روزنامه گسترش صنعت شماره 374
روزنامه گسترش صنعت شماره 374
سال بیست و نهم
پیاپی 2347دوره جدید شماره 374
http://telegram.me/sanatnewspaper
تسهیالت کم بهره به «دارایی های نامشهود» تعلق خواهد گرفت
اعتبار سنجی ضعیف
انحراف از مسیر توسعه
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
سه شنبه
4اردیبهشت1397
7شعبان 1439
24اوریل 2018
یادداشت
2
نگاه بازرگانی
حاکم بر صنعت
موتورسیکلت
3
سیاست های کاغذی
برای ارز
4
پیشنهاد بهمن ارمان ،اقتصاددان:
صنایع مادر از تحویل ارز صادراتی مستثنا شوند
عکس :مهدی کاوه ای
«امدادپالس» و «خدمات بالینی»
در سبد امداد خودرو
3
در شرایط نابسامان و متالطم ارزی دولت تصمیم گرفت بسته
جدید سیاس��ت های ارزی را با نرخ ۴۲00تومانی دالر اجرایی
کن��د اما بند ۶و ۷این بس��ته ارزی به اجب��ار صادرکنندگان
کاالهای غیر نفت��ی برای عرضه ارزهای حاص��ل از صادرات به
ش��بکه بانکی حکایت دارد که کارشناس��ان این امر را مخالف
توس��عه و حمای��ت از تولید داخلی عنوان کرده اند و خواس��تار
تجدید نظر در این موارد به س��ود تولیدکنندگان بزرگ صنعت
کشور هستند.
بهم��ن ارمان ،اقتصاددان و از مدیران س��ابق فوالد مبارکه و
سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با «گسترش صنعت»
تاکید کرد که دولت باید در سال حمایت از کاالی ایرانی تمام
اقد ام های خود را با شعار سال همسو کند.
وی معتقد اس��ت در کش��ور هزاران واحد تولیدی هست اما
مقیاس تولید انها بزرگ و اقتصادی نیست.
بیش از ۱00واحد صنعتی لوازم خانگی در کشور وجود دارد
که نمی توانند هزینه تحقیق و توسعه خود را انجام داده یا تولید
انبوه داش��ته باشند یا ماشین االت خود را به روز کنند در حالی
که صنایع بزرگی از جمله مس ،فوالد و پتروشیمی با هزینه کرد
درامدهای حاصل از صادرات توانس��ته اند در سال های گذشته
فعالیت های خود را توسعه دهند.
سیاست های جدید اقتصادی
برای مبارزه با فساد
2
از ارمان درباره راهکارهای همسویی دولت با تولیدکنندگان
در این ش��رایط پرسیدیم .وی این گونه پاسخ داد که دولت باید
ب��ه منظور حمایت از تولید داخلی با تدابیر مناس��ب مانع ورود
ارز حاص��ل از ص��ادرات این صنایع بزرگ ب��ه چرخه اقتصادی
کش��ور ش��ود تا این صنای��ع بتوانن��د طرح های توس��عه ای و
به روزرس��انی فن��اوری خود را انجام دهند .ام��ا ارزهای حاصل
از ص��ادرات فرش ،پس��ته ،زعفران و ...که مبل��غ قابل توجهی
نیس��تند می تواند وارد چرخه بازار ارز داخلی شود ضمن اینکه
ن��رخ برابر ری��ال برای س��ایر ارزها متاثر از عوام��ل پیچیده ای
اس��ت که با تزریق ارز ناش��ی از صادرات غیر نفت��ی نمی تواند
تاثیری بر بازار ارز داش��ته باش��د و تنها خروج سرمایه از کشور
را افزایش می دهد .اغاز امس��ال اتفاق های��ی افتاد که بر تولید
ایرانی بازتاب منفی و س��نگینی داشتند در اصل دولت به جای
حمایت از کاالی ایرانی فش��ارها را بر تولید ایرانی افزایش داده
است.
ارز ۴۲00تومانی و اجبار ش��رکت های صادرکننده کاالهای
غیر نفت��ی برای تزری��ق ارز وارداتی به چرخه ب��ازار ارز داخلی
یکی از این فشارهاس��ت ان هم با نرخی که منطقی نیست و با
شرایط تولید داخلی و باال بودن هزینه های تولید و سایر موارد
سازگار نیست.
4
مجلس به دنبال تحقیق و تفحص
از توقف ثبت سفارش خودرو
3
سه شنبه
اقتصاد و توسعه
4اردیبهشت 7 1397شعبان 24 1439اوریل 2018شماره 374پیاپی 2347
یادداشت
لزوم افزایش استفاده
از کاالی ایرانی در مگا پروژه ها
خبر
صندوق بین المللی پول رونمایی کرد
سیاست های جدید اقتصادی
برای مبارزه با فساد
صن��دوق بین الملل��ی پول از این پس به ط��ور نظا م مند و
از طریق راهنمای جدید تازه منتشر ش��ده خود ،به جنگ با
فس��اد و اثار ان روی رشد اقتصادی تمامی کشورهای عضو
می رود.
ب��ه گزارش ایس��نا به نق��ل از خبرگزاری فرانس��ه ،هدف
از ای��ن سیاس��ت جدید س��ختگیرانه تر ،مقابله با مش��ارکت
ناخواسته کش��ورهای ثروتمند در ایجاد فساد در کشورهای
در حال توسعه از طریق پولشویی یا مالکیت های ناشناس بر
شرکت ها است.
کریس��تین الگارد ،ریی��س صن��دوق بین الملل��ی پول در
بیانیه ای گفت :می دانیم که فس��اد به فقرا اس��یب می زند،
فرصت های اقتصادی و تحرک اجتماعی را س��لب می کند و
با تضعیف اعتم��اد عمومی به نهادهای دولتی ،باعث از بین
رفتن همبستگی جامعه می شود.
ما اکنون چارچوبی برای افزایش مش��ارکت در حاکمیت
کش��ورها و مقابله با فساد ایجاد کرده ایم که هدف ان تعامل
نظام مندتر ،منصفانه تر ،کاراتر و مس��تحکم تر با کش��ورهای
عضو است.
به گفته وی ،فس��اد و حکمرانی ضعیف به رش��د اقتصادی
لطم��ه می زند و نابرابری را تش��دید می کند و این چارچوب
جدی��د ت�لاش می کن��د ت��ا مطمئ��ن ش��ود تمام��ی اعضا
استانداردهای یکس��انی را رعایت می کنند ،مسئله ای که به
گفته صندوق همیشه انجام نمی شود.
این سیاس��ت جدید پس از ان ش��کل گرفت که مقامات
اوکراینی به درخواس��ت صندوق اصالحات سختگیرانه ای را
برای مقابله با فساد اعمال کردند.
راهنم��ای بازبینی ش��ده «حکمرانی خ��وب» که از یکم
ژوئیه امسال اجرایی خواهد شد ،حاصل بازنگری در سیاست
قدیمی ۲۰ساله صندوق است.
هر چن��د پیش تر نیز برخ��ی از تالش های صن��دوق برای
اعمال اس��تاندارد یکس��ان در بین تمامی اعضا به شکس��ت
انجامی��ده ب��ود ،ام��ا برپایه راهنم��ای جدید ک��ه ۶اوریل
(فروردین -اردیبهشت) امسال به تایید هیات مدیره صندوق
رس��ید ،صندوق نگرانی های خود درب��اره حکمرانی خوب را
در تمامی بازنگری های س��االنه خود از کشورهای عضو بیان
خواهد کرد.
مقامات صندوق بین المللی پول گفته اند انتظار ندارند این
سیاست به سخت تر شدن شرایط وام ها منجر شود .وام هایی
که هم اکنون به کش��ورهای کمی پرداخت می شوند و حاوی
قوانین ضد فساد هستند.
سیاست جدید روی نهادهای مالی کلیدی متمرکز خواهد
ش��د که ش��امل قوانین مالی و بانک مرک��زی ،قوانین بازار،
حاکمیت قانون و سیاس��ت های مقابله با پولش��ویی و مقابله
با تروریسم هستند.
تحلیل ه��ای صن��دوق نش��ان می دهد ب��ه ازای ۲۵واحد
کاهش در شاخص فساد ،رش��د اقتصادی ساالنه کشورها تا
۰/۵درصد افزایش می یابد.
امیرحسین شیروی
رقم سود تسهیالت
هر چه کمتر شود به
طور قطع به نفع تولید
و صنایع کشور است.
درحال حاضر پیشنهاد
۴درصد یارانه سود
تسهیالت را مطرح
کرده ایم
عکس :مهدی کاوه ای
سازمان گسترش و نوسازی
صنای��ع ای��ران می توان��د به
عنوان متولی س��اخت داخل
در پروژه ه��ای ش��رکت ملی
نفت ای��ران ،نقش پررنگی در
این مهم ایفا کند.
انچه امروز در کشور به ان
فرداد دلیری
نیاز جدی داریم این است که
مشاور عالی رییس
توان ساخت داخل و ایدرو در
هیات عامل ایدرو
این زمینه افزایش یابد.
