روزنامه گسترش صنعت شماره 331
روزنامه گسترش صنعت شماره 331
سال بیست و نهم
پیاپی 2304دوره جدید شماره 331
http://telegram.me/sanatnewspaper
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
26بهمن1396
28جمادی االول 1439
15فوریه 2018
وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
حضور مردم در صحنه به منزله تایید
مدیران در قوای مختلف نیست
عکس :ایدا فریدی
درپنجمینهمایشبین المللیصنعتخودرومطرحشد
وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت :امدن مردم در صحنه
و حضور در راهپیمایی های ملی به منزله تایید فعالیت های
من در یک ح��وزه اجرایی یا مدیران دیگر در قوای مختلف
نیست بلکه دفاع از اساس نظام و انقالب است.
محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در
حاشیه س��یزدهمین «جش��نواره ملی قهرمان صنعت» که
در س��الن همایش ه��ای صداوس��یما برگزار ش��د در جمع
خبرنگاران درباره وظیفه مسئوالن برای حل مشکالت مردم
گفت :مردم ایران بس��یار هوشمند هستند و انقالب اسالمی
ایران نش��انه اوج هوش و ذکاوت انهاس��ت و انقالبی که به
سختی به دست اورده اند را با چنگ و دندان حفظ می کنند.
ام��دن مردم در صحنه و حض��ور در راهپیمایی های ملی به
منزله تایید فعالیت های من در یک حوزه اجرایی یا مدیران
دیگر در قوای مختلف نیس��ت بلکه دفاع از اس��اس نظام و
انقالب است .وی با اشاره به اینکه مدیران ،منتخبان مردم
هس��تند ،اظهار کرد :با ساختار نظام سیاسی که امام راحل
در کش��ور پایه گذاری کردند تقریبا هر س��ال به ارای مردم
مراجع��ه می کنیم .از صدر تا ذیل نظام به طور متوس��ط هر
س��ال باید به ارای عموم مراجعه کند و این یک افتخار ملی
اس��ت .هر زمان اش��تباهی در راس��تای ضرر به منافع ملی
رخ ده��د م��ردم در دوره بع��د با قوت این مدی��ران را کنار
می گذارند.
4
امادگی اروپاییان برای بروز رسانی
زنجیره تامین صنعت خودرو
2و3
عکس :مهدی کاوه ای
پنجمی�ن همای�ش بین المللی صنعت خ�ودرو که روز سه ش�نبه در مرکز
همایش ه�ای برج میالد کار خود را اغاز ک�رد در نوبت عصر پذیرای فعاالن
حوزه زنجیره تامین و مدیران عامل ش�رکت های مش�ترک ایکاپ و س�ایپا
س�یتروئن بود .در این برنامه ژاک م�وژ ( )Jacques Maugeرییس انجمن
قطعه سازان فرانسه ،س�یلوو انگوری ( )Silvio Angoriمدیرعامل شرکت
پنین فارینا ،ایزابل بالی ( )Isabelle Baillyرییس انجمن هیات مدیره گروه
،SNECIعب�داهلل یزدان بخش ،ریی�س هیات مدیره گروه پارت الس�تیک،
حس�ین نجاری ،مدیرعامل ش�رکت س�اپکو ،معص�وم نجفی�ان ،مدیرعامل
ش�رکت سازه گس�تر ،فریبرز ش�هباز ،مدیرعامل ش�رکت سایپاس�یتروئن،
محمدرضا معتمد ،مدیرعامل شرکت ایکاپ و رامتین اسماعیلی ،مدیرعامل
شرکت رنوپارس به س�خنرانی پرداخته و دیدگاه های خود را برای همکاری
دوجانب�ه بی�ان کردند .م�وژ امر تحقیق و توس�عه را برای به دس�ت اوردن
بازارهای جهانی مهم دانس�ت و به فعالیت های صنعت خودرو فرانسه در این
زمینه اشاره کرد...
پنجشنبه
صنعت قطعه
26بهمن 28 1396جمادی االول 15 1439فوریه 2018شماره 331پیاپی 2304
در نشست های تخصصی همایش بین المللی
امادگی اروپاییان برای بروز رسانی زن
فاطم�ه امیر احمدی :پنجمین همایش بین المللی صنعت خودرو که روز سه ش�نبه در مرکز
همایش ه�ای برج میالد کار خود را اغاز کرد در نوبت عص�ر پذیرای فعاالن حوزه زنجیره
تامین و مدیران عامل ش�رکت های مش�ترک ایکاپ و سایپا س�یتروئن بود .در این برنامه
ژاک موژ ( )Jacques Maugeرییس انجمن قطعه سازان فرانسه ،سیلوو انگوری (Silvio
)Angoriمدیرعامل ش�رکت پینین فارینا ،ایزابل بالی ( )Isabelle Baillyرییس انجمن
هیات مدیره گروه اس ان ای س�ی ای ( ،)SNECIعبداهلل ی�زدان بخش ،رییس هیات مدیره
گروه پارت الستیک ،حسین نجاری ،مدیرعامل شرکت ساپکو ،معصوم نجفیان ،مدیرعامل
تحقیق و توسعه ،مهم ترین مولفه صنعت خودرو فرانسه
ژاک موژ ،رییس انجمن قطعه س��ازان فرانسه نخستین سخنران عصر همایش
بین المللی صنعت خودرو ایران بود .او در ابتدای س��خنان خود به پیشرفت های
صنعت خودرو ایران اش��اره کرد و گفت :این انجمن مجموعه ای از ۲۲۰شرکت
اس��ت که وظیفه تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان را به عهده دارد و درواقع
در عرصه جهانی فعالیت دارد.
وی افزود :انجمن مشارکت های مختلفی با کشورهای فعال در صنعت خودرو
دارد و مش��غول خدمات دهی به این خودروس��ازان ازجمله رنو ،PSA ،ولوو و...
است و حتی در زمینه پالستیک ،الستیک و ...فعالیت ها گسترده است.
م��وژ در ادامه به موقعیت این مجموعه پرداخت و افزود :صنعت خودرو و قطعه در فرانس��ه به لحاظ
تحقیق و توس��عه ( )R&Dرتبه نخس��ت را دارد و س��رمایه گذاری زیادی در این زمینه انجام می دهد
بنابراین در کانون اقتصاد این کشور قرار دارد.
استانداردسازی جهانی سیتروئن در ایران
در ادامه فریبرز ش��هباز ،مدیرعامل شرکت سایپاس��یتروئن به همراه همکار
فرانس��وی خود به ارائه مس��ائل مورد نظر پرداختند .فریبرز ش��هباز در بخش
تخصصی همایش بین المللی صنعت خودرو با اش��اره به سابقه همکاری بیش از
نیم قرن گروه خودروس��ازی سایپا و سیتروئن در تولید خودرو خاطرنشان کرد:
با ثبت ش��رکت سایپاسیتروئن در اردیبهشت ،۹۶طراحی فرایندهای مهندسی
و عملیاتی برای تولید نخس��تین محصول س��یتروئن در این شرکت اغاز شده و
در حال پیشرفت اس��ت .وی با تاکید بر تولید محصوالت سیتروئن با باالترین
کیفی��ت اعالم ک��رد :امیدواریم با بررس��ی توان و ظرفیت قطعه س��ازان داخلی،
انتخ��اب و بهره گیری از تامین کنندگان داخلی و زنجیره تامین گروه س��ایپا به هدف گذاری ۷۰درصد
داخلی س��ازی قطعات برسیم .ش��هباز با اشاره به تولید ۲۰۰هزار دس��تگاه از محصوالت سیتروئن در
این ش��رکت و صادرات ۳۰درصد از محصوالت تولیدی خاطرنشان کرد :اموزش و یادگیری برای تمام
سطوح ،راه موفقیت و ارتقای کیفیت محصوالت است و تمام تالش این شرکت ،استانداردسازی جهانی
در زمین ه توسعه محصول ،خدمات فروش و پس از فروش است.
در ادامه یان مارتین ،قائم مقام مدیرعامل سایپاس��یتروئن دلیل انتخاب شرکت سایپاسیتروئن برای
سرمایه گذاری را بهره مندی از نیروهای جوان ،متعهد و باانگیزه عنوان کرد و افزود :نخستین محصول
تولیدی این ش��رکت سی ۳است که جزو بهترین خودروهای روز و رقابت پذیر اروپا به شمار می رود و
هدف مجموعه رسیدن به تولید انبوه و باکیفیت محصوالت تولیدی در سایپاسیتروئن است.
وی خاطرنشان کرد :با توجه به ماموریت های انجام شده کارکنان سایپاسیتروئن به کشورهای اروپایی
و بازدید از شرکت های گروه PSAبیشترین سرمایه گذاری این شرکت در مقوله اموزش است.
