روزنامه گسترش صنعت شماره 360
روزنامه گسترش صنعت شماره 360
سال بیست و نهم
http://telegram.me/sanatnewspaper
حمایت از تولید ملی در مجلس کلید می خورد
مجلس ش��ورای اسالمی در س��ال ۹۷روزهای پرخبری برای تولیدکنندگان خواهد داشت.
پس از اعالم خبر برنامه های اصالح مالیاتی کمیس��یون اقتصادی در س��ال جاری اکنون یکی
از اعضای کمیس��یون اقتصادی خبر از تدوین طرح جامع حمایت از کاالی ایرانی داده اس��ت.
کمیس��یون های مجلس شورای اس�لامی هنوز به طور رسمی کار خود را اغاز نکرده اند و فردا
(یکشنبه) نخستین جلسه کمیسیون های مجلس شورای اسالمی با محوریت موضوع حمایت
از کاالی ایرانی برگزار خواهد شد.
درحال حاضر تنها تصمیم برای ارائه طرح حمایت از کاالی ایرانی به کمک کمیسیون های
تخصصی اقتصادی ،صنایع و معادن ،اجتماعی و عمران گرفته شده و جزئیات ان هنوز از سوی
نمایندگان تعیین نشده است .باوجود این مهم ترین اصل در این طرح کنترل واردات کاالهای
خارجی مشابه تولید داخل در تمامی بخش ها و ایجاد بستری مناسب برای افزایش توان قدرت
تولید داخلی اس��ت .فرهنگسازی برای مصرف کاالی ایرانی و تدوین برنامه ای جامع به منظور
مبارزه با قاچاق کاال و ارز از جمله محورهای دیگر این طرح خواهد بود.
بررسی«گسترشصنعت»ازعملکردمرکزمبادلهفناورینشانداد
پیاپی 2333
دوره جدید شماره 360
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
شنبه
18فروردین 1397
20رجب 1439
7اوریل 2018
2
گفت و گوی روز
امضای ۷۵تفاهمنامه بین ۱۴۶شرکت
ایرانی و کره جنوبی
از مخالفت با ادغام سازی
تا بازنگری در قوانین کار
4
برای رسیدن به هدف ،یکی از ضرورت های امر ،اقدام به
کار کارشناسی است که مزیت ها و معایب یک اقدام مورد
ارزیابی قرار گرفته و در نهایت با توجه به س��ود و ضرری
که ممکن است داشته باشد ،تصمیمی گرفته می شود.
مجموعه سازی یکی از شیوه های مورد استفاده در بخش
صنعت در کشورهای پیشرفته بوده که به توانمندتر شدن
واحدهای صنعتی انها کمک بسیاری کرده است اما برای
اجرای ان در صنعت خودرو و موتورسیکلت کشور موانعی
وجود دارد .با وجود یک دهه تالش برای مجموعه س��ازی
در صنعت قطعه کش��ور ،تحقق ان در هاله ای از ابهام قرار
دارد زیرا به نظر می رس��د نخس��ت باید صنعت خودرو به
س��مت ادغام حرکت کند تا به دنبال ان زیرمجموعه های
این صنعت نیز به این سمت وسو گام بردارند.
ادغام در صنعت موتورسیکلت و قطعات ان با مشکالت
و موانع زیادی روبه رو است که یکی از انها بحث مدیریتی
اس��ت .در ادام��ه «گس��ترش صنع��ت» گفت وگوی��ی با
حبی��ب اهلل محمودان ،نایب رییس انجم��ن تولیدکنندگان
مجموعه قطعات موتورسیکلت داشت .وی ضمن اشاره به
این موضوع ،س��ایر مش��کالت قانونی در فضای کسب وکار
کش��ور را نیز مطرح کرد که مس��ئله کارگ��ر و کارفرما از
یک سو و سازمان تامین اجتماعی ازسوی دیگر از ان جمله
است.
یکی از کارشناس��ان معتقد است؛ طرح ادغام واحدهای
صنعتی در صنعت قطعه موتورس��یکلت امکان پذیر نیست
زیرا فناوری های بس��یار متفاوت��ی در هر یک از واحدهای
تولی��دی این صنع��ت وج��ود دارد که تجمیع انه��ا را با
یکدیگر مشکل می کند .اجرای این طرح برای این صنعت
مانند این اس��ت که بخواهیم س��ازمان های غیرمرتبط را
در یکدیگ��ر ادغام کنیم .هر واحد صنعتی مس��ائل ویژه
خود را دارد و به طور قطع هر کارخانه قطعه س��ازی دارای
دانش��ی جداگانه بوده که واحدهای گوناگون نمی توانند با
یکدیگر این دانش را تقس��یم کنند و به اشتراک بگذارند.
چنی��ن خواس��ته ای ه��م منطقی نیس��ت .اما به ش��کل
هلدینگ واحدهای بزرگ می توانند کارخانه های کوچکتر
قطعه س��ازی را بخرند و بر انها نظارت و مدیریت داش��ته
باشند .ادغام سازی تمام کارخانه های فعال در این صنعت
موجب اختالل در فرایند کار شده زیرا مدیران نمی توانند
دانش خود را دراختیار یکدیگر قرار دهند.
3
یادداشت
عکس :گسترش صنعت
ظهور توانمندی های
تولید
با تحقق شعار ملی
3
گامی
برای رفع
نیازهای فناورانه
4
شنبه
اقتصاد و توسعه
18فروردین 20 1397رجب 7 1439اوریل 2018شماره 360پیاپی 2333
یادداشت
ژاپن و چین الگوی مناسب
ارتقای کیفیت تولید
خبر
اصالح قوانین رفع موانع تولید
رقابت پذیر از سوی مجلس
عضو کمیس��یون صنایع و معادن
مجل��س ش��ورای اس�لامی گف��ت:
اص�لاح قوانین و رف��ع موانع تولید
رقابت پذی��ر از رویکردهای مجلس
برای عملی ش��دن حمایت از کاالی
ایرانی است.
رامین نورقلی پ��ور اظهار کرد :در
سال های گذشته قوانین خوبی مانند قانون رفع موانع تولید
تصویب شده که بخش هایی از ان نیاز به اصالح دارد که این
امر در حال انجام است.
وی اضافه کرد :کمیسیون صنایع و معادن در تالش است
تا مواردی را که در این قوانین قابلیت اجرا ندارد ،شناسایی
و اصالح کند.
او همچنین افزود :نمی توان مردم را مجبور به اس��تفاده از
تولیدات داخلی کرد بلک��ه با اقدام های فرهنگی بهره مندی
از کاالی ایران��ی باید به عنوان یک رویکرد ملی و نیاز جامعه
نهادینه شود و پیش شرط ان عرضه محصول باکیفیت است.
عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
در گفت وگ��و با ایرنا گفت :برای گس��ترش فرهنگ مصرف
کاالی داخل��ی باید عالوه بر رقابتی کردن قیمت ها ،کیفیت
تولیدات نیز افزایش پیدا کند.
نورقلی پور ادامه داد :رس��انه ها در زمینه فرهنگ س��ازی و
ایج��اد رویکرد ملی برای خری��د کاالی ایرانی نقش موثری
دارند و با معرفی تولیدات داخلی به شکل غیرمحسوس باید
مصرف کننده را به استفاده از ان ترغیب کنند.
وی گفت :تبلیغ مستقیم استفاده از کاالی ایرانی و اصرار
ب��ه پذیرش این فرهنگ از س��وی مردم نمی تواند راهگش��ا
باشد.
نماینده مردم غرب گلس��تان در مجلس ش��ورای اسالمی
اف��زود :در مجموع��ه اقتصادی کش��ور یک��ی از بزرگترین
خری��داران کاال ق��وه مجری��ه و دول��ت اس��ت ک��ه اعضای
کمیس��یون صنای��ع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی در
نشست هایی با وزیران از انها خواسته اند خرید کاالی ایرانی
را بیشتر عملیاتی کنند.
نورقلی پور اظهار امیدواری کرد با حمایت مجلس شورای
اس�لامی ،همراهی دولت و اس��تقبال مردم از کاالی ایرانی
شاهد رونق تولید ،توسعه اقتصادی و افزایش اشتغال پایدار
در جامعه باشیم و مردم ترغیب به خرید محصوالت داخلی
شوند و بیشترین رضایتمندی را داشته باشند.
هادی بهادری
در سال های گذشته
وزارت راه و شهرسازی
برای کترینگ
حمل ونقل ریلی و
هوایی چندین قرارداد
با کشورهای اروپایی
بست ،این در حالی
است که در این زمینه
می توان به تولید داخل
رجوع کرد
عکس :مهدی کاوه ای
نخس��تین جلس��ه کمیسیون
صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی که روز یکشنبه (فردا)
برگزار خواهد شد ،به مهم ترین
موضوع س��ال یعن��ی از حمایت
از کاالی ایران��ی اختصاص پیدا
خواهد کرد.
