روزنامه گسترش صنعت شماره 371
روزنامه گسترش صنعت شماره 371
سال بیست و نهم
تدوین استراتژی صنعتی ،مهم ترین نیاز کشور
نشس��ت کاری محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت با منصور معظمی،
ریی��س هیات عام��ل ایدرو و دیگر اعض��ای هیات عامل و مدیران ای��ن مجموعه صبح روز
جمعه برگزار ش��د .در این نشس��ت معاونان و مدیران عامل شرکت های تابع ،از عملکرد و
برنامه هایی که برای س��ال ۹۷در نظر دارند گزارش دادند .در ادامه ،وزیر صنعت ،معدن و
تجارت نیز به انچه از س��ازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال ۹۷توقع می رود،
پرداخت.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» منصور معظمی پس از تبریک اعیاد ش��عبانیه
پیاپی 2344دوره جدید شماره 371
http://telegram.me/sanatnewspaper
و خی��ر مقدم به وزیر صنعت ،معدن و تجارت مهم ترین فعالیت های س��ازمان گس��ترش
و نوس��ازی صنایع ایران را در س��ال ۹۶برش��مرد و گفت :تحویل قطعی پروژه فاز ۱۷و
۱۸پارس جنوبی ،گاز و پتروش��یمی ،امضای تفاهمنامه س��ه جانبه با شرکت ملی نفتکش
و ش��رکت کشتیرانی جمهوری اسالمی ایران ،حضور در نمایش��گاه فلزکاری ،قرارداد رنو،
قرارداد تامین واگن مترو با الس��توم فرانس��ه ،تولید فیلتر تصفیه اب ،قرارداد تامین واگن
با ترنس مش هلدینگ روس��یه ،قرارداد با گازپروم روسیه ،برپایی نمایشگاه قطعات خودرو،
بارگیری سکوی A ۱۴برای پارس جنوبی...
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
شنبه
اول اردیبهشت1397
4شعبان 1439
21اوریل 2018
2
یادداشت
تولد خودرو
بهترین شکل همکاری
3
نقش روابط کار
در تولید بهتر
2
رییس سازمان ملی استاندارد قول همکاری داد
تسامح با خودروهای اروپایی
بررسی «گسترش صنعت» از اجرای پروژه های عمرانی در مناطق محروم و روستایی نشان داد
4
عکس :مهدی کاوه ای
محرومیت زدایی
با تمرکز بر ظرفیت های منطقه ای
ریی��س س��ازمان ملی اس��تاندارد ای��ران ،اس��تانداردهای
هش��تاد وپنج گانه خودرویی را تغییرناپذیر دانس��ت زیرا این
امر مصوب ش��ورای سیاس��ت گذاری خودرو بوده اس��ت .به
گفته وی ،از اول دی امس��ال سازمان ملی استاندارد بازرسی
از واحده��ای خودروس��از را اغاز خواهد ک��رد و تا ان زمان
خودروس��ازان باید برنامه های عملیاتی خود را برای تطابق با
این استانداردها پیش ببرند.
نی��ره پیروزبخ��ت نی��ز عنوان ک��رد در صورت مش��اهده
فعالیت هایی از س��وی خودروس��ازان برای نزدیک ش��دن به
استانداردهای یاد ش��ده در مدت زمان چند ماه ،سازمان ملی
استاندارد تسهیالتی برای انها قائل خواهد شد.
ام��ا ب��ر اس��اس اعتراض هایی ک��ه خودروس��ازان در این
باره داش��ته اند وی اعالم کرد بررس��ی دوب��اره برای ویرایش
استانداردها در حال انجام است.
همچنین الزم به یاداوری اس��ت از اغاز دی سال گذشته
خودروس��ازان باید م��دارک اس��تاندارد پنجاه و پنج گانه را به
س��ازمان ملی اس��تاندارد تحوی��ل می دادن��د و خودروهایی
ک��ه قادر به پ��اس کردن این اس��تانداردها نبودن��د ،از دور
خ��ارج می ش��دند .پس از ای��ن تاری��خ اگر هر ی��ک از این
خودروها می خواس��تند دوباره به خط تولی��د بازگردند ،باید
استانداردهای شصت و سه گانه را پاس می کردند به این معنی
که عالوه بر اس��تانداردهای پیش��ین ۸ ،اس��تاندارد دیگر نیز
اضافه شد.
این مهلت تا اول دی امسال برای این خودروها باقی است
اما از زمستان اینده ۲۲ ،استاندارد دیگر نیز اضافه می شود و
پشت سر گذاشتن ۸۵استاندارد الزامی است.
احمد نعمت بخش ،دبیر انجمن خودروسازان کشور درباره
اس��تانداردهای هشتاد وپنج گانه و ش��رایطی که برای صنعت
خودرو کش��ور به وجود خواهد اورد به «گس��ترش صنعت»
گفت :مدیر س��ازمان ملی اس��تاندارد اعالم کرده بود تا اول
دی ۹۸به خودروس��ازان فرصت داده شده تا استانداردهای
هش��تاد وپنج گانه را بگذرانند و چون شرکت های خودروساز
از پیش نس��بت به این موضوع اگاه بودن��د برنامه اصالحیه
و اقدام هایی برای این موضوع در دس��تور انجام است .اگر ۲
یا ۳خودرو هم نتوانند تا این تاریخ به اس��تانداردهای مورد
نظر برس��ند ناگزیر باید از چرخه تولید خارج ش��وند .از این
رو ،عزم ها جزم ش��ده تا با سازمان اس��تاندارد همکاری الزم
انجام شود.
وی افزود :ش��رکت های خودروساز کش��ور در حال تالش
برای ایجاد تغییرات در واحدهای تولیدی خود هس��تند تا به
این سطح از استانداردها برسند.
برخ��ی خودروها به لحاظ ماهیت طراحی ش��اید نتوانند با
تغییرات به استانداردهای مورد نظر دست یابند .دبیر انجمن
خودروس��ازان کش��ور در این باره توضی��ح داد :به هر ترتیب
خودروهای قدیمی شاید نتوانند به سطح مورد نظر برسند و
ناگزیر تولیدشان متوقف خواهد شد.
3
شنبه
اقتصاد و توسعه
اول اردیبهشت 4 1397شعبان 21 1439اوریل 2018شماره 371پیاپی 2344
یادداشت
نقش روابط کار در تولید بهتر
خبر
بررسی الیحه اصالح قانون
مالیات ارزش افزوده
رییس کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی گفت:
الیحه اصالح قان��ون مالیات ارزش اف��زوده بدون لحاظ نظر
بخش خصوصی به صحن علنی مجلس ارسال نمی شود.
محمدرضا پورابراهیمی داورانی ،رییس کمیسیون اقتصادی
مجلس ش��ورای اس�لامی در نشست کمیس��یون اقتصادی
مجلس ش��ورای اس�لامی که با حضور وزیر امور اقتصادی و
دارایی برگزار ش��د ،گفت :الیحه اص�لاح قانون مالیات ارزش
افزوده در حال جمع بندی و نهایی شدن است و بخش زیادی
از مشکالت مطرح شده در اصالح قانون است تا مشکل فعال
اقتصادی را بتوانیم رفع کنیم.
وی افزود :الیحه مالیات ارزش افزوده بدون در نظر گرفتن
دی��دگاه بخش خصوصی به صحن علن��ی مجلس نمی رود و
ب��ه احتمال زیاد ت��ا خرداد با ورود به صح��ن علنی مطرح و
مشکالت ان رفع خواهد شد.
به گزارش خانه ملت ،رییس کمیس��یون اقتصادی مجلس
ش��ورای اسالمی تصریح کرد :در کمیسیون اقتصادی ،اصالح
دو قانون بانک مرکزی و هم قانون بانکداری را نیز در دس��ت
بررس��ی داری��م و نیم��ه دوم امس��ال با توجه ب��ه حجم کار
انجام ش��ده امیدواریم به سرانجام برسد که در رفع مشکالت
موثر است.
وی با اش��اره به بحث صادرات زغال ادامه داد :با طرح های
کک سازی که در منطقه در حال انجام است ،می توان ظرفیت
اش��تغال صنعت زغال را با تجیهز ۱۰۰میلیارد تومان منابع
افزایش داد.
پورابراهیمی داوران��ی بیان کرد :اگر بتوانیم برای ش��رکت
زغال س��نگ منابع مالی الزم را تامین کنیم در س��ال اینده
ش��اهد افزایش قاب��ل توجه ظرفیت اش��تغال در این صنعت
خواهیم بود.
از سازمان گسترش و
نوسازی صنایع ایران
توقع می رود در صنایع
باالدست نفت و گاز
حضور قاطع تری داشته
باشد .اکنون بیش
از ۱00سال از عمر
صنعت نفت در ایران
می گذرد اما هنوز در
این زمینه به همکاری با
کشورهای خارجی نیاز
داریم .باید روندی در
کشور در پیش گرفت
که این مشکالت برطرف
شوند
عکس :مهدی کاوه ای
با توجه ب��ر اهمیت تولیدات
داخل��ی در س��ال ج��اری
سیاس��ت گذاری روابط کار باید
ب��ه گونه ای باش��د ک��ه نیروی
کار بتوان��د بهتری��ن محصول
را برای کش��ور تولی��د کند .در
صورت��ی ک��ه نی��روی کار در
مسلم خانی
روابط منطق��ی کار قرارگیرد و
کارشناس روابط کار
قوانی��ن به طور کامل و صحیح
اجرا شود می توان از این منظر
توقع تولید مناسب داشت .البته تولید مناسب زوایای دیگری
ه��م دارد که ب��ه بهبود محیط کس��ب و کار ،تامین نیازهای
کارفرمایی از طرف دولت و موارد این چنین مرتبط می شود.
