روزنامه گسترش صنعت شماره 375
روزنامه گسترش صنعت شماره 375
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
ارزاوری ،راه خروج از بحران های زنجیره تولید
تولیدکنندگان در س��ال های گذشته با بحران کاهش س��رمایه در گردش روبه رو بودند .این
س��ال ها به گونه ای برای صنعتگران گذش��ت که هر بار س��ر درددل انها باز ش��د بحث کاهش
نقدینگی به میان امد .هفته های گذشته نیز بحث ارز به دیگر مشکالت انها اضافه شد؛ موضوعی
که باعث نوسان مواد اولیه شده و نرخ تمام شده محصوالت داخلی را افزایش داده است .طبیعی
اس��ت که این مشکالت در کنار یکدیگر کل زنجیره تولید را با چالش های عمیق روبه رو کرده و
بسیاری از تولیدکنندگان توان تولید رقابتی را از دست داده اند .به گزارش «گسترش صنعت»
دول��ت نیز در ای��ن زمینه با هدف رفع مش��کالت بخش تولید تصمیم گرفت تا سیاس��ت های
حمایت��ی از بخش تولید را بر درامدهای ارزی هدف گذاری کند .بر این اس��اس ،دولت افزایش
ص��ادرات را ب��ه می��زان ۱۰میلیارد دالر هدف گذاری کرده اس��ت .هدفی که دس��تیابی به ان
مستلزم بازسازی بخش های قابل توجهی از بدنه صنعت و تولید است .این هدف در حالی برای
صادرکنندگان تعریف شده که به گفته کارشناسان ،یکی از جدی ترین موانع صادرات در ایران
بسته بندی است.
www.sanatnewspaper.com
چهار شنبه
5اردیبهشت1397
8شعبان 1439
25اوریل 2018
2
یادداشت
با اضافه شدن مولفه های جدید به معاینه فنی مطرح شد
غلبه انتفاع بر تخصص در معاینه فنی
پیاپی 2348دوره جدید شماره 375
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
صنعت موتورسیکلت
تشنه فناوری
3
3
ضرورت فرهنگ سازی
و حمایت از
کاالی ایرانی
2
کارورزی فارغ التحصیالن در ۴0هزار واحد صنعتی
4
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
5اردیبهشت 8 1397شعبان 25 1439اوریل 2018شماره 375پیاپی 2348
یادداشت
ضرورت فرهنگ سازی
و حمایت از کاالی ایرانی
زمان��ی ک��ه تفکر بس��یجی بر
کش��ور حاکم ش��د همه مردم به
دفاع از کیان کش��ور برخاس��تند
و ای��ن همان تفکر نابی اس��ت که
با عن��وان «ن��واوری اجتماعی در
کالم حض��رت ام��ام (ره)» درباره
ان پایان نام��ه دانش��گاهی نی��ز
ابوالفضل کیانی بختیاری
نوشته شده و در ان بسیج و تفکر
مدیرعامل سازمان
بس��یجی به عنوان ی��ک نواوری
مدیریت صنعتی
اجتماعی مطرح ش��ده است .این
تفکر نواور باعث ش��د که کش��ور
از ورطه نابودی نجات یابد و خوش��بختانه در کش��ور حاکم شد
و ما نیز باید در پاسداش��ت و ارتق��ای ان به ویژه در محیط های
علمی و دانش��گاهی کمک کنیم .س��عی ما باید این باشد که با
حرکت جهادی و همت مضاعف ،کش��ور را به س��رمنزل مقصود
برسانیم .رهبر معظم انقالب شعار هر سال را با تدبیر مشخص
و اع�لام می فرماین��د ،مانند بح��ث اقتصاد مقاومت��ی که دارای
مولفه های بس��یاری اس��ت و مخاطب ان بخش صنعت اس��ت.
مخاطب اصلی بندهای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی نهاده های
صنعت��ی ،نهاد های علمی و اجرایی از جمله س��ازمان مدیریت
صنعتی هس��تند .اگر تفکر بس��یجی و جانبازی ب��ر این نهادها
حاکم نباشد ،هیچ کدام از بندهای سیاست کلی اقتصاد مقاومتی
ازجمله کارافرینی ،اقتصاد دانش بنیان ،افزایش بهره وری ،تولید
داخلی و نیز ش��عار سال ۹۷با عنوان «حمایت از کاالی ایرانی»
به نتیجه قطعی نخواهد رس��ید در حالی که ایثارگری ها و تفکر
بسیجی باعث شتاب بخشی به تحقق ارمان ها و تدابیر اتخاذ شده،
می شود .در یکی از راهبردهای ده گانه سازمان مدیریت صنعتی،
بحث فرهنگ س��ازی و تحقق شعارهای سال را به عنوان یکی از
وظایف س��ازمان اعالم کرده ایم و ان را انجام خواهیم داد .برای
تحقق شعار سال ۹۷فرهنگ سازی و حمایت های الزم را با تمام
توان انجام خواهیم داد .س��ازمان مدیریت صنعتی به پش��توانه
تفک��ر بس��یجی از حرکت های خوب��ی که مغفول مانده اس��ت،
حمایت کرده و انها را پیش خواهد برد.
در بررسی پیشنهاد کارگروه صنعت مجلس شورای اسالمی مطرح شد
ارزاوری ،راه خروج از بحران های زنجیره تولید
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
و وسیله جدید بگیرند .از سوی دیگر ،نرخ تولیدات داخلی
نیز باید به نحوی باشد که مردم توان تعویض وسیله نقلیه
سنگین را داشته باشند.
تولیدکنندگان در س��ال های گذشته با بحران کاهش
س��رمایه در گردش روبه رو بودند .این س��ال ها به گونه ای
برای صنعتگران گذشت که هر بار سر درددل انها باز شد
بحث کاهش نقدینگی به میان امد .هفته های گذشته نیز
بحث ارز به دیگر مش��کالت انها اضافه شد؛ موضوعی که
باعث نوس��ان مواد اولیه شده و نرخ تمام شده محصوالت
داخلی را افزایش داده است .طبیعی است که این مشکالت
در کن��ار یکدیگر کل زنجیره تولید را با چالش های عمیق
روب��ه رو کرده و بس��یاری از تولیدکنن��دگان توان تولید
رقابتی را از دست داده اند .به گزارش «گسترش صنعت»
دولت نیز در این زمینه با هدف رفع مشکالت بخش تولید
تصمیم گرفت تا سیاست های حمایتی از بخش تولید را بر
درامدهای ارزی هدف گذاری کند .بر این اس��اس ،دولت
افزایش صادرات را به میزان ۱۰میلیارد دالر هدف گذاری
کرده است .هدفی که دس��تیابی به ان مستلزم بازسازی
بخش های قابل توجهی از بدنه صنعت و تولید اس��ت .این
ه��دف در حالی برای صادرکنندگان تعریف ش��ده که به
گفته کارشناس��ان ،یکی از جدی ترین موانع صادرات در
ایران بسته بندی است .به گفته کارشناسان و مسئوالن،
ب��رای دس��تیابی به ه��دف تولی��د صادرات مح��ور باید
محصوالت از مواد اولیه تا محصول نهایی مس��یر تولید را
به گونه ای طی کنند که با اس��تانداردهای کشور متقاضی
مطابقت داش��ته باش��د .در بس��یاری از حوزه ها از جمله
کش��اورزی محصول ایرانی قابل پذیرش است اما به دلیل
ضعف در بسته بندی بازار هدف از دست می رود .این اتفاق
در س��ال گذش��ته رخ داد و بخشی از بازار روسیه از دست
ایران خارج شد .محصوالتی که ایران به روسیه صادر کرده
بود مناسب بود اما به دلیل ضعف بسته بندی و حمل ونقل
محصول مناسبی به این کشور نرسید.
عل��ی صادقی��ن درب��اره تاثی��ر ارزاوری و افزایش ۱0
میلی��ارد دالری ص��ادرات بر بخش تولید به «گس��ترش
صنعت» گفت :به طور کلی بدون در نظر گرفتن بازارهای
زیرزمینی ارز در ۳بخش تاثیر دارد که ش��امل واسطه ای،
س��رمایه ای و مصرف��ی می ش��ود .در زمینه تاثی��ر ان بر
تولید بخش مصرفی حذف ش��ده و دو بخش واس��طه ای
و سرمایه ای نقش ایفا می کند.
صادقین اف��زود :صنایع امروز ایران با مش��کل کاهش
نقدینگی ب��ه صورت ریالی و ارزی روبه رو اس��ت که حل
مش��کل به حوزه نخس��ت یعنی بخش واسطه ای مربوط
می ش��ود .به عبارت دیگر ،بر مبنای تعاریف اقتصادی ارز
در اینجا نقش واس��طه را برای رفع بحران نقدینگی دارد.
