزنگاری
اس��ت که ب��رای بیت کوی��ن انجام می ش��ود و تمام
تراکنش های��ی که از ش��بکه همتا ب��ه همتا پیروی
می کنند بی��ن کاربران بیت کوین به طورمس��تقیم و
بدون واسطه انجام می شوند.
این تراکنش ها در گره های ش��بکه تشخیص داده
شده و در یک فضای توزیع شده به نام بالک چین ثبت
و ذخیره می شوند .در واقع کار بزرگی که بالک چین
انجام می دهد شفاف سازی است زیرا همه چیز درباره
معامله در انجا ثبت می ش��ود .بالک چین را می توان
به عنوان یک بایگانی درنظر گرفت که اطالعات روی
ان ثبت می شود .بالک چین باعث می شود این داده ها
در ی��ک پایگاه داده مرکزی ثبت نش��وند بلکه پایگاه
داده ب��ه مجموعه ه��ای کوچکی که هم��ان بالک ها
باشند تقسیم شوند.
البت��ه بیت کوی��ن هن��وز به عنوان یک ش��خصیت
حقوقی و در نتیجه ارز رس��می در میان کش��ورهای
جهان پذیرفته نش��ده و دولت های بس��یاری بر کاال
ب��ودن این ارز رمزنگا ری ش��ده تاکی��د می کنند .در
جهان امروز چندین دول��ت پذیرفته اند با بیت کوین
کار کنند اما هنوز ان را به عنوان یک کاال می شناسند
و به نوع��ی می توان گفت در برخی م��وارد معامله با
بیت کوین یک نوع مبادله کاال به کاال است.
تنها یک دهه پیش ب��ود که صنعت خودرو جهان
به س��مت س��اخت خودروهای خودران رفت و حاال
وقت رفتن به س��مت بالک چین ها است .استفاده از
نواوری بالک چین در خودروس��ازی اما جور دیگری
انجام می شود .شرکت مشاوره و حسابداری «ای وای»
( )EYکه بخش��ی از ش��رکت مش��اوره بین المللی و
چندملیتی «ارنس��ت اند یانگ» است چند ماه پیش
یک سازوکار براس��اس بالک چین راه اندازی کرد که
به ش��رکت ها یا افراد اجازه می دهد س��اده تر از پیش
مالکیت وس��ایل نقلی��ه را به اش��تراک بگذارند و به
خودروهای س��واری و کامیون ها دسترس��ی بهتری
پیدا کنند.
مفهوم به اش��تراک گذاری اس��تفاده از خودرو چیز
ت��ازه ای در صنع��ت خودرو نیس��ت اما اس��تفاده از
فناوری بالک چین برای ثبت مالکیت وس��ایل نقلیه،
ثبت شیوه استفاده از خودرو و وقایع پیش امده ،ثبت
س��هم بیمه از هزینه ها و س��ایر کنش ها و واکنش ها
هنوز در اغاز راه خود است.
ش��رکت تویوتاموتور نیز در ماه مه (اردیبهش��ت)
امس��ال اعالم کرد ،موسس��ه پژوهش��ی این شرکت
خودروسازی با پژوهش��گران دانشگاه معتبر ام ای تی
و ش��رکت های دیگ��ر در بخ��ش فن��اوری از جمله
«بیگ چین دی ب��ی او برلی��ن» (BigchainDB of
« ،)Berlinاک��ن اینوویش��نز او داالس» (Oaken
)Innovations of Dallasو اس��تارت اپی
ب��ه ن��ام «تورنتو ان��د کوموت��رز» (Toronto and
)Commuterzهمکاری می کند تا اپلیکیشن های
پای��ه ای بالک چین را توس��عه دهد .نام این س��امانه
«تسراکت» ( )Tesseractاست.
تویوت��ا همچنین اعالم کرده در ح��ال همکاری با
ش��رکت های دیگر برای توس��عه محصوالت بیمه ای
مصرف محور با اس��تفاده از س��ازوکارهای بالک چین
است.
به گفت��ه یکی از مقام ه��ای ای وای س��ازوکارهای
بالک چی��ن می توانن��د اس��تفاده ش��وند و مالکیت
اشتراکی ناوگان های بزرگ وسایل نقلیه را امکان پذیر
کنند .برای نمونه گروهی از خودروهای پارک ش��ده
در پارکینگ یک س��اختمان که ساکنانش می توانند
براساس نیاز خود و تنها با استفاده از یک اپلیکیشن
در تلفن همراه شان از یکی از انها استفاده کنند.
در ماه ه��ای گذش��ته غیر از تویوتا خودروس��ازانی
مانند ب ام و ،هوندا ،هیوندای ،فیات-کرایس��لر ،فورد،
فارادای فیوچر ،مرس��دس-بنز و نیسان نیز به سمت
استفاده از نواوری و فناوری رفته اند.
همچنین در ابتدای سال جاری میالدی (زمستان
)۱۳۹۵مفهوم��ی درب��اره کیف پول های بالک چینی
ب��رای خودروها مطرح ش��د .این در واق��ع پروژه ای
اس��ت که «کیف پ��ول الکترونیکی خ��ودرو» (Car
ت خودروسازی المانی
)eWalletنام گرفته و شرک
زداف فردریک ش��افن ،مرک��زی به ن��ام مرکز نواوری
ستاره شناسی و بانک سوئیسی یو بی اس در حال کار
کردن روی ان هس��تند .این پ��روژه هنوز در مرحله
ازمایش��ی است اما مس��ئوالنش امیدوارند کیف پول
الکترونیک��ی خ��ودرو در بخش کنت��رل الکترونیکی
وسایل نقلیه ( )ECUsجای بگیرد .اگر چنین شود،
این کیف پ��ول می تواند به یک بالک چین خصوصی
وصل شود و امکان تراکنش میان افراد به وجود اید.
انتظار این است که استفاده از فناوری بالک چین به
یک کار معمول تبدیل شود زیرا صنعت خودرو جهان
اکنون به س��مت فزونی دیجیتالی سازی فناوری های
داخل خودرو و در نتیجه هوش��مندتر ش��دن وسایل
نقلی��ه پیش م��ی رود .پیش بینی ها همچنین نش��ان
می دهد اس��تفاده از داده های ب��زرگ در بازار خودرو
تا س��ال ۲۰۲۰میالدی (۱۳۹۸-۹۹خورشیدی) به
۴میلیارد دالر خواهد رس��ید؛ این پیش بینی استفاده
از بالک چین ها را گریزناپذیر خواهد کرد.
همچنی��ن پیش بینی ه��ا درب��اره ب��ازار جهان��ی
ن نش��ان می دهد تا س��ال ۲۰۲۱میالدی
بالک چی��
(۱۳۹۹-۱۴۰۰خورشیدی) نرخ رشد ساالنه ترکیبی
( )CAGRبالک چین رقم خیره کننده ۶۱/۵درصد
در ۵س��ال اینده خواهد بود .ای��ن یعنی ارزش بازار
بالک چی��ن از ۲۱۰/۲میلی��ون دالر کنون��ی به ۲/۳
میلیارد دالر در ۵س��ال اینده خواهد رس��ید .هنوز
اما روشن نیس��ت که چقدر از این بازار سهم صنعت
خودرو خواهد بود.
