روزنامه گسترش صنعت شماره 297
روزنامه گسترش صنعت شماره 297
سال بیست و نهم
پیاپی 2270
دوره جدید شماره 297
http://telegram.me/sanatnewspaper
خبری از رونـق نیست
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
سنگینی بازار ،تولیدکننده را در حالت بالتکلیفی قرار داده است .از یک سو هزینه های روزانه و از سوی دیگر موضوع هایی همچون
بیمه و مالیات س��رمایه او را با خطر روبه رو کرده اس��ت .صنعت موتورسیکلت یکی از صنایعی است که بیشترین اسیب را به دلیل
روزامد نش��دن دیده اس��ت .واحدهای تولیدی تعطیل شده و فروشگاه های ورشکست شده اخباری است که از وضعیت این صنعت
شنیده می شود .به طور قطع انهایی که می مانند واحدهایی خواهند بود که از توانمندی مالی و فناوری مناسبی برخوردار هستند.
وضعیت تولید و فروش صنعت موتورسیکلت در نیمه دوم سال موضوع این گزارش است که می خوانید.
14دی 1396
16ربیع الثانی 1439
4ژانویه 2018
4
«گسترش صنعت» از برنامه های مجلس برای تقویت اقتصاد در سال ۹۷گزارش داد
معافیت مالیاتی
پروژه های مشارکتی
2
گزارش روز
مهم ترین رویدادهای خودرویی 2017
استرالیا با صنعت خودرو
خداحافظی کرد
س��ال گذش��ته میالدی مانند هر س��ال دیگری سرش��ار از
رویدادهای رنگارنگ برای صنعت خودرو در سراسر جهان بود.
در این س��ال هم شماری از خوب های صنعت خودرو بازنشسته
شدند و تعدادی از محصوالت نیز به پایان عمر خود رسیدند.
در سال گذشته میالدی حتی در انتخاب نام برای یک نشان
تج��اری امریکایی نیز تجدیدنظر ش��د ت��ا خداحافظی های این
سال تکمیل شود.
در این س��ال یک کش��ور تصمیم گرفت که دیگر خودروساز
نباشد و بیش از این وقت خود را برای تولید خودرو نگذارد .در
گزارش پیش رو از همه رفتن های مهم صنعت خودرو در س��ال
گذشته میالدی صحبت شده است؛ خداحافظی هایی که باعث
شروع یک عصر جدید شده است:
مارک فیلدز ،مدیرعامل پیش��ین ش��رکت خودروسازی فورد
موت��ور ،در ماه مه (اردیبهش��ت )۱۳۹۶برای همیش��ه از این
شرکت رفت .او پس از ۲۸سال کار کردن در فورد که بخشی از
ان به مدیرعاملی این شرکت گذشت ،از فورد خداحافظی کرد.
جایگزین او ک��ه زمانی مدیرعامل یک ش��رکت تولیدکننده
مبلم��ان اداری بود و ب��ا تفکرات خیال انگی��ز و روابط خوب با
س��یلیکون ولی شناخته می شد ،هم ضعف های او را نشان داد و
هم اینده نامشخص این صنعت را روشن کرد.
وقتی ش��رکت خودروسازی «جی ام هولدن» در اکتبر ۲۰۱۷
(مهر )۱۳۹۶اخرین کارخانه مونتاژ خود را بس��ت ،استرالیا به
نقطه پایان تولید خودرو رسید.
پیش از جی ام هولدن ش��رکت تویوتا به فعالیت در استرالیا
پای��ان داده ب��ود .به این ترتیب یک ق��رن تولید خودرو در این
کشور تمام شد.
هول��دن که خودرو ش��ورولت اس اس تولید می کرد از س��ال
۱۹۳۱میالدی (۱۳۰۹-۱۰خورش��یدی) واح��د تولیدی برای
محصوالت جنرال موتورز داشت.
3
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
14دی 16 1396ربیع الثانی 4 1439ژانویه 2018شماره 297پیاپی 2270
یادداشت
بهبود کسب و کار
برای اشتغالزایی
خبر
نمایندگی های منتخب ایساکو
جمعه ها نیز خدمات می دهند
ش��رکت خدمات پس از فروش ایران خودرو (ایس��اکو) در
راس��تای تکریم مش��تریان و تس��هیل در ارائه خدمات از ۸
دی تا پایان س��ال ،روزه��ای جمعه را نیز به ش��یفت کاری
تعمیرگاه های منتخب این شرکت اضافه کرد.
به گزارش ایکوپرس ،رضا حسینی ،مدیرعامل ایساکو اظهار
کرد :با توجه به فرا رس��یدن زمستان و افزایش نیاز مراقبتی
خودروها در این مدت و رفاه حال مش��تریان تا پایان س��ال
نمایندگی ه��ای منتخب به ش��کل دوره ای در روزهای جمعه
نیز اماده ارائه خدمات خواهند بود .وی افزود :براس��اس امار
سال های گذش��ته در این بازه زمانی که منتهی به تعطیالت
نوروز نیز می ش��ود ،میزان مراجعه هموطنان به نمایندگی ها
برای دریافت سرویس های دوره ای و خدمات افزایش می یابد
و به همین دلیل تمهیداتی اندیش��یده ش��د که جمعه ها نیز
بتوانیم پاس��خگوی نیازهای خدماتی مشتریان گروه صنعتی
ایران خودرو باش��یم .او ادامه داد :بس��یاری از مشتریان این
ش��رکت به دالی��ل مختل��ف در روزهای غیرتعطی��ل امکان
مراجع��ه به نمایندگی ها را ندارن��د و گاهی ورود به محدوده
ط��رح ترافیک نیز برای انها دش��واری هایی ایجاد می کند که
با این برنامه جدید س��عی ش��د دسترس��ی این هموطنان به
خدمات تعمیرگاهی اس��ان ش��ود .مدیرعامل ایساکو درباره
س��ایر طرح های خدماتی که در راس��تای رضایت مش��تریان
اجرا ش��ده به ارائه خدمت فوری در محل اشاره کرد و گفت:
همان طور که مش��تریان گرامی در جریان هس��تند ،شرکت
ایس��اکو نزدیک به یک س��ال اس��ت که طرح «اتوکلیک» را
اجرای��ی کرده که در ان در صورت نی��از به دریافت خدمات
مش��تریان می توانند با یک کلیک در زمان و محل مورد نظر
خود از خدمات شرکت ایساکو بهره مند شوند .همچنین در دو
سال گذشته ،تعداد شیفت های برخی نمایندگی های ایساکو
از یک شیفت به دو شیفت یا حالت شبانه روزی افزایش یافته
تا شرکت ایساکو با داشتن نزدیک به ۸۰۰نمایندگی مجاز به
عنوان گسترده ترین شبکه خدمات در سراسر کشور به لحاظ
زمان ارائه خدمات نیز در کش��ور پیش��رو باشد .حسینی در
پایان گفت :ش��رکت ایساکو به شکل پویا و مستمر با برگزاری
جلس��ه ها ،کارگروه ها ،نشس��ت ها و پایش نحوه ارائه خدمات
در نمایندگی های خود س��عی در بهینه سازی و اسان کردن
حداکثری ارائه خدمات به مش��تریانش دارد و امید اس��ت با
ارائ��ه طرح های جدی��د و کارامد بتوانیم همچنان ش��اخص
رضایتمندی مش��تری خود را ارتقا داده و بهترین خدمات را
به دارندگان محصوالت گروه صنعتی ایران خودرو ارائه دهیم.
محمد باقر نوبخت
علی اصغر یوسف نژاد
عکس :مهدی کاوه ای
مولفه ه��ای
مهم تری��ن
بو کار تنها به اشتغالزایی
کس��
مح��دود نمی ش��ود بلک��ه
اکوسیستم اس��تارت اپی مدنظر
اس��ت که در ان حوزه فناوری
اطالع��ات و ارتباط��ات()ICT
وجود دارد .باید توجه داشت این
حمید احمدیان
حوزه یا Driverیا Enabler
مدیرکل دفتر نواوری و
است یا خود کسب وکار ICTیا
بو کار است .حمایت از سرمایه گذاری
هدایت کننده کس
وزارت ارتباطات
در حوزه ICTفضای بس��یار
فعالی وجود دارد به طوری که
این فناوری به نوعی سر سفره مردم قرار دارد یا از ان استفاده
می کنند .برای نمونه ،وسایلی همچون تلفن همراه هوشمند
در این بخش تعریف می ش��ود .بنابراین بازار فعالی اس��ت که
می تواند فرصت های شغلی زیادی ایجاد کند.
