روزنامه گسترش صنعت شماره 381
روزنامه گسترش صنعت شماره 381
ارتباط مستقیم مدیران خدمات پس از فروش ایران خودرو با مشتریان و نمایندگی ها
مدیران عامل ش��رکت های خدمات پس از فروش ایران خودرو و امدادخودرو ایران ،در راس��تای
اگاهی بیشتر از مشکالت نمایندگی ها و مشتریان ،به صورت مستقیم پاسخگوی تماس تلفنی انها
هستند .به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی ایساکو ،این شرکت ،با اگاهی از اینکه
پاس��خگویی به مشتریان یکی از مهم ترین ارکان کس��ب رضایت و وفاداری مشتریان است ،همواره
بر ارتباط دوس��ویه با مشتریان تاکید داشته و پیوسته از طریق سامانه های پاسخگویی ایران خودرو
و مدیریت ارتباط با مش��تریان اماده دریافت نظره��ا و موارد دارندگان محصوالت ایران خودرو بوده
است .بر مبنای این گزارش ،در راستای همین اقدام و برای دریافت مستقیم و بی واسطه ارا و نظرها،
مدیران عامل شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو که پیش از این از طریق مدیران بخش های
سال سی ام
پیاپی 2354
دوره جدید شماره 381
http://telegram.me/sanatnewspaper
مختل��ف در جریان کام��ل گزارش های ارتباطی قرار می گرفتند ،برای تحقق ش��عار «ایران خودرو،
خودروس��از پاس��خگو» زمان مشخصی در هفته را به پاسخگویی مستقیم و تبادل نظر با مشتریان و
شرکای تجاری تخصیص دادند .مخاطبان این تماس ها ،دو دسته از ذی نفعان حوزه خدمات پس از
فروش خواهند بود؛ نخست مشتریانی که برای طرح موارد خود با سامانه 0۹۶۴۴0تماس می گیرند
و دوم ،صاحبان امتیاز نمایندگی های ش��رکت ،که پاس��خگویی به انها و رفع مشکالت شان ،به طور
قطع نقش بسزایی در جلب رضایت مشتریان نهایی خواهد داشت .دبیرخانه دائم ستاد پاسخگویی
ایساکو ،اردیبهشت امسال اغاز به فعالیت کرده و مسئولیت پیگیری تماس های تلفنی را تا دستیابی
به نتیجه قطعی بر عهده دارد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
شنبه
15اردیبهشت1397
18شعبان 1439
5مه 2018
ایدرو مکلف به
محرومیت زدایی است
سیستان و بلوچستان ،مرواریدی بدون صدف
یکی از مهم ترین وظایف س��ازمان های توس��عه ای در کشور
محرومیت زدایی اس��ت .بر این اس��اس ،س��ازمان گس��ترش و
نوس��ازی صنایع ایران در س��ال های گذشته بر مناطق محروم
کشور متمرکز شد تا با طرح های اقتصادی و اشتغالزایی بتواند
مشکالت این مناطق را از پیش پا بردارد.
بر این اس��اس ،چندی پیش منص��ور معظمی ،رییس
هیات عامل ایدرو با دانیال محبی ،اس��تاندار سیستان و
بلوچس��تان دیدار کرد .معظمی خالصه ای از طرح های
ای��درو را چنی��ن عن��وان کرد :س��ازمان گس��تر ش و
نوس��ازی صنایع ایران ام��اده ایفای نقش
هر چه موثرتر در توس��عه استان سیستان
و بلوچس��تان به وی��ژه منطق��ه مک��ران
بر مبن��ای منافع مل��ی و در چاچوب
ضواب��ط و اختی��ارات قانونی اس��ت.
ایدرو بیش از ۱۲۰۰۰هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری در این
اس��تان خواهد کرد که در قالب طرح هایی چون ایجاد کارخانه
الستیک س��ازی تایر هامون ،نوس��ازی و توس��عه شرکت بافت
بلوچ و طرح جاسک گواتر اس��ت .این میزان سرمایه گذاری از
متوسط سرمایه گذاری های سازمان در سایر استان های کشور
به مراتب باالتر است.
در ادام��ه برنامه های��ی ک��ه س��ازمان گس��ترش و
نوس��ازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی برای
محرومیت زدایی از سیس��تان و بلوچستان دارند ،دفتر
نمایندگی سازمان مدیریت صنعتی در شهر
زاهدان با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری،
مدیرعامل س��ازمان مدیری��ت صنعتی و
جمع��ی از مدعوین و مقامات اس��تانی
گشایش یافت.
