روزنامه گسترش صنعت شماره 363
روزنامه گسترش صنعت شماره 363
سال بیست و نهم
http://telegram.me/sanatnewspaper
«دالر نداریم» ،دردسر جدید تولیدکنندگان
پ��س از اینکه روز گذش��ته دالر از م��رز ۶هزار تومان هم عبور ک��رد ،متقاضیان ان
ب��ا جمل��ه «دالر نداریم» از طرف صرافی ها روبه رو ش��دند .جمله ای ک��ه تحلیل ان در
ش��رایط کنونی نشان از دردسر جدیدی برای تولیدکنندگان دارد .این موضوع از طرف
کارشناس��ان این گونه تحلیل می ش��ود که دولت تالش می کند دالر به صرافی ها عرضه
نش��ود تا عالوه بر کوتاه شدن دس��ت دالالن دالر به تولیدکنندگان و بازرگانان برسد .با
این حال ،این موضوع نیز با چالش های جدی روبه رو است.
پیاپی 2336دوره جدید شماره 363
نخس��تین چالش این شیوه به بازار ارز مربوط می ش��ود .در این صورت دولت بازار را
کنترل نکرده بلکه چرخه عرضه و تقاضا را دس��تکاری می کند .در شرایط کنونی به دلیل
افزایش نرخ دالر تقاضا برای ان افزایش می یابد ،حال اگر عرضه کاهش یابد در روزهای
اینده باز هم شاهد افزایش نرخ دالر خواهیم بود .بر این اساس ،بسیاری از کارشناسان
معتقدند بهترین راه حل این اس��ت که دولت از س��رکوب نرخ دالر دست بکشد و تالش
کند دست دالالن را از کسب سودهای انی و لحظه ای کوتاه کند.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
سه شنبه
21فروردین 1397
23رجب 1439
10اوریل 2018
2
یادداشت
«گسترش صنعت» سرمایه گذاری در داخل و خارج از شهرک های صنعتی را مقایسه کرد
یک مجوز،کلید راه اندازیکارخانه
با کنترل نرخ ارز امید
را به تولید باز گردانید
4
2
مشوق ها و تاثیر ان بر
فتح بازار در صنعت تایر
3
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با یکی از کارشناسان صنعت خودرو مطرح شد
بازار رقابتی مکانیزم
قیمت گذاری خودرو
عکس :مهدی کاوه ای
همان طور که در گزارش روز گذشته «گسترش صنعت» امد ،همچنان یکی از مباحث چالشی مطرح از سوی صنعتگران به ویژه
در صنعت خودرو قیمت گذاری دستوری شورای رقابت است و عنوان می شود در حالی که نرخ مواد
اولیه و س��ایر خدمات دولتی افزایش می یابد این قانون (تعیین نرخ از س��وی شورای رقابت که
بر اس��اس افزایش نیافتن نرخ خودروها در راس��تای حمایت از مصرف کننده است) باعث شده
صنعتگران این حوزه به س��ود منطقی و مورد انتظار خود دس��ت نیابند و حتی در بس��یاری
اوقات زیان ببینند.
اما ش��ورای رقابت بر اس��اس موضوع ماده ۵۳قانون اصالح موادی از قانون برنامه چهارم
توس��عه و اجرای سیاس��ت های کلی اصل ۴۴قانون اساسی در کش��ور به وجود امد .قوانین
ضدانحصار یا ایجاد رقابت از جمله قوانینی اس��ت که از س��ال های بسیار دور در بیش از
۱۴۰کشور شکل گرفت و رفع موانع برای بازار را پیگیری می کرد.
در این زمینه« ،گس��ترش صنعت» به س��راغ ساسان قربانی ،کارشناس
صنع��ت خودرو رفت و درباره ش��کل گیری این قان��ون در صنعت خودرو
کش��ور با وی گفت وگو کرد و اینکه با برداش��تن این قانون ایا بازار دچار
اختالل نخواهد ش��د؟ و راهکار برون رفت از این مسئله چیست و چگونه
می توان مانع بازاری افسار گسیخته در این حوزه شد؟
3
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
21فروردین 23 1397رجب 10 1439اوریل 2018شماره 363پیاپی 2336
یادداشت
با کنترل نرخ ارز امید را به تولید
باز گردانید
خبر
مدیرعامل شستا وعده داد
زیرمجموعه های شستا مکلف
به استفاده از کاالهای داخلی
مرتضی لطفی ،مدیرعامل شستا گفت :حمایت از تولید ملی
و کاالی ایران��ی با توجه به تاکیدی که رهبر معظم انقالب بر
این موضوع دارند ،یک کار سه وجهی بین دولت ،تولیدکننده
و مصرف کننده است .متاسفانه در سال های گذشته ،به دلیل
نبود اصالح س��اختار ارکان��ی ،در تحقق ای��ن برنامه چندان
توفیق��ی ایجاد نش��د .به نظر من در این ح��وزه ،در اغاز کار،
مس��ئولیت ها باید جداس��ازی ش��ود .وی با اش��اره به اینکه
اینکه چرا امروز ما نمی توانیم در بس��یاری از کنوانس��یون ها
یا س��ازمان های بین المللی حضور موثر و فعال داش��ته باشیم
به ایلنا گفت :مس��یر درس��ت و برنامه منسجم برای دستیابی
ب��ه تولی��د کااله��ای ارزان قیمت ب��ا رعایت مصال��ح تمامی
دس��ت اندرکاران این عرصه ،اعم از کارگ��ر و متخصصانی که
ن که مصرف کننده هستند،
درون فرایند تولید هس��تند تا انا
نداریم .متاسفانه با وجود تاکیدات رهبر معظم انقالب ،ابتدای
امر ،همه مس��ئوالن و مقامات ب��ه این عرصه ورود می کنند و
یک سری اقدام های اولیه و پیش پاافتاده انجام می دهند اما به
ماهیت کار توجه چندانی نمی کنند .وی افزود :مسئله حمایت
از تولید ملی و کاالی ایرانی مزایای بس��یار زیادی دربرخواهد
داش��ت؛ از قبیل ارزاوری ،اش��تغالزایی ،تثبیت مشاغل ،رشد
اقتصادی ،توس��عه ،توقف خروج س��رمایه های کش��ور و حتی
جلوگی��ری از نفوذ بیگانگان .ب ه ش��خصه معتقدم نکته اخر از
این لحاظ باید جدی گرفت ه ش��ود که بخشی از نفوذ خارجی
از طریق واردات کاالهای خارجی ش��کل می گیرد .مدیرعامل
شس��تا تاکید کرد :اگر قرار اس��ت منافع ملی حفظ شود و در
ن حال فقر کاهش یابد ،اش��تغال ایجاد و توسعه اقتصادی
عی
حاصل شود ،تولیدات داخلی باید با کیفیت باال عرضه شوند تا
مصرف کنندگان مجبور به پرداخت هزینه های جانبی برای انها
نشوند .از این لحاظ ،تولیدکننده ،وظیفه کیفی سازی و عرضه
محصول با قیمت تمام شده به صرفه را دارد .به عالوه ،تولیدات
باید در مع��رض ارزیابی قرار گیرند .انج��ام چنین اقدام هایی
باعث باالرفتن ظرفیت تولید ،اش��تغالزایی ،توس��عه فعالیت و
افزایش نقدینگی کارخانجات و ش��رکت هایی می ش��ود که به
دلی��ل واردات بی رویه ،مجبور به تولید زیر ظرفیت ش��ده اند.
ای��ن امور در نهای��ت به باال رفتن کیفی��ت تولیدات داخلی و
رقابتی تر شدن عرصه تولید ملی منجر می شود .از جمله دیگر
مشکالت عرصه تولید در کشور نبود یک نظام منسجم ارزیابی
خدمات پس از فروش است که ان هم باید در دستور کار قرار
گیرد .مدیرعامل شس��تا در پایان گفت :ما در سازمان شستا
ب��ه عنوان یک تولیدکننده و مصرف کننده بزرگ به طور قطع
ای��ن موض��وع را در برنامه های مان به عنوان یک دس��تور کار
مهم اعمال می کنیم و ش��رکت های زیرمجموعه مان را مکلف
می کنی��م که از کاالهای داخلی اس��تفاده کنند .همچنین ما
امروز می توانیم ادعا کنیم توانایی تامین بسیاری از مواد اولیه
شرکت ها و کارخانه های داخل کشورمان را داریم.
سیدتقی کبیری:
اگر قیمت دالر ثابت
نشود همواره با بازی
رونق و رکود روبه رو
هستیم .این مسئله
برای تولیدکنندگان
بسیار اسیب زننده
است .تولیدکنندگان
و بازرگانان ترجیح
می دهند دالر نوسان
نداشته باشد .این
موضوع از نرخ ارز
اهمیت بیشتری دارد
عکس :مهدی کاوه ای
یک��ی از موضوع های��ی ک��ه
باع��ث از بی��ن رفت��ن توجی��ه
اقتص��ادی طرح ه��ا می ش��ود و
بهره وری تس��هیالت را به شدت
کاهش می دهد ،نرخ ارز اس��ت.
