روزنامه گسترش صنعت شماره 309
روزنامه گسترش صنعت شماره 309
سال بیست و نهم
دنده عوض کنید تا جا نمانید!
خودروسازان بزرگ جهان از امپراتوری جنرال موتورز و فورد پیشکسوت گرفته تا فولکس واگن
دردسرساز و هیوندای به نظر بی ازار ،هر یک از زمان شروع فعالیت خود به بخش بازاریابی و پیدا
کردن مشتریان بیشتر برای خودروهایشان توجه ویژه داشته و دارند .هر یک از این خودروسازان
و سایر همتایان انها مجموعه ای از متغیرها برای تقسیم بندی جغرافیایی ،روانشناختی و جمعیت
شناختی دارند تا بتوانند با استفاده از انها به نیاز مشتریان جهانی خود در این صنعت پاسخ دهند.
این شرکت ها راهبردهای هدف گذاری متنوعی را برای ارائه محصوالت ویژه خود به دسته های
http://telegram.me/sanatnewspaper
خاصی از مشتریان در نظر می گیرند .در این میان نقاط مشترکی در بازاریابی همه خودروسازان
در سراس��ر جهان وجود دارد که برخی از انها زاییده عصر تازه هس��تند و برخی دیگر نیز به دلیل
قدیمی بودن نیاز به بازنگری جدی دارند.
انچه اش��کار اس��ت اینکه اس��تفاده از روش های تازه برای ماندن در عرصه رقابت در این بازار
ش��لوغ بس��یار مهم و حیاتی است .س��ال ۲۰۱۶میالدی ( ۱۳۹۴-۹۵خورشیدی) سالی خوب و
پرفروش برای خودروسازان جهان در امریکا بود.
4
با ادامه مخالفت ها درباره افزایش تعرفه واردات خودرو و ورود شورای رقابت
تعرفه واردات خودرو
به زودی تعیین تکلیف می شود
3
برای حل مشکل اب مدیریت عرضه وتقاضا الزم است
وزیر نی��رو درباره مدیریت مص��رف اب با توجه
به کاهش بارندگی در س��ال ج��اری گفت :باید در
مسئله اب مدیریت عرضه و تقاضا داشته باشیم .اگر
فقط به تامین عرضه های جدید اب توجه داش��ته
باشیم ،مش��کالت بیش��تری به وجود خواهد امد.
رضا اردکانیان در گفت وگو با ایلنا در پاس��خ به این
پرس��ش که در سال ابی جاری بارندگی در تمامی
ش��هرها به شدت کاهش یافته اس��ت ،برای تامین
حقابه کش��اورزی و اب کالنش��هرها چ��ه تدبیری
اندیش��یده اید تا ش��اهد تنش ابی نباش��یم ،گفت:
تخصیص حقابه به بخش های کش��اورزی ،صنعت،
اش��امیدنی ،بهداش��ت و محیط زیس��ت از حق��وق
محت��رم انها اس��ت .البته فرام��وش نکنیم که این
امر مربوط به س��ال هایی است که «نرمال» نامیده
می ش��ود .وی خاطرنش��ان کرد :پروانه برداشت از
اب برای افراد با توجه به س��ال های طبیعی اس��ت
و از س��ال هایی که بارندگی کم است متفاوت است
و در ان عنوان می ش��ود که چه میزان حق مصرف
داری��د .وزیر نیرو ادامه داد :اگر س��ال به اصطالح،
زیر نرمال باش��د ،یعنی کاهش باران و روانی اب را
داش��ته باشیم متناسب با ان طبق قانون سهمیه ها
کاه��ش پی��دا می کند .وی ادام��ه داد :چنانچه در
بخش های��ی از دولت و مراج��ع ذی صالح تصمیم
بگیرن��د ،برای مثال ،در بخش اش��امیدنی با توجه
به اهمیتی ک��ه دارد ،ان کاهش اعمال نش��ود ،به
ان معناس��ت که بخش های دیگ��ر کاهش می یابد
و این مق��دار کاهش طبق مصوبات ش��ورای عالی
جبران می ش��ود .اردکانیان در پاسخ به این سوال
که با توجه ب��ه کمبود بارندگی ها امس��ال واردات
اب خواهیم داش��ت ی��ا خیر ،گف��ت :واردات اب،
ب��اروری ابرها ،اب ه��ای ژرف ،ش��یرین کردن اب
دریا ،انتقال های طوالنی مس��یر و حتی استفاده از
پسماند ،روش های جدید تامین اب هستند ولی ما
نباید فراموش کنیم به دنبال این روش های جدید
بای��د فکری هم برای چگونگی مصرف اب داش��ته
باشیم.
مبارزه با فساد به کوشش مهندسان نرم افزار
ن پس ،تمامی مناقصه ها و مزایده های نهاد های
از ای
اجرایی اعم از دولت ،ش��هرداری ها و دانش��گاه ها در
«س��امانه تدارکات الکترونیک��ی دولت» ثبت خواهد
ش��د .به گ��زارش پایگاه خبری گس��ترش ،نشس��ت
خبری معرفی س��امانه ت��دارکات الکترونیکی دولت
دیروز با حضور س��ید امیر اصغری توچائی مدیر پروژه
س��امانه از طرف دولت ،حسین توکلی مدیر پروژه از
س��مت هلدینگ بهس��ازان و علی گلزاری مدیرعامل
ش��رکت شقایق برگزار شد .سید امیر اصغری توچائی،
مدیر پروژه سامانه از طرف دولت در این نشست گفت:
ای��ن پروژه به عنوان یک پروژه دیربازده از س��ال ۸۸
اغاز و به بخش خصوصی سپرده شد تا از ظرفیت این
بخش استفاده شود.
وی افزود :تا امروز حدود ۲هزار و ۶۰۰نهاد اجرایی
در این سامانه ثبت نام کرده اند که سازمان های دولتی،
ش��هرداری ها و دانشگاه ها را ش��امل می شود .از این
تعداد حدود ۱۰۰۰عضو فعال شده اند .اصغری توچائی
بیان کرد :این سامانه تامین کننده تمیزترین اطالعات
اس��ت؛ به این معنا که تمامی اطالعات افراد حقیقی
و حقوق��ی پیش از ثبت نام تایید می ش��ود .به عبارت
دیگر ،افراد برای ثبت نام در این س��امانه باید به دفاتر
پیش��خوان مراجع��ه کنند .البته هن��وز تمامی دفاتر
پیشخوان این کار را انجام نمی دهند اما به مرور زمان
تع��داد انها افزایش می یابد .دفاتر پیش��خوان موظف
هس��تند مجوزها و اسناد هویتی را بررسی کنند و به
دلیل اینکه ممکن اس��ت اسناد جعلی در این سامانه
بارگ��زاری ش��ود ،امکان ثبت ن��ام غیرحضوری فعال
نش��ده اس��ت .وی گفت :تاکنون از ثبت نام کنندگان
هزینه ه��ای ۵۰ت��ا ۷۰ه��زار تومانی دریافت ش��ده
اس��ت اما از ابت��دای بهمن تا پایان س��ال ۹۶تمامی
تامین کنن��دگان از پرداخت هزینه معاف می ش��وند.
ب��ه این ترتیب هزینه های ش��رکت پیش��خوان برای
ثبت نام از سوی س��تاد سامانه پرداخت می شود .این
امر ،به نوعی سیاست تشویقی برای افزایش ثبت نام ها
اس��ت .به گفته اصغری توچائی ،از ابتدای پروژه بیش
از ۵۰میلیارد تومان هزینه شده است که با احتساب
تجربه ه��ا و هزینه های پنهان می توان این هزینه ها را
ح��دود ۸۵میلیارد تومان براورد ک��رد .در ازای این
هزینه ها ت��ا به امروز حدود ۲۳میلیارد تومان درامد
حاصل شده که ۱۳میلیارد تومان ان متعلق به سال
۹۶اس��ت .مدیر پروژه س��امانه تدارکات الکترونیکی
دولت مزیت های اجرای این پروژه را این گونه توضیح
داد :اتکا به نیروی انس��انی ایرانی از مزایای این پروژه
ی که در طول ۸س��ال گذشته به
بوده اس��ت به گونه ا
طور متوس��ط س��االنه ۱۰۰نفر و به طور کلی ۸۰۰
نفر در این پروژه اش��تغال داش��ته اند .میانگین سنی
این افراد ۳۰س��ال است و این امر نشان دهنده ایجاد
ش��غل برای نسل جوان است .با اجرای این طرح ،اگر
در شهرس��تانی یک نفر مش��غول به کار باشد ،تا سال
۱۴۰۰این تعداد به حدود ۶نفر خواهد رس��ید .وی
خاطرنش��ان کرد :یکی از دردهای مردم و ایرادهایی
که سازمان های بین المللی به ایران می گیرند ،شفاف
نب��ودن نظ��ام اقتصادی اس��ت که با اس��تفاده از این
س��امانه ،به شفاف س��ازی خواهیم رسید و در پی ان
در دنی��ا حرف های��ی برای گفتن پی��دا خواهیم کرد.
اصغری توچائ��ی تاکی��د کرد :قرارداده��ای محرمانه
نهاد های نظامی در این سامانه ثبت نمی شود.
نهمین نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات یدکی در قزوین گشایش یافت
فهیمه زارع دار :نهمین نمایشگاه خودرو و قطعات یدکی با حضور بیش از ۴0
مش��ارکت کننده در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین گشایش یافت.