نگاهی به عملکرد س��ازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنای��ع ای��ران و وظیف��ه ذات��ی این
س��ازمان نشان از اهمیت بومی س��ازی و ارتقای توان ساخت
دارد.
بر این اساس ،یکی از دالیل ورود ایدرو به پروژه های پارس
جنوبی نه تنها ورود به پروژه های این میدان ،بلکه در صورت
به دس��ت گرفتن مدیریت این پروژه بتواند با واگذاری کارها
به ش��رکت های داخل��ی از توانمندی ه��ای موجود در داخل
کشور استفاده یا ان را تقویت کند.
از ی��ک پروژه نفتی یا گازی ،ح��دود ۵۰تا ۶۰درصد ان
تجهی��زات و خرید ۳۰ ،درصد اج��را و نصب و ۱۰درصد هم
مدیریت و مهندسی را شامل می شود.
بنابراین وزن تجهیزات و اقالم در پروژه بسیار باالست و در
نتیجه ،اشتغالزایی ان نیز بسیار زیاد است زیرا با کارخانجات
و تولید در داخل کشور سر و کار دارد.
ای��درو می تواند ب��ا برخ��ورداری از برنامه م��دون جایگاه
متول��ی بودن��ش را به عنوان نماین��ده وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت در تعام��ل با ش��رکت مل��ی نفت ایران داش��ته
باش��د تا اگر ام��روز به عن��وان مثال ۲۰ ،درص��د تجهیزات
را در داخ��ل می س��ازیم ،ف��ردا ای��ن می��زان ب��ه ۳۰تا ۴۰
درصد افزای��ش یابد و در گام بع��دی صادرکننده تجهیزات
ش��ویم زیرا ب��دون صادرات نمی توانی��م در این عرصه موفق
باشیم.
تسهیالت کم بهره به«دارایی های نامشهود» تعلق خواهد گرفت
اعتبار سنجی ضعیف ،انحراف از مسیر توسعه
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
تس��هیالت کم به��ره پی��ش از این برای نوس��ازی و
تجهی��زات ب��ه واحده��ای صنعت��ی و تولی��دی تعلق
می گرف��ت .بر اس��اس اخرین گفته های امیرحس��ین
شیروی ،مدیرکل دفتر ماشین االت و تجهیزات صنعتی
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت این تس��هیالت پس از
ای��ن برای دیگ��ر نیازهای واحده��ای صنعتی از جمله
نوس��ازی ساختارهای مالی ،نیروی انسانی و واحدهای
قو توس��عه ک��ه در زم��ره دارایی های نامش��هود
تحقی
می گنجد ،نیز تعلق خواهد گرفت.
یکی از ش��اخص های اصلی بهره وری تولید به نیروی
انسانی مرتبط می شود .کارشناسان پیش بینی می کنند
پ��س از اعطای این تس��هیالت ب��رای افزایش کیفیت
نی��روی کار ،رتبه ای��ران در بهره وری تولید نیز افزایش
یاب��د« .گس��ترش صنعت» در این باره با امیرحس��ین
ش��یروی ،مدی��رکل دفت��ر ماش��ین االت و تجهیزات
صنعت��ی وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت و حس��ین
ساسانی ،رییس کمیته توسعه پایدار فرهنگستان علوم
و صنع��ت گفت وگو کرد تا تاثیر اخرین تصمیم درباره
اعطای تس��هیالت کم بهره به دیگر بخش های تولید را
بررسی کند.
تسهیالت کم بهره گسترش می یابد
مدی��رکل دفتر ماش��ین االت و تجهی��زات صنعتی
وزارت صنعت ،معدن و تجارت گفت :واحدهای صنعتی
عالوه بر نوسازی ماشین االت و تجهیزات می توانند برای
نوسازی س��اختارهای مالی ،نیروی انسانی ،واحدهای
قو توسعه و ...تسهیالت کم بهره دریافت کنند.
تحقی
مدیرکل دفتر ماشین االت و تجهیزات صنعتی وزارت
صنع��ت ،معدن و تج��ارت در گفت وگو با «گس��ترش
صنعت» درباره ش��رایط تس��هیالت نوسازی گفت :این
برنامه از س��ال گذش��ته با تخصی��ص ۱۰هزار میلیارد
تومان اعتبار اغاز شد اما متاسفانه به خوبی اجرا نشد و
رقم اندکی بابت این موضوع تسهیالت پرداخت شد اما
امس��ال با همکاری بانک ها به ان دسته از شرکت هایی
اعتبارسنجی و اعطای تسهیالت
که پرونده انها از س��ال گذشته اماده بود تسهیالت در
حس��ین ساس��انی ،ریی��س کمیت��ه توس��عه پایدار
حال پرداخت است.
فرهنگس��تان علوم ب��ه خبرنگار «گس��ترش صنعت»
وی با تاکید بر اینکه امس��ال به تس��هیالت نوسازی
گفت :دارایی های تمام مجموعه ها ش��امل دارایی های
جدی تر از تسهیالت رونق نگاه خواهیم کرد ،اظهار کرد:
مش��هود و نامش��هود می ش��ود .در زمینه ارزیابی این
در س��ال های گذشته عمده توجه به تسهیالت سرمایه
دارایی ه��ا تاکنون اقدام های بس��یاری انجام ش��ده که
در گ��ردش بود و این تس��هیالت نیز تنها پاس��خگوی
یک��ی از معتبرترین انها به ارزیابی ش��رکت بروکینگ
خرید مواد اولیه و تسویه بدهی های انها بود .در نتیجه،
مربوط می شود.
نوسازی در تمام سطوح به تسهیالت با رقم های بیشتر
وی اف��زود :ای��ن ش��رکت در س��ال -۱۳۶۴(۱۹۸۵
و سود کمتر نیازمند است به همین دلیل امسال تمرکز
)۱۳۶۵می��زان تاثی��ر دو ن��وع دارایی را ب��ر موفقیت
بیشتری بر نوسازی خواهیم داشت.
چند بنگاه بزرگ بررس��ی ک��رد .در نتیجه ۳۵ ،درصد
مدیرکل دفتر ماشین االت و تجهیزات صنعتی وزارت
دارایی های نامش��هود و ۶۵درصد دارایی های مشهود
صنعت ،معدن و تجارت با اشاره به اینکه منظور از نوسازی
تاثیرگ��ذار بود .این پژوهش در س��ال -۱۳۷۵(۱9۹۵
فقط تجهیزات و ماشین االت نیست ،گفت :بازسازی و
)۱۳۷۴نیز دوباره تکرار ش��د .در ان س��ال امار جابه جا
نوسازی شامل ساختار مالی ،مدیریتی ،نیروی انسانی،
ش��د و تاثیر دارایی های نامش��هود به ۶۵
قو توسعه و ...نیز می شود
واحدهای تحقی
درصد و دارایی های مشهود به ۳۵درصد
و واحدهای صنعتی می توانند با بیان این
رس��ید ۱0 .س��ال بعد این پژوهش نشان
موضوع ه��ا در طرح ه��ای توجیهی خود
داد می��زان تاثیر دارایی های مش��هود در
تسهیالت دریافت کنند.
موفقی��ت واحدهای ب��زرگ ۱۵درصد و
ش��یروی درباره یارانه س��ود تسهیالت
دارایی های نامشهود ۸۵درصد است.
نوس��ازی نیز افزود :درحال حاضر با توجه
ساس��انی در ادام��ه ب��ه تحلی��ل امار
ب��ه اینکه هنوز درباره میزان یارانه س��ود
حسین ساسانی
تس��هیالت ب��ا بان��ک مرکزی ب��ه توافق سیاست های کالن در ای��ن پژوه��ش پرداخت و توضی��ح داد:
نرس��یده ایم ،سود تسهیالت نوسازی ۱۸کشور به سمت رشد و س��اختارهای مال��ی ،نی��روی انس��انی،
قو توس��عه از جمل��ه
درصد اس��ت اما به زودی باتوجه به ردیف توسعه بخش تولید و واحده��ای تحقی
بودجه ۳۲ه��زار میلی��ارد تومانی میزان صنعت پیش می رود اما دارایی ه��ای نامش��هود به ش��مار می رود
یارانه سود تسهیالت مشخص خواهد شد .وجود برخی مشکالت و به نظر می رس��د سیاس��ت گذاران این
عرصه در کش��ور قص��د دارند دارایی های
وی درب��اره رق��م پیش��نهادی وزارت
باعث می شود این
صنع��ت ،مع��دن و تجارت ب��رای کاهش سیاست ها با کارایی و نامشهود را تقویت کنند .با توجه به اینکه
سود تسهیالت گفت :رقم سود تسهیالت بهره وری پایینی اجرا پژوهش ها نش��ان می دهد دنیا برای رشد
شوند
و توس��عه پایدار در بخش صنعت و تولید
ه��ر چه کمتر ش��ود به ط��ور قطع به نفع
به این نتیجه رسیده ،این سیاست گذاری
تولید و صنایع کشور است .درحال حاضر
پیش��نهاد ۴درص��د یارانه س��ود تس��هیالت را مطرح
کرده ایم زیرا بیش��تر از این میزان بعید اس��ت در توان
نظام بانکی کشور باشد.
