روزنامه گسترش صنعت شماره 377
روزنامه گسترش صنعت شماره 377
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
از رنسانس اقتصادی جهان عقب نمانیم
ایران به لحاظ ژئوپلتیکی جزو معدود کشورهایی است که موقعیتی استثنایی در منطقه
(و حت��ی جهان) دارد و به طور بالقوه یک کش��ور تجاری – لجس��تیکی اس��ت .بنابراین
بس��یاری از امکانات طبیعی کش��ور تنها باید همگام با فناوری ه��ای نوین در عرصه های
اقتصادی به بهره برداری برسند .بسیاری از کشورهای در حال توسعه رشد اقتصادی چند
بو کار بوده اند .با
س��ال گذش��ته خود را مدیون تحول و خروج از شیوه های سنتی در کس
این حال ،ایران با وجود داش��تن امکانات فراوان به ویژه در زمینه حمل ونقل و گردشگری
پیاپی 2350
دوره جدید شماره 377
هنوز برای رسیدن به جایگاه اصلی فاصله معناداری دارد .باید بپذیریم در اقتصاد جهانی
یک رنس��انس مهم اتفاق افتاده اس��ت ک��ه حتی از مرزهای عصر اطالع��ات نیز در حال
عبور است .کس��ب وکارهای نوین (استارت اپ ها) اگر چه در کشورهای توسعه یافته بسیار
قدرتمند عمل می کنند ،اس��تفاده از ان در ایران باید با تدبیر همه جانبه باش��د .چنانچه
بو کارهای نوین که به طور عمومی در حوزه فناوری رخ می هد
در برخی موارد این کس��
بو کارهای پایدار به شمار می ایند.
تهدیدی برای برخی کس
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
شنبه
8اردیبهشت1397
11شعبان 1439
28اوریل 2018
2
مدیران و کارشناسان مطرح کردند
۶۵درصد محصوالت ایران خودرو
درسطح کیفی ۳و ۴ستاره
صنعت و بازارخودرو بومی است
نشست های تخصصی صنعت خودرو در راستای ارتقای ان و نزدیک
ش��دن به فناوری روز دنیا س��االنه در س��ازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران(ایدرو) برگزار می ش��ود .به گزارش خبرنگار «گسترش
صنعت» برنامه ملی اینده نگاری علم و فناوری صنعت خودرو (اینده
صنع��ت خ��ودرو ،س��ازوکارهای تنظیم گری و تنظیم مق��ررات) از
موضوع های دنبال ش��ده در نشس��ت اخیر این س��ازمان بود .گفته
می شود سیاست گذاری در حوزه اقتصاد برعکس حوزه اندیشه باید
انس��ان محور باش��د به طوری که در طراحی و ساخت خودرو ،رفاه،
راحتی و نیازهای انسان باید لحاظ شود.
از س��خنان مطرح شده این است که باید نخست دانست در فضای
کالن این صنعت قرار اس��ت به چه چیزهایی دس��ت یافت ،سپس
درباره تولید صحبت و برنامه ریزی شود .امروز جهان به سوی تولید
خودروهای برقی و خودران حرکت کرده است؛ امری که دیر یا زود
2
س��ایر کشورها که در حوزه خودرو فعالیت دارند نیز باید به ان سو
حرکت کنند.
اما باید توجه داش��ت ای��ن فناوری از حجم نیروهای مش��غول به
کار خواه��د کاس��ت در حالی که یکی از چالش های بومی کش��ور
بیکاری نیروهای تربیت ش��ده و متخصص ان اس��ت .نیاز هس��ت
پی��ش از هر ن��وع سیاس��ت گذاری و برنامه ریزی تم��ام جوانب به
درس��تی سنجیده شود تا در ادامه کار با معضل های کمتری مواجه
گردد.
در بحث برقی سازی صنعت خودرو یکی از مسائل زیرساخت هاست؛
به طوری که دنیا وقتی به این سمت حرکت کرد با الگوهای جدید
زنجیره تامین به طور کلی متحول شد و تغییرات اساسی در صنعت
قطعه به وجود امد .حال باید دید نظر مدیران دولتی و کارشناسان
دانشگاهی کشور در این باره چیست.
3
در نشست تولید کنندگان و عرضه کنندگان کفش تبریز به دستور رییس جمهوری ،مطرح شد
تکمیل زنجیره تولید و عرضه در شهرک تخصصی کفش
عکس :ایدا فریدی
پ��س از بازدید رییس جمهوری از بازار کف��ش و چرم تبریز و در
راستای اجرای دستور وی ،جلسه ای با حضور محمد شریعتمداری،
وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت و صادق نجفی ،مدیرعامل س��ازمان
صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران برگزار ش��د .هفته
گذش��ته ،تبری��ز در ت��ب و تاب حض��ور رییس جمه��وری و ایین
گش��ایش «تبریز »۲0۱۸بود اما کس��ی گم��ان نمی کرد ناگهان
وی را ببین��د که در بازار تبریز قدم می زن��د .بازار تبریز قلب تپنده
اقتصاد و این ش��هر ش��اید یکی از مهم ترین بازارهای کشور باشد.
ف��رش ،کفش و کی��ف تبریز از دیرباز معروف بود و تا س��ال های نه
چندان دور کفش تبریز در جهان جایگاه داشت اما به دلیل واردات
بی رویه کفش های نامرغوب ،این صنعت پول س��از به حاشیه رفت.
اکنون در س��ال «حمایت از کاالی ایرانی» حسن روحانی ،رییس
جمهوری تصمیم گرفت به بازار کفش تبریز س��ری بزند و با فعاالن
ای��ن عرصه گفت وگ��و کند .روحانی پس از ان در نشس��ت خبری
تاکید کرد :کفش تبریز باید برند جهانی ش��ود .پس از ان جمعی از
تولیدکنندگان و صادرکنندگان کیف و کفش اس��تان اذربایجان
ش��رقی در جلس��ه ای با حضور وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت و
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
که عصر پنجش��نبه برگزار شد حاضر شده و به بیان مشکالت خود
پرداختند.
ایجاد ش��هرک تخصصی کفش تبریز در این جلس��ه مطرح شد
چراک��ه تولیدی های کوچک با اتصال به هدایت کنندگان و تقویت
خود به شرایط بهتری خواهند رسید .فعاالن صنعت کیف و کفش
تبریز در این جلسه به بیان مشکالت خود پرداختند.
4
شنبه
اقتصاد و توسعه
8اردیبهشت 11 1397شعبان 28 1439اوریل 2018شماره 377پیاپی 2350
یادداشت
از رنسانس اقتصادی جهان
عقب نمانیم
ایران به لح��اظ ژئوپلتیکی
جزو معدود کش��ورهایی است
که موقعیت��ی اس��تثنایی در
منطقه (و حت��ی جهان) دارد
و به ط��ور بالقوه یک کش��ور
تجاری – لجس��تیکی اس��ت.
بنابرای��ن بس��یاری از امکانات
ولی اذروش
طبیع��ی کش��ور تنه��ا بای��د
مدیرعامل هلدینگ
هم��گام با فناوری ه��ای نوین
اتیه صبا
در عرصه ه��ای اقتص��ادی به
بهره برداری برس��ند .بسیاری
از کش��ورهای در حال توس��عه رش��د اقتصادی چند س��ال
گذشته خود را مدیون تحول و خروج از شیوه های سنتی در
بو کار بوده اند .با این حال ،ایران با وجود داشتن امکانات
کس
فراوان به ویژه در زمینه حمل ونقل و گردش��گری هنوز برای
رسیدن به جایگاه اصلی فاصله معناداری دارد.
بای��د بپذیریم در اقتصاد جهانی یک رنس��انس مهم اتفاق
افتاده اس��ت که حتی از مرزه��ای عصر اطالعات نیز در حال
عبور اس��ت .کسب وکارهای نوین (اس��تارت اپ ها) اگر چه در
کشورهای توسعه یافته بسیار قدرتمند عمل می کنند ،استفاده
از ان در ایران باید با تدبیر همه جانبه باشد .چنانچه در برخی
بو کارهای نوین که به طور عمومی در حوزه
موارد این کس��
بو کارهای
فن��اوری رخ می ده��د تهدیدی برای برخی کس��
پایدار به ش��مار می ایند .این تجربه ای اس��ت که کشورهایی
مانن��د هند نیز از اس��یب ان در امان نماندن��د .با این حال،
مدیریت باتدبیر و دارای استراتژی می تواند از ترکیب امکانات
بالقوه و طبیعی با فناوری های نوین ،انقالب بزرگی در حیطه
فعالیت اقتصادی خود و به دنبال ان ،کشور ایجاد کند.
در کشورهای در حال توسعه از جمله ایران ،سرمایه گذاری
در فن��اوری اطالع��ات و ارتباط��ات امری ضروری به ش��مار
م��ی رود .باید خاطر نش��ان کرد که س��رمایه گذاری در بخش
فناوری اطالعات و ارتباطات به این دلیل ضروری اس��ت که
وجود این فناوری ،عملکرد بازارها را بهبود می بخشد زیرا این
فناوری ،مس��تقیم یا غیرمستقیم همه مقوالت بازار از جمله
تعیین نوع تولید ،چگونگی تولید ،میزان و محل فروش کاالها
و خدمات را تحت تاثیر قرار می دهد .اینها مواردی اس��ت که
فناوری اطالعات و ارتباطات می تواند مستقیم رشد اقتصادی
کشورها را متاثر سازد.
