روزنامه گسترش صنعت شماره 291
روزنامه گسترش صنعت شماره 291
سال بیست و نهم
پیاپی 2264دوره جدید شماره 291
http://telegram.me/sanatnewspaper
وزارت صنعت ،معدن و تجارت موظف به ارائه گزارش ۳ماهه ارتقای سطح کیفی خودروها شد
س��خنگوی کمیس��یون اصل ۹۰مجلس ش��ورای اسالمی با اشاره به جلس��ه ویژه این کمیس��یون با حضور وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت :به دنبال گالیه و شکایت های بسیاری
از نمایندگان به کمیس��یون اصل ۹۰درباره خودروهای داخلی و انحصار موجود در این بخش و پیامدهای ناش��ی از این جریان بر بازار خودرو در کش��ور ،روز گذش��ته این کمیس��یون
ب��ه بررس��ی دالی��ل و موانع موج��ود در این زمینه پرداخت .ولی داداش��ی در گفت وگو با خبرخودرو اظهار کرد :در این جلس��ه ب��ا توجه به کیفیت پایین خودروه��ای داخلی ،موضوع
رقابت پذی��ر نب��ودن تولی��دات داخلی ب��ا خودروهای خارجی مورد نقد و بررس��ی نمایندگان قرار گرفت .وی اف��زود :از انجا که طرح این موضوعات نیازمند برگزاری جلس��ه ای بود و با
توجه به اهمیت این مس��ئله جلس��ه ای با حضور وزیر صنعت ،معدن و تجارت ،رییس کل گمرکات کش��ور ،نماینده بانک مرکزی و س��ایر نهادهای مرتبط در این زمینه در کمیس��یون
اصل ۹۰تشکیل شد.
3
بررسی «گسترش صنعت» از اخرین وضعیتالیحه تفکیک وزارت صنعت ،معدن و تجارت
اصـرار از دولت ،انـکار از مجلس
2
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
7دی 1396
9ربیع الثانی 1439
28دسامبر 2017
واگذاری ۱0درصد سندهای تفکیکی
به صاحبان صنایع
عکس :مهدی کاوه ای
صدور س��ند مالکیت برای صاحبان صنایع در شهرک های
صنعتی مزیت هایی از جمله تامین وثیقه بانکی برای گرفتن
تس��هیالت دارد .ضمن انک��ه این س��ندهای مالکیت برای
واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی عالوه بر
امنیت روانی س��رمایه گذاران ،از بابت داشتن مالکیت زمین
می توان��د ب��ه انها کمک موث��ری در امور بانک��ی و دریافت
تس��هیالت کند .به گفته مسئوالن ۱۲۳ ،هزار سند تفکیکی
در شهرک های صنعتی صادر شده که تاکنون فقط ۱۱هزار
م��ورد ان به مالکان واگذار ش��ده اس��ت؛ هرچند که فرایند
واگذاری این اس��ناد ملکی برای شرکت شهرک های صنعتی
نیز محل درامد اس��ت .به گفته کارشناس��ان ،اسناد اراضی
صنعتی برای سرمایه گذاری که در واحد صنعتی صادر شده
اس��ت ارزش اف��زوده ایجاد می کند .این در حالی اس��ت که
هیچ واحد صنعتی بدون س��ند در ش��هرک ها وجود ندارد و
اگر شهرکی س��ند مالکیت نداشته باشد به دلیل ساخت در
اراضی منابع ملی یا مس��تقر نش��دن واحده��ای صنعتی در
ان است.
در حقیقت هدف از ایجاد ش��هرک های صنعتی ،توس��عه
صنعتی کش��ور در خارج از مناطق ش��هری است تا تاثیرات
منفی بر س��اکنان ش��هری را به حداقل برساند ،االیندگی را
کم کند و با دسترسی اس��ان به مسیر حمل ونقل ،کمترین
ب��ار ترافیکی را در مناطق شهرنش��ین به ب��ار اورد .این در
حالی است که براساس قانون خارج از محدوده شهرک های
صنعت��ی ام��کان انتقال س��ند مالکیت زمین ب��ه واحدهای
صنعت��ی وجود ندارد و قرارداد زمین در قالب اجاره اس��ت؛
اما داخل شهرک های صنعتی سندهای مالکیت اماده است
و حتی قبل از انتقال سند مالکیت ،امکان ترهین اراضی نیز
وجود دارد؛ به این صورت که زمین شهرک صنعتی در کمتر
از یک روز به سرمایه گذار تحویل داده می شود.
با این حال اگر س��رمایه گذار بیرون از شهرک های صنعتی
برای ساخت واحد صنعتی اقدام کند برای دریافت مجوزها و
استعالم های مربوط باید حدود ۶ماه معطل شود .همچنین
این س��ند مالکیت نزد بانک ها به عنوان وثیقه معتبر اس��ت
در حالی که س��ند ق��راردادی واحدهای صنعت��ی بیرون از
محدوده ه��ای ش��هرک های صنعتی نزد بانک ه��ا به عنوان
وثیقه مورد قبول قرار نمی گیرد .فتحعلی محمدزاده ،معاون
فنی س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار کرد ۱۲۳ :هزار قطعه
سند تفکیکی تک برگی برای ۶0هزار هکتار از اراضی واگذار
شده در ش��هرک های صنعتی دریافت شده اما از این تعداد
تاکن��ون فقط ۱۱هزار قطعه س��ند برای ۶ه��زار هکتار به
صاحبان زمین های واگذار شده است.
وی تاکی��د ک��رد :این اس��ناد مالکیت دریافت ش��ده به
عن��وان منبع درامدی برای ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تانی دارای اهمی��ت اس��ت و نباید در واگ��ذاری انها به
مال��کان تعلل کرد .مع��اون فنی س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران با بیان اینکه واگذاری این اسناد
ب��ه صاحبان انه��ا یکی از منابع درامدی برای ش��رکت های
استانی اس��ت ،ادامه داد :واگذاری اسناد تفکیکی صادرشده
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی ،توس��عه شهرک ها و نواحی
صنعت��ی تقاضامح��ور ،پیش ف��روش ح��ق س��رمایه گذاری
طرح های تاسیس��اتی فاضالب برای اجرای طرح تصفیه خانه
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی می توان��د از مهم ترین منابع
درامدی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تانی باش��د اما
بای��د برای تحق��ق ان مش��وق های جذاب س��رمایه گذاری
لحاظ شود.
4
پنجشنبه
7دی 9 1396ربیع الثانی 28 1439دسامبر 2017شماره 291پیاپی 2264
خبر
تولیدکنندگان ،محصوالت
غیراستاندارد را معرفی کنند
مدی��رکل اس��تاندارد ته��ران ب��ا
انتق��اد از کیفی��ت پایی��ن برخ��ی
محصوالت تولیدی گفت :اس��تاندارد
محصوالت راه توسعه صادرات است
و برای ارتق��ای کیفیت و جلوگیری
از عرضه محص��والت بی کیفیت این
تولیدکنندگان هستند که می توانند
نقش موثری داشته باش��ند زیرا برای نمونه یک تولیدکننده
رب بهتر می داند کدام شرکت تولیدکننده رب تخلف می کند.
از این رو ،ما خواس��تار همکاری و اطالع رسانی در این بخش
هستیم.
به گزارش «گس��ترش صنعت» مس��لم بیات در نشس��ت
انجمن دارندگان نش��ان اس��تاندارد با عنوان نقش استاندارد
در قابت پذیری گفت :دانشگاه هاروارد ۵رویکرد برای کیفیت
درنظر گرفته که عبارتس��ت از :کیفیت بر پایه تعالی؛ به این
معنا که ذات کیفیت متعالی است ،کیفیت از دیدگاه محصول؛
یعنی ویژگی های هر محصول ناش��ی از تفاوت در اجزای ان
اس��ت ،کیفیت از دیدگاه مشتری ،کیفیت از منظر شرکت ها؛
یعنی انطباق با الزاماتی که در یک کارخانه تعریف شده است
و کیفیت برمبنای قیمت؛ یعنی مشتری تمایل دارد برای هر
محصول به اندازه ای که کیفیت دارد پول بپردازد.
او با بیان اینکه کیفیت برخی محصوالت تولیدی به قدری
پایین اس��ت که تولیدکننده ان فقط به پول فکر کرده است
نه چی��ز دیگر ،افزود :اگر چش��م مان را ببندن��د و محصولی
را دس��ت مان بدهند و بگویند ان محصول تولید کجاس��ت،
ش��اید بگوییم به دس��ت یک فرد بی اعتقاد تولید شده است.