در راستای توسعه پایدار در کشور اجرا خواهد شد .وی
اف��زود :در این زمینه یکی از مش��کالتی که وجود دارد
بررس��ی واحدها و اعتبارسنجی بانک ها است .در ایران
اکن��ون ۳۱واحد وجود دارد ک��ه هر کدام از انها واحد
اعتبارسنجی دارند .با این حال ،هنوز شاهد هستیم که
در بسیاری از موارد تسهیالت به واحدهایی که مستحق
ان هستند ،داده نمی شود .این کارشناس توسعه پایدار
با اشاره به اینکه اعتبارسنجی در این عرصه هزینه های
بس��یاری دارد ،گفت :بانک مرک��زی در این زمینه باید
اقدام��ی ج��دی در نظر بگیرد .سیاس��ت های کالن در
کش��ور به سمت رشد و توس��عه بخش تولید و صنعت
پیش می رود اما وجود برخی مش��کالت باعث می شود
این سیاست ها با کارایی و بهره وری پایینی اجرا شوند.
این موضوع عالوه بر اینکه باعث رش��د و توس��عه پایدار
نخواهد ش��د ،سرمایه و تس��هیالت کم بهره را هم هدر
می دهد .ساسانی توضیح داد :نگاهی به سیاست های در
نظر گرفته شده نشان می دهد کشور با یک دیدگاه اداره
می شود و عمده مشکالت به بخش نظارت و اجرا مربوط
است .افزایش سطح دارایی های نامشهود به عنوان یکی
از جدی ترین عوامل موفقیت در بنگاه ها در دستور کار
قرار گرفته است .این موضوع باعث تولید بهتر می شود و
طبیعی است که تولید باکیفیت تر نیز یکی از مهم ترین
سیاس��ت هایی است که حمایت از کاالی ایرانی را در بر
خواهد داشت .با این حال ،بروز برخی نارسایی ها باعث
می شود این اقدام ها نتیجه قابل قبولی نداشته باشند.
ساس��انی ب��ا بی��ان اینکه اکن��ون نیازمن��د افزایش
موسس��ه های ارزیاب��ی در کش��ور هس��تیم ،گف��ت:
موسسه های پژوهش��ی در ایران وجود دارند و فعالیت
می کنند اما س��طح فعالیت انها به گونه ای نیس��ت که
بتوان توقع داشت بانک مرکزی به داده های اماری انها
اکتف��ا کند .از طرفی ،این کار از عهده بانک مرکزی هم
خارج است .بر این مبنا ،تقویت موسسه های تحقیقاتی
و مشاوره ای در امور صنعت و تولید می تواند گرهگشای
این مشکل باشد.
حمایت از کاالی ایرانی چه تاثیری بر رشد اقتصاد دانش بنیان دارد؟
گس��ترش فعالیت ه��ای دانش بنیان و رش��د تولید
محصوالت مبتنی بر علم و فناوری در کشور ظرفیتی را
به وجود اورده که در صورت تحقق ش��عار «حمایت از
کاالی ایرانی» ش��اهد ش��کوفایی بیش از پیش این نوع
تولیدات و توس��عه صادرات ان و کس��ب منافع مطلوب
خواهی��م بود .به گ��زارش ایرنا ،امروز ب��ا حمایت های
دول��ت ش��اهد گس��ترش ش��رکت های دانش بنیان و
رش��د تولیدات ای��ن ش��رکت ها در حوزه های مختلف
هس��تیم که تامین بازار مناس��ب برای این محصوالت
ای��ن ن��وع فعالیت ه��ا را اقتصادی تر می کند و توس��عه
اقتص��اد مبتنی بر عل��م و فناوری می تواند تحقق بخش
اقتصاد مقاومتی و توس��عه صادرات برای کش��ور باشد.
۳هزار و ۳0۷ش��رکت دانش بنیان در کش��ور فعالیت
می کن��د که بس��یاری از دس��تاوردهای انها به صورت
محص��ول و خدمات در بازاره��ای داخلی و بین المللی
عرضه می ش��ود .عرضه این نوع محصوالت در کش��ور
می تواند بازار مناس��بی برای این نوع کاالها و در نتیجه
بو کار فراهم اورد ام��ا دولت برای
ایج��اد محیط کس��
ص��ادرات این کاالها برنامه ریزی گس��ترده ای کرده و
برای تقویت ظرفیت صادراتی شرکت های دانش بنیان
کش��ور سال گذشته تسهیالتی در اختیار ۶00شرکت
قرار داده اس��ت ک��ه این روند همچن��ان ادامه دارد .بر
اس��اس گزارش سال ۲0۱۶کنفرانس تجارت و توسعه
سازمان ملل (انکتاد) ،جمهوری اسالمی ایران در معیار
نیروی انس��انی در اقتصاد دانش بنیان در ردیف چهارم
کش��ورهای برتر جهان قرار گرفته اس��ت که این نشان
می ده��د فرزندان ای��ن مرز و بوم در این��ده می توانند
اتفاق ه��ای بزرگی در زمینه اموزش ،خدمات و فناوری
در کش��ور رق��م بزنند .ایران ام��روز از جمعیت نزدیک
به ۵میلیون نفری دانش��جویی برخوردار است و تعداد
دانشجویان ایرانی نسبت به دوره پیش از انقالب حدود
۱۶برابر شده است که این ظرفیت می تواند ما را سرامد
فعالیت های علمی و فناوری و دانش بنیان کند ،عالوه بر
این ،تاثیر شگرفی بر تولید ناخالص داخلی داشته باشد.
گس��ترش تولید محصوالت دانش بنیان با بهره گیری از
علم و دانش نخبگان که در ایران کم نیس��تند و معرفی
مناس��ب و به جای ان به م��ردم ،گرایش انان به خرید
کاالی ایرانی را دو چندان می کند و عالوه بر این مزیت،
باع��ث ایج��اد انگیزه برای خل��ق ایده ه��ای فناورانه و
گس��ترش فعالیت ه��ای علمی در کش��ور می ش��ود.
همان طور که مس��ئوالن کش��ور به وی��ژه در حوزه علم
و فن��اوری تاکی��د کرده اند اینده اقتصاد کش��ور از ان
ش��رکت های دانش بنیان اس��ت و سیستم های سنتی
فعلی محکوم به شکس��ت است .گسترش فعالیت های
فناورانه از س��وی جوانان نخبه کشور عالوه بر رشد علم
بو کار
و دانش در ایران گس��ترده تر ش��دن محیط کس
را ب��ه دنب��ال دارد و ایج��اد اس��تارت اپ های گوناگون
ب��رای معرف��ی این نوع محصوالت نی��ز معرفی تولیدات
مبتنی ب��ر فناوری و گرایش بیش��تر م��ردم به خرید این
ن��وع کااله��ا را رقم خواهد زد .س��ورنا س��تاری ،معاون
علم��ی و فن��اوری رییس جمهوری در ای��ن باره گفت :با
اطمین��ان می توان گفت بس��یاری از ش��بکه های جدید
تولید ،توزیع و مال ها س��بب در اختیار گرفتن تولیدات
و محصوالت با هزینه های کمتر و در دسترس می شوند
و در این زمینه ها نیازمند فرهنگ س��ازی هس��تیم .وی
خاطرنشان کرد :امروز شاهدیم شرکت هایی بدون حتی
ی��ک مترمربع فضای فیزیکی ام��ا با ارزش چند میلیارد
دالری سر براورده اند؛ حال فکر کنید که برای دستیابی
به این ارزش مالی باید چقدر در کش��ور نفت بفروشیم؟
وی با تاکید بر اینکه ارزش افراد به ان چیزی اس��ت که
در ذهن ش��ان است نه در جیب شان ،تصریح کرد :پایه و
اس��اس اقتصاد نوین و جدید فرزندان خودمان هس��تند
که منش��ا تحوالت بنیادین در اینده کشور خواهند شد.
ما هستیم که باید خود را با این تحوالت هماهنگ کنیم
و بدانیم راهی جز این نداریم .س��تاری با تاکید بر اینکه
درس ه��ای مدارس باید قابل تغییر باش��د ،ادامه داد :با
کتاب ه��ا و جزوه های ۳0س��ال پیش دیگر راه به جایی
نخواهیم برد و باید نظام اموزشی کشور به سمت اموزش
تا لحظه مرگ و ش��هرهای هوشمند حرکت کند .کشور
عالوه بر مش��کالتی که در زمینه اقتصاد و اش��تغال دارد،
با معضل الودگی محیط زیس��ت روبه رو است که حرکت
به سمت تولیدات دانش بنیان می تواند تاثیر مستقیم بر
حل این مش��کل داشته باش��د .باید اشتباه های گذشته
در گس��ترش صنایع الوده کننده محیط زیست را جبران
کرد و تامین بازار مناس��ب برای محصوالت دانش بنیان
ب��ا تحق��ق حمایت از کاالی ایرانی از راه هایی اس��ت که
افزای��ش تولی��د محصوالت پاک و فناوران��ه را به همراه
داش��ته باشد .همچنین شرکت های دانش بنیان ظرفیت
زیادی برای ایجاد اش��تغال در کش��ور دارند و توس��عه
فعالیت های مبتنی بر دانش نقش مهمی در ایجاد محیط
بو کار به ویژه برای فارغ التحصیالن دانشگاهی دارد.
