روزنامه گسترش صنعت شماره 365
روزنامه گسترش صنعت شماره 365
سال بیست و نهم
ایدرو اماده ایفای نقش موثرتر در توسعه سیستان و بلوچستان
پیاپی 2338دوره جدید شماره 365
http://telegram.me/sanatnewspaper
س��ازمان گس��تر ش و نوس��ازی صنایع ایران اماده ایفای نقش هر چه موثرتر در توسعه استان سیستان و بلوچستان و به ویژه منطقه مکران
برمبنای منافع ملی و در چارچوب ضوابط و اختیارات قانونی است .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از سازمان گسترش و نوسازی صنایع
ایران ،رییس هیات عامل ایدرو در دیدار با استاندار سیستان و بلوچستان با تشریح فعالیت های در دست اقدام سازمان به سرمایه گذاری بیش از
۱۲هزار میلیارد تومانی ایدرو در این استان در قالب طرح هایی چون ایجاد کارخانه الستیک سازی تایر هامون ،نوسازی و توسعه شرکت
بافت بلوچ و طرح جاسک گواتر اشاره کرد و گفت :این میزان سرمایه گذاری از متوسط سرمایه گذاری های سازمان در سایر استان های
کش��ور به مراتب بیش��تر است .منصور معظمی همچنین با تاکید بر اهتمام و عزم جدی ایدرو در سرعت بخشی به تکمیل فعالیت های
باقی مانده به منظور بهره برداری و ایجاد اشتغال پایدار در استان سیستان و بلوچستان...
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
23فروردین 1397
25رجب 1439
12اوریل 2018
2
یادداشت
نیاز کارگران
و بحث ۴درصدی
گزارش «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت بیکاری
در زمستان ۹۶نشان داد
گرمای زمستان
به سـود اشتغال
سرمایه گذاران مایل به
ادامه فعالیت ،در اولویت
4
2
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
چالش تولید و التهاب بـازار
خودرو یکی از صنایع مهم کشور است که به لحاظ درامدزایی
رتبه س��وم را پ��س از صنعت نفت و بانک��داری در اختیار دارد.
مش��کالت این صنعت تاثیر زیادی بر اقتصاد کش��ور داش��ته به
طوری که التهاب بازار ان در نیمه دوم س��ال ۹۶چالش هایی را
در امر فروش ب ه وجود اورد و نرخ خودروهای وارداتی به ش��کل
سرسام اوری افزایش یافت درواقع با بسته شدن سامانه ثبتارش
بازار نابسامان تر شد .در ادامه ،دی ۹۶امکان ثبت سفارش فراهم
ش��د اما به گفته رییس اتحادیه نمایش��گاه داران و فروشندگان
خودرو تهران سفارشی ثبت نشد و خودروهای دپوشده وارد بازار
شدند.
در س��ال جدید رییس سازمان توس��عه تجارت با بیان اینکه
2
ش��یوه نامه ثبت س��فارش بر اس��اس قانون برای اجرا در س��ال
۹۷ابالغ ش��ده اس��ت ،گفت :بر این مبنا ،واردکننده به روش
غیربانک��ی (از طریق صرافی ها یا ش��ریک خارج��ی) حداکثر در
م��دت ۱۸۰روز از تاریخ صدور ثبت س��فارش ،مجاز به واردات
کاال به کشور است.
چندی پیش ،مجتبی خسروتاج ،رییس سازمان توسعه تجارت
گفت :ش��یوه نامه ثبت س��فارش واردات جدید نیس��ت و اجرای
ان از س��ال گذش��ته اغاز ش��ده اس��ت اما با هدف اطالع رسانی
دوب��اره و طبق ایین نامه قانون مقررات ص��ادرات و واردات باید
در اغاز امس��ال اطالع رسانی می شد که ۹۷/۱/۵این اقدام انجام
شد.
3
بررسی «گسترش صنعت» از تعیین تکلیف اراضی صنعتی غیر فعال در پایتخت نشان داد
عکس :مهدی کاوه ای
ازادسازی بیش از ۳۲0هزار
متر زمین راکد در تهران
4
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
23فروردین 25 1397رجب 12 1439اوریل 2018شماره 365پیاپی 2338
یادداشت
نیاز کارگران و بحث ۴درصدی
روزهای پایانی سال گذشته
افزای��ش ۲۰درصدی حداقل
حق��وق کارگران ب��ه تصویب
دولت ،نمایندگان کارگری و
نمایندگان کارفرمایی رسید.
۲۰درص��د ه��ر چن��د
افزای��ش مطل��وب ب��رای
فتح اهلل بیات
نمایندگان کارگری نبود ،رقم
رییس اتحادیه کارگران
قابل مالحظه ای بود و با توجه
قراردادی و پیمانی ایران
به مشکالت بخش کارفرمایی
می ت��وان ان را عدد معقولی
برای ای��ن موضوع در نظر گرفت .با این حال ،موضوعی که
اکنون وجود دارد این است که هنوز میزان افزایش دستمزد
سایر سطوح اعالم نشده است.
در ای��ن زمین��ه دو موض��وع را بای��د در نظ��ر داش��ت؛
نخس��ت اینکه س��ایر س��طوح به دلیل وس��عتی که دارد،
تصمیم گی��ری ب��رای ان دش��وارتر می ش��ود و دوم اینکه
نماین��دگان کارفرمایی حاضر به پذی��رش عدد ۱۲درصد
نمی شوند.
در عی��ن حال ،نمایندگان کارگری نیز معتقدند ۸درصد
که پیش��نهاد نمایندگان کارفرمایی است با شرایط کنونی
اقتصادی کش��ور هم خوانی ندارد .این اختالف ها باعث شد
تا از ماه های پایانی س��ال ۹۶تا کن��ون بحث پیرامون این
موضوع وجود داشته باشد.
ب��ا توجه به اینکه ب��ه روزهای پایان��ی فروردین نزدیک
می شویم امیدواریم هرچه سریع تر تصمیم گیری و بخشنامه
ان از سوی دولت صادر شود.
با ای��ن حال ،با توجه ب��ه وضعیت اقتصادی و معیش��ت
کارگران اگر ۱۰۰درصد هم افزایش دستمزد داشته باشیم
شکاف معیشت کارگران حل نخواهد شد و متاسفانه امروز
چ وجه در وضعیت مناسبی
معیش��ت جامعه کارگری به هی
قرار ندارد.
البته این نابسامانی و اشفتگی اقتصاد گریبان کارافرینان
و کارفرمایان را نیز گرفته و همین موضوع شرایط را بسیار
پیچیده کرده است.
هر روز ش��اهد افت ارزش ریال در اقتصاد هس��تیم و این
موضوع بر زندگی مردم تاثیرگذار است.
متاس��فانه از بدشانس��ی کارگ��ران ه��ر زمان ک��ه موعد
تصمیم گیری درباره حقوق و دس��تمزد کارگران می رس��د،
اتفاق های اجتماعی ،سیاس��ی و اقتصادی باعث به حاش��یه
ب��ردن و بی توجهی به این موضوع حیاتی می ش��ود .قبل از
فروردین باید تکلیف حقوق و دستمزد تعیین شود.
امیدواریم هر چه سریع تر در این باره تصمیم گیری شود
تا کارگران در پایان این ماه بر اس��اس نرخ جدید حقوق و
دستمزد دریافت کنند.
موضوع مهمی که در این زمینه وجود دارد ،اعالم نتیجه
مذاکرات این چند ماه اس��ت .اگر بیش از این طول بکشد،
ممکن اس��ت کارفرمایان نتوانند می��زان افزایش حقوق را
تامین کنند.
بر همین اساس ،در نهایت این موضوع باید تا پایان هفته
اعالم ش��ود تا هم کارگران از حقوق خود اگاه ش��وند و هم
کارفرمایان وظیفه خود را بدانند.
خبر
برگه تسویه حساب
معیار حل اختالف نیست
دی��وان عدال��ت اداری در رای ایجاد روی��ه مقرر کرد در
صورت اختالف بین کارفرما و کارگر در پرداخت دستمزد و
حقوق کارگر ،صرف تحویل برگ تسویه حساب کافی نیست
و کارفرما باید مس��تندات الزم برای پرداخت حق و حقوق
کارگری را به مراجع رسیدگی کننده تحویل دهد.
به گزارش «گسترش صنعت» از دیوان عدالت اداری ،در
ش��کایات بی ش��مار کارگران به دیوان عدالت اداری درباره
تسویه حس��اب کارفرما با کارگر امده است که پس از پایان
ق��رارداد کار می��ان کارگ��ر و کارفرما ،برخ��ی کارگران به
موجب سند عادی یا سند اقرارنامه تنظیمی در دفاتر اسناد
رسمی اعالم می کنند با کارفرما تسویه حساب و تمام حقوق
و مزایای خود را دریافت کرده اند.