محمدرضا منصوری
در ط��رح جام��ع حمای��ت از
عضو کمیسیون صنایع
کاالی ایرانی فرهنگ سازی برای
و معادن مجلس شورای
خری��د کاالی ایران��ی از س��وی
اسالمی
مردم بسیار دارای اهمیت است.
در این زمینه رفتار سازمان های
دولت��ی بیش��ترین اهمی��ت را دارد و مجلس بای��د کار را از
سازمان های دولتی اغاز کند .ممنوعیت استفاده از کاالهای
وارداتی حتی در خرید میوه و پذیرایی در جلس��ات نیز باید
مورد توجه قرار گیرد.
کنترل قاچاق کاال و نظارت بر مبادی ورودی کش��ور گام
دومی است که باید مورد توجه قرار گیرد تا پس از جلوگیری
از واردات بی روی��ه جنس خارجی قاچ��اق در بازار نفوذ پیدا
نکن��د .در این میان تولیدکنن��دگان نیز نباید فراموش کنند
ک��ه مردم ایران به س��راغ کاالی باکیفیت می روند و حمایت
از کاالی ایران��ی به معن��ای خرید کاالی بی کیفیت نیس��ت؛
بنابراین حمایت از برند ایرانی یک رفتار دوس��ویه از س��وی
مردم و تولیدکنندگان است.
بر این اس��اس مجلس شورای اسالمی در نخستین جلسه
خ��ود برنامه ریزی مدونی ب��رای بهبود فض��ای تولید انجام
خواه��د داد .ایران باید از کش��ورهای دیگر الگوبرداری کند؛
به ط��ور مثال زمانی م��ردم ژاپن کیفیت کااله��ای خود را
مس��خره می کردن��د و به هر چیزی ک��ه بی کیفیت بود لقب
ژاپنی می دادند ام��ا با یک برنامه ریزی و تصمیم ملی اکنون
کیفی��ت محصوالت ژاپنی در جه��ان حرف های زیادی برای
گفتن دارد.
پ��س از ان چین تولید کاالی بی کیفی��ت را تجربه کرد و
اکنون ش��اهد این هستیم که این کشور نیز به سمت ارتقای
کیفیت کاالها حرکت کرده است .افزایش کیفیت و حمایت
از کاالی ایرانی مهم ترین رکن ایجاد اشتغال در کشور است
و مردم با دیدن ش��رایط بیکاری جوانان به طورقطع از کاالی
ایران��ی حمایت خواهند کرد .وزارت صنعت ،معدن و تجارت
و س��ازمان اس��تاندارد نیز وظیفه دارند بر رعایت کیفیت در
تولید محصوالت ایرانی نظارت جدی و س��ختگیرانه داش��ته
باشند ،پس از ان مردم بهترین ناظر بر کیفیت تولید هستند
و با خرید کاالی باکیفیت تولیدکنندگان را تشویق به ارتقای
کیفیت محصوالت می کنند.
بررسی «گسترش صنعت» از جزئیات طرح جامع حمایت از کاالی ایرانی
حمایت از تولید ملی در مجلس کلید می خورد
سیدمحمدحسن سیدزاده
industry@sanatnewspaper.com
مجل��س ش��ورای اس�لامی در س��ال ۹۷روزهای
پرخب��ری ب��رای تولیدکنندگان خواهد داش��ت .پس
از اعالم خب��ر برنامه های اصالح مالیاتی کمیس��یون
اقتص��ادی در س��ال جاری اکن��ون یک��ی از اعضای
کمیس��یون اقتص��ادی خب��ر از تدوین ط��رح جامع
حمایت از کاالی ایرانی داده است.
کمیس��یون های مجل��س ش��ورای اس�لامی هنوز
ب��ه طور رس��می کار خود را اغ��از نکرده ان��د و فردا
(یکش��نبه) نخستین جلسه کمیس��یون های مجلس
ش��ورای اسالمی با محوریت موضوع حمایت از کاالی
ایرانی برگزار خواهد شد.
مهم ترین محورهای طرح جامع
درحال حاضر تنها تصمیم برای ارائه طرح حمایت
از کاالی ایران��ی به کمک کمیس��یون های تخصصی
اقتص��ادی ،صنایع و معادن ،اجتماعی و عمران گرفته
ش��ده و جزئیات ان هنوز از سوی نمایندگان تعیین
نشده اس��ت .باوجود این مهم ترین اصل در این طرح
کنترل واردات کاالهای خارجی مش��ابه تولید داخل
در تمام��ی بخش ها و ایجاد بس��تری مناس��ب برای
افزایش توان قدرت تولید داخلی اس��ت .فرهنگسازی
ب��رای مصرف کاالی ایران��ی و تدوین برنامه ای جامع
به منظور مبارزه با قاچاق کاال و ارز از جمله محورهای
دیگر این طرح خواهد بود.
قوای سه گانه الگوی مردم
س��ید ناصر موس��وی الرگانی با اعالم خبر تدوین
ط��رح جامع حمایت از کاالی ایرانی مهم ترین الگوی
مصرف کاال را قوای سه گانه عنوان کرد و گفت :زمانی
که مردم مش��اهده کنند دولتی ها ،مجلس��ی ها و قوه
قضاییه خریدار کاالی ایرانی هستند و از ان استفاده
می کنن��د ،انها نیز انان را الگ��و قرار می دهند و دیگر
از کاالهای وارداتی اس��تفاده نمی کنند .برای حمایت
از کاالی ایران��ی و مص��رف ان در داخل کش��ور نیاز
ب��ه برخی قوانی��ن داریم که باید ب��ه تصویب مجلس
برسد.
ای��ن قوانی��ن می توان��د در قالب لوای��ح دولت یا
طرح ه��ای نمایندگان در مجلس بررس��ی و تصویب
ش��ود .موس��وی الرگانی ادامه داد :براس��اس قوانین
موجود ،واردات را خ�لاف نمی دانیم؛ یعنی با واردات
خالف قانون انجام نمی ش��ود اما اگر می خواهیم شعار
امسال محقق ش��ود باید واردات کاالهایی که مشابه
ان در کش��ور تولید می شود را ممنوع کنیم تا جلوی
رانت خواری و قاچاق گرفته شود.
طرح جامع هنوز خام است
بر همین اس��اس «گس��ترش صنعت» به بررس��ی
موضوعات��ی که در ح��وزه صنایع ،مع��ادن و عمران
نیازمن��د اص�لاح ،بازنگری و تدوین قوانین از س��وی
نمایندگان مجلس ش��ورای اسالمی اس��ت پرداخته
اس��ت .هادی بهادری ،نایب رییس کمیسیون عمران
مجلس ش��ورای اس�لامی در تش��ریح اه��داف طرح
جامع حمای��ت از کاالی ایران��ی در بخش عمران به
گس��ترش صنعت گفت :طرح جامع حمایت از کاالی
ایرانی هنوز خام اس��ت .کمیسیون های مجلس هنوز
کار خود را به طور رس��می اغاز نکرده اند .الزم است
روی این طرح کار کارشناس��ی انجام و تیم مشخصی
تعیین ش��ود .مجلس هم بای��د وظیفه خود را بداند و
نماین��دگان از حرف ه��ای عوام فریبانه دوری کنند تا
اقدامی عملی در حمایت از کاالی ایرانی انجام شود.
وی اف��زود :کمیس��یون عمران یک��ی از بزرگترین
متولی��ان ح��وزه مصرف در کش��ور اس��ت .در بخش
وزارت راه و شهرس��ازی به وی��ژه حمل ونق��ل ریل��ی
به دلیل توس��عه گسترده در سال های گذشته مصرف
کاال ،خدمات و قطعات باالست.
مهم ترین محورها در حوزه عمران
هوایی اظهار کرد :در س��ال های گذش��ته وزارت راه و
شهرس��ازی برای کترین��گ حمل ونقل ریلی و هوایی
چندین قرارداد با کش��ورهای اروپایی بس��ت ،این در
حالی اس��ت که در این زمینه می توان به تولید داخل
رجوع کرد.
بهادری با اش��اره به حوزه دریای��ی اظهار کرد :در
حال حاضر در بخش س��اخت بندرها ،اس��کله و ...نیز
شاهد واردات هستیم که می توان در برخی از بخش ها
از تولید داخل اس��تفاده کرد و واردات را کاهش داد.
در کنار این مسائل موضوع ساخت مسکن نیز مطرح
اس��ت .اکن��ون از س��نگ های س��اختمانی گرفته تا
اسانس��ور و ...به کشور وارد می ش��ود ،در صورتی که
توان تولید ما در حدی هس��ت ک��ه بتواند نیاز داخل
را تامین کند.
