روزنامه گسترش صنعت شماره 359
روزنامه گسترش صنعت شماره 359
روزنامه گسترش صنعت شماره 359
سال بیست و نهم
پیاپی 2332دوره جدید شماره 359
http://telegram.me/sanatnewspaper
جبران کسری برق عباس اباد در انتظار مصوبه دولت
گالیه صنعتگران از کسری ۲۰۰مگاواتی برق در شهرک صنعتی عباس اباد مدت هاست
مطرح ش��ده و مسئوالن برای رفع این مشکل نیز قول های زیادی داده اند .این شهرک با
وجود یک هزار و ۲۷۲واحد صنعتی فعال به عنوان یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی
تهران و کشور مطرح است که اشتغال بیش از ۲۷هزار نفری را در خود جای داده است.
با این حال ،شهرک صنعتی عباس اباد مدت هاست با مشکالت زیر ساختی دست و پنجه
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
نرم می کند و به دلیل بحران قطع برق بارها سوژه خبری رسانه های مختلف شده است.
در شهرک صنعتی عباس اباد به اندازه ۳00مگاوات برق از سوی اداره برق واگذار شده
ولی فقط ۱00مگاوات ان تامین شده است .از این رو ،پیشنهاد ایجاد یک پست برق ۴۰۰
کیلو ولت در شهرک عباس اباد از مدت ها قبل مطرح بوده است چراکه پست فعلی ظرفیت
کافی برق رسانی به این منطقه را ندارد.
16فروردین 1397
18رجب 1439
5اوریل 2018
4
چرا مردم باید برای خرید خودرو هزینه چند برابری بپردازند؟
بازار خودرو در انتظار رای دیوان عدالت اداری
عکس :مهدی کاوه ای
یک گام تا تحقق ارزوی مالیاتی
تولیدکنندگان
3
2
خودروسازان برای بازار بیشتر به کیفیت محصوالت توجه داشته باشند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی معتقد اس��ت تنها صنعت��ی که در این
س��ال ها مورد حمایت واقعی دولت و مجلس قرار
گرفته خودروس��ازی اس��ت ب ه ط��وری که امروز
خودروه��ای داخل��ی نقش پررنگ ت��ری در بین
مصرف کنندگان سایر کاالی ایرانی دارند.
عبداهلل رضیان اظهار کرد :البته خودروس��ازان
برای استفاده بیشتر از تولیدات داخلی در کشور
بای��د حرکت های جدی تر در این راس��تا داش��ته
باشند.
وی ب��ا تاکید بر لزوم کیفی س��ازی تولیدات در
خودروس��ازی کش��ور تصریح کرد :از س��ال های
گذش��ته تاکنون موض��وع اس��تفاده از خودرو و
س��ایر تولیدات داخلی در دستور مجلس شورای
اس�لامی و دول��ت قرار داش��ته و در این راس��تا
تاکنون حمایت های جدی نیز ش��ده است .امروز
این صنایع تولیدی و خودروسازی هستند که باید
کیفیت تولیدات را ارتقا دهند و ش��رایط تولید را
اصالح کنند .او با اشاره به اینکه این جریان باید
در س��ایر کاالهای داخلی نیز دنبال شود ،تصریح
ک��رد :اگر بخواهی��م مصرف کنن��ده داخلی را به
سمت کاالهای داخلی سوق دهیم باید
فضایی فراهم شود که قیمت ها متعادل
ت ارتقا یابد.
شود و کیفی
وی ب��ا توج��ه به ام��ار زی��اد گالیه
مصرف کنن��دگان از کیفیت خودروهای
داخل��ی ،افزود :هر چند ام��ار نارضایتی
مصرف کنن��دگان از خودروهای داخلی
ک��م نبوده اما در همین مدت در راس��تای جلب
رضای��ت مصرف کنن��دگان اقدام هایی از س��وی
ش��رکت ها انجام شده که بخش��ی از ان به دلیل
قراردادهای بسته ش��ده جدید است که در اینده
بروز و ظهور خواهد کرد.
نماینده قائم ش��هر در مجلس ش��ورای اسالمی
در گفت وگ��و با خبرخودرو تاکی��د کرد :به دلیل
اش��تغالزایی ک��ه در صنعت خودرو وج��ود دارد
در این س��ال ها ن��وع حمایت ها از خودروس��ازی
خاص تر بوده در حالی که شرکت ها کمتر در این
زمینه انص��اف را در حق مصرف کنندگان رعایت
کرده اند .به گفته رضیان ،ش��رکت ها همزمان با
حمایت هایی که در صنعت خودرو وجود دارد باید
اس��تانداردها را بپذیرند و بر اساس استانداردهای
جهانی تولید کنند.
او تاکید کرد :باید خودروس��ازان در
مسیر کیفی سازی گام های محکم تری
بردارند تا ش��رایط تولی��د و بازار خرید
خودروهای داخلی رونق بیشتری یابد
و ش��عار «حمایت از کاالی ایرانی» در
صنعت خودرو محقق شود.
وی در ادام��ه ب��ر ل��زوم اصالح هزین��ه تولید
در صنع��ت خ��ودرو تاکی��د کرد و گف��ت :امروز
ش��رکت های خودروس��ازی هزینه ه��ای س��ربار
زیادی دارند که تا انها را حذف نکنند و مدیریت
هزینه ای در این ش��رکت ها اصالح نشود ،شرایط
غیررقابت��ی و نرخ ب��االی خودروه��ای داخلی را
ش��اهد خواهیم بود و ادامه ای��ن روند مانع ایجاد
فضای رقابتی در صنعت خودرو خواهد شد.
رضی��ان در پایان گفت :امروز وج��ود تعرفه ها
تا حدود زیادی س��بب حمایت از صنعت خودرو
داخ��ل ش��ده و چنانچ��ه روزی تعرف��ه ای وجود
نداشته باش��د ،بی شک خودروسازی ایران تحمل
چنین ش��رایطی را نداش��ته ،وضعیت نابسامانی
خواهد داشت.
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
16فروردین 18 1397رجب 5 1439اوریل 2018شماره 359پیاپی 2332
یادداشت
حمایت از کاالی ایرانی
بو کار
در گرو بهبود محیط کس
خبر
حمایت سازمان بنادر
از تولید داخل
معاون مهندس��ی و توس��عه امور
زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی
گفت :تا پایان نیمه نخس��ت امسال
تجهی��زات م��ورد نیاز بندر ش��هید
رجایی تحویل شده و توان تجهیزاتی
ان افزایش می یابد.
ب��ه گ��زارش س��ازمان بن��ادر و
دریان��وردی ،محمدرض��ا اللهیار درب��اره مهم ترین طرح های
عمرانی و توس��عه ای که در سال ۹۶انجام شده است ،گفت:
س��ازمان بنادر و دریانوردی در سال گذشته دو دستاورد مهم
را در حوزه مهندس��ی عمران و طرح های توس��عه ای داشت؛
یکی گش��ایش فاز یک طرح توس��عه بندر ش��هید بهش��تی
چابه��ار و دیگ��ری کلنگ زنی ف��از ۳طرح توس��عه تکمیلی
بن��در ش��هیدرجایی .همچنی��ن تمرک��ز ویژه ای به توس��عه
زیرس��اخت های ریلی و تعمیرات ریلی در بندر شهید رجایی
داشته ایم .وی درباره ایجاد خطوط ریلی در بنادر کشور اذعان
کرد :در بندر شهید رجایی حدود ۵۴کیلومتر ریل و در بندر
امام خمینی (ره) دو برابر ان خط ریلی وجود دارد .از طرفی،
در بندر امیراباد و در زمینه اسکله های ریلی در سال گذشته
تصمیم هایی گرفته ش��د که امیدواریم فعالیت های مربوط به
ان تکمیل و نهایی شود.
اللهیار ب��ا بیان اینکه تعمیرات ،نگهداری و مهم ش��مردن
ان بیش از گذشته در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی
ق��رار گرفته اس��ت ،تصریح کرد :ما حتی ب��ه نگهداری قبل
از تعمی��رات احتیاج داریم و بای��د در این بخش با یک نظام
هدفمند حرکت کرد .در حوزه مربوط به ساخت وس��ازها نیز
موج ش��کن های مردمی و کوچک چندمنظوره س��اخته شد
که به طور تقریبی تا پایان س��ال ۹۶عمده این موج شکن ها
تحویل داده شد و به بهره برداری رسید.