برخ��ی هیات های ح��ل اختالف اداره های تع��اون ،کار و
رفاه اجتماعی نیز با اس��تناد به این اسناد ،تسویه حساب را
محرز می دانس��تند و شکایت های بعدی کارگران را در این
زمینه مس��موع نمی دانستند و حکم به رد شکایت کارگران
صادر می کردند در حالی که کارگران اظهار می کردند برگه
تسویه حس��اب بنا بر درخواس��ت کارفرما در اغاز یا هنگام
کار و ب��دون دریاف��ت حق��وق و مزایا از انها گرفته ش��ده
است.
این گزارش نشان می دهد پیرو شکایت ها به شعب دیوان
عدالت اداری و صدور ارای مش��ابه مبنی بر ورود ش��کایت،
هی��ات عمومی دیوان عدال��ت اداری با ص��دور رای ایجاد
وح��دت رویه با تایید ارای صادر ش��ده مق��رر کرد در زمان
اختالف بین کارفرما و کارگر در زمینه پرداخت دس��تمزد
و حق��وق کارگر ،ص��رف تحویل برگ تسویه حس��اب کافی
نیس��ت و کارفرما باید مس��تندات پرداخ��ت را نیز تحویل
دهد.
این رای به اس��تناد م��اده ۹۰قانون تش��کیالت و ایین
دادرس��ی دیوان عدال��ت اداری برای تمامی ش��عب دیوان،
ادار ه ها و اشخاص حقیقی و حقوقی مربوط الزم االجراست.
سیدتقی کبیری
در این شرایط چطور
ممکن است بگوییم با
۴ساعت کار در هفته
و کسب درامد به ازای
همان ۴ساعت مردم
تامین می شوند؟ شاید
افرادی خاص بتوانند
با میزان کمتری در
هفته به درامدهای
نجومی برسند اما ایا
قانون اشتغال برای انها
نوشته می شود؟
گزارش «گسترش صنعت» از اخرین وضعیت بیکاری در زمستان ۹۶نشان داد
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
گرمای زمستان به سود اشتغال
اخرین امار مربوط به وضعیت مشارکت اقتصادی
و نرخ بیکاری زمستان ۹۶روز گذشته از طرف مرکز
ملی امار ایران منتش��ر ش��د .بر اساس این امار ،نرخ
بیکاری در زمس��تان ۹۶نسبت به پاییز همان سال
۰/۲درصد افزایش یافته است.
کارشناسان این اختالف را بیشتر ناشی از وضعیت
مش��اغل فصلی می دانند .بس��یاری از کارشناس��ان
معتقدند اگر زمس��تان هماه سال سرد بود ،این امار
بسیار بیشتر می شد .عمده دلیل اینکه این امار رشد
چندانی نداش��ت ،نبود سرمای شدید هوا در زمستان
گذشته عنوان می شود.
با این حال ،مش��کل دیگری ک��ه به گفته برخی از
کارشناس��ان در این امار وجود دارد ،در نظر نگرفتن
اشتغال ناقص است .برمبنای قانون کار ،هر کس که
در هفت��ه بیش از ۴س��اعت کار کن��د و به ازای ان
درامد داش��ته باشد ،شاغل به شمار می رود .مشکلی
ک��ه در این زمینه ب��ه وجود می اید بیش��تر متوجه
کارگران فصلی و شیوه امارگیری از بیکاران است.
افزایش بیکاری و مشارکت اقتصادی
ب��ه گزارش «گس��ترش صنع��ت» درگاه ملی امار
جزئی��ات این امار را این گونه منتش��ر کرد؛ بررس��ی
رون��د تغییرات نرخ مش��ارکت اقتصادی کل کش��ور
نش��ان می دهد این شاخص نس��بت به فصل مشابه
در سال گذشته (زمستان۰/۸ ،)١٣٩٥درصد افزایش
و نسبت به فصل گذش��ته (پاییز ۰/۴ ،)١٣٩٦درصد
کاهش داشته است.
نتایج طرح امارگیری نیروی کار زمس��تان ١٣٩٦
منتشر شد .بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ساله و بیشتر
نش��ان می دهد ۱۲/۱درصد از جمعیت فعال (شاغل
و بی��کار) ،بیکار بوده اند .بررس��ی روند تغییرات نرخ
بیکاری کل کشور نشان می دهد این شاخص نسبت
به فصل مش��ابه در سال قبل (زمستان ۰/۴ ،)١٣٩٥
درصد کاهش و نسبت به فصل گذشته (پاییز )١٣٩٦
� شغل و معیشت باید باهم باشد
۰/۲درصد افزایش داشته است.
سیدتقی کبیری ،عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
در زمس��تان ۳۹/۷ ،١٣٩٦درص��د جمعی��ت ١٠
ش��ورای اس�لامی درباره موضوع کار و معیش��ت به
س��اله و بیش��تر از نظر اقتصادی فعال بوده اند ،یعنی
«گس��ترش صنعت» گفت :متاس��فانه تعریف شاغل
در گروه ش��اغالن یا بیکاران قرار گرفته اند .بررس��ی
در ایران با مش��کالتی روبه رو اس��ت که کس��ی هم
رون��د تغییرات نرخ مش��ارکت اقتصادی کل کش��ور
نمی خواهد ان را برطرف کند .با یک تعریف ساده به
نش��ان می دهد این شاخص نس��بت به فصل مشابه
این موضوع می رسیم که مردم کار می کنند تا بتوانند
در سال گذشته(زمستان۰/۸ ،)١٣٩٥درصد افزایش
معیش��ت خود را تامین کنند .در این شرایط چطور
و نس��بت به فصل گذش��ته (پاییز ۰/۴ ،)١٣٩٦درصد
ممکن است بگوییم با ۴ساعت کار در هفته و کسب
کاهش داشته است.
درامد به ازای همان ۴ساعت مردم تامین می شوند؟
نرخ بیکاری جوانان ١٥ -٢٩س��اله نیز نشانگر ان
شاید افرادی خاص بتوانند با میزان کمتری در هفته
است که ۲۵/۲درصد از جمعیت فعال ١٥ -٢٩ساله
به درامدهای نجومی برس��ند اما ایا قانون اش��تغال
بیکار بوده اند .این ش��اخص در بین زنان نس��بت به
برای انها نوشته می شود؟
مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
روستایی بیشتر بوده است .بررسی روند
شورای اسالمی با اش��اره به اینکه پس
تغییـرات ن��رخ بیکاری جوانان ١٥-٢٩بررسی نرخ بیکاری
ساله نش��ان می دهد این ش��اخص نیز افراد ١٠ساله و بیشتر از این موضوع امار به طور قیاسی ارائه
نس��بت به فصل مشابه در سال گذشته نشان می دهد ۱۲/۱می ش��ود ،افزود :به عبارت دیگر ،امارها
به نوعی ارائه می شود که میزان در انها
۰/۳درصد کاهش و نسبت به فصل قبل
درصد از جمعیت
فعال (شاغل و بیکار) دخالت نداشته و تنها درصد افزایش یا
۰/۲درصد افزایش یافته است.
بیکار بوده اند
کاهش لحاظ می شود.
بررسی س��هم اش��تغال ناقص بیانگر
کبی��ری با اش��اره ب��ه اینک��ه دولت
ای��ن اس��ت ک��ه در زمس��تان ،١٣٩٦
مش��کل اشتغال را به درستی شناسایی
۱۱/٥درصد جمعیت ش��اغل ،به دالیل
کرده اس��ت ،گفت :دولت و کابینه به درستی درک
اقتصادی (فصل غی��رکاری ،رکود کاری ،پیدا نکردن
کرده اند که مش��کل اصلی کشور در اشتغال است و
کار با ساعت بیشتر و )...کمتر از ٤٤ساعت در هفته
دیگر مش��کالت با احتساب تاثیر انها بر رفع مشکل
کار ک��رده و اماده برای انجام کار اضافی بوده اند .این
اشتغال اولویت بندی می ش��وند .با این حال ،عده ای
در حالی اس��ت که ۳۶/۴درصد از شاغالن ١٥ساله
ت�لاش می کنند و اص��رار دارند همه چی��ز را عادی
و بیشتر ٤٩ ،ساعت و بیشتر در هفته کار کرده اند.