در این میان شرکت سرمایه گذاری اتیه صبا که در ۳حوزه
حمل ونقل ،گردش��گری و صنعت و معدن مش��غول فعالیت
است ،زیرساخت های الزم برای استفاده از فناوری های نوین
در ش��رکت های زیر مجموعه خود را در دستور کار قرار داده
اس��ت .در زمینه گردش��گری و حمل ونقل هیچ شکی وجود
ندارد که ایده های خالقانه در فضای اینترنتی و نوین می تواند
رقابت را با سایر فعاالن اقتصادی معنا دهد .در غیر این صورت
باید منتظر فرو رفتن در مرداب تکرار و عقب ماندگی بود.
هلدینگ اتیه صبا در نظر دارد با شناخت درست از فضای
اقتص��ادی جهانی و بکارگیری نیروهای جوان و متخصص در
بو کار های نوین به کمک توس��عه اقتصادی در
زمین��ه کس��
کشور حرکت کند .به طور قطع استفاده راهبردی از ۱9اصل
برنامه های اقتصادی صندوق بازنشستگی کشوری و حمایت
وزارت تع��اون ،کار و رف��اه اجتماعی در ای��ن زمینه می تواند
سال ۱۳9۷را برای حمایت از تولید ایرانی متفاوت رقم بزند.
درک درس��ت از تحول های اقتص��ادی جهان و رصد دقیق
ان ،می توان��د ما را از ورطه تکرار خارج کند و پویایی اقتصاد
را در چند س��ال اینده به همراه داش��ته باشد؛ موضوعی که
همواره در کنار سایر مسائل مهم استرتژیک برای کشور مهم
خواهد ب��ود .الزمه این تحول نیز عقب نماندن از تحول هایی
اس��ت که در عرصه های اقتصادی و تجاری رخ داده است ،که
بدون ش��ک می توان ان را رنس��انس اقتصادی در عصر حاضر
دانست.
خبر
فشار بر کارگران
تولید را مختل می کند
گردهمایی اتحادیه کارگ��ران قراردادی و پیمانی با حضور
دبی��رکل خانه کارگ��ر ،رییس اتحادیه کارگ��ران قراردادی و
پیمانی و دبیر کانون هماهنگی های ش��وراهای اس�لامی کار
اس��تان تهران برگزار شد .به گزارش ایلنا ،علیرضا محجوب،
دبی��رکل خانه کارگ��ر و رییس فراکس��یون کارگری مجلس
ش��ورای اسالمی با اشاره به تبصره ۱ماده ۷قانون کار اظهار
امی��دواری کرد وزارت تع��اون ،کار و رف��اه اجتماعی هرچه
س��ریع تر ایین نامه این تبصره قانونی را بنویس��د تا حداکثر
مدت قرارداد کار در کارهای غیرمس��تمر مشخص شود .وی
افزود :کسانی که تصور می کنند قانون کار ،اصل را بر موقتی
بودن قراردادهای کار گذاشته است ،اشتباه می کنند .کارگران
قراردادی نباید در رنج باشند تا عده ای قانون را به میل خود
تعبیر و تفس��یر کنند از این رو ما در مجلس شورای اسالمی
برای منتفی کردن قراردادهای موقت ،قانون تصویب کردیم.
محج��وب اف��زود :هم اکنون بیش از ۳۵ه��زار کارگر صنعت
نفت دارای قرارداد کار موقت و معین هس��تند و به این وضع
اعتراض دارند .قانون کار نگفته اس��ت که در مش��اغل دائم با
کارگر قرارداد موقت بنویس��ند از این رو در مجلس ش��ورای
اس�لامی برای حمایت از امنیت شغلی کارگران صنعت نفت،
طرحی نوشتیم و کلیات و جزئیات ان را در کمیسیون مربوط
تصویب کردیم.
پس از نوسان های نرخ
ارز و اعالم نرخ دالر از
طرف دولت پیش بینی
می شد وضعیت تولید
به ثبات برسد اما برخی
سودجویی ها شرایط
تامین مواد اولیه را
برای تولیدکنندگان
دشوار کرده است
گزارش «گسترش صنعت» از افزایش نرخ مواد اولیه برخی از کارخانه ها نشان داد
کاهش تورم با کنترل قیمت مواد اولیه
دالالن ارز در لباس تامین کنندگان مواد اولیه
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
بانک مرکزی جمهوری اسالمی ایران نرخ تورم در ۱۲
ن ۱۳۹۷را نسبت به مدت مشابه
ماه منتهی به فروردی
سال گذشته ۹/۲ ،درصد اعالم کرد .بر این اساس ،دولت
دوازدهم با تمام مش��کالت اقتصادی توانسته هنوز نرخ
تورم را تک رقمی حفظ کند.
با این حال ،مش��کالت دیگ��ری در این زمینه وجود
دارد .پ��س از نوس��ان های ارز و اعالم نرخ دالر از طرف
دولت پیش بینی می ش��د وضعیت تولید به ثبات برسد
اما برخی سودجویی ها شرایط تامین مواد اولیه را برای
تولیدکنندگان دشوار کرده است .در حالی که نرخ تورم
۹/۲درصد اعالم شده اما در برخی از موارد بیش از ۳۰
درصد مواد اولیه کارخانه ها افزایش نرخ یافته است.
در این زمینه یکی از موضوع هایی که بیش از گذشته
به چشم می خورد نرخ محصوالت پتروشیمی بیرون از
بورس کاال اس��ت .بر اساس قوانین موجود ،محصوالت
پتروش��یمی باید در بورس کاال عرضه شود اما برخی از
واحدها که به این مواد نیاز کمتری دارند محصوالت را
در بازار ازاد تهیه می کنند .به گفته برخی از کارشناسان،
این محصوالت اکنون با بیش از ۳۰درصد افزایش نرخ
در بازار خرید و فروش می شود« .گسترش صنعت» در
این گزارش به بررسی اخرین امار تورم و تناسب ان با
افزایش نرخ مواد اولیه کارخانه ها پرداخته است.
در ش��رایط کنون��ی تولیدکنندگان مدعی هس��تند
که فروش��ندگان از قوانین نرخ های اعالم ش��ده پیروی
نمی کنن��د .ب��ه این دلی��ل انها در تامین م��واد اولیه با
مش��کالت بس��یاری روبه رو ش��ده اند .ای��ن موضوع به
دو ش��کل در جریان اس��ت؛ شق نخس��ت به این شرح
اس��ت که مواد اولیه در برخی از صنایع کمیاب ش��ده
و واحده��ای صنعتی مجب��ور به تولید با ظرفیت پایین
شده اند و شق دوم نیز تولیدکنندگانی هستند که مواد
اولی��ه را در م��دت گذش��ته با نرخ بیش��تر خریده و در
نتیجه با نرخ بیشتر می فروشند .کارشناسان اقتصادی
معتقدن��د نهاد های نظارت��ی باید بر این موضوع تمرکز
بیش��تری داشته باش��ند .در صورتی که نرخ مواد اولیه
با این س��ا زو کار رشد کند ،بدون شک در ماه های اینده
ب��ا تورم باالتری روبه رو خواهیم ش��د .بر این اس��اس،
اگ��ر دول��ت قصد دارد تورم را در همی��ن حد نگه دارد
و افزایش نرخ را مهار کند طبیعی اس��ت که باید راهی
برای تولیدکنندگان باز شود.
نگاهی به امار تورم
گذشته در گروه کاال ۶/۱درصد و در گروه خدمات ۹/۸
درص��د افزایش یافت .اول اردیبهش��ت مرکز ملی امار
جمهوری اس�لامی ایران ن��رخ تورم فروردین ۱۳۹۷را
۸/۱درصد اعالم کرد که نس��بت به اس��فند 0 /۱درصد
کمتر ش��د .مرکز امار اعالم ک��رد :در فروردین ۱۳۹۷
عدد شاخص کل تورم خانوارهای کشور ()۱۳۹۵=۱۰۰
به ۹/۱۱۲رسید که نسبت به اسفند ۱/۳درصد افزایش
نش��ان می دهد .در این ماه خانوارهای کش��ور به طور
میانگین ۷درصد بیشتر از فروردین ۱۳۹۶برای خرید
یک مجموعه کاال و خدمات یکس��ان هزینه کردند که
نس��بت به اس��فند که ۷/۲درصد بود ۰/۲ ،واحد درصد
کاهش یافت .شاخص نرخ در گروه عمده «خوراکی ها،
اشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ۳/۲درصد
و در گ��روه عمده «کااله��ای غیر خوراکی و خدمات»
۰/۹درصد افزایش نش��ان می دهد .نرخ تورم ۱۲ماهه
در فروردی��ن ۱۳۹۷برای این ۲گروه به ترتیب ۱۱/۲و
۶/۹درصد بود.