نکت��ه دیگر اینکه توجه به نیازه��ای اجتماعی مردم امروز
بو کار شده اس��ت و برای اگاهی بیش��تر از این
هدف کس��
موض��وع باید توج��ه کنیم اس��تارت اپ ها با ب��راورده کردن
نیازه��ای اجتماع��ی م��ردم موفقیت ه��ای خ��ود را تضمین
می کنند .نمونه ان «اس��نپ» یا «دی جی کاال» است؛ مردم
ترجی��ح می دهن��د در پارامتر وق��ت و هزین��ه صرفه جویی
کنند.
از ای��ن رو ،این اس��تارت اپ ها می توانند با توجه به ویژگی
بو کار خود را پیش ببرند و موفقیت خود
نیاز اجتماعی کس��
را تضمین کنند .امروز نس��بت به گذش��ته پیش��رفت خوبی
داش��ته ایم اما باید در دولت نقش حمایتی به گونه ای تعریف
بو کارها اس��یب نرساند ،این مسئله نیازمند
شود که به کس
اکوسیس��تمی است که فضای ش��تاب دهی را بهبود بخشد و
الیه های مختلفی از جمله فرهنگ س��ازی ،اموزش و مسائل
فنی است که باید به کمک بخش خصوصی تامین شود .برای
بو کار صنعتی نباید به دگرگونی چرخه یا فرایند
ارتقای کس
بو کار فکر کنیم؛ این نخستین مسئله است.
کس
برای نمونه ،وقتی شرکت برای خدمت برنامه ریزی می شود
بو کار
بو کار ندارد بلک��ه در چارچوب کس��
کاری ب��ه کس��
یک سری خدمت تعریف می شود که راحت تر به مصرف کننده
بو کار را باید عوض
برس��د .گرچه برخی معتقدند تمام کس��
کنیم اما این گونه نیست.
بو کارهای سنتی
بو کارهای جدید به کس
برای ورود کس
باید با حفظ انها ،بخش��ی از مکانیزم ها بهینه س��ازی شود و
بو کارهای صنعتی برای
بو کارهای جدید مکمل کس��
کس��
بهبود کیفیت و بهره وری هزینه باش��ند .این موضوع نیازمند
حفظ رویه قبل با بهبود فرایند تولید است.
بیژن پناهی زاده
«گسترش صنعت» از برنامه های مجلس برای تقویت اقتصاد در سال ۹۷گزارش داد
معافیت مالیاتی پروژه های مشارکتی
حامد شایگان
industry@sanatnewspaper.com
ایران براس��اس برنامه شش��م توس��عه و چشم انداز
بلند مدت باید رشد اقتصادی بیش از ۵درصد را تجربه
کند که این مس��ئله تابعی از افزایش صادرات کاالهای
غیرنفتی و ارتقای خدمات فنی و مهندسی خواهد بود
زیرا پس از برجام تاثیرات مثبت افزایش صادرات نفتی
در اقتصاد ایران نمایان ش��د و امروز حفظ روند رش��د
اقتص��ادی ۵درصدی یا ارتقای ان تابع سیاس��ت های
کالن اقتصادی برای افزایش تولید است.
دول��ت دوازده��م برای بودجه س��ال ۹۷پیش بینی
ک��رده اس��ت که بی��ش از ۶۰هزار میلی��ارد تومان از
اعتب��ارات مورد نیاز طرح ه��ای نیمه تمام را به صورت
مش��ارکتی اجرا کند که در این زمینه قرار اس��ت تنها
دول��ت ۲۵درصد منابع م��ورد نیاز را تامین کند و ۵۰
درصد از سوی بخش خصوصی و ۲۵درصد باقی مانده
از طریق تس��هیالت ارزی صندوق توس��عه ملی تامین
شود .بسیاری از کارشناسان با نگاهی به فرایند جذب
س��رمایه گذاری خارج��ی در دولت یازدهم دس��تیابی
ب��ه این ه��دف را دور از ذهن می پنداش��تند و معتقد
بودند هدف گذاری های جذب س��رمایه در س��ال های
گذش��ته محقق نش��ده اس��ت و انچه در سال های ۹۵
و ۹۶ب��ه عنوان قرارداد هم��کاری با خارجی ها منعقد
ش��د در نتیجه فضای مثبت برج��ام بود و در اینده در
صورتی که دولت بس��ترهای الزم را فراهم نکند و تنها
محدود به فضای مثبت برجام ش��ود سرمایه گذاران به
پروژه های ایران ورود نخواهند کرد؛ هرچند محمد باقر
نوبخت ،رییس س��ازمان برنام��ه و بودجه در گفت وگو
ب��ا «گس��ترش صنع��ت» اعالم ک��رد ک��ه «دولت در
قب��ال هدف گذاری های خود به دلی��ل اینکه نمایانگر
عملکردش است پاسخگو است.
از ای��ن رو ،ت�لاش می کند زمین��ه ای فراهم کند تا
اهداف تعیین ش��ده برای اج��رای پروژه های اقتصادی
محق��ق ش��ود » .علی اصغ��ر یوس��ف نژاد ،س��خنگوی
کمیس��یون تلفیق بودجه در گفت وگو با «گس��ترش
صنع��ت» با تش��ریح مصوبات این کمیس��یون درباره
مالیات بیان کرد« :درامدهای حاصل از سرمایه گذاری
در بخش خصوصی و تعاونی در قراردادهای مشارکتی
از معافی��ت مالیاتی خاص برخوردار ش��دند .به عبارت
دیگر ،قراردادهای مشارکتی از معافیت مالیاتی خاص
برخوردار شدند .مازاد درامدهای اختصاصی نهاد های
اجرایی نیز در س��قف و رقم پیش بینی ش��ده در الیحه
بودجه سال ۹۷از سوی همان نهاد اجرایی قابل مصرف
اس��ت البته باید سازمان برنامه و بودجه این موضوع را
تایید کند» .
بس��یاری از کارشناس��ان چند سال اس��ت که تنها
راه توس��عه اقتصادی و عب��ور از بحران های رکودی را
گسترش همکاری های خارجی و جذب سرمایه عنوان
کرده اند زیرا دولت از همان سال ها که درگیر تورم باالی
۴۰درص��د بود با انبوهی از بدهی ها از س��وی بانک ها،
پیمان��کاران و ...روبه رو ب��ود و امکان انعطاف پذیری در
اعمال سیاس��ت های مالی را نداش��ت به همین دلیل
اقتصاد کشور درگیر رکود تورمی بود که در ان شرایط
دولت تمام تالش خود را برای مهار تورم کرد؛ هرچند
برخی دیگر از کارشناسان اقتصاد تاکید داشتند که این
مش��کالت تنها با مهار تورم حل نمی شود و باید دولت
سیاست های انبساطی برای خروج از تورم را دنبال کند.
بس��یاری از فعاالن اقتصادی و تولیدی معتقدند دولت
برای ورود به رونق اقتصادی باید عالوه بر بهبود فضای
بو کار ،سیاست های اقتصادی را نیز اصالح کند.
کس
بیژن پناه��ی زاده ،عضو هیات مدی��ره خانه صنعت،
مع��دن و تج��ارت ای��ران در گفت وگو با «گس��ترش
صنع��ت» به راهکارهای پیش روی دولت اش��اره کرد
و اف��زود« :به طور قطع اصالح روند مالیاتی می تواند به
نفع دولت و اقتصاد کش��ور باشد چراکه امروز بسیاری
از تولیدکنن��دگان زیر بار فش��ار مالیاتی هس��تند و با
وج��ود اینکه در حلقه میان��ی تولید قرار دارند ،مالیات
ارزش اف��زوده پرداخ��ت می کنند در ش��رایطی که در
س��ایر کش��ورها مالیات ارزش افزوده را از حلقه پایانی
تولی��د دریاف��ت می کنند .بنابراین دول��ت درامدهای
مالیات��ی را می توان��د با ایجاد رون��ق اقتصادی افزایش
دهد و هر چه تولید افزون ش��ود عالوه بر اینکه صنایع
بیشتری شکل می گیرند تولید نیز افزایش خواهد یافت
و ای��ن به معن��ای افزون ش��دن درامدهای این بخش
است.