در صورتی که ملزومات تولید در کش��ور تامین شود طبیعی
است که تولید روند مناسبی را در کشور طی کند.
با این حال شرایط کنونی روابط کار نشان می دهد که یکی
از مهم ترین ارکان تولید نیروی کار است.
در صورتی که این شرایط در بخش تولید حاکم شود ،ایران
می تواند س��هم بیشتری از بازار داخل و خارج را داشته باشد.
نیروی کار یکی از مهم ترین ملزومات تولید اس��ت که امسال
برای ارتقای سطح تولید به ارتقای ان نیاز جدی وجود دارد.
از دیگر عوامل کلیدی برای رش��د بخش تولید در کش��ور
ارتقای سطح کیفیتی محصوالت تولیدی است .در این زمینه
باید از ش��یوه های نوین جهانی در حوزه برندس��ازی استفاده
کنیم .تولیدکنندگان با استفاده از این شیوه عالوه بر تسهیل
ف��روش و بازاریاب��ی می توانند به تولی��د محصوالتی بهتر نیز
دست یابند.
از دیگر مواردی که لزوم اجرای ان در س��ال ۹۷احس��اس
می شود اجرا و رعایت تمام قوانین موجود در حوزه کار است.
متاسفانه در سال های گذش��ته بارها شاهد بودیم که قوانین
موجود اجرای مناس��بی ندارند .امس��ال با رف��ع این موضوع
می توانی��م بخش قابل توجهی از مش��کالت موجود در روابط
کار را برطرف کنیم.
برخی از سیاست ها نیز امروز به ایران وارد شده و نمونه ای
از رشد تولید در کشورهای توسعه یافته است .در بسیاری از
کش��ورها امروز کارگران نقش س��هام دار دارند .این سیاست
می تواند در س��ال ۹۷اجرایی ش��ود و کارگران و نیروی کار
عالوه بر حقوقی که از کارفرما دریافت کنند در سود کارخانه
و بنگاه نیز س��هام داشته باش��ند .این سیاست باعث می شود
رابطه ای معنادار بین نیروی کار و کارفرما ایجاد شود.
ع�لاوه بر این ها از دیگر موضوعاتی که در زمینه روابط کار
اهمی��ت دارد ،اموزش و مهارت اموزی اس��ت .در این زمینه
سازمان فنی و حرفه ای کشور می تواند به افراد اموزش ضمن
خدمت بدهد.
این دوره ها عالوه ب��ر افزایش توانایی در محیط کار باعث
کاهش اس��یب های کارگری نیز می شود .سازمان هایی مانند
س��ازمان فن��ی و حرف��ه ای می توانند اموزش های ش��فاهی
را ب��ه اموزش ه��ای اصولی تبدیل کرده و س��رکارگران را به
تکنسین های اموزش دیده بدل کنند.
یکی از مشکالت امروز بازار کار ایران است که کارگران به
طور تجربی در محیط کار رشد می کنند و این موضوع باعث
می شود ضریب خطا در کار باال برود.
ای��ن در حالی اس��ت که ب��ا اموزش های اصول��ی می توان
توانمندی نیروی کار را افزایش داد و همزمان ضریب خطا در
محیط کار را نیز کاهش داد.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در نشست کاری با مدیران ارشد ایدرو عنوان کرد
تدوین استراتژی صنعتی ،مهم ترین نیاز کشور
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
نشس��ت کاری محمد ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت،
معدن و تجارت با منصور معظمی ،رییس هیات عامل
ای��درو و دیگ��ر اعض��ای هیات عام��ل و مدی��ران این
مجموعه صبح روز جمعه برگزار ش��د .در این نشست
معاونان و مدیران عامل ش��رکت های تابع ،از عملکرد
و برنامه هایی که برای س��ال ۹۷در نظر دارند گزارش
دادند .در ادامه ،وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت نیز به
انچه از سازمان گس��ترش و نوسازی صنایع ایران در
سال ۹۷توقع می رود ،پرداخت.
به گ��زارش خبرنگار «گس��ترش صنع��ت» منصور
معظمی پ��س از تبریک اعیاد ش��عبانیه و خیر مقدم
به وزیر صنعت ،معدن و تجارت مهم ترین فعالیت های
س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران را در سال
۹۶برش��مرد و گفت :تحویل قطعی پ��روژه فاز ۱۷و
۱۸پارس جنوبی ،گاز و پتروشیمی ،امضای تفاهمنامه
س��ه جانبه با شرکت ملی نفتکش و شرکت کشتیرانی
جمهوری اسالمی ایران ،حضور در نمایشگاه فلزکاری،
ق��رارداد رنو ،ق��رارداد تامی��ن واگن مترو با الس��توم
فرانس��ه ،تولید فیلتر تصفیه اب ،قرارداد تامین واگن
ب��ا ترنس مش هلدینگ روس��یه ،قرارداد ب��ا گازپروم
روس��یه ،برپایی نمایش��گاه قطعات خودرو ،بارگیری
س��کوی A ۱۴برای پارس جنوبی ،پروژه مطالعات بر
میدان نفتی سوسنگرد ،قرارداد تبدیل گاز طبیعی به
الفین تفاهمنامه با شرکت ملی حفاری ایران و توسعه
مناطق محروم از مهم ترین اقدام های سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران است.
وی با اش��اره ب��ه اینکه از زمان راه اندازی س��ازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران تا زم��ان واگذاری
واحده��ا در کل ۲۵۰پ��روژه ایجاد ش��ده بود ،گفت:
توسعه صنعتی در ایران با شروع به کار ایدرو همزمان
بود و وظیفه توس��عه و نوس��ازی صنایع ایران بر عهده
این س��ازمان گذاشته شد .رییس هیات عامل سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران با بیان اینکه استراتژی
ایدرو بر توس��عه و نوس��ازی صنایع ایران استوار شده
اس��ت ،توضیح داد :بر این اس��اس ،در دوره ای ۴ساله
۵۴پروژه با س��رمایه گذاری ۵۰۰هزار میلیارد ریال و
اش��تغالزایی ۳۰هزار نفر در برنامه کاری این سازمان
ق��رار گرفته تا ۴س��ال این��ده اجرایی خواهد ش��د.
اگر بدهی های سازمان گسترش پرداخت شود و سازمان ها
و نهادهای مرتبط با ایدرو همکاری نزدیک تری داشته
باشند ،توان کاری در این مجموعه افزایش می یابد
موتور کار توسعه صنعتی ایران در ایدرو روشن شده و
فعالیت های بسیاری در پیش است .همچنین پروژه های
مناسبی در نظر گرفته شده است
معظمی با بیان اینکه از پروژه های در دس��ت اجرا ۲۲
طرح در ح��وزه صنایع نوین ۹ ،پروژه در حوزه نفت و
گاز و انرژی ۷ ،پروژه در صنایع حمل ونقل و ۱۶طرح
در س��ایر صنایع اس��ت ،گفت ۱۶ :طرح که در دسته
سایر طرح های صنعت گنجانده شده به سرمایه گذاری
در بخش مناطق محروم اختصاص دارد.
معظم��ی گف��ت :س��رمایه گذاری در مناطق کمتر
توس��عه یافته جزو اولویت های مهم ایدرو اس��ت و ۱۰
پروژه از طرح های س��رمایه گذاری در دس��ت اجرا در
مناطق کمتر توس��عه یافته که با توجه به توانمندی ها
و منابع استانی اس��ت .این ۱۰طرح در مناطق کمتر
توسعه یافته با سرمایه گذاری بیش از ۴۳هزار میلیارد
ریال با اشتغال بیش از ۵۰۰۰نفر است که ۴۳درصد
تعداد طرح ها ۴۱ ،درصد میزان س��رمایه گذاری و ۲۹
درصد طرح ها را ش��امل می ش��ود .رییس هیات عامل
ایدرو گفت :برای اجرای پروژه های سازمان گسترش و
نوسازی صنایع ایران به حمایت بیشتر دولت ،مجلس
و وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای تخصیص منابع
نیازمندیم.
معظم��ی درباره فعالیت های س��ازمان گس��ترش و
نوس��ازی صنایع ایران توضیح داد :ایدرو در ۲۱استان
کشور فعالیت می کند که ۱۱استان از جمله پروژه های
متمرکز بر محرومیت زدایی اس��ت .باید در نظر داشت
که این میزان دارایی برای سازمان گسترش و نوسازی
صنای��ع ایران بس��یار کمتر از مقداری اس��ت که این
سازمان برای تحقق اهداف و وعده ها نیاز دارد.
وی ب��ا اش��اره به اینکه س��ازمان ها و ش��رکت های
بسیاری امروز به س��ازمان گسترش و نوسازی صنایع
ای��ران بدهکار هس��تند ،توضی��ح داد :در صورتی که
بدهی های سازمان گسترش پرداخت شود و سازمان ها
و نهادهای مرتبط با ایدرو همکاری نزدیک تری داشته
باشند ،توان کاری در این مجموعه افزایش می یابد.
رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی
صنایع ایران همچنین به موضوع واگذار نش��دن ابزار
ای��درو پرداخ��ت و توضیح داد :برخی از ش��رکت های
تابع ابزار توس��عه و نوسازی صنایع هستند .امیدواریم
سازمان خصوصی س��ازی این موضوع را رعایت کند و
بر واگذاری شرکت های مهم این سازمان اصرار نکند.
در این زمینه یکی از اقدام هایی که تا کنون ش��اهد ان
بودی��م ۹بار اقدام برای واگذاری مجتمع لوله گس��تر
اس��فراین است .این موضوع مشکالت بسیاری را برای
ای��ن واحد ایجاد کرده و امیدواری��م به زودی برطرف
شود.
موتور توسعه صنعتی روشن شده است
در ادامه این نشست ،محسن صالحی نیا ،معاون امور
صنایع وزیر صنعت ،معدن و تجارت و عضو هیات عامل
سازمان گسترش و نوس��ازی صنایع ایران با اشاره به
اینکه ایدرو بیش از گذش��ته در خدمت صنایع است،
گفت :موتور کار توسعه صنعتی ایران در ایدرو روشن
ش��ده و فعالیت های بسیاری در پیش است .برای این
فعالیت ها پروژه های مناس��بی در نظر گرفته شده که
باید ب��رای رفع نیاز تامین مالی انها مدل مش��خصی
دیده شود.
صالحی نیا درباره بخش نوسازی در این سازمان نیز
توضیح داد :در زمینه نوسازی صنایع روشی مشترک
با وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت باید در نظر گرفته
شود .اکنون در ایدرو هماهنگی هایی شده و امیدواریم
برنامه های مد نظر به طور کامل اجرایی شود.
استراتژی صنعتی نیاز امروز کشور
در ادام��ه این نشس��ت ،همچنین مدی��ران و دیگر
اعض��ای هیات مدی��ره مش��کالت و برنامه ه��ای خود
را مط��رح کردن��د و در پایان ،محمد ش��ریعتمداری
ای��ن جلس��ه را جمع بندی کرد .وزی��ر صنعت ،معدن
و تج��ارت در پایان گف��ت :بر مبنای انچه در اس��ناد
باالدس��تی کشور امده ایران تا پایان سال ۱۴۰۴باید
قطب صنعتی منطقه باش��د .با ای��ن حال ،انچه امروز
در کشور دیده می شود این است که زیرساختی برای
این موضوع هنوز تامین نشده است .یکی از مهم ترین
نیازهای کشور امروز دستیابی به توسعه متوازن است.
ای��درو با س��رمایه گذاری در مناطق مح��روم در حال
اجرای همین برنامه اس��ت اما رفع توس��عه نامتوازن
در کل کش��ور به برنام��ه ای هدفمند نیاز دارد .در این
صورت می توان ارزیابی مناس��بی از پیش��رفت برنامه
محرومیت زدایی نیز ب ه دست اورد.
شریعتمداری با اشاره به اینکه در سازمان گسترش و
نوسازی صنایع ایران فعالیت های مناسبی شده است،
گف��ت :البته توقعی ک��ه از ایدرو و ایمیدرو(س��ازمان
توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران) وجود
دارد ،بیش از این اس��ت .این دو سازمان از بزرگترین
مجموعه ه��ای توس��عه ای در کش��ور هس��تند و باید
فعالیت های خود برای دستیابی به اهداف کالن کشور
در زمینه صنایع و معادن افزایش دهند .وی با اش��اره
به میانگین س��نی در س��ازمان های توس��عه ای گفت:
امروز در سازمان های توسعه ای با میانگین سنی باالیی
روبه رو هس��تیم .در گام نخست برای کاهش میانگین
س��نی در س��ازمان ها باید جوانان را در سازمان ها به
کار گرفت .در این صورت پس از گذش��ت چند س��ال
روند انتقال تجربه کامل می شود و می توانند با سرعت
بیشتری به توسعه خود بپردازند.
وزیر صنعت ،معدن و تجارت فعالیت های ایدرو در
پارس جنوبی را مناس��ب توصیف کرد و گفت :با این
حال ،از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران توقع
هست در صنایع باالدست نفت و گاز حضور قاطع تری
داش��ته باشد .اکنون بیش از ۱00سال از عمر صنعت
نف��ت در ایران می گ��ذرد اما هنوز در ای��ن زمینه به
همکاری با کشورهای خارجی نیاز داریم .باید روندی
در کش��ور در پی��ش گرفت ک��ه مش��کالت برطرف
شود.
ش��ریعتمداری با تاکی��د بر اس��تراتژی صنعتی در
کش��ور توضیح داد :متاسفانه هنوز در ایران استراتژی
صنعتی نداریم و این برنامه باید هر چه سریع تر تدوین
ش��ود .اس��تراتژی صنعتی باید به گونه ای باشد که در
جری��ان اج��رای ان از مزیت ها و توان کش��ور به طور
کامل استفاده شود .یکی از ویژگی های مهم این برنامه
انعطاف پذیر بودن ان است.
وی در پای��ان به ل��زوم بومی س��ازی دانش فنی و
س��اختار تولید محصوالتی که امروز ت��وان تولید انها
وج��ود ندارد ،اش��اره کرد و گفت :یک��ی از مهم ترین
اهداف در کشور باید بومی سازی فناوری و تولید باشد.
در صنایع س��نگین باید به این موضوع جدی تر توجه
شود .کش��ور امروز نیاز بس��یار زیادی به بومی سازی
تولید دارد.
قانون بهبود فضای کسب وکار را کامل اجرا کنید
رییس اتاق تعاون ایران می گوید اگر تولیدکنندگان
خواه��ان حمایت مردم از تولیدات خود هس��تند باید
تنوع کاالهای ش��ان را افزایش و خدمات پس از فروش
بهتری دهند زیرا مردم نیز توقع کاالی باکیفیت دارند.
بهمن عبداله��ی اظهار کرد :وقتی نام گذاری س��ال
جدید بر حمایت از کاالی ایرانی است ،باید تولید را به
عنوان محوری ترین موضوع اقتصاد کش��ور مورد توجه
قرار دهیم زیرا از محل و مس��یر تولید است که مشکل
اشتغال ،بهره وری بنگاه ها و بازار کار برطرف می شود.
وی ادامه داد :خواس��ته تولیدکنن��دگان ،حمایت از
کاالی ایرانی اس��ت و بحقی نیز هس��ت ولی مردم هم
توقع دارند تولیدکنن��ده داخلی کیفیت کاالی خود را
افزای��ش دهد و قیمت ه��ا را رقابت پذیر کند به همین
دلیل تولیدکنندگان باید در جهت ارتقای سطح کیفی
کاالی تولی��دی و خدمات ده��ی بهتر پ��س از فروش
حرکت کنند .به گزارش ایسنا ،رییس اتاق تعاون ایران
حمایت از کاالی ایرانی را دارای وجوه مختلفی دانست
و با اش��اره به عوام��ل موثر بر ان اظه��ار کرد :یکی از
عوامل اصلی حمایت از کاالی ایرانی ،دولت و حاکمیت
به معنای کلی است که باید به نوسازی صنایع ،تامین
منابع مالی تولیدکنندگان ،بهبود فضای کس��ب وکار و
رفع موانع تولید توجه کند.
عبداله��ی ،اج��رای ناق��ص قان��ون بهبود مس��تمر
فضای کس��ب وکار را یکی از مش��کالت و دغدغه های
تولیدکنن��دگان برش��مرد و گفت :در گزارش��ی که به
تازگی کمیس��یون ویژه در مجلس ش��ورای اس�لامی
ارائه کرد ،مش��خص ش��د که کمت��ر از ۲۰درصد این
قان��ون حیاتی و مهم در کش��ور به اجرا درامده و برای
تاثیرگذاری بیش��تر قانون ،الزم اس��ت طور کامل اجرا
ش��ود .وی وظیف��ه بانک ها در س��ال حمایت از کاالی
ایران��ی را س��نگین عنوان ک��رد و گف��ت :تامین مالی
بنگاه ه��ای تولی��دی موضوع مهمی اس��ت ک��ه نظام
بانک��ی باید در این زمینه کمک کند .با توجه به اینکه
اقتصاد کشور ما بانک محور است و وظیفه اصلی تامین
مالی بنگاه ها برعهده بانک هاس��ت ،بانک ها باید امسال
جدی تر به میدان بیایند و به بنگاه های تولیدی کمک
کنند.
رییس اتاق تعاون ایران ،تولیدکنندگان را ضلع دیگر
حمایت از تولید داخلی دانست و گفت :تولیدکنندگان
باید به ارتقای سطح کیفی کاالهای خود و رقابت پذیر
کردن قیمت ها توجه کنند و در جهت انتظارات مردم
گام بردارند.