2
بررسی «گسترش صنعت» از روند تامین برق مورد نیاز صنایع در شهرک صنعتی شرق استان تهران
4
عکس :ایدا فریدی
حلقه گمشده بین تولید و توزیع
چالشی برای صنایع
پست سیار جوابگوی کمبود برق
«عباس اباد» نیست
کس��ری ۲00مگاواتی برق در ش��هرک صنعت��ی عباس اباد
همچنان ادامه دارد .هرچند در روزهای گذشته یک پست برق
س��یار در این شهرک مستقر ش��ده ،هنوز برق این پست سیار
وارد مدار نش��ده است .مشکالت زیرساختی صنعتگران مستقر
در این ش��هرک سبب شده تا محمدحس��ین مقیمی ،استاندار
تهران نیز برای بررس��ی مش��کالت صنعتگران در این منطقه
صنعتی هفته جاری به شهرک صنعتی عباس اباد برود.
شهرک صنعتی عباس اباد با توجه به داشتن یک هزار و ۲۷۲
واحد صنعت��ی فعال به عنوان یکی از بزرگترین ش��هرک های
صنعتی در ش��رق استان تهران و کشور مطرح است .واحدهای
صنعتی در این شهرک توانس��ته اند برای بیش از ۲۷هزار نفر
شغل ایجاد کنند.
4
شنبه
اقتصاد و توسعه
15اردیبهشت 18 1397شعبان 5 1439مه 2018شماره 381پیاپی 2354
یادداشت
لزوم همسان سازی
برای تولید کاغذ
خبر
افزایش ۷۵درصدی
جذب سرمایه گذاری خارجی
پس از امضای برجام مهم ترین نیاز
کش��ور جذب س��رمایه های خارجی
بود .در ماه های نخست شرایط جدید
اقتص��ادی ای��ران ،عم��ده مذاکرات
اقتصادی صرف اعتماد سازی می شد
و اکن��ون پس از اینک��ه روابط ایران
ب��ا بس��یاری از کش��ورهای خارجی
در ش��رایط مناس��ب قرار دارد طبیعی اس��ت ک��ه بر حجم
س��رمایه گذاری خارج��ی افزوده ش��ود .بر اس��اس امارهای
رس��می ،در سال 9۶وزارت صنعت ،معدن و تجارت در سال
9۶توانست حدود ۲میلیارد دالر سرمایه خارجی جذب کند.
عالوه بر این ،امار امسال در این زمینه نشان می دهد که دولت
دوازدهم برای س��ال 9۷برنامه افزایش و رش��د سرمایه های
خارجی را در دستور کار قرار داده است .در ماه گذشته حدود
یک میلیارد دالر س��رمایه گذاری مصوب وارد مرحله اجرایی
شده است .شرایط کنونی و امارها نشان می دهد امسال ایران
در حوزه جذب س��رمایه گذاری خارجی رشد بیشتری نسبت
به سال گذشته خواهد داشت.
به گزارش ش��اتا مدی��ر کل س��رمایه گذاری خارجی وزارت
صنعت ،معدن و تجارت گفت :س��ال ۹۶حدود ۳/۵میلیارد
دالر س��رمایه گذاری خارجی ب��رای پروژه های حوزه صنعت،
معدن و تجارت جذب ش��د که با توج��ه به جذب ۲میلیارد
دالر س��رمایه گذاری خارجی در سال ۷۵ ،۹۵درصد افزایش
داشته است.
اف��روز بهرام��ی با بی��ان ای��ن مطل��ب ،اف��زود :در زمینه
س��رمایه گذاری خارجی پس از برج��ام حدود ۶میلیارد دالر
سرمایه گذاری خارجی توانستیم جذب کنیم.
وی تصری��ح ک��رد :در دول��ت دوازده��م ۲/۷میلیارد دالر
سرمایه گذاری مصوب خارجی وارد مراحل اجرایی شده است.
مدی��ر کل س��رمایه گذاری خارج��ی وزارت صنعت ،معدن
و تجارت با اش��اره به اینکه در ۲۰س��ال گذش��ته حدود ۴۰
میلیارد دالر س��رمایه گذاری خارجی داش��تیم ،یاداور شد :از
حدود ۱۷۰پروژه با س��رمایه گذاری خارج��ی پس از برجام
حدود ۷۰پروژه به بهره برداری رسیده است .
بهرامی گفت :در یک ماه گذش��ته حدود یک میلیارد دالر
س��رمایه گذاری خارجی مصوب که وارد مراحل اجرایی شده
است ،داشتیم .وی افزود :استان های اذربایجان غربی ،فارس
و مرک��زی در زمینه جذب س��رمایه گذاری خارجی در دولت
دوازدهم پیشرو بودند .
