روزنامه گسترش صنعت شماره 369
روزنامه گسترش صنعت شماره 369
بررسی «گسترش صنعت» از برنام ه انجمن های قطعه سازی در سال جدید نشان داد
سال بیست و نهم
http://telegram.me/sanatnewspaper
همچنان چشم به دست دولت
امروز انجمن ها در کش��ور با ۵مرجع فعالیت دارند؛ وزارت کش��ور که انجمن های سیاس��ی و
اجتماع��ی زی��ر نظر ان فعالیت می کند ،وزارت عل��وم ،تحقیقات و فناوری که انجمن های علمی
را در پوش��ش خ��ود دارد ،وزارت تع��اون ،کار و رف��اه اجتماعی نیز انجمن های صنفی را ش��کل
می دهد .دیگری اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن و کش��اورزی اس��ت که انجمن های زیر پوش��ش
خودش را دارد و در نهایت وزارت صنعت ،معدن و تجارت است که انجمن های همگن را پوشش
می دهد .تمام قطعه س��ازان خودرو و نیرومحرکه ش��امل به اصطالح پاورتریم (موتور ،گیربکس،
پیاپی 2342دوره جدید شماره 369
www.sanatnewspaper.com
چهار شنبه
اکس��ل و تمام مواردی که ش��امل قطعات خودرو اس��ت) در ۲۷استان کشور ۲۷انجمن همگن
اس��تانی دارند .جغرافیای انجمن همگن می تواند اس��تانی و سپس کشوری باشد .در این شماره
«گسترش صنعت» بر اساس سلسله گزارش های برنامه های انجمن های صنعت خودرو کشور از
جمله انجمن های قطعه سازی با اعضای هیات مدیره ۲انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی
تو گو کرده که به نوعی صنعتگران برای برنامه ریزی و اجرایی شدن برنامه ها توپ را به زمین
گف
دادند.
پاس
دولت
3
سهم تولیدکنندگان ایرانی
اولویت ایدرو
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
29فروردین 1397
اول شعبان 1439
18اوریل 2018
یادداشت
ضلع های صادراتی
صنعت خودرو
3
تمام حلقه های زنجیره
توسعه تکمیل شود
4
برندهای خارجـی پوشاک
به تعهدات خود عمل کنند
رویکرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
در قرارداد های خارجی
تامین ۲۰۰۰واگن برای ۹کالنشهر
2
عکس :مهدی کاوه ای
صنعت پوش��اک و تولید لباس های صنعتی از نوسان های
نرخ ارز در مدت اخیر بی تاثیر نمانده است .هرچند نرخ ارز بر
تمام بخش های صنعتی اثرگذار است اما ان طور که پیداست
نخستین اثار نوسان در نرخ ارز در بخش تولید متوجه مواد
اولیه می ش��ود به طوری که مواد اولی��ه با نرخ روز ارز تهیه
می ش��ود اما ممکن اس��ت تولید کننده قرارداد سفارش های
خود را بر مبنای نرخ ارز در ماه های گذش��ته بس��ته باش��د
و برای اماده س��ازی سفارش ها در تهیه مواد اولیه با مشکل
روبه رو شود .منصور الیاسی ،عضو هیات مدیره اتحادیه تولید
و صادرات نساجی و پوشاک ایران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» بر این نکته صحه گذاش��ته و تاکید کرد :نرخ دالر
کمتر از ۵هزار تومان در صنعت پوشاک مناسب است و نرخ
۴۲۰۰تومان برای دالر رقمی مناسب است اما باالتر از این
رقم ها برای تولیدکننده خطرناک است.
این در حالی است که برخی گمان می کنند تولید پوشاک
غی��ر از پارچه به مواد اولیه نیاز ن��دارد در حالی که نخ بعد
از پارچه س��هم عم��ده ای در الزامات اولیه صنعت پوش��اک
دارد و تهیه نوع کیفی ان نیز اس��ان نیس��ت همان طور که
الیه چس��ب ،دکم��ه ،زیپ و ...نیز به راحتی تهیه نمی ش��ود
چراکه این اقالم در کارگاه های س��نتی و حجم محدود تهیه
می ش��ود و واردات نوع کیفی ان نیز به صرفه نیست .با این
حال ،همین مواد اولیه در داخل کش��ور از نوس��ان های نرخ
ارز بی تاثیر نمانده اند.
ابت��دا باید در تامی��ن مواد اولیه صنعت پوش��اک ۳نکته
را در نظر داش��ت :این مواد چه زمان��ی ،چه مقدار و به چه
قیمتی خریده می ش��ود .صنعتگران باید افق ۶ماهه نخست
س��ال تولیدی را در نظر بگیرن��د در حالی که گردش مالی
مواد اولیه یک ساله است و نوسان های قیمتی ارز نیز بر این
گردش تاثیرگذار است .در برخی مواقع مواد اولیه به نرخ ارز
روز تهیه می شود در حالی که قراردادهای فروش محصوالت
صنعتی پوش��اک قبل از تهیه محصول امضا و قیمت گذاری
ش��ده که این امر اکنون برخی تولیدکنندگان را به تعطیلی
واحد کش��انده اس��ت .به عنوان مثال ،سفارش کت و شلوار
برای یک��ی از بانک های داخلی با ن��رخ دالر ۳۷۰۰تومانی
امضا شد که مواد اولیه ان با دالر ۶هزار تومانی تهیه شد.
نوس��ان نرخ ارز باعث ش��ده بخش عم��ده ای از نقدینگی
واحدهای تولیدی در صنعت پوش��اک برای انبار کردن مواد
اولیه ریز مانند زیپ ،دکمه و ...هزینه شود.
4
د
چهارشنبه
29فروردین 1397اول شعبان 18 1439اوریل 2018شماره 369پیاپی 2342
یادداشت
اردیبهشت سرنوشت ساز
خبر
یک فعال صنفی کارگری:
سقوط دستمزدها و صعود حق
بیمه ساختمانی ها متعادل نیست
میکائیل صدیقی از افزایش حق بیمه کارگران س��اختمان
در سال جدید و نامناس��ب بودن شرایط شغلی این کارگران
انتقاد کرد.
رکود بازار ساخت وساز در س��ال های گذشته ،نرخ بیکاری
کارگران ساختمانی را بیش��تر از همیشه افزایش داده است؛
در این ش��رایط کارگرانی که «خوش ش��انس» باشند و کاری
نصیب ش��ان ش��ود ،از انجا ک��ه عرض ه نی��روی کار در بخش
ساختمان بیش��تر از تقاضاست و همچنین دستمزد کارگران
این صنف براس��اس «پیمان های دس��ته جمعی» میان کارگر
و کارفرم��ا تعیین می ش��ود ،دس��تمزد قابل توجهی دریافت
نمی کنند .رییس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مریوان و
س��رواباد با انتقاد از وضعیت شغلی کارگران بخش ساختمان
به ایلنا گفت :مس��ئله این اس��ت که دستمزد کارگران بخش
ی عالی کار پیروی
س��اختمان از افزایش مزدی مصوب شورا
نمی کن��د اما وقتی نوبت به «بیمه پردازی» می رس��د باید ما
کارگران س��اختمانی متناس��ب با افزای��ش حداقل مزد ،حق
بیم ه بیش��تری بپردازیم در حالی که دستمزدمان ثابت است
و افزایش نیافته است .
صدیقی درباره ش��رایطی که به قول او «ناعادالنه» اس��ت،
توضیح داد« :سهم بیمه » که کارگران می پردازند ،متناسب با
افزایش حداقل دس��تمزد افزایش پیدا می کند؛ برای کارگران
ساختمان که دچار انجماد و ثبات مزدی هستند ،این افزایش
سهم بیمه ،مشکل زاست و باید گفت در بازار راکد ساختمان
ک��ه این روزه��ا گرفت��ارش هس��تیم ،بس��یاری از کارگران
ساختمان ،توان پرداخت حق بیم ه افزایش یافته را ندارند.
به گفته او ،س��هم بیم ه پرداختی کارگران س��اختمانی در
سال ۱۶ ،9۷هزار تومان زیاد شد ه است و کارگرانی که سال
گذش��ته ۸۰ ،هزار تومان حق بیمه می پرداختند ،از فروردین
باید 9۶هزار تومان بپردازند.
صدیقی معتقد اس��ت بیمه کارگران ساختمانی با چالش ها
و تنگناهای بسیاری روبه رو است و این افزایش نامرتبط حق
بیمه این مشکالت را دوچندان می کند.
بح��ث دیگری که مطرح اس��ت ،افزایش نیافتن دس��تمزد
کارگران س��اختمانی و بیکاری ش��دید انهاس��ت .صدیقی ۲
عام��ل اصل��ی را در بیکاری کارگران س��اختمانی و به دنبال
ان ،پایین ماندن دستمزدها دخیل دانست و گفت :نخستین
ی اس��ت که باع��ث رکود
عام��ل ش��رایط نامناس��ب اقتصاد
ساخت وس��از شده و همین مس��ئله موجب شده فرصت های
شغلی در بخش ساختمان به میزان قابل توجهی دچار کاهش
شود .عامل بعدی ساماندهی نشدن اشتغال اتباع بیگانه است
بو کتاب وارد بازار کار بخش ساختمان شده اند و
که بی حسا
فرصت های شغلی کارگران ایرانی را تصاحب کرده اند.
