روزنامه گسترش صنعت شماره 362
روزنامه گسترش صنعت شماره 362
سال بیست و نهم
شعار امسال ،مسئولیت اجتماعی و فردی همگان را افزون می کند
پیاپی 2335دوره جدید شماره 362
http://telegram.me/sanatnewspaper
ش��عار امس��ال که درباره حمایت از تولید داخلی است برای همه مردم ایران از جمله همه ما کارکنان ایدرو هم مسئولیت
اجتماعی و هم مس��ئولیت ش��خصی دارد تا با عزمی راس��خ تر ،پیگیرتر و جدی تر وظایف مان را دنبال کنیم .به گزارش
«گسترش صنعت» از ایدرونیوز ،رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در مراسم اغاز سال کاری
۹۷با بیان اینکه رهبر معظم انقالب ۱۳۹۷ ،را سال حمایت از کاالی ساخت داخل نامیدند ،گفت :این تکلیفی است
بر عهده همه مردم تا با عزمی راس��خ تر ،پیگیرتر و جدی تر وظایف مان را دنبال کنیم .منصور معظمی افزود :س��الی را
که پشت سر گذاشتیم هم برای کشور و هم برای ایدرو موفقیت امیز بود و ان شاءاهلل سال ۹۷را با جدیت بیشتری
اغاز خواهیم کرد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
دوشنبه
20فروردین 1397
22رجب 1439
9اوریل 2018
2
شیوه نامه ثبت سفارش دوباره از سوی رییس سازمان توسعه تجارت ابالغ شد
دندان گردهای بازار خودرو
کیش یا مات
بررسی «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت الزام دولت و بخش خصوصی برای حمایت از تولیدات داخلی
2
مسئوالن دغدغه خرید خودرو ملی
داشته باشند
یک کارش��ناس صنعت خودرو کش��ور با اش��اره به اینکه خودرو ،س��رپاترین صنعت کشور
اس��ت ،گفت :از انجا که صنعت خودرو کشور ارتباط تنگاتنگی با مردم دارد این مسئله باعث
می ش��ود اشکال ها و ایرادهای ان نیز بیشتر مطرح ش��ود .بنابراین باید توجه داشت به دلیل
اشکا ل ها و ایرادهای صنعت خودرو نباید حمایت از ان نادیده گرفته شود بلکه باید حمایت ها
را جدی تر کرد تا از این طریق به رش��د صنعت خودرو کمک موثری شود .ابوالفضل خلخالی،
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت تصریح کرد :صنعت خودرو در طول دوره های مختلف
با مس��ائل و مش��کالت مختلفی مانند تحریم ها و تامین منابع مالی روب��ه رو بوده و ایرادها و
اشکال های امروز این صنعت تا حدودی مربوط به همین مسائل است.
3
افزایش 20درصدی حقوق
کارگران جوابگو نیست
عکس :مهدی کاوه ای
قانون استفاده حداکثری از توان
داخل سفت و سخت می شود
وحید ش��قاقی ش��هری ،اقتصاددان و استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس ،که در حوزه
فقر و معیشت پژوهش کرده است ،گفت :در ایران حداقل دستمزد بیشتر متاثر از وضعیت
اقتصادی و بحران مدیریت تولید بوده است.
وی ک��ه معتقد به بازگش��ت ب��ه حمایت گرایی و پایه گذاری دولت رفاه در ایران اس��ت،
تاکی��د دارد دول��ت باید کمر همت ببند و فاصله حداقل دس��تمزد با خط فقر نس��بی را با
فراهم کردن بهداش��ت ،اموزش ،مس��کن رایگان و یارانه های نقدی و غیرنقدی پرکند .این
کارش��ناس اقتصاد با اش��اره به اینکه افزایش حدود ۲۰درصدی حداقل دس��تمزد را از دو
زاویه می توان بررسی کرد...
2
نیم��ه دوم س��ال ۹۶ب��ازار خ��ودرو دچ��ار التهاب ش��د و نرخ
خودروهای وارداتی به ش��کل سرسام اوری افزایش یافت .با بسته
شدن سامانه ثبتارش بازار نابسامان تر شد .در ادامه دی ۹۶امکان
ثبت سفارش فراهم شد اما به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه داران
و فروش��ندگان خودرو تهران سفارش��ی انجام نشد و خودروهای
دپو ش��ده وارد بازار شدند .در س��ال جدید رییس سازمان توسعه
تجارت با بیان اینکه شیوه نامه ثبت سفارش بر اساس قانون برای
اجرا در سال ۹۷ابالغ شده است ،گفت :بر این مبنا ،واردکننده به
روش غیر بانکی (از طریق صرافی ها یا شریک خارجی) حداکثر در
مدت ۱۸۰روز از تاریخ صدور ثبت سفارش ،مجاز به واردات کاال
به کشور است .مجتبی خسروتاج ،رییس سازمان توسعه تجارت
گفت :ش��یوه نامه ثبت س��فارش واردات جدید نیست و اجرای ان
از س��ال گذش��ته اغاز شده است اما با هدف اطالع رسانی دوباره و
طبق ایین نامه قانون مقررات صادرات و واردات باید در اغاز امسال
اطالع رسانی می شد که ۹۷/۱/۵این اقدام انجام شد.
همچنین در این شیوه نامه خطاب به علی ابادی ،مدیرکل دفتر
مقررات صادرات و واردات امده است :در اجرای ماده ۴۰ایین نامه
اجرای��ی قانون مقررات ص��ادرات و واردات ،این موارد برای اجرا و
اقدام الزم برای س��ال ،۱۳۹۷تعیین و ابالغ می ش��ود - ۱ :مدت
اعتبار ثبت سفارش تا اطالع بعدی ۹۰روز از تاریخ صدور تعیین
می شود .بدیهی است موارد مربوط به تبصره ۳ماده ۴۰ایین نامه
پس از تعیین توس��ط وزارت جهاد کش��اورزی ،به ان دفتر اعالم
خواهد شد.
- ۲اعتبار درخواست های ثبت سفارش ۳۰روز تعیین می شود.
- ۳حداکث��ر مهلت ورود کاال به کش��ور :الف -روش غیربانکی:
حداکثر در مدت ۱۸۰روز از تاریخ صدور ثبت سفارش ،واردکننده
مجاز به ورود کاال به کشور است .ب -روش بانکی :مهلت ورود کاال
به کش��ور در این روش پس از صدور ثبت س��فارش ،تابع مقررات
ارزی بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران خواهد بود.
- ۴حداکثر زمان پرداخت کارمزد ۷۲ ،ساعت بعد از تایید پرونده
و صدور فیش کارمزد بوده و در صورت پرداخت نکردن در مهلت
مقرر ،درخواست ثبت سفارش یا تمدید حذف می شود.
3
بررسی «گسترش صنعت» از رویکرد شهرک های صنعتی در تحقق شعار سال 97نشان داد
«حمایت از کاالی ایرانی» مشروط به رعایت سلیقه مشتری
در کن��ار نقش افرین��ی مردم در حمای��ت از کاالی ایرانی،
وظیفه دولت نیز در بسترس��ازی و مهیا کردن ش��رایط برای
حمای��ت از تولید و مصرف کاالی ایرانی مس��تلزم تصویب و
وضع مقررات و قوانین ویژه اس��ت .این موضوع در شهرک ها
و نواحی صنعتی ایران از س��ال گذش��ته با راه اندازی پویش
«خرید کاالی ایرانی» اغاز شد و ادامه گرفت اما با نام گذاری
سال ۹۷با عنوان «حمایت از کاالی ایرانی» ،اهمیت فعالیت
و س��رمایه گذاری در ش��هرک های صنعتی به عنوان مرکزی
ب��رای تولید کاالی ایرانی و اجماع واحدهای صنعتی کوچک
و متوس��ط بیش از گذش��ته مورد توجه است .همان طور که
کانون دانش��گاهیان ایران اس�لامی نیز بیانی��ه ای با تعریف
وظایف ده گانه دولت برای تحقق ش��عار سال ۹۷صادر کرد
که ۲مورد ان اش��اره مس��تقیم به صنایع کوچک و متوسط
دارد...
4
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
20فروردین 22 1397رجب 9 1439اوریل 2018شماره 362پیاپی 2335
یادداشت
مراقب خاصه خرجی ها باشیم
خبر
افزایش 20درصدی حقوق
کارگران جوابگو نیست
وحید ش��قاقی شهری ،اقتصاددان و اس��تاد اقتصاد دانشگاه
تربی��ت م��درس ،که در ح��وزه فقر و معیش��ت پژوهش کرده
اس��ت ،گفت :در ایران حداقل دستمزد بیشتر متاثر از وضعیت
اقتصادی و بحران مدیریت تولید بوده است.
به گزارش ایلنا ،وی که معتقد به بازگشت به حمایت گرایی
و پایه گذاری دولت رفاه در ایران اس��ت ،تاکید دارد دولت باید
کمر همت ببند و فاصله حداقل دس��تمزد با خط فقر نس��بی را
با فراهم کردن بهداش��ت ،اموزش ،مس��کن رایگان و یارانه های
نقدی و غیرنقدی پرکند .این کارش��ناس اقتصاد با اش��اره به
اینک��ه افزایش ح��دود ۲۰درصدی حداقل دس��تمزد را از دو
زاویه می توان بررس��ی کرد ،افزود :از منظر طبقه کارگر به طور
قط��ع حداقل مزد ۹۷انتظارات انها را براورده نمی کند چراکه
هزینه های زندگی باال رفته و تامین حداقل های معیشتی دشوار
ش��ده اس��ت .وی افزود :در همه جای دنیا بخشی از حمایت از
طبقه کارگر برعهده دولت اس��ت؛ افزایش ۲۰درصدی مزد به
یقی��ن جوابگو نیس��ت و دولت باید به می��دان بیاید .ب ه صورت
کلی دولت ها موظف هس��تند در ش��رایط رک��ود و تورم به داد
ملت برسند و رفاه انها را تضمین کنند.