هادی طاهرخانی ،مدیرعامل ش��رکت نمایش��گاه های بین المللی استان قزوین با
اعالم این مطلب ،گفت :نهمین نمایشگاه خودرو و قطعات یدکی از ۲۶تا ۲۹دی
به مدت ۴روز در فضایی به وس��عت ۴هزار مترمربع برگزار می ش��ود .وی افزود:
نیاز مردم سبب شده صنعت خودرو اهمیت و جایگاه ویژه ای در جهان پیدا کند
پیاپی 2282
دوره جدید شماره 309
و از جمله مولفه هایی است که می تواند رشد و رونق اقتصادی کشورها را به دنبال
داشته باش��د .طاهر خانی ادامه داد :برگزاری نمایشگاه تخصصی در حوزه صنعت
خودرو می تواند به عنوان یکی از شیوه های مهم در معرفی توانمندی های صنعت
خودرو و صنایع وابس��ته قلمداد شود .وی در پایان گفت :مشارکت کنندگان این
دوره از نمایش��گاه از اس��تان های قزوین ،تهران و مازندران محصوالت و تولیدات
خود را در معرض دید بازدیدکنندگان قرار داده اند.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
28دی 1396
30ربیع الثانی 1439
18ژانویه 2018
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
28دی 30 1396ربیع الثانی 18 1439ژانویه 2018شماره 309پیاپی 2282
یادداشت
مشکالت ساختاری در اقتصاد
مش��کل اقتصاد ما ساختاری
است .اگر ارزیابی کنیم ،متوجه
خواهیم شد در دورانی که رشد
اقتص��ادی داش��تیم ب��ه برکت
درام��د ب��االی نفت��ی و تامین
کاالهای واسطه ای فراوانی بود
ک��ه وارد کردی��م و ب��ه صنایع
جمشید پژویان
تزریق شد تا چرخ انها بچرخد
اقتصاددان
ام��ا ام��روز ب��ه دلی��ل کاهش
درامده��ای نفت��ی نمی توانیم
نهاده های تولی��د را در اختیار انها قرار دهیم به همین دلیل
صنعتگ��ران نمی توانند به خوبی تولی��د کنند .هرچند نباید
دیگر مشکالت اقتصادی را نادیده گرفت زیرا وقتی نرخ بازده
صنعت ۶تا ۷درصد اس��ت چطور سرمایه گذاران خارجی به
صنعت ایران هجوم بیاورند؟
حضور گسترده خارجی ها در س��ال های گذشته نیز برای
عرضه محصوالت خود بوده و بخش دیگری همچون خدمات
در س��ال های گذشته بهره وری ۳۰۰تا ۴۰۰درصدی داشته
اس��ت .مش��کل دیگری ک��ه اقتص��اد ای��ران را ازار می دهد
این اس��ت که س��ازمان های غیرخصوصی و به طور اس��می
غیردولت��ی بر بازاره��ا کنترل دارند .از ای��ن رو ،نباید انتظار
سرمایه گذاری داخلی داشته باشیم.
نظ��ام مالیات��ی دیگ��ر مش��کل اصل��ی اقتص��اد ای��ران
اس��ت ک��ه مالی��ات را از طبقه متوس��ط به پایی��ن دریافت
می کن��د ب��ه ج��ای اینک��ه طبق��ه ب��االی جامع��ه مالیات
بپردازند.
نظام بانکی ضعیف نیز مش��کالت دیگری در اقتصاد ایجاد
کرده و تس��هیالت را به سمت افرادی که واردکننده هستند
سوق می دهد.
همچنی��ن باید توجه داش��ت که حجم پ��ول که می تواند
روی تورم اث��ر بگذارد و هزینه های دولت نیز در س��ال های
گذش��ته بیشتر ش��ده در حالی که این عوامل روی تورم اثر
افزایشی دارند اما مسئله اساسی اقتصاد کشور رکود طوالنی
و عمیقی اس��ت که ادامه دار ش��ده و پول هایی که به چرخه
درمی ایند تبدیل به تقاضای بالفعل و س��بب پولدار ش��دن
مردم نمی ش��وند تا باعث افزایش تقاضا در کشور شوند زیرا
در نتیج��ه تقاضای بیش از عرضه اس��ت ک��ه تورم به وجود
می اید .با این حال ،ش��اهدیم اگرچه رش��د منفی در اقتصاد
ب��ه وجود نیامده ،اثرات رش��د مثبت نی��ز در اقتصاد نمایان
نشده است.
خبر
درخواست نظارت کاربردی
کمیسیون ویژه حمایت از تولید
ی��ک عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن مجلس ش��ورای
اس�لامی از کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر
اجرای اصل ۴۴قانون اساسی و هیات رییسه مجلس خواست
تا گزارش های این کمیسیون بعد نظارت کاربردی پیدا کند.
به گزارش ایس��نا ،تقی کبیری در جلسه علنی چهارشنبه
مجلس ش��ورای اسالمی با اس��تناد به اصول ۴۴و ۷۶قانون
اساس��ی ،گف��ت :این ح��ق نمایندگان اس��ت ک��ه از طریق
کمیس��یون های تخصصی بر نهاد های اجرایی نظارت داشته
باش��ند؛ مانند گزارشی که کمیس��یون ویژه حمایت از تولید
مل��ی در زمینه بخش تولید و اس��تفاده از ت��وان تولیدی و
خدمات��ی داخل تهی��ه کرده ،ام��ا نکته اینجاس��ت که این
گزارش ه��ا از حال��ت ش��فاهی و کتب��ی باید جنب��ه نظارت
کارب��ردی یاب��د و در حقیقت بر روند خصوصی س��ازی تاثیر
مثبت بگذارد و فقط به گزارش دادن محدود نشود.
نماینده مردم خوی در مجلس ش��ورای اسالمی همچنین
با اس��تناد به مواد ۲۴و ۱۰۴ایین نامه داخلی مجلس گفت:
نزدیک ۲ماه اس��ت که ط��رح تعیین تکلیف بیمه کارگزاران
کش��اورزی در دس��تور روزانه مجلس قرار می گیرد اما نوبت
رس��یدگی پیدا نمی کند .از هیات رییسه می خواهم تا قبل از
ورود به روند بررس��ی الیحه بودجه ۹۷این طرح در اولویت
رسیدگی در هفته اینده قرار گیرد.
عل��ی مطهری در پاس��خ ب��ه این تذکر ،گف��ت :اینکه چرا
دس��تورها روزان��ه عق��ب می افتد بای��د بگوی��م اولویت های
رس��یدگی به طرح ها و الیحه ه��ا در صحن علنی خیلی زیاد
ش��ده به همین دلیل طرح های اولویت دار قبل ،عقب افتاده
اس��ت .به هر جهت پیگیری می کنیم تا طرح مدنظر شما در
اولویت بررسی قرار گیرد.
نایب رییس مجلس شورای اس�لامی همچنین با اشاره به
اخط��ار نماینده مردم خوی در مجل��س ،گفت :گزارش های
کمیس��یون های تخصصی از جمله گزارش کمیس��یون اصل
۴۴و همچنی��ن یک طرح که امروز در دس��تور کار مجلس
است و الحاق ۲ماده به رفع موانع تولید را دنبال می کند ،از
جمله ابزارهای نظارتی مجلس است.
علی اصغر یوسف نژاد
محمد قلی یوسفی
علی موحد
مسعود کرباسیان
البرت بغزیان
گزارش «گسترش صنعت» از مصوبه کمیسیون تلفیق برای مجوز انتشار 110هزار میلیارد تومان اوراق به دولت
مدیریت بدهی با روش تهاتری
حامد شایگان
industry@sanatnewspaper.com
بدهی های بانکی و پیمانکاری دولت سال هاس��ت
مانع��ی ب��رای فراخی دول��ت در اج��رای پروژه ها یا
تصمیم گیری های کالن ش��ده است .مجلس شورای
اس�لامی امس��ال به کمک دولت امده و کمیسیون
تلفیق بودجه مجوز انتش��ار ۱۱۰هزار میلیارد تومان
اوراق ب��رای تهات��ر بدهی را مصوب کرده اس��ت که
برخی کارشناسان معتقدند این طرح نوعی جابه جایی
بدهی ها از پیمانکاران و بانک ها به بانک مرکزی است
و بیش��تر جنب��ه روانی دارد .البته برخ��ی نیز بر این
باورن��د که به دلیل اینکه بان��ک مرکزی می تواند به
ش��کل اوراق قرضه ان را از طریق بورس واگذار کند
و س��رمایه در گردش بخش خصوصی طلبکار دولت
افزای��ش می یابد جنبه ه��ای مثبتی نی��ز در اقتصاد
دارد؛ هرچن��د نباید بدعتی ب��رای پرداخت مطالبات
هر س��ال شود .کمیسیون تلفیق درباره بدهی دولت
به اشخاص ،بدهی اشخاص به بانک ها ،بدهی بانک ها
ب��ه بان��ک مرک��زی و همچنین بدهی اف��راد ،بخش
خصوص��ی و نهادهای عموم��ی غیردولتی به بانک ها
تصمی��م گرفته که ب��ا توجه به اینک��ه پیمانکاران از
دولت مطالبه دارند و از سویی ممکن است خودشان
ب��ه اداره دارایی یا تامین اجتماعی بابت بیمه بدهکار
باشند ،این کمیسیون مصوب کرد در حد ۱۱۰هزار
میلیارد تومان بدهی های اف��راد به دولت و مطالبات
اف��راد از دولت به صورت عام تهاتر ش��ود و با عنوان
«بدهی ه��ای دولت ب��ه بانک مرکزی» در س��رفصل
خاص��ی ثب��ت و درج ش��ود .این کار ب��دون افزایش
پای��ه پول��ی انجام می ش��ود .علی اصغر یوس��ف نژاد،
عض��و کمیس��یون تلفیق بودج��ه ۹۷در گفت وگو با
«گسترش صنعت» ضمن تاکید بر اینکه این تصمیم
نوع��ی سیاس��ت گذاری اقتصادی منطبق با ش��رایط
جامعه اس��ت ،گفت« :ای��ن مصوبه کم��ک می کند
بده��ی بخش خصوصی با بانک ه��ا و بدهی دولت به
پیمانکاران تعیین تکلیف ش��ود .از طرف دیگر ،کمک
ب��ه بانک ها برای کاهش بده��ی انها به بانک مرکزی
اس��ت .همچنین باید توجه داشت سیاست هایی که
می تواند نقش تسهیل گر داش��ته باشد اثرات مثبتی
اشتغال غیررسمی در حالی که سهم کمی از اقتصاد
را تش��کیل می داد ،بر اس��اس امار ارائه ش��ده از سوی
مسئوالن ،نسبت ان با اشتغال رسمی برابر شده است.