به اعتقاد او ،اش��تغال بخ��ش س��اختمان نیازمند توجه و
ی است در غیر این صورت بحران های اشتغال
رس��یدگی جد
در این بخش ،از این هم بیشتر خواهد شد.
رویکرد سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در قرارداد تامین ۲۰۰۰واگن برای ۹کالنشهر
سهم تولیدکنندگان ایرانی ،اولویت ایدرو
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
پس از اینکه موضوع تامین واگن در کش��ور مطرح
شد س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران برای
کسب س��هم تولیدکنندگان داخلی مذاکرات خود را
اغاز کرد .در نتیجه مذاکرات با وزارت کش��ور ،وزارت
صنعت ،معدن و تجارت و وزارت راه شهرسازی مقرر
ش��د در همه قرارداد ها به ویژه موضوع تامین واگن ها
شرکت های ایرانی در یک طرف قرارداد حضور داشته
باش��ند .قرارداد همکاری تامین و ساخت ۴۵۰واگن
مترو برای شهرهای اهواز ،شیراز و تبریز بین سازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران(ایدرو) و ش��رکت
پوژن چین ،امضا شد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» رییس هیات عامل
ای��درو با اش��اره ب��ه برنامه شش��م توس��عه و تاکید
رییس جمهوری مبنی بر توس��عه صنعت ریلی ،گفت:
سال گذشته شورای اقتصاد مصوبه ای مبنی بر ساخت
۲هزار واگن مترو برای تهران و کالنش��هرها به ارزش
بیش از ۲میلی��ارد یورو مصوب کرد که با هماهنگی
وزارت کشور و ایدرو در حال انجام است.
منص��ور معظم��ی تصری��ح ک��رد :این ق��رارداد به
منظ��ور حداکثر اس��تفاده از توان داخلی کش��ور در
حوزه واگن س��ازی ،با مشارکت ش��رکت خارجی و با
بهره گی��ری از فن��اوری روز جهان در ش��رکت واگن
پارس انجام خواهد شد.
وی افزود :تعداد واگن ها در این قرارداد ۴۵۰واگن
برای ش��هرهای اهواز ،ش��یراز و تبری��ز خواهد بود و
ش��رکت پوژن چین متعهد شده اعتبار مالی پروژه تا
سقف ۸۵درصد را از منابع کشور چین تامین کند.
معظم��ی ب��ا بی��ان اینکه ش��رط های اولی��ه همه
مذاکره ها ،اس��تفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی
و انتق��ال فناوری و دانش فنی اس��ت ،اظهار کرد :در
ای��ن همکاری مش��ترک به طور متوس��ط ۳۵درصد
و در نهای��ت ۵۹درص��د داخلی س��ازی واگن ه��ای
الومینیومی در ایران انجام می شود .تاکنون واگن های
مترو کش��ور از جنس کربن استیل بود و امیدواریم با
عق��د قراردادهای جدید بتوانی��م واگن هایی با جنس
الومینی��وم و کیفیت عالی تولی��د کنیم .وی افزود :با
توجه به مذاکره های انجام شده برای تجهیز و راه اندازی
شرکت پارس ۲۵ ،میلیون یورو سرمایه گذاری درنظر
گرفته شده که طرف خارجی برای این سرمایه گذاری
اعالم امادگی کرده است.
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت خاطرنش��ان
کرد :نخس��تین بخ��ش از این کار ک��ه مناقصه ۶۳۰
واگن مسافری برای تهران است ،تعیین تکلیف شده و
امیدواریم تا پایان امسال این قرارداد از سوی سازمان
ش��هرداری ها و دهیاری های کشور و شهرداری تهران
منعقد شود.
رییس ایدرو با اشاره به قرارداد بسته شده در زمینه
ساخت و تامین واگن در کشور خاطرنشان کرد :سال
اینده ش��اهد رونق بیش��تر کارخانجات واگن سازی با
ظرفیت و اش��تغال افزون ت��ر خواهیم بود و در ۳تا ۴
س��ال اینده مردم ش��اهد واگن های زیباتر با مصرف
عکس :مهدی کاوه ای
وضعیت ب��ازار ارز ،تنش های
بیــن الــملــل��ی و تـصمیـ��م
ت ترام��پ درباره
۲۱اردیبهش��
برج��ام ،موارد سرنوشت س��ازی
برای سرمایه گذاری در سال ۹۷
خواهد بود .ش��رایط ایران برای
سرمایه گذاری خارجی در سال
حسین سلیمی
۹۷کمی پیچیده اس��ت .شاهد
رییس انجمن سرمایه گذاری
تنش های بین المللی در منطقه
مشترک ایرانی و خارجی
هس��تیم و از س��وی دیگ��ر در
۲۱اردیبهش��ت ( ۱۱مه) شاهد
تصمیم گی��ری ترامپ درباره برجام خواهیم بود .بنابراین باید
ببینی��م رفتار اروپایی ها در مقابل این تصمیم چه خواهد بود
و تصمی��م امریکا به چه می��زان می تواند بر روابط بین المللی
تاثیرگذار باشد .هنوز برای پیش بینی وضعیت سرمایه گذاری
در س��ال ۹۷زود اس��ت .با این وجود با در نظر گرفتن تمام
عوام��ل می توان گفت نس��بت به س��ال گذش��ته ب��ا کاهش
س��رمایه گذاری رو به رو خواهیم ش��د .در سال گذشته تعداد
مجوزهای سرمایه گذاری افزایش داشت .سال گذشته وضعیت
مناس��بی در زمینه س��رمایه گذاری خارجی وجود داشت اما
افق های س��رمایه گذاری در س��ال جاری روشن نیست .تنها
عامل موثر نیز وضعیت بین المللی نیس��ت بلکه ش��رایط بازار
ارز در کشور نیز س��رمایه گذاران خارجی را دچار سردرگمی
کرده است .توان دولت در پرداخت سود شرکت های خارجی
با این نرخ هنوز در هاله ای از ابهام است .وضعیت کسب وکار،
ش��رایط ارزی ،تحوالت بین المللی و ...ازمواردی اس��ت که بر
س��رمایه گذاری خارجی می تواند تاثیر منفی داشته باشد .در
این زمینه دولت با اصالح برخی ش��یوه ها می تواند مشکالت
موجود را به فرصت برای بخش تولید و صنعت کشور تبدیل
کند .عالوه بر اینها تحلیل و پیش بینی سال ۹۷نیازمند امار
اس��فند است که هنوز جمع اوری نشده اما در ۱۱ماه از سال
گذشته ،از حدود ۲۳میلیارد دالر مجوز سرمایه گذاری صادر
ش��ده ،حدود ۵تا ۶میلیارد دالر پروژه نهایی و عملیاتی شد.
با توجه به شرایط بین المللی در سال جاری ،کمتر از این رقم
سرمایه گذاری خارجی در کشور عملیاتی می شود زیرا عالوه
بر موضوع امریکا ،رفتار اروپایی ها نیز در رویارویی با ایران به
ثبات نرسیده و در این باره تصمیم قاطعی نگرفته اند.
اقتصاد و توسعه
وزارت کشور اس��ت و مدیر طرح سازمان گسترش و
انرژی کمتر و همچنین الودگی کمتر محیط زیس��ت
نوسازی صنایع ایران (ش��رکت )MCاست که مدت
خواهند بود.
وعده تولید مشترک محقق شد
ق��رارداد ۶۰ماه تعیین ش��ده و روش تامین مالی از
پیش از این نی��ز بهروز غفاری ،مجری طرح تامین
طریق مناقصه بین المللی با استفاده از تسهیالت مالی
۲۰۰۰دس��تگاه واگن مترو این طرح را مورد بررسی
خارجی (فاینان��س) به مبلغ ق��رارداد 2میلیارد یورو
ق��رار داده بود و وعده هایی درباره گش��ایش همکاری
معین ش��ده و میزان ساخت داخل حداقل ۵۵درصد
شرکت های داخلی در بخش تولید مشترک داده بود.
خواهد بود.
به گزارش «گس��ترش صنعت» مدیرعامل شرکت
به گفته مجری طرح ،تامین ۲۰۰۰دس��تگاه واگن
توس��عه مهندسی و س��اخت واگن های
مترو ،درحال حاض��ر ۲۳۰کیلومتر خط
مس��افری ره نورد ،در گفت وگویی اعالم
ریلی در کش��ور در دس��ت بهره برداری
در همکاری مشترک
کرده بود :با توجه به س��اخت و توس��عه
و ح��دود ۱۵۰۰واگ��ن در این خطوط
برای تامین 2000واگن
متروها در کالنش��هرهای کشور با هدف مترو به طور متوسط موجود است که بخش عمده ان به مترو
کاه��ش الودگی هوا ،یک��ی از مهم ترین ۳۵درصد و در نهایت تهران مربوط می ش��ود .همچنین طول
اقدام ها برای بهره ب��رداری موثر ،تامین ۵۹درصد داخلی سازی خطوط مترویی در دس��ت ساخت ۳۵۰
ن��اوگان خط��وط در دس��ت س��اخت و واگن های الومینیومی کیلومتر در کالنش��هرهای کشور شامل
افزایش ظرفیت خطوط فعلی در دست در ایران انجام می شود .تهران ،مش��هد ،ش��یراز ،اصفهان ،تبریز،
بهره برداری است .با درنظر گرفتن قانون
ک��رج ،اهواز ،قم و کرمانش��اه اس��ت که
تاکنون واگن های
حمایت از س��امانه های حمل ونقل ریلی مترو کشور از جنس برای رس��یدن به ظرفیت کامل ،نیازمند
کربن استیل بود و
ک��ه دول��ت را ب��ه کمک ب��ه طرح های
افزایش ۴۱۵۰واگن در ش��بکه اس��ت.