معاون مهندس��ی و توس��عه امور زیربنایی سازمان بنادر و
دریان��وردی گفت :یک��ی از بزرگترین پروژه ه��ای تجهیزاتی
کش��ور در س��ال ۹۶ورود ۱۲جرثقی��ل دروازه ای ی��ا
«گنتری کری��ن» بود که با توجه ب��ه فضای به وجود امده در
پسابرجام انجام و در سال گذشته با شتاب بیشتری به کشور
وارد ش��د .درحال حاضر ۴دس��تگاه از تجهیزات یادش��ده در
اس��کله بندر شهید رجایی واقع شده و مونتاژ بقیه در دستور
کار قرار گرفته است.
عضو هیات عامل سازمان بنادر ادامه داد :در راستای تامین
تجهیزات« ۱۵ ،ترانس تینر» از س��وی تولیدکنندگان داخلی
مدنظر قرار گرفته و خوش��بختانه مشکالت و موانع قراردادی
حلو فصل ش��ده اس��ت .امیدواریم تا پایان نیمه نخست
ان
امس��ال این تجهیزات تحویل بندر شهیدرجایی شود تا توان
تجهیزاتی این بندر افزایش یابد.
محمدرضا نجفی منش
درحال حاضر به دلیل
هزینه های باال تولید
غیر رقابتی
است و کاهش
۵درصدی مالیات
بر عملکرد می تواند
کمک بزرگی به
تولیدکنندگان کند
عکس :مهدی کاوه ای
ب��رای حمای��ت از تولی��د و
کاالی ایران��ی مهم ترین رکن
بو کار
بهب��ود محی��ط کس��
اس��ت .با ایجاد فضای مناسب
س��رمایه های جامعه به سمت
تولی��د حرکت خواه��د کرد.
درحال حاض��ر چندی��ن عامل
وحید شقاقی
و
در جذب س��رمایه به تولید
اقتصاددان
تشکیل کسب وکارهای کوچک
ایجاد مانع می کنند .بخش��ی
از ای��ن موانع ب��ه عملکرد نامطلوب نظ��ام بانکی برمی گردد،
نظام بانکی کش��ور برمبنای حمایت از کس��ب وکارهای خرد
و متوس��ط فعالی��ت نمی کند زیرا نگاه غالب در این ش��بکه،
بنگاهداری اس��ت .با این نگاه نیز حمایت از کس��ب وکارهای
خرد صرفه اقتصادی ندارد .مدیریت نرخ سود در اقتصاد ایران
یکی دیگر از موانع تولید در کشور است .در ساختار اقتصادی
کشور شاهد نرخ سودهایی هستیم که نظام تولید هیچ گاه در
نرخ بازگشت سرمایه نمی تواند با انها به رقابت بپردازد .کدام
بنگاه تولیدی به ویژه بنگاه های کوچک توان کس��ب سود ۲۰
درصدی را دارد؟ این در حالی است که نظام بانکی سودهای
باالی خود را بدون ریس��ک و بدون فعالیت پرداخت می کند.
سیستم نرخ سود به نحوی طراحی شده که به سرمایه اجازه
حرکت به س��مت تولید را نمی دهد .نرخ بازگش��ت س��رمایه
تولید زیر ۱۰درصد اس��ت .دولت اذع��ان می کند در تالش
برای حمایت از تولید اس��ت اما برای مهار نرخ ارز ۳۰درصد
نرخ سود بانکی را در یک شب افزایش می دهد .طبیعی است
هر کسی که در بازار سرمایه نیز سهام داشته باشد ،می فروشد
و اوراق گواهی سپرده بانکی می خرد .نبود شفافیت در قوانین
و مق��ررات ،انحصار ،فس��اد ،رانت و بروکراس��ی های پیچیده
عاملی اس��ت ک��ه در اقتصاد کالن مانعی برای تولید اس��ت.
قانون کارامد به اندازه کافی در کش��ور وجود دارد اما مشکل
اجرا نش��دن انهاس��ت .دولت اگر می خواهد از تولید حمایت
کند باید قانون بهبود محیط کس��ب وکار ،س��اماندهی نظام
س��ود ،ارتقای ش��فافیت اقتصادی و رقابت پذیری و ...را اجرا
کن��د .کمبود قانون در این زمینه وجود ندارد اگر این قوانین
به خوبی اجرا و از اتخاذ سیاست های متضاد جلوگیری شود،
می توان سرمایه ها را به جای سوق دادن به بازارهای غیرمولد
و سوداگر به سمت تولید سوق داد.
با توجه به برنامه سال ۹۷برای اصالح قوانین مالیاتی در حمایت از تولید مطرح شد
یک گام تا تحقق ارزوی مالیاتی تولیدکنندگان
سیدمحمدحسن سیدزاده
industry@sanatnewspaper.com
تولیدکنندگان نخس��تین روز کاری سال ۹۷را با
خبری خ��وش درباره اصالح قوانین مالیاتی ش��روع
کردن��د .ح��ذف پرداخت مالی��ات ارزش اف��زوده از
س��وی تولیدکنندگان و کاهش ۵درصدی مالیات بر
درام��د انها ک��ه این نرخ را به ۲0درصد می رس��اند
موضوعی اس��ت ک��ه تولیدکنندگان س��ال خود را با
ارزوی تحق��ق ان اغاز می کنند .با توجه به تاکیدات
رهبر معظم انقالب مبنی بر حمایت از کاالی ایرانی و
توجه به تولید ملی ،مجلس ش��ورای اسالمی و دولت
برنامه ه��ای مالیاتی جدی را ب��رای حمایت از تولید
پی ریزی کرده اند تا در سال جاری محقق شود.
بهار مالیاتی برای تولیدکنندگان
ریی��س کمیس��یون اقتص��ادی مجل��س ش��ورای
اسالمی ،سه شنبه از نهایی شدن الیحه اصالح قانون
مالیات ارزش افزوده تا پایان اردیبهش��ت خبر داد تا
پس از ان در نوبت مطرح شدن در صحن علنی قرار
بگی��رد .محمدرضا پورابراهیمی ب��ه فعاالن اقتصادی
قول داده تا در صورت مس��اعدت مجلس ،این الیحه
تا پایان خرداد در مجلس تصویب و نهایی ش��ود .به
گفته وی با تصویب این الیحه ۹0درصد از مشکالت
صنایع حل خواهد شد.
این الیحه از اغاز س��ال گذش��ته از س��وی دولت
به مجلس ارس��ال ش��د و در دس��تور کار کمیسیون
اقتصادی مجلس شورای اسالمی قرار گرفت .با توجه
به برنامه زمانبندی کمیسیون اقتصادی در طول یک
س��ال گذش��ته به طور کامل این الیحه مورد بررسی
و کارشناس��ی قرار گرفت و در تعطیالت نوروزی این
الیح��ه در کمیت��ه مالیاتی کمیس��یون اقتصادی به
جمع بندی نهایی رس��یده اس��ت .با توجه به گزارش
عملکرد کمیسیون اقتصادی این جلسه ها با مشارکت
بخش خصوص��ی اعم از اتاق بازرگانی ،اتاق اصناف و
اتاق تعاون برگزار ش��ده و حدود ۳0مش��کل قانونی
احص��ا و در اصالحیه لحاظ ش��ده اس��ت .در صورت
تصوی��ب این اصالحی��ه از این پ��س تولیدکنندگان
هیچ گونه مالی��ات ارزش افزوده ای پرداخت نخواهند
کرد.
دومین گام مجلس در حمایت از تولید
دومین اقدام کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای
اس�لامی در حمای��ت از کاالی ایرانی در س��ال ۹۷
کاه��ش ۵درصدی مالیات بر درامد اس��ت که پس
از اصالحی��ه قانون مالیات ارزش افزوده در نیمه دوم
سال در دستور کار این کمیسیون قرار خواهد گرفت.
