روزنامه گسترش صنعت شماره 370
روزنامه گسترش صنعت شماره 370
پذیرش ضمانتنامه در دست انداز خصوصی سازی
پذیرش ریس��ک س��رمایه گذاری صنایع کوچک در س��ال گذش��ته با دست اندازهای
متفاوت برای س��رمایه گذاران ،تولیدکنندگان و مدیران صندوق ضمانت سرمایه گذاری
صنایع کوچک همراه بود .عمده رسالت این صندوق در صدور ضمانتنامه برای متقاضیان
دریافت تس��هیالت بانکی اس��ت .با این حال ،بانک ملی از پذیرش ضمانتنامه های این
صندوق برای پرداخت تسهیالت به متقاضیان خودداری کرد.
در بهترین حالت نظام بانکی دارای فعالیت هایی اس��ت و تس��هیالتی را اعطا می کند
ک��ه برای جلوگیری از نگرانی این نظام صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک
سال بیست و نهم
پیاپی 2343
دوره جدید شماره 370
http://telegram.me/sanatnewspaper
در کنار ان قرار گرفته و ضمانتنامه هایی را صادر می کند .این یعنی ریس��ک موجود را
صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک متحمل می شود.
محمد حس��ین مقیسه ،مدیرعامل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک در
گفت وگو با «گسترش صنعت» از پذیرش موردی ضمانتنامه های صندوق در بانک ملی
خبر داد و گفت :متقاضیان دریافت تس��هیالت از بانک ملی به سازمان خصوصی سازی
معرفی ش��ده و پس از تایید این س��ازمان ،هم��راه با ضمانتنامه ب��ه بانک ملی معرفی
می شوند تا تسهیالت مورد نیاز خود را دریافت کنند.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
پنجشنبه
30فروردین 1397
2شعبان 1439
19اوریل 2018
4
صنعتگران فعال در صنعت خودرو این هفته چه گفتند؟
عکس :ایدا فریدی
صنعتگر نیازمند «ثبات» و «حمایت»
3
پنجشنبه
30فروردین 2 1397شعبان 19 1439اوریل 2018شماره 370پیاپی 2343
یادداشت
نقش بی بدیل ارز اعتباری
در اقتصاد ایران
رایزنی ه��ای
براس��اس
انجام ش��ده ب��ا بانک ه��ای
بین الملل��ی برای س��هولت در
تامین ارز ،بناس��ت کارت های
اعتباری ارزی ش��بیه انچه در
کش��ور های توسعه یافته وجود
دارد ،ایجاد شود.
ولی ملکی
در جلس��ه نماین��دگان
عضو کمیسیون صنایع
کمیس��یون صنایع و معادن با
و معادن مجلس شورای
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت
اسالمی
موض��وع تهی��ه کارت ه��ای
اعتباری ارزی مطرح ش��د که
اس��اس ان رایزنی های الزم با بانک مرکزی انجام شده و وزیر
صنعت ،معدن و تجارت این موضوع را قطعی را اعالم کرد اما
درباره جزئیات ش��یوه اجرای ان هنوز موضوعی مطرح نشده
است.
درحال حاضر یک تصمیم یک طرفه گرفته شده اما به طور
قط��ع بدون هماهنگی با بانک ه��ای خارجی این طرح جواب
نخواه��د داد و ان طور ک��ه به مجلس اعالم ش��ده ،به ظاهر
موافقت ه��ای الزم از بانک ه��ای خارجی که ب��ا ایران مراوده
مالی دارند ،گرفته شده است.
مهم تری��ن موض��وع درحال حاضر ثبات نرخ ارز اس��ت .اگر
ثبات نرخ ارز ایجاد ش��ود ،تولیدکنندگان می توانند خود را با
شرایط موجود سازگار کنند .یکی از منافع اجرای طرح کارت
اعتباری ارزی تامین منابع ارزی تولیدکنندگان است .زمانی
ک��ه تولیدکننده اطمینان حاصل کند که به میزان مورد نیاز
ارز تامین ش��ده بدون نگرانی از کمبود ارزی و نوسان نرخ به
خرید تجهیزات و محصوالت اقدام می کند.
اکن��ون کش��ور در حال جن��گ اقتصادی اس��ت .بنابراین
سنگ اندازی رقیبان و دشمنان امر طبیعی است .دولتمردان
بای��د امادگی الزم را ب��رای مقابله با هر یک از مش��کل ها و
تهدید ها را داشته باشند.
خوش��بختانه وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت در ان دیدار
اذع��ان کردند که دول��ت خود را برای تمامی ش��رایط اماده
ک��رده و ب��رای هر ش��رایطی برنامه ری��زی الزم را انجام داده
است .بنابراین دولت برای شدت گرفتن تحریم های بانکی نیز
تمهیدات الزم را اندیش��یده تا این گونه طرح ها دچار مشکل
نشود.
البت��ه باید در نظر داش��ت که هنوز مش��کالت بس��یاری
بر س��ر طرح های ای��ن چنینی وج��ود دارد و این تصمیم در
ایران گرفته ش��ده اس��ت .انچه امروز نیاز داریم این است که
مذاک��رات با بانک های معتبر به گونه ای پیش رود که بتوانیم
در این زمینه با انها همکاری های مناس��بی داشته باشیم .در
صورت��ی که بتوانی��م کارت اعتباری بین الملل��ی صادر کنیم
دولت در اجرای سیاس��ت های اقتصادی و ارزی به دس��تاورد
بزرگی خواهد رس��ید .در این صورت ب��ه ثبات اقتصادی نیز
نزدیک می ش��ویم .با توجه به اینکه ام��روز تمام صنعتگران،
تولیدکنندگان و بازرگانان نیازمند ثابت اقتصادی هستند این
موضوع نقش بی بدیلی در توسعه ایران می تواند ایفا کند.
خبر
امنیت مرزی کشور ،در گرو
معیشت کولبران است
نماینده پیرانش��هر و سردشت در اخطاری با انتقاد از بسته
ش��دن معابر کولبری و بی��کاری کولبران گفت :الزم اس��ت
عوارض خروج از مرزهای زمینی اصالح شود زیرا مرزنشینان
توانایی پرداخت این میزان عوارض را ندارند.
به گزارش ایسنا ،رسول خضری در جلسه علنی روز گذشته
در اخطاری با استناد به اصول ۲۹و ۴۳قانون اساسی گفت:
بیش از ۱۰۰ماه از بس��ته ش��دن معابر کولبری می گذرد که
این باعث بیکاری کولبران ش��ده است .از طرف دیگر ،شاهد
بیکار شدن ۶تا ۷میلیون کسبه ،اصناف و بازاریان هستیم.
وی با اش��اره به وعده رییس جمهوری برای ایجاد اش��تغال
برای ۹۵۰هزار نفر گفت :به نظر دور از ذهن اس��ت که با ین
وضعیت مشکالت معیشتی در مرزهای کشور این شعار محقق
ش��ود .بدانید امنیت مرزی کش��ور در گرو معیشت کولبران
اس��ت .دولت نمی تواند نسبت به این وضعیت بی تفاوت باشد.
نباید با بی تدبی��ری ناامیدی را در مرزنش��ینان ایجاد کنیم.
خضری با تاکید بر لزوم بازگش��ایی معابر کولبری اظهار کرد:
این اقدام باعث ایجاد خوراکی برای رس��انه های بیگانه ش��ده
ک��ه باید با تدبیر جلوی این وضعیت گرفته ش��ود و معابر باز
شود .این نماینده مجلس شورای اسالمی ضمن درخواست از
هیات رییسه برای پیگیری این موضوع و تذکر به دولت گفت:
اکنون مرزنش��ینان با مشکالت معیش��تی و اقتصادی جدی
روبه رو هستند .وظیفه رییس جمهوری ایجاد اشتغال است نه
اینکه جلوی اشتغال مرزنشینان را بگیرد .الزم است مرزهای
جنوب شرقی و جنوب غربی هرچه سریع تر بازگشایی شود.
وی همچنین در تذک��ری گفت :عوارض خروج از مرزهای
زمینی برای مرزنش��ینان قابل پرداخت نیست و باید حداقل
این عوارض به میزان س��ال ۹۶برگردد .اگر نمی توانید برای
مرزنشینان کاری کنید ،حداقل جای اشتغال انها را نگیرید.
علی مطهری ،رییس جلس��ه در پاسخ به این اخطار گفت:
از دول��ت می خواهیم درباره بس��تر معابر توضی��ح دهد و در
زمین��ه عوارض خروج اصالحاتی انج��ام دهد ما نیز از طریق
هیات رییسه پیگیری می کنیم.
اقتصاد و توسعه
«گسترش صنعت» انچه را که در جلسه وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اعضای کمیسیون صنایع و معادن گذشت ،تحلیل می کند
پرده برداری از سیاست های دولت در مهار نوسان های ارزی
وجود دارد .طرح تامین زیرس��اخت و ارائه کارت های
اعتباری به س��بک کش��ورهای توس��عه یافته اکنون
یک پیش��نهاد اس��ت .هر چند این پیش��نهاد کار در
کش��ور اجرا شود مشکالت بس��یاری را از پیش پای
تولیدکنندگان و بازرگانان بر می دارد ،مس��یر راحتی
پیش روی تحوی��ل کارت های اعتب��اری بین المللی
نیست .این کار دشواری های بسیاری دارد.