به گزارش مهر ،امار رس��می از ایجاد اش��تغال هر چند
به نظر مس��ئوالن و مراکز رس��می ارائه امار ،از رش��د
اشتغال حکایت دارد اما واقعیت این است که این امار
در جامعه نمایان نیست .امار رسمی اشتغال ،مجموع
جمعیت ش��اغل رسمی و غیررس��می کشور را شامل
می ش��ود و همین امر باعث ش��ده تا امار اش��تغالزایی
برای جامعه به طور تقریبی قابل پذیرش نباشد و انتقاد
عمومی از ناهم خوانی امار رس��می اش��تغال و انچه در
واقعیت مشاهده می ش��ود ،وجود داشته باشد .برپایه
بررس��ی امار نتایج نیروی کار ،در بازه تابس��تان ۹۵تا
تابس��تان امسال ،به جمعیت شاغل کشور ۷۹۵هزار و
۵۲۲نفر اضافه ش��ده است که با تفکیک نوع اشتغال،
نیم��ی از ای��ن افراد ب��ا عنوان نیروی کار غیررس��می
فعالی��ت می کنند .به عبارتی ،کمت��ر از ۴۰۰هزار نفر
نیز بر اقتصاد به جای خواهد گذاش��ت » .این مصوبه
در ص��ورت اجرایی ش��دن می تواند مش��کالت مالی
بی��ن بانک ه��ا را رفع و به دولت کم��ک کند زیرا بنا
ن س��ال گذش��ته
بر اخرین صورت های مالی که بهم
منتشر شده ،از ۲۱۰هزار میلیارد تومان بدهی دولت
به ش��بکه بانکی ۱۸۰هزار میلیارد تومان مربوط به
خود دولت و تا ۳۰هزار میلیارد تومان به شرکت های
دولتی وابس��ته به ان تعل��ق دارد .البته حجم بدهی
دول��ت به بانک مرکزی نیز در این ۲۱۰هزار میلیارد
تومان نهفته است .اکنون بانک مرکزی طلبی افزون بر
۶۰ه��زار میلیارد تومان از دولت دارد که تا ۳۳هزار
میلی��ارد تومان ان متعلق به دولت اس��ت و بیش از
۲۶هزار میلیارد تومان دیگر به ش��رکت های دولتی
وابس��ته به ان اختصاص دارد .در واقع ،رسوب حجم
باالیی از اوراق مش��ارکت دولتی و بدهی قابل توجه
دولت بابت س��ود تعهد ش��ده دول��ت در زمینه طرح
مس��کن مهر از جمله مواردی اس��ت که بخش قابل
توجهی از مانده و تغییر در مانده س��رفصل مطالبات
بانک ه��ا از دولت را تش��کیل می ده��د .عالوه بر این،
بخ��ش قابل توج��ه دیگری از س��رفصل مطالبات از
دولت ش��امل اصل و س��ود تعهدات و تضمین هایی
است که دولت های مختلف در قبال تسهیالت متعدد
نس��بت به بانک ها ارائ��ه داده و بانک ها نیز به محض
سررسید و تادیه نشدن ان از سوی اشخاص حقیقی
و حقوقی گیرنده تسهیالت ،مبالغ اصل و سود ان را
در حساب سرفصل مطالبات از دولت ثبت می کنند.
مزایا و معایب
برخی کارشناسان معتقدند اجرای این طرح به نفع
دولت اس��ت و می تواند از طریق تس��ویه بدهی ها و
انتقال اوراق در پایان زنجیره به بانک مرکزی به نوعی
بدهی های خود را مدیریت کند .اما مس��ئل ه دیگری
که وجود دارد تسویه بدهی دولت با بانک ها است که
ای��ن امکان را تنها برای بانک هایی فراهم می کند که
تراز مثبتی نسبت به تسهیالت اعطایی به پیمانکاران
دارند و نمی توان گفت مزیت این ش��بکه برای تمام
نظ��ام بانکی اس��ت .یک اقتص��اددان در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» ضم��ن ارزیابی مزای��ا و معایب
تهاتر بدهی ها با اس��تفاده از اوراق ،گفت« :این روش
را می توانی��م با چاپ پول یا چک پول مقایس��ه کنیم
مگ��ر اینکه به زمینه های خاصی محدود ش��ود اما از
انجا که دول��ت بازخرید ان را مط��رح کرده و بانک
مرکزی می تواند ان را به عنوان بدهی دولت دریافت
کرده و در نهایت می تواند از طریق بورس عرضه کند،
نقش مثبتی دارد زیرا درحال حاضر دولت بدهی هایی
ب��ه بانک مرک��زی دارد و می تواند همچون چک پول
در اقتص��اد بچرخد که به نوعی ب��ه تعویق انداختن
بازپرداخت اس��ت .مزیت ان نیز این اس��ت که همه
ذی نفعان طلب خ��ود را می گیرند و در نهایت دولت
به بانک مرکزی بدهکار می ش��ود اما نباید به ش��کل
بدعت شود و هر بار دولت نباید از طریق اوراق ،بدهی
پیمانکاران را پرداخ��ت کند .البرت بغزیان با تاکید
بر اینکه با این روش مش��خص می ش��ود چه کسانی
بدهکار و طلبکار هس��تند ،افزود « :به شفاف س��ازی
اقتص��ادی تا ح��دودی کمک می کن��د؛ گرچه با این
هدف اوراق منتش��ر نمی ش��ود .البته می تواند رونق
اقتصادی ایجاد کند و سرمایه در گردش پیمانکاران
را افزای��ش دهد .در نهای��ت بانک مرکزی می تواند از
ان به عنوان یک ابزار مالی اس��تفاده کند زیرا نوعی
اوراق قرضه بوده و در کش��ورهای دیگر به شکل های
مختلف مرس��وم اس��ت .دولت ه��ا ب��رای اینکه پول
جمع اوری کنن��د این روش را ب��ه کار می گیرند اما
اینکه به عن��وان ابزار پرداخت بدهی باش��د در واقع
اعتباری کردن ان اس��ت ب��ه همین دلیل دولت باید
بخشی از ان را اجرا کند و دوباره اثر ان ارزیابی شود.
امروز به نظر می رس��د تسویه بدهی ها با تهاتر دارای
اثر روانی مثبت برای دولت و طلبکاران است و باعث
می شود فشار پیمانکاران و بانک ها روی دولت کاهش
یابد و دولت نیز پایه پولی را همچنان حفظ کند.
مسعود کرباس��یان ،وزیر امور اقتصادی و دارایی با
اش��اره به انتشار اوراق مش��ارکت در سال ،۹۷گفته
است« :کمیته ای ایجاد ش��ده که روی چاپ ،نرخ و
زمان بندی توزیع و بازپرداخت اوراق مشارکت نظارت
دارد و یک ناظ��ر از مجلس بر ان نظارت می کند .از
این رو ،انتشار اوراق قاعده ای منسجم دارد و مشخص
اس��ت که باید در چه زمان هایی چاپ ش��ود و به چه
مصارفی برس��د ،البته به طور عم��ده نیز به مصارف
عمرانی رسیده است».
رویکرد ذی نفعان مهم است
محمد قل��ی یوس��فی در گفت وگ��و با «گس��ترش
صنع��ت» درب��اره اثر تهات��ر بدهی ها با اس��تفاده از
علل ایجاد مشاغل بدون شناسنامه
از نیروی کار کش��ور به صورت رسمی در حال فعالیت
هس��تند؛ موضوعی که علی ربیعی ،وزیر تعاون ،کار و
رفاه اجتماعی نیز به تازگی به ان اش��اره کرد .به گفته
وزیر کار« ،در ۶ماه نخس��ت امس��ال حدود ۳۵۰هزار
دفترچ��ه جدید بیمه تامین اجتماعی صادر ش��ده و با
توجه به نسبت برابر شغل رسمی به شغل غیررسمی،
به همین میزان ،اش��تغال غیر رس��می در کشور ایجاد
ش��ده اس��ت» .نرخ باالی اشتغال غیررسمی به عنوان
یکی از چالش های بازار کار ،کیفیت اشتغال را کاهش
داده اس��ت؛ به این ترتیب نیمی از جمعیتی که ساالنه
جذب بازار کار می ش��وند هر چند شاغل هستند اما به
دلیل محرومیت از برخی حمایت ها نارضایتی ش��غلی
دارند .یک کارش��ناس بازار کار گفت :زمانی مش��اغل
غیر رسمی در بازار کار رشد می کنند که بازار کار دچار
رکود می ش��ود یعنی رکود در بازار کار مس��تعدکننده
بازار غیر رس��می اس��ت و به صورت طبیعی وقتی بازار
ما از رونق می افتد و دچار مش��کالت رس��می و قانونی
می ش��ود مشاغل غیررسمی در بازار کار رونق می یابد.