برخ��ی افراد همه چیز را ب��ه رنگ پول می بینند و به موضوع
دیگری فکر نمی کنند .در این گونه موارد ،انجمن های علمی ـ
تخصصی باید این تولیدات بی کیفیت را معرفی کنند.
مدیرکل اس��تاندارد تهران از انجمن های تخصصی خواست
تا این گونه تولیدات را پاالیش کرده و واحدهای مشکل دار را
به سازمان استاندارد معرفی کنند.
وی همچنی��ن با اش��اره به مش��کل ارائه اس��تانداردهای
مورد قبول تاجران خارجی درب��اره برخی کاالهای صادراتی
ایران��ی گفت :گاهی تاج��ران خارج��ی از تولیدکننده ایرانی
می خواهند که تاییدیه س��ازمان استاندارد ایران را در زمینه
رعایت اس��تانداردهای مورد قبول ان کشور ارائه کنند .برای
مثال ،بابت مطابقت یک کاالی ایرانی با اس��تاندارد المان از
تولیدکننده ایرانی یک تاییدیه مورد قبول سازمان استاندارد
ایران را طلب می کنند .در این گونه موارد ،ما تس��ت های الزم
را انجام می دهیم و بدون در نظر گرفتن مشخصات ان کاال با
استاندارد ملی ،نتایج تست را برای مطابقت با استاندارد کشور
مورد نظر ارائه می کنیم.
مدیرکل استاندارد تهران با بیان اینکه حداقل درباره ۱۰۰
قلم کاالی صادراتی می توانیم این اقدام را انجام دهیم ،گفت:
مشکل بس��یاری از کاالهای صادراتی کش��ور همین مسئله
است که می توانیم ان را برطرف کنیم.
وی در پایان با بیان اینکه اعتماد بزرگترین س��رمایه کشور
است ،گفت :نباید به دنبال حذف یکدیگر باشیم .این رویکرد
باعث اسیب دیدن طرف های مختلف می شود.
بیات به اعضای انجمن دارندگان نشان استاندارد نیز توصیه
کرد که نقش خود را در راهبرد ملی کیفیت مشخص کنند.
مدیرکل اس��تاندارد تهران تاکید کرد :نه انجمن باید حذف
شود و نه استاندارد.
اقتصاد و توسعه
بررسی «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت الیحه تفکیک وزارت صنعت ،معدن و تجارت
اصـرار از دولت ،انـکار از مجلس
سیدمحمدحسن سیدزاده
industry@sanatnewspaper.com
داس��تان دنبال��ه دار تفکیک و ادغ��ام وزارتخانه ها در
دولت پایان ندارد .با گذش��ت ۵م��اه از دولت دوازدهم
و با وجود مخالفت های گس��ترده از س��وی نمایندگان
مجلس شورای اس�لامی و نمایندگان بخش خصوصی
دولت هنوز به تفکی��ک وزارت صنعت ،معدن و تجارت
اصرار دارد .در هفته های گذشته زمزمه هایی از تصمیم
دوباره دول��ت برای به جریان انداخت��ن الیحه تفکیک
وزارت صنعت ،معدن و تجارت به گوش رسید؛ تا جایی
که س��خنگوی دولت روز چهارشنبه در نشست خبری
خود در میان بحث تشریح شرایط کنترل بازار تخم مرغ،
گریزی به بحث تفکیک وزارت صنعت ،معدن و تجارت
زد و الزمه جلوگیری از نوس��انات نرخ اجناس و کنترل
ب��ازار را تفکیک وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت اعالم
کرد .محمدباقر نوبخت در این نشس��ت گفت« :کنترل
بازار تخم م��رغ از طریق واردات نش��ان داد که تصمیم
دول��ت در زمینه الیحه تفکیک صنعت ،معدن و تجارت
چقدر واقع بینانه بوده است چراکه نیازمند وزارتخانه ای
هس��تیم که واردات را تنظیم کند .پیش��نهاد دولت بر
این اس��اس بود که وزارت بازرگان��ی از صنعت و معدن
جدا ش��ود که تاکنون بی پاسخ مانده است ».سخنگوی
دولت با اش��اره به اینکه این الیحه به فوریت به مجلس
شورای اسالمی داده شده ،افزود« :هرچه زمان می گذرد
تفکیک این وزارتخانه بیش��تر احساس می شود و دولت
از مجلس انتظ��ار دارد به راهکار عملی که دولت به ان
رس��یده توجه کند تا در اینده دچار نوسان در نرخ هیچ
جنسی نش��ویم ».دو وزارتخانه «بازرگانی» و «صنایع و
معادن» پس از سال ها کشمکش در سال ۱۳۹۰با عنوان
وزارت «صنعت ،معدن و تجارت» ادغام شدند تا اهدافی
را ک��ه پیش از این چه در ح��وزه تجارت خارجی و چه
در بخش صنایع و معادن کشور محقق نشده بود محقق
کنند .موضوع تفکیک این دو وزارتخانه برای نخس��تین
بار در سال ۱۳۹۴با گذشت ۴سال از ادغام شان بر سر
زبان ها افتاد اما دولت حسن روحانی پس از پیروزی در
انتخاب��ات و قبل از اغاز دول��ت دوازدهم به طور جدی
نس��بت به تفکیک این وزارتخانه اق��دام کرد .دولت در
خرداد امس��ال الیحه «اصالح بخشی از ساختار دولت»
ک��ه به الیحه تفکیک ۳وزارتخانه (ورزش و جوانان ،راه
و شهرسازی و صنعت ،معدن و تجارت) معروف است را
به مجلس ش��ورای اسالمی فرستاد و تالش کرد قبل از
معرفی کابینه به مجلس ش��ورای اسالمی این الیحه را
در صحن علنی مطرح کند اما نمایندگان در ۲۱خرداد
امسال قید یک فوریت ان را به تصویب رساندند و پس
از موافقت کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسالمی
با کلیات این الیحه دس��تور داده شد تا ۳کمیته کاری
تشکیل شود و این کمیته ها به بررسی کارشناسی لوایح
بپردازند .اکنون با گذش��ت ۵ماه از اغاز دولت دوازدهم
هنوز این الیحه در کمیسیون اجتماعی مجلس شورای
اسالمی مسکوت مانده است .به نظر می رسد با گذشت
ای��ن زمان دول��ت از تفکیک وزارت راه و شهرس��ازی و
علی ساری
عبداهلل رضیان
عبدالرضا عزیزی
محمد شریعتمداری
محمدباقر نوبخت
مهدی پورقاضی
ابراهیم بهادرانی
حسین سلیمی
فریال مستوفی
عباس گودرزی
وزارت ورزش و جوانان منصرف شده اما هنوز به تفکیک
وزارت صنعت ،معدن و تجارت اصرار دارد.
مخالفت دوباره بخش خصوصی
زمزمه ه��ای ع��زم دوباره دول��ت ب��رای تفکیک این
وزارتخانه باعث شد تا دوباره نمایندگان بخش خصوصی
در هفته های گذش��ته نس��بت به ای��ن موضوع واکنش
نشان دهند .در نشست نمایندگان اتاق بازرگانی تهران
ابراهی��م بهادرانی ،مش��اور عالی رییس ات��اق تهران با
اشاره به اینکه قرار است موضوع تفکیک وزارتخانه های
صنع��ت ،مع��دن و بازرگانی دوباره مطرح ش��ود ،گفت:
بخ��ش خصوصی یک بار موضع خود را در این باره اعالم
کرده و الزم اس��ت بار دیگر مخالفت خود را اعالم کند.
مه��دی پورقاض��ی ،رییس کمیس��یون صنعت و معدن
ات��اق تهران نیز اعالم کرد :باید گزارش��ی از عواقب این
ش خصوصی ان
انفکاک به کمیسیون اورده شود تا بخ
را بررس��ی کرده و مباحث جمع بندی ش��ده را به عنوان
موضع رسمی اتاق اعالم کند .سیدحسین سلیمی ،دیگر
عضو این کمیسیون نیز با اشاره به سابقه ناموفق ادغام ها
و تفکیک ها در س��اختار دولت گف��ت :بخش خصوصی
ذی نف��ع این تغییر ساختارهاس��ت و باید در این زمینه
موضع گیری کند .همچنین فریال مستوفی ،یکی دیگر
از اعضای این کمیس��یون با اش��اره به اینکه تفکیک یا
ادغ��ام وزارتخانه ها موض��وع مهمی نیس��ت ادامه داد:
مسئله مهم این اس��ت که دولت کوچک شود در حالی
که به هیچ وجه به این مسئله توجهی نمی شود.