بررس��ی اش��تغال در بخش ه��ای عم��ده فعالیت
اقتصادی نش��ان می ده��د بخش خدم��ات با ۵۲/۱
درصد بیش��ترین سهم اش��تغال را به خود اختصاص
داده اس��ت .در مرات��ب بعدی بخش ه��ای صنعت با
۳۲/۶درصد و کشاورزی با ۱۵/۳درصد قرار دارند.
ایدرو اماده ایفای نقش موثرتر در توسعه سیستان و بلوچستان
سازمان گس��تر ش و نوسازی صنایع
ایران ام��اده ایفای نقش هر چه موثرتر
در توسعه استان سیستان و بلوچستان
و به وی��ژه منطقه مکران برمبنای منافع
ملی و در چاچ��وب ضوابط و اختیارات
قانون��ی اس��ت .به گزارش «گس��ترش
صنعت» به نقل از س��ازمان گسترش و
نوسازی صنایع ایران ،رییس هیات عامل
ایدرو در دیدار با اس��تاندار سیس��تان و
بلوچس��تان با تش��ریح فعالیت های در
دست اقدام س��ازمان به سرمایه گذاری
بیش از ۱۲ه��زار میلیارد تومانی ایدرو
در ای��ن اس��تان در قال��ب طرح های��ی
چ��ون ایج��اد کارخانه الستیک س��ازی
تایر هامون ،نوس��ازی و توسعه شرکت
بافت بلوچ و طرح جاس��ک گواتر اشاره
کرد و گفت :این میزان س��رمایه گذاری
از متوسط س��رمایه گذاری های سازمان
در سایر اس��تان های کش��ور به مراتب
بیشتر است .منصور معظمی همچنین
ب��ا تاکید بر اهتمام و ع��زم جدی ایدرو
در سرعت بخشی به تکمیل فعالیت های
باقی مانده به منظور بهره برداری و ایجاد
اش��تغال پایدار در اس��تان سیس��تان و
بلوچس��تان ،امادگی س��ازمان را برای
ایف��ای نقش هر چه موثرتر در توس��عه
استان و به ویژه منطقه مکران بر مبنای
مناف��ع مل��ی و در چارچ��وب ضوابط و
اختیارات قانونی اعالم کرد.
اس��تاندار سیس��تان و بلوچستان نیز
در ای��ن دی��دار با قدردان��ی از حضور و
تالش های ایدرو در این اس��تان ،شتاب
و گس��ترش فعالیت ه��ای س��ازمان در
ای��ن اس��تان را ب��ا توجه ب��ه فرصت ها
و مزیت ه��ای بالق��وه ان در راس��تای
منوی��ات رهبرمعظ��م انق�لاب و تاکید
دولت خواس��تار ش��د .دانی��ال محبی
همچنین امادگی اس��تانداری سیستان
و بلوچس��تان برای هرگون��ه حمایت و
تس��هیل در فعالیت های ای��درو در این
استان را اعالم کرد.
در پای��ان ای��ن دی��دار توافق ش��د با
تش��کیل کارگروه تخصص��ی بین ایدرو
و اس��تانداری سیس��تان و بلوچستان،
مطالع��ات و بررس��ی های الزم ب��ه
منظور تعیین و تبیی��ن نحوه همکاری
ومش��ارکت طرف ه��ا برای اس��تفاده از
ظرفیت ه��ا و توانمندی های یکدیگر در
توسعه صنعتی استان اتفاق افتد.
نشان دهند.
وی افزود :وضعیت اش��تغالزایی در دولت یازدهم
و دوازدهم بیش از توقعی بود که از ش��رایط کش��ور
وجود داش��ت اما بای��د این موض��وع را پذیرفت که
اش��تغالزایی درکش��ور وضعیت مناسبی ندارد و باید
با جذب س��رمایه های خارجی و هدایت سرمایه های
داخلی به سمت تولید این معضل را برطرف کرد.
تاثیر اب و هوا بر امار
یک��ی از موضوع های��ی ک��ه ب��ه گفت��ه برخی از
کارشناس��ان باعث ش��د تا امار بیکاری ۳ماه پایانی
س��ال ۹۶رشد زیادی نداشته باش��د ،اب و هوا بود؛
با توجه به اینکه عمده مناطق کش��ور در زمس��تان
گذش��ته وضعیت جوی نامناس��بی نداشت ،مشاغل
فصل��ی در ۳ماه پایان س��ال از بین نرفت و عالوه بر
این برخی از مش��اغل فصلی از نیمه نخس��ت اسفند
دوباره فعالیت خود را ش��روع کردند .این موضوع بر
کمتر بیکار ش��دن کارگران فصلی کمک بس��یاری
کرد.
کبیری با اشاره به اینکه سال گذشته اختالف دما
ش��دید نش��د و این موضوع به از بی��ن نرفتن برخی
مش��اغل فصل��ی کمک ک��رد ،گفت :ه��ر چند این
موضوع در بس��یاری از م��وارد از جمله تامین منابع
ابی مشکالتی را به وجود اورد اما از این منظر کمک
کرد تا اشتغال کمتری از بین برود .به هر حال نکته
بااهمیت در این زمینه ،این اس��ت که دولت تدبیری
برای مشاغل فصلی بیندیشد.
وی افزود :وضعیت کارگران فصلی در بس��یاری از
موارد بسیار سخت و پیچیده است .نباید برای حفظ
وضعیت کارگران دعا کرد که هوا س��رد نش��ود .این
بخش از جامعه به برنامه ریزی نیاز دارد و اگر امسال
زمستان سختی داشته باشیم ،انچه سال گذشته به
عنوان دستاورد به شمار رفت از بین می رود.
گشایش شهرک صنعتی پوشاک تا پایان تابستان
معاون س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران
ب��ا اعالم اینک��ه بهره ب��رداری از
ش��هرک تخصص��ی پوش��اک تا
پای��ان تابس��تان امس��ال کلی��د
می خ��ورد ،گف��ت :بهره ب��رداری
کام��ل از ۲۰۶هکتار مس��احت
مرب��وط به این ش��هرک تخصصی ،تا پایان
سال ۱۳۹۸طول می کشد .فرشاد مقیمی
از دریافت مجوز زیست محیطی از سازمان
حفاظت محیط زیست برای ساخت شهرک
تخصصی پوش��اک در استان تهران خبرداد
و به ایس��نا گفت :مفاد تفاهم پنج جانبه در
حال اجراس��ت و تاکنون تامین ۲مگاوات
برق از ش��بکه انتقال ۲۰کیلوولت عبوری
از ش��هرک صنعتی پوش��اک تامین ش��ده
است .وی با اشاره به تفاهمنامه پنج جانبه
سازمان صنایع کوچک با وزارت تعاون ،کار
و رفاه اجتماعی ،انجمن پوش��اک ،صندوق
ضمان��ت س��رمایه گذاری تع��اون و بان��ک
توس��عه تع��اون ،اظهار کرد :براس��اس این
تفاهمنام��ه ،مطالعات طراحی ف��از یک با
همکاری انجمن پوش��اک انجام شده است.
معاون برنامه ریزی سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران افزود :همچنین
مطالعات طراحی ف��از ITانجام
و تایید نقش��ه های شهرسازی از
سوی کمیته فنی شرکت دریافت
شده و تمامی اسناد مناقصه برای
عملی��ات خاکی ،مناب��ع زمینی
و اب های س��طحی اماده ش��ده
اس��ت .وی از انتخاب مش��اور به
منظور طراحی و روش��نایی ش��بکه توزیع
۲۰کیلوول��ت و همچنی��ن گاز رس��انی به
شهرک صنعتی پوش��اک خبر داد و گفت:
مجوزه��ای الزم برای تغییر کاربری اراضی
این ش��هرک از کارگروه زیر بنایی و شورای
برنامه ری��زی اس��تان گرفته ش��ده اس��ت.
معاون برنامه ریزی س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ای��ران همچنین با
اش��اره به دریافت مجوز زیس��ت محیطی از
سازمان حفاظت محیط زیست ،خاطر نشان
کرد :درحال حاضر مطالعات الزم به منظور
طراحی راه های دسترسی و دریافت از اداره
کل راهداری و حمل ونقل جاده ای اس��تان
تهران انجام ش��ده اس��ت .مقیم��ی درباره
اراضی این ش��هرک صنعتی گفت :اس��ناد
مالکیت اراض��ی به مس��احت ۲۰۶هکتار
بخش خصوصی به این شرکت انتقال یافته
است.
پنجشنبه
صنعت خودرو
23فروردین 25 1397رجب 12 1439اوریل 2018شماره 365پیاپی 2338
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
چالش تولید
و التهاب بـازار
عکس :مهدی کاوه ای
فاطمه امیراحمدی :خودرو یکی از صنایع مهم کش�ور است که به لحاظ درامدزایی رتبه سوم
را پس از صنعت نفت و بانکداری در اختیار دارد.