ابوالفضل
کیانی بختیاری :
سازمان مدیریت
صنعتی باید مطالعاتی
را در زمینه مزیت های
منطقه ای انجام دهد.
همچنین باید بخش
پژوهش و تحقیق
سازمان فعال شود
و عالوه بر این ،باید
کلینیک های صنعت
را با عارضه یابی،
اسیب شناسی و ارائه
راهکار به صنایع،
راه اندازی کنیم
عکس :گسترش صنعت
تولی��د کاغذ تحریر در ایران
از صرفه اقتصادی خارج شده
اس��ت .کاغذه��ای وارداتی از
مالی��ات ارزش اف��زوده معاف
هستند اما تولیدکننده داخلی
در تم��ام بخش ه��ا ۹درص��د
باید
مالی��ات ارزش اف��زوده را
ابوالفضل روغنی گلپایگانی
یک
بپردازد .ب��ه همین دلیل
رییس سندیکای
دو
و
کارخان��ه تعطیل ش��ده
تولیدکنندگان کاغذ
را
خود
کارخان��ه دیگر تولی��د
و مقوای ایران
تغییر داده اند.
اماره��ای وزارت صنع��ت،
معدن و تجارت درباره رش��د تولید کاغذ در کش��ور درس��ت
اس��ت اما باید به این نکته توجه کرد که کاغذ طیف بس��یار
وسیعی دارد و شامل کاغذ بسته بندی ،مقوای پشت طوسی،
کاغذ تیشو ،کاغذ تحریر و روزنامه ،گالسه و ...می شود.
ایران در بخش کاغذ بس��ته بندی در ش��رایط بسیار خوبی
قرار دارد .نیاز کشور در این بخش حدود ۷۰۰هزار تن است
اما در کش��ور ظرفیت تولید ۲میلیون و ۷۰۰هزار تن کاغذ
بس��ته بندی ایجاد شده است .بنابراین س��ال گذشته در این
بخش شاهد رشد قابل توجه و صادرات وسیعی بودیم.
چال��ش امروز این صنعت در بخ��ش کاغذ تحریر و روزنامه
اس��ت .سال گذشته شاهد کاهش ۸۰درصدی در این بخش
بودیم که در صورت ادامه این روند امس��ال نیز س��ال خوبی
برای کاغذ تحریر نخواهد بود .درحال حاضر ۳کارخانه تولید
کاغذ تحریر در ایران وجود دارد.
در ش��رایط کنون��ی تولید کاغذ تحریر در کش��ور از صرفه
اقتص��ادی خارج ش��ده به همین دلیل یک��ی از کارخانه های
کاغذسازی با توجه به اینکه فقط کاغذ تحریر تولید می کرد،
کامل تعطیل ش��ده اس��ت و 2کارخانه کاغذسازی دیگر نیز
خطوط تولید خود را به کاغذ بس��ته بندی تغییر دادند .با این
اقدام بازار کاغذ و مقوا اس��یب جدی خورد .بنابراین پرسش
اصلی اینجاست که چرا در شرایطی که نیاز بازار کاغذ تحریر
اس��ت بای��د وضعیتی را به وج��ود اورد که تولی��د ان صرفه
اقتصادی نداشته باشد؟
دالیل بس��یاری باعث ش��د تا تولید این محصول در کشور
توجیه اقتصادی خود را از دس��ت بدهد؛ تعرفه واردات کاغذ
ان ق��در کم اس��ت که می توان ان را صف��ر در نظر گرفت .از
س��وی دیگر ،کاغذهای وارداتی از مالیات ارزش افزوده معاف
هس��تند در صورتی که تولیدکننده داخلی نرخ تمام ش��ده ۹
درص��د مالیات ارزش افزوده را بای��د پرداخت کند .درنتیجه،
تمام شرایط به نفع واردات کاغذ است.
مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ایین گشایش دفتر نمایندگی این سازمان در سیستان و بلوچستان عنوان کرد
ایدرو مکلف به محرومیت زدایی است
سیستان و بلوچستان ،مرواریدی بدون صدف
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
یکی از مهم ترین وظایف سازمان های توسعه ای در
کش��ور محرومیت زدایی است .بر این اساس ،سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران در سال های گذشته
بر مناطق محروم کش��ور متمرکز ش��د تا با طرح های
اقتصادی و اشتغالزایی بتواند مشکالت این مناطق را
از پیش پا بردارد.
بر این اساس ،چندی پیش منصور معظمی ،رییس
هیات عامل ایدرو با دانیال محبی ،استاندار سیستان و
بلوچستان دیدار کرد.