پیش بینی می شود
تاکید رهبر معظم
انقالب بر شعار سال
9۷با عنوان حمایت از
کاالی ایرانی اوضاع را
برای تولیدکنندگان
این محصوالت بهبود
بخشد و همچنین مسیر
اصالح قانون را باز
کند؛ مسیری که سال
گذشته قرار بود از
طریق مجلس شورای
اسالمی طی شود اما
هنوز خبری از ان نیست
عکس :مهدی کاوه ای
«الریجان��ی :طرح ه��ای
نیمه تمام کش��ور به ۶۰۰هزار
میلی��ارد تومان پ��ول احتیاج
دارن��د ۱۷/صن��دوق از ۱۸
صن��دوق بازنشس��تگی خالی
است»
عل��ی الریجان��ی ،ریی��س
جواد نجم الدین
مجل��س پانزده��م ،فروردین
کارشناس ارشد رسانه
ماه در مالقات با روحانیون قم
گفت بی��ش از ۶۵هزار طرح
نیمه تمام عمرانی در کش��ور
وجود دارد که اتمام ش��ان نیازمن��د ۶۰۰هزار میلیارد تومان
اس��ت .وی گفت س��ازمان ویژه ای برای اتمام طرح های نیمه
تمام ایجاد شده که وظیفه اش تنها واگذاری این طرح هاست.
به گزارش رادیو فرانس��ه؛ پیش از ای��ن ،علی الریجانی در
استانه ناارامی های دی سال گذشته گفته بود که کل درامد
و بودجه کش��ور – اعم از نفت و مالیات – به زحمت به ۳۰۰
هزار میلیارد تومان می رس��د .رییس مجلس در سخنان اخیر
گفت :دولت گذشته ۷۰۰ ،میلیارد دالر درامد نفتی به دست
اورد بی انکه سرمایه گذاری جدی در کشور انجام دهد.
الریجانی یکی از مش��کالت بودجه س��ال جاری را حقوق
بازنشس��تگان خواند و ابراز امیدواری کرد که مش��کل حقوق
بازنشس��تگان در م��دت ۳س��ال حل و فصل ش��ود .به گفته
مقامات ،از مجموع ۱۸صندوق بازنشستگی ۱۷ ،صندوق خالی
است و س��االنه بخش مهمی از منابع بودجه ،صرف پرداخت
حق��وق بازنشس��تگان و کارکنان دولت می ش��ود .الریجانی
پی��ش از ای��ن گفته بود بخ��ش اعظم منابع بودجه س��االنه
کش��ور فقط صرف پرداخت حقوق بازنشستگان ،نیروی های
مسلح و یک میلیون نفر از کارکنان وزارت اموزش و پرورش
می ش��ود و این سقوط همچنان ادامه دارد .این همه در حالی
اس��ت که طرح های نیمه تمام ،اپیدمی همیشگی این کشور
بوده و هس��ت؛ اپیدمی ای که از جوانب مختلف قابل بررسی
اس��ت .اما یک نکته اش��کار کمتر گفته ش��ده این است که
تصویب هر طرحی در مجلس ش��ورای اسالمی ،اگر بار مالی
داش��ته باشد بر اس��اس قانون تنها و تنها منوط به ان است
که منبع تامین مالی ان مش��خص شده باش��د .بارها و بارها
هیات رییس��ه مجلس ،طرح ها و پیش��نهادهای نمایندگان را
به دلیل مشخص نکردن منبع مالی ،غیر قابل طرح دانستند.
شورای نگهبان هم به دفعات جلوی تصویب چنین طرح هایی
را گرفته اس��ت .با این اوصاف باید پرس��ید ک��ه اصوال چرا و
چگونه چنین نیاز یا عقب افتادگی ای ان هم در حد ۶۰۰هزار
میلی��ارد تومان ۱۲۰ ،میلیارد دالر ب��ه وجود می اید؟ مهم تر
انکه نیمه تمام ماندن طرح ها به معنی بی استفاده ماندن ان
منابع مالی تخصیص یافته اس��ت .به این معنی که اگر ناتمام
ماندن طرح ها به دلیل س��وء مدیریت و قصور فکری مدیران
بوده باش��د ،پول ها و منابع مالی هم باید دست نخورده مانده
باشند که چنین نیست .تنها فرض در این حالت ان است که
منابع مالی یادش��ده ،خرج کارهای موازی و به ویژه نیازهای
جاری شده باشد .مثال ساده اش صرف منابع مالی طرح های
عمرانی برای تامین یارانه است که زمان احمدی نژاد مرسوم
ش��ده و تا زمان دولت های یازدهم و دوازدهم هم به ش��دت
تداوم یافته است .تامین ۱۲هزار میلیارد تومان برای جبران
س��ود ۲۰درص��دی بانک ها(طرح اخیر بان��ک مرکزی برای
مقابله با جهش نرخ ارز) نمونه نه چندان منحصر به فردی از
این اقدامات است .پیش از این و در سال ۹۵بانک مرکزی ،به
گفت��ه رییس جمهوری ۲۰هزار میلیارد تومان برای پرداخت
به مال باختگان موسس��ه ها اعتبار تخصیص داده شده است.
جال��ب انک��ه این دو اق��دام نه جلوی جه��ش ارز را گرفته و
نه مش��کل مال باخت��گان را حل کرده اس��ت .از این نمونه ها
تا بخواهید فراوان اس��ت .حاال خبر از تش��کیل ستادی برای
راس��ت و ریس ک��ردن ۶۰۰هزار میلیارد توم��ان طرح های
ناتمام مطرح اس��ت در حالی که کل بودجه س��االنه عمرانی
کش��ور از ۲۰هزار میلیارد تومان تجاوز نمی کند .ایا تشکیل
این س��تاد به مصداقی برای ایجاد یک رشته جدید از خاصه
خرجی ها تبدیل نخواهد شد؟
بررسی «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت الزام دولت و بخش خصوصی برای حمایت از تولیدات داخلی
قانون استفاده حداکثری از توان داخل سفت و سخت می شود
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
«قان��ون اس��تفاده حداکث��ری از ت��وان تولیدی و
خدماتی در تامین نیازهای کشور» یکی از قانون هایی
اس��ت که در اج��را با انواع و اقس��ام دس��ت اندازها و
موانع روبه رو ش��ده است .این قانون که قرار بود سال
گذشته اصالح شود ،هنوز دستخوش تغییر نشده اما
پیش بینی می شود تاکید رهبر معظم انقالب بر شعار
س��ال 9۷با عنوان حمای��ت از کاالی ایرانی اوضاع را
ب��رای تولیدکنندگان این محصوالت بهبود بخش��د و
همچنین مس��یر اص�لاح قانون را باز کند؛ مس��یری
که س��ال گذش��ته قرار بود از طریق مجلس شورای
اس�لامی طی شود اما هنوز خبری از ان نیست .این
قانون که در زمان تصویب بین تولیدکنندگان غوغای
رش��د را قرار بود ارمغ��ان اورد امروز در صف قوانینی
است که می توانند مش��کالتی را برطرف کنند اما به
دست فراموشی سپرده ش��ده اند .یکی از قوانین مهم
حمایتی از تولید داخل ،که همچون سایر قوانین این
حوزه از س��وی نهادهای اجرایی به فراموشی سپرده
شده است ،همین قانون اس��تفاده حداکثری از توان
تولیدی و خدماتی در تامین نیازهای کش��ور اس��ت.
مهدی مقدس��ی ،عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی در گفت وگو با «گسترش
صنعت» بی��ان کرد :دول��ت و ش��رکت های تابع ان
بای��د مکلف ش��وند که محصوالت ایران��ی را بخرند و
ش��رکت های دولتی ک��ه حجم قابل توجه��ی واردات
دارن��د باید از خرید کاالی خارجی منع ش��وند البته
این تکلیف ایجاد ش��ده ام��ا وزارت صنعت ،معدن و
تجارت باید با قوت بیش��تری بر این قانون پافش��اری
کند .این عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن مجلس
شورای اسالمی با اش��اره به اینکه سال گذشته طرح
تحقی��ق و تفحص و پیگیری اجرای قانون از س��وی
۲۰تن از نمایندگان امضا و پیش��نهاد شده اما هنوز
در جری��ان ان اتفاق خاصی رخ نداده اس��ت ،توضیح
داد :در زمین��ه خریدهای خارجی که در ایران امکان
ساخت انها وجود داش��ته اما قانون دور زده شده در
حوزه های صنایع مختل��ف دریایی ،ریلی و ...مواردی
وجود دارد که کمیس��یون صنایع و معادن در تالش
است با مس��تندات کافی گزارش خود را تهیه کند و
تحویل ده��د .وی با بیان اینکه این تخلف ها موجب
تضعیف تولید ملی ش��ده و باید با این نهادها برخورد
الزم ش��ود از اهداف این طرح یاد کرد و افزود :هدف
این اس��ت که از واردات کاالهایی که موجب تضعیف
تولید داخل می شود جلوگیری کنیم و با جدیت این
موضوع را پیگیری خواهیم کرد .مقدسی با بیان اینکه
تولیدکنندگان داخلی نی��ز باید با افزایش کیفیت به
اجرای این قانون کمک کنن��د ،اظهار کرد :دولت در
سال های گذش��ته تالش کرد بتواند با افزایش تعرفه
مانع واردات ش��ود؛ هر چند ای��ن تالش به نتیجه های
مثبت رسید اما نمی توان توقع داشت فقط با افزایش
تعرفه واردات بتوان مانع واردات محصوالتی ش��د که
توان تولید و س��اخت انها در داخل کشور وجود دارد.