اکن��ون از بالک چین ها تنها برای اس��ان تر کردن
پرداخت ه��ا در صنع��ت خودرو اس��تفاده می ش��ود.
بحث بر س��ر اینکه چطور از بالک چین ها در صنعت
خودرو استفاده شود هنوز هم داغ است و پژوهش ها
و راهکاره��ا ه��م در جریان هس��تند ام��ا هنوز هیچ
خودروس��ازی درباره غنی س��ازی اقدام های امنیتی
دراین باره کار ویژه ای انجام نداده است.
به هرح��ال اینطور به نظر می رس��د که اس��تفاده از
بیت کوی��ن و بالک چی��ن در اینده صنع��ت خودرو
حتمی اس��ت اما اینکه چقدر این صنعت را زیر چتر
خود بگیرد هنوز کامل روشن نشده است.
منبع:
Reuters
Pymnts.com
Bitcoininsider
واقعیت هایی که از «هوندا» نمی دانستید
هوندا یکی از شرکت های نام اشنای خودروسازی
در دنیاست که تنها ان را به موتورسیکلت و خودرو
می شناسیم اما این شرکت فعالیت های گسترده ای
دارد که شاید برای بسیاری نا اشنا باشند.
به گ��زارش خ��ودروکار ،هون��دا ،نامی اش��نا از
س��رزمین افتاب است که س��ال ها در خودروسازی
و موتورسیکلت سازی مش��غول فعالیت است و در
تم��ام دنیا به خوب��ی ان را با مدل ه��ای گوناگون
خودرو می شناسند.
در ای��ران ش��اید دلیل اصلی مع��روف بودن این
نشان تجاری موتورسیکلت های سی جی ۱۲۵باشد
و بس��یاری هم هوندا را تنها یک موتورسیکلت ساز
بدانند اما این نش��ان تجاری ژاپنی بسیار بزرگتر از
ان چیزی است که فکرش را می کنید.
پیشرانه های ۲سیلندر برای موتورسیکلت بسازد۲ .
سال بعد هوندا کارخانه موتورسیکلت سازی خود را
راه اندازی و فعالیتش را اغاز کرد.
از ان زم��ان تاکنون میلیون ها موتورس��یکلت در
این ش��رکت س��اخته و روانه بازار ش��ده و بسیاری
با انها خاط��ره دارند .هم اکنون حتی س��ریع ترین
موتورس��یکلت دنیا هم محصول این شرکت است.
نکته جالب دیگر این است که نخستین خودروهایی
که هوندا تولید کرد نیز پیش��رانه های ۲س��یلندر
داشتند که برگرفته از همان موتورسیکلت ها بودند.
این پیش��رانه ها به دلیل ق��رار گرفتن روی بدنه ای
س��نگین تر بسیار ضعیف عمل می کردند ،به همین
دلیل همیشه با مشکالت گوناگونی همراه بودند تا
اینکه هوندا سرانجام یک پیشرانه جدید ساخت.
در اکتب��ر (۱۹۴۶مهر ،)1325س��ویچیرو هوندا
مرک��ز پژوهش های هوندا را راه اندازی کرد تا بتواند
نکته قابل تامل بعدی ،فضای گس��ترده ای است
همه چیز با موتورسیکلت اغاز شد
هم�ه چی�ز خ�ودرو و موتورس�یکلت
نیست
ک��ه هون��دا در ان فعالی��ت می کند .این ش��رکت
درحال حاضر روی یک وسیله تک چرخ کار می کند
که قابلیت چرخش های ۳۶۰درجه را داراست .این
وس��یله تک چرخ با نام «یونی کاب» ( )UniCub
شناخته می شود و شاید تا چند سال اینده به عنوان
یک وس��یله عادی در اختیار همه مردم قرار گیرد.
همچنین این ش��رکت روی دستگاهی کار می کند
که به افراد ناتوان کمک می کند تا بار دیگر لذت راه
رفتن را بچش��ند .این دستگاه باریک ،سبک و قابل
استفاده برای همه افراد ناتوان است.
هواپیماسازی
هوندا غی��ر از جاده ها و اتوبان ها در اس��مان نیز
حکمران��ی می کن��د و یک��ی از بهتری��ن جت های
کوچک دنیا را وارد بازار کرده اس��ت .این ش��رکت
هواپیمایی به نام «هون��دا جت» ( ) Hondajetرا
س��اخته که این روزها س��ریع ترین ،پرارتفاع ترین،
کم س��روصداترین و البت��ه به صرفه تری��ن جت در
کالس خ��ود به ش��مار می اید .هون��دا اعالم کرده
درحال حاضر ۲۵هواپیما در دس��ت ساخت دارد و
تعداد بیشتری به این خط تولید اضافه خواهد شد.
ارزش باالی مسابقه برای هوندا
س��ویچیرو هون��دا ی��ک جمله مع��روف دارد که
می گوید« :فشار مسابقه ،مردم را به چالش می کشد
و انها را مجبور می کند تا راه های خالقانه ،دقیق و
س��ریعی برای مشکالتی پیدا کنند که هیچ وقت با
ان برخورد نداشته اند ».این جمله همیشه سرمشق
او برای س��اخت خودروهای بهتر ب��ود و به همین
دلی��ل هون��دا همیش��ه در مس��ابقه های گوناگون
اتومبیل ران��ی و موتورس��واری ش��رکت می کند و
به واس��طه همین مس��ابقه ها توانس��ته خودروهای
سریع ،ایمن و باکیفیت باال را تولید کند.
همچنین او اعتقاد داشت مسابقه می تواند باعث
ایجاد روحیه تیمی در افراد شود زیرا هیچ شخصی
نمی تواند به تنهایی به موفقیت برسد.
پنجشنبه
صنعت قطعه
30اذر 2 1396ربیع الثانی 21 1439دسامبر 2017شماره 285پیاپی 2258
یادداشت
صدور برگه معاینه فنی سبز
و قرمز برای تردد خودروها
رسول پارچه باف دیبازر
عکس :مهدی کاوه ای
محسن باباالر
بررسی مشارکت تولیدکنندگان بین المللی در صنعت موتورسیکلت نشان داد
تیراژ ،محدودکننده مشارکت برند های جهانی
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
صنعت موتورسیکلت به بلوغ نرسیده ،پیر شد زیرا
در مدت نیم قرن تغییری نداش��ته و امروز خمیده
نگاه ب��ه جلو دارد تا پوس��ت اندازی اساس��ی اتفاق
افتد .در این گزارش «گس��ترش صنعت» به موضوع
مش��ارکت این صنعت با همتایان خارجی پرداخته
ک��ه در نهایت عنوان می ش��ود چالش ه��ا برای این
امر در داخل زیاد اس��ت و بخش��ی از ان به کمبود
ازمایشگاه های متمرکز و مجهز برمی گردد.