امیدواریم با عقد
مترویی تا س��قف ۵۰درص��د با اولویت
برای فاز نخست و در یک برنامه ۵ساله،
س��رمایه گذاری در ن��اوگان و تجهیزات قراردادهای جدید
طرح تامی��ن ۲۰۰۰واگن مترویی برای
بتوانیم واگن هایی
مج��از می کند ،دولت تدبیر و امید طرح
کالنش��هرهای نام برده مطرح شده و در
تامین متمرکز ناوگان متروهای کشور را با جنس الومینیوم و شورای اقتصاد به تصویب رسیده است.
با هدف افزایش ظرفیت س��اخت داخل ،کیفیت عالی تولید کنیم غف��اری اه��داف کمی ط��رح را بدین
افزایش رقاب��ت بین س��ازندگان واگن،
گونه تش��ریح ک��رده ب��ود :تحقق هدف
کاهش ن��رخ واگن و انتقال فناوری جزو
پیش بینی ش��ده در قان��ون توس��عه
مهم ترین وظایف خود قرار داده است.
حمل ونق��ل عمومی و مدیریت س��وخت و رس��یدن
غفاری درباره مش��خصات این ط��رح توضیح داده
س��هم حمل ونقل عمومی از سفرهای درون شهری به
بود :عن��وان ق��رارداد مدیریت طرح تامی��ن و خرید
۷۵درص��د طبق قانون توس��عه حمل ونقل عمومی و
۲۰۰۰دس��تگاه واگن قطار شهری و حومه ای (مترو)
مدیریت س��وخت سهم حمل ونقل ریلی درون شهری
– مصوبه ش��ماره ۷۰۸۶۵۳مورخ ۹۵/۶/۱۰ش��ورای
در تهران ۳۰درصد و در سایر کالنشهرها ۱۰درصد
اقتصاد و کارفرما سازمان شهرداری ها و دهیاری های
از کل س��فرهای حمل ونق��ل عمومی اس��ت .کاهش
سایپا و چانگان همکاری های خود را توسعه می دهند
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا که به دعوت
مدیرعامل شرکت چانگان به چین سفر کرده است
قو توسعه و همچنین مرکز تست این
از مرکز تحقی
شرکت بازدید کرد.
ب��ه گ��زارش س��ایپانیوز ،در بازدی��د محس��ن
قو توسعه و مرکز تست
قاسم جهرودی از مرکز تحقی
ش��رکت چانگان که به دع��وت چووانگ مدیرعامل
ش��رکت چانگان انجام ش��د ،دو طرف بر توس��عه
فعالیت های مش��ترک در امور تحقیقات و طراحی
تاکید کردند.
با توجه به اس��تقبال و رضایت مش��تریان ایرانی
از خودروه��ای تولیدی ش��رکت چان��گان در گروه
خودروسازی س��ایپا که از کیفیت زیادی برخوردار
است و اینکه شرکت چانگان در سال ۲۰۱۷حدود
۳میلی��ون و ۵۰۰هزار دس��تگاه تولید داش��ته و
شریک تجاری فورد ،سوزوکی ،مزدا و پژوسیتروئن
نیز هس��ت ،مقرر ش��د با تاکید بر داخلی س��ازی و
مش��ارکت قطعه سازان ایرانی دو محصول دیگر نیز
در سبد محصوالت سایپا قرار گیرد.
در این بازدید محسن جهرودی ،مدیرعامل گروه
خودروسازی سایپا با اش��اره به برنامه توسعه سبد
محصوالت گروه سایپا در سال ۹۷گفت :تامین نیاز
مشتریان ایرانی در بخش ها و رده های مختلف بازار
در دس��تورکار قرار دارد و در این مسیر با توجه به
وجود قابلیت های مناسب در محصوالت چانگان و
سطح کیفی مطلوب محصوالت این شرکت ،امکان
توسعه فعالیت های مشترک میان دو طرف براساس
پیش شرط داخلی سازی قطعات این خودروها وجود
دارد .وی افزود :با توجه به برنامه مشترک دو طرف
برای توس��عه همکاری ها ،به زودی ۲مدل خودرو
دیگ��ر را در ایران تولید و به ب��ازار عرضه خواهیم
کرد.
چین بیش از ۱۵۰کارخانه خودروس��ازی فعال
دارد و س��االنه ح��دود ۲۵میلیون خ��ودرو در این
کش��ور تولید می شود و ش��رکت چانگان به عنوان
دومی��ن تولید کنن��ده خ��ودرو در چین به ش��مار
می رود.
کارخانه اصلی تولید خودروهای شرکت چانگان
بی��ش از ۵۰۰هکت��ار وس��عت دارد و ۲۶س��ایت
تولی��دی ،قطعات مورد نیاز چانگان را در سراس��ر
چین تولید می کنند.
مدیرعامل گروه خودروس��ازی س��ایپا به همراه
هیات��ی از مدیران ارش��د و متخصصان این گروه از
مرکز طراحی ،تس��ت ایمن��ی و کارکردی قطعات،
مرکز تس��ت موتور و پرس شاپ و قطعه سازی های
ش��رکت چانگان بازدید و در دی��دار با مدیران این
ش��رکت راه های گسترش همکاری را مورد بررسی
قرار دادند.
چانگان به عنوان یکی از ش��رکای اسیایی گروه
خودروسازی سایپا در زمینه تولید خودرو محسوب
شده و درحال حاضر خودرو CS ۳۵این شرکت در
گروه س��ایپا تولید می شود که با توجه به استقبال
مناس��ب مش��تریان در بازار خودرو ایران و س��طح
باالی کیفی ان ،س��ایپا قصد دارد ۲محصول دیگر
از ای��ن ش��ریک تجاری را در ب��ازار داخلی تولید و
عرضه کند.
االیندگی محیط زیست ،ارتقای سطح کیفی خدمات
برای شهروندان ،کاهش توده خودروهای تک سرنشین
در کالنش��هرها و شهرهای بزرگ ،کاهش زمان سفر،
تقویت صنعت بومی کشور در حوزه واگن سازی و نیز
صنای��ع مرتبط به منظور رفع رک��ود در تولید داخل،
مهم ترین اهداف این طرح است.
بر اساس مطالعات انجام شده تا کنون اقدام هایی در
این زمینه شده که در ادامه امده است:
-۱مصوبه ش��ورای محترم اقتص��اد موضوع تامین
۲۰۰۰دستگاه واگن مترو از طریق مناقصه بین المللی
با اس��تفاده از تس��هیالت مالی خارجی (فاینانس) با
سقف ۲میلیارد یورو در مدت ۵سال با داخلی سازی
درص��د ۵۵در تاری��خ ۹۵/۶/۱۳از طرف وزیر محترم
صنعت ،معدن و تجارت به س��ازمان گس��ترش ابالغ
شد.
-۲در این مصوبه وزارت کش��ور به عنوان کارفرما
و س��ازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران به عنوان
مدی��ر طرح ب��ا حداکثر اختی��ارات مدیریتی ()MC
تعیین شد.
-۳اخ��ذ ردیف اعتباری قرارداد مرحله اول با مدیر
طرح ()MC
-۴تخصی��ص مبلغ ۳۰میلیارد ری��ال جهت عقد
ق��رارداد مرحل��ه اول ب��ا مدیر طرح ( )MCتوس��ط
هیات وزیران
-۵دریافت اصالح مصوب��ه هیات محترم دولت به
شماره ۵۳۷۸۷/۱۳۰۵۴۴مورخ ۹۵/۱۰/۲۰
-۶ش��روع فرایند اخذ مجوز تولید ۴۰۶دس��تگاه
واگن توسط شهرداری تهران از شورای اقتصاد
-۷امضای مرحله اول قرارداد بین سازمان گسترش
و نوس��ازی صنای��ع ایران و س��ازمان ش��هرداری ها و
دهیاری های کشور در تاریخ ۹۵/۱۱/۱۶
-۸پیگیری ابالغ اعتبار از طرف س��ازمان برنامه و
بودجه به شماره ۱۳۴۸۱۳مورخ ۹۵/۱۰/۱۴و مبادله
موافقتنامه
-۹تهیه برنامه زمانبندی تحصیلی ،ساختار WBS
و نمودار Sطرح براس��اس برنامه نیاز ۹کالنش��هر با
همکاری واگن سازی های اروپایی و چینی
-۱۰ارائ��ه برنام��ه زمانبندی س��اخت داخل ۲۱۵
دستگاه واگن مترو جهت ش��هرهای اصفهان ،شیراز
و تبریز در ش��رکت ایریکو با همکاری شرکت چینی
پوژن و ۴۰۶دس��تگاه واگن جهت تهران در ش��رکت
واگن سازی تهران با همکاری CRCچین
-۱۱از ۵س��ازنده داخلی جهت س��اخت داخل و
مونتاژ نهایی واگن مترو بازدید به عمل امد.
