روزنامه گسترش صنعت شماره 378
روزنامه گسترش صنعت شماره 378
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
صنایع کوچک نیازمند چتر حمایتی دولت
صنای��ع کوچ��ک به دلیل س��رمایه اندک و میزان ک��م تولید در بحران ه��ای اقتصادی و
صنعتی دچار اسیب های بیشتری می شوند .بر این اساس ،دولت ها سعی می کنند در تغییر
سیاس��ت های کالن بر وضعیت این صنایع تمرکز بیش��تری داش��ته باشند .شاید در برخی
از تغییره��ا و تحول ه��ا واحدهای بزرگ صنعتی بتوانند ش��رایط تولید خ��ود را برای مدتی
حفظ کنند اما این ظرفیت در صنایع کوچک کاهش یافته و اگر سیاس��ت ها در کوتاه مدت
اس��یب زننده باش��ند ،این مش��کالت در صنایع کوچک نمود بزرگتری می یابد .هر چند در
پیاپی 2351
دوره جدید شماره 378
بس��یاری از موارد سیاس��ت های اقتصادی دولت در نهایت فضای تولید و کسب وکار را بهبود
می بخشد ،در اغاز کار به دلیل تغییر فضا این واحدها دچار اسیب می شوند .عالوه بر اینها،
باید در نظر داشت که 92درصد صنایع و 50درصد اشتغال صنعتی در کشور به حوزه صنایع
کوچک اختصاص یافته است .با احتساب این موضوع سیاست گذاری ها نباید به گونه ای باشد
که این واحدها بیش از حد توان با مش��کالت روبه رو ش��وند .دولت در این تغییرات می تواند
با حمایت از صنایع کوچک ،چتر حمایتی خود را گسترش دهد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
یکشنبه
9اردیبهشت1397
12شعبان 1439
29اوریل 2018
2
بررسی «گسترش صنعت» از رفع مشکالت زیرساختی در ۲فاز دولتی و غیر دولتی یک شهرک صنعتی
نوبت حمایت
به شهرک صنعتی پرند رسید
4
«گسترش صنعت» از چرایی لوگوی خودرو های خارجی گزارش می دهد
خط و نشان خودروها پیش از تولید
کلم��ه لوگ��و ( )logoاز واژه یونانی ( )logosب��ه معنای زبان
مش��تق شده که نماد و نمایانگر یک سازمان ،محصول و ...است.
نش��انه ها ممکن اس��ت حرف ،عدد ،تصویر ،ط��رح گرافیکی یا
ترکیبی از انها باشد.
نش��انه نمایانگر حجم زیادی از اطالعات بوده که در یک بیان
بصری متراکم ش��ده اس��ت .به همین دلیل در ط��ول تاریخ از
نمادها و نش��انه ها ک��ه دارای هویتی بصری هس��تند به عنوان
ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است.
در این شماره «گسترش صنعت» تعدادی از لوگوهای مشهور
و برجسته خودروسازی جهانی را بررسی کرده است.
3
عملکرد رشد اقتصادی ۹ماه
نخست و براورد سال ۱۳۹۶
مرکز پژوهش های مجلس ش��ورای اس�لامی در گزارش��ی
عملکرد رشد اقتصادی ۹ماه نخست را بررسی و سال ۱۳۹۶
را براورد کرده اس��ت .مرکز پژوهش های مجلس در سلسله
گزارشه��ای تحلی��ل بخش واقع��ی اقتصاد ای��ران همواره ۲
دغدغه مهم نظام اماری کش��ور یعنی یکسان سازی سال پایه
نهاده��ای اماری و تدوین تقویم انتش��ار و الزام به رعایت ان
را مطرح کرده اس��ت .در این گزارش امده اس��ت :در س��ال
۱۳۹۶ش��اهد یکسان سازی س��ال پایه حساب های ملی بانک
مرک��زی جمهوری اس�لامی و مرکز امار ایران هس��تیم .این
موضوع گام مناس��بی در راس��تای کیفیت امارها و هماهنگی
بیشتر امارهای دو نهاد بانک مرکزی و مرکز امار ایران است.
با این حال ،با وجود این تغییر ،گزارش امارهای سال ۱۳۹۵
و ۶ماه ۱۳۹۶این دو نهاد نش��ان می دهد که اختالف امارها
همچنان قابل توجه و تامل اس��ت به گونه ای که این دو نهاد
به ویژه در س��طح بخش ها دو تصوی��ر متفاوت از اقتصاد ایران
ارائه می دهند.
2
کاریابی فارغ التحصیالن
در سال حمایت از کاالی ایرانی
4
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
9اردیبهشت 12 1397شعبان 29 1439اوریل 2018شماره 378پیاپی 2351
یادداشت
لو نقل
نوسازی ناوگان حم
و سیاست های حمایتی
خبر
عملکرد رشد اقتصادی ۹ماه
نخست و براورد سال ۱۳۹۶
مرکز پژوهش های مجلس ش��ورای اس�لامی در گزارشی
عملکرد رش��د اقتصادی ۹ماه نخس��ت را بررس��ی و س��ال
۱۳۹۶را براورد کرده است.
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از مرکز پژوهش های
مجلس ش��ورای اس�لامی ،مرک��ز پژوهش ه��ای مجلس در
سلسله گزارشهای تحلیل بخش واقعی اقتصاد ایران همواره
۲دغدغه مهم نظام اماری کش��ور یعنی یکسان سازی سال
پایه نهادهای اماری و تدوین تقویم انتش��ار و الزام به رعایت
ان را مطرح کرده است.
در ای��ن گ��زارش ام��ده اس��ت :در س��ال ۱۳۹۶ش��اهد
یکسان س��ازی س��ال پایه حس��اب های ملی بان��ک مرکزی
جمهوری اسالمی و مرکز امار ایران هستیم.
ای��ن موضوع گام مناس��بی در راس��تای کیفیت امارها و
هماهنگی بیشتر امارهای دو نهاد بانک مرکزی و مرکز امار
ایران است .با این حال ،با وجود این تغییر ،گزارش امارهای
س��ال ۱۳۹۵و ۶ماه ۱۳۹۶این دو نهاد نش��ان می دهد که
اختالف امارها همچنان قابل توجه و تامل اس��ت .به گونه ای
که این دو نهاد به ویژه در س��طح بخش ها دو تصویر متفاوت
از اقتصاد ایران ارائه می دهند.
براس��اس نتایج این گزارش ،با در نظر گرفتن جدیدترین
امار و اطالعات در دس��ترس براورد وزارت جهاد کشاورزی
از تولید محصوالت کش��اورزی ،براورد هزینه های عمرانی و
جاری دولت تا پایان س��ال ،۱۳۹۶تح��والت مورد انتظار از
تولید و صادرات نفت تا پایان امس��ال و براوردهای شرکت ها
و تش��کل های مرتبط با صنایع مختلف شامل خودروسازی،
محص��والت پتروش��یمی و ...درب��اره می��زان تولی��دات
محصوالت ش��ان در پایان س��ال ،۱۳۹۶رش��د ارزش افزوده
بخش ه��ای کش��اورزی در س��ال ۱۳۹۶حدود (۳/۸درصد)،
نفت (۳/۱درص��د) ،صنعت (۴/۱درص��د) ،س��اختمان (-۲/۶
درصد) و خدمات (۵/۳درصد) براورد می شود.