سیاست تعرفه ای دولت به تنهایی امکان تقویت تولید
داخ��ل را ن��دارد و باید زمینه ای فراهم ش��ود تا نرخ
تمام ش��ده کاالی داخل و کیفیت محصوالت افزایش
یابد .وی با اش��اره به نقش استانداردها در این زمینه
گفت :رعایت اس��تاندارد در اجرای این قانون اهمیت
ویژه ای دارد .رعایت نکردن اس��تانداردها و نداش��تن
کیفی��ت الزم ب��رای برخ��ی بهانه ای ش��ده تا کاالی
خارجی وارد کنند و دولت باید مانع این موضوع شود.
منابع ارزی در دست واردکنندگان
ازاد م��واد اولیه را تامین کنیم تا واردکنندگانی که از
ارز مبادله ای استفاده می کنند ،رقابت کنند».
شیوه هایی برای دور زدن قانون
پیش از این ،ارمان خالقی ،عضو خانه صنعت ،معدن
و تجارت ایران در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» با
اش��اره به راهکارهای ش��رکت های دولتی برای خرید
خارج��ی نی��ز گفته بود :یک��ی از قوانی��ن حمایت از
تولی��د داخل این اس��ت که اگر ام��کان تولید کاال یا
تجهیزاتی در داخل وجود داش��ته باشد ،شرکت های
دولتی برای پروژه های خود واردات نکنند اما بر س��ر
اج��رای این قانون موانعی وج��ود دارد .یکی از موانع
این اس��ت که مسئول خرید شرکت های دولتی اعالم
می کند قصد داری��م خرید یکپارچه انجام دهیم و به
این ترتیب ،سفارش زیادی برای خرید تجهیزات داده
می شود که این حجم از سفارش در توان تولیدکننده
داخلی نیست .از س��وی دیگر ،تولیدکنندگان داخلی
نیز چن��دان با یکدیگر همکاری ندارند تا با تش��کیل
کنسرسیوم برای تامین نیاز شرکت های دولتی اقدام
کنند .ب��ه این ترتیب تولیدکنندگان داخلی از حضور
در مناقصه شرکت های دولتی بازمی مانند و در نتیجه،
شرکت های خارجی جایگزین انها می شوند.
از اغاز اجرای این قانون ،نهادها به بهانه و شکل های
مختلف از اجرای این قانون س��ر باززدند و تسهیالت
� روزنه های نفوذ واردات بسته می شود
ارزی ب��رای واردات نیز بدون توجه به س��اخت داخل
در اخرین پیگیری های مجلس ش��ورای اس�لامی
به برخی واردکنندگان اعطا می شود .چندی پیش در
روز گذش��ته رییس کمیس��یون ویژه اصل ۴۴قانون
دی��دار قائم مقام تولید وزارت صنعت ،معدن و تجارت
اساس��ی گفت :اصالح قانون استفاده حداکثر از توان
با مدی��ران انجمن های تجهیزاتی و ماشین س��از نیز
تولید داخل در راس��تای افزایش ضمانت اجرای این
مهم ترین گالی��ه تولیدکنندگان رعایت نش��دن این
قانون اس��ت و راه های فرار و رخنه در ان را می بندد.
قانون از سوی شرکت های دولتی بود .مجتبی نائلی،
حمیدرض��ا فوالدگ��ر درب��اره دس��تور کار نشس��ت
رییس هیات مدیره انجمن ماشین سازی صنایع غذایی
کمیس��یون وی��ژه حمایت از تولید مل��ی و نظارت بر
ایران با انتقاد از نحوه اجرای این قانون به ایسنا گفته
اجرای سیاس��ت های کلی اصل ۴۴قانون اساسی در
است« :قانون استفاده حداکثر از تولید داخل از سوی
هفت��ه جاری ،به خان��ه ملت گفت :ب��رای حضور در
س��ازمان های دولت��ی رعای��ت نمی ش��ود و همچنان
نشست کمیسیون از مسئوالن نهاد های
صن��دوق توس��عه مل��ی مناب��ع ارزی
اجرای��ی و وزارتخانه ه��ا مانن��د صنعت،
خود را ب��ا ارز مرجع ب��ه واردکنندگان
از اغاز اجرای این
معدن و تجارت ،نیرو و نفت و همچنین
تخصی��ص می ده��د که مخ��رب تولید
داخلی است .صندوق توسعه ملی اکنون قانون ،نهادها به بهانه مرک��ز پژوهش ه��ا و دیوان محاس��بات
مس��ئول توس��عه صنایع خارجی شده و شکل های مختلف از دعوت شده است.
اجرای این قانون سر
ریی��س کمیس��یون وی��ژه حمای��ت
است.
امروز بس��یاری با ران��ت ارز مبادله ای باززدند و تسهیالت از تولی��د مل��ی و نظ��ارت ب��ر اج��رای
ارزی برای واردات
سیاس��ت های کل��ی اص��ل ۴۴قان��ون
از صن��دوق توس��عه ملی ماش��ین االت
نیز بدون توجه به
اساسی مجلس ش��ورای اسالمی با بیان
خارج��ی می خرن��د در حال��ی که بین
ساخت داخل به برخی
اینکه دستور کار جلسه کمیسیون نحوه
۷۰تا ۸۰درصد از ماش��ین االت صنایع
واردکنندگان اعطا
اجرایی کردن و تحقق شعار سال است،
غذایی ایران در داخل س��اخته می شود؛
می شود
گفت :در سال گذش��ته نیز این موضوع
هرچن��د واردکنندگان ای��ن موضوع را
در دس��تور کار کمیسیون قرار داشت و
ان��کار می کنند .عادالنه نیس��ت ما با ارز
گزارش نحوه اجرایی ش��دن قانون استفاده حداکثر از
توان تولید داخل نیز در این راس��تا ارائه شد .نماینده
مردم اصفهان در مجلس ش��ورای اسالمی ،با اشاره به
اینک��ه در گزارش ارائه ش��ده در زمینه نحوه اجرایی
شدن قانون اس��تفاده حداکثری از توان تولید داخل
مش��خص ش��د با وجود اینک��ه امکان تولی��د کاالی
داخل��ی وج��ود دارد واردات محصوالت مش��ابه نیز
انجام می شود ،ادامه داد :گزارش تحویل شده از سوی
کمیس��یون به طور عمده رویکردی در زمینه قطعات
ماشین االت صنعتی داشت اما درحال حاضر به صورت
کلی تر کاالها و محصوالت را باید بررس��ی کرد .وی با
تاکید بر اینکه پیرو گزارش ارائه ش��ده در زمینه نحوه
اجرایی ش��دن قانون اس��تفاده حداکثر از توان تولید
داخل اصالح این قانون در دستور کار کمیسیون اصل
۴۴قانون اساسی مجلس شورای اسالمی قرار گرفت
و چند ماده ان نیز تا کنون بررسی شده است ،عنوان
ک��رد :این اصالح در راس��تای افزایش ضمانت اجرای
قانون اس��تفاده حداکثر از توان تولید داخل اس��ت و
راه های فرار و رخنه در این قانون را می بندد.
فوالدگ��ر با بیان اینکه کمیس��یون اصل ۴۴قانون
اساس��ی مجلس شورای اس�لامی کار نظارتی خود را
ادامه می دهد و این امادگی را دارد تا قانون اس��تفاده
حداکثر از ت��وان تولید داخل اصالح و در صورت نیاز
طرح فوریت داری را در زمینه نحوه تحقق شعار سال
ارائ��ه کند ،اظهار کرد :وظیفه اصلی کمیس��یون ویژه
اصل ۴۴قانون اساس��ی نیز حمای��ت از تولید داخل
است.
ای��ن نماینده مردم در مجلس ش��ورای اس�لامی،
درباره علت ادامه داشتن واردات کاالهای مشابه تولید
داخل گفت :بخش��ی از این اشکال به تولیدکنندگان
برمی گردد و انها باید کیفیت محصوالت خود را ارتقا
دهن��د و نرخ ان را نی��ز رقابت پذیر کنند و همچنین
رضایت مش��تری را ب ه دس��ت اورند .بخشی دیگر نیز
مردم هستند که باید فرهنگ استفاده از کاالی داخل
را داش��ته باش��ند و بپذیریم که باید از کاالی ایرانی
حمایت کنیم.
عض��و کمیس��یون صنای��ع و مع��ادن مجل��س
شورای اس�لامی با بیان اینکه مس��ئوالن نیز باید از
تولیدکنندگان حمایت الزم را داش��ته باشند ،تصریح
کرد :تولیدکنندگان در برخی از موارد اعالم می کنند
قدرت رقاب��ت ندارند و کاالی خارجی با کیفیت باالتر
و نرخ ارزان تر وارد کش��ور می شود زیرا نرخ تمام شده
ان به دلیل مس��ائل مالیاتی ،بیمه ای و دسترس��ی به
تسهیالت ارزان پایین تر است.