این مقام ارشد بخش تعاون از مجلس به عنوان ضلع
دیگ��ر حمایت از کاالی ایرانی نام ب��رد و تصریح کرد:
مجلس ش��ورای اس�لامی باید به حسن اجرای قوانین
نظارت کافی داش��ته باش��د .این نهاد دو وظیفه تولید
و تصوی��ب قانون و نظارت بر حس��ن اج��رای قانون را
بر عه��ده دارد ام��ا در بخ��ش اجرا کم��ی غفلت دیده
می ش��ود و قوانین به روز و خوب��ی که مجلس تصویب
کرده ،در مرحله اجرا موفق نبوده و این نشان می دهد
روی این موضوع نظارت کافی وجود نداشته است.
عبدالهی مردم را عامل دیگر حمایت از کاالی ایرانی
ن��ام برد و گفت :با توجه به تاکید بر موضوع حمایت از
کاالی ایرانی از س��وی رهبر معظ��م انقالب ،مردم هم
باید با خریدشان از کاالی ایرانی حمایت کنند.
الزم به یاداوری اس��ت تولی��د محوری ترین موضوع
اقتصاد کش��ور به ش��مار می رود و رفع مشکل اشتغال
و بیکاری جوانان ،بازگش��ت رونق ب��ه بنگاه ها و بهبود
فضای کسب وکار از مس��یر تولید می گذرد که باید به
ان توجه ویژه شود.
شنبه
صنعت خودرو
اول اردیبهشت 4 1397شعبان 21 1439اوریل 2018شماره 371پیاپی 2344
یادداشت
تولد خودرو
بهترین شکل همکاری
نیره پیروزبخت
عکس :مهدی کاوه ای
از اول دی امسال
سازمان ملی استاندارد
بازرسی از واحدهای
خودروساز را اغاز
خواهد کرد و تا ان
زمان خودروسازان باید
برنامه های عملیاتی خود
را برای تطابق با موارد
استانداردی پیش ببرند
رییس سازمان ملی استاندارد قول همکاری داد
تسامح با خودروهای اروپایی
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
خودروهای قدیمی شاید نتوانند به سطح مورد نظر
برسند و ناگزیر تولیدشان متوقف خواهد شد.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران ،استانداردهای
هش��تاد وپنج گانه خودرویی را تغییرناپذیر دانس��ت
زیرا این امر مصوب ش��ورای سیاست گذاری خودرو
بوده اس��ت .به گفته وی ،از اول دی امسال سازمان
ملی استاندارد بازرس��ی از واحدهای خودروساز را
اغ��از خواهد کرد و تا ان زمان خودروس��ازان باید
برنامه ه��ای عملیاتی خ��ود را برای تطاب��ق با این
استانداردها پیش ببرند.
نیره پیروزبخت نیز عنوان کرد در صورت مشاهده
فعالیت هایی از س��وی خودروس��ازان برای نزدیک
ش��دن به استانداردهای یاد شده در مدت زمان چند
ماه ،س��ازمان ملی استاندارد تس��هیالتی برای انها
قائل خواهد شد.
اما بر اس��اس اعتراض هایی که خودروس��ازان در
این باره داشته اند وی اعالم کرد بررسی دوباره برای
ویرایش استانداردها در حال انجام است.
همچنی��ن الزم ب��ه ی��اداوری اس��ت از اغاز دی
سال گذشته خودروس��ازان باید مدارک استاندارد
پنجا هو پنج گانه را به سازمان ملی استاندارد تحویل
می دادند و خودروهایی که قادر به پاس کردن این
استانداردها نبودند ،از دور خارج می شدند .پس از
این تاریخ اگر هر یک از این خودروها می خواستند
دوباره به خط تولید بازگردند ،باید اس��تانداردهای
تو س��ه گانه را پاس می کردند به این معنی که
شص
عالوه بر استانداردهای پیش��ین ۸ ،استاندارد دیگر
نیز اضافه ش��د .این مهلت تا اول دی امس��ال برای
این خودروها باقی اس��ت اما از زمستان اینده۲۲ ،
اس��تاندارد دیگر نیز اضافه می ش��ود و پش��ت سر
گذاشتن ۸۵استاندارد الزامی است.
نعمت بخ��ش در پاس��خ ب��ه این پرس��ش که ایا
برنامه ای ب��رای جایگزینی خودروهای از رده خارج
وجود دارد ،گفت :نبای��د تصور کرد این جایگزینی
ب��ا همان ن��رخ خودروه��ای قدیمی محقق ش��ود.
پیش بینی می شود با جایگزینی و محقق شدن ۸۵
اس��تاندارد خودرویی کمت��ر از ۳۵میلیون تومانی
در چرخه تولید کش��ور نداشته باشیم .استانداردها
هزینه ب��ر اس��ت و طبیع��ی اس��ت نرخ تمام ش��ده
محصوالت افزایش خواهد یافت.
این فعال صنعت خودرو خاطرنشان کرد :هر یک
از خودروس��ازان در تالش هس��تند تا خودروهای
جدیدتر را جایگزی��ن مدل های قدیمی خود کنند.
به طور نمونه ،شرکت سایپا در حال عرضه کوییک
به جای پراید است تا بر اساس استانداردهای مورد
نیاز فعالیت های خود را در این راستا ادامه دهد.
دبیر انجمن خودروس��ازان کش��ور درباره تفاوت
قیمت��ی ای��ن دو خودرو نی��ز اظهار ک��رد :در هیچ
جای دنیا نمی توان با ای��ن نرخ (۲۰میلیون تومان)
ان اس��تانداردها را اعمال کرد .ما به س��وی اجرای
اس��تانداردهای اروپایی برای صنعت خودرو حرکت
کرده ایم در حالی که س��رانه درام��د انها ۴۵هزار
میلیارد دالر به باالست و سرانه درامد ایران بین ۵
تا ۶هزار میلیارد دالر .به هر ترتیب نرخ تمام ش��ده
افزایش می یابد و باید راه هایی پیدا کرد که کمکی
به اقشار کم درامد جامعه برای خرید خودرو شود.
او ادام��ه داد :لیزینگ ه��ا بای��د فع��ال ش��وند و
تامی��ن مالی کنند ب��ه این ترتیب ک��ه انها هزینه
خودروسازان را همان ابتدا به طور کامل بپردازند و
خریداران به شکل اقساط هزینه ها را به لیزینگ ها
پرداخت کنند.
استانداردهای هزینه بر
لیزینگ ها ،کمک به خرید مردم
قول مساعد همکاری
بعضی کارشناس��ان عنوان می کنند برخی از این
احمد نعمت بخ��ش ،دبیر انجمن خودروس��ازان
اس��تانداردها هنوز در کش��ورهای اروپای��ی نیز به
کش��ور درباره اس��تانداردهای هش��تاد وپنج گانه و
مرحله اجرا در نیامده است .نعمت بخش در این باره
ش��رایطی که برای صنعت خودرو کش��ور به وجود
نی��ز عنوان کرد :به عبارتی ،درس��ت اس��ت .از این
خواه��د اورد به «گس��ترش صنع��ت» گفت :مدیر
رو ،مدیر سازمان ملی استاندارد قول همکاری داده
س��ازمان ملی اس��تاندارد اع�لام کرده ب��ود تا اول
البته این همکاری به معنی عقب نش��ینی از مصوبه
دی ۹۸ب��ه خودروس��ازان فرص��ت داده ش��ده تا
هشتاد وپنج گانه استانداردها نیست.
استانداردهای هش��تاد وپنج گانه را بگذرانند و چون
او گفت :بس��یاری از خودروس��ازانی که در اروپا
ش��رکت های خودروس��از از پی��ش نس��بت به این
در ح��ال تولی��د خ��ودرو هس��تند برخ��ی از این
موض��وع اگاه بودند برنامه اصالحی��ه و اقدام هایی
اس��تانداردها را ندارند اما مقرر ش��ده
ب��رای این موض��وع در دس��تور انجام
خودروه��ای جدید انها ب��ه طور حتم
اس��ت .اگر ۲یا ۳خ��ودرو هم نتوانند
این استانداردها را داشته باشند.
تا ای��ن تاریخ به اس��تانداردهای مورد
دبیر انجمن خودروس��ازان کش��ور
نظر برسند ناگزیر باید از چرخه تولید
ادام��ه داد :س��ازمان ملی اس��تاندارد
خارج ش��وند .از ای��ن رو ،عزم ها جزم
عن��وان می کن��د وقتی خودروس��ازان
شده تا با س��ازمان استاندارد همکاری
خودروهای جدید را برای داخلی سازی
الزم انجام شود.
احمد نعمت بخش
وارد می کنن��د مش��مول قان��ون الزام
وی افزود :ش��رکت های خودروس��از
با مذاکره ای که با
استانداردهای هشتاد وپنج گانه هستند
کش��ور در ح��ال ت�لاش ب��رای ایجاد
تغیی��رات در واحده��ای تولیدی خود مدیریت سازمان ملی و بای��د تمام اس��تانداردها را بگذرانند.
استاندارد
این یک چالش اس��ت زی��را مدلی که
هس��تند تا به این سطح از استانداردها
شد درخواست
برای کش��ور ما جدید اس��ت در اروپا
برسند.
برخ��ی خودروها به لح��اظ ماهیت شده تولید خودروهای چندین سال است که اجرا می شود .در
جدید خودروسازان
نتیجه ،برای انها مش��مول قانون های
طراحی ش��اید نتوانند ب��ا تغییرات به
را مانند اروپا
جدید استانداردی نمی شود.