شعار سال باید متولی داشته باشد
نای��ب رییس کمیس��یون عمران مجلس ش��ورای
اس�لامی با تاکید بر اینکه ش��عار امس��ال باید متولی
مش��خصی داش��ته باش��د ،ادام��ه داد :ب��رای اینکه
نام گذاری س��ال تنها در حد ش��عار باق��ی نماند ،باید
ب��رای این امر متولی وجود داش��ته باش��د تا هر ماه
گزارش��ی از پیش��رفت در حمای��ت از کاالی ایرانی و
مش��کالت موجود و قاچاق کاال ارائه کند و بر اجرای
ش��یوه نامه ها نظارت جدی داشته باشد .وجود چنین
گزارش��ی به طور قط��ع به مدیریت دول��ت و نظارت
مجلس شورای اسالمی کمک جدی خواهد کرد.
وی با بیان اینکه س��رمایه ها باید به س��مت تولید
حرک��ت کن��د و از جی��ب دالالن دور ش��ود ،گفت:
متاسفانه ش��اهد هستیم واس��طه هایی از بخش های
دولتی پورس��انت دریافت می کنند تا جنس خارجی
را که مش��ابه داخلی دارد به سازمان های دولتی قالب
کنند.
به��ادری با تاکید بر اینکه در تهی��ه و تولید واگن،
ری��ل و قطعات لکوموتیو باید به تولیدات ایرانی توجه
ویژه داش��ت ،ادامه داد :در سال های گذشته به دلیل
محدودی��ت تولید داخل در بخش ریل به ناچار حجم
قابل توجه��ی ریل از ترکیه و هند وارد کش��ور ش��ده
اس��ت .اگر این توان وجود داشت که در داخل ریل ها
تولید شود کمک بزرگی به اقتصاد کشور می شد.
وی با اشاره به اینکه هنوز توان تولید
هواپیما به مفهوم واقعی در داخل وجود
ن��دارد ،اظهار کرد :باوج��ود اینکه هنوز
ت��وان تولید ای��ن اب��زار حمل و نقلی در
کشور ما وجود ندارد ،توانایی های زیادی
در ارتب��اط با این بخش در داخل وجود
دارد .افزایش توان تولید قطعات هواپیما
سعید باستانی
از موضوعاتی اس��ت که باید به طور حتم
به شکل ویژه به ان پرداخت.
برای اینکه نام گذاری
چرا باید با کترینگ خارجی سال تنها در حد شعار
باقی نماند ،باید برای
قرارداد بست؟!
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس این امر متولی وجود
داشته باشد
ش��ورای اس�لامی با اش��اره به موضوع
خدمات رس��انی در حمل ونق��ل ریلی و
� نقش قوانین در کنترل قاچاق
کاال و ارز
سعید باس��تانی ،سخنگوی کمیسیون
صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
در گفت وگ��و ب��ا «گس��ترش صنعت»
درب��اره مهم ترین مس��ائلی که مجلس
ش��ورای اس�لامی در حمایت از کاالی
ایران��ی باید به ان بپ��ردازد ،اظهار کرد:
مهم ترین موضوع بحث قاچاق کاال و ارز
اس��ت .سال گذش��ته کارگروهی در این
زمینه با مسئولیت بنده تشکیل شد که
اکنون گزارش نواقص قانونی قاچاق کاال
و ارز در حال اماده سازی است تا در این
زمینه اصالحات الزم در صحن مجلس انجام شود.
وی ب��ا اش��اره به قانون رف��ع موانع تولی��د افزود:
بخش های��ی از این قانون نیاز به اص�لاح دارد که در
کمیس��یون ویژه ان در حال بررس��ی است .عالوه بر
این بخشی از قانون استفاده حداکثری از توان داخل
هم نیاز به اصالح دارد.
لزوم تدوین استراتژی سه گانه
س��خنگوی کمیس��یون صنای��ع و مع��ادن مجلس
شورای اسالمی با اشاره اینکه مجلس شورای اسالمی
باید در تمامی حوزه ها ورود پیدا کند و بررس��ی های
تطبیق��ی را انج��ام دهد ،گفت :در کن��ار این موضوع
مس��ئولیت اصلی بر عه��ده دولت اس��ت .دولت باید
به س��رعت در 3حوزه اقدام به تدوین استراتژی کند
که این حوزه ها ش��امل صنعت ،کشاورزی و خدمات
است .وی این تفکر که تمام محصوالت کشاورزی یا
صنعتی باید در داخل تولید ش��ود را نادرست دانست
و اظهار کرد :در هر بخش باید کاالهایی که در داخل
ت��وان تولید ان وج��ود دارد و بازار داخلی و صادراتی
ب��رای انها فراه��م اس��ت ،شناس��ایی و برنامه ریزی
توسعه ای برای انها انجام شود.
لزوم فوریت رسیدگی به طرح جامع
باس��تانی بی��ان کرد :در بخ��ش خدم��ات توانایی
باالی��ی در داخل وج��ود دارد که ص��ادرات خدمات
فنی مهندس��ی می تواند یکی از انها باشد .این بخش
نیز نیازمند تدوین طرح توس��عه اس��ت .به طور مثال
باید مش��خص شود که در برنامه صنعتی کشور ایران
کش��وری خودرو س��از هس��ت یا خیر .به این ش��یوه
نمی ت��وان ادامه داد و باید با برنام��ه اقدام به تولید و
توس��عه کرد .پس از تدوین برنامه توس��عه ای صنعت
مجلس می تواند اقدام به اصالح قوانین کند .بنا براین
گزارش ،از فردا نمایندگان مجلس ش��ورای اس�لامی
به طور رس��می کار خود را برای بررس��ی راهکارهای
حمایت از کاالی ایرانی اغ��از می کنند تا با همکاری
دول��ت و ق��وه قضاییه طرح جامع حمای��ت از کاالی
ایران��ی را تدوین و در صحن علنی مطرح کنند .انچه
در این میان اهمیت دارد زمان رسیدگی به این طرح
است که هنوز از سوی کمیسیون های مربوط مشخص
نشده اس��ت .برای اثربخش بودن این طرح بر تولید
ملی فوریت رسیدگی ،تدوین ،تصویب و اجرای قانون
از اهمیت باالیی برخوردار اس��ت .باتوجه به مشکالت
موجود در بخش تولید و تاکیدات رهبر معظم انقالب
در ص��ورت اینکه این طرح در نیمه دوم س��ال نهایی
ش��ود ش��اید نتواند تاثیر چندانی بر تحقق شعار سال
داشته باشد و نوشدارو پس از مرگ سهراب باشد.
خط تولید چند خودرو امسال متوقف می شود؟
رییس سازمان ملی استاندارد ایران نظر خود را درباره
تعداد خودروهایی که به دلیل رعایت نکردن استاندارد
۸۵گانه خودرویی در س��ال ۱۳۹۷با توقف خط تولید
روبه رو می ش��وند ،اعالم کرد .نیره پیروزبخت در پاسخ
به اینکه چه تعداد خودرو در فازهای دوم و سوم اجرای
طرح استاندارد ۸۵گانه خودرویی که به ترتیب در تیر
و دی سال ۱۳۹۷اجرایی می شود ،با توقف خط تولید
روب��ه رو می ش��وند ،اظهار کرد :در فاز نخس��ت اجرای
اس��تاندارد ۸۵گانه خودرویی ۲۳مدل خودرو با توقف
خط تولید روبه رو ش��دند و در فازهای دوم و سوم اجرا
که در تیر و دی س��ال ۱۳۹۷اجرایی می شود ،دوباره
خط تولید برخی مدل ه��ای خودرویی متوقف خواهد
ش��د .پیش بینی ها انجام ش��ده ،اما درحال حاضر قصد
نداریم ن��ام و تعداد این خودروه��ا را اعالم کنیم .وی
افزود :پیش بینی کرده ایم در فاز دوم رعایت استاندارد
۸۵گانه خودرو تیر سال جاری دو مدل خودرو با توقف
خط تولید روبه رو شوند .رییس سازمان ملی استاندارد
ایران درباره فاز س��وم گفت :اعالم مدل های خودرویی
ش��ائبه برانگیز اس��ت و ابهام هایی را ایجاد خواهد کرد؛
بنابرای��ن نام و تع��داد خودروها اعالم نمی ش��ود و در
نهایت هم امیدواریم خودروها بتوانند اس��تانداردهای
لحاظ شده را رعایت کنند و خط تولید هیچ خودرویی
متوقف نشود .به گزارش ایسنا پیروزبخت ادامه داد :در
فاز سوم اجرای این طرح تعداد مدل خودروهایی که با
توقف خط تولید روبه رو خواهند ش��د ،بیش
از ۴مورد است .بنابراین گزارش پیش از این
سازمان ملی استاندارد ایران از افزایش تعداد
اس��تانداردهای خودرویی از ۵۵به ۸۵مورد
خبر داد و اعالم کرد براس��اس تفاهمنامه ای
بین این س��ازمان و وزارت صنعت ،معدن و
تجارت ارتقای این استانداردها از نظر تعداد
و کیفیت مطرح ش��ده اس��ت؛ موضوعی که براس��اس
مصوبه ش��ورای سیاس��ت گذاری خودرو با حضور وزیر
وق��ت صنعت ،مع��دن و تجارت ،رییس س��ازمان ملی
اس��تاندارد ،خودروسازان و قطعه س��ازان در دستورکار
ق��رار گرفت .براس��اس زمان بندی انجام ش��ده باید تا
ابتدای دی س��ال ۶۱ ،۱۳۹۶مورد استاندارد
خودروی��ی اجرای��ی می ش��د و پ��س از ان
تا ابت��دای تیر س��ال ۱۳۹۷دو مورد به ۶۱
استاندارد پیش��ین اضافه شده و در نهایت با
اضافه ش��دن ۲۲مورد اس��تاندارد خودرویی
دیگر تا دی سال جاری تعداد استانداردهای
اجب��اری خودروهای س��واری ب��ه ۸۵مورد
افزایش یابد؛ موضوعی که فاز اول اجرای خود را پشت
س��ر گذاش��ت و در انتظار اجرای دومین مرحله است.