درحال حاضر نرخ مالیات بر عملکرد ۲۵واحد درصد
است که بر اساس مذاکرات اولیه کمیسیون اقتصادی
با دولت پیشنهاد کاهش این نرخ به ۲۰درصد مطرح
ش��ده و دولت نیز موافقت اولیه خود را نسبت به این
موضوع اعالم کرده اس��ت .در صورت تصویب این ۲
اصالحیه ۲گام بسیار بزرگ در بخش مالیاتی تولید
در کشور برداشته شده و تولیدکنندگان از معضالتی
که سال هاس��ت با ان دس��ت به گریبان هستند ،رها
خواهن��د ش��د .محمدرضا نجفی من��ش ،نایب رییس
کمیس��یون مالی��ات ،کار و تامی��ن اجتماع��ی اتاق
بازرگان��ی ایران در گفت وگو با «گس��ترش صنعت»
درباره پیش��نهادها و رایزنی های انجام ش��ده با بخش
خصوصی درباره اصالح قوانین مالیاتی گفت :قبل از
تعطیالت نوروز جلسه ای با اعضای کمیسیون صنایع
مجلس ش��ورای اس�لامی و نمایندگان دولت برگزار
شد تا درباره الیحه اصالح قانون مالیات ارزش افزوده
که به معضلی جدی در صنعت تبدیل شده رسیدگی
شود .مالیات ارزش افزوده در تمام دنیا به دو صورت
دریافت مالیات از حلقه اخر و ابش��اری اجرا می شود
اما در ایران شیوه ابش��اری در انتهای زنجیره زمانی
که مصرف کننده می رسد متوقف می شود.
در غیر این صورت ،ش��اید برای دریافت تس��هیالت
اقدام نمی کردند.
طوالنی بودن زمان متمم مالیاتی
نجفی منش با تاکید ب��ر اینکه زمان متمم مالیاتی
۵س��ال در نظر گرفته شده اس��ت ،افزود :با توجه به
پیش��رفت فناوری و الکترونیکی ش��دن امور مالیاتی
نی��از به کاهش این زمان به ۲س��ال وج��ود دارد .از
س��وی دیگر ،ب��رای مالیات ارزش اف��زوده زمانی در
قانون پیش بینی نش��ده اس��ت و با توجه به بررس��ی
فصل به فص��ل حس��اب ها ۸دوره کفایت می کند و
۲۰دوره باعث ایجاد مشکل برای تولید کننده و اداره
مالیات است.
وی با بیان اینکه مشکالت پردخت نکردن مالیات
بای��د تنها برای اش��خاص حقوق��ی محدودیت ایجاد
کند ،افزود :متاس��فانه اکنون پرداخت نکردن مالیات
برای اشخاص حقیقی محدودیت هایی ایجاد می کند
که ممکن اس��ت به دلیل فعالیت انها در شرکت های
دیگر سایر واحد ها نیز با مشکل روبه رو شوند.
جایزه برای گرفتن مالیات بیشتر
نایب ریی��س کمیس��یون مالی��ات ،کار و تامی��ن
اجتماعی اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه قانون
مالیات ارزش اف��زوده درامد حدود ۴0هزار میلیارد
تومان��ی برای دولت دارد ،گفت :همین موضوع باعث
پیشنهادهای بخش خصوصی
ش��ده دولت در مقابل اصالح ای��ن قانون کمی دچار
نایب ریی��س کمیس��یون مالی��ات ،کار و تامی��ن
تاخیر یا س��ختگیری ش��ود .از س��وی دیگر ،بودجه
اجتماعی اتاق بازرگانی ایران یکی از معضالت مالیات
وزارت ام��ور اقتصادی و دارایی ۱۷۶0میلیارد تومان
ارزش اف��زوده را مل��زم نب��ودن اصناف ب��ه پرداخت
است .این در حالی است که ۹۱۱میلیارد تومان فقط
مالیات عنوان کرد و گفت :درحال حاضر
به جایزه برای دریافت مالیات اختصاص
به صورت توافقی مالیات گرفته می شود
یافت��ه اس��ت .طبیعی اس��ت در چنین
و ای��ن تولیدکنن��ده را دچ��ار مش��کل
ش��رایطی ممیزان مالیاتی فقط به فکر
می کن��د .از س��وی دیگر ،ان ق��در این
دریافت مالیات بیشتر هستند.
قان��ون پیچی��ده و حجیم ش��ده که در
وی افزود :پیش��نهاد بخش خصوصی
حد یک کتاب ش��ده در صورتی که در
این است که هیات های حل اختالف در
چندین برگه باید خالصه ش��ود .وی با
خ��ارج از وزارت امور اقتصادی و دارایی
سعید باستانی
اش��اره به پیش��نهادهای اتاق بازرگانی
انجام شود .نجفی منش درباره کاهش ۵
ب��رای اص�لاح قوانی��ن مالیات��ی اظهار در کلیات تولید اگر
درصدی مالیات بر درامد نیز گفت :این
ک��رد :یکی از موارد پیش��نهادی اصالح کاهش نرخ مالیات اجرا موضوع همواره مورد درخواس��ت بخش
شود ،میزان تولید
ماده ۱۸۶قانون مالیات هاس��ت .برپایه
خصوصی بوده اما این بار این موضوع از
افزایش می یابد و
این م��اده ،تولیدکنندگان برای دریافت
سوی رییس سازمان امور مالیاتی مطرح
کاهش
تسهیالت ملزم به دریافت مفاصا حساب
شده و مجلس شورای اسالمی نیز با ان
محاسباتی درامد
مالیاتی هس��تند .این در حالی است که
موافق اس��ت به همی��ن منظور احتمال
مالیاتی را پوشش
بدهی های مالیات��ی یکی از موانع تولید
تحقق ان باالست .درحال حاضر به دلیل
خواهد داد
اس��ت و بس��یاری از واحد ه��ا قب��ل از
هزینه های باال تولید غیر رقابتی است و
دریافت تسهیالت توان پرداخت ندارند
کاه��ش ۵درصدی مالی��ات بر عملکرد
می تواند کمک بزرگی به تولیدکنندگان کند.
کاهش نرخ مالیات مانع قانونی ندارد
در ص��ورت تصویب کاهش ۵درص��دی مالیات بر
درام��د این موضوع بر درامد مالیاتی تولید تاثیر گذار
خواهد بود و ممکن است منابع تعریف شده در بودجه
را تحت تاثیر قرار دهد .س��عید باس��تانی ،سخنگوی
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
نیز درباره احتمال کسری بودجه دولت به «گسترش
صنعت» گف��ت :در کلی��ات تولید اگ��ر کاهش نرخ
مالی��ات اجرا ش��ود ،میزان تولید افزای��ش می یابد و
کاهش محاس��باتی درامد مالیاتی را پوشش خواهد
داد و مان��ع قانونی ندارد .با وج��ود این ،اگر با قانون
برنامه شش��م توس��عه یا بودجه مغایرت داشته باشد
طبیعی است که دوسوم رای مجلس را کسب نخواهد
کرد .وی با تاکید بر اینکه برای حمایت از صنایع باید
مالیات بر عملکرد کاهش پیدا کند ،افزود :پیش��نهاد
کاه��ش ۵درص��دی مالیات ب��ر عملکرد از س��وی
کمیسیون اقتصادی مطرح شده و هنوز قطعی نشده
اما می تواند کمک بزرگی به تولید کند.
سیاست گذاری در حوزه مصرف
س��خنگوی کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
ش��ورای اس�لامی با اش��اره به روند بررس��ی اصالح
قان��ون مالیات ارزش افزوده گفت :کمیس��یون اصلی
بررس��ی اصالح قوانین مالیاتی کمیس��یون اقتصادی
اس��ت و کمیس��یون صنایع و معادن به عنوان یکی
از کمیسیون های پیشنهاددهنده در جریان این روند
قرار دارد .بر همین اس��اس ،پیشنهادها به کمیسیون
اقتصادی ارس��ال شده و پس از بررس��ی نهایی وارد
صحن علنی برای تصویب خواهد شد .باستانی با بیان
اینکه مالیات ارزش افزوده یک نوع سیاس��ت گذاری
در حوزه مصرف اس��ت ،گفت :یک سری معافیت های
مالیات��ی وج��ود دارد ک��ه در ای��ن زمین��ه نی��از به
بازنگری هست تا با ش��فافیت بیشتر این قانون اجرا
شود.
بن��ا ب��ر ای��ن گ��زارش ،س��ال گذش��ته دول��ت
برنامه ریزی ه��ای خود را مبتنی بر «اقتصاد مقاومتی؛
تولید ،اش��تغال» تهیه و تنظیم کرد و اکنون در سال
«حمایت از کاالی ایرانی» ای��ن برنامه ها در حال به
ثمر نشس��تن هس��تند؛ البته هنوز ای��ن تالش ها به
طور قطعی به نتیجه نرس��یده و باید منتظر تصمیم
نماین��دگان ماند اما ب��ا وجود ای��ن ،تولیدکنندگان
امیدوارند امسال بر خالف های سال گذشته از بهاری
که با ش��عار تولید اغاز ش��ده س��الی نکو را به پایان
برسانند.