معظم��ی خالص��ه ای از طرح های ای��درو را چنین
عنوان کرد :س��ازمان گستر ش و نوسازی صنایع ایران
اماده ایفای نقش هر چه موثرتر در توس��عه اس��تان
سیستان و بلوچستان به ویژه منطقه مکران بر مبنای
منافع ملی و در چاچوب ضواب��ط و اختیارات قانونی
است.
ای��درو بی��ش از ۱۲۰۰۰ه��زار میلی��ارد ری��ال
س��رمایه گذاری در ای��ن اس��تان خواهد ک��رد که در
قالب طرح هایی چون ایجاد کارخانه الستیک س��ازی
تایر هامون ،نوس��ازی و توسعه ش��رکت بافت بلوچ و
طرح جاسک گواتر اس��ت .این میزان سرمایه گذاری
از متوس��ط س��رمایه گذاری های س��ازمان در س��ایر
استان های کشور به مراتب باالتر است.
در ادام��ه برنامه های��ی ک��ه س��ازمان گس��ترش و
نوسازی صنایع ایران و سازمان مدیریت صنعتی برای
محرومیت زدایی از سیستان و بلوچستان دارند ،دفتر
نمایندگی س��ازمان مدیریت صنعتی در شهر زاهدان
با حضور ابوالفضل کیانی بختیاری ،مدیرعامل سازمان
مدیری��ت صنعت��ی و جمع��ی از مدعوی��ن و مقامات
استانی گشایش یافت.
نیاز به زیرساخت های فیزیکی
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی
سازمان مدیریت صنعتی ،کیانی بختیاری ،سیستان و
بلوچستان را س��رزمینی نخبه پرور و جایگاه استادان
صاحب نام و م��اوای صاحب نظران علم و عمل عنوان
کرد و با اش��اره به تلقی عمومی از اس��تان سیس��تان
و بلوچس��تان به عنوان یک استان کم برخوردار ،گفت:
با توجه به ش��ناختی که نس��بت به زیرس��اخت ها و
س��اختارهای اموزش��ی و نخبگان اس��تان دارم ،چه
در دهه ۴۰خورشیدی هیچ بخش صنعتی مدرنی در کشور وجود نداشت و علم مدیریت
به گونه ای نبود که نیروهای انس�انی باتجربه بتوانند هدایت و راهبری بنگاه ها را به دس�ت
بگیرند و بسیاری از کسب وکارها هم که موجود بود گرفتار ورشکستگی و دچار فرسودگی
شده بود و به بازسازی و نوسازی نیاز داشت ،در چنین شرایطی سازمان مدیریت صنعتی با
عارضه یابی و اسیب شناسی بنگاه ها ،یکی از مهم ترین رسالت های خود را اغاز کرد .اکنون
در ادامه همان برنامه توسعه سیستان و بلوچستان در دستور کار قرارگرفته است.
انهایی که در اس��تان حضور دارند و چه کس��انی که
خارج از اس��تان منش��ا خدمات ارزنده هس��تند ،این
اس��تان را در حوزه علم ،اموزش و نخبه پروری استان
برخ��ورداری می دانم و بای��د برای نام گ��ذاری ان از
واژه های «بردب��ار»« ،وفادار»« ،خدمتگزار» و در یک
کالم« ،مروارید بی صدف» استفاده کنیم.
وی در توضی��ح ای��ن عن��وان اف��زود :اصط�لاح
«مروارید» را از نظر نیروهای دانش��ی ،س��رمایه های
معن��وی ،دارایی ه��ای ناملم��وس و س��رمایه های
انس��انی و اصطالح «بی ص��دف» را از لحاظ برخی از
زیرس��اخت های فیزیکی که در ابع��اد غیر از علمی و
اموزشی در این منطقه هنوز ساماندهی نشده به کار
ب��ردم و انتظار هس��ت که با همراه��ی و همکاری در
بخش هایی که کمتر کار ش��ده تالش کرده و همپای
بخش های اموزش��ی کش��ور برای اعتالی این استان
اقدام کنیم.
لزوم بهره برداری از 66مرکز اموزشی
کیانی بختی��اری یاداور ش��د :این منطق��ه با وجود
بی��ش از ۶۶مرک��ز اموزش��ی و بی��ش از ۱۰۰هزار
دانش��جو ،دارای ظرفیت بسیاری است که باید از ان
به��ره برد و یک��ی از کارهایی که باید انجام می ش��د،
ایجاد دفتر نمایندگی س��ازمان مدیریت صنعتی بود
که امروز گشایش یافت.
