روزنامه گسترش صنعت شماره 373
روزنامه گسترش صنعت شماره 373
روزنامه گسترش صنعت شماره 373
سال بیست و نهم
پشتیبانی از صنایع کشتی سازی در شهرک تخصصی
توس��عه واحدهای تولیدی در صنایع پایین دستی کشتی سازی و فراساحلی الزامی شد تا
نخستین ش��هرک صنعتی-تخصصی صنایع پایین دستی در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی
خلیج فارس راه اندازی شود .فاز نخست شهرک صنعتی-تخصصی صنایع دریایی بندرعباس
در مس��احت بیش از ۲0هکتار از نیمه دوم اردیبهشت به س��رمایه گذاران واگذار می شود
اما این فاز قرار است در پایان تابستان امسال به بهره برداری برسد به طوری که پروژه های
زیرساختی برای اماده سازی اراضی صنعتی همزمان با واگذاری اراضی تکمیل خواهد شد.
به گفته مسئوالن ،ش��هرک صنعتی-تخصصی صنایع دریایی بندرعباس به منظور تکمیل
پیاپی 2346
دوره جدید شماره 373
http://telegram.me/sanatnewspaper
زنجیره کشتی س��ازی و صنایع فراساحل و با هدف توسعه صنایع دریایی و کشتی سازی در
منطقه ویژه کشتی س��ازی و صنایع فراس��احل بندرعباس تکمیل می شود و به بهره برداری
می رسد .فرشاد مقیمی ،معاون سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران از اغاز
واگذاری فاز یک ش��هرک صنعتی-تخصصی صنایع دریایی از تابس��تان امسال خبر داد و
گفت :با توجه به اینکه از اغاز کار کل زیرس��اخت ها فراهم نمی ش��ود ،واگذاری ها به مرور
انجام می شود و قرار است به صورت کلی پشتیبانی از فعالیت های ایزو ایکو در حوزه صنایع
دریایی در این شهرک تخصصی انجام شود.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
دوشنبه
3اردیبهشت1397
6شعبان 1439
23اوریل 2018
4
یادداشت
چهل کالغ
در کمین جامعه
3
نقش دولت
در صندوق ها
2
پیگیری های «گسترش صنعت» از حاشیه های واردات ۴۰هزار خودرو
شبانه های خودرویی در گمرک
اغاز هفته کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که افرادی با گرفتن
فیل��م از تعداد زیادی خودرو خارجی ،در خیابانی در بوش��هر عنوان
می کردن��د با وجود ممنوعیت هایی که برای واردات خودرو هس��ت
و ب��ا توجه به اینکه عده ای هنوز نتوانس��ته اند ۲هزار خودرو وارداتی
خ��ود را از گمرک ترخیص کنند ،چگون��ه ۴۰هزار خودر و (به گفته
ش��خص فیلم گیرنده) ۳بامداد ترخیص و در خیابان اماده ارسال به
مقصدهای موردنظر ش��ده اس��ت؟ این موضوع از سوی «گسترش
صنعت» پیگیری شد .دبیر انجمن واردکنندگان خودرو این موضوع
را به طور کامل رد کرد و یکی از کارشناسان خودرویی تایید و رد این
مسئله را منوط به توضیح های بخش دولتی ذی ربط دانست .در ادامه
نیز گفت وگویی با مشاور عالی رییس کل گمرک ایران انجام شد و وی
به پاره ای از توضیحات پرداخت که در ادامه می اید.
مه��دی دادفر ،دبیر انجمن واردکنندگان خ��ودرو درباره موضوع
ترخی��ص و خروج این حجم از خودرو در گمرک بوش��هر گفت :این
«گسترشصنعت»بررسیمی کند
عدالت مزدی و تحقق امنیت شغلی ،خواسته اصلی کارگران
2
عکس :مهدی کاوه ای
سیاست های تشویقی
برای مصرف کنندگان کاالی داخلی
خودروه��ا تمام فراین��د قانونی برای خروج از گم��رک را انجام داده
بودن��د .برای اینکه هماهنگی ه��ای الزم برای مقصد انجام ش��ود و
خودروه��ا وقتی خارج می ش��وند با یکدیگر به تهران برس��ند انها را
بی��رون از بخش ترخیص و انباره��ای گمرک نگهداری کرده بودند و
سپس شبانه حرکت خود را به سوی مقصد انجام دادند.
وی ادام��ه داد :اما اینکه اتفاق خ�لاف قانونی در حوزه ترخیص در
گمرک رقم خورده باش��د بعید بوده و رد می شود .درنتیجه ،روی رد
این مسئله تاکید دارم.
او درب��اره چنین موضوع��ی عنوان کرد :عده ای از کس��انی که در
مس��ئله واردات فعال هس��تند و ج��زو ش��رکت های نمایندگی نیز
نیستند به این موضوع اعتراض دارند که چرا شرکت های نمایندگی
می توانند فعالیت داشته باشند اما انها خیر .درواقع این افراد اعتراض
خ��ود را به این ش��یوه نمایش دادن��د و در فضای مج��ازی نیز از ان
استقبال شد.
3
حس��ین حبیب��ی عدال��ت م��زدی و تحقق امنیت ش��غلی را
مهم تری��ن مطالب��ه کارگران برش��مرد .دبیر کان��ون هماهنگی
ش��وراهای اسالمی کار کشور مهم ترین خواسته های کارگران را
تش��ریح کرد و ب��ه ایلنا گفت :کارگ��ران در ابتدا خواهان تحقق
عدالت مزدی ،بهبود سبد معیش��ت ،افزایش قدرت خرید خود
و امنیت ش��غلی یعنی ماندگاری پایدار در شغل هستند .پس از
ان ،برقراری تشکل مستقل ،پایدار و قدرتمند ،خواسته محوری
انهاست.
وی ب��ا تاکید ب��ر اینکه برخی مطالبات کارگ��ران در پیوند با
سازوکار و عملکرد سازمان تامین اجتماعی است...
2
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
3اردیبهشت 6 1397شعبان 23 1439اوریل 2018شماره 373پیاپی 2346
یادداشت
نقش دولت در صندوق های
بیمه ای بازنشستگی
خبر
عدالت مزدی و تحقق امنیت
شغلی ،خواسته اصلی کارگران
حس��ین حبیبی عدالت مزدی و تحقق امنیت ش��غلی را
مهم ترین مطالبه کارگران برشمرد.
دبی��ر کانون هماهنگی ش��وراهای اس�لامی کار کش��ور
مهم ترین خواس��ته های کارگران را تش��ریح کرد و به ایلنا
گفت :کارگ��ران در ابت��دا خواهان تحق��ق عدالت مزدی،
بهبود س��بد معیش��ت ،افزایش قدرت خرید خود و امنیت
ش��غلی یعنی ماندگاری پایدار در ش��غل هس��تند .پس از
ان ،برقراری تش��کل مس��تقل ،پایدار و قدرتمند ،خواسته
محوری انهاست.
وی با تاکی��د بر اینکه برخی مطالبات کارگران در پیوند
ی است ،افزود:
با س��ازوکار و عملکرد سازمان تامین اجتماع
اگر س��ازمان تامین اجتماعی بتوان��د در امر درمان و بیمه،
قدرتمند عمل کند ،حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران
را سر وقت و متناس��ب با هزینه های زندگی پرداخت کند
و کارگران بتوانند دوران پیری ابرومند داشته باشند ،یکی
از مهم ترین خواس��ته های جامعه کارگ��ری را جامه عمل
پوشاند ه است.
حبیبی تاکید کرد :رس��یدن به این مطالبات ،مس��تلزم
تروی��ج «فرهنگ اعتراض و مطالبه گ��ری» در جامعه و به
رسمیت شناختن حق اعتراض صنفی ا ست؛ در هیچ جای
جهان بدون ایس��تادگی و اعتراض ،کارگران نتوانسته اند به
حقوق حداقلی خود دس��ت پیدا کنند .روز کارگر «تعطیل
رس��می» اس��ت و نباید کارگران در این روز مجبور به کار
شوند.
او ادام��ه داد :اگ��ر کارفرمایی کارگ��ر را مجبور کند که
روز جهانی کارگر ،س��ر کار حاضر شود ،این عمل کارفرما
مص��داق کار اجب��اری و بهره کش��ی اس��ت و دقیق همان
شرایطی است که ماده ۶قانون کار به ان اشاره کرده و در
نتیجه باید با کارفرمای متخلف بر اس��اس ماده ۱۷۲قانون
کار (فصل جرائم و مجازات ها) برخورد شود.