گفتنی است در فاز نخس��ت اجرای استاندارد ۸۵گانه
خودروی��ی ،در ابتدای دی س��ال گذش��ته ۲۳ ،مدل
خودرو با توقف خط تولید روبه رو شدند.
شنبه
صنعت خودرو
18فروردین 20 1397رجب 7 1439اوریل 2018شماره 360پیاپی 2333
یادداشت
ظهور توانمندی های تولید
با تحقق شعار ملی
حبیب اهلل محمودان
عکس :مهدی کاوه ای
ادغام واحدهای
صنعتی با دانش فنی
که در اختیار دارند و
جابه جایی نیروها در
بخش های گوناگون
دست کم در صنعت
قطعه موتورسیکلت
کشور ،شدنی نیست
گفت وگوی «گسترش صنعت» با نایب رییس انجمن تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت
از مخالفت با ادغام سازی تا بازنگری در قوانین کار
دولت نباید قیم کارگر باشد
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
برای رس��یدن به هدف ،یک��ی از ضرورت های امر،
اقدام به کار کارشناس��ی اس��ت که مزیت ها و معایب
ی��ک اقدام م��ورد ارزیابی قرار گرفت��ه و در نهایت با
توجه به س��ود و ضرری که ممکن است داشته باشد،
تصمیمی گرفته می شود.
مجموعه س��ازی یکی از ش��یوه های مورد استفاده
در بخش صنعت در کش��ورهای پیشرفته بوده که به
توانمندتر شدن واحدهای صنعتی انها کمک بسیاری
کرده اس��ت اما برای اج��رای ان در صنعت خودرو و
موتورس��یکلت کشور موانعی وجود دارد .با وجود یک
ده��ه تالش ب��رای مجموعه س��ازی در صنعت قطعه
کش��ور ،تحقق ان در هاله ای از ابهام ق��رار دارد زیرا
به نظر می رس��د نخست باید صنعت خودرو به سمت
ادغام حرکت کند تا به دنبال ان زیرمجموعه های این
صنعت نیز به این سمت وسو گام بردارند.
ادغ��ا م در صنعت موتورس��یکلت و قطع��ات ان با
مش��کالت و موانع زیادی روبه رو است که یکی از انها
بحث مدیریتی اس��ت .در ادامه «گس��ترش صنعت»
گفت وگویی ب��ا حبی��ب اهلل محم��ودان ،نایب رییس
انجمن تولیدکنندگان مجموعه قطعات موتورسیکلت
داشت .وی ضمن اشاره به این موضوع ،سایر مشکالت
قانونی در فضای کس��ب وکار کشور را نیز مطرح کرد
ک��ه مس��ئله کارگر و کارفرما از یک س��و و س��ازمان
تامین اجتماعی ازسوی دیگر از ان جمله است.
ادغام ،یکی از مباحث مهمی است که امروز
ب�رای ارتق�ای کیف�ی و کاهش نرخ تمام ش�ده
صنعت خودرو کش�ور مطرح اس�ت .با توجه به
وضعیتی که صنعت موتورس�یکلت کشور دارد
ای�ا این ط�رح می تواند ب�رای ای�ن صنعت نیز
کارامد باشد؟
ط��رح ادغ��ام واحدهای صنعت��ی در صنعت قطعه
موتورس��یکلت امکان پذیر نیس��ت زی��را فناوری های
بس��یار متفاوتی در هر یک از واحدهای تولیدی این
صنعت وجود دارد که تجمیع انها را با یکدیگر مشکل
می کن��د .اجرای این طرح برای این صنعت مانند این
اس��ت ک��ه بخواهیم س��ازمان های غیرمرتب��ط را در
یکدیگر ادغام کنیم .هر واحد صنعتی مس��ائل ویژه
بیش��تر این کشورها براساس س��اعت های کاری انها
خ��ود را دارد و به طور قطع هر کارخانه قطعه س��ازی
نیس��ت ،بلکه ب��ه اندازه فعالیت و خروجی اس��ت که
دارای دانش��ی جداگان��ه بوده که واحده��ا گوناگون
دارند .به عن��وان مثال ،در این فض��ا تعطیالت لحاظ
نمی توانن��د ب��ا یکدیگر این دانش را تقس��یم کنند و
نمی ش��ود ،تعطیالت نوروزی وجود ندارد و س��ازمان
به اش��تراک بگذارند .چنین خواس��ته ای هم منطقی
تامین اجتماع��ی در ش��رایط رقابت��ی نمی تواند این
نیس��ت .اما ب��ه ش��کل هلدینگ واحده��ای بزرگ
پول را برداش��ت کند زیرا این پول حق کارگر اس��ت.
می توانند کارخانه های کوچکتر قطعه سازی را بخرند
همچنین چندین ش��رکت بیم��ه وجود دارد که خود
و بر انها نظارت و مدیریت داشته باشند .ادغام سازی
کارگر اس��ت که تصمیم می گی��رد هزینه بیمه خود
تمام کارخانه های فعال در این صنعت موجب اختالل
را ب��ه چه ش��کل و به کدام ش��رکت بیم��ه بپردازند.
در فرایند کار شده زیرا مدیران نمی توانند دانش خود
همچنین کمک های رفاهی و بهداش��تی دولت نمود
را دراختیار یکدیگر قرار دهند.
کامل در این کشورها دارد .اما گاهی مشاهده می شود
به گفت�ه کارشناس�ان ،ب�ا تحقق ای�ن امر
ک��ه در ای��ران پول از کارفرما گرفته می ش��ود اما به
(ادغام س�ازی) مش�کالت بس�یاری مانند نرخ
کارگر پرداخت نمی ش��ود .مشخص نیست این هزینه
باالی تمام ش�ده محص�ول ،پایین بودن س�طح
کج��ا می رود .با توجه ب��ه تجربه های موفق در برخی
فناوری و ...برای صنعتگران برطرف خواهد شد.
کش��ورها ،اگر کارگر روزهای تعطیل نیز سر کار خود
امروز مش��کالت کلی اقتصادی کشور بر واحدهای
حاضر شده و درامدی دو برابری داشته باشد ،بازدهی
صنعتی س��ایه انداخته و صنعتگران به دنبال راه هایی
او نیز افزایش می یابد .اما با ش��یوه ای که در کشور ما
برای برون رفت از این مش��کالت هس��تند .البته این
حاکم است و قوانین کسب وکاری که وجود دارد گویا
ش��رایط نباید م��ا را به س��متی ببرد که مش��کالت
مردم تش��ویق می شوند بیشتر به تعطیالت بروند و از
بیشتری بروز کند و باید راه هایی را مورد ازمون قرار
این فضا اس��تفاده کنند؛ به ویژه در صنف کارگران .در
دهیم که منطقی به نظر نمی رسند .از این رو ،معتقدم
حالی که در المان ،ژاپن و س��ایر کشورهای صنعتی
ادغام واحدهای صنعتی ب��ا دانش فنی که در اختیار
این وضعیت مشاهده نمی شود.