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از بانک مرکزی،
خالصه نتایج ب ه دس��ت امده از ش��اخص بهای کاالها و
خدمات مصرفی در مناطق ش��هری ایران براساس سال
پایه ۱۳۹۵=۱۰۰نش��ان می دهد شاخص بهای کاالها
و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در فروردین
۱۳۹۷به ۱۱۵/۶رس��ید که نسبت به اسفند ۰/۸درصد
ن ۱۳۹۷
افزایش یافت .همچنین این شاخص در فروردی
نسبت به ماه مشابه سال گذشته ۷/۹درصد بیشتر شد.
در این ماه نرخ تورم در گروه های مختلف
اع�لام ش��ده که «گس��ترش صنعت» به
حوزه های مرتبط با تولید پرداخته است.
بر این اس��اس ،گروه های «مس��کن ،اب،
برق ،گاز و س��ایر سوخت ها» ۰/۴درصد،
«حمل ونقل» ۰/۸درص��د« ،ارتباطات»
۰/۸درص��د و «کاالها و خدمات متفرقه»
محمود شکری
۱/۷درصد رشد کرد.
مواد اولیه ای که پیش
تغییر ساالنه تورم
از نوسان های ارز با
در مجم��وع میزان ت��ورم در فروردین
دالر ۳۵۰۰تومانی
نس��بت به اس��فند ۱۳۹۶در گ��روه کاال
خریداری شده بود
۱/۴درصد و در گروه خدمات ۰/۲درصد
اکنون در شرایط
افزای��ش یافت .بررس��ی تغیی��ر تورم در
غیر رسمی معادل
فروردین امسال نسبت به ماه مشابه سال دالر ۵۲۰۰تومانی
گذش��ته بیانگر ان است که این شاخص فروخته شده که بیشتر
در گروه «مس��کن ،اب ،برق ،گاز و س��ایر این موضوع به حوزه
س��وخت ها» ۸/۸درص��د« ،حمل ونقل» محصوالت پتروشیمی
۹/۷درص��د و «کاالها و خدمات متفرقه» در بازارهای غیررسمی
مربوط می شود
۱۴/۸درصد رش��د کرد .در مجموع میزان
تورم در فروردین نسبت به ماه مشابه سال
� تیر اخر به واسطه ها
محم��ود ش��کری ،عض��و کمیس��یون
اقتصادی مجلس شورای اسالمی با اشاره
به اینکه افرادی که نقش واسطه در تامین
مواد اولیه کارخانه ها دارند امروز بیشترین
اس��یب را ب��ه بخش صنعت کش��ور وارد
می کنند ،به «گس��ترش صنعت» گفت:
ای��ن افراد در جریان اخرین تصمیم ارزی
دول��ت متضرر ش��دند و ام��روز به دنبال
جبران بخشی از ان ضررها هستند.
ش��کری با بیان اینکه کنترل تورم پس
از دول��ت نهم و دهم یکی از دش��وارترین
سیاس��ت های اقتص��ادی بود ک��ه دولت
توانس��ت ان را اج��را کن��د ،توضیح داد:
برخ��ی از واس��طه ها در زمین��ه ت��ورم
س��ودهای هنگفت��ی کس��ب می کردند.
ای��ن دس��ته از واس��طه ها محصوالتی را
ک��ه می دانس��تند نیاز اصل��ی کارخانه ها
اس��ت و گران می شود پس از گران شدن
می خریدن��د و پس از افزایش نرخ گران تر می فروختند.
پس از اینکه دولت یازدهم و دوازدهم توانس��ت تا حد
قابل توجهی تورم را مهار کند ،این س��ودجویان بر بازار
ارز سرمایه گذاری کردند که در انجا نیز با سیاست های
جدید دولت نتوانس��تند به س��ودی که در نظر داشتند
برس��ند و در یک ش��ب زیان بس��یاری به انها وارد شد.
این عضو کمیس��یون اقتصادی با اشاره به اینکه دولت
اکنون با اجرای سیاس��ت های اصالح اقتصادی توانسته
بخش واس��طه گر اقتصاد را کنترل کن��د ،گفت :با این
حال ،واس��طه گران به این سادگی دست از فعالیت های
غیرش��فاف اقتصادی بر نمی دارند .در این زمینه یکی از
فعالیت های��ی که اکنون در حال اجرای ان هس��تند بر
هم زدن نظم بازار مواد اولیه اس��ت .این موضوع باعث
ش��ده مواد اولیه ای که پیش از نوس��ان های ارز با دالر
۳۵۰۰تومانی خریداری ش��ده بود اکنون در ش��رایط
غیر رس��می معادل دالر ۵۲۰۰تومانی فروخته شود که
بیش��تر این موضوع به حوزه محصوالت پتروشیمی در
بازارهای غیررس��می مربوط می شود .وی افزود :دولت
اکنون توانس��ته بخش عمده ای از نقش واسطه ها را در
جریان صنعت و تولید خنثی کند .طبیعی است که هر
چه دولت بیش��تر به انها فش��ار اورد انها نیز رفتارهای
ل دس��ترس می کنند .در
خود را کنترل ش��ده و غیرقاب
این ش��رایط اگر دولت نتواند نقش انها را کامل خنثی
کند انها با قدرت بیش��تر و برای س��هم خواهی افزون تر
ب��ه عرصه اقتصاد کش��ور باز می گردند .بر این اس��اس،
ماجرایی که اغاز ش��ده تا پایان باید ادامه یابد .شکری
با اش��اره ب��ه اینکه کنترل تورم ب��دون اینکه نرخ مواد
اولیه و هزینه های تولید کنترل ش��ود ،ش��دنی نیست،
گف��ت :دولت باید دس��تاوردهایی را که تا کنون به انها
رس��یده حفظ کن��د .کنترل تورم موضوعی اس��ت که
دولت توانس��ته ان را ب ه دس��ت اورد اکنون برای حفظ
ان دس��تاورد باید نرخ مواد اولیه شکسته شود .در غیر
ای��ن صورت برخی از واحدهای صنعتی از چرخه تولید
کشور حذف خواهند شد و برخی دیگر مجبور می شوند
محصوالت خود را با قیمت های بس��یار ب��اال وارد بازار
کنند که این موضوع باعث افزایش تورم می شود.
۶۵درصد محصوالت ایران خودرو درسطح کیفی ۳و ۴ستاره
مع��اون کیفیت گروه صنعت��ی ایران خودرو از ارتقا
و بهبود کیفیت تمامی محصوالت این خودروس��از در
سال گذشته خبر داد و گفت :درحال حاضر حدود ۶۵
درصد از محصوالت ایران خودرو در س��طح کیفی ۳و
۴ستاره قرار دارند.
ب��ه گ��زارش ایکوپ��رس ،مجتبی اس��تاد رحیمی با
بی��ان این مطل��ب ،گفت :برای باال ب��ردن کیفیت در
زنجیره ارزش تولید ش��امل حوزه های کیفیت ،تامین،
مهندس��ی ،فرایند ،فروش و خدم��ات پس از فروش،
برنامه های جامعی برای سال ۹۷تدوین شده است.
وی افزایش س��تاره های کیفی محصوالت براس��اس
ارزیابی های ش��رکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران
را حاص��ل اجرای برنامه ه��ای بهبود متعدد در زنجیره
ارزش در س��ال های گذش��ته دانست و گفت :هیچ یک
از محص��والت س��واری ایران خودرو در س��طح کیفی
تک ستاره نیستند.
ای��ن ش��رکت ب��ا دارا بودن ۵محصول ۴س��تاره۶ ،
محص��ول ۳س��تاره و ۶محص��ول ۲س��تاره در میان
خودروس��ازان داخلی از نظر کیفیت محصول س��رامد
اس��ت .مع��اون کیفی��ت گ��روه صنعت��ی
ایران خودرو با بیان اینکه در س��ال گذش��ته
نمره ه��ای منف��ی محص��والت براس��اس
ارزیابی ش��رکت بازرسی کاهش چشمگیری
داش��ته اس��ت ،گفت :پژو ،۲۰۰۸سوزوکی
گراندویت��ارا ،تن��در ۹۰اتوماتیک ،پژو ۲۰۷
اتوماتی��ک و تندر ۹۰پالس اتوماتیک موفق
به کس��ب 4ستاره کیفی ش��ده اند که باالترین سطح
کیفی موجود در محصوالت ساخت داخل است.
وی اف��زود :محص��والت هایم��ا اس ۷اتوماتی��ک،
دنا پالس ۳ ،س��تاره کیفی و ،H۳۰س��ورن ،س��مند،
پژو پارس و پژو ۴۰۵نیز ۲س��تاره کیفی را در س��ال
گذشته کسب کرده اند .محصوالت پژو ،۲۰۶پژو ۲۰۶
صندوقدار و رانا نیز درحال حاضر دارای ۳ستاره کیفی
هستند.
استادرحیمی درباره اخرین وضعیت میزان رضایت
مش��تریان از محص��والت ای��ران خودرو اظه��ار کرد:
رضایت بیش از ۸۴درصد محصوالت باالتر از متوسط
صنعت است متناظر با ان وضعیت امتیاز IQSنیز در
سال ۹۶بهبود ۲۳درصدی را نسبت به اغاز
سال ۹۴تجربه کرده است.
وی کاه��ش ۱۵درص��دی در ش��اخص
مراجعه ها به ش��بکه خدمات پس از فروش
و بهب��ود ۳۱درصدی در ش��اخص قطعات
متناظ��ر در بازه ۱۰ه��زار کیلومتر کارکرد
در س��ال ۹۶نسبت به س��ال ۹۵را از دیگر
موفقیت های کسب شده در حوزه کیفیت برشمرد.