علی ربیعی
به دلیل نبود بازار
مصرف و سیاست
افزایش قدرت خرید
از یک طرف و ایجاد
چرخه ای برای فروش
کاالی ایرانی از سوی
دیگر سیاست حمایتی
در دستور کار قرار
گرفته است
عکس :مهدی کاوه ای
صندوق ه��ا در س��ال های
گذش��ته وضعی��ت بحران��ی
داش��تند و هن��وز ه��م این
وضعی��ت وج��ود دارد.
صندوق ها در جامعه وظایف
مشخصی دارند که بر اساس
انه��ا ،بخش��ی از فش��ارهای
محسن ایزدخواه
اجتماعی و اقتصادی از مردم
کارشناس حوزه تامین
برداش��ته می ش��ود .اکن��ون
اجتماعی
ای��ن صندوق ها ک��ه وظیفه
کاهش فشارهای اقتصادی و
اجتماعی را باید بر دوش بکش��ند ،خ��ود دچار بحران های
جدی ش��ده اند .اگر راه حل مشخصی برای این کار در نظر
گرفته نش��ود ،وضعیت صندوق های بیمه ای و بازنشستگی
وخیم تر خواهد شد.
صندوق های بازنشس��تگی ش��بیه یک موج��ود زنده در
جامعه رفتار می کنند.
در دوره ای نوپا هس��تند ،به اوج می رس��ند و سال های
پایانی خود را س��پری می کنند .برخی از مش��کالت برای
تمام صندوق های بیمه ای و بازنشستگی ایجاد می شود.
موضوع بحران این صندوق ها در کش��ورهای توسعه یافته
نیز وجود دارد و مس��ئله ای نیس��ت که کش��ورهای دیگر
بتوانن��د راحت از عهده رفع ان برایند .انچه در این زمینه
اهمی��ت دارد ش��یوه برخورد با این مش��کالت اس��ت .در
مدیریت بح��ران صندوق ها ،درایت و کفایت مدیران حرف
نخست را می زند.
انه��ا بای��د بتوانند در مواق��ع الزم هش��دارهای انی را
اعالم کنند و به موقع مش��کالت مربوط را به س��مع و نظر
عالی ترین مقام نظام تصمیم گیری برس��انند تا تصمیم های
بهنگام گرفته شود.
در ای��ن زمین��ه خاص ،باید ب��ه ن��وع اداره صندوق های
بیمه ای به لحاظ ساختاری اشاره کرد؛ تمام مقاوله نامه های
س��ازمان بین الملل��ی کار به این مس��ئله تاکی��د دارد که
دولت ه��ا تضمین کنن��ده نهایی فعالیت ه��ای صندوق های
بیمه ای در حوزه بازنشستگی هستند.
ب��ا این ح��ال ،نباید این طور برداش��ت ش��ود ک��ه باید
دولت ه��ا در تمام ش��ئون ای��ن صندوق ه��ا دخالت کنند
چراک��ه ذی نفعان دیگری مثل بیمه ش��دگان و کارفرمایان
وجود دارند که باید در عالی ترین سطوح تصمیم سازی این
ش��رکت ها حضور داشته باش��ند تا به خوبی مسائل درک
ش��ود و به جامعه کارگری -کارفرمایی انتقال یابد .از طرفی
نیز دولت ها ب��ه عنوان تضمین کننده نهای��ی باید از نحوه
اداره ای��ن صندوق ها در قلمرو خاصی که برای انها تعریف
شده ،اطالع داشته باشند.
ب��ه همی��ن دلیل اس��ت ک��ه در تم��ام توصیه نامه ها و
مقاوله نامه های سازمان بین المللی کار و اتحادیه بین المللی
تامی��ن اجتماعی ،بر مقوله س��ه جانبه گرایی ،تاکید ش��ده
است.
اگ��ر دولت بخواهد در تمام این صندوق ها دخالت کند،
ممکن است به دلیل منافع کوتاه مدت ،اسیب هایی به این
صندوق ها و سرمایه های شان وارد شود.
«گسترش صنعت» بررسی می کند
سیاست های تشویقی برای مصرف کنندگان کاالی داخلی
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
«حمایت از کاالی ایرانی» کلیدواژه این روزهای
بخ��ش تولی��د اس��ت .کلی��دواژه ای که اگ��ر مورد
سیاس��ت گذاری و ش��یوه های اجرایی مناسب قرار
گیرد ،می تواند بس��یاری از مشکالت بخش تولید و
اشتغال کش��ور را برطرف کند .با این حال ،باید در
نظر داش��ت که حمایت از کاالی ایرانی بدون قید و
شرط نمی شود.
بسیاری از کارشناس��ان اقتصادی امروز معتقدند
نمی توان کاالی مصرف��ی را به طرف مصرف کننده
تحمیل کرد .این کار به لحاظ اقتصادی مش��کالت
بزرگی را در پیش خواهد داش��ت .به عبارت دیگر،
تحمی��ل محصول نیاز به ط��رف تقاضا در برنامه ای
بلند مدت مضرات بیشتری نسبت به فواید ان دارد.
یک��ی از مش��کالتی که در این زمین��ه باید مورد
بررسی قرار گیرد این است که چرا در سال گذشته
ضری��ب واردات کاالی مصرفی در کش��ور افزایش
یافت؟ بیژن صفوی ،اس��تاد دانش��گاه و اقتصاددان
در این زمینه به «گس��ترش صنعت» گفت :س��ال
گذش��ته ضریب واردات کااله��ای مصرفی افزایش
یافت��ه و از ۱۵درص��د واردات ای��ن محصوالت به
حدود ۲9درصد رس��یده ایم .ای��ن موضوع عالوه بر
دالی��ل گوناگون��ی که دارد ب��ه تحمیل محصوالت
مصرفی هم مربوط می شود.
مشوق برای خرید کاالی ایرانی
علی ربیعی ،وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی روز
گذش��ته درباره لزوم و چگونگ��ی حمایت از کاالی
داخلی با اشاره به ضرورت ترغیب مصرف کنندگان
به خرید محصول ایرانی از اعمال مشوق برای خرید
کاالی ایرانی به مهر گفت :مطالعات نش��ان می دهد
عوامل مختلف��ی از جمله مدیریت ،مس��ائل مالی،
س��رمایه در گردش و به روزرسانی نشدن تجهیزات
منطبق ب��ا فناوری می تواند به تعطیلی کارخانجات
باش��د که طرف تقاض��ا را به خری��د کاالی ایرانی
تولیدی منجر ش��ود .با این ح��ال ،بخش زیادی از
تشویق کند.
کارخانجات به دلیل نداش��تن بازار مصرف و مشکل
بیژن صفوی ،اس��تاد دانشگاه درباره این طرح به
در فروش محصول خود دچار تعطیلی می شوند.
«گس��ترش صنعت» گفت :موضوع��ی که از طرف
وی ادام��ه داد :ب��ه دلیل نب��ود ب��ازار مصرف و
وزی��ر کار مطرح ش��ده می تواند به حل مش��کالت
سیاس��ت افزایش قدرت خرید از یک طرف و ایجاد
کنونی کم��ک کند اما مش��کالت بزرگتری هم در
چرخه ای برای فروش کاالی ایرانی از س��وی دیگر
اغاز این مسیر وجود دارد که نباید انها را فراموش
این سیاس��ت حمایتی در دس��تور کار قرار گرفته
کرد .حمایت از تولید کاالی ایرانی دو بحث دارد که
است.
باید در سیاست گذاری ها به ان توجه شود؛ نخست
وزی��ر تع��اون ،کار و رفاه اجتماع��ی همچنین با
موضوع تولید با کیفیت اس��ت که بارها به ان اشاره
تاکید بر اینکه باید سیاست های ترغیب برای خرید
شده و دوم موضوع سیاست های ترویجی و تبلیغی
کاالی ایرانی اتخاذ ش��ود ،گفت :در همین راس��تا،
است.
اعمال مش��وق هایی برای خری��د محصوالت ایرانی
وی اف��زود :در این زمینه افزایش بهره وری تولید
مد نظر اس��ت که با همین رویکرد باید طرح کارت
موضوع��ی کلیدی اس��ت ک��ه وزیر کار نی��ز بر ان
اعتب��اری را به عنوان یک ابزار تش��ویقی به صورت
تاکی��د دارد .با وجود ای��ن ،افزایش بهره وری تولید
جدی تر پیگیری کنیم.