ای��ن عض��و کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
ش��ورای اسالمی با بیان اینکه پش��توانه این کارت ها
باید دالر باشد ،گفت :پشتوانه این کارت ها باید ارزی
باش��د و بانک های کش��ور مقصد باید این کارت ها را
بپذیرند .این شیوه همکاری با کشورهای توسعه یافته
به هماهنگی با چند بانک معتبر نیاز دارد.
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
راهکاره��ای حمای��ت از کاالی داخلی چیس��ت؟
دول��ت چگونه نقش صرافی ها را از خرید و ارز حذف
می کند؟ چ��را نرخ دالر ناگهان افزایش داش��ت؟ ایا
گفته های رییس کل بانک مرکزی درباره مش��کالت
ارزی صحت دارد؟ اینها مهم ترین پرسش هایی است
که در روزهای گذشته بارها و بارها مطرح شد ه است؛
پرس��ش هایی که هنوز پاسخ روشنی به برخی از انها
داده نش��ده و ب��رای مردم در پرده ابه��ام باقی مانده
است.
حمایت از تولید ملی و مش��کالت ارزی کش��ور دو
موضوعی اس��ت که در روزهای گذش��ته صدر اخبار
اقتص��ادی را ب��ه خ��ود اختص��اص داده ان��د .محمد
ش��ریعتمداری برای دستیابی به نقطه مطلوب در هر
دو زمینه با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس
شورای اسالمی دیدار و گفت وگو کرد .بر اساس انچه
نمایندگان مجلس به «گس��ترش صنعت» گفته اند،
در ای��ن دیدار موضوع حمایت از کاالی ملی و صدور
کارت اعتباری به س��بک کش��ورهای توسعه یافته دو
محور مهمی بود که نمایندگان و وزیر صنعت ،معدن
و تجارت درباره انها بحث و گفت وگو کردند.
در ای��ن دی��دار برنامه ه��ای وزارت صنعت ،معدن
و تجارت برای تحقق ش��عار س��ال 9۷که بر مبنای
حمایت از تولید ایرانی است ،مطرح شد و نمایندگان
دیدگاه ه��ای خ��ود را مط��رح کردن��د .عالوه بر این،
موضوع دیگری که در این جلس��ه مطرح شده بحث
مشکالت ارزی کشور در روزهای گذشته بود.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» کارشناس��ان
اقتصادی و بانکی معقتدند مش��کلی که در ارز وجود
دارد این است که کش��ور در چرخه تامین اسکناس
ارز با مشکل روبه رو شده و این موضوع پس از مطرح
ش��دن در برخی از س��طوح جامعه باعث رشد تقاضا
ش��ده اس��ت .در این ش��رایط به دلیل نبود ارز کافی
طبیعی اس��ت که نرخ ان رش��د کند .در این جلسه،
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت با اعضای کمیس��یون
صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی بر سر این
موضوع نیز تبادل نظر کردند.
بر اس��اس انچه گفته ش��ده ،بانک مرکزی در نظر
دارد با ایجاد ارتباط با چن��د بانک معتبر بین المللی
زیرساخت صدور کارت های اعتباری بین المللی را در
کش��ور فراهم کند .این موض��وع عالوه بر اینکه باعث
می شود مشکل اسکناس دالر در کشور برطرف شود،
از بروز دوباره چنین نوسان هایی در بین طرف عرضه
و تقاضا نیز جلوگی��ری می کند .عالوه بر اینها به نظر
می رسد این سیاست در راستای حذف نقش دالالن
از چرخه خرید و فروش ارز نیز نقش��ی جدی داشته
باشد.
«گس��ترش صنعت» در ادامه این گزارش به انچه
در جلسه ش��ریعتمداری با اعضای کمیسیون صنایع
و معادن مطرح ش��د پرداخت��ه و در ادامه نیز با یکی
از اعضای جلس��ه و یک کارشناس اقتصادی موضوع
صدور کارت ه��ای اعتباری بین المللی را مطرح کرده
است.
روی خرید کاالی ایرانی تعصب داشته
باشیم
محمد ش��ریعتمداری در نشس��ت هم اندیش��ی با
رییس و اعضای کمیس��یون صنایع و معادن مجلس
شورای اسالمی یاداور شد :باید برای حمایت از تولید
ح�ل مش�کالت ارزی ب�ا کارت ه�ای
اعتباری
ملی نس��بت به خری��د کاالی ایرانی تعصب داش��ته
باشیم و البته در این میان ارتقای کیفیت محصوالت
داخلی مس��ئولیت اصلی همه دست اندرکاران تولید
است.
با اتکا به سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ،اسناد
باالدس��تی ،برنامه ششم توس��عه و برنامه راهبردی
ریاس��ت جمهوری ،برنام��ه یک س��اله تدوی��ن و ب��ه
معاونت ها برای اجرا ابالغ شده است.
وی با اش��اره به نام گذاری سال ۹۷به «حمایت از
کاالی ایرانی» از س��وی رهب��ر معظم انقالب ،افزود:
ب��رای حمای��ت از کاالی ایران��ی از دل ای��ن برنامه
یک ساله یک اقدام راهبردی طراحی کردیم.
ش��ریعتمداری با تاکید بر اینکه تمایل نس��بت به
خری��د کاالی ایران��ی باید در دل همه م��ردم ایجاد
شود ،گفت :حتی اگر کاالی ایرانی از لحاظ استاندارد
و کیفی��ت با نمون��ه خارجی اش براب��ری نکند ،باید
برای حمایت از تولید ملی و اش��تغال جوانان نسبت
ب��ه خریدش اقدام کنیم و در این مس��یر پویش های
زیادی از جمله «اری به تولید ملی» طراحی ش��ده و
در حال اجراست.
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت با بی��ان اینکه در
حوزه فرهنگ س��ازی برای اس��تفاده از کاالی ایرانی
مس��ئولیت هایی مهمی داریم ،تصری��ح کرد :ارتقای
کیفی��ت در محص��والت و افزایش توان
رقابت پذی��ری کاالی ایرانی مس��ئولیت
اصلی ما در حوزه صنعت و معدن است.
ش��ریعتمداری تولی��د ب��ا صنع��ت و
فن��اوری ب��ه روز را مهم ترین ش��اخصه
تولی��د کاالی قابل رقاب��ت در بازارهای
جهانی دانست و اضافه کرد :پتروشیمی
علی اصغر پورمتین
به عن��وان یک صنعت ب��ه روز می تواند
الگویی در این زمینه باشد.
به دلیل شرایط موجود
وی با اشاره به اینکه نیازمند نوسازی در داخل کشور ظرفیت
و بهسازی صنعتی هستیم ،گفت :حدود
زیادی برای عرضه
دالر وجود ندارد،
۲ه��زار و ۷۰۰واحد صنعت��ی را برای
نوس��ازی رصد کردیم و مجلس شورای این در حالی است که
اس�لامی تصویب کرد که از نرخ س��ود می توان دالر مورد نیاز
تسهیالت اعطایی برای بازسازی خطوط پروژه های بزرگ را از
خارج از کشور تامین
تولید استفاده کنیم.
کرد
وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت با بیان
اینکه جلسه های مختلفی با نظام بانکی
و ش��ورای پول و اعتبار برای اس��تفاده از کارت های
اعتباری به س��بک کشورهای توس��عه یافته داشتیم،
افزود :بس��ته قابل ابالغ ش��ورای پول و اعتبار صادر
ش��ده و مذاکرات برای حل و فصل کاستی های ان در
حال انجام است.
ش��ریعتمداری همچنین با اشاره به برخی امارها و
عملک��رد وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت افزود۴۹ :
ه��زار و ۹۱۶ط��رح در حال اجرا در کش��ور داریم و
۸۸طرح صنعتی با س��رمایه گذاری مستقیم خارجی
در حال اجراست.
وی تصریح کرد :در سال ۲۰ ،۹۶هزار و ۷۶۷جواز
تاس��یس جدید صادر شده که نسبت به مدت مشابه
سال قبل از ان 22/2درصد افزایش داشته است که
ای��ن نش��انگر امید و اقبال به کار و تالش در کش��ور
است و باید این امید را زنده نگه داریم.
ش��ریعتمداری با اشاره به امارهای حمل ونقل کاال
نیز گفت :بر اس��اس امار وزارت راه و شهرس��ازی در
س��ال 9/7 ،۹۶درصد مجموعه کاالی ترانزیت و ۲۰
درص��د حمل ونقل کاالی ج��اری در جاده ها افزایش
پیدا کرده که این نش��انگر افزای��ش میزان تولید در
کشور است .از س��وی دیگر ،از ۴۴محصول منتخب
صنعت��ی تولید ۳۱محص��ول افزایش باالی ۷درصد
داش��ته و تولید ۱۳محصول یا کاهش یافته یا ثابت
مانده و در مجموع رش��د صنعتی کشور
4/5درصد بوده است.
� کارت اعتباری بین المللی نیاز
کشور
عبداهلل رضیان ،عضو کمیسیون صنایع
مجلس ش��ورای اس�لامی درباره بحث
مش��کالت ارزی و کارت ه��ای اعتباری
به س��بک کش��ورهای توس��عه یافته به
«گس��ترش صنعت» گفت :در جلسه ای
که ب��ا وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت
برگزار ش��د رفع مشکل تامین ارز برای
صنعتگ��ران ،تولیدکنندگان و بازرگانان
در راس امور بود.