مش�کالت این صنعت تاثیر زیادی بر اقتصاد کش�ور داشته به طوری که در التهاب بازار ان
در نیمه دوم س�ال ۹۶چالش هایی را در امر فروش ب ه وجود اورد و نرخ خودروهای وارداتی به
شکل سرسام اوری افزایش یافت درواقع با بسته شدن سامانه ثبتارش بازار نابسامان تر شد.
در ادامه ،دی ۹۶امکان ثبت س�فارش فراهم شد اما به گفته رییس اتحادیه نمایشگاه داران
و فروش�ندگان خ�ودرو ته�ران سفارش�ی ثب�ت نش�د و خودروه�ای دپوش�ده وارد ب�ازار
شدند.
در س�ال جدید رییس س�ازمان توس�عه تجارت با بیان اینکه ش�یوه نامه ثبت س�فارش بر
اس�اس قانون برای اجرا در س�ال ۹۷ابالغ شده اس�ت ،گفت :بر این مبنا ،واردکننده به روش
غیربانکی (از طریق صرافی ها یا شریک خارجی) حداکثر در مدت ۱۸۰روز از تاریخ صدور ثبت
سفارش ،مجاز به واردات کاال به کشور است.
ثبتارش و التهاب بازار
چندی پیش ،مجتبی خس��روتاج ،رییس س��ازمان
توس��عه تجارت گفت :شیوه نامه ثبت سفارش واردات
جدید نیس��ت و اجرای ان از سال گذشته اغاز شده
است اما با هدف اطالع رسانی دوباره و طبق ایین نامه
قانون مقررات صادرات و واردات باید در اغاز امس��ال
اطالع رسانی می شد که ۹۷/۱/۵این اقدام انجام شد.
همچنی��ن در این ش��یوه نامه خطاب ب��ه علی ابادی،
مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات امده اس��ت:
در اجرای ماده ۴۰ایین نام��ه اجرایی قانون مقررات
ص��ادرات و واردات ،این موارد برای اجرا و اقدام الزم
برای س��ال ،۱۳۹۷تعیین و ابالغ می شود - ۱ :مدت
اعتبار ثبت س��فارش تا اطالع بعدی ۹۰روز از تاریخ
صدور تعیین می ش��ود .بدیهی است موارد مربوط به
تبص��ره ۳م��اده ۴۰ایین نامه پس از تعیین توس��ط
وزارت جه��اد کش��اورزی ،به ان دفت��ر اعالم خواهد
ش��د - ۲ .اعتبار درخواس��ت های ثبت س��فارش ۳۰
روز تعیین می ش��ود - ۳ .حداکثر مهلت ورود کاال به
کش��ور :الف -روش غیربانکی :حداکثر در مدت ۱۸۰
روز از تاری��خ صدور ثبت س��فارش ،واردکننده
مجاز به ورود کاال به کشور است .ب -روش
بانک��ی :مهلت ورود کاال به کش��ور در این
روش پ��س از صدور ثبت س��فارش ،تابع
مق��ررات ارزی بان��ک مرک��زی جمهوری
اسالمی ایران خواهد بود - ۴ .حداکثر زمان
پرداخت کارمزد ۷۲ ،ساعت بعد از تایید پرونده
و ص��دور فیش کارم��زد بوده و در ص��ورت پرداخت
نکردن در مهلت مقرر ،درخواس��ت ثبت سفارش یا
تمدید حذف می ش��ود - ۵ .تغییر نوع کاالی اساسی
در ثبت س��فارش هایی که برای انها اعتبار اس��نادی
گشایش ش��ده یا حواله ارزی ارس��ال شده ،براساس
درخواست بانک و مجوز دس��تگاه های ذی ربط قابل
انجام است .تمدید ثبت سفارش تنها بر اساس تبصره
یک ماده ۴۰ایین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات
و واردات و در ص��ورت تایید وزارت صنعت ،معدن و
تجارت قابل انجام است و در غیر این صورت ،تمدید
ثبت س��فارش امکان پذیر نیس��ت .در اج��رای ماده
خودروهای چینی از چشم افتادند
۴۰ایین نامه اجرایی قان��ون صادرات و واردات
ش��یوه نامه ثبت س��فارش برای اجرا و اقدام
در س��ال ۱۳۹۷تعیین و ابالغ شد .سعید
موتمنی ،رییس اتحادیه نمایش��گاه داران
و فروش��ندگان خودرو تهران درباره تاثیر
ممنوعی��ت ثبت س��فارش در ب��ازار خودرو
کش��ور گفت :با مطرح ش��دن این مس��ئله که
افراد متفرقه نباید خودرو وارد کنند ،واردات کاهش
یاف��ت و این امر بی تاثیر بر ب��ازار خودروهای داخلی
نبود .اما همچنان بازار خودرو راکد اس��ت زیرا مردم
منتظر رای دیوان عدالت اداری کشور درباره وضعیت
تعرفه واردات خودرو هس��تند .بنابراین درحال حاضر
نوعی بالتکلیفی در بازار خودرو داخل حاکم اس��ت.
وی اظهار کرد :اگر تعرفه ها به روال گذش��ته برنگردد
این اشفتگی در بازار خودرو ادامه خواهد داشت زیرا
هر خودرو ن��رخ جهانی دارد و مردم خرید نمی کنند
ب��ه این دلیل که حاضر نیس��تند ب��رای یک خودرو
هزینه هایی ۴تا ۵برابری بپردازند.
برنامه های سال ۹۷
اغ��از س��ال زمان��ی اس��ت ک��ه برنامه ه��ا و
سیاس��ت گذاری های کاری گذاش��ته می شود و در این
زمینه تشکل ها از جمله نهادهایی هستند که می توانند
ب��ا برنامه ریزی ها و پیش بینی هایی ک��ه دارند فعالیت
صنعتگران مرتبط با خود را هدایت کنند .چند س��الی
است مشکالت اقتصادی و فناوری تولیدات کشور را با
چال��ش روبه رو کرده و انجمن ها و اتحادیه ها هس��تند
ک��ه باید با هم اندیش��ی صنعتگران در تحقق توس��عه
ملی س��عی و تالش بیشتری داش��ته باشند .از این رو،
«گسترش صنعت» در سال جدید به سراغ انجمن های
فعال در صنعت خودرو در اس��تان های مختلف خواهد
رفت و برنامه های انها را برای س��ال ۹۷جویا می شود.
ارش محبی ن��ژاد ،دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن
نیرومحرکه و قطعه س��ازان کش��ور درب��اره برنامه های
جدی��د انجمن برای س��ال ۹۷ب��ه تامین قطعات مورد
نیاز خودروهای جدید اش��اره ک��رد و گفت قراردادی
در روزهای پایانی سال ۹۶با انجمن قطعه سازان
فرانس��وی( )FIEVداش��ت که در بخشی از
ای��ن توافقنام��ه امده انجمن فرانس��وی در
زمینه فن��اوری به انجمن تخصصی صنایع
همگن نیرومحرکه و قطعه س��ازان کش��ور
کم��ک خواهد کرد و ب��رای انتقال دانش فنی
روز هم��راه ط��رف ایران��ی اس��ت .وی در ادامه به
مهم ترین چالش صنعت قطعه کش��ور در س��ال جدید
پرداخت و گفت :کمبود نقدینگی و تامین گردش مالی
قطعه س��ازان یکی از اساسی ترین مشکالت این صنعت
اس��ت ،ضمن انکه نرخ کاالها و خدمات سایر نهادهای
تولی��دی افزایش خواهد یاف��ت در حالی که هنوز نرخ
قطعات خودرو تغییر نکرده اس��ت .منطقی این اس��ت
ک��ه ه��ر چه زودتر نرخ محصوالت با ن��رخ مواد اولیه و
تورم کش��ور افزایش یابد .در این راستا ،با خودروسازان
و وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت مذاکراتی ش��ده و
امیدواریم به زودی شاهد بازنگری در این حوزه
باش��یم .او بزرگترین چالش صنعت خودرو را
مقررات قیمت گذاری دس��توری دانست و
عن��وان کرد :حذف این نوع قیمت گذاری از
کمک هایی اس��ت که به این صنعت خواهد
ش��د و نباید ش��ورا و مرکز ملی رقابت در این
امر اعمال نظر داش��ته باش��د زیرا به طور قطع اگر
وضعیت به همین ش��کل پیش رود ،صنعتگران حوزه
قطع��ه یکی پس از دیگری ورشکس��ت خواهند ش��د.