از مواردی اس��ت که در ادامه باید بررسی شود .در
ای��ن عضو کابینه دول��ت دوازدهم ادام��ه داد :از
گام نخست مهم ترین نیاز این است که در دو جبهه
طرف دیگر ،همگام با این سیاس��ت ها باید با توسعه
ب��ه طور همزمان فعالیت ها جدی تر ش��وند .در این
فناوری و تجهیز واحدها به ماشین االت روز ،ضمن
زمینه سیاست نخست شامل تولید محصول کیفی
افزایش بهره وری تولید ،کیفیت تولید محصوالت را
و دوم متقاعد کردن طرف تقاضا برای خرید کاالی
افزایش دهیم و این باید به عنوان یک سیاس��ت در
داخلی می شود.
دستور کار واحدها و بنگاه های تولیدی
این اس��تاد دانشگاه با اشاره به اینکه
و صنعتی قرار گیرد.
تحریک طرف تقاضا سیاس��تی اس��ت
ربیع��ی با تاکید بر ض��رورت ارتقای
ک��ه اکن��ون نمی تواند بازده��ی کافی
اس��تاندارد کااله��ای داخل��ی گف��ت:
داش��ته باش��د ،گفت :نگاهی ب��ه امار
باید برنام��ه «استانداردس��ازی» برای
واردات نش��ان می ده��د بخ��ش قابل
کاالهای ایرانی تدوین شود و اقدام های
توجه��ی از طرف تقاض��ا تصمیم خود
ویژه ای برای برندسازی در دستور کار
بیژن صفوی
را ب��رای «نه ب��ه کاالی ایرانی» گرفته
قرار گیرد.
حمای�ت از مصرف کننده یا
است .همچنین مصرف کننده ای که به
دولت باید بین
تولیدکننده؟
سادگی به سراغ کاالی خارجی می رود
تولیدکنندگان و
بررس��ی پیش��نهاد وزیر کار نش��ان مصرف کنندگان با در با سیاس��ت های تش��ویقی نظر خود را
می دهد دولت به دنبال تحریک طرف نظر گرفتن محصول عوض نمی کند.
تقاضا است .این همان برنامه ای بود که تولید شده یا مورد نیاز
صفوی اف��زود :بر این اس��اس ،ابتدا
در دوران دول��ت یازدهم نیز در پیش تفاوت هایی را ایجاد بای��د از تولیدکنندگانی که توان تولید
کند
گرفته شد .اکنون طرح کارت اعتباری
صادرات و رقابتی دارند حمایت ش��ود
نیز قرار اس��ت از جمله سیاس��ت هایی
ت��ا بتوانند محص��ول مناس��بی تولید
کنن��د .در این زمینه دولت ب��ا هزینه ای که اکنون
می خواهد برای تحریک طرف تقاضا در نظر بگیرد،
می تواند از این دس��ته از تولیدکنندگان و تولیدات
انها حمایت کند.
وی ب��ا بیان اینکه سیاس��ت تحریک طرف تقاضا
در تم��ام محصوالت پاس��خگوی رف��ع بحران های
کنونی نخواهد ب��ود ،گفت :در این زمینه نیاز مبرم
به تفکیک مصرف کنن��دگان وجود دارد .در اقتصاد
ازاد نمی ت��وان قالب مصرفی را بدون قید و ش��رط
به مصرف کننده تحمیل کرد .بر این مبناس��ت که
نمی ت��وان از تمام تولیدکنن��دگان در تمام حوزه ها
حمای��ت ک��رد و همچنی��ن ای��ن کار در مقاب��ل
مصرف کنندگان صادق است.
این اقتصاد دان با اش��اره به اینک��ه در این زمینه
باید تفکیک مش��خصی وجود داش��ته باشد ،گفت:
دولت باید بین تولیدکنن��دگان و مصرف کنندگان
با در نظر گرفتن محصول تولید ش��ده یا مورد نیاز
تفاوت هایی را ایجاد کند.
در ای��ن زمینه طبیعی اس��ت تولیدکننده ای که
ام��ار صادرات بیش��تری دارد یا موف��ق به افزایش
بهره وری تولید شده باید با تولیدکننده ای که توان
تولید محصول رقابتی ندارد و کیفیت و اس��تاندارد
را رعایت نمی کند ،تفاوت داشته باشد.
وی افزود :این موضوع در طرف مصرف کننده هم
وجود دارد اما نوع ان تفاوت می کند .سیاس��تی که
در ای��ن زمینه می توان در پیش گرفت این اس��ت
که دولت مصرف کنندگان را بر مبنای میزان خرید
و ن��وع کااله��ای خارجی خریداری ش��ده تفکیک
کند.
بر این اساس ،مشخص می شود مصرف کننده ای
که در س��اده ترین محصوالت ه��م ترجیح می دهد
از ن��وع خارجی خریداری کن��د به راحتی حاضر به
خرید کاالی اس��تراتژیک ایرانی نمی ش��ود .بر این
مبنا ،این دسته باید از سیاست تحریک طرف تقاضا
حذف ش��ود .در این صورت می توان از این سیاست
بهره بیشتری برد.
ایران ،هاب منطقه
در جذب سرمایه اروپایی ها
رییس مرکز سرمایه گذاری خارجی اتاق تهران گفت :با توجه به ظرفیت
باالی کشور به ویژه منابع انسانی تحصیلکرده ،دسترسی ارزان به منابع
طبیعی و اب های ازاد ،ایران می تواند هاب سرمایه گذاری خارجی اروپا
باشد .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی پژوهشکده
پولی و بانکی ،فریال مستوفی با بیان این مطلب ،افزود :با توجه به اینکه
در ایران منابع انس��انی تحصیلکرده و همچنین منابع طبیعی ارزان نرخ
وجود ندارد بنابر دالیل مختلف در طول س��ال های گذشته نتوانسته ایم
در جذب س��رمایه گذاری خارجی موفق باش��یم .وی درباره این دالیل
توضیح داد :در س��ال های بعد از انقالب ،ش��اهد ۸س��ال جنگ بودیم و
بعد از ان نیز تحریم های اقتصادی علیه ایران اعمال می ش��د؛ از ۲س��ال
گذشته و بعد از برجام نیز شاهد پدیده ای به نام دونالد ترامپ به عنوان
رییس جمهوری در امریکا هستیم .عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی
با بیان اینکه ظرفیت اروپا برای جذب س��رمایه گذاری به پایان رس��یده،
اظهار کرد :بر همین اس��اس ،اروپا برای س��وداوری از سرمایه های خود
نیاز به س��رمایه گذاری در مناطق مختلف دارد و ایران می تواند کشوری
مناسب در جذب این سرمایه ها باشد .مستوفی مسئله اصلی در جذب
سرمایه گذاری خارجی در ایران را مشکالت سیاسی ناشی از رفتار امریکا
عن��وان ک��رد و افزود :ما در مرکز س��رمایه گذاری خارجی اتاق تهران با
برگزاری جلس��ه های اموزش��ی مش��غول ریل گذاری و ارتقای اموزش
شرکت های داخلی برای جذب بیشتر سرمایه گذاری خارجی هستیم.
دوشنبه
صنعت خودرو
3اردیبهشت 6 1397شعبان 23 1439اوریل 2018شماره 373پیاپی 2346
یادداشت
چهل کالغ در کمین جامعه
محمود بهشتیان
اگر ۳بامداد قرار باشد
این تعداد خودرو از
گمرک خارج شود با
احتساب اینکه هنگام
خروج حدود ۲۰دقیقه
معطلی برای انجام برخی
کارها وجود دارد عدد
بزرگی می شود۴۰ .
هزار ۲۰دقیقه ۸۰۰
هزار دقیقه است و
حدود ۳۰روز زمان
نیاز دارد تا این تعداد
خودرو از گمرک خارج
شود
پیگیری های «گسترش صنعت» از حاشیه های واردات ۴۰هزار خودرو
شبانه های خودرویی در گمرک
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
اغ��از هفته کلیپی در فضای مجازی منتش��ر ش��د که
افرادی ب��ا گرفتن فیلم از تعداد زی��ادی خودرو خارجی،
در خیابان��ی در بوش��هر عن��وان می کردن��د ب��ا وج��ود
ممنوعیت هایی که برای واردات خودرو هس��ت و با توجه
به اینکه عده ای هنوز نتوانس��ته اند ۲هزار خودرو وارداتی
خود را از گم��رک ترخیص کنند ،چگونه ۴۰هزار خودرو
(ب��ه گفته ش��خص فیلم گیرنده) ۳بام��داد ترخیص و در
خیابان اماده ارس��ال به مقصدهای موردنظر شده است؟
این موضوع از س��وی «گس��ترش صنعت» پیگیری شد.