دارن��د و جابه جای��ی نیروها در بخش ه��ای گوناگون
� ایا ش�ما معتقد هستید که قوانین کارفرما و
کارگری نیاز به اصالح دارد؟
دست کم در صنعت قطعه موتورسیکلت کشور ،شدنی
بله ،زیرا امروز برخ��ی از هزینه ها از کارفرما گرفته
نیس��ت ،بلکه باید ادامه فعالیت ها در فضایی با رونق
می ش��ود اما به دست کارگر نمی رس��د در حالی که
نس��بی به همین شیوه فعلی ادامه پیدا کند؛ بنابراین
س��ازمان تامین اجتماعی باید در سیاس��ت های خود
در ش��رایط امروز ضروری است رونق نسبی در بخش
تجدید نظر کن��د .همچنین وضعیت کار در کش��ور
صنعت کش��ور به ویژه صنعت موتورسیکلت به وجود
به گونه ای اس��ت که کارگ��ر به تعطی�لات می رود و
اید.
دریافت��ی ع��ادی خ��ود را دارد (بدون
موض��وع مهمی که امروز در امر تولید
احتس��اب تعطیالت) در حال��ی که اگر
مطرح اس��ت توجه به مسائل مربوط به
کارگران و کارفرمایان است که همیشه در حال حاضر با توجه پرداخت ها س��اعتی بود ،افراد براس��اس
س��اعت کاری خ��ود حق��وق دریاف��ت
در صنعت و تولید وجود داش��ته است.
به وضعیت موجود
به عن��وان نمونه ،کارفرما در کش��ور ۲۱فرصت مناسبی است می کردند.
با این شیوه عملکرد ،بهره وری و بازده
ماه حقوق می دهد اما دریافتی کارگر به تا مشکالت این حوزه
اندازه ۲۱ماه نیست ،ضمن انکه شرایط حل وفصل شود .باید فعالیت ه��ا در صنعت و اقتصاد کش��ور
کار نیز رقابتی نیست .حال پرسش این از خواب غفلت بیدار به طور قط��ع افزای��ش می یافت ،ضمن
اس��ت که چرا م��ا از تجربه های موجود شویم و بررسی کنیم اینک��ه کارگ��ران زحمتک��ش دریافتی
در کش��ورهای موفق صنعتی اس��تفاده اشکال کار کجاست
بیش��تری داش��تند .فضای کس��ب وکار
در ای��ن زمینه ب��ه اصالح نی��از دارد و
نمی کنیم؟ امروز دس��تمزد کارگران در
امروز واحدهای دولتی وج��ود دارند که کارخانه های
زیادی داش��ته و کار مفیدی نیز انجام نمی دهند .از
ای��ن رو ،معتقدم درحال حاضر در برخی از موارد برای
کارگر ش��رایط رفاهی و برای اقتصاد ش��رایط رقابتی
وج��ود ن��دارد .در حال حاض��ر با توجه ب��ه وضعیت
موجود فرصت مناس��بی است تا مشکالت این حوزه
حل وفصل ش��ود .باید از خواب غفلت بیدار ش��ویم و
بررس��ی کنیم اشکال کار کجاس��ت .دولت نباید قیم
کارگر باشد .امروز واحدهایی در حال فعالیت هستند
که نمی توانن��د حقوق کارگران خ��ود را بپردازند در
حال��ی که ردیف های پولی بس��یاری در جاهای دیگر
هزینه می شود که خروجی مفیدی ندارد .باید پرسید
سازمان تامین اجتماعی که پول را از کارفرما می گیرد،
در قبال ان چه خدماتی به کارگران ارائه می کند؟
بازنگری در برخی عملکردها باعث تغییرات مثبت
در حوزه کسب وکار می شود .برای نمونه ،اگر برمبنای
س��اعت کاری حقوق پرداخت ش��ود ضم��ن انکه در
تعطیالت چ��رخ کارخانه ها به چرخ��ش در می اید از
حجم ترافیک جاده ها نیز کاس��ته می ش��ود .معتقدم
درحال حاضر تعطیالت اجباری را تش��ویق می کنیم
زیرا ب��ا وجود تعطیل��ی فعالیت ها ،کارگ��ران حقوق
کامل دریافت می کنند .در کدام کشور این گونه عمل
می شود که ما عمل می کنیم؟
یعن�ی ش�ما معتقدیدکس�انی ک�ه روزهای
تعطیل سر کار خود حاضر نیستند نباید حقوق
دریافت کنند؟
معتق��دم باید به طور ریش��ه ای به مش��کالت امروز
کش��ور پرداخت و ای��ن حق مردم اس��ت بدانند چرا
کشورهای صنعتی پیشرفت می کنند و ما برای توسعه
با موانعی روبه رو هستیم .باید کسانی که می توانند در
تعطی�لات برای واحدهای صنعت��ی خود که به ادامه
کار تولیدی نیاز دارند ،فعالیت داش��ته باشند ۲ ،برابر
دستمزد دریافت کنند.
در برخی حرفه ها با ۸س��اعت کار ،نیازها برطرف
می ش��ود اما برخی صنف ها به س��اعت های بیشتری
نیاز دارند تا کارهای انها انجام ش��ود مانند واحدهای
تولیدی .اگ��ر کارگران بدانن��د می توانند در روزهای
تعطیل نیز فعالیت داش��ته باش��ند و حقوق بیشتری
دریافت کنند،برای ارتقای کیفی فعالیت ها تش��ویق
خواهند شد.
قیمت انواع کامیون و کامیونت
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
کامیون ایویکو-یورو کارگو
258/000/000
244/000/000
کامیونت هیوندای 6تن
118/150/000
119/000/000
277/000/000
279/000/000
کامیونت ارنا
98/300/000
......
کامیون کشنده فاو جی - 6جفت محور
263/200/000
253/000/000
ایسوز 5تن بدون کاربری
کشنده کاوه -تک محور کی تی 420
کشنده ایویکو-استرالیس
کامیون ایسوزو 18تن
کامیون کشنده فاو جی -6تک محور
کامیون کشنده اسکانیا -جی 400
461/000/000
253/200/000
105/000/000
268/000/000
256/000/000
کامیونت ایسوز کمپرسی ( 6تن اتاق جدید)
129/000/000
128/000/000
253/000/000
245/000/000
کامیونت الوند 6تن
86/000/000
213/000/000
210/000/000
کامیونت 5.2امیکو -ای ام 6
......
473/000/000
480/000/000
فرتون 6.5تن
103/000/000
460/000/000
کشنده کاوه -جفت محور کی تی 420
کشنده فوتون
263/000/000
اریا کمپرسی 1924ال کی
کامیون کشنده ولوو اف اچ 460
کامیون کشنده ولوو اف اچ 500
242/000/000
کامیونت جک 6تن
109/400/000
......
106/000/000
265/500/000
کشنده دنیز
436/000/000
کامیونت هیوندای 8تن
126/350/000
126/500/000
418/000/000
460/000/000
261/000/000
265/000/000
490/000/000
کامیونت ایسوز ( 6تن اتاق جدید)
کامیونت ایسوز ( 8.4تن اتاق جدید)
کامیونت الوند 8تن
کامیونت کاویان K 1052
127/500/000
135/000/000
......
78/540/000
126/000/000
137/000/000
86/000/000
100/000/000
75/000/000
78/540/000
101/000/000
مشکالت صنعت موتورسیکلت
کش��ور زیاد است و در حالی که
تولیدکننده داخلی مدعی است
کاالیی ک��ه تولی��د می کند از
کیفیت باالیی برخوردار اس��ت
ام��ا واردات مش��کالتی را در
بازار ب��رای تولیدکننده داخلی
داود ارمند
به وجود اورده اس��ت .به عنوان
فعال صنعت قطعه
نمونه دولت چین تسهیالتی در
موتورسیکلت
پرداخت و تسویه هزینه ها دارد
ک��ه برخ��ی از تولیدکنندگان
موتورس��یکلت داخلی را به خود جذب ک��رده و ترجیح انها
واردات قطعات حتی بی کیفیت اس��ت تا خرید قطعات تولید
داخل .همچنین مواد اولیه موردنیاز تولیدکننده خرد در بازار
وجود ندارد و سازنده باید ان را از بازار ازاد با نرخ باالتر تهیه
کن��د .به طور نمونه فوالد مبارکه یکی از تامین کنندگان مواد
اولیه صنعتگران داخلی است که نرخ محصوالت ان در بورس
تعیین می شود .در نتیجه ،این محدودیت ها تاثیر مستقیم بر
کیفیت و نرخ تمام ش��ده محصوالت دارد و در ادامه منجر به
ایجاد مشکالتی برای تولیدکننده و خریدار شده است.
درواقع باید یاداور ش��د فعاالن صنعتی در یک جنگ تمام
عی��ار اقتصادی در حال فعالیت هس��تند .ای��ن برای صنعت
موتورس��یکلت بیش��تر نمود دارد زیرا می��زان تولید در این
صنع��ت با وجود واردات پایین اس��ت .درنتیج��ه با توجه به
ش��رایط و تعداد کم موتورس��یکلت هایی که در کشور تولید
می ش��ود تولیدکنندگان قطعات موتورس��یکلت از تمام توان
خود اس��تفاده نمی کنند و بیشتر ماش��ین االت انها خاموش
هستند.