رییس هیات عامل ایدرو:
شعار امسال ،مسئولیت اجتماعی و فردی همگان را افزون می کند
شعار امسال که درباره حمایت از تولید داخلی است
برای همه مردم ایران از جمله همه ما کارکنان ایدرو
هم مسئولیت اجتماعی و هم مسئولیت شخصی دارد
تا با عزمی راس��خ تر ،پیگیرت��ر و جدی تر وظایف مان
را دنب��ال کنیم .به گ��زارش «گس��ترش صنعت» از
ایدرونی��وز ،رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و
نوسازی صنایع ایران در مراسم اغاز سال کاری ۹۷با
بیان اینکه رهبر معظم انقالب ۱۳۹۷ ،را سال حمایت
از کاالی س��اخت داخل نامیدن��د ،گفت :این تکلیفی
اس��ت بر عهده همه مردم تا با عزمی راسخ تر ،پیگیرتر
و جدی تر وظایف مان را دنبال کنیم .منصور معظمی
افزود :سالی را که پشت سر گذاشتیم هم برای کشور
و هم برای ایدرو موفقیت امیز بود و ان ش��اءاهلل س��ال
۹۷را با جدیت بیش��تری اغ��از خواهیم کرد .معاون
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره ب��ه برنامه ۴
س��ال اینده ایدرو گف��ت :ایدرو س��رمایه گذاری ۵۰
هزار میلیارد تومانی با اش��تغالزایی ۳۰هزار نفر را در
برنامه های خود دارد .رییس هیات عامل ایدرو با اشاره
به تالش ها و عملکرد خوب ش��رکت های تابع سازمان
گفت :در س��ال ۹۷باید توجه ویژه ای به صنعت ریلی
و دریایی کشور داشته باشیم .معظمی با اشاره به نگاه
وی��ژه وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت ب��ه ایدرو ،ان را
فرصتی بسیار مغتنم عنوان کرد و گفت :در سال ۹۷
باید تالش م��ان را دوچندان کنیم .رییس هیات عامل
س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران همچنین
در حکم��ی محم��د نوری امیری را به س��مت معاون
برنامه ریزی و توسعه ایدرو منصوب کرد.
در ای��ن حکم بر اجرایی کردن برنامه ۱۴۰۰ایدرو،
تدوین و پیش��نهاد برنامه ه��ا و راهبرد های کالن در
صنایع هدف ،پیگیری برنام��ه تربیت مدیران در تراز
جهان��ی ،ارتباط موثر و هماهنگ با س��ازمان برنامه و
بودج��ه کش��ور و کمیس��یون های تخصصی مجلس
و بررس��ی و نظارت ب��ر اجرای طرح ه��ا و پروژه های
صنعتی تاکید ش��ده اس��ت .رییس هیات عامل ایدرو
همچنین از زحمات ابوالفضل کیانی بختیاری ،معاون
سابق برنامه ریزی و توسعه ایدرو قدردانی کرد .محمد
نوری امی��ری پیش از این مدیر کل دفتر بودجه و امور
مجامع وزارت صنعت ،معدن و تجارت بود.
دوشنبه
صنعت خودرو
20فروردین 22 1397رجب 9 1439اوریل 2018شماره 362پیاپی 2335
یادداشت
رقابت تولید سنتی و فناوری
در صنعت خودرو
مجتبی خسروتاج
شیوه نامه ثبت سفارش
واردات جدید نیست
و اجرای ان از سال
گذشته اغاز شده
است اما با هدف
اطالع رسانی دوباره
و طبق ایین نامه قانون
مقررات صادرات و
واردات باید در اغاز
امسال اطالع رسانی
می شد که ۹۷/۱/۵
این اقدام انجام شد
شیوه نامه ثبت سفارش دوباره از سوی رییس سازمان توسعه تجارت ابالغ شد
دندان گردهای بازار خودرو؛ کیش یا مات
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
سعید موتمنی :اگر تعرفه ها به روال گذشته برنگردد
این اشفتگی در بازار خودرو ادامه خواهد داشت زیرا
هر خودرو نرخ جهانی دارد و مردم خرید نمی کنند
نیمه دوم س��ال ۹۶بازار خودرو دچار التهاب ش��د و
نرخ خودروهای وارداتی به ش��کل سرسام اوری افزایش
یافت .با بس��ته شدن س��امانه ثبتارش بازار نابسامان تر
شد .در ادامه دی ۹۶امکان ثبت سفارش فراهم شد اما
به گفته رییس اتحادیه نمایش��گاه داران و فروشندگان
خ��ودرو تهران سفارش��ی انج��ام نش��د و خودروهای
دپو شده وارد بازار شدند .در سال جدید رییس سازمان
توس��عه تجارت با بیان اینکه شیوه نامه ثبت سفارش بر
اس��اس قانون برای اجرا در س��ال ۹۷ابالغ شده است،
گف��ت :بر این مبنا ،واردکننده ب��ه روش غیر بانکی (از
طریق صرافی ها یا ش��ریک خارجی) حداکثر در مدت
۱۸۰روز از تاریخ صدور ثبت س��فارش ،مجاز به ورود
کاال به کشور است.
ابالغ دوباره ثبت سفارش خودرو
مجتبی خس��روتاج ،رییس س��ازمان توسعه تجارت
گفت :شیوه نامه ثبت س��فارش واردات جدید نیست و
اجرای ان از سال گذش��ته اغاز شده است اما با هدف
اطالع رس��انی دوباره و طبق ایین نام��ه قانون مقررات
ص��ادرات و واردات باید در اغاز امس��ال اطالع رس��انی
می ش��د که ۹۷/۱/۵ای��ن اقدام انجام ش��د .همچنین
در این ش��یوه نامه خطاب به علی ابادی ،مدیرکل دفتر
مق��ررات ص��ادرات و واردات ام��ده اس��ت :در اجرای
م��اده ۴۰ایین نامه اجرایی قانون مق��ررات صادرات و
واردات ،ای��ن موارد برای اجرا و اقدام الزم برای س��ال
،۱۳۹۷تعیی��ن و ابالغ می ش��ود - ۱ :مدت اعتبار ثبت
س��فارش تا اطالع بعدی ۹۰روز از تاریخ صدور تعیین
می شود .بدیهی است موارد مربوط به تبصره ۳ماده ۴۰
ایین نامه پس از تعیین توسط وزارت جهاد کشاورزی،
به ان دفتر اعالم خواهد ش��د- ۲ .اعتبار درخواست های
ثبت سفارش ۳۰روز تعیین می شود - ۳ .حداکثر مهلت
ورود کاال به کش��ور :الف -روش غیربانکی :حداکثر در
مدت ۱۸۰روز از تاریخ صدور ثبت سفارش ،واردکننده
مج��از به ورود کاال به کش��ور اس��ت .ب -روش بانکی:
مهل��ت ورود کاال به کش��ور در این روش پس از صدور
ثب��ت س��فارش ،تاب��ع مق��ررات ارزی بان��ک مرکزی
جمهوری اسالمی ایران خواهد بود.
- ۴حداکث��ر زم��ان پرداخ��ت کارمزد ۷۲ ،س��اعت
بع��د از تایید پرونده و صدور فی��ش کارمزد بوده و در
صورت پرداخ��ت نکردن در مهلت مقرر ،درخواس��ت
ثبت س��فارش یا تمدید حذف می ش��ود - ۵ .تغییر نوع
کاالی اساسی در ثبت سفارش هایی که برای انها اعتبار
اسنادی گشایش شده یا حواله ارزی ارسال شده است،
براساس درخواست بانک و مجوز دستگاه های ذی ربط
کاظم محمدی نیکخواه :اگر انگیزه ای در مردم به وجود
اید ،می توان امیدوار بود از اواسط خرداد تحولی در
بازار خودرو رخ دهد و خرید اتفاق افتد
قابل انجام است.
به گزارش پرش��ین خودرو ،تمدید ثبت سفارش تنها
بر اس��اس تبصره یک ماده ۴۰ایین نامه اجرایی قانون
مقررات ص��ادرات و واردات و در ص��ورت تایید وزارت
صنع��ت ،معدن و تج��ارت قابل انجام اس��ت و در غیر
این صورت تمدید ثبت س��فارش امکان پذیر نیس��ت.
در اجرای م��اده ۴۰ایین نامه اجرایی قانون صادرات و
واردات ش��یوه نامه ثبت س��فارش برای اجرا و اقدام در
سال ۱۳۹۷تعیین و ابالغ شد.
کاهش قیمت های داخلی و وارداتی
س��عید موتمنی ،ریی��س اتحادیه نمایش��گاه داران و
فروش��ندگان خودرو تهران درباره وضعیت بازار خودرو
ن رو،
گف��ت :اکن��ون در اغاز س��ال ق��رار داری��م .از ای
نمی ت��وان نظری قطعی اعالم ک��رد .باید دید وضعیت
مصوبه ها و قوانین به چه شکل خواهد بود .اما به لحاظ
قیمتی خودروهای داخلی نسبت به ۲۰اسفند سال ۹۶
کاهش محسوسی داش��ته؛ امری که برای خودروهای
واردات��ی نی��ز صادق اس��ت .وی درب��اره وضعیت نرخ
خودروه��ای وارداتی افزود :امروز برخی خودروها مانند
سانتافه بین ۵۵تا ۶۰میلیون تومان زیر نرخ شرکت ها
و نمایندگی های انها در بازار به فروش می رسند و این
مسئله از دیگر موضوع های مطرح در بازار خودرو است.