درباره فلسفه شکل گیری شورای رقابت باید گفت این
شورا بر اساس موضوع ماده ۵۳قانون اصالح موادی از
قانون برنامه چهارم توسعه و اجرای سیاست های کلی
اصل ۴۴قانون اساس��ی در کشور به وجود امد .قوانین
ضدانحصار یا ایجاد رقابت از جمله قوانینی است که از
سال های بسیار دور در بیش از ۱۴۰کشور شکل گرفت
و رفع موانع برای بازار را پیگیری می کرد.
صنعت ادغام را نمی پذیرد
ادغام س��ازی در صنع��ت موتورس��یکلت موض��وع
دیگری بود که در این هفته در «گس��ترش صنعت»
به ان پرداخته شد .مجموعه سازی یکی از شیوه های
مورد استفاده در بخش صنعت در کشورهای پیشرفته
بوده ک��ه به توانمندتر ش��دن واحدهای صنعتی انها
کمک بس��یاری کرده اس��ت اما برای اج��رای ان در
صنعت خودرو و موتورس��یکلت کشور موانعی وجود
دارد .ب��ا وجود یک دهه تالش برای مجموعه س��ازی
در صنعت قطعه کش��ور ،تحقق ان در هاله ای از ابهام
قرار دارد زیرا به نظر می رسد نخست باید صنعت
خودرو به س��مت ادغام حرک��ت کند تا به
دنبال ان زیرمجموعه های این صنعت نیز
به این سمت وس��و گام بردارند .همچنین
ادغام س��ازی در صنعت موتورس��یکلت و
قطعات ان با مشکالت و موانع بسیار بیشتر
از صنعت خودرو روبه رو است زیرا یکی از موارد
مه��م در این امر بح��ث مدیریتی اس��ت .حبیب اهلل
محم��ودان ،نایب ریی��س انجم��ن تولیدکنن��دگان
مجموع��ه قطع��ات موتورس��یکلت در این باره
معتقد است :طرح ادغام واحدهای صنعتی
در صنعت قطعه موتورسیکلت امکان پذیر
نیست زیرا فناوری های بسیار متفاوتی در
هر یک از واحده��ای تولیدی این صنعت
وج��ود دارد ک��ه تجمیع انه��ا را با یکدیگر
مش��کل می کند .اج��رای این طرح ب��رای این
صنع��ت مانند این اس��ت که بخواهیم س��ازمان های
غیرمرتبط را در یکدیگر ادغام کنیم.
کاظ��م محمدی نیکخواه ،فعال بازار خودرو نی��ز در این زمینه
عن��وان ک��رد :در بازار تقاض��ا تحرکی وجود ن��دارد اما پیش
از س��ال ۹۷معامالتی ک��م و بیش انجام ش��د؛ البته نه به
نس��بت سال های گذش��ته که بازار رونق خوبی داشت .وی
همچنین خاطرنش��ان کرد :با توجه ب��ه قدرت خرید مردم،
بازار خودروهای داخلی رونق بیش��تری داش��ت و در خرید ۲
ماه پایان س��ال خودروهایی در ردیف قیمت��ی زیر ۱۰۰میلیون
تومان مشتری بیشتری داشتند .البته الزم به یاداوری است بازار پایان
س��ال ۹۶تنها بازاری بود که مردم نس��بت به خودروهای چینی
اقبال کمتری نشان دادند.
محمدی نیکخواه برای ۳ماه نخس��ت سال به خواب بازار
اش��اره کرد و گفت :طبیعی اس��ت بازار تقاضا در اغاز سال
افت داش��ته باشد و فعالیت های خاصی در این زمینه انجام
نشود اما اگر انگیزه ای در مردم به وجود اید ،می توان امیدوار
بود از اواس��ط خرداد تحول��ی در بازار خ��ودرو رخ دهد و خرید
اتفاق بیفتد.
فلسفه شکل گیری شورای ملی رقابت
ساس��ان قربانی ،کارشناس صنعت خودرو
درب��اره ش��کل گیری این قان��ون در صنعت
خودرو کش��ور و اینکه با برداشتن این قانون
ایا ب��ازار دچار اختالل نخواهد ش��د ،گفت:
تاریخچه این مس��ئله به وظایفی برمی گردد
که س��ازمان حمای��ت برعهده داش��ت .در
وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت معاونتی با
عنوان س��ازمان حمایت وجود دارد که این
بخ��ش در بحث قیمـت گـ��ذاری برخـی از
کاالها که دچار حساسیت هستند بـه شکلی
از حق��وق مصرف کننده پش��تیبانی ش��ود.
چنیـن امری را این س��ازمان در س��ال های
زیادی انجام می داد .اما دالیل نامش��خص-
که ش��اید این س��ازمان وظایف خ��ود را به
خوبی انجام نداده اس��ت یا به کنترل بیشتر
نیاز داشت -عنوان شد روی محصوالتی که
انحصار ایجاد می شود و مجموعه ای می تواند
به ش��کل انحصاری کاالیی را تولید کند که
نه��ادی ایجاد ش��ود مس��تقل از بخش های
تصمیم گی��ری جاری کش��ور ،ت��ا بتواند در
قیمت گ��ذاری دخالت کند که بحث انحصار
مطرح نباش��د؛ به این مفهوم که اگر شرکت
یا تولیدکننده ای محصولی را تولید می کند
ک��ه دیگری ح��ق ندارن��د ان را تولید کند
نتواند با ب��ازی قیمت ها ،به ه��ر مبلغی که
خ��ود می خواهد محص��والت را عرضه کند
ت��ا در این ش��یوه کاال گران تر از اصل ان ب ه
دست مصرف کننده برسد.
وی تصری��ح ک��رد :درواق��ع فلس��فه ب��ه
وج��ود امدن ش��ورای ملی رقاب��ت با هدف
تس��هیل کنندگی فعالی��ت بخش خصوصی
و به ط��ور کلی تر ،عرصه اقتص��ادی بود .به
ای��ن ترتیب ،ب��رای کاهش ریس��ک در این
بخش ش��ورای رقابت شکل گرفت تا بخش
خصوصی با ورود به ب��ازار ،نگران انحصارها
و رقیبان انحصارگر خود نباش��د .اما تعریف
و اس��تنباطی که از ش��رح وظایف این شورا
به ذهن ها خطور می کرد متفاوت بود؛ برخی
روی انحص��اری و غیرانحص��اری بودن
صنع��ت خ��ودرو تردید داش��تند،
برخی نیز معتقد بودند اگر صنعت
خ��ودرو بی��ن ۸۰ت��ا ۹۰درصد
دولتی باش��د انحصاری به شمار
می رود و ...و س��ایر تفس��یرهایی
که در این حوزه اعالم می ش��د .البته
این امر هنوز ادام��ه دارد و تعریف ثابتی از
انحصار در این صنعت وجود ندارد؛ هر کس
بر اساس سلیقه خود گمانه زنی می کند که
ایا خودرو کاالیی انحصاری است یا خیر.
وارداتی ها مانعی برای انحصار
قربان��ی اظه��ار ک��رد :وقتی ی��ک یا دو
نماینده فعال صنعت خ��ودرو بین المللی را
وارد عرصه ب��ازار داخلی کنی��م انها دنبال
فروش بیش��تر هستند و سعی خواهند کرد
قیمت ه��ا را متع��ادل نگه دارن��د .ما که به
دنبال شکس��ت صنعت داخل نیستیم نباید
با فش��ار نرخ را پایین نگه داریم که صنعت
از بین بـرود .امروز ش��اهـد هستیم صنعت
خـودرو و بسیـاری از قطعه سازان زیر فشار
در حال فعالیت هستند .این امر چه سودی
برای کش��ور خواهد داشت؟ برای نمونه ،ایا
منطقی است که خودرویی «ا» تومان تولید
شود اما «ا» منهای «ب» در بازار به فروش
برس��د؟ این امر ممکن است یک یا ۲سال
تداوم داش��ته باشد اما به طور قطع به مرور
ش��رکت ها کم می اورند و عواقب ان همین
وضعیتی است که ش��اهد هستیم و یک به
ی��ک ش��رکت ها از زنجیره تولی��د در حال
حذف هستند.
انحص�ار با ب�ازار ازاد همخوانی
ندارد
قربانی عنوان کرد :به نظر می رسد اساس
این بحث در دنیای امروز غیرمنطقی اس��ت
تنه��ا ب��رای نظام های خاصی که همیش��ه
بخواهند فضا را در کنترل داش��ته باش��ند،
می تواند کارکرد داشته باشد ولی در اقتصاد
بازار ازاد این مسئله معنی ندارد .بحث
رقابت در فض��ای انحصاری معنی
ن��دارد و ش��رکت خارجی وقتـی
بحـث انحصار و ش��ـورای رقابت
وجـود داشته باشد تمایلی برای
س��رمایه گذاری نخـواهد داش��ت.