مشارکت در مواد اولیه و نیروی کار
محس��ن باباالر ،یکی از س��ازندگان موتورسیکلت
کش��ور درباره وضعی��ت تولید با مش��ارکت یکی از
کش��ورهای صنعتی گفت :نش��ان های جهانی اجازه
س��اخت داخل را به کش��وری برای محصوالت شان
نمی دهند .امروز اگر بس��یاری از نش��ان ها در کشور
چین در حال تولید هستند از نیروهای غیرمتخصص
و کارگری این کشور استفاده می کنند به طور نمونه
متخصص��ان ب ام و ب��ه چی��ن می روند و ب��ا کارگاه
صنعتی جوینت ونچر تشکیل داده و از کارشناسان،
طراحان و متخصصانی خود برای س��اخت و کنترل
کیفی نهایی استفاده می کنند.
وی ادامه داد :به این ترتیب ماش��ین االت از سوی
برند های جهانی (نش��ان های تجاری) به کش��وری
منتقل می ش��ود که ب��رای تولید صرف��ه اقتصادی
داشته باش��د و قیمت ها را کاهش دهد؛ مزیت هایی
مانند مواد اولیه ،نرخ کارگر ،هزینه نقل و انتقال و....
درنتیجه هزین ه ص��ادرات محصوالت خود را به طور
نمونه به شرق اسیا کاهش می دهند.
ای��ن فعال صنعت اف��زود :اگر ام��روز المان خط
تولی��د در اتری��ش راه ان��دازی و بخواهد محصوالت
ان را برای ژاپن ارس��ال کند به ط��ور قطع هزینه بر
اس��ت .با راه اندازی خط تولی��دی در چین که تنها
از م��واد اولی��ه و نیروی ارزان ان اس��تفاده می کند
کاالها ساخته شده و بازارهای این منطقه را پوشش
می دهد.
تیراژها ،بستری برای همکاری نداشتن
باباالر تاکید کرد :اما از نظر فناوری ،کنترل کیفی
و پایش دائمی محصوالت ،کارشناسان کارخانه مادر
در کش��ور واسط مستقر هستند .مش��ارکت به این
شکل تعاملی طوالنی مدت را می طلبد؛ نخست باید
کنترل کیفیت محصوالت به جهان معرفی شود و با
بیان قابلیت ه��ای خود زمینه همکاری ها را به وجود
اورد به ط��ور نمونه اگر صنعت موتورس��یکلت ایران
در مدت یک س��ال ۵۰۰هزار موتورس��یکلت تولید
می کن��د و قطعات این تع��داد از ۵۰کارخانه چین
تامین می شود ساخت انها در داخل صرفه اقتصادی
ندارد زیرا رقابتی نیست.
او ادام��ه داد :چین خود صاحب فناوری نیس��ت
اما تولید س��االنه ۲۰تا ۵۰میلی��ون قطعه قیمت ها
را برای انها سرش��کن می کند و هزینه های س��ربار
را بس��یار کاهش می دهد ضمن انکه در بازار محلی
خود جمعیت بس��یاری دارن��د و مازاد محصوالت را
صادر می کنند.
ای��ن فعال صنع��ت تصریح کرد :ب��رای این تعداد
تیراژی که کش��ور دارد نش��ان های معروف جهانی
تمایلی برای همکاری و مشارکت نخواهند داشت.
فناوری تردیدی برای مشارکت
باباالر گفت :پس از گ��ذر از تحریم ها رایزنی های
بس��یاری ش��ده اما سیاس��ت ها مانن��د برنامه های
هندی هاس��ت که عنوان می کنند محصوالت ش��ان
باید به طور کامل به کش��وری وارد شود ضمن اینکه
کش��وری مانند ژاپن حاضر به همکاری در واگذاری
نشان نخواهد بود .یاماها حتی اجازه مونتاژ در داخل
ایران را نمی دهد زیرا تخصص ویژه خود را دارد.
عض��و انجمن تولیدکنن��دگان موتورس��یکلت به
س��اخت قطعات برای خدمات پس از فروش اش��اره
کرد و گفت :موتورس��یکلت های هن��دی در داخل
مونتاژ می ش��ود و ممکن اس��ت پس از چند س��ال
برخی قطعات داخلی س��ازی ش��ود و پ��س از تایید
کیفیت محصول این کش��ور اجازه ده��د تنها بازار
خدمات پ��س از فروش ازس��وی قطعه س��از ایرانی
پوشش داده شود.
او گفت :کشورهای فعال در صنعت موتورسیکلت،
ایران را صاحب فناوری نمی دانند و عنوان می کنند
ایران ازمایش��گاه مجهز برای ازم��ون قطعات و نیز
خود موتورسیکلت را ندارد.
ای��ن صنعتگر عن��وان کرد :در برخی قس��مت ها
این س��خن درست اس��ت و کش��ور دغدغه داشتن
ازمایشگاه مجهز با اخرین فناوری را نداشته است.
باباالر در ادامه اظهار کرد :ممکن اس��ت به شکل
مقطعی از ازمایشگاه های مشترک استفاده شود اما
به شکل متمرکز ازمایشگاهی که یک موتورسیکلت
نی��از دارد در اختیار نداری��م ازاین رو برای همکاری
مشارکتی نخست باید زیرساخت ها اماده باشد.
ازمون های مورد نیاز در داخل
در ادامه درباره وضعیت ازمایش��گاه ها و تجهیزات
انها برای ازمون موتورسیکلت و قطعات انها رسول
پارچه باف دیبازر ،مدیرعامل یکی از ازمایش��گاه های
کشور گفت :س��ازمان ملی استاندارد برای هر واحد
تولی��دی و هر محصولی اس��تانداردی تعریف کرده
اس��ت به ط��ور نمونه برای خ��ودرو ۵۰اس��تاندارد
اجباری وجود داش��ت که امروز به ۳۰مورد افزایش
یافته اس��ت .این موارد جزو اس��تانداردهای رسمی
کشور اس��ت که براساس ان ازمایشگاه ها موظف به
ازمون هستند.
او ادامه داد :این امر برای موتورسیکلت نیز تعریف
ش��ده و تمام ازمون ها در داخل قابل انجام اس��ت.
م��وردی وجود ندارد که جزو الزامات س��ازمان ملی
اس��تاندارد باش��د و ازمایش��گاه ان در داخل وجود
نداشته باش��د .درنتیجه همه استانداردهای اجباری
قابل انجام در کشور هستند.
وی در پاس��خ ب��ه این پرس��ش که ای��ا به لحاظ
س��خت افزاری ماش��ین االت و تجهی��زات روزام��د
هستند ،گفت :اگر تجهیزات روزامد نباشد سازمان
ملی استاندارد ان را تایید نمی کند .ازمایشگاه ها هر
س��ال ۳بار ممیزی و دستگاه ها کالیبره می شوند و
اگر اس��تانداردی تغییر کند یا موردی به فهرس��ت
پیشین افزوده شود باید امکانات ان در داخل به طور
قطع فراهم شود.
موارد ازمون کاربراتوری و انژکتوری
پارچه باف دیبازر درباره تغییر موارد اس��تاندارد با
تغییر موتورس��یکلت ها از کاربرات��وری به انژکتوری
نی��ز توضیح داد :تغیی��ر خاصی نخواه��د کرد زیرا
تنها عملکرد موتورس��یکلت تغییر کرده است .تمام
قطعات به جز انژکتور که به انجین اضافه شده باقی
قطعاتی است که در کاربراتوری ها به کار رفته است.