واگذاری تولید ۱۴۳قطعه ایکاپ به ۷۵قطعه ساز ایرانی
محمدرضا معتمد ،مدیرعامل ایکاپ سخنران بعدی این همایش بود و تامین
منافع خودروس��ازی را نتیجه اجرای ق��رارداد میان گروه صنعتی ایران خودرو و
پژو دانست و گفت :سوداوری در این مشارکت باید به شکل پایدار بوده و زمینه
توسعه صنعت کشور را فراهم کند .وی ایران را بزرگترین بازار در منطقه دانست
و اف��زود :ایران می تواند مرکزی برای پوش��ش دهی و عرضه محصول به منطقه
نیم میلیاردی خاورمیانه باشد .معتمد به ارکان و پایه های همکاری با پژو اشاره
کرد و گفت :بومی سازی تولید و افزایش میزان ساخت داخل محصوالت ازجمله
موارد مهمی اس��ت که به شکل جدی از سوی شرکت ایکاپ دنبال می شود .وی
افزود :برای تحقق این هدف ارتباط خوبی میان سازندگان ایران و شرکت های قطعه ساز تراز اول جهانی
برقرار ش��ده و مشارکت هایی میان انان ش��کل گرفته و قراردادهایی نیز منعقد شده است .مدیرعامل
ایکاپ با بیان اینکه توانمندی در لجستیک قطعات برای ما اهمیت زیادی دارد ،گفت :زمینه پیشرفت
زیادی وجود دارد تا لجستیک با باالترین کیفیت انجام شود .وی افزود :ما به صادرات فراتر از ۳۰درصد
محصوالت فکر می کنیم و در تالش هستیم در شبکه PSAحضوری فعال داشته باشیم.
مدیرعام��ل ایکاپ در ادامه به دعوت پژو از س��ازندگان ایرانی برای مش��ارکت در پروژه الجزایر این
ش��رکت اش��اره کرد و گفت :پس از ارزیابی س��ازندگان ازس��وی ش��رکت پژو و تایید توانمندی انان،
درحال حاضر تامین ۱۴۳قطعه محصوالت ایکاپ به ۷۵س��ازنده ایرانی س��پرده ش��ده و قراردادهای
دیگری نیز در اینده خواهیم داشت.
معتمد تاکید کرد :کیفیت قطعات ،عمق داخلی س��ازی و نرخ رقابتی در مش��ارکت با قطعه س��ازان
اهمیت زیادی خواهد داشت که انتظار می رود قطعه سازان در برنامه های تولیدی خود به این مولفه های
مهم توجه ویژه کنند.
شرکت سازه گستر ،فریبرز شهباز ،مدیرعامل ش�رکت سایپاسیتروئن ،محمدرضا معتمد،
مدیرعامل ش�رکت ایکاپ و رامتین اسماعیلی ،مدیرعامل ش�رکت رنوپارس به سخنرانی
پرداخته و دیدگاه های خود را برای همکاری دوجانبه بیان کردند.
موژ امر تحقیق و توسعه را برای به دست اوردن بازارهای جهانی مهم دانست و در این باره
به فعالیت های صنعت خودرو فرانس�ه در این زمینه اشاره کرد؛ انگوری به اهمیت طراحی
برای توس�عه و نیز نگاه به اینده پرداخت و بر تولی�د خودروهای برقی تاکید کرد؛ بالی از
نوع همکاری و حمایت ش�رکت اس ان ای سی ای در ایران گفت و نمونه هایی از فعالیت های
در ادام��ه س��خنرانی های عص��ر همای��ش
بین المللی صنعت خ��ودرو عبداهلل یزدان بخش،
ریی��س هیات مدیره یکی از ش��رکت های فعال
در صنعت قطعه به بیان س��خنان خود پرداخت
و درب��اره اهداف توس��عه ای ای��ن صنعت گفت:
برگ��زاری همای��ش صنع��ت خودرو در س��طح
بین الملل��ی که پنجمین دوره خ��ود را به ثبت
رس��انده حاکی از اهمیت موض��وع برای فعاالن
صنع��ت خ��ودرو و قطعه ایران اس��ت .توجه به
فن��اوری و دانش فنی و ظرفیت هایی که در این
کشور فراهم است نشان از اراده صنعتگران برای
حرکت به سوی ارتقای موقعیت خود دارد.
وی از مزای��ای هم��کاری و مش��ارکت طرف
خارجی در کش��ور به انرژی ،م��واد اولیه ارزان
و نی��ز نیروی انس��انی متخصص اش��اره کرد و
گف��ت :ظرفیت ه��ای ای��ران برای هم��کاری و
تش��ویق ط��رف خارجی ب��رای مش��ارکت زیاد
اس��ت و به لحاظ توانایی ه��ای دانش بنیان ایران
در موقعیت مناس��بی قرار دارد .چنین بستری
درواق��ع توجه دولت و مدیران را به این س��مت
جلب کرده تا حمایت های الزم را از این صنعت
داشته باشند و تمام این امور از مزیت های ایران
برای مشارکت است.
ای��ن فع��ال صنعت قطع��ه تصریح ک��رد :در
س��رمایه گذاری هم��ه به دنب��ال ارزش اف��زوده
هستند .دنیای صنعتی امروز با استفاده از تفکر
و تعقل اقتصادی دور از هیاهوهای سیاسی باید
به دنبال جا و فضایی باش��د ک��ه ارزش افزوده
بیشتری در رقابت ها به دست اورد.
وی افزود :انچه ام��روز در ایران می توان دید
محصول تالش ها و دیپلماس��ی مدیرانی اس��ت
که در برجام به دس��ت امده اس��ت .این موضوع
تضمینی برای س��رمایه گذاران و امنیت سرمای ه
انهاس��ت و در ادامه منجر به رش��د و توس��عه
اقتصادی در ایران شده است.
دولت از سود خود چشم بپوشد
در ادامه ایزاب��ل بالی ،رییس هیات مدیره گروه
SNECIبه بیان س��خنان خود پرداخت و گفت:
این گروه برای مش��تریان خود در بخش بازرگانی
و امور توس��عه ای دوره هایی را به منظور حضور در
بازارهای خارجی برگزار کرده و در زوایای مختلف
از این حضور حمایت می کند.
وی درباره صادرات و حضور در بازارهای جهانی
تاکی��د کرد :به طور قطع ب��دون کیفیت نمی توان
صادرات داشت ازاین رو دوره های اموزشی برگزار
و مدیریت کنترل کیفی��ت پروژه ها اموزش داده
می ش��ود .همچنین این گروه برای مشتریان خود
دوره ه��ای مربیگری دارد و اگر بخواهیم کار خود
را در ایران اغاز کنیم این دوره های اموزش��ی را از
کف کارخانه ها اغاز می کنیم.
بال��ی تصریح کرد :پ��س از گذراندن این دوره ها
مشتریان این تخصص و مهارت را خواهند داشت
ک��ه بدون کم��ک برنامه های خود را ادامه دهند و
جهانی این شرکت را عنوان کرد .نجاری و نجفیان به برنامه های اینده شرکت های ساپکو و
سازه گستر اشاره کردند و به شرح انها برای تامین قطعات جدید پرداختند.
ش�هباز و معتمد نیز به روند کار تولید محصوالت جدید در ش�رکت های سایپاسیتروئن
و ایکاپ اش�اره کردن�د و از برنامه هایی که ب�رای زنجیره تامین خ�ود پیش بینی کرده اند
ب�ر ارتق�ای کیفی و نرخ تمام ش�ده برای صادرات تاکید کردند .اس�ماعیلی نی�ز به برنامه
چهارضلعی رنوپارس برای توس�عه قطعه س�ازان اش�اره کرد و ان را جزو اهداف مهم این
شرکت دانست.
دنیای اقتصادی به دور از هیاهوی سیاسی
این فعال صنعت قطعه در ادامه گفت:
البته طبیعی اس��ت برخی کشورها این
ام��ر را برنمی تابن��د و به دنبال گل الود
ک��ردن فضا هس��تند ام��ا انچ��ه باید
بدانیم این اس��ت که اقتص��اد و تولید
به دنبال جایگاه و محیطی ارام اس��ت.
دول��ت و مدیران صنای��ع ،کارافرینان،
خودروس��ازان و قطعه س��ازان این ام��ر مهم را
حمایت کرده اند و به طور قطع خطرپذیری های
قاب��ل قبولی در این س��رمایه گذاری پیش بینی
شده و مورد تایید انهاست.
یزدان بخ��ش ادامه داد :صنعت خ��ودرو ایران
پ��س از ۶دهه دنبال جایگاه شایس��ته ای بوده
که برای تحقق این امر در بحث خصوصی سازی
موفق عمل نکرد و الزم اس��ت برای این موضوع
مهم چالش ها رفع شود.