البته این مس��ئله ،متفاوت از افزایش ش��فافیت های
مالیات��ی و بس��تن راه های فرار مالیاتی اس��ت و دولت
می تواند همچنان سازوکارهای قانونی برای جلوگیری
از سوءاس��تفاده های ای��ن بخش را دنب��ال کند ».او با
تاکید ب��ر اینکه بنگ اه های اقتصادی خوش حس��اب و
بد حساب باید از یکدیگر جدا شوند ،تصریح کرد :وقتی
یک تولیدکننده به موقع و براس��اس شفافیت ،مالیات
خ��ود را می پردازد باید بی��ن او و تولیدکننده ای که به
دنبال خدشه دار کردن صورت های مالی یا به نوعی دور
زدن قانون اس��ت تمایز قائل شد و از طرف دیگر ،تمام
بنگاه های اقتصادی در یک سطح نیستند.
ب��رای نمون��ه ،تولیدکننده ای بزرگ ممکن اس��ت
چن��دان تحت تاثیر سیاس��ت های مالیاتی قرار نگیرد
اما یک بنگاه اقتصادی کوچک ممکن اس��ت با افزایش
فش��ار دولت توان پرداخت حقوق کارکنان را از دست
بدهد یا با معوقات بانکی و ...روبه رو شود بنابراین دولت
بای��د با ارزیابی دقیق صنایع و س��اختار بنگاه ها ضمن
اینک��ه کمک کند تا انها به��ره وری الزم را ایجاد کنند
زمین��ه ادغام و تقویت بنگاه های کوچک را فراهم کند
یا در قالب مجموعه های تامین کننده مواد اولیه و ...به
شکل زنجیره ای به بنگاه های بزرگ وصل شود و از این
طری��ق با تامین بازار کمک کند تا انها بتوانند در کنار
اطمینان از گردش سرمایه ،اصالحات ساختاری مورد
نظر را دنبال کنند.
براس��اس این گزارش ،برنامه ریزی دولت و مجلس
ش��ورای اسالمی برای به حرکت دراوردن سرمایه های
راکد در پروژه های نیمه تمام جدی است اما از انجا که
در کشور مصوبات زیادی وجود دارد که گرچه در زمان
تدوین و تصویب با هدف ارتقا و بهبود رویکرد اقتصادی
مطرح می شوند اما در مسیر اجرا با چالش هایی روبه رو
ش��ده و گاهی به فراموشی سپرده می شوند ،نمی توان
تنها با تصویب یک قانون یا ش��یوه نامه به حل ش��دن
مش��کالت یا بسترسازی مناسب دل خوش بود .از این
رو ،دول��ت و مجل��س در بعد نظ��ارت باید تجدید نظر
کنند.
گفت وگوی «گسترش صنعت» با مشاور سازمان مدیریت صنعتی
بسیاری از صنایع با استاندارد انرژی انطباق ندارد
امسال سومین دوره جایزه ملی مدیریت انرژی ۱۸دی برگزار می شود.
س��هیل میزانی ،مشاور س��ازمان مدیریت صنعتی و دبیر اجرایی سومین
دوره جای��زه مل��ی مدیریت ان��رژی در گفت وگو با «گس��ترش صنعت»
دس��تاوردهای ۲دوره گذشته را تشریح کرد و گفت :انطباق با استاندارد
معی��ار مصرف به عنوان حداقل قانون و الزام برای محدودیت در مصرف،
اصلی ترین بخش الگوی ارزیابی است .هم اکنون شرکت کنندگان در این
جایزه ،بیشتر صنایع شاخص در شاخه های مرتبط با استانداردهای معیار
مصرف را در بر می گیرد که می توان به حضور قدرتمند صنایع پتروشیمی
و نیز صنایع س��یمان و تایر و تیوب اشاره کرد؛ هرچند امروز بسیاری از
صنایع با استانداردهای معیار مصرف مطابقت ندارد.
دستاورد همایش جایزه ملی انرژی در 2سال گذشته چه بوده
است؟
همایشی که برنامه ریزی شده ۱۸دی برگزار شود ،حاصل فعالیت هایی
است که در طول سال های گذشته انجام شده و از یک ایده خیلی ساده
اغاز شده است .این ایده در یک جمله خالصه می شود« :تقدیر از کسانی
ک��ه صرفه جویی در مصرف انرژی را وظیفه انس��انی خود می دانند ».این
جمله س��اده در عمل به طرحی منجر شد که در نهایت با عنوان «جایزه
ملی مدیریت انرژی» معرفی ش��د .هدف اصل��ی از برگزاری این جایزه،
ایجاد امکان برای معرفی ش��رکت هایی اس��ت که نه تنها التزام خود را به
رعایت قوانین مرتب��ط با معیار مصرف انرژی اثبات کرده اند ،بلکه از این
موضوع پا را فراتر گذاش��ته و حفظ منابع انرژی را به عنوان بخش��ی از
مسئولیت های اجتماعی خود پذیرفته اند.
این جایزه بر اس��اس تفاهمنامه بین س��ازمان مدیریت صنعتی و ستاد
توس��عه فناوری حوزه انرژی معاونت علمی و فناوری ریاس��ت جمهوری،
ش��رکت بهینه سازی مصرف س��وخت ،س��ازمان انرژی های تجدید پذیر
و بهره وری انرژی برق و س��ازمان ملی اس��تاندارد ایران ش��کل گرفته و
هم اکن��ون نیز بر همین اس��اس ،مورد تایید این مجموعه اس��ت .بدین
ترتی��ب می توان این جایزه را نه تنها در عنوان بلکه در ماهیت
نیز به عنوان یک جایزه ملی و یک حرکت مش��ترک در سطح
مل��ی و تفاهمی جام��ع برای مدیریت و حف��ظ منابع انرژی و
مصرف بهینه این منابع خدادادی دانست.
اهمیت این جایزه چیست؟
اهمی��ت این جایزه فارغ از نظری که س��ازمان ها و نهادهای
ط��راح ان دارند را بای��د در مراجعه های متقاضی��ان و اعتماد
انها به فرایند ارزیابی که در این جایزه انجام می ش��ود ،جست وجو کرد.
مراجعه های بسیاری برای کسب اطالعات درباره جایزه شده که با توجه
به اینکه اصلی ترین شرط حضور در جایزه ،بهتر بودن شرایط متقاضیان
از حدود استاندارد است و دسترسی به این شرایط برای بسیاری از صنایع
به اقدامات زیر س��اختی و سرمایه گذاری نیاز دارد ،تعداد قابل توجهی از
صنایع امکان حضور در این جایزه را ندارند .هم اکنون شرکت کنندگان در
این جایزه ،بیش��تر صنایع شاخص در شاخه های مرتبط با استانداردهای
معی��ار مصرف را در بر می گی��رد که می توان به حض��ور قدرتمند صنایع
پتروشیمی و نیز صنایع سیمان و تایر و تیوب اشاره کرد.
برای ارزیابی ش�رکت ها ،س�ازمان ها و صنایع متقاضی از چه
الگویی استفاده می شود؟
الگوی موجود بر اس��اس پژوهش ها و مطالعات انجام ش��ده در کشور و
از سوی گروه متخصصی که با عنوان کمیته علمی با دبیرخانه همکاری
دارند ،طراحی و تدوین ش��ده است .کارشناسان مرتبط با این موضوع از
فارغ التحصیالن بهترین دانشگاه های کشور هستند که سابقه کار اجرایی
نیز در سازمان های ملی و بین المللی مرتبط با انرژی دارند.
بر اساس این الگو ،تمامی صنایعی که تاکنون برای انها از طریق سازمان
ملی اس��تاندارد ایران ،اس��تاندارد معیار مصرف انرژی تدوین شده است،
می توانند در این جایزه شرکت کنند .انطباق با استاندارد معیار مصرف به
عنوان حداقل قانون و الزام برای محدودیت در مصرف ،اصلی ترین بخش
الگوی ارزیابی اس��ت .صنایعی که بتوانند انطباق خود را با این
معیار مشخص و اثبات کنند ،از سوی ارزیابان اموزش دیده ،در
س��ایت خود ارزیابی می ش��وند و تمامی موضوع های مرتبط با
انرژی از جمله میزان مصرف در بخش های مختلف و نیز شبکه
مدیریت انرژی و سایر موضوع ها مورد بررسی قرار می گیرند .از
جمله مواردی که در این الگو مدنظر بوده و امس��ال از اهمیت
بسیاری نیز برخوردار است ،اجرای پروژه های کاهش و مدیریت
مص��رف انرژی اس��ت .اجرای این طرح ها از امتی��از قابل توجهی در الگو
برخوردار است و سعی ش��ده تا نه تنها شرایط حال حاضر این شرکت ها
مد نظر قرار گیرد ،بلکه به اینده این شرکت ها در موضوع کاهش مصرف
نیز پرداخته شود.