-۱۲تهیه بخش فنی اسناد مناقصه
-۱۳تهیه نقشه راه جهت تحقق انتقال فناوری
-۱۴شناسایی سرمایه گذاران خارجی جهت اجرای
طرح
-۱۵شناسایی سازندگان داخلی تجهیزات
-۱۶ب��راورد ظرفیت م��ورد نیاز در ای��ران جهت
دستیابی به ۵۵درصد ساخت داخل
-۱۷تکمیل استراتژی محصول
-۱۸تهیه پیش نویس اسناد مناقصه سازندگان
-۱۹تعریف اولی��ه پلتفرم های Aو Bجهت تولید
داخل واگن ها
بازار مانع اجرای سیاست های تعادلی دولت می شود
حیدر مستخدمین حس��ینی ،اقتص��اددان گفت :دولت
روحان��ی از زمان اغ��از کار دولت یازده��م ،نوید و مژده
یکسان س��ازی ن��رخ ارز را داد و بانک مرکزی هم مرتب
اعالم می کرد که تا ۳یا ۶ماه اینده یا حتی تا یک س��ال
اینده این اتف��اق می افتد اما این ماجرا ادامه پیدا کرد و
هنوز هم با وجود اینکه معاون اول رییس جمهوری ،یک
نرخ را برای انواع ارزها اعالم کرده اما بازار در مقابل این
تصمیم مقاومت می کند.
مستخدمین حس��ینی تصری��ح کرد :زمان��ی که حوزه
تصمیم س��ازی و تصمیم گی��ری متغیره��ای اقتص��ادی
و س��رمایه گذاری چنی��ن تصویر روش��نی را ب��ه جامعه
نمی ده��د ،این انتظ��ار می رود که با ه��رج و مرج ارزی
رو به رو ش��ویم .این کار می توانس��ت بر حوزه های دیگر
نیز تاثیرگذار باش��د .مس��تخدمین حس��ینی اف��زود :ما
هنوز به وضعیت س��ال ۹۰دس��ت پیدا نکرده ایم و این
موضوع را نمی ت��وان عنوان کرد که ما به خروج از رکود
دس��ت یافته ایم زیرا رکود همچنان وجود دارد و یکی از
معضالتی است که باید برای ان فکر اساسی کرد.
این اقتص��اددان تصریح کرد :سیاس��ت های کنونی به
س��وی س��رمایه گذاری و رفاه جامعه حرک��ت نمی کند
و وجوه و منابع جامعه به س��مت ایجاد اش��تغال ،رش��د
تولی��د و افزایش صادرات غیرنفتی س��وق پیدا نمی کند
و به س��مت دارایی هایی حرکت می کن��د که هیچ گونه
بازدهی نداش��ته و تنه��ا حبس ش��ده اند .دولت در این
زمینه تالش های بس��یاری دارد اما مقاومت بازار و شیوه
سرمایه گذاری مردم در بانک ها مانع بازدهی مناسب این
اقدامات شده است.
وی با اش��اره به خروج سرمایه در س��ال ۹۶افزود :به
تازگی صن��دوق بین المللی پول ،این ن��رخ را حدود ۲۷
میلی��ارد دالر اعالم کرده و رییس کمیس��یون اقتصادی
مجلس ش��ورای اس�لامی هم ای��ن موض��وع را به گونه
دیگری عنوان کرده است.
وی ادام��ه داد :هم اکنون بخش عمده ای از دالرها نزد
مردم اس��ت که هیچکدام در چرخه اقتصادی نیس��ت و
علت همه انها این است که سرمایه به سمت بخش تولید
هدایت نش��ده بلکه به سمت خرید سکه و طال رفته که
یکی از پست ترین انواع سرمایه گذاری برای رفاه جامعه و
رشد اقتصادی کشور است.
وی اف��زود :نرخ س��ود بانک��ی ۱۵درص��دی را مردم
پذیرفته ان��د اما با انتش��ار گواهی س��پرده ح��دود ۴۸۰
ه��زار میلیارد تومان جابه جایی در میزان س��پرده ها رقم
خورد ک��ه هزینه زیادی را برای هم��ه بانک ها به همراه
داش��ت .هم اکنون حدود ۶۰۰متغی��ر و مانع در فضای
کس��ب و کار وجود دارد و براساس گفته های معاون اول
رییس جمهوری ۱۴۰۰شیوه نامه برای بازدارندگی فضای
کسب و کار وجود دارد .کدام یک از سوی دولت برطرف
شده تا نقدینگی جامعه فراهم شود؟
این کارشناس ارشد اقتصادی خاطرنشان کرد :فضای
کس��ب و کار در ح��ال حاضر نه تنها بهب��ود نیافته بلکه
محدودتر ش��ده و انگی��زه و رضایتمن��دی از این بخش
گرفته ش��ده اس��ت .موضوع بعدی ،صادرات اس��ت زیرا
صادرات غیرنفتی با گفتار حل نمی ش��ود و نیازمند یک
شبکه واحد است که از ابتدا به مدارس صادراتی نیازمند
ی که خ��ود را نماینده
اس��ت در حالی که ات��اق بازرگان
بخش خصوصی قلمداد می کند ،ش��رایط ویژه ای را برای
جوانان در این زمینه فراهم نکرده است.
چهارشنبه
صنعت خودرو
29فروردین 1397اول شعبان 18 1439اوریل 2018شماره 369پیاپی 2342
یادداشت
ضلع های صادراتی صنعت خودرو
رستم سعدالهی
عکس :مهدی کاوه ای
ثبات اقتصادی
تضمین کننده اجرای
برنامه ها و تولید است
در غیر این صورت
سرمایه گذار داخلی و
خارجی جذب این بازار
نمی شود
برنامه انجمن های قطعه سازی در سال جدید نشان داد
همچنان چشم به دست دولت
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
امروز انجمن ها در کش��ور ب��ا ۵مرجع فعالیت دارند؛
وزارت کش��ور که انجمن های سیاس��ی و اجتماعی زیر
نظ��ر ان فعالی��ت می کن��د ،وزارت عل��وم ،تحقیقات و
فناوری که انجمن های علمی را در پوش��ش خود دارد،
وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی نیز انجمن های صنفی
را ش��کل می دهد .دیگری اتاق بازرگانی ،صنایع ،معادن
و کش��اورزی اس��ت که انجمن های زیر پوشش خودش
را دارد و در نهای��ت وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت
اس��ت که انجمن های همگن را پوش��ش می دهد .تمام
قطعه س��ازان خ��ودرو و نیرومحرکه ش��امل به اصطالح
پاورتریم (موت��ور ،گیربکس ،اکس��ل و تمام مواردی که
ش��امل قطعات خودرو اس��ت) در ۲۷استان کشور ۲۷
انجمن همگن اس��تانی دارند .جغرافیای انجمن همگن
می تواند استانی و سپس کشوری باشد.
در این ش��ماره «گسترش صنعت» بر اساس سلسله
گزارش های برنامه های انجمن های صنعت خودرو کشور
از جمله انجمن های قطعه سازی با اعضای هیات مدیره ۲
تو گو کرده
انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه سازی گف
که به نوعی صنعتگران برای برنامه ریزی و اجرایی شدن
برنامه ها توپ را به زمین دولت پاس دادند.
انتظار حمایت های دولتی
رس��تم س��عدالهی ،رییس انجمن قطعه سازان استان
س��منان درب��اره برنامه ه��ای ای��ن انجمن برای س��ال
جدید گف��ت :برنامه ریزی و اج��رای برنامه ها منوط به
حمایت های دولتی نه تنها در بخش مالی بلکه در بخش
معنوی است تا حرکت ها با اطمینان باشد.
وی درباره خواس��ته های صنعتگر نیز افزود :نخس��ت
بای��د دولت تعرف��ه قطعات��ی را که در داخل س��اخته
می ش��ود ،افزایش دهد تا صنعتگر ت��وان و انگیزه ادامه
راه را داش��ته باشد ،همچنین از ورود قطعات بی کیفیت
چینی به کش��ور که با نرخ کمتر در بازار عرضه می شود
باید جلوگیری شود ،مالیات ارزش افزوده که خودروساز
به ش��کل نقد از خریدار می گیرد به قطعه ساز پرداخت
شود ،مواد اولیه مورد نیاز قطعه ساز به نرخ جهانی عرضه
نش��ود و ...به طور قطع این حمایت ها در رشد و ارتقای
صنعت خودرو و زیرمجموعه ها کمک بسیاری می کند.
سمنان همچنین درباره این پرسش که برای برون رفت
از این ش��رایط ایا انجمن با مدی��ران مربوط مذاکره ای
داش��ته اس��ت ،گفت :انجمن ه��ا دیدگاه ه��ای خود را
از طری��ق نهاده��ای مرب��وط به دولت اع�لام می کنند
تصمیم گی��ر نهایی دولت اس��ت .امروز به نوعی ش��اهد
هس��تیم مش��کالت از کنترل دولت خارج ش��ده و تیم
اقتص��ادی دولت بای��د در این باره مدبران��ه عمل کند.
س��عدالهی در ادامه چالش ه��ای برنامه ریزی در صنعت
داخل گفت :با این شرایط برنامه ریزی خاصی نمی توان
داش��ت زیرا تضمین��ی برای موفقیت ان وج��ود ندارد.