او خاطرنش��ان کرد :اگر مس��یر درست باشد
خودروساز و قطعه ساز بیش��تر از امروز منفعت
خواهند برد و ای��ن دیدگاهی «برنده – برنده»
خواه��د بود .نبای��د فراموش ک��رد اقدامات در
فضای نواوری ،تحقیق و توسعه مسیر است زیرا
قطار خودرو دنیا منتظر ما نخواهد ماند.
وی اظهارک��رد :قطار توس��عه صنعت خودرو
جهان با سرعت تصاعدی در حال حرکت است
و اگ��ر امروز نی��ز ما در صنعت خ��ودرو داخلی
به ش��یوه های گذش��ته عمل کنیم همان نتایج
گذشته شامل صنعت کشور خواهد شد.
این قطعه س��از ب��ه موفقیت های کش��ورهای
صنعت��ی در امر خصوصی س��ازی اش��اره کرد و
گف��ت :در کش��ورهای موفق خصوصی س��ازی
صنای��ع ازجمل��ه صنعت خودرو ام��ری بدیهی
است .دولت می تواند با چشم پوشی از سود خود
سود کالنی را برای اقتصاد کل کشور رقم بزند.
وی ی��اداور ش��د :امروز ب��ا نگاهی به س��ند
چش��م انداز ۱۴۰۴پیش بینی تولی��د ۳میلیون
خودرو و صادرات ۳۰۰هزار دستگاه را داریم که
این امر نش��ان از اهمیت این لکوموتیو
اقتص��ادی در ای��ران دارد .طراح��ی و
تولید خودرو با اس��تانداردهای جهانی
ب��ا نگاهی س��نتی و سیاس��ت های در
بسته میس��ر نخواهد شد و رسیدن به
صادرات در س��طح کیف��ی قابل قبول
بدون دانش فنی و حمایت های دولتی
قابل دستیابی نخواهد بود.
قطعه سازی بیش از ۸۵۵هزار شغل مستقیم در
کشور ایجاد کرده ،ادامه داد :حال که توانسته ایم
خودرویی در س��طح کالس جهان��ی طراحی و
تولید کنیم باید خودروس��ازان و قطعه س��ازان
به چند فاکتور اساس��ی در تولیدات خود توجه
داشته باشند که ش��کل ظاهری خودرو یکی از
این موارد اس��ت زیرا ظاهر ش��کیل می تواند به
توسعه بازار ما کمک کند .همیشه هنگام خرید،
ش��کل ظاهری خودرو اس��ت که توجه ها را به
خود جلب می کند.
وی درب��اره مولف��ه دوم ب��ه ق��درت خودرو
اش��اره ک��رد و گفت :قدرت و ش��تاب خودرو از
دیگر مواردی اس��ت که از موتور و قوای محرکه
تشکیل می ش��ود .ام��روز ش��اهد رش��د بخش
الکترونیکی خودروها هس��تیم که قدرت ان از
سوخت های فسیلی بیشتر است اما فاکتور سوم
ایمنی وسیله نقلیه است.
درحال حاض��ر سیس��تم های هش��داردهنده
در خودروه��ای م��درن جهان��ی در برخورد با
موان��ع جلوی بس��یاری از تصادف ها را گرفته و
کش��ورهای صنعتی در این امر پیش��رفت های
خوب��ی داش��ته اند؛ ای��ن یعنی رانندگ��ی بدون
حادثه که از می��زان مرگ ومیرها بر اثر تصادف
می کاهد.
یزدان بخ��ش راحتی سرنش��ینان خ��ودرو را
بس��یار مهم ارزیابی ک��رد و گفت :راحتی مولفه
چهارم اس��ت که باید در طراحی خودرو به ان
توج��ه ویژه ش��ود .اگر مجموع��ه ای از عوامل و
استانداردها رعایت شود باعث می شود سرنشین
از حضور در فضای داخلی خودرو راضی باشد و
احساس خستگی نکند.
وی گف��ت :در امر راحتی سرنش��ینان خودرو
همایش های بس��یاری در س��طح جهانی برگزار
می شود که نشان از اهمیت این موضوع دارد.
یزدان بخش اظه��ار امیدواری ک��رد به زودی
شاهد انقالبی در صنعت خودرو ایران باشیم.
او ادام��ه داد :همی��ن ام��ر در هند نیز
انجام و ابت��دا برنامه های حمایتی دنبال
ش��د و در ادامه س��راغ ۲۲تامین کننده
رفت��ه و نس��بت ب��ه پای��ش محصوالت
به لحاظ کنترل کیفیت اقدام کردیم و با
توجه به اینکه قرار اس��ت در چه سطحی
ادامه فعالیت داش��ته باش��ند این گروه
کمک کرد به اهداف مورد نظر دست یابند.
بالی اظهار کرد :حدود ۹ماه است با این شرکت ها
همکاری می ش��ود تا محصوالت به س��طح کیفی
الزم برسند همچنین صنعتگران حوزه خودرو این
کش��ور به دنبال افزایش رقابت پذیری محصوالت
خود در س��طح بین المللی هس��تند ازاین رو برای
توس��عه فعالیت های خود تالش می کنند که این
گروه اطالعات الزم را در اختیار انها قرار می دهد.
وی به سرمایه گذاری هنگفت در این امر اشاره
کرد و گفت :البته به دلیل انتخاب درس��ت مسیر
و پاس��خ گرفتن از برنامه ها هزینه های انجام شده
در این پروژه برگش��ت ضمن انکه ارتقای کیفی و
توسعه نیز محقق شد.
او اف��زود :همی��ن برنامه ه��ا برای مش��تری و
ش��رکت های ایرانی انجام ش��د و مدیریت PSA
عنوان می کند قرار است ادامه فعالیت ها با تمرکز
روی دو مشتری ایران و الجزایر ادامه یابد .الجزایر
در موقعی��ت مطلوب��ی ق��رار ن��دارد و غربالگری
تامین کنندگان در مدت ۶ماه انجام و قطعه سازان
غربال شدند.
بال��ی در ادامه س��خنان خود تاکی��د کرد :باید
سلس��له ای از واقعیت ه��ا را پذیرف��ت .اگر روحیه
هم��کاری و اراده الزم وجود داش��ته باش��د هیچ
کاری غیرقابل انجام نیست بنابراین برای رسیدن
به موفقیت ،ذهنیت ها باید تغییر کند تا مشکالت
رفع شود و کیفیت افزایش و هزینه ها کاهش یابد
و رقابت پذیری محصوالت محقق شود.
ض�رورت کاهش مداخله دولت در
اقتصاد
عض��و انجمن قطعه س��ازان کش��ور در ادامه
ب��ه برخ��ی اصالح��ات در فضای کس��ب وکار
پرداخ��ت و گفت :سیاس��ت حمای��ت تعرفه ای
ب��رای طوالنی مدت از خودروس��ازان ن��ه تنها
پیش��ران نبوده بلکه بازدارنده است .بکارگیری
متخصص��ان جهان��ی در صنع��ت خ��ودرو و
مجموعه س��ازان ضرورتی اجتناب ناپذیر اس��ت.
این تجربه در کش��ورهای پی��ش رو وجود دارد
که بهره های زیادی نیز از ان به دست اورده اند.
وی ادام��ه داد :کاه��ش مداخل��ه دول��ت در
ام��ور اقتصادی ،کاه��ش بنگاه ه��ای اقتصادی
با مدیری��ت دولتی ،اصالح قوانی��ن برای ایجاد
س��هولت در کسب وکار ،اجرای حق مالک و ...از
موارد دیگری است که باید به ان توجه شود.
او گف��ت :برای بهبود فضای کس��ب وکار این
زنجی��ره تامین پرداخت مطالبات قطعه س��ازان
در قالب اعتبار اس��ناد داخلی ازطرف بانک های
عام��ل باید انجام ش��ود ک��ه در این ب��اره بانک
مرکزی باید مساعدت های بیشتری داشته باشد
همچنی��ن با توج��ه به افزایش ف��روش زنجیره
تامین کش��ور به بیش از دو برابر سال گذشته،
سقف اعتبارات ازسوی بانک ها باید افزایش یابد
و این پیش��نهاد صنعتگ��ران فعال در این حوزه
است.
یزدان بخش با اش��اره به اینکه موارد ضروری
ب��رای بهب��ود کس��ب وکار صنع��ت خ��ودرو و
بدون کیفیت صادرات معنا ندارد
توسعه های مورد انتظار را داشته باشند.
او گفت :روند کار به این ش��کل خواهد
بود که ابتدا جلس��اتی ب��ا مدیر کارخانه
برگزار می ش��ود تا واکاوی و شناس��ایی
مالحظ��ات انجام ش��ود ،ن��کات مهم در
تولید برای ان کارخانه خاص چه مواردی
اس��ت؟ و در ادام��ه بر اس��اس ان اهداف
برنامه ها تهیه و اجرا خواهد شد.