مع��اون کیفیت ایران خودرو ضمن تش��ریح پروژه ها
و برنامه ه��ای بهبود اجرا ش��ده در س��ال ۹۶گفت :در
مجم��وع ۶۹۲پروژه ه��ای محصول��ی و مجموع��ه ای
و برنامه ه��ای کالن س��رمایه ای و زیرس��اختی به اجرا
گذاشته شده است.
وی از جمل��ه پروژه��ای زیر س��اختی و کالن س��ال
گذش��ته را در حوزه تامین ،دس��تیابی به نظام جامع
ارزیاب��ی تامین کنندگان ،بهب��ود کیفیت قطعات ،در
حوزه طراحی و مهندس��ی ،ارتقای طرح بدنه محصول
اریس��ان ،بهبود و ارتقای شبکه انتقال قدرت (کالچ)،
باال بردن کیفیت گیربکس و در حوزه فرایند ،روباتیک
کردن خطوط پرس با هدف افزایش کیفیت محصول،
رفع مش��کالت ارگونومی و کاهش ضایعات و روباتیک
کردن خطوط س��یلر و PVCو پاشش رنگ در سالن
رن��گ با هدف افزایش و ارتق��ای کیفیت و یکنواختی
رنگ مطابق با اس��تانداردهای جهانی ،توسعه و بهبود
تجهی��زات س��خت افزاری و نرم افزاری س��نجش های
الکتری��کال در راس��تای ارتق��ا و بهب��ود فراینده��ا
دانست.
استادرحیمی افزود :در حوزه خدمات پس از فروش
نیز خدمات دهی نوین الکترونیک ،یکپارچگی ش��بکه
کنترل و تامین قطعات شبکه و باال بردن سطح دانش
و مهارت نمایندگی ها از جمله پروژه های زیرس��اختی
اجرا شده در سال گذشته بوده است.
وی از کسب نشان درخشان سبز در اخرین ارزشیابی
ش��رکت رنو ،موس��وم ب��ه «ادیت پارکینگ ۰۰۶۱۱
( »)ASPدر حوزه همسان س��ازی در بین سایت های
تولی��دی محص��والت رنو در منطق��ه خاورمیانه ،هند
و افریقا را از دیگر موفقیت های کسب ش��ده در س��ال
گذشته نام برد.
صنعت خودرو
شنبه
8اردیبهشت 11 1397شعبان 28 1439اوریل 2018شماره 377پیاپی 2350
مدیران و کارشناسان مطرح کردند
صنعت و بازارخودرو بومی است
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
عکس :ایدا فریدی
نشس�ت های تخصصی صنعت خودرو در راس�تای ارتقای ان و
نزدیک ش�دن به فناوری روز دنیا ساالنه در سازمان گسترش و
نوسازی صنایع ایران(ایدرو) برگزار می شود .به گزارش خبرنگار
«گسترش صنعت» برنامه ملی اینده نگاری علم و فناوری صنعت
خودرو (اینده صنعت خودرو ،سازوکارهای تنظیم گری و تنظیم
مقررات) از موضوع های دنبال شده در نشست اخیر این سازمان
بود .گفته می ش�ود سیاس�ت گذاری در ح�وزه اقتصاد برعکس
حوزه اندیشه باید انس�ان محور باشد به طوری که در طراحی و
ساخت خودرو ،رفاه ،راحتی و نیازهای انسان باید لحاظ شود .از
س�خنان مطرح شده این است که باید نخست دانست در فضای
کالن این صنعت قرار است به چه چیزهایی دست یافت ،سپس
درباره تولید صحبت و برنامه ریزی ش�ود .امروز جهان به سوی
تولید خودروهای برقی و خودران حرکت کرده اس�ت؛ امری که
دیر یا زود س�ایر کشورها که در حوزه خودرو فعالیت دارند نیز
باید به ان س�و حرکت کنند .اما باید توجه داش�ت این فناوری
از حجم نیروهای مش�غول ب�ه کار خواهد کاس�ت در حالی که
یکی از چالش های بومی کش�ور بیکاری نیروهای تربیت شده و
متخصص ان است .نیاز هست پیش از هر نوع سیاست گذاری و
برنامه ریزی تمام جوانب به درستی سنجیده شود تا در ادامه کار
با معضل های کمتری مواجه گردد .در بحث برقی س�ازی صنعت
خودرو یکی از مسائل زیرساخت هاست؛ به طوری که دنیا وقتی
به این سمت حرکت کرد با الگوهای جدید زنجیره تامین به طور
کلی متحول ش�د و تغییرات اساس�ی در صنعت قطعه به وجود
امد .حال باید دید نظر مدیران دولتی و کارشناسان دانشگاهی
کشور در این باره چیست.
چالش خصوصی سازی
امیرحس��ین قناتی ،مدیر کل صنایع خ��ودرو و نیرومحرکه
وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت ب��ا مح��ور «چالش های
تنظیم گ��ری و تنظی��م مق��ررات در صنعت خ��ودرو ایران با
نگاهی به روندهای اینده صنعت خودرو» به س��خن پرداخت
و گفت :مش��کالتی در حوزه سیاس��ت گذاری صنعت خودرو
وج��ود دارد که نیاز به اص�لاح دارد .برای نمونه ،مواردی به
ش��رکت ها ابالغ یا درخواست می ش��ود که به وزارت صنعت،
معدن و تج��ارت ارتباطی ندارد .فناوری باید از س��وی خود
ش��رکت ها تعریف و اجرا ش��ود .وی گفت :هدف اصلی ایجاد
جایگاهی برای صنعت خودرو در س��طح بین الملل اس��ت .از
س��وی برخی عنوان می شود خودروسازی ایران جایگاهی در
فرامرزهای خود ندارد اما بارها با اعداد و ارقام ثابت ش��د که
صنعت خودرو کشور در زنجیره جهانی قرار گرفته است .تنها
مش��کل موجود فاصله این صنعت داخلی با فناوری دنیاست.
او در ادامه به دالیلی در این باره اشاره کرد و گفت :در حوزه
سیاست گذاری صنعت خودرو صنعتی ایزوله نیست و مسائل
اجتماعی ،سیاس��ی ،اقتصادی در ان دخیل هستند .این امر
در تمام دنیا وجود دارد اما در کش��ور ما ش��دت ان بیش��تر
اس��ت .در حوزه اجتماعی بحث خصوصی سازی مطرح است
و همه افراد راهکار پیش��رفت را خصوصی س��ازی این صنعت
عنوان می کنند .اما پیش از عنوان و اجرای این امر نخس��ت
ض��رورت دارد به بازخوردی از ش��رکت هایی ک��ه تا امروز به
این سو رفته اند و خصوصی شده اند توجه شود .درحال حاضر
انها چه وضعیتی دارند؟ مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه
وزارت صنع��ت ،معدن و تج��ارت افزود :سرنوش��تی که این
شرکت ها به ان دچار شدند وضعیتی است که نشان می دهد
بهتر اس��ت دوباره به دولت برگردند .پرس��ش های مطرح در
خصوصی سازی این است که ایا اجازه داده می شود مدیریت
خصوصی خودش تعداد نیروهای انسانی خود را انتخاب کند؟
ایا این شرکت ها می توانند مطابق قوانین کسب وکار خصوصی
جهان بهره مند باشند و...
درخواست رعایت استانداردهای جهانی
قناتی تاکید کرد :معتقدم پیش از حرکت به این س��و باید
درست اندیشید ،باید اهداف را جهانی دید و اینکه می خواهیم
در اسیا رتبه پنجم را داشته باشیم و در جهان یازدهم باشیم.
اما ضرورت دارد تهدیدها و فرصت ها در کنار هم دیده شوند.
امروز بازارهای محصوالت صنعت خودرو مانند عراق و سوریه
نیز درخواس��ت اس��تانداردهای روز دنیا را از ما دارند .وی در
ادامه بحث اس��تانداردها عنوان کرد :توافق برای پیاده کردن
اس��تانداردهای روز انجام شده اما مشکل اصلی صنعت قطعه
کشور است .صنعت خودرو با هزینه هایی می تواند فرایند خود
را اصالح و به این س��و حرکت کند اما در بحث قطعه س��ازی
به حجم زیادی س��رمایه نیاز اس��ت برای اینک��ه کیفیت در
کنار نرخ تمام ش��ده صنعت خودرو کشور را رقابت پذیر کند.
مدیر کل صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت ،معدن و
تجارت این حجم س��رمایه را ۳تا ۴میلیارد دالر ارزی و ۱۲
هزار میلی��ارد تومان ریالی بیان کرد و گفت :تا امروز نزدیک
به ۳س��ال اس��ت که درگیر خودروهای برقی هستیم؛ امری
که الزام قانون و درخواس��ت دولت اس��ت .در ای��ن باره باید
به نحوی عمل ش��ود که این خودروها جایگزین خودروهای
قدیمی ش��ود .او اعالم ک��رد :با مطالعه صنعت خودرو جهان
با کمک استادان دانشگاهی و کارشناسان بسته ای تهیه شد.