دبیر انجمن واردکنندگان خ��ودرو این موضوع را به طور
کام��ل رد کرد و یکی از کارشناس��ان خودرویی تایید و رد
این مس��ئله را منوط به توضیح های بخش دولتی ذی ربط
دانس��ت .در ادامه نیز گفت وگویی با مش��اور عالی رییس
کل گمرک ایران انجام ش��د و وی به پاره ای از توضیحات
پرداخت که در ادامه می اید.
داشته باش��ند اما انها خیر .درواقع این افراد اعتراض خود
را به این ش��یوه نمایش دادند و در فضای مجازی نیز از ان
استقبال شد.
دبی��ر انجم��ن واردکنندگان خ��ودرو گف��ت :اینکه از
برخی اس��امی اس��تفاده و عنوان کردند رانت اتفاق افتاده
هرگ��ز صحت ن��دارد .این قانون اس��ت که ش��رکت های
غیرنمایندگی نمی توانند واردات خودرو داش��ته باش��ند.
اگر قانون تغییر کند ،موضوع متفاوت می شود.
دولت اجازه داد ،مجلس رد کرد
دادفر در پاس��خ به این پرس��ش که دلی��ل ممنوعیت
واردات غیرنمایندگی ها به چه امری برمی گردد ،گفت :در
ماده ۴قانون حمایت از مصرف کننده امده اس��ت هر کس
که می خواهد کاالی س��رمایه ای وارد کند باید نمایندگی
و خدمات پس از فروش ان کاال را در کش��ور داشته باشد.
این بدین معناس��ت که هر فردی برای واردات هر کاالیی
باید نخس��ت نمایندگی رسمی شرکت مادر بوده و سپس
مقررات موجود در اداره کل اصناف وزارت صنعت ،معدن
و تجارت را رعایت کرده باشد.
وی ادام��ه داد :ب��ا توجه به ش��یوه نامه ای که اس��حاق
اعتراض غیرنمایندگی ها
جهانگی��ری ،مع��اون اول رییس جمه��وری درب��اره
مه��دی دادف��ر ،دبیر انجم��ن واردکنن��دگان خودرو
جلوگی��ری از خروج ارز ابالغ کردند و س��پس اصالحاتی
درب��اره موضوع ترخیص و خروج این حجم
در ش��یوه نامه ها در دی سال گذشته اعمال
از خ��ودرو در گمرک بوش��هر گف��ت :این
شد مجلس شورای اسالمی به دولت یاداور
خودروها تمام فراین��د قانونی برای خروج
ش��د که این کار خالف ماده ۴اس��ت و باید
از گم��رک را انج��ام داده بودند .برای اینکه
از واردات خودرو از س��وی غیرنمایندگی ها
هماهنگی های الزم برای مقصد انجام شود
جلوگیری ش��ود .بنابراین ام��روز واردات از
و خودروها وقتی خارج می شوند با یکدیگر
س��وی ش��رکت های غیرنمایندگی انجام
به ته��ران برس��ند انها را بی��رون از بخش
نمی ش��ود .دادف��ر درب��اره ش��یوه واردات
مهدی دادفر
ترخیص و انبارهای گمرک نگهداری کرده
خ��ودرو نیز عنوان کرد :ام��روز تمرکز روی
بودند و سپس شبانه حرکت خود را به سوی این خودروها تمام فرایند امارات متحده اس��ت و به طور تقریبی ۹۵
قانونی گمرک را انجام
مقصد انجام دادند.
درصد از واردات خودرو از این کش��ور انجام
داده بودند .برای اینکه
خالف
اتفاق
اینک��ه
ام��ا
وی ادام��ه داد:
می ش��ود و امار کسانی که به طور مستقیم
هماهنگی های
قانون��ی در حوزه ترخی��ص در گمرک رقم
با ش��رکت مادر در ارتباط برای س��فارش و
الزم انجام شود و
خودروها وقتی خارج
خ��ورده باش��د بعید ب��وده و رد می ش��ود.
واردات باشند ،خیلی کم است.
می شوند با یکدیگر به � نهاده�ای ذی رب�ط دولت�ی
درنتیجه ،روی رد این مسئله تاکید دارم.
تهران برسند
پاسخگو باشند
او درب��اره چنین موضوع��ی عنوان کرد:
انها را بیرون از بخش
ارم��ان خالقی ،عض��و هی ات مدیره خانه
عده ای از کسانی که در مسئله واردات فعال
ترخیص و انبارهای
صنع��ت ،معدن و تجارت ای��ران نیز درباره
هستند و جزو ش��رکت های نمایندگی نیز
گمرک نگهداری کرده
بودند
واقعی��ت این کلیپ نیز معتقد اس��ت برای
نیستند به این موضوع اعتراض دارند که چرا
کس��انی که این ویدئ��و را دیده اند واقعیت
ش��رکت های نمایندگی می توانند فعالیت
این فیلم مطرح است؛ نخست اینکه گمرک نمی تواند ۲۴
ساعت فعالیت و ترخیص داشته باشد پس چگونه ممکن
است ۳بامداد این تعداد خودرو خارج شود.
وی افزود :از س��وی دیگر ،نمی توانم صحت این فیلم را
تایید کنم زیرا ممکن اس��ت این تعداد خودرو در س��اعت
اداری نیز ترخیص ش��ده باشد و به دلیل گرمای روز در ان
س��اعت به صالحدید رانندگان و ش��رکت حمل به سوی
مقصد حرکت کرده باشند .موضوع این است که نمی توان
برای صحت ان اعتباری قائل ش��د و موضوعی نیس��ت که
۸۰۰ه�زار دقیقه برای خ�روج ۴۰هزار
به طور نمونه ،از س��وی گروهی حرفه ای و رسانه ای معتبر
خودرو
تهیه شده باشد .در نتیجه ،منبعی برای ارجاع باشد.
در ادامه« ،گسترش صنعت» به سراغ محمود بهشتیان،
او ادام��ه داد :اما به هر حال پرس��ش بیننده اس��ت که
مش��اور عالی رییس کل گم��رک ایران رفت و موضوع را از
ایا ممکن اس��ت این تعداد خودرو وارداتی در کش��ور ازاد
طریق او پیگیری کرد .وی در توضیح این مس��ئله گفت :بر
شود؟ احتمال دارد .چرا؟ زیرا ممکن است ایران با کشوری
اساس بخشنامه هایی که دولت داشته که تا این تاریخ اگر
دیگر مانند کره جنوبی تبادل اقتصادی داشته باشد ،نفت
کاالیی وارد ش��ده به طور کامل ترخیص شود کارها انجام
و مش��تقات نفتی صادر ش��ود اما به ازای ان ،به جای پول،
شد .این موضوعی جدید نبوده و پیش تر اعالم شده بود .اما
کاالیی مانند خودرو وارد ش��ود .این امر ش��نیده می شود.
به طور قطع عدد ترخیص ۴۰هزار خودرو نادرست است.
اگر این باشد در واقع تبادل کاال به کاال بین دو کشور اتفاق
وی ادامه داد :حدود ۲۰۰خودرو ترخیص شد .بر اساس
افتاده است اما اینکه خروج خودروها با مجوز بوده یا خیر،
مق��ررات ،هر تعداد خودرو ثبت س��فارش ش��ده پیش از
کمرگ باید پاسخ شفاف دهد.
بخشنامه ها و مصوبه های جدید دولتی مبنی بر ممنوعیت
عضو هیات مدیره خانه صنع��ت ،معدن و تجارت ایران
ثبت س��فارش از س��وی غیرنمایندگی ها
اظه��ار کرد :معتقدم وقت��ی موضوع هایی از
که نی��ز طبق م��اده ۱۱قان��ون ایین نامه
این دست مطرح می شود ،نهادهای ذی ربط
ص��ادرات و واردات ب��ود ،اج��ازه ترخیص
دولتی هس��تند که باید پاس��خگو باش��ند و
داشتند .بنابراین برای این تعداد بر اساس
شفاف س��ازی کنند .باید اطالعات و اخبار به
مق��ررات ،پروانه صادر ش��ده اس��ت .وی
موقع منتشر شود تا شایعه شکل نگیرد و این
درباره ادعای ۴۰ه��زار خودرو اعالم کرد:
اعتماد عمومی خدشه دار نشود.