منطقی نیس��ت صنعتگر برنامه ریزی
کند ،تولید داش��ته باش��ـد و نرخ را نهادی
دیگر تعیین کنـد.
این کارش��ناس خ��ودرو اف��زود :در ادامه
اعتراض ها اعالم ش��د فق��ط خودروهای زیر
۵۰میلی��ون تومان قیمت گذاری ش��وند و
این امر ش��امل س��ایر خودروها که در رده
لوکس هس��تند نخواهد ش��د زیرا ایران در
ای��ن امر(خودروهای لوکس) فعالیت خاصی
ن��دارد .اما ب��ا تمام این مس��ائلی که مطرح
ش��د معتقدم قیمت گذاری از سوی شورای
رقابت ش��یوه ای مناس��ب و مطل��وب نبوده
و بای��د مکانیزم های بازار رقابت��ی انچه در
دنیا تجربـه ش��ده و به نتیجه رس��یده الگو
ق��رار گی��رد .وی درب��اره نگرانی ه��ای بازار
افسار گس��یخته با حذف ش��ورای رقابت از
قیمت گ��ذاری نیز گفت :چرا با ش��یوه های
تجربه ش��ده در دنی��ا حرکت نکنی��م؟ چرا
کاری که کره جنوبی و ترکیه می کند ،انجام
ندهیم؟ در حالی که صنعت خودرو ترکیه و
نیز قطعه س��ازی ان به سرعت در حال رشد
و پیشرفت است.
چرا با ازمون و خطا حرکت کنیم که ده ها
نوع کنت��رل و هزینه های مختل��ف را برای
نظارت بر شبکه ای ناقص داشته باشیم؟ در
نتیجه ،فکر می کنم ش��ورای رقابت حداقل
در صنعت خودرو نباید دخالتی داشته باشد
و این به سود تولید و مردم جامعه است .هر
چقدر محیط صنعت را رقابتی کنیم شانس
کنترل قیمت ها برای ما بیش��تر خواهد شد
زیرا خود بازار مکانیزم بس��یار هوش��مندی
دارد.
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 365پیاپی 2338
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
23فروردین 1397
25رجب 1439
12اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
سرمایه گذاران مایل به ادامه
فعالیت ،در اولویت
براس��اس قانون ،س��رمایه گذاری
که در م��دت قانون��ی نتواند پروانه
بهره برداری را دریافت کند ،شرکت
ش��هرک های صنعت��ی ب��ه فس��خ
قرارداد وی مجاز اس��ت .این مدت
قانونی یک س��ال بوده و در صورت
مط��رح ش��دن دالی��ل توجیهی تا
عباس جرجانی
یک س��ال دیگر قابل تمدید اس��ت،
مدیرعامل شرکت
اما در م��واردی با وجود حمایت ها،
شهرک های صنعتی
س��رمایه گذار به ادام��ه کار تمایل
خراسان جنوبی
ندارد که در این زمینه قرارداد فسخ
می ش��ود .ای��ن در حالی اس��ت که
راه اندازی نشدن واحد صنعتی از ۳حالت جدا نیست؛ نخست انکه
سرمایه گذار به راه اندازی واحد تمایل ندارد ،دوم توان مالی ندارد و
س��وم اینکه راه اندازی واحد صنعتی توجیه اقتصادی و بازار فروش
ن��دارد .تا حد امکان از راه اندازی واحد صنعتی حمایت می ش��ود و
فسخ قرارداد در مرحله پایانی است.
در حقیقت فسخ قراردادها ملزم به طی مراحل قانونی در مدت ۳
تا ۴ماه است و ترجیح بر ان است که در صورت تمایل سرمایه گذار
حمایت های الزم برای راه اندازی واحد صنعتی انجام شود .با وجود
انکه برخی از سرمایه گذاران در نخستین جلسه های کمیته پایش
شرکت نکرده اند بازهم به انها اطالع داده شده تا در صورت تمایل
برای برگزاری این جلس��ه در شرکت شهرک های صنعتی استانی
اق��دام کنند .اما با توجه به اهمی��ت دریافت زمین های اماده برای
راه اندازی واحدهای صنعتی از سوی سرمایه گذاران ،تعیین تکیلف
اراض��ی راک��د اقدامی منطق��ی اس��ت و باید در نظر داش��ت که
توجیه ناپذی��ری راه ان��دازی ط��رح صنعتی از نظ��ر اقتصادی یکی
دیگر از عوامل مهم در به بهره برداری نرس��اندن طرح های صنعتی
ن رو ،مهلت دهی و تامین نقدینگی مورد نیاز نمی تواند
اس��ت .از ای
چاره ساز باش��د .از طرفی فس��خ قرارداد و بازپس گیری زمین نیز
باعث از دس��ت دادن س��رمایه گذار می ش��ود حال انکه می توان با
معرفی طرح ه��ای توجیه پذیر برای تامین نقدینگی مورد نیاز بین
سرمایه گذاران پل ارتباطی برقرار کرد.
خبر
پرداخت تسهیالت رونق تولید
به ۵۳واحد تولیدی در خوزستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان خوزس��تان از پرداخت تسهیالت
سرمایه در گردش ،سرمایه ثابت و نوسازی
و بهسازی به میزان ۱۲۳میلیارد تومان به
۵۳واحد تولیدی مس��تقر در شهرک ها و
نواحی صنعتی اس��تان خوزستان از محل
اعتب��ارات طرح رونق تولید در س��ال 9۶
خبر داد .به گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از روابط عمومی
ش��رکت شهرک های صنعتی استان خوزس��تان ،اخالق محمدیان
اظهار کرد :کارگروه تس��هیل و رفع موانع تولید استان در سال 9۶
در مجموع پرداخت تس��هیالت ب��ه ۲۱۸واحد صنعتی را تصویب
ک��رد ک��ه از این تعداد ۱۵9واحد در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
خوزس��تان مستقر هس��تند که تا پایان س��ال 9۶به ۵۳واحد از
انها این تس��هیالت پرداخت ش��د .محمدیان ادامه داد ۴۳ :واحد
تس��هیالت سرمایه در گردش ۸ ،واحد تس��هیالت سرمایه ثابت و
۲واحد تس��هیالت نوسازی و بهس��ازی را دریافت کردند تا بدین
ترتیب ش��اهد افزایش ظرفیت تولید ،به روز رسانی فناوری ،ارتقای
س��طح کیفی و رقابت پذیری واحدهای نام برده باشیم .مدیرعامل
شرکت شهرک های صنعتی استان خوزستان تصریح کرد :اشتغال
ایجاد ش��ده به واس��طه پرداخت ۱۲۳میلیارد تومان تس��هیالت از
مح��ل طرح رونق تولید ۱۷۴۴ ،نفر بوده اس��ت .محمدیان گفت:
۲۴نمایش��گاه داخل��ی و خارجی به منظور معرفی و شناس��اندن
دس��تاوردهای تولید کنندگان و صنعتگران اس��تان در س��ال 9۶
برگزار شد.
ازادسازی بیش از ۳۲0هزار متر زمین راکد در تهران
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
پایتخت��ی ته��ران دلیل اصلی تمرک��ز صنعت از
گذش��ته تا کنون بوده اس��ت همچنان که تقاضای
سرمایه گذاری در ش��هرک ها و نواحی صنعتی این
استان هنوز وجود دارد؛ هرچند برخی شهرک های
صنعت��ی از جمله ش��مس اباد و عباس اب��اد دارای
تقاضای روزانه برای دریافت زمین اس��ت اما س��ایر
ش��هرک ها و نواحی صنعتی این استان نیز پرتقاضا
هس��تند .با این ح��ال ،زمین صنعتی ام��اده برای
واگ��ذاری به س��رمایه گذاران محدود اس��ت ضمن
انکه موضوع انتقال صنایع االینده شهری تهران به
خارج از شهر و اس��تقرار در شهرک های صنعتی از
سال های گذشته مطرح بوده است.