رضیان با اش��اره ب��ه اینکه کارت های
اعتب��اری ب��ه س��بک کش��ورهای
توسعه یافته با مش��کالتی روبه رو است،
توضی��ح داد :این موضوع هن��وز نهایی
نشده و مش��کالت جدی پیش روی ان
علی اصغ��ر پورمتی��ن ،عض��و هیات علم��ی مرک��ز
پژوهش های مجلس ش��ورای اسالمی درباره افزایش
ناگهانی نرخ ارز در روزهای گذش��ته ،به «گس��ترش
صنعت» گفت :مش��کل کش��ور ما ریال نیست و این
موضوع را نمی توان پذیرف��ت که در عرض چند روز
ارزش پول ملی کش��ور ت��ا این ان��دازه کاهش یابد.
مش��کل به وجود ام��ده این اس��ت که ما در کش��ور
اس��کناس دالر به میزانی که طرف تقاضا می خواهد
نداریم.
وی افزود :پیش از برخی مش��کالت ،دالر ایران از
طرف عربس��تان تامین می ش��د و پس از ان از طرف
ترکیه تامین ش��د .مشکلی که اکنون وجود دارد این
است که به هر دلیلی هیچ کدام از این دو کشور دالر
مورد نیاز ایران را تامین نمی کنند و کشور در چرخه
تامین ارز با مشکل روبه رو شده است.
تا مدتی این مش��کل وجود داشت اما هنوز مطرح
نش��ده بود و مش��کلی در نرخ دالر وجود نداشت .با
ای��ن حال ،پس از مدتی ای��ن موضوع در بخش هایی
از جامعه مطرح شد و نرخ دالر به سرعت باالرفت.
این کارش��ناس اقتصادی درباره چگونگی حل این
مشکل گفت :اگر در کشور کارت های اعتباری مانند
ویزاکارت وجود داشته باشد ،ضرورت خرید و فروش
ارز از بی��ن م��ی رود .در این ش��رایط متقاضیان دالر
مورد نیاز را به طور اعتباری خریداری کرده و در هر
نقطه ای از دنیا که باش��ند می توانند با همان کارت ها
خرید کنند.
حق با سیف بود
پورمتین با اش��اره به اینکه اکن��ون در وارد کردن
پالت ه��ای دالر به مش��کل برخوردی��م ،توضیح داد:
رییس کل بانک مرکزی در این زمینه ادعای درستی
دارد .او در روزه��ای گذش��ته بارها ای��ن موضوع را
مطرح کرده که دالر از دس��ت مردم گرفته شود و به
انها اعتبار بدهیم.
عالوه ب��ر این ،اکنون برای مبادالت بزرگ ،کش��ور
می تواند معادل ریالی را دریافت کند و به میزان مورد
نیاز خارج از ایران دالر تحویل دهد.
این کارش��ناس اقتص��ادی با بیان اینک��ه به دلیل
ش��رایط موجود در داخل کشور ظرفیت زیادی برای
عرضه دالر وجود ندارد ،گفت :این در حالی است که
می توان دالر مورد نی��از پروژه های بزرگ را از خارج
از کشور تامین کرد.
از ای��ن منظر باید انچه م��ردم از دالر می خواهند
از طریق کارت های اعتباری بین المللی تامین ش��ود.
در ای��ن صورت عالوه بر تس��هیل در معامالت بزرگ
و کوچ��ک در خارج از کش��ور نق��ص چرخه عرضه
اسکناس دالر برطرف می شود.
شعار سال در ناامنی شغلی محقق نمی شود
فرامرز توفیقی ،مش��اور عالی کانون عالی شوراهای
اسالمی کار کشور مهم ترین مطالبات صنفی کارگران
را «امنیت شغلی» و «احترام به حق اعتراض صنفی»
برمی شمارد.
وی به این پرس��ش که «مهم ترین» مطالبه صنفی
کارگر ایرانی چیس��ت ،این گونه پاس��خ داد :مهم ترین
مطالب��ه ای که ام��روز می توان از ان ی��اد کرد ،بحث
«امنیت ش��غلی» اس��ت .فکر می کنم به اندازه کافی
درباره مسئله دستمزد و معیشت صحبت شده و البته
متاسفانه انقدر فاصله مزد و هزینه های جاری زندگی
عمیق اس��ت ،ک��ه هر چه هم به جل��و حرکت کنیم،
نمی توانیم ادعای داش��تن یک «کارنامه درخش��ان»
داشته باشیم.
وی درب��اره مهم ترین مطالب��ات جامعه کارگری با
تمایز قائل ش��دن بی��ن مطالبات کارگران و مس��ئله
«بیکاری» به ایلنا گفت :بیکاری از معضل های اساسی
جامعه است اما رفع ان جزو مطالبات کارگران نیست
زیرا تا وقتی کس��ی «شغل» نداش��ته باشد ،کارگر به
ش��مار نمی رود و به فرد بیکاری که اشتغال ندارد ،در
ترمینول��وژی لغات اقتصادی« ،جوی��ای کار» اطالق
می ش��ود .پس اگ��ر بخواهی��م در زمین��ه مهم ترین
مطالبات جامعه کارگری صحبت کنیم ،باید
بگوییم این مطالبات کلیدی حول دو محور
می چرخد؛ یکی بحث «دس��تمزد» و درامد
کافی اس��ت که بتواند تکافوی یک زندگی
ش��رافتمندان ه حداقلی را بکند و دیگری که
البته به نظرم از دس��تمزد هم مهم تر است،
«امنیت شغلی» ا ست.
توفیق��ی ،اهمیت امنیت ش��غلی را این طور توضیح
داد :امنیت ش��غلی از دستمزد هم مهم تر است؛ وقتی
پایداری و ثبات ش��غلی نباشد ،ارامش روانی و امنیت
معیشتی جامعه به خطر می افتد.
متاس��فانه از زمان تصویب قانون کار در س��ال ۶۹
که مش��خص کردن تکلیف ماده ۷قانون کار و بحث
امنیت شغلی برعهده وزارت کار گذاشته شد ،در این
زمینه هیچ حرکت مثبتی در نظر گرفته نشده است.
اش��اره توفیقی به «تبصره ی��ک» ماده ۷قانون کار
است که در ان تصریح شده حداکثر مدت موقت برای
کارهایی که طبیعت انها جنبه غیرمس��تمر دارد باید
طی ایین نامه ای از س��وی وزارت کار تهیه ش��ود و به
تصویب هیات وزیران برس��د ک��ه البته تاکنون به این
تکلیف قانونی عمل نشده است.
توفیقی تاکید کرد :ساماندهی تبصره یک
ماده ۱۰۰ ،۷درصد و براس��اس نص صریح
قانون کار برعهد ه خود وزارت کار است که
متاسفانه از ان غافل شده اند.
سال گذشته یکی از مصوبه های «شورای
عال��ی کار» به عن��وان قوانین باالدس��تی،
تش��کیل کمیت��ه ای به ن��ام «کمیته روابط
کار» بود که قرار ش��د در جهت تامین امنیت شغلی
قدم های��ی برداش��ته ش��ود و البته جلس��ه هایی نیز
برگزار ش��د که هنوز خروجی درخور توجهی نداشته
است.
به اعتقاد توفیقی ،اگر امنیت ش��غلی نباشد« ،شعار
سال» مفهوم پیدا نمی کند چراکه بدون امنیت شغلی
کارگر چطور می توان از «کاالی ایرانی» حمایت کرد؟
«اقتصاد مقاومتی» نیز بدون امنیت شغلی نیروی کار
هیچ معنا و مفهومی ندارد.
توفیقی ادامه داد :البته «امنیت سرمایه گذاری» هم
الزم اس��ت که ان مسئله ربطی به من فعال کارگری
ن��دارد و ان موض��وع از مطالبات نماین��دگان جامعه
کارفرمایی ا س��ت اما درباره امنیت شغلی باید بگویم
الزم است موضوع را «فرایندی» ببینیم؛ باید از خود
بپرس��یم اگر کارگر امنیت ش��غلی نداشته باشد ،چه
بالیی بر سر خانواده های کارگری و به دنبال ان به سر
کلیت جامعه می اید؟ نگرانی و تشویش خانواده کارگر
وقتی نزدی��ک موعد پایان قرارداد می ش��ود و دلهره
ب��رای اینکه ایا قرارداد تمدید می ش��ود یا خیر ،چیز
کمی نیس��ت؛ کل نظام خانواده دچار چالش می شود.
با توج��ه به این موضوع ،خان��واده کارگری نمی تواند
«برنامه ری��زی درازم��دت» ب��رای درامدش داش��ته
باش��د؛ امنیت ش��غلی حتی تصمیم برای فرزنداوری
را تح��ت تاثی��ر قرار می ده��د .بنابراین نب��ود امنیت
ش��غلی ،ابتدایی ترین حقوق خانوادگی کارگر را سلب
می کند.
توفیق��ی بر این باور اس��ت که «فع��االن کارگری»
باید به ش��دت روی ای��ن موض��وع کار کنند چراکه
«بی ثب��ات کاری» به��ره وری نی��روی کار را کاه��ش
می ده��د .ب��ه اعتق��اد او ،بداخالقی ه��ای اجتماعی،
بیماری های ش��دید روحی و روان��ی درصد زیادی از
کارگ��ران و افس��ردگی رایج در جامع��ه ،همه و همه
محص��ول نامیمون نظام «برده داری نوین» اس��ت که
در بی ثباتی ش��غلی کارگران ،بر فضای اقتصاد حاکم
شده است.