در فراین�د جای�زه مل�ی مدیریت ان�رژی چه ش�اخص ها و
مالک هایی درنظر گرفته می شود؟
برمبنای الگوی طراحی ش��ده ۳ ،موضوع به صورت مشخص در فرمول
امتیاز دهی اورده ش��ده اس��ت .مورد نخست انطباق با اس��تاندارد معیار
مص��رف یا مطابق ب��ا انچه در فرم��ول با عنوان EPTامده ،اس��ت که
نش��ان دهنده میزان کمتر بودن مصارف انرژی نس��بت به معیار حداکثر
مصرف تعریف ش��ده در استاندارد است .دومین مورد یا EPHبه معنای
س��ابقه مصرف انرژی است که باید روندی کاهشی را نشان دهد .کاهش
نیافتن مصرف در ط��ول زمان باعث رد تقاضای حضور در جایزه خواهد
ش��د و میزان بهبودها برای متقاضی امتیازاور است .سومین عامل مورد
ارزیابی نیز وضعیت اس��تقرار ش��بکه مدیریت انرژی در شرکت متقاضی
اس��ت که بر اساس میزان انطباق با الزامات استاندارد بین المللی ۵۰۰۰۱
ISOسنجیده می شود.
این ۳بخش ،عوامل اصلی فرمول تعریف ش��ده برای ارزیابی و مقایسه
ش��رکت ها و در نهای��ت ،امتیازده��ی و تعیی��ن برن��دگان تندیس های
تعریف شده در این جایزه هستند.
پنجشنبه
خودرو بین الملل
14دی 16 1396ربیع الثانی 4 1439ژانویه 2018شماره 297پیاپی 2270
خبر
مرگ ساالنه بیش از ۱۰هزار
نفر در اثر الودگی هوا در لندن
مارک فیلدز ،مدیرعامل
پیشین شرکت
خودروسازی فورد
موتور ،در ماه مه
(اردیبهشت )۱۳۹۶
برای همیشه از این
شرکت رفت .او پس از
۲۸سال کار کردن در
فورد که بخشی از ان به
مدیرعاملی این شرکت
گذشت ،از فورد
خداحافظی کرد
مهمترین رویدادهای خودرویی 2017
استرالیا با صنعت خودرو خداحافظی کرد
سارا گلچین
car@sanatnewspaper.com
س��ال گذش��ته میالدی مانند هر سال دیگری
سرش��ار از رویداده��ای رنگارن��گ ب��رای صنعت
خ��ودرو در سراس��ر جهان بود .در این س��ال هم
ش��ماری از خوب های صنعت خودرو بازنشس��ته
ش��دند و تعدادی از محصوالت نی��ز به پایان عمر
خود رسیدند.
در س��ال گذش��ته میالدی حتی در انتخاب نام
برای یک نش��ان تجاری امریکایی نیز تجدیدنظر
شد تا خداحافظی های این سال تکمیل شود.
در این س��ال یک کشور تصمیم گرفت که دیگر
خودروساز نباشد و بیش از این وقت خود را برای
تولید خ��ودرو نگذارد .در گزارش پیش رو از همه
رفتن های مهم صنعت خودرو در س��ال گذش��ته
میالدی صحبت ش��ده است؛ خداحافظی هایی که
باعث شروع یک عصر جدید شده است:
خداحافظی «مارک فیلدز»
م��ارک فیل��دز ،مدیرعام��ل پیش��ین ش��رکت
خودروس��ازی فورد موتور ،در ماه مه (اردیبهشت
)۱۳۹۶ب��رای همیش��ه از ای��ن ش��رکت رفت .او
پس از ۲۸س��ال کار کردن در فورد که بخش��ی
از ان به مدیرعاملی این ش��رکت گذشت ،از فورد
خداحافظی کرد.
جایگزی��ن او که زمانی مدیرعامل یک ش��رکت
تولیدکنن��ده مبلم��ان اداری ب��ود و ب��ا تفکرات
خیال انگیز و روابط خوب با سیلیکون ولی شناخته
می ش��د ،هم ضعف های او را نشان داد و هم اینده
نامشخص این صنعت را روشن کرد.
نقطه پایان تولید خودرو در استرالیا
وقتی ش��رکت خودروسازی «جی ام هولدن» در
اکتبر ( ۲۰۱۷مهر )۱۳۹۶اخرین کارخانه مونتاژ
خود را بست ،استرالیا به نقطه پایان تولید خودرو
رس��ید .پیش از جی ام هولدن ش��رکت تویوتا به
فعالیت در اس��ترالیا پایان داده بود .به این ترتیب
یک قرن تولید خودرو در این کشور تمام شد.
هولدن که خودرو شورولت اس اس تولید می کرد
از س��ال ۱۹۳۱میالدی (۱۳۰۹-۱۰خورشیدی)
واح��د تولیدی ب��رای محصوالت جن��رال موتورز
داشت.
«ام کی» در پایان مسیر
به پایان سال گذشته میالدی نزدیک می شدیم
که شرکت خودروسازی لینکلن امریکا اعالم کرد
ش��اید س��رانجام قید نام «ام کی» برای مدل های
گوناگ��ون خودروهای تولیدی در این ش��رکت را
بزند و به سمت نام های قدیمی تر برود.
ب��ه این ترتی��ب لینکلن س��رانجام پذیرفت که
نامگ��ذاری خودروه��ا تنها ب��ا این روش بس��یار
گیج کننده است.
اکن��ون ن��ام «کانتیننتال» که این خودروس��از
پیش از این اس��تفاده می کرد ،دوباره برگش��ته و
نام های��ی مانند «نویگیت��ور» و «ناتیل��وس» نیز
به زودی به جم��ع نام های راحت در تلفظ لینکلن
اضافه خواهند شد.
بازمانده ای که سرانجام مرد
«وایپ��ر» ،در س��ال ۱۹۹۲می�لادی(-۷۱
۱۳۷۰خورش��یدی) پ��ا ب��ه جاده ه��ا گذاش��ت و
به دلیل تداوم حض��ورش در جاده ها برای خودش
یک «بازمانده» به ش��مار می امد .در س��ال ۲۰۰۸
میالدی (۱۳۸۶-۸۷خورش��یدی) کرایسلر با امید
به افزایش نقدینگی و جلوگیری از ورشکس��تگی،
تالش کرد ان را بفروشد.
ای��ن خودرو اس��پرت که زمان��ی ۹۰هزار دالر
می ارزی��د و در س��ال ۲۰۰۳می�لادی(-۹۲
۱۳۹۱خورش��یدی) تا ۲هزار دس��تگاه از ان هم
فروش رفت ،در برخی س��ال ها به دلیل موجودی
زیاد تولید نشد و سرانجام با سخت تر شدن قوانین
ایمنی تولید ان به طور کامل متوقف شد.
بازنشستگی شیرو ناکامورا
ش��یرو ناکامورا یک��ی از نام اش��ناترین طراحان
خودرو در اس��یا است .او در سال ۱۹۹۳میالدی
(۱۳۷۱-۷۲خورش��یدی) کانسپت «وهی کروس»
( )VehiCrossرا معرف��ی ک��رد ک��ه در نهایت
به طراحی ایس��وزو انجامید .ای��ن ناکامورا بود که
م��وج اصلی کراس اووری ش��دن خودروه��ا را راه
انداخت .او ش��کار کارلوس گوئن ،رییس نیس��ان
در س��ال ۱۹۹۹میالدی(۱۳۷۷-۷۸خورشیدی)
بود و پیش از بازنشستگی در مارس سال گذشته
(اسفند )۱۳۹۵به مدت نزدیک ۲دهه کار طراحی
انجام داد.
تام وب و بازنشستگی پس از ۴۰سال
ت��ام وب از س��ال ۱۹۷۳می�لادی
(۱۳۵۰-۵۱خورش��یدی) کار خ��ود را درصنعت
خودرو ش��روع کرد .او در ابتدا یکی از تحلیلگران
انجم��ن مل��ی نمایندگی های فروش خ��ودرو در
امری��کا ب��ود و در پای��ان دوران کاری نیز عنوان
اقتصاددان ارشد موسسه معتبر مشاوره خودرویی
کوکس را داشت .او در ۳۰ژوئیه ۸( ۲۰۱۷مرداد
)۱۳۹۶بازنشسته شد.