در این ش��رایط زمین های صنعتی که س��ال های
قبل به س��رمایه گذاران واگذار ش��ده ام��ا هنوز به
مرحله بهره برداری از واحد صنعتی نرس��یده مورد
توجه مس��ئوالن قرار گرفته است تا از این ظرفیت
برای پاسخگویی به تقاضای دریافت زمین استفاده
ش��ود .ضمن انکه برخی از واحدهای صنعتی قابل
بهره ب��رداری که مدت ها اس��ت فعالیتی ندارند یا با
کمتر از ۲0درصد ظرفیت اسمی فعالیت می کنند
نیز غیر فعال ش��ناخته شده اند و برای واگذاری انها
به سرمایه گذاران جدید اقدام شده است.
کارشناس��ان معتقدند تعیین تکلیف اراضی یکی
از س��ریع ترین راهکارها برای جذب و س��اماندهی
س��رمایه گذاران جدید است .این در حالی است که
اس��تقرار صنایع جدید در شعاع ۱۲0کیلومتری از
شهر تهران جز برای صنایع دانش بنیان امکان پذیر
نیس��ت و ش��هرک صنعتی فیروزکوه تنها ش��هرک
صنعتی ته��ران و خارج از ش��عاع ۱۲۰کیلومتری
اس��ت این ش��هرک می تواند در توسعه فعالیت های
صنعتی مورد توجه و اقبال س��رمایه گذاران باش��د.
همچنین ش��هرک صنعت��ی س��االریه و قرچک با
مصوبه هیات دولت از محدودیت استقرار صنعت در
شعاع ۱۲۰کیلومتری تهران مستثنا شده است.
عکس :مهدی کاوه ای
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
بررسی «گسترش صنعت» از تعیین تکلیف اراضی صنعتی غیر فعال در پایتخت نشان داد
۴۴۶مترمربع در ش��هرک ها و نواحی صنعتی تابع
مورد بررسی و تعیین تکلیف قرار گرفت.
قنبری افزود :با بررس��ی این پرونده ها در نهایت
۲۹پرونده به فسخ قطعی منجر و ۱۵پرونده اعطای
مهلت ش��د .در نهایت ۳۲۳ه��زار و ۴۴۶مترمربع
از اراض��ی صنعتی در مجموعه ش��هرک ها و نواحی
صنعتی استان تهران ازادسازی شد.
وی تاکید کرد :اکنون ۵هزار و ۸۱واحد صنعتی
کوچک و متوس��ط در مجموعه شهرک ها و نواحی
صنعتی اس��تان تهران در حال فعالیت هس��تند که
۱0۳هزار و ۸۳۶نفر را به صورت مستقیم مشغول
ب��ه کار کرده اند .ب��ا این حال ،ش��هرک ها و نواحی
صنعتی این اس��تان در سطح کش��ور پرتقاضا و در
برخی موارد از جمله ش��مس اباد و عباس اباد دارای
تقاضای روزانه برای دریافت زمین هستند.
حل اختالف و داوری
ریی��س هیات مدی��ره و مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان تهران یاداور ش��د:
ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی تهران بر اس��اس
ش��یوه نامه س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
اشتغال ۱00هزار نفری
صنعتی ایران و در راستای انجام تعهدات طرف های
براس��اس مف��اد دفترچه ح��ق انتف��اع از زمین
ق��رارداد ،پ��س از دو مرحل��ه ارس��ال اخطاری��ه و
ش��هرک های صنعتی ،ط��رف قرارداد
تجدید وقت ،نس��بت به تعیین تکلیف
مکلف است تا یک سال واحد صنعتی
قراردادهای راکد و فعال کردن مطلوب
خود را ب��ه بهره ب��رداری برس��اند اما
اراضی غیرفعال در شهرک ها و نواحی
در برخی م��وارد این ام��ر امکان پذیر
صنعت��ی در نشس��ت های هیات حل
نبود.
اختالف و داوری اقدام می کند.
این در حالی است که فسخ قرارداد
قنب��ری ادام��ه داد :دریافت نکردن
در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی برای
پروانه س��اختمانی ،نبود ساخت وساز،
محمد لطفی معز
جلوگیری از راکد نگه داشتن زمین در
نگرفت��ن پروانه پایان کار ،بدهی مالی،
قانون دیده شده است.
تهران در رتبه نخست بدهی حق ش��ارژ و گاز ،انقضای اعتبار
تعداد و وسعت
شاهپور قنبری ،رییس هیات مدیره و
یا ابطال جواز تاس��یس و بسته نشدن
قرادادهای راکد
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
قرارداد و تحویل از جمله موارد تخلف
صنعتی است ،پس از
استان تهران در گفت وگو با «گسترش ان استان های اصفهان ،طرف ه��ای ق��رارداد در ش��هرک ها و
صنعت» از تعیین تکلی��ف ۴۵قرارداد فارس ،خراسان رضوی ،نواحی صنعتی است که در جلسه های
راکد و غیرفعال در شهرک ها و نواحی مرکزی ،اذربایجان شرقی و هی��ات ح��ل اخت�لاف و داوری مورد
صنعتی اس��تان تهران خبرداد و گفت :غربی را می توان نام برد بررسی قرار می گیرد.
۴۵ق��رارداد به مس��احت ۳۲۳هزار و
ریی��س هیات مدی��ره و مدیرعام��ل
شرکت ش��هرک های اس��تان صنعتی تهران گفت:
صنع��ت قرار می گی��رد مانند گذش��ته در خارج از
تعیین تکلیف قراردادهای راکد و غیرفعال از طریق
بخش صنعت هزینه نشود.
هی��ات حل اخت�لاف و داوری یک راه��کار مفید و
مدیر حقوقی س��ازمان صنایع کوچک و ش��رکت
تخصصی در برخورد با زمین های راکد بدون ارجاع
ش��هرک های صنعتی ایران با اش��اره به اینکه فسخ
به مراجع قضایی اس��ت که در این راس��تا ،فس��خ
ق��رارداد زمین ه��ای راک��د در اخری��ن مرحل��ه از
قراردادهای راکد و غیرفعال در شهرک های صنعتی
تعیین تکلیف نهایی قراردارد و س��عی بر ان اس��ت
با جدیت دنبال خواهد شد تا به واسطه ان ،نسبت
ت��ا فعالیت واحده��ای صنعتی حفظ ش��ود ،افزود:
ب��ه ازادس��ازی اراضی صنعتی غیرفع��ال ،واگذاری
در برخ��ی م��وارد جزئ��ی س��رمایه گذاران به قصد
دوباره انها به متقاضیان و س��رمایه گذاران در بخش
سوءاس��تفاده از ارزش زمی��ن و راکد نگه داش��تن
صنعت و تولید و ایجاد فرصت های شغلی جدید در
زمی��ن به ش��هرک های صنعت��ی ورود کرده اند که
سطح استان تهران اقدام شود.
تع��داد قابل توجهی نیس��ت زی��را ای��ن زمین ها از
� تهران در رتبه نخست
مناطق ش��هری دور ب��وده و دارای ارزش افزوده ای
با این حال ،شناس��ایی واحده��ای صنعتی راکد
نیستند.
و نیمه فع��ال از سیاس��ت های دول��ت تدبیر و امید
لطفی مع��ز ادام��ه داد :دفترچه ه��ای بهره مندی
هس��ت که به منظور ایجاد اش��تغال جدید و حفظ
از ح��ق انتف��اع زمی��ن در ش��هرک های صنعت��ی
اشتغالزایی گذشته همراه با افزایش تولید در کشور
از اغ��از ب��ه صورتی تنظیم ش��ده ک��ه مانع چنین
دنبال می شود.
سوءاستفاده هایی می شود.
محم��د لطفی معز ،مدیر حقوقی س��ازمان صنایع
مدیر حقوقی س��ازمان صنایع کوچک و ش��رکت
کوچک و ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی ایران در
ش��هرک های صنعت��ی ایران ی��اداوری ک��رد :این
این باره به «گسترش صنعت» گفت :در کل کشور
موارد بیش��تر در اس��تان های صنعتی مانند تهران،
حدود ۷هزار و ۲۲۹واحد غیرفعال وجود دارد که
اذربایجان ش��رقی و غربی ،استان مرکزی ،خراسان
تهران در رتبه نخس��ت تعداد و وس��عت قرادادهای
رض��وی ،اصفهان و ش��هرهایی که قط��ب صنعتی
راک��د صنعت��ی اس��ت ،پ��س از ان
به ش��مار م��ی رود ،دیده می ش��ود که
اس��تان های اصفهان ،فارس ،خراسان
ش��رکت شهرک های صنعتی با جدیت
رض��وی ،مرکزی ،اذربایجان ش��رقی و
در ای��ن موارد برخ��ورد قانونی کرده و
غربی را می توان نام برد.
این زمین ها دراختیار متقاضیان جدید
لطفی مع��ز با بیان اینکه شناس��ایی
قرار گرفته است.