اگر زمانی واحد تولیدی با ۷۰کارگر کار می کرد امروز این
تعداد به کمترین میزان رسیده است .واردات در حالی انجام
می ش��ود که هیچ مزیتی نس��بت به تولیدات داخل ندارند و
به لحاظ کیفیت قطعات ایرانی در سطح استانداردها موردنیاز
کشور در حال تولید و تامین است.
امیدواریم در س��ال جدید با شعار حمایت از کاالی ایرانی،
تولید رونق نس��بی بگیرد و مش��کالت مرب��وط به نقدینگی
واحدهای صنعتی تا حدود زیادی برطرف شود .تحقق این امر
خود بستری برای توسعه نرم افزاری و سخت افزاری واحدهای
صنعتی خواهد بود.
خبر
عملکرد مثبت ایران خودرو
و سایپا در صادرات قطعه
مقامات صنعتی ترکیه ،الم��ان و رایزن اقتصادی ایران در
ترکی��ه از غرفه قطعات تولی��دی و صادراتی گ��روه صنعتی
ایران خودرو در نمایشگاه اتومکانیکای استانبول بازدید کردند.
به گزارش ایکوپرس؛ رییس مرکز تجارت ترکیه ،مدیرعامل
نمایش��گاه فرانکف��ورت و مدی��رکل نمایش��گاه اتومکانیکای
اس��تانبول از غرفه قطعات تولی��دی و صادراتی گروه صنعتی
ای��ران خودرو بازدید کردند و با توانمندهای این خودروس��از
در تولید انواع قطعات خودرو و مجموعه سازها اشنا شدند.
در ای��ن بازدی��د محمود احم��دی ،رایزن اقتص��ادی ایران
در ترکیه گفت :دس��تگاه دیپلماس��ی کش��ور اماده هرگونه
همکاری با قطعه س��ازان ایرانی برای توسعه صادرات و حضور
مس��تمر انها در بازارهای بین المللی است .وی عملکرد این
خودروسازی را در تولید انواع قطعات خودرو و صادرات انها به
بازاره��ای بین المللی مثبت ارزیابی کرد و گفت :رمز موفقیت
در بازارهای صادراتی قطعه ،کیفیت باال و نرخ رقابتی اس��ت.
بناب��ر این گزارش ،گروه صنعتی ایران خودرو با هدف افزایش
صادرات قطعه ،توس��عه بازار ،دسترسی به مشتریان جدید و
افزایش س��بد تولید قطعه براساس سفارش های مشتریان در
نمایشگاه اتومکانیکای استانبول حضور داشته و قطعات مورد
نیاز مش��تریان را به ش��کل « »OEMدر بخش های قطعات
ریخته گری ،پرس و ماش��ین کاری شده به بازارهای ترکیه و
برخی کش��ورهای اروپایی از جمله فرانس��ه ،ایتالیا و اسپانیا
ص��ادر می کند .این گروه صنعتی توانس��ته ب��ا تولید قطعات
باکیفیت و دارای اس��تاندارد جهانی ،س��هم مناسبی از بازار
قطعات خودروسازان معتبر جهانی را کسب کند.
همچنین سرکنس��ول ای��ران در ترکیه با بازدی��د از غرفه
قطعه س��ازان گروه خودروس��ازی س��ایپا در این نمایش��گاه،
گفت :سایپا توانس��ته حضور خود در بازارهای برون مرزی را
گس��ترش دهد .به گزارش س��ایپا نیوز ،بختیار اس��دزاده در
ای��ن بازدید افزود :اینکه در ای��ران مزیت های تولید صادراتی
قطعات خودرو وجود دارد ،فرصت مناسبی است که باید مورد
توجه بیشتر قرار گیرد .صادرات قطعه از ایران نشان می دهد
اگ��ر به مقوله ص��ادرات توجه ویژه ش��ود ظرفیت موجود در
کش��ور می تواند امکان حضور در بازارهای بین المللی را برای
قطعه سازان فراهم کند .اسدزاده توجه و حمایت دولت ترکیه
از صنع��ت قطع��ه را نمونه خوبی در حمای��ت از این صنعت
دانس��ت و گفت :راهکار اصلی برای ارتق��ای جایگاه ایران در
این حوزه ،توانمندسازی و حمایت از تولید قطعاتی است که
مزیت صادراتی دارند تا با ورود به شبکه تامین زنجیره جهانی
خودروسازان ضمن کسب دانش و فناوری ،سود این بازار نیز
نصیب تولیدکنندگان داخلی شود.
نمایش��گاه اتومکانی��کای اس��تانبول باحضور ش��رکت های
گوناگون تولیدی و بازرگانی فع��ال در زمینه قطعات خودرو
از 46کشور جهان از ۱۶تا ۱۹فروردین در استانبول برپاست.
بررسی «گسترش صنعت» از عملکرد مرکز مبادله فناوری نشان داد
شنبه
سال بیست و نهم شماره 360پیاپی 2333
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
18فروردین 1397
20رجب 1439
7اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
گامی برای رفع نیازهای فناورانه
رفع نیازهای فناورانه بنگاه های
کوچک و متوسط در داخل کشور
یک اولویت برای س��ازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی
ایران است.
به همین منظ��ور این نیازها به
وس��یله وزارت عل��وم ،تحقیقات و
زینب عبدی
فناوری و معاونت علمی و فناوری
روزنامه نگار
ریاس��ت جمهوری به دانش��گاه ها
و مراکز پژوهش��ی و ش��رکت های
دانش بنیان اعالم ش��د و زمینه برگزاری جلسه های رودررو بین
واحد صنعتی و واحدهای فناور داخلی نیز از طریق فن بازارهای
منطقه ای فراهم شد.
بنابرای��ن در اس��فند ۱۳۹۴همزمان با س��فر رییس جمهوری
وقت کره جنوبی به ایران ،یک تفاهمنامه همکاری مش��ترک بین
سازمان ما و نهاد متولی بنگاه های کوچک و متوسط کره جنوبی
به امضا رسید.
ش��هریور ۱۳۹۵نیز برای نخس��تین بار مرک��ز مبادله فناوری
ب��ا همکاری کره جنوبی در محل دانش��گاه چرم ای��ران با عنوان
IKTECو با هدف فعالیت مشترک در خاورمیانه و شمال افریقا
گشایش یافت.
به دنبال ان ،دوره تربیت مش��اوران توس��عه فناوری ایران به
مدت یک هفت��ه در فروردین ۱۳۹۵در تهران و با مربی کره ای
برگزار ش��د و ۵۰مشاور توسعه فناوری در سراسر کشور اموزش
دیدند.
در ش��هریور ۱۳۹۵با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان
صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران و رییس س��ازمان
صنایع کوچک و متوسط کره جنوبی ،مرکز مبادله فناوری ایران
و کره جنوبی ( )IKTECگشایش یافت.
هیاتی ۳۲نفره از ۴۰ش��رکت ک��ره ای در مقابل نمایندگان
صنعت��ی ای��ران در نشس��ت های رودررو حض��ور داش��ت و
ای��ن نشس��ت ها ب��ه امض��ای قرارداده��ای هم��کاری و انتقال
و پایه گ��ذاری فن��اوری در ش��رکت های ایران��ی منت��ج ش��د.
نمایندگانی از ش��رکت های تولیدی تجهیزات و ش��یراالت نفت
و گاز از اس��تان خوزس��تان ،تولی��د پودره��ای خ��وراک مرغی
از کردس��تان ،کنسرس��یوم محص��والت گلخان��ه ای از کرمان و
تولی��د قطعات خودرو از خراس��ان رضوی در این س��فر حضور
داشتند.
ب��رای ادامه این نشس��ت ها ،محدودیت زمان��ی در نظر گرفته
نش��ده و قرار است در هر سال میالدی ،دوره های متعدد نشست
رودررو ب��ه طور متناوب بی��ن صنعتگران ایران��ی و کره جنوبی
برگزار شود.چنانچه نشست های بعدی در 22تا 28شهریور 96
و 20اذر 96نیز برگزار ش��ده و ب��ه انعقاد قراردادهای همکاری
ختم ش��ده اس��ت .مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی قرار
است پایگاه انتقال فناوری در منطقه خاورمیانه با مرکزیت تهران
باشد .با اجرایی شدن توافق برجام و بعد از سفر رییس جمهوری
پیشین کره جنوبی به ایران ،اهداف مشخصی برای روابط ایران و
کره تعیین شد که مهم ترین انها افزایش حجم مبادالت تجاری
۲کش��ور تا س��قف ۱۷میلیارد دالر اس��ت .در مجموع ،انتقال
فناوری بین بنگاه های کوچک و متوس��ط ایران و کره جنوبی در
بخش صادرات می تواند به بهبود کیفی تولیدات و افزایش صدور
محصوالت گوناگون بین دو کشور بینجامد.