مخالفت وزیر صنعت ،معدن و تجارت
موضوع تفکی��ک وزارت صنعت ،معدن و تجارت تنها
مورد مخالفت نمایندگان بخش خصوصی نیس��ت بلکه
محمد شریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت نیز با
این موضوع مخالف است .وزیر صنعت ،معدن و تجارت
مرداد امس��ال در روز های اولیه اغاز وزارت خود نسبت
به این موضوع واکنش داد وگفت« :اگر قرار باشد دولت
بنگاه��داری کند باید چندین و چند وزارتخانه داش��ته
باش��د؛ در این صورت بای��د وزارت صنای��ع و معادن و
بازرگانی را احیا کرد در حالی که این هدف نیس��ت بلکه
می خواهیم ام��ور دولتی را به بخ��ش خصوصی واقعی
واگذار کنیم نه اینکه بنگاه ها را از وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت بگیریم و به وزارت دف��اع و رفاه بدهیم ».با
وجود مخالفت ش��خص وزیر صنعت ،معدن و تجارت و
نماین��دگان بخش خصوصی دولت کماکان بر نظر خود
مبنی بر لزوم تفکیک این وزارتخانه پافش��اری می کند.
برهمین اس��اس «گس��ترش صنع��ت» در گفت وگو با
نمایندگان مجلس وضعیت این الیحه در مجلس شورای
اسالمی و نظر انها را درباره ان جویا شده است.
مخالفت کمیسیون صنایع مجلس
عبداهلل رضیان ،عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای
اس�لامی در گفت وگو با «گسترش صنعت» از مخالفت
کمیس��یون صنایع و معادن با تفکی��ک وزارت صنعت،
معدن و تجارت خب��رداد و گفت :الیحه ای که دولت به
مجلس شورای اس�لامی ارائه کرده هنوز در دستور کار
هیات رییسه قرار نگرفته است .با توجه به بررسی الیحه
بودجه ازسوی نمایندگان حداقل تا زمان تصویب بودجه
این موضوع در دستورکار قرار نخواهد گرفت .وی با بیان
اینکه سخنگوی دولت بر این است که با تفکیک ،کنترل
بازار بهتر انجام می ش��ود ،افزود :کنترل بازار و مدیریت
وضعی��ت موج��ود ارتباطی به تفکی��ک وزارت صنعت،
معدن و تج��ارت ندارد و در همین س��اختار نیز دولت
می تواند به بهترین شکل اقدام به کنترل بازار کند .وزیر
کنون��ی صنعت ،معدن و تجارت نیز س��ابقه طوالنی در
زمینه بازرگانی و کنترل بازار دارد درنتیجه تجربه کافی
برای چاره اندیشی و مدیریت رکود و گرانی وجود دارد.
رضیان با تاکید بر اینکه نمایندگان به ویژه کمیسیون
صنایع مجلس ش��ورای اس�لامی با ای��ن الیحه مخالف
اس��ت ،گفت :نگاه رییس جمهوری و مشاورانش بر این
اساس اس��ت که تفکیک دو وزارتخانه می تواند شرایط
را بهتر کند اما انچه در بودجه مش��هود است این است
که مش��کل کشور در جای دیگری است به همین دلیل
نمایندگان مجلس شورای اسالمی به این دیدگاه معتقد
نیس��تند و با این موضوع مخالفت خواهند کرد .وی با
اش��اره به اینکه درحال حاضر رک��ود در بازار وجود دارد
اظهارکرد :در چنین شرایطی دولت چه کنترلی بر بازار
می خواهد داشته باشد؟ زمانی که رکود در تمام صنایع
هن��وز وجود دارد ،بازار نی��از به تزریق منابع دارد و باید
بحث صادرات را تقویت کنیم .درباره مشکالتی همچون
بحث تخم مرغ که اکنون به چالش��ی جدی تبدیل شده
دول��ت باید قب��ل از ب��روز چنین اتفاقی چاره اندیش��ی
می ک��رد در نتیجه این موضوع��ات ربطی به تفکیک یا
ادغام ندارد و دولت در هر شرایطی می تواند این موضوع
را مدیری��ت کند .نکته جالب توج��ه درباره این الیحه
این است که اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس شورای
اس�لامی چندانی تمایلی به گفت وگو درباره این الیحه
ندارن��د .عبدالرضا عزیزی ،رییس کمیس��یون اجتماعی
مجلس شورای اس�لامی در تماس خبرنگار «گسترش
صنعت» برای تش��ریح وضعیت ای��ن الیحه ترجیح داد
فع�لا درباره این الیحه اظهارنظر نکند .عباس گودرزی،
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسالمی نیز در
گفت وگویی کوتاه با «گسترش صنعت» تنها از مخالفت
کمیس��یون اجتماعی نس��بت به این الیح��ه خبرداد و
توضی��ح بیش��تری ارائه نکرد؛ با این حال علی س��اری،
عضو دیگر کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسالمی
در گفت وگو با «گس��ترش صنع��ت» توضیحاتی درباره
سرنوش��ت این الیحه داد اما درباره نظر خود نسبت به
این الیحه گفت :این الیحه نیاز به بررس��ی بیشتر دارد
و درحال حاضر نمی توان نظر موافق یا مخالفی نس��بت
به ان ابراز کرد .س��اری در توضیح وضعیت بررسی این
الیح��ه گفت :پس از ارائه الیحه تفکیک ۳وزارتخانه به
مجلس ش��ورای اسالمی ،کمیسیون اجتماعی جلسه ای
را ب��ا علی الریجانی ،رییس مجلس ش��ورای اس�لامی
برگزار کرد .پس از ان ،این الیحه برای بررسی بیشتر به
کارگروه ویژه ای که به همین منظور تشکیل شده ارسال
شد .اکنون این الیحه در حال بررسی است و هنوز هیچ
اقدام رسمی نسبت به ان نشده است.
بررسی الیحه امسال به صحن نمی رسد
عضو کمیس��یون اجتماعی مجلس ش��ورای اسالمی
ب��ا تاکید بر اینک��ه کارگروه زمان مش��خصی برای ارائه
گزارش و تصمیم گیری در کمیس��یون اجتماعی اعالم
نک��رده ،اظهارکرد :با توجه به مش��غله فعلی نمایندگان
برای بررسی بودجه ،این الیحه در سال جاری به صحن
علن��ی نخواهد رفت و به طور قطع س��ال اینده به رای
گذاشته خواهد شد.
وی در پاس��خ به این پرس��ش که تفکیک وزارتخانه
صنعت ،مع��دن و تجارت تا چه میزان ب��ر کنترل بازار
و واردات تاثی��ر خواه��د گذاش��ت گف��ت :نقطه نظرات
مختلفی درباره مباح��ث فنی این الیحه وجود دارد که
درحال حاض��ر نمی توان انها را جمع بن��دی و اظهارنظر
دققی نس��بت به این الیحه ارائه کرد .بنابر این گزارش،
دولت برای بح��ث تفکیک وزارتخانه ه��ا همواره دنبال
فرصتی اس��ت ت��ا در ش��رایط خاص مجلس ش��ورای
اس�لامی این الیحه را مورد بررسی قراردهد .نخستین
ب��ار این الیحه قبل از معرفی کابینه به مجلس ارس��ال
ش��د تا پیش از ان تکلیفش روشن ش��ود؛ با وجود این
نمایندگان مجلس شورای اسالمی نسبت به این موضوع
تامل کردند.
اکنون نیز در اس��تانه بررس��ی بودج��ه ،دولت دوباره
موضوع تفکیک را مطرح کرده تا شاید تسریعی در روند
بررسی این الیحه انجام شود با وجود این مجلس شورای
اسالمی اولویت خود را بررسی بودجه قرار داده و باید تا
س��ال اینده منتظر ماند و ببینیم با وجود مخالفت های
گسترده نمایندگان مجلس و بخش خصوصی ،ایا دولت
می توان��د با اص��رار خود بر این الیحه ح��رف خود را به
کرسی بنشاند؟
نا م و نام خانوادگی
فقط در تهران
ادرس محل دریافت نشریه
کدپستی
شماره تلفن همراه و ثابت
کدملی
لطفا مشخصات ذیل را کامل به شماره 88722735فکس و یا به
tozi.smtnews@gmail.comایمیل فرمایید.
در ضمن با هر روزنامه 2نشریه دیگر به صورت هفته نامه ،دو
هفته نامه و ...تحویل خواهد شد.