واحده��ای راکد ی��ا با فعالی��ت کمتر
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت»
از ظرفی��ت اس��می در دس��تور کار
اس��تان ته��ران دارای ۳۲ش��هرک و
شاهپور قنبری
س��ازمان قرار گرفت تا سیاس��ت های
ناحی��ه صنعتی مصوب اس��ت که ۱۸
حمایتی دولت اجرایی ش��ود ،تصریح اکنون ۵هزار و ۸۱واحد ش��هرک و ۵ناحیه صنعتی اکنون در
کرد :ای��ن امر با انج��ام پیش زمینه ها صنعتی کوچک و متوسط در حال بهره ب��رداری یا واگ��ذاری زمین
مجموعه شهرک ها و نواحی
و تهی��ه طرح مطالعاتی ب��ا بهره مندی
است .همچنین یک ش��هرک فناوری
صنعتی استان تهران در
از اماره��ای موج��ود در ش��هرک های حال فعالیت هستند که در این اس��تان در دست ساخت است
صنعتی اغاز شد و اولویت ان با تولید ۱0۳هزار و ۸۳۶نفر را به ضم��ن انکه ۴مرک��ز خدمات فناوری
محصوالت دارای بازار و نبود مش��کل صورت مستقیم مشغول و کس��ب و کار در مجموعه شهرک ها و
به کار کرده اند.
در بهره من��دی از فن��اوری روز اس��ت
نواحی صنعتی اس��تان تهران در حال
تا س��رمایه ای ک��ه در اختیار صاحبان
فعالیت هستند.
خبر
ضرورت راه اندازی شرکت مدیریت صادرات در هرمزگان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان هرمزگان ب��ا تاکید ب��ر ضرورت
راه اندازی ش��رکت مدیری��ت صادرات در
اس��تان گف��ت :واحدهای فعال مس��تقر
در ش��هرک های صنعتی استان به سوی
برندسازی حرکت کنند.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل
از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان
هرمزگان ،س��ید امیر امیری زاد با تاکید بر ضرورت
ایج��اد تح��رک در صنایع کوچک اس��تان با هدف
رشد در این حوزه ،اظهار کرد :شناسایی مزیت های
موج��ود در صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی
باعث جذب سرمایه گذار در این بخش خواهد شد.
وی در ادام��ه از خرما ،ش��یالت و صنایع تبدیلی
کشاورزی در هرمزگان به عنوان ۳خوشه اصلی در
صنایع کوچک اس��تان یاد کرد و افزود :این صنایع
س��رمایه زیادی نیاز ندارد و با اس��تفاده از ظرفیت
تعاونی ها نیز می توان فعالیت ها را اغاز کرد و توسعه
داد.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
هرمزگان با اشاره به اهمیت برندسازی و اطالع رسانی
در ح��وزه صنای��ع کوچ��ک ،تصریح ک��رد :در این
بخش مس��تلزم حضور و حمایت رسانه های استان
هرمزگان ب��رای معرفی هر چه بیش��تر محصوالت
تولیدی و ظرفیت های صنعتی این اس��تان هستیم،
البته تولیدکنندگان مستقر در شهرک های صنعتی
نیز نسبت به همکاری و استفاده از ابزار رسانه برای
توسعه برنامه های خود ترغیب شوند.
امیری زاد ادامه داد :متاس��فانه بیش��تر
واحده��ای صنعت��ی فع��ال در هرمزگان
یا برند ندارند یا تاکن��ون برای ثبت برند
اقدام نکرده اند و در عمل ،در بازار به دلیل
نبود تخص��ص در این حوزه فعالیت قابل
توجهی نداشته اند.
وی در ادامه با تاکید بر لزوم استفاده از مشاوران
فعال در بخش برندس��ازی و تبلیغات افزود :یکی از
راهکارهای توس��عه تجاری محص��والت تولیدی در
اس��تان ،لزوم راه اندازی ش��رکت مدیریت صادرات
است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
هرمزگان با اش��اره به مزایای شرکت های مدیریت
صادرات گفت :این ش��رکت ها توانای��ی بازاریابی و
بازارس��ازی محصوالت تولید هرمزگان در استان ها
و کشورهای مختلف را دارد.
امیری زاد از ایجاد زیرساخت های مورد نیاز برای
راه اندازی مرکز مش��اوره ح��وزه صنایع کوچک به
همت شرکت ش��هرک های صنعتی استان خبر داد
و اف��زود :اغاز فعالیت و توس��عه این بخش نیازمند
تربیت مشاور ،از س��وی مراکز پژوهشی و اموزشی
اس��ت .وی در پایان گفت :با توجه به خیز اس��تان
هرمزگان برای توسعه ظرفیت های صنعتی ،در گام
نخست نیازمند استفاده از ظرفیت سایر استان های
موفق کشور در حوزه مشاوره و شرکت های مدیریت
صادرات هستیم.
جذب ۱4۱سرمایه گذار در شهرک های صنعتی مازندران
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان مازندران گفت :در س��ال گذش��ته
۱۴۱قرارداد با متقاضیان سرمایه گذاری در
ش��هرک ها و نواحی صنعتی استان مازندران
بس��ته ش��ده اس��ت .به گزارش «گسترش
صنع��ت» به نق��ل از روابط عمومی ش��رکت
شهرک های صنعتی اس��تان مازندران ،سید
مصطفی موس��وی اظه��ار کرد :ش��هرک های صنعتی
عالوه ب��ر تامی��ن امکان��ات زیربنای��ی و زیرس��اختی
مناس��ب ،توجیه پذی��ر و اقتصادی ،ای��ن زمینه را نیز
فراه��م می س��ازند ت��ا ضمن حفظ مس��ائل زیس��ت
محیط��ی و اس��تقرار واحده��ای تولی��دی و صنعتی
در کن��ار یکدیگر ،زمین��ه همکاری را ایج��اد کرده و
موجب هم افزایی واحدهای صنعتی ش��وند .مدیرعامل
شرکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران با اشاره
به مزیت های اس��تقرار واحدهای تولیدی در شهرک ها
و نواح��ی صنعتی بیان کرد :بی نیازی از کس��ب مجوز
جداگان��ه از اداره ها و س��ازمان ها ،کاه��ش هزینه های
سرمایه ای به دلیل استفاده از خدمات مشترک و تهیه
زمین مناس��ب ،از مهم ترین مزیت های سرمایه گذاری
در شهرک ها و نواحی صنعتی است.
موسوی تصریح کرد :در سال اقتصاد مقاومتی ،تولید،
اش��تغال و در راستای جذب س��رمایه گذار و همچنین
افزایش تولید ،ایجاد اش��تغال و رون��ق اقتصادی ،این
ش��رکت موفق به جذب ۱۴۱متقاضی سرمایه گذاری
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی اس��تان شده است.وی
تاکی��د کرد :ب��ا انعقاد ۱۴۱قرارداد با س��رمایه گذاران
۶۳هکتار زمین ب��رای راه اندازی واحدهای
تولیدی ،به سرمایه گذاران واگذار شده است.
پرداخ�ت ۲۹۲میلی�ارد توم�ان
تسهیالت
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان مازندران گفت :از اغ��از طرح رونق
تولی��د ۲۹۲میلی��ارد تومان تس��هیالت به
واحده��ای تولی��دی مس��تقر در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی اس��تان پرداخت ش��ده است .موس��وی ادامه
داد :اجرای ط��رح رونق تولید ،به منظور کاهش موانع
و مش��کالت واحدهای تولیدی ،در دریافت تسهیالت
موثر بوده است .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان مازندران افزود :در سال ۹۵پس از اغاز طرح
۱۹۷واح��د تولی��دی در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
اس��تان ،موفق به دریافت تس��هیالت ب��ه مبلغ ۱۷۹
میلیارد تومان شدند.
موس��وی تصریح کرد :در سال گذشته نیز با ثبت نام
واحدهای تولیدی در سامانه بهین یاب و پس از بررسی
در جلسه های ستاد اقتصاد مقاومتی ۹۷واحد تولیدی
توانس��تند ۱۱۳میلیارد تومان تس��هیالت طرح رونق
دریافت کنند .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
استان مازندران تاکید کرد :از اغاز طرح رونق تولید در
اس��تان ،در مجموع ۲۹۴واحد تولیدی در شهرک ها و
نواحی صنعتی ۲۹۲میلیارد تومان تسهیالت دریافت
کردند .موس��وی ادامه داد :تسهیالت طرح رونق تولید
با هدف رونق واحدهای تولیدی کوچک و متوس��ط و
ایجاد اشتغال پایدار اجرا شده است.