کس
بهزاد سلطانی ،رییس صندوق نواوری و شکوفایی کشور،
دی س��ال گذشته در اهواز در این باره گفت که از طریق
ش��رکت های دانش بنیان ۳ ،برابر دولت می توان ش��غل
ایج��اد کرد .وی اظهار کرد :دولت ۲۳هزار میلیارد ریال
به صندوق نواوری و شکوفایی اعتبار تخصیص داده و از
این مقدار ۱۷هزار و ۵00میلیارد ریال برای شرکت های
دانش بنیان اس��تفاده و به کار تبدیل ش��ده است .رییس
صندوق نواوری و شکوفایی کشور ادامه داد :دولت برای
ایجاد یک ش��غل پایدار ۳میلی��ارد و ۳00میلیون ریال
بودجه نیاز دارد ،اما از طریق شرکت های دانش بنیان بین
۵00تا یک میلیارد ریال به سرمایه نیاز است.
سه شنبه
صنعت خودرو
4اردیبهشت 7 1397شعبان 24 1439اوریل 2018شماره 374پیاپی 2347
یادداشت
نگاه بازرگانی
حاکم بر صنعت موتورسیکلت
یکی از دغدغه های
کسانی که خودرو
شخصی دارند مربوط به
خدمات پس از فروشی
است که شرکت
سازنده با توجه به
محصوالت خود مبادرت
به انجام ان می کند.
به طور نمونه ،گروه
صنعتی ایران خودرو
برای بهبود و توسعه
خدمات امدادی خود
به مشتریان در حوزه
پایگاه اطالع رسانی،
ناوگان امدادپالس را
به این مجموعه اضافه
کرده است
برای جلب رضایت حداکثری مشتریان شیوه های نوین امدادرسانی تدوین شد
«امدادپالس» و «خدمات بالینی» در سبد امداد خودرو
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یکی از دغدغه های کس��انی که خودرو ش��خصی
دارند مربوط به خدمات پس از فروش��ی اس��ت که
ش��رکت سازنده با توجه به محصوالت خود مبادرت
ب��ه انجام ان می کند .به ط��ور نمونه ،گروه صنعتی
ایران خودرو برای بهبود و توس��عه خدمات امدادی
خود به مش��تریان در ح��وزه پایگاه اطالع رس��انی،
ن��اوگان امدادپالس را به ای��ن مجموعه اضافه کرده
است .همچنین در بحث خدمات بالینی این توانایی
را در خ��ود ایج��اد کرده تا خودروهای��ی که نیاز به
حمل به مرکزی برای تعمیر نداشته باشند در محل
به انها خدمات داده شود.
ش��یوه های نوی��ن امدادرس��انی از جمله مباحث
مط��رح در کش��ورهای صنعتی ب��رای جلب هر چه
بیش��تر مش��تریان خود اس��ت .صنعت خودرو نیز
در این راس��تا گام های مثبتی برداش��ته و باید دید
ای��ن تغییر و تحوالت چقدر نظر متقاضیان را جلب
می کند.
ارتقای کیفی خدمات
مدیرعام��ل ش��رکت خدم��ات پ��س از ف��روش
ایران خودرو (ایساکو) در نشستی ،ضمن جمع بندی
خدمات عرضه شده به مشتریان در فروردین امسال،
برنامه های س��ال ۹۷را به طور رسمی به معاونان و
مدیران ابالغ کرد .س��ید رضا حس��ینی تاکید کرد:
ارتقای س��طح عیب یابی و کاه��ش ضریب خطا در
شبکه خدمات پس از فروش یکی از راه های افزایش
کیفیت خدمات است که به عنوان مهم ترین فعالیت
سال جدید در برنامه های این شرکت گنجانده شده
اس��ت .پیش بینی می ش��ود با این اقدام ،مدت زمان
توق��ف خ��ودرو در نمایندگ��ی کاهش یافت��ه و با
جلوگیری از بازگش��ت دوباره خ��ودرو به تعمیرگاه،
رضایت مش��تریان در تمام الیه ها به شکل ملموسی
افزایش یابد.
وی در این جلسه ضمن تبیین مجموع فعالیت ها
و نق��اط ق��وت و قابل بهبود س��ال گذش��ته گفت:
ارزیابی های ش��رکت بازرس��ی کیفیت و استاندارد
ای��ران ،در طول چند س��ال گذش��ته ،موید رش��د
روزافزون مشتریان از خدمات پس از فروش شرکت
ایران خودرو بوده و اصلی ترین هدف شرکت ایساکو
در س��ال جدید حرک��ت فزاین��ده و ملموس تر در
همین راستا است.
حس��ینی همچنین درباره دلی��ل افزایش امتیاز
رضای��ت مش��تریان خود گف��ت :توس��عه و اجرای
خدم��ات نوی��ن ،برگ��زاری ۳۶۰هزار س��اعت دوره
اموزش��ی در مدیری��ت ام��وزش فن��ی و مح��ل
نمایندگی ه��ا ( )OJTدر زمینه های فنی و تعامل با
مشتری ،تامین مناس��ب و به موقع قطعات ،توسعه
خدم��ات خودروه��ا و محصوالت جدید در س��طح
کش��ور ،نظارت های دوره ای و پایش مس��تمر نحوه
خدمات ده��ی نمایندگی ها در ۱۱منطقه کش��ور،
تخصیص تجهیزات روزام��د به نمایندگی ها ،پایش
و کنت��رل مراجعه های تکراری خودروها به ش��بکه
خدم��ات پس از فروش و پیگیری رفع نهایی عیوب
انها ،از دالیل رش��د ش��رکت در سال گذشته بوده
است.
وی اظه��ار امی��دواری کرد با اج��رای برنامه های
اعالم ش��ده در سال ۹۷این روند به شکل چشمگیر
و متفاوتی ادامه یابد.
مدیرعامل ایساکو درباره افزایش کمیت و کیفیت
خدمات دهی در ش��بکه سراسری این شرکت افزود:
امس��ال برنامه از پیش تعیین ش��ده ای برای افزایش
تع��داد نمایندگی ها نداریم و بیش��ترین تمرکز را بر
افزای��ش کیفیت خدم��ات در تعمیرگاه های موجود
خواهیم گذاشت.
خدمات نوین امدادی
متقاض��ی با خ��ودرو کپچر وارد نمایندگی ش��ود و
بخواهد تعویض روغن داشته باشد پسندیده نیست
نمایندگی بگوید «من پایلوت نیستم» .ایساکو این
راهکار را دیده اس��ت تا مشتری در هر نمایندگی،
ان طی��ف از خدمات عموم��ی را به راحتی دریافت
کند.
او تصریح کرد :این خدمات ،اطالع رس��انی ش��ده
و نحوه انتخاب مش��تری ب��رای گرفتن خدمات در
س��ایت ایس��اکو و س��امانه ۰۹۶۴۴۰ق��رار خواهد
گرفت.
همچنی��ن س��یدرضا حس��ینی در گفت وگ��و با
«گس��ترش صنعت» درباره برخ��ورد با افراد خاطی
در بحث امدادخودرو گفت :با افراد خاطی مطابق با
خدمات «ایساکوکارت» چیست
قانون برخورد خواهد شد و در کوتاه زمان ممکن به
حس��ینی همچنین درباره تاثیر نرخ ارز روی نرخ
شکایت ها رسیدگی می شود.
قطعات خدمات پس از فروش این شرکت گفت :به
وی ادامه داد :روزانه تمام ش��کایت های ثبت شده
هر حال نوس��ان های نرخ ارز به طور قطع می تواند
رصد می شود و امروز امار رسیدگی به شکایت ها به
روی تم��ام فراینده��ای کاری بنگاه های اقتصادی
طور میانگین ۵روز پس از ثبت ان اس��ت .بنابراین
تاثی��ر بگذارد .اما نکته ای که وجود دارد این اس��ت
میانگین رس��یدگی ایساکو به ش��کایت مشتری در
که ما چه تدبیری بیندیش��یم ،فرصت ها و تهدیدها
س��ال گذش��ته ۵روز بوده در حالی که این عدد در
را شناس��ایی کنیم و به نحو مقتضی اقدام های الزم
شروع سال ۹۲حدود ۱۵روز بوده است .این ۵روز
را انجام دهیم.
از زمانی اغاز می ش��ود که ش��کایت مطرح و به ان
او اظه��ار کرد :اگر به نرخ توزی��ع قطعات یدکی
رسیدگی و پرونده بسته می شود.