اگ��ر ۳بامداد قرار باش��د این تعداد خودرو
در
اتف��اق
این
اش��اره ش��د ممکن اس��ت
ارمان خالقی
از گمرک خارج ش��ود با احتس��اب اینکه
راس��تای پایاپ��ای و کاال ب��ه کاال بیفت��د اما
به ط��ور قطع این ام��ر نمی تواند به ش��کل وقتی موضوع هایی از این هنگام خ��روج ح��دود ۲۰دقیقه معطلی
دست مطرح
ب��رای انجام برخی کاره��ا وجود دارد عدد
متفرق��ه رخ ده��د .وی در این ب��اره توضیح
می شود ،نهادهای ذی ربط
داد :نباید این گونه باشد که به شکل متفرقه دولتی هستند که باید بزرگی می ش��ود ۴۰ .هزار ۲۰دقیقه ۸۰۰
هزار دقیقه است و حدود ۳۰روز زمان نیاز
کاالیی وارد ش��ود اما ای��ن حقیقت دارد که
پاسخگو
باشند و شفاف سازی
دارد تا این تعداد خ��ودرو از گمرک خارج
ب��ه ازای پول نق��د ،کاال وارد می ش��ود زیرا
محدودیت های بانکی هنوز رفع نشده است .کنند .باید اطالعات و اخبار شود.
به موقع منتشر
بهش��تیان در پای��ان گف��ت :پروان��ه
ب��ه طور نمونه ،در چین حس��اب های بانکی
شود تا شایعه شکل نگیرد
الکترونیکی فقط در س��اعت اداری صادر
ایرانیان یکی یکی در حال بسته شدن است و
و این اعتماد
می ش��ود اما پس از صادر شدن مجوز درها
تحریم ها در این زمینه خود را نشان می دهد.
عمومی خدشه دار
نشود
باز است و ممکن است کاالها پس از ساعت
این کارش��ناس اقتصادی ادام��ه داد :در
اداری خارج شوند چون این اجازه را دارند.
نتیجه ،ممکن اس��ت زیر نظارت نمایندگی
رس��می ان برند خودرو کاال وارد شده باشد و شرکت حق
نمایندگ��ی خود را می گیرد یا ممکن اس��ت کس دیگری
ای��ن کاالها را وارد کن��د اما صاحب ان دولت باش��د .این
مطالب در حد ش��ایعه مطرح می ش��ود و این مورد از ان
موضوع هایی است که بهتر است به طور روشن برای مردم
بیان شود.
خالقی در پایان تاکید کرد :درباره این فیلم و شبهه هایی
از این نوع باید مرجعی ذی ربط ورود کرده ،به طور ش��فاف
مسئله را روشن کند.
موافقت با یک فوریت طرح ساماندهی بازار خودرو
نماین��دگان مردم در خانه ملت با یک فوریت طرح تعیین ضوابط حقوق ورودی
خودروهای سواری وارداتی و س��اماندهی بازار خودرو موافقت کردند .نمایندگان
در نشست علنی یکشنبه ۲ ،اردیبهشت مجلس شورای اسالمی با طرح دو فوریتی
تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو
ب��ا ۱۴۲رای مواف��ق ۷۶ ،رای مخال��ف و ۷رای ممتن��ع از مجم��وع ۲۵۱نماینده
حاضر در جلس��ه مخالفت کردند .در ادامه یک فوریت این طرح به رای گذاش��ته
ش��د که نمایندگان با ۱۶۲رای مواف��ق ۶۸ ،رای مخالف و ۲رای ممتنع از مجموع
۲۵۱نماین��ده حاضر در جلس��ه ب��ا ان موافقت کردند .بر اس��اس این گزارش ،در
م��اده واحده این طرح امده اس��ت :به منظور س��اماندهی واردات خودرو و تعیین
حقوق ورودی موثر با هدف دستیابی به افزایش رقابت پذیری و کیفیت خودروهای
تولید داخل ،افزایش اس��تانداردهای ایمنی و زیست محیطی ،کاهش االیندگی،
کاهش مصرف س��وخت و مدیریت ب��ر واردات و بازار خودرو ،دولت مکلف اس��ت
حقوق ورودی خودروهای س��واری را براساس حجم موتور ،میزان مصرف سوخت
و میزان االیندگی به صورت پلکانی و هدفمند تا س��قف حقوق ورودی ۵۵درصد
در م��دت ۳م��اه پس از ابالغ این قانون تعیین کند .به گ��زارش عصرخودرو ،بهرام
پارسایی ،نماینده مردم ش��یراز در مجلس شورای اسالمی درباره طرح دو فوریتی
تعیین ضوابط حقوق ورودی خودروهای سواری وارداتی و ساماندهی بازار خودرو
گفت :این ط��رح را ۲۱۷نماینده مجلس امضا کرده اند و ضرورت دارد بازار خودرو
کش��ور ساماندهی مناسبی ش��ود .نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسالمی
افزود :اگر سیس��تم خودروهای داخلی اصالح ش��ود ،این کار در جهت حمایت از
کاالی ایرانی اس��ت .پارس��ایی افزود :با وجود تعهدات خودروس��ازان برای اصالح
سیس��تم های خودرو داخلی در این زمینه اقدامی نش��ده است .حمایت های بیش
از ح��د و انحصارگونه نه تنها حمایت از کاالی داخلی نیس��ت بلکه کاالی داخلی را
زمینگیر کرده اند.
سـازمان اگهی ها
88 722 733
اعتمادس��ازی یک��ی از
س��رمایه های
مهم تری��ن
اجتماعی اس��ت ک��ه جامعه
را با مدیران باالدس��تی خود
هم��راه می کن��د .ه��ر چه از
ای��ن فض��ا دورتر ش��ویم این
ش��ایعه اس��ت ک��ه حاکمیت
فاطمه امیراحمدی
پیدا می کن��د و یک کالغ به
روزنامه نگار
چهل کالغی تبدیل شده که
گاهی دلسردی مردم را دامن
می زند.
در عصر فناوری ،خبرها در کمتر از یک دقیقه در سراس��ر
جهان پخش می ش��ود و ش��ایعه ها در کمتر از این زمان در
جامع��ه ذهن مردم را به خود مش��غول می کن��د .این روزها
کلیپ های بس��یاری در ش��بکه های اجتماعی نشر و بازنشر
می شود که شفاف س��ازی و همراه شدن با مردم می تواند از
م��وج منفی ان بکاهد .اگر واقعیت ه��ر اتفاق ناگواری برای
مردم شفاف سازی شود ،اخبار پیرامونی ان کمتر می شود و
ذهنیت منفی ایجاد نمی شود.
ویدئوی ورود خودروهای لوکس خارجی ساعت ۳بامداد
از گمرک بوشهر به سرعت در گروه ها تلگرامی بازنشر شد
اما الزم است از س��طح به عمق رفت و تخریب خبرهایی
این چنین��ی را در ناخوداگاه پنهان جامعه جس��ت وجو کرد.
این نوع خبرها بدون شفاف س��ازی و بیان واقعیت می تواند
همچ��ون موریانه ای پایه های اعتم��اد و باور مردم را بجود و
نابود کند .امروز مردم به شهروند خبرنگارانی تبدیل شده اند
که در خال رس��انه ای این وظیفه را یا به درستی یا نادرستی
بر عهده گرفته اند .ش��اید در این زمینه رس��انه ها نیز از انچه
باید انجام دهند غافل شده اند و تنها خبرهای عمومی جامعه
را پوش��ش می دهند .این در حالی است که «دولت موبایل»
تهیه و توزیع خبر را نس��بت به گذشته بسیار راحت کرده و
به همین اندازه برداش��ت های اشتباه را نیز دامن زده است.
ترخیص ۴۰هزار لکسوس و تویوتا یک کالغ تبدیل شده به
چهل کالغی است که اگر کمی تامل شود ،بیننده در خواهد
یافت این تعداد خودرو نمی تواند در مدت ۳یا ۴س��اعت ب ه
طور کامل به سوی مقصدهای موردنظر حرکت کند .ضمن
انکه ای��ن حجم از خودرو ترافیک س��نگینی در جاده ها به
وجود می اورد و توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند.
درنتیجه ،به طور قطع این عدد امار درستی نیست اما اینکه
تع��داد موجود در فیلم برای واردات منطقی اس��ت یا خیر،
به همان شفاف س��ازی مدیران نیاز دارد .ب��ازار برای رقابت
س��الم و نیز ارتقای کیفی محصوالت نیازمند توازن اس��ت
و بای��د خودروه��ای وارداتی در کنار خودروه��ای ملی بازار
را پوش��ش دهند ضمن انکه این حق مردم است که خودرو
موردنظرش��ان را خود انتخاب کنند .اما اینکه ایا این تعداد
خودرو در نمایش��گاه ها و نمایندگی ها موجود خواهد بود یا
در انباره��ا در انتظار افزایش قیمت ها و بر هم زدن بازار دپو
خواهند شد ،نیاز به صبر و بررسی بیشتر دارد.