ریی��س هیات مدیره گ��روه SNECIدر ادامه
به نمونه هایی از کارهای انجام ش��ده از سوی این
گ��روه اش��اره و اظهارکرد :نمونه ه��ای گوناگونی
در کش��ورهای مختل��ف انجام ش��ده ک��ه جواب
داده اس��ت به طور نمونه در مراکش با مش��ارکت
دولت این کش��ور مش��کالت و ضعف های صنعت
تامین کنن��دگان انها تحلیل و بررس��ی ش��د این
قطعه س��ازان در چه موقعیتی قرار دارند و باید به
کجا برسند و برنامه های عملی ارائه شد.
پنجشنبه
صنعت قطعه
26بهمن 28 1396جمادی االول 15 1439فوریه 2018شماره 331پیاپی 2304
یادداشت
برنامه هایی برای ارتقا و توسعه
زنجیره تامین
ی صنعت خودرو تاکید شد
عکس :ایدا فریدی
نجیره تامین صنعت خودرو
۳عامل جدایی تامین کنندگان از ساپکو
حسین نجاری ،مدیر ساپکو ،تامین کننده گروه صنعتی
ایران خودرو در ادامه این ایین به تشریح فعالیت ها و سابقه
تاسیس این شرکت پرداخت و گفت :ساپکو ۳اذر ۱۳۷۲با
هدف طراحی ،مهندس��ی و تامین قطعات مختلف تاسیس
شد و نام این شرکت اختصاری از برخی نام هاست.
او افزود ۴۶۵ :تامین کننده قطعات مختلف در بخش های
مواد اولیه ،الومینیومی و فوالدی با این ش��رکت همکاری
دارند و به طور کلی ۱۲هزار قطعه ازس��وی زنجیره تامین
این ش��رکت ارائه می ش��ود همچنین از ۱۰۳تامین کننده
امروز به ۴۶۵تامین کننده رسیده ایم.
او به درامد این شرکت اشاره کرد و گفت :در سال ۱۹۹۶
میالدی( )۱۳۷۴-۷۵درامد س��اپکو ۴/۲هزار میلیارد دالر
بود که برای افق ۱۴۰۴پیش بینی شده این عدد به ۱۵هزار
میلیارد دالر برسد.
مدیرعامل ش��رکت طراحی مهندس��ی و تامین قطعات
گروه صنعتی ایران خودرو اظهار کرد :از ۳س��ال گذش��ته
ارزیابی تامین کنندگان زیرمجموعه ایران خودرو اغاز ش��د
اما با تحریم ها برخی قطعه س��ازان نتوانستند به رشد مورد
انتظار دس��ت یابند و به دلیل ناتوانی در سرمایه گذاری های
جدی��د ،افزایش کیفیت یا صادرات محصوالت نتوانس��تند
هم��کاری خود را با زنجیره تامین ایران خودرو ادامه دهند
ازاین رو برخی قطعه سازان شاید ۳ماه و بعضی دیگر بیش
از ۴سال است که همکاری خود را با ساپکو ادامه داده اند.
وی افزود :بومی سازی نشدن فعالیت ها ،ناتوانی لجستیک
و طراحی مهندسی قطعات ازجمله مواردی بود که
باعث جدایی برخی تامین کنندگان از ساپکو شد.
در کنار این ش��رکت ها انهایی که توانستند با این
ش��رایط محصوالت جدید تولی��د کنند ،قطعات
مورد تحریم را تامین کردند.
قیم�ت و کیفی�ت ،مولفه ه�ای مه�م
صادرات
نجاری نرخ تمام ش��ده را از موارد مهم برای مدیران این
شرکت دانست و گفت :صادرات یکی از مسائل مهم است و
در عین حال نرخ رقابتی می تواند بستری برای راهیابی به
بازارهای جهانی باش��د همچنین تضمین کیفیت می تواند
بازارهای ما را توسعه دهد.
وی بهینه س��ازی تولی��د قطع��ات محص��والت مختلف
را نقش��ه راه س��اپکو عن��وان ک��رد و گف��ت :در س��ند
چش��م انداز ۱۴۰۴صنعت خ��ودرو تولید ۳میلیون خودرو
هدف گ��ذاری ش��ده ک��ه درحال حاض��ر گ��روه صنعت��ی
ایران خ��ودرو ظرفی��ت تولی��د ی��ک میلیون دس��تگاه را
دارد .نجاری با بیان اینکه قطعه س��ازان باید برای نوسازی
خط��وط تولی��د خ��ود س��رمایه گذاری کنند ،گف��ت :باید
تامین کنن��دگان در بخش تحقیق و توس��عه هزینه کنند
ت��ا کیفیت محص��والت افزایش یابد؛ در غی��ر این صورت
نمی توانند با فناوری های نو همراه شوند.
او اف��زود :در پای��ش قطعه س��ازان در حوزه های مختلف
مالحظات��ی دی��ده ش��ده به ط��ور نمونه در بح��ث تولید
خودروهای برقی نیاز به رش��د و پیشرفت زیادی
اس��ت زیرا در پروژه پلتف��رم جدید گروه صنعتی
ایران خ��ودرو نی��از به قطعاتی اس��ت که ضروری
است بررسی های دوباره انجام و قوانینی در بحث
تحقیق و توس��عه دیده ش��ود .بومی سازی برخی
قطعات نیاز به پیشرفت هایی در واحدهای صنعتی
قطعه س��ازی دارد ت��ا همراهی در قیمت گذاری و
کیفیت ممکن شود.
او تاکی��د کرد ۷۵ :تا ۸۰درصد خودرو مربوط به قطعات
ان اس��ت که بدون مش��ارکت زنجیره تامین ارتقای کیفی
خودروها ممکن نیست.
قراردادهای جدید در راستای توسعه
نجاری به عقد قرارداد با شرکت پنین فارینا ایتالیا اشاره
کرد و گفت :در اجرای قرارداد باید توانایی س��ازندگان در
میزان بهره مندی از فناوری های روز دنیا برای بومی سازی
تولید ،رقابت پذیری نرخ و سرمایه گذاری در بخش تحقیق
و توسعه مورد ارزیابی قرار گیرد .هدف گذاری هایی در این
بخش شده و ادامه همکاری با سازندگان منوط به دستیابی
به ان اهداف است .وی تاکیدکرد :تولید محصوالت جدید
ایران خودرو ب��ا رویکرد صادرات ۳۰درصدی هدف گذاری
ش��ده که در صورت تولید قطعات باکیفیت محقق خواهد
ش��د .نج��اری ادام��ه داد :در کنسرس��یوم ده جانبه که با
مش��ارکت ۵ش��رکت معتبر جهانی برای طراحی پلتفرم
م��اژول ایجاد ش��ده تولید خودرو در کالس های س��دان،
هاچ بک ،کراس اوور و وانت برنامه ریزی ش��ده که با تقویت
زنجی��ره تامی��ن و بهره مندی س��ازندگان از فناوی های نو
خودروهای جدید با کیفیت جهانی عرضه خواهد شد.
او به توانایی قطعه س��ازان با مهندسی معکوس در تولید
اشاره کرد و گفت :در پروژه جدید رویکرد متفاوت با گذشته
است زیرا برای تامین قطعات خودروهای پیشین اطالعات
م��ورد نیاز در اختیار قطعه س��ازان ق��رار می گرفت و انها با
مهندسی معکوس به قطعه موردنظر می رسیدند .در بستر
جدید الزم اس��ت نحوه تولید و ش��یوه حرکت تغییر کند و
انها با دانش فنی به تولید و تامین قطعات بپردازند.
پایش قطعه سازان
مدیر ش��رکت ساپکو با اش��اره به سختگیری های تامین
قطع��ات خودروهای جدی��د گفت :ازمایش ه��ای زیادی
به لح��اظ کیفی��ت و ایمن��ی روی قطعات خواهد ش��د که
بخش��ی در خود کارخانه های تولیدکننده انجام می ش��ود.
در ای��ن ارزیابی انهایی می مانند ک��ه بتوانند ازمون ها را با
موفقیت به پایان برس��انند .نجاری از قطعه سازان خواست
سرمایه گذاری داشته باش��ند زیرا برای توسعه باید هزینه
کرد .او تاکیدکرد :باید بتوانیم مانند شرکت های چندملیتی
هزینه کنیم تا به توسعه مورد انتظار دست یابیم.
نجاری ادامه داد :امروز این امار تامین کننده در کش��ور
برای خودروس��ازان جهانی عدد بزرگی اس��ت و ما به دنبال
این هس��تیم که در افق ۲۰۳۰ب��ه عدد مطلوب برای امار
تامین کنندگان برسیم.