از مهم ترین چالش هایی که در سال جاری رشد اقتصادی
را محدود کرده اس��ت ،سطح پایین سرمایه گذاری دولتی و
خصوصی است.
این عامل در س��ال جاری به رشد منفی بخش ساختمان
منجر ش��ده و در سال های اینده رشد محدود سایر بخش ها
را در پی خواهد داشت.
ب��راورد مرکز پژوهش ها از رش��د اقتصادی س��ال ۱۳۹۶
حدود ۴/۴درصد است.
صن��دوق بین الملل��ی پ��ول و بان��ک جهان��ی در اخرین
گزارش های خود رش��د اقتصادی کش��ور را در سال ۲۰۱۷
میالدی ب ه ترتیب ۴/۲و ۴درصد پیش بینی کرده اند.
محسن صالحی نیا
فعاالن اقتصادی
نگرانند که تصمیم های
جدید تاثیر منفی بر
فعالیت انها داشته
باشد اما به تدریج و با
شفاف شدن و
شناسایی فعاالن
اقتصادی به تناسب
تغییراتی در بازار ایجاد
می شود
عکس :مهدی کاوه ای
ناوگان حمل ونقل س��نگین
کشور به دلیل اینکه نوسازی
نشده در س��ال های گذشته با
فرسودگی روبه رو شده است.
بر این اساس ،اجرای مگاپروژه
نوس��ازی ن��اوگان فرس��وده
سنگین کش��ور زمستان سال
بهزاد اعتمادی
گذشته کلید خورد.
معاون توسعه صنایع
روش تامین خودرو در این
حمل ونقل ایدرو
پروژه شامل ۲۰درصد اورده
نقدی متقاضیان و ۳۰درصد
تس��هیالت ریالی بانکی اس��ت و ۵۰درصد دیگر نرخ خودرو
شامل سی کی دی(بس��ته ای کامل شامل همه قطعاتی است
که برای تولید وس��یله نقلیه باید به یکدیگر متصل ش��وند)
اس��ت ک��ه از س��وی وزارت نفت و از مح��ل صرفه جویی در
مصرف سوخت تامین می شود.
ب��ا توجه ب��ه اینکه نیم��ی از نرخ خودروه��ای تجاری در
ای��ن پروژه از مح��ل صرفه جویی در مصرف س��وخت تامین
می ش��ود ،برای متقاضیان این خودروه��ا فوق العاده خواهد
بود.
صرفه جویی یاد ش��ده بر اساس پیمایش خودروها محاسبه
می شود که برمبنای محاسبات ۱۹ ،سِ نت صرفه جویی در هر
لیت��ر برای هر کیلومتر پیمایش اتوبوس ش��هری برپایه نرخ
نفت فوب خلیج فارس (قیمت گذاری بر پایه فوب خلیج فارس
به معنای قیمتی اس��ت که زمان تحویل به کش��تی در این
منطقه پرداخت می شود) خواهد بود.
صرفه جوی��ی در مص��رف س��وخت ،ارتقای س��طح کیفی
خودروه��ای تج��اری فعال کش��ور ،کاهش الودگ��ی هوا و
الودگی صوتی و اش��تغالزایی ،از جمله مزایای این مگاپروژه
است .مقدمات اجرای این پروژه اماده شده و در صورتی که
بتوانی��م با بانک ها به جمع بندی نهایی برس��یم ،از ماه اینده
اجرایی خواهد شد.
تس��هیالت اعطایی با نرخ بهره ۱۸درصد و ۵ساله خواهد
بود که ۳۰درصد نرخ خودرو را ش��امل می شود و متقاضیان
مطمئن باش��ند هیچ مش��کلی در بازپرداخت اقساط خودرو
نخواهند داشت.
با توجه به اینکه فقط ۳۰درصد نرخ خودروهای تجاری در
مگاپروژه نوسازی ناوگان فرسوده سنگین از سوی متقاضیان
با دریافت تسهیالت پرداخت می شود ،افراد هیچ نگرانی بابت
پرداخت اقساط نداشته باشند.
«گسترش صنعت» از تاثیر اخرین سیاست های اقتصادی بر واحدهای صنعتی گزارش می دهد
صنایع کوچک نیازمند چتر حمایتی دولت
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
صنای��ع کوچک ب��ه دلیل س��رمایه ان��دک و میزان
ک��م تولی��د در بحران ه��ای اقتص��ادی و صنعتی دچار
اسیب های بیش��تری می شوند .بر این اساس ،دولت ها
س��عی می کنند در تغییر سیاست های کالن بر وضعیت
این صنایع تمرکز بیشتری داشته باشند.
شاید در برخی از تغییرها و تحول ها واحدهای بزرگ
صنعتی بتوانند ش��رایط تولید خود را برای مدتی حفظ
کنن��د اما این ظرفیت در صنایع کوچک کاهش یافته و
اگر سیاس��ت ها در کوتاه مدت اس��یب زننده باشند ،این
مش��کالت در صنایع کوچک نمود بزرگتری می یابد .هر
چند در بس��یاری از موارد سیاست های اقتصادی دولت
در نهایت فضای تولید و کسب وکار را بهبود می بخشد،
در اغاز کار به دلیل تغییر فضا این واحدها دچار اسیب
می شوند .عالوه بر اینها ،باید در نظر داشت که 92درصد
صنایع و 50درصد اش��تغال صنعتی در کشور به حوزه
صنایع کوچک اختصاص یافته اس��ت .با احتس��اب این
موضوع سیاست گذاری ها نباید به گونه ای باشد که این
واحدها بیش از حد توان با مشکالت روبه رو شوند .دولت
در ای��ن تغییرات می تواند با حمایت از صنایع کوچک،
چتر حمایتی خود را گس��ترش دهد .پس از اینکه بازار
ارز دچار نوس��ان های ش��دید شد ،دولت تصمیم به رفع
ای��ن بحران گرف��ت؛ تصمیمی که به گفته بس��یاری از
مس��ئوالن در اغاز با برخی مشکالت برای بخش تولید
کشور همراه خواهد بود اما قابل دفاع و حمایت است.
برخی از مس��ئوالن این موضوع را با جراحی مقایسه
ک��رده و در ای��ن باره معتقدند :دولت مش��غول جراحی
و حذف توده های بدخیم ارز اس��ت .طبیعی اس��ت این
جراحی در اغاز با درد همراه باش��د اما در ادامه ،مس��یر
توس��عه اقتصادی کش��ور را هموار خواه��د کرد .امروز
بای��د بتوانیم از عهده رفع مش��کالتی که در کوتاه مدت
ایجاد خواهد ش��د براییم تا در ادامه ش��اهد مش��کالت
عمیق تر و بزرگ تر نباش��یم .بارها این موضوع از طرف
تولیدکنندگان مطرح ش��ده که دولت نرخ ارز را افزایش
دهد اما برای مدتی طوالنی ثابت نگه دارد .بر این اساس،
مش��خص اس��ت که ثبات نرخ ارز برای تولیدکنندگان
مدی��رکل دفت��ر صنایع نس��اجی و پوش��اک وزارت
صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت گفت ۱۲ :درصد از س��هم
اش��تغال کل کش��ور مربوط به صنعت نساجی است و
با توجه به ارزش افزوده باال و س��رمایه بری اندک نقش
بسزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت .به گزارش
«گس��ترش صنعت» به نقل از ش��اتا ،افسانه محرابی با
اش��اره به معضل بیکاری در جامعه ،اظهار کرد :صنعت
نس��اجی بسیار اشتغالزا بوده به طوری که ۱۲درصد از
سهم اشتغال کل کشور مربوط به صنعت نساجی است
و با توجه به ارزش افزوده باال و سرمایه بری اندک نقش
بسزایی در رشد اقتصاد کشور خواهد داشت .وی افزود:
افزون بر ۹۹درصد از صنعت نساجی زیر پوشش بخش
خصوصی اس��ت و بقیه واحدها که بسیار محدود بوده،
زیر نظر بنیاد مس��تضعفان و حوزه های دیگر هس��تند.