این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه حوزه دوم به بخش
سرمایه ای مربوط می ش��ود ،گفت :در این بخش سرمایه
مورد نیاز برای تامین ماش��ین االت و نوسازی واحدهای
صنعت��ی نی��ز از طری��ق ارزاوری برطرف می ش��ود .این
حوزه در ایران به س��رمایه بس��یاری نی��از دارد که اکنون
در کش��ور موجود نیس��ت .بر این مبنا ،می توان با افزایش
ص��ادرات و ارزاوری ب��رای کش��ور تامین ارز ب��ه میزان
مکفی را در دس��تور کار قرار داد .به گفته این کارش��ناس
اقتصادی ،برخی از بازارها و حوزه ها ظرفیت رش��د دارند
که باید طرح های توس��عه ای داش��ته باش��ند .وی افزود:
در ای��ن زمین��ه بزرگترین مزیت ایران ح��وزه نفت ،گاز و
پتروش��یمی اس��ت .با این حال ،صنایع مزیت دار دیگری
هم هس��تند که در طرح های توس��عه ای به ارز نیاز دارند.
این واحدها بخش قابل توجه��ی از نیاز خود را می توانند
از طریق ص��ادرات برطرف کنن��د .صادقین توضیح داد:
ب��ه عبارت دیگر ،سیاس��ت افزای��ش ۱0میلیارد دالری
صادرات برای کش��ور ،در راس��تای حفظ صنایع و تولید
اس��ت .هر چند این سیاست به بخش بازرگانی کشور نیز
کمک هایی می کند اما س��اختار اقتصاد ایران به گونه ای
است که تولیدکنندگان بخش صادرات را برعهده داشته
و بازرگانان بیش��تر در زمینه واردات فعالیت می کنند .بر
این اس��اس ،حمایت از صادرکنندگان تا حد قابل توجهی
به منزله حمایت از تولید قلمداد می شود.
۲بحران اصلی
خبر
تجلیل از جانبازان ایدرو
ریی��س کارگ��روه صنعت کمیس��یون صنایع مجلس
شورای اسالمی گفت :برای امس��ال افزایش ۱۰میلیارد
دالری صادرات هدف گذاری ش��ده که ب��رای تحقق ان
برنامه های چندجانبه ای تدوین شده است.
ولی ملکی ،رییس کارگروه صنعت کمیس��یون صنایع
ارزاوری برای تولید
ولی ملکی
مجلس ش��ورای اس�لامی در تش��ریح برنامه ریزی های
مجلس و دولت درحوزه صنعت ،به «گس��ترش صنعت»
گفت :در س��ال جاری جلسه های بی شماری با مسئوالن
وزارت صنعت ،معدن و تجارت در زمینه حمایت از کاالی
ایرانی برگزار ش��ده و برنامه ریزی های الزم برای توس��عه
صادرات انجام ش��ده اس��ت چرا که معتقدی��م حمایت از
کاالی ایرانی بدون ایج��اد ظرفیت های صادراتی محقق
نخواه��د ش��د .وی مالیات ارزش اف��زوده را یکی دیگر از
چالش های نرخ تمام شده کاالهای صادراتی عنوان کرد و
افزود :درحال حاضر ۹درصد ارزش افزوده از صادرکننده
گرفته می ش��ود و یک س��ال زمان می برد ت��ا ۹درصد به
او بازگردان��ده ش��ود .اگر همین یک قلم اصالح ش��ود ۹
درص��د از هزینه های تولیدکننده کاه��ش پیدا می کند.
در این مس��یر مجلس امادگی کامل ب��رای اصالح قانون
را دارد .ریی��س کارگ��روه صنع��ت کمیس��یون صنایع
مجلس شورای اس�لامی با اشاره به اینکه وزارت صنعت،
معدن و تجارت برای امس��ال افزایش ۱۰میلیارد دالری
صادرات را برنامه ریزی کرده اس��ت ،گفت :هدف گذاری
برای تحقق این برنامه نیز متمرکز بر ۱۵کش��ور همسایه
اس��ت که رهبر معظ��م انقالب نیز برگس��ترش مراودات
تجاری با این کش��ورها تاکید داش��ته اند .ملکی با اشاره
به اینکه درحال حاضر ۶۶ش��رکت صادراتی مش��غول به
فعالیت هس��تند ،اظهار کرد ۱۷ :ش��رکت نی��ز به زودی
به این فهرس��ت اضافه خواهد ش��د ت��ا افزایش صادرات
را تقوی��ت کنند .همچنین مش��وق های صادراتی ۱۳۰۰
خط و نشان دوباره برای «خودروسازان»
همزم��ان ب��ا ای��ام اعی��اد ش��عبانیه و میالد با س��عادت
حضرت ابوالفضل(ع) و روز جانباز ،ایین قدردانی از جانبازان
با حضور معاون منابع برنامه ریزی ،مدیر حراس��ت و جمعی
از جانبازان ایدرو برگزار شد.
ب��ه گ��زارش ایدرونی��وز ،محم��د نوری امی��ری ،مع��اون
برنامه ریزی س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران در
ایین بزرگداش��ت همکاران جانباز ایدرو ضمن تبریک اعیاد
ش��عبانیه ،به وی��ژه والدت حض��رت ابوالفضل العب��اس (ع) و
روز جانباز ،ضم��ن تجلیل از مقام جانبازان س��رافراز افزود:
جانب��ازان الگوهای عملی تفکر جهادی ،اس��وه های اخالق و
مجاهدت و جانفشانان بی توقع ،ساده زیست و رها از تعلقات
دنیوی هس��تند .وی در این نشس��ت با بی��ان اینکه دوران
دف��اع مق��دس ،دوران رش��ادت ها ،از خودگذش��تگی ها و
ایثارگری های ملت ایران است ،اظهار کرد :شایسته است این
ایام را به همه کس��انی که دغدغه اعتالی انقالب اس�لامی و
تعالی و پیشرفت کشور را دارند ،تبریک بگوییم.
همچنین همکاران جانباز در این ایین گوشه ای از خاطرات
دف��اع مقدس را بازگ��و کردند .در پایان مع��اون برنامه ریزی
ایدرو با اهدای هدایایی از جانبازان سرافراز تجلیل کرد.
امنیت شغلی کارگر
از معیشت واجب تر است
ریی��س اتحادی��ه کارگران ق��راردادی و پیمان��ی می گوید:
معیش��ت و امنیت شغلی کارگران وابس��ته به هم است و اگر
کارگری امنیت شغلی نداشته باشد معیشت هم ندارد.