طراحی الهام بخش طراحی های اینده
س��یلوو انگ��وری ،مدیرعام��ل ش��رکت
پینین فرین��ا نیز به طراح��ی پلتفرم جدید
برای گروه صنعتی ایران خودرو اش��اره کرد
و گفت :در طراحی نگاه به اینده و تغییرات
بس��یار مهم اس��ت بنابراین س��خنان امروز
درباره اینده خواهد بود.
وی تصری��ح کرد :صنعتگ��ران باید برای
تغییرات اینده خ��ود را اماده کنند هرچند
سلس��له چالش های��ی خواهی��م داش��ت تا
بتوانی��م ب��ه اه��داف موردنظر برس��یم .در
صنعت خودرو اینده در دس��ت خودروهای
برق��ی اس��ت و تحقق این ام��ر چندان دور
از انتظار نیس��ت و به زودی ش��اهد خواهیم
بود که خیابان ها از حجم خودروهای برقی
انباشته خواهد شد.
او گفت :تحوالت در صنعت خودرو جهان
در ح��ال وقوع بوده و در نتیجه الزم اس��ت
تمرکز روی این تغییرات باشد.
انگ��وری به حرکت اش��اره ک��رد و گفت:
از دی��د مدلین��گ ،خودرو یعن��ی حرکت و
حرک��ت مت��رادف با ازادی اس��ت و هریک
تداعی کننده دیگری است بنابراین چالش ها
و پیامد انها نیاز به بررسی و مطالعه دارد.
این فعال در طراحی صنعت خودرو تاکید
کرد :یکی از ضروریات هر ش��رکت طراحی
فکر به اینده است .به این معنی که طراحی
یک خودرو با فناوری موجود باید به گونه ای
باش��د که فردا نیز بدون اس��تفاده نباش��د.
طراحی ه��ا بای��د الهام بخ��ش طراحی های
بعدی باش��د و از منظ��ر حرکت ،طرح های
جدید از ابعاد دیگر دنبال شود.
وی در این باره به یکی از مدل های خودرو
طراحی ش��ده در سال ۱۹۷۸میالدی اروپا
اش��اره کرد و گفت :ش��اید برخ��ی طرح ها
قدیمی ش��وند اما برخی جدید هس��تند و
می توانن��د با فناوری جدی��د از بعدی دیگر
طراحی ش��وند ضمن انک��ه طرح ها باید به
نحوی باشند که به مقیاس اقتصادی برسند.
فن�اوری پینین فارین�ا در اختیار
ایران
مدیرعام��ل ش��رکت پینین فرین��ا افزود:
نباید فراموش کرد برخی مدل های طراحی
ش��ده در گذشته مقاومت کافی داشته و در
ش��رایط نامطلوب خود ی��ک مرجع در این
صنعت به شمار می روند.
انگوری در ادامه سخنان خود به مدل های
طراحی شده در این شرکت پرداخت و گفت:
تع��داد زیادی خ��ودرو طراحی ش��ده که با
اس��تفاده از فن��اوری روز در چرخه
تولید قرار گرفتند.
او اف��زود :البت��ه در طراحی باید
توجه داشت هر طرح مزایایی بیش
از طرح قبلی داشته باشد تا در بازار
تقاضا نظر مشتری را تامین کند.
حرکت به سوی خودروهای
برقی
انگ��وری در ادامه س��خنان خ��ود درباره
خودروه��ای برق��ی توضیح داد :در س��ال
۱۹۷۷می�لادی موت��ور برق��ی ب��ا بات��ری
س��ربی تولید ش��د و در ادامه شاهد حضور
خودروه��ای برقی و خودران در دوره حاضر
هس��تیم بنابراین می توانیم در طراحی های
خود این��ده را پیش بینی کنیم .خودروهای
برقی در حال همگانی ش��دن در کشورهای
مختل��ف فع��ال در صنعت خودرو اس��ت و
به زودی ش��اهد تاثیر ان در تحوالت جدید
این صنعت خواهیم بود.
او گف��ت :برای رس��یدن ب��ه خودروهای
خ��ودران طرح ها در حال تلفیق هس��تند و
مس��ئله دنیای خودرو حاضر این اس��ت که
خودروهای مسابقه نیز برقی شوند.
انگوری ب��ه ظرفیت ایران ب��رای حرکت
به ان س��مت اش��اره کرد و گفت:
ای��ن کش��ور دارای ظرفیت زیادی
بوده و زمینه ان فراهم اس��ت زیرا
خودروه��ای برقی کمک زیادی به
محیط زیس��ت در زمینه س��وخت
می کن��د ازاین رو نزدی��ک به یک
س��ال اس��ت که در ح��ال طراحی
پلتفرم��ی برای گروه صنعت��ی ایران خودرو
هس��تیم که درواقع پاس��خی به اینده این
صنعت است.
او به زیرس��اخت ها پرداخت و چالش این
ه��دف را زیرس��اختی و فناوری دانس��ت و
گف��ت :برای دنبال ک��ردن طراحی و تولید
خودروهای برقی در ایران باید موارد زیادی
دیده ش��ود .مدیران دست اندرکار می توانند
کمک زیادی کنند زی��را با کاهش الودگی
و ترافیک بس��یاری از مشکالت این کشور
را برطرف می کند .این فعال در امر طراحی
از کمک های این ش��رکت گف��ت و عنوان
کرد :از تمام سیس��تم های موجود استفاده
خواهیم کرد ت��ا ایران بتواند از این فناوری
بهره مند شود .البته نمی توان منکر تاثیرات
سیاسی شد و باید دید به چه شکل می توان
این پروژه را دنبال کرد.
او ب��ه ازدح��ام و الودگی ناش��ی از حجم
خودروهای در حال تردد کش��ورها اش��اره
کرد و گفت :این موضوع کشورهای بسیاری
را درگیر کرده اس��ت .ش��اید مصرف کننده
تنه��ا به عنوان ی��ک راکب به خ��ودرو نگاه
کند اما س��ازندگان و طراحان ب��ا توجه به
مش��کالت این وس��یله نقلیه باید به دنبال
استفاده بهینه ان برای محیط زیست باشند
تا بهترین خدمات دهی با کمترین اس��یب
را داش��ته باش��د .وی تاکیدک��رد :باید دید
محص��والت جدید به چه ش��کل می توانند
مورد اس��تفاده قرار گیرند .م��ا می خواهیم
تجربه خود را در اختیار مش��تریان گذاشته
و خودرویی داش��ته باشیم که دارای مزایای
زیادی باش��د تا ضمن مزیت اقتصادی سود
مصرف کننده نیز تضمین شده باشد.
انگوری اظهار ک��رد :چالش های پیش رو
مشخص هس��تند (زیرس��اخت ها ،فناوری
و )...ام��ا تامین کنن��دگان ایران��ی و ای��ن
ش��رکت می توانند تجربه خوب��ی را در این
همکاری و مش��ارکت با یکدیگر رقم بزنند.
هدف ما ادامه همکاری های گذش��ته است
و می خواهیم با رویک��رد نگاه به اینده وارد
این مشارکت شویم.
برنامه چهارضلعی رنوپارس برای توسعه قطعه سازان
رامتی��ن اس��ماعیلی ،مدیرعام��ل رنوپ��ارس نی��ز در
سخنرانی خود در پنجمین همایش صنعت خودرو کشور
از برنامه ویژه رنوپارس برای قطعه سازان ایرانی خبر داد
و گفت :این برنامه ش��امل همکاری با قطعه سازان در ۴
زاویه خواهد بود .تیم کیفیت این ش��رکت ،قطعه سازان
را ب��رای افزای��ش کیفیت قطع��ه و رون��د تولید کمک
می کند.
وی ادام��ه داد :تی��م خری��د ب��رای رقابت پذیری ،تیم
مهندس��ی برای توس��عه پروژه ها و در نهایت گروه تولید
برای توس��عه روند تولید به قطعه س��ازان کمک
می کنند .این برنامه امس��ال ش��روع شده و در
اینده نیز توسعه خواهد یافت.
او گف��ت :مهم ترین هدف رنوپ��ارس از زمان
تاس��یس ،داخلی س��ازی قطع��ات ب��وده و این
ش��رکت موفق ش��ده با همکاری بی��ش از ۶۰
قطعه س��از توانمند ایرانی سطح داخلی سازی را
به ۶۰درصد برساند.