تحلیلگ��ر بودن در انجمن مل��ی نمایندگی های
فروش خودرو یا اقتصاددان ارش��د موسسه معتبر
خودرویی کوکس از بسیاری از افراد برمی اید ،اما
تف��اوت وب با دیگران این ب��ود که دیگران ارزش
باقی مان��ده ب��رای یک وس��یله نقلی��ه را ارزیابی
می کردن��د حال انک��ه وب ارتباط می��ان اقدام ها
و کنش ه��ا ،اقتص��اد به طور کل��ی و قیمت گذاری
خودروهای نو و کارکرده را بررس��ی می کرد .این
باعث ش��د بازنشس��ته ش��دن این تحلیلگر جهان
خودرو به چشم بیاید.
لودویک ویلیش هم رفت
لودویک ویلیش که مدیرعامل شرکت ب ام و در
امریکا بود در روز نخس��ت اوت ۱۰( ۲۰۱۷مرداد
)۱۳۹۶از کار برکن��ار ش��د زیرا ام��ار فروش این
شرکت در سال پیش از ان پایین امده و ب ام و از
رقیب همیش��گی خود یعنی بنز در میزان فروش
عقب مانده بود.
او زمان��ی که به کالج می رف��ت وارد کار فروش
پورش��ه ش��د و تا پایان نیز در همی��ن کار فروش
باقی ماند .او ۲۱س��ال ب��رای ب ام و کار کرد و از
س��ال ۲۰۱۱میالدی (۱۳۸۹-۹خورشیدی) نیز
مدیریت کس��ب وکار ب ام و در امریکای شمالی را
برعهده داش��ت .در طول فعالیت این مدیر المانی
در ب ام و میزان فروش این نش��ان تجاری لوکس
در امریکا باال رفت و برای نخس��تین بار در تاریخ
خ��ود در س��ال های ۲۰۱۲ ،)۱۳۸۹-۹۰( ۲۰۱۱
( )۱۳۹۲-۹۳( ۲۰۱۴ ،)۱۳۹۰-۹۱و ۲۰۱۵
میالدی(۱۳۹۳-۹۴خورش��یدی) پرفروش تری��ن
نشان تجاری لوکس در امریکای شمالی شد.
هون�دا اک�ورد کوپ�ه ۲ ،دری که به
سرنوشت همتایانش دچار شد
هون��دا اک��ورد کوپه ،خ��ودرو ۲در س��دانی که
تالش های زیادی برای ماندن در این خانواده کرد،
س��رانجام به سرنوش��ت همتایانش دچار شد .این
خودرو مانند ب ام و س��ری ۶کوپه ،رنجروور اووک
۲در و خودرو بنزینی اسمارت فورتو در صف خارج
شدن از خط تولید قرار گرفت.
جان من�دل و یافت�ن تاکاتاه�ای
ادمکش پیش از رفتن
ج��ان مندل که در س��ال ۲۰۰۴می�لادی(-۸۳
۱۳۸۲خورشیدی) به بخش امریکایی هوندا پیوست
پس از س��ال ها کار کردن در فورد و مزدا راهی این
شرکت شد.
او در سال ۲۰۰۷میالدی (۱۳۹۵-۹۶خورشیدی)
معاون اجرایی بخش خودرو در این ش��رکت ش��د.
مس��ئولیت او درست با بحران جهانی اقتصاد و پس
از ان معض��ل بزرگ ایربگ های معیوب تاکاتا همراه
ش��د .او به عنوان یکی از گردانندگان اصلی کارگروه
واکنش به ایربگ های تاکاتا در هوندا کارهای مهمی
در مسیر شفاف سازی دراین باره انجام داد و توانست
۱۰/۷میلی��ون هوندا اکورا را که کیس��ه های هوای
معیوب تاکاتا داشتند ،شناسایی کند.
او همچنین پیش از بازنشس��ته شدن در روز اول
اوری��ل ۱۲( ۲۰۱۷فروردی��ن) نظم��ی در فروش
به وج��ود اورد و باع��ث ش��د ف��روش ناوگان��ی و با
مشوق های سنگین قانون و چارچوب پیدا کند.
منبعAutomotive news :
۵حقیقت جالب درباره فراری که نمی دانستید
ش��رکت ف��راری در س��ال ۲۰۱۷می�لادی
(۱۳۹۵-۹۶خورشیدی) ۷۰س��الگی خود را جشن
گرفت.
ای��ن ش��رکت در س��ال ۱۹۲۹می�لادی
(۱۳۰۷-۰۸خورشیدی) به دست انزو فراری و با نام
اسکودریا فراری راه اندازی شد.
فراری در س��ال های نخس��ت فعالیتش به عنوان
حام��ی مال��ی راننده ه��ا و ب��ر طراحی و س��اخت
خودروهای مسابقه ای متمرکز بود و از سال ۱۹۴۷
(۱۳۲۵-۲۶خورشیدی) تولید خودروهای جاده ای
را با نشان تجاری فراری اغاز کرد و امروز در حوزه
طراحی و تولید خودروهای سوپراسپرت به فعالیت
خود ادامه می دهد.
۷۰س��اله ش��دن فراری بهانه خوبی است تا از ۵
حقیقت جالب درباره این نش��ان تجاری قدیمی در
صنعت خودرو صحبت به میان بیاید؛ حقیقت هایی
که کسی از انها خبر نداشته است.
ب��ه گزارش خودروکار ،ف��راری از ابتدای تولدش
تا امروز خودروهای اس��پرت و مس��ابقه ای تولید و
همچن��ان رس��الت خود را در این ام��ر حفظ کرده
اس��ت ،اما در این میان حقای��ق جالبی درباره این
خودروساز ایتالیایی وجود دارد.
از نخستین خودرو تنها دو نسخه تولید
کرد
نخس��تین خودرو ساخته شده در کارخانه فراری
با نام «اس »۱۲۵هیچ گاه به تولید انبوه نرس��ید و
تنها دو نسخه از ان در دنیا تولید شد.
ان��زو فراری در ان زمان اظهار کرد تولید این دو
خودرو یک «شکست بزرگ» برای این شرکت بود.
ه��ر دو ای��ن خودروها مش��کل مخزن س��وخت
داش��تند ،به همین دلیل برای فراری یک شکس��ت
بزرگ بود و تنها دو نسخه از ان تولید شد.
انزو فراری هیچگاه از زادگاهش دور
نشد
انزو فراری که نشان تجاری فراری را بر سر زبان ها
انداخ��ت و ان را تبدیل به یک غول مس��ابقه های
اتومبیل ران��ی کرد و باره��ا و بارها به همراه تیمش
ب��رای مس��ابقه ها ،به کش��ورهای گوناگون س��فر
می کرد ،همیشه نزدیک زادگاهش یعنی شهر مودنا
در کشور ایتالیا ماند و از انجا دور نشد.
نخس��تین کارخانه این شرکت هم در شهر مودنا
تاسیس شد.
فی�ات کرایس�لر مال�ک نش�ان تجاری
فراری
ف��راری اکن��ون مانن��د گذش��ته متعل��ق ب��ه
خان��واده فراری نیس��ت .در س��ال ۱۹۶۹میالدی
(۱۳۴۷-۴۸خورش��یدی) ،انزو فراری ۵۰درصد از
سهام این شرکت را به رقیبش ،گروه فیات فروخت
که البته از نظر مالی بس��یار به نفع این شرکت بود.
در س��ال ۱۹۸۸میالدی (۱۳۶۶-۶۷خورش��یدی)،
پیرو فراری که پسر انزو بود ۴۰ ،درصد دیگر سهام
این ش��رکت را به فیات فروخ��ت و تنها ۱۰درصد
از مجموع س��هام این ش��رکت برای خانواده فراری
باقی ماند.
رانن�دگان فراری تاکن�ون در بیش از
۵هزار مسابقه مقام نخست را کسب کردند
از ابتدای تولد شرکت فراری تاکنون ،این شرکت
توانس��ته ۵هزار ج��ام قهرمانی را ب��ه خانه ببرد .از
جمله این قهرمانی ه��ا۱۵ ،قهرمانی جهانی فرمول
یک۱۶ ،قهرمان��ی بهترین س��ازندگان خودروهای
فرمول یک و ۹پیروزی در مسابقه های لومان است.
فراری خودتان را خودتان بسازید
یکی از بزرگترین دالیل موفقیت فراری در جهان
این اس��ت که شما می توانید تک تک اجزای خودرو
را به سلیقه خودتان انتخاب کنید.
خریداران می توانن��د ظریف ترین جزئیات داخل
خودرو را به سلیقه خودشان انتخاب کنند؛ از رنگ
و نوع جنس صندلی گرفت��ه تا رنگ تریم های کار
ش��ده در اتاق خودرو و همچنین تجهیزات موجود
در ان .هنگام��ی که س��فارش های مش��تری تمام
ش��د ،او باید یک تا دو س��ال صبر کن��د تا خودرو
سفارشی اش را از شرکت تحویل بگیرد.