6۵درصد صنایع کوچک فعال است
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت و مدیرعامل
سازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
با بیان اینکه حدود ۸۰هزار واحد صنعتی در کش��ور
داریم ،گفت ۹۰ :درصد این واحدها را صنایع کوچک
تشکیل می دهند و از این میزان فقط حدود ۶۵درصد
فعال هس��تند .به گزارش «گسترش صنعت» صادق
نجفی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری با بیان اینکه
شعار امس��ال باید در اولویت کاری قرار گیرد ،افزود:
به علت اینکه بخش بزرگی از صنایع ما کوچک است
باید نوسازی ،بازسازی ،استارت اپ ها و صنایع کوچک
روستایی و ش��هرک های صنعتی و ایجاد مشوق هایی
در ح��وزه صادرات صنایع کوچ��ک را در برنامه کاری
خ��ود قرار دهیم .نجفی با تاکی��د بر اینکه باید تالش
کنیم مش��کل معیشت و اش��تغال مردم را
حل کنیم ،ادامه داد :مسئوالن ،کارافرینان
و بقیه دس��ت اندرکاران اقتصادی و تولیدی
نبای��د در مقابل هم ق��رار بگیریم بلکه باید
هم افزایی کرده ،از توان هم استفاده کنیم.
وی ب��ا بیان اینک��ه اگر فن��اوری ،بازار و
بانک های کش��ورمان درست بود شرایط ما
این گونه نمی ش��د ،گفت :کلینیک هایی در راس��تای
حل این مشکل ایجاد ش��ده که از ماه اینده در همه
استان های ما مستقر می ش��وند و مانند طبیب عمل
خواهند ک��رد .مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی کش��ور اضافه کرد :اگر بتوانیم
زنجیره ه��ای تولید و تامین را حل کنیم بس��یاری از
مش��کالت ما در حوزه صادرات حل خواهد
ش��د .نجفی با بیان اینکه اقدام هایی را برای
نوس��ازی فناوری اغاز کردیم ،گفت :برنامه
منس��جمی را ب��ا معاونت علم��ی و فناوری
ریاس��ت جمهوری اغاز کردی��م تا بتوانیم از
تس��هیالت صن��دوق ش��کوفایی و امکانات
صنایع کوچک استفاده کنیم.
وی افزود :هر کس��ی در اجرای طرح های فناورانه و
اس��تارت اپ ها در شهرک های صنعتی ،زمین بخواهد
در اقساط ۴۸ماهه و بیشتر ،این کار را انجام خواهیم
داد و ۳۰درص��د مش��وق می دهیم نه تنه��ا در حوزه
تولید بلکه در حوزه خدمات و الکترونیک.
نجفی اضافه کرد :این طرح ها را از اغاز اردیبهش��ت
اجرایی خواهیم کرد.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت با اش��اره به
اینکه مهارت و کاراموزی ،یکی از حلقه های گمش��ده
ماس��ت ،گفت :پول ،مش��کل اصلی و نخست صنایع
ما نیس��ت بلکه موضوع اصلی ما مدیریت ،بهره وری،
استراتژی و بازار است.
وی با بیان اینکه صنایع بسیار کمی دارای فناوری
مناس��ب هس��تند ،افزود :باید فناوری های مورد نیاز
صنایع ،شناسایی و تامین شود.
نجفی با اشاره به اینکه ۷درصد از معوقه های بانکی
به صنایع کوچک متعلق اس��ت ،گفت :باید شرایط را
اماده کنیم که تولید ما بتواند رقابتی و در شان مردم
و کشورمان باشد.
پنجشنبه
صنعت خودرو
16فروردین 18 1397رجب 5 1439اوریل 2018شماره 359پیاپی 2332
یادداشت
نقش نانو کامپوزیت ها
در پیشرفت صنعت خودرو
سعید موتمنی
عکس :مهدی کاوه ای
اگر تعرفه ها به روال
گذشته برنگردد این
اشفتگی در بازار خودرو
ادامه خواهد داشت زیرا
هر خودرو نرخ جهانی دارد
و مردم خرید نمی کنند
به این دلیل که حاضر
نیستند برای یک خودرو
هزینه هایی ۴تا ۵برابری
بپردازند
چرا مردم باید برای خرید خودرو هزینه چند برابری بپردازند؟
بازار خودرو در انتظار رای دیوان عدالت اداری
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
نیمه دوم س��ال ۹۶بازار خودرو دچار التهاب شد و
نرخ خودروهای وارداتی ب ه شکل سرسام اوری افزایش
یافت .این نش��ان می ده��د که بازار داخ��ل در بخش
خودرو تا چه حد اسیب پذیر بوده و اگر قرار باشد برای
رونق محصوالت داخل به این گونه راهکارها متوس��ل
شد نه تنها به نتیجه مورد انتظار دست نخواهیم یافت
بلکه بازار را بیشتر متشنج کرده و در کوتاه مدت مردم
را ناگزی��ر به خرید کاالی تولی��د داخل می کنیم .این
در حالی اس��ت که کیفیت و نرخ مناس��ب خود باعث
بازارسازی می شود.
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو
تهران درب��اره وضعیت بازار روزهای پایانی س��ال ۹۶
و روزهای نخس��ت س��ال ۹۷به «گس��ترش صنعت»
گفت :بازار تقاضا و نرخ خودروها کاهش داشته و مردم
با اگاهی ب��رای خرید محصول مورد نی��از خود اقدام
می کنند.
کاهش قیمت های داخلی و وارداتی
س��عید موتمنی ،ریی��س اتحادیه نمایش��گاه داران و
فروش��ندگان خودرو تهران ادام��ه داد :درباره وضعیت
بازار در سال جدید نمی توان نظری اعالم کرد زیرا اغاز
س��ال اس��ت و باید دید وضعیت مصوبه ها و قوانین به
چه ش��کل خواهد بود .اما به لحاظ قیمتی خودروهای
داخلی نس��بت به ۲۰اس��فند ۹۶کاهش محسوس��ی
داش��ته؛ امری که برای خودروهای وارداتی نیز صادق
است.
وی درباره وضعیت ن��رخ خودروهای وارداتی افزود:
امروز برخ��ی خودروها مانند س��انتافه بین ۵۵تا ۶۰
میلی��ون تومان زیر ن��رخ ش��رکت ها و نمایندگی های
انها در بازار به فروش می رس��ند و این مسئله از دیگر
موضوع های مطرح در بازار خودرو است.
او درباره تاثیر ممنوعیت ثبت س��فارش خودروهای
وارداتی و فروش خودروهای داخلی نیز گفت :با مطرح
ش��دن این مس��ئله که افراد متفرقه نباید خودرو وارد
کنن��د ،واردات کاهش یافت و این امر بی تاثیر در بازار
خودروهای داخلی نبود.
تولید این نوع خودروها بروند و به راحتی این خال را در
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو
داخل پوشش دهند.
تهران ادامه داد :درحال حاضر مردم منتظر رای دیوان
او تصری��ح کرد :ب��رای خریداران تف��اوت نمی کند؛
عدالت اداری کش��ور درب��اره وضعیت تعرف��ه واردات
فقط محصولی باکیفیت با اپش��ن های مورد نظر خود
خودرو هس��تند .از این رو ،نوع��ی بالتکلیفی در بازار
می خواهن��د ک��ه نیازش��ان را رفع کن��د و دارای نرخ
خودرو کشور حاکم است.
خریداری وجود ندارد
مناسبی باشد .از این رو ،به دنبال برند خاصی نیستند.
موتمنی در پاس��خ به این پرس��ش که چقدر ممکن
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو
اس��ت تعرفه ه��ا به نرخ س��ابق برگردد ،گف��ت :دیوان
ته��ران ضمن اش��اره ب��ه افت ب��ازار تقاض��ا و کاهش
عدالت اداری و نیز خواسته نمایندگان مجلس شورای
قیمت ه��ا اف��زود :در بخش خودروه��ای وارداتی بازار
اس�لامی این است که تعرفه ها باال است و باید کاهش
عرضه نیز کاهش داش��ت و با وجود باز ش��دن سایت
یابد.