خبر
حمایت از خودرو ایرانی
با سرمایه گذاری از محل درامد
عضو کمیسیون صنایع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی با اشاره
ب��ه لزوم تحق��ق ش��عار حمایت از
کاالی ایران��ی در صنع��ت خودرو
کش��ور گف��ت :نخس��تین ق��دم
برای تحقق این ش��عار این اس��ت
ک��ه خودروس��ازان و تش��کل های
خودروسازی با واقعیت گرایی به فضای رسانه ای کشور ورود
کنند.
محس��ن کوهکن گفت :اگر خودروسازان داخلی بخواهند
ش��عار «حمایت از کاالی ایرانی» را تحقق بخشند ،نخست
باید برای واقعیت گویی و ش��نیدن واقعیت ها در رس��انه ها
حضور فعال داشته باشند.
همچنین وابس��تگی ارزی خودشان را برای تامین برخی
قطعات به ش��دت کاهش دهن��د و در یک برنامه بلندمدت
و زمان بندی ش��ده به س��مت کاهش وابستگی به ارز پیش
بروند.
وی اظهار کرد :هنگامی که نرخ ارز با جهش های ناگهانی
روبه رو می ش��ود خریدار با توجه به ثابت بودن نرخ خودرو
داخلی نس��بت به خ��ودرو خارجی ،ب��رای خرید به خودرو
داخلی روی می اورد و ای��ن امر به یک مزیت و جاذبه برای
خودروهای داخلی تبدیل خواهد ش��د .از سوی دیگر ،باید
توجه داش��ت که افزای��ش تقاضا برای خری��د خودروهای
داخل��ی موج��ب نش��ود بحث افزای��ش و ارتق��ای کیفیت
کمرنگ ش��ود ی��ا حتی فتیل��ه ان را خودروس��ازان پایین
بکش��ند .عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی خاطر نشان کرد :در مقایسه صنعت خودرو داخل
با کشورهای پیش��رفته احس��اس عقب ماندگی می کنیم و
انتظار پیشرفت های بیشتری داریم .ضمن انکه پژوهشگران
م��ا بس��یار در ای��ن صنعت ت�لاش ک��رده و موفقیت هایی
نی��ز به دس��ت اورده ان��د اما ب��ه ان نقطه مطل��وب هنوز
نرسیده ایم.
محسن کوهکن در پایان تصریح کرد :برای اینکه حمایت
از خودرو ایرانی حداکثری شود باید از محل درامدهای این
صنعت برای ان سرمایه گذاری دوباره کرد.
دوشنبه
سال بیست و نهم شماره 373پیاپی 2346
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
3اردیبهشت 1397
6شعبان 1439
23اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
بررسی «گسترش صنعت» از اماده سازی شهرک صنعتی -تخصصی صنایع دریایی خلیج فارس نشان داد
پشتیبانی از صنایع کشتی سازی در شهرک تخصصی
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
یادداشت
فرش��اد مقیمی ،معاون س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران از اغاز واگذاری فاز یک
شهرک صنعتی-تخصصی صنایع دریایی از تابستان
امس��ال خبر داد و گفت :با توجه به اینکه از اغاز کار
کل زیرساخت ها فراهم نمی شود ،واگذاری ها به مرور
انجام می ش��ود و قرار است به صورت کلی پشتیبانی
از فعالیت های ایزو ایکو در ح��وزه صنایع دریایی در
این شهرک تخصصی انجام شود.
مقیمی درباره اخرین وضعیت اماده سازی شهرک
تخصص��ی صنایع دریایی ،اظهار ک��رد :پروژه اجرای
خط انتقال برق این شهرک به طور کامل انجام شده
و اجرای ش��بکه برق داخلی ۲۰کیلوولت داخلی فاز
نخس��ت ۲۰هکتاری به می��زان ۵۰درصد مد نظر
قرار گرفته است.
معاون س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران ادامه داد :عالوه بر این ،پروژه زیرسازی
و اسفالت ش��هرک برای فاز نخست ۲۰هکتاری به
می��زان ۳۰درصد اجرا ش��ده اس��ت و نظر به وجود
عوارض قابل توجه در ش��مال شهرک ،پیگیری الزم
برای حذف معارض و الحاق مساحت حذف شده در
جنوب شهرک لحاظ شد.
مقیمی با اشاره به اینکه مساحت شهرک تخصصی
صنایع دریایی از ۱۳۰به ۲۲۰هکتار افزایش یافت،
بیان کرد :قرارداد جدیدی با مشاور طرح برای انجام
مطالعات فاز یک بس��ته ش��د .همچنین تامین برق
ش��هرک به میزان ۱۰مگاوات مد نظ��ر قرار گرفته
است.
وی درباره اقدام هایی که قرار است درباره شهرک
تخصصی صنایع دریایی در طول س��ال ۱۳۹۷انجام
ش��ود ،گفت :پیگیری تامین اب ش��هرک به میزان
۵لیت��ر بر ثانی��ه ،تهیه اس��ناد و مدارک از س��وی
مش��اور برای اجرای ش��بکه توزیع اب شهرک و نیز
توس��عه فاز یک در صورت وجود متقاضی به منظور
س��رمایه گذاری و فروش زمین ه��ای ۲۰هکتاری از
جمله اقدام هایی اس��ت که در سال جاری پیش بینی
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
ساخت شهرک صنایع دریایی
برای ساحل نشینان
شهرک صنعتی صنایع دریایی به
استان هرمزگان خالصه نمی شود و
استان خوزستان نیز در این زمینه
به دنبال راه اندازی شهرک صنعتی
صنایع دریایی است.
با وجود تمام پیش��رفت هایی که
در زمین��ه صنای��ع دریایی حاصل
اخالق محمدیان
شده ،هنوز زنجیره تولید در کشور
مدیرعامل شرکت
کامل نیس��ت و سکان داران صنایع
شهرک های صنعتی
دریایی قصد دارند هرچه زودتر این
خوزستان
زنجیره را کامل کنند.
ایران با احتس��اب ظرفیت هایی
ک��ه در صنای��ع دریای��ی دارد ،در صورتی که بتواند در س��اخت
کشتی های کانتینربر به خودکفایی برسد ،ظرفیت های اقتصادی
بسیاری را ازاد خواهد کرد.
اکنون تعمیرات بس��یاری از شناورهای صیادی و باری منطقه
در س��ایر استان ها و حتی از کش��ورهای حوزه خلیج فارس انجام
می ش��ود که ب��ا فعالیت واحده��ای صنعتی در ش��هرک دریایی
چوئب��ده می ت��وان تعمیرات ش��ناورها را در این منطقه س��احلی
انج��ام دا د در حالی که بس��یاری از واحده��ای صنایع دریایی در
بنادر خرمش��هر ،ابادان و ماهشهر با مشکالت نقدینگی و کارگری
روبه رو هستند و این مشکالت با تزریق منابع مالی جدید برطرف
می شود.
تجمیع صنایع دریایی در شهرک های صنعتی به سود صاحبان
صنایع است و سبب جلوگیری از هدررفت منابع می شود .بنابراین
نخس��تین ش��هرک صنایع دریایی در استان خوزس��تان در بندر
چوئبده ابادان به زودی به بهره برداری می رسد.
تمام زیرس��اخت های الزم از جمله ش��بکه برق ،خیابان کشی،
س��اخت ج��اده ،جدول کش��تی و فنس کش��ی و زیرس��ازی در
این ش��هرک ایجاد ش��ده و تنها مشکل ان ش��بکه اب است که
شبکه گذاری ۱۰کیلومتر ان در حال انجام است.
این ش��هرک ۲هکتاری در دسترس��ی به اب های ازاد از طریق
ابراه بهمنش��یر موقعیت مناس��بی دارد و می تواند مشکل اشتغال
جوانان بندر چوئبده را برطرف کند.
س��اخت این ش��هرک فرصتی برای رونق اقتص��ادی در جزیره
اب��ادان اس��ت و اراضی این ش��هرک ب��رای متقاضیان س��اخت
واحدهای صنعتی دریایی اماده س��ازی ش��ده و به صورت قسطی
به متقاضیان واگذار می شود.