فتح ال��ه بیات با تبری��ک هفته کارگر به ایس��نا گفت :یکی
از مهم ترین موضوع ها در حوزه کارگری بحث امنیت ش��غلی
اس��ت که حتی از معیش��ت هم واجب تر است و اگر کارگر در
کاری مش��غول ش��ود و نداند که کارفرما او را نگه می دارد یا
اخراج می کند ،ارامش فکری او به هم می ریزد و معیش��ت او
ب��ه مخاطره می افتد .وی قراردادهای موقت و س��فید امضا را
به زیان کارگران دانس��ت و افزود :امروز قراردادهای یک ماهه
و ۳ماهه و تسویه حس��اب های س��فید امضا به معضل بزرگی
ب��رای کارگ��ران تبدیل ش��ده و از کارگران س��فته می گیرند
و همه ش��رایط را مهی��ا می کنند تا کارگ��ران را به راحتی از
مجموع��ه حذف کنند .ریی��س اتحادیه کارگران قراردادی و
پیمانی با بی��ان اینکه قراردادهای موقت قدرت چانه زنی را از
نمایندگان کارگری گرفته اس��ت ،افزود :متاسفانه نمایندگان
کارگری در هیات های حل اختالف و تشخیص ،قدرت دفاع از
حقوق کارگران را ندارند و به دلیل داشتن قراردادهای موقت
و ت��رس از اخراج کارفرما نمی توانن��د مدافع حقوق همنوعان
خود باشند.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران دوباره با خودروسازان درباره رعایت
ی امسال اتمام حجت
اس��تانداردهای هشتادو پنج گانه خودرویی از اغاز د
کرد .به گزارش ایس��نا ،پس از اظهارنظره��ای مختلف در زمینه رعایت
ی ۱۳۹۷و مباحثی که
استانداردهای هشتادوپنج گانه خودرویی از اغاز د
درباره تعدیل این اس��تانداردها بیان شد ،نیره پیروزبخت ،رییس سازمان
ملی استاندارد دوباره به صورت صریح به خودروسازان داخلی درباره لزوم
رعایت اس��تانداردهای هشتادوپنج گانه خودرویی هشدار داد و اعالم کرد
ی ۱۳۹۷نتواند اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه
هر خودرویی از یک د
اعالم ش��ده را رعایت کند با توقف خط تولید روبه رو می شود .پیروز بخت
با اش��اره به اینکه اس��تانداردهای مربوط منطبق با اس��تانداردهای روز
اروپاس��ت و با توجه به برنامه ریزی انجام شده در شورای سیاست گذاری
ی ۱۳۹۶تعداد
خودرو مدنظر قرار گرفته است ،خاطر نشان کرد :از اغاز د
۵۵اس��تاندارد خودرویی به ۶۱مورد افزایش یافت و از یک تیر امس��ال
به ۶۳مورد افزایش خواهد یافت .همچنین در فاز ۳و پایانی اجرای این
طرح که یک دی ۱۳۹۷است تعداد استانداردهای خودرویی به ۸۵مورد
افزایش می یابد و هر خودرویی بتواند این استانداردها را در ان زمان پاس
کند ادامه فعالیتش در س��ازمان ملی استاندارد تایید می شود در غیر این
صورت ،تولیدش متوقف خواهد ش��د و این موضوع مطالبه دولت و مردم
اس��ت .در س��ال ۱۳۹۶تصمیم ها و اقدام های چالش برانگیزی در زمینه
استاندارد وسایل نقلیه به ویژه خودروها اتخاذ شد تا اجرای استانداردهای
هش��تادوپنج گانه در ۳فاز کلید بخورد و در مرحله نخس��ت عامل توقف
خط تولید ۲۳مدل خودرو ش��ود .پس از ان نیره پیروزبخت اعالم کرد
که سازمان ملی استاندارد ایران به هیچ وجه از اجرا کردن استانداردهای
هش��تادوپنج گانه خودرویی پا پس نمی کشد؛ موضوعی که از سوی یکی
از مس��ئوالن وزارت صنعت ،معدن و تجارت مطرح ش��د و از تعدیل این
اس��تانداردها خبر داد .حتی در برخی خبرها به نقل از پیروزبخت اعالم
ش��د که موضع وی به عنوان رییس سازمان ملی استاندارد تغییر کرده و
قرار است این استانداردها مورد بررسی و تعدیل قرار گیرد؛ مسئله ای که
در ان زمان با واکنش صریح پیروزبخت روبه رو شد و بیان کرد به گونه ای
صحبت نکرده ایم که بخواهیم از اجرای اس��تانداردهای هشتادوپنج گانه
خودروها عدول کنیم .ش��اید اقایان تعابیری مبنی بر تعدیل داشته اند اما
هرگز این گونه نبوده اس��ت و سازمان ملی استاندارد اعالم کرد دوباره در
حال بررس��ی استانداردهای هشتادوپنج گانه بر مبنای استانداردهای روز
اروپاس��ت .وی صحبت هایش را این گونه ادامه داد :به صورت کلی تاکید
می کنم که بحث رعایت استاندارد خودروها یک مطالبه مردمی است و ما
نیز از همان ابتدا اعالم کردیم که بحث سالمت و ایمنی مردم مهم ترین
مس��ئله اس��ت .وقتی اقایان اعالم می کنند که خودروها در اروپا نیز این
اس��تانداردها را رعایت نمی کنند ما تصمیم گرفتیم این مس��ئله را ثابت
کنیم و نش��ان دهیم این گونه نیس��ت و خودروه��ای مختلف برای تردد
باید استانداردهای هشتادوپنج گانه را رعایت کنند .اتفاقا سطح استاندارد
خودروها در اروپا باالتر از استانداردهای تعریف شده در اتحادیه اروپاست
اما در ایران اتفاقی که رخ می دهد کامال برعکس اس��ت و به جای اینکه
سطح استاندارد خودروها باالتر از استانداردهای ملی باشد ،خودروسازان
توقع دارند در س��طح پایین تری با انها برخورد ش��ود تا اس��تانداردهای
کمتری را رعایت کنند.
علی صادقین
میلیارد تومان یارانه صادراتی در نظر گرفته شد تا امسال
محقق ش��ود .رییس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع
مجلس ش��ورای اس�لامی ضعف در بس��ته بندی را یکی
از چالش ه��ای اصلی صادرات عنوان کرد و گفت :س��ال
گذشته موقعیت مناسبی در به دست اوردن بازار روسیه
کس��ب ش��د که متاس��فانه به دلیل ضعف در بسته بندی
میوه ج��ات نتوانس��تیم از این فرصت به خوبی اس��تفاده
کنیم .بر همین اس��اس ،امس��ال طرحی ارائه ش��ده تا در
استان های ش��مالی ،ارومیه ،اردبیل و استان های مرزی
که مرکبات تولید می ش��ود ،واحدهای بسته بندی بزرگ
س��اخته شود تا بتوان از این ظرفیت ها بهره گرفت .ملکی
نوسازی ناوگان حمل ونقل تجاری را یکی دیگر از عناصر
مه��م در حمایت از صنایع دانس��ت و گفت :درحال حاضر
حدود ۴۰۰تا ۵۰۰هزار دس��تگاه وس��یله نقلیه سنگین
وجود دارد که باید از رده خارج ش��وند .نوس��ازی ناوگان
حمل ونق��ل تجاری هم به اش��تغالزایی کمک می کند و
هم موجب رونق صنایع کشور می شود .این وسایل نقلیه
نیز با ه��دف تقویت تولید داخل به صورت س��ی کی دی
وارد می ش��ود .اعتبار در نظر گرفته ش��ده برای این طرح
حدود ۳/۲میلیارد دالر پیش بینی ش��ده است و سازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ای��ران نیز به عن��وان نهاد
هماهنگ کنن��ده ایفای نقش می کن��د .رییس کارگروه
صنعت کمیسیون صنایع مجلس شورای اسالمی افزود:
در این مسیر باید تمهیداتی اندیشیده شود تا انگیزه کافی
برای افراد به وجود اید تا وسایل نقلیه خود را تحویل دهند
ایدرو با مشارکت روس ها بالگرد می سازد
معاون توس��عه صنای��ع حمل ونقل
س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع
ای��ران از ورود این س��ازمان به پروژه
س��اخت بالگرد با همکاری و مشارکت
یک ش��رکت صاحب نام روس��ی خبر
داد .به��زاد اعتمادی ب��ا بیان اینکه در
ماه های گذشته بروز حوادثی همچون
زلزله کرمانش��اه و دسترسی اندک به بالگردهای
ام��دادی ،همچنی��ن رف��ع نی��از به بالگ��رد در
عرصه های دریایی ،سکوهای نفتی و ،...ایدرو را بر
ان داشت تا برای تامین بخشی از این نیازها وارد
عمل ش��ود ،به ایرنا گفت :در این زمینه ابتدا با
ش��رکت «لئوناردو» ایتالیا وارد مذاکره شدیم که
در اغاز برای همکاری قول مساعد داد
اما در ادامه به دالیلی کنار کشید .این
مقام مسئول ادامه داد :سپس همکاری
با ش��رکت ایرباس در دس��تور کار قرار
گرفت اما از انجا که این شرکت حاضر
به داخلی سازی بالگردها در ایران نبود
و ف��روش هدف انه��ا بود ،از دس��تور
کار ای��درو خارج ش��د .وی اف��زود :در نهایت ،با
روس ها وارد مذاکره ش��ده و با ش��رکت «راشین
هلیکوپت��ر» - Russian Helicopter -در
س��اخت ۲مدل بالگرد به جمع بندی رس��یدیم.
اعتم��ادی ادام��ه داد :در صورت اجرایی ش��دن
این ق��رارداد ،مونت��اژ بالگرد ب��رای هالل احمر،
اورژانس ،اتش نش��انی ،س��کوهای نفت��ی و(...به
ج��ز مقاصد نظامی) در دس��تور کار قرار خواهد
گرفت و متخصصان کشورمان در زمینه خدمات
پس از فروش و س��رویس های دوره ای در داخل
نیز مش��ارکت خواهند داشت .وی گفت :شرکت
روس��ی در صنایع هوایی بسیار توانمند بوده و از
اس��تانداردهای باالی جهانی برخوردار است .به
گزارش «گس��ترش صنعت» ،منص��ور معظمی،
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت پیش از این
درباره پروژه تولید بالگرد غیرنظامی با مشارکت
ایدرو و «راشین هلیکوپتر» روسیه گفت بود که
س��هم بخش خصوصی و ایدرو در این قرارداد به
ترتیب ۶۰و ۴۰درصد است.