تولیدکنن��ده نمی توان��د این��ده را با این نوس��ان های
اقتص��ادی پیش بینی کند .برای نمونه ،س��رمایه گذاری
می ش��ود تا محصولی تولید ش��ود ،قیمت ها محاسبه و
فعالیت با خرید تجهیزات و ماش��ین االت اغاز می شود.
اما در همین بازه زمانی کوتاه از نظر قوانین ،نرخ ارز و...
تغییرات��ی به وجود می اید ک��ه پیش تر قابل پیش بینی
نبوده اس��ت .ثب��ات اقتص��ادی تضمین کنن��ده اجرای
برنامه ها و تولید اس��ت در غیر این صورت سرمایه گذار
داخلی و خارجی جذب این بازار نمی شود.
او اف��زود :اما اگر روند به همین ش��کل حاضر پیش رود
نمی توان برای صنعت قطعه داخل چشم اندازی متصور
بود .رییس انجمن قطعه سازان استان سمنان ادامه داد:
قطعات چینی در بازار کشور بسیار بیشتر از نیاز کشور
موجود اس��ت و اگر حتی خودروساز در برخی موارد با
قطعه س��از به توافق نرس��د ،به راحت��ی از چین واردات
می کن��د .درواقع باید گفت فع��ال صنعت قطعه امنیت
ش��غلی الزم را ندارد .امروز به راحتی قطعات س��اخت
چین مهر س��اخت داخل می خورد و عرضه و اس��تفاده
می شود .از سوی دیگر ،برخی قراردادهای خودرویی که
در داخل بس��ته می ش��ود ملزم به رعایت داخلی سازی
40درص��دی قطعات مورد نیاز هس��تند ک��ه برخی از
این قراردادها با الزام داخلی سازی 20درصدی اجرایی
ش��دند .در حالی که این عدد ش��امل قطعات نش��ده و
تغیی��ری در توس��عه فن��اوری صنعت خ��ودرو نخواهد
داش��ت .وی تصریح کرد :اگر قرار اس��ت مدلی از سوی
خودروس��از برای داخلی س��ازی وارد کشور شود باید با
مذاکره با قطعه س��ازان از انها خواسته شود این قطعات
در مدت به طور مثال ۲ ،س��ال داخلی س��ازی ش��وند.
تسهیالت همراه با چالش های بانکی
در غیر ای��ن صورت ،این خواس��ته صنعتگران خارجی
اما مهدی مطلب زاده ،نایب رییس انجمن قطعه سازان
اس��ت تا محصوالت خود را CKDب ه فروش برسانند.
استان البرز در باره برنامه های این انجمن توضیح داد :هر
از این روند خودروس��از داخلی نیز سودی نخواهد برد.
سال از سوی رهبر معظم انقالب نامی انتخاب می شود و
او خاطرنش��ان کرد :نوسان های اقتصادی باعث می شود
امسال نیز سال «حمایت از کاالی ایرانی»
تا صنعتگر برنامه ریزی نداش��ته باشد زیرا
اس��ت .امیدواریم در سال جدید با این نام
بخ��ش زی��ادی از فعالی��ت او مرب��وط به
حمایت هایی را صنعتگران از سوی دولت
ن��رخ ارز اعم از دالر و یورو اس��ت .یکی از
دریافت کنند .خبرها نش��ان می دهد ۳۲
پرسش های اصلی تولیدکننده محصوالت
ه��زار میلیارد تومان تس��هیالت به صنایع
کامل این اس��ت که چرا مواد اولیه ای که
اختص��اص داده ش��ده و برنام��ه انجم��ن
در داخل تولید می ش��ود مانند اهن االت،
البرز این اس��ت ک��ه بیش��ترین جذب را
پلیمره��ا ،م��واد معدنی و کان��ی به نرخ
مهدی مطلب زاده
برای قطعه س��ازان این استان داشته باشد
جهانی به صنعتگران عرضه شوند .درواقع
۳۲هزار میلیارد
زیرا اس��تان البرز قطب قطعه سازی کشور
این ظلمی است که در حق تولید می شود.
تومان تسهیالت به
است .وی ادامه داد :تالش ها برای مذاکره
سعدالهی معتقد است رفع این مشکل تنها
از س��وی دولت ممکن است .اگر دولت در صنایع اختصاص داده با بانک های اس��تان الب��رز در حال انجام
ب��ازار کمتر ورود کند و قیمت گذاری های شده و برنامه انجمن است .به دلیل نزدیکی این استان به قطب
البرز این است که
خودروسازی ،بیش��تر قطعه سازان در این
کاذب حذف ش��ود بس��یاری از مشکالت
رفع خواهد ش��د اما این شیوه عملکردها بیشترین جذب را برای استان متمرکز هس��تند .بنابراین شایسته
قطعه سازان این استان
اس��ت بخشی از تس��هیالت به صنعتگران
انگیزه را از صنعت می گیرد.
داشته باشد
تیم اقتصادی تدبیر کند
این اس��تان تعلق گیرد .این فعال صنعت
ریی��س انجم��ن قطعه س��ازان اس��تان
خودرو اظهار کرد :امروز مش��کل صنعتگر
برای دریافت تس��هیالت در مقابل بانک ها ،وثیقه ملکی
اس��ت که جدا از کارخانه درخواس��ت می ش��ود .از این
رو ،هدف این اس��ت که با خودروس��ازان مذاکره شود تا
ضمانت های مربوط به بازپرداخت را خودروس��از داشته
باشد .خودروس��از مقادیری بدهی به قطعه ساز دارد که
در این باره می تواند به زیرمجموعه های خود کمک کند.
اگر بانک ها بپذیرند که خودروسازان ضمانت بازپرداخت
داشته باش��ند دریافت تسهیالت با روند اسان تری قابل
پیگی��ری و انجام اس��ت .وی گفت :در س��ال گذش��ته
توافق هایی برای خرید دین با بانک انجام شد این در حد
کمی برای کل کش��ور توسعه پیدا کرد .هدف این است
با مذاکرات بیشتر این امر توسعه بیشتری داشته باشد.
از شورای حل اختالف تا همایش
مطلب زاده به برنامه دوم انجمن قطعه سازی البرز اشاره
ک��رد و گفت :با توجه به قطب بودن البرز در امر صنعت
قطعه در حال تالش هستیم تا میز صنعت خودرو در این
استان برقرار باشد .از سال گذشته اقدام هایی با همکاری
س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت و نیز اس��تانداری در
حال پیگیری است اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.
در س��ال جدید این مس��ئله از برنامه هایی اس��ت که از
سوی انجمن پیگیری می شود.وی ادامه داد :برنامه دیگر
که شروع ش��ده اما هنوز کامل نشده مسئله هیات های
حل اختالف اس��ت .در این هیات ه��ا در عمل از بخش
خصوص��ی نماینده ای حضور ندارد .اگ��ر یکی از فعاالن
صنع��ت قطعه تولیدکنن��ده یا بنگا ه تج��اری برای رفع
مشکل به این هیات مراجعه کند نماینده بنگاه معامالتی
مل��ک در انج��ا حضور دارد در حالی که منطقی اس��ت
نماینده بخش خصوصی همان صنف به مسئله رسیدگی
کن��د .در این زمینه ب��ا مدیرکل دارایی اس��تان ،تامین
اجتماعی و مدیرکل کار اس��تان مذاکره شده و پیگیریم
امس��ال به طور حتم اجرایی ش��ود .نایب رییس انجمن
قطعه سازان اس��تان البرز افزود :البته موافقت های اولیه
گرفته ش��ده اما باید به مرحله عمل دراید تا با مراجعه
ه��ر یک از فعاالن صنعت قطعه به این هیات ها ،نماینده
صنف نیز حضور داش��ته باش��د .مطلب زاده در پایان به
برگ��زاری همایش صنعت قطعه در اس��تان اش��اره کرد
و گفت :کار دیگری که س��ال گذش��ته انجمن نتوانست
انجام دهد اما امسال با همکاری سازمان صنعت ،معدن و
تجارت و اتاق بازرگانی استان باید محقق شود برگزاری
همایش قطعه سازان البرز است.