Telegram.me/smtnews
پنجشنبه
صنعت خودرو
7دی 9 1396ربیع الثانی 28 1439دسامبر 2017شماره 291پیاپی 2264
خبر
خانواده دناپالس و رانا به حاشیه
خلیج فارس می روند
فرهاد احتشام زاد
مهدی دادفر
با تصویب تعرفه های جدید و بازگشایی ثبتارش انجام می شود
ورود خودرو های باالی 40هزار دالر ممنوع شد
میترا ممسنی
car@sanatnewspaper.com
انتظارها بعد از ۶ماه به پایان رسید و وزیر صنعت،
مع��دن و تج��ارت در جلس��ه کمیس��یون اصل ۹۰
مجلس شورای اسالمی که با حضور واردکنندگان و
نمایندگان مجلس شورای اسالمی برگزار شده بود از
تصویب ش��یوه نامه جدید واردات خودرو و بازگشایی
سایت ثبت سفارش در چند روز اینده خبر داد.
هرچند تا لحظه نگارش این گزارش ،این شیوه نامه
ابالغ نش��ده و انتظارها برای بازگشایی ثبتارش ادامه
داد اما بر اساس ش��یوه نامه جدید از این پس سقف
ارزش ۴۰ه��زار دالری خودروها مالک واردات بوده
و محدودی��ت حج��م موتور ب��رای واردات خودرو از
میان برداشته می ش��ود .در عین حال خودروهای با
حج��م موتور باالتر از ۲۵۰۰سی س��ی نیز همچنان
اج��ازه واردات ندارند .بر اس��اس ش��یوه نامه جدید
واردات ،تعرف��ه خودروه��ا با حجم موت��ور ۲۰۰۰تا
۲۵۰۰سی س��ی ۲۰ت��ا ۴۰درصد افزایش داش��ته
و باالترین س��قف تعرفه ۹۵درص��د خواهد بود .در
عین حال خودروهای زیر ۱۵۰۰سی س��ی مشمول
تعرف��ه ۵۵درص��د و خودروه��ای ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰
سی سی نیز مش��مول تعرفه ۷۵درصد خواهند شد.
در حوزه خودروه��ای هیبرید نیز خودروها تا حجم
موتور ۱۵۰۰سی س��ی با همان ش��رایط قبلی یعنی
تعرفه واردات ۵درصد به کش��ور وارد خواهند ش��د
اما خودروها با حجم موتور باالی این عدد مش��مول
افزایش تعرفه می شوند.
همچنین در ش��یوه نامه جدی��د واردات ،فعالیت
ش��رکت های غیرنمایندگی با تعیین س��قف دالری
برای واردات امکان پذیر خواهد بود.
پایان سردرگمی ۶ماهه
ریی��س انجم��ن واردکنن��دگان خ��ودرو نی��ز از
ابالغ ش��یوه نامه جدید خب��ر داده و تاکید کرده :در
شیوه نامه جدید واردات خودرو ،تعرفه ها با شدتی که
در رسانه ها مطرح شده بود افزایش نمی یابد و سقف
دالری نیز برای واردات در نظر گرفته شده است.
فره��اد احتش��ام زاد در گفت وگو ب��ا پایگاه خبری
گس��ترش با تاکید بر اینکه ب��ه دلیل محرمانه بودن
ش��یوه نامه جدید در حال حاضر اجازه انتش��ار ان را
نخواهیم داشت ،گفت :اعضای انجمن واردکنندگان
خودرو ب��ا هر گونه افزای��ش تعرف��ه واردات مخالف
این ش��یوه نامه هنوز ابالغ نش��ده ،گفت :پیش بینی
هس��تند چراکه نظام تعرف��ه ای و عضویت ایران در
س��قف قیمت��ی ب��رای واردات خودروه��ا در حالی
سازمان تجارت جهانی بر اساس قوانین بوده و ما نیز
پیش بینی ش��ده که هیچ ی��ک از واردکننده ها با این
موظف به رعایت این قوانین هستیم.
موضوع و حتی افزایش سقف تعرفه ها موافق نیستند
وی با اش��اره به تعیین سقف دالری به عنوان یکی
زی��را افزای��ش تعرفه ها برخالف قوانی��ن و رویه های
از ش��رط های واردات در شیوه نامه جدید اظهار کرد:
پیش��ین است و قراردادن سقف قیمتی برای واردات
ب��ا وجود ماده ۲و ۳بهبود کس��ب و کار و ابالغ ان
نیز یک اهرم تعرفه ای نیست.
ب��ه همه وزارتخانه ها باز ش��اهد هس��تیم در تدوین
وی با تاکید بر اینکه همه این تصمیمات در حالی
شیوه نامه جدید واردات ،دولت در تصمیم گیری های
با هدف حمایت از تولید داخلی پیش بینی ش��ده که
خود از نظرات تشکل ها استفاده نمی کند.
در عمل این امر محقق نخواهد شد ،افزود :زیرا ایراد
ریی��س انجم��ن واردکنن��دگان خودرو با اش��اره
باید در محل خود درمان ش��ود که در عمل این امر
به حب��اب قیمتی به وجود امده به واس��طه کمبود
محقق نمی شود.
عرضه و کاال در بازار گفت :بازش��دن دوباره س��امانه
دادفر در پاس��خ به روند نرخ در بازار پس از اعمال
ثبت س��فارش تا ح��دودی به کاهش الته��اب بازار
این ش��یوه نامه تصری��ح کرد :انچه تاکن��ون در نرخ
خودروه��ای وارداتی کمک خواهد کرد .این افزایش
خودروها اعمال ش��ده بیش از سقف پیش بینی شده
قیمت ،بازار خودرو را به طور کامل متاثر کرده است.
بود زیرا توقف ثبت س��فارش اثار بس��یاری بدی بر
احتش��ام زاد تصویب این ش��یوه نامه را پایانی برای
جای گذاش��ت اما به نظر می رس��د قیمت ها بیشتر
س��ردرگمی ۶ماهه دانست و تصریح کرد :قرار است
از ان��دازه فعلی افزای��ش نیابد و به طور
تغییرات انجام ش��ده در ثبت سفارش
واردات در جلسات شورای گفت وگوی بر اساس شیوه نامه جدید قط��ع از این پایین تر ه��م نخواهد بود
دول��ت و بخش خصوصی در اتاق ایران از این پس سقف ارزش و نمی ت��وان کاه��ش قیمت��ی برای ان
۴۰هزار دالری خودروها متصور شد.
پیگیری شود.
مالک واردات بوده و
دبیر انجم��ن واردکنن��دگان خودرو
وی ادامه داد :ابان س��ال گذشته به
محدودیت حجم موتور
با بی��ان اینکه به دلی��ل افزایش تعداد
نهایت ش��فافیت در بازار رسیده بودیم
برای واردات
و تمام��ی ش��رکت های نمایندگ��ی و خودرو از میان برداشته خودروهای اسقاطی از یک سو و افزایش
می شود .در عین حال
نرخ دالر از س��وی دیگر ش��اهد پایین
واردکنن��دگان غیرنمایندگی همکاری
خودروهای با
نیامدن قیمت ها بعد از ابالغ ش��یوه نامه
خوبی داش��تند و نهاده��ای نظارتی بر
حجم موتور باالتر از
جدید واردات خواهیم بود ،تصریح کرد:
ای��ن فرایند نظارت کافی داش��تند که
۲۵۰۰سی سی نیز
در دستورات ش��تاب زده حوزه واردات همچنان اجازه واردات افزای��ش قیمت های فعل��ی در بازار در
حالی است که هنوز این موارد جدید به
خ��ودرو به ش��دت دچار بحران ش��د و
ندارند
قیمت ها اضافه نش��ده بنابراین با وجود
با وجود اس��تقرار وزی��ر جدید به دلیل
بازش��دن ثبت سفارش ش��اهد کاهش
طوالنی ش��دن فرایند رس��یدگی و نیز
قیمت ها نخواهیم بود.
گس��ترده ش��دن تاثیرات جانبی ان اقدام نادرس��ت
احتمال کاهش قیمت
امکان رفع ان میسر نشده و مشکل همچنان به قوت
وی ب��ا بیان اینکه این احتمال وجود دارد به دلیل
خود باقی است.