دول��ت تس��هیالت با س��ود ۱۸
درص��د پرداخت می کن��د اما در
بیژن پناهی زاده
م��دت کوتاه��ی دالر ۳0درصد
عضو خانه صنعت ،معدن
افزایش می یابد .در این ش��رایط
و تجارت
تولیدکنن��ده چگونه ب��ا چنین
نرخی با اس��تفاده از تس��هیالت
دریافتی تجهیزات و ماشین االت خریداری کند؟ دولت چگونه
ضرر تولیدکنندگان را جبران می کند؟ از زمان خرید تجهیزات
و عقد قرارداد تا تحویل محصول چندین ماه طول می کشد؟
وقتی در این مدت ن��رخ دالر افزایش می یابد تولیدکنندگان
چگون��ه تعهدات خ��ود را به طرف خارج��ی پرداخت کنند؟
افزایش نرخ ارز بر تمام ساختار تولید تاثیرگذار است و امکان
تولید رقابت پذیر در چنین شرایطی به هیچ وجه مقدر نیست.
مش��کالت قدیمی صنعت هنوز پابرجاست و اکنون وضعیت
نرخ ارز این مش��کالت را تش��دید کرده اس��ت .درحال حاضر
انگیزه س��رمایه گذاری در کش��ور از بین رفته اس��ت و دولت
باید با کنترل ن��رخ ارز امید را به تولید باز گرداند .همواره در
بحران های اقتصادی نخس��تین نقطه اسیب بخش خصوصی
است.
دولت ب��رای حمایت از کاالی ایرانی بای��د ابتدا نرخ ارز را
ساماندهی کند ،سپس سود تسهیالت را کاهش دهد و روند
پرداخت ها را تس��ریع کند .قان��ون کار و تامین اجتماعی گام
س��ومی اس��ت که دولت باید برای تولید مشوق هایی در نظر
بگیرد .تس��ریع در ص��دور مجوز های صنعت��ی و معدنی که
مس��تقیم با وزارت صنعت ،معدن و تجارت در ارتباط اس��ت.
درحال حاضر در بخش صدور مجوز های معدنی با بروکراسی
پیچی��ده رو به رو هس��تیم که روند پیش��رفت پرو ژه ه��ا را با
مشکل روبه رو کرده اس��ت .با وجود این ،بیشترین مشکالت
تولید کنن��دگان مربوط به وزارت امور اقتص��ادی و دارایی و
وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی اس��ت .دولت برای حمایت
از تولید باید تمام جوانب اقتصادی را مد نظر قرار دهد.
«دالر نداریم» ،دردسر جدید تولیدکنندگان
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
پس از اینکه روز گذشته دالر از مرز ۶هزار تومان
هم عبور کرد ،متقاضیان ان با جمله «دالر نداریم»
از طرف صرافی ها روبه رو شدند .جمله ای که تحلیل
ان در ش��رایط کنونی نشان از دردسر جدیدی برای
تولیدکنندگان دارد .این موضوع از طرف کارشناسان
این گونه تحلیل می ش��ود که دول��ت تالش می کند
دالر به صرافی ها عرضه نشود تا عالوه بر کوتاه شدن
دس��ت دالالن دالر ب��ه تولیدکنن��دگان و بازرگانان
برس��د .با این ح��ال ،این موضوع نی��ز با چالش های
جدی روبه رو است.
نخس��تین چالش این ش��یوه به ب��ازار ارز مربوط
می ش��ود .در این صورت دولت بازار را کنترل نکرده
بلک��ه چرخه عرضه و تقاضا را دس��تکاری می کند .در
شرایط کنونی به دلیل افزایش نرخ دالر تقاضا برای
ان افزایش می یاب��د ،حال اگر عرضه کاهش یابد در
روزهای اینده باز هم شاهد افزایش نرخ دالر خواهیم
بود .بر این اس��اس ،بسیاری از کارشناسان معتقدند
بهترین راه حل این اس��ت که دولت از سرکوب نرخ
دالر دس��ت بکشد و تالش کند دس��ت دالالن را از
کسب سودهای انی و لحظه ای کوتاه کند.
این ادعا که نوس��انات نرخ ارز در روزهای گذشته
بر تمام بخش های اقتصادی کش��ور تاثیر گذاش��ته،
موضوعی اس��ت که از طرف کارشناسان مورد تاکید
قرار می گیرد .دالر روز گذش��ته از مرز ۶هزار تومان
عبور کرد و کارشناس��ان معتقدن��د این افزایش نرخ
ادام��ه خواهد داش��ت .بر این اس��اس ،انچه اهمیت
بس��یاری می یابد این اس��ت که واحدهای تولیدی و
بخش صنعت در کش��ور با چه ساز و کاری می توانند
کمترین اسیب را ببینند.
پی��ش از این باید در نظر داش��ت ک��ه افزایش یا
کاهش نرخ ارز در بخش تولید بیش از باال بودن نرخ
اس��یب زننده است .به عبارت دیگر ،اگر دولت بتواند
ن��رخ ارز را ثابت نگه دارد ،وضعی��ت تولیدکنندگان
نسبت به شرایط کنونی که بازار ارز دچار تالطم های
بسیاری شده ،بهبود می یابد.
پدرام سلطانی :بانک مرکزی باید به جای توزیع دالر به
شکل فعلی انها را در اختیار تولید کنندگان ،مسافران،
تاجران و افرادی که قصد عملکرد موجه دارند ،بگذارد
حمید اذرمند :اگر حمایت از کاالی ایرانی تنها به پرداخت
تسهیالت ارزان به تولیدکنندگان اختصاص یابد ،این
رفتار به کاهش انگیزه نواوری و رقابت منجر خواهد شد
نرخ ارز ثابت بماند
سیدتقی کبیری ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
شورای اس�لامی در این باره به «گسترش صنعت»
گفت :افزایش نرخ ارز در بازه زمانی کوتاهی به رونق
منجر می ش��ود .در این شرایط مردم تصور می کنند
نرخ ارز افزایش بیش��تری خواهد یاف��ت .از این رو،
برنامه اقتص��ادی و تهیه ملزومات خود را در اولویت
قرار می دهند .به این دلیل است که افزایش مقطعی
نرخ ارز در بازه زمانی کوتاهی به رونق می انجامد .اما
پس از گذشت این بازه زمان کوتاه ،وضعیت تولید و
بازار با رکود شدیدی روبه رو می شود.
کبیری با اش��اره به اینکه متاس��فانه پس از اینکه
روند صعودی نرخ ارز طی شد بالفاصله شاهد کاهش
قیمت هس��تیم ،توضیح داد :ای��ن کاهش قیمت نیز
دوباره ب��ازار را از روند ثبات خ��ود خارج کرده و به
بازار ش��وک می دهد .پس از این دوباره مردم تصور
می کنند قرار اس��ت دالر روند نزولی داشته باشد .در
این ش��رایط عالوه بر اینکه قیمت تمام ش��ده کاالها
افزایش یافته حتی ان دسته از مردم که توان خرید
دارند هم دس��ت نگ��ه می دارند تا قیمت ها بیش��تر
کاهش یابد .این موضوع باعث می شود رکود تولید و
بازار با زمان بیشتری روبه رو شود.
ای��ن عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس ش��ورای
اس�لامی با اش��اره به اینک��ه اگر قیم��ت دالر ثابت
نش��ود همواره با بازی رونق و رکود روبه رو هستیم،
توضیح داد :این مس��ئله برای تولیدکنندگان بسیار
اسیب زننده است .تولیدکنندگان و بازرگانان ترجیح
می دهند دالر نوس��ان نداشته باش��د .این موضوع از
نرخ ارز اهمیت بیشتری دارد.
وی افزود :البت��ه افزایش نرخ ارز موضوعی قابل
پیش بینی بود اما باید در نظر داشت که دولت باید
ارز را ب��ه نرخ واقعی برس��اند و در یک بازه باثبات
ان راحفظ کند .این وضعیت باعث می شود هر چند
س��ال یک بار یک با ش��وک های ارزی روبه رو شود.
این اتفاق در ش��رایط کنونی کش��ور که بسیاری از
ش��رکت ها اماده هم��کاری با خارجی ها هس��تند
اس��یب می زند .عالوه بر این از دیگ��ر موضوع هایی
ک��ه در این زمینه اهمیت دارد ،تعهداتی اس��ت که
شرکت های داخلی دارند .برخی از این شرکت ها در
قراردادهای خود تعیین می کنند قیمت تمام ش��ده
ب��ر مبنای قیمت روز دالر اس��ت .در این ش��رایط
طرف س��فارش دهنده دچار اسیب و زیان شدیدی
می شود.
کمبود دالر در بازار
با اینکه نرخ ارز به سرعت در حال افزایش است در
روز گذشته برخی مشاهدات بازار حکایت از کاهش
میزان ارز در بازار داشت .به عبارت دیگر ،عرضه دالر
کم ش��د .این اتفاق در حالی رخ داد که تقاضا برای
دالر در روزهای گذشته افزایش یافته است .با توجه
به اینکه یک��ی از ظرفیت های درامدی در ش��رایط
افزایش نرخ ارز خرید ان است ،طبیعی است زمانی
که نرخ دالر رو به رش��د ق��رار می گیرد ،تقاضا برای
خری��د ان نیز افزایش می یابد .حال در این ش��رایط
میزان عرضه کاهش یافته است.
بر اس��اس قانون عرضه و تقاضا افزایش بیشتر نرخ
ارز به دلیل افزایش تقاضا و کاهش عرضه پیش بینی
می شود.