ثبت��ارش در ۱۰دی گذش��ته ۱۵تا ۱۶ش��رکتی که
وی اظهار کرد :اگر تعرفه ها به روال گذشته برنگردد
به عنوان نمایندگی رس��می از س��وی وزارت صنعت،
این اش��فتگی در بازار خودرو ادامه خواهد داشت زیرا
معدن و تجارت مج��وز گرفتند خودرویی وارد نکردند
ه��ر خودرو نرخ جهانی دارد و م��ردم خرید نمی کنند
بلکه خودروهایی که از این تاریخ به بازار عرضه ش��ده
ب��ه این دلی��ل که حاضر نیس��تند برای ی��ک خودرو
خودروهایی بوده که پیش تر انبار ش��ده است .اگر این
هزینه های��ی ۴ت��ا ۵برابری بپردازند .ب��ه طور نمونه،
شرکت ها خودروهای بیشتری به بازار عرضه می کردند
قیمت س��انتافه در جهان ۲۶هزار دالر اس��ت و تهیه
کاهش قیمت ها بیش از این بود.
ای��ن خودرو باالتر از این ن��رخ ارزش ندارد .همان طور
وی ادام��ه داد :اگر بازار ۴ماه اخیر را مورد بررس��ی
ک��ه مردم حاضر نیس��تند ب��رای خ��ودرو ۲۰میلیون
قرار دهیم متوجه می ش��ویم که هیچ خودرو جدیدی
تومانی که در داخل تولید می شود ۱۰۰میلیون تومان
به بازار عرضه نشده ،فقط فروش اتفاق افتاده که البته
بپردازند.
در ماه های اینده تحویل داده می شود .ضمن اینکه به
ای��ن فعال بازار خودرو ادامه داد :مردم امروز اگاهانه
طور نمونه ،نمایندگی ،سراتو را حدود ۱۹۰فروخته در
برای خرید اقدام می کنند و با بررس��ی هایی که دارند
حالی که در بازار ۱۰میلیون تومان زیرقیمت فروخته
اگر نرخ باال باشد ،خرید نمی کنند .برای نمونه ،خودرو
می ش��ود یا النترا ۱۹۸میلیون تومان فروخته شده اما
هیبریدی که ۲۹۰هزار تومان معامله می شد (که البته
در ب��ازار ۱۸۵میلی��ون تومان معامله می ش��ود .امروز
در زم��ان خود نیز مبلغ زیادی بود) با افزایش ناگهانی
خودروه��ای وارداتی در بازار بی��ن ۱۰تا ۱۵میلیون
ان و رسیدن به ۵۰۰میلیون تومان ،بازار
تومان زی��ر قیمت نمایندگی ه��ا معامله
خود را از دس��ت داده است .بنابراین اگر
می ش��ود .از این رو ،بسیاری از خریداران
نرخ خودروها کاهش پی��دا کرده به این
از پیش خرید خود انصراف داده اند.
دلیل است که خریداری ندارد.
وی گف��ت :البت��ه برخی از ای��ن افراد
با باز شدن ثبتارش ،انبار شده ها
کس��انی هس��تند که خرید خودرو را نه
وارد بازار شدند
بر اساس نیاز ش��خصی بلکه برای فروش
موتمن��ی به بس��تر فراهم ش��ده برای
دوب��اره در بازار خری��داری کرده بودند و
کاظم محمدی نیکخواه
ارتق��ای کیفی محصوالت داخلی اش��اره
می کنند.
تنها
کرد و گفت :در فرصت فراهم شده با توجه بازار پایان سال ۹۶
موتمنی در پایان س��خنان خود اظهار
بازاری بود که مردم
به قدرت خریدی که هر قش��ر از جامعه
ک��رد :از ۲۵اس��فند گذش��ته ت��ا امروز
نسبت به خودروهای
در اختیار داش��ته و مبلغی را برای خرید
نمایندگی ه��ا نمی توانس��تند ف��روش
چینی اقبال کمتری
ی��ک خ��ودرو وارداتی کن��ار می گذارند،
خودروه��ا را کارتکس (حوال��ه ای و بدون
نشان دادند
خودروس��ازان داخلی می توانند به سوی
پ�لاک) فاکتور کنند بیش��تر ب��ه دلیل
این بود که افت نرخ داش��تند بنابرای��ن درحال حاضر
خودروهای شماره ش��ده در بازار به فروش می رس��د و
طبیعی است چون سند به ان تعلق می گیرد نسبت به
کارتکس ها قیمت شان باالتر است.
اقبال کمتر مردم نسبت به چینی ها
همچنین درب��اره وضعیت بازار خودروهای داخلی و
وارداتی ها کاظم محمدی نیکخواه از دیگر فعاالن بازار
خودرو کش��ور گفت :اغاز سال است و هنوز بازار خود
را نش��ان نداده و معامله چندانی اتفاق نیفتاده اس��ت.
ضمن انکه کارخانجات خودروس��ازی داخلی به دلیل
نوروز تعطیل بوده اند و در بازار تقاضا نیز تحرکی وجود
ندارد .وی درباره شرایط فروش خودروهای وارداتی ها
نیز اظهار کرد :پیش از س��ال ۹۷معامالتی کم و بیش
انجام شد؛ البته نه به نسبت سال های گذشته که بازار
رونق خوبی داشت.
او در پاس��خ ب��ه این پرس��ش که بازار پایان س��ال
در اختیار خودروه��ای داخلی بود ی��ا وارداتی ،عنوان
ک��رد :با توجه به قدرت خری��د مردم ،بازار خودروهای
داخلی رونق بیش��تری داش��ت و در خرید ۲ماه پایان
س��ال خودروهای��ی در ردیف قیمتی زی��ر ۱۰۰هزار
تومان مشتری بیشتری داشتند .البته الزم به یاداوری
اس��ت بازار پایان س��ال ۹۶تنها ب��ازاری بود که مردم
نسبت به خودروهای چینی اقبال کمتری نشان دادند.
محمدی نیکخواه برای ۳ماه نخس��ت سال به خواب
بازار اش��اره کرد و گفت :طبیعی اس��ت بازار تقاضا در
اغاز س��ال افت داشته باش��د و فعالیت های خاصی در
این زمینه انجام نش��ود اما اگر انگی��زه ای در مردم به
وجود اید ،می توان امیدوار بود از اواسط خرداد تحولی
در بازار خودرو رخ دهد و خرید اتفاق بیفتد.
سخن اخر
ه��ر امری به راهکارهای خاص خود نیاز دارد و بازار
ه��ر محصولی نیز ش��یوه های ویژه خ��ود را می طلبد.
ساماندهی بازار خودرو با راهکارهای کوتاه مدت و انی
ممکن نیس��ت و تغییرات مدیریتی و اعمال سلیقه در
این زمینه چالش های صنعت را بیش��تر کرده اس��ت.
با ای��ن وضعیت همه امور به مدیری��ت برمی گردد که
باید دید مدیران دولت��ی این حوزه چه برنامه ای برای
س��ال ۹۷در بخش خرید و فروش خودروهای داخلی
و وارداتی دارند.