او درباره تاثیر ممنوعیت ثبت س��فارش خودروهای
وارداتی و فروش خودروهای داخلی نیز گفت :با مطرح
ش��دن این مس��ئله که افراد متفرقه نباید خودرو وارد
کنند ،واردات کاهش یاف��ت و این امر بی تاثیر در بازار
خودروهای داخلی نبود .رییس اتحادیه نمایشگاه داران
و فروش��ندگان خودرو تهران ادام��ه داد :درحال حاضر
م��ردم منتظ��ر رای دیوان عدالت اداری کش��ور درباره
ن نوعی
وضعیت تعرفه واردات خودرو هس��تند .بنابرای
بالتکلیفی در بازار خودرو کشور حاکم است.
چالش تعرفه برای خودروهای وارداتی
موتمنی در پاس��خ به این پرس��ش که چقدر ممکن
است تعرفه ها به نرخ سابق برگردد ،گفت :دیوان عدالت
اداری و نیز خواسته نمایندگان مجلس شورای اسالمی
این است که تعرفه ها باال بوده و باید کاهش یابد.
وی اظهار کرد :اگر تعرفه ها به روال گذشته برنگردد
این اشفتگی در بازار خودرو ادامه خواهد داشت زیرا هر
خودرو نرخ جهانی دارد و مردم خرید نمی کنند به این
دلیل که حاضر نیس��تند برای یک خودرو هزینه هایی
۴تا ۵برابری بپردازند .ب ه طور نمونه ،نرخ س��انتافه در
جه��ان ۲۶هزار دالر اس��ت و تهیه این خودرو باالتر از
این نرخ ارزش ندارد .همان طور که مردم حاضر نیستند
ب��رای خودرویی ۲۰میلیون تومانی که در داخل تولید
می ش��ود ۱۰۰میلیون توم��ان بپردازند .این فعال بازار
خ��ودرو ادامه داد :مردم امروز اگاهانه برای خرید اقدام
می کنند و با بررس��ی هایی که دارند اگر نرخ باال باشد،
خری��د نمی کنند .ب��رای نمونه ،خ��ودرو هیبریدی که
زمانی ۲۹۰میلیون تومان معامله می ش��د (که البته در
زم��ان خود نیز مبلغ زیادی بود) با افزایش ناگهانی ان
و رسیدن به ۵۰۰میلیون تومان ،بازار خود را از دست
داده است .بنابراین اگر نرخ خودروها کاهش پیدا کرده
به این دلیل است که خریداری ندارد.
ثبتارش انبار شده ها را وارد بازار کرد
موتمنی به بس��تر فراهم ش��ده ب��رای ارتقای کیفی
محص��والت داخلی اش��اره ک��رد و گف��ت :در فرصت
فراهم ش��ده با توجه به قدرت خریدی که هر قش��ری
از جامعه در اختیار داش��ته و مبلغی را برای خرید یک
خودرو وارداتی کنار می گذارند ،خودروس��ازان داخلی
می توانند به س��وی تولی��د این ن��وع خودروها رفته و
به راحتی این خال را در داخل پوشش دهند.
او تصری��ح کرد :برای خری��دار تفاوت ن��دارد ،فقط
محصول��ی باکیفی��ت ب��ا اپش��ن های موردنظ��ر خود
می خواهد که نیازهای��ش را برطرف کرده و دارای نرخ
ن رو ،ب ه دنبال برند خاصی نیست.
مناسبی باشـد .از ایـ
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو
تهران ضمن اشاره به افت بازار تقاضا و کاهش قیمت ها
افزود :در بخ��ش خودروهای وارداتی ب��ازار عرضه نیز
کاهش داش��ت و با وجود باز ش��دن سایت ثبتارش در
۱۰دی سال گذش��ته ۱۵تا ۱۶شرکتی که به عنوان
نمایندگی رس��می از س��وی وزارت صنع��ت ،معدن و
تجارت مج��وز گرفتن��د خودروی��ی وارد نکردند بلکه
خودروهای��ی که از این تاریخ به بازار عرضه ش��ده تنها
خودروهایی بوده که پیش تر انبار ش��ده بودند .اگر این
شرکت ها خودروهای بیشتری به بازار عرضه می کردند
کاهش قیمت ه��ا بیش از این ب��ود .وی ادامه داد :اگر
بازار ۴ماه گذشته مورد بررسی قرار گیرد هیچ خودرو
جدیدی به بازار عرضه نش��ده ،فقط فروش اتفاق افتاده
که البته در ماه های اینده تحویل داده می ش��ود .ضمن
اینک��ه برای مث��ال ،نمایندگی ،س��راتو را حدود ۱۹۰
میلیون تومان فروخته در حالی که در بازار ۱۰میلیون
تومان زیر قیمت فروخته می شود یا النترا ۱۹۸میلیون
تومان فروخته ش��ده اما در ب��ازار ۱۸۵میلیون تومان
معامله می شود .امروز خودروهای وارداتی در بازار بین
۱۰تا ۱۵میلیون تومان زیر قیمت نمایندگی ها معامله
می ش��ود .از این رو ،بسیاری از خریداران از پیش خرید
خود انصراف داده اند .موتمنی گفت :البته برخی از این
افراد کس��انی هس��تند که خودرو را نه بر اس��اس نیاز
ش��خصی بلکه برای فروش دوباره در بازار خریده بودند
و می خرند.
بازار چینی ها کساد شد
همچنین درب��اره وضعیت ب��ازار خودروهای داخلی
و وارداتی کاظم محمدی نیکخ��واه از دیگر فعاالن بازار
خودرو کش��ور گفت :بازار هنوز خود را نش��ان نداده و
معامله چندانی اتفاق نیفتاده است.
وی درباره ش��رایط فروش خودروه��ای وارداتی نیز
اظهار کرد :پیش از سال ۹۷معامالتی کم و بیش انجام
شد البته نه به نسبت س��ال های گذشته که بازار رونق
خوبی داش��ت .او در پاسخ به این پرسش که بازار پایان
سال در اختیار خودروهای داخلی بود یا وارداتی ،عنوان
ک��رد :با توجه به قدرت خرید م��ردم ،بازار خودروهای
داخلی رونق بیش��تری داش��ت و در خرید ۲ماه پایان
س��ال خودروهایی در ردیف قیمت��ی زیر ۱۰۰میلیون
تومان مشتری بیشتری داشتند .البته الزم به یاداوری
اس��ت بازار پایان س��ال ۹۶تنها بازاری ب��ود که مردم
نسبت به خودروهای چینی اقبال کمتری نشان دادند.
محمدی نیکخواه برای ۳ماه نخس��ت سال به خواب
بازار اشاره کرد و گفت :طبیعی است بازار تقاضا در اغاز
سال افت داش��ته باش��د و فعالیت های خاصی در این
زمینه انجام نش��ود اما اگر انگیزه ای در مردم به وجود
ای��د ،می توان امیدوار بود از اواس��ط خرداد تحولی در
بازار خودرو رخ دهد و خرید اتفاق افتد.
سخن اخر...
حال بای��د منتظ��ر رای دیوان عدال��ت اداری بود و
دید وضعیت بازار خودروه��ای وارداتی و به دنبال ان،
خودروه��ای داخلی چگونه خواهد ش��د .ه��ر امری به
راهکارهای خاص خود نیاز دارد و بازار هر محصولی نیز
شیوه های ویژه خود را می طلبد .ساماندهی بازار خودرو
با راهکارهای کوتاه مدت و انی ممکن نیست و تغییرات
مدیریت��ی و اعمال س��لیقه در ای��ن زمینه چالش های
صنعت را بیشتر می کند .نظرها برای حمایت از کاالی
ی که برخی معتقدند با تعیین
ملی متفاوت است در حال
تعرفه های س��نگین می توان از کاالی داخلی که با نرخ
تمام ش��ده باال تولید می شود حمایت کرد .بعضی دیگر
بر این باور هس��تند که ورود کاالهای خارجی می تواند
به تعادل بازار بیش��تر کمک کن��د و در فضایی رقابتی
قیمت ها متعادل باقی خواهد ماند.
قیمت انواع خودرو های داخلی و وارداتی
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
سمند سورن ای ال ایکس توربو .کد58202
39/437/000
43/800/000
هیوندای اکسنت 2017کاملBlue-
وارداتی
پژو 405اس ال ایکس
32/542/000
34/200/000
هیوندای سوناتا 2018هیبرید +جی ال اس
269/900/000
55/000/000
هیوندای سانتافه .کامل.اتوپارک2017
287/292/000
330/000/000
109/850/000
138/000/000
دنا پالس توربو
52/834/000
پژو پارس اتوماتیک.تی یو۵
49/834/000
پژو 206صندوقدار وی8
39/792/000
پژو 207اتوماتیک
رنو کپچر + 2017گرمکن صندلی
سوزوکی ویتارا اتومات کالس۱۰
49/434/000
132/000/000
147/008/600
62/800/000
51/800/000
41/100/000
145/000/000
166/000/000
هیوندای النترا 2.0کامل2017
هیوندای توسان - 2017کامل +اتوپارک
کیا پیکانتو 2017
کیا ریو صندوقدار 2017
کیا ریو هاچ بک -کامل 2017
147/226/000
250/416/000
99/105/000
109/850/000
قیمت بازار (تومان)
123/000/000
189/000/000
257/000/000
267/000/000
102/000/000
138/000/000
م��واد کامپوزیتی ک��ه برای
بدنه خودرو طراحی و استفاده
می ش��ود ان را در مقابل ضربه
و شکس��ته ش��دن ۵براب��ر از
فلز مقاوم ت��ر می کند و باعـث
س��بک تر ش��دن خـودروه��ا
می شود.