محراب��ی با اش��اره به موفقیت های چش��مگیر و نتایج
مطلوبی که در این صنعت مش��اهده شده ،خاطرنشان
ک��رد :در صنع��ت باید توجه بس��یاری به م��واد اولیه،
فن��اوری ،اموزش نیروی انس��انی و انتقال دانش فنی
اهمیت بیشتری نسبت به میزان نرخ(البته تا حد معین)
دارد .بسیاری از تولیدکنندگان در مقاطعی حتی حاضر
بودن��د ارز را ب��ا نرخی بیش��تر تامین کنن��د اما ان نرخ
بیشتر برای مدت ۲سال ثابت بماند .ثبات نرخ ارز باعث
می شود درامد ،هزینه و نرخ مواد اولیه کارخانه ها برای
مدتی به ثبات برس��د و طبیعی اس��ت در ش��رایطی که
ش��اخص های اصلی درامد و هزینه در کارخانه ها ثابت
باش��د ،طرح های توس��عه ای با اهنگی یکنواخت ادامه
می یابند و کارخانه های کشور بزرگ و بزرگ تر می شود.
اکن��ون دول��ت تصمیم گرفت��ه ن��رخ ارز را با برخی
سیاست ها که به طور تدریجی اعمال می شود ،به ثبات
برس��اند .این موضوع با اینکه در نهایت به س��ود جریان
تولید و صنعت در کشور خواهد بود اما ممکن است که
در اغ��از واحدهای صنعتی به ویژه صنایع کوچک دچار
اسیب و کاهش درامد شوند.
کوچک می خواهیم که در مدت کوتاه برای رس��یدن به
منافع عمومی و کالن تر کشور فداکاری کنند.
سیاست های ارزی قابل دفاع است
ناصر موس��وی الرگانی ،عضو هیات رییسه کمیسیون
اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی درب��اره تک نرخی
کردن ارز در کش��ور به «گس��ترش صنعت» گفت :یکی
از بهترین راه هایی که احتمال داش��ت این نوس��ان ها را
کنترل و از بروز مشکالت جدی تر جلوگیری کند اعالم
تک نرخی ش��دن ارز از طرف دولت بود .وی با اش��اره به
اینکه این تک نرخی ش��دن ب��رای عده ای به ویژه برخی
از واردکنن��دگان قطع��ات و برخ��ی از صادرکنندگان
مناس��ب نیس��ت و این احتمال وجود دارد که برخی ها
از این سیاس��ت اس��یب ببینند ،توضیح داد :با این حال
موضوع ه��ای دیگ��ری هم وجود دارد که باید به انها نیز
پرداخته ش��ود .با توجه به اینکه امسال سال حمایت از
مقاومت واحدهای صنعتی کوچک
کاالی ایرانی است باید بین واردکنندگانی که برای تولید
معاون امور صنایع وزارت صنعت ،معدن و تجارت تاکید
وارد می کنن��د با واردکنندگانی که می خواهند تولید را
ک��رد که برای منافع عموم��ی و ثبات نرخ ارز بنگاه های
زمین بزنند تفاوت قائل ش��ویم .برخی از وارد کنندگان
کوچک فداکاری کنند .محس��ن صالحی نیا با اش��اره به
در خدم��ت تولید داخل هس��تند و برخ��ی کاالهایی را
نشس��ت مشترک کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی،
وارد می کنند که در داخل کش��ور تولید می ش��ود .این
کمیس��یون صنایع و معادن و بخش خصوصی ،به خانه
عضو هیات رییس��ه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای
ملت گف��ت :نماین��دگان و فعاالن بخش
اسالمی با بیان اینکه شرکت های کوچکی
خصوصی از سیاست دولت که سریع و به
که در کشور هستند سرمایه و نیروی کار
موقع وارد صحنه شد تشکر کردند چرا که
کم��ی دارند ،گفت :ای��ن واحدها در مدت
بو کار لطمه
تغییرات نرخ ارز به فضای کس
کوتاه��ی دچار اس��یب می ش��وند اما در
می زن��د اما ثبات ارز تامین م��واد اولیه و
ادامه مس��یر می توانند با سرعت و قدرت
کاالها مورد نیاز را فراهم کرده است .وی
بیشتری به تولید بپردازند.
ادامه داد :فع��االن اقتصادی نگرانی دارند
موس��وی الرگانی ای��ن تصمیم دولت را
ناصر موسوی الرگانی
ک��ه تصمیم ه��ای جدید تاثی��ر منفی بر
با عمل جراحی مقایس��ه ک��رد و توضیح
فعالیت انها داش��ته باشد اما به تدریج و با با توجه به اینکه امسال داد :دول��ت مش��غول جراح��ی و ح��ذف
شفاف شدن و شناسایی فعاالن اقتصادی سال حمایت از کاالی
توده های بدخیم ارز اس��ت .طبیعی است
به تناسب تغییراتی در بازار ایجاد می شود .ایرانی است باید بین ای��ن جراحی در اغاز با درد همراه باش��د
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت بیان واردکنندگانی که برای اما در ادامه ،مسیر توسعه اقتصادی کشور
تولید وارد می کنند
کرد :تدوین مقررات در راس��تای رسیدن
را هم��وار خواهد کرد .ام��روز باید بتوانیم
با واردکنندگانی که
به ثبات ارزی باعث می شود افراد سود جو
از عهده رفع مش��کالتی که در کوتاه مدت
می خواهند تولید را
از فض��ای پیش امده منفعت طلبی نکنند.
ایجاد خواهد شد براییم تا در ادامه شاهد
زمین بزنند تفاوت قائل
صالحی نیا با اش��اره ب��ه دغدغه واحدهای
مشکالت عمیق تر و بزرگ تر نباشیم .وی
شویم
تولیدی و جبران خس��ارت های واردشده
پیش��نهاد داد ۳۵00 :تومان ارزش ریالی
به دلیل نوسان نرخ ارز گفت :از بنگاه های
وام های ارزی بود و اکنون این ارز به میزان
سهم ۱۲درصدی صنعت نساجی از اشتغال
به ش��کل کامل داش��ت ولی متاسفانه بحث
انتقال دانش فنی پیشرفت قابل مالحظه ای
نداش��ته اس��ت .وی با اش��اره به ضرر بسیار
زیاد واردات غیر رس��می پوش��اک به صنعت
نس��اجی ،افزود :این واردات به طور عمده در
مناطق ازاد به صورت ته لنجی و کوله بری در
اس��کله هایی بوده که گمرک بر انها مدیریت
نکرده است.
مدی��رکل دفت��ر صنایع نس��اجی و پوش��اک درباره
واردات پوش��اک بیان کرد :نرخ تمام شده و طراحی مد
از جمله مش��کالتی اس��ت که با حمایت و برنامه ریزی
مدیریت واحدهای این صنعت ،می توان ان را رفع کرد.