س با اشاره به اینکه خودروهای تولید
مدیرعامل رنوپار
داخ��ل رنو همیش��ه در صدر کیفی��ت بوده اند،
گف��ت :از ابتدای فعالیت این ش��رکت در کنار
قطعه س��ازان بوده و انها را برای ارتقای کیفیت
کمک کرده است .مهندسان کیفی این شرکت
در کنار خط تولید قطعه س��ازان حضور دارند و
انه��ا را حمایت می کنند ت��ا به نتیجه موردنظر
برس��ند .وی تاکید کرد :قطعه سازان ایرانی باید
ب��رای رقابت پذیری کیفی��ت را ارتقا دهن��د؛ این کلید
موفقیت در صنعت خودرو کشور خواهد بود.
او با اش��اره به زیرس��اخت های مهم در ای��ران ،انرژی
ارزان و نیروی انس��انی ماهر را ثروت این صنعت داخلی
دانس��ت و گفت :اما برای رس��یدن به رقابت پذیری باید
روند تولید تقویت شود و با مدیریت کیفیت و همچنین
داخلی سازی عمیق به اهداف تعیین شده دست یافت.
اس��ماعیلی با بیان اینکه رنوپارس با برنامه های جامع
حمایتی در کنار قطعه س��ازان ق��رار دارد ،گفت :به طور
قطع این ش��رکت نی��ز به عنوان خودروس��از برای تولید
خودروهای باکیفیت به حمایت قطعه سازان نیاز دارد.
بی ش��ک تالش مشترک
و هم��کاری خودروس��از و
قطعه ساز منتج به پیشرفت
صنع��ت خ��ودرو کش��ور
خواهد ش��د و سازه گس��تر
در س��ال ۱۳۶۴به عن��وان
نخستین شرکت در تامین
معصوم نجفیان
و طراحی مهندسی قطعات
مدیرعامل شرکت
خ��ودرو فعالیت خ��ود را با
سازه گستر
هدف توس��عه این صنعت
در کشور اغاز کرد.
در مدیریت جدید و از سال ۹۵تحوالتی در این شرکت
ایج��اد و چش��م اندازها و ماموریت ها بازبینی ش��د .در این
راس��تا ۳اصل اساسی توسعه فرایندهای نواوری در سطح
زنجیره تامین ،احترام به محیط زیس��ت و توس��عه صنعت
قطع��ه به عنوان یک��ی از صنایع پیش برنده اقتصاد کش��ور
مورد تاکید قرار گرفت.
ام��روز نزدیک به یک هزار و ۲۰۰قطعه س��از در کش��ور
مش��غول فعالیت هستند که ۵۰۰هزار فرصت شغلی را در
کش��ور به وجود اورده اند که حجم سرمایه گذاری ان ۹هزار
و ۳۰۰میلیارد تومان بوده که کل حجم فروش این شرکت
در کشور به نزدیک به ۳۰میلیارد تومان می رسد.
س��رانه فروش این ش��رکت نیز ۷میلی��ارد تومان و کل
فروش سازه گس��تر در س��ال ۹۵حدود ۵میلی��ارد تومان
و در کل نزدی��ک ب��ه ۱۰هزار میلیارد توم��ان بود ازاین رو
به لح��اظ رتبه بندی سازه گس��تر جزو یکصد ش��رکت برتر
کشور شناخته شد.
گفتنی است ۹۷درصد از قطعات تامین شده این شرکت
به شکل مس��تقیم ارسال می ش��ود و ازطریق شرکت های
خدمات مهندس��ی مس��ائل فنی و کیفی به وسیله همین
ش��رکت ها ب��ا اس��تفاده از ازمایش��گاه هایی ک��ه در خود
سازه گستر است بررسی و تحلیل می شود.
گستردگی سایت ها و تنوع محصوالت باعث شده شرکت
سایپا زنجیره تامین پیچیده ای داشته باشد .این پیچیدگی
سازه گستر را واداشته تا از مدرن ترین نرم افزارهای اطالعات
جام��ع و یکپارچه برای روان س��ازی زنجی��ره تامین بهره
بگیرد.
بارها از تالش های قطعه سازان تقدیر شده زیرا ۸۵درصد
ارزش افزوده خ��ودرو مربوط به محصوالت این صنعتگران
اس��ت .این س��ازندگان در زمان تحریم مدیریت نقدینگی
و ارتق��ای کیف��ی و س��رمایه گذاری برای تولی��د و تامین
محصوالت مورد نیاز شرکت سایپا را به عهده داشتند .این
کوش��ش ها پس از برجام موجب ش��د س��ال گذشته گروه
سایپا رشد ۵۴درصدی را در تولید به ثبت برساند.
روند توسعه سازندگان به این شکل بود که در سال ۱۹۹۵
میالدی( )۱۳۷۳-۷۴س��ازندگان انتخاب ش��دند ،در سال
۲۰۰۵میالدی( )۱۳۸۳-۸۴توسعه مشارکت ها را داشتیم،
س��ال ۲۰۱۰میالدی( )۱۳۸۸-۸۹مشارکت های راهبردی
را ش��اهد بودیم و در س��ال ۲۰۱۵می�لادی()۱۳۹۳-۹۴
س��ازندگان به عنوان قابلیت های س��ازمانی شناخته شدند.
در ادامه سازندگان به عنوان بازیگران استراتژیک ارتقا پیدا
کردند.
در مدیریت جدید این طور دیده ش��د که دیگر نمی توان
با مدیریت سنتی انتظار توسعه داشت ازاین رو مدیریت در
این شرکت متحول و شامل ۵شیوه نامه شد؛ نخست ایجاد
رفاه و امنیت شغلی برای کارکنان مجموعه ،توسعه و ارتقا
و نیز فرهنگ س��ازی برای نیروها ک��ه به عنوان قابلیت های
س��ازمانی به ش��مار می رفتن��د ،ارتق��ای کم��ی و کیفی و
همچنی��ن درامدزایی برای گروه س��ایپا از طریق صادرات
که همان افزایش بهره وری است.
این ش��یوه نامه ها ش��امل مدیریت در ۳ح��وزه منابع و
مصالح ،فناوری و مدیریت این فاکتورها بود.
تمام این امور به ش��کل سلسله مراتبی عمل می شود و با
بدنه کارشناس��ی در سال ۹۵نزدیک به ۸۰۰برنامه از دل
ان بیرون امد.
گفتنی اس��ت تم��ام این برنامه ها به ش��کل ماهانه پایش
می شود .افزایش ۵۴درصدی تولید در شرکت سایپا نتیجه
این تغییر و تحول در شرکت سازه گستر بود.
خ��ودرو ،صنعت��ی جهانی ب��وده که با برج��ام ارتباطات
بین الملل��ی گس��ترده ش��د و رقابت ها افزای��ش پیدا کرد
ازاین رو حاش��یه س��ود کاه��ش یافت و مش��تری گرایی از
برنامه های دنبال ش��ده بود .این تغییرات در محیط داخلی
و بیرون��ی باعث ش��د تا سازه گس��تر ض��رورت تحوالت را
دریابد.
سازه گس��تر برای هر ش��رکت تامین کننده قطعات خود
دارای چند پارامتر اس��ت؛ اینکه در زم��ان ،مکان و مقدار
مناس��ب قطعات تولید و تامین ش��ود .تمام دستاوردها در
این بخ��ش مرهون تالش های زنجیره تامین این ش��رکت
بود.
توس��عه اس��تراتژی در ۴بند ابالغ ش��د؛ حل ریش��ه ای
مس��ائل ،توس��عه کارکنان و هم��کاران خ��ود و در نهایت
ارتباطات بلندمدت با زنجیره تامین به وجود امد.
برای عملیاتی ش��دن گروه به شکل سلس��له مراتب جلو
رف��ت و به تم ه��ای مدیریت ه��ای زنجی��ره تامین متصل
شد.
انه��ا دارای محورهایی چون ارتقای زنجیره تامین ،تی یر
کردن قطعه س��ازان و ...بودند که تالش ها برای تحقق انها
ادامه دارد.
خبر
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 331پیاپی 2304
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
26بهمن 1396
28جمادی االول 1439
15فوریه2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
کارتون روز
اثرگذاری وام های اشتغال
مشروط به بهبود فضای کسب وکار
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسالمی گفت :ارائه
وام های اشتغالزایی هدفمند بر ایجاد اشتغال برای بخشی از بیکاران
جامعه ،بی تاثیر نیس��ت اما برای تحول در رفع مش��کل بیکاری باید
بو کار رونق یابد .س��ید فرید موسوی در گفت وگو با خانه
فضای کس
ملت درباره وضعیت اشتغال جوانان گفت :اینکه ایا با تسهیالت دهی
بانکی ارزان نرخ و توزیع پول می توان در کش��ور اشتغال پایدار ایجاد
کرد ،موضوعی اس��ت که تجربه شده و نتیجه مطلوبی برای کشور به
همراه نداشته است .نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای
اسالمی ادامه داد :ارائه وام های اشتغالزایی هدفمند در ایجاد اشتغال
برای بخشی از بیکاران جامعه ،بی تاثیر نیست اما برای تحول در رفع
بو کار رونق یابد.