مقاومت انها به حدی اس��ت احمدرضا رعنایی /رییس
انجمن تخصصی صنایع
که اگ��ر با ضرب��ه ای فلز نافرم
همگن نیرو محرکه و
می ش��ود همان ضربه اسیبی
ب��ه محص��والت کامپوزیت��ی قطعه سازی استان مرکزی
نمی رساند.
در جه��ان خودروس��ازان ارام ارام ب��ه این س��مت رفته اند.
اروپایی��ان و امریکایی ها و نیز کش��ورهایی که در این صنعت
جزو برترین های دنیا هس��تند پیش از هر کاری ازمایش های
الزم ب��رای ایمنی محصوالت را انجام داده و س��پس به تولید
انب��وه ان می پردازن��د زیرا س�لامت مردم در درجه نخس��ت
اهمیت برای انهاس��ت و برای اینکه تولیدات ش��ان س�لامت
الزم را داش��ته باش��ند پ��س از گذراندن ازمون های بس��یار،
سرمایه گذاری می کنند.
نانوکامپوزیت ها جایگزین مواد فلزی می ش��وند تا در مقابل
اس��یب و ضربه ،در تصادف ها و واژگونی به هر دلیلی ،خودرو
ایمنی بیشتری داشته باشد.
ام��روز برخی صنعتگران داخلی به ش��کل مح��دود به این
س��مت رفته اند و از ای��ن فناوری اس��تفاده می کنند اما هنوز
عمومی نش��ده اس��ت .برای مثال ،مخازن گاز CNGکه در
ابتدا با فلـز س��اخته و وارد بـازار می شد امـروز در کارخانه ای
در استان س��منان در حال س��اخت با فناوری نانوکامپوزیت
است.
الزم به یاداوری است فشاری باالتر از فشار گاز وجود ندارد
و فن��اوری کامپوزیت به ان نتیج��ه داده و هیچ حادثه ای نیز
در بر نداشته است .در نتیجه ،این قطعه (مخزن )CNGبا این
مواد ،مقاوم تر ش��ده و صنایع مختلف جهان در حال استفاده
از ان هستند.
همچنین خودروس��ازان داخلی تا حدودی اس��تفاده از این
فن��اوری را اغ��از کرده ان��د و در حال همگن ک��ردن خود با
فناوری های روز دنیا هستند.
عمومی ش��دن این امر در صنعت خ��ودرو و تولید قطعات
با فناوری روز دنیا پیش��رفت بزرگی برای کشور خواهد بود و
امیدواریم هرچه زودتر این امر محقق شود.
تعل��ل فاصله فن��اوری ما را با کش��ورهای صنعتی بیش��تر
می کند و جبران ان را نیز مشکل تر خواهد کرد .در این راستا
صنعتگران حوزه خودرو و قطعه هر دو بخش باید به این س��و
حرکت کنند.
خبر
مسئوالن دغدغه خرید خودرو
ملی داشته باشند
ی��ک کارش��ناس صنع��ت خودرو
کش��ور با اش��اره ب��ه اینکه خ��ودرو،
سرپاترین صنعت کشور است ،گفت:
از انج��ا ک��ه صنعت خودرو کش��ور
ارتب��اط تنگاتنگی با م��ردم دارد این
مس��ئله باعث می ش��ود اش��کال ها و
ایرادهای ان نیز بیش��تر مطرح شود.
بنابرای��ن باید توجه داش��ت ب��ه دلیل اش��کا ل ها و ایرادهای
صنعت خ��ودرو نباید حمایت از ان نادیده گرفته ش��ود بلکه
باید حمایت ها را جدی تر کرد تا از این طریق به رشد صنعت
خودرو کمک موثری شود.
ابوالفضل خلخالی ،عضو هیات علمی دانش��گاه علم و صنعت
تصری��ح کرد :صنع��ت خودرو در طول دوره ه��ای مختلف با
مس��ائل و مش��کالت مختلفی مانند تحریم ه��ا و تامین منابع
مالی روبه رو بوده و ایرادها و اش��کال های امروز این صنعت تا
حدودی مربوط به همین مسائل است.
ای��ن کارش��ناس صنعت خودرو با اش��اره به ل��زوم حمایت
جدی از صنعت خودرو کشور گفت :باید توجه داشت هرگونه
حمای��ت از صنعت خودرو به انجام نش��دن اصالحات در این
صنعت منجر نشود بلکه همزمان با تشویق مردم به حمایت از
این صنعت که همواره از حامیان اصلی ان بوده اند برنامه های
ج��دی و دقیق��ی در زمینه اصالح س��اختاری صنعت خودرو
طراحی و عملی شود.
وی در گفت وگ��و ب��ا خبر خودرو اف��زود :دولت باید اصالح
س��اختارهای صنع��ت خودرو را در دس��تور کار ق��رار دهد و
صنعت خودرو به جریان خصوصی سازی به طور جدی تر وارد
شود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت در ادامه عنوان کرد:
هـر چند باید سازوکارهایی اندیشید که جریان ها و گـروه هایی
ک��ه امـروز به ش��کل مافیا در این صنع��ت عمـل می کنند و
منافع خودش��ان را بر منافع ملی ترجیح می دهند ،نتوانند از
این وضعیت به سود خودشان استفاده کنند.
خلخالی همچنین هرگونه حمایت مس��ئوالن از خودروهای
داخلی را الزامی دانس��ت و گفت :مس��ئوالن باید این دغدغه
را داش��ته باشند که اگر خودرویی اس��تفاده می کنند ساخت
داخل باش��د و همزمان با تش��ویق مردم به خرید خودرو ملی
باید سازوکارها و ساختارهای خودروسازی نیز اصالح شود.
بررسی «گسترش صنعت» از رویکرد شهرک های صنعتی در تحقق شعار سال 97نشان داد
دوشنبه
سال بیست و نهم شماره 362پیاپی 2335
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
20فروردین 1397
22رجب 1439
9اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
خبر
احترام به خواسته خریداران
«حمای��ت از کاالی ایران��ی»
از س��وی رهب��ر معظ��م انقالب به
عن��وان ش��عار س��ال 97مط��رح
ش��د؛ اصلی ک��ه می توان��د در حل
مشکالت اش��تغال جوانان و رکود
تولید راهگش��ا باش��د .ای��ن امر در
صورتی اس��ت ک��ه تولیدکنندگان
مسعود پزشکیان
داخلی به خواس��ته های خریداران
نایب رییس مجلس شورای
کاالی ایرانی بیش از گذشته توجه
اسالمی
کنن��د .خریداران ب��رای حمایت از
کاالی ایران��ی ه��ر ن��وع کاالیی را
خرید نمی کنند و این تولیدکنندگان هس��تند ک��ه باید به تولید
محص��والت خود س��طح کیفی و تن��وع باالتری دهن��د .تنوع در
محص��والت و توجه ب��ه نیازهای بازار مصرف موضوع هایی اس��ت
که می تواند در فروش کاالی ایرانی موثر واقع ش��ود و تولیدکننده
مهم تری��ن رکن در این قس��مت از تحقق ش��عار س��ال قرار دارد.
از س��وی دیگر ،معرف��ی و تبلیغات هر چه بهتر و بیش��تر کاالی
با کیفیت ایرانی می تواند س��لیقه مصرف کنن��ده و را ترغیب کند.
بخ��ش عمده تولیدکنندگان کاالی ایرانی در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی فعالیت دارند که باید مش��کالت این شهرک ها را پیگیری
و حل کرد .از س��وی دیگر ،نباید انتظار داش��ت فقط مردم کاالی
ایرانی را خری��داری کنند بلکه دولت و صنایع بزرگ نیز باید نیاز
خود را با کاالهای ایرانی تامین کنند.
دول��ت باید اولوی��ت و اهتمام خ��ود را از بنگاه ه��ای بزرگ به
بنگاه های متوسط و کوچک معطوف کند تا بتواند به تولید جان و
رونق تازه ای ببخش��د .در سال «حمایت از کاالی ایرانی» ضرورت
دارد تم��ام وزارتخانه ها ،س��ازمان ها و اداره ه��ای دولتی به خرید
کاالی ایرانی ملزم شوند و هر گونه تبصره و استثنا در این زمینه
باید حذف شود.
پاک س��ازی تعاونی های وزارتخانه ها و سازمان ها و اداره ها و نیز
فروش��گاه های شهروند و رفاه که مملو از کاالهای خارجی شده اند
از ضرورت ها اس��ت .تقویت سازمان استاندارد و نهادهای تضمین
کیفیت در جهت کنترل شدید مرغوبیت و کیفیت کاالی تولیدی
و دفاع از حقوق مصرف کننده باید از ارکان سیاست های دولت در
حمایت از کاالی ایرانی باشد.
الزم اس��ت دولت در سال «حمایت از کاالی ایرانی» یک الیحه
ضربت��ی در خالل ی��ک یا حداکثر دو ماه تهی��ه کند و از مجلس
اختیار ویژه برای مدت ۳تا ۵سال بگیرد و ضمن حذف و اصالح
مقررات و مصوبات ضد تولید نسبت به تعلیق قوانین کار و مالیات
ارزش اف��زوده و بیمه اقدام کند و در جهت هدایت س��رمایه ها و
نقدینگی به بخش های تولیدی اهتمام ورزد.