قیمت انواع خودرو های داخلی و وارداتی
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
نام خودرو
قیمت نمایندگی (تومان)
قیمت بازار (تومان)
سمند سورن ای ال ایکس توربو .کد58202
39/575/000
44/000/000
هیوندای اکسنت 2017کاملBlue-
وارداتی
123/000/000
پژو 405اس ال ایکس
32/680/000
34/300/000
هیوندای سوناتا 2018هیبرید +جی ال اس
269/900/000
56/300/000
هیوندای سانتافه .کامل.اتوپارک2017
287/292/000
52/972/000
63/000/000
دنا پالس توربو
پژو پارس اتوماتیک.تی یو۵
49/972/000
52/300/000
پژو 206صندوقدار وی8
39/930/000
41/800/000
پژو 207اتوماتیک
49/572/000
رنو کپچر + 2017گرمکن صندلی
138/000/000
146/000/000
هایما اس 7توربو کامل اتوماتیک
95/146/000
110/000/000
تیبا-2رینگ الومینیومی (تنوع رنگ)
28/965/000
سوزوکی ویتارا اتومات کالس۱۰
سایپا 151اس ای
147/146/000
21/473/000
چانگان سی اس( 35مونتای)-اتوماتیک
69/146/000
برلیانس اچ- 330اتوماتیک/موتورجدید+مولتی مدیا
60/790/000
کیا سراتو -2000اتوماتیک (اپشنال)
رنو ساندرو استپ وی-اتوماتیک
هیوندای النترا 2.0کامل2017
هیوندای توسان - 2017کامل +اتوپارک
کیا پیکانتو 2017
کیا ریو صندوقدار 2017
172/000/000
کیا ریو هاچ بک -کامل 2017
21/500/000
کیا اپتیما جی اف کامل جی تی+رادار
29/000/000
71/000/000
250/416/000
99/105/000
109/850/000
109/850/000
260/000/000
269/000/000
337/000/000
102/000/000
138/000/000
138/000/000
کیا اسپرتیج کامل 2017نیوفیس کیو ال
279/899/000
290/000/000
کیا سورنتو 2.4کامل جی تی
303/572/000
385/000/000
373/350/000
365/000/000
تویوتا پریوس 2017تیپ۳
104/247/000
113/500/000
تویوتا راو 4مدل ۲۰۱۸تیپ۳
55/790/000
65/000/000
لکسوس اچ 300ان ایکس هفت کلید 2017
62/700/000
147/226/000
189/000/000
لکسوس تی 200ان ایکس هفت کلید-اف اسپرت
وارداتی
210/000/000
توقف فروش
توقف فروش
265/000/000
196/000/000
530/000/000
525/000/000
قرارداده��ای خارجی فرصتی
برای حرکت به س��وی روزامدی
و توسعه است زیرا در همکاری با
کشورهایی که تجربه های زیادی
به لحاظ فناوری کسب کرده اند
کمک کنن��ده برای رس��یدن به
هدف ه��ای تعیین ش��ده در امر
امید رضایی
پیشرفت اس��ت .در قراردادهای
خودروی��ی اولوی��ت نخس��ت عضو هیات مدیره انجمن
تخصصی صنایع همگن
قطعه سازان هستند زیرا خودرو
مجموع��ه ای از قطع��ات اس��ت نیرومحرکه و قطعه سازان
اما سیاس��ت گذاری های کشور
بدین گونه پایه ریزی نش��ده است که در این مذاکرات قطعه سازان
حضور مس��تقیم داشته باش��ند .در اغاز خودروس��ازان داخلی و
خارجی مذاکره می کنند و قراردادها که نهایی ش��د قطعه س��ازان
وارد می ش��وند .به طور قطع بازنگری در این مس��ئله اگر حرفه ای
باشد ،هر دو طرف سود خواهند برد .همچنین در این همکاری ها
اگر ش��رایط صادرات محقق ش��ود ،نگرانی ها کمتر خواهد ش��د.
ش��رکت های پژو و رنو با مدل خودروهای روز در حال اس��تعالم
از توانمن��دی و ظرفیت قطعه س��ازان داخلی هس��تند .این اتفاق
خوشایندی است .تمام خودروسازان جدیدی که در حال ورود به
کش��ور برای انعقاد قرارداد و همکاری هستند تامین قطعات خود
را از طریق قطعه س��ازان ایران��ی پیش بینی کرده اند مگر اینکه به
لحاظ فناوری یا نرخ پاسخگوی نیازهای انها نباشد .بنابراین برای
صنعت خودرو داخل این فرصت فراهم شده که قطعه ای را تولید
و تامین کند که بازار صادرات داش��ته باش��د .اما الزام این صادرات
بر دوش خودروس��از اس��ت .در نتیجه هر خودرویی که صادر شود
قطعات ان تولید داخل است و به این شکل قطعه ساز ایرانی خود
را به بازارهای جهانی معرفی می کند .همچنین به ازای هر خودرو
صادرات��ی ،فروش لوازم یدکی وجود دارد .بنابراین چنین فرمولی
ب��رای ام��روز این صنعت را راهبری می کند .حتی اگر این موضوع
را کنار بگذاریم قطعه س��از باید برای بقای خود نگاه به بازار خارج
داشته باشد .در زمان تحریم نمی توانستیم این کار را انجام دهیم
اما امروز این طور نیس��ت .هر بنگاه اقتصادی اگر برنامه درازمدت
دارد باید با اتکا به خودش باشد .برای ارتقای (دولوپ کردن) قطعه
و ورود به بازار جهانی ۳کار باید انجام شود؛ نخست تامین سرمایه
مالی زیرا شریان بنگاه اقتصادی پول است ،دوم اطالعات و داده ها
که بتوان انها را ارتقا (دولوپ) داد زیرا برای پیشرفت به یک سلسله
اطالعات فنی و مهندس��ی نیاز است و سوم مسئله فناوری است.
هر ۳ضلع باید ش��کل گیرند تا امر صادرات محقق شود .از همین
رو اس��ت که وزارت صنعت ،معدن و تجارت الزام ورود فناوری و
عمق س��اخت داخل و نیز کار کردن روی حوزه های دانش بنیان
را در دستور کار خود قرار داده است .اما حلقه اتصال ،بحث مالی
است؛ این یک واقعیت انکارناپذیر است.
ایران بهترین و جوان ترین تکنس��ین ها را در دنیا دارد و این را
امار جهانی نش��ان می دهد .بنابراین بستر اماده است و اگر بحث
مالی و فناوری صورت گیرد ،می توانیم یکی از موفق ترین کشورها
در این صنعت باشیم.
البته باید یاداور شد هر امری راهکار خود را دارد .باید بپذیریم
هیچ کش��وری حاضر نیس��ت به راحتی دانش خ��ود را در اختیار
کس��ی بگذارد .کشورها زمانی اطالعات خود را در اختیار دیگران
می گذارند که در توسعه بازار به لحاظ سود ،سهم داشته باشند و
این موضوع نیز به قراردادها برمی گردد.
اگر این قراردادها درس��ت بس��ته شود و تضمین هایی در قالب
جرای��م برای ان دیده ش��ود ب��ه طور قطع طرف ق��رارداد حاضر
ب��ه انتقال دان��ش فنی خود خواهد ش��د .در بدنه صنعت خودرو
بای��د مدیریت ها به روز ش��ود و اموزش مدیری��ت روزامد یکی از
اصول مهم امروز دنیاس��ت زیرا هر کش��وری با داش��تن پارامتر
مناب��ع مالی و اطالعات موردنیاز مثل نقش��ه های محصول و نیز
فناوری مدیران این امکان را به وجود می اورد که صادرات داشته
باشیم.
خبر
سرعت فروش محصوالت سایپا
افزایش می یابد
قائم مقام مدیرعامل گروه خودروس��ازی س��ایپا در بازاریابی و
ف��روش گفت :با حذف موارد غیرض��روری و موانع و بازنگری در
فرایندها ،س��رعت فروش خودرو در شبکه نمایندگی ها افزایش
می یابد .به گزارش س��ایپانیوز ،سیدعلیرضا محمودی اظهار کرد:
با توجه به برنامه گروه س��ایپا برای افزایش تولید در سال جدید،
سرعت بخشی به فرایند فروش و پاسخگویی به نیازهای مشتریان
در دس��تور کار قرار گرفته اس��ت .وی معرفی نمایندگی های برتر
اس��تانی ب��ه صورت ماهان��ه را در کن��ار اقدام های دیگ��ر مانند
توانمندس��ازی کارکنان ش��بکه فروش ،ارتقای انگیزه و توس��عه
ش��بکه ،پاسخگویی به مسائل و مش��کالت شبکه نمایندگی ها و
اج��رای طرح فروش اس��تانی برای تامین نیازه��ای منطقه ای را
از جمله اولویت های بازاریابی و فروش س��ایپا در سال ۹۷عنوان
کرد .به گفته محمودی ،گروه سایپا تالش می کند شان و جایگاه
ش��بکه نمایندگی های فروش را ارتقا دهد و درباره توانمندسازی
نمایندگی های فروش برنامه ریزی کند .قائم مقام مدیرعامل گروه
س��ایپا در ادامه از ایجاد انضباط مالی و ش��فافیت در حوزه فروش
و بازاریابی نیز س��خن گفت و افزود :امس��ال یکی از ش��عارهای
مهم س��ایپا استقرار خرد مالی و انضباط اقتصادی است که حوزه
بازاریاب��ی و ف��روش نیز در این زمینه اقدام های خود را اغاز کرده
اس��ت .محمودی تصریح کرد :تالش سایپا بر سیاست گذاری در
عرصه فروش و خدمات پس از فروش با استفاده از تجربه و نگرش
نمایندگی ها است.
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران مطرح شد
چهار شنبه
سال بیست و نهم شماره 369پیاپی 2342
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
برندهای خارجی پوشاک به تعهدات خود عمل کنند
29فروردین 1397
اول شعبان 1439
18اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نیازمند تکمیل تمام حلقه های
زنجیره توسعه هستیم
حج��م ورودی پوش��اک و
پارچه ه��ای قاچاق به بازار نش��ان
از ظرفیت ه��ای خال��ی در صنعت
پوشاک داخلی است.
پس از سال ها هنوز پارچه چادر
مش��کی به کش��ور وارد می شود و
ت��وان تولید داخلی ب��رای رفع این
زینب عبدی
نیاز وجود ندارد.
روزنامه نگار
همان طور که زرق و برق پارچه ها
و لباس ه��ای وارداتی در بازار گوی
سبقت را از تولیدکننده داخلی گرفته است.