وی با بیان خالصه ای از تاریخچه سازمان مدیریت
صنعت��ی اظهار کرد :این س��ازمان با بیش از نیم قرن
س��ابقه و ت�لاش ،خدم��ات ارزنده ای به کش��ور داده
و در بع��د ام��وزش ،تحقی��ق و پژوه��ش و مش��اوره
صنعتی ،منش��ا خدمات و اثرات بسیار ارزنده ای بوده
است.
وی با اش��اره به شرایط ش��کل گرفتن سازمان در
دهه ۴۰خورش��یدی ،خاطرنش��ان کرد :در ان زمان
هیچ بخش صنعتی مدرنی در کش��ور وجود نداش��ت
و عل��م مدیریت به گونه ای نبود که نیروهای انس��انی
باتجربه بتوانند هدایت و راهبری بنگاه ها را به دس��ت
بگیرند و بس��یاری از کس��ب وکارها ه��م که موجود
ب��ود گرفتار ورشکس��تگی و دچار فرس��ودگی ش��ده
بود و به بازس��ازی و نوس��ازی نیاز داشت ،در چنین
ش��رایطی س��ازمان مدیریت صنعتی با عارضه یابی و
اسیب شناس��ی بنگاه ها ،یکی از مهم ترین رسالت های
خود را اغاز کرد.
وی افزود :س��ازمان با ارائ��ه راهکارهای به روز برای
رفع ای��ن عارضه ها ،اص�لاح س��اختارهای مدیریتی،
مناب��ع انس��انی ،فنی و فن��اوری ،س��اختارهای مالی
را هدف گ��ذاری ک��رد و ب��ه بهتری��ن ش��کل انجام
داد.
بس��یاری از ش��رکت ها را تحوی��ل می گرف��ت
بازس��ازی و نوس��ازی می ک��رد و ب��ه صاحب��ان ان
ش��رکت ها تحوی��ل م��ی داد .بعدها وقت��ی طیفی از
مدیران ش��کل گرفت الزم بود که در بنگاه ها فعالیت
کنند.
بنابراین سازمان گس��ترش و نوسازی صنایع ایران
در دل س��ازمان مدیریت صنعتی شکل گرفت و البته
بعدها سازمان مدیریت صنعتی جزو سازمان های تابع
سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت.
ابوالفض��ل کیانی بختی��اری دلیل انتخاب اس��تان
سیس��تان و بلوچس��تان برای ایجاد دفتر نمایندگی
س��ازمان مدیریت صنعتی را عالوه بر احس��اس دین
و تکلیف نس��بت به این منطق��ه ،تاکیدات ویژه رهبر
معظم انقالب برای توس��عه همه جانبه صنایع استان
دانست.
مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعت��ی دلیل دیگر
ای��ن انتخ��اب را بح��ث رویکردهای دول��ت تدبیر و
امی��د به وی��ژه مقام عال��ی وزارت صنع��ت ،معدن و
تجارت عن��وان کرد و افزود :توس��عه مناطق محروم
از اولویت ه��ای برنامه وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت
اس��ت و ایشان س��ازمان گسترش و نوس��ازی صنایع
ای��ران را مکلف ب��ه ارائ��ه برنامه توس��عه منطقه ای
کرده اند.
کیانی بختیاری تاکید کرد :نکته دیگری که اهمیت
ایج��اد دفتر نمایندگی س��ازمان مدیریت صنعتی در
این استان را دوچندان می کند ،بحث ورود به انقالب
چهارم صنعتی است که پیاده سازی مولفه های انقالب
صنعت��ی چهارم در س��طح بنگاه ها ،س��نجش میزان
امادگی بنگاه ها برای پذیرش این مولفه ها مثل بحث
اینترنت اشیاء و هوشمندسازی صنایع از رسالت های
ح��ال حاضر س��ازمان مدیریت صنعتی اس��ت که به
کمک بازوها و ش��بکه های اس��تانی خ��ود این کار را
محقق خواهد کرد.
وی اف��زود :س��ازمان مدیری��ت صنعت��ی بای��د
مطالعات��ی را در زمین��ه مزیت های منطق��ه ای انجام
دهد.
همچنین بای��د بخش پژوهش و تحقیق س��ازمان
فعال شود و عالوه بر این ،باید کلینیک های صنعت را
با عارضه یابی ،اسیب شناسی و ارائه راهکار به صنایع،
راه اندازی کنیم.