نخستین نکته در این مطالعه بحث زیرساخت هاست و مسئله
دوم بازار خودروهای برقی اس��ت .این مدیر دولتی ادامه داد:
ف��رض می گیریم برای حرکت یارانه مورد نیاز داده
ش��د و منابع مالی تامین ش��دند ام��ا چگونه باید
ان��رژی برق موردنیاز را تامین کرد زیرا وزارت نیرو
تولی��د محدودی دارد در حالی که مصرف برق این
خودروها باالس��ت( .البته در ادامه جلس��ه ،یکی از
مسئوالن حاضر در جلسه از وزارت نیرو عنوان کرد
برای تامین برق خودروهای کف خیابان وزارتخانه
مشکلی ندارد) .جایگاه های ش��ارژ باید در نظر گرفته شود و
اگر قرار باشد برای شارژ باتری ها از برق خانگی استفاده شود
به طور قطع محاس��به با تعرف��ه برق خانگی نخواهد بود .وی
افزود :اگر خودروس��از ملزم شود ۱۰تا ۲۰درصد محصوالت
خود را برقی کند و برای این امر هزینه ش��ده و فناوری مورد
نیاز وارد ش��ود ،می توانیم به این سو حرکت کنیم بدون انکه
بازار مشخصی داشته باشیم؟
منوط به همکاری چند وزارتخانه
قناتی در ادامه به ضرورت هم��کاری و تعامل وزارتخانه ها
اش��اره کرد و گف��ت :ضمن انکه برای محقق ش��دن این امر
مهم و فراهم ش��دن زیرس��اخت های الزم بای��د وزارت نیرو،
نف��ت ،راه و شهرس��ازی و ...درگی��ر کار ش��وند .امروز برای
تولید موتور خودرو که یکی از اجزای اس��تراتژیک این وسیله
نقلیه اس��ت هنوز مش��کل وجود دارد .نیاز به سرمایه گذاری
از اولویت هاس��ت .همچنی��ن اگر قرار اس��ت موت��ور یورو ۵
داش��ته باش��یم باید س��وخت ان نیز مطابق با این استاندارد
تولید و تامین ش��ود .ایا برای این مسئله وزارت نفت امادگی
دارد؟ در حالی که عنوان می ش��ود حتی برای توزیع سوخت
یورو ۴برای استان های مختلف مشکل دارد زیرا لوله هایی که
برای انتقال نفت و س��وخت یورو ۳تعبیه شده است مناسب
بررسی زیرساخت های داخلی
«راهکاره��ای بهب��ود تنظیم گ��ری و
تنظیم مق��ررات در صنعت خودرو ایران با
نگاهی ب��ه روندهای اینده صنعت خودرو»
محور سخنرانی امیرحس��ن کاکایی ،عضو
هیات علمی دانش��گاه علم و صنعت بود که
در ادامه س��خنان قناتی گفت :عنوان ش��د
جامعه ایران و بازار خ��ودرو ان متفاوت از
سایر کشورهاست .در نتیجه ،باید در اینده نگاری ان
نیز متفاوت عمل کرد.
وی ب��ه زیرس��اخت های خودروه��ای اتوماتیک
پرداخ��ت و جاده ه��ای هوش��مند و مالکیت جمعی
حمل ونقل را به عنوان یک نظام جامع هوش��مند از
مولفه های مورد نیاز دانس��ت و ادام��ه داد :چرا باید
به س��وی خودروهای اتومات رف��ت؟ ایمنی ،راحتی،
کاه��ش حجم ترافی��ک و ...می تواند دلی��ل این امر
باشد؟ اگر امروز کشورهای اروپایی در اینجا هستند
به دلیل برنامه ریزی های ۲۰س��ال پیش انهاس��ت.
در این م��دت کم کم س��امانه حمل ونقل و فرهنگ
ان ش��کل گرفت .در بحث ش��رایط کالن سیاسی و
اقتصادی گزینه هایی مانند ش��رایط محیطی صنعت
تولید خودرو ،ش��رایط داخلی صنعت تولید خودرو،
ش��رایط محیطی صنعت لجستیک تولید خودرو و...
مطرح است.
این اس��تاد دانش��گاه افزود ۴ :دهه پای استقالل
خود ایس��تاده ایم اما باید بپذیریم تحریم ها تا س��ال
۱۴۱۰ادامه می یابد .کشور هنوز از رکود خارج نشده
اس��ت .حال باید در نظر داشت که سرمایه مورد نیاز
را از کج��ا می توان جذب کرد؟ ارتباط مالی با برخی
کشورهای جهان سخت اس��ت ضمن انکه وضعیت
بانکی کشور مناسب سرمایه گذاری کالن نیست.
در کنار ان نرخ تورم و ارز ثبات ندارد.
اس��تاد دانش��کده مهندس��ی خ��ودرو عل��م و
صنع��ت تاکی��د ک��رد :صنع��ت خ��ودرو نیازمن��د
س��رمایه گذاری اس��ت و این امر بین ۵تا ۱۰س��ال
زم��ان نی��از دارد ت��ا نتیجه ده��د .اگر قرار اس��ت
سیاست گذاری ش��ود باید این سیاست گذاری ها اول
در بخ��ش اقتص��اد ،قوانین و مق��ررات ،تعرفه و ارز
باشد.
� ابه�ام در داخلی س�ازی و
خصوصی سازی
کاکای��ی در ادامه به ابه��ام مفهومی و
اجرایی برخی برنامه ها اشاره کرد و گفت:
اس��تقالل صنعت خودرو با داخلی سازی
ان محق��ق می ش��ود در حال��ی که هنوز
درب��اره مفهوم داخلی س��ازی و خصوصی س��ازی در
کش��ور ابهام وج��ود دارد و نیاز اس��ت در ان زمینه
سیاس��ت گذاری ش��ود .وی ادامه داد :مصرف انرژی
بس��یار باالست ،مسائل زیس��ت محیطی جدی است
اما جدی گرفته نمی شود .کسی که برنامه ریزی ۲۰
س��اله دارد و یک موضوع را در ای��ن مدت پیگیری
می کند به طور قطع مس��ائل زیست محیطی خود را
جدی گرفته اس��ت .امروز صنعت خودرو به س��وی
تولی��د موتور یورو ۵م��ی رود در حالی که بنزین ان
هنوز تهیه نشده است .از این قبیل کارها زیاد وجود
دارد .اس��تاد دانش��گاه علم و صنعت در ادامه بحث
سرمایه گذاری در بخش زیرس��اخت ها گفت :حدود
۱۵س��ال است که در ش��بکه تامین سرمایه گذاری
نش��ده و روزامدی و نوس��ازی ان ضرورت دارد .وی
ضم��ن بی��ان اینکه صنع��ت خ��ودرو در بالتکلیفی
تاریخی از نظر مالکیت به سر می برد ،گفت :معتقدم
با شرایطی که کش��ور دارد خصوصی سازی برای ان
مناسب نیست ضمن اینکه تکلیف ما هنوز با مفهوم
رقابت مش��خص نیست .اما با وجود تمام این مسائل
برای ۵پلتفرم جدید سرمایه گذاری هنگفتی شده و
خودروس��ازان داخلی برای ساخت ۳موتور در حال
سرمایه گذاری هستند.
بحران مالی و فروش در راه است
کاکای��ی در ادام��ه چالش های حرکت به س��وی
خودروه��ای برق��ی به قطع��ات الکترونیک��ی برای
خودروهای قدیمی در خط تولید اشاره کرد و گفت:
ام��روز قطعات اصل��ی برقی و الکترونیک��ی از خارج
کش��ور وارد و در نهای��ت در داخل مونتاژ می ش��ود.
برای مدل ه��ای قدیمی هنوز نتوانس��ته ایم TCU
و ECUبس��ازیم .فش��نگ به کار رفته در ایربگ ها
انتقال سوخت یورو ۴نیست .وی یاداور شد :امروز
در بخش زیرس��اخت های ترابری در داخل شهرها
مش��کالت فراگیر و گس��ترده وج��ود دارد .چگونه
می توان بدون درنظ��ر گرفتن این مولفه ها حرکت
رو به جلویی داشت؟
در صنعت خودرو جهان حتی وزارت بهداش��ت
به لحاظ ایمنی و س�لامت افراد ورود می کند و در
تمام نشس��ت های خودرویی حاضر است .در نتیجه ،برنامه ها
و اه��داف با حضور چن��د وزارتخانه تدوین و اجرا می ش��ود.
مدیر کل صنایع خ��ودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت ،معدن
و تجارت اظهار کرد :جامعه ایران قابل مقایسه با هیچ جامعه
جهانی نیس��ت ،می توان با عدد این ادع��ا را ثابت کرد .بازار
خودرو ،نحوه رفتار با ان ،تولید و تامین ان در کش��ور بسیار
متفاوت از سایر کشورهاست.
در نتیجه ،صرف الگوبرداری از کش��ورهای خارجی راهکار
مناس��ب نیست بلکه ضرورت دارد اس��تراتژی خاص خود را
داشته باشیم .وی به بازدید کارلوس تاوارس ،مدیرعامل پژو
از خ��ط تولید یکی از خودروهای جدید اش��اره و عنوان کرد:
وی از خط تولید پراید ۱۱۱نیز دیدن کرد .در پایان پرس��ید
این خودرو متقاضی دارد؟ پاس��خ داده ش��ده افراد زیادی در
ص��ف پیش فروش ه��ا تقاض��ای خرید دارن��د .درباره س��ایر
مدل های باالتر نیز پرس��ید و همین پاسخ را شنید .همان جا
گفت بازار ایران بسیار متفاوت تر از سایر کشورهاست.