حمید حاج اس��ماعیلی درباره دالیل افزایش مش��اغل
غیر رس��می در بازار کار افزود :یکی از علل ان ناش��ی
از ش��رایط سختی اس��ت که در بازار کار ایجاد شده به
طوری که چند س��الی اس��ت دچار رکود در بازار کار
ش��ده ایم و بازار کار رس��می ما هر روز کوچک تر شده
اس��ت .یکی دیگر از دالیلی که بازار رس��می در چنین
ش��رایطی کوچک می شود و در مقابل ،بازار غیررسمی
شکل می گیرد این است که درامد و سوداوری در بازار
غیررس��می به دلیل نداشتن هزینه های بیمه ،مالیات،
عوارض ،اجاره و ...باالتر از درامد در بازار رسمی است.
این کارش��ناس بازار کار ادامه داد :در کنار این مسائل
بستر الزم برای مشارکت بخش خصوصی را نتوانستیم
فراه��م کنیم .مادامی که چارچوب ه��ای قانونی را در
ب��ازار کار ایجاد نکنیم بازار بخش خصوصی به صورت
رس��می شکل نمی گیرد .نکته دوم اینکه واسطه گری،
دالل��ی و بازار س��یاه از ابتدا در بازار کار کش��ور وجود
چرخ��ش اوراق گفت « :از انجا که دولت این موضوع
را پیش��نهاد کرده است و منابع مالی نیز برای تسویه
نقدی ن��دارد ،می تواند راهکار خوبی باش��د زیرا این
اوراق در نهایت دراختیار بانک مرکزی قرار می گیرد
اما باید برای بررسی این موضوع ،موضع ذی نفعان را
م��ورد ارزیابی قرار داد یعنی باید دید پیمانکاران چه
رویکردی در قبال ای��ن روش دارند» .یک عضو اتاق
بازرگانی در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» با بیان
اینک��ه اگر از دیدگاه اقتصاد خرد نگاه کنیم مش��کل
بنگاه هایی که اکنون بدهکار و زیر فشار هستند ،حل
می ش��ود و می توانند از این طریق بدهی های خود با
بانک ها و س��ازمان های مالیاتی و ...را تس��ویه کنند،
گفت :مس��ئله ای که در اینجا مطرح است اینکه این
اوراق ب��دون پش��توانه تحویل می ش��ود و در چنین
ش��رایطی فقط اعداد بدهی ها جابه جا می شود .برای
نمونه ،وقتی که دولت به پیمانکار بدهکار اس��ت بعد
از تحویل اوراق ،به بانک بدهکار می ش��ود در نهایت
اگر این اوراق به بانک مرکزی بر گردد در صورتی که
ما به ازاء نداشته باش��د دردی از مشکالت اقتصادی
و بدهی ها درمان نمی کند .علی موحد با بیان اینکه
درحال حاضر تش��کیل کمیته پیشگیری از بحران یا
کمیته بحران می تواند ب��ر حل موانع اقتصادی موثر
باش��د ،افزود :باید توجه داشت این مشکل تنها برای
ای��ران اتف��اق نیفتاده و ب��رای کش��ورهای دیگر نیز
ب��ا ابعاد مختلف رخ داده اس��ت اما با هم اندیش��ی با
فعاالن اقتصادی و صاحبان تئوری های اقتصادی ،ان
را حل کرده اند اما امروز مس��ئله حاکمیت اقتصادی
این اس��ت که کس��ی به دنبال حل مش��کل نیست.
مش��کل زیرساختی اس��ت چراکه بانک مرکزی رکن
سیاس��ت گذار و ناظر بر بانک های کش��ور اس��ت اما
در اختی��ار بانکداران ق��رار دارد که در هیچ جای دنیا
این مسئله رخ نمی دهد و بیشتر اقتصاددانان برجسته
در مدیریت بانک مرکزی قرار می گیرد .او با تاکید بر
اینکه اثرگذاری تسویه بدهی های دولت و پیمانکاران
از طریق انتش��ار اوراق دردی از اقتصاد کشور درمان
نمی کن��د ،تصریح کرد :تهات��ر بدهی های مالیاتی و
بیمه بخش خصوصی از طریق اوراق مش��ارکت شاید
ارزش ظاهری داش��ته باش��د اما ارزش ذاتی ندارد و
نمی تواند در عملکرد اقتصادی کش��ور نقش موثری
داشته باشد.
داشته و ساماندهی نشده است .به دلیل اینکه دولت ها
نتوانس��تند برنامه منسجمی در زمینه ساماندهی بازار
کار تدوی��ن کنند متاس��فانه در طول ۴دهه گذش��ته
نه تنها واسطه گری در بازار کار کشور کاهش پیدا نکرد
بلکه گس��ترش نیز یافت .حاج اسماعیلی همچنین با
بیان اینکه بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور «اقتصاد
خدماتی» اس��ت ،گفت :در ۲تا ۳دهه گذش��ته میزان
قابل توجهی از اش��تغال کشور در بخش خدمات بوده
و همی��ن اقتصاد خدماتی مس��تعدکننده فعالیت های
داللی و واس��طه گری است که نتوانستیم تغییر جهت
اساس��ی در ای��ن زمینه ایجاد کنی��م .بنابراین اقتصاد
خدمات��ی ه��م می تواند ب��ه افزایش بازار غیررس��می
دامن بزند .این کارش��ناس بازار کار البته معتقد است
نمی توان در اقتصادهای س��الم دنیا اشتغال غیررسمی
را منکر ش��د؛ حتی در دولت ه��ای مختلف وعده هایی
مانند نرخ بیکاری صفر درصدی داده می شد در حالی
که این اظهارات غیرفنی و غیر کارشناسی است.
پنجشنبه
صنعت قطعه
28دی 30 1396ربیع الثانی 18 1439ژانویه 2018شماره 309پیاپی 2282
یادداشت
تحمیل پیامدهای افزایش تعرفه
واردات بر بازار خودرو
بهرام پارسایی
رضا شیوا
امیرحسن کاکایی
با ادامه مخالفت ها درباره افزایش تعرفه واردات خودرو و ورود شورای رقابت
تعرفه واردات خودرو به زودی تعیین تکلیف می شود
میترا ممسنی
car@sanatnewspaper.com
در حال��ی کمیس��یون اص��ل ۹۰ب��ا ارائ��ه طرح
دوفوریت��ی کاهش تعرف��ه خودروه��ای وارداتی به
هیات رییسه مجلس در نظر دارد هفته اینده نسبت
به تعیین تکلیف تعرفه واردات خودرو اقدام کند که
براس��اس بخش��نامه جدید دیگری از سوی گمرک
امکان ترخی��ص خودروهای س��واری از محل ثبت
س��فارش های صادر و تمدیدش��ده از تاریخ ۲۸تیر
ت��ا ۹دی وجود ندارد و از س��وی دیگر رضا ش��یوا،
رییس ش��ورای رقابت نی��ز در تازه تری��ن اظهارات
خودرو مخالفت این شورا را با افزایش تعرفه واردات
به دلیل ایجاد انحصار و کاهش فضای رقابت در بازار
خودرو اعالم کرده است.
مخالفت با اق��دام اخیر دول��ت در زمینه افزایش
تعرف��ه واردات خ��ودرو در حال��ی ش��دت یافته که
مس��ئوالن دولتی هیچ کدام پاسخگوی این اظهارات
نیستند و حتی در پاسخ به اظهارنظر و اقدام مجلس
ش��ورای اس�لامی در تهیه طرح دو فوریتی در این
زمینه نیز سکوت کرده اند.
انحص�ار و کاه�ش رقابت پذی�ری،
دستاورد افزایش تعرفه
رضا شیوا ،رییس شورای رقابت با تاکید بر مخالفت
این شورا با افزایش تعرفه واردات خودرو اظهار کرد:
بارها اع�لام کرده ایم به موضوع خودروهای وارداتی
ورود نخواهی��م ک��رد ام��ا به نظر می رس��د افزایش
تعرفه واردات خودرو به کاهش رقابت در بازار دامن
می زند .وی با اشاره به تکرار روند سال های گذشته
و تصمی��م دولت با ه��دف افزای��ش تعرفه ها گفت:
ب��ا وجود این مخالفت ها امس��ال دول��ت تصمیم به
افزایش تعرفه واردات خودرو گرفته که این مس��ئله
ب��ه طور قطع ب��ه کاهش فضای رقاب��ت در صنعت
خودرو داخلی منجر خواهد شد.
ش��یوا ادام��ه داد :همزم��ان ب��ا افزای��ش تعرف��ه
خودروه��ای وارداتی ،فضای انحصاری و غیر رقابتی
برای خودروسازان داخلی ایجاد می شود و در چنین
فضای��ی ،کیفیت خودروهای داخلی ارتقا نمی یابد و
دیگر مسائلی همچون خالقیت ،نواوری و رقابت نیز
به وجود نخواهد امد.
بر این اس��اس ش��اید افزای��ش تعرفه ها درامدی
برای دولت به همراه داش��ته باشد اما در کل به نفع
اقتصاد کشور نخواهد بود.