تمام توزیع کنندگان در سال ۹۶مراجعه و امار ان
درباره امدادرس��انی ،برخی اعالم می کنند زمان بر
از مراجع ذی ربط گرفته ش��ود ،مش��خص می شود
ب��وده و در این زمینه مش��کالتی وج��ود دارد .وی
که ایساکو توانس��ته به باالترین نرخ توزیع قطعات
توضی��ح داد :ب��ه گواهی گزارش ها در کل ش��بکه،
یدکی در س��ال ۹۶برس��د که مبلغی افزون بر یک
امدادرسانی زیر یک روز بوده و این امار برای تهران
هزار و ۶۰۰میلیارد تومان است.
زیر ۴ساعت بوده است .اگر موردی بوده باید اعالم
وی گفت :این عدد رشدی حدود ۱۳درصد نسبت
تا به ان رسیدگی شود.
به سال ۹۵داش��ت و مربوط به توزیع قطعات (کل
در س��ایر کش��ورها ش��یوه های نوین��ی ب��رای
محصوالت) در بازار است؛ این امر به دلیل مدیریت
خدمات ده��ی پس از فروش به وج��ود امده که در
مناسب محقق شده است .با روش های مختلفی که
راس��تای جل��ب رضایت مش��تریان گام های مثبتی
در این ش��رکت ابداع ش��ده و در حال پیاده سازی
برداش��ته ش��ده اس��ت .مدیرعامل ایس��اکو درباره
است مش��تریان می توانند ادامه این حرکت ها را به
خدم��ات پس از ف��روش به ش��یوه نوی��ن عالوه بر
طور ملموس در سال ۹۷به شکل عملیاتی ببینند.
امداد پالس در س��ال جدید به خدمات غیرحضوری
حس��ینی به «ایساکوکارت» اش��اره کرد و گفت:
اش��اره کرد و گفت :در ح��وزه خدمات غیرحضوری
با توزی��ع «ایس��اکوکارت» در ح��ال فراهم کردن
برنامه های جدی وجود دارد تا بتوانیم حجم زیادی
امکاناتی هس��تیم که نهادها ،سازمان ها و اداره های
از مراجعه ه��ای مردم را کاهش دهیم .مش��غله ها و
دولتی و نیز کارمندان ک��ه دارای محصوالت گروه
زمان بر بودن برخی کارها در ش��هرها باعث شده تا
صنعتی ایران خودرو هستند با استفاده از این کارت
دامن خدمت رسانی خود را گسترده تر کنیم.
بدون بهره و ۳ماهه خدمات بگیرند یا قطعات مورد
او تاکی��د ک��رد :به طور قط��ع ای��ن برنامه مورد
نیاز را خریداری کنند.
اس��تقبال و رضایتمن��دی مردم و مش��تریان واقع
او ادام��ه داد :این برای ایج��اد جذابیت های الزم
خواه��د ش��د .از جمله برنامه های جدی س��ال ۹۷
است تا بتوانیم کاالی ایرانی را در بین مردم ترویج
خدمات ده��ی تخصص��ی غیرحضوری اس��ت .اقدام
کنیم؛ اینکه مشتری بدون داشتن دغدغه پرداخت
دیگ��ری که ت��ا ش��هریور از ان رونمایی می ش��ود
پول با استفاده از این کارت خدمات و قطعات مورد
مقوله ای داش��تیم با عنوان پایلوت؛ اینکه مش��تری
نی��از را دریافت کند .این امر باعث ش��د تا قطعات
ب��ه نمایندگی برای خدم��ات مراجع��ه می کرد اما
بیشتری در شبکه به فروش برسد.
مس��ئول نمایندگی عنوان می کرد «من پایلوت این
وی اف��زود :درب��اره خودروه��ای
نمایندگی نیس��تم» و ب��ا همین جمله
خارجی مانند خانواده هایما ،کپچر و...
مشتری را از خود ناراضی می کرد.
بر اس��اس قراردادهای رسمی ،قطعات
حس��ینی افزود :از ای��ن رو ،خدمات
باید از ش��رکت مادر گرفته ش��ود اما
ایس��اکو س��ال ۹۷به دو دسته تقسیم
با برنامه داخلی س��ازی که ایران خودرو
می شود :عمومی و تخصصی.
برای محص��والت خ��ود دارد در حال
وی در توضی��ح خدم��ات تخصصی
کاهش این نرخ وابس��تگی ها است .به
نیز گف��ت :خدماتی مانند تعمیر موتور
سید رضا حسینی
عنوان مث��ال ،دانگ فنگ با ۴۰درصد
و گیربک��س خ��ودرو ،رف��ع ایرادهای
مشتری که خدمات
داخلی س��ازی قطعات ش��روع شد اما
الکترونیکی و ...هست که به تجهیزات
دریافت می کند از او
امس��ال از مرز ۷۰درص��د رد خواهد
تخصص��ی نیاز دارد .ای��ن امر همچون
درباره تخصص ،زمان،
شد.
گذش��ته در برخ��ی تعمیرگاه ه��ای
هزینه ،سرعت و کیفیت
مدیرعامل ایس��اکو خاطر نشان کرد:
تخصصی ارائه خواهد شد.
خدمات پرسش می شود
همچنی��ن ب��رای خدم��ات عمومی و هر نظری که داشته باشد برنامه جدی تمرکز روی بحث قطعات
تمام خودروه��ا ،همه نمایندگی ها در به شکل انالین و زنده یدک��ی تولی��د داخ��ل اس��ت و این با
سراسر کشور باید قابلیت داشته باشند برای تیم نظارتی می رود مقایسه خدمات پیشین و فعلی کامال
ک��ه همه نوع خدماتی را بدهند .اینکه
ملموس است.
� نظرسنجی انالین
تعمیرگاه ه��ا و مکانیکی ه��ا در بح��ث تعمی��ر
خودروه��ا گالیه ه��ای زیادی نس��بت ب��ه عملکرد
امداد خودروها دارند؛ اینکه کارشناسان این بخش
خدمات��ی ،تخص��ص الزم در تعمی��ر خودروها را
نداش��ته و درواقع کار مکانیک ها را برای رفع عیب
افزایش می دهند.
حس��ینی در پاسخ به این پرسش که کارشناسان
برای امدادخودروهای موردنیاز از س��وی ایس��اکو
اموزش ه��ای الزم را دیده ان��د ،گف��ت :امدادگران
ایس��اکو کس��انی که کار حمل را انجام می دهند و
اف��رادی که کار ام��داد بالینی دارن��د و روی امداد
پ�لاس متمرکز ش��ده اند و چ��ه انهایی ک��ه امداد
دو منظ��وره می دهند ب��ه طور کام��ل از فیلترهای
اموزشی رد می شوند.
او ادام��ه داد :ضم��ن انک��ه زمانی ک��ه روی این
س��امانه مش��تری خدم��ات را دریاف��ت می کند به
ش��کل USSDاز او نظرس��نجی می شود .مشتری
که خدمات دریافت می کن��د از او درباره تخصص،
زمان ،هزینه ،س��رعت و کیفیت خدمات پرس��ش
می شود و هر نظری که داشته باشد به شکل انالین
و زنده برای تیم نظارتی می رود .در نتیجه ،به طور
قطع اگر امدادگری تخصص الزم را نداش��ته باشد
و نتوانس��ته جلب رضای��ت کن��د در مکانیزم های
کنترلی ،اموزشی و بازپروری قرار می گیرد.
فعالیت هایی برای جبران خالها
برخی افراد در شهرستان ها نسبت به خال درباره
امدادخودرو گالیه هایی دارند .وی درباره گستردگی
امدادخودروها نیز توضیح داد :ایس��اکو سعی کرده
در هر شهر حداقل یک نمایندگی داشته باشد.
البته مسئله متناس��ب با جمعیت و خودروهایی
اس��ت که در این ش��هرها وجود داش��ته و در حال
تردد هس��تند .به طور نمونه ،در منطقه دهلران که
متقاضی نداشتیم برای اینکه بتوانیم خدمت رسانی
کنی��م امداد پ�لاس و امداد خودرو به ش��کل کامل
انجا مس��تقر ش��دند ،یا در منطقه خاش سیستان
و بلوچس��تان نیز همین کار انجام شد و در این باره
حت��ی یک م��ورد «ع��دم پذی��رش» ثبت نش��ده
است.
بنابراین س��عی ش��ده حداق��ل ی��ک نمایندگی
متناس��ب ب��ا جمعیت و تع��داد خودروه��ای گروه
صنعتی ایران خودرو که تردد دارند در شهرستان ها
مس��تقر باش��ند و اگ��ر متقاض��ی ب��رای واگذاری
نمایندگی وجود نداشته باشد با امدادخودرو مسئله
جبران شود.
وی گفت :البته ممکن اس��ت در برخی استان ها
و شهرس��تان ها ب��ه افزای��ش تع��داد نمایندگی و
امدادخودروه��ا نیاز باش��د و این مس��ئله ارتباطی
دو س��ویه است و سرمایه گذارانی باید در ان منطقه
باشند و درخواست بدهند که ایساکو از این مسئله
استقبال می کند.