او تاکید کرد :کش��ور در بحث ازمایشگاه ها در ۵
س��ال گذشته پیش��رفت های زیادی داشته بنابراین
دستگاه هایی در کش��ور وجود دارد که برای ازمون
ترمز ،س��رعت و کیلومترس��نج اس��تفاده می ش��ود
که فن��اوری ان مربوط به کش��ورهای بنام صنعتی
(امریکایی -انگلیسی) است.
او تصریح کرد :اگر ماشین االت ازمایشگاهی مجهز
نباشد چگونه موتورس��یکلت ها مجوز شماره گذاری
می گیرند؟
او در پاسخ به این پرسش که عنوان می شود برای
ازمون موتورسیکلت ،ازمایشگاه متمرکزی در کشور
وج��ود ندارد نی��ز توضیح داد :امروز موتورس��یکلت
۲۷ازم��ون اجب��اری دارد ک��ه ۲تا ۳م��ورد برای
س��ه چرخ ب��وده و ۲۴مورد برای دوچرخ اس��ت که
ش��امل موتورس��یکلت نیز می ش��ود .ژاز این تعداد
یک��ی مربوط به ای ام اس ( ) EMSاس��ت که برای
ان یک ازمایش��گاه وجود دارد و دیگری االیندگی
گازی و مصرف س��وخت بوده که به دلیل تخصصی
بودن در مرکزی دیگر انجام می شود .باقی ۲۲مورد
در یک ازمایش��گاه قابل پیگیری و انجام است .این
کارشناس تست موتورس��یکلت یاداور شد :ازاین رو
وقتی یک ازمایشگاه تمام ازمون موتورسیکلت ها را
انجام می دهد دیگر نیازی به راه اندازی ازمایش��گاه
دیگری نیست زیرا با توجه به تیراژ موتورسیکلت ها
یک ازمایش��گاه پاسخگوس��ت و دیگ��ر اینکه برای
راه ان��دازی ازمایش��گاه جدی��د س��رمایه گذاری
۱۰میلیارد تومانی الزم است بنابراین نیاز به هزینه
دوباره نیست.
پارچه باف دیب��ازر درباره وضعی��ت ازمون قطعات
موتورسیکلت نیز گفت :قطعه ای که دارای استاندارد
اجباری اس��ت ازمایش��گاه ان در کشور وجود دارد.
موتورس��یکلت چون محصول نهایی اس��ت ازمایش
کلی می ش��ود اما برای ازمون به ط��ور نمونه چراغ،
سایر شرکت ها مسئول ان هستند.
او اعالم ک��رد :ازمون تایر ،طوق��ه ،بوق ،فرمان و
شاسی ،زین و ...جزو اس��تانداردهای اجباری نبوده
اما برای س��ایر قطعات که نیاز به ازمایش دارند هر
یک در ازمایشگاهی قابل انجام است.
ازمایش قطعات با کنترل کیفیت
حال پرس��ش این است قطعاتی که جزو فهرست
اس��تانداردهای اجباری نیس��تند ایا ضرورتی برای
اس��تاندارد ندارن��د؟ پارچه باف دیب��ازر در این ب��اره
توضیح داد :به ط��ور قطع هر قطعی نیاز به ازمایش
داش��ته باشد سازمان ملی اس��تاندارد خود ان را در
فهرس��ت قرار می دهد .ازمون برخی استانداردها به
تولیدکننده برمی گردد و باید ازمون قطعات پس از
تولید در کارخانه انجام ش��ود به طور نمونه در بحث
تولید زین این س��ازنده است که انتخاب می کند از
چه فومی استفاده کند.
او گف��ت :به تازگ��ی س��ازمان مل��ی اس��تاندارد
کارخانج��ات را مل��زم ک��رده در ازم��ون قطعات با
جدیت و دقت بیش��تری فعالیت داش��ته باشند که
همان کنترل کیفیت درون واحدهای صنعتی است.
پارچه باف دیب��ازر در نهایت گف��ت :بنابراین تمام
الزامات برای ازمون قطعات و نیز موتورس��یکلت ها
در داخل موجود اس��ت و ازمایش��گاه ها نیز روزامد
هستند وگرنه نمی توانستند مجوز دریافت کنند.
سخن اخر
اظهارات فعاالن این بازار در حالی مطرح می شود
ک��ه یکی دیگ��ر از کارشناس��ان فع��ال در صنع��ت
موتورس��یکلت پیش تر به «گسترش صنعت» گفته
ب��ود ای��ن صنعت هنوز ب��ه بلوغ نرس��یده و به نظر
می رس��د همین مس��ئله در بحث ازمایشگاه ها نیز
تاثیر گذاشته باشد زیرا ازمون قطعات موتورسیکلت
تنها محدود به چند قطعه ش��ده است .همچنین بنا
به گفته یکی از قطعه سازان صنعت موتورسیکلت به
«گسترش صنعت» بسیاری از قطعات نیاز به ازمون
دارند که درحال حاضر از سوی اداره استاندارد اعمال
نمی شود.
سومین محموله صادراتی سایپا به لبنان ارسال شد
گروه خودروس��ازی سایپا س��ومین محموله صادراتی
محصوالت خود را به کشور لبنان ارسال کرد.
به گزارش س��ایپا نی��وز ،در ایینی که با حضور معاون
صادرات گروه خودروس��ازی س��ایپا و جمعی از معاونان
و مدیران این مجموعه برگزار ش��د گروه سایپا سومین
محمول��ه صادراتی خود را به تعداد ۱۰۰خودرو ش��امل
خودروه��ای وان��ت ری��چ ،برلیان��س،H ۲۳۰ ،H ۲۲۰
H ۳۲۰و H ۳۳۰و همچنی��ن خ��ودرو اریو به کش��ور
لبن��ان صادر کرد .گروه خودروس��ازی س��ایپا به عنوان
نخس��تین شرکت خودروس��از ایرانی است که در لبنان
توانس��ته محصوالت خود را عرضه و نشان ایرانی سایپا
را تثبی��ت کند .گروه س��ایپا درحال حاضر ۶نمایندگی
ف��روش و خدمات پس از ف��روش محصوالت خود را در
لبنان به شکل فعال در اختیار دارد که فروش محصوالت
را به عهده دارند و نمایندگ��ی مرکزی مکانیکاگروپ در
بی��روت به مس��احت ۱۰ه��زار مترمرب��ع و در ۹طبقه
وظیفه ارائ��ه خدمات فروش و پس از فروش محصوالت
سایپا را به عهده دارد .در این ایین معاون صادرات گروه
خودروس��ازی سایپا در سخنانی گفت :بازار کشور لبنان
به دلیل وجود خودروهای بس��یار مدرن و روز ،ش��رایط
رقابت��ی دش��واری دارد اما گروه خودروس��ازی س��ایپا
توانس��ته در این ب��ازار به خوبی فعالیت کند .محس��ن
ج��وان اظهارکرد :یک��ی از عوامل موفقیت گروه س��ایپا
در ب��ازار لبنان س��طح رضایت مش��تریان از محصوالت
گروه اس��ت که با برخورداری از مولفه های رقابتی مانند
نرخ اقتصادی ،مصرف س��وخت مناسب و برخورداری از
امکان��ات و قابلیت های روز می توانند در این بازار حضور
داش��ته باش��ند .وی اف��زود :با توجه به ص��ادرات ۴۰۰
خودرو در سال جاری میالدی قرار است در سال ۲۰۱۸
بر اساس برنامه ریزی های انجام شده هزار و ۵۰۰خودرو
از محصوالت گروه به کش��ور لبنان صادر ش��ود .معاون
صادرات گروه خودروس��ازی سایپا در ادامه با بیان اینکه
یکی از کارهای مهم س��ایپا در بازار لبنان معرفی نشان
بوده ،تصریح کرد :قصد داریم در اینده همزمان با عرضه
خودروهای کوییک و س��اینا اتوماتیک در ایران ،این دو
خودرو را در کشور لبنان نیز عرضه کنیم.