رف��ع محدودی��ت عرضه و اغ��از ان در بازار ش��اهد
امید می رود با توجه به قول محمد شریعتمداری،
کاه��ش ۵درص��دی قیمت ها باش��یم ،تصریح کرد:
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در جلس��ه کمیسیون
مهندسی بازار در ماه های گذشته این تصمیم را رقم
اصل ۹۰مبنی بر اینکه مش��کل را برطرف می کنند
زده بود که قیمت ها در بازار افزایش یابد و به دنبال
و ش��یوه نامه واردات را ابالغ خواهند کرد زودتر این
این روند ،نرخ خودروهای داخلی نیز افزایش یابد.
معضل برطرف شود.
اثرات ش�یوه نامه جدید در تابس�تان ۹۷
دادفر با بیان اینکه اثرات این تصمیم را سال اینده
قابل رویت است
در ب��ازار خواهیم دید ،گفت :امیدواریم با اجرای این
مهدی دادفر ،دبیر انجمن واردکنندگان خودرو نیز
ش��یوه نامه ش��رکت هایی که محص��والت انها اجازه
در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» با تاکید بر اینکه
واردات به کش��ور را دارد محص��والت خود را با نرخ
و ش��یوه ای که در دنیا عرضه می کنن��د در ایران به
فروش برسانند به طوری که یک دهم نرخ کاال را در
زمان ثبت نام دریافت کرده و با اقساط ۱۰ساله بدون
سود تسهیالت اقدام به فروش خودرو خود کنند.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو زمان مش��اهده
اثرات این تصمیم را شهریور و پاییز ۹۷اعالم و اظهار
کرد :وزیر صنعت ،معدن و تجارت در جلسه مشترک
با کمیس��یون اصل ۹۰مجلس و واردکنندگان اعالم
کرد :این ش��یوه نامه روز چهارشنبه ابالغ می شود که
این اظهارات نش��ان می دهد این ش��یوه نامه نیاز به
تصویب هیات وزیران نخواهد داشت.
به گفته وی ،در ش��رایط بالتکلیفی و نااطمینانی
تصمی��م بد بهت��ر از بالتکلیفی اس��ت زی��را فرایند
اقتص��ادی در ح��ال مختل ش��دن اس��ت و فرایند
اقتص��ادی موجود زن��ده و جاندار اس��ت بنابراین با
اینک��ه واردکنندگان موافق بندهای این ش��یوه نامه
نیس��تند اما معتقدند اجرای ی��ک قانون جدید بهتر
از بالتکلیفی است.
این شرایط و اظهارات در حالی است که تا لحظه
نگارش این گزارش ،خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر
بازگشایی سایت ثبتارش مطرح شده است.
برخی خبرها از بازش��دن این سایت برای دو مدل
از خودروهای تویوتا حکایت دارد اما تنها چند لحظه
از انتش��ار این خبر ،س��ازمان توسعه تجارت هرگونه
بازشدن س��ایت ثبتارش را تکذیب و اعالم کرد پس
از اب�لاغ مصوبه دولت برای واردات خودرو ،س��ایت
براساس مفاد مصوبه باز خواهد شد.
علی علی ابادی فراهانی با تاکید بر اینکه باز شدن
س��ایت ثبت س��فارش واردات خودرو منوط به ابالغ
مصوب��ه دولت اس��ت ،گف��ت :در ص��ورت ابالغ این
مصوبه ،سایت ثبت س��فارش براساس تک تک مفاد
مصوبه دولت و برای هم��ه خودروهای تویوتا ،ارین
موتور ،پرش��یا و هیوندا به طور یکس��ان باز می شود
و این طور نیس��ت که این سایت برای خودرو خاصی
باز شده باشد.
فرهاد احتشام زاد ،رییس انجمن واردکنندگان نیز
در این ب��اره اظهار کرده که س��ایت ثبتارش در حال
انجام ازمایشی برای بازگشایی پس از ابالغ شیوه نامه
جدید واردات خودرو بوده و قرار گرفتن نام دو مدل
محصول روی این س��ایت نیز بر همین اساس است
و هنوز کد ۸رقمی برای هیچ ثبت سفارش��ی صادر
نش��ده و تا زمانی که این کد صادر نشود درحقیقت
ثبت سفارشی انجام نشده است.
وزارت صنعت ،معدن و تجارت موظف به ارائه گزارش ۳ماهه ارتقای سطح کیفی خودروها شد
سخنگوی کمیس��یون اصل ۹۰مجلس شورای
اسالمی با اش��اره به جلس��ه ویژه این کمیسیون
ب��ا حضور وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت گفت :به
دنبال گالیه و ش��کایت های بسیاری از نمایندگان
به کمیس��یون اصل ۹۰درباره خودروهای داخلی
و انحصار موجود در این بخش و تبعات ناش��ی از
این جریان بر بازار خودرو در کش��ور ،روز گذشته
این کمیسیون به بررسی دالیل و موانع موجود در
این زمینه پرداخت.
ولی داداش��ی در گفت وگو ب��ا خبرخودرو اظهار
کرد :در این جلس��ه ب��ا توجه به کیفی��ت پایین
خودروه��ای داخل��ی ،موض��وع رقابت پذیر نبودن
تولیدات داخلی ب��ا خودروهای خارجی مورد نقد
و بررسی نمایندگان قرار گرفت .وی افزود :از انجا
که طرح این موضوعات نیازمند برگزاری جلسه ای
بود و با توجه به اهمیت این مس��ئله جلس��ه ای با
حضور وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت ،رییس کل
گم��رکات کش��ور ،نماینده بانک مرکزی و س��ایر
نهادهای مرتبط در این زمینه در کمیسیون اصل
۹۰تشکیل شد.
در ای��ن جلس��ه وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت
قول داد در روزهای اینده س��ایت ثبت س��فارش
خودروه��ای خارجی باز و ام��کان واردات خودرو
فراهم شود هرچند وزیر معتقد بود موانعی دراین
زمینه وجود دارد که باید برطرف ش��ود .داداشی
همچنی��ن ب��ا توجه به ط��رح دالی��ل توقف ثبت
س��فارش ازس��وی وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت
اظهارک��رد :وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در این
جلس��ه افزایش رک��ود در بازار تولی��دات داخلی
را بخش��ی از دالی��ل توقف ثبت س��فارش عنوان
کرد.
البت��ه توق��ف جری��ان واردات ج��دا از عیوب و
انحص��اری ک��ه در ب��ازار تولیدات داخل��ی ایجاد
می کن��د و توس��عه نیافتن و رقابت پذی��ر نب��ودن
را در صنع��ت خ��ودرو ب��ه دنب��ال دارد ب��ه طور
مس��لم مزیت هایی را نیز به هم��راه دارد و ضمن
جلوگی��ری از رکود در بازار داخل از اس��یب ها و
تنش های اجتماعی ناشی از این جریان جلوگیری
می کن��د .نماین��ده اس��تارا در مجل��س دهم در
ادامه تصریح کرد :در این جلس��ه همچنین وزارت
صنعت ،معدن و تجارت و سازمان ها و شرکت های
زیرمجموعه این وزارتخانه موظف شدند هر ۳ماه
ی��ک بار گزارش ارتقای س��طح کیفی خودروهای
داخل��ی را به مجلس ارائ��ه کنند ت��ا نمایندگان
مجلس نیز در جریان ارتقای سطح کیفی تولیدات
داخلی قرار گیرند.
داداش��ی همچنین با توجه به ناامنی و افزایش
تصادف��ات ناش��ی از نواق��ص و کیفی��ت تولیدات
داخلی گفت :در همین زمینه مقرر ش��د سطحی
برای کیفی��ت و ایمنی خودروهای داخلی در نظر
گرفته ش��ود تا کمتر شاهد مخاطرات و تصادفات
ناشی از کیفیت تولیدات داخلی باشیم.
گ��روه صنعت��ی ایران خودرو موفق ش��د به عنوان نخس��تین
خودروس��از ایران��ی مج��وز GSOرا برای خان��واده محصوالت
دناپالس و رانا کسب کند.
به گزارش ایکوپرس ،با کس��ب مج��وز GSOامکان صادرات
خانواده دناپالس و رانا به کش��ورهای حاشیه خلیج فارس فراهم
ش��د .برمبنای این گ��زارش ،مجوز GSOعالوه بر کش��ورهای
حاشیه خلیج فارس در بسیاری از کشورهای عربی و اسیای میانه
معتبر بوده و به عنوان شناس��نامه بین المللی در حوزه خاورمیانه
ش��ناخته می ش��ود .این مجوز ک��ه ترکیبی از اس��تانداردهای
س��ختگیرانه اروپای��ی و امریکایی اس��ت برای نخس��تین بار در
صنعت خودرو و قطعه سازی کش��ور ازسوی گروه صنعتی ایران
خودرو کسب ش��ده است .این گزارش می افزاید ،دریافت مجوز
از سازمان GSOمس��تلزم عبور از استانداردهای سختگیرانه و
ازمون های اس��تحکام بدنه ،تس��ت های دینامیکی و ازمون های
برخوردی خودرو اس��ت که گروه صنعتی ایران خودرو توانس��ته
ب��رای محصوالت خانواده دناپالس و رانا در همه اس��تانداردها با
موفقیت عمل کرده و باعث تحسین ناظران GSOشود.