با اغاز به کار مرکز مبادله فناوری ایران و کره جنوبی در تهران
و برگزاری نشست های مربوط ،سایر استان ها نیز برای شناسایی
نیازهای فناورانه و رفع موانع موجود انها اقدام کردند و ش��رایط
الزم ب��رای حضور با ثبات واحده��ای صنعتی در بازارهای هدف
فراهم ش��د .برای شناسایی نیازهای جدید در سال جاری و رفع
انها برنامه ریزی شده است.
بر اساس شیوه نامه مبادله فناوری و ارتقای فناوری ،شرکت های
اس��تانی تا ۸۰درصد هزینه پایش و شناسایی مشکالت فناورانه
واحدهای صنعتی کوچک و متوسط را حمایت می کنند.
همچنین تا ۵۰درصد هزینه خدمات حقوقی و تنظیم قرارداد
انتقال فناوری و کمک بالعوض در مبادله فناوری را در دس��تور
کار خود دارند.
زینب عبدی
industry@sanatnewspaper.com
۷۵تفاهمنام��ه بین ش��رکت های ایران��ی و کره
جنوبی ،مهم ترین دس��تاورد مرک��ز مبادله فناوری
ای��ران و ک��ره جنوب��ی در برگ��زاری نشس��ت های
بهم رس��انی صنای��ع کوچ��ک و متوس��ط بی��ن دو
کشور است .قرار اس��ت پنجمین نشست رودرروی
فناوری مح��ور بنگاه ه��ای کوچک و متوس��ط ایران
و ک��ره جنوبی ۹تا ۱۴اردیبهش��ت ۱۳۹۷در کره
جنوبی برگزار ش��ود .مبنای این نشس��ت ها ،انتقال
دانش و فناوری در حوزه های مختلف صنعتی است
ام��ا محدودیتی در توس��عه بازار و س��رمایه گذاری
مشترک وجود ندارد.
هرچند مرکز مبادل��ه فناوری ایران و کره جنوبی
با چش��م انداز قطب خاورمیان��ه ای در انتقال دانش
و فن��اوری و شناس��ایی و رف��ع مش��کالت مربوط
راه اندازی شده اما مش��ابه این مرکز در کشورهایی
مانند ویتنام ،تایلند ،مالزی و ...از سوی کره جنوبی
ساخته شده است.
سال ۹۵حدود ۴۵مشاور برای شناسایی نیازهای
فناوران��ه اموزش دیده اند که این رقم در س��ال ۹۶
به ۱۳۶مش��اور برای همراهی نمایندگان شرکت ها
رسیده است.
ارایش��ی و بهداش��تی و گیاهان دارویی اس��ت .در
صورتی که نیازهای جدید نیز شناس��ایی ش��وند به
طرف کره ای اعالم می ش��ود نماینده شرکت مربوط
را معرفی کند و به طرف ایرانی ارتباط دهد.
گلس��تانی اضاف��ه ک��رد :اکن��ون در موضوع های
زیس��ت فناوری ،خ��ودرو ،ارایش��ی و بهداش��تی،
تجهیزات نفت و گاز و ...اعالم نیاز شده است.
مثلث همکاری مشترک
وی تاکید ک��رد :مبادله فناوری فق��ط به معنای
انتق��ال دانش نیس��ت بلکه بر پای��ه توافق هایی که
انجام ش��د ،این همکاری ها بر مبنای سرمایه گذاری
مش��ترک ،انتقال فناوری و توس��عه بازار بوده است.
بنابراین توافق هایی که انجام می ش��ود ممکن است
به س��رمایه گذاری و تولید مشترک نیز منتج شود.
ای��ن امر بس��تگی به تعام��ل طرفی��ن در برگزاری
نشس��ت های رودررو و انتخاب روش ه��ا برای ادامه
همکاری دارد.
رییس گروه توسعه فناوری و مسئول مرکز مبادله
فن��اوری ایران و کره جنوبی IKTECافزود :ممکن
است ظرفیت های تولید مشترک ،بازار مشترک یا...
وجود داش��ته باش��د یا ابتدا انتقال دانش ،فناوری و
ماشین االت مطرح شود.
گلس��تانی با اش��اره به حمایت هزین��ه ای حضور
نمایندگان ش��رکت ها از س��وی دولت ای��ران و کره
جنوب��ی ب��رای روز برگزاری نشس��ت ها تاکید کرد:
همچنی��ن در صورت موفقیت امی��ز بودن مذاکره ها
پنجمین نشست در کره جنوبی
۵۰درص��د هزینه ه��ای بلی��ت و هت��ل نمایندگان
محمد گلس��تانی ،رییس گروه توس��عه فناوری و
شرکت ها از س��وی مرکز مبادله فناوری ایران برای
مس��ئول مرک��ز مبادله فناوری ای��ران و کره جنوبی
نمایندگان ش��رکت ها جب��ران خواهد ش��د .طرف
IKTECدر گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
کره ای نیز همین حمایت ها را انجام می دهد.
کرد :ب��رای برگ��زاری پنجمین نشس��ت ،فراخوان
رییس گروه توسعه فناوری و مسئول مرکز مبادله
عمومی داده ش��د تا متقاضیان پیش از ۲۸اس��فند
فن��اوری ای��ران و کره جنوب��ی IKTECگفت :بر
ثبت ن��ام خود را تکمیل کنند .ای��ن فراخوان برای
اساس توافق های انجام ش��ده ،قرار است ۳نشست
نخس��تین بار انجام ش��د .مش��اوران مرک��ز مبادله
مش��ترک بی��ن ش��رکت های ایرانی و ک��ره جنوبی
فن��اوری نیز با متقاضی��ان ارتباط برق��رار کردند تا
برگزار ش��ود البته در سال گذشته ۴نشست برگزار
نیازهای انها را شناس��ایی کنن��د و به طرف کره ای
شده اس��ت .نخستین نشست مش��ترک امسال نیز
اعالم کنند تا این نیازها برای انتخاب ش��رکت های
اردیبهش��ت در کره جنوبی برگزار می شود و دومین
کره ای مورد توجه قرار گیرد.
نشست ،تیر امسال در تهران و همزمان با نمایشگاه
وی با بیان اینکه در ۴نشس��ت برگزار ش��ده۷۵ ،
اینوتک ۲۰۱۸برگزار خواهد ش��د .اخرین نشست
تفاهمنام��ه بین ش��رکت های ایران��ی و کره جنوبی
امسال نیز شهریور در سئول برگزار می شود.
امضا شده اس��ت ،ادامه داد :نزدیک به ۱۴۶شرکت
گلس��تانی اظه��ار ک��رد :خدم��ات مش��اوره ای و
ایران��ی و کره ای در ۴نشس��ت برگزار ش��ده حضور
ترجم��ه ای نیز در تمام مراح��ل از ثبت نام تا نهایی
داش��ته و مذاکره کرده اند که ۱۰ق��رارداد در حال
ش��دن قراردادها همراه نمایندگان شرکت ها خواهد
تنظیم اس��ت و یک قرارداد در اخرین روزهای سال
ب��ود .وی ب��ا بیان اینک��ه محدودیت��ی در برگزاری
۹۶نهایی شد.
نشست های ساالنه مرکز مبادله فناوری
گلستانی با اشاره به اینکه قرار است
ایران و کره جنوبی وجود ندارد ،یاداوری
در س��ال جاری میالدی ۳ ،نشس��ت
ک��رد :همزمان با برگزاری نشس��ت های
بهم رسانی صنایع ایران و کره جنوبی
مش��ترک بین نمایندگان ش��رکت های
برگزار ش��ود ،گفت :نماین��دگان ۱۶
ایرانی و ک��ره جنوبی نی��ز مذاکره های
واحد صنعتی کوچک برای حضور در
تکمیلی با طرف کره ای انجام می ش��ود.
پنجمین دوره از نشس��ت ها ثبت نام
مشاوره هایی غیر از انتقال فناوری برای
کرده اند که 3شرکت در نشست های
غالمرضا سلیمانی
نمایندگان شرکت های هر دو کشور در
گذشته حضور داشته اند و برای ادامه
مذاکره ها قرار است در پنجمین دوره سازمان صنایع کوچک نظر گرفته شده است.
ان که از ۹تا ۱۴اردیبهشت در شهر در کنار وزارت صنایع � اسان سازی تعامل
س��ئول برگ��زار می ش��ود ،مرکز کره کره جنوبی ،حامی بخش
رقابت پذیری تولید ایرانی در بازارهای
خصوصی دو کشور برای جهانی ،اصلی ترین اولویت در برقراری و
جنوبی نیز شرکت کنند.