ایجاد ش�بکه اس�تانی س�ازمان مدیریت
صنعتی
کیانی بختی��اری بر شبکه گس��تری ب��ه عنوان یکی
از رسالت های سازمان های توس��عه ای تاکید و اظهار
کرد :توس��عه ش��بکه های قوی بس��یار دارای اهمیت
اس��ت و کاری که در این استان انجام می دهیم ایجاد
ش��بکه استانی سازمان مدیریت صنعتی است که این
نمایندگی ،بیست وپنجمین دفتر این شبکه در کشور
اس��ت و امیدواری��م رتبه باالیی در بین دیگر ش��بکه
نمایندگی ها کسب کند.
مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعت��ی همچنین با
توج��ه به مزیت های منطقه ای ب��ر ضرورت راه اندازی
دوره های کاربردی مانند اکوتوریس��م و گردش��گری،
توانمند س��ازی رایزنان بازرگانی ،توانمند سازی بانوان
و حکمرانی شرکتی برای شرکت های دانش بنیان و...
تاکید کرد.
سخن اخر
کیانی بختی��اری خاطرنش��ان ک��رد :تدوین نقش��ه
بو کارهای روس��تایی و مطالع��ه زمینه های
راه کس��
صنعتی اشتغالزا در استان از سوی نمایندگی سازمان
در اس��تان سیس��تان و بلوچس��تان از جمله کارهای
مهمی اس��ت که باید با همکاری و هم افزایی مقامات
اس��تانی انجام شود .وی در پایان از حضور مقامات و
شخصیت های علمی و اجرایی در ایین گشایش تشکر
و قدردانی کرد.
نشست ساالنه شورای بین الملل موسسات مشاوره مدیریت اسیا – اقیانوسیه برگزار شد
نشست ساالنه شورای بین الملل موسسات مشاوره
مدیریت اسیا-اقیانوسیه )۹۶-۹۷( ۲۰۱۸در سازمان
مدیریت صنعتی برگزار ش��د .به گزارش «گس��ترش
صنعت» ب��ه نقل از روابط عمومی س��ازمان مدیریت
صنعتی ،این نشس��ت با حضور هیات مدیره ش��ورای
بین الملل موسس��ات مش��اوره مدیریت و نمایندگان
کشورهای کانادا ،فنالند ،هلند ،اتریش ،رومانی ،کره،
ژاپن ،س��نگاپور ،اس��ترالیا ،ایران و مدیریت مشاوره
س��ازمان مدیریت صنعتی در محل ساختمان شماره
۲این سازمان برگزار شد.
بنا بر این گزارش ،در این نشس��ت تاکید ش��د که
«انجم��ن مش��اوران مدیریت بین المل��ل» به عنوان
نه��ادی غیرانتفاع��ی در زیرمجموعه س��ازمان ملل
قرار دارد و در نتیجه س��ازمان های کش��وری مربوط
نی��ز که عض��و ش��ورای بین الملل مش��اوره مدیریت
« »ICMCIباش��ند ،از ای��ن جای��گاه برخ��وردار
هستند.
همچنی��ن مقرر ش��د اختی��ارات و امکاناتی که از
این عضویت برای س��ازمان های کش��وری مش��اوره
مدیریت حاصل می ش��ود ،از سوی شورای بین المللی
ش��رکت های مش��اوره ای تبیی��ن و به س��ازمان های
کشوری ابالغ شود.
در این نشس��ت با تاکید بر استاندارد ایزو ۲۰۷۰۰
به عنوان خطوط راهنمای فعالیت های ش��رکت های
مش��اوره مدیریت که در سال گذشته میالدی تدوین
و تصویب شده است ،مقرر شد سازمان های کشوری
عضو ICMCIبکارگیری و توس��عه این استاندارد را
در ش��رکت ها و نهادهای عضو به طور ویژه در دستور
کار قرار دهند.
همچنی��ن با توجه به برگزاری مراس��م نخس��تین
س��الگرد تدوی��ن ای��ن اس��تاندارد در وی��ن اتریش،
پیش��نهاد شد مراسم دومین س��الگرد این استاندارد
در ح��وزه کش��ورهای اسیا-اقیانوس��یه برگ��زار
شود.
در همی��ن زمین��ه ،ب��ا توجه ب��ه اهمی��ت جایزه
بین المللی مش��اوره مدیریت «کنستانتین» مقرر شد
که کش��ورهای عضو برای اطالع رس��انی بیش��تر این
موضوع در سازمان و شرکت های مشاوره ای و تشویق
انها به حض��ور در دوره بعدی این جایزه بین المللی،
اقدام کنند.