در ای��ن زمینه پیکان انتقاد کارشناس��ان عملکرد
بانک مرکزی را نش��انه رفته اس��ت .نایب رییس اتاق
بازرگانی ای��ران از عملکرد ارزی بانک مرکزی انتقاد
کرد و به ایس��نا گفت :افزای��ش قیمت دالر هیجانی
اس��ت و در واکنش به نگرانی مردم نسبت به اینده
اقتص��ادی کش��ور که ب��ا خرید ارز ب��ه دنبال حفظ
نقدینگی شان هستند ،ایجاد شده که شرایط را فقط
به نفع س��وداگری و س��وداگران کرده اس��ت .شیب
صع��ودی قیمت دالر ادامه دارد و ب��ا التهابی که در
بازار ارز به وجود امده اکنون دیگر صرافی ها و حتی
دستفروشان ارز نیز دالری نمی فروشند و می گویند
«دالری در بازار وجود ندارد».
پدرام س��لطانی ب��ا انتق��اد از روش عملکرد بانک
مرکزی گفت :روندی که اکن��ون اتفاق افتاده پیش
از ای��ن نیز به اجرا درامده و انتقاداتی نس��بت به ان
وارد بوده است.
یعنی اینک��ه مردم بخواهند جل��وی در صرافی ها
ص��ف ببندن��د و بانک مرکزی با تزری��ق ارز بخواهد
جلوی تقاضای ب��ازار را بگیرد یعنی به نوعی دولت،
تقاضای کس��انی را ک��ه فعالیت تج��اری و تولیدی
ندارن��د ،تامین کند که کار درس��تی نیس��ت .بانک
مرکزی باید به جای توزیع دالر به شکل فعلی انها را
در اختیار تولیدکنندگان ،مسافران ،تاجران و افرادی
که قصد عملکرد موجه دارند ،بگذارد.
نرخ ارز سرکوب نشود
حمید اذرمند ،استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد
با اش��اره به اینکه اگ��ر حمای��ت از کاالی ایرانی به
معنی اقدام هایی مانند افزای��ش تعرفه های گمرکی
و پرداخت تس��هیالت ارزان به تولیدکنندگان باشد،
ای��ن رفتار به کاه��ش کیفت محص��والت داخلی و
کاهش انگی��زه نواوری و رقابت منجر خواهد ش��د،
به ایلنا گفت :با این حال ،پیش��نهادهای مهمی هم
برای حمایت از کاالی ایرانی برای دولت وجود دارد
که یکی از انها جلوگیری از سرکوب نرخ ارز است.
ش��عار «حمایت از کاالی ایران��ی» در واقع در پی
حمایت از تولید و اشتغال در کشور است .از این رو،
باید مورد اس��تقبال و حمای��ت همگانی قرار بگیرد.
البته باید در نظر داش��ت که حمایت از کاالی ایرانی
زمانی می تواند تحقق یابد که این ش��عار به ابزارهای
سیاس��ت گذاری مناسب تبدیل ش��ود و برای اجرای
ان هدف گذاری و زمان بندی مناس��بی وجود داشته
باشد.
براس��اس ای��ن گ��زارش ،ب��ه نظر می رس��د انچه
تولیدکنن��دگان از دول��ت می خواهن��د هن��وز ب��ه
دست نیامده و تالش های دولت برای کنترل نرخ ارز
در راستای انچه تولیدکنندگان می خواهند نیست.
کاهش قیمت تمام شده تولید ضروری است
نایب رییس اتاق بازرگانی ایران بر ضرورت کاهش
قیمت تمام شده تولید تاکید کرد.
به گزارش ایسنا ،حسین س�لاح ورزی با اشاره به
نام گذاری س��ال جاری به عنوان «حمایت از کاالی
ایرانی» مش��کالت و چالش های پیش روی تولید را
تش��ریح کرد و گفت :رفع انها ب��رای کاهش قیمت
تمام شده تولید پیش نیاز جذاب شدن کاالی ایرانی
برای مصرف کننده است.
وی بی��ان ک��رد :در س��ال «حمای��ت از کاالی
ایرانی» نکته ای که باید مدنظر باش��د این است که
برای اثرگذاری این ش��عار باید بح��ث بهبود فضای
کس��ب وکار و حمایت از تولی��دات ملی به نحوی در
دس��تور کار قرار گیرد و اجرایی ش��ود که در عمل
زمینه مس��اعد برای تولید کاالهای داخلی باکیفیت
و دارای قیمت مناس��ب فراه��م اید و مصرف کننده
ایرانی نه برای یک سال ،که برای بلندمدت طرفدار
خرید این کاالها باشد.
سالح ورزی ادامه داد :از سوی دیگر تصور من این
اس��ت که برای پرداختن به شعار «حمایت از کاالی
ایران��ی» باید نگاه کلی تر و عام ت��ری به مفهوم کاال
و تولید ایرانی داش��ته باش��یم و محصوالت اقتصاد
ای��ران اعم از کاال و خدمات را در دایره محاس��بات
بگنجانیم .این مس��ئول افزود :در بحث راهکارهای
حمای��ت از محص��والت اقتصاد ملی اما ،نخس��تین
معضل��ی که تولید مل��ی با ان روبه رو اس��ت و باید
ب��رای رف��ع ان اقدام کرد ت��ا کاالی ایرانی را دارای
ش��رایط حمایت طوالنی مدت کند ،باال بودن قیمت
تمام ش��ده است .رییس اتاق بازرگانی لرستان اضافه
ک��رد :در حقیقت باال بودن قیمت تمام ش��ده کاال و
خدمات در اقتصاد ایران بزرگترین مشکلی است که
گرچه سرمنش��اهای مختلفی دارد اما کل کاالها و
خدمات تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد و امکان
رقابت در برابر مش��ابه خارجی را از فعاالن اقتصادی
می گی��رد .س�لاح ورزی گف��ت :معتقدم بخش��ی از
معضل زی��اد بودن قیمت تمام ش��ده ب��ه باال بودن
هزینه های مب��ادالت برمی گردد که بخش عمده ای
از انها ناش��ی از موانع موجود در فضای کس��ب وکار
است .بر این اساس ،اگر دولت و حاکمیت می خواهد
زمینه تولی��د کاالی باکیفی��ت ،رقابت پذیر و مورد
اقبال بازار و مصرف کننده را فراهم کند ،باید ضمن
کاهش هزینه های مبادالتی ،بستر الزم برای توسعه
س��رمایه گذاری و توسعه تولید در کش��ور را فراهم
کن��د .نایب رییس اتاق ایران یاداور ش��د :البته برای
ای��ن کار دولت باید به س��راغ متغیره��ای کلیدی
مانن��د نرخ ارز ،س��ود بانکی ،تورم و دس��تمزد برود
و تغیی��رات این متغیرها را مدیری��ت کند تا از یک
سو ،برای تولیدکنندگان داخلی امکان رقابت پذیری
وجود داش��ته باشد و از س��وی دیگر ،مصرف کننده
نیز ق��درت خرید کافی برای تهی��ه نیازها و گذران
معیشت را داشته باشد.
وی افزود :واقعیت این اس��ت که وقتی در اقتصاد
ایران نرخ به��ره بانکی و هزینه های مالیات و تامین
اجتماع��ی ب��رای بس��یاری باالس��ت و مداخله های
دول��ت در فرایند تعیین دس��تمزد نیز که به دنبال
افزای��ش ۲۰درصدی دستمزدهاس��ت ب��ر فرایند
تولید تاثی��ر می گذارد ،در عمل نمی توانیم ش��اهد
عرضه محصوالت باکیفیت و رقابت پذیر باش��یم که
با استقبال بازار نیز روبه رو شود.
این مسئول عنوان کرد :نکته دیگر اینکه در فضای
کسب وکار ایران ،هماهنگی کافی میان سیاست های
پولی ،مال��ی و ارزی با سیاس��ت های تجاری وجود
ن��دارد به نوعی که گاه دولت ه��ا با نیت هایی غیر از
حمایت از تولید داخلی اس��ت ب��رای مثال ،کنترل
تقاضا در بازار ارز ،در حوزه تعرفه ها دخالت می کنند
و مستقیم حوزه تولید را تحت تاثیر قرار می دهند.
وی اف��زود :کوتاه س��خن اینک��ه اگر ما خواس��تار
حمای��ت مردم از تولید داخل هس��تیم ،باید بتوانیم
کاال و خدمات را با قیمت و کیفیت مناس��ب تهیه و
به مصرف کننده عرضه کنیم و تحقق این امر منوط
به این اس��ت که فع��االن اقتص��ادی از نظر قیمت
تمام ش��ده امکان نقش افرینی مورد انتظار را داشته
باشند.
سه شنبه
صنعت خودرو
21فروردین 23 1397رجب 10 1439اوریل 2018شماره 363پیاپی 2336
یادداشت
مشوق ها و تاثیر ان بر فتح بازار
در صنعت تایر
عکس :مهدی کاوه ای
شاهـد هستیم صنعت
خـودرو و بسیـاری از
قطعه سازان زیر فشار
در حال فعالیت هستند.