محرابی با اش��اره به مش��کالت واردات غیررس��می
پوش��اک ،تصری��ح ک��رد :از س��ال گذش��ته در زمینه
محدودیت واردات در مناطق ازاد و اس��تقرار نیروهای
گم��رک در این مناطق ،با نمایندگان مجلس ش��ورای
اس�لامی ،گمرک و مناطق ازاد تعامل هایی شده است.
وی تصری��ح کرد :می توان ب��ا ایجاد یک واحد صنعتی
نساجی در مناطق ازاد ،ایجاد اشتغال پایدار
و امنیت ش��غلی داش��ت و این مهم می تواند
در راس��تای رس��یدن به صنعت پایدار نقش
موث��ری ایفا کند .محرابی با اش��اره به بحث
مالی��ات ارزش اف��زوده ،گف��ت :نخس��تین
موض��وع در این بحث ،گرفتن مالیات ارزش
افزوده از مصرف کننده نهایی بوده و با توجه
به طوالنی ش��دن زنجیره صنعت نس��اجی و
فش��اری که این صنعت ب��ه تولید کننده وارد کرده ،بر
نرخ تمام شده تاثیر بسزایی داشته و مشکالت بسیاری
برای واحد های تولیدی ایجاد کرده است.
فعالیت حدود ۱0هزار واحد نساجی
محراب��ی در ادامه ،واردات غیررس��می پوش��اک در
کشور را ضربه مهلک دیگری به اقتصاد نساجی عنوان
ک��رد و افزود :موضوع هایی مانن��د ته لنجی و کولبری،
وجود اسکله های تخلیه بار بدون کنترل و مناطق ازاد
و مس��تقر نب��ودن نیروهای گمرک��ی در این مناطق از
عواملی اس��ت که زمینه را برای ورود پوشاک قاچاق و
۷00تومان گران ش��ده اس��ت .برخی از وام گیرندگان
ک��ه محص��والت را وارد کرده اند ت��وان پرداخت این ارز
را ندارند و دچار مش��کالت بس��یاری شده اند .دولت نیز
در جری��ان افزایش نرخ ارز در ۱۵روز گذش��ته افزایش
درامد داشت .این افزایش درامد در حالی به وجود امد
که در بودجه پیش بینی نشده بود .بر این اساس ،دولت
می تواند از منبع افزایش درامد در روزهای گذشته برای
جلوگیری از اس��یب احتمالی صنایع کوچک اس��تفاده
کند .موس��وی الرگانی با تاکید بر اینکه دولت سیاستی
را که در پیش گرفته باید ادامه دهد ،گفت :این تصمیم
به دو دلیل تا پایان باید ادامه داشته باشد؛ نخست اینکه
تک نرخی کردن ارز تصمیم درست و قابل دفاعی است.
دلیل دوم هم این اس��ت که اگ��ر دولت در این تصمیم
تزلزل داش��ته باش��د دیگر کس��ی حرف دولت را جدی
نخواهد گرفت و مش��کالت بس��یاری ایجاد خواهد شد.
تک نرخی کردن تصمیم درستی بود که باید از ان دفاع
شود.
سخن اخر
ب��ر اس��اس ای��ن گ��زارش ،واحده��ای صنعت��ی
کوچک مقیاس در جریان تغییرات سیاست های ارزی با
مشکالتی روبه رو خواهد شد که می توان با حمایت های
دولت از تاثیر بیش از حد انها جلوگیری کرد .همچنین
باید در نظر داش��ت که بخش تولید و صنایع کش��ور در
س��ال های گذشته با مش��کالت جدی دست وپنجه نرم
کرد ه است.
تحریم ها ،جریمه مرک��ب ،کاهش نقدینگی ،کاهش
به��ره وری تولی��د و س��ود بیش از ۲۸درص��د از جمله
مش��کالتی اس��ت ک��ه در س��ال های گذش��ته گریبان
بخ��ش صنعت را در کش��ور گرفته ب��ود .هر چند بخش
قاب��ل توجهی از این مش��کالت امروزه وجود ندارد ،اثار
انها ش��اید تا چند س��ال اینده بر صنعت کشور نمایان
ش��ود .همچنین مش��کالتی که در گذشته بود بسیاری
از واحده��ای صنعت��ی را از صحنه تولی��د حذف کرده
اس��ت .ب��ر این اس��اس ،انچه ام��روز در صنایع کوچک
ی مانده ،واحدهایی هس��تند که تم��ام این بحران
باق��
را پشت س��ر گذاش��ته و درحال حاض��ر باید ب��ه ترمیم
اث��ار مخرب بحران های گذش��ته بپردازند .با این حال،
سیاس��ت گذاری ها به گونه ای اس��ت که لزوم حمایت از
صنایع کوچک بیش از گذشته احساس می شود.
غیر رسمی به کشور فراهم کرده است .وی بیان کرد :در
این راستا نیز با تعامل هایی که وزارت صنعت ،معدن و
تجارت از سال گذشته با مناطق ازاد و رییسان گمرک
کش��ور داش��ته محدودیت واردات برای مناطق ازاد و
اس��تقرار نیروه��ای گمرکی در این مناطق اغاز ش��ده
و در ح��ال پیگیری اس��ت .وی همچنین با بیان اینکه
نوسازی و بهسازی صنایع نساجی از سال های گذشته
اغاز ش��ده اس��ت ،اظهار کرد :متاس��فانه با وجود ورود
تجهی��زات نوین به واحدهای نس��اجی کش��ور ،دانش
فن��ی این واحدها تغییر چندانی نکرده اس��ت .این در
حالی اس��ت که با واردات مواد اولی��ه مرغوب ،ارتقای
سطح فناوری صنعت نساجی و اموزش نیروی انسانی
متخصص می توان این صنعت را با اش��تغالزایی فراوان
و سوداوری باال به جایگاه واقعی خود رساند.
ب��ه گفته مدی��رکل صنعت نس��اجی وزارت صنعت،
مع��دن و تجارت هم اینک ۹هزار و ۸00واحد تولیدی
صنعت نساجی در کشور فعال است که زمینه اشتغال
بیش از ۲۸0هزار نفر را فراهم کرده است.
یکشنبه
صنعت خودرو
شناخته شده ترین
برند معروف خودروس�ازی جهان
اس�ت .ی�ک تولیدکنن�ده جهانی خ�ودرو و
بخ�ش المان�ی Daimler AGاس�ت .دفتر مرکزی
در اش�توتگارت ،بادن وورتمبرگ اس�ت .این ن�ام ابتدا در
س�ال )۱۳۰۵-۱۳۰۴(۱۹۲۶با عن�وان Daimler-Benzظاهر
ش�د .کارل بنز و گوتلیب دایملر موس�س ش�رکت مرسدس بنز و
«مرس�دس» نام دختر اقای «بنز» است .پیش�ینه این برند به سال
)۱۲۶۴-۶۵( ۱۸۸۶ب�ا Benz Patent-Motorwagenبرمی گ�ردد
که به عنوان نخس�تین خودرو بنزینی است .ش�عار برند تجاری ان
«بهترین یا هیچ چیز» اس�ت .ستاره ۳پری که نشان مرسدس بنز
است به معنای تسلط ان بر زمین ،دریا و اسمان است .این لوگو
نخس�تین بار روی دایملر مدل )۱۲۸۷-۸۸( ۱۹0۹دیده شد.