رییس ش��ورای رقابت در پاسخ به پرسشی درباره
ب��ه وجود امدن ب��ازار انحصاری ب��رای خودروهای
باالی ۴۰هزار دالر در کش��ور پس از ممنوع شدن
واردات این خودروها و واکنش شورای رقابت به این
انحصار گفت :ش��اید ممنوعیت واردات خودروهای
باالی ۴۰هزار دالر باعث افزایش نرخ این خودروها
که پیش از این وارد کش��ور ش��ده اند ش��ود اما در
همین رنج قیمتی ،بازهم چندین رقیب وجود دارد.
بر این اس��اس ش��ورای رقابت به این موضوع ورود
نخواهد کرد.
وی تعیی��ن تعرفه و ایین نامه واردات خودرو را از
وظای��ف و اختیارات وزارت صنعت ،معدن و تجارت
عنوان کرد و افزود :تنها اقدامی که شورای رقابت در
این باره انجام داد حذف ممنوع بودن واردات خودرو
از جان��ب وارد کنندگان س��نتی در ایین نامه جدید
ب��ود تا از انحصاری که برای نمایندگان رس��می در
واردات خودرو به وجود امده جلوگیری کند .رییس
شورای رقابت افزود :وزارت صنعت ،معدن و تجارت
باالترین سازگاری خودروهای سایپا با الزامات زیست محیطی
قائم مقام معاونت کیفیت گروه خودروسازی سایپا
از بیش��ترین میزان س��ازگاری خودروهای تولیدی
این گروه با الزامات زیس��ت محیطی خبرداد و گفت:
براس��اس گزارش های منتشرشده ،خودروهای سایپا
سبزترین خودروهای ایران هستند.
به گزارش س��ایپا نیوز؛ محمد عس��کری با اشاره
به انجام پروژه های مس��تمر نظارتی در س��طح گروه
ب��رای تولید خودروهای برخوردار از اس��تانداردهای
االیندگ��ی اظهارکرد :گروه خودروس��ازی س��ایپا با
درک کام��ل از ض��رورت اهتمام نس��بت ب��ه تولید
خودروهای دارای کمترین می��زان االیندگی ،اقدام
به اج��رای برنامه های مختلفی ب��رای پایش کیفیت
محص��والت خود ک��رده و به موفقیت ه��ای بزرگی
دست یافته است.
وی افزود :سال گذشته و براساس گزارش شرکت
بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ،خودروهای سایپا
س��بزترین محصوالت تولید ایران بوده و توانسته اند
باالترین امتیازها در زمینه میزان االیندگی را کسب
کنند.
ای��ن مقام مس��ئول در ادامه تصریح کرد :ش��رکت
سایپا با همکاری مگاموتورز ،برنامه ریزی گسترده ای
برای جاری س��ازی پروژه های ارتق��ای کیفیت انجام
داده و توانسته باالترین درصد سازگاری خودروهای
این شرکت را با الزامات جاری کشور یعنی استاندارد
ی��ورو ۴رقم بزن��د .وی با بیان اینکه س��ایپا خود را
متعهد به تالش و برنامه ریزی در زمینه کاهش سطح
االیندگی خودروها می داند ،خاطرنشان کرد :امسال
نیز با کنترل مستمر گازهای خروجی از خودروها و
سرمایه گذاری و برنامه ریزی در زمینه ارتقای سطح
کیفی قطعه س��ازان مرتبط در این حوزه توانسته ایم
سطح مورد نظر خود را حفظ کنیم.
عسکری افزود :فرایندهای ارتقای سطح االیندگی
محصوالت س��ایپا منطبق با چش��م اندازهای قانونی
در کش��ور اس��ت و از این منظر ،ارتقای اس��تاندارد
االیندگی خودروها به سطح یورو ۵را در دستور کار
قرار داده ایم.
وی برخی از تولیدات فعلی گروه سایپا را برخوردار
از اس��تاندارد االیندگ��ی ی��ورو ۵دانس��ت و گفت:
محصوالت چانگان س��ی اس ۳۵و برلیانس اچ ۳۳۰
موفق به پوش��ش الزامات استانداردی یورو ۵شده اند
و در تالشیم با ارتقای کیفیت سایر خودروها ،تمامی
محصوالت گروه را به سطح یورو ۵برسانیم.
قائم مقام معاونت کیفیت گروه خودروسازی سایپا
گفت :در حوزه مصرف سوخت با پیاده سازی فاز دوم
اس��تاندارد ملی ،تمام محصوالت گروه خودروسازی
س��ایپا الزام ه��ا و مصوبه های کمیت��ه معیار مصرف
انرژی را از ابتدای دی امسال زیر پوشش قرار داده اند
و با دس��تیابی به این موفقیت ،گروه س��ایپا توانسته
گام��ی موثر در عمل به م��اده ۴مصوبه اخیر قانون
هوای پاک مجلس شورای اسالمی بردارد.
در تعیین تعرفه ها مشورتی با شورای رقابت نداشت
و تنها توصیه ما افزایش نیافتن تعرفه ها بود.
ای��ن اظهارات در حالی مطرح می ش��ود که بهرام
پارس��ایی ،رییس کمیته اقتصادی اصل ۹۰مجلس
شورای اسالمی تاکید کرده با ارائه طرح دو فوریتی
ب��ه زودی تعرفه واردات خودروها تغییر خواهد کرد
چراک��ه افزای��ش تعرفه واردات خ��ودرو بنا به روال
قانون��ی که مجلس در س��ال های گذش��ته مصوب
کرده ،انجام نش��ده و بر این اساس کمیسیون اصل
۹۰در طرح��ی دوفوریت��ی در نظر دارد کاهش این
تعرفه ها را در صحن علنی مجلس بررسی کند.
وی همچنی��ن تاکی��د کرد :حمای��ت تعرفه ای از
تولید داخل خودرو نباید به صورت همیش��گی باشد
بلکه باید با کاهش تعرفه ش��رایط رقابت در کش��ور
را فراه��م کرد تا تولیدات داخلی خودروس��ازان نیز
افزایش یابد.
اظهارات پارسایی در حالی است که تعرفه واردات
خودرو در اواخر سال ۵ ،۹۲درصد کاهش یافت و بر
اس��اس تصمیمی که در ان دوره زمانی گرفته شده
بود ،مقرر شد ساالنه نسبت به کاهش تعرفه واردات
خودرو اقدام ش��ود که بر این اس��اس هم اکنون نیز
ب��ه جای افزایش تعرفه ها باید ش��اهد کاهش تعرفه
واردات بودیم.
افزایش تعرفه ،درمان موقت
امیرحس��ن کاکایی ،اس��تاد دانش��کده مهندسی
خ��ودرو نی��ز معتقد اس��ت :افزایش تعرف��ه واردات
خودرو درمان موقت ب��وده و در بلندمدت منجر به
توسعه صنعت خودرو نخواهد شد.
وی با اشاره به روند ناگهانی افزایش تعرفه واردات
خودرو پس از روند کاهش��ی ان در ۴سال گذشته
اظهار کرد :با حمایت های تعرفه ای از خودروسازان،
فش��ار رقابت پذیری در خودروس��ازان کاهش یافته
و صنع��ت خودرو کش��ور توس��عه نخواه��د یافت.
کاکای��ی با بی��ان اینکه برای بهب��ود صنعت خودرو
باید س��رمایه گذاری ویژه ای در بخش زنجیره تامین
خودروس��ازان انجام ش��ود ،گفت :دولت باید فضای
کسب و کار را بهبود ببخشد و سرمایه گذاری اصلی
و مستقیم در صنعت خودرو نیز به بخش خصوصی
واگ��ذار ش��ود چراکه حمای��ت تعرف��ه ای دولت از
خودروسازان باعث دولتی شدن بیشتر خودروسازان
شده و ساختار دولتی انها تغییر نخواهد کرد.
ای��ن ش��رایط در حالی اس��ت که پی��ش از ابالغ
ایین نامه جدید واردات نظ��ر وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت در زمینه تعرف��ه واردات خودرو افزایش
پلکانی ان بود؛ طرحی که همزمان با مطرح ش��دن
ان در کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی
م��ورد تایید ق��رار نگرفت و برای اص�لاح به وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت بازگردانده ش��د تا پس از
اص�لاح و پیش��نهادی جدید دوباره به کمیس��یون
اقتصادی هیات دولت ارائه شود.
هرچند در نهایت افزایش تعرفه واردات خودرو با
اصالحات جدید به تصویب هیات وزیران رس��ید اما
پس از تصویب هیچ یک از مسئوالن وزارت صنعت،
معدن و تجارت پاس��خگوی اعتراض ه��ای وارد در
ای��ن زمین��ه نبوده اند و تالش «گس��ترش صنعت»
ب��رای گفت وگو و اگاهی از نظرات انها نیز همچنان
بی نتیجه مانده است.
ب��ا این حال انتظار م��ی رود مجلس از حق قانونی
خود در این زمینه به زودی اس��تفاده کرده و با تهیه
طرح دو فوریتی که بیش از ۲۰نماینده ان را امضا
کرده ان��د ،افزایش تعرفه واردات خ��ودرو را متوقف
کند.
قطعات وارداتی ،محور ۹۹درصد شکایت خریداران
سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی
اتومبیل و ماشین االت مهم ترین دغدغه کنونی بازار
قطعات یدکی را عرضه قطعات بی کیفیت اعالم کرد
و گفت :با اقدامات نظارتی دولت سهم قطعات یدکی
قاچاق در بازار بسیار کاهش یافته و امروز مهم ترین
نگرانی عرضه قطعات یدکی بی کیفیت در بازار است.