چهار شنبه
صنعت خودرو
5اردیبهشت 8 1397شعبان 25 1439اوریل 2018شماره 375پیاپی 2348
یادداشت
صنعت موتورسیکلت
تشنه فناوری
عکس :مهدی کاوه ای
سنجش و معاینه
خودروها پس از یک
سال استفاده ،جزو
استانداردهای جهانی
به شمار می رود.
در معاینه فنی به
طور معمول عالوه بر
وضعیت ظاهری و
شیشه های خودرو،
سنجش االینده ها،
چراغ های جلو ،سنجش
هم راستایی چرخ ها،
کارایی کمک فنرها،
کارایی سیستم ترمز،
سنجش وضعیت
اتصال های فرمان
و جلوبندی و بازدید
زیربندی انجام می شود
با اضافه شدن مولفه های جدید به معاینه فنی مطرح شد
غلبه انتفاع بر تخصص در معاینه فنی
گروه صنعت
car@sanatnewspaper.com
س��نجش و معاین��ه خودروه��ا پس از یک س��ال
استفاده ،جزو استانداردهای جهانی به شمار می رود.
در معاین��ه فنی به ط��ور معمول عالوه ب��ر وضعیت
ظاهری و شیش��ه های خودرو ،س��نجش االینده ها،
چراغ های جلو ،سنجش هم راستایی چرخ ها ،کارایی
کمک فنرها ،کارایی سیس��تم ترمز ،سنجش وضعیت
اتصال ه��ای فرم��ان و جلوبندی و بازدی��د زیربندی
انجام می شود.
بنا بر گفته کارشناس��ان فنی مراک��ز معاینه فنی،
چنانچه خ��ودرو در یک یا چند مرحله از س��نجش
ب��ه دلی��ل نقص فنی رد ش��ود ،رفع عی��ب یا عیوب
خودرو در تعمیرگاه های معتبر به درخواس��ت مالک
انجام می ش��ود و در ص��ورت رفع نواقص فنی پس از
مراجعه دوباره برچس��ب معاینه فن��ی خودرو صادر
می شود.
هدف از س��نجش االینده ها در بدو ورود خودرو به
س��الن معاینه فنی ،اندازه گیری میزان االینده های
حاصل از احتراق موتور بوده و میزان مصرف سوخت،
سالمت سیس��تم جرقه و وضعیت عملکرد سوپاپ ها
در دور ارام موت��ور از جمل��ه مواردی اس��ت که در
نخستین مرحله معاینه فنی خودرو بررسی می شود.
اگر خودرو از حالت تنظیم خارج شود یا نقص فنی
در عملکرد مجموعه سیس��تم احتراق وجود داش��ته
باشد ،االینده های خروجی از اگزوز از حد استاندارد
ان فراتر رفته که در این زمان باید ضمن مراجعه به
تعمیرگاهی معتبر ،برای رفع عیب و تنظیم موتور با
دس��تگاه س��نجش گازهای خروجی اقدام کرد .باقی
بخش ها نیز هر یک جداگانه ازمایش می شود.
معاینه فنی برتر
عباس مجیدی ن��ژاد ،رییس هیات مدی��ره انجمن
صنف��ی مراک��ز معاینه فن��ی کش��ور در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» عنوان کرد :چند روز گذشته در
فضای رس��انه هر روز خب��ری از معاینه فنی برتر به
گوش می رس��د .از اذر ۹۶اج��رای طرح معاینه فنی
برتر اغاز شد.
وی تصریح ک��رد :از بدو اجرای ای��ن طرح فضای
ملتهب��ی ب��ه وج��ود ام��د؛ ای��ن التهاب بر اس��اس
غیرمتعارف یا غیرمنطقی ب��ودن طرح نبوده بلکه از
نام ان برای متمایز کردن بهره برداری شده است.
وی افزود :هدف بر این روند گذاشته شد که مراکز
معاینه فن��ی را در عمل به ۲طبقه تبدیل کنند .اما
طبقات��ی کردن مراکز معاینه فنی چه س��ودی برای
سازمان ها و افراد خواهد داشت؟
وی در ادامه توضیح داد :اگر طرح مسئله را از این
پرسش ش��روع کنیم و سپس این مورد را به بررسی
و کن��کاش بگذاریم ،تفکرات و اهداف س��ازمان های
ذی ربط مشخص خواهد شد.
مجیدی نژاد درباره پیش��ینه طرح معاینه فنی بیان
کرد :فرایند معاینه فنی برای نخس��تین بار در قانون
نحوه جلوگیری از الودگی هوا ۳ ،اردیبهش��ت ۷۴به
تصویب رسید .رس��الت مراکز معاینه فنی خودرو بر
مبنای ایمنی خودورها و تایید ان در کاهش الودگی
هوا برای شهروندان عنوان شد.
وی در ادام��ه گفت :با توجه ب��ه امار و حدود ۱۷
هزار کش��ته در تصادفات رانندگ��ی که ۳۵درصد از
این کش��ته ها بر اثر نقص فنی خودرو بوده ،رسالت و
فلسفه ایجاد این مراکز برای همگان مبرهن و روشن
است.
او خاطرنش��ان کرد :اما این ماموریت
مهم که با جان و مال شهروندان ارتباط
دارد به فراموش��ی س��پرده شده و نگاه
انتفاعی بر این س��ازمان ها غالب ش��ده
است .در پس این تفکر که مراکز معاینه
فنی را به نوع برتر می رس��اند مشخص
عباس مجیدی نژاد
می شود که نگاه انتفاعی حاکم بوده ،نه
تمامی مراکز نیز به
دیدگاه تخصصی.
استفاده از سامانه
نگاه جزیره ای حاکم
ریی��س هیات مدیره انجم��ن صنفی یکپارچه مراکز معاینه
فنی خودرو موظف
مراک��ز معاینه فن��ی کش��ور ادامه داد:
در فراین��د معاینه فنی خودرو کش��ور هستند و بازدیدهای
مورد نظر نیز به
خط��وط و تجهی��زات م��ورد نی��از در
شکل یک استاندارد
شیوه نامه به روش��نی اورده شده است.
( )۹۱۸۱امده و تمام
تمامی مراکز نیز به اس��تفاده از سامانه
مراکز نیز ملزم به
یکپارچ��ه مراک��ز معاینه فن��ی خودرو
اجرای ان هستند
موظف هس��تند و بازدیدهای مورد نظر
نیز به ش��کل یک اس��تاندارد ()۹۱۸۱
مهلت اجرای استانداردهای جدید خودرو
معاون وزیر صنعت ،معدن
و تج��ارت با ارس��ال نامه ای
ب��ه ریی��س س��ازمان مل��ی
اس��تاندارد ۳راهکار اجرایی
اس��تانداردهای جدی��د در
صنعت خودرو را تشریح کرد.
محس��ن صالحی نی��ا در
نام��ه ای ب��ه نی��ره پیروزبخ��ت ضمن
تحوی��ل فهرس��ت خودروهای��ی ک��ه
اجرای اس��تانداردهای جدید در انها با
مش��کالتی روبه رو است ،راهکارهایی را
ب��رای برون رفت از ای��ن چالش مطرح
ک��رد .ب��ه گ��زارش عصرخ��ودرو ،وی
راه��کار نخس��ت را دادن مهلت زمانی
بیش��تر به خودروس��ازان (حداکثر یک
س��ال) برای اج��رای این اس��تانداردها
عنوان و تصریح کرد :تعمیم نسخه های
قبل��ی اس��تانداردهای جدید
با برخ��ی از محص��والت که
درحال حاضر در اتحادیه اروپا
مجاز ب��ه تولید هس��تند نیز
به عن��وان راهکار دوم مطرح
می شود .به گفته معاون وزیر
صنعت ،معدن و تجارت ،الزام
رعایت استانداردهای مصوبه جدید تنها
برای مرحله COPب��رای محصوالتی
ک��ه پی��ش از ای��ن گواهی تایی��د نوع
گرفته اند نیز راهکار سوم برای رفع این
چالش خواهد بود.
صالحی نی��ا همچنین پیش��نهاد کرد
جلس��ه ای با هدف جمع بندی نهایی با
حضور نمایندگان وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت و همچنی��ن خودروس��ازان
برگزار شود.
امده و تمام مراکز نیز ملزم به اجرای ان هستند .اما
این برتری چگونه به وجود امده است؟
او در پاس��خ به این پرسش گفت :درباره دور موتور
ک��ه به عن��وان یک برتری برای یک س��ازمان خاص
مطرح ش��ده نیز یک دس��تگاه در این فرایند بوده و
مزیتی بیش از این نیز نداشته است.
ب��ا اب�لاغ تهی��ه دس��تگاه در س��ال ۹۶از طرف
س��ازمان های متول��ی تعدادی از مراک��ز معاینه فنی
خودرو در کش��ور نیز به این فرایند مجهز هس��تند
و امکان سنجش خودروها در دور موتورهای مختلف
را دارند.