لوگ�وی کنونی ک�ه در ان حلقه ای به دور یک س�تاره
اضافه شده اس�ت در س�ال )۱۳۱۵-۱۶( ۱۹۳۷
طراحی ش�د و نش�ان ت�اج افتخاری
برای این برند است.
م
رس
د
esس بنز (Benz
er
ce d
بی ام دبلی�و (Bayerische
)Motoren Werkeک�ه در ایران به نام
بی ام و معروف است شرکتی المانی است که خودرو
و موتورس�یکلت تولید می کند .البته از سال -۲۴( ۱۹۴۵
)۱۳۲۳موتوره�ای هواپیما را نیز تاکن�ون تولید می کند .این
شرکت در س�ال )۱۲۹۴-۹۵( ۱۹۱۶از س�وی فرانتس یوزف پوپ
تاس�یس ش�د و دفتر مرک�زی ان در مونیخ ،بایرن اس�ت .خانواده
کوندت از س�هامداران بلندمدت ش�رکت هس�تند و حدود نیمی از
س�هام این ش�رکت نیز در بازار بورس فرانکفورت در دسترس عموم
س�هامداران ق�رار دارد .این ش�رکت هم اکنون مالک ش�رکت های
رولز-رویس ،موتور کارز و مینی است.
اما درباره لوگوی ان؛ از وقتی بی ام و به تولید موتور هواپیما
روی اورد ،ارم امروز خود را برگزید .این عالمت نش�ان
ی�ک ملخ خوش ف�رم و در حال چرخ�ش هواپیما
اس�ت و رنگ ابی ان نیز یاداور اس�مان
است.
M
)
ی�ک تولیدکنن�ده خودرو
المان�ی اس�ت ک�ه متخص�ص در تولی�د
خودروهای با عملکرد باال SUVو س�دان اس�ت.
Porsche AGدر اش�توتگارت مس�تقر اس�ت و متعلق
به Volkswagen AGاس�ت که بیشتر متعلق به Porsche
Automobil Holding SEاس�ت .خودروه�ای پورش�ه در
می�ان همه برندهای دیگر ،رکوددار بیش�ترین برد در مس�ابقه های
خودروسواری اس�ت .لوگوی پورشه نش�ان محلی شهر اشتوتگارت
اس�ت .در مرکز ارم پورش�ه اس�بی مشاهده می ش�ود که این اسب
عالمت مزرعه اش�تات اس�ت .همچنین ش�اخ ها و خط�وط رنگی و
پهن مش�کی و سرخ و زرد بخشی از نش�ان سلطنتی پادشاهی
وورتمبرگ اس�ت .از نظر گرافیکی ارم پورشه چندان جالب
و اصول�ی نیس�ت چرا که اجرای ان در ان�دازه کوچک و
تک رنگ هویت خود را از دست می دهد .همچنین
به ج�ای نمادها از خ�ود تصاویر در لوگو
استفاده شده است .
9اردیبهشت 12 1397شعبان 29 1439اوریل 2018شماره 378پیاپی 2351
ی
()Ferrari
بو
ش�رکت خودروس�ازی
ایتالیایی اس�ت که در سال -۱۳۰۸( ۱۹۲۹
)۱۳۰۷ب�ه دس�ت انزو ف�راری و با نام اس�کودر یا
فراری راه اندازی ش�د .این ش�رکت که یک برند معروف
خودروسازی است در سال های نخست فعالیت خود به عنوان
حامی مال�ی رانندگان و در زمینه طراحی و س�اخت خودروهای
مسابقه ای متمرکز بود .از سال )۱۳۲۵-۲۶( ۱۹۴۷تولید خودرو های
ج�اده ای را با برند فراری اغاز کرده و امروز در حوزه طراحی و تولید
خودروهای سوپر اسپورت فعالیت دارد.
لوگوی مربوط به این شرکت یک اسب بلند شده روی ۲پا در یک
زمینه زرد رنگ اس�ت که به طور معمول ح�روف S Fبه عالمت
« »Scuderia Ferrariدر پایی�ن ان مش�اهده می ش�ود.
ای�ن ارم در حقیق�ت مربوط به یک خلبان بس�یار ماهر
ایتالیایی در جنگ جهانی اول اس�ت که همیش�ه
این ارم را روی هواپیماهای خود ترسیم
می کرد.
گاتی (atti
g
)Bu
یک ش�رکت خودروسازی
فرانس�وی و برند معروف خودروس�ازی با
عملکرد باالس�ت که در س�ال )۱۲۸۷-۸۸( ۱۹۰۹از
س�وی یک صنعتگر نابغه ایتالیایی ب�ه نام اتوره بوگاتی به
منظور تولید خودروهای سفارش�ی تاس�یس شد .وی ب ه علت
پیروزی هایی که در مس�ابقه های اتومبیلرانی به دس�ت اورده بود
نیز مشهور بود .در ادامه شرکت بوگاتی در سال )۱۳۷۶-۷۷( ۱۹۹۸از
سوی گروه فولکس واگن خریداری شد و اکنون با مدیریت این کمپانی
المانی فعالی�ت می کند .قیمت خودروهای مدل باالی بوگاتی بس�یار
زیاد اس�ت و توجیه ان این اس�ت که بهتری�ن خودرو های لوکس را
می س�ازد و از نظر امنیت و کیفیت حرف نخست را می زند .لوگوی
این برند ،س�اده و تنها نام بوگاتی نوش�ته ش�ده ک�ه با ضربه
خوردن خسارت زیادی روی دست صاحب خودرو خواهد
گذاشت .این هزینه برای پایان سال ۹۶حدود ۵۵۰
دالر مع�ادل ۲میلی�ون و ۶۰۰هزار تومان
براورده شده بود.
ب
رار
فاطمه امیراحمدی :کلمه لوگو ( )logoاز واژه یونانی ( )logosبه معنای زبان مش��تق ش��ده که نماد و نمایانگر یک سازمان،
محصول و ...اس��ت .نشانه ها ممکن اس��ت حرف ،عدد ،تصویر ،طرح گرافیکی یا ترکیبی از انها باشد .نشانه نمایانگر حجم زیادی
از اطالعات بوده که در یک بیان بصری متراکم ش��ده اس��ت .به همین دلیل در طول تاریخ از نمادها و نشانه ها که دارای هویتی
بصری هستند به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است.
در این شماره «گسترش صنعت» تعدادی از لوگوهای مشهور و برجسته خودروسازی جهانی را بررسی کرده است که در چند
شماره امده و سپس به بررسی لوگوی خودرو های داخلی می پردازیم:
مد
یا
ف
ch
خط و نش�ان خــودروه�ا
پیـــ�ش از تـــولیـــ�د
بل
یو ()BMW
hin
)Lamborg
المبورگ
ین
ی(i
پ ور ش
ه (e
rs
) Po
«گسترش صنعت» از چرایی لوگوی خودرو های خارجی گزارش می دهد
ش�رکت خودروس�ازی
ایتالیایی است که در زمینه طراحی و ساخت
خودروهای س�وپر اس�پورت فعالیت می کند .شرکت
المبورگینی در س�ال )۱۳۴۱-۴۲( ۱۹۶۳به دس�ت فروچیو
المبورگینی تاس�یس شد .دفتر مرکزی این شرکت در دهکده ای
کوچک ،به نام س�ن اگاتا بولونیز در نزدیکی بولونیا و در کشور ایتالیا
ق�رار دارد .ای�ن ن�ام روی این خودرو بعد از مش�هور ش�دن ان به «گاو
وحش�ی» گذاشته ش�د .واژه گاالردو در زبان اس�پانیایی به معنای دالور
و دلی�ر ( )gallantو در زبان ایتالیایی به معنای ضربه زننده ()striking
است .کارخانه المبورگینی در شهر تورینوی ایتالیا واقع شده که Toro
در زبان ایتالیایی به معنای گاو و torinoبه معنای گاو کوچک است.