مشکل بیکاری باید فضای کس
نماین��ده م��ردم تهران در مجلس ش��ورای اس�لامی ب��ا انتقاد از
رتب��ه ۱۲4ایران از لحاظ فضای کس��ب وکار در دنی��ا ،تصریح کرد:
درحال حاضر میزان حجم نقدینگی در کش��ور باال بوده بنابراین باید
با تسهیل فضای کسب وکار نقدینگی را به بخش اشتغال سوق داد.
موسوی ادامه داد :میزان قابل توجهی از تسهیالت بانکی به بخش
تولید اختصاص داده می شود اما باید توجه داشت شبکه بانکی کشور
نیز دارای مشکالت و چالش هایی است و به دلیل اینکه در سال های
گذش��ته ش��بکه بانکی با مش��کالتی روبه رو بوده ،از قدرت وام دهی
بانک ها کاسته شده است .درحال حاضر صندوق هایی در کشور وجود
بو کارهای نو حمایت کرده و از طریق
دارد ک��ه از کارافرینی و کس��
بانک عامل تسهیالت بانکی پرداخت می کنند.
طرح :حسین علیزاده
مطبوعات :امادگی شهرداری برای بارش های هفته اینده
وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
حضور مردم در صحنه به منزله تایید مدیران در قوای مختلف نیست
سید محمد حسن سیدزاده
industry@sanatnewspaper.com
وی با تاکید بر اینکه صنایع با تمام س��ختی ها باید خود
را به روز نگه دارند ،گفت :در عرصه پررقابت امروز نمی توان
قدیمی بود و باقی ماند؛ باید خود را به پای دیگران برسانند.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت :امدن مردم در صحنه
و حضور در راهپیمایی های ملی به منزله تایید فعالیت های
م��ن در یک حوزه اجرایی یا مدیران دیگر در قوای مختلف
نیست بلکه دفاع از اساس نظام و انقالب است.
محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در
حاش��یه سیزدهمین «جش��نواره ملی قهرمان صنعت» که
در س��الن همایش ه��ای صداوس��یما برگزار ش��د در جمع
خبرن��گاران درباره وظیفه مس��ئوالن برای حل مش��کالت
مردم گفت :مردم ایران بس��یار هوش��مند هستند و انقالب
اس�لامی ایران نشانه اوج هوش و ذکاوت انهاست و انقالبی
که به سختی به دس��ت اورده اند را با چنگ و دندان حفظ
می کنند .امدن مردم در صحنه و حضور در راهپیمایی های
مل��ی به منزله تایید فعالیت ه��ای من در یک حوزه اجرایی
یا مدیران دیگر در قوای مختلف نیست بلکه دفاع از اساس
نظام و انقالب است .وی با اشاره به اینکه مدیران ،منتخبان
مردم هس��تند ،اظهار کرد :با ساختار نظام سیاسی که امام
راحل در کش��ور پایه گذاری کردند تقریبا هر سال به ارای
مردم مراجعه می کنیم .از صدر تا ذیل نظام به طور متوسط
هر س��ال باید به ارای عموم مراجعه کند و این یک افتخار
ملی اس��ت .هر زمان اش��تباهی در راس��تای ضرر به منافع
ملی رخ دهد مردم در دوره بعد با قوت این مدیران را کنار
می گذارند.
ش��ریعتمداری با اش��اره به اینکه در طول ۱۰ماه نخست
سال ش��اهد رش��د ۱۹درصدی در تقاضای تاسیس واحد
صنعتی هستیم ،گفت :در یک سال گذشته با تصمیم ستاد
اقتصاد مقاومتی و با وجود تمام محدودیت های نظام بانکی
نزدیک به ۴هزار و ۷۰۰واحد طرح تولیدی که بیش از ۶۰
درصد پیشرفت فیزیکی داشتند ،تسهیالت دریافت کرده اند
و به بهره برداری رسیده اند.
وی ب��ا تاکید بر اینکه پرداخ��ت ۱۲هزار و ۶۰۰میلیارد
تومان به ۱۸هزار واحد تولیدی در سطح کشور رقم اندکی
است ،گفت :با وجود همین منابع اندک بسیاری از واحدها
توانس��ته اند به چرخه تولید برگردن��د .درحال حاضر نیز در
بیش از ۵۰هزار نقطه در کش��ور ش��اهد ساخت واحدهای
صنعتی هستیم.
وضعیت پیشرفت سرمایه گذاری های خارجی
وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره به اینکه در دوران
پس��ابرجام در بخش صنعت ،مع��دن و تجارت ۹/۷میلیارد
ی عالی
دالر س��رمایه گذاری مس��تقیم خارج��ی در ش��ورا
س��رمایه گذاری خارجی به تصویب رسیده است گفت۴۰ :
درصد این س��رمایه گذاری ها نهایی و عملیاتی ش��ده است.
۱/۸میلیارد دالر از این رقم مربوط به صنعت خودروسازی
است و باقی در صنایع دیگر است.
۲۴۴واحد با جذب س��رمایه گذاری در پسا برجام فعالیت
خود را اغاز کرده و ۵۰واحد از انها به بهره برداری رس��یده
اس��ت ۸۵ .واحد ان بیش از ۴۰درصد پیش��رفت فیزیکی
دارد.
وی با اشاره به اینکه کیک نظام بانکی برای فعالیت های
اقتص��ادی و صنعتی کوچک اس��ت ،اظهار ک��رد :در فضای
س��رمایه گذاری باید ش��رایطی را فراهم کنیم تا نظام بانکی
بتواند قدرت وام دهی بیشتری داشته باشد.
یکی از مشکالت امروز صنایع این است که برای نوسازی
نمی توانند از تس��هیالت با نرخ باال استفاده کنند به همین
منظور پیشنهاد هایی به مجلس شورای اسالمی برای اعطای
یارانه سود تسهیالت داده شده است.
اینفوگرافی
بخش خصوصی پرچم دار برندسازی
عکس :مهدی کاوه ای
تعطیلی یا اصالح ساختار تولید ،طبیعی است
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره به اینکه با وجود
تمام مش��کالت صنعت ،معدن و تجارت کش��ور روند رو به
رشدی را طی می کند ،گفت :دو سال متوالی رشد صنعتی
منف��ی تحمیل بزرگ��ی به اقتصاد ایران ب��ود اما امروز روند
مثبتی را شاهد هستیم .در سال گذشته رشد ۶/۵درصدی
را تجربه کردیم .با وجود این ،برخی واحدها نیز هستند که
مجبور ب��ه تعطیلی ،تغییر خطوط تولید ،واگذاری مالکیت،
اصالح س��اختار انسانی ،اصالح ساختار مالی و ...می شوند و
این طبیعت صنعت و تولید اس��ت .صنایع اگر خود را به روز
و اصالح نکنند طبیعی است که با مشکل روبه رو می شوند.
رشد تقاضای تاسیس واحد صنعتی
طبیعی اس��ت این زیان را با س��ود ناش��ی از فروش س��ایر
محصوالت پوش��ش می دهد .البته معن��ای این گفته ها این
اس��ت که کش��ش نرخ مواد اولیه به دلیل افزایش نرخ ارز،
س��ود تس��هیالت و ...محدود اس��ت .وی درباره جشنواره
ملی قهرمان صنعت نیز گفت :در ۳۹س��ال گذشته کورانی
از مش��کالت در کشور وجود داشته که بس��یاری از انها از
سوی نظام س��لطه به کشور تحمیل شده و صنعتگرانی که
توانس��ته اند از این مشکالت عبور کنند در حقیقت قهرمان
ملی کشور هستند .از انجا که این گونه جشنواره ها از سوی
بخش خصوصی برگزار می ش��ود هیچ شائبه ای در ان وجود
ندارد و ارزیابی ها با کارشناسی انجام می شود.
ش��ریعتمداری با اش��اره ب��ه برنامه وزارتخان��ه در زمینه
برندس��ازی گف��ت :مجموع��ه ای از جوانانی ک��ه در حوزه
برندس��ازی پیش��قدم هس��تند به وزارت صنع��ت ،معدن
و تج��ارت به عنوان مش��اور دعوت ش��ده اند تا با تش��کیل
کارگروه های مختلف پیش��نهادهای خ��ود را مطرح کنند.
امیدواریم در دولت دوازدهم مش��وق برندس��ازی در کشور
باش��یم .وی با تاکید بر اینکه برندسازی یکی از مهم ترین
راه های رس��یدن به بازارهای جهانی اس��ت ،افزود :کاالهای
ایرانی باید با ویژگی های شان در دنیا شناخته
ش��وند و ب��ا پرچ��م داری بخ��ش خصوصی از
امدن مردم
برندس��ازی محصوالت ایرانی حمایت خواهیم
در صحنه و حضور
کرد.