زینب عبدی
industry@sanatnewspaper.com
در کن��ار نقش افرینی م��ردم در حمایت از کاالی
ایرانی ،وظیفه دولت نیز در بسترسازی و مهیا کردن
شرایط برای حمایت از تولید و مصرف کاالی ایرانی
مس��تلزم تصوی��ب و وض��ع مق��ررات و قوانین ویژه
است.
این موضوع در ش��هرک ها و نواحی صنعتی ایران
از س��ال گذش��ته با راه اندازی پویش «خرید کاالی
ایرانی» اغاز ش��د و ادامه گرفت اما با نام گذاری سال
۹۷ب��ا عن��وان «حمایت از کاالی ایران��ی» ،اهمیت
فعالی��ت و س��رمایه گذاری در ش��هرک های صنعتی
به عنوان مرک��زی برای تولید کاالی ایرانی و اجماع
واحدهای صنعتی کوچک و متوسط بیش از گذشته
مورد توجه است.
همان طور که کانون دانش��گاهیان ایران اس�لامی
نیز بیانی��ه ای با تعریف وظایف ده گان��ه دولت برای
تحقق شعار سال ۹۷صادر کرد که ۲مورد ان اشاره
مس��تقیم به صنایع کوچک و متوسط دارد به طوری
که دولت طب��ق یک مصوبه فوری ح��ق بیمه برای
ش��رکت های کوچک و متوسط زیر ۱۰۰نفر در حد
مجموع ۱۵درصد برای کارفرما و کارگر و تا س��قف
۲برابر حداقل حقوق برای ۵سال به اجرا دراید.
در م��ورد دوم دولت ملزم اس��ت اولویت و اهتمام
خ��ود را از بنگاه های بزرگ به بنگاه های متوس��ط و
کوچ��ک معطوف کند تا بتواند به تولید جان و رونق
تازه ای ببخشد.
عنوان اصلی ترین ه��دف در اجرای این طرح مطرح
شد .این پویش با توجه به بازخوردهای مناسب بعد
از نوروز نیز ادامه یافت.
اعتماد مصرف کننده ب��ه کاالی ایرانی در بازار نیز
تحرک ایجاد می کند در نهایت تولیدکننده می تواند
تولیدات خود را گس��ترش ده��د ،این امر بکارگیری
نیروی انسانی را به همراه دارد.
درواق��ع ب��ا اج��رای پوی��ش «بیایی��د چرخ��ه را
بچرخانیم» یکی از مش��کالت اقتصادی کش��ور که
بو کار رونق
ایجاد اشتغال اس��ت ،رفع می شود ،کس
می گی��رد و چرخ��ش صنع��ت بر چرخ��ه زندگی و
معیشت مردم اثر می گذارد.
توانمندسازی واحدهای تولیدی
مح��ور رهنموده��ا و س��خنرانی های رهبر معظم
انقالب در چند سال گذشته ،مسائل اقتصادی بوده و
امسال نیز «حمایت از کاالی ایرانی» به عنوان شعار
سال نام گذاری شد که هم مردم و هم مسئوالن ،در
تحقق ان باید مشارکت و همراهی کنند.
س��یدمصطفی موس��وی ،مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان مازندران ب��ا بیان این
مطلب به «گسترش صنعت» گفت :حمایت و خرید
کاالی ایرانی می تواند چرخ صنعت و تولید را بیشتر
به گ��ردش دراورد و ب��رای جوانان ،اش��تغال ایجاد
کن��د ضمن انکه موجبات تقوی��ت و رونق اقتصادی
را فراهم کنیم.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
مازندران با اش��اره به رس��الت ش��رکت شهرک های
صنعتی که اجرای زیرس��اخت ش��هرک ها و نواحی
صنعتی در جهت اس��تقرار واحدهای تولیدی است،
«بیایید چرخه را بچرخانیم»
تاکید کرد :توانمندس��ازی واحدهای تولیدی نیز در
پی��ش از این نیز موض��وع حمایت از کاالی ایرانی
دستور کار شهرک های صنعتی قرار دارد.
در زمس��تان سال گذش��ته در بخش صنایع کوچک
اما واحده��ای تولیدی نیز بای��د کیفیت و کمیت
و متوس��ط مطرح ش��د و به دنبال ان
تولی��دات خ��ود را افزای��ش دهند و با
پیش��نهاد راه ان��دازی پوی��ش «بیایید
توج��ه به ذائقه مصرف کنن��دگان ،کاال
چرخ��ه را بچرخانی��م» ب��ا توج��ه به
تولید کنند.
نتیجه ه��ای ف��روش انحص��اری کفش
موس��وی ادامه داد :اشتغالزایی یکی
ایران��ی در تبری��ز از س��ازمان صنای��ع
از مهم تری��ن مزیت ه��ای حمای��ت از
کوچک و ش��هرک های صنعت��ی ایران
تولی��د داخلی اس��ت چراک��ه نهادینه
داده ش��د و جلس��ه های تخصص��ی
ش��دن فرهن��گ خری��د و اس��تفاده از
شاهپور قنبری
ب��ا حض��ور کارشناس��ان و صاحب��ان
کاالی ایرانی ب��ه موازات خرید اجناس
کسب وکار برگزار و ۱۰طرح اولیه ارائه کمک به بازاریابی صنایع خارج��ی می تواند نی��روی کار ایرانی و
شد.
کوچک و متوسط ،افزایش س��رمایه های مردمی را افزایش دهد و
در نهایت راه ان��دازی پویش «بیایید فروش تولیدات صنایع توسعه پایدار و مش��ارکت حداکثری و
کوچک و متوسط ،افزایش
چرخه را بچرخانیم» به صورت ترکیبی
اگاهان��ه ،در حوزه تصمیم س��ازی های
اشتغال ،کمک به طراحی
و جامع طراحی شد.
محصوالت و ایجاد بازارهای راهب��ردی و اقتص��ادی را فراه��م
این پویش از اسفند گذشته اغاز شد هدف جدید از مهم ترین اورد.
و خرید کاالی ایرانی و رونق بخش��یدن اهداف پیش رو است � صنایع کوچک ،محور تولید
به کسب و کار تولیدکنندگان داخلی به
برخی کارشناس��ان معتقدند صنایع
خبر
عکس :گسترش صنعت
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
«حمایت از کاالی ایرانی» مشروط به رعایت سلیقه مشتری
کوچک و متوسط به عنوان محور اصلی تولید کاالی
ایرانی ،متضمن رشد و توسعه کشور هستند.
ش��اهپور قنبری ،مدیرعامل ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان تهران با اش��اره به نام گذاری س��ال
۱۳۹۷به «حمایت از کاالی ایرانی» از س��وی رهبر
معظم انق�لاب ،به «گس��ترش صنع��ت» گفت :در
س��ال «حمای��ت از کاالی ایرانی» رویکرد ش��رکت
ش��هرک های صنعتی استان تهران ،ایجاد بستر الزم
ب��رای ارتقای تولید محص��والت داخلی و حمایت از
� فرهنگ سازی کنیم
صنایع ملی است.
قنب��ری با بی��ان اینکه مردم ،مس��ئوالن و فعاالن
قنبری ب��ا اعالم حمای��ت از واحده��ای تولیدی،
اقتص��ادی در حمای��ت از تولی��د مل��ی وظایف��ی را
صنف��ی و صنعتی اظهار ک��رد :اصالح الگوی مصرف
بر عه��ده دارند ،اظهار ک��رد :زمانی که
در کش��ور اهمیت پیگیری برنامه های
استفاده از تولیدات داخلی وارد فرهنگ
حمایتی از تولید ملی را دوچندان کرده
عموم��ی ش��ود به ط��ور قطع ش��اهد
و بر همین اس��اس ،پویش «حمایت از
تقویت برندهای ایران��ی و رونق فضای
تولی��د ملی» در س��طح صنایع کوچک
کسب وکار نیز خواهیم بود.
راه اندازی شده است.
به گزارش «گس��ترش صنعت» الزم
ب��ا راه اندازی این پوی��ش قصد داریم
است دولت در سال «حمایت از کاالی
ظرفیت ه��ا و توانایی ه��ای موج��ود در
سیدمصطفی موسوی
ایرانی» یک الیحه ضربتی در خالل یک
تمام��ی بس��ترهای صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی را طب��ق وظیفه توانمندسازی واحدهای ی��ا حداکثر ۲ماه تهیه کند و از مجلس
تولیدی در دستور کار
اختیار وی��ژه برای مدت ۳تا ۵س��ال
ملی خ��ود فع��ال کنی��م و امیدواریم
قرار دارد .واحدهای
بگیرد و ضمن حذف و اصالح مقررات و
قدمی در جه��ت حمایت از تولید ملی
تولیدی نیز باید کیفیت
تولیدات خود را افزایش مصوب��ات ضد تولید برای تعلیق قوانین
برداریم.
وی با بیان اینکه عرضه محصوالت و دهند و با توجه به ذائقه کار و مالیات ارزش افزوده و بیمه اقدام
مش��کالت مربوط به بازاریابی به عنوان مصرف کنندگان ،تولید کن��د و در جهت هدایت س��رمایه ها و
کنند
نقدینگی به بخش های تولیدی اهتمام
یک��ی از حلقه ه��ای گمش��ده زنجیره
ورزد.