مجیدی ن��ژاد اظهار کرد :مدیرعامل س��تاد معاینه
فنی تهران اعالم کرده اس��ت که «مصوبه س��ازمان
حفاظت محیط زیست ،حد مجاز االیندگی در معاینه
فنی تمام خودروها در س��طح ارام و باال ابالغ ش��ده
است و خودروهایی که موفق به پاس کردن حد مجاز
در دور موتور باال نبودند مردود می شدند».
همچنین عنوان می کند که «بر اس��اس مطالعات
انجام ش��ده ،میانگین وزنی خودروهای پایلوت نشان
داده بی��ش از ۷۰درص��د خودروه��ا در معاینه فنی
برتر مردود می ش��وند ک��ه این رقم بس��یار بزرگ و
فاجعه باری است».
� نگاه جزیره ای
ریی��س هیات مدیره انجم��ن صنفی
مراکز معاینه فنی کشور ادامه داد :حال
اگر مصوبه محیط زیس��ت کش��ور بر اثر
مطالعات کارشناسی تهیه نشده و اعداد
و ارقامی داده شده که با شرایط موجود
همخوان��ی ندارد مش��کل مراکز معاینه
فن��ی خودرو اس��ت و اگر بی��ش از ۷۰
درصد از خودروها در معاینه فنی مردود
شوند فاجعه بزرگی به پای مراکز معاینه
فنی نوشته می شود یا خودروسازان باید
پاسخگوی این مشکل باشند.
وی افزود :البته نگاه جزیره ای حاکم
بر کار گروه مراک��ز معاینه فنی خودرو
تمام��ی این عوام��ل را دخی��ل در این
فرایند کرده اس��ت که ما نیز منکر این
معضالت نیس��تیم .اما تفکر غالب برای
طبقاتی کردن مراکز بیش��تر در جهت
بهره من��دی س��ازمان های خ��اص در مراک��ز معاینه
فنی خ��ودرو بوده ،نه ب��رای رفع معض�لات حاضر.
مجیدی ن��ژاد ادام��ه داد :مدیرعام��ل س��تاد معاینه
فنی تهران عن��وان کرده «ح��دود ۴۵تا ۵۰درصد
خودروها در مرحله نخس��ت موفق به دریافت معاینه
فنی برتر نمی ش��وند و به دلیل االیندگی ۲۰تا ۲۵
درص��د از امار و ۷۰درص��د خودروهای مردودی به
دلیل مباحث ایمن��ی از دریافت معاینه فنی برتر رد
می شوند».
ضمن انکه در ادامه عنوان می کند «درخواستی از
مسئوالن سازمان حفاظت محیط زیست داشته ایم تا
تغییری در حدود مج��از ارائه معاینه فنی برتر صادر
کنند.
حدود تعیین ش��ده برای معاینه فن��ی برتر فراتر از
فناوری خودروهایی است که در داخل کشور ساخته
می شود وجود دارد و بسیاری از خودروها نمی توانند
از مرحله سنجش عبور کنند» .او گفت :برای تمامی
خوانندگان این مسئله مطرح خواهد بود که با توجه به
نبود دید کارشناسی در محیط زیست کشور و فناوری
عقب مانده خودرو در کشور چگونه ستاد معاینه فنی
شهر تهران امکان این معاینه فنی را داشته اما دیگر
مراکز از این ش��رایط محروم بوده و شرایط فاجعه بار
می شود.
عاقبت عافیت طلبی
مجیدی ن��ژاد در پایان گفت :اص��ل موضوع درباره
بحث معاینه فنی برتر را باید در این خبر جست وجو
ک��رد« .تمام��ی خودروهای متقاض��ی دریافت طرح
ترافیک س��االنه یا مدت دار(روزانه ،هفتگی و )...باید
نس��بت به اخذ معاین��ه فنی دیگر از یک��ی از مراکز
ش��هر تهران به اس��تثنا مراکز خاوران ،ابوذر ،ایران
خودرو ایرتویا اق��دام کنند» .تمام مراکز معاینه فنی
خودرو در ش��هر تهران نیز امکان صدور معاینه فنی
برت��ر ندارن��د؛ فقط مراکز وابس��ته به س��تاد معاینه
فنی ش��هر تهران امکان ص��دور را دارند .عاقبت این
عافیت طلب��ی و انتفاع س��ازمانی را باید در صف های
طوالنی که چندین س��اعت شهروندان را اسیر کرده
و در برنام��ه ۲۰ :۳۰به یک س��وژه خب��ری تبدیل
می شود ،جست وجو کرد .در پایان باید تالش کرد تا
امکان صدور معاینه فنی برتر برای تمامی مراکز مهیا
شود تا بتوان از طبقاتی شدن مراکز جلوگیری کرد.
راه اندازی کارخانه طراحی و تولید قالب های ریخته گری تحت فشار
در راس��تای حمایت از محصول ایران��ی و تحقق اهداف اقتصاد
مقاومتی ،واحد تولید قالب های دایکاس��ت(قالب های ریخته گری
تحت فش��ار و ثقلی) در ش��رکت اهنگ��ری تراکتورس��ازی ایران،
سه شنبه با حضور مسئوالن ارشد کشوری گشایش یافت.
ب��ا راه ان��دازی این واحد تولی��دی که با حمایت گ��روه صنعتی
ایران خودرو انجام ش��ده ،کشور از واردات قالب های دایکاست ویژه
بی نیاز و ساالنه از خروج ۳۰تا ۳۵میلیون یورو از کشور جلوگیری
می ش��ود .ب��رای راه اندازی این واحد م��درن ۷۰۰تا ۸۰۰میلیارد
ریال س��رمایه گذاری شده که با بهره برداری از ان ۸۰نفر به شکل
مستقیم و ۲۰۰نفر غیرمستقیم مشغول به کار خواهندشد.
راه اندازی نخس��تین واحد طراحی و ساخت قالب های دایکاست
ویژه کشور با توجه به نیاز روزافزون صنعت خودروسازی و با هدف
قطع وابستگی به منابع خارجی ،از سال ۹۴در دستور کار شرکت
اهنگری تراکتورس��ازی ایران قرار گرفت .پس از مش��ارکت با ۲
شرکت معتبر المانی و ایتالیایی ،کارگاه طراحی و تولید قالب های
دایکاس��ت در س��وله ای به مس��احت ۱۸۰۰متر مربع و نصب ۲۷
دستگاه فرز C NCسرعت باال ،اماده بهره برداری است.
ب��ه گزارش ایکوپ��رس ،این واح��د تولیدی ق��ادر خواهد بود با
جدیدتری��ن فن��اوری روز اروپ��ا ،پکی��ج کامل سرس��یلندر بلوک
سیلندر ،پوسته کالچ و کپه یاتاقان را مطابق با استانداردهای روز
تولید کند و در اختیار خودروسازان داخلی قرار دهد.
با توجه به اینکه قالب های دایکاست برای نخستین بار در کشور
در ش��رکت اهنگری تبریز تولید می ش��ود ،با عملیاتی شدن این
طرح ،عالوه بر خودکفایی کامل در ساخت انواع قالب ها ،اقدام هایی
برای انتقال دانش و فناوری از کش��ور ایتالیا انجام ش��ده و انتظار
هس��ت به زودی زمینه خودکفایی در طراحی انواع قالب ها در این
شرکت فراهم شود.
گفتنی اس��ت ،دایکاس��ت ویژه روش تولید تحت فش��ار قطعات
الومینیومی اس��ت و برخی از قطعات خودرو از جمله سرسیلندر،
پوس��ته کالچ ،بلوک سیلندر ،پوس��ته گیربکس ،قالپاق ،سوپاپ و
فناوری جدید درهای خودرو با این روش تولید می شود.
ای��ن روش از نظ��ر فنی و اقتصادی مزای��ای قابل توجهی دارد
و عالوه ب��ر بهره وری ب��اال ،تولید محص��ول را در کوتاه ترین زمان
امکان پذیر می کند.
اجب��اری ش��دن تولی��د
موتورس��یکلت های انژکتوری
امر مهمی بود که سال گذشته
به سرانجام رسید.
این ن��وع موتورس��یکلت ها
نس��بت ب��ه کاربراتوری ه��ا از
کیفیت بس��یاری برخ��وردار
سید نواب حسینی منش
هس��تند .می��زان االیندگ��ی
قائم مقام ستاد معاینه فنی
ب��االی موتورس��یکلت هایی
خودروهای پاک
ب��ا فن��اوری قدیم��ی یکی از
مناب��ع ب��زرگ الودگ��ی در
کالنش��هرها از جمله تهران اس��ت که به ساماندهی نیاز دارد.