س��یدمهدی کاظمی در گفت وگو ب��ا خبرخودرو،
مهم تری��ن علت وج��ود قطعات بی کیفی��ت را نبود
نظ��ارت و کنترل گم��رک بر جری��ان ورود قطعات
به کش��ور دانس��ت و اف��زود :امروز چنانچ��ه قطعه
بی کیفیت��ی در ب��ازار وج��ود دارد از مس��یر قانونی
وارد ش��ده و به نظارت دقیق نداشتن گمرک بر این
جریان باز می گردد چراک��ه بخش زیادی از قطعات
بی کیفیت ،وارداتی است و در داخل تولید نمی شوند.
وی همچنی��ن با رد موارد مط��رح درباره کیفیت
قطع��ات داخلی اظهار ک��رد :در صورتی که س��هم
بسیار کمی از قطعات بی کیفیت موجود در بازار نیز
از تولیدات داخلی باش��د این مس��ئله به کارگاه های
تولی��دی بدون مج��وز باز می گردد که ب��ه تازگی از
س��وی برخی از کارگران کارخانه های تولیدی ایجاد
شده است.
کاظم��ی در ادامه ۹۹درصد ش��کایت ها را مربوط
به قطعات وارداتی اعالم کرد و گفت :میزان شکایت
از قطعات بی کیفیت در س��ال ج��اری روند صعودی
داش��ته به طوری که هم اکنون ۹۹درصد شکایت ها
مربوط به قطعات وارداتی اس��ت؛ این در حالی است
ک��ه درحال حاضر درصد زیادی از قطعات بی کیفیت
موجود در بازار از مس��یرهای قانونی و گمرکات وارد
کشور می شوند.
سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی
اتومبیل و ماش��ین االت همچنین با توجه به دغدغه
عرضه برخی قطعات بی کیفیت و کپی در بازار اظهار
ک��رد :احتمال عرض��ه قطعات کپی ازس��وی برخی
فروش��ندگان لوازم یدک��ی در بازار وج��ود دارد که
موجب ارجاع ش��کایت های بسیاری به اتحادیه لوازم
یدکی شده است.
وی تاکید کرد :هم اکنون به دلیل رقابت ش��دید و
تع��داد باالی عرضه کنندگان قطع��ات یدکی به نظر
می س��د ارزان ترین و اس��ان ترین کاالی مصرفی در
بازار ،قطعه یدکی است.
کاظمی در ادامه درباره تاثیر نرخ ارز بر بازار قطعات
یدکی گفت :به جهت افت بازار مصرف قطعات یدکی
تاکنون تحوالت ارزی تاثیری بر وضعیت قیمت ها در
بازار نداشته است.
وی قس��متی از عل��ت کاه��ش مص��رف قطعات
یدکی را حرکت بخش مهم��ی از خودروها به لحاظ
محدودیت های تردد و مشکالت اقتصادی عنوان کرد
و گفت :با خروج خودروها از پارکینگ ها و تردد انها
به طور مس��لم نیاز به تعویض قطعه یدکی بیش��تر
خواهد شد.
تعیی��ن تعرف��ه جدی��د
واردات دول��ت ک��ه برخ�لاف
برنامه ریزی ه��ای انجام ش��ده
روند افزایشی داشته در حالی
اب�لاغ ش��ده که پی��ش از این
سیاس��ت دولت ،روند کاهنده
تعرف��ه در هر س��ال ب��وده و
ولی ملکی
تصمی��م اخی��ر در مغایرت با
عضو ناظر مجلس
سیاس��ت های پیش بینی شده
در شورای رقابت
در این زمینه اس��ت .دولت در
جریان افزای��ش تعرفه واردات
خ��ودرو اعالم کرد که ای��ن اقدام با هدف حمای��ت از تولید
داخل انجام می ش��ود؛ این در حالی اس��ت ک��ه روند افزایش
تعرفه ها نش��ان می ده��د این افزای��ش در خودروهایی اتفاق
افتاده که نمونه ان در داخل کش��ور تولید نمی ش��ود .بر این
اساس می توان گفت که دولت در جریان جلوگیری از واردات
خودرو هیچ دلیل منطقی نداشته است.
اما این اقدام در بازار خودرو وارداتی ها اش��فتگی هایی را به
وجود اورد و باعث افزایش نرخ وارداتی ها شد .توقف چند ماهه
واردات خودرو در کشور اسیب هایی را به اقتصاد به ویژه روند
اسقاط خودروها که متولی اصلی این امر واردکنندگان بودند،
وارد کرد و موجب توقف طرح نوسازی و خروج فرسوده ها در
این مدت ش��د و کندی روند نوس��ازی نی ز ُ اسیب های زیادی
را به هوای ش��هرها و افزایش االیندگی ها در کالنشهرها وارد
ک��رد .یکی از دالیل این اق��دام افزایش درامد دولت از محل
واردات خودرو در س��ال اینده بود؛ تصمیمی غیرمنطقی که
با تصمیم نادرست ،پیامدهای زیادی را برای کشور به همراه
اورد که تنها بخش��ی از ان را می توان اشفته بازار خودروهای
وارداتی و تغییرات قیمتی یک شبه این خودروها دانست.
ای��ن انتظار وجود داش��ت که همزمان با بازگش��ایی ثبت
س��فارش و ازس��رگیری واردات خ��ودرو ،بازار این دس��ته از
خودروها از وضعیت فعلی خارج و قیمت ها نیز تعدیل ش��ود
اما این اتفاق نیفتاد و به نظر می رس��د در این ش��رایط انتظار
برای کاهش قیمت ها چندان بجا و منطقی نباشد.
این شرایط در حالی است که بر اساس اعالم دولت ،کنترل
بازار و جلوگیری از خروج ارز بیش��تر ،بخشی از دالیل دولت
در توقف ثبت سفارش و اعالم نرخ جدید تعرفه ها بوده است؛
دالیل��ی که نه تنها تاکنون محقق نش��ده بلک��ه بازار بیش از
گذشته در تشویش به سر می برد.
خبر
ایران خودرو به اصفهان می رود
نمایندگی های مجاز منتخب در س��طح اس��تان اصفهان با
ه��دف معرفی و عرض��ه محصوالت جدی��د در چهاردهمین
نمایشگاه بین المللی خودرو استان حضور دارند .
به گزارش ایکوپرس ،در این نمایش��گاه که از ۳تا ۶بهمن
در محل برگزاری نمایش��گاه های بین المللی اصفهان برپاست
۲۱نمایندگی منتخب استان اصفهان ،محصوالت تندر پالس
اتوماتی��ک ،هایما اس ۷توربو اتوماتی��ک ،تندر پیکاپ ،اچ۳۰
کراس ،رنو کپچر ،پارس اتوماتیک ،دناپالس ،سوزوکی گراند
ویتارا اتوماتیک و پژو ۲۰۷اتوماتیک را در غرفه ایران خودرو
در معرض دید بازدیدکنندگان قرار می دهند.
همچنین محصوالت ایکاپ ،شرکت مشترک ایران خودرو و
پژو شامل پژو ۲۰۰۸و ۵۰۸نیز در معرض دید عالقه مندان
قرار می گیرد.
گروه صنعتی ایران خودرو از ساعت ۱۵تا ۲۲روزهای ۳تا
۶بهمن ماه پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.
پژو ۴۴۴هزار خودرو به ایران
فروخت
به گزارش پرش��ین خودرو به نقل از رویترز ،پژو در س��ال
۲۰۱۷می�لادی ۴۴۴هزار و ۶۰۰خودرو به ایران فروخت و
کاهش خرید انگلیس و چین ازس��وی ایران جبران شد .یک
روز پ��س از انکه ش��رکت رنو اعالم کرد عملک��رد خوبی در
فروش خودرو داش��ته ،پژو هم اعالم کرد میزان فروشش در
جهان ۱۵درصد رشد کرده است.
براس��اس این گزارش ،خرید زیاد ازسوی ایران و امریکای
التین توانس��ت تا حدود زیادی کاهش خرید از طرف چین و
انگلیس را پوش��ش دهد .پژو ۳میلی��ون و ۶۳۲هزار و ۳۰۰
خودرو در س��ال ۲۰۱۷میالدی به فروش رس��اند .پژو ۴۴۴
هزار و ۶۰۰خودرو در س��ال گذشته به ایران خودرو فروخت.
سهم پژو پس از اعالم این خبر ۱/۹درصد افزایش یافت .پس
از تحریم های بین المللی و از سرگیری فروش خودرو به ایران،
پژو ۴۴۴هزار و ۶۰۰خودرو در س��ال گذشته به ایران خودرو
فروخته است.
امارهایی مبنی بر مقایس��ه سال به س��ال در ایران وجود
ندارد اما میزان فروش پژو در امریکای التین از س��ال ۲۰۱۶
میالدی ۱۲درصد رشد کرده است.
فناوری
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 309پیاپی 2282
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
28دی 1396
30ربیع الثانی 1439
18ژانویه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
خودرو چینی برقی با نمایشگرهای
واقعیت مجازی
یک ش��رکت خودروس��از چینی نه چندان مش��هور با عرضه نمونه
مفهوم��ی یک خودرو برق��ی با امکانات منحصربه فرد در نمایش��گاه
بین المللی خودرو دیترویت مورد توجه قرار گرفت.