همچنین در ارم کمپانی المبورگینی یک گاو خشمگین مشاهده
می ش�ود که گارد گرفته و اماده حمله به حریف خود است.
گفتنی است که نام بیش�تر مدل های المبورگینی از
گاوهای وحشی صاحب نام ورزش گاوبازی
گرفته شده است.
یکشنبه
سال سی ام شماره 378پیاپی 2351
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
9اردیبهشت 1397
12شعبان 1439
29اوریل 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
عجایب مدیریت دوگانه در یک شهرک
ش��هرک صنعتی پرند دارای 2فاز
دولتی و غیر دولتی است به طوری که
۳۱۵واحد صنعتی در فاز ۲ش��هرک
صنعتی پرند با اشتغال ۷هزار و ۵۰۰
نف��ر فعالی��ت می کنن��د .هرچند فاز
۲ش��هرک صنعتی از س��وی شرکت
ش��هرک های صنعت��ی و ب��ه صورت
مهدی توانا
دولتی اداره می ش��ود ،فاز یک شهرک
صنعتی پرند را شرکت خدماتی وزارت مدیر شهرک صنعتی پرند
راه و شهرسازی اداره می کند .این فاز
شهرک از سوی شرکت عمران شهرهای جدید اجرا شده است .بنابراین
مس��ئولیت رسیدگی به مشکالت صنعتگران و تامین زیرساخت ها در
فاز یک ش��هرک صنعتی پرند برعهده ش��رکت خدماتی است .شرکت
ش��هرک های صنعتی موظف است یک بار زیرساخت های تعریف شده
در دفترچ��ه ق��رارداد واگذاری زمین را تامین کند و به صاحبان صنایع
تحویل دهد؛ اگر صنعتگران از گرفتن ان خودداری کنند ،زیان خواهند
دید .اکنون بیش از ۹۵درصد تعهدات شرکت شهرک های صنعتی که
در دفترچه قرارداد واگذاری زمین امده در فاز ۲شهرک صنعتی پرند
ارائه شده است در حالی که این امادگی وجود دارد تا درخواست های
صنعتگران نیز بررس��ی و تامین ش��ود اما الزم اس��ت صنعتگران هم
در تحویل گرفتن زیرس��اخت های تامین ش��ده در مشاعات با شرکت
ش��هرک های صنعتی همکاری کنند .همچنین ش��رکت های خدماتی
ایجاد ش��ده تا طب��ق قانون ،اداره و نگهداری ش��هرک های صنعتی را
برعهده بگیرند .از این رو ،تاسیس��ات و زیرس��اخت های فراهم شده در
ش��هرک ها باید به این ش��رکت های خدماتی تحویل داده ش��ود .البته
شرکت خدماتی در فاز ۲شهرک صنعتی پرند فعال نشده و هیات امنا
فعال اس��ت .با این حال ،تالش می ش��ود تا به منظور کاهش هزینه ها و
اس��انی در تامین زیرساخت ها هر چه سریع تر شرکت خدماتی در فاز
۲ش��هرک صنعتی پرند ایجاد شود .همچنانکه رضایت صنعتگران در
تامین زیرس��اخت های فاز ۲شهرک صنعتی پرند بیشتر از صنعتگران
مستقر در فاز یک این شهرک است .صنعتگران مستقر در فاز ۲شهرک
صنعت��ی پرند نیازی به تردد از بلوار خلیج فارس که جداکننده فاز یک
و ۲در این شهرک است ،ندارند .صنعتگران مستقر در فاز یک شهرک
صنعتی پرند مدام در حال تردد از بلوار خلیج فارس هس��تند و انتظار
هس��ت شرکت عمران فاز یک شهرک صنعتی پرند در تعمیر اسفالت
بلوار خلیج فارس با ش��رکت ش��هرک های صنعتی پرند همکاری کند.
بلوار خلیج فارس محدوده مش��ترک اس��ت و تعمیر اس��فالت در خط
مشخص شده فاز ۲شهرک به تازگی اغاز شده اما شرکت عمران برنامه
مش��خصی برای محدوده تعریف شده خود ندارد که این امر مشکل ساز
شده است.
نوبت حمایت به شهرک صنعتی پرند رسید
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
ش��هرک صنعتی پرند به عن��وان یکی از بزرگترین
ش��هرک های اس��تان تهران دارای ۲ف��از متفاوت از
یکدیگر اس��ت که با وجود فاصله جغرافیایی بس��یار
کم و قرار گیری در محوطه ای چند هکتاری متاسفانه
از زمی��ن تا اس��مان از هم تف��اوت دارند در حالی که
ف��از دوم این ش��هرک از هرگون��ه امکانات و خدمات
بی نیاز اس��ت ،فاز نخس��ت در پیچ و خم بهره مندی از
ابتدایی ترین خدمات به سر می برد.
بل��وار خلیج فارس فاز یک ش��هرک صنعتی پرند را
که از س��وی ش��رکت خدماتی اداره می شود ،از فاز ۲
شهرک صنعتی پرند که دولتی است جدا کرده است.
اس��فالت این بلوار تخریب ش��ده و ت��ردد را برای
صنعتگران مش��کل کرده اس��ت ام��ا ماجرا به همین
مورد ختم نمی ش��ود؛ سایر صنعتگران مستقر در فاز
یک ش��هرک صنعتی پرند نیز از روش��نایی معابر این
قس��مت گالی��ه دارند به گونه ای که ت��ردد خودروها
را فرسایش��ی کرده اس��ت و نیروی کار عبورکننده از
ای��ن قس��مت نیز در برخی م��وارد از ناامنی در تردد
گالیه دارند.
ترمیم بلوار خلیج فارس تا ۴ماه دیگر
اکن��ون ش��اهپور قنب��ری ،مدیرعام��ل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان ته��ران در گفت وگو با
«گس��ترش صنع��ت» از امضای ق��رارداد ۷میلیارد
تومانی برای ترمیم و بهس��ازی اس��فالت در شهرک
صنعت��ی پرند خبر داده و گفت :این پروژه اس��فالت
معابر ش��هرک صنعتی پرند تا ۴ماه دیگر از س��وی
پیمانکار تحویل داده می شود.
قنب��ری همچنی��ن درب��اره مش��کل دسترس��ی
صنعتگ��ران به این ش��هرک صنعتی اظه��ار کرد :در
گذش��ته دوربرگردانی که برای مسیر
ورودی ش��هرک صنعتی پرند ایجاد
ش��ده بود مس��دود ش��د که موضوع
را در اس��تانداری مط��رح کردیم و با
هماهنگ��ی با اداره راه و شهرس��ازی
اس��تان به دنب��ال حل این مش��کل
هستیم.