موتورس��یکلت های بی کیفیت و ناایمن مانند کاربراتوری باید
به تدری��ج با نوع جدیدتر انژکتوری یا برقی جایگزین ش��ده و
این نس��ل از موتورس��یکلت ها به طور کلی از سراس��ر کشور
جمع اوری شوند.
بر اس��اس س��خن کارشناس��ان صنعت موتورسیکلت ،در
صنعت موتورس��یکلت دنیا شاهد تولید دستگاه هایی جدید با
فناوری پیشرفته هستیم که در کیفیت این وسیله نقلیه تاثیر
بسیاری داشته است.
از این رو ،ش��اید موتورسیکلت های جدید دارای نرخ باالیی
باش��ند اما معضالت اجتماعی و مش��کالت زیس��ت محیطی
نداش��ته و بهت��ر از ب��ه خطر انداختن س�لامت اف��راد جامعه
است.
پیش��نهاد ش��هرداری ته��ران این بود که به ج��ای اینکه از
موتورس��یکلت های کاربرات��وری ب��ه انژکتوری و س��پس به
موتورس��یکلت های برقی برسیم ،در یک مرحله از کاربراتوری
به برقی این تغییر ایجاد شود.
زیر س��اخت ها در کش��ور در ح��ال ام��اده ش��دن اس��ت و
تولیدکننده مجاب می شود که تغییر نسل دهد .چرا به سمت
و سویی نمی رویم که دنیا در حال رفتن است؟
طبق پژوهش های وس��یعی که ای��االت متحده انجام داده،
برای هر یک دالر سرمایه گذاری در حمل ونقل پاک که در ان
س��وخت فس��یلی مصرف نشود و الودگی تولید نکند ۲۰دالر
عاید سالمت کشور خواهد شد.
در کش��ورهای صنعتی و پیش��رفته اهمیت س�لامتی افراد
جامعه با هزینه هایی که برای ان می ش��ود به روشنی ملموس
اس��ت .بای��د در این زمینه ب��ا همت جمعی حرک��ت کنیم و
تولیدکنندگان همراه با کارشناس��ان محیط زیس��ت در تولید
وس��یله نقلیه از اخرین فناوری های جدید بهره مند ش��وند تا
اسیب کمتری متوجه سالمت جامعه باشد.
خبر
مجوز صادراتی مشکل پیش
روی تولیدکنندگان تایر
ریی��س انجم��ن صنف��ی صنعت
تای��ر درب��اره افزای��ش ن��رخ ارز و
تاثی��ر ان ب��ر بازار الس��تیک گفت:
با افزایش ن��رخ دالر نرخ مواد اولیه
باال م��ی رود و در نهایت ،به افزایش
نرخ تمام شده الستیک منجر خواهد
شد.
محمدرضا تقی گنجی با اش��اره ب��ه وضعیت دالر دریافتی
تولیدکنن��دگان تای��ر از دولت ،اظهار کرد :در س��ال جدید
تولیدکنن��دگان تای��ر هنوز ارزی از س��وی دول��ت دریافت
نکرده اند اما قرار اس��ت ارز با ن��رخ ۴۲۰۰تومان در اختیار
انها قرار بگیرد البته با توجه به اینکه تایر یک کاالی اساسی
به ش��مار م��ی رود ،تولیدکنن��دگان امیدوار هس��تند دولت
همچن��ان ارز را با ن��رخ ۳۸۰۰تومان در اختی��ار انها قرار
دهد.
وی با اش��اره به رقابتی بودن تایرهای تولید داخل کشور
گف��ت :تایرهایی ک��ه درحال حاضر در داخل کش��ور تولید
می شوند حداقل ۳۰درصد از تایرهای خارجی ارزان تر بوده
و از نظر کیفی نیز تمام استانداردهای اروپا را می گذرانند.
او افزود :تامین س��رمایه در گردش ،مجوزهای صادرات و
باال بودن نرخ مالیات از اصلی ترین مشکالت تولیدکنندگان
تایر است که در تمام صنایع مشترک است.
ب��ه گزارش خبرخ��ودرو ،تقی گنجی با بی��ان راهکارهایی
ب��رای کمک به رفع مش��کالت تولیدکنن��دگان تایر تصریح
کرد :بانک ها باید سرمایه در گردش با نرخ مناسب در اختیار
تولیدکنن��دگان تای��ر قرار دهند و از س��وی دیگر نیز دولت
باید مش��کالت مجوزهای صادراتی را ب��رای تولیدکنندگان
تایر برطرف کند.
وی ب��ا اش��اره ب��ه زیاد ب��ودن ن��رخ مالی��ات دریافتی از
تولیدکنن��دگان تایر ،اظهار کرد :ن��رخ ۲۵درصدی مالیات
برای کارخانه داران زیاد بوده و با در نظر گرفتن این موضوع
ک��ه درحال حاض��ر برخی از بانک ها ح��دود ۲۰درصد بهره
به س��پرده گذاران پرداخت می کنند ،افراد ترجیح می دهند
س��رمایه خ��ود را در بان��ک ق��رار دهن��د و س��ود دریافت
کنند.
تقی گنجی درباره افزایش نرخ تایر در س��ال جدید اذعان
کرد :نرخ تایرهای تولید داخل از سال ۹۳تاکنون هیچ گونه
افزایش��ی نداشته و چنانچه در سال ۹۷افزایش نرخ دالر به
تولیدکنندگان تایر تحمیل نشود ،نرخ تایرهای تولید داخل
همچنان مانند سال های گذشته افزایش نخواهد یافت.
چهار شنبه
سال بیست و نهم شماره 375پیاپی 2348
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
5اردیبهشت 1397
8شعبان 1439
25اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
سد کارافرینی
در برابر مهاجرت روستایی
بیکاری به عنوان یکی از چالش های
ضروری در کشور مطرح است .جوامع
روس��تایی نی��ز از این قاعده مس��تثنا
نبوده و نیست .محدودیت فرصت های
ش��غلی ،درامدزایی کافی و مواردی از
این دس��ت در جوامع روس��تایی نرخ
مهاجرت از روستاها به شهرها را فزونی
زینب عبدی
بخش��یده اس��ت .هرچن��د کارافرینی
روزنامه نگار
راه��کار مناس��بی در جه��ت توس��عه
پایدار روس��تایی ،کاهش نرخ بیکاری،
ایجاد ش��غل و افزایش فرصت های شغلی است ،کاهش نرخ بیکاری
و اش��تغال افزایی در جامعه روس��تایی نیازمند کارافرینی در مناطق
روستایی به صورت ریشه ای و علمی است .در حقیقت اشتغال پایدار
روس��تایی در سایه توسعه فرهنگ کار افرینی در جامعه نمود عملی
پیدا می کند .بعد از دوران انقالب توجه خاصی به مناطق روس��تایی
کشور شده و تالش ها در مناطق روستایی الزم بوده ولی کافی نیست؛
بهتر اس��ت این تالش ها به ویژه در حوزه توسعه پایدار ادامه یابد .اما
این توس��عه پایدار روس��تایی نباید خارج از محورهای اساسی مانند
اقتصاد ،فرهنگ و حفظ محیط زیست باشد .در سال های گذشته نیز
اقتصاد مقاومتی از سوی رهبر معظم انقالب به عنوان یک راهبرد در
کشور مطرح شده است ،بحث «اشتغالزایی و کارافرینی» در اهداف
و سیاس��ت های کالن این راهبرد به ص��ورت جدی مورد تاکید قرار
گرفته است .از این رو ،شناسایی کسب و کارها و رفع موانع اشتغالزایی
در این مناطق از جمله دس��تور کار های مهم دولت اس��ت اما تحقق
این اهداف و سیاست های کالن اقتصاد مقاومتی به توسعه و توسعه
پایدار روس��تایی منوط است زیرا مهاجرت روستایی اکنون به عنوان
یک چالش اساس��ی در جامعه تبدیل شده و پیامدهای زیادی برای
کش��ور به همراه دارد .با وجود توس��عه کالبدی و فیزیکی در مناطق
روس��تایی پدیده مهاجرت از روستا به ش��هر همچنان به قوت خود
باقی اس��ت .این ش��یب مهاجرت روستایی با توس��عه کارافرینی در
مناطق روس��تایی کند خواهد ش��د زیرا در دولت تدبیر و امید برای
نخس��تین بار به بحث کار افرینی روستایی و ایجاد بانک اطالعاتی در
این زمینه پرداخته شد.