برنامه ریزی در راستای دریافت مجوز برای نسل اینده دناپالس
و سایر محصوالت گروه صنعتی ایران خودرو نیز با هدف صادرات
به کشورهای حاشیه خلیج فارس در دستور کار قرار دارد.
کس��ب استاندارد س��ختگیرانه کش��ورهای حوزه خلیج فارس
GSOکه برای نخس��تین بار در س��طح کش��ور ازس��وی گروه
صنعتی ایران خودرو کس��ب ش��ده اعتبار وی��ژه ای را در ارتقای
تصویر این گروه در سطح بین المللی ایجاد خواهد کرد.
روند منطقی سایپا
در ایجاد تنوع محصول
فرماندار کرمان گفت :س��ایپا با یک روند منطقی توانس��ته در
جهت تولید محصوالت متنوع و باکیفیت گام های درستی بردارد.
به گزارش س��ایپا نی��وز؛ علی بابای��ی همراه با هی��ات همراه
ضمن بازدید از غرفه گروه خودروس��ازی س��ایپا در هش��تمین
نمایش��گاه بین المللی خودرو ،قطعات و تجهیزات وابسته کرمان
گفت :امروزه تنوع محصوالت بس��یار حائز اهمیت است و گروه
خودروس��ازی س��ایپا باتوجه به این اصل و حضور پرشور در این
دوره از نمایشگاه موفق عمل کرده است .وی گفت :سایپا نشان
داده ب��ا یک روند منطقی توانس��ته درجه��ت تولید محصوالت
متنوع و باکیفیت گام های درس��تی بردارد و در صورت ادامه این
روند نش��ان تجاری سایپا می تواند به یک نش��ان بین المللی در
سطح جهانی تبدیل شود .فرماندار کرمان افزود :در این شرایط
می توان امیدوار بود که ایران در گس��ترش صنعت خودروسازی
اماده همکاری ،مش��ارکت و سرمایه گذاری با شرکت های مطرح
جهانی است .وی تاکید کرد :بحث داخلی سازی یکی از مباحث
ضروری و مهم اس��ت که س��ایپا با اتخاذ سیاست های درست به
این موضوع توجه ویژه دارد .بابایی خاطرنش��ان کرد :استفاده از
ظرفیت ه��ای داخلی در جهت تولی��د قطعات خودرو که توانایی
ان بر کس��ی پوشیده نیس��ت می تواند با توجه به فرمایش رهبر
معظم انقالب مبنی بر اجرای اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال
همپوش��انی داش��ته باش��د و به عنوان یک اصل مه��م در تولید
محصول باکیفیت در نظر گرفته شود .وی گفت :سایپا بر اساس
صحبت های اخیر مدیران ارش��د خود مبنی بر حمایت فراگیر از
قطعه س��ازان داخلی در این مسیر حرکت می کند و به طور قطع
عالوه براینکه س��هم بسزایی در افزایش اش��تغال خواهد داشت
درجهت اجرای اقتصاد مقاومتی گام های اساسی برداشته است.
فرماندار کرمان تصریح کرد :تنوع محصوالت س��ایپا مناس��ب
است اما انچه در اصل رقابت وجود دارد اهمیت دادن به کیفیت
و نرخ تمام ش��ده اس��ت که این اصل می توان��د تعیین کننده در
خرید مردم باشد و به نظر می رسد با توجه به استقبال چشمگیر
بازدیدکنندگان کرمانی از غرفه سایپا این شرکت در زمینه تنوع
و کیفیت محصول موفق عمل کرده است.
صادرات ۶۰۰دستگاه اتوبوس
به سوریه
یک ش��رکت خودروساز ایرانی توانس��ت با شرکت در مناقصه
بین المللی برنده صادرات ۶۰۰دستگاه اتوبوس به سوریه شود.
به گزارش ایلنا ،هم اکنون ش��رکت ش��هاب خودرو به عرضه و
نمایش اتوبوس گازس��وز با اس��تاندارد االیندگی یورو ۶با موتور
بن��ز و درصد باالیی از تولید داخلی و بومی س��ازی اقدام کرده و
این محصول را در نمایشگاه حمل ونقل عمومی و خدمات شهری
به نمایش گذاش��ته و تفاهمنامه ای بین ش��رکت شهاب خودرو
و ش��رکت بهینه سازی مصرف س��وخت بابت جایگزینی ۴۰۰۰
دستگاه اتوبوس س��ی ان جی و جایگزینی با اتوبوس های دیزل
منعقد کرده اس��ت .شرکت ش��هاب خودرو توانسته گام را فراتر
گذاشته و نسبت به معرفی اتوبوس تمام برقی شهری ابرخازنی با
فن��اوری روز دنیا اقدام کند و تاثیر مهمی در رفع الودگی هوا به
جای گذاشته و با انتخاب شریک تجاری نسبت به تولید ،فروش
و ارائه خدمات پ��س از فروش اتوبوس های برقی اقدام کند .این
فناوری تاثیر زیادی در توسعه پایدار صنعت اتوبوس سازی برقی
در ایران با حفظ محیط زیست و رفع الودگی هوا خواهد داشت.
ای��ن ش��رکت توانس��ت در مناقص��ه ۶۰۰دس��تگاه اتوبوس
صادراتی به کشور س��وریه در رقابت با شرکت های متعدد برنده
ش��ود و هم اکنون تمهیدات و اقدامات الزم در تامین و ارس��ال
اتوبوس های گفته شده به کشور سوریه در دست اجراست.
این شرکت با انتخاب شریک تجاری از کشور بالروس به زودی
نسبت به تولید ،فروش و ارائه خدمات پس از فروش اتوبوس های
برق��ی ابرخازنی اق��دام خواهد کرد و هم اکن��ون تمهیدات الزم
اندیشیده و تشریفات اولیه و اقدامات ساختاری انجام شده است.
خبر
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 291پیاپی 2264
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
7دی 1396
9ربیع الثانی 1439
28دسامبر 2017
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
قوام و دوام شهرک های صنعتی
به دست بخش خصوصی
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان قم ،توس��عه و قوام
ش��هرک های صنعتی را مستلزم حضور و فعالیت جدی بخش خصوصی
در حوزه تولید و صنعت عنوان کرد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان قم ،امیر طیبی نژاد در بازدید از واحدهای
صنعتی اظهار کرد :تمام تالش س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران و ش��رکت استانی در قم ،ایجاد فضا و بستر مناسب برای
تولی��د و افزایش س��طح فعالیت واحده��ای تولیدی اس��ت .وی با بیان
اینکه با پیگیری های انجام ش��ده خوشبختانه شهرک های صنعتی قم از
زیرس��اخت های مناسبی برخوردار هس��تند ،گفت :با اقدامات انجام شده
در س��ال های گذش��ته و با حمایت های مسئوالن ارشد استان ،توانستیم
بخش��ی از نیازهای زیرساختی شهرک ها و نواحی صنعتی قم را برطرف
کنیم ولی برای تامین نیازها و رفع مشکالت راه زیادی را در پیش داریم.
طیبی نژاد با بیان اینکه زیرساخت های موجود فقط پاسخگوی نیاز امروز
است ،توضیح داد :با شیب تندی که سرمایه گذاری در قم به خود گرفته
و افزایش حجم تولیدات و فعال س��ازی واحدهای راکد و از س��وی دیگر،
باال رفتن ظرفیت فعالیت واحدهای نیمه فعال در اینده ای نه چندان دور
نیاز واحدهای تولیدی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی در قم به شدت
افزایش خواهد یافت .وی اضافه کرد :اس��تاندار قم نیز بارها تاکید کرده
است که اگر حرکت و سرعت دستگاه های خدمت رسان به بخش صنعت
و تولید به میزان س��رعت سرمایه گذاری در استان قم نرسد به طور قطع
با مشکالتی روبه رو می شویم.
بازنشسته :این پلکان نفس ما رو بند اورده!