این خودرو که احتمال دارد در 3ماه چهارم س��ال ۲۰۱۹میالدی
(پاییز ۱۳۹۸خورش��یدی) روانه بازار شود درهایی دارد که به سمت
باال ،نه کناره ها باز می شود .همچنین یک نمایشگر دیجیتال تعاملی
روی داشبورد ان نصب شده است.
این خودرو با یک بار شارژ می تواند مسیری حدود ۶۰۰کیلومتری
را بپیماید که در نوع خود قابل توجه است .مدل های فعلی خودروهای
تسال از جمله مدل ۳این خودرو با یک بار شارژ حدود ۱۰۰کیلومتر
کمتر از این مقدار را می پیمایند.
ای��ن خودرو مجه��ز به تعدادی چ��راغ عمودی ب��رای تامین بهتر
روش��نایی اس��ت و شیش��ه های دو در ان به نمایش��گرهای واقعیت
مجازی مجهز شده تا زمینه سرگرمی و تفریح سرنشینان فراهم اید.
ب��ه گزارش مهر ،ش��ارژ بات��ری ۷۱کیلووات س��اعتی این خودرو
به طور بی س��یم هم ممکن اس��ت و با صرف ۱۰دقیقه وقت انرژی
الزم در ای��ن خودرو برای پیمودن مس��یری ۳۸۶کیلومتری تامین
می شود.
یاِی سی ()GACسازنده این خودرو سال گذشته ۵۰۰
شرکت ج
هزار اتومبیل را در چین به فروش رس��انده که نسبت به سال ۲۰۱۶
یاِی س��ی
( )۱۳۹۴-۹۵حدود ۳۷درصد افزایش نش��ان می دهد .ج
پنجمین خودروساز بزرگ در چین به شمار می رود.
طرح:حسین علیزاده
بدون شرح
بازاریابی خودرو در عصر تازه
خبر
خودرو مشکی
انتخاب نخست بریتانیایی ها
سفید رنگ محبوب مردم بسیاری از کشورهای جهان در انتخاب
خودرو به ش��مار می اید اما امس��ال به نظر می رسد برای بسیاری از
مردم جهان ورق برگش��ته و مردم کش��وری مانند بریتانیا در یک
تغییر ذائقه جدی رنگ مشکی را ترجیح داده اند.
در س��ال ۲۰۱۷می�لادی ( )۱۳۹۵-۹۶بی��ش از نی��م میلیون
خریدار بریتانیایی خودروهای مش��کی رن��گ را انتخاب کرده اند و
رنگ محبوب سفید با این انتخاب به جایگاه سوم جدول رنگ های
محبوب خودرویی سقوط کرده است.
مش��کی به رنگ محب��وب مردم انگلیس برای خودروهای ش��ان
تبدیل ش��ده زیرا مردم از شس��تن مداوم خودروهای خود خسته
ش��ده اند .نگهداری و تمیز نگه داشتن یک خودرو سفید در زندگی
کار سختی است و در زندگی پرمشغله امروزی در کشوری پرباران
مانند انگلیس س��خت تر نیز می ش��ود .با این وجود در سال ۲۰۱۷
( )۱۳۹۵-۹۶ح��دود ۴۸۲هزار و ۹۹دس��تگاه خودرو س��فید در
انگلیس به ثبت رس��یده اند که ۱۵درصد بیش از میزان ثبت این
خودروها در سال )۱۳۹۳-۹۴( ۲۰۱۵است.
به طور تقریبی ۶۰درصد از ۲/۵۴میلیون خودرو جدید بریتانیا
که خرید انها در سال )۱۳۹۵-۹۶( ۲۰۱۷به ثبت رسیده ،مشکی،
خاکستری یا سفید هستند.
رنگ ابی تنها رنگ اصلی اس��ت که در میان ۵رنگ مورد عالقه
م��ردم برای خ��ودرو قرار گرفته اس��ت .در این فهرس��ت به دلیل
محبوبیت رنگ نقره ای ،رنگ اصلی قرمز نیز به رده شش��م سقوط
کرده است .به گزارش عصرایران ،سبز نیز که در سال -۷۵( ۱۹۹۶
)۱۳۷۴یک��ی از ۵رنگ محبوب مردم به ش��مار می امد ،در س��ال
)۱۳۹۵-۹۶( ۲۰۱۷ب��ه رده هفتم جدول رنگ محبوب خودروها
بازگشته و ۱/۱درصد خودرو سبز در انگیس به ثبت رسیده است،
این در حالی است که سبز تا سال )۱۳۸۰-۸۱( ۲۰۰۲در فهرست
رنگ های محبوب مردم انگلیس دیده نشد.
۰/۸درص��د خودروه��ای خریداری ش��ده در انگلیس در س��ال
گذشته میالدی نارنجی۰/۵ ،درصد برنزی و ۰/۴درصد زرد بودند.
محبوبیت خودروهای طالیی رنگ نیز در این کشور به شدت در
حال رشد است .درحال حاضر ۰/۲درصد مجموع خودروهای بازار
انگلیس طالیی رنگ هستند و افزایش ۱۹درصدی تقاضا برای این
خودروها پیش بینی می شود.
سارا گلچین
industry@sanatnewspaper.com
خودروسازان بزرگ جهان از امپراتوری جنرال موتورز
و فورد پیشکس��وت گرفته تا فولکس واگن دردسرساز و
هیوندای به نظر بی ازار ،هر یک از زمان ش��روع فعالیت
خود به بخش بازاریابی و پیدا کردن مش��تریان بیش��تر
برای خودروهایش��ان توجه ویژه داشته و دارند .هر یک
از این خودروسازان و سایر همتایان انها مجموعه ای از
متغیرها برای تقس��یم بندی جغرافیایی ،روانشناختی و
جمعیت ش��ناختی دارند تا بتوانند با استفاده از انها به
نیاز مشتریان جهانی خود در این صنعت پاسخ دهند.
این ش��رکت ها راهبرده��ای هدف گذاری متنوعی را
ب��رای ارائه محصوالت ویژه خود به دس��ته های خاصی
از مش��تریان در نظ��ر می گیرن��د .در این می��ان نقاط
مش��ترکی در بازاریابی همه خودروس��ازان در سراسر
جه��ان وج��ود دارد که برخی از انه��ا زاییده عصر تازه
هس��تند و برخی دیگر نیز به دلیل قدیمی بودن نیاز به
بازنگری جدی دارند .انچه اش��کار است اینکه استفاده
از روش ه��ای تازه ب��رای ماندن در عرصه رقابت در این
بازار ش��لوغ بس��یار مهم و حیاتی اس��ت .س��ال ۲۰۱۶
می�لادی ( ۱۳۹۴-۹۵خورش��یدی) س��الی خ��وب و
پرفروش برای خودروس��ازان جه��ان در امریکا بود .در
این س��ال فروش خودرو در این کشور رکورد زد و پس
از ان دردس��ر خودروس��ازان جهان تازه شروع شد! در
س��ال )۱۳۹۵-۹۶( ۲۰۱۷خودروسازان جهان نه تنها
بای��د رکورد خ��ود را حفظ می کردند بلک��ه باید ان را
بهبود می بخشیدند اما در این سال میزان فروش پایین
ام��د .با این حس��اب موجودی انبارهای ش��رکت های
خودروس��ازی در امری��کا در ح��ال افزای��ش اس��ت و
ای��ن باعث می ش��ود این ش��رکت ها بخواهند با کمک
راهبردهای اس��تاندارد و معمول بازاریابی مانند بیشتر
کردن تبلیغات و افزایش مشوق های خرید ،محصوالت
خود را بفروشند .مشوق هایی مانند تخفیف های خرید
اینفوگرافی
دنده عوض کنید تا جا نمانید!
نقدی ،ش��رایط فروش لیزینگی و وام های ارزان قیمت
در میان راهبردهای معمول بازاریابی هستند اما چنین
راهبردهایی اگر به روش های شناخته ش��ده اجرا شوند،
چیزی بیش��تر از نتایج موردانتظار و معمول ندارند و بر
ارزش های باقی مانده و ماهیت نشان تجاری اثری منفی
می گذارند .خودروس��ازان جهان برای در امان ماندن از
تی��غ تیز کاهش فروش بای��د نگاهی جدی تر و به نوعی
متفاوت تر ب��ه بازاریابی و کار بازاریاب��ان بیندازند؛ این
یعن��ی بهتر اس��ت بازاریاب ها در عصر حاضر به س��راغ
اس��تفاده موثر از ابزارها و کانال های دیجیتال بروند تا
هزینه کرد برای هر وس��یله نقلی��ه در این بخش بهینه
و مشتری هدف با ابزارهای دقیق تری شناخته شود.
در امری��کا مجم��وع هزینه ای که ب��رای بازاریابی در
بخش خودرو می شود نزدیک ۳۵میلیارد دالر در سال
اس��ت و ای��ن رقم باالتر هم م��ی رود .این یعنی نزدیک
۱۰درصد درامد فروش خودروس��ازان در این کشور به
بخش بازاریابی اختصاص یافته و در ان هزینه می شود.