اس��تانداردهای مورد نظر دست یابند.
ببینند
او در این باره عنوان کرد :از این رو،
دبیر انجمن خودروس��ازان کش��ور در
ب��ا مذاکره ای که با مدیریت س��ازمان
این ب��اره توضی��ح داد :به ه��ر ترتیب
ملی استاندارد شد درخواس��ت شده با این شرایط
تولید خودروهای جدید خودروسازان را مانند اروپا
ببینن��د و خودروی��ی که در اروپا تولید ش��ده و در
حال تردد است اگر با قراردادهای خارجی از سوی
خودروسازان اورده ش��د چند مورد که هنوز برای
این خودروها در اروپا الزام نیست در ایران نیز الزام
نباشد .برنامه این است که در این زمینه مانند اروپا
عمل شود و رییس سازمان ملی استاندارد نیز قول
مساعد همکاری داد.
اس�تانداردهایی که ممکن اس�ت اجرا
نشود
دبیر انجمن خودروسازان کشور در ادامه توضیح
داد :سازمان ملی استاندارد بر اساس مصوبه شورای
سیاس��ت گذاری خودرو و ش��ورای عالی استاندارد
مصوبات را تعقیب می کند .بنابراین اگر شرکتی به
شکل مس��تند ثابت کند که خودرویی که تصمیم
ب��ه داخلی س��ازی ان دارد در اروپا برخ��ی از این
اس��تانداردهای جدی��د (الزم به یاداوری اس��ت به
لحاظ ایمنی تمام استانداردهای الزم لحاظ می شود
و الزام اس��ت داش��ته باش��ند) را ندارد مجوز داده
می ش��ود .برای مثال ،یکی از موارد استانداردی که
ممکن است سازمان ملی استاندارد با خودروسازان
همراهی کنند سنس��ور حس��اس جاده اس��ت زیرا
زیرس��اخت ای��ن فناوری هن��وز در کش��ور فراهم
نیست.
نعمت بخ��ش گفت :در خودروهای جدید اروپایی
این فناوری تعبیه شده که اگر راننده در جاده دچار
خواب الودگی ش��د و از مس��یر اصلی متمایل و به
سمت خط کشی وس��ط حرکت کردند این سنسور
فعال ش��ده و به راننده هش��دار می ده��د .اما چون
در کش��ور زیرساخت ها و خط کشی جاده ها به طور
کامل اماده نیست قرار شد سازمان ملی استاندارد
در این باره س��ختگیری کمتری داش��ته باشد زیرا
اس��تفاده از همین قطعه و فناوری روی خودرو نرخ
تمام شده را افزایش قابل توجهی می دهد.
۳۰میلیون تومان اس��ت با اعمال اس��تانداردهای
جدی��د ۵۰میلی��ون توم��ان تمام خواهد ش��د .در
نتیج��ه ،باید دید ظرفیت ای��ن تغییر به لحاظ نرخ
در جامعه فراهم است و قدرت خرید و کشش بازار
این اجازه را به صنعتگر می دهد.
چال�ش خودروه�ای قدیم�ی و اف�ت
تیراژ
نجفی من��ش تاکید کرد :اس��تانداردهای در نظر
گرفته ش��ده بس��یار مفید اس��ت و هر چه در این
باره استانداردهای بیش��تری به مرحله انجام برسد
صنعت خودرو پیشرفت بیشتری خواهد داشت.
وی یاداور ش��د :نخس��ت باید دید ت��وان خرید
وج��ود دارد و دیگ��ر اینکه خودروس��ازان امادگی
این تغییرات را دارند و س��پس صنع��ت قطعه نیز
به این س��و حرکت کند .همچنین این فعال صنعت
قطع��ه تصریح کرد :خودروه��ای قدیمی مانند پژو
۴۰۵از نظ��ر پلتفرم دیگر قابلیت ب��راورده کردن
اس��تانداردهای جدید را ن��دارد و باید از خط تولید
خارج ش��ود .بنابراین به دلیل نی��از به پلتفرم های
روز ش��اید افت تیراژ ۸۰۰تا ۹۰۰هزار دستگاهی
در صنع��ت خودرو کش��ور اتف��اق بیفت��د .این امر
چالش های زی��ادی را در صنعت خودرو و قطعه به
وجود خواه��د اورد .بنابراین باید به دلیل هزینه ها
و امکانات تولید با تامل زمانی بیشتر حرکت کنیم.
نجفی من��ش در پایان گفت :در س��ال حمایت از
کاالی ایران��ی نباید تولید تعداد زیادی از خودروها
متوقف ش��ود زیرا مدلی برای جایگزینی انها هنوز
تعریف نش��ده است .اگر این گونه باشد فقط واردات
اتف��اق می افتد که مورد پذیرش نیس��ت و این امر
فشار زیادی به قطعه سازان وارد خواهد کرد.
سخن اخر
تردیدی وج��ود ندارد که برای ایمنی خودروها و
نیز رفاه بیشتر حال صاحبان ان باید استانداردهای
جدی��د اعمال ش��ود زیرا این امر کم��ک زیادی به
کاه��ش حوادث و تصادف ها خواهد کرد .اما به نظر
تغییرات قیمتی و کشش بازار
می رس��د اجرایی کردن ان ممکن است به صنعت
ح��ال باید پرس��ید نق��ش قطعه س��ازان در این
خودرو اس��یب زده و افزایش قیمت ها در ش��رایط
استانداردهای هشتاد وپنج گانه چیست؟ محمدرضا
اقتصادی فعلی خانوارها باعث افت بازار تقاضا شده
نجفی منش ،رییس انجمن تخصصی صنایع همگن
و به رکود فعلی بازار فروش بیشتر دامن زده شود.
نیرومحرکه و قطعه س��ازی کش��ور به «گس��ترش
ای��ن نی��ز قابل یاداوری اس��ت که ام��روز برخی
صنعت» گفت :این امر بیش��تر ب��ه طراحی پلتفرم
خودروها بدیهی ترین م��وارد برای ایمنی خودروها
خودرو برمی گردد .قطعه سازان برای تولید و تامین
را خیل��ی توج��ه ندارن��د و در کنار ام��اده نبودن
قطعات مش��کلی ندارند بلکه نخست باید خودرو به
زیرس��اخت های ج��اده ای خ��ود خودروه��ا ام��ار
لحاظ طراحی استاندارد باشد.
مرگ ومیره��ای تصادف ه��ا را ب��اال
وی افزود :برخی از اس��تانداردها در
می برن��د .اش��تباه مصطلح��ی ک��ه در
خود اروپ��ا نیز به تازگی اضافه ش��ده
جامعه مرس��وم اس��ت یکی پنداشتن
ضم��ن انکه کمک زی��ادی به صنعت
کیفیت و اپش��ن خودرویی اس��ت در
خودرو می کن��د و این صنعت را چند
حالی که ای��ن دو امر کامال جدا از هم
گام به جلو می ب��رد .اما چند مالحظه
بوده و اپش��ن باع��ث افزایش کیفیت
وج��ود دارد؛ اینک��ه خودروس��ازان
نمی ش��ود .ب��ه ای��ن ترتیب خ��ودرو
محمدرضا نجفی منش
امادگی داش��ته باش��ند تا تغییرات را
بدون اپش��ن به لح��اظ کیفیت چیزی
در سال حمایت
اجرایی کنند و قطعه سازان نیز بتوانند
از خودروهای��ی با اپش��ن های بس��یار
از کاالی ایرانی
قطع��ات موردنی��از را تولی��د و تامین
ندارد.
نباید تولید تعداد
کنند.
امیدواریم ب��ا افزایش اس��تانداردها
زیادی از خودروها
ریی��س انجم��ن تخصص��ی صنایع
و ال��زام ای��ن ام��ر در دوره زمان��ی
متوقف شود زیرا
همگ��ن نیرومحرک��ه و قطعه س��ازی
ک��ه صنعتگران نی��ز بتوانن��د خود را
مدلی برای جایگزینی
کش��ور خاطرنش��ان ک��رد :الزم ب��ه
مجهز ب��ه ان کنند ام��ار تصادف ها و
انها هنوز تعریف
یاداوری اس��ت که به ط��ور قطع نرخ
مرگ ومیره��ای ج��اده ای کاهش یابد
نشده است
تمام ش��ده محصوالت افزایش خواهد
و در بخ��ش رف��اه صاحب��ان خ��ودرو
یافت .برای نمونه ،خودرویی که امروز
رضایتمندی حداکثری محقق شود.
هم��کاری خودروس��ازان
داخلی با همتای��ان خارجی
در صنعت داخل تاثیر زیادی
دارد .ب��رای رس��یدن به افق
تدوین ش��ده این صنعت الزم
اس��ت تا خودروهای روز در
داخل تولید شود و به دنبال
سعید صبوری
ان قطعات ان داخلی س��ازی
ش��وند .برای مثال ،امروز اگر عضو هیات مدیره انجمن
المان برخ��ی از خودروهای تخصصی صنایع همگن نیرو
خ��ود را در مال��زی تولی��د محرکه و قطعه سازی کشور
می کن��د از همی��ن کش��ور
ب��ه بازارهای جهانی نی��ز خودروها صادر می ش��ود و فقط
خودروه��ای الکچری در المان تولید می ش��ود در نتیجه،
این اتفاق نیز باید برای ایران بیفتد که به لحاظ درامدزایی
کمک زیادی به اقتصاد کالن کشور می کند.