پنجشنبه
صنعت خودرو
30فروردین 2 1397شعبان 19 1439اوریل 2018شماره 370پیاپی 2343
یادداشت
ضرورت همه گیر شدن طرح
«شناسا» برای صنعت قطعه
صنعتگران فعال در صنعت خودرو این هفته چه گفتند؟
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
صنع�ت خودرو پس از نیم قرن تجرب�ه در ایران هنوز
به جایگاه واقعی خود نرس�یده اس�ت .برای رس�یدن به
عکس :ایدا فریدی
صنعتگر نیازمند «ثبات» و «حمایت»
نقطه مطلوب موانعی وج�ود دارد که برخی عمومی بین
تم�ام صنایع ب�وده و برخی نیز خاص این صنعت اس�ت.
رستم سعدالهی:
از ورود قطعات
بی کیفیت چینی به
کشور که با نرخ کمتر
در بازار عرضه می شود
باید جلوگیری شود
نوس�ان های اقتصادی یکی از افت های تولید اس�ت که
صنعتگران نسبت به ان گالیه های بسیاری دارند.
تصویب قانونی برای کاهش اعمال نظرها
بنا بر گفته رییس اتحادیه نمایش��گاه داران و فروشندگان
خ��ودرو تهران ،با وجود باز ش��دن س��امانه ثبتارش خودرو
جدیدی ثبت سفارش نشد و فقط خودروهایی که دپو شده
بودند به بازار عرضه شدند .فرهاد احتشام زاد ،رییس انجمن
واردکنندگان خودرو در این باره توضیح داد :با از س��رگیری
فعالیت س��امانه ثبتارش در گام نخست فقط تعداد زیادی از
خودروهایی که در مدت ۶ماه وارد گمرکات و دپو ش��ده بود
باید ترخیص می ش��دند زیرا مدت زیادی درگیر تعرفه خود
بودند .همچنین تعرفه از س��وی دولت اعالم شد اما مجلس
ش��ورای اس�لامی با ان مخالفت و درنتیجه ،قوه
قضایی��ه ان را متوقف و عنوان کرد امکان اجرای
ان وجود ندارد .این امر س��ردرگمی بس��یاری را
برای واردکنندگان به وج��ود اورد که در نهایت
باید چ��ه مبلغی به دول��ت بپردازن��د .در ادامه،
ق��وه قضاییه نیز اعالم کرد دولت ملزم اس��ت بر
اس��اس همان تعرفه قبلی خودروها را ترخیص
کند .وی در پاس��خ به این پرس��ش که چرا تعرفه ها به طور
مشخص اعالم نمی شود ،عنوان کرد :رای قوه قضاییه نسبت
نوسان های اقتصادی افت بازار
ابراهیم احم��دی ،رییس انجمن
همگ��ن قطعه س��ازان اس��تان
اصفه��ان در این ب��اره دیدگاه خود
را مط��رح ک��رد و گفت :ص��ادرات
بس��یار مهم اس��ت و باعث می شود
در نوس��ان های اقتص��ادی اس��یب
کمتری به تولیدکننده وارد شود اما
پرس��ش این اس��ت که مگر صادرات ایران در
محصوالت غیرنفتی چقدر است که مشکالت
از ای��ن نوع را کم کند؟ وی ادامه داد :به طور
نمونه ،نوس��ان های ن��رخ ارز یکی از افت های
بازار تولید است اما همه می دانند برای کمک
ب��ه اقتصاد و صنعت باید نرخ ارز واقعی ش��ود
اما رس��یدن به نرخ واقعی در ش��رایط کنونی
باع��ث زی��ان صنعتگ��ران خواه��د
ش��د .اگر برنامه ریزی درس��ت شود
و زیرس��اخت های مناس��بی فراهم
باشد ممکن اس��ت در درازمدت به
حال تولید مفید واقع ش��ود اما در
کوتاه مدت بیشتر متضرر می شویم.
احمدی تاکید ک��رد :باید نرخ دالر
متناسب با تورم باش��د .زمانی که برای مثال ،
۲۰درص��د حقوق کارگر افزای��ش می یابد به
همان نس��بت بای��د نرخ ارز نیز ب��اال رود .اگر
چنین ش��ود در جهت حمایت از تولید داخلی
این امر بیش��تر نتیجه بخش خواه��د بود .اما
افزای��ش ناگهانی ان باعث کمب��ود نقدینگی
شده و نمی تواند منطقی و معقول باشد.
تالش برای خودکفایی
فیلتر نیز از جمله وس��ایل پرکاربرد در
صنعت برای تصفیه سوخت ،هوا و روغن
است .در بحث تولید این قطعه در صنعت
خودرو برخی از تولیدکنندگان به س��وی
تولی��د دانش بنیان حرک��ت کرده اند که
یکی از قطع��ات موردنیاز ان کاغذ فیلتر
اس��ت که تا چند ماه پیش به طور کامل
وارد می شد اما یکی از شرکت های بازرگانی داخلی
با توجه به تحریم ها و با سفارش رهبر معظم انقالب
مبنی بر تبدیل تهدیدها ب��ه فرصت تولید ان را در
داخ��ل اغاز کرده اس��ت .س��عیدرضا فتحعلیخانی،
مدیرعامل این ش��رکت عنوان کرد :نزدیک به یک
دهه اس��ت ک��ه در این ح��وزه در ح��ال تحقیق و
نیز تامین ان از خارج هس��تیم ام��ا از ۴ماه پیش
تولی��د ان در داخل با فناوری روز المان اغاز ش��د.
پی��ش از این هیچ تولیدکننده داخلی در این زمینه
فعالیت نداشت و حتی در خاورمیانه نیز کاغذ فیلتر
خودرو از قطعات بسیاری تشکیل می شود
که نش��ان می دهد نقش قطعه سازان در این
ام��ر نیز بس��یار تاثیرگ��ذار ب��وده و در بحث
رضایتمن��دی مش��تریان کیفی��ت و توجه به
فناوری از س��وی ای��ن صنعتگ��ران می تواند
س��هم بازار صنعت خودرو کش��ور را افزایش
ده��د .از این رو ،برنامه ریزی در اغاز س��ال و
نتیجه گیری در پایان سال راهنمای خوبی برای ارزیابی
خود است.
این هفته «گسترش صنعت» از اهداف و برنامه های
انجمن های س��منان و البرز گزارش��ی داشت که رستم
س��عدالهی ،رییس انجمن قطعه س��ازان استان سمنان
درباره برنامه های این انجمن برای س��ال جدید گفت:
برنامه ری��زی و اجرای برنامه ها من��وط به حمایت های
دالرها صرف خرید کاالهای ضروری می شود
درب��اره افزایش ن��رخ ارز موافق��ان و مخالفانی وجود
دارد ک��ه برخی معتقدند باید قیمت ها واقعی ش��ود اما
بعضی دیگر عنوان می کنند این امر با توجه به ش��رایط
اقتص��ادی و صنعت��ی کش��ور ممکن نیس��ت .محمود
نجفی س��هی از دیگر فعاالن صنعت خودرو در این باره
دیدگاه ه��ای خود را بیان کرده و گفته بود :بخش��ی از
نوس��ان های نرخ ارز به دالره��ای صادراتی برمی گردد
زی��را برخی صادرکنن��دگان ملزم به برگرداندن دالرها به کش��ور
نیس��تند .وی در توضیح بیش��تر دالرهای صادرات��ی عنوان کرد:
در کل ۲۲میلی��ارد دالر صادرات نفتی که کش��ور دارد در بحث
مواد پتروش��یمی و میعانات گازی ،صادرکنندگان مجاز هس��تند
ارز ان را ب��ه کش��ور برنگردانند.در خبرهای هم اعالم ش��د «ارز
پتروش��یمی ها صرف خرید کاالهای مورد نیاز کش��ور می شود».
مهدی ش��ریفی نیک نفس ،عض��و هیات نمایندگان ات��اق تهران و
تولید نمی ش��د .او افزود :اگر این کارخانه
ب��ه ظرفیت تولید نهایی خود برس��د که
حدود ۳۰تن در روز اس��ت دس��ت کم از
خ��روج چن��د میلیون دالر ارز از کش��ور
جلوگیری می شود .هم اکنون با کمترین
ظرفی��ت ۸ت��ن در روز فعالیت دارد زیرا
ماش��ین االت تازه نصب شده اما می توان
پس از ۶ماه خط تولید را به ظرفیت نهایی رس��اند.
با برنامه ریزی هایی که ش��ده امیدواریم تا نیمه دوم
سال ۹۷به تولید ۳۰تن در روز برسیم.فتحعلیخانی
اظهار کرد :نکته مهم این اس��ت که اگرچه شرکت
با س��رمایه گذاری و نیروی انسانی کم ،تولید کاغذ
فیلت��ر را اغاز ک��رد اما به لح��اظ خودکفایی تاثیر
زیادی بر اس��تقالل صنعت خ��ودرو دارد به طوری
که اگر امروز تمام تحریم ها برداش��ته ش��ود و فقط
این کاغذ وارد نشود به طور قطع بسیاری از صنایع
داخلی که به کاغذ فیلتر نیاز دارند فلج خواهند شد.