این امر چه سودی برای
کشور خواهد داشت؟
ایا منطقی است که
خودرویی «ا» تومان
تولید شود اما «ا»
منهای «ب» در بازار به
فروش برسد؟
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با یکی از کارشناسان صنعت خودرو مطرح شد
بازار رقابتی مکانیزم قیمت گذاری خودرو
به این ترتیب ،برای کاهش ریس��ک در این بخش
فاطمه امیراحمدی
ش��ورای رقابت ش��کل گرفت تا بخش خصوصی با
car@sanatnewspaper.com
ورود به بازار ،نگران انحص��ارات و رقبای انحصارگر
خود نباشد.
همان طور که در گزارش روز گذش��ته «گسترش
اما تعریف و اس��تنباطی که از ش��رح وظایف این
صنع��ت» امد ،همچن��ان یکی از مباحث چالش��ی
ش��ورا به ذهن ها خطور می کرد متفاوت بود؛ برخی
مطرح از سوی صنعتگران به ویژه در صنعت خودرو
روی انحصاری و غیرانحصاری بودن صنعت خودرو
قیمت گذاری دستوری شورای رقابت است و عنوان
تردید داش��تند ،برخی نیز معتقد بودند اگر صنعت
می شود در حالی که نرخ مواد اولیه و سایر خدمات
خودرو بین ۸۰تا ۹۰درصد دولتی باشد انحصاری
دولتی افزای��ش می یابد این قان��ون (تعیین نرخ از
به شمار می رود و سایر تفسیرهایی که در این حوزه
سوی ش��ورای رقابت که بر اس��اس افزایش نیافتن
اعالم می شد.
نرخ خودروها در راس��تای حمایت از مصرف کننده
البت��ه این امر هن��وز ادام��ه دارد و تعریف ثابتی
اس��ت) باعث ش��ده صنعتگران این حوزه به س��ود
از انحص��ار در این صنعت وج��ود ندارد؛ هر کس بر
منطقی و مورد انتظار خود دس��ت نیابند و حتی در
اساس سلیقه خود گمانه زنی می کند که ایا خودرو
بسیاری اوقات زیان ببینند.
کاالیی انحصاری است یا خیر.
اما شورای رقابت بر اساس موضوع ماده ۵۳قانون
ضم��ن انکه زمان��ی که ای��ن ش��ورا کار خود را
اصالح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای
اغاز ک��رد با س��ازمان حمای��ت مصرف کنندگان و
سیاس��ت های کلی اصل ۴۴قانون اساسی در کشور
تولیدکنن��دگان تداخل پیدا ک��رد در حالی که این
به وجود امد .قوانی��ن ضدانحصار یا ایجاد رقابت از
س��ازمان نی��ز مدعی متولی ب��ودن این ام��ر بود و
جمله قوانینی اس��ت که از س��ال های بسیار دور در
دوره ای را به خود اختصاص داد اما در ادامه شورای
بیش از ۱۴۰کش��ور شکل گرفت و رفع موانع برای
ملی رقابت به ش��کلی کـه ام��روز در حـال فعالیت
بازار را پیگیری می کرد.
است ،سکاندار شد.
در ای��ن زمین��ه« ،گس��ترش صنعت» به س��راغ
اما به نظر می رس��د اس��اس این بح��ث در دنیای
ساس��ان قربانی ،کارش��ناس صنعت خودرو رفت و
امروز غیرمنطقی اس��ت تنها برای نظام های خاصی
درب��اره ش��کل گیری این قان��ون در صنعت خودرو
که همیشه بخواهند فضا را در کنترل داشته باشند،
کش��ور با وی گفت وگو کرد و اینکه با برداشتن این
می تواند کارکرد داش��ته باش��د ولی در اقتصاد بازار
قانون ایا بازار دچار اختالل نخواهد ش��د؟ و راهکار
ازاد این مسئله معنی ندارد.
برون رفت از این مس��ئله چیست و چگونه می توان
بح��ث رقابت در فض��ای انحصاری معن��ی ندارد
مانع بازاری افسار گس��یخته در این حوزه شد؟ این
و ش��رکت خارج��ی وقتـ��ی بحـ��ث انحص��ار و
گفت وگو را می خوانید:
ش��ـورای رقابت وجـود داشته باش��د تمایلی بـرای
فلس�فه به وجود امدن ش�ورای رقابت در
سـرمایـه گذاری نخـواهد داش��ت .منطقـی نیست
صنعت خودرو چه بود؟
صنعتگـر برنامه ریزی کند ،تـولید داش��تـه باشـد و
تاریخچه این مس��ئله به وظایف��ی برمی گردد که
نـرخ را نهـادی دیگـر تعیین کنـد.
س��ازمان حمایت بر عهده داشت .در وزارت صنعت،
در ادام��ه اعتراض ها اعالم ش��د فقط خودروهای
معدن و تجارت معاونتی با عنوان س��ازمان حمایت
زیر ۵۰میلی��ون تومان قیمت گذاری ش��وند و این
وجود دارد که این بخ��ش در بحث قیمـت گـذاری
امر ش��امل س��ایر خودروها ک��ه در رده خودروهای
برخـی از کاالها که دچار حساس��یت هس��تند بـه
لوکس هس��تند نخواهد ش��د زی��را ای��ران در این
ش��کلی از حق��وق مصرف کننده پش��تیبانی ش��ود.
امر (خودروهای لوکس) فعالیت خاصی ندارد.
چنیـن امری را این س��ازمان در س��ال های زیادی
با تم��ام این مس��ائلی ک��ه مطرح ش��د معتقدم
انجام می داد.
قیمت گ��ذاری از س��وی ش��ورای رقابت ش��یوه ای
ام��ا دالیل نامش��خص -که ش��اید این س��ازمان
مناس��ب و مطلوب نبوده و بای��د مکانیزم های بازار
وظایف خود را به خوبی انجام نداده اس��ت یا نیاز به
رقابت��ی انچ��ه در دنی��ا تجربـه ش��ده و بـه نتیجه
کنترل بیشتر داش��ت -عنوان شد روی محصوالتی
رسیده الگو قـرار گیرد.
که انحصار ایجاد می ش��ود و مجموع��ه ای می تواند
گاه��ی خالقیت ه��ا و بوم��ی ک��ردن سلس��له
به ش��کل انحص��اری کاالی��ی را تولید
استانداردها خود عامل بحران و فساد
کند که نهادی ایجاد ش��ود مس��تقل از
می شود و مش��کالت زیادی به وجود
فلسفه به وجود امدن
بخش های تصمیم گیری جاری کش��ور،
می اورد زی��را می خواهی��م قانونی را
شورای ملی رقابت
تا بتواند در قیمت گ��ذاری دخالت کند با هدف تسهیل کنندگی لحظ��ه ای ج��اری کنیم ب��دون اینکه
فعالیت بخش
که بحث انحصار مطرح نباش��د؛ به این
انع��کاس ان را تجربه کرده باش��یم؛
خصوصی و به طور
مفهوم که اگر شرکت یا تولیدکننده ای
دمل ه��ای چرکین دیگ��ری به وجود
کلی تر ،عرصه
محصولی را تولی��د می کند که دیگری
می اید که شاید از عوامل رشد نکردن
اقتصادی بود.
ح��ق ندارند ان را تولید کن��د نتواند با
صنعت خودرو همین امر باش��د مانند
به این ترتیب،
ب��ازی قیمت ها ،به ه��ر مبلغی که خود
قیمت گ��ذاری که در نه��اد بیرون از
برای کاهش ریسک
در این بخش شورای
می خواهد محص��والت را عرضه کند تا
صنعت خود انجام می شود.
رقابت شکل گرفت
در این شیوه کاال گران تر از اصل ان بـه
بله ،نگرانی این است که اگر بگوییم
تا بخش خصوصی
دسـت مصرف کننده نرسد.
قیمت گ��ذاری به خودروس��از واگذار
با ورود به بازار،
شورای
امدن
درواقع فلسفه ب ه وجود
شود قیمت ها بسیار افزایش پیدا کند
نگران انحصارات
ملی رقاب��ت با هدف تس��هیل کنندگی
و مصرف کننده متضرر شود.
و رقبای انحصارگر
خود نباشد
فعالی��ت بخ��ش خصوص��ی و ب��ه طور
� حال ب�رای اینکه بازار قیمت ها
ب�ه ان س�مت ن�رود و به ش�کل
کلی تر ،عرصه اقتصادی بود.
حتی منفی است.
افسارگسیخته عمل نشود ،باید چه کرد؟
در ای��ن بس��تر اگر ف��ردی وارد تولید ش��ود این
بای��د با مکانیزم های بهتری ای��ن امر را اجرا کرد
احتمال وجود دارد که از رانت بخواهد استفاده کند
و به س��وی بازار رقابتی پیش رفت .امروز اگر اجازه
و انها نیز تا زمانی که رانت وجود داش��ته باش��د در
داده ش��ود ۴محصول خارجی در کشور تولید شود
بازار حضور خواهند داش��ت و زمانی که منافع خود
همان محصول بازار را متعادل می کند.
را تامی��ن کردند از ادامـه کار صرف نظر می کنند در
چ��را با ش��یوه های تجربه ش��ده در دنی��ا حرکت
حـال��ی که تولیدکننده واقعی و طیفی کـه با فکر و
نکنیم؟ چ��را کاری که کره جنوبی و ترکیه می کند،
انرژی و نـواوری وارد تولیـد ش��ده اند کنار گذاشته
انج��ام ندهیم؟ در حالی که صنع��ت خودرو ترکیه
مـی ش��وند و افرادی که به واس��طه رانت امده اند با
و نیز قطعه س��ازی ان به س��رعت در حال رش��د و
فعالیت محدود در دوره زمانی کوتاه کار را به پایان
پیش��رفت اس��ت .چرا با ازمون و خطا حرکت کنیم
می رسانند.