همچنی��ن در حال رصد کمبودها هس��تیم و اگر
متقاضی وجود داش��ته باش��د ،حمایت شده تا امار
مراکز خدمات دهی افزایش یابد.
حس��ینی در پاسخ به این پرس��ش که کمبودها
چقدر است ،بیان کرد :امروز بر اساس استانداردهایی
که وجود دارد کمبودی دیده نمی ش��ود .ش��اید در
بعض��ی جاه��ا زیاد هم باش��ند اما ب��ا اضافه کردن
امدادهای غیرحضوری مانند امدادپالس و اتوکلیک
و دو شیفت کردن نمایندگی ها سعی شده تا خالها
جبران شود.
ش��رکت های موتورسیکلتی
فعال در کشور بیشتر بازارگرا
بوده و خود را متعهد به خرید
قطع��ات داخل��ی نمی دانند.
حتی برخی ب��ه عنوان تامین
قطعات مورد نی��از بازار لوازم
یدک��ی این صنع��ت ،واردات
حبیب اهلل محمودان
زی��ادی دارن��د ،کاالهایی که
نایب رییس انجمن
در مقایس��ه با قطع��ات دیگر
تولیدکنندگان
اهمی��ت کمت��ری دارن��د و موتورسیکلت و دوچرخه
ب��رای س��اخت ان در داخل
مش��کلی وج��ود ن��دارد .این
تولیدکنن��دگان موتورس��یکلت ب��ا واردات قطع��ات دچ��ار
این توهم هس��تند که برای تنظیم ب��ازار کار منطقی انجام
می دهن��د در حالی که ب��رای واردات یک قطعه الس��تیکی
کم اهمیت که در داخل نیز تولید می ش��ود هزینه کردن کار
مطلوبی نیست.
حتی این تعهد در سازندگان موتورسیکلت وجود ندارد که
از قطع��ات تولید داخل حداق��ل برای خدمات پس از فروش
خ��ود اس��تفاده کنند .از این رو ،نخس��ت بای��د مونتاژکاران
موتورس��یکلت در کشور توجیه شوند و نقشه راه را برای انها
تفهیم کنیم.
مش��کل اساس��ی این اس��ت که بین ۲صنع��ت خودرو و
موتورس��یکلت دچار افراط و تفریط شده ایم؛ به یکی اهمیت
زیادی داده می شود در حالی که دیگری به فراموشی سپرده
شده است.
ت وارد
امروز مدل های جدید زیادی از انواع موتورس��یکل
بازار ش��ده که قطعات انها بس��یار کمیاب و نایاب اس��ت و
همین امر باعث ش��ده تا قیمت ها باال رود .در صنعت خودرو
نگرش صنعتی حاکم است و نگرش بازرگانی فراموش شده و
برعکس ،در صنعت موتورس��یکلت نگاه بازرگانی حاکم است
و فکری از صنعتی شدن وجود ندارد .این مهم بر عهده وزارت
صنعت ،معدن و تجارت اس��ت که فعاالن موتورس��یکلت را
توجیه کند و سیاس��ت های اجرا ش��ده برای صنعت خودرو و
بومی س��ازی مدل های خودرویی برای صنعت موتورسیکلت
نیز اعمال ش��ود .این صنعت نیز یکی از صنایع اش��تغالزا در
کش��ور اس��ت که با مدیریت تولیدی -صنعتی و خروج ان از
حال��ت تجاری می تواند یکی از بخش ه��ای درامدزا و ارزاور
کشور شود .ظرفیت ان در کشور نیز فراهم است.
خبر
مجلس به دنبال تحقیق و تفحص
از توقف ثبت سفارش خودرو
عضو کمیس��یون صنایع و معادن
مجلس شورای اس�لامی از احتمال
تحقی��ق و تفح��ص در عملک��رد
دول��ت در زمین��ه توق��ف مقطع��ی
ثبت س��فارش واردات خ��ودرو خبر
داد.
عبداهلل رضیان با بیان این مطلب،
اظهار کرد :به طور قطع همزمان با تصویب طرح یک فوریتی
ساماندهی بازار خودرو ،اقدام های اخیر دولت در زمینه توقف
مقطعی ثبت سفارش خودرو در صحن علنی مجلس شورای
اسالمی مورد بررسی قرار گرفته و کنترل خواهد شد.
وی ادام��ه داد :در دوره ای از زمان نوس��ان های نرخ دالر و
ش��رایط جدید ،بازار خودرو را با شوک جدید قیمتی روبه رو
کرد .بر این اس��اس ،تا زمان بازگشت دولت به حالت تعادل
و مشخص شدن نرخ نهایی ارز ،اقدام به توقف ثبت سفارش
ک��رده زیرا نگاه دول��ت ،توقف مقطعی با ه��دف کنترل این
شرایط است.
به گزارش عصرخودرو ،نماینده مردم قائمش��هر در مجلس
ش��ورای اس�لامی با تاکید ب��ر اینکه باید ط��رح یک فوریتی
س��اماندهی بازار خ��ودرو در کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجل��س با حضور مس��ئوالن وزارت صنعت ،معدن و تجارت
مورد بررسی قرار گیرد ،تصریح کرد :در این جلسه ها به طور
قطع دالیل توقف مقطعی ثبت س��فارش واردات خودرو را از
مسئوالن دولتی جویا خواهیم شد.
رضیان در پایان تاکید کرد :نگاه مجلس ش��ورای اسالمی،
تحقیق و تفحص از عملک��رد دولت در زمینه توقف مقطعی
ثبت س��فارش واردات خودرو بوده که هنوز به نتیجه نهایی
نرسیده است.
بر اساس این گزارش ،سامانه ثبت سفارش خودرو از زمان
انتق��ال به س��امانه جامع تجارت امکان ثبت هیچ س��فارش
جدی��دی را ن��دارد و در ای��ن ش��رایط فعاالن ب��ازار خودرو
معتقدند که این گون��ه تصمیم ها جز تالطم بازار خودرو و بر
هم زدن ان دستاورد دیگری به همراه نخواهد داشت.
ضمن انکه براس��اس امار گمرک ایران در طول فروردین
امس��ال یک هزار و ۳۴خ��ودرو به ارزش ۲۳میلیون و ۶۵۱
هزار دالر وارد کش��ور شده که نس��بت به مدت مشابه سال
قب��ل از نظر تعداد ۷۳ ،و از حی��ث ارزش ۷۷درصد کاهش
داشته است.
همچنین در طول سال ۹۶تعداد ۷۰هزار و ۷۵خودرو به
ارزش یک میلیارد و ۸۳۸میلیون و ۸۵۱هزار دالر به کشور
وارد شد که نسبت به سال ۹۵از نظر تعداد ۸/۶۶و از حیث
ارزش ۸/۴۴درصد کاهش را نشان می دهد.
سه شنبه
سال بیست و نهم شماره 374پیاپی 2347
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
4اردیبهشت 1397
7شعبان 1439
24اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
سیاست های کاغذی برای ارز
ح��دود دو هفته اس��ت ک��ه دولت
ارز را تک نرخ��ی ک��رده و فقط بانک
مرکزی است که نرخ انواع ارز را اعالم
می کند .در این مدت بخش��نامه های
مختلفی برای پایداری این سیاس��ت
صادر شده اما سوال اینجاست که ایا
این سیاست های همه جانبه موفق به
حسین پیرموذن
تغیی��ر واقعیت موجود در بازار ش��ده
اس��ت؟ ایا حمایت بان��ک مرکزی از عضو هیات رییسه اتاق
بازرگانی ایران
دالر ۴۲۰۰تومان��ی به حاکمیت این
نرخ در مناسبات اقتصادی منجر شده
است؟
پاس��خ کامل و دقیق به این پرسش ها را به وقت دیگری موکول
می کنم چراکه باید زمان بیش��تری به سیاس��ت گذاران داد و پس
از ان نتیج��ه عملکردش��ان را بررس��ی کرد اما سرنوش��ت برخی
سیاس��ت های اعمالی و نتیجه برخی از بخش��نامه های صادر شده،
از هم اکن��ون قابل ارزیابی اس��ت چنانکه این بخش��نامه ها تکرار
برخی سیاس��ت های شکست خورده گذشته است .بخشنامه ای که
بانک مرکزی در زمینه ضرورت س��پردن ارز حاصل از صادرات به
بانک ها ،صادر کرده ،یکی از سیاست های تکراری در مواقع مشابه
گذش��ته است که نش��ان دهنده نا اشنایی سیاس��ت گذار با مراتب
تجارت و شرایط کنونی صادرات است.
انچه ب��ه عنوان ضرورت س��پردن ارز از س��وی صادرکنندگان
عنوان ش��ده در عمل ،تکرار سیاست پیمان سپاری ارزی است که
طعم شکست ان هنوز در اقتصاد ایران احساس می شود.