چشم به دست دولت
ب��ه رای نهادهای دیگ��ر ارجحی��ت دارد .امروز
ق��وه قضاییه رای بر توقف اج��رای مصوبه جدید
داده اس��ت .بنابراین امکان پذیر نیس��ت که این
تعرفه های جدید اجرایی باشند و چون این گونه
اس��ت اخرین تعرفه مالک عم��ل قرار می گیرد.
رییس انجمن واردکنندگان خودرو درباره تعرفه
خودروهای هیبریدی نیز گفت :در کتاب تعرفه
س��ال ۹۷تغییراتی داده شده و کاهشی را در این باره شاهد
هس��تیم .اما باید دید این از س��وی کمیته ماده یک مجلس
شورای اسالمی است یا خیر .اگر از این راه به تصویب رسیده
باش��د قابلیت اج��را دارد و اگر خ��ارج از فرایند این کمیته
باش��د طبیعی اس��ت دارای ایراد بوده و قابلی��ت اجرا ندارد.
همچنین اردیبهش��ت امسال بر اساس طرح نظام تعرفه ای
که کمیس��یون اصل ۹۰اعالم کرده اس��ت در دس��تور کار
مجلس ش��ورای اس�لامی قرار دارد تا به قانون تبدیل شود.
بدین ترتیب قرار است با تصویب مجلس این قانون بر اساس
نظر دولت های مختلف دستخوش تغییرات نشود و از اعمال
نظر دولت ها جلوگیری شود.
مدیرعامل ش��رکت بازرگانی پتروش��یمی عنوان کرده
بود ارز پتروشیمی ها برای خرید کاالهای مورد مصرف
کش��ور استفاده می شود .به عبارتی ،نیاز نیست ارز انها
به طور حتم وارد کش��ور ش��ود و داخ��ل صرافی ها به
صورت اسکناس خرید و فروش شود .مهم این است که
صادرات پتروش��یمی ها و پول حاصل از ان مانند اعتبار
در خارج از کش��ور و شبکه بانکی برای خرید مواد اولیه
و کاالهای مورد نیاز کشور استفاده می شود .حداقل در سال باالی
۲۰میلیارد دالر صادرات پتروش��یمی انجام می شود .نجفی سهی
معتقد است :همین امر وضعیت بازار را به هم می ریزد .وقتی این
حجم از دالر در اختیار شرکتی باشد که مالیات نمی دهد ،مالیات
ارزش افزوده ندارد ،زمانی که می خواهد ماش��ین االت و تجهیزات
بخ��رد از دولت دالر ۳ه��زار تومانی دریافت می کن��د ،به راحتی
می تواند با صادرات دالری خود بازار را به هم بریزد.
تامین ۴۰درصد رینگ پیستون از داخل
همچنی��ن از دیگر موضوع هایی ک��ه در هفته
گذشته در «گسترش صنعت» به ان پرداخته شد
وضعیت تولید ۲تولیدکننده تک سورس��ی است
که محص��والت ان در صنعت خ��ودرو از اهمیت
بس��یاری برخوردار است .عباس صالحی ،معاونت
ف��روش ،تنها تولیدکننده رینگ پیس��تون درباره
برنامه تولی��د این واحد صنعتی ب��ا وجود خروج
برخ��ی خودروهای قدیم��ی از خط تولید در س��ال جدید،
گفت :خروج برخی مدل ها از گذش��ته نی��ز مطرح بوده که
به نظر می رس��د امس��ال نیز فقط در حد حرف باش��د زیرا
برنامه ای که خودروس��ازان اعالم کرده ان��د تفاوت زیادی از
سال گذشته ندارد .برای مثال ،برای تولید پژو ۴۰۵و ۲۰۶
محدودیت زیادی ایجاد نش��ده یا همچن��ان وانت پیکان در
حال تولید است .وی افزود :امسال برنامه ها با اختالف بسیار
کمی به زیرمجموعه ها اعالم ش��ده و ب��ه دنبال ان ،تفاوت
زی��ادی در تولید محص��ول پیش بینی نمی ش��ود .اما انچه
مش��خص اس��ت از س��ال ۹۸موتورهای جدیدی وارد خط
دولتی نه تنها در بخش مالی بلکه در بخش
معنوی اس��ت تا حرکت ها با اطمینان باشد.
نخس��ت باید دول��ت تعرفه قطعات��ی را که
در داخل س��اخته می ش��ود افزایش دهد تا
صنعتگ��ر توان و انگیزه ادامه راه را داش��ته
باش��د ،همچنین از ورود قطعات بی کیفیت
چین��ی به کش��ور که با نرخ کمت��ر در بازار
عرضه می شود باید جلوگیری شود.
از س��وی دیگ��ر بای��د مالی��ات ارزش اف��زوده ک��ه
خودروس��از به ش��کل نق��د از خری��دار می گی��رد به
قطعه س��از پرداخت ش��ود یا در بخش مواد اولیه مورد
نیاز قطعه س��از ،قیمت ان به نرخ جهانی عرضه نش��ود
و ...به طور قطع این حمایت ها در رشد و ارتقای صنعت
خودرو و زیرمجموعه ها کمک بسیاری می کند.
تولید خواهد ش��د که باید استانداردهای یورو ۵
و ۶را بگذران��د .بنابراین برنامه های این ش��رکت
برای س��ال اینده متفاوت خواه��د بود و در حال
تجهیز خود برای امادگی تولید بدون وقفه است.
این کارشناس فروش درباره نیاز کشور اعالم کرد:
این ش��رکت هنوز به تیراژ کامل تولید نرسیده و
نتوانس��ته از تمام ظرفیت خود برای پوشش نیاز
بازار اس��تفاده کند .اگر قرار باش��د نیازهای خودروس��ازان
بزرگ کشور و بازار خدمات پس از فروش تامین شود فاصله
تولید و نیاز بس��یار است و اینکه این تولیدکننده نمی تواند
به تیراژی برس��د که تمام نیاز کشور را پوشش دهد به این
مس��ئله برمی گردد که باید سرمایه گذاری جدیدی شود اما
نوس��ان های اقتصادی این اج��ازه را نمی دهد.صالحی افزود:
ب��ا براوردی که از نیاز بازار ش��ده ،حدود ۳۰میلیون رینگ
پیستون در سال نیاز اس��ت که اگر امروز با همین امکانات
و ظرفیت کامل کار ش��ود ،ح��دود ۴۰درصد نیاز بازار قابل
تامین است و همچنان ۶۰درصد باید وارد شود.
برنامه های انجمن قطعه سازی استان البرز
اما مهدی مطل��ب زاده ،نایب رییس انجمن
قطعه س��ازان اس��تان البرز درباره برنامه های
این انجمن توضیح داد :در خبرها اعالم ش��د
۳۲هزار میلی��ارد تومان به صنایع اختصاص
داده ش��ده و برنام��ه انجمن البرز این اس��ت
که بیش��ترین جذب را برای قطعه سازان این
اس��تان داشته باشد زیرا اس��تان البرز قطب
قطعه س��ازی کش��ور اس��ت .همچنین با توجه به قطب
بودن البرز در امر صنعت قطعه در حال تالش هس��تیم
تا میز صنعت خودرو در این اس��تان برقرار باشد .از سال
گذشته اقدام هایی با همکاری سازمان صنعت ،معدن و
تجارت و نیز اس��تانداری در حال پیگیری است اما هنوز
به مرحله اجرا نرسیده است.
وی ادامه داد :برنامه دیگر که ش��روع ش��ده اما هنوز
کامل نش��ده مس��ئله هیات های حل اختالف
اس��ت .در ای��ن هیات ه��ا در عم��ل از بخش
خصوص��ی نماینده ای حضور ن��دارد .اگر یکی
از فع��االن صنعت قطع��ه تولیدکننده یا بنگاه
تجاری برای رفع مشکل به این هیات مراجعه
کن��د نماینده بن��گاه معامالتی مل��ک در انجا
حضور دارد در حالی که منطقی است نماینده
بخش خصوصی همان صنف به مسئله رسیدگی کند.
مطلب زاده به برگزاری همایش صنعت قطعه در استان
البرز اش��اره کرد و گفت :کار دیگری که س��ال گذشته
انجم��ن نتوانس��ت انجام دهد اما امس��ال ب��ا همکاری
س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت و اتاق بازرگانی استان
بای��د محقق ش��ود برگزاری همایش قطعه س��ازان البرز
است.
ب��رای س��اماندهی ورود
قطعات به بازار ایران هماهنگی
بین نهاد های مربوط الزم است
و تا زمانی که بین سازمان های
مختل��ف هماهنگ��ی جامعی
شکل نگیرد این مهم عملیاتی
نمی ش��ود .درحال حاضر برای
ارش محبی نژاد
انجام ان موانع��ی وجود دارد.
دبیر انجمن تخصصی
البت��ه متولی چنین امر مهمی
بای��د دولت باش��د و با انتخاب صنایع همگن نیرو محرکه و
قطعه سازی کشور
ک��د کاالی��ی مس��ئله ای ک��ه
پیش تر وزارت بهداش��ت برای
یک سلس��له لوازم بهداش��تی اختصاص داده اس��ت کار را به
طور نسبی سامان دهد .در نتیجه اگر همین کار برای صنعت
قطعه و ورود انها به کش��ور انجام ش��ود ممکن اس��ت به یک
جمع بندی خوبی رسید.