خبر
رفت و امدهای جدید معاونان
چگونه بود؟
جابه جایی و انتصاب معاون ها در سازمان
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی
ایران در هفته جاری شدت گرفت.
به گزارش «گس��ترش صنعت» صادق
نجفی ،مدیرعامل سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران در این هفته
ب��ا حکمی ،فرش��اد مقیمی را ب��ه عنوان
معاون جدید صنایع کوچک این سازمان معرفی کرد .مقیمی پیش
از این معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران بود.
نجفی ،مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ایران در جلسه ای که با حضور معاونان ،مدیران و کارکنان سازمان
برگزار شد ،با قدردانی از زحمات و تالش های فرشاد مقیمی ،حکم
انتصاب سرپرس��ت معاونت برنامه ریزی را ب��ه عزیزاهلل قربانی اهدا
کرد.
این در حالی اس��ت که غالمرضا س��لیمانی ،معاون سابق صنایع
کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با حکم
مرتضی بانک ،معاون رییس جمهوری به عنوان رییس منطقه ازاد
ماکو معرفی شد.
توسعه صنایع پایین دستی فراساحلی
عکس :مهدی کاوه ای
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
توس��عه واحدهای تولیدی در صنایع پایین دستی
کشتی س��ازی و فراس��احلی الزامی ش��د تا نخستین
ش��هرک صنعتی-تخصصی صنایع پایین دس��تی در
نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس راه اندازی
شود .فاز نخست ش��هرک صنعتی-تخصصی صنایع
دریایی بندرعباس در مس��احت بی��ش از ۲0هکتار
از نیم��ه دوم اردیبهش��ت به س��رمایه گذاران واگذار
می ش��ود ام��ا این فاز قرار اس��ت در پایان تابس��تان
امس��ال به بهره برداری برسد به طوری که پروژه های
زیرساختی برای اماده سازی اراضی صنعتی همزمان
با واگذاری اراضی تکمیل خواهد شد.
به گفت��ه مس��ئوالن ،ش��هرک صنعتی-تخصصی
صنایع دریای��ی بندرعباس به منظور تکمیل زنجیره
کشتی س��ازی و صنایع فراس��احل و با هدف توسعه
صنای��ع دریای��ی و کشتی س��ازی در منطق��ه ویژه
کشتی سازی و صنایع فراس��احل بندرعباس تکمیل
می شود و به بهره برداری می رسد.
سید امیر امیری زاد:
تا کنون ۳سرمایه گذار برای دریافت زمین مراجعه
کرده اند اما هنوز قیمت گذاری نشده است
فرشاد مقیمی:
قرارداد جدیدی با مشاور طرح برای انجام مطالعات فاز
یک بسته شد
ش��ده اس��ت .مقیمی با بی��ان اینک��ه قیمت گذاری
ش��هرک تخصصی صنایع دریایی در سال جدید در
دس��ت اقدام اس��ت تا بتوان در ۶ماه نخست امسال
واگ��ذاری زمین را در دس��تور کار ق��رار داد ،گفت:
تاکنون سرمایه گذاران برای دریافت زمین و استقرار
در ای��ن ش��هرک به مس��احت ح��دود ۱۱۱هکتار
مراجعه کرده اند.
اغاز واگذاری از نیمه دوم اردیبهشت
با این حال ،شرکت شهرک های صنعتی ب ه منظور
توسعه سواحل مکران و اقدام عملی به سیاست های
اقتصاد مقاومتی تاس��یس و عملیات اجرایی شهرک
صنعتی-تخصص��ی صنای��ع دریای��ی بندرعباس از
زمستان سال ۹۶در دستور کار قرار داد.
سید امیر امیری زاد ،مدیرعامل شرکت شهرک های
صنعتی اس��تان هرمزگان در گفت وگو با «گسترش
صنع��ت» از اغاز واگ��ذاری زمین در ش��هرک های
صنعتی از نیمه دوم اردیبهش��ت خب��ر داد و گفت:
س��اخت ش��هرک های صنعتی به طور معمول یکجا
انجام نمی ش��ود و براورد هزینه ای نشان می دهد که
ساخت این شهرک به ۸0میلیارد تومان هزینه نیاز
دارد.
امیری زاد ادامه داد :نیاز بود یک شهرک صنعتی-
تخصصی صنایع دریایی ب��رای رفع نیازهای صنایع
بزرگ فراس��احلی ساخته ش��ود زیرا تمام ملزومات
این صنایع کشتی س��ازی از جمله کابل ها ،شلنگ ها
و ...واردات��ی بود یا به صورت محدود از اس��تان های
دیگر تامین می ش��د و تعمیر ان نیز در داخل انجام
نمی شد.
وی اف��زود :در صورت��ی ک��ه ای��ن ش��هرک در
نزدیکی این مجتمع س��اخته شده و عالوه بر مزایای
ش��هرک های صنعتی از مش��وق ها و مزایای مناطق
وی��ژه اقتصادی نیز برخوردار اس��ت از این نظر برای
سرمایه گذاران جذاب اس��ت به طوری که تا کنون ۳
س��رمایه گذار برای دریافت زمی��ن مراجعه کرده اند
اما هنوز قیمت گذاری نش��ده و زمینی واگذار نشده
است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
هرم��زگان گفت :این ش��هرک نخس��تین ش��هرک
تخصصی صنایع دریایی اس��ت که براس��اس تجربه
بقیه صنای��ع به ازای هر ق��رار داد ۷هزار متر زمین
ب��ه نوعی کمت��ر از یک هکتار واگذار ش��ده اس��ت
ام��ا تا کن��ون تجربه واگ��ذاری زمین ب��ه واحدهای
صنعت��ی در ش��هرک تخصص��ی صنای��ع دریایی را
نداشته ایم.
امیری زاد ادامه داد :هنوز براورد ریالی به ازای هر
متر مربع از زمین های اماده شهرک ارائه نشده است
چراک��ه قیمت گذاری هر متر زمین صنعتی اماده به
می��زان اعتبارات دولتی دریافت ش��ده و هزینه های
صرف شده از منابع داخلی شهرک برای اماده سازی
زیرساخت ها بستگی دارد.
وی ب��ا تاکید بر اینک��ه در نهایت هر متر از اراضی
صنعتی اماده شده بس��یار کمتر از هزینه های صرف
ش��ده واگذار می شود ،افزود :مش��اور قرار است نرخ
تمام ش��ده شهرک را هفته نخس��ت اردیبهشت ارائه
دهد تا نرخ واگذاری به سرمایه گذاران براورد شود و
در نهایت از نیمه دوم اردیبهشت واگذاری زمین های
اغاز شود.
ب��ه گفته امیری زاد ،اماده س��ازی ش��هرک در فاز
نخس��ت برای ۲0هکت��ار حدود ۸میلی��ارد تومان
هزینه داشته و هنوز در حال ساخت است به طوری
که اجرای پروژه های زیرساختی در تامین برق حدود
۷0درص��د ،برای پروژه های معابر س��ازی ۵0درصد
واب رس��انی حدود ۳0درصد پیشرفت حاصل شده
است.
رفع بیکاری مازندرانی ها با ایجاد شهرک های صنفی
کارش��ناس اقتص��ادی اصن��اف گفت:
ساخت شهرک های صنفی در مازندران از
ضرورت ها برای توسعه اشتغال است.
غالمرض��ا میرزای��ی اظه��ار ک��رد :ب��ا
راه ان��دازی ای��ن ش��هرک های تخصصی-
صنفی و ام��وزش در این حوزه ،مازندران
در مس��یر توسعه قرار گرفته و گامی مهم
در جهت جذب س��رمایه گذار ،گردشگر و
ایجاد اشتغال در استان برداشته می شود.
وی با اش��اره به مزایا و ضرورت س��اخت
ش��هرک های صنفی گف��ت :مازندران به
دلیل گردش��گرپذیر بودن و تردد ساالنه
۲۰میلیون گردشگر ،ایجاد این شهرک ها
در ان می توان��د س��بب بهب��ود وضعیت
اقتصادی خانوارها شود.