ک��ه ده ها نوع کنترل و هزینه ه��ای مختلف را برای
برای مثال ،بس��یاری از شرکت ها در مقطعی که
نظارت بر شبکه ای ناقص داشته باشیم؟
خودرو را وارد می کردند فعالیت خود را اغاز کردند
در نتیجه ،فکر می کنم ش��ورای رقابت حداقل در
و زمانی که ملزم شدند ،این خودروها باید در داخل
صنعت خودرو نباید دخالتی داش��ته باشد و این به
تولید ش��وند زیرا قرار بوده انه��ا پس از وارد کردن
س��ود تولید و مردم جامعه اس��ت .هر چقدر محیط
ی��ک هزار خودرو به س��مت عمق س��اخت داخل و
صنعت را رقابتی کنیم شانس کنترل قیمت ها برای
بومی سازی قطعات بروند عقب نشینی می کنند.
ما بیشتر خواهد ش��د زیرا خود بازار مکانیزم بسیار
امروز فقط دو خودروس��از بزرگ کشور قطعات را
هوشمندی دارد.
به شکل محـدود داخلی س��ازی می کنند (در زمینه
وقت��ی یک ی��ا دو نماینده فع��ال صنعت خودرو
خودروهای جدید) و س��رعت کنـ��دی دارنـد .این
بین الملل��ی را وارد عرص��ه بازار داخل��ی کنیم انها
اس��ت کـه امـروز کش��ورهایی مانن��د کـره جنوبی،
دنبال فروش بیش��تر هستند و س��عی خواهند کرد
ترکیه ،مال��زی و ...کـه صنای��ع خـودرویی خود را
قیمت ه��ا را متع��ادل نگ��ه دارند .ما که ب��ه دنبال
بـا ایـران ش��روع کرده اند بسیـار جلوتر از ایـران در
شکس��ت صنع��ت داخ��ل نیس��تیم نباید با فش��ار
حال حـرکت هس��تند و روز بـه روز فاصله ما بـا انها
نرخ را پایی��ن نگه داریم که صنع��ت از بین بـرود.
بیشتـر مـی شود.
امروز ش��اهـد هس��تیم صنعت خـودرو و بسیـاری
تا زمانی که این مشکالت برطرف نشود و مقبولیت
از قطعه س��ازان زیر فش��ار در حال فعالیت هستند.
س��رمایه گذاری برای این امر به وجود نیاید به طور
این امر چه سودی برای کشور خواهد داشت؟ برای
مسلم س��رمایه گذار واقعی وارد عرصه نمی شود .اگر
نمونه ،ایا منطقی اس��ت ک��ه خودرویی «ا» تومان
می بینیم تعدادی وارد می ش��وند کسانی هستند که
تولید ش��ود اما «ا» منهای «ب» در بازار به فروش
از سلس��له امتیازات ویژه برخوردارند و درواقع این
برس��د؟ این امر ممکن اس��ت یک یا ۲سال تداوم
مزیت هاس��ت که انها را وارد عرصه تولید کرده که
داشته باش��د اما به طور قطع به مرور شرکت ها کم
مقطعی است.
می اورن��د و عواق��ب ان همین وضعیتی اس��ت که
ای�ا چنی�ن ش�ورایی پیش�ینه جهان�ی
ش��اهد هس��تیم و یک به یک ش��رکت ها از زنجیره
دارد و اینک�ه ب�ه ط�ور دقیق از چ�ه تاریخی
تولید در حال حذف شدن هستند.
قیمت گ�ذاری از س�وی ش�ورای رقاب�ت برای
در ادام��ه با متضرر ش��دن صنع��ت کل جامعه و
خودروها در کشور اعمال شد؟
اقتصاد کشور اس��یب می بیند .وقتی تولید کشوری
خیر ،این امر در دنیا سابقه ندارد اما قیمت گذاری
که یکی از ارکان اقتصادی ان اس��ت دچار اس��یب
دس��توری در کش��ور ب��ه ۷ی��ا ۸س��ال پی��ش
ش��ود مردم به طور مس��تقیم یا غیرمستقیم اسیب
برمی گردد (البت��ه در ح��وزه خ��ودرو) در حالی که
خواهند دید.
کاالیی است که در بازار باید نرخ ان تعیین شود.
از این رو ،تاکید می ش��ود امروز در صنعت خودرو
البتـه قوانی��ن ضدانحصـاری در دنیا وجـود دارد
و قطعه س��ازی کش��ور مش��کل داریم و ش��اید این
امـ��ا ایـن مس��ئله در بحـث خـ��ودرو موضوعیتی
چالش ها شفاف عنوان نش��ود اما هر دو خودروساز
ندارد.
بزرگ کش��ور کمبود نقدینگی دارند و در توس��عه
درحال حاضر کشوری وجود ندارد که برای تعیین
محصوالت خود به کندی حرکت می کنند و به طور
ن��رخ از ای��ن مس��یر خودروهای خود
روزمره در حال فعالیت هستند.
را قیمت گ��ذاری کند وگرن��ه قوانین
البت��ه اش��کالی متوجه انها نیس��ت
بحث رقابت
ضدانحصار و خاصی در ش��بکه تولید
زیرا منابع مالی محدود با بدهی زیادی
در فضای انحصاری
جهان��ی حاکم اس��ت ک��ه در مقابل
که به صنعت قطعه کش��ور دارند اجازه
معنی ندارد و
شرکت خارجی
دامپینگ ها مقابله می کند.
پیشروی بیشتر به انها نمی دهد.
وقتـی بحـث انحصار
در دنیا ش��رکت های بس��یار بزرگ
بنابرای��ن ،این روندی اس��ت که قابل
و شـورای رقابت
برای ح��ذف رقیب��ان کوچ��ک خود
ت��داوم نبوده و نمی توان انتظار داش��ت
وجـود داشته باشد
تصمی��م می گیرن��د در پلتفرم های��ی
به اهداف دس��ت یابن��د ،محصوالت نو
تمایلی بـرای
خ��اص ورود ک��رده و اس��تانداردها را
نش��ود ،مش��تری از محصوالت رضایت
سـرمایـه گذاری
نخـواهد داشت.
تغییر دهند .با این تغییر ش��رکت های
نداشته باش��د ،کیفیت ها روزامد نشود،
منطقـی نیست
کوچک دچار اس��یب ش��ده که با این
ب��ا فرایند روز دنیا فاصله گرفته ش��ود،
صنعتگـر برنامه ریزی
قوانین مانع این امر می شوند.
سرمایه گذاری در تولید دیگر مقبولیت
کند ،تـولید
ام��ا به طور قطع حتی یک مورد در
نداش��ته و افراد به دنبال واسطه گری و
داشتـه باشـد و
صنعت خودرو جه��ان پیدا نمی کنید
داللی محصول باشند ،همچنین ریسک
نـرخ را نهـادی
دیگـر تعیین کنـد
ک��ه قیم��ت ان در نه��ادی بیرون ان
س��رمایه گذاری بس��یار افزایش یافته و
صنعت تعیین شود.
نرخ برگش��ت سرمایه در تولید ناچیز یا
تهدی��د تولی��د مس��ئله
دامپینگ (کاه��ش مصنوعی
قیمت ب��رای فتح ی��ک بازار
معین) اس��ت .امروز در چین،
امکانات و مش��وق های زیادی
برای گس��ترش صادرات تایر
داده می ش��ود .در س��ال های
مصطفی تنها
اخیر چین ظرفیت بس��یاری
سخنگوی انجمن صنفی
در تولی��د تای��ر ایج��اد کرده
صنعت تایر ایران
اس��ت که حسب گزارش های
مناب��ع بین الملل��ی ،ظرفیت
تولی��دی در حدود ۸۰درصد مص��رف کل کره زمین برای
نمونه تایر س��نگین رادیال در این کش��ور ایجاد شده است.
در نتیجه ،این کارخانه ها یا باید ورشکس��ت شوند یا بتوانند
صادرات داش��ته باشند .از این رو ،برای صادرات مشوق های
مختلفی معین کردند.
تای��ر چینی در س��ال های گذش��ته حض��ور پر قدرتی در
داشته به همین دلیل برخی کشورها دو نوع
بازارهای جهانی
تعرفه متناسب با محصول و تولیدکنندگان به تفکیک ،برای
واردات تایر از چین و همچنین ویتنام در نظر گرفته اند.
وقت��ی چینی ها با این پدی��ده در بازارهای جهانی روبه رو
ش��دند قیمت ها را تا حد ممکن پایین اوردند و حتی بدون
هی��چ س��ودی محصوالت خ��ود از جمله تای��ر را ب ه فروش
می رس��انند بدین ترتیب بکارگیری تمام ظرفیت ها را هدف
قرار داده اند.
این نوع جنگ قیمتی که تایرس��ازان چین ایجاد کر ده اند
مشمول برخی کش��ورها مانند ایران می شود .این در حالی
است که شنیده ایم با وجود تمام تمهیداتی که دولت در نظر
گرفته است ،تایرهای چینی زیادی در بازار کشور هست.