همچنین در بحث اولویت بندی ها در گام نخس��ت نمی توان
چنین روشی را برای تمام کاالها اجرا کرد و اولویت نخست با
مواد خوراکی و بهداشتی است و قطعات خودرو در اولویت های
بعدی قرار دارد .از این رو ،زمان می خواهد تا این امر به شکل
فراگیر اجرایی شود .از راهکارهایی که انجمن تخصصی صنایع
همگن نیرو محرکه و قطعه س��ازی کش��ور پیشنهاد داده است
نشان دار کردن کاالهاست.
بنابراین در مبادی ورودی یا در مکان هایی که تولیدکنندگان
معتبر در حال فعالیت هس��تند ضروری است یک نشان کاال
یا بارکد یا کاالنما وجود داش��ته باش��د و بدون این نشان در
بازار یدک یا حتی به وسیله خودروسازان قطعه ای قابل خرید
نباشد؛ کدی که صحت و سالمت کاال و ورود ان را از مبادی
رسمی تایید می کند یا از سوی تولیدکننده معتبر تایید شده
است.
بنابراین باید طرح شناس��ا برای قطعات خودرو با س��رعت
بیشتری از حالت ازمایشی خارج و همه گیر برای تمام قطعات
ش��ود .به طور قطع در چنین ش��رایطی کاالی قاچاق قابلیت
توزیع و فروش در بازار نخواهد داشت.
همچنی��ن انجمن اصرار دارد تعرفه های ورود کاالها حداقل
در این صنعت حدود ۳۲درصد باش��د .افزایش تعرفه قطعات
به ویژه برای قطعات خاص این مشکل را در عمل رفع می کند
زی��را زمانی ک��ه تولید باکیفی��ت کاال در داخ��ل وجود دارد
ضرورتی برای واردات نخواهد بود.
خبر
پژو ۳۰۱در راه بازار
مدیرعامل ایکاپ از اغاز تولید ازمایشی محصول مشترک پژو
۳۰۱خبر داد و گفت :پس از تایید از س��وی معتبرترین مراکز
تس��ت در اروپ��ا در بخش بدنه و قطعات ،تولی��د انبوه و عرضه
این محصول با بیش از ۵۰درصد س��اخت داخل امس��ال اغاز
می شود .
به گزارش ایکوپرس ،محمدرضا معتمد درباره بومی س��ازی
و افزایش عمق س��اخت داخل محصوالت مشترک با پژو گفت:
بومی س��ازی تولید ،ش��رط اصلی ورود خودروسازان خارجی به
بازار ایران اس��ت که محصوالت مش��ترک با پژو نیز طبق این
قاعده تا پایان س��ال نخست تولید به س��طح داخلی سازی ۴۰
درصد می رسد.وی تاکید کرد :بیش از ۱۵۰مجموعه ای که در
تولیدات ایکاپ استفاده می شود داخلی سازی شده است .تولید
۲۰۰۸را با ۲۱درصد س��اخت داخل اغاز کرده ایم که در پایان
سال نخست به ۴۰درصد خواهد رسید.
معتمد افزود :محصول ۳۰۱نیز در بخش بدنه تا ۹۵درصد و
در موتور و قوای محرکه بیش از ۸۵درصد داخلی س��ازی شده
ک��ه در مجموع این خودرو با بیش از ۵۰درصد داخلی س��ازی
تولید و عرضه خواهد ش��د.وی با بیان اینکه ایکاپ سریع ترین
رشد را در فرایند افزایش توان قطعه سازان داشته ،خاطرنشان
کرد :ما به توان قطعه س��ازان داخلی اعتماد داشته ایم و با ایجاد
مسیر مناسب ،زمینه رشد انها را فراهم کرده ایم.
او اف��زود :یک درصد از ۱۵۰مجموعه ای ک��ه قرارداد تولید
ان را با قطعه س��ازان داخلی بس��ته ایم از طری��ق جوینت ونچر
س��رمایه گذاری قطعه سازان اروپایی در ایران انجام و ۲۰درصد
نیز از راه اعطای لیس��انس تولید به قطعه سازان ایرانی از سوی
قطعه س��ازان اروپایی تولید خواهد ش��د۷۰ .درصد که ش��امل
بخش اصلی مجموعه ها اس��ت ،از طریق دانش فنی موجود در
قطعه سازان ایرانی مورد تایید قرار گرفته است.
مدیرعام��ل ایکاپ تصریح کرد :تولی��د دو محصول به روز و
جدید اروپای��ی در ایران بیانگر بلوغ و توانمندی قطعه س��ازان
ایرانی در بومی سازی و ساخت داخل قطعات و مجموعه ها است.
معتمد با بیان اینکه توانمندی قطعه سازان ایرانی مورد تحسین
و توجه مدیران تامین پژو قرار گرفته ،گفت :قطعه سازان ایکاپ
ب��ه دلیل کیفیت عال��ی و نرخ رقابتی محص��والت برای تامین
س��ایت الجزایر پژو دعوت ش��ده اند که به شکل ارسال قطعه از
ایران یا راه اندازی خط تولید در الجزایر مشارکت خواهند کرد.
بررسی «گسترش صنعت» از همکاری بانک ها با صنایع کوچک در سال ۹۶نشان داد
پنجشنبه
سال بیست و نهم شماره 370پیاپی 2343
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
پذیرش ضمانتنامه در دست انداز خصوصی سازی
30فروردین 1397
2شعبان 1439
19اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
«ایستادن پای کار»
راه برون رفت از رکود
یکی از مهم ترین راه های برون رفت
از رک��ود و نجات کش��ور «ایس��تادن
پای کار» و مصرف کاالی ایرانی است.
بیایید هم قسم شویم از این پس همه
هزینه ها برای مص��رف کاالی ایرانی
باشد تا:
-۱ام��کان اش��تغال نیروی ه��ای
محمد صادق محمدیاری
جویای کار ایرانی به واس��طه فعالیت
معاون اقتصادی صندوق
پایدار و توس��عه واحده��ای تولیدی
ضمانت سرمایه گذاری
فراهم اید.
صنایع کوچک
-۲تولی��د بیش��تر کاالی ایرانی به
واس��طه فروش ،کسب سود و درامد
مکفی و تامین س��رمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی از این
طریق فراهم شود.
-۳مدیران واحدهای تولیدی با در اختیار داشتن منابع الزم حاصل
از فروش مناسب ،امکان برنامه ریزی و تحقیق به منظور ارتقای کیفیت
محصوالت خود را داشته باشند.
-۴بخ��ش قاب��ل توجهی از منابع کش��ور معطوف به حل معضالت
واحدهای تولیدی از جمله تامین سرمایه در گردش ،نوسازی و توسعه
انها نشود و در بخش های ضروری دیگر مانند بهداشت و توسعه شبکه
حمل ونقل عمومی هزینه شود (.ساالنه حدود ۲۰هزار میلیارد تومان
تسهیالت بانکی)
-۵مدی��ران واحدهای تولیدی به دلی��ل دارا بودن نقدینگی کافی
ناشی از وجود بازار فروش برای محصوالت خویش به سمت استفاده از
وام های بانکی سوق پیدا نکنند و گرفتار بازپرداخت سود غیر اقتصادی
و جرایم احتمالی و در نهایت حرکت به سمت کاهش تولید و تعطیلی
نشوند.
-۶کش��ور به دلیل دارا بودن واحدهای تولیدی و صنعتی قوی که
ب��ه دلیل ارتقای کیفی��ت و میزان نفوذ خود توانس��ته اند به صادرات
محصوالت اقدام کنند به س��مت اس��تقالل اقتصادی و افزایش درامد
نا خالص ملی حرکت کند.
-۷عدال��ت اقتص��ادی که کمرنگ اس��ت به واس��طه رش��د درامد
واحده��ای تولی��دی و ب��ه دنب��ال ان افزایش پرداختی ب��ه کارگران
زحمت کش شاغل در بخش تولید و صنعت تا حدودی تحقق یابد.
-۸خودب��اوری ،غیرت اقتصادی و معیش��ت این��ده فرزندان مان را
تقویت و تامین کنیم.
-۹ت��وان بخ��ش غیر دولتی ب��رای رقابت با برنده��ای منطقه ای و
گسترش دامنه عرضه محصوالت ایرانی ارتقا یابد.
-۱۰به دلیل افزایش اعتماد به شرکت های داخلی به واسطه افزایش
ارزش سهام منبعث از بازار مناسب برای محصوالت و در نتیجه ایجاد
ثبات اقتصادی امکان هدایت س��رمایه های س��رگردان به س��وی بازار
سرمایه (بورس) و جلوگیری از افزایش کاذب نرخ دالر و ...میسر شود.