سیاس��ت گذاران ارزی اگ��ر به دنبال پای��داری تصمیم خود در
تک نرخی کردن ارز هس��تند باید بخشنامه های خود را منطبق با
واقعیت های عملیاتی در اقتصاد تنظیم کنند و از تصمیم هایی که
فقط روی کاغذ اعتبار دارد ،بپرهیزند.
درحال حاض��ر صادرکنن��دگان با محدودیت ه��ای بانکی که به
تحمل ش��رایط خاص برای دریافت پول از مشتری خارجی منجر
ش��ده ،تالش می کنند بازارهای خارجی را حف��ظ کنند .واقعیت
این است که عمده صادرات ما به کشورهای همسایه مانند عراق،
افغانستان ،پاکستان ،اذربایجان و گرجستان انجام می شود .بخش
عم��ده این م��راودات با ارزهای داخلی ش��کل می گیرد .به عنوان
مث��ال ،برخ��ی از صادرکنندگان اردبیل ک��ه کاالی تولیدی را به
ع��راق صادر می کنند ،از مش��تری خود ،ری��ال دریافت می کنند
یا مش��تریان پاکس��تانی به دلیل ش��رایط خاص ان منطقه فقط
حاضرند از طریق صرافی ها مراوده داش��ته باشند .سیاست اعمالی
بانک مرکزی اما با این واقعیت های عینی در صادرات فاصله دارد
و فرض را بر ع��ادی بودن نقل و انتقال های ارزی میان بانک های
داخلی و خارجی قرار داده است.
از ط��رف دیگر ،معافیت مالیاتی صادرکنندگان منوط به اجرای
این سیاست غیرواقعی شده که در سال «حمایت از کاالی ایرانی»
نوعی محدودیت برای صادرات به شمار می رود.
در نشس��تی که به همراه رییس��ان اتاق های سراس��ر کشور با
رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی این بانک داش��تیم ،تاکید
کردم که تاجران و صادرکنندگان محصوالت ایرانی به افغانستان،
عراق ،پاکس��تان ،اذربایجان و گرجستان نمی توانند ارز حاصل از
صادرات را به داخل انتقال دهند .با محدودیت هایی که بر عملکرد
صرافی ها ایجاد ش��ده ،حتی نمی توانند ریال به کشور وارد کنند
به همین دلیل ش��اهد کاهش ص��دور گواهی مبدا و افت صادرات
در استان های مختلف هستیم.
اگر این مس��ئله حل نش��ود ب��ه زودی تاج��ران ترکیه ای جای
تاج��ران ایرانی را در بازارهای منطقه خواهند گرفت و این رقابت
را به انها واگذار خواهیم کرد.
خواسته همیشگی بخش خصوصی از سیاست گذاران این است
بو کار را بپذیرند و ب��رای بهبود ان
ک��ه واقعیت های فضای کس��
تالش کنند .اعمال سیاس��ت های کاغذی نتیج��ه ای جز عقبگرد
در فضای کس��ب و کار ندارد .برپایه قانون بهبود مس��تمر محیط
کس��ب و کار انتظار داریم که مسئوالن دولتی قبل از هر تصمیمی
در زمین��ه فعالیت ه��ای اقتص��ادی با بخش خصوصی مش��ورت
کنن��د .در این صورت ضری��ب اعمال تصمیم ه��ای غیرعملیاتی
کاه��ش خواهد یافت چراک��ه فعاالن بخش خصوص��ی به عنوان
اقتصادگردانان کشور با واقعیت ها سر و کار دارند.
صنایع مادر از تحویل ارز صادراتی مستثنا شوند
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
در ش��رایط نابسامان و متالطم ارزی دولت تصمیم
گرفت بسته جدید سیاست های ارزی را با نرخ ۴۲00
تومانی دالر اجرایی کند اما بند ۶و ۷این بسته ارزی
به اجبار صادرکنندگان کاالهای غیر نفتی برای عرضه
ارزه��ای حاصل از صادرات به ش��بکه بانکی حکایت
دارد که کارشناسان این امر مخالف توسعه و حمایت
از تولید داخلی عنوان کرده اند و خواستار تجدید نظر
در ای��ن موارد به س��ود تولیدکنندگان بزرگ صنعت
کشور هس��تند .بهمن ارمان ،اقتصاددان و از مدیران
سابق فوالد مبارکه و سازمان بورس و اوراق بهادار در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» تاکید کرد که دولت
باید در س��ال حمایت از کاالی ایرانی تمام اقد ام های
خود را با ش��عار سال همس��و کند .وی معتقد است
در کش��ور ه��زاران واحد تولیدی هس��ت اما مقیاس
تولید انه��ا بزرگ و اقتصادی نیس��ت .بیش از ۱00
واح��د صنعتی لوازم خانگی در کش��ور وجود دارد که
قو توسعه خود را انجام داده یا
نمی توانند هزینه تحقی
تولید انبوه داشته باشند یا ماشین االت خود را به روز
کنند در حالی که صنایع بزرگی از جمله مس ،فوالد و
پتروشیمی با هزینه کرد درامدهای حاصل از صادرات
توانسته اند در س��ال های گذشته فعالیت های خود را
توس��عه دهند .از ارمان درباره راهکارهای همسویی
دولت با تولیدکنندگان در این شرایط پرسیدیم .وی
این گونه پاسخ داد که دولت باید به منظور حمایت از
تولید داخلی با تدابیر مناس��ب مانع ورود ارز حاصل
از ص��ادرات ای��ن صنایع بزرگ به چرخ��ه اقتصادی
کشور شود تا این صنایع بتوانند طرح های توسعه ای
و به روزرسانی فناوری خود را انجام دهند .اما ارزهای
حاصل از صادرات فرش ،پس��ته ،زعفران و ...که مبلغ
قابل توجهی نیس��تند می توان��د وارد چرخه بازار ارز
داخلی ش��ود ضمن اینکه نرخ برابر ریال برای س��ایر
ارزه��ا متاثر از عوامل پیچیده ای اس��ت که با تزریق
ارز ناش��ی از صادرات غیر نفت��ی نمی تواند تاثیری بر
بازار ارز داشته باشد و تنها خروج سرمایه از کشور را
افزایش می دهد.
اج�رای بس�ته سیاس�ت های ارزی دولت در
بخش تولید و صنعت چه اثاری دارد؟
اغاز امس��ال اتفاق هایی افتاد که ب��ر تولید ایرانی
بازتاب منفی و س��نگینی داش��تند در اصل دولت به
ج��ای حمای��ت از کاالی ایرانی فش��ارها را بر تولید
ایرانی افزایش داده اس��ت .ارز ۴۲00تومانی و اجبار
ش��رکت های صادرکنن��ده کااله��ای غیر نفتی برای
تزریق ارز وارداتی ب��ه چرخه بازار ارز داخلی یکی از
این فشارهاست ان هم با نرخی که منطقی نیست و
با ش��رایط تولید داخلی و باال بودن هزینه های تولید
و س��ایر موارد سازگار نیس��ت .به طور مثال ،مالیات
بر ش��رکت ها در اتحادی��ه اروپا که مکانی��زم بازار بر
اقتص��اد ان حاکم اس��ت ۱۵درصد اس��ت در حالی
که در ایران این نس��بت ۲۵درصد است .این امر در
عمل صادرات کاالهای غیر نفتی را با پدیده جدیدی
رو به رو و ص��ادرات کاالهای غیر نفت��ی را غیر ممکن
کرده اس��ت .ادامه ان نیز باعث می ش��ود تا بازارهای
صادراتی را که به زحمت فراوان به دس��ت اورده ایم
از دس��ت بدهیم .ضم��ن انکه ش��رایطی را به وجود
اورده که هر گونه س��رمایه گذاری جدیدی در صنایع
استراتژیک را غیر ممکن کرده است .با سیاست هایی
که دولت اعمال می کند طرف عرضه یا تولید داخلی
با دش��واری های جدی رو به رو شده است .در نتیجه،
تولید محصول را با تاثیرپذیری از مشکالت صادراتی
به خطر انداخته است چراکه در نهایت تولید و فروش
محصول با دش��واری های جدی روبه رو ش��ده و نرخ
س��هام ش��رکت های عمده صادرکننده مانند فوالد،
معدنی ها و پتروش��یمی ها در بورس ب ه شدت کاهش
یافت��ه ،زیرا بورس در اصل به معنای ایینه تمام نمای
اقتصاد کش��ور اس��ت و کوچکترین اتفاقی از اقتصاد
و سیاس��ت کش��ور بالفاصله بازتاب خود را در بورس
نش��ان می دهد به طوری که تصمی��م دولت مبنی بر
ف��روش ارز ناش��ی از صادرات موجب ش��ده س��هام
شرکت های بزرگ صنایع معدنی ،فوالدسازی ،مس و
به ویژه شرکت های بزرگ صنایع پتروشیمی در بورس
کاهش شدید یابد.