اگر تایری وارد نش��ود با تمهیداتی که بوده طبیعی است
نباید تایری در انبارها وجود داشته باشد.
همچنی��ن به لحاظ فناوری بیش از ۹۵درصد از تایرهای
تولیدی سواری کش��ور الستیک سیمی رادیال تیوپی است
اما درباره تایرهای س��نگین این گونه نیس��ت و باید در این
ش بیشتری شود.
زمینه نیز تال
باید ب��ا برنامه ری��زی و نیز نظ��ارت در اج��رای برنامه ها
همچنین کنترل ورودی گمرک و بازار ،س��هم تولیدکننده
داخلی را در امر بازار فروش افزایش دهیم و از زنجیره تولید
داخل حمایت کامل کنیم.
خبر
هدف گذاری 97؛ تولید ی
ک
میلیون و ۷۰۰هزار خودرو
رسم هر سال صنعت خودرو اعالم
هدف گذاری تولید س��االنه اس��ت و
تحق��ق ۹۷درص��دی برنام��ه تولید
خودروس��ازان در س��ال ۹۶را باید
موفقیت بزرگی برای انها دانست.
هرچند در نیمه های س��ال اعالم
ش��د که ت��وان تولیدی ب��ه مراتب
بیش��تر هدف گذاری های انجام شده در صنعت خودرو وجود
دارد ،با این حال امار ارائه ش��ده در اخرین جلس��ه شورای
سیاس��ت گذاری خودرو در س��ال ،۹۶تحق��ق ۹۷درصدی
برنامه تولید خودروس��ازان را نش��ان داد .شاید بتوان عوامل
بس��یاری از جمل��ه اتش س��وزی ک��روز به عن��وان یکی از
بزرگترین تامین کنندگان خودروسازان و در عین حال نبود
تقاضا را از دالیل محقق نش��دن ص��د درصدی برنامه تولید
خودروس��ازان دانس��ت با وجود این ،شواهد گویاست که در
سال جاری احتمال افزوده شدن ۲۰۰هزار خودرو به برنامه
تولید خودروسازان وجود دارد.
احمد نعمت بخش ،دبیر انجمن خودروسازان در گفت وگو
با عصر خودرو با بیان اینکه درحال حاضر ش��رکت ها برنامه
تولی��د خود را ب��ه وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت تحویل
داده اند ،گفت :جلس��ه های مقدماتی در ای��ن زمینه برگزار
ش��ده اما هنوز هدف گذاری تولید خودرو در سال ۹۷کامل
نهایی نشده است.
وی اف��زود :پیش بین��ی می ش��ود با توجه ب��ه تحقق ۹۷
درصدی برنامه تولید سال گذشته ،تولید یک میلیون و ۷۰۰
هزار دستگاهی برای امسال پیش بینی شود.
دبی��ر انجمن خودروس��ازان با بیان اینکه اخرین جلس��ه
شورای سیاست گذاری خودرو ۲۶اسفند برگزار و امار تولید
یک س��ال و تحقق هدف گذاری ها در این جلس��ه ارائه شد،
ادامه داد :به طور قطع تحقق ۹۷درصدی برنامه تولید سال
گذش��ته موفقیت بزرگی برای خودروسازان بوده زیرا کمتر
شرکتی توان تحقق ۹۷درصدی برنامه های پیش بینی شده
خ��ود را دارد اما خودروس��ازان توانس��تند با فراهم ش��دن
شرایط ،این اهداف را محقق کنند.
نعمت بخش با اش��اره به اظهارات رییس هیات عامل ایدرو
مبنی بر توان خودروس��ازان برای تولیدی به مراتب بیش از
یک میلیون و ۵۰۰هزار خودرو در سال ،۹۶محقق نشدن ۳
درصد از برنامه تولید را چندان مهم ندانس��ت و در پاسخ به
اینکه ایا می توان محقق نشدن صد درصدی را به دلیل نبود
تقاضا از س��وی مصرف کنندگان دانست ،اظهار کرد :محقق
نش��دن کامل برنامه تولید را نمی توان به نبود تقاضا نسبت
داد به هر حال محقق شدن ۹۷درصد از هدف گذاری تولید
دستاورد بزرگی برای خودروسازان خواهد بود.
«گسترش صنعت» سرمایه گذاری در داخل و خارج از شهرک های صنعتی را مقایسه کرد
سه شنبه
سال بیست و نهم شماره 363پیاپی 2336
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
یک مجوز ،کلید راه اندازی کارخانه
21فروردین 1397
23رجب 1439
10اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
یارانه زمین های صنعتی
برقرار شود
مقایس��ه ام��اری از وضعیت اراضی
صنعت��ی در ش��هرک ها ب��رای س��ال
گذش��ته نش��ان می دهد که همچنان
تقاض��ای س��رمایه گذاری در صنع��ت
وج��ود دارد .اگر به این امارها دقیق تر
نگاه کنیم ،متوجه رش��د ۳۲درصدی
تعداد واگذاری زمین های شهرک های
فرشاد مقیمی
صنعتی نس��بت به ۱۱ماه س��ال ۹۵
معاون برنامه ریزی
خواهیم شد .سازمان صنایع کوچک و
سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران در سال ۹۶
شهرک های صنعتی ایران
و ۱۱ماه س��ال قبل نشان می دهد که
سرمایه گذاری در شهرک های صنعتی
از نظر مس��احت زمین های واگذارش��ده در قراردادهای شهرک های
صنعتی نیز ۷۶درصد رشد داشته است .این امر گویاست در شرایط
فعلی کشور نیز سرمایه گذاران برای حضور در بخش صنعت همچنان
راغب هس��تند .گواه این گفته نیز رشد ۱۶درصدی صدور جوازهای
صنعتی اس��ت ضم��ن انکه ۳۱درصد از زمین های واگذار ش��ده در
شهرک های صنعتی در سال ۹۶مربوط به استقرار واحدهای صنفی
بوده اس��ت .با این حال ،از س��ال ۹۲تا ۹۷می��زان اعتبارات ملی از
۱۴۱/۲میلی��ارد تومان به ۵۳میلیارد توم��ان در الیحه بودجه ۹۷
رس��یده و بی��ش از ۵۲درصد کاهش داش��ته اس��ت .بودجه بخش
صنعت ۴۴درصد بودجه کل کشور اعالم شده و از ۵۶هزار میلیارد
تومان به ۳۱هزار میلیارد تومان رس��یده اس��ت .این در حالی است
ک��ه از بودجه س��ال ۹۶نیز فقط ۶۰میلیارد تومان جذب س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ش��ده اس��ت .به عنوان
یک��ی از مطالبات بخش صنعت انتظار هس��ت اعتبارات دولتی برای
کمک هزینه های تامین زیرساخت ها در بودجه ۹۷برقرار شود چراکه
اکنون نرخ تمام ش��ده هر مترمربع از شهرک های صنعتی ۱۰۰هزار
تومان است اما این زمین ها به طور متوسط به نرخ ۵۰هزار تومان به
سرمایه گذاران واگذار می شود .بنابراین موضوع اختصاص ۳۰درصد
قانون مالیات ارزش افزوده به تامین زیرس��اخت ها در ش��هرک های
صنعتی باید مورد توجه قرار گیرد .این ش��هرک ها و مناطق صنعتی
عمده تری��ن محل برای فعالیت و س��رمایه گذاری در بخش تولید به
شمار می رود همچنان که سال گذشته ۸۹۳واحد صنعتی صادراتی
در داخل شهرک های صنعتی شناسایی شده است که توانستند ۲/۳
میلیارد دالر صادرات داشته باشند .با این حال ،توسعه فعالیت ها در
بخش صنایع کوچک و متوسط به برقراری بودجه مناسب نیاز دارد.
راه اندازی و س��اخت واحده��ای صنعتی و تولیدی
در ش��هرک ها اجباری نیس��ت اما تس��هیالت در نظر
گرفته ش��ده به نوعی س��رمایه گذاری در شهرک های
صنعتی را توجیه پذیر کرده است.
ب��ه گفته کارشناس��ان ،اگ��ر س��رمایه گذاری قصد
راه ان��دازی واح��د صنعت��ی در خارج از ش��هرک های
صنعتی را داش��ته باش��د باید اس��تعالم های الزم را از
س��ازمان هایی چ��ون حفاظت محیط زیس��ت و منابع
طبیع��ی ،ام��ور جنگل ها و اراض��ی ،اب و فاضالب و...