در راهپیمایی های
زیان سایپا در فروش محصوالت
وزی��ر صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت درب��اره
اظهارات مدیران خودروس��ازی س��ایپا درباره
فروش خودرو با ضررهای چند میلیونی اظهار
کرد :هم��ه واحده��ای تولی��دی مجموعه ای
از محص��والت گوناگ��ون را ب��ه ب��ازار عرضه
می کنن��د و س��ود عملیاتی ناش��ی از فروش
انواع محصوالت نکته مهمی اس��ت که باید به
ان توج��ه کرد .ممکن اس��ت زمانی در تولید
یک محصول واحد صنعتی دچار زیان ش��ود؛
ملی به منزله
تایید فعالیت های
من در یک
حوزه اجرایی
یا مدیران دیگر
در قوای مختلف
نیست بلکه
دفاع از اساس
نظام و انقالب
است
� غفلت از برندسازی در صنعت
ش��ریعتمداری همچنین در سخنرانی خود
از اینکه برندس��ازی مورد غفل��ت قرار گرفته
اس��ت ،گالیه کرد و گفت :بخش خصوصی در
شناسایی برندهای مش��هور پرچم دار باشد .از
س��وی دیگر ،اگر بخواهیم به بازارهای جهانی
در حوزه خدمات فنی و مهندسی وارد شویم،
باید بتوانیم برندس��ازی کنیم و این جشنواره
یکی از مشوق ها در این زمینه است.
� ورزش ،بستری برای برندهای ایرانی
محمدرض��ا داورزنی ،معاون توس��عه ورزش
قهرمان��ی و حرف��ه ای وزارت ورزش و جوانان
نیز در این ایین با اش��اره به پیون��د ورزش و صنعت گفت:
در تمام دنیا رابط��ه تنگاتنگی میان ورزش و صنعت وجود
دارد؛ توریس��م ورزشی موضوع بسیار مهمی است که باعث
پیون��د ورزش و صنعت ش��ده اس��ت .برگزاری مس��ابقات
جهانی همچون المپیک بس��تری است تا برندهای مختلف
به دنیا معرفی شوند .عالوه بر این ،وجود ۳میلیون ورزشکار
حرف��ه ای و ۱۰ت��ا ۱۵میلیون اس��تفاده کننده محصوالت
ورزش��ی بازار مناس��بی را برای صنایع ایجاد کرده اس��ت.
وی با اش��اره به تجربه برندس��ازی در فدراس��یون والیبال
گفت :حدود ۶تا ۷س��ال اس��ت که تیم ملی والیبال ایران
با لباس ه��ای تولید داخل در مجامع جهانی حضور می یابد
و ب��ا توجه ب��ه اینکه کیفیت لباس و برن��د باید مورد تایید
فدراسیون جهانی باشد ،والیبال بستری شد تا برند ایران به
دنیا معرفی شود و اکنون این لباس ها در ۵تا ۶کشور دنیا
در حال استفاده است.
برگزیدگان جشنواره
بنا بر این گزارش ،در این جشنواره با حضور وزیر صنعت،
مع��دن و تجارت از موسس��ه تدبیر نی��روی ایرانیان ،گروه
تولی��دی مبلمان برلیان ،ش��رکت صنای��ع گلدیران ،گروه
صنعتی عامری ،موسس��ه همش��هری ،گروه توس��عه ملی،
ش��رکت صنعتی و بازرگانی صحت ،ش��رکت پتروش��یمی
شیمی بافت ،شرکت مادرتخصصی عمران و مسکن ،شرکت
صنعتی بهپاک ،شرکت لوازم خانگی کن ،لوله و ماشین سازی
ایران ،شرکت لوله گس��تر خادمی ،نفت ایرانول ،بانک رفاه
کارگران ،ش��رکت دشت مرغاب ،شرکت فرش قرمز شرق،
نفت پارس ،ش��رکت صنعتی و معدنی گروه توس��عه ملی،
گالری ،۲۰ش��رکت بین المللی مهندس��ی ایران( ایریتک)،
شرکت درین کاشان ،گروه صنعتی کوروش ،صنایع غذایی
جرعه ،تله کابین توچال ،ش��رکت دانش بنیان نسل اندیشه
س��بزنما ،راهکارهای هوش��مند فن��اوری اطالعات کیش،
صنای��ع غذایی بهروز نیک ،نفت بهران ،گروه صنایع غذایی
فخار ،ش��رکت خدمات ورزش��ی کیا افروز ،شرکت تولیدی
ف��راز موتور تهران ،دارو پخش ،ش��رکت مهندس��ی مهر و
مجتم��ع فراورده ه��ای غذایی و صنعتی س��یبون قدردانی
ش��د .همچنین گروه فاتح صنع��ت کیمیا به عنوان قهرمان
قهرمانان صنعت کش��ور در سیزدهمین دوره جشنواره ملی
قهرمانان صنعت معرفی شد.
یادداشت
تقویت تولید ملی با ایجاد منفعت مشتری
منبع :پایگاه اطالع رسانی دولت
درحال حاض��ر بازارهای بزرگ کش��ور به انبار
کاالهای خارجی و فروش��ندگان نیز به بازاریاب
کاالهای خارجی تبدیل شده اند.
مهم ترین ضع��ف کاالی داخلی برای تصاحب
بازار ،برند س��ازی اس��ت و این ام��ر هنوز از نظر
فرهنگی در کشور شکل نگرفته است.
به عنوان مثال ،در ایام نوروز شخصیتی به نام
«عمو ن��وروز» در فرهنگ ایران��ی وجود دارد که
امروز بر س��ر چهارراه ها می ایس��تد و با ظاهری
مندرس ،گدایی می کند ام��ا همین کاراکتر در
خارج از کش��ور به اس��م بابانوئل وجود دارد که
به قهرمان تبدیل ش��ده ،در تم��ام کتاب ها از او
یاد ش��ده و به کودکان هدیه می دهد .عروسک
همی��ن ش��خصیت میلیون ه��ا دالر ب��ه فروش
می رس��د .این مثال به خوبی تفاوت برند سازی
را دو فرهنگ نشان می دهد.
از ۴س��ال گذش��ته ای��ده کمپی��ن «اری به
تولید ملی» ش��کل گرفته است و همکاری هایی
نی��ز از س��وی وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت
ش��ده اما با توج��ه به تاکید اقای ش��ریعتداری
مبنی بر برند س��ازی این موضوع
می گیرد.
ب��ه ش��کل جدی ت��ری پیگیری
ب��ا جم��ع اوری ای��ن امتیاز ه��ا
می ش��ود و یک طرح پیشنهادی
ک��ه ب��ا اس��تفاده از خری��د کاالی
ب��رای تش��ویق مردم ب��ه خرید
داخل��ی ب��ه دس��ت ام��ده می توان
کاالی ایران��ی در دس��ت تهی��ه
تخفیف ه��ای ۵0درص��دی ب��رای
است.
اس��تفاده از هتل های مشهد و کیش
برای حمایت از تولید ملی باید
در فص��ل زمس��تان ب��ه اف��راد هدیه
مصطفی حسنی
ب��ا ایجاد منافع ب��رای خریداران مشاور وزیر صنعت ،معدن داد.
کاالی داخلی ظرفیت بازار ایجاد
تامی��ن منافع ب��رای خریدار کاالی
و تجارت
کنیم.
داخل��ی در ای��ن ش��بکه نتیجه های
درحال حاض��ر اگ��ر نگاهی به
درخشانی خواهد داشت.
صنعت گردشگری داش��ته باشیم سفر در سبد
درحال حاضر ۳۵0هزار جوان در سازمان های
خان��وار کمرن��گ ش��ده و هتل های ش��هرهایی
مردم نهاد فعال هستند.
همچون کیش و مش��هد در نیمی از سال خالی
اگ��ر به این افراد یک کد اعطا ش��ود می توان
است.
انها را به بازاریاب های محصوالت داخلی تبدیل
اگ��ر ش��بکه خرید در کش��ور را ب��ه کاالهای
کرد.
ک��ددار داخلی متص��ل کنیم ،هر ف��رد با خرید
اگ��ر ط��رح «اری به تولید مل��ی» با حمایت
کاال اطالع��ات محص��ول و مش��خصات ف��رد
وزیر صنعت ،معدن و تجارت اجرا ش��ود عالوه بر
خ��ود را ثب��ت می کند و ب��ه ازای ب��رای مثال،
اش��تغالزایی ،شاهد درخش��ش برند های داخلی
هر ه��زار تومان ،ی��ک امتیاز ب��ه ان فرد تعلق
خواهیم بود.