ک�دام صنای�ع عه�ده دار ص�ادرات کاالهای
غیر نفت�ی به ش�مار می رون�د که تزری�ق ارزهای
حاصل از صادرات به انها اسیب می زند؟
عمده ص��ادرات کاالهای غیر نفتی کش��ور از مواد
پتروش��یمی ،فوالد و مس اس��ت .بنابراین تعیین ارز
۴۲00تومان��ی همراه ب��ا افزایش ش��دید نرخ مواد
اولیه ،حامل های ان��رژی و اب بر فعالیت این صنایع
بیش��ترین اثرات منفی را دارد و در عمل نفی ش��عار
سال مبنی بر حمایت از کاالی ایرانی است.
دولت قصد دارد با بسته سیاست های ارزی به
ثبات در ش�رایط اقتصادی دست یابد .چرا فعاالن
اقتصادی با این سیاست دولت مخالفت می کنند؟
درس��ت اس��ت که دولت قص��د دارد در ش��رایط
اقتصادی کش��ور ثب��ات ایجاد کند اما این سیاس��ت
درس��ت نباید با س��رکوب تولید داخلی همراه باشد
زی��را در این صورت اه��داف تحق��ق نخواهد یافت.
اگر نگاهی به گذش��ته بندازیم ،درمی یابیم از زمانی
ک��ه وزارت نفت نرخ خوراک واحدهای پتروش��یمی
را به ۴براب��ر میانگین منطقه خلیج ف��ارس افزایش
داد هیچ گون��ه س��رمایه گذاری جدی��دی در صنعت
پتروشیمی نش��د چراکه نرخ تمام شده تولید در این
شرایط هیچ توجیه اقتصادی ندارد .به جرات می توان
گفت عملی��ات اجرایی تمامی پروژه های در دس��ت
اجرا همان طرح هایی اس��ت که در سال های گذشته
عملیات اجرایی انها اغاز ش��ده ب��ود .برای نمونه ،در
منطقه ویژه پتروش��یمی ماهش��هر و منطقه ویژه فاز
۲پتروشیمی عسلویه در این مدت کلنگ هیچ طرح
جدید پتروشیمی پس از افزایش شدید نرخ خوراک
پتروشیمی ها به زمین نخورده است.
با این ش�رایط ،سرمایه گذاری خارجی در این
مدت برای صنایع بزرگ چگونه بوده است؟
س��رمایه گذاران خارجی که در ایران بودند و حتی
پیش از این س��رمایه گذاری کرده بودند با نرخ جدید
خوراک پتروش��یمی ها صنعت پتروش��یمی ایران را
رها کرده و س��رمایه گذاری های خ��ود را به کویت و
عربس��تان س��عودی انتقال داده اند .به عبارتی ،رانت
بسیار بزرگی برای کشورهای همسایه به وجود اورد.
برای مثال ،س��رمایه گذاران هندی یعنی کشوری که
به عنوان بزرگترین واردکننده کودهای شیمیایی در
جهان اس��ت ،قرار بود در چابهار یک کارخانه بزرگ
تولید کود ش��یمیایی بس��ازد بنابرای��ن مذاکراتی با
مقامات ایرانی انجام ش��د و در نهایت راضی ش��دند
ک��ه ۲برابر نرخ منطقه خلیج فارس معادل ۵س��نت
را ب��رای خوراک پتروش��یمی ها پرداخ��ت کنند اما
اعالم ش��د که نرخ خوراک پتروشیمی ها در ایران ۸
س��نت اس��ت و انها به دلیل نبود توجیه اقتصادی از
عکس :گسترش صنعت
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
پیشنهاد بهمن ارمان ،اقتصاددان:
سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی ایران خودداری
کردند .همین اتفاق از سوی شرکت افریقای جنوبی
ساسول نیز رخ داد؛ انها نیز از سرمایه گذاری در ایران
خودداری کردند.
افزایش نرخ حامل های انرژی بر صنایع بزرگ
فوالدی و مس چه اثراتی دارد؟
در س��ال ۹۲بدون هیچ گونه توجیه اقتصادی نرخ
گاز طبیعی که ماده اصلی کارخانه های فوالدس��ازی
کشور اس��ت نزدیک به ۸0درصد افزایش پیدا کرد
در حالی که انرژی برای تولید هر تن فوالد در ایران
بین ۱۳تا ۱۴درصد نرخ تمام شده است ،این نسبت
در عربس��تان ۸درص��د و در قطر به عن��وان دارنده
بیش��ترین منابع گازی فقط ۴درصد اس��ت .این در
حالی اس��ت که هزینه عملیات��ی تولید هر تن فوالد
در ایران حدود ۳۸درصد اس��ت یعنی رقمی نزدیک
به کره جنوبی و چین که دارای منابع انرژی نیس��ت.
این اتفاق ها در س��ال حمای��ت از کاالی ایرانی روی
داده اس��ت و مفاد این نام گ��ذاری را تحت تاثیر قرار
داده و خنثی می کن��د .برای نمونه ،به دنبال کمبود
بارندگی ه��ا در حوض��ه ابری��ز زاین��ده رود نرخ هر
مترمکعب اب مورد اس��تفاده ف��والد مبارکه به ۱۲
هزار تومان رس��یده در حالی که نرخ ابی که از دریا
گرفته و ش��یرین می ش��ود و برای مصرف واحدهای
صنعتی فوالدس��ازی کاوه یا هرمزگان است برای هر
متر مکعب ۵هزار تومان است و نرخ اب شیرین شده
از دریا در عربستان سعودی ۶0سنت است .با فرض
دالر ۶هزار تومانی هزینه اب مصرفی ۳۶00تومان
در ه��ر متر مکعب می ش��ود .دولت به ج��ای اینکه
تولی��د محصوالت اب بر را در اصفه��ان متوقف کند
یا باغداران را به اس��تفاده از شیوه های نوین ابیاری
مجبور کند ،فش��ار خود را بر بخش تولید گذاش��ته
اس��ت در حالی که در بندرعباس نرخ هر متر مکعب
اب شیرین ش��ده از دری��ا ۵هزار تومان اس��ت و در
فوالد خوزس��تان فقط ۳۲۵تومان در هر متر مکعب
اس��ت .فوالد مبارکه با اب ه��ر متر مکعب ۱۲هزار
تومان چگونه می تواند تولید اقتصادی داش��ته باشد
و ص��ادرات کند و ارز ناش��ی از صادرات را به صورت
دس��توری در بازار عرضه کند؟ با این ش��رایط تولید
اقتصادی و رقابت پذیری از نظر نرخ تمام شده دشوار
خواهد بود.
واحدهای صنعتی بزرگ در رسیدن به توسعه
چه جایگاهی دارند؟
واحدهای بزرگ صادراتی مانند پتروشیمی و فوالد
مبارک��ه بدون انکه ریالی ی��ا ارزی از دولت دریافت
کنن��د توانس��ته اند از طریق ارز حاص��ل از صادرات
طرح های توسعه ای خود را اجرا کنند .به طور مثال،
فوالد مبارکه با منابع ناشی از صادرات و سود ساالنه
توانسته ظرفیت خود را از ۲/۴میلیون تن در سال به
۷/۲میلیون تن برساند .درحال حاضر در صنایع مس
کش��ور طبق قانون برنامه ششم باید تولید از حدود
۲۵0هزار تن به ۴۵0هزار تن برس��د .شرکت ملی
مس یکی از صادرکنندگان بزرگ جهانی است .این
ش��رکت با درامدهای ارزی خود به راحتی می تواند
طرح های توس��عه را اجرا کند و صادرات خود را باال
ببرد ضمن انکه معدن مس سرچش��مه بعد از معدن
مس ش��یلی بزرگترین معدن مس جهان اس��ت .در
این ش��رایط اگر شرکت ملی مس بخواهد ارز حاصل
از ص��ادرات را در بازار ارز داخل��ی عرضه کند دیگر
توان اجرای برنامه های توسعه ای خود را ندارد.
جایگاه صنایع بزرگ در بس�ته سیاس�ت های
ارزی دول�ت را چگون�ه می بینید و دولت همزمان
با اجرای این بسته ارزی چطور می تواند از صنایع
بزرگ حمایت کند؟
طرح های صنعتی بزرگ برای کش��ور در اشتغالزایی
و توس��عه یافتگی دارای اهمی��ت فراوان اس��ت چراکه
پروژه های ملی و اس��تراتژیک به شمار می اید .بنابراین
دولت باید با ش��رکت های بزرگ صنعتی و پتروش��یمی
توافق کند که برای اجرای طرح های توس��عه ای ،منابع
ارزی صادراتی خود را هزینه کنند.
در ای�ن ش�رایط تولیدکنن�دگان چط�ور
می توانن�د فعالیت ه�ای خود را ب�ا تصمیم های
دولت همسو کنند؟
در ش��رایط فعلی دولت همان طور که در گذش��ته در
تعیین نرخ ارز ناشی از صادرات دخالت نکرده است باید
به همان شکل ادامه دهد .مشکل بازار ارز و اقتصاد کشور
با ورود ارز حاصل از صادرات رفع نمی ش��ود .در گذشته
هم ش��رکت های صادرکننده ،ارز خود را به قیمت بازار
فروخته اند اکنون نیز باید روال سابق ادامه یابد.