البته باید در قراردادهای خودرویی با همتایان بین المللی
عنوان شود مدلی از خودرو در کشور اغاز به تولید شود که
از این کش��ور نیز به دنیا صادر شود و کشور طرف قرارداد
دیگر مدل مورد نظر را در کشور خود تولید نکند.
بنابرای��ن برای تحقق این امر نیاز اس��ت ت��ا با همکاری
خودروس��ازان به نام جهانی چند مدل در ایران متولد و با
این امتیاز که تولید و توزیع و صادرات ان برند از ایران به
بازارهای جهانی انجام شود.
وقت��ی مدل��ی در داخل کش��ور متول��د ش��ود در ادامه
مدل های جدید ان نیز در کش��ور تولید خواهد شد و این
کار ادامه پیدا می کند.
ام��روز اگ��ر بن��ز الم��ان در مال��زی تولید می ش��ود با
ان��رژی و نیروی انس��انی و نیز تمام امکان��ات مالزی تولید
ش��ده و صادر می ش��ود که درامد ان برای هر دو کش��ور
است.
اینجاست که باید در بستن قراردادها مدبرانه عمل کنیم.
باید قدرت چانه زنی خود را باال ببریم و بخواهیم که طرف
خارجی بازارهای خود را در اختیار ما قرار دهد.
اگر چنین شود رسیدن به افق تعیین شده ۱۴۰۴سخت
نخواه��د بود ضمن انکه اش��تغالزایی و رون��ق اقتصادی به
زودی برای کشور رقم خواهد خورد.
خبر
به منظور تامین نیاز و سلیقه مشتریان در سال
«حمایت از کاالی ایرانی» انجام شد
بهره گیری از روش های متنوع
فروش محصوالت ایران خودرو
مع��اون بازاریابی فروش گ��روه صنعت��ی ایران خودرو با
بی��ان اینکه اجرای روش های متن��وع و جامع برای فروش
محص��والت یک��ی از مس��یرهای افزای��ش رضایتمن��دی
مش��تریان و فراهم کردن امکان خرید کاالی ایرانی است،
تاکی��د کرد :ایران خودرو در س��ال حمایت از کاالی ایرانی
برنامه های متنوعی را برای خرید محصوالت به اجرا خواهد
گذاشت.
مصطف��ی خان کرم��ی ب��ا تش��ریح برنامه ه��ای فروش
ایران خ��ودرو در س��ال ،۹۷اعمال تخفی��ف خرید کاالی
ایران��ی را از جمله مش��وق های خرید محصوالت این گروه
صنعتی دانس��ت و اظهار ک��رد :با مطالعه و بررس��ی بازار
و نیازس��نجی از مش��تریان برنامه های ف��روش را منطبق
با خواس��ت و س��لیقه انها به اجرا می گذاری��م .وی افزود:
طرح های فروش را متناس��ب با بودجه مش��تریان در نظر
می گیری��م و در این راس��تا برنامه های فروش اقس��اطی و
اعتب��اری را طرح ریزی می کنیم تا همه گروه های درامدی
موفق به خرید محصوالت ایرانی این خودروساز شوند.
به گزارش ایکوپرس ،خان کرمی طرح های پیش فروش را
از جمله طرح های فروش محص��والت ایران خودرو نام برد
و گفت :در پیش فروش هایی که به ش��کل س��رمایه گذاری
پیش��نهاد می ش��ود امکان مشارکت مش��تریان در فرایند
تولید محصول فراهم می ش��ود .وی همچنین تصریح کرد:
پر واضح است که ایران خودرو نیز از مشارکت های مردمی
در طرح های تولید بهره مند می شود.
او ادامه داد :با این روش بازگش��ت س��رمایه مشتریان تا
موعد تحویل خودرو به طور کامل تضمین شده است.
معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو افزود :در طرح های
پیش ف��روش عادی نیز امکان برنامه ری��زی مالی بهتری را
برای مشتریان فراهم می کنیم.
خان کرم��ی اضافه ک��رد :عالوه بر فروش ه��ای نقدی که
محصول با نرخ قطعی به دس��ت مشتریان می رسد ،فروش
اقس��اطی و اعتباری را نیز به اجرا در می اوریم که با اعمال
شرایط منعطف ،عالوه بر شناور بودن مبلغ پیش پرداخت،
مشتریان قادر هستند زمان بازپرداخت اقساط را بر اساس
شرایط مالی خود انتخاب کنند.
بررسی «گسترش صنعت» از اجرای پروژه های عمرانی در مناطق محروم و روستایی نشان داد
شنبه
سال بیست و نهم شماره 371پیاپی 2344
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
اول اردیبهشت 1397
4شعبان 1439
21اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
محرومیت زدایی با تمرکز بر ظرفیت های منطقه ای
هر شغل پایدار منطقه ای در حوزه های پتروشیمی و صنایع بزرگ حدود ۲00میلیون تومان سرمایه نیاز دارد
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
دستیابی به توسعه
در مناطق محروم از مسیر صنعت
توس��عه صنعتی مناطق محروم و
کمتر برخ��وردار با توجه به تغییرات
اقلیمی و محدود شدن فعالیت های
کش��اورزی دلیلی بر اهمیت ایجاد
اشتغال پایدار در این مناطق است.
کمبود اب یکی از چالش های اصلی
محمدجواد بگی
در همه بخش های اقتصادی به ویژه
مدیرعامل شرکت
صنعت و کش��اورزی است .با توجه
به چالش هایی که خشکس��الی های شهرک های صنعتی اصفهان
اخیر برای کش��اورزان ایجاد کرده،
توس��عه صنایع کوچک و متوس��ط یکی از راهکارهای اصلی ایجاد
اشتغال و افزایش درامد سرانه در مناطق محروم و کمتر برخوردار
اس��ت که برخی از ای��ن مناطق حتی فعالیت های کش��اورزی هم
ندارن��د .حمایت از توس��عه صنای��ع و بخش های تولیدی ،بس��تر
مناسبی برای اشتغالزایی جوانان و کمک به ارتقای سطح معیشتی
در مناطق محروم و روستایی است .سیاست دولت مبتنی بر توسعه
صنایع روستایی و حمایت از ایجاد اشتغال پایدار در نواحی صنعتی
از طریق ایجاد بسترها و تقویت نواحی صنعتی موجود و همچنین
حمایت از خوشه های کسب وکار است.
از این رو ،توانمندسازی روستاییان و فعال سازی نواحی صنعتی
در دستور کار سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی است.
این امر با مشوق های ویژه و تسهیالت ارزان نرخ با استفاده از منابع
صندوق توسعه ملی اجرا می شود.
اعطای تسهیالت ارزان نرخ سرمایه در گردش به واحدهای صنعتی
و همچنین برای به بهره برداری رساندن طرح های صنعتی نیمه تمام
از جمل��ه مهم ترین مش��وق های درنظر گرفته ش��ده در این قانون
است.
س��رمایه گذاران ب��ا راه ان��دازی واحد تولیدی در ش��هرک های
صنعتی از معافیت های ۷و ۱۳س��اله نیز برخوردار می شوند ضمن
انک��ه ضمانتنامه صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک
برای طرح های اجرایی در مناطق محروم صادر می شود.
با توجه به سیاس��ت های فعلی کشور که جلوگیری از مهاجرت
روستاییان به شهر و توسعه مناطق کمتر توسعه یافته روستاهاست،
تامین زیرساخت ها در این مناطق و همچنین فعال شدن واحدهای
صنعتی و تولیدی ،عامل ایجاد اشتغال در مناطق روستایی خواهد
بود.
خبر
مشوق های ویژه سرمایه گذار ی
در قزوین
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان قزوین از اعطای مشوق های ویژه
ش��امل تخفیف در پرداخت عوامل نقدی
حق��وق انتف��اع ،طوالنی بودن اقس��اط
حقوق انتفاع و تس��هیالت ویژه درجذب
س��رمایه گذار در س��ال جدی��د خبر داد.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت»
از اس��تان قزوی��ن ،حمیدرضا خانپ��ور با اعالم ای��ن مطلب افزود:
در راستای ش��عار امس��ال که «حمایت از کاالی ایرانی» است به
متقاضیان س��رمایه گذاری در ش��هرک ها و نواحی صنعتی با ارائه
سبد تش��ویقی به صنعتگران گامی اساسی در پیشبرد این اهداف
برداش��ته تا رونق اقتصادی و ایجاد اش��تغال پایدار ش��کل بگیرد.
خانپور تس��هیالت دهی به واحده��ای تولیدی و طرح های صنعتی
با بهره بانکی پایین ،جلوگیری از واردات کاالهای قاچاق ،برگزاری
نمایش��گاه های دائمی ف��روش محصوالت ب ه صورت مس��تقیم در
شهرک های صنعتی برای عموم مردم ،پرداخت یارانه به واحدهای
تولی��دی برای حضور در نمایش��گاه های داخلی و خارجی و ...را از
مهم تری��ن راهکارهای اساس��ی در حمایت از تولی��د کاالی ایرانی
بر شمرد .رییس هیات مدیره ش��رکت شهرک های صنعتی استان
از برگزاری نمایش��گاه و همایش صنایع کوچک با رویکرد فروش و
عرضه کاالی ایرانی در مرداد امسال خبر داد.