در بح��ث الودگی هوا باید
منب��ع الودگی را پی��دا کرد.
نیروگاههای کش��ور ۵۰درصد
س��وخت مصرف��ی کش��ور را
شامل میشوند۲۰ ،درصد نیز
مربوط ب��ه کل صنایع بوده و
۳۰درص��د در خودروهاس��ت
علیاکبر جوانروح
درنتیج��ه عمده مص��رف در
کارشناس صنعت قطعه
نیروهاست اما برای جلوگیری
از الودگ��ی ه��وا روشهای��ی
وجود دارد که به دلیل سلیقه ای عمل کردن برخی مسئوالن
و کارشناسان این مشکل به یک معضل تبدیل شده در حالی
که صنعت خودرو در تمام دنیا مشغول فعالیت است و مشکل
ایران را ندارند .باید دید منبع اصلی الودگی کجاست؟
الودگی هوا نمی تواند تنها ناش��ی از خودروها باشد زیرا هر
خودرو کارت معاینه دارد و اگر نیاز به تغییر این برگ معاینه
باشد بحثی دیگر است.
راهکاری که میتوان پیش��نهاد کرد ص��دور دو نوع برگه
معاینه فنی اس��ت؛ برگ معاینه س��بز و ب��رگ معاینه قرمز؛
خودروهای��ی که برگ معاینه س��بز دارند حق تردد در داخل
شهر را داش��ته باشند و خودروهای دارای برگ قرمز تنها در
جادهها حق تردد بگیرند.
ضم��ن انکه ض��رورت دارد در دادن برگه های معاینه فنی
س��ختگیری های بیشتری اعمال ش��ود و این مراکز مجهز به
دستگاه های روز با دقت نظر باال باشند.
افزای��ش تعداد مراکز معاینه فنی نی��ز می تواند در ترغیب
افراد برای ازمون س�لامت خودروهای خود کارس��از باشد و
در این مس��ئله نیز مدیران و مس��ئوالن دس��ت اندرکار باید
برنامه های جدی داشته باشند.
از س��وی دیگر باید در این باره فرهنگ سازی شود و اگاهی
افراد را ارتقا داد تا خود برای س�لامت محیط زیست و محیط
زندگی شان دغدغه داشته باشند.
حمایت از صنعت قطعه
نیازمند نظارت دولتی
خبر
هفته گذش��ته در ایین گش��ایش
خ��ط تولی��د دو محص��ول جدی��د
گروه صنعت��ی ایران خودرو ،حمایت
از قطعه س��ازان مطرح ش��د .هاش��م
یک��ه زارع از حضور قطعه س��ازان در
ت الجزایر ب��رای تولید و تامین
س��ای
قطع��ات خب��ر داد و «گس��ترش
صنعت» نیز در این باره گفت وگویی با قطعه سازان داشت که
انها به اقتصادی ش��دن تیراژ اشاره کردند و معتقد بودند باید
این امر در مشارکت سرمایه ای دو طرف پیگیری شود.
حال پرس��ش این است قطعه س��ازانی که بیشترین اسیب
را از پرداخت نش��دن و انباشت مطالبات شان از خودروسازان
دیده اند در چه بخش هایی به حمایت ویژه نیاز دارند؟
در این باره بهرام ش��هریاری ،کارش��ناس صنعت خودرودر
گفت وگ��و با خ��ودروکار گفت :هر زمان دول��ت وارد صنعت
ش��ده چیزی از ان صنعت حاصل نشده اس��ت .به گفته او،
درحال حاضر قطعه س��ازی از مس��یر خود خارج ش��ده چون
داخلی سازی قطعات خودرو نیز در هاله ای از ابهام قرار گرفته
و تعداد زیادی از قطعه س��ازان از همراهی باز مانده اند .امروز
حتی تعداد زیادی از بازاری ها و قطعه فروشان نیز وارد صنعت
قطعه شده اند .شهریاری ادامه داد :حال که سخن از حمایت
دولت از صنعت قطع ه به میان امده باید به گونه ای باش��د که
عمق س��اخت داخل را س��رعت ببخش��د .او اظهار کرد :باید
تالش ش��ود تا جای��ی که امکان دارد ای��ن قطعات در داخل
تولید شود نه انکه وارد و در داخل مونتاژ شوند و دست اخر
هم برچس��ب ساخت ایران زده شود .به گفته این کارشناس
وضعیت صنعت قطع ه مطلوب نیست و خودروسازان با توجه
ب��ه دولتی بودن و رفتار دولتی ،توان درمان در زمینه فعالیت
قطعه س��ازان را ندارند که خود چالش��ی دیگر در این صنعت
است.
ش��هریاری افزود :اگر می خواهیم صنعت قطع ه رش��د کند
باید دولت در این صنعت تنها نظارت داش��ته باشد و دخالت
نکن��د .او ادام��ه داد :در دول��ت نهم و ده��م بازدیدهایی از
کارخانجات خودروس��ازی شد و در همان زمان برای افزایش
کیفیت و پیش��رفت قطعه سازی مهلت داده شد اما هنوز این
امر به نقطه مورد انتظار نرسیده است.
او در پاس��خ ب��ه اینک��ه حمایت ویژه از قطعه س��ازان باید
شامل چه بخش هایی باش��د ،اظهار کرد :نخستین کاری که
دولت باید برای حمایت از قطعه س��ازان در نظر گیرد تثبیت
نرخ ارز اس��ت چون وقت��ی صنعتگر کاالی��ی تولید می کند،
پیش زمینه ای درباره بازگش��ت پولش ندارد همچنین ممکن
است ناگهان رقبای جدید در بازار متولد شوند که سهم او را
در بازار محدود کنند.
به گفته این کارشناس صنعت خودرو ،بیشتر تولید کنندگان
در س��ایر کش��ورها می دانند که باید در طول سال چه تعداد
قطع��ه تولید و عرضه کنن��د اما در ایران این گونه نیس��ت و
قطعه س��ازان برنامه ای جدی برای تولید ندارند .ش��هریاری
در پای��ان تاکید کرد :ورود دولت به صنع��ت قطعه می تواند
اسیب رس��ان باش��د و این صنعت را از ه��دف خود دور کند
بنابراین دولت تنها باید نظارت داشته باشد.