هرچند صنعت پوشاک گستردگی بسیار دارد اما پیچ و خم بسیار
ندارد.
مشکل صنعت پوشاک ما فقط صنعتی نبودن ان نیست ،پوشاک
در ای��ران هنوز نتوانس��ته پا به پای س��ایر بخش های این صنعت
توسعه یافته تر حرکت کند.
اگ��ر ان��واع لباس ام��روز صنعت��ی تولی��د می ش��ود همچنان
زنجیره های تامین ملزومات دوخت این صنعت در کش��ور سنتی
و کارگاهی است.
تقاض��ای خری��د نخ ،زی��پ ،دکمه ،الیه چس��ب و ...از س��وی
تولیدکنندگان صنعتی وجود دارد در حالی که هیچ واحد صنعتی
تولید الیه چسبی وجود ندارد همان طور که زیپ و دکمه صنعتی
تولید نمی شود.
توسعه صنعت پوشاک در کشور نیازمند تکمیل تمام حلقه های
این زنجیره اس��ت .زنجیره ای که ارزش افزوده باال و اش��تغالزایی
مناس��بی را به همراه دارد .تکمیل این زنجیره در ساخت شهرک
صنعتی پوشاک دیده شده است.
با این حال ،تولیدات پوشاک ایرانی چندان جدی گرفته نشده
اس��ت و خریدار ایرانی نیز در راستای تامین نیاز و سلیقه خود یا
به س��مت تولیدات با برند خارجی کشیده ش��ده یا از واردات ان
استقبال کرده است.
بازار ۸۰میلیونی داخلی را نمی توان در توسعه صنعت پوشاک
نادی��ده گرفت ضمن انک��ه بازارهای منطقه نیز توس��عه صنعت
پوشاک را توجیه پذیر می کند.
بازار داخلی کش��ور تش��نه پوشاک با کیفیت اس��ت این نیاز با
واردات تامین می ش��ود اما بخشی از این نام و نشان های خارجی
در همین کارگاه های داخلی تولید می ش��ود اگ��ر خریداران ،این
پوش��اک داخلی را فقط با برچس��ب های مع��روف خارجی خرید
می کنند از دو حالت خارج نیس��ت یا کیفیت ان را قبول دارند یا
فقط دنبال مارک پوشی هستند.
در ه��ر دو حالت باید نی��از مصرف کننده مورد توجه قرار گیرد.
وقتی تولیدکنندگان توان تولید اجناس بازارپس��ند را دارند نباید
از این ظرفیت غفلت شود.
بهتر اس��ت با برند سازی و تبلیغات مناسب برای شناخته شدن
توان تولید داخلی گام برداشت.
خبر
چینی ها
به شهرک صنعتی پرند امدند
در ادام��ه همکاری ه��ای اقتصادی بین صنای��ع کوچک ایران و
چین ،برخی از مدیران صنایع کوچک از شهر گوانگدونگ چین از
۲واحد صنعتی در شهرک صنعتی پرند بازدید کردند.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران ،واحدهای صنعت��ی نیلپر و
طیوران ابزار ،میزبان بازدید کنندگان صنایع کوچک کش��ور چین
بودن��د که ضمن معرف��ی توانمندی های ای��ن ۲واحد صنعتی به
مدی��ران صنایع کوچک چین ،زمینه های همکاری مش��ترک بین
ایران و چین مورد بررسی و رایزنی طرف ها قرار گرفت.
مدی��ران صنایع کوچک چی��ن با قدردان��ی از فعالیت های این
واحده��ای صنعتی از انها برای حضور در نمایش��گاه sismefکه
مهر در چین برگزار خواهد شد ،دعوت کردند.
صنعت پوش��اک و تولی��د لباس ه��ای صنعتی از
نوس��ان های نرخ ارز در مدت اخی��ر بی تاثیر نمانده
اس��ت .هرچند نرخ ارز بر تم��ام بخش های صنعتی
اثرگ��ذار اس��ت اما ان طور که پیداس��ت نخس��تین
اثار نوس��ان در نرخ ارز در بخش تولید متوجه مواد
اولیه می ش��ود به طوری که مواد اولیه با نرخ روز ارز
تهیه می ش��ود اما ممکن اس��ت تولید کننده قرارداد
س��فارش های خود را بر مبنای ن��رخ ارز در ماه های
گذشته بس��ته باشد و برای اماده س��ازی سفارش ها
در تهیه مواد اولیه با مش��کل روبه رو ش��ود .منصور
الیاس��ی ،عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات
نس��اجی و پوش��اک ایران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» ب��ر این نکته صحه گذاش��ته و تاکید کرد:
نرخ دالر کمتر از ۵هزار تومان در صنعت پوش��اک
مناسب اس��ت و نرخ ۴۲۰۰تومان برای دالر رقمی
مناسب است اما باالتر از این رقم ها برای تولیدکننده
خطرناک است.
این در حالی است که برخی گمان می کنند تولید
پوش��اک غیر از پارچ��ه به مواد اولیه نی��از ندارد در
حالی که نخ بعد از پارچه س��هم عمده ای در الزامات
اولیه صنعت پوش��اک دارد و تهیه نوع کیفی ان نیز
اسان نیس��ت همان طور که الیه چسب ،دکمه ،زیپ
و ...نیز ب��ه راحتی تهیه نمی ش��ود چراکه این اقالم
در کارگاه های س��نتی و حجم محدود تهیه می شود
و واردات ن��وع کیفی ان نیز به صرفه نیس��ت .با این
حال ،همین مواد اولیه در داخل کشور از نوسان های
نرخ ارز بی تاثیر نمانده اند.
تغییرات نرخ ارز چگونه بر صنعت پوشاک
اثر گذار است؟
ابت��دا باید در تامین مواد اولیه صنعت پوش��اک ۳
نکت��ه را در نظر داش��ت :این مواد چ��ه زمانی ،چه
مق��دار و به چه قیمتی خریده می ش��ود .صنعتگران
باید افق ۶ماهه نخس��ت س��ال تولی��دی را در نظر
بگیرند در حالی که گردش مالی مواد اولیه یک ساله
اس��ت و نوس��ان های قیمتی ارز نیز ب��ر این گردش
تاثیرگذار اس��ت .در برخی مواقع م��واد اولیه به نرخ
ارز روز تهیه می شود در حالی که قراردادهای فروش
محصوالت صنعتی پوش��اک قب��ل از تهیه محصول
امضا و قیمت گذاری ش��ده که این امر اکنون برخی
تولیدکنندگان را به تعطیلی واحد کش��انده اس��ت.
به عنوان مثال ،س��فارش کت و ش��لوار برای یکی از
بانک های داخلی با نرخ دالر ۳۷۰۰تومانی امضا شد
که مواد اولیه ان با دالر ۶هزار تومانی تهیه شد.
این تغیی�رات قیمتی در کدام م�واد اولیه
صنعت پوشاک اثرگذاری بیشتری داشت؟
نوس��ان ن��رخ ارز باعث ش��ده بخش عم��ده ای از
نقدینگی واحدهای تولیدی در صنعت پوشاک برای
انب��ار کردن مواد اولی��ه ریز مانند زی��پ ،دکمه و...
هزینه ش��ود .پارچه قسمتی از مواد اولیه در صنعت
پوش��اک اس��ت اما بخش عمده ان ملزومات دوخت
عکس :مهدی کاوه ای
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
با اختصاص منابع مالی و س��رمایه در گردش امکان
مانند نخ ،الیه چسب ،دکمه ،زیپ و ...است.
به ظرفیت رس��یدن دارند و ای��ن موضوع باید مورد
ضمن انکه رفت و امد برای تهیه این مواد اولیه در
توجه مسئوالن باشد.
داخل کشور بس��یار است در حالی که مواد اولیه در
بنابرای��ن در ش��رایط فعلی به ظرفیت رس��اندن
کشورهای دیگر با یک تماس تلفنی تامین می شود.
کارخانه ه��ای فع��ال ،بهترین و س��ریع ترین راه حل
با این حال ،چه قیمتی برای ارز می تواند در
ایجاد اشتغال است .برای این امر دیگر به هزینه های
اینده صنعت پوشاک مناسب باشد؟
تاسیسات و ساخت و تامین ماشین االت نیاز نیست
دول��ت بای��د ب��رای حمای��ت از تولیدکنن��دگان،
بلکه با پرداخت تسهیالت ارزان نرخ و کاهش هزینه
نرخ مناس��ب ب��رای ارز تعیی��ن و تولیدکننده را در
تمام ش��ده می توان کارخانه های فع��ال موجود را به
قیمت های باالتر از ان حمایت کند .در این ش��رایط
ظرفیت رساند و از تولید حمایت کرد.
نرخ دالر کمتر از ۵هزار تومان در صنعت پوش��اک
سهم صنعت پوشاک در اشتغالزایی چگونه
مناسب اس��ت و نرخ ۴۲۰۰تومان برای دالر رقمی
اس�ت؟ ایا این صنعت ظرفیت رقابت با صنایع
قابل قبول است اما باالتر از این رقم ها می تواند برای
بزرگ را در ایجاد اشتغال دارد؟
تولیدکننده مشکالت جدی ایجاد کند.