خبر
ایجاد ۶۵فرصت شغلی در قزوین
راهب��ر طرح «رس��تا» در اس��تان قزوین
از ایجاد ۶۵فرصت ش��غلی با اجرای طرح
شبکه س��ازی و توانمندس��ازی از طری��ق
اموزش در رس��ته صنعتی زنبور عس��ل در
۳روس��تا از دهس��تان چقور استان قزوین
خب��ر داد .به گزارش «گس��ترش صنعت»،
س��ید امیرمحم د خطیبی با اشاره به اینکه
اجرای طرح نام برده در س��طح کش��ور دارای رتبه برتر است ،اظهار
کرد :این طرح قرار اس��ت با مشارکت ش��رکت شهرک های صنعتی
و قرارگاه پیش��رفت و ابادانی اس��تان قزوین با هدف ایجاد اش��تغال
پای��دار و مهاج��رت معک��وس در 2دهس��تان دیگر نی��ز ادامه پیدا
کند.
راهبر طرح رس��تا در اس��تان قزوین ادامه داد :اجرای طرح رستا
با شبکه سازی و توانمندسازی رسته صنعتی زنبور عسل حداقل ۳0
نفر از جوانان روس��تایی توانمند را مشغول به کار کرده ،ضمن انکه
با تکمیل زنجیره تامین ،واسطه ها از بین رفته است .همچنین تولید
عسل با تغییر نژاد زنبورها ۱0درصد افزایش می باید.
خطیبی با اشاره به اهمیت توسعه اشتغال روستاییان در جلوگیری
از مهاجرت تاکید کرد :مواد اولیه مانند شکر ،کندو و زنبور به صورت
مش��ارکتی و بدون دریافت تس��هیالت در این طرح از س��وی اهالی
تامین شده است.
خرید عس��ل تولید و بسته بندی ان نیز با مشارک واحدهای تولید
اس��تان تضمین شده اس��ت .وی ادامه داد :با بکارگیری متخصصان
صنعت زنبورداری که از اهالی روس��تاهای نام برده هستند ،مشکالت
قسمت تولید مطرح و رفع شده است.
کارورزی فارغ التحصیالن در ۴0هزار واحد صنعتی
منصوری با بیان اینکه درصد زیادی از این کارورزان
بعد از مدت اموزش��ی جذب هم��ان کارگاه تولیدی
شده اند ،افزود :این کارفرمایان با جذب کارورزان تا ۲
سال مشمول تخفیف بیمه ای سهم کارفرما می شوند.
هر کاراموزی در این طرح وارد بازار کار می ش��ود تا
یک سال از شمول قانون کار معاف است.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
ط��رح «توس��عه کارافرین��ی و کارورزی ب��رای
فارغ التحصی�لان دانش��گاه ها» هم��راه ب��ا ط��رح
«مهارت اموزی» در راس��تای تحقق برنامه اش��تغال
فراگیر قرار اس��ت با شناسایی ۴0هزار واحد صنعتی
در مجموع��ه ش��هرک ها و نواحی صنعت��ی با برش
اس��تانی اجرا ش��ود .بیش از ۱۳۷هزار نفر با شرایط
کارورزی تا کنون در س��امانه «کارا» ثبت نام کرده اند.
این سامانه برای شغل اولی ها هزینه کاریابی ندارد.
این موضوع در نشس��ت مش��ترک رییس سازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با معاونت
توسعه کارافرینی و اشتغال وزارت تعاون ،کار و رفاه
اجتماعی در راس��تای پرداخت تس��هیالت طرح های
اشتغالزایی روستایی مطرح شد .این جلسه به صورت
ویدئو پروژکتور با مش��ارکت مدیران عامل ش��رکت
شهرک های صنعتی اس��تانی و رییسان سازمان های
صنعت ،معدن و تجارت استانی برگزار شد تا پرسش
و پاسخ مس��ئوالن در بررس��ی نحوه اجرای طرح به
صورت پخش مستقیم انجام شود.
ط��رح توس��عه کارافرین��ی و کارورزی ب��رای
فارغ التحصی�لان دانش��گاه ها هم��راه ب��ا ط��رح
مهارت ام��وزی فرصتی اس��ت تا مهارت ه��ای پایه،
اجتماع��ی و کارافرینی از س��وی بن��گاه تولیدی به
کارورزان منتق��ل ش��ود .کارشناس��ان معتقدند که
بس��یاری از کارفرمایان در این طرح به جذب نیروی
انس��انی پرداخته و از ش��مول قان��ون کار و پرداخت
هزینه های بیمه تامین اجتماعی برای مدت مشخص
معاف شده اند.
اشتغال فراگیر در روستا
ص��ادق نجفی ،رییس س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران در این نشس��ت مشترک
گفت :اج��رای طرح کارورزی ب��رای فارغ التحصیالن
دانش��گاه ها و طرح مهارت اموزی در راس��تای تحقق
برنامه اشتغال فراگیر است.
نجف��ی اظهار کرد :ب��ا تاکی��د رییس جمهوری در
ش��ورای عالی اش��تغال بر وظیفه صنایع کوچک در
اشتغال افرینی ۴۰هزار واحد صنعتی با برش استانی
برای طرح توسعه کارافرینی شناسایی شدند.
ریی��س س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ای��ران اف��زود :باالترین تع��داد قراردادهای
واگ��ذاری زمین در ش��هرک های صنعتی در س��ال
۹۶امضا ش��ده اس��ت ،هر چند که می گویند فضای
سرمایه گذاری صنعتی مناسب نیست.
نجف��ی تصریح ک��رد :پوی��ش «بیایی��د چرخه را
بچرخانیم» از سال گذش��ته در راستای «حمایت از
جذب کارورزان در صنایع « های تک»
عکس :گسترش صنعت
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
در نشست مشترک معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با معاون وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی مطرح شد
راضیه علیرضایی :سال گذشته ثبت نام کارجویان
در سامانه بسیار مناسب بود اما صاحبان واحدهای
صنعتی استقبال مناسبی نداشتند
سهراب بنام :تا پایان سال ایرادها و نقاط ضعف و قوت
اجرای طرح کارورزی و مهارت اموزی دانشگاهیان
ارائه و بررسی شود
کاالی ایرانی» از بهمن ۹۶اجرا ش��د و تاکنون اثرات
مثبتی بر فضای تولید داخلی داشته است.
وی تصری��ح ک��رد :در این��ده اصن��اف تولیدی و
خدمات��ی نی��ز در ط��رح مهارت ام��وزی و اش��تغال
روس��تایی ب��ا اقدام های س��ازمان صنای��ع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران همراه خواهند شد.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت همچنین
با اش��اره به ابالغ بخشنامه مش��ترک سازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ،پس��ت بانک و
صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت:
این بخش��نامه برای سرعت بخش��ی در اجرای قانون
حمایت از توسعه و اشتغال پایدار در مناطق روستایی
و عشایری با استفاده از منابع صندوق ملی است.
به گفته نجفی ،هدف از این بخش��نامه ،تسهیل و
تسریع بهره مندی ساکنان مناطق روستایی ،عشایری
و نواحی صنعتی و ش��هرهای دارای کمتر از ۱0هزار
نفر جمعیت از تسهیالت حمایت از توسعه و اشتغال
پایدار است.
معافیت ۲ساله کارفرما
عیس��ی منصوری ،معاون وزیر تع��اون ،کار و رفاه
اجتماعی نیز در ادامه این نشست اظهار کرد :در سال
۹۶برنامه اشتعال فراگیر با ۱۲طرح به تصویب دولت
و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی رسید.
منص��وری افزود ۲ :مورد از ای��ن طرح ها در زمینه
کارورزی فارغ التحصیالن دانشگاهی و مهارت اموزی
کارکنان مشغول به کار بود.
معاون توس��عه کارافرینی و اشتغال وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماع��ی بیان کرد :نگاه ه��ای مخالفی
به ای��ن ۲طرح وج��ود دارد اما بررس��ی ها و تطابق
اموزش های انجام شده در کشور با نیاز بازار کار نشان
می دهد که همخوانی بین اموزش و مهارت مورد نیاز
کارفرمایان وجود ندارد.
منص��وری ادامه داد :رفع این موضوع نیازمند زمان
اس��ت و برنامه ه��ای متعددی در حال انجام اس��ت.
از ای��ن رو ،به منظ��ور اجرای ط��رح کارورزی برای
فارغ التحصیالن دانش��گاه ها و طرح مهارت اموزی در
راستای تحقق برنامه اشتغال فراگیر اقدام شد.
منص��وری با اش��اره به اث��ار مثبت ای��ن طرح در
کوتاه مدت ،یاداورشد :تجربه کشورهای توسعه یافته
یا در حال توسعه در این زمینه موفق بوده است.
معاون توس��عه کارافرینی و اشتغال وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماع��ی گف��ت :در برنام��ه کارورزی
دانش اموختگان اطالعات خود را در س��امانه «کارا»
وارد کرده و کارفرمای��ان با توجه به نیاز خود نیروی
انسانی مورد نظر را جذب می کنند.