طرح :هادی اشرفی« ،گسترش صنعت»
افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان
بررسی «گسترش صنعت» از صدور ۱۲۳هزار سند تفکیکی در شهرک های صنعتی نشان داد
واگذاری ۱0درصد سندهای تفکیکی به صاحبان صنایع
زینب عبدی
industry@sanatnewspaper.com
صدور س��ند مالکیت برای صاحبان صنایع در شهرک های
صنعتی مزیت هایی از جمله تامین وثیقه بانکی برای گرفتن
تس��هیالت دارد .ضم��ن انک��ه این س��ندهای مالکیت برای
واحدهای صنعتی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی عالوه بر
امنیت روانی س��رمایه گذاران ،از بابت داشتن مالکیت زمین
می توان��د به انه��ا کمک موث��ری در امور بانک��ی و دریافت
تس��هیالت کند .به گفته مسئوالن ۱۲۳ ،هزار سند تفکیکی
در شهرک های صنعتی صادر شده که تاکنون فقط ۱۱هزار
م��ورد ان به مالکان واگذار ش��ده اس��ت؛ هرچند که فرایند
واگذاری این اس��ناد ملکی برای شرکت شهرک های صنعتی
نیز محل درامد اس��ت .به گفته کارشناس��ان ،اسناد اراضی
صنعتی برای سرمایه گذاری که در واحد صنعتی صادر شده
است ارزش افزوده ایجاد می کند .این در حالی است که هیچ
واحد صنعتی بدون س��ند در ش��هرک ها وج��ود ندارد و اگر
شهرکی سند مالکیت نداشته باشد به دلیل ساخت در اراضی
منابع ملی یا مستقر نشدن واحدهای صنعتی در ان است .در
حقیقت هدف از ایجاد ش��هرک های صنعتی ،توسعه صنعتی
کش��ور در خارج از مناطق ش��هری است تا تاثیرات منفی بر
س��اکنان شهری را به حداقل برساند ،االیندگی را کم کند و
با دسترسی اسان به مسیر حمل ونقل ،کمترین بار ترافیکی
را در مناطق شهرنش��ین به بار اورد .این در حالی اس��ت که
براس��اس قانون خارج از محدوده شهرک های صنعتی امکان
انتقال س��ند مالکیت زمین به واحدهای صنعتی وجود ندارد
و قرارداد زمین در قالب اجاره اس��ت؛ اما داخل شهرک های
صنعتی س��ندهای مالکیت اماده است و حتی قبل از انتقال
س��ند مالکیت ،امکان ترهین اراضی نی��ز وجود دارد؛ به این
ص��ورت که زمین ش��هرک صنعتی در کمت��ر از یک روز به
سرمایه گذار تحویل داده می شود .با این حال اگر سرمایه گذار
بیرون از شهرک های صنعتی برای ساخت واحد صنعتی اقدام
کند برای دریافت مجوزها و اس��تعالم های مربوط باید حدود
۶ماه معطل ش��ود .همچنین این س��ند مالکیت نزد بانک ها
ب��ه عنوان وثیقه معتبر اس��ت در حالی که س��ند قراردادی
واحدهای صنعتی بیرون از محدوده های شهرک های صنعتی
نزد بانک ها به عنوان وثیقه مورد قبول قرار نمی گیرد.
درامدزایی از واگذاری سند ملکی
فتحعل��ی محم��دزاده ،مع��اون فنی
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» اظهار ک��رد ۱۲۳ :هزار قطعه
س��ند تفکیک��ی تک برگ��ی ب��رای ۶0
ه��زار هکتار از اراضی واگذار ش��ده در
ش��هرک های صنعتی دریافت ش��ده اما از این تعداد تاکنون
فق��ط ۱۱هزار قطعه س��ند برای ۶هزار هکت��ار به صاحبان
زمین ه��ای واگذار ش��ده اس��ت .وی تاکید کرد :این اس��ناد
مالکیت دریافت ش��ده به عنوان منبع درامدی برای شرکت
شهرک های صنعتی اس��تانی دارای اهمیت است و نباید در
واگذاری انها به مالکان تعلل کرد .معاون فنی سازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران با بیان اینکه واگذاری
این اس��ناد ب��ه صاحبان انها یک��ی از مناب��ع درامدی برای
شرکت های استانی است ،ادامه داد :واگذاری اسناد تفکیکی
صادرشده در شهرک ها و نواحی صنعتی ،توسعه شهرک ها و
نواحی صنعتی تقاضامحور ،پیش فروش حق س��رمایه گذاری
طرح های تاسیس��اتی فاضالب برای اجرای طرح تصفیه خانه
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی می توان��د از مهم ترین منابع
درامدی ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تانی باشد اما باید
برای تحق��ق ان مش��وق های جذاب س��رمایه گذاری لحاظ
شود .محمدزاده در توضیحات بیشتر در این باره تاکید کرد:
واگذاری ح��ق انتفاع و بهره برداری از زمی��ن صنعتی اماده
س��رمایه گذاری نیز یک��ی از راه های جبران بدهی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تانی به پیمانکاران است به نحوی
که در صورت نداش��تن منابع مالی می توان بخش��ی از طلب
پیمان��کاران را با واگذاری ح��ق انتفاع و بهره برداری از زمین
اینفوگرافی
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی جبران کرد .وی تاکید کرد:
توس��عه ش��هرک ها و نواحی صنعتی تقاضا محور در مقایسه
با ایجاد ش��هرک ی��ا ناحیه صنعتی جدید ح��دود ۲۵تا ۳0
درصد کاهش هزینه دارد و می توان از امکانات فراهم ش��ده
در شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری استفاده کرد
ضمن انکه در این نواحی نیز تقاضای سرمایه گذاری همیشه
وجود دارد .بیش از ۷هزار مترمربع زمین قابل توس��عه برای
۸۲ش��هرک صنعتی در ۲۶استان وجود دارد که می توان از
این ظرفیت در توسعه شهرک ها و نواحی صنعتی تقاضامحور
بهره برد.
هویت بخشی و دریافت مالکیت
حق مالکیت زمین در ش��هرک های صنعتی پس از ساخت
واح��د و دریافت پروانه بهره برداری به صاحبان صنایع انتقال
می یابد و تا قبل از ان سرمایه گذاران با دریافت دفترچه حق
انتفاع از زیرساخت های ش��هرک می توانند در زمین تحویل
گرفت��ه ش��ده فعالیت ک��رده و واحد صنعتی خ��ود را اماده
بهره برداری کنند .با این حال ،اگر صاحب سند واحد صنعتی
بخواهد زمین خود را بفروش��د بای��د با رعایت زون بندی این
کار را انج��ام دهد به این معنی که اگر زمین در زون صنایع
شیمیایی واقع شده باشد فعالیت واحد صنعتی باید در حوزه
شیمیایی باشد و نمی توان در ان زمین ،واحد صنعتی غذایی
ایج��اد کرد .به عالوه اینکه اگر تغییر زون الزم باش��د باید با
س��ازمان حفاظت محیط زیس��ت هماهنگ شود و در صورت
تایید این سازمان سند انتقال می یابد .اما برای هویت بخشی
و دریافت مالکیت باید با پروانه بهره برداری و پرداخت هزینه
زمین به شرکت شهرک های صنعتی مراجعه کنند.
اجاره اراضی ملی
در گذشته شهرک های صنعتی که در اراضی ملی به دلیل
کمبود زمین ،س��اخته می شدند به صورت اجاره ای دراختیار
صاحبان بنگاه ها قرار می گرفتند و به این طریق نه تنها شاهد
توس��عه ش��هرک های صنعتی نبودیم بلکه مالکیت صاحبان
بنگاه ه��ا و واحدهای تولیدی نیز به خطر می افتاد .اما اکنون
حق مالکیت زمین در ش��هرک های صنعتی پس از س��اخت
واح��د و دریافت پروانه بهره برداری به صاحبان صنایع انتقال
می یابد و تا قبل از ان سرمایه گذاران با دریافت دفترچه حق
انتفاع از زیرساخت های ش��هرک می توانند در زمین تحویل
گرفت��ه ش��ده فعالیت ک��رده و واحد صنعتی خ��ود را اماده
بهره برداری کنند.