دریافت و س��پس برای تامین زیرساخت های اولیه ای
چ��ون اب ،برق و گاز اق��دام کند در حالی که دریافت
مج��وز راه ان��دازی واحد صنعتی از س��ازمان صنعت،
معدن و تجارت نخس��تین و تنها مجوز برای اس��تقرار
در ش��هرک های صنعتی است .در حقیقت عبور از در
ورودی ش��هرک های صنعتی و اس��تقرار در ان برای
سرمایه گذارانی که قصد راه اندازی واحد صنعتی دارند
به گفته برخی کارشناس��ان ،تنها نیازمند دریافت یک
مجوز از س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت ان اس��تان
اس��ت .همچنی��ن ش��رکت ش��هرک های صنعتی بنا
ب��ر اساس��نامه س��ازمان صنای��ع کوچ��ک موظف به
خدمات ده��ی زیرس��اخت های اولی��ه ت��ا در ورودی
واحدهای صنعتی مس��تقر در شهرک هاست .هرچند
پراکندگ��ی ش��هرک های صنعتی در نق��اط مختلف
کش��ور یکی از دالیل نبود زیرس��اخت های مورد نیاز
این ش��هرک ها عنوان ش��ده و برخی از ش��هرک های
صنعتی را نیز با فشار برای فراهم کردن زیرساخت های
م��ورد نی��از روبه رو ک��رده اما در برخی ش��هرک ها با
وجود فراهم بودن زیرس��اخت ها ،نبود س��رمایه گذار
مشکل س��از شده اس��ت .در نظر داشته باشید شرکت
ش��هرک های صنعتی براس��اس مصوبه دولت موظف
اس��ت زیرساخت های اولیه را تا قبل از اغاز به ساخت
واحده��ای صنعتی تامین کن��د .در واقع هزینه ای که
از س��رمایه گذاران در برابر تحویل زمین های صنعتی
دریافت می شود همان حق انتفاع یا حقوق بهره مندی
از زیرساخت های اولیه است.
ساخت با ۱۴استعالم
کارشناس��ان معتقدن��د که س��رمایه گذاران فقط با
یک مجوز می توانند کارخانه خود را در ش��هرک های
صنعت��ی راه اندازی کنند اما این ش��هرک ها با دریافت
۱۴اس��تعالم س��اخته ش��ده اس��ت .مصطف��ی امره،
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی
در گفت وگو با «گس��ترش صنع��ت» با تاکید بر اینکه
س��اخت ش��هرک های صنعت��ی نیازمند کس��ب ۱۴
استعالم از س��ازمان های اجرایی مربوط است تا بستر
مناس��ب برای راه اندازی واحده��ای صنعتی را فراهم
کند ،تصریح کرد :این اس��تعالم ها ش��امل شناس��ایی
زمین مناس��ب و دریافت اس��تعالم از اداره کل منابع
طبیعی و س��ازمان حفاظت محیط زیس��ت ،به عنوان
نخس��تین گام برای اغاز عملیات اجرایی در س��اخت
شهرک صنعتی است سپس برای تامین اب ،برق ،گاز
و مخابرات اقدام می شود.
ام��ره ادام��ه داد :متقاضیان س��رمایه گذاری برای
راه اندازی واحد صنعتی در ش��هرک ها فقط به مراجعه
به سازمان های صنعت ،معدن و تجارت نیاز دارند تا با
دریافت مجوز س��اخت صنعت به شهرک های صنعتی
مراجع��ه و برای راه اندازی واح��د تولیدی اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان مرکزی،
س��اخت تصفیه خانه های صنعتی و ازمایش��گاه ها را از
مهم ترین زیرس��اخت های تامین شده در شهرک های
صنعتی برش��مرد و گفت :این مورد هم شامل دریافت
استعالم های مربوط از سازمان حفاظت محیط زیست
می ش��ود .امره افزود :س��اخت تصفیه خانه برای هر
واحد صنعتی کوچک و متوس��ط هزینه بس��یاری در
پ��ی دارد ،در صورت��ی که این واحدها با اس��تقرار در
ش��هرک های صنعت��ی می توانن��د از تصفیه خانه های
مرکزی بهره مند شوند.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
مرکزی ادام��ه داد :هزینه های نگهداری زیرس��اخت
در ش��هرک را واحده��ای صنعت��ی تقب��ل می کنند و
اب ،ب��رق و گاز نی��ز برپایه قانون واگ��ذاری زمین به
س��رمایه گذاران واگذار می ش��ود .همچنین س��اخت
تصفیه خان��ه یک��ی از مهم ترین امکانات زیرس��اختی
اس��ت که در بهره ب��رداری از زمین های صنعتی مورد
توج��ه صنعتگران قرار دارد زیرا س��اخت تصفیه خانه
از مش��ــکالت زیست محیطـــی جلوگیری می کند و
الودگ��ی را کاهش می دهد .بنابراین اگاهی از امکانات
ش��هرک ها و نواح��ی صنعت��ی قابل واگ��ذاری برای
س��رمایه گذاران موجب س��رعت و اطمینان در توسعه
صنعت خواهد شد.
عبور از سد محیط زیست
به گفته کارشناس��ان ،یکی از استعالم ها از سازمان
حفاظ��ت محیط زیس��ت دریافت می ش��ود ک��ه اگر
عکس :گسترش صنعت
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
اختالفی وجود داش��ته باش��د بای��د در همین مرحله
رفع ش��ود و خود به خود زمین درنظر گرفته ش��ده از
فرایند س��اخت شهرک خارج شده و مکان یابی دوباره
انجام می شود .ان طور که حجت اهلل خلیل زاده صورتی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان گلستان
به «گس��ترش صنعت» گفت ،دریافت استعالم از ۱۴
نهاد اجرایی مرتبط یک الزام برای راه اندازی ش��هرک
صنعتی در زمین مشخص شده است.
خلیل زاده صورتی با اش��اره ب��ه اینکه در هیچ کدام
از ش��هرک های صنعت��ی اس��تان گلس��تان معارض
زیس��ت محیطی وجود ندارد ،گفت :سازمان حفاظت
محیط زیس��ت ب��رای جانمای��ی زمین ،اس��تقرار نوع
فعالیت واحدهای صنعتی و ناحیه بندی ش��هرک های
صنعتی نظرخواهی می کند .به گفته این مقام مسئول،
در اس��تان گلستان ۲۲شهرک و ناحیه صنعتی وجود
دارد که تاکنون برای هزار و ۹۱۰هکتار از ۲هزار و ۴۰
هکتار اراضی دراختیار ش��رکت ش��هرک های صنعتی
گلستان سند مالکیت صادر شده است.
اطالع از زمین های خالی
مکان یابی ش��هرک های صنعتی باعث ش��ده بس��تر
مناس��ب ب��رای س��اخت واحده��ای صنعت��ی فراهم
ش��ود .محدودی��ت زمین ها در برخ��ی مناطق به علت
کوهستانی بودن یا در گستره منابع طبیعی و جنگل ها
از موانع اصلی در س��اخت واحدهای صنعتی به ش��مار
م��ی رود در حالی که با س��اخت ش��هرک های صنعتی
از ای��ن موانع جلوگیری ش��ده اس��ت؛ ب��ه طوری که
تقاضای دریافت زمین مناس��ب برای س��اخت شهرک
صنعت��ی به اداره منابع طبیعی داده می ش��ود تا زمین
مناس��ب معرف��ی و اب ،ب��رق ،گاز ،مخابرات و راه های
دسترس��ی برای ش��هرک صنعتی مورد احداث تامین
ش��ود و این به معنای حذف بروکراس��ی های اداری در
راه اندازی واحدهای صنعتی با استقرار در شهرک های
صنعتی است .درحقیقت راحتی دسترسی به اطالعات
مکان��ی نکته قاب��ل توجه برای جذب س��رمایه گذاران
در ش��هرک های صنعتی اس��ت ب ه گون��ه ای که عباس
جرجان��ی ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان خراس��ان جنوبی در گفت وگو با «گس��ترش
صنعت» اظهار کرد :ورود به شهرک های صنعتی برای
س��رمایه گذاران در راه اندازی واحد تولیدی به صرفه تر
اس��ت زیرا دیگر نیازی به صرف هزینه و زمان بس��یار
برای تامین زیرس��اخت ها نیس��ت .زمی��ن اماده برای
س��اخت واحد صنعتی با زیرساخت های اولیه و شرایط
اسان در پرداخت حق انتفاع در اختیار سرمایه گذاران
ق��رار می گی��رد .جرجان��ی ادامه داد :در ح��ال حاضر
متقاضیان برای دریافت زمین در شهرک های صنعتی
ب��ه اداره ه��ای مربوط مراجعه می کنند ک��ه این امر با
رفت وامد بس��یار و نیز صرف هزینه هایی همراه اس��ت
که با راه اندازی سامانه « » GISدیگر نیازی به مراجعه
حض��وری نب��وده و به روزتری��ن اطالع��ات در اختیار
متقاضیان قرار خواهد گرفت.
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
خراس��ان جنوب��ی ب��ه س��امانه اطالع رس��انی مکانی
در ش��هرک های صنعت��ی اش��اره و اظه��ار ک��رد :ب��ا
راه ان��دازی س��امانه اطالع رس��انی دیگ��ر ب��ه مراجعه
حض��وری نی��از نیس��ت و متقاضی��ان اطالع��ات
کام��ل را در س��امانه به راحت��ی مش��اهده خواهن��د
کرد .جرجانی معتقد است ساخت شهرک های صنعتی
و برخورداری صاحبان صنایع از خدمات این شهرک ها
موجب تس��هیل توسعه و رشد صنعت است .از طرفی،
تامی��ن زمی��ن و امکان��ات زیربنایی اع��م از برق ،اب،
مخاب��رات و گاز باع��ث رونق و توس��عه صنایع خواهد
ش��د .به گفته وی ،مدت به بهره برداری رس��یدن یک
ش��هرک صنعتی در گرو نحوه تخصیص منابع مالی و
محل در نظر گرفته شده همچنین طراحی شهرک های
صنعت��ی و ناحیه بندی ان ب��ا در نظر گرفتن باد غالب
و ش��یب زمین از سوی مش��اور شهرسازی و بعد از ان
قیمت گذاری و شناسایی سرمایه گذاران انجام می شود.