فردی که اس��تخدام می ش��ود ،برای م��دت ۳ماه
ماهان��ه ۳00هزار توم��ان کمک هزینه دریافت کرده
و مشمول بیمه مسئولیت مدنی و حوادث می شود.
راضیه علیرضایی ،رییس سازمان صنعت ،معدن و
تجارت اس��تان خراسان رضوی در این نشست اظهار
کرد :سال گذشته ثبت نام کارجویان در سامانه بسیار
مناس��ب بود اما صاحبان واحدهای صنعتی استقبال
مناسبی نداشتند.
وی با اش��اره به اینکه طرح مهارت اموزی در صنف
و واحدهای خدماتی نیز بس��یار جذاب اس��ت ،ادامه
داد :باید استانداردهای مشخصی برای مهارت اموزی
در ح��وزه صنف��ی تعریف ش��ود همچنی��ن موضوع
اس��تارت اپ ها در کنار این طرح برنامه ریزی شود تا
اس��تقبال صنایع « های تک» و دانش بنیان در جذب
کارورزان نی��ز افزایش یابد زیرا ای��ن صنایع توانایی
بیشتری در جذب فارغ التحصیالن دانشگاهی دارد.
س��هراب بن��ام ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان کهگیلویه و بویراحم��د نیز در این
نشس��ت پیش��نهاد داد تا پایان س��ال ایرادها و نقاط
ضعف و قوت اج��رای طرح کارورزی و مهارت اموزی
دانشگاهیان ارائه و بررسی شود.
سخن اخر
به گزارش «گس��ترش صنعت» ن��گاه به امارهای
وزارت کش��ور نش��ان می دهد که اج��رای طرح های
کارورزی در س��ال های گذش��ته س��اختار مناس��بی
نداش��ته اس��ت در حالی که بازار کار کش��ور در این
مدت تغییرات ساختاری بس��یاری داشته است .این
تغییرات از نظر س��واد ،سن ،جنسیت و ...بوده که در
گذشته س��ابقه نداشته و روی نرخ بیکاری نیز اثرات
منفی داش��ته اس��ت به طوری که بیش از ۸0درصد
نی��روی بیکار کش��ور را فارغ التحصیالن دانش��گاهی
تشکیل داده اند.
ج��ذب نی��روی انس��انی فارغ التحصی��ل در بازار
کار ب��ا توجه به نیازهای کارفرمای��ی و تطابق دانش
اموخته شده دشوار است.
از این رو ،طرح های مداخالتی دولت در سال های
گذش��ته درباره بازار کار اجرا شده و گروه های سنی
متفاوتی را در بر گرفته اس��ت .تم��ام این طرح ها در
راس��تای طرح «کاج» یا همان «کاریابی و اش��تغال
جوانان» است.
برنامه کاج ،اش��تغال پذیری و اشتغالزایی جوانان را
در بر گرفته اس��ت .اگر بنگاه اقتصادی توانایی جذب
این نیروی کار را داشته باشد از مزایا و مشوق های در
نظر گرفته شده بهره مند می شود.
اعمال نظارت چندالیه بر پروژه های صنعتی تهران
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
تهران ب��ا بیان اینکه برای کنت��رل پروژه های جاری
شهرک های صنعتی نظارت چندالیه اعمال می شود،
اظهار ک��رد :در این مدل نظارتی از ازمایش��گاه های
زی��ادی برای کنترل فنی پروژه ها اس��تفاده کردیم و
بر همین اساس ،کاستی های زیرساخت شهرک های
صنعت��ی به س��رعت رفع خواهد ش��د .ب��ه گزارش
«گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت
شهرک های صنعتی استان تهران ،شاهپور قنبری در
برنامه تلویزیونی «بارکد» با موضوع بررسی مشکالت
شهرک صنعتی پرند ،با بیان اینکه در استان تهران ۵
ه��زار واحد صنعتی داریم ،گفت :از این میزان حدود
۲0درص��د به دلیل مش��کالت خط تولید ،مس��ائل
مال��ی ،بازاریابی و نرخ تمام ش��ده غیررقابتی تعطیل
هستند.
قنب��ری ب��ا بیان اینک��ه یک��ی از ارکان
توس��عه اقتصادی توس��عه صنعتی اس��ت،
اظهار کرد :در شرکت شهرک های صنعتی
استان تهران که رسالت ایجاد زیرساخت و
حمایت از صنایع کوچک استان را بر عهده
دارد س��عی ش��ده اس��ت تا عالوه بر فراهم
شدن زیرس��اخت های الزم برای واحدهای
بو کار
تولیدی ،برنامه هایی برای توس��عه فضای کس
واحده��ا ایجاد ش��ود .وی افزود :به غیر از مس��ائلی
بو کار حاکم اس��ت ،تجربه نشان
که بر فضای کس��
می دهد درصد زی��ادی از تعطیلی واحدهای صنعتی
به سوء مدیریت برمی گردد.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
تهران با اش��اره به مشکالت و موانع تولید در شهرک
صنعت��ی پرن��د اظهار کرد :ب��ه منظور رف��ع نواقص
تولید کاغذ تحریر متوقف شد
رییس س��ندیکای تولیدکنندگان کاغذ و
مق��وا از توقف تولید کاغ��ذ در کارخانه های
داخلی خبر داد.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه
نق��ل از خبرگ��زاری صداوس��یما ،ابوالفضل
روغنی گلپایگانی گف��ت :کارخانه های تولید
کاغذ روزنامه و تحریر به علت حمایت نشدن
از س��وی نهاد های متولی تعطیل ش��دند زیرا تمام نیاز بازار از طریق
واردات رفع شد و تولیدات این کارخانه ها دپو یا خمیر شد .وی افزود:
واردات کاغذ تحریر و روزنامه به دلیل دادن تس��هیالتی همچون ارز
مبادله ای ب��ه واردکنندگان برای انها جذابیت دارد .از س��وی دیگر،
حمایت��ی از تولیدکنندگان داخلی این محصول نمی ش��ود .تمام این
عوامل دس��ت ب ه دس��ت هم داد ت��ا کارخانه ها به تعطیلی کش��انده
شود.
روغنی گلپایگانی با اش��اره به وضع نامناسب بازار کاغذ ادامه داد۳ :
کارخانه تولید کننده کاغذ چاپ و تحریر در کشور هستند که در سال
۹۶تولید جدی نداش��تند .وی گفت :از سال گذشته تاکنون به طور
تقریبی هیچ کاغذ تحریر و روزنامه ای در کشور تولید نشده است.
مس��یرهای این ش��هرک یک ق��رارداد ۷
میلی��ارد تومان��ی برای ترمیم و بهس��ازی
اس��فالت منعقد ش��ده اس��ت که تا ۴ماه
دیگ��ر از س��وی پیمان��کار تحوی��ل داده
می شود.
قنب��ری درب��اره مش��کل دسترس��ی
صنعتگ��ران به ای��ن ش��هرک صنعتی نیز
اظهار کرد :در گذش��ته دوربرگردانی که برای مسیر
ورودی ش��هرک صنعتی پرند ایجاد شده بود مسدود
ش��د که موضوع را در اس��تانداری مطرح کردیم و با
هماهنگی با اداره راه و شهرس��ازی اس��تان به دنبال
حل این مشکل هستیم.
قنبری با اش��اره به تقاضای باالی س��رمایه گذاری
در ش��هرک صنعتی پرند اظهار کرد :تعدد واحدهای
صنعتی در این ش��هرک مش��کالتی را برای ش��بکه
فاض�لاب ایجاد کرده ک��ه بر همین اس��اس ،برنامه
اصالح و نوسازی شبکه فاضالب این شهرک صنعتی
را در دستور کار داریم.
قنبری با بیان اینکه بخش��ی از مشکالت فاضالب
این ش��هرک ب��ه دلیل اس��تفاده نک��ردن واحدهای
صنعت��ی از فیلترهای الزم و اس��تاندارد برای تصفیه
بوده اس��ت ،اظهار کرد :درحال حاضر مسیر فاضالب
شهرک رفع عیب شده است.
وی با بیان اینکه ش��هرک صنعتی پرند ش��هرک
پرمصرفی در زمینه اب نیس��ت و عمده فاضالب این
ش��هرک فاضالب انسانی اس��ت ،اظهار کرد :به دلیل
اف��ت بازده ناش��ی از راهب��ری نش��دن تصفیه خانه،
مشکالتی ایجاد شده بود که تصمیم گرفتیم پیمانکار
جدیدی را برای ان انتخاب کنیم و درحال حاضر روند
بازده تصفیه خانه رو به بهبود است.