سرگردانی صنعتگران
جم��ع اوری زباله ه��ا در ف��از یک
ش��هرک صنعتی پرند ،نبود درمانگاه
شبانه روزی ،نبود کاریابی های دولتی
و وسایل نقلیه عمومی برای جابه جایی
در داخ��ل ش��هرک از مهم تری��ن
مشکالتی است که صنعتگران مستقر
در ف��از یک ش��هرک صنعتی پرند در
گفت وگ��و با «گس��ترش صنعت» از
ان گالی��ه کردن��د ،ضمن انکه وجود
س��گ های ولگرد نیز به این مشکالت
عکس :گسترش صنعت
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
بررسی «گسترش صنعت» از رفع مشکالت زیرساختی در ۲فاز دولتی و غیر دولتی یک شهرک صنعتی
دامن زده اس��ت .این صنعتگ��ران اعتراض های خود
را به دفتر هیات امنای ش��رکت شهرک های صنعتی
پرند ،دفتر شرکت شهرک های صنعتی و دفتر شرکت
خدماتی این شهرک اعالم می کنند اما پاسخ مناسبی
نمی گیرند .همچنین هنگام مراجعه به اداره بهداشت
و درم��ان شهرس��تان رباط کری��م برای س��اماندهی
درمانگاه و اس��تقرار نیروهای درمانی در این شهرک
به دفتر شهرک ارجاع می شوند.
نوسازی شبکه فاضالب
قنبری با اش��اره به تقاضای باالی س��رمایه گذاری
در ش��هرک صنعتی پرند اظهار کرد :تعدد واحدهای
صنعتی در این ش��هرک مش��کالتی را برای ش��بکه
فاض�لاب ایجاد کرده ک��ه بر همین اس��اس ،برنامه
اصالح ،نوس��ازی شبکه فاضالب این شهرک صنعتی
را در دستور کار داریم.
قنبری با بیان اینکه بخش��ی از مش��کالت فاضالب
این ش��هرک به دلیل استفاده نکردن
واحدهای صنعت��ی از فیلترهای الزم
و اس��تاندارد برای تصفیه بوده است،
اظه��ار ک��رد :درحال حاض��ر مس��یر
فاضالب شهرک رفع عیب شده است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعتی استان تهران درباره مشکالت
علی غالمی
مربوط به تامین اب ش��هرک صنعتی
پرن��د اظهار کرد :اب این ش��هرک به
بیشتر معابر در شهرک
غیردولتی پرند از اسفالت وس��یله ۲حلقه چاه تامین می ش��ود
مناسبی برخوردار
که با توج��ه به بحران ابی که به طور
برای
هستند ضمن انکه
عمومی در کش��ور وج��ود دارد دچار
تعمیر اسفالت در بلوار
کاهش فشار شده بود.
خلیج فارس نیز اقدام
قنب��ری ب��ا بیان اینکه در ش��ورای
قابل مشاهده ای از سوی
برنامه ری��زی با حضور اس��تاندار این
شرکت شهرک های
صنعتی پرند دیده
مش��کل را مطرح کردیم ،اظهار کرد:
نمی شود
در کوتاه مدت با خرید و تغییر کاربری
ی��ک حلقه چاه کش��اورزی مش��کل
توس��عه صنعتی یکی از ارکان توسعه اقتصادی است،
اظهار کرد :در شرکت شهرک های صنعتی تهران که
رس��الت ایجاد زیرساخت و حمایت از صنایع کوچک
اس��تان را بر عهده دارد ،سعی ش��ده است تا عالوه بر
فراهم ش��دن زیرس��اخت های الزم ب��رای واحدهای
بو کار
تولیدی ،برنامه هایی برای توس��عه فضای کس
واحدها ایجاد شود.
قنب��ری اف��زود :به غیر از مس��ائلی ک��ه بر فضای
کس��ب و کار حاکم است ،تجربه نشان می دهد درصد
زیادی از تعطیلی واحدهای صنعتی به س��وء مدیریت
برمی گردد.
وی تاکی��د ک��رد :در اس��تان تهران ۵ه��زار واحد
صنعت��ی داری��م .از این میزان ح��دود ۲۰درصد به
دلیل مش��کالت خط تولید ،مس��ائل مالی ،بازاریابی
و نرخ تمام شده غیررقابتی تعطیل هستند.
سخن اخر
به گزارش «گسترش صنعت» اداره امور شهرک ها
و نواح��ی صنعت��ی برمبنای اجرای اص��ل ۴۴قانون
کاهش فش��ار اب ح��ل خواهد ش��د و در درازمدت
اساس��ی و بهبود مش��ارکت بخش خصوصی در اداره
استفاده از پساب تصفیه خانه پرند را در برنامه داریم.
امور ش��هرک ها و نواحی صنعتی و تعامل با صاحبان
صنعتگر متولی پرداخت هزینه
صنایع به شرکت های خدماتی واگذار می شود.
عل��ی غالمی ،سرپرس��ت واحد فنی و مهندس��ی
کارشناسان معتقدند که منابع مالی دولت محدود
شرکت خدماتی شهرک صنعتی غیردولتی پرند(فاز
است و باید بخش خصوصی در این زمینه تقویت شود
ی��ک) در گفت وگ��و با «گس��ترش صنع��ت» از نیاز
ام��ا صنعتگران به تضمین ه��ای دولتی برای دریافت
ب��ه هزینه ۴۰میلی��ون تومانی برای اصالح ش��بکه
خدمات اعتماد بیشتری دارند.
روش��نایی در فاز یک شهرک صنعتی پرند خبر داد و
با این حال ،راهی جز توسعه و توانمند کردن بخش
خطاب به صاحبان صنعت مستقر در فاز یک شهرک
خصوصی در خدمات دهی در شهرک های غیردولتی
صنعت��ی پرند اعالم کرد که درخواس��ت های خود را
وجود ندارد ب��ه همین منظور با واگذاری امور اداری
برای رسیدگی به امور نگهداری و تامین زیرساخت ها
ش��هرک های صنعتی دارای ش��رایط به شرکت های
ب��ه صورت کتب��ی به دفتر ش��رکت خدماتی تحویل
خدمات��ی درواقع حفظ و نگهداری امور ش��هرک به
دهند.
ش��رکت خدماتی واگذار می ش��ود و همچنان اجرای
غالمی اظهار کرد :تمام معابر در شهرک غیردولتی
پروژه های عمرانی و خدمات زیربنایی و زیرس��اختی
پرند از اس��فالت مناس��بی برخوردار هس��تند ضمن
برعه��ده ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی اس��تانی
انکه برای تعمیر اس��فالت در بل��وار خلیج فارس نیز
است.
اق��دام قاب��ل مش��اهده ای از س��وی
ش��رکت های خدمات��ی در
ش��رکت ش��هرک های صنعتی پرند
ش��هرک های صنعت��ی ب��ا تش��کیل
دی��ده نمی ش��ود .سرپرس��ت واحد
هیات موس��س و برگ��زاری انتخابات
فن��ی و مهندس��ی ش��رکت خدماتی
از جم��ع واحدهای تولیدی و صنعتی
ش��هرک صنعتی غیردولتی پرند(فاز
مستقر در شهرک انتخاب می شوند و
ی��ک) تاکید کرد :نگه��داری و تعمیر
در اداره امور و نگهداری شهرک های
زیرس��اخت ها در ف��از یک ش��هرک
صنعت��ی ب��ا ش��رکت ش��هرک های
شاهپور قنبری
صنعتی پرند امری هزینه بر است.