او اف��زود :بازار ایران بازاری خاص اس��ت که در یک هفته
۱۶۰هزار خ��ودرو در ان پیش فروش می ش��ود .ما با بازاری
روبه رو هس��تیم که برای تمام مدل ه��ای خودرویی مردم در
صف می ایستند.
صنعت خودرو مدتی به حال خود گذاشته شود
قناتی درب��اره راهکارهای پیش��نهادی خود اظه��ار کرد :برای
سیاس��ت گذاری خودروهای برقی باید از زیرساخت ها شروع کرد.
سرمایه هنگفت مورد نیاز صنعت خودرو ( ۳تا ۴میلیارد دالر ارزی
و ۱۲هزار میلیارد تومان ریالی) تخمین زده ش��ده است .سوال این
است که ایا قطع ه به عنوان تامین کننده زیرمجموعه خودروسازی
می تواند با س��ود ۱۸درصد این سرمایه را تهیه کند؟ وی ادامه داد:
در نهایت اگر مباحث قانونی تدوین ش��ود ،مس��ئله تعرفه هنوز سر
جای خود باقی اس��ت به طوری که س��رمایه گذار ورود نمی کند و
خود واردکننده نیز در این بس��تر سردرگم است .به دلیل اینکه در
حوزه واردات نی��ز اطمینانی وجود ندارد نمی توان انتظار داش��ت
س��رمایه گذار خارجی وارد ش��ود و هزینه کن��د .مدیر کل صنایع
خ��ودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت تقاضا کرد:
اگر بخش های قانون گذاری برای ۲سال این صنعت را به حال خود
بگذارند و تنها اس��تراتژی را تعیین کنند که همان رقابت پذیری و
صادرات اس��ت کارها بهتر جلو خواهد رفت .او تصریح کرد :صنعت
خودرو بیش از اینکه اقتصادی باش��د سیاست زده است .این مدیر
دولتی با اش��اره به نتیجه مثبت نشست این صنعت با سازمان ملی
اس��تاندارد اعالم کرد :درحال حاضر برنامه ۳س��اله تنظیم شده و
صنعت خودرو و این س��ازمان کنار هم برنامه ه��ا را پیش می برند.
باید با سایر نهادها نیز نحوه تعامل همین گونه باشد .اکنون مطمئن
هس��تیم اگر در مدت تعیین شده به ۸۵اس��تاندارد نرسیم به طور
قطع ۸۰اس��تاندارد محقق خواهد ش��د .قناتی در پایان س��خنان
خ��ود تاکید ک��رد :لزوم اینده نگاری ،دیدن تمام جوانب اس��ت که
در صنع��ت خودرو دخیل هس��تند .تک��رار می کنم ت��ا زمانی که
زیرس��اخت ها فراهم نباش��د هر برنامه ای تدوین ش��ود نمی توان
امیدوار بود در اینده محقق شود.
ضرورت هیبریدی شدن صنعت خودرو
همچنان وارد می ش��ود .وی یاداور شد :بحران مالی
و فروش در راه اس��ت .مفاهیم س��اده خدمات رسانی
هنوز در کشور جا نیفتاده است .ارائه دهندگان کامل
خدمات و ساپالیرها در بسیاری از موارد هنوز شکل
نگرفته اند .همچنی��ن نیروهایی که پایان دهه ۷۰و
اغاز دهه ۸۰با برنامه های تدوین ش��ده تربیت شدند
از کش��ور رفته ان��د و دوباره نیاز اس��ت اموزش های
الزم داده ش��ود .او گفت :در حال��ی که تمرکز روی
خودروهای سواری اس��ت در بحث کشنده ها شدت
وابستگی باالست .زیرساخت های خودروهای سنگین
مستهلک ش��ده و از بین رفته است .اگر تامل نشود
نمی توان در بحث جایگزین و نوسازی ناوگان سنگین
برنامه ریزی کرد .صنعت لجستیک مدت هاست راکد
مان��ده و س��رمایه گذاری در ان نش��ده اس��ت .راه و
جاده س��ازی مسئله ای دیگر بوده استانداردهای الزم
به لحاظ هندس��ه راه ها و خط کش��ی ها ،نوع موانع و
جدول ها مشخص نیست.
پیشنهاد تولید برقی ها
کاکایی برای رفتن به سوی تولید خودروهای برقی
پیش��نهاد کرد :نظام بانک��داری الکترونیکی متحول
ش��ود ،نظام بانکداری و س��رمایه گذاری اصالح شود
زیرا قوانین ان مربوط به ۴دهه گذشته است؛ تحول
نظام حقوقی که ش��امل حقوق تجارت ،شرکت داری
و ...می ش��ود ،نظام استانداردی مناسب و متوازن در
تمام زمینه ها که ش��امل ساخت جاده و تولید انرژی
و رانندگ��ی اس��ت باید با یکدیگر متناس��ب باش��د،
بسترهای مورد نیاز برای نظام حمل ونقل فراهم شود
و در نهای��ت تغییرات راهب��ردی قوانین راهنمایی و
رانندگی و نیز حمل ونقل بین ش��هری است .او ادامه
داد :تمام گفته ها در زمینه زیرساخت هاست و سپس
سیاس��ت گذاری و اینکه خدمات ما از صنعت خودرو
نیز عقب تر اس��ت .ضمن انکه با فراهم ش��دن تمام
مولفه ها ب��رای رفتن به س��وی خودروه��ای برقی،
موضوع اش��تغال مطرح می ش��ود .کاکایی در پایان
گفت :با ورود به تولید خودران ها تا ۱۰س��ال اینده
مخالف��م و معتقدم تنه��ا در بحث پژوهش باید روی
موضوع مطالعه و پژوهش کرد.
بهروز مشهدی از دیگر استادان دانشگاه علم و صنعت سخنران
بعدی بود که دیدگاه های خود را با محوریت «تحلیل ساختارهای
نه��ادی در نظام تنظیم گری و تنظیم مق��ررات در صنعت خودرو
ای��ران با نگاهی ب��ه روندهای اینده صنعت خ��ودرو -خودروهای
هیبریدی» بیان کرد .او با این پرس��ش که خودروهای برقی برای
ایران مناس��ب اس��ت یا خیر ،گفته های خود را اغاز کرد و افزود:
در خودروه��ای بنزینی فقط ۲۰درصد انرژی مصرف و باقی تلف
می ش��ود و ای��ن عدد در خودروهای الکترونیکی ب��ه ۶۰درصد مصرف و ۴۰
درص��د هدررفت کاهش می یابد .پس به طور قط��ع خودروهای برقی صرفه
اقتصادی بیشتری دارد .ضمن انکه در دنیا نرخ خودروهایی با سوخت فسیلی
و نیز برقی به هم نزدیک شده که این نیز با توجه به یارانه و مشوق هایی است
که دولت به ان اختصاص داده است .حدود قیمت ها در سال ۲۰۱۷( ۹5-۹۶
میالدی)یکس��ان ش��د .او گفت :اینده خودروهای الکترونیکی روشن است و
دنیا به این س��مت می رود به ویژه در امریکا ک��ه دولت برای ان یارانه زیادی
در نظر گرفته اس��ت .همچنین در بحث بازار پیش بینی ها نش��ان می دهد از
س��ال ۲۰۳۰ (۱۴۰۹-۱۴۲۹تا ۲۰۵۰میالدی) پیشرفت های زیادی در این
امر حاصل خواهد شد.
این اس��تاد دانشگاه در بحث اس��تانداردهای این نوع خودروها عنوان کرد:
در این باره دنیا حرکت رو به رش��دی داش��ته و به نظر می رسد سازمان ملی
اس��تاندارد نیز به این امر توجه دارد و پیگیر مس��ائل اس��ت .نمونه ان الزام
اس��تانداردهای هش��تا دو پنج گانه برای خودروهای داخلی اس��ت.
مش��هدی گفت :هنوز بعضی موضوع ها در بحث ایمنی خودروهای
برقی و هیبریدی به قانون تبدیل نش��ده و مس��ائلی مانند طراحی،
ساخت ،نصب ایستگاه های ش��ارژ ،استفاده از برق خانگی و ...مورد
پرسش و پیگیری اس��ت .در کنار فراهم کردن برخی زیرساخت ها
مانن��د افزایش تولی��د برق مورد نی��از بحث مش��وق ها نیز مطرح
می ش��ود .وی تاکید ک��رد :خودروهای هیبری��دی نقش مهمی در
فرهنگ س��ازی خودروه��ای تمام برق��ی دارد و اگر امروز این��ده خودروهای
الکترونیکی را نادیده بگیریم ،نمی توانیم در ۱۵تا ۲۰س��ال اینده یکباره به
این سو حرکت کنیم .استفاده از خودروهای هیبریدی فرهنگ برقی ها را در
جامعه به وجود می اورد اما در زمینه بهره گیری از این نوع خودروها سوخت
ان بسیار مهم است زیرا تاثیر زیادی بر کاهش الودگی های درون شهری دارد.