قیمت انواع خودرو های داخلی و وارداتی
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
سمند سورن ای ال ایکس توربو .کد58202
39/437/000
44/000/000
هیوندای اکسنت 2017کاملBlue-
وارداتی
123/000/000
پژو 405اس ال ایکس
32/542/000
33/900/000
هیوندای سوناتا 2018هیبرید +جی ال اس
269/900/000
54/900/000
هیوندای سانتافه .کامل.اتوپارک2017
287/292/000
330/000/000
109/850/000
138/000/000
289/000/000
دنا پالس توربو
52/834/000
پژو پارس اتوماتیک.تی یو۵
49/834/000
پژو 206صندوقدار وی8
39/792/000
پژو 207اتوماتیک
49/434/000
62/500/000
51/300/000
41/100/000
هیوندای النترا 2.0کامل2017
هیوندای توسان - 2017کامل +اتوپارک
کیا پیکانتو 2017
147/226/000
239/561/000
99/105/000
189/000/000
257/000/000
266/000/000
102/000/000
رنو کپچر + 2017گرمکن صندلی
132/000/000
145/000/000
کیا ریو صندوقدار 2017
هایما اس 7توربو کامل اتوماتیک
95/008/600
114/500/000
کیا اسپرتیج کامل 2017نیوفیس کیو ال
279/899/000
تیبا-2رینگ الومینیومی (تنوع رنگ)
28/876/000
29/000/000
کیا سورنتو 2.4کامل جی تی
303/572/000
380/000/000
352/000/000
343/000/000
سوزوکی ویتارا اتومات کالس۱۰
سایپا 151اس ای
147/008/600
21/385/000
چانگان سی اس( 35مونتای)-اتوماتیک
69/057/000
برلیانس اچ- 330اتوماتیک/موتور جدید+مولتی مدیا
60/700/000
کیا سراتو -2000اتوماتیک (اپشنال)
رنو ساندرو استپ وی-اتوماتیک
164/000/000
21/400/000
72/000/000
کیا ریو هاچ بک -کامل 2017
کیا اپتیما جی اف کامل جی تی+رادار
تویوتا پریوس 2017تیپ۳
104/158/000
106/500/000
تویوتا راو 4مدل ۲۰۱۸تیپ۳
55/700/000
64/500/000
لکسوس اچ 300ان ایکس هفت کلید 2017
62/300/000
لکسوس تی 200ان ایکس هفت کلید-اف اسپرت
109/850/000
وارداتی
208/000/000
توقف فروش
توقف فروش
138/000/000
264/000/000
194/000/000
515/000/000
510/000/000
م��واد کامپوزیتی ک��ه برای
بدنه خودرو طراحی و استفاده
می ش��ود ان را در مقابل ضربه
و شکس��ته ش��دن ۵براب��ر از
فل��ز مقاوم تر می کن��د و باعث
س��بک تر ش��دن خودروه��ا
می ش��ود .مقاوم��ت انه��ا ب��ه
احمدرضا رعنایی /عضو
حدی اس��ت که اگر با ضربه ای
هیات مدیره انجمن
فل��ز ناف��رم می ش��ود هم��ان
تخصصی صنایع همگن
ضربه اس��یبی ب��ه محصوالت
نیرومحرکه و قطعه سازی
کامپوزیتی نمی رساند.
در جه��ان خودروس��ازان
ارام ارام به این س��مت رفته اند؛ اروپایی ه��ا و امریکایی ها و نیز
کش��ورهایی که در این صنعت جزو برترین های دنیا هس��تند
پیش از ه��ر کاری ازمایش های الزم برای ایمنی محصوالت را
انجام می دهند و س��پس ان را ب��ه صورت انبوه تولید می کنند
زیرا س�لامت مردم در درجه نخس��ت اهمیت برای انهاست و
برای اینکه تولیدات ش��ان س�لامت الزم را داشته باشند پس از
گذراندن ازمون های بسیار سرمایه گذاری می کنند.
نانوکامپوزیت ه��ا جایگزین مواد فلزی می ش��وند تا در مقابل
اس��یب و ضربه ،در تصادف ه��ا و واژگونی به هر دلیلی ،خودرو
ایمنی بیشتری داشته باشد.
امروز برخی صنعتگران داخلی به شکل محدود به این سمت
رفته ان��د و از این فناوری اس��تفاده می کنن��د اما هنوز عمومی
نشده است.
برای نمونه ،مخازن گاز CNGکه در ابتدا با فلز س��اخته و
وارد بازار می شد امروز در کارخانه ای در استان سمنان در حال
ساخت با فناوری نانوکامپوزیت است.
الزم به یاداوری است ،فشاری باالتر از فشار گاز وجود ندارد و
فناوری کامپوزیت در این زمینه نتیجه داشته و هیچ حادثه ای
نیز در برنداش��ته است .در نتیجه ،این قطعه (مخزن )CNGبا
این مواد ،مقاوم تر شده و صنایع مختلف جهان در حال استفاده
از ان هس��تند .همچنی��ن خودروس��ازان داخلی ت��ا حدودی
اس��تفاده از این فناوری را اغاز کرده اند و در حال همگن کردن
خود با فناوری های روز دنیا هستند.
عمومی ش��دن این ام��ر در صنعت خ��ودرو و تولید قطعات
با فناوری روز دنیا پیش��رفت بزرگی برای کش��ور خواهد بود و
امیدواریم هرچه زودتر این امر محقق شود.
خبر
افزایش بهره وری ،مهم ترین
هدف سال ۹۷
مدیرعام��ل گ��روه خودروس��ازی
س��ایپا گفت :باید با اس��تفاده درست
از امکانات و س��رمایه های موجود ،به
سمت تولید بهره ور حرکت کرده و در
مسیر سوداوری قرار گیریم.
محسن جهرودی در نشست مدیران
ارش��د گروه خودروسازی سایپا گفت:
اولویت ه��ای اصلی ،تنوع س��بد محص��ول ،فعالی��ت در زمینه
تولید خودروهای جدی��د در ۲حوزه اقتصادی و لوکس ،جذب
سرمایه های جدید از طریق تولید و رشد فروش خودرو در بازار
و هدایت س��رمایه های سازمان در مس��یر ارتقای جایگاه تولید
خودرو در این گروه اس��ت .مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا
در این راس��تا ادامه داد :باید در حوزه تغییر سهامداری ،اصالح
سیاس��ت های اقتصادی نادرست و استقرار خرد مالی ،اقدام های
جدی تری انجام ش��ود .وی ش��فافیت را الزمه توسعه در سایپا
دانس��ت و خواستار استفاده درست از سرمایه های مالی سازمان
و هدایت جریان نقدینگی در مس��یر درس��ت ان یعنی خطوط
تولید شد .به گزارش سایپا نیوز ،جهرودی همچنین توصیه کرد
مدیران ارش��د گروه خودروسازی سایپا ب ه دنبال رشد بهره وری
در شرکت های این گروه و سوداوری و جلب رضایت سهامداران
باش��ند و ارتق��ای جایگاه تولی��د ،تامین قطعات و شناس��ایی
بازاره��ای جدید را در مرکز توجه خود ق��رار دهند .مدیرعامل
گروه س��ایپا خواستار توجه جدی و رس��یدگی به سرمایه های
گروه سایپا شد و مدیران این گروه را به تعیین تکلیف مطالبات
و مش��کالت اقتصادی برجای مانده از گذشته و پرهیز از انجام
پروژه ه��ای مالی غیرضروری فراخواند .وی با بیان اینکه س��ایپا
قص��د دارد از طریق صادرات خودرو به بازارهای خارجی بخش
زی��ادی از نقدینگی ارزی مورد نی��از خود را تامین کند ،افزود:
باید مس��یر ارزاوری و کس��ب درامد از طریق این بخش را طی
کنیم .وی توسعه س��بد محصول ،افزایش تولید خودرو ،اصالح
مش��کالت و امادگی ب��رای رویارویی با تهدیده��ای اقتصادی
بین المللی و سیاس��ی را از جمله مهم ترین اولویت های س��ایپا
در س��ال جدید عن��وان کرد و با بیان اینکه بزرگترین س��رمایه
این گروه نیروی انسانی توانمند و باتجربه است ،از برنامه ریزی
برای ارتقای جایگاه این گروه در صنعت و اقتصاد ایران خبر داد.
جه��رودی در بخ��ش دیگری از اظه��ارات خود با اش��اره به
نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقالب به عنوان «حمایت
از کاالی ایرانی» ،مس��ئولیت این گروه در زمینه ارتقای سطح
کیفی تولیدات و تالش برای ترغیب مش��تریان به اس��تفاده از
محص��والت داخلی را دوچندان عنوان ک��رد و گفت :باتوجه به
وجود مش��کالت فراوان در کشور در زمینه اشتغال ،اگر صنایع
داخلی به ویژه خودروسازی با حمایت مصرف کنندگان داخلی به
فعالیت خود ادامه دهند ،می توانند در زمینه از میان برداش��تن
بخشی از بیکاری جوانان گام های مهمی بردارند.
دریچه
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 359پیاپی 2332
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
16فروردین 1397
18رجب 1439
5اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف مطرح کرد
راهکارهای بهبود فضای کسب و کار
استادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف
با بیان اینکه بهبود فضای کس��ب و کار به
تولید داخلی کمک می کند ،گفت :توسعه
رقابت ،مقررات زدایی و نبود رانت و تسهیل
تجارت ،تولید در مقیاس مناسب و توسعه
صادرات از جمله راهکارهای بهبود فضای
بو کار است و باید بتوانیم به بازارهای
کس
بین المللی دست یابیم .به گزارش «گسترش صنعت» سید فرشاد
فاطمی در برنامه گفت وگوی ویژه خبری ادامه داد :باید دیپلماسی
اقتص��ادی به کمک ما بیای��د و بازارهای بین المللی را برای ما باز
کند.