کارشناسان محیط زیست انگلیس هشدار داده اند ،میزان
الودگی هوا در برخی مناطق ش��هر لندن در سال گذشته
افزون بر هزار بار از حد مجاز الودگی هوا فراتر رفته و موجب
مرگ بیش از ۱۰هزار نفر ش��ده اس��ت ،این درحالی است
که براس��اس گزارش های موجود ،الودگی هوای لندن در
سال ۲۰۱۶میالدی (۱۳۹۴-۹۵خورشیدی) موجب مرگ
حدود ۹هزار و ۵۰۰تن شده بود.
براس��اس بررس��ی های انجام ش��ده از س��وی کارگروه
محیط زیس��ت مجلس عوام انگلیس ،ترافیک وسایل نقلیه
موتوری سبب انتش��ار ۴۲درصد از مونواکسید کربن۴۶ ،
درصد از دی اکس��ید نیتروژن و ۲۶درصد از سایر گازهای
خطرناک الوده کننده در هوای ش��هرهای این کشور شده
است.
بررس��ی های انجام شده نش��ان می دهد ،الودگی هوا در
لن��دن بیش از ش��هرهای بزرگ مکزیک ،س��وئد و ایاالت
متحده امریکا موجب مرگ مردم می شود.
به گفته پژوهشگران ،س��طح الودگی در ۴۳شهر بزرگ
انگلیس بس��یار زیاد است و محدودیت های ایمنی جهانی
را نق��ض می کند؛ به همی��ن دلیل ده ها میلیون ش��هروند
انگلیسی در معرض بیماری های قلبی و ریوی قرار دارند.
به گ��زارش فارس ،انجمن س��لطنتی پزش��کان انگلیس
چندی پیش در گزارش��ی اعالم کرد الودگی هوا س��االنه
منجر به حدود ۴۰هزار مرگ زودرس در انگلیس می شود
ک��ه هر س��ال ۲۰میلیارد پون��د برای این کش��ور هزینه
دربردارد.
براس��اس برخ��ی ارزیابی ه��ا ،خیابان اکس��فورد که از
مهم ترین مراکز خرید در پایتخت انگلیس به شمار می رود،
به طور عمده به دلی��ل رفت وامد بیش از حد اتوبوس های
ش��هری از نظر میزان دی اکسید نیتروژن الوده ترین جای
جهان است.
فروش یک میلیون خودروبرقی
در سال گذشته میالدی
دس��تاورد جدیدی در زمینه خودروه��ای الکتریکی به
ثبت رس��یده که می تواند نویدبخش اینده ای پاک و بدون
مواد االینده باشد.
ت��ا پای��ان نوامب��ر ( ۲۰۱۷ابت��دای اذر ،)۱۳۹۶ناوگان
خودروه��ای الکتریکی پالگین در جهان از رقم ۳میلیون
دستگاه عبور کرد و سهم سال )۱۳۹۵-۹۶( ۲۰۱۷از این
رقم ،به تنهایی یک میلیون دستگاه بوده است.
انتظار این اس��ت که فروش این نوع خودروها در س��ال
جاری میالدی (۱۳۹۶-۹۷خورشیدی) از رقم ۱/۷میلیون
عبور کند و به مرز ۲میلیون دستگاه برسد.
می��زان فروش کلی خودروهای الکتریکی تا پایان نوامبر
( ۲۰۱۷ابتدای اذر )۱۳۹۶نیز از رقم ۳میلیون و۳۰۰هزار
دستگاه عبور کرد.
به گزارش خودرونویس ،تحلیلگ��ران معتقدند با عرضه
مدل های جدی��د بهتر و قوی تر ،امار ف��روش خودروهای
الکتریکی بسیار بهتر از گذشته خواهد شد.
البته عالوه بر عرضه مدل های جدید ،انزجار همگانی از
میزان االیندگی خودروهای درون س��وز نیز کمک شایانی
به رشد محبوبیت الکتریکی ها کرده است.
انتظار این اس��ت که دس��تکم تا چند سال اینده ،رشد
ف��روش خودروه��ای الکتریک��ی بین ۵۰ت��ا ۱۰۰درصد
افزایش داشته باشد.
ام��ار فروش خودروهای الکتریکی نش��ان می دهد چین
بیشترین س��هم را در فروش این محصوالت دارد و بعد از
ان نی��ز به ترتیب ایاالت متح��ده و ژاپن در رتبه های دوم
و سوم قرار دارند.
ساخت کیسه هوا
این بار برای سقف خودرو
امروز به طور تقریبی تمام خودروها مجهز به کیسه های
ه��وا برای حفاظت از جان سرنش��ینان هس��تند ،اما برای
نخس��تین بار کیسه هوایی طراحی شده که مانع از پرتاب
مسافران از سقف به بیرون می شود.
این س��امانه کیس��ه هوای فراگیر س��قفی که در بخش
افتابگیر خودروهای امروزی نصب می ش��ود در زمان وقوع
تصادف امنیت سرنش��ینان را حفظ و به ویژه از وارد امدن
اسیب های شدید به سر جلوگیری می کند.
کیس��ه هوای یادش��ده از س��وی پژوهش��گران شرکت
هیوندایی در کره جنوبی س��اخته شده و استفاده از ان در
خودروها تا به حال پیشینه نداشته است.
این کیس��ه هوا بعد از باز شدن از چرخش و جابه جایی
شدید و ناگهانی مسافران جلوگیری می کند .ازمایش های
انجام ش��ده نشان می دهد این ابزار ایمن سازی با موفقیت
جلوی زخم ها و اسیب های مرگبار را می گیرد.
ب��ه گزارش مهر ،کیس��ه هوای یادش��ده در فضایی بین
شیشه افتابگیر و سپر محافظ نور خورشید نصب می شود
و مجهز به حس��گرهایی اس��ت که با ت��کان ناگهانی فعال
می ش��وند و در مدت ۰/۰۸ثانیه کل سقف و پشت خودرو
را می پوشانند.
انتظ��ار م��ی رود اس��تفاده عمل��ی از ای��ن س��امانه در
س��ال ۲۰۱۹میالدی(۱۳۹۷-۹۸خورش��یدی) اغ��از
و روی خودروهای��ی همچ��ون جنس��یس و کون��ا نص��ب
شوند.
خبر
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 297پیاپی 2270
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
14دی 1396
16ربیع الثانی 1439
4ژانویه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
حضور خودروسازان
در نمایشگاه خودرو قائمشهر
گروه صنعتی ایران خودرو در س��ومین نمایشگاه بین المللی خودرو
در قائمش��هر استان مازندران اخرین دس��تاوردها و محصوالت خود
را به نمایش گذاش��ته اس��ت .به گزارش ایکوپ��رس ،گروه صنعتی
ایران خ��ودرو در ای��ن نمایش��گاه ،محص��والت پ��ژو ۲۰۷هاچ بک
اتوماتیک ،رنو کپچر ،سوزوکی فیس لیفت ،تندر ۹۰اتوماتیک پالس،
هایم��ا اس ۵و اس ۷اتوماتیک ،دناپالس ،اچ ۳۰کراس ،تندر پیکاپ
و پارس ال ایکس اتوماتیک را در معرض دید عموم قرار داده است.
دو محصول پژو ۲۰۰۸و ۵۰۸ایکاپ نیز به نمایش درامده است.
غرفه گروه صنعتی ایران خودرو در نمایش��گاه مازندران با نمادهای
مناطق شمال کشور ازجمله پل ورسک و سقف شیروانی اراسته شده
که مورد اس��تقبال بازدیدکنندگان قرار گرفته اس��ت .این نمایشگاه
از ۱۲ت��ا ۱۵دی ب��ه مدت ۴روز در محل برگزاری نمایش��گاه های
بین المللی قائمش��هر مازندران برپاس��ت .همچنین در این نمایشگاه
ش��رکت س��ایپا به همراه شرکت های پارس خودرو ،س��ایپا سیتروئن
و زامیاد با خودروهای کوئیک ،س��اینا اتومات ،س��راتو اپشنال ،اریو
تاکس��ی ،محص��والت خان��واده برلیان��س ش��امل ،H۳۳۰ ،H۲۲۰
H۳۲۰کراس و H۳۲۰اپش��نال ،ساندرو استپ وی ،ساندرواپشنال،
ریچ ،پادرا ،خانواده چانگان CS۳۵اپشنال CS۵۵ ،CS۷۵ ،و CS۹۵
حضوری فعال دارد .غرفه های گروه خودروسازی ایران خودرو و سایپا
به همراه نمایندگی های فروش منتخب اس��تان مازندران در سومین
نمایش��گاه خودرو مازندران در این نمایش��گاه پذیرای عالقه مندان و
بازدیدکنندگان خود هستند.