ب��ا توج��ه به تعریف ش��اخص «امادگی مش��اوره
کش��وری» از س��وی ش��ورای بین المل��ل مش��اور
مدیری��ت ( )ICMCIاز تمام��ی کش��ورهای عض��و
دعوت ش��د ت��ا ب��ا گ��رداوری اطالع��ات مرتبط با
این ش��اخص ،مقدمات س��نجش ان برای ش��ورای
نام ب��رده را فراهم اورند تا براس��اس نتایج به دس��ت
ام��ده از ای��ن پیمای��ش بین الملل��ی ،ب��ه منظ��ور
اعت�لا و توس��عه این حرف��ه راهکاره��ای الزم اتخاذ
شود.
در پایان این نشس��ت مقرر ش��د ،برگزاری نشست
۲۰۱۹ش��ورای بین المل��ل مش��اوره مدیریت حوزه
اسیا -اقیانوسیه به ژاپن محول شود.
شنبه
صنعت خودرو
15اردیبهشت 18 1397شعبان 5 1439مه 2018شماره 381پیاپی 2354
یادداشت
سبک سازی خودرو
و کاهش مصرف سوخت
در برنامه ۵ساله دوم
شورای شهر تهران به
شهرداری تکلیف شده
که ساالنه
۱۰هزار پارکینگ در
مرکز شهر احداث کند
که در نهایت به ۵۰
هزار پارکینگ برسیم.
اما امارها نشان
می دهد این عدد هنوز
به ۱۵هزار پارکینگ
هم نرسیده است
گزارش «گسترش صنعت» از مشکالت جانمایی پارکینگ ها نشان داد
شهر تشنه جای پارک
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
زندگی شهری در کشورهای در حال توسعه ،حجم
ترافی��ک را به ذهن متب��ادر می کند زی��را به لحاظ
زیرس��اختی خیابان های کم عرض و تعداد خودروها
اعم از ش��خصی و عمومی ،مش��کالتی را برای شهر
و شهر نش��ینان به وجود اورده اس��ت .تهران یکی از
کالنشهرهای دنیاست که با معضل ترافیک و کمبود
پارکینگ ه��ای ش��خصی و عموم��ی روبه رو اس��ت.
خودروهای پارک شده در حاشیه خیابان ها و نیز کنار
خانه ها نشانگر این است که در این زمینه کمبودهای
زیادی وجود دارد .از س��وی دیگر ،مس��افرت افراد از
اس��تان های همجوار به محل کار خود در این ش��هر
از دیگر بس��ترهای ترافیکی است زیرا برخی به دلیل
ضع��ف ن��اوگان حمل ونقل عمومی ناچار هس��تند با
خودرو ش��خصی تا جای��ی بیاین��د و در ادامه برای
رس��یدن به مح��ل کار خود از خودروه��ای عمومی
استفاده کنند.
جانمای��ی پارکینگ ه��ا نیز از دیگ��ر مباحث مهم
در این باره اس��ت که به نظر می رسد استانداردهای
الزم در ان رعایت نشده است .در این باره «گسترش
صنعت» با ابوالفضل قناعتی ،عضو شورای شهر تهران
گفت وگو کرد .وی به مش��کالت فضای تعریف ش��ده
درباره مجتمع های مسکونی و تجاری اشاره کرد که
بخشی از مشکالت امروز به این موضوع برمی گردد.
مسکونی ها اداری و تجاری شدند
ابوالفضل قناعتی ،عضو ش��ورای شهر تهران درباره
نقش پارکینگ ها در ایجاد و رفع ترافیک ش��هری بر
اساس استانداردهای جهانی ،گفت :در بحث جانمایی
پارکینگ مناطق ،پهنه بندی ش��ده و تعریف می شود
هر پهنه چه ماموریتی داشته باشد .نخستین مشکل
ام��روز پارکینگ ها به این ام��ر برمی گردد که در این
پهنه بندی یک سلس��له مالحظات در مجوزهایی که
به بعضی از ملک ها داده شده لحاظ نشده است .برای
نمونه ،در مناطق مس��کونی که تعریفش مس��کونی
ب��وده با مجوز یا بدون مج��وز ،بهره برداری تجاری یا
اداری شده که این مسئله موجب مشکالتی در مرکز
شهر شده است.
وی ادام��ه داد :همچنی��ن بعض��ی از مناط��ق به
عنوان مجتمع مسکونی تعریف شده اما امروز برخی
خانواده ها دارای ۲یا ۳خودرو ش��خصی هس��تند و
ب��ه نوعی این امر فرهنگ ش��ده اس��ت .از این رو ،با
مس��احتی که به عنوان پارکینگ ه��ر واحد تعریف
شده یکی نبوده و ناگزیر افراد خودروهای خود را در
کوچ ه و معابر پارک می کنند.