صنعت پوش��اک در اشتغالزایی دارای ظرفیت های
تولیدکنندگان نیز می توانند برنامه ریزی های خود
زیادی اس��ت و زمینه توسعه ان در کشور نیز وجود
را بر مبنای نرخ ثاب��ت ارز تعریف کنند مصداق این
دارد .صنایع دیگر برای ایجاد ش��غل نیازمند هزینه
امر نیز در مدت زمان بین قبول سفارش های تولید و
زیادی هس��تند .ایجاد هر فرصت ش��غلی در صنعت
دریافت به��ای ان نمود می یابد .به عنوان یک واحد
ف��والد ح��دود ۲۰۰میلی��ون توم��ان و در صنعت
صنعتی پوشاک قبل از تعطیالت عید تولیدات خود
لوازم خانگ��ی حدود ۸۰میلیون تومان س��رمایه نیاز
را با مواد اولیه وارداتی ۳۷۰۰تومانی فروخته ایم اما
دارد.
پ��ول ان را اکنون دریافت کردیم و نرخ دالر در این
ام��ا ایجاد هر فرصت ش��غلی در صنعت پوش��اک
مدت تغییرات بس��یار داشته اس��ت این تفاوت نرخ
از نظر س��ایر کارشناس��ان نیز س��رمایه کمتر از ۴۰
در کس��ری هزینه های تامین م��واد اولیه خودنمایی
میلیون تومان نیاز داشته و ارزش افزوده باالیی دارد
می کند.
ضمن انک��ه بازار ان در کش��ور وجود
در این ش�رایط ساخت شهرک
دارد زیرا باالترین حجم قاچاق پوشاک
صنعتی پوش�اک در جنوب استان
اکنون بهترین فرصت را داریم؛ سال گذشته ۵/۵میلیارد دالر
تهران را چطور ارزیابی می کنید؟
برای ایران است تا پوشاک
حمایت از کارخانه های اماده باید در تولید خود را جایگزین فقط قاچاق پوشاک به داخل داشته ایم
اولویت صنعت پوش��اک باشد و پس از پوشاک ترکیه ای کند و این امارها مهم تری��ن دلیل برای الزام
به ظرفیت رساندن این کارخانه ها برای قطب پوشاک خاورمیانه به توس��عه صنعت پوش��اک است .چه
شود .این ظرفیت در
چیزی مهم تر از اینکه بازار فروش قبل
س��اخت ش��هرک پوش��اک اقدام شود.
اکنون کارخانه هایی دارای ماشین االت صنایع تولیدی پوشاک از توسعه صنعت وجود دارد.
کشور نیز هست .نباید
روز ،نی��روی اماده به کار ،م��واد اولیه اجازه داد بیشتر از این � این حجم از واردات غیر رس�می
مناس��ب و ...در صنعت پوش��اک وجود تاخیر شود و زمینه برای پوش�اک تهدیدی برای این صنعت
دارد ک��ه با کمت��ر از ظرفیت اس��می قدرت نمایی کشورهایی اس�ت .راه مقابله با ای�ن تهدید در
فعالیت می کنند و باید برای به ظرفیت مثل ازبکستان ،گرجستان صنعت پوشاک کشور چیست؟
و ...فراهم شود
تولید صنعتی پوش��اک در ایران نوپا
رس��اندن این واحدها اقدام شود .برخی
اس��ت اما اس��تانداردهای قاب��ل قبول
از واحدهای تولیدی در صنعت پوشاک
برای برندهای جهانی را دارد .پوش��اک ترکیه رقیب
جدی صنعت پوش��اک ایران است و واردات کاالهای
مش��ابه افت اصلی در صنعت پوشاک است در حالی
که تولی��دات داخلی توان رقابت با مش��ابه خارجی
را دارد.
مدتی اس��ت تولی��د برندهای مش��ترک انگلیس،
ایتالی��ا و ترکی��ه در ای��ران اغاز ش��ده و ق��رار بوده
س��االنه ۲۰درصد تولیدات این برندها در ش��راکت
با تولیدکنندگان داخلی باشد اما دولت بر انجام این
۲۰درصد تولید در داخل کشور سختگیری نمی کند
در صورتی که باید بر این تعهدات پافشاری کرد.
اف�ق توس�عه صنع�ت پوش�اک را چگونه
می بینید؟
صنعت پوش��اک ترکیه در دنیا شناخته شده است.
در منطقه خاورمیانه نیز ترکیه توانس��ته قطب تولید
پوش��اک باشد اما این کشور در حال حاضر به دنبال
صنای��ع بزرگ مانند هواپیماس��ازی اس��ت و اکنون
بهترین فرصت برای ایران اس��ت تا پوش��اک تولید
خ��ود را جایگزین پوش��اک ترکی��ه ای کند و قطب
پوش��اک خاورمیانه ش��ود .این ظرفی��ت در صنایع
تولیدی پوش��اک کشور نیز هس��ت .نباید اجازه داد
بیش��تر از این تاخیر شود و زمینه برای قدرت نمایی
کش��ورهایی مثل ازبکستان ،گرجس��تان و ...فراهم
شود.
بسیاری از اس��تادکاران ترکیه ای در کارخانه های
ازبکستان از گذشته مشغول به کار شده اند در حالی
که ایرانیان بیش��تر از ۳۰درصد اش��تغال در صنعت
پوش��اک ترکی��ه را دارند .نباید از ای��ن فرصت برای
توسعه صنعت پوشاک ایران چشم پوشی کرد.
سخن اخر...
اکن��ون تامین مواد اولی��ه و تع��داد کارخانه های
تولیدی مواد اولیه در صنعت پوش��اک ایران محدود
اس��ت؛ این امر یکی از بزرگترین مش��کالت صنعت
پوشاک است به طوری که زنجیره تامین در صنعت
پوش��اک ایران تکمیل نشده و تولیدکننده نمی تواند
تا تکمیل این زنجیره در ش��هرک صنعتی پوش��اک
منتظر بماند و تولید را متوقف کند.
خبر
حمایت ،از تولید تا مصرف را در برگیرد
استاندار چهارمحال و بختیاری گفت« :حمایت از کاالی ایرانی» تنها
در خرید کاالی داخلی خالصه نمی شود بلکه باید از تولید تا مصرف را
در بر گیرد زیرا خرید کاالی ایرانی باعث پویایی و بالندگی اقتصاد کشور
می ش��ود .به گزارش ایرنا ،اقبال عباس��ی در نشس��ت با معاون امور
اس��تان های شرکت ش��هرک های صنعتی ایران با اشاره به نام گذاری
امسال از سوی رهبرمعظم انقالب مبنی بر «حمایت از کاالی ایرانی»
تاکی��د کرد :فرهنگ س��ازی در جامعه از مرحله تولی��د کاالی ایرانی
ت��ا خرید و مصرف ان در بی��ن نهاد های اجرایی و م��ردم باید مورد
توج��ه قرار گیرد .وی تصریح کرد :اختصاص زمین ارزان ،تس��هیالت
کم بهره و مشوق های سرمایه گذاری در استان های کمتر توسعه یافته
مانند چهارمحال و بختیاری به منظور جذب س��رمایه گذاران ضروری
اس��ت .محمدعلی عزیزمحمدی ،معاون توسعه مدیریت ،منابع و امور
اس��تان های سازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران نیز
در این نشس��ت گفت :پایین اوردن نرخ تمام ش��ده تولیدات داخلی و
افزایش کیفیت محصوالت ایرانی به منظور دس��تیابی به موفقیت در
رقابت با کاالهای مش��ابه خارجی از مهم ترین اولویت ها و برنامه های
عملیاتی امس��ال این شرکت اس��ت .عزیزمحمدی اظهار کرد :برخی
از اس��تان ها دارای زمینه های س��رمایه گذاری ذاتی هس��تند و برای
رونق س��رمایه گذاری در استان های کمتر توسعه یافته و غیر برخوردار
مانند چهارمح��ال و بختیاری باید س��رمایه گذاران داخلی و خارجی
به این مناطق هدایت ش��وند .علیرضا ش��فیع زاده ،مدیرعامل شرکت
شهرک های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست
گفت :هم اینک ۲9ش��هرک صنعتی مصوب در این استان وجود دارد
که از این تعداد در ۲۱شهرک صنعتی واگذاری می شود.
اشتغالزایی ۵00نفری در پوشاک البرز
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان البرز گفت :قرار داد پژوهش��ی
امکان سنجی اشتغالزایی برای ۵ی 00نفر از روستاییان استان البرز در صنعت پوشاک
بسته شد .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های
صنعتی استان البرز ،جهانگیر ش��اهمرادی افزود :دولت ،کارافرینی در روستاها را با
هدف اش��تغالزایی و جلوگیری از مهاجرت مد نظر قرار داده است .مدیرعامل شرکت
شهرک های صنعتی اس��تان البرز در این نشست با تاکید
بر شناس��ایی ظرفیت روستاها ،اظهار کرد :در هر روستا با
توج��ه به ظرفیتی که وجود دارد می توان زمینه اش��تغال
را به ویژه برای جوانان فراهم کرد .ش��اهمرادی با تاکید بر
استفاده از ظرفیت های موجود در روستاها و وجود نیروی
فعال و جویای کار و س��اماندهی کارگاه های اموزشی ادامه داد :کارافرینی روستایی
با هدف ایجاد اشتغال و جلوگیری از رشد مهاجرت بی رویه مورد توجه دولت است.