اجرای این تفاهمنامه و
ادامه تعامل با کشورهای دیگر است .از
و
فن��اوری
توس��عه
ریی��س گ��روه
تحقق اهداف ان است.
مس��ئول مرکز مبادله فن��اوری ایران روابط فرهنگی و اقتصادی این رو ساالنه ۴نشس��ت فناورانه محور
و کره جنوب��ی IKTECتصریح کرد :دو کشور نیز می تواند در راستای اجرای تفاهمنامه بین ایران
اسان کننده تعامل
و کره جنوبی برگزار می شود و هدف این
نیازهای شناس��ایی ش��ده ،مربوط به
حوزه ه��ای مختلف صنعتی اس��ت و بخش خصوصی ایران و نشست ها خرید ماشین االت نیست بلکه
کره جنوبی باشد
انتقال دانش و فناوری و سرمایه گذاری
محدودیتی در این زمینه وجود ندارد
مش��ترک بین صنایع کوچک و متوسط
اما اولویت ها مربوط به خودرو،ICT ،
خبر
راه اندازی ۵۱واحد صنعتی در قزوین
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان قزوین گف��ت ۵۱ :واح��د تولیدی،
س��ال گذش��ته ب��ا س��رمایه گذاری ۲هزار
و ۴۳۰میلی��ارد ری��ال در ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان قزوین راه اندازی ش��دند.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
ایرن��ا ،حمیدرضا خانپ��ور با بیان این مطلب
اظهار کرد :میزان اش��تغالزایی این واحدها یک هزار و ۲۲۳نفر بوده
اس��ت .مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان قزوین ادامه
داد :واحدهای بهره برداری ش��ده در ۲۶هکتار زمین مستقر شده اند.
خانپور اضافه کرد :بیشترین تعداد واحدهای بهره برداری شده در سال
گذشته ،با ۱۸مورد به شهرک صنعتی لیا اختصاص داشته و شهرک
کاس��پین با ۱۴مورد در ردیف بعدی قرار دارد .مدیرعامل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان قزوین همچین گفت :سال گذشته ،در
ش��هرک های صنعتی ابیک و خرمدش��ت هر کدام ۶واحد ،ش��هرک
اراس��نج و حکیمیه ه��ر کدام ۲واحد و نواحی صنعتی اس��فرورین،
دانس��فهان و ش��هرک حیدریه نیز هر کدام یک واحد تولیدی مورد
بهره ب��رداری قرار گرفتند .خانپور با بیان اینکه اس��تان قزوین دارای
۱۵ش��هرک و ناحیه صنعتی اس��ت ،اظافه کرد :در حال حاضر ۸۵۹
واحد تولیدی بهره بردار در ش��هرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین
فعالیت می کنند.
عکس :گسترش صنعت
عضو انجمن مدیران رسانه
امضای ۷۵تفاهمنامه بین ۱۴۶شرکت ایرانی و کره جنوبی
است تا بتوانیم تولید را در عرصه جهانی رقابت پذیر
تجاری دو کش��ور تا سقف ۱۷میلیارد دالر است .در
کنیم.
مجموع ،انتق��ال فناوری ها بی��ن بنگاه های کوچک
غالمرضا سلیمانی ،معاون سازمان صنایع کوچک
و متوس��ط ای��ران و کره جنوب��ی در بخش صادرات
و شهرک های صنعتی ایران در گفت وگو با «گسترش
می تواند به بهبود کیفی تولیدات و افزایش صادرات
صنع��ت» اظهار کرد :مرکز مبادل��ه فناوری ایران و
محص��والت گوناگ��ون بی��ن دو کش��ور بینجامد.به
کره جنوبی در راس��تای تفاهمنامه ای بین س��ازمان
گ��زارش «گس��ترش صنعت» ،نخس��تین نشس��ت
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با وزارت
انتق��ال فناوری ایران و کره در فروردین ۹۶با اعزام
صنایع کره جنوبی ایجاد ش��ده است که این امر در
نمایندگان ۸بنگاه ایرانی برگزار ش��د که نتیجه ان
جریان س��فر رییس جمهوری کره جنوب��ی به ایران
امض��ای ۱۶تفاهمنامه هم��کاری در زمینه انتقال
تحقق یافت و اجرای موارد ان ادامه دارد ،به طوری
فناوری بود .دومین نشست از این سلسله نشست ها،
ک��ه تاکنون ۱۰مورد از تفاهمنامه های امضا ش��ده
ابتدای مرداد س��ال گذش��ته با حضور نمایندگان ۶
به اجرا درامده اس��ت .سلیمانی اضافه کرد :سازمان
ش��رکت از کره جنوبی در تهران برگزار ش��د که به
صنای��ع کوچک در کن��ار وزارت صنایع کره جنوبی،
امض��ای ۱۹تفاهمنام��ه هم��کاری با بی��ش از ۴۰
حامی بخش خصوصی دو کش��ور ب��رای اجرای این
ش��رکت ایرانی در حوزه صنایع کوچک و متوس��ط
تفاهمنامه و تحقق اهداف ان اس��ت .معاون سازمان
درباره انتقال فناوری منجر شد.
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با اشاره
سومین نشست از این سری نشست ها نیز از ۲۲تا
به امض��ای ۲۲تفاهمنام��ه فناورانه محور بین ایران
۲۸شهریور ۹۶با اعزام نمایندگان ۱۲بنگاه صنعتی
و کره جنوب��ی در چهارمین نشس��ت مش��ترک در
کوچک و متوس��ط با فعالی��ت در زمینه های تولید
س��ال جاری میالدی ،تصریح ک��رد :روابط فرهنگی
دارو ،ماش��ین االت و تجهیزات ،پالس��تیک ،فلزی،
و اقتصادی دو کشور نیز می تواند اسان کننده تعامل
ش��یمیایی و نس��اجی به کره جنوبی برگزار شد که
بخش خصوصی ایران و کره جنوبی باشد.
همزمان با نمایشگاه فناورانه اینوتک کره جنوبی بود
پایگاه انتقال فناوری در خاورمیانه
و یک��ی از تفاهمنامه ها در حاش��یه بازدید از همین
س��لیمانی ادام��ه داد :س��ال ۹۴
نمایشگاه به امضا رسید.
همزمان با س��فر رییس جمهوری وقت
چهارمی��ن نشس��ت از ای��ن
کره جنوب��ی به ایران ،ی��ک تفاهمنامه
سلس��له جلس��ه ها نی��ز ۲۰اذر ۹۶
هم��کاری مش��ترک به امضا رس��ید.
ب��ا امض��ای ۲۲تفاهمنام��ه در زمینه
ب��ه گفته وی ،مرکز انتق��ال فناوری با
تولی��د عایق ه��ای حرارت��ی و برودتی،
هم��کاری کره جنوب��ی در س��اختمان
صفحه های خورشیدی و انرژی های نو،
دانش��گاه چرم ایران با ه��دف فعالیت
باتری ه��ای لیتیومی و موتورهای برقی
محمد گلستانی
مش��ترک در خاورمیانه و شمال افریقا
بین ۸بنگاه خارجی و ۵۵بنگاه داخلی
گش��ایش یافت و گروه های مشاوره ای
برگزار ش��د .این نشس��ت که با حضور
همزمان با برگزاری
نیز در این زمین��ه اموزش دیدند .این نشست های مشترک بین نمایندگان ش��رکت های کره جنوبی در
مرکز قرار اس��ت پایگاه انتقال فناوری نمایندگان شرکت های تهران برگزار ش��د ،اخرین نشس��ت در
در منطقه خاورمیانه با مرکزیت تهران ایرانی و کره جنوبی نیز سال میالدی گذشته بود.
مذاکره های تکمیلی
باشد .معاون س��ازمان صنایع کوچک
همان ط��ور ک��ه تواف��ق ش��ده ،این
با طرف کره ای انجام
و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران تاکید می شود .مشاوره هایی نشس��ت ها ۴ب��ار در س��ال به ش��کل
ک��رد :با اجرایی ش��دن توافق برجام و غیر از انتقال فناوری برای دوره ای در ای��ران و کره جنوبی برگزار
بعد از س��فر رییس جمهوری پیش��ین نمایندگان شرکت های هر می ش��وند .این برنام��ه طوالنی مدت تا
کره جنوبی به ایران ،اهداف مش��خصی دو کشور در نظر گرفته زمان رسیدن به توازن در انتقال دانش
شده است
فن��ی صنایع کوچک و متوس��ط ادامه
برای روابط ایران و کره تعیین شد که
دارد.
مهم ترین انه��ا افزایش حجم مبادالت