تصمیم امروز ،استقالل فردا
عض��و هیات علمی دانش��گاه علم و صنعت به تغییرات اساس��ی در زنجیره
تامی��ن تاکید کرد و گفت :باتری و موتور خودروه��ای الکترونیکی دو قطعه
مهم بوده که به سرمایه گذاری و اماده کردن بسترها برای تولید در داخل نیاز
دارد .مش��هدی گف��ت :به طور قطع اینده صنعت خ��ودرو به تصمیم امروز
وابس��ته اس��ت و اگر به ان س��مت حرکت نکنیم به دلیل «های تک» بودن
ان ناگزی��ر خواهی��م بود در اینده این ن��وع خودروها را به ط��ور کامل وارد
کنیم.
با امکان سنجی حرکت کنیم
منوچهر منطقی ،دبیر س��تاد توسعه صنایع دانش بنیان هوایی و
هوان��وردی معاونت علمی و فناوری ریاس��ت جمهوری نیز به بحث
حمل ونق��ل یکپارچه پرداخت و گفت :ضرورت دارد برای ش��بکه
یکپارچه در حمل ونقل یک سلسله استانداردها و مقررات را در نظر
داش��ته باشیم زیرا خودرو با استانداردهای تمام بخش های مرتبط
پیش می رود و مشارکت بسیاری از بخش ها را می طلبد.
وی در ادامه به ۲نکته مهم در بحث حرکت به سوی خودروهای
برق��ی اش��اره کرد و گفت :در دنی��ا تحوالت تکنولوژیک��ی رخ داده و فناوری
جدی��د مجموعه کاملی از همراهی بخش های مختلف بوده که حمل ونقل نیز
جزئی از ان اس��ت .ضمن انکه در بحث سیاست گذاری کشوری صنعت خورو
س��هم زیادی در تولید ناخالص کش��وری دارد که به توجه بیشتری نیاز است.
او گفت :خودروس��از تحول ها را حس ک��رده و اگر بتوان کل جامعه مرتبط با
این صنعت را درگیر این تحول ها کرد ،مش��کالت بسیاری رفع خواهد شد۲ .
موض��وع تکنولوژیکال و خدمات از اهمیت زیادی برخوردار اس��ت که باید در
دایره فعالیت ها قرار گیرد .دبیر س��تاد توس��عه صنایع دانش بنیان
هوایی و هوان��وردی معاونت علمی و فناوری ریاس��ت جمهوری در
بح��ث خودران ها نیز گفت :زیرس��اخت های خودران ها در کش��ور
فراهم نیس��ت و قرار نیست به یکباره به این سو رفت .اگر به دنبال
این هس��تیم که مردم از کاالی بهتری اس��تفاده کنند باید فرایند
کار را ج��دی بگیریم و متناس��ب با توانمندی های خ��ود در حوزه
فناوری و خدمات حرکت کنیم .بس��نجیم در این باره چقدر فاصله
با اس��تانداردهای جهانی داریم و در کجای زنجیره ارزش هس��تیم و س��پس
سیاس��ت گذاری و حرکت را اغاز کنیم .منطقی درباره برخی گفته ها مبنی بر
اینکه صنعت خودرو نس��بت به صنعت جهانی بس��یار عقب است ،اظهار کرد:
ب��رای حرک��ت باید اغاز را دید نه پایان کار را .ضم��ن انکه ضرورتی ندارد در
همه بخش های زنجیره ارزش فعالیت کرد بلکه باید موقعیت خود را س��نجید
و ب��ا اگاه��ی از توانمندی ها ،متمرکز تولید ش��د و در ادام��ه ،فعالیت جهانی
داشت.
در نشست تولید کنندگان و عرضه کنندگان کفش تبریز به دستور رییس جمهوری ،مطرح شد
شنبه
سال سی ام شماره 377پیاپی 2350
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
8اردیبهشت 1397
11شعبان 1439
28اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
اهمیت اشنایی دانش اموختگان
با محیط کار
ام��وزش یک��ی از مهم تری��ن
اقدام ها در جهت اش��تغالزایی است.
دانش اموختگان دانش��گاهی پس از
ط��ی دوره های اکادمی��ک ،نیازمند
کس��ب مهارت های ش��غلی هستند
تا بتوانن��د وارد فضای کس��ب و کار
فرشاد مقیمی
شوند.
دانش اموخته وقتی وارد بازار کار معاون سازمان صنایع
می ش��ود باید مهارت الزم و اولیه را کوچک و شهرک های
صنعتی ایران
داشته باشد.
از این رو ،طرح کارورزی از سال
گذش��ته در دستور کار س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران قرار گرفته است.
اج��رای این طرح کم��ک می کند ت��ا دانش اموختگان برای
ورود به بازار کار مهارت های اولیه را کس��ب کنند .اجرای طرح
«کارورزی» امکان و فرصتی برای اش��نایی دانش اموختگان با
محیط کار است که باعث افزایش قابلیت های فرد برای اشتغال
و مهارت می شود.
از این رو ،در برش اس��تانی برای اجرای طرح کارورزی بیش
از ۴0ه��زار واحد صنعتی شناس��ایی ش��ده اس��ت .همچنین
کارفرمایان با مش��ارکت در این طرح از تخفیف های س��ازمان
تامین اجتماعی برای یک سال و معافیت های قانون کار برای ۲
سال بهره مند خواهند شد.
با اجرای این طرح فرصتی فراهم می شود تا صاحبان مشاغل،
مهارت های حرفه ای مرتبط با ش��غل را در فضایی اموزش��ی به
کارورز انتق��ال دهند .این در حالی اس��ت که با طرح توس��عه
کارافرینی از تولید داخلی هم حمایت می شود.
س��ال گذش��ته بی��ش از ۲ه��زار و ۵00واح��د صنعتی به
بهره برداری رس��ید ک��ه این واحد ها به نی��روی کارامد و فعال
نیاز دارند.
اجرای طرح اش��تغالزایی در قالب تعاون روستایی ،کارورزی
و ط��رح تکاپ��و باید مورد توج��ه قرار بگیرد .ب��رای این منظور
تس��هیالتی در نظر گرفته ش��ده اس��ت .با این ح��ال هدف ما
این اس��ت که این تس��هیالت به تولید تزریق شود و برای این
منظور باید نظارت قوی باش��د تا این تسهیالت منحرف نشود.
در حقیقت قرار اس��ت با دادن این تسهیالت واحدهای تولیدی
بتوانند افزایش تولید داش��ته باشند یا واحدهایی که خط تولید
انها متوقف شده ،تولید خود را از سر بگیرند.
تکمیل زنجیره تولید و عرضه در شهرک تخصصی کفش
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
پ��س از بازدی��د رییس جمهوری از ب��ازار کفش
و چ��رم تبریز و در راس��تای اجرای دس��تور وی،
جلس��ه ای با حضور محم��د ش��ریعتمداری ،وزیر
صنعت ،معدن و تجارت و صادق نجفی ،مدیرعامل
س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعتی
ایران برگزار شد.
هفت��ه گذش��ته ،تبری��ز در تب و ت��اب حضور
رییس جمهوری و ایین گش��ایش «تبریز »۲0۱۸
بود اما کس��ی گمان نمی کرد ناگهان وی را ببیند
ک��ه در بازار تبریز ق��دم می زند .ب��ازار تبریز قلب
تپنده اقتصاد و این ش��هر ش��اید یکی از مهم ترین
بازارهای کشور باشد.
ف��رش ،کف��ش و کیف تبری��ز از دیرباز معروف
بود و تا س��ال های نه چن��دان دور کفش تبریز در
جهان جایگاه داش��ت اما ب��ه دلیل واردات بی رویه
تولید کفش در تبریز سابقه دیرینه دارد و برخی از تولیدکنندگان امروزی این صنعت تجربه ۸0ساله
کفش های نامرغوب ،این صنعت پول ساز به حاشیه
رفت.
خانوادگی در تولید کفش دست دوز تبریزی دارند .اکنون کفش تولیدی تبریز از نظر کیفی و هنری و نیز
اکن��ون در س��ال «حمای��ت از کاالی ایرانی»
از لحاظ طراحی و استفاده از مواد اولیه مرغوب متحول شده است .کفش های تولیدی در تبریز که ساالنه
حس��ن روحانی ،رییس جمه��وری تصمیم گرفت
به میلیون ها جفت می رسد توان رقابت با کفش های تولیدی کشورهایی چون ایتالیا و ترکیه را دارد
ب��ه بازار کفش تبریز س��ری بزند و ب��ا فعاالن این
عرصه گفت وگو کند .روحانی پس از ان در نشست
خب��ری تاکید کرد :کفش تبری��ز باید برند جهانی
رییس جمه��وری از بازار کفش تبریز و گفت وگو با
ندارد و از تمام توان ش��رکت شهرک های صنعتی
سخن اخر
شود.
تولیدکنندگان با اع�لام این خبر ،افزود :کمک به
در این زمینه استفاده می شود.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» تولید کفش در
پ��س از ان جمع��ی از تولیدکنن��دگان و
برند کفش تبریز جهانی شود
بهبود وضعیت تولید کفش در این استان از اهداف
تبریز سابقه دیرینه دارد و برخی از تولیدکنندگان
صادرکنن��دگان کیف و کفش اس��تان اذربایجان
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
مهم برگزاری این جلسه است.