طرح :هادی اشرفی
مطبوعات :مردم در سینما دنبال قهرمانند
بررسی «گسترش صنعت» از تولید و فروش صنعت موتورسیکلت نشان داد
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
افت یک پنجمی تولید موتورسیکلت
ناصر مرتضایی ،یکی از س��ازندگان موتورس��یکلت کشور
درب��اره وضعی��ت تولید در نیمه دوم س��ال به «گس��ترش
صنع��ت» گف��ت :درحال حاضر واحده��ای تولیدی به نوعی
تعطیل اس��ت زیرا با جایگزین ش��دن موتورس��یکلت های
انژکتوری ،مردم هنوز از ان استقبال نکرده اند و بازار فروش
تعطیل است.
او افزود :به دلیل تازگی ،دس��تگاه انژکتور هنوز بین مردم
جا نیفتاده و جز چند نمونه محدود ( ۲تا ۳دس��تگاه) باقی
موتورسیکلت ها در نمایندگی های این نشان همچنان باقی
مانده است.
وی در ادام��ه با اش��اره به پالک ش��دن بی��ش از ۶هزار
موتورسیکلت کاربراتوری یکی از نشان ها در سال ۹۵گفت:
ای��ن عدد در ۹م��اه ۹۶به یک هزار و ۴۰۰موتورس��یکلت
انژکت��وری کاه��ش یاف��ت ک��ه هن��وز در نمایندگی های
شهرستان ها نیز به فروش نرسیده است.
مرتضای��ی در پاس��خ ب��ه ای��ن پرس��ش ک��ه موجودی
کاربراتوری های پالک شده در سال گذشته در چه وضعیتی
است نیز گفت :تمام موتورسیکلت های کاربراتوری فروخته
ش��ده و در ۳ماه دوم س��ال ،موجودی انبار کارخانه ها صفر
شد درحالی که هنوز مشتری دارد.
او درب��اره اقبال کاربراتوری ها از س��وی مصرف کننده نیز
گف��ت :اس��تفاده از موتورس��یکلت کاربرات��وری راحت تر و
با مش��کالت فنی کمتری همراه اس��ت زیرا موتورسیکلت
س��اده ای است که با تجربه حضور ۵۰ساله در ایران به طور
کام��ل برای مصرف کننده شناخته ش��ده اس��ت درحالی که
موتورسیکلت انژکتوری تاحدودی پیچیده بوده و کار با ان
سخت است.
بهبود ۲۰درصدی بازار در پایان سال
از ورود انژکتوری ها مدت زیادی نگذش��ته اس��ت .عادت
به امری باعث می ش��ود از پدیده های جدید کمتر استقبال
ش��ود .مرتضایی در پاس��خ به این پرسش که با خالی شدن
بازار از کاربراتوری ها فکر می کنید بین موتورس��یکلت های
برقی و انژکتوری مصرف کننده به کدام مدل اقبال بیشتری
نش��ان دهد ،گفت :با توجه به شرایط کشور و کارکردی که
به طور عموم مردم از موتورسیکلت ها انتظار دارند پیش بینی
این است که موتورسیکلت های انژکتوری بازار بهتری نسبت
به برقی ها داش��ته باش��ند .وی ادامه داد :البته تا زمانی که
کاربراتوری در بازار وجود داش��ته باشد مصرف کننده ان را
به باقی موتورسیکلت ها ترجیح می دهد .امیدواریم با خالی
شدن انبارها از سال اینده بازار انژکتوری ها بهتر شود.
مرتضایی درباره رونق دوباره بازار در روزهای پایانی سال
نیز گفت :انتظار این است که بازار تا حدودی از رکود خارج
شود و تا ۲۰درصد وضعیت فروش بهبود پیدا کند.
این صنعتگر از تعطیلی بخشی از تولید گفته و در این باره
توضی��ح داد :موتورس��یکلت بازار ندارد و به همان نس��بت
نیز تولید افت داش��ته است .از س��وی دیگر از انجا که این
نش��ان تمایلی به تعدیل نیرو نداش��ت بخشی از کارگران را
به س��ایر بخش ها (تولید قطعات) منتقل کرد به این ترتیب
درحال حاضر نیروها بر پوش��ش بازار ل��وازم یدکی قطعات
موتورسیکلت متمرکز هس��تند و منتظر تغییرات در اینده
هس��تیم .او درب��اره تولید در ۲ماه پایانی س��ال نیز گفت:
اینفوگرافی
پیش بین��ی این اس��ت که تولید نداش��ته باش��یم زیرا این
یک هزار و ۴۰۰دس��تگاه تا پایان س��ال فروش نمی رود .با
وج��ود اینکه انژکتوره��ای زی��ادی وارد کرده ایم و قطعات
زیادی اماده س��وار شدن هستند تا بازار تقاضا نداشته باشد
نمی توان مبادرت به تولید کرد.
مرتضایی در پایان گف��ت :تغییر کاربراتوری به انژکتوری
با توجه به وضعیت محیط زیس��ت امری پذیرفتنی است اما
امیدواریم که این تغییر رویکرد نیز از س��وی مصرف کننده
پذیرفته شود و شاهد رونق دوباره بازار موتورسیکلت باشیم.
رونق بازار منوط به رونق تمام صنایع است
در ادامه «گسترش صنعت» سراغ محمد خادم منصوری،
رییس اتحادیه فروش��ندگان موتورسیکلت و دوچرخه رفت
و وضعی��ت بازار فروش را از س��وی او دنب��ال کرد .وی نیز
از وضعی��ت نامطل��وب ب��ازار فروش صنایع کش��ور گفت و
عنوان کرد :زمانی فروش��گاه های محصوالت صنعتی مانند
موتورسیکلت تا پاسی از شب باز بودند اما هم اکنون ساعات
کاری فروشگاه ها کاهش یافته است.
وی افزود :البته این وضعیت برای نیمه نخس��ت سال نیز
وجود داش��ت بنابراین تفاوتی در نیمه دوم س��ال به وجود
نیامده ضمن انکه پیش بینی خوش��بینانه ای برای ماه های
پایانی سال وجود ندارد .خادم منصوری به روال بازار تقاضا
عکس :مهدی کاوه ای
س��نگینی بازار ،تولیدکنن��ده را در حالت بالتکلیفی قرار
داده اس��ت .از یک س��و هزینه های روزانه و از س��وی دیگر
موضوع های��ی همچون بیمه و مالیات س��رمایه او را با خطر
روبه رو کرده اس��ت .صنعت موتورس��یکلت یکی از صنایعی
است که بیش��ترین اس��یب را به دلیل روزامد نشدن دیده
اس��ت .واحده��ای تولیدی تعطیل ش��ده و فروش��گاه های
ورشکست ش��ده اخباری اس��ت که از وضعی��ت این صنعت
ش��نیده می ش��ود .به ط��ور قط��ع انهای��ی ک��ه می مانن��د
واحدهای��ی خواهند بود ک��ه از توانمندی مال��ی و فناوری
مناس��بی برخوردار هستند .وضعیت تولید و فروش صنعت
موتورس��یکلت در نیمه دوم سال موضوع این گزارش است
که می خوانید.
خبری از رونـق نیست
در س��ال های گذش��ته اش��اره کرد و گفت :برای نیمه دوم
س��ال به طور معمول در بهمن ب��ازار فروش رونق می گرفت
ام��ا برای س��ال ۹۶این ام��ر بعید به نظر می رس��د .رییس
اتحادیه فروش��ندگان موتورس��یکلت و دوچرخه از تعطیلی
برخی فروش��گاه های موتورسیکلت خبر داد و گفت :در یک
ماه و نیم گذش��ته دو فروشگاه از این صنف (شاید به مبلغ
۲تا ۴میلیارد تومان) ورشکس��ت و تعطیل شدند .البته این
دو فروش��گاه را باید با تمام کسانی که در کنار صاحبان ان
مشغول بودند محاسبه کرد .به این ترتیب شاید چند خانواده
شده باشند.
با این تعطیلی دچار مشکل
ای��ن فعال صنعتی درب��اره وضعیت بازار پایان س��ال نیز
معتقد اس��ت :وضعیت مناس��بی حاکم نیس��ت .باید تمام
صنوف رونق بگیرد تا این صنعت بازار فروش داش��ته باشد.