خبر
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 285پیاپی 2258
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
30اذر 1396
2ربیع الثانی 1439
21دسامبر 2017
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
برخی نهاد های اجرایی از قاچاقچیان
کاال و ارز حمایت می کنند
اکب��ر رنجبرزاده ،عضو هیات رییس��ه مجلس ش��ورای اس�لامی و
نماین��ده مردم اس��داباد گف��ت :دولت و مجلس ب��ه خوبی می دانند
عده ای فرصت طلب در تالش��ند برای حل مس��ائل مالی ش��ان لطمه
ج��دی به تولی��د بزنند و برخ��ی نهاد های اجرای��ی و وزارتخانه ها از
قاچاقچی��ان کاال و ارز حمای��ت می کنند .روی این مس��ئله کلیدی،
حس��اس باشیم .به گزارش ایس��نا ،اکبر رنجبرزاده در تذکر شفاهی
در جلس��ه علنی چهارشنبه مجلس ش��ورای اسالمی ،گفت :الودگی
هوا در حقیقت نگرانی عمیقی در جامعه ایجاد کرده اس��ت .می طلبد
رییس جمهوری و همه نهاد های مس��ئول به این مسئله توجه جدی
کنند .در مقاطعی بحث اس��تاندارد سوخت مطرح شد و در مقاطعی
مش��کالت فنی خودروها بیان می ش��ود .اگر این مشکل را نتوان در
پایتخت حل کرد ،می توان خود را بخشید؟
وی با اش��اره به ابرچالش اش��تغال ،گفت :دول��ت و مجلس و قوه
قضایی��ه روی اش��تغال تاکی��د دارند اما غاف��ل از اینکه ه��ر میزان
تسهیالت به جامعه تزریق ش��ود ،اشتغال ایجاد نمی شود مگر اینکه
همه مسائلی که در این راه اختالل ایجاد می کند ،مسدود شود.
رنجبرزاده با انتقاد به منصوب نش��دن رییس ستاد مبارزه با قاچاق
کاال و ارز ،گفت :انتصابات به حدی به تاخیر افتاده که این ستاد دچار
اختالل شده است.
وی امار پروژه های نیمه کاره عمرانی را ۷۱هزار پروژه اعالم کرد و
افزود :خوش��بختانه دولت در الیحه بودجه ۹۷پروژه های جدیدی را
اغاز نکرده که قابل تقدیر است.
حاال اینترنت حجمی رو جمع کردن چی جاش گذاشتن؟
اینترنت سطحی؟!
طرح :هادی اشرفی« ،گسترش صنعت»
فروش اینترنتی حجمی متوقف شد
اهدای ۱۵تندیس در دومین دوره جشنواره وب و کسب و کار بنگاه های صنعتی ،معدنی و تجاری
تولید با شاخص جهانی؛ راهکار بنگاه ها برای بقا
گروه صنعت
industry@sanatnewspaper.com
بو کار
در ایی��ن پایانی دومین دوره جش��نواره وب و کس��
بنگاه های صنعت��ی ،معدنی و تج��اری ،از ۱۵بنگاه صنعتی،
معدن��ی و تج��اری در ۳بخش بنگاه های بزرگ ،متوس��ط و
کوچ��ک با اهدای لوح س��پاس و نش��ان های برت��ر تعامالت
الکترونیک تقدیر شد .مدیرعامل صندوق حمایت از تحقیقات
و توس��عه صنایع الکترونیک در این ایین با بیان اینکه میزان
تولید در کش��ور تا ۴۰درصد افزایش یافت��ه اما بازار داخلی
همچنان محدود اس��ت ،گفت :اگر تولیدکنندگان بر اس��اس
شاخص های بین المللی عمل و صادرات را تقویت نکنند تولید
انها در معرض خطر قرار خواهد گرفت.
به گزارش «گسترش صنعت» در ایین پایانی دومین دوره
جش��نواره وب و کس��ب وکار که با حضور جمعی از معاونان و
مدیران ارشد وزارت صنعت ،معدن و تجارت ،سازمان فناوری
اطالعات ایران ،نمایندگان مجلس ش��ورای اسالمی ،مدیران
اتاق های بازرگانی و اصن��اف و جمع زیادی از خبرگان حوزه
صنعت ،معدن و تجارت و فضای مجازی کشور در محل سالن
همایش های وزارت صنعت ،معدن و تجارت برگزار شد ،از ۱۵
بنگاه برتر صنعتی ،معدنی و تجاری که بر اس��اس ارزیابی های
تخصصی ،وب سایت های ش��ان حائز بیش��ترین امتیازات شده
بودن��د در ۳بخش بنگاه ه��ای بزرگ ،متوس��ط و کوچک با
اهدای نشان های برتر تعامالت الکترونیک تقدیر شد.
مدیرعام��ل صندوق حمایت از تحقیقات و توس��عه صنایع
الکترونیک(صحا) در این جش��نواره با اش��اره ب��ه اینکه توان
خرید کش��ور نسبت به ۱۰سال گذشته و میزان تولیدات ۳۰
تا ۴۰درصد افزایش یافته است ،گفت :این موضوع گویای این
حقیقت است که باید بازار داخل تقویت شود و اگر بنگاه های
تولیدی و صنعتی فکری برای صادرات نکنند ،از بین خواهند
رفت.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از پایگاه خبری
گس��ترش علی وحدت ،در دومین جشنواره وب و کسب وکار
در بنگاه ه��ای صنعتی ،معدنی و تج��اری با بیان این مطلب
ک��ه مهم ترین راه برای صادرات اس��تفاده از فناوری اطالعات
اس��ت ،اظهار کرد :بس��یاری از بنگاه ه��ای تولیدی و صنعتی
ب��ا بکارگیری فناوری ه��ای روز و واحدهای تحقیق وتوس��عه
توانس��ته اند موتور پیش��رانی برای اقتصاد کشورشان به شمار
روند و البته برخی از ش��رکت ها نیز استفاده کننده از فناوری
هستند.
وی با اش��اره به قانون حمایت از ش��رکت های دانش بنیان،
تصریح کرد :اکنون شرکت های دانش بنیان فراوانی در تمامی
حوزه های صنعتی و تولیدی در کشور فعالیت دارند و همواره
شاهد هس��تیم که در این زمینه جش��نواره ها و رویدادهای
زیادی برگزار می ش��ود اما اینکه این شرکت ها چه سهمی در
اقتصاد دارند ،مهم است.
وحدت با اش��اره به نقطه کور سیاس��ت در توسعه فناوری
کش��ور ،گفت :حمای��ت از تمام��ی صنایع ازجمل��ه صنایع
تولیدکننده محص��والت غیرفناوری بزرگ ب��رای بکارگیری
فناوری ه��ای جدید ب��ه منظور کاه��ش هزینه ه��ا ،افزایش
بهره وری و کیفیت محصوالت تولیدی و باال بردن توان رقابت
در بازارهای جهانی مهم است.