به گزارش ایس��نا ،کارشناس اقتصادی
اصن��اف در قائمش��هر با بی��ان اینکه باید
با اتخ��اذ سیاس��ت های درس��ت و ایجاد
امکان��ات رفاه��ی در عم��ل زمینه جذب
گردش��گران بین راه��ی را فراه��م کنیم،
تاکید کرد :با س��اخت شهرک های صنفی
می توانی��م درص��دی از ای��ن جمعی��ت
بی ش��مار گردش��گری را ج��ذب و در
صورتی که بتوانی��م نیازهای رفاهی دیگر
گردش��گران بی��ن راهی را فراه��م کنیم،
صنعت گردش��گری و بوم گردی شهر های
استان شکوفا می ش��ود .میرزایی با تاکید
ب��ر اینکه س��اخت ش��هرک های صنفی و
ام��وزش اختصاص��ی در این ح��وزه ،امار
نرخ بیکاری ش��هرهای اس��تان را کاهش
می دهد ،تصریح ک��رد :اموزش در جهت
رفع الودگی صوتی ،زیباس��ازی شهری و
همچنین خدمات دهی و اشتغال پایدار با
ایجاد شهرک های صنفی محقق می شود.
وی ب��ا بی��ان اینک��ه س��االنه برخی از
کش��اورزان به دلی��ل نبود ش��هرک های
صنفی و اش��باع ب��ازار بوم��ی نمی توانند
تم��ام محص��والت تولی��دی را ب��ه بازار
عرضه کنن��د ،گفت :ش��هرهای مازندران
از جمل��ه قائمش��هر دارای مرغوب تری��ن
نوع مرکبات و و گوش��ت دامی در کش��ور
بوده اما از گذش��ته تاکنون به دلیل نبود
واحدهای حمایتی و صنایع تبدیلی برای
کشاورزان عواید اقتصادی چندانی حاصل
نش��ده و کشاورزی که ش��غل اصلی مردم
در مازن��دران به ش��مار م��ی رود ،رونقی
ندارد.
کارش��ناس اقتصادی اصناف قائمشهر،
ایج��اد ش��هرک های تخصصی-صنف��ی
را بس��تری ب��رای ص��ادرات محص��والت
کش��اورزی به اس��تان های دیگر ،خارج از
کشور و ایجاد اشتغال دانست.
میرزای��ی با بی��ان اینکه خوش��بختانه
ش��رکت ش��هرک های صنعتی در جهت
س��اماندهی و بهب��ود صنای��ع و صن��وف
غیردولت��ی در شهرس��تان ها گام ه��ای
بنیادی��ن خوبی برداش��ته اس��ت ،گفت:
در راس��تای گس��ترش سیاس��ت ساخت
ش��هرک های صنفی و با توج��ه به تنفیذ
اختی��ارات ایجادش��ده در زمین��ه ایجاد
ش��هرک های صنعتی -تخصصی و صدور
مجوز ساخت شهرک های صنعتی -صنفی
غیردولت��ی ب��ه این ش��رکت می توانیم به
زودی ش��اهد بهبود فضای کس��ب وکار و
بهبود محصوالت صادرات محور باشیم.
ای��ن کارش��ناس اقتص��ادی گفت :در
ص��ورت راه ان��دازی ش��هرک های صنفی،
بهبود کسب وکار ،رشد و توسعه صنعت و
اقتصاد استان و حل معضل اشتغال فراهم
می شود.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
هرم��زگان تصریح ک��رد :ای��ن ش��رایط پیش بینی
می ش��ود که واگذاری زمین ها اغاز ش��ده و همزمان
با س��اخت واحدهای صنعتی پروژه های زیرساختی
نیز تکمیل می ش��ود و قبل از نیمه دوم س��ال از فاز
نخست شهرک صنعتی بهره برداری شود.
امی��ری زاد گفت :به ازای هر هکت��ار زمین حدود
۲00تا ۲۵0کیلو وات برق نیاز است .در شهرک های
صنعتی و این ش��هرک که در کل ۲۲0هکتار است
ب��ه لحاظ اب ب��ه ازای هر هکتار نی��م لیتر اب نیاز
است.
به گفته مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان هرمزگان مصوبه هیات وزیران برای س��اخت
این ش��هرک از سال ۹۴صادر شد و زمین مورد نیاز
از منابع ملی در س��ال ۹۶اختص��اص یافت .از نیمه
دوم س��ال ۹۶برای س��اخت ش��هرک در پروژه های
زیربنایی اقدام ش��د زیرا در منطقه بافق منطقه ویژه
اقتص��ادی کشتی س��ازی خلیج فارس وج��ود دارد با
وس��عت ۶۱00هکتار که هلدین��گ ایزوایکو نیز در
این منطقه است.
امی��ری زاد ی��اداور ش��د :این هلدین��گ مجتمع
کشتی س��ازی و فراساحل ایران با عضویت ۶شرکت
اس��ت ک��ه فعالیت انه��ا در زمینه تولید و س��اخت
س��ازه های فراس��احلی و انواع کش��تی مسافربری و
تفریح��ی در س��ایت های مختلف اس��ت به ضرورت
وج��ود این صنای��ع ب��زرگ باید صنای��ع کوچک و
متوسط پایین دستی توسعه یابد.
سخن اخر
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» واردات ملزومات
کشتی س��ازی و صنای��ع فراس��احلی الزام��ی بود تا
نخس��تین ش��هرک تخصص��ی صنای��ع دریایی در
نزدیک��ی منطقه وی��ژه اقتصادی خلیج ف��ارس برای
راه ان��دازی واحده��ای صنعتی کوچک و متوس��طی
ساخته ش��ود تا این صنایع پایین دس��تی با تجمیع
و هم افزایی در این ش��هرک بتوانند به ش��رکت های
مادرتخصصی فراس��احلی خدمات دهند به گونه ای
ک��ه واحده��ای تولی��د خدمات دهن��ده ب��ه صنایع
فراساحلی و کشتی س��ازی با استانداردهای روز دنیا
در این شهرک تجمیع شده و فعالیت کنند.
تعیین شعب رسیدگی به امور اقتصادی در گلستان
مدیر عامل شرکت شهرک های
صنعتی استان گلستان از تعیین
ش��عب ویژه رس��یدگی ب��ه امور
اقتص��ادی در محاکم قضایی این
استان خبر داد.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش
صنعت» به نقل از روابط عمومی
ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
گلس��تان ،حجت ال��ه خلیل زاده صورتی
اظه��ار کرد :سیاس��ت ها و رویکردهای
اقتص��اد مقاومتی معط��وف به کاهش
بی��کاری ،افزایش تولید و اقتصادی پویا
است.
از ای��ن رو ،تقویت واحدهای تولیدی
به وی��ژه صنایع کوچ��ک می تواند نقش
بس��زایی در تحق��ق اقتص��اد مقاومتی
داشته باشد.
وی اف��زود :واحده��ای صنعت��ی و
کارگاه ه��ای کوچک و متوس��ط نقش
مهم��ی در ایجاد فرصت های ش��غلی و
افزای��ش درام��د دارن��د و از طرفی ،در
مقایسه با صنایع بزرگ ،از تنوع باالتری
هم برخوردار بوده و س��رمایه مورد نیاز
برای تداوم فعالیت انها اندک است.
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های
صنعتی اس��تان گلستان افزود :با توجه
ب��ه اهمیت مباح��ث مرتبط ب��ا حوزه
اقتص��اد مقاومتی و در راس��تای امنیت
س��رمایه گذاری ،رفع موانع
حقوقی و قضایی واحدهای
تولی��دی و همچنین حفظ
اش��تغال در روزهای پایانی
شهریور 9۶ریاست محترم
ق��وه قضاییه ش��یوه نام ه را
ب��رای اس��تفاده مطلوب از
ظرفیت ه��ای ق��وه قضایی��ه در تحقق
سیاس��ت های پیش گفته اب�لاغ کردند
که با ش��روع به فعالیت این س��تاد در
سطح دادگس��تری کل استان گلستان
ش��اهد هماهنگی های مختلف در حوزه
اقتصادی با موضوع های متعدد بوده ایم.
خلیل زاده صورتی گف��ت :یکی دیگر
از اقدام های ارزش��مندی که در س��تاد
اقتصاد مقاومتی اس��تان انجام ش��ده،
تعیی��ن ش��عب وی��ژه برای رس��یدگی
به ام��ور اقتصادی و دع��اوی له و علیه
شرکت های تولیدی و خدماتی در تمام
محاکم قضایی استان است که عالوه بر
ایج��اد زمینه رس��یدگی تخصصی تر به
مس��ائل مرتبط با واحدهای تولیدی به
کاهش زمان رسیدگی نیز منجر خواهد
شد.
از ای��ن رو ،تم��ام صاحب��ان صنایع
می توانند در مراجعه به محاکم قضایی
اس��تان ،از ای��ن ظرفی��ت ایجاد ش��ده
بهره مند شوند.