فرش��اد مقیمی ،معاون برنامه ریزی
سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ای��ران در گفت وگ��و ب��ا
«گسترش صنعت» اظهار کرد :صدور
اسناد مالکیت برای زمین شهرک های
صنعت��ی ،فرایندی در ح��ال تکمیل
است که باید امار ان به نسبیت اعالم شود .اما اهمیت صدور
س��ند مالکیت برای صنعتگران به مثابه شناس��نامه ای برای
تعیین هویت کارخانه خود بوده که انگیزه ای برای س��اخت
واحد صنعتی و س��رمایه گذاری است ،همچنین سند ملکی
به عنوان وثیقه برای دریافت تس��هیالت بانکی و ...اس��تفاده
می ش��ود .مقیمی افزود :برای س��اخت شهرک های صنعتی،
ابت��دا مطالع��ات مکان یابی به منظ��ور شناس��ایی و تعیین
ضرورت ه��ای س��اخت ان ش��هرک صنعتی انجام می ش��ود
ب ه طوری که زیرس��اخت های صنعت��ی در ان منطقه وجود
نداش��ته و تقاضا برای ایجاد ان وجود داش��ته باش��د .وی با
اش��اره به اینکه دریافت مجوز س��اخت مهم ترین تفاوت در
س��اخت شهرک و ناحیه صنعتی اس��ت ،گفت :برای ساخت
ش��هرک صنعتی به دریافت مجوز از هیات وزیران نیاز است
در صورتی که برای ایجاد ناحیه صنعتی فقط مجوز ش��ورای
برنامه ریزی اس��تان دریافت می ش��ود .مع��اون برنامه ریزی
س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران افزود:
اگر زیرساخت مورد نظر در منطقه ای در حد ۵۰هکتار باشد،
ناحیه صنعتی ایجاد شده و اگر بیشتر از ان مورد نیاز باشد،
یک شهرک صنعتی ایجاد می شود .مقیمی تاکید کرد :زمین
مناسب برای ساخت ناحیه یا شهرک صنعتی ابتدا از اراضی
ملی در اختیار س��ازمان منابع طبیعی دریافت می شود که به
وجود اراضی ملی در منطقه مورد نظر بستگی دارد .اما پیش
از دریافت زمین باید مجوزهای الزم برای س��اخت ش��هرک
یا ناحیه صنعتی دریافت ش��ود .وی ادامه داد :در این حالت
اگ��ر اداره منابع طبیعی برای ملک مورد نظر س��ند مالکیت
داشته باشد به س��ازمان صنایع کوچک انتقال داده می شود
و س��ازمان به تفکیک قطعات اراضی واگذار شده در شهرک
صنعتی به صدور سند مالکیت برای متقاضیان اقدام می کند.
مع��اون برنامه ریزی س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران با تاکید بر اینکه موضوع مالکیت اراضی پیش
از استقرار واحدهای صنعتی تعیین تکلیف خواهد شد ،افزود:
در مرحله نخس��ت واگذاری زمین به سرمایه گذاران ،قرارداد
حق بهره برداری از زیرس��اخت های صنعتی منعقد می شود و
س��ند مالکیت قطعی پس از س��اخت و بهره برداری از واحد
صنعتی با ثبت پروانه بهره برداری به س��رمایه گذاران انتقال
می یابد .مقیمی با اشاره به اینکه تغییر کاربری در زمین های
ش��هرک های صنعتی امکان پذیر نیست ،گفت :اگر زمین در
ناحیه غذایی یک ش��هرک صنعتی واقع ش��ده باش��د ،دیگر
ام��کان تغییر کاربری به صنایع دیگر جز غذایی وجود ندارد.
مع��اون برنامه ریزی س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعت��ی ایران تصریح کرد :هزینه مالکیت ،در صورت صدور
و انتقال سند ملکی زمین از سرمایه گذاران دریافت می شود.
سخن اخر...
به گزارش «گس��ترش صنعت» صنعتگ��ران برای دریافت
س��ند مالکیت الزم است پروانه پایان کار واحد صنعتی خود
را از دفت��ر ش��هرک صنعت��ی دریافت کرده باش��ند و پروانه
بهره برداری واحد صنعتی نیز از سوی سازمان صنعت ،معدن
و تجارت صادر ش��ده باش��د .همچنین بدهی های موجود با
شرکت شهرک های صنعتی تسویه شده باشد .در این صورت
صنعتگ��ران ب��ا مراجعه به دفتر ش��هرک صنعت��ی با همراه
داشتن دفترچه قرارداد ،اخرین تغییرات و اساسنامه شرکت
یا مدارک شناس��ایی صاحب یا صاحبان امضا را برای صدور
سند مالکیت درخواست می دهند و مسئوالن مربوط شهرک
صنعت��ی برای انتقال مالکیت زمی��ن واحد صنعتی به طرف
قرارداد از اداره ثبت منطقه اقدام می کنند.
یادداشت
تجمیع صنایع کوچک در شهرک ها
منبع :پایگاه اطالع رسانی دولت
توس��عه ش��هرک های صنعتی یکی از راهکارهای مهم برای
مجوز از سازمان صنعت ،معدن و تجارت به شرکت شهرک های
تجمیع واحدهای صنعتی در کشور است زیرا تنها با این راهکار
صنعتی مراجعه و زمین مورد نظر خود را انتخاب می کند.
می توان عالوه بر خدمات رسانی متمرکز به واحدهای تولیدی و
صنعتگ��ر باید در مدت ی��ک هفته برای پرداخ��ت و انجام
صنعتی ،زمینه کیفی سازی خدمات دهی به واحدهای تولیدی
تعه��دات اقدام کند و س��پس با عقد ق��رارداد و تحویل زمین،
را مهیا و به لحاظ زیس��ت محیطی نیز پیامدهای کمتری ایجاد
قطعه زمین مورد نظر به وی واگذار می شود.
کرد.
شرکت ش��هرک های صنعتی پس از گرفتن سند تفکیکی از
اما برای ایجاد شهرک های صنعتی به زمین و برای به دست
ثب��ت و اس��ناد و در صورت انجام تعه��دات متقاضی در زمینه
غالمرضا سلیمانی
اوردن ای��ن زمین ها به مصوبات بس��یاری نی��از داریم و برای
تسویه حس��اب با شرکت ،دریافت پروانه بهره برداری از سازمان
معاون صنایع کوچک
گرفتن زمین نیازمند همکاری نهادهای مختلف هستیم ،سپس
صنعت ،معدن و تجارت و دریافت پروانه پایان ساخت می تواند
سازمان صنایع کوچک و
تغیی��ر کاربری های الزم را ایجاد کرده و پس از تامین اب ،گاز
سند شش دانگ زمین خود را بگیرد.
شهرک های صنعتی ایران
و ب��رق مورد نیاز در راس��تای ایجاد ش��هرک های صنعتی گام
البت��ه هر زمان که خدمات دیگری در ش��هرک ارائه ش��ود
برمی داریم.
متقاضی موظف به پرداخت قدرالسهم مربوط است.
س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران یک بار از سازمان
براس��اس قانون رفع موانع تولید ،پس از تاس��یس ش��هرک های صنعتی
حفاظت محیط زیس��ت مجوزهای الزم را دریافت کرده و تمام خدمات را به
در اراض��ی مل��ی ،می توانیم ح��ق مالکیت واحده��ای صنعت��ی را به افراد
انها به صورت یکجا ارائه می کند.
واگ��ذار کنیم .درحال حاضر ،تم��ام متقاضیان س��اخت واحدهای تولیدی
اگر افرادی در خارج از شهرک های صنعتی به ساخت واحد صنعتی اقدام
در ش��هرک های صنعتی پس از انعقاد قرارداد با س��ازمان صنایع کوچک و
کرده باشند ،در صورتی که در شهرک های صنعتی ان محدوده زمین برای
ش��هرک های صنعتی و تکمیل ساخت وساز و دریافت مجوز ،می توانند برای
ایجاد واحد جدید وجود داشته باشد ،امکان صدور مجوز برای ساخت واحد
تامین اب ،گاز ،برق و تلفن این واحدها اقدام کنند.
تولیدی در اراضی ملی نیس��ت و باید واحد صنعتی در داخل ش��هرک های
صنعتگران می توانند از س��ند مالکیت صادر شده برای پیگیری امور بانکی
صنعتی ایجاد شود.
خود مانند دریافت تسهیالت ،وثیقه و ترهین استفاده کنند.
واگ��ذاری زمین به صاحبان صنایع در ش��هرک های صنعت��ی نیز به این
ب��ه غیر از امور بانکی ،اس��ناد اراض��ی برای س��رمایه گذاری که در واحد
صورت است که برای خرید زمین صنعتی ،متقاضی زمین صنعتی با دریافت
صنعتی صادر شده است ،ارزش افزوده ایجاد می کند.