خبر
بهره برداری ۱۴۸واحد تولیدی
در شهرک های صنعتی خراسان رضوی
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان خراسان رضوی
گفت :در سال گذشته ۱۴۸واحد صنعتی و تولیدی با سرمایه گذاری
۳هزار و ۱۵۵میلیارد ریال در ش��هرک ها و نواحی صنعتی خراسان
رض��وی ب��ه بهره برداری رس��ید .به گزارش «گس��ترش صنعت» به
نقل از روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان خراسان
رضوی ،مس��عود مهدی زاده مقدم در بازدی��د از واحدهای صنعتی و
تولی��دی ش��هرک صنعتی تربت جام ،گفت :ب��ا اقدام های حمایتی
دولت و س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران۱۴۸ ،
واحدصنعتی و تولیدی به بهره برداری رسید که درمجموع ،هم اکنون
۲ه��زار و ۵۵۳واح��د صنعتی و تولیدی بهره بردار در ش��هرک ها و
نواح��ی صنعتی اس��تان وجود دارد .وی با اش��اره به روند مناس��ب
س��رمایه گذاری ها ،اف��زود :ب��ا اقدام های مطلوب ب��رای صنعتگران،
س��رمایه گذاری ۳ه��زار و ۱۵۵میلیارد ریال��ی واحدهای صنعتی و
تولیدی در ش��هرک ها و نواحی صنعتی اس��تان شکل گرفت و زمینه
اشتغال ۲هزار و ۴۲۴نفر فراهم شد.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
پذیرش ریس��ک س��رمایه گذاری صنایع کوچک
در س��ال گذش��ته با دس��ت اندازهای متفاوت برای
س��رمایه گذاران ،تولیدکنن��دگان و مدیران صندوق
ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچ��ک همراه بود.
عمده رس��الت این صن��دوق در ص��دور ضمانتنامه
ب��رای متقاضیان دریافت تس��هیالت بانکی اس��ت.
با ای��ن حال ،بانک ملی از پذی��رش ضمانتنامه های
این صندوق برای پرداخت تس��هیالت به متقاضیان
خودداری کرد.
در بهتری��ن حالت نظام بانکی دارای فعالیت هایی
اس��ت و تس��هیالتی را اعط��ا می کن��د ک��ه ب��رای
جلوگی��ری از نگرانی ای��ن نظام صن��دوق ضمانت
سرمایه گذاری صنایع کوچک در کنار ان قرار گرفته
و ضمانتنامه هایی را صادر می کند .این یعنی ریسک
موجود را صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک متحمل می شود.
محمد حس��ین مقیس��ه ،مدیرعام��ل صن��دوق
ضمان��ت س��رمایه گذاری صنای��ع کوچ��ک در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» از پذیرش موردی
ضمانتنامه ه��ای صندوق در بانک مل��ی خبر داد و
گفت :متقاضی��ان دریافت تس��هیالت از بانک ملی
به س��ازمان خصوصی س��ازی معرفی شده و پس از
تایید این س��ازمان ،هم��راه با ضمانتنام��ه به بانک
ملی معرفی می ش��وند تا تس��هیالت مورد نیاز خود
را دریافت کنند.
مقیس��ه اف��زود :این فراین��د کن��د و ازاردهنده
اس��ت اما در مقایس��ه با قطع همکاری بانک ملی با
صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک برای
متقاضیان و سرمایه گذاران بهتر است.
ای��ن در حالی اس��ت که مش��اهده امارها نش��ان
می ده��د بانک ملی در س��ال گذش��ته رک��ورددار
همکاری با صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک بوده است .این مشکل با امدن نام صندوق
در فهرست واگذاری های اصل ۴۴قانون اساسی اغاز
ش��د و انجام خدمات صندوق در زمینه بانک ملی با
مشکل روبه رو شد .بحث واگذاری صندوق هایی که
زیرمجموعه وزارت صنعت ،معدن و تجارت هستند
تاکنون حل نشده و تاکنون سازمان خصوصی سازی
براس��اس ضوابط و چارچوب های تعریف ش��ده در
راس��تای اصل ۴۴قانون اساسی فعالیت های خود را
دنبال می کند.
ب��ه گفته مقیس��ه ،خریداری ب��رای این صندوق
وج��ود ندارد چر اکه دارایی خاص��ی ندارند؛ هرچند
دارای سرمایه ای هستند که از ان استفاده می کنند.
ما نیز در پایان س��ال ۱۳۹۵دوباره متوجه ش��دیم
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک به
فهرس��ت ش��رکت های مربوط برای واگذاری اضافه
شده است و به دنبال ان با محدودیت های مختلفی
روبه رو شدیم در تمام این مدت نیز تالش کردیم نام
این صندوق از فهرست واگذاری های اصل ۴۴قانون
اساسی خارج شود.
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک
از جمل��ه صندوق هایی اس��ت که به ش��کلی موقت
صدور ضمانتنامه در استان ها
عکس :مهدی کاوه ای
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
می شود .مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری
صنایع کوچک تصریح کرد :در س��ال گذش��ته بنا
بر امارها ،بانک س��ینا با پذی��رش ۴۸ضمانتنامه به
ارزش ۴۸۵میلی��ارد ریال بیش��ترین همکاری را با
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنای��ع کوچک
داشته است.
محمد حسین مقیسه:
این مشکل با امدن نام صندوق در فهرست
واگذاری های اصل ۴۴قانون اساسی اغاز شد
بختیار رازانی:
عملکرد این صندوق در استان لرستان نسبت به سال
۱۳۹۵حدود ۲۴۰درصد رشد داشته است
می خواهن��د تس��هیالتی را پرداخ��ت کنند اگر یک
از فهرس��ت واگذاری ش��رکت های دولتی به بخش
ملک را در بهترین نقطه هم در اختیار داشته باشند
خصوصی خارج ش��د تا در فعالیت های روزانه خود
فرایند زمانی تا حدود ۲س��ال طول می کش��د که
دچار مشکل نشود.
ملی ،سینا و کشاورزی در صدر
بتوانند به مبلغ نقدی ان دس��ت یابند ،اما زمانی که
با این حال ،همچنان فعالیت های صندوق ضمانت
ضمانتنامه صندوق ه��ا را در اختیار خواهند گرفت،
سرمایه گذاری صنایع کوچک ادامه دارد .ان طور که
براس��اس مت��ن ضمانتنامه ه��ا حداکثر ت��ا ۴۵روز
مقیسه گفت ،بیشترین ضمانتنامه های صادر شده از
صندوق ها مجاز هس��تند با مشتریان و بانک تعامل
این صندوق در سال گذشته از سوی بانک های ملی،
داشته باشند و در این ۴۵روز پول را به نظام بانکی
سینا و کشاورزی پذیرفته شده است .این امر نشان
پرداخ��ت کنند .بنابرای��ن کامال برای نظ��ام بانکی
از توجه ویژه این بانک ها به بنگاه ها دارد.
توجیه پذیر اس��ت که در مقاب��ل وثیقه ای همچون
اماره��ا نیز نش��ان می دهد بانک مل��ی با پذیرش
ضمانتنام��ه صندوق ه��ا که وثیقه های کم ریس��کی
۲۷ضمانتنام��ه به ارزش ۱۹۵میلیارد
هس��تند و قدرت نقدش��وندگی باالیی
ریال ،بانک کش��اورزی ب��ا پذیرش ۱۱
دارند نرخ س��ود تسهیالت را حداقل تا
ضمانتنام��ه ب��ه ارزش ۱۶۳میلی��ارد به طور طبیعی بانک ها در ۲درصد کاهش دهد .مقیس��ه اظهار
ری��ال و بان��ک س��په با پذی��رش ۱۱بهترین حالت زمانی که کرد :صندوق ضمانت س��رمایه گذاری
ضمانتنام��ه ب��ه ارزش ۱۴۴میلی��ارد می خواهند تسهیالتی را صنای��ع کوچک تضمین و تس��هیل در
پرداخت کنند اگر یک ملک
ری��ال ،س��ال گذش��ته در بین س��ایر را در بهترین نقطه هم توثی��ق تس��هیالت اعطای��ی بانک ها و
بانک ها ،بیش��ترین هم��کاری و تعامل در اختیار داشته باشند موسسه های مالی و اعتباری به صنایع
را ب��ا صندوق ضمانت س��رمایه گذاری فرایند زمانی تا حدود کوچک را برعهده دارد.
صنایع کوچک داش��ته اند .مدیرعامل ۲سال طول می کشد که
وی با اش��اره به اینکه حداکثر مبلغ
صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع بتوانند به مبلغ نقدی ان
ضمانتنام��ه صن��دوق ب��رای پوش��ش
دست یابند ،اما زمانی که
کوچ��ک گف��ت :بانک ه��ای انص��ار ،ضمانتنامه صندوق ها را کسری وثیقه های تس��هیالت اعطایی
اینده ،پاس��ارگاد و صن��دوق نواوری و در اختیار خواهند گرفت ،بانک ها موسس��ه های مالی و اعتباری،
ش��کوفایی برای نخس��تین بار در سال براساس متن ضمانتنامه ها ۳۰میلی��ارد ریال تعیین ش��ده که تا
حداکثر تا ۴۵روز
۹۶از ضمانتنامه های این صندوق برای
۷۰درص��د اص��ل و س��ود تس��هیالت
تسهیالت دهی به صنایع کوچک کشور صندوق ها مجاز هستند را پوش��ش می دهد ،تاکید ک��رد :این
با مشتریان و بانک تعامل
اس��تفاده کرده ان��د .به ط��ور طبیعی
مبلغ در مناطق کمتر توسعه یافته ۸۵
داشته باشند
بانک ه��ا در بهترین حال��ت زمانی که
درصد اصل و س��ود تسهیالت را شامل
صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک
به منظ��ور حمایت از س��رمایه ،تولید و کاالی ملی
می تواند از طریق صدور ضمانتنامه ،کس��ری وثیقه
صنعتگ��ران را ب��رای دریاف��ت هرگونه تس��هیالت
از بانک ه��ای عامل تامین کند .از اغ��از به کار این
صندوق از س��ال ۱۳۸۸در اس��تان لرستان تاکنون
ب��رای ۳۰ط��رح صنعت��ی ب��ه ارزش ۲۳۱میلیارد
ریال ضمانتنامه صادر ش��ده است .از این تعداد ۱۰
فقره افزون ب��ر ۱۲۲میلیارد ریال معادل ۵۳درصد
کل ضمانتنامه های صادرش��ده مربوط به س��ال ۹۶
است.