در گذش��ته معمول بود وقتی قدرت خرید مردم مناس��ب
نبود از یک وس��یله با تعمیر بیشترین استفاده را می کردند.
شرایط امروز به گونه ای است که مردم به همان سمت دوباره
حرکت کرده اند.
تحصیلکرده ها کنار پیشکس�وتان راهکار ارائه
دهند
یکی از تولیدکنندگان پیش تر به این مس��ئله اشاره کرده
بود که تولیدکنندگان برای کاهش هزینه ها در تالش هستند
تا تنها قطعات فرس��وده را تعویض کنند .البته پیگیری این
مس��ئله نیاز به گزارش جداگان��ه ای دارد زیرا باید دید این
امر ت��ا چه اندازه از االیندگی یک وس��یله نقلیه فرس��وده
می کاه��د .خادم منصوری در این باره اظه��ار کرد :مردم به
موتورس��یکلت های کاربراتوری عادت کرده اند و سعی دارند
تنها قطعات معیوب را تعویض و همچنان از موتورس��یکلت
اس��تفاده کنند ازاین رو ممکن اس��ت تنها چراغ ها ،طوقه یا
برخی سیم ها تغییر کند .او یاداور شد :با وضعیت اقتصادی
جامعه بسیاری از خانوارها توان خرید موتورسیکلت های ۴
و ۵میلیون تومانی را ندارند .وی درباره وضعیت االیندگی ها
انها نیز توضیح داد :نمی توان منکر الودگی موتورس��یکلت
ش��د اما این گونه نیست که یک موتورسیکلت به اندازه ۳تا
۷خودرو الودگی داش��ته باشد .این گونه نظرات کارشناسی
ش��ده نیس��ت .رییس اتحادیه فروش��ندگان موتورسیکلت
و دوچرخه به نظر کارشناس��ان موتورس��یکلت اش��اره کرد
و گف��ت :الودگی این وس��یله نقلیه مربوط به اگزوز اس��ت
و در بین اظهارات کس��انی که به االیندگی موتورس��یکلت
اشاره می کنند به این موضوع توجهی نمی شود .بارها اعالم
کردیم کارشناسان صنف امادگی کامل برای مشاوره دارند
تا مشکالت این وسیله نقلیه رفع شود.
او تاکی��د کرد :بای��د میزگ��ردی با حضور کارشناس��ان
بخش های مختلف در امر موتورس��یکلت تشکیل و نظرات
اعالم و س��پس با جمع بندی ،راهکاری مناس��ب ارائه شود.
امروز اعالم می ش��ود باید موتورس��یکلت برقی در س��طح
کالن وارد بازار شود اما سخن این است که خدمات پس از
فروش چه وضعیتی دارد؟ ایا بس��ترهای الزم برای این امر
فراهم شده اس��ت؟ خادم منصوری گفت :معتقدم باید افراد
تحصیلکرده در کنار افرادی که تجربه فعالیت چند دهه ای
در این صنعت دارند راهکارهای الزم را ارائه دهند.
سخن اخر
با توجه به وضعیت حاضر صنعت موتورسیکلت باید امیدوار
بود س��ال ۹۷تاحدودی تولیدکنن��دگان خود را پیدا کنند
و نیز مصرف کنندگان اگاهی نس��بی از موتورس��یکلت های
انژکتوری یافته و شرایط تا حدودی تغییر کند.
یادداشت
استانداردهای اجباری برای تولید موتورسیکلت
منبع :پایگاه اطالع رسانی دولت
افرادی که عنوان می کنند موتورسیکلت استانداردهای
اجباری ندارد سخن درستی نیست و موتورسیکلتی که در
ایران تولید می ش��ود تمام قطعات ان باید استانداردهای
الزم را داش��ته باش��د به وی��ژه ترم��ز ،الس��تیک ،میزان
س��وخت ،باتری ،چراغ ها و ...و هر یک از این قطعات نیاز
ب��ه گذراندن ازمون ه��ا برای تولید انب��وه دارند .در مراکز
ازمایشگاهی ازمایش های اجباری را بر اساس یورو ۳انجام
می شود.
موتورسیکلت ۲۷ازمون دارد؛ ۲استاندارد برای ۲چرخ
موتورس��یکلت و ۲۵اس��تاندارد باقی برای س��ایر قطعات
است به طور نمونه برای مصرف سوخت اگر میزانی نباشد
که اعالم ش��ده موتورس��یکلت از ازمون رد می شود .برای
گذراندن استانداردها در این محصول ،شبکه ای از سازمان
محیط زیس��ت و مراکز مربوط وجود دارد که برای ازمون
به ش��کل انالین یا حضور کارشناسان در محل ،کار ازمون
انجام می ش��ود .برای این امر نخس��ت نامه ها از بازرسی ها
گرفته و پس از اجازه از مراکز ازمایشگاهی ،موتورسیکلت
به انجا ارس��ال می ش��ود و با حضور بازرس محیط زیست،
موتورسیکلت مورد ازمون قرار می گیرد.
ب��ا گذراندن هر مرحله ،موتورس��یکلت ب��ه مرحله بعد
ب��رای ازمایش راه پیدا می کند .در کش��ور ب��رای ازمون
موتورسیکلت ها س��ختگیری های زیادی می شود و بعد از
دریافت تمام تاییدیه ها اداره اس��تاندارد اجازه نامه را صادر
می کند.
ان می سوزد.
ضمن انکه اداره استاندارد با بازرسی هایی
در نتیجه روی هر قطع ه عالمت استاندارد
که انجام می دهد -و کارشناسان ان حداقل
خورده اما ممکن اس��ت قطعات��ی ایمارک و
هفته ای یک ب��ار در واحدهای تولید حضور
تاییدیه اروپا را داش��ته باشند .در داخل تمام
خواهند داشت -حتی هنگام تولید ،نظارت و
م��دارک با نس��خه های روز به ب��ازرس داده
کنترل کامل بر چگونگی تولید محصول دارد
می شود و او بررسی می کند و با مکاتباتی که
بنابرای��ن پس از تایید نهای��ی ،پالک گذاری
با سازنده قطعات یا موتورسیکلت دارد اجازه
داود عابدینی
اغاز می ش��ود و در این زمان مراحل تطابق
استفاده به تولیدکننده داده می شود.
کارشناس صنعت قطعه
تولید (س��ی و پی) ش��روع می ش��ود بدین
حت��ی اگر قطع��ه ای وارد ش��ود و ایمارک
معنی ک��ه موتورس��یکلتی که تایید ش��ده
نداش��ته باش��د به مراکز ازمایش فرس��تاده
در ادام��ه تولی��د خواهد ش��د .در صورت اع�لام هرگونه
و ازمون ه��ای الزم در داخ��ل انج��ام می ش��ود و چنانچه
مغایرت که ش��امل ۳دس��ته اس��ت در همان زمان مجوز
ازمایشگاه مورد نظر در داخل دستگاه های الزم را نداشته
باطل می ش��ود .ازمون تطابق با محیط زیست ( ای ام سی)
باشد با بازرس هماهنگ می شود و او به کشور سازنده که
به لح��اظ الکترومغناطی��س برای موتورس��یکلت نیز یکی
اعالم کرده تایر اس��تاندارد دارد ،رفته و ازمایش می کند؛
دیگ��ر از ازمون های اجب��اری اس��ت و در ان تمام امواج
اگ��ر پذیرفته ش��د ان گواهی مالک عمل ق��رار می گیرد.
الکترومغناطیس��ی که از موتورس��یکلت س��اطع می شود
س��ازندگان موتورسیکلت پیش��نهاد کردند حتی بازرسان
اندازه گیری ش��ده و اگر حتی به مقدار کمی باالتر باش��د
اس��تاندارد در فروش��گاه ها ک��ه محصول توزیع می ش��ود
محصول رد خواهد شد.
حضور داش��ته و نمونه انتخاب و ب��رای ازمایش دوباره به
امواج الکترومغناطیس به موتورسیکلت داده می شود و
مراکز ازمون برده ش��ود بنابراین روی تولید موتورسیکلت
ان باید بتواند در مقابل امواج از خود مقاومت نشان دهد.
نظارت های س��ختگیرانه ای اعمال و تمام الزامات ازسوی
این ازمون برای چراغ برق های دارای فشار قوی است که
تولیدکنندگان رعایت می شود درنتیجه موتورسیکلت های
اگر موتورس��یکلت توانایی الزم را نداشته باشد به محض
تولید داخل برای ورود به چرخه تولید صنعتی ازمون های
قرار گرفتن زیر این س��یم ها خاموش می شود و چراغ های
سختی را باید پشت سر بگذارند.