نزدیک دوس��وم این پ��ول خ��رج بازاریابی های متغیر
(مشوق های خرید) و باقی مانده نیز هزینه بازاریابی های
ثابت می شود که همان تبلیغات و بازاریابی های سنتی
و نی��ز کانال های دیجیتال را پوش��ش می دهد .چالش
اصلی بازاریاب ها اطمینان از این نکته است که دالرهای
خرج ش��ده ،در جای درس��ت خود در بخش های متغیر
و ثاب��ت ،هزین��ه می ش��وند .بازاریاب ه��ای خودرویی
همچنین باید به پرس��ش های مهمی درباره اینکه چه
مش��وق ها ،لیزینگ ها یا تخفیف هایی به افزایش حجم
و س��ود فروش می انجامند ،پاس��خ دهند .خودروسازان
جه��ان ب��رای اینکه خدم��ات بازاریابی خ��ود را بهبود
بخش��ند می توانن��د و در واقع باید ای��ن ۳گام کلیدی
را بردارند:
حذف مدیریت جزیره ای
مش��وق ها و برنامه های تبلیغاتی می توانند اثر زیادی
بر هم داش��ته باش��ند اما خودروسازان به طور سنتی به
هزینه ه��ای متغیر و ثابت بازاریاب��ی به عنوان ۲مقوله
جداگان��ه نگاه و گروه های مجزای��ی را موظف به انجام
کاره��ای این ۲بخ��ش می کنن��د .گروه هایی در قالب
سازمان فروش یا مشوق های مشخص شده که مسئول
برنامه ریزی و مدیریت برنامه های تش��ویقی هس��تند و
سازمان بازاریابی که مسئولیت تبلیغات و بازاریابی برای
نش��ان تجاری را برعهده دارد .پ��ل زدن میان تفکرات
جزی��ره ای یا حذف کامل انه��ا و جایگزین کردن تفکر
یکپارچ��ه درب��اره هزینه های بازاریاب��ی متغیر و ثابت
می تواند انسجام کار را بیشتر کند و به فرایند بازاریابی
جهت گی��ری موثرتر و بهینه تری بدهد .از چش��م انداز
س��ازمانی ،این یعنی شکستن موانع میان کارکردهای
س��نتی و پذیرش مجموع��ه ای از معیارهای تعاملی در
کارکرد که منبع یکپارچه ای از واقعیت را برای سنجش
بازاریابی و فعالیت های تشویقی ایجاد می کند.
توس�عه ابزاره�ای دیجیت�ال بهت�ر برای
سنجش اثربخشی بازاریابی
یک��ی از چالش های گل درش��تی ک��ه یکپارچگی در
فعالیت ه��ای بازاریاب��ی می تواند از ق��درت ان بکاهد،
معضل نسبت دادن یا درک ارتباط دقیق میان اقدام ها
و نتایج اس��ت .فرایند خرید یک خودرو اکنون در حال
تغیی��ر و حرکت به س��مت دگرگون��ی عمده در بخش
خرده فروش��ی اس��ت .درک اینکه چگونه باید دالرها را
در اکوسیستم جدید خرج کرد عاملی مهم در موفقیت
اس��ت .در صنعت خودرو ،ابزارهای تحلیلی پیشرفته و
ظرفیت های س��نجش نیازمند دیدگاه های ژرف نگری
بودن��د که این دیدگاه ه��ا هنوز در مراحل ابتدایی خود
س��یر می کنن��د اما بس��یاری از خودروس��ازان حاال به
اهمیت تش��خیص و اثبات اثر فعالیت های بازاریابی در
زمان واقعی پی برده و شروع به افزایش سرمایه گذاری
در این بخش کرده اند.
انچه بازاریاب ها در صنایع گوناگون س��ال ها اس��ت
با ان دس��ت به گریبان هس��تند ،معضل تاخیر اس��ت؛
ب��ه این معنا که میان زمانی ک��ه یک فعالیت بازاریابی
انجام می شود با زمانی که نتایج ان اندازه گیری می شود
تاخیر و فاصله وجود دارد .این معضل در صنعت خودرو
بسیار به چشم می اید زیرا چرخه خرید خودرو طوالنی
و زمان بر است .در رسانه های دیجیتال ،تاخیر به شدت
کم می شود یا به طور کل از بین می رود زیرا اغلب زمان
هدررفت��ه میان اقدام و س��نجش صفر اس��ت و این به
شرکت ها اجازه می دهد به سرعت برنامه بازاریابی خود
را تکرار کنند ،از انها یاد بگیرند یا انها را بهبود بخشند.
تثبی�ت برنامه های بازاریابی نواور برپایه
داده ها و تحلیل
نواوری ه��ای دیجیت��ال در حال ایج��اد فرصت های
جدید و ارزش��مندی ب��رای بازاریاب ها با هدف کنترل
قدرت داده ها و تحلیل ها هس��تند .هدف این نواوری ها
رشد کار و بهتر کردن تجربه مشتری است .یک نمونه از
نواوری هایی که ظرفیت تغییر دادن مسیر بازی را دارد،
در اختی��ار قرار دادن ش��بکه های اجتماعی و ابزارهای
تحلیلی پیش��رفته همراه با ام��کان دیدن موجودی در
زم��ان واقعی اس��ت ،به طوری ک��ه بازاریاب ه��ا بتوانند
برنامه های بازاریابی خود را در مناطق جغرافیایی دارای
م��ازاد موجودی اجرا کنند .خودروس��ازان می توانند با
هدف گذاری گروه های کوچک��ی از مصرف کنندگان و
پیش��نهادهایی براس��اس نیازها ،اولویت ها و موقعیت
جغرافیایی ش��خصی انها میزان موجودی خود را پیش
از اینکه به مرحله مازاد برسد ،مدیریت و به این ترتیب
از هزینه های سرس��ام اور مشوق های فروش برای خالی
ک��ردن انباره��ای پر از خودرو پیش��گیری کنند .دیگر
نمون��ه نواوری های ام��روزی ابزاره��ای تحلیلی برای
درک اهمیت هر مش��تری به طورجداگانه است؛ ابزاری
ک��ه کمک می کند بازاریاب ها محتوا و پیام مناس��ب را
در کل چرخه خرید به مش��تری ارائه کنند .درک این
نکته به ویژه در ش��رایط حاضر مهم اس��ت زیرا چرخه
خرید دیگر خطی نیس��ت و مش��تری از حالت منفعل
خارج شده و نقش فاعلی بیشتری دارد؛ به این دلیل که
به پلتفرم ها و رس��انه های زیادی دسترس��ی پیدا کرده
اس��ت .به این ترتیب بازاریاب ه��ا فرصت های بی پایانی
ب��رای تاثیرگذاری ب��ر اولویت ها و تصمیم س��ازی های
مشتریان دارند.
منبعadage.com :
خودرو هوشمند
نواوری در بخش خودران ها
رونمایی از تاکسی پرنده ایراسپیس ایکس
منبع :اعتماد انالین
تاکس��ی پرن��ده خ��ودران و برق��ی ش��رکت
«اس��پیس ایکس» با نام «موب��ی-وان» (Mobi-
)Oneنخستین بار در نمایشگاه خودرو دیترویت
رونمایی ش��د .بخش فناوری های پروازی ش��رکت
اس��پیس ایکس که با عنوان «ایراس��پیس ایکس»
( )AirSpaceXش��ناخته می ش��ود ،یک طرح از
دیدگاه خ��ود برای اینده خدمات تاکس��ی هوایی
را در نمایشگاه بین المللی خودرو امریکای شمالی
( )NAIASدر دیتروی��ت ارائه کرد .این ش��رکت
تاکس��ی پرنده خ��ود یعنی موب��ی-وان را که یک
هواپیمای برقی و خ��ودران با قابلیت پرواز و فرود
عمودی اس��ت برای حمل مس��افر و ب��ار طراحی
کرده اس��ت .به گفته مسئوالن این شرکت ،ساالنه
۳۰۰میلی��ارد دالر هزین��ه س��وخت و به��ره وری
در ترافی��ک و تاخیره��ای حاص��ل از ان تنها در
ای��االت متحده امریکا هدر م��ی رود .عالوه بر این،
رانندگان شهری در هر سال ۴۲ساعت در ترافیک
گی��ر می کنند و ۱۷میلیارد کیلوگ��رم کربن را در
جو زمین منتش��ر می کنند .این تاکسی پرنده یک
جایگزین پاک و بی صدا برای حمل ونقل به ش��مار
می رود که تولید ان نیز به صرفه اس��ت .موبی-وان
از 4موت��ور الکتریک��ی روی بال به��ره می برد که
س��ازندگان ادعا می کنند کم صدات��ر از یک بالگرد
است .این پرنده برای حمل ۲تا ۴مسافر یا بارهای
بیش از ۲۰۰کیلوگرم با س��رعت ۲۴۱کیلومتر در
س��اعت با برد ۱۰۴کیلومتر طراحی ش��ده است.
این تاکس��ی خودران امکان خلبانی ش��دن را نیز
دارد .همچنین دارای اینترنت پرس��رعت ،س��امانه
ضدتصادف و س��امانه هش��دار ایمنی است .غیر از
جابه جایی مسافر و محموله ،می توان از این خودرو
پرنده برای عملیات نجات پزشکی ،تخلیه در زمان
وق��وع فجایع طبیعی ،اطالعات تاکتیکی ،نظارت و
شناسایی و پروازهای پژوهش��ی نیز استفاده کرد.
اکن��ون کارهای اولیه مهندس��ی ان در حال انجام
اس��ت اما امید است یک نسخه کامل از این وسیله
به زودی در دسترس قرار گیرد .به گزارش پرشین
خودرو ب��ه نق��ل از گیزمگ ،جی پی ی��ورو ،مدیر
تجاری ایراس��پیس ایکس ،می گوی��د :هدف ما این
اس��ت که تا س��ال ۲۰۲۶می�لادی (،)۱۴۰۴-۰۵
۲۵۰۰دستگاه از این هواپیما را در ۵۰شهر بزرگ
امریکا به کار بگیریم و زیرس��اخت های ان را فراهم
کنیم.