مدیرعام��ل صندوق حمایت از تحقیقات و توس��عه صنایع
الکترونیک (صح��ا) با تاکید بر بکارگیری از فناوری اطالعات
در کسب وکارها تصریح کرد :باید بنگاه های تولیدی و صنعتی
از فراینده��ای فناورانه اس��تفاده کنند .بس��ته های حمایتی
متنوعی از سوی صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع
الکترونیک(صحا) برای ش��رکت هایی ک��ه از فناوری های روز
استفاده می کنند در نظر گرفته شده است.
راه اندازی ۶میلیون اپلیکیشن تا ۳سال اینده
فرزاد اسماعیل زاده ،مدیرکل دفتر توسعه و کاربرد فناوری
اطالع��ات وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت گفت :پیش بینی
اینفوگرافی
می ش��ود تا ۳س��ال اینده بیش از ۶میلیون اپلیکیشن مورد
اس��تفاده قرار بگیرد و تا ۵س��ال اینده بی��ش از ۷۰درصد
جمعیت جهان از اپلیکیش��ن در دس��تگاه های خود استفاده
کنند .ام��روز اینترنت به بخش مهمی از زندگی مردم تبدیل
ش��ده اس��ت .اهمیت اینترنت تا جایی اس��ت که حتی تصور
می ش��ود نب��ود ان برای چند س��اعت نیز غیرممکن اس��ت.
بر اس��اس گزارشی که در س��ال گذش��ته میالدی گرداوری
ش��ده اس��ت ،بیش از ۸۴درصد مش��تریان معتقد بودند که
کس��ب وکارهای کوچ��ک دارای وب س��ایت برای مش��تریان
قابل اعتمادتر بوده اند .برمبنای این امار ۶۵درصد مش��تریان
احساس اعتماد بیشتری نس��بت به بنگاه هایی داشتند که از
نشان تجاری خود در اینترنت استفاده کرده اند.
به گفته اس��ماعیل زاده ،پژوهش ها نش��ان می دهد ۹نفر از
ه��ر ۱۰نفری که در اینترنت در جس��ت وجوی محصوالت یا
خدمات موردنیاز هس��تند تمایل دارن��د از نزدیک ترین محل
به خود خرید کنند .اما درک این مس��ئله بسیار سخت است
که چرا هنوز بس��یاری از ش��رکت ها با وجود این شاخص باال
در ف��روش کاال و خدمات رغبتی به ایجاد وب س��ایت از خود
نش��ان نمی دهن��د .مدیرکل دفتر توس��عه و کارب��رد فناوری
اطالع��ات وزارت صنعت ،معدن و تجارت گف��ت :برپایه امار
ص شده که حجم
موجود از حجم تجارت الکترونیک مش��خ
پرداخت های اینترنتی در س��ال ۹۲ح��دود ۱۴هزار میلیارد
تومان بود که این رقم در سال ۹۵به ۸۳هزار میلیارد تومان
رس��یده اس��ت .این موضوع نش��ان می دهد ای��ران نیز مانند
بسیاری از کشورها در حوزه تجارت الکترونیک قدم برداشته
است .بنگاه های تولیدی و صنعتی عالوه بر تجارت الکترونیک
ب��ه مزایای دیگری ازجمله خدمات پ��س از فروش ،ارتباط با
مش��تریان ،تحقیق وتوسعه و پشتیبانی نیز توجه دارند که در
این جشنواره نیز به این موارد اهمیت ویژه داده شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد :وزارت صنعت ،معدن و تجارت
با برگزاری این جش��نواره درصدد است تا اهمیت سامانه های
اینترنتی را برای بنگاه های تولیدی و صنعتی مش��خص کند.
در این جش��نواره که از خرداد جلس��ه های اجرایی ان شروع
ش��د و افتتاحیه ان در نمایشگاه الکامپ سال ۹۶برگزار شد،
متقاضیان ثبت نام کردند و بیش از ۷۰ش��اخص در ۳محور
محتوایی ،عملکردی و فناوری مورد ارزیابی قرار گرفت .از انجا
که اپلیکیش��ن ها نقش اساسی در کسب وکارهای نوین دارند،
در جشنواره های بعدی استفاده از اپلیکیشن نیز یکی از موارد
ارزیابی خواهد بود چراکه ضرورت داش��تن اپلیکیش��ن مانند
لزوم وب س��ایت در ۲۰سال گذشته خواهد بود .وی با اشاره
به نتایج حاصل از بررسی کمیته ارزیابی گفت :کمیته ارزیابی
تعیین ۱۱س��امانه برتر از بین ۳۲۰کس��ب وکار الکترونیکی
را تعیی��ن کرد و همچنی��ن ۵۰کس��ب وکار الکترونیکی در
بخش ه��ای جانبی در ۳حوزه صنع��ت ،معدن و تجارت و در
۳رده بزرگ کوچک و متوس��ط مورد ارزیابی قرار گرفت .به
گفته مدیرکل دفتر توس��عه و کاربرد فناوری اطالعات وزارت
صنعت ،معدن و تجارت ،برترین ها می توانند از طریق صندوق
صنایع الکترونیک تسهیالت ویژه برای توسعه کسب وکار خود
دریافت کنند .در ارزیابی ها ۴۰۰امتیاز قابل احتساب بود که
بین ش��رکت کنندگان در این دوره هیچ کدام موفق به کسب
این امتیاز نش��دند .بر اساس امتیازهای کسب شده ۵ ،تندیس
نق��ره ای و ۶تندیس برنز برای بنگاه ها در نظر گرفته ش��د که
امی��دوارم در دوره های بعدی ش��اهد دریافت تندیس طالیی
نیز باشیم.
برترین بنگاه ها
در بخش بنگاه های بزرگ صنعتی؛ شرکت های پتروشیمی
م��ارون و کویرتایر ب��ه ترتیب نش��ان های نق��ره ای و برنزی
تعام�لات الکترونیکی را گرفتند .در بخ��ش بنگاه های بزرگ
معدنی؛ ش��رکت خالص س��ازان روی زنجان موفق به کس��ب
تندیس بنگاه پیش��رو در تعامالت الکترونیک شد و در بخش
بنگاه ه��ای تجاری بزرگ؛ بیمه س��رمد ،بانک رفاه کارگران و
بانک توس��عه صادرات ایران به ترتیب تندیس های نقره ای و
برنزی جشنواره را دریافت کردند.
در بخش بنگاه های متوسط صنعتی؛ شرکت های گرین وب
شهرک های صنعتی
زیرساخت جذب سرمایه گذار در شهرک صنعتی گراش
منبع :پایگاه اطالع رسانی دولت
و کارا الکترونیک مبنا به ترتیب موفق به کس��ب نش��ان های
نق��ره ای و برن��زی تعام�لات الکترونیکی ش��دند و در بخش
بنگاه های متوسط معدنی؛ شرکت فراورده های دیرگداز ایران
موفق به کسب تندیس بنگاه پیشرو در تعامالت الکترونیکی
ش��د .در بخش بنگاه های تجاری متوس��ط نیز تندیس بنگاه
پیش��رو در تعام�لات الکترونیک��ی ب��ه اتحادی��ه سراس��ری
تعاونی های مصرف محلی ایران اهدا شد.