بختی��ار رازانی ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعتی اس��تان لرس��تان در این باره به «گسترش
صنعت» گف��ت :عملک��رد این صندوق در اس��تان
لرس��تان نسبت به س��ال ۱۳۹۵حدود ۲۴۰درصد
رش��د داشته و بر توسعه فعالیت های صنایع کوچک
استان لرستان اثرگذار بوده است.
صندوق ضمانت س��رمایه گذاری حمایت از صنایع
کوچک در راس��تای فراهم اوردن موجبات توس��عه
سرمایه گذاری بخش غیردولتی در صنایع کوچک و
کوتاه کردن مدت اجرای طرح های اشتغالزا و دارای
توجیه اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته
از طری��ق تضمین و تس��هیل در توثیق تس��هیالت
اعطایی به طرح های نام برده تش��کیل شد که شامل
ضمانتنامه های اعتباری و پیمانکاری است.
سخن اخر...
به گزارش «گسترش صنعت» هدف گذاری صدور
ضمانتنامه ه��ای صن��دوق ضمانت س��رمایه گذاری
صنایع کوچک در سال جاری حدود ۱۰۰درصد از
نظر مبلغ رشد داشته است .اگر این رشد در ۳سال
اینده ادامه دار باش��د ،می ت��وان گفت خدمات دهی
از س��وی صن��دوق ضمان��ت س��رمایه گذاری
صندوق نهادینه ش��ده اس��ت .نظارت ب��ر عملکرد
تس��هیالت گیرندگان یکی از مهم تری��ن قدم ها بعد
از ارائ��ه ضمانتنامه های صندوق اس��ت .این موضوع
بارها از س��وی کارشناس��ان و مسئوالن مطرح شده
بود .در نهایت گروه نظ��ارت بر عملکرد در صندوق
ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک تشکیل شد
ت��ا بر نحوه هزینه کرد تس��هیالت پرداخت ش��ده با
پش��توانه صندوق ضمانت از س��رمایه گذاری صنایع
کوچک نظارت و پیگیری کند.
در قدم نخس��ت بررس��ی می ش��ود واحد صنعتی
تسهیالت گیرنده پابرجا هست یا خیر .سپس بررسی
می شود این تس��هیالت در عملکرد و اشتغال واحد
صنعتی اثرگذاری بوده اس��ت یا خی��ر .با این حال،
اکنون ضریب خس��ارت ناخالص صندوق ضمانت از
س��رمایه گذاری صنایع کوچک ۱۵درصد است .این
امار اکنون قابلیت دفاع ن��دارد زیرا ضمانتنامه های
صادرش��ده هنوز در جریان اس��ت و ب��ه پایان خط
نرسیده است.
خبر
افزایش تولید 9۵واحد صنعتی در البرز
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان البرز با اش��اره به ایجاد اش��تغال
ضربت��ی از برنامه ریزی های این ش��رکت
برای افزایش ظرفی��ت 9۵واحد صنعتی
در سال جاری خبر داد.
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از
روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی
استان البرز ،جهانگیر شاهمرادی گفت :اگر بتوانیم
این حدود صنایعی را که با ظرفیت پایین فعالیت
می کنن��د به ظرفیت کامل برس��انیم به طور قطع
اش��تغال مستقیم و غیر مس��تقیم را به حدی قابل
توجه افزایش خواهیم داد.
شاهمرادی تاکید کرد :امکانات و تسهیالت خوبی
در اختی��ار داریم .از ای��ن رو ،با همراهی و همدلی
مسئوالن استان به زودی در حوزه صنعت و ایجاد
اش��تغال در اس��تان تحوالتی خوبی اتفاق خواهد
افتاد.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان
البرز اظهار امیدواری کرد با بسته های رونق تولید
ک��ه از س��وی دولت تدبیر و امید ارائه می ش��ود و
ب��ا برنامه ریزهای م��دون و کار و تالش زیاد بتوان
در جهت ش��کوفایی صنایع استان و تحقق اهداف
اقتص��اد مقاومتی و طب��ق منوی��ات رهبر معظم
انق�لاب در راس��تای اس��تفاده از کاالی ایران��ی
قدم های موثری را برداریم.
ش��اهمرادی عن��وان ک��رد :شناس��ایی و ح��ل
مشکالت واحد های صنعتی این استان
در سال گذشته نقش مهمی در افزایش
ظرفی��ت تولید واحده��ای صنعتی این
استان داشته است.
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان البرز گف��ت :صنعت،
یکی از مهم ترین بخش های مورد توجه
دولت اس��ت که به دنبال توس��عه ان در اس��تان
هستیم.
ش��اهمرادی بی��ان ک��رد :مدیریت جه��ادی و
انگیزه های کار جهادی در ش��رکت ش��هرک های
صنعتی استان حاکم است.
مدیر عامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان
البرز ادامه داد :باید ب��ا هم در زمینه ایجاد انگیزه
ب��رای تولی��د کاالی ایران��ی کار کنی��م در طول
س��ال های اینده ش��اهد به وجود امدن برندهای
جدی��دی از صنایع داخلی اس��تان خواهیم بود و
ما نی��ز در حال مدل س��ازی و برنامه ریزی در این
زمینه هستیم.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی استان
الب��رز در ادامه ایج��اد تعامل منطق��ی بین مردم
و مس��ئوالن را باعث حل بس��یاری از مشکالت و
مسائل استان دانست.
ش��اهمرادی تصریح کرد :همه مسئوالن تالش
می کنند دو موضوع اساس��ی معیشت و بیکاری را
در استان را حل کنند.
تکمیل طرح های عمرانی و زیرساختی نیمه تمام در ایالم
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان ایالم گفت :پروژه ه��ای عمرانی به
ارزش ۳۳میلی��ارد ری��ال در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی این اس��تان در دس��ت اقدام
است که با اجرای این طرح ها زمینه توسعه،
اش��تغال و تولی��د در ای��ن مناط��ق فراهم
می شود.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از
روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
ای�لام ،مرتضی دارایی با اش��اره بر تکمیل طرح های
عمران��ی و زیرس��اختی نیمه تمام اظهار ک��رد :این
طرح ها شامل س��اخت اتاقک چاه و خط انتقال اب
در نواحی صنعتی ش��باب و س��یروان ،گاز رسانی به
شهرک های صنعتی دهلران ،مهران و ناحیه صنعتی
بدره و ساخت واحدهای کارگاهی می شود همچنین
تکمیل س��اختمان فن��اوری و خدمات کس��ب و کار
ش��هرک صنعت��ی ای�لام ،جدول گذاری و اس��فالت
شهرک های صنعتی دره شهر ،ایوان و ناحیه صنعتی
ش��باب ،تخریب و حم��ل مصالح و طراح��ی ناحیه
تخصصی صنفی صنعتی ای�لام از جمله پروژه هایی
هستند که بخشی از انها سال گذشته اجرا و تعدادی
نیز هم اکنون در مرحله اقدام قرار دارند.
دارای��ی تاکی��د ک��رد :تم��ام مطالبات س��ال های
گذش��ته پیمانکاران این ش��رکت از محل اعتبارات
عمرانی (اوراق خزانه اس�لامی) پرداخت شده است،
این شرکت تمام تالش خود را برای حمایت و تامین
اعتب��ارات الزم از منابع مل��ی برای ایجاد
زیرس��اخت های م��ورد نیاز ش��هرک ها و
نواحی صنعتی به کار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان ایالم افزود :یکی از راه های ایجاد
اش��تغال پایدار و ترغیب س��رمایه گذاران
در استان ایجاد زیرس��اخت های مناسب
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی است که دولت تدبیر
و امید در این راس��تا در سال های گذشته اعتبارهای
مناسبی را به استان ایالم اختصاص داده است.
دارایی اضافه کرد :ش��رکت ش��هرک های صنعتی
استان در تالش است با توسعه و بهبود زیرساخت ها
و اماده س��ازی ان برای واحدهای صنعتی و تولیدی،
نق��ش مهم��ی در چرخه تولید ایف��ا و زمینه حضور
س��رمایه گذاران در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی را
فراهم کند.
وی با بیان اینکه شهرک ها و نواحی صنعتی کانون
اصلی تولید و اش��تغال هستند ،گفت :ضرورت توجه
به تکمیل زیر س��اخت ها و تاسیسات این شهرک ها
و نواح��ی صنعتی باید بیش��تر ش��ود و م��ا از تمام
ظرفیت های استان برای تامین زیرساخت های مورد
نیاز واحدهای صنعتی استفاده خواهیم کرد.
۵۵۳واح��د صنعتی دارای پروان��ه بهره برداری با
س��رمایه گذاری حدود ۲۶۵میلیارد ریال و ظرفیت
اش��تغال 9ه��زار و ۱۷۱نفر در اس��تان ایالم وجود
دارد.