صنعتی اس��تان هم��کاری می کنند.
ان
هزینه
این در حالی اس��ت ک��ه
در گذشته دوربرگردانی
هزینه ه��ای نگهداری ش��هرک های
باید از س��وی صنعتگران مس��تقر در
که برای مسیر ورودی
صنعتی از س��وی شرکت خدماتی از
شهرک صنعتی پرند ایجاد
این فاز تامین ش��ود اما صنعتگران از
صاحبان واحدهای صنعتی مستقر در
شده بود مسدود شد که
پرداخ��ت هزینه ش��ارژ نیز خودداری
موضوع را در استانداری
شهرک دریافت می شود.
می کنند و با این شرایط انتظار نیست
مطرح کردیم و با هماهنگی
فهرس��ت این هزینه ه��ا در مجمع
ک��ه هزینه ه��ای تعمی��ر و نگهداری
با اداره راه
ساالنه ش��رکت های خدماتی مطرح،
زیرساخت ها را پرداخت کنند.
و شهرسازی استان به
بررس��ی و ب��ه عنوان نرخ تمام ش��ده
دنبال حل این مشکل
توسعه فضای کسب و کار
خدم��ات از صنعتگ��ران دریاف��ت
هستیم
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
می شود.
صنعتی اس��تان تهران ب��ا بیان اینکه
کاریابی فارغ التحصیالن در سال حمایت از کاالی ایرانی
مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ای��ران گفت :اتصال کارجوی��ان به کارفرمایان
یک��ی از اه��داف «حمای��ت از کاالی ایران��ی» اس��ت.
سیدافش��ین گنج بخش در حاش��یه بازدید از نمایشگاه
کار ایران به «گس��ترش صنعت» گفت :این نمایش��گاه
ب��ه منظور اتصال افراد جوی��ای کار با تولیدکنندگان و
کارفرمایان راه اندازی ش��ده اس��ت .در س��ازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران نیز سامانه «کارا»
راه اندازی ش��ده اس��ت تا افراد جویای کار با کارفرمایان
ارتباط برقرار کنند .مشاور مدیرعامل سازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
ادامه داد :ورود فارغ التحصیالن دانشگاهی به
بازار کار اکنون چالش اصلی اس��ت .بنابراین
برای اس��تفاده از ظرفیت دانش اموختگان در
واحدهای تولیدی ،سامانه «کارا» با همکاری
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ایران با وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی راه اندازی شده
است .گنج بخش با اشاره به عنوان امسال به نام «حمایت
از کاالی ایران��ی» گف��ت :نیروی انس��انی در
حمایت از کاالی ایرانی دارای اهمیت اس��ت.
پش��تیبانی و رفع خ�لا در واحدهای صنعتی
برعهده نیروی انس��انی است .بنابراین اتصال
نیروی انس��انی به کارفرمایان دارای اهمیت
اس��ت .مش��اور مدیرعامل س��ازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران با تاکید
بر اینکه توس��عه صنعت با توس��عه اکوسیس��تم میسر
می ش��ود ،افزود :اکنون ۸0درصد س��رمایه گذاری ها در
دنی��ا مربوط به خدمات دهی اس��ت .اکنون نرم افزارها و
اپلیکیش��ن های خدماتی در توسعه صنعت گردشگری
می تواند سوداور باشد .گنج بخش ادامه داد :شرکت ها و
هلدینگ ه��ای خدماتی اکنون در موضوع خدمات کاال،
بازاریاب��ی ،فروش ،بس��ته بندی ،حمل ونقل و ...فعالیت
دارند و می توان از این ظرفیت در توس��عه خدمات این
شرکت ها با اتصال به واحدهای صنعتی بهره برد ضمن
انکه ای��ن اتصال می تواند فعالیت های صنعتی را بهبود
دهد.
خبر
اجرای ممیزی ۱00واحد تولیدی در لرستان
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
استان لرستان به شرح عملکردی از بهداشت،
ایمنی ،محیط زیس��ت و ان��رژی( )HSEEدر
س��ال ۹۶شرکت ش��هرک ها و نواحی صنعتی
لرس��تان پرداخت و گف��ت :تاکنون برای ۱00
واح��د صنعت��ی فراین��د ممی��زی بهداش��ت،
ایمن��ی ،محیط زیس��ت و ان��رژی انجام ش��ده
است.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
روابط عموم��ی ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان لرس��تان ،بختیار رازان��ی ،مدیرعامل
ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی لرس��تان در
راس��تای تعیی��ن اثربخش��ی و می��زان تحقق
اه��داف و برنامه جامع مدیری��ت HSEEدر
سطح ش��هرک ها و نواحی صنعتی گفت :واحد
بهداش��ت ،ایمنی ،محیط زیس��ت و انرژی این
ش��رکت در س��ال ،۹۶با ه��دف جلوگیری از
خطرها و خس��ارت های احتمالی و لزوم توجه
جدی به اقدام های پیشگیرانه ،برنامه ها و طرح
ممیزی بهداشت ،ایمنی ،محیط زیست و انرژی
برای واحده��ای تولیدی ،به صورت
میدانی از تع��دادی از این واحدهای
پر خطر فراین��د ممیزی HSEEدر
انها به عم��ل امده و عملکرد صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی را بر
اساس استاندارد معرفی کردند.
رازان��ی همچنی��ن از بازدی��د از
پروژه های اجرا شده در حوزه بهره وری انرژی و
استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و خورشیدی
ب��رای تامی��ن بخش��ی از انرژی ش��هرک های
صنعت��ی و واحدهای صنعتی م��ورد نیاز خبر
داد .مدیر عامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان لرس��تان تصریح کرد :ط��رح ممیزی
بهداش��ت ،ایمنی ،محیط زیست و انرژی برای
واحدهای تولیدی ،صنعتی و خدماتی مس��تقر
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی با هدف ارتقای
س��طح ایمنی ،بهداش��ت و محیط زیس��ت در
حال اج��را بوده که تاکنون ب��رای ۱00واحد
صنعت��ی فرایند ممیزی HSEEانجام ش��ده
است.
رازانی اعالم کرد :در راستای الزامات
بهداش��ت ،ایمن��ی ،محیط زیس��ت و
ان��رژی و تحق��ق اهداف دفت��ر امور
HSEEدر صیان��ت از نی��روی کار
و پیش��گیری از ح��وادث ،حفاظ��ت
محیط زیست و ارتقای شبکه مدیریت
انرژی در واحدهای صنعتی ،در سال
۹۶اقدام های��ی مانند ممیزی ایمنی واحدهای
تولیدی مستقر در شهرک های صنعتی استان
لرس��تان ،تهیه و تدوین شناس��نامه HSEE
شهرک صنعتی خرم اباد ۲انجام شد.
رازانی در بیان س��ایر اقدامات در این زمینه
تصری��ح ک��رد :اتص��ال واحده��ای صنعتی به
تصفیه خانه فاضالب ش��هرک صنعتی خرم اباد
ی��ک ،خرم اب��اد ۲و بروج��رد ی��ک ،طراحی
تصفیه خان��ه فاضالب ش��هرک صنعتی دورود
و منطقه ویژه اقتصادی لرس��تان ،بهره برداری
مطلوب از تصفیه خانه های فاضالب شهرک های
صنعت��ی خرم اباد یک ،خرم اب��اد ۲و بروجرد،
انجام شده است.