محدودیت بودجه های عمرانی
سید جواد حس��ینی کیا ،دبیر کمیسیون صنایع و
مجلس ش��ورای اس�لامی در گفت وگو با «گسترش
صنعت» اظه��ار کرد :معنای امکانات و توس��عه در
س��ال های گذشته تغییر کرده اس��ت و دیگر وجود
عکس:گسترش صنعت
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
س��هم اس��تان های کم برخ��وردار در بودجه ،۹۷
موضوعی اس��ت ک��ه با در نظر گرفت��ن ان می توان
چشم انداز پیش روی استان ها را در یک سال اینده
پیش بینی کرد .به اعتقاد برخی کارشناس��ان ،سهم
استان های کم برخوردار از بودجه به نوعی افق پیش
روی استان ها را تا یک سال اینده مشخص می کند.
کارشناسان معتقدند نبود رفاه و امکانات شهری در
مناطق روستایی و شکاف طبقاتی موجود اثار منفی
اجتماعی به دنبال دارد که رفع ان با ایجاد اشتغال
پایدار ممکن است .این امر به معنای توسعه صنعتی
با توجه به ظرفیت های منطقه ای اس��ت و پول پاشی
ب��دون توانمند کردن م��ردم در مناط��ق محروم و
روس��تایی نمی توان��د در بلندمدت اث��ار اجتماعی
مناسبی داشته باشد.
در میان اس��تان ها در جدول بودجه بندی امسال،
خراس��ان ش��مالی و جنوبی ،یزد ،ایالم ،قم ،زنجان،
س��منان و قزوی��ن دی��ده می ش��وند که ب��ه گفته
مس��ئوالن اس��تانی ،اجرای پروژه ه��ای عمرانی در
این اس��تان ها باید محتاط و دست به عصا باشد زیرا
بودجه تعریف ش��ده برای انها به میزانی نیس��ت که
بتوان در عرصه های اموزش��ی ،فرهنگی ،بهداشتی،
عمرانی و...گام برداشت.
درباره ش��اخص ها و مالک های اثرگذار بر تعیین
بودجه برای استان های کش��ور ،مولفه های بسیاری
اثرگ��ذار هس��تند ک��ه می��زان جمعیت ،وس��عت
منطق��ه ای ،ش��اخص های فرهنگ��ی و اجتماعی و
میزان س��رانه اس��تان و ...از نمونه های ان به شمار
می رود .تردیدی وج��ود ندارد که مدیریت برمبنای
بودج��ه مطلق ،س��ازنده نخواهد ب��ود و معیارهای
دیگری نیز برای دس��تیابی به ش��کوفایی و توسعه
پایدار ضروری اس��ت اما با وجود ای��ن ،نمی توان از
نقش موثر بودجه در تس��ریع فرایند توس��عه غافل
ب��ود .در صورت محدود ب��ودن بضاعت مالی ،امکان
پیش��برد بسیاری از طرح ها و پروژه ها وجود نخواهد
داش��ت که البت��ه منتقدان این ای��ده در مقابل این
نظریه ،ضرورت جذب و مش��ارکت بخش خصوصی
را مطرح می کنند.
در درس��تی این نظر و ادعا تردیدی وجود ندارد
اما این موضوع نافی برخورداری استان های کشور به
تناسب فقر ،محرومیت و کاستی های موجود در انها
از بودجه و اعتبارات کشوری نیست.
نباید این واقعیت را از نظر دور داش��ت که بودجه
س��االنه کش��ور نیز حد و میزانی دارد و محال است
بت��وان ترتیبی را اتخاذ کرد که تمامی اس��تان های
کشور راضی و خرسند باشند .به هر حال در تقسیم
بودجه ش��اهد برخی محدودیت های اجتناب ناپذیر
خواهیم بود که گریزی از ان وجود ندارد.
سید جواد حسینی کیا:
محرومیت زدایی با وجود پراکندگی روستایی در کشور
تا ۱0سال دیگر نیز محقق نخواهد شد
احمد بیگدلی:
رفع شکاف طبقاتی و باال اوردن سطوح پایین طبقاتی با
ی محقق نمی شود
پول پاش
اب ،ب��رق ،گاز و مخاب��رات در ناحیه های محروم و
روس��تایی به معنای رفاه و امکانات نیس��ت .اکنون
سطح سواد روستاییان باالتر رفته و انتظار شغل های
مناسب با تسهیالت ،رفاه و امکانات شهری را دارند
که نبود ان علت اصلی مهاجرت به مراکز اس��تان ها
شده است.
وی ادام��ه داد :هرچه صنعت ،فناوری و توس��عه
به منطقه ای وارد می ش��ود ،بخ��ش قبلی نیز انتظار
همراه��ی و هماهنگی ب��ا ان را دارد .در صورتی که
محقق نشود خود را توس��عه نیافته می دانند .اکنون
پزش��ک متخصص ،ط��رح ه��ادی ،ورزش��گاه های
تخصص��ی و عموم��ی و ...ب��ه عنوان ش��اخص های
توسعه یافتگی شناخته می ش��ود در حالی که زمان
انقالب فقط چند روس��تا اب اش��امیدنی مناسب یا
برق مناس��ب داشتند در حالی که اکنون مردم نبود
اینترن��ت پر س��رعت را به عن��وان محرومیت اعالم
می کنند.
این نماینده مجلس شورای اسالمی با بیان اینکه
س��هم پروژه های عمرانی در بودجه های ساالنه فقط
۱۵درصد است که تمام ان نیز تخصیص نمی یابد،
گفت :محرومیت زدایی تا ۱0س��ال دیگر نیز محقق
نخواهد ش��د چراکه پراکندگی روس��تایی در کشور
زی��اد و هزینه بر اس��ت .بنابراین رس��یدن امکانات
محدود ب��ه مناطق مح��روم و روس��تایی به زودی
محقق نمی شود.
ایجاد ش�غل با سرمایه ۴0تا ۲00میلیون
تومان
حس��ینی کیا با بیان اینکه ایجاد هر ش��غل پایدار
منطقه ای در حوزه های پتروش��یمی و صنایع بزرگ
حدود ۲00میلیون تومان س��رمایه نیاز دارد ،افزود:
هزینه ک��رد ب��رای ایجاد ش��غل در مناط��ق مرزی،
محروم و روس��تایی برای ماندگاری مردم منطقه ای
اس��ت .با این حال ،هزینه های در نظر گرفته ش��ده
دارای هدف ایجاد و توس��عه صنعت اس��ت و منابع
مالی محدودی اس��ت اما گامی ب��رای ایجاد مناطق
صنعتی در روستاها خواهد بود و اثرات ان در اینده
مشخص خواهد شود.
ای��ن نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان
اینکه ایجاد هر ش��غل در بنگاه ه��ای زود بازده برای
روس��تاییان حدود ۴0میلیون تومان س��رمایه نیاز
دارد ،تاکید کرد :زمانی که ش��غل پایدار در روستا یا
مناطق مرزی ایجاد ش��ود به دنبال ان ظرفیت های
توس��عه ای امکانات و رفاه مناسب نیز به ان منطقه
وارد خواهد شد.
وی ادام��ه داد :برای موفقیت در اجرای طرح های
محرومیت زدایی باید به ظرفیت های منطقه ای با در
نظر گرفتن بحران های ابی و ...توجه کرد.
اثار منفی شکاف طبقاتی
محرومیت زدای��ی ،رفع فقر یا توس��عه نیافتگی تا
زمانی که امکانات موجود در تهران و مراکز استان ها
به دورترین نقاط کشور سرایت نکند حاصل نخواهد
ش��د .انتظار ان اس��ت که رفاه موج��ود در پایتخت
و س��ایر مراکز اس��تانی در دورترین نقاط روستایی
فراه��م ش��ود .در صورتی که این امر محقق نش��ود
مهاجرت روس��تاییان به ش��هرها و سایر اسیب های
اجتماعی نیز پابرجا خواهد بود.
احم��د بیگدل��ی ،نماین��ده ش��هر خدابن��ده در
کمیس��یون اجتماعی مجلس ش��ورای اس�لامی در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» در پاس��خ به اینکه
ش��کاف طبقات��ی و محرومی��ت فعل��ی در مناطق
توس��عه نیافته چه پیامدهایی برای کش��ور به دنبال
دارد ،اظهار کرد :رفع ش��کاف طبقاتی و باال اوردن
س��طوح پایین طبقاتی با پول پاشی محقق نمی شود
و نتیج��ه مطلوبی ندارد ،باید م��ردم را توانمند کرد
ت��ا محرومی��ت در مناطق روس��تایی و دور از مرکز
رفع ش��ود .توسعه و ایجاد اش��تغال پایدار مهم ترین
راهکار برای توانمند شدن مردم در مناطق محروم و
روستایی است .ضمن انکه توسعه صنعتی با تمرکز
بر ظرفیت های منطقه ای نیز می تواند ایجاد اشتغال
پایدار و رفع مش��کالت ناشی از فقر و محرومیت را
به دنبال داشته باشد.
این نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی با اشاره به
اینکه نس��ل ام��روز را نمی توان با قوانین گذش��ته
هدایت کرد ،افزود :در چند دهه گذشته مسیر طی
شده برای رس��یدگی یا در اختیار گذاشتن امکانات
برای مناطق محروم و روس��تاها اشتباه بوده چراکه
بعد از گذش��ت س��ال ها اس��یب های اجتماعی در
وضعیت مطلوب قرار ندارد و کمتر نش��ده اس��ت .و
مجلس شورای اسالمی باید برای رفع این قوانین و
بازنگری در انها اقدام کند.
بیگدلی ب��ا بیان اینکه ش��کاف طبقات��ی یا نبود
درام��د کاف��ی و توانای��ی اقتص��ادی در خانواده ها
نخستین اثار منفی را در بروز رفتارهای غیرمنطقی
نش��ان می دهد ،ادامه داد :بنابرای��ن باید امکانات و
رفاه موجود در مراکز اس��تان ها به سایر نقاط دور از
دسترس نیز هدایت شود.
اکن��ون بیکاری و نبود ش��غل ب��رای جوانان در
روس��تاها مهم تری��ن موض��وع در بروز اس��یب های
اجتماعی است این امر بر رشد مهاجرت روستاییان
به شهرها نیز اثرگذار است.
این نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی ب��ا تاکید
ب��ر اینک��ه بی��کاری عمده ترین مش��کل در مناطق
محروم و روس��تایی اس��ت ،تصریح ک��رد :به برکت
انق�لاب بیش��تر جوان ها در خانواده های روس��تایی
تحصیلکرده هس��تند و زندگی روستایی و سنتی را
ادام��ه نمی دهند ضمن انکه ب��ا توجه به تحصیالت
به سمت ش��غل های مناس��ب روی اورده اند که در
صورت نیافتن ان ،به سمت شهرها و مراکز استان ها
به دنبال شغل روی می اورند.
وی ادام��ه داد :بنابراین ت��ا زمانی که راهکار رفع
محرومی��ت را به درس��تی اجرا نکنی��م ،نمی توانیم
انتظار کاهش ش��کاف طبقاتی در مناطق محروم و
روستایی را داشته باشیم.
بیگدلی با اشاره به الگو برداری از کشورهای موفق
در رفع بی��کاری ،بحران اب ،قوانین دس��ت وپاگیر،
مش��کالت مال��ی ،بانکی ،بیم��ه ای و ...اف��زود :این
مهاجرت ه��ای روس��تاییان با منش��ا یافتن ش��غل
مناس��ب با تحصیالت به خارج از مرزهای کشور نیز
سرایت دارد .از این رو ،باید برای حفظ سرمایه های
انس��انی با بهره مندی از کارشناس��ان خبره راهکار
مناس��بی در کاهش محرومیت از مناطق روستایی
و محروم اقدام شود.
سخن اخر
به گزارش «گسترش صنعت» رفع فقر ،محرومیت
و بیکاری در مناطق محروم و توس��عه نیافته با توجه
ب��ه اختصاص مناب��ع مالی از صندوق توس��عه ملی
راه��کاری مناس��ب اس��ت .این در حالی اس��ت که
تزریق این مناب��ع مالی با مدیریت و در نظر گرفتن
ظرفیت های منطقه ای برای ایجاد و توس��عه صنعت
انجام شود.
گزارش روز
راه اندازی کلینیک کسب وکار در شهرک های صنعتی
حضور در دوره اموزش��ی فن بازاره��ا ،عارضه یابی
واحده��ای صنعتی ،بررس��ی وضعیت زیرس��اخت ها
در ش��هرک های صنعتی و بازدی��د از ناحیه صنعتی
میرج��اوه در نقطه صفر مرزی از مهم ترین اهداف در
سفر ۲روزه سید افشین گنج بخش ،مشاور مدیرعامل
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
به اس��تان سیستان و بلوچس��تان بود .گنج بخش در
بو کار
حاش��یه این س��فر از راه اندازی کلینیک کس
در ش��هرک های صنعت��ی خبرداد و گفت :ش��ناخت
چالش های واحدهای تولی��دی فعال و نیمه فعال در
بخش اعتبارات و تامین نیروی انس��انی و تالش برای
بو کار صنعت انجام
رفع انها از س��وی کلینیک کس
می شود.
به گزارش «گسترش صنعت» گنج بخش با اشاره
به «حمایت از کاالی ایرانی» به عنوان ش��عار امسال
اظهار کرد :با توجه ب��ه تاکیدات رهبر معظم انقالب
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
نی��ز اقدام های خود را برای حمای��ت از تولید ملی و
کاالی ایرانی از دی سال گذشته با برگزاری کارگروه
تخصصی برای ایجاد یک بسیج همگانی در کشور به
منظور حمایت از کاالی ایرانی اغاز کرد.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعتی ای��ران اظهار ک��رد ۹۲ :درصد
صنایع کش��ور را صنایع کوچک و متوس��ط تشکیل
می دهد که مسئولیت حمایت ،نظارت و برنامه ریزی
ب��رای انه��ا بر عه��ده س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
شهرک های صنعتی ایران است.
گنج بخ��ش تصریح کرد :تاکید وزیر صنعت ،معدن
و تجارت بر دو نکته نوس��ازی و بازس��ازی واحدهای
صنعت��ی و بررس��ی چالش ه��ای موج��ود در حوزه
واحده��ای صنعتی و رف��ع انها با ه��دف حمایت از
کاالی ایرانی است.
وی افزود :در مسئله عارضه یابی واحدهای صنعتی
ب��ا پیگی��ری مدیرعامل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران ،راه ان��دازی کلینیک های
بو کار در دس��تور کار قرار گرفت و به
تخصصی کس
زودی این مراکز گشایش می یابد.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعتی ای��ران ادام��ه داد :چالش های
واحده��ای تولی��دی فع��ال و نیمه فع��ال در بخش
اعتب��ارات و تامین نیروی انس��انی و تالش برای رفع
انها را کلینیک های مس��تقر در شهرک های صنعتی
شناسایی می کند.
گنج بخش ادامه داد :خروجی این کارگروه در اغاز
اسفند سال گذشته اغاز به کار پویش «بیاییم چرخه
را بچرخانیم» با هدف حمایت از کاالی ایرانی بود که
در سال ۹۷نیز با قدرت به کار خود ادامه می دهد.
روان سازی فروش محصول
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعتی ایران با اشاره به رشد واگذاری
زمین در ش��هرک های صنعتی در س��ال گذشته به
نس��بت س��ال های قبل ،گف��ت :روان س��ازی فروش
محص��والت و توس��عه فعالی��ت واحده��ای تولیدی
ب��رای حرکت بهتر چرخه صنعت از مهم ترین اهداف
راه اندازی این پویش است.
گنج بخ��ش تصریح کرد :خیلی ها حمایت از کاالی
ایرانی را ویژه خری��د این کاالها می دانند در صورتی
که تس��هیل کردن کار تولید کننده و رفع موانع برای
عرضه محصوالت تولیدی را نباید فراموش کرد.
وی اف��زود :ایجاد ارام��ش ب��رای تولید کننده که
بتوانن��د با خیال راحت محصوالت خود را به دس��ت
مردم برس��اند از دیگر اقدام ها در مس��یر حمایت از
کاالی ایرانی تلقی می شود.
گنج بخش تاکید ک��رد :در حمایت از کاالی ایرانی
باید در مسیر پرداخت تس��هیالت بانکی ،رفع موانع
گمرکی و مشکالت بازار تالش شود که مجموعه این
اقدام ها در کنار تبلیغات و برندسازی موثر است.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
شهرک های صنعتی ایران در حاشیه بازدید از ناحیه
صنعتی میرجاوه گفت :این ناحیه صنعتی با توجه به
قرار گی��ری در منطقه م��رزی از ظرفیت خوبی برای
اس��تقرار واحده��ای تولیدی صادرات گ��را برخوردار
است.
گنج بخش گفت :کارافرینان باید از ظرفیت استان
برای اس��تقرار واحد های تولیدی خود استفاده کنند.
استان سیستان و بلوچستان نه تنها با توجه به داشتن
مرز گس��ترده با پاکستان و افغانستان و دریای عمان
دارای مزیت فراوان برای س��رمایه گذاری است بلکه
زمی��ن صنعتی در ش��هرک ها و نواحی صنعتی ان با
نرخ بس��یار پایین نسبت به س��ایر استان های کشور
واگذار می شود.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعتی ایران یاداور ش��د :عالوه بر این،
مشوق های س��رمایه گذاری در اس��تان بسیار متنوع
است.
در ادامه این بازدید ،حسینعلی سارانی ،مدیرعامل
ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان سیس��تان و
بلوچس��تان با اش��اره به اغاز عملیات اجرایی ناحیه
صنعتی میرجاوه در س��ال ،۸۹اظهار کرد :این ناحیه
صنعت��ی با گس��تره ۵0هکت��ار در مح��ور میرجاوه
زاهدان -جاده ترانزیت مس��تقر اس��ت .سارانی تاکید
ک��رد :تاکن��ون ۷ق��رار داد به وس��عت ۲هکت��ار با
س��رمایه گذاران و کار افرین��ان در این ناحیه صنعتی
بسته شده است.