در بخ��ش بنگاه های کوچ��ک صنعتی؛ ش��رکت فن اوری
اطالعات پارمیس نش��ان نقره ای و واحد تولیدی اوسا کفاش
نش��ان برنزی تعامالت الکترونیک را دریافت کردند .در بخش
بنگاه ه��ای تجاری کوچک نیز ش��رکت های بهینه پردازش و
ش��هر فافا به ترتیب موفق به کس��ب نش��ان نقره ای و برنزی
تعامالت الکترونیک شدند.
جایزه بهبود جش��نواره نیز در این بخش به ش��رکت حوله
زمرد به واس��طه بهبود وضعیت وب سایت این شرکت نسبت
به دوره نخس��ت جش��نواره تعلق گرفت و ب��ا اهدای تندیس
بنگاه پیش��رو در تعامالت الکترونیک از این شرکت نیز تقدیر
به عمل امد.
در بخ��ش خارج از مس��ابقه ای��ن دوره جش��نواره از میان
ش��رکت های عضو انجمن دارندگان نش��ان اس��تاندارد ایران،
شرکت های گروه صنعتی بارز ،صنایع پلیمر اسپادانا و شرکت
سهامی ذوب اهن اصفهان حائز بیشترین امتیازات شدند و از
انها با اهدای لوح س��پاس و تندیس یادبود جش��نواره تقدیر
شد .همچنین در بخش سازمان های استانی پیشرو از سازمان
صنعت ،معدن و تجارت اس��تان فارس به واس��طه بیشترین
مشارکت و همراهی در برگزاری جشنواره تقدیر شد.
این جش��نواره ب��ه همت دفتر توس��عه و کارب��رد فناوری
اطالع��ات وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت و با مش��ارکت و
س��ازماندهی علمی و اجرایی بخش خصوص��ی و با همکاری
معاونت ه��ای تخصصی ،س��ازمان های تابع و اس��تانی وزارت
صنعت ،معدن و تجارت ،سازمان فناوری اطالعات ،مرکز ملی
فضای مجازی ،اتاق بازرگانی و اصناف کشور برگزار شد.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان
فارس با اش��اره به فراهم بودن زیرساخت ها برای
اس��تقرار واحد های تولیدی و صنعتی در شهرک
صنعت��ی گ��راش ،از اختصاص مش��وق های ویژه
برای حمایت و جذب س��رمایه گذار در راس��تای
تحق��ق «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ،اش��تغال» خبر
داد .ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
رواب��ط عموم��ی ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان فارس ،احد فتوحی در نشس��ت با فعاالن
اقتصادی و س��رمایه گذاران شهرستان گراش که
به ریاس��ت اس��تاندار فارس و با حضور جمعی از
مدیران استانی و شهرستان برگزار شد ،از تصویب
مشوق های جدید س��رمایه گذاری در این شهرک
صنعت��ی در هیات مدیره این ش��رکت خبر داد و
گفت :کاهش س��هم نقدی به ۱0درصد در اقساط
۴۲ماهه از مهم ترین این مشوق ها است .چنانچه
س��رمایه گذاران در این ش��هرک صنعتی بر اساس
برنام��ه زمان بندی ش��ده بتوانند واح��د صنعتی
خود را به بهره برداری برس��انند و اش��تغال ایجاد
کنن��د نیز تا س��قف ۶0درصد از اس��ناد تعهدی
انها بازگردانده خواهد ش��د که ای��ن موضوع نیز
بستر مناس��بی برای تشویق و ترغیب صنعتگران
ب��رای ایج��اد تولید و اش��تغال در این ش��هرک
صنعتی فراه��م خواهد کرد .فتوح��ی در ادامه با
بی��ان اینکه تمامی زیرس��اخت ها برای اس��تقرار
واحد های صنعتی در این ش��هرک صنعتی ایجاد
ش��ده است ،گفت :ش��هرک صنعتی گراش دارای
امکانات زیربنایی مانند اب ،برق گاز و تلفن است
و متناسب با استقرار سرمایه گذاران سایر امکانات
زیربنایی نیز در ان تامین خواهد ش��د .مدیرعامل
ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس از
س��رمایه گذاران خواس��ت با توجه به ظرفیت های
موجود درشهرستان گراش و نیز وضعیت مناسب
زیرس��اختی در این ش��هرک صنعتی و اختصاص
مش��وق های جدید س��رمایه گذاری از این فرصت
برای ایج��اد واحد های تولیدی و اش��تغال پایدار
صنعتی در این شهرس��تان استفاده کنند .فتوحی
در ادام��ه با بیان اینکه ش��هرک صنعتی گراش با
مس��احت ۴0هکتار ظرفیت ۱۱۷واحد صنعتی با
پیش بین��ی بیش از ۶00نفر اش��تغالزایی را دارد،
گفت :درحال حاضر ۴۱قرارداد با س��رمایه گذاران
برای س��اخت واحد های تولیدی و صنعتی بسته
ش��ده که از این تعداد ۱0واحد با اشتغالزایی ۷۶
نفر در مرحله بهره برداری است.
توسعه شهرک صنعتی با مشوق
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس از اختصاص
حداکثر مش��وق های سرمایه گذاری برای متقاضیان بخش تولید و
صنعت در ش��هرک صنعتی خنج خب��ر داد .احد فتوحی در بازدید
از ش��هرک صنعتی خنج اف��زود :برای حمایت از س��رمایه گذاران
در راس��تای تحقق «اقتصاد مقاومتی؛ تولید ،اش��تغال» براس��اس
تصویب هیات مدیره این ش��رکت ،مشوق هایی مانند کاهش سهم
پرداخت نقدی به ۵درصد و افزایش مدت پرداخت اقس��اط به ۴۸
ماه درنظر گرفته ش��ده اس��ت .به گزارش «گسترش صنعت» وی
اضاف��ه کرد :متقاضیان و س��رمایه گذاران در این ش��هرک صنعتی
ب��ه ش��رط بهره برداری در برنام��ه زمان بندی و نیز ایجاد اش��تغال
برمبنای جواز تاس��یس تا س��قف ۹0درصد از اس��ناد تعهدی شان
بازگردانده خواهد ش��د .فتوحی با بیان اینکه شهرک صنعتی خنج
با هدف فراهم کردن زیرس��اخت های اس��تقرار واحد های صنعتی
و اش��تغال پایدار در این شهرس��تان و نیز ظرفیت سازی به منظور
جذب سرمایه گذار برای توسعه صنعتی ایجاد شده است ،گفت :این
شهرک صنعتی بس��ترهای الزم را برای جذب سرمایه های فعاالن
اقتصادی شهرستان خنج در سایر نقاط کشور و نیز سرمایه گذاران
خنجی مقیم کش��ورهای حاش��یه خلیج فارس فراهم کرده است.
وی اضافه کرد :با توجه به اختصاص مش��وق های س��رمایه گذاری
که برای نخستین بار اعمال شده است ،امیدواریم سرمایه گذاران از
این فرصت برای توس��عه صنعتی و ایجاد اشتغال در این شهرستان
استفاده بهینه کنند.