سخن اخر
حجت اهلل خلیل زاده صورتی
عباس جرجانی
مصطفی امره
سازمان حفاظت
محیط زیست برای
جانمایی زمین ،استقرار
نوع فعالیت واحدهای
صنعتی و ناحیه بندی
شهرک های صنعتی
نظرخواهی می کند
در هیچ کدام از
شهرک های صنعتی
استان گلستان
معارض زیست محیطی
وجود ندارد
ساخت شهرک های
صنعتی و برخورداری
صاحبان صنایع
از خدمات این
شهرک ها موجب تسهیل
توسعه و رشد صنعت
است .از طرفی ،تامین
زمین و امکانات زیربنایی
اعم از برق ،اب،
مخابرات و گاز باعث
رونق و توسعه
صنایع خواهد شد
ساخت شهرک های صنعتی
نیازمند کسب ۱۴استعالم
از سازمان های اجرایی
مربوط است
تا بستر مناسب برای
راه اندازی واحدهای
صنعتی را فراهم کند
در حالی که راه اندازی
واحد صنعتی در شهرک ها
فقط به مراجعه به
سازمان های صنعت ،معدن
و تجارت نیاز دارد
به گزارش «گس��ترش صنعت» ساخت شهرک های
صنعت��ی ب��ا خرید زمین اغاز می ش��ود که در بیش��تر
م��وارد از اراض��ی دراختی��ار دولت ب��وده و در برخی
م��وارد از مالک حقیقی خریداری می ش��ود .بنابراین
تامی��ن زمین مورد نیاز در س��اخت ش��هرک صنعتی
نخس��تین گام ب��رای اغ��از عملی��ات اجرایی اس��ت.
ح��ال انکه عمده مش��کلی که ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی با ان درگیر هس��تند وج��ود معارضان ملکی
است.
مطالعات امکان س��نجی نخس��تین گام برای ساخت
ش��هرک ها و نواحی صنعتی اس��ت اما در برخی موارد
ب��ا وج��ود دریاف��ت زمی��ن از اداره کل منابع طبیعی
اس��تان باز هم س��اخت ش��هرک صنعتی ب��ا معارض
روب��ه رو می ش��ود ب��ه ط��وری ک��ه زمین ب�� ه عنوان
اراض��ی ملی به ش��رکت ش��هرک های صنعتی واگذار
ش��ده و س��ند ان نیز به ن��ام منابع طبیعی اس��ت اما
مع��ارض محل��ی داش��ته و رون��د کار متوق��ف ش��ده
است.
خبر
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان رضوی تاکید کرد
حمایت از محصوالت صنعتی با تقویت صادرات
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی
اس��تان خراس��ان رض��وی ب��ر ل��زوم حمای��ت از
محص��والت واحده��ای صنعتی ب��ا بهره گی��ری از
محوره��ای صادرات��ی تاکید کرد و راه��کاری مهم
ب��رای توانمن��دی واحده��ای صنعت��ی و تولی��دی
برشمرد.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از
روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراسان
رضوی ،مس��عود مهدی زاده مقدم در دیدار با رییس و اعضای
خانه صنعت ،معدن و تجارت اس��تان خراس��ان رضوی ،اظهار
کرد :فعالیت امس��ال این شرکت هم مانند گذشته در راستای
منوی��ات رهبر معظم انقالب (مدظله العالی) بوده و همچنین با
تعامل و همکاری بیش��تر با بخش خصوص��ی به دنبال تحقق
اه��داف در زمینه ه��ای مختل��ف صنعت��ی و اقتص��ادی برای
صاحبان صنایع هستیم.
مهدی زاده مق��دم اف��زود :در س��الی که گذش��ت ،ش��رکت
شهرک های صنعتی استان خراسان رضوی دو رسالت و وظیفه
اصلی خود در بحث زیرس��اخت ها و حمایت از صنایع کوچک
را به صورت مطلوب پشت سر گذاشت و امسال نیز پرتوان تر به
دنبال اهداف خود خواهیم بود.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
خراسان رضوی ادامه داد :یکی از مهم ترین مباحث
ما در بخش صنعت ،تولیدات واحدهای صنعتی بوده
که بای��د صادر و محصوالت صادرات محور ش��وند و
امس��ال باید ش��تاب بیش��تری بگیرد و محصوالت
بیشتری به کشورهای هدف صادر شود.
مهدی زاده مقدم با اش��اره به نام گذاری امس��ال از
س��وی رهبر معظم انق�لاب ،تاکید ک��رد« :حمایت از کاالی
ایرانی» باید با تعصب از سوی همگان انجام و اجرا شود تا رشد
و رونق اقتصادی در همه جا یکسان و فراگیر باشد.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان خراسان
رضوی همچنین تاکید کرد :برای توانمندسازی اقتصادی باید
نگاه نخست درون زا و بعد برون نگر باشد و با حمایت از کاالی
داخل��ی زمینه رش��د ،تقویت و ارتقای تولید و اش��تغال مولد
فراهم ش��ود تا به نتای��ج مطلوب و ه��م زودرس و نیز پایدار
برسیم.
مهدی زاده مق��دم توضی��ح داد :نقش��ه راه ک��ه رهبر معظم
انقالب ترسیم کر ده اند ،مقاوم سازی اقتصادی بوده و همه باید
با حمایت و اس��تفاده از تولیدات داخلی این مهم را ش��کوفاتر
کنیم.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی البرز تاکید کرد
اولویت خدمات دهی عمرانی به شهرک های صنعتی
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان البرز در نخس��تین روزهای سال ۹۷
اولویت خدمات دهی عمرانی به ش��هرک های
صنعتی را در دستور کار خود قرار داد.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نقل از
روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان الب��رز ،جهانگیر ش��اهمرادی گفت:
ب��ا حض��ور مع��اون فنی و کارشناس��ان فنی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی استان در اغازین روز های امسال
با حضور در شهرک های صنعتی استان از زیرساخت ها
و پروژه های عمرانی شهرک های صنعتی بازدید شد.
ش��اهمرادی افزود :در این ماموریت یک روزه معاون
فنی و کارشناس��ان از پروژه ه��ای عمرانی ،تصفیه خانه
و ضمن بازدید از زیرس��اخت های شهرک های صنعتی
و گفت وگ��و ب��ا پیمان��کاران مربوط ،ب��ر رعایت اصول
بهداش��ت ،ایمنی و محیط زیس��ت( )HSEدر اجرای
پروژه ها و افزایش ضریب امنیت برای کارکنان اجرایی
تاکید کردند.
وی تاکی��د ک��رد :در بازدی��د از تصفیه خانه مرکزی
شهرک صنعتی نظر اباد ،در زمینه فعالیت دائمی شبکه
انتق��ال و نظارت دائمی ب��رای خدمات دهی
ش��بانه روزی به صنعتگران از س��وی معاون
فنی و کارشناسان تاکید شد.
عملیاتی کردن شهرک صنعتی اشتهارد ۲
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان الب��رز اظهار ک��رد :عملیات��ی کردن
ش��هرک صنعت��ی اش��تهارد ۲یک��ی از
مهم تری��ن کارهای��ی اس��ت که س��ال گذش��ته انجام
شد.
این ش��هرک به مس��احت هزار و ۲۳هکتار بود که
پروژه های عمرانی ان در حال اجراست.
ش��اهمرادی افزود :اجرایی کردن ش��هرک صنعتی
کوثر و شهرک صنعتی نجم اباد به مساحت ۵۰۰هکتار
از دیگر اقدام های انجام ش��ده در سال گذشته است که
فاز نخس��ت ان ۸۰هکتار بوده و عملیات س��اخت ان
اغاز شده است.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان البرز
با اش��اره به اینکه در سال گذش��ته ۱۷میلیارد تومان
پروژه عمرانی داخل ش��هرک های صنعتی استان البرز
انجام شده اس��ت ،عنوان کرد :قراردادی با تامین نیرو
در ش��هرک های صنعتی بس��ته شده اس��ت که مبلغ
پروژه ه��ای عمرانی را در س��ال جاری ب��ه ۲۰میلیارد
تومان می رساند.
شاهمرادی با اشاره به اینکه در بخش صنایع کوچک
در س��ال ۹۶نمایش��گاهی برپا ش��د که تم��ام صنایع
کوچک در ان حضور داش��تند ،گفت :در این نمایشگاه
از ۱۵رایزن جمهوری اس�لامی ایران در کش��ورهایی
که ما به انها صادرات داش��تیم استفاده شد و در کنار
این نمایش��گاه کالس های اموزشی برای صنعتگران و
صادرکنندگان برگزار شد که به سود انها بود.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان البرز
با بیان اینکه در ۹ماه نخس��ت س��ال ۹۶تعداد ۱۱۲
واحد صنعتی به بهره برداری رسیده است ،تصریح کرد:
۲۱۳شغل در س��ال جاری ایجاد شده که بسیار قابل
توجه است.
ش��اهمرادی با بیان اینکه در ۱۱ماه س��ال گذشته
۲۵۹دوره اموزش��ی برگ��زار و ۵ه��زارو ۹۱۳نفر در
این دوره ها ش��رکت کرده اند ،تاکید ک��رد :قراردادها و
تورهای صنعتی را در دستور کار خود قرار داده و انجام
داده ایم.