اس��تادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت :ارتقای فناوری
به سرمایه گذاری نیاز دارد اما باید مراقب بود رانت خواری نباشد
و بنگاه ها فقط در پی دریافت تسهیالت ارزان نرخ نباشند و سعی
کنند از تس��هیالت به درستی اس��تفاده کنند و بهره وری را ارتقا
دهند.
فاطمی افزود :باید نرخ ارز به گونه ای باشد که فضای اقتصادی
کشور را مرتب دچار شوک نکند.
اس��تادیار اقتصاد دانشگاه صنعتی ش��ریف در بخش دیگری از
س��خنان خود گفت :باید به فارغ التحصیالن دانش��گاهی اعتماد
کنیم و به انها فرصت دهیم تا توانمندی های خود را نشان دهند.
طرح :حسین علیزاده
در حاشیه نگرانی کاربران از سرنوشت مبهم تلگرام
بررسی «گسترش صنعت» از تامین زیرساخت های اولیه در شهرک های صنعتی شرق تهران نشان داد
خبر
جبران کسری برق عباس اباد در انتظار مصوبه دولت
تشکیل کمیته ویژه حمایت از کاالی
ایرانی در فارس
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان ف��ارس از تش��کیل کمیت��ه ویژه
حمایت از کاالی ایرانی با رویکرد حمایت
از واحد های تولیدی و صنعتی مستقر در
ش��هرک های صنعتی برای ارتقای کمی و
کیفی محصوالت تولیدی خبر داد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل
از روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان فارس ،احد
فتوحی با اش��اره به نام گذاری امس��ال از سوی رهبر معظم انقالب
ب��ا عنوان «حمایت از کاالی ایران��ی» اظهار کرد :با توجه به اینکه
بخش عمده ای از کاال و محصوالت در ش��هرک های صنعتی تولید
می ش��ود و شهرک های صنعتی مهم ترین بستر و زیرساخت تولید
کاالی ایران��ی به ش��مار می روند ،فعالیت این کمیته در راس��تای
تقویت و حمایت از واحدهای صنعتی است تا با تعامل و همکاری
بی��ن بخش دولتی و خصوصی ،منویات رهبر معظم انقالب محقق
شود.وی تصریح کرد :از مهم ترین الزامات حمایت از کاالی ایرانی،
فراهم شدن زیرساخت های الزم برای استقرار و فعالیت واحدهای
تولیدی و صنعتی اس��ت که این مهم با ایجاد شهرک های صنعتی
محقق شده و بستر الزم برای ارتقای تولید و افزایش اشتغال پایدار
در قالب ش��هرک های صنعتی فارس فراهم شده است .مدیرعامل
شرکت شهرک های صنعتی استان فارس با بیان اینکه ساماندهی
اس��تقرار واحدهای صنعتی ،تولی��دی و صنفی ،ایجاد ارزش افزوده
محصوالت تولیدی و جلوگیری از تمرکز ناموزون صنایع به همراه
ایج��اد تنوع در صنایع و تکمیل زنجیره ه��ای ارزش و تولید و نیز
اشتغالزایی با حداقل هزینه و سرمایه ،از رویکردهای اصلی حمایت
از تولی��د کاالی ایرانی اس��ت که در ش��هرک های صنعتی محقق
می شود ،گفت :در استان فارس با ایجاد ۶۱شهرک صنعتی فعال،
ظرفیت مناس��بی برای جذب سرمایه گذاری ،اس��تقرار واحدهای
تولی��دی و صنعتی و در نتیج��ه تولید کاالها و محصوالت داخلی،
فراهم ش��ده اس��ت .فتوحی تصری��ح کرد :درحال حاض��ر در همه
شهرستان های فارس حداقل یک شهرک صنعتی فعال وجود دارد
و زیرس��اخت های الزم برای جذب س��رمایه گذار و توسعه صنعتی
در تمام مناطق این اس��تان فراهم اس��ت .همچنین استان فارس
در زمین��ه تعداد ش��هرک های صنعت��ی اماده واگ��ذاری زمین به
متقاضیان ،عنوان دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کارتون روز
محسن غالمی :اجرای پست برق ۴00کیلو ولت در
شهرک صنعتی عباس اباد حدود ۲سال زمان می برد
زینب عبدی
industry@sanatnewspaper.com
گالی��ه صنعتگران از کس��ری ۲۰۰مگاواتی برق
در ش��هرک صنعتی عباس اباد مدت هاست مطرح
شده و مسئوالن برای رفع این مشکل نیز قول های
زیادی داده اند .این ش��هرک با وج��ود یک هزار و
۲۷۲واحد صنعتی فعال به عنوان یکی از بزرگترین
شهرک های صنعتی تهران و کشور مطرح است که
اش��تغال بیش از ۲۷هزار نف��ری را در خود جای
داده اس��ت .با این حال ،شهرک صنعتی عباس اباد
مدت هاس��ت با مشکالت زیر س��اختی دست و پنجه
نرم می کند و به دلیل بحران قطع برق بارها سوژه
خبری رسانه های مختلف شده است.
در ش��هرک صنعت��ی عباس اباد به ان��دازه ۳00
مگاوات برق از س��وی اداره برق واگذار ش��ده ولی
فق��ط ۱00مگاوات ان تامین ش��ده اس��ت .از این
رو ،پیشنهاد ایجاد یک پست برق ۴۰۰کیلو ولت در
شهرک عباس اباد از مدت ها قبل مطرح بوده است
چراکه پست فعلی ظرفیت کافی برق رسانی به این
منطقه را ندارد.
درمان موقت در سال ۹۷
محس��ن غالمی ،مدیر شهرک صنعتی عباس اباد
در این باره به «گس��ترش صنع��ت» گفت :جبران
کسری برق در شهرک صنعتی عباس اباد با اجرای
پست برق ۴00کیلو ولت حدود ۲سال زمان می برد
و این م��دت در ادامه فعالیت صنعتگران مش��کل
ایجاد می کند.
غالم��ی با اش��اره به تامین بخش��ی از برق مورد
نیاز (در قالب برنامه کوتاه مدت) با انتقال پست برق
س��یار ۴0مگاواتی به این ش��هرک در سال جاری،
ادام��ه داد :برای ای��ن منظور ۵میلی��ارد تومان از
طرف ش��رکت ش��هرک های صنعتی تهران هزینه
اینفوگرافی
سجاد هاشمی :حل مشکالت برق شهرک صنعتی
عباس اباد به مصوبه و کمک هیات دولت نیاز دارد
ذی ربط و اس��تانداری میزان اعتب��ار ۱۵۰میلیارد
تومان برای ایجاد این پست فراهم شود.
صادقی ،فرماندار پاکدشت و سایر مدیران استانی
نیز در این جلسه با ارائه گزارش ها و بررسی شرایط
شرکت برق منطقه ای و برق شهرستان های استان
ته��ران بر پیگی��ری و اجرای این طرح با س��رعت
بیشتر تاکید کردند.
ش��ده و ۱/۵هکت��ار زمی��ن محص��ور ب��ه صورت
رایگان در اختیار ب��رق منطقه ای تهران قرار گرفته
است.
مدیر ش��هرک صنعتی عباس اباد ادامه داد :قرار
بود این طرح تا قبل از پایان سال ۹۶به بهره برداری
برس��د اما شرکت توزیع برق برای اتصال پست ۴0
مگاواتی به شبکه توزیع با دالیل مختلفی از جمله
برق نیست
انتخ��اب پیمانکار و اجرای طرح ب��ه تعهدات خود
با این حال ،همچنان مش��کالت کس��ری برق در
بر اساس برنامه زمانبندی عمل نکرده است.
ش��هرک صنعتی عباس اباد همچنان پابرجاس��ت.
غالمی با اش��اره به اینکه مسئوالن اجرای پروژه
همان طور که سجاد هاش��می ،رییس هیات مدیره
س��اخت پست ۴۰۰کیلوولت ش��هرک را به جهت
ش��رکت خدمات��ی ش��هرک صنعت��ی عباس اب��اد
تخصی��ص اعتبار م��ورد نیاز منوط ب��ه تصویب در
در گفت وگ��و با «گس��ترش صنع��ت» اظهار کرد،
س��فر اس��تانی رییس جمهوری می دانن��د ،تصریح
حل مش��کالت برق ش��هرک صنعتی
کرد :بهتر اس��ت این ط��رح در هیات
عباس اب��اد با توجه ب��ه اینکه نیازمند
دولت تصویب و تامین برق فعال ترین
کسری ۲۰۰مگاواتی
منابع زیادی اس��ت به مصوبه و کمک
شهرک صنعتی دولتی کشور در سال
برق در شهرک صنعتی هیات دول��ت نیاز دارد و درحال حاضر
حمایت از تولید اغاز شود.