ام��روزی این صنع��ت تجربه ۸0س��اله خانوادگی
شرقی در جلس��ه ای با حضور وزیر صنعت ،معدن
صنعتی ایران با قدردانی از حضور رییس جمهوری
به گ��زارش ش��اتا ،ش��ریعتمداری با اش��اره به
در تولید کفش دس��ت دوز تبری��زی دارند .خانواده
و تج��ارت و مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و
محت��رم در بازار کفش تبریز و حمایت وی از تولید
اهتمام وی��ژه رییس جمه��وری ب��ه کاالی ایرانی
بنابی��ان ،جباریان فام ،بهنامیان ،افراش��ته ،باهر و...
ش��هرک های صنعتی ای��ران که عصر پنجش��نبه
داخل��ی گف��ت :باید از ای��ن فرصت ب��رای ارتقای
و تولید کنن��دگان گف��ت :الزم می دان��م از حضور
از گذش��ته در صنعت کفش و چ��رم تبریز فعالیت
برگزار ش��د حاضر ش��ده و به بیان مشکالت خود
جایگاه برند کفش تبریز و تبدیل ش��دن ان به یک
رییس جمه��وری در بازار کف��ش تبریز و توجه به
خانوادگی داشته اند.
پرداختند.
برند جهانی استفاده شود.
مشکالت تولیدکنندگان که مایه دلگرمی انها شده
اکن��ون کف��ش تولی��دی تبریز از نظ��ر کیفی و
ایج��اد ش��هرک تخصصی کفش تبری��ز در این
نجف��ی در ادام��ه پس از ش��نیدن مش��کالت و
است ،تشکر کنم.
هن��ری و نی��ز از لحاظ طراحی و اس��تفاده از مواد
جلس��ه مطرح ش��د چراکه تولیدی های کوچک با
دغدغه های مطرح ش��ده در صنع��ت چرم و کفش
وی ب��ا تاکی��د بر ض��رورت «حمای��ت از کاالی
اولیه مرغوب متحول شده و کفش های تولیدی در
اتصال به هدایت کنندگان و تقویت خود به شرایط
تبریز افزود :جلسه ویژه ای در چند روز اینده برای
ایران��ی» و تحقق ش��عار س��ال ،تصریح ک��رد :در
تبریز که س��االنه به میلیون ها جفت می رسد توان
بهتری خواهند رسید.
ارائه جمع بندی های انجام ش��ده و اتخاذ تصمیم با
ای��ن جلس��ه نه تنه��ا راهکارهای رفع مش��کالت
رقابت با کفش های تولیدی کشورهایی چون ایتالیا
فع��االن صنع��ت کیف و کف��ش تبری��ز در این
حضور وزیر صنعت ،معدن و تجارت برگزار خواهد
تولیدکنن��دگان تصمیم گیری می ش��ود بلکه برای
و ترکیه را دارد.
جلس��ه به بیان مش��کالت خ��ود پرداختند .عمده
ش��د و گزارش ان به اس��تحضار ریاس��ت محترم
پاس��خ به انتظار دکتر روحانی برای تبدیل ش��دن
به منظور ساماندهی صنعت چرم و کفش استان
این مش��کالت مربوط به نبود تبلیغات و بازاریابی
جمهوری خواهد رسید.
کف��ش تبریز به ی��ک برند جهانی ت�لاش کرده و
۲خوش��ه بزرگ کفش و چرم برای نخستین بار در
مناسب ،قاچاق ،مشکالت مربوط به مالیات ارزش
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی ایران،
بهب��ود فضای کس��ب و کار را در این راس��تا دنبال
کش��ور از سال ۹۱در تبریز ایجاد شده که این امر
افزوده بود.
نقش هدایت کنندگان و ش��رکت های م��ادر را در
خواهیم کرد.
در پیش��برد و علمی س��ازی این صنعت مهم گامی
همچنین نداش��تن ضمانت و گارانتی و خدمات
حمایت از صنعت کفش تبریز
این زمینه مهم ارزیاب��ی کرد و گفت :تولیدی های
موثر بوده است.
پ��س از ف��روش در ای��ن صنع��ت ،فرس��ودگی
صادق نجف��ی ،مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و
کوچک با اتص��ال به این هدایت کنندگان و تقویت
ضم��ن انک��ه تاکن��ون ده ه��ا هیات تج��اری و
ماش��ین االت ،نرخ باالی تس��هیالت اعطایی نظام
تج��ارت نیز در پاس��خ به مش��کالت
خود به شرایط بهتری خواهند رسید.
بازاریابی برای ص��ادرات چرم و کفش
بانک��ی ،کوچک ب��ودن و نبود تمرکز
مطرح ش��ده تاکید کرد که بخش��ی از
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
مرغ��وب تبریز به کش��ورهای مختلف
واحده��ای تولی��دی کف��ش در یک
این مش��کالت در حوزه وظیفه وزارت
صنعتی ای��ران به تدوین ش��یوه نامه
اس��یایی ،افریقای��ی و اروپای��ی اعزام
محل ،مرغوبیت نداش��تن چرم تولید
صنعت ،معدن و تجارت و دولت است
حمای��ت از کف��ش تبریز در جلس��ه
ش��ده اند .با این ح��ال ،تولید کفش به
داخل ،زمان طوالنی بازگشت سرمایه
و برخی دیگر در استان قابل بررسی و
مش��ترک با وزی��ر صنع��ت ،معدن و
فناوری روز نیاز دارد و خوش��بختانه تا
ب��رای تولید کنن��دگان چ��رم داخل
حل شدن است.
تجارت اشاره کرد.
حدودی واحدهای بزرگ تولید چرم و
کشور از دیگر مشکالت عمده ای بود
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک
وی نتای��ج حاص��ل از پوی��ش
کفش تبریز از این فناوری ها اس��تفاده
که در این جلسه مورد بحث و بررسی
شریعتمداری
محمد
صادق نجفی
و ش��هرک های صنعتی ای��ران تاکید
«کفش خارجی عرضه نمی ش��ود» در
می کنند.
قرار گرفت.
در جلسه با فعاالن
برای ایجاد شهرک
ک��رد :با ای��ن ح��ال ،از تم��ام اختیار
فروش��گاه های عرضه کف��ش تبریز را
ب��رای حمای��ت از تولیدکنن��دگان
در این جلسه مقرر شد راهکارهای
صنعت کفش تبریز
تخصصی با توجه به
سازمان صنایع کوچک که به استان ها
بس��یار مطلوب ارزیابی و تصریح کرد:
کف��ش و چ��رم تبریز مقدم��ات ایجاد
الزم ب��رای همه موارد مطرح ش��ده
نه تنها راهکارهای رفع
موافقت وزیر محدودیتی
تدوین و در جلس��ه ب��ا وزیر صنعت ،مشکالت تولیدکنندگان تفوی��ض ش��ده در جه��ت حمایت از
این پویش توانست مقبولیت تولیدات وجود ندارد و از تمام توان راه اندازی ش��هرک کفش تبریز فراهم
معدن و تجارت بیان شود .همچنین تصمیم گیری می شود بلکه صنع��ت کف��ش تبریز به��ره خواهیم
تبریز را افزایش دهد.
شرکت شهرک های صنعتی ش��ده اما هنوز به اجرا در نیامده است
بازاری��ان و تولیدکنن��دگان از حضور برای پاسخ به انتظار دکتر برد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در این زمینه استفاده و تولیدکنن��دگان کفش و کیف تبریز
روحانی و دستور پیگیری وی به وزیر روحانی برای تبدیل شدن
اختیار
تمام
از
شود
ی
م
ایجاد
پیش��نهاد
با
موافق��ت
نجفی
تولیدی
ه��ای
ه
اتحادی
و
ه��ا
ن
انجم
از
پراکن��ده در نق��اط مختل��ف تبریز یا
صنعت ،مع��دن و تج��ارت قدردانی کفش تبریز به یک برند ش��هرک تخصصی کفش تبریز را پس
کف��ش تبریز خواس��ت مهارت اموزی سازمان صنایع کوچک که ش��هرک چرم تبریز فعال هس��تند در
جهانی تالش کرده
به استان ها تفویض شده
و بهبود فضای کسب و کار از دریاف��ت موافقت از وزی��ر صنعت،
و کار ام��وزی را با ق��وت ادامه دهند در جهت حمایت از صنعت صورتی ک��ه ایجاد ش��هرک تخصصی
کردند.
گفت:
و
ک��رد
اعالم
تجارت
و
مع��دن
نیروی
کمبود
مش��کل
با
اینده
در
تا
کفش و کیف تبریز می تواند بر اتصال
وضعیت
بهبود
به
کمک
دنبال
راستا
این
در
را
کفش تبریز
برای ایجاد ش��هرک تخصصی با توجه
کار ماه��ر و متخصص در این صنعت
خواهیم کرد
حلقه ه��ای زنجی��ره تولی��د و تامین
محم��د ش��ریعتمداری ،وزی��ر
بهره خواهیم برد
ب��ه موافق��ت وزی��ر محدودیتی وجود
روبه رو نباشند.
صنعت کفش تبریز موثر باشد.
صنعت ،مع��دن و تجارت پیرو بازدید