ارزش صنای��ع کوچ��ک در کش��ور به
شمار می رود ،گفت :یکی از راه های رفع این مشکل
ش��کل گیری فرهنگ عمومی در راستای استفاده از
کاالهای تولید داخل است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
ته��ران گفت :کم��ک به بازاریاب��ی صنایع کوچک و
متوس��ط ،افزایش ف��روش تولی��دات صنایع کوچک
و متوس��ط ،افزای��ش اش��تغال ،کمک ب��ه طراحی
محصوالت و ایجاد بازارهای هدف جدید از مهم ترین
اهداف پیش رو است.
حمایت از کاالی ایرانی فقط وظیفه مصرف کننده نیست
رییس س��ازمان مدیریت و برنامه ریزی اذربایجان ش��رقی گفت :حمایت از
کاالی ایرانی فقط وظیفه مصرف کننده نیست .به گزارش «گسترش صنعت»
به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اذربایجان شرقی،
داود بهبودی در جمع خبرنگاران اظهار کرد :موضوعی که با عنوان «حمایت
از کاالی ایرانی» ،ش��عار س��ال مطرح می ش��ود از زوایای مختلف قابل بحث
بوده و الزم اس��ت نگاه جامعی به موضوع داش��ته باشیم تا دچار برداشت های
س��طحی یا انحرافی نش��ویم .بهبودی توضیح داد :در نگاه جامع تر باید ببینیم
تولیدکنن��دگان ایران��ی چه کاالیی را باید تولید کنند و برای تولید این کاالی
مورد انتظار چه الزامات و حمایت هایی نیاز دارند تا دولت این شرایط و الزامات
را فراهم اورد و در نهایت س��راغ مصرف کنندگان برویم و از انها بخواهیم این
کاال را مصرف کنند .رییس س��ازمان مدیریت و برنامه ریزی اذربایجان شرقی
تصری��ح ک��رد :ما از تولیدکننده ایرانی انتظار داری��م کاالیی تولید کند که بر
حس��ب کیفیت ،قیمت ،خدمات پس از فروش و سایر مشخصات
قابل رقابت با کاالی مش��ابه خارجی باش��د؛ در این زمینه یکی از
ارکان مهم توجه به اقتصاد دانش بنیان اس��ت که ایجاب می کند
کاالی تولی��دی دارای خالقیت و نواوری رو به رش��د باش��د .این
اقتص��اددان با بیان اینکه تولید امر ایس��تایی نیس��ت و اگر امروز
پیش��رفته ترین کاال را تولید کنیم ولی درجا بزنیم یک س��ال بعد
از بازار اخراج خواهیم ش��د ،اف��زود :تولیدکنندگان باید به ذائقه،
نیازهای مش��تریان داخلی و خارجی و حت��ی توان خرید انها توجه کنند که
یکی از الزامات و ش��رط های اصلی تحقق ش��عار سال ،تولید و فروش کاالهای
ایرانی در بازارهای جهانی است.
وی یاداور ش��د :از طرف دیگر ،اقتصاد ما نباید بس��ته و خودمصرفی باشد؛
یعن��ی در مقابل تولید کاالهای مورد پس��ند صادراتی بای��د بتوانیم برخی از
نیازمندی های داخل را از خارج کشور وارد کنیم؛ البته به نحوی که
ب��ه تولید داخل ضربه نزند و ب��ه انحصارگرایی ،رانت و حمایت های
کاذب منجر نشود .بهبودی در عین حال بر لزوم داشتن نظام تعرفه ای
فعال که بتواند خود را با بازارهای جهانی تطبیق دهد ،سیاست های
پول��ی و مالی منضبط ،اصالح فضای کس��ب وکار ،توجه به مقوالت
برندس��ازی ،تبلیغات ،بازاریابی ،بازارافرینی و اعتمادس��ازی تاکید
کرد .رییس س��ازمان مدیریت و برنامه ریزی اذربایجان ش��رقی ابراز
کرد :باید به یاد داش��ته باش��یم تولیدکنندگان ما با فرض موفقیت در تولید
لزوما صادرکننده خوبی نخواهند بود بلکه الزم است به راه اندازی شرکت های
تخصصی و بزرگ مدیریت صادرات نیز توجه داشته باشیم که بتوانند به شکل
تخصصی و با کاهش هزینه های س��رباری مثل بازاریابی ،حمل ونقل و ش��بکه
توزیع ،رقابت پذیری را حاصل کنند.
سبک زندگی اقتصادی
فرمول خرید کفش خوب وطنی از زبان یک مقام مسئول
عکس :مهدی کاوه ای
ه��ر خریدی را بای��د با فرمول مش��خص خودش انجام
داد و ما در «گس��ترش نیوز» س��عی داریم سبک زندگی
اقتصادی در بازار را جدی بگیریم .به گزارش «گس��ترش
نیوز» بازار مایحتاج اولیه مانند مواد خوراکی و پوشاک از
جمله مکان هایی اس��ت که همیشه مشتری خود را دارد.
اما یادمان باش��د هر خرید ،قواعدی دارد .نخستین قانون
خرید محصوالتی مانند کیف ،کفش و لباس ،تهیه انها از
بازار اصلی خودشان است؛ سپهساالر ،بهارستان ،امامزاده
حس��ن و ...خرید از فروش��گاه های خود تولیدی ها هزینه
واس��طه ها را به جیب ش��ما برمی گردان��د و البته در این
راس��تا می توانید خرید بیش��تری کنید .به طور حتم شما
ه��م تجربه کرده اید؛ اینکه خرید از فروش��گاه هایی که در
فضاهای سربسته بازار قرار دارند مانند پاساژها ،گران تر از
فروشگاه های بیرونی است؛ شاید به این دلیل که مشتری
کمت��ری دارند و با افزایش قیمت ها این خال را برای خود
جب��ران می کنند .از نکات دیگ��ر اینکه اصال هنگام خرید
ش��تاب زده عم��ل نکنید .وق��ت بگذاری��د و کمترین نرخ
محصول موردنظر خود را از چند مغازه جلوتر نیز بپرسید.
ش��اید باورتان نش��ود این امر بین ۲۰تا ۱۰۰هزار تومان
به جیب ش��ما کمک می کند .به طور نمونه ،یک ش��لوار
اس��پرت در بازار مولوی که از یک جنس و برند است بین
۱۲۰تا ۱۸۰هزار تومان تفاوت نرخ دارد .یک جفت کفش
از یک مدل و اندازه در میدان ولی عصر بین ۲۳۰تا ۲۸۰
هزار تومان برچس��ب خورده اس��ت که حتی با چانه زدن
می توانی��د ان را ۲۰۰هزار تومان ه��م بخرید .نکته اخر،
مش��تری های در حال خرید در فروشگاه ها نیز می توانند
انگیزه ای دیگر برای خرید شما باشند.
دبی�ر کل جامع�ه صنع�ت کف�ش از کج�ا کفش
می خرد؟
عل��ی لش��گری ،دبیر کل جامع��ه صنعت
کفش درب��اره ویژگی ه��ای کفش خوب
گفت :کفش محصول هنر و صنعت است
اما به س��ادگی نمی توان درباره یک کفش
خوب اظهارنظر کرد زیرا این مشتری است که متناسب با
سن و س��ال ،زن و مرد ،پیر و جوان بودن و نیز نیاز خود
ان را خریداری می کند .او افزود :طبیعی اس��ت راحتی پا
در کنار زیبایی کفش و س��پس ن��رخ و کیفیت مهم ترین
مشخصه ها برای خرید کفش است .عضو هیات نمایندگان
اتاق بازرگانی ایران در پاسخ به این پرسش که کفش خود
را از کجا تهیه می کند ،گفت :واحدهای تولیدی زیادی در
ته��ران و تبریز فعالیت دارند که به طور معمول خرید را از
فروشگاه های انها انجام می دهم .برای نمونه ،سال گذشته
کفش��ی از کفش ملی خریدم که بس��یار مناسب بود و با
پرس وج��و فهمی��دم محص��ول کف��ش البرز اس��ت .وی
محصوالت کفش ملی را به لحاظ نرخ و دوام مناسب برای
طبقه متوس��ط دانس��ت و گفت :بین ۱۲0تا ۱۸0واحد
تولیدی کش��ور برای کفش ملی تامین کاال دارند که تمام
گروه های س��نی ،مردان��ه و زنانه ،چرم��ی و غیرچرمی را
پوشش می دهد .البته طبیعی است کسی که دنبال کفش
فاخر اس��ت باید ان را از فروش��گاه هایی که تک فروش��ی
دارند و کفش های ت��ک دوز را عرضه می کنند ،تهیه کند.
فروش��گاه های الله زار و فردوس��ی مناس��ب ب��رای تهیه
کفش ه��ای مردان��ه چرم��ی و سپهس��االر ب��رای خرید
کفش های چرمی زنانه است.
دبی��ر کل جامعه صنعت کفش ب��ه فعالیت ۹هزار واحد
تولیدی کفش کش��ور اش��اره کرد و گف��ت :این مجموعه
تولیدکننده فعال کش��ور به افزون بر ۴0هزار واحد شبکه
توزیع وصل بوده که در این زنجیره گسترده کیف و کفش
موردنیاز در سراسر کش��ور توزیع می شود .لشگری اظهار
ک��رد :به دلیل ارتباط واحدهای تولیدی با ش��بکه توزیع،
کفش های موردنیاز استان ها به راحتی قابل دسترس بوده
و در ای��ن باره انحص��اری وجود ندارد .درواقع ش��بکه ای
گس��ترده در امر توزی��ع واحدهای تولیدی را پش��تیبانی
می کند تا کفش ایرانی به دست مشتری ایرانی برسد.