عباس اباد فقط یکی از
مشکالت زیرساختی این هم همه مسئوالن عالی رتبه صنعتی از
اعتبار ۱۵0میلیارد تومانی
جمله وزیر صنعت ،معدن و تجارت در
اخری��ن جلس��ه بررس��ی وضعیت
شهرک است
تامین پس��ت ب��رق ش��هرک صنعتی و دستورهای الزم برای جریان این مشکل هستند.
تامین کسری
هاش��می ب��ا اش��اره به مش��کالت
عب��اس اباد در شهرس��تان پاکدش��ت
برق از سوی مدیران
زیرس��اختی در ش��هرک صنعت��ی
دی س��ال گذش��ته برگ��زار ش��د و
نهادهای اجرایی صادر
عباس اب��اد گفت :اکنون در ش��هرک
محمدحسین مقیمی ،استاندار تهران
شده
صنعت��ی عباس اب��اد به ان��دازه ۳00
در این جلس��ه بر ضرورت تامین برق
اما نتیجه ان برای
ش��هرک صنعتی عباس��ی اباد با ایجاد صنعتگران هنوز حاصل مگاوات برق از سوی اداره برق واگذار
نشده است
شده ولی تنها ۱00مگاوات ان تامین
پس��ت ۴۰۰کیلوولت��ی تاکید کرد و
شده است.
گفت :الزم اس��ت با همکاری نهادهای
ریی��س هیات مدیره ش��رکت خدماتی ش��هرک
صنعت��ی عباس اب��اد تاکی��د ک��رد :قط��ع ب��رق
خسارت های زیادی برای واحدهای صنعتی شهرک
به دنبال خواهد داشت و اگر یک روز به دلیل فشار
زیاد ش��اهد سوختن پست برق یا خارج شدن ان از
مدار باشیم از هیچ مسیر دیگری امکان برق رسانی
به شهرک صنعتی عباس اباد وجود ندارد.
به گ��زارش «گس��ترش صنعت» کس��ری ۲۰۰
مگاواتی برق در ش��هرک صنعت��ی عباس اباد فقط
یکی از مش��کالت زیرس��اختی این شهرک است و
دس��تورهای الزم برای تامین کسری برق از سوی
مدیران نهادهای اجرایی صادر ش��ده اما نتیجه ان
برای صنعتگران هنوز حاصل نشده است.
ضمن انکه اس��فالت و لکه گیری معابر ش��هرک
از دیگر مش��کالت موج��ود صنعتگ��ران در حوزه
زیرساخت است.
بناب��ر مق��ررات ام��ده در دفترچه های ق��رارداد
واگذاری زمین در شهرک های صنعتی ،شرکت های
خدمات��ی در ش��هرک ها موظف اس��ت مش��کالت
مربوط به راه سازی شهرک را برطرف کند .عالوه بر
این ،موضوع تصفیه خانه شهرک صنعتی عباس اباد
مش��کلی دیگ��ر در این بخش اس��ت ضم��ن انکه
محیط زیس��ت جای کوت��اه ام��دن و ترحم کردن
نیست و باید جدی گرفته شود.
بنابرای��ن ب��ا وجود مش��کالتی ک��ه کارافرینان
صنعتی دارند اگر مس��ئوالن در کنار انها باش��ند و
با اراده از انها حمایت کنند ،ظرفیت های غیرفعال
صنایع کوچک فعال می شود.
واحده��ای باکیفیت��ی در این ش��هرک صنعتی
فعالی��ت می کنند ک��ه در صورت رفع مش��کالت
می توانند ظرفیت اش��تغال خ��ود را افزایش دهند.
شهرک های صنعتی باید از درون اداره شوند و فقط
نظارت بر امور و راس��تی ازمایی برعهده س��ازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی باشد.
یادداشت
تصفیه خانه برای شهرک های صنعتی اثرگذار
منبع :تسنیم
هرچن��د اس��تفاده بهینه از پس��اب
ب��ا ای��ن ح��ال ،همچن��ان موضوع
فاضالب ه��ای صنعت��ی در ش��رایط
زیرس��اخت ها در برخی از ش��هرک ها
خشکس��الی ی��ک ضرورت اس��ت اما
و نواح��ی صنعت��ی با مش��کل روبه رو
محدودیت منابع مالی س��بب شده تا
اس��ت به طوری که اکن��ون در برخی
۷۶درصد از واحدهای تولیدی مستقر
اس��تان ها و شهرس��تان ها در بح��ث
در شهرک های صنعتی به تصفیه خانه
ساخت پست های برق با مشکل روبه رو
مرکزی متصل شوند.
هستیم.
فتحعلی محمدزاده
از س��وی دیگر ،اج��رای پروژه های
رفع این مشکل ها در موضوع تامین
عمرانی و زیرس��اختی در شهرک ها و معاون فنی سازمان صنایع اب ،برق و گاز نیازمند همراهی س��ایر
نواح��ی صنعتی به دلی��ل محدودیت کوچک و شهرک های نهاد های اجرایی اس��ت و این موضوع
صنعتی ایران
مناب��ع مال��ی اولویت بن��دی ش��ده
در قانون نیز امده است.
است.
بنابراین وج��ود تصفیه خانه صنعتی
بنابرای��ن از س��اخت ش��هرک ها و نواح��ی
به عن��وان یک��ی از راهکارهای موثر ب��ر تامین
صنعت��ی جدید خودداری ش��ده و ش��هرک ها و
اب ش��هرک های صنعت��ی تحت الش��عاع کمبود
نواحی صنعتی مس��تعد در اولویت توس��عه قرار
منابع مالی قرار گرفت��ه و حل چالش کم ابی به
دارد.
هم��راه مدیریت بهینه اب را ه��م اثرپذیر کرده
این امر در زمینه کاهش هزینه های راه اندازی
است.
زمین های صنعت��ی و تامین زیرس��اخت دارای
درحال حاضر ۲۲۴مدول تصفیه خانه در ۱۹۳
اهمیت است.
ش��هرک صنعتی وج��ود دارد ک��ه روزانه معادل
همان طور که م��اده ۸۱قانون مالیات درامد
۱۷۰ه��زار مترمکعب فاض�لاب در انها تصفیه
دولت و ماده ۵۴قانون برنامه ششم توسعه اشاره
می شود .اب تصفیه شده ۵۴تصفیه خانه فاضالب
دارد نیز نهادهای اجرایی باید امکانات خود را تا
شهرک های صنعتی کشور هم اکنون برای ابیاری
در واحد صنعتی برسانند.
زمین های کشاورزی مورد استفاده قرار می گیرد
و ۶تصفیه خان��ه ه��م ب��ه دس��تگاه های تبدیل
اب تصفیه ش��ده به اب اش��امیدنی تجهیز شده
است.
ایج��اد تصفیه خانه در بیش از ۷۰ش��هرک و
ناحیه صنعتی کش��ور در مرحل��ه مطالعاتی قرار
دارد و بعد از پایان مطالعه ،این طرح ها از طریق
مناقصه به اجرا گذاشته خواهد شد.
ش��هرک های صنعت��ی بهتری��ن بس��تر برای
فعالیت ه��ای صنعتی و تولیدی ب��ه علت فراهم
بودن امکانات هستند.
با این حال ،تصفیه خانه فقط برای شهرک های
صنعتی اثرگذار بر فعالیت های صنعتی س��اخته
می ش��ود چراک��ه مناب��ع مالی س��ازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ای��ران محدود
است.
این در حالی اس��ت که با وج��ود محدودیت
منابع مالی اکنون شاهد مشکالت بسیار در بحث
تصفیه خانه و مدیریت پس��اب واحدهای صنعتی
در مجموعه شهرک ها هستیم.
با این حال ،انتظار هست موضوع تصفیه خانه ها
و مدیریت پس��اب با وجود محدودیت منابع ابی
و اهمیت اس��تفاده از پس��اب صنعتی در چرخه
تولید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.