او اضافه کرد :از سوی دیگر ،تغییر کاربری ملک ها
به اداری باعث ش��د ه تا به ج��ز صاحبان و کارمندان
ای��ن اداره ه��ا مراجعه ارب��اب رجوع ب��ا خودروهای
ش��خصی نیز مش��کل دیگری به مش��کالت پیشین
اضافه کند.
عض��و ش��ورای ش��هر ته��ران در ادامه ب��ه برخی
مصداق های ش��هری اش��اره کرد و گفت :در بسیاری
از خیابان ه��ای تهران به ویژه مناطق مرکزی مانند ۶
و ۷و ۸یا مناطق ۲و ۳بیش��تر ملک های مسکونی
اداری ی��ا تجاری ش��ده و زمانی ک��ه در یک منطقه
پهن��ه ان تجاری تعریف می ش��ود از ابتدا فضا برای
س��اخت پارکینگ پیش بینی می ش��ود .ام��ا با تغییر
کاربری امروز در این مناطق با خال پارکینگ روبه رو
هس��تیم .ضمن انکه فضایی برای س��اخت پارکینگ
موجود نیست و این نکته بسیار مهمی است.
قناعتی به نکته دیگری اشاره کرد و گفت :در مدت
بهره برداری شهر تهران ضمن اینکه این موضوع مهم
لحاظ نش��ده اتفاق ه��ای نامطلوب دیگ��ری در حال
رخ دادن اس��ت .برای مثال ،ش��اهد کوچ مردم بومی
در برخ��ی مناطق مانند منطقه ۶هس��تیم زیرا افراد
واحدهای مس��کونی را خری��داری و با مجوز یا بدون
مج��وز از ان اس��تفاده اداری و تجاری
می کنن��د .همی��ن امر باعث می ش��ود
مراجعه کنن��دگان به ای��ن مناطق زیاد
ش��ود و ب��ه ب��ار ترافیکی ای��ن منطقه
بیفزاید.
محدودیت های فضایی
هزار تومان برای اس��تفاده از پارکینگ را ندارند .این
است که امروز در این کالنشهرها با چنین مشکالتی
روبه رو هستیم.
عضو شورای شهر تهران در ادامه به موضوع دیگری
اش��اره ک��رد و گفت :در برخی از مناطق بر اس��اس
ترددها س��اخت پارکینگ ها پیش بینی شده است اما
اکنون که روزانه یک هزار خودرو به تعداد خودروهای
شهر تهران اضافه می شود فضای اختصاص یافت ه برای
این امر پاس��خگو نبوده و مشکل افرین شده است .به
طور نمونه ،خیابانی که ۷۰سال از عمر ان می گذرد
و پیش تر منطقه ای ویالیی بوده که تنها خودروهای
محدود در ان تردد داش��ته اس��ت ،امروز به خیابانی
با مجتمع مس��کونی تبدیل ش��ده و هر خانواده نیز
ب��ا ۲یا ۳خودرو ش��خصی کمب��ود پارکینگ دارند.
بخش��ی از مشکالت ترافیکی نیز به بافت خیابان ها و
ساختارهای گذشته برمی گردد.
او اظهار کرد :در ادامه ،با افزایش خودروها مدیران
ش��هری برای رفع مش��کالت بعدی فک��ری نکردند
و بررس��ی نش��ده که به لحاظ مهندس��ی ش��هرها و
خیابان ه��ا بهره ب��رداری ان در گذش��ته ای��ن بوده
ام��ا امروز با افزای��ش خودروها یا تبدی��ل خانه های
مس��کونی ب��ه اداری و تجاری باید پی��ش از افزایش
مش��کالت به ان رسیدگی شود و این است که به بار
ترافیکی شهر تهران دامن زده است.
این فعال ش��ورای ش��هر اضافه ک��رد :در کنار این
موضوع ،مناطقی که بازار در ان قرار گرفته و فضایی
برای پارکینگ ان تعریف ش��ده مربوط
به فعالیت ان مقطع زمانی بوده و امروز
با گسترش جمعیت و خودرو پاسخگوی
نیازها نیس��ت .ضمن اینکه نمی توانیم
فضای بیشتر در این زمینه تعریف کنیم
زیرا محدودیت فضایی داریم.
قناعت��ی در ادام��ه س��خنان خود به
ابوالفضل قناعتی
سرمایه گذاری برای س��اخت پارکینگ
از س��وی بخش خصوصی ،اشاره کرد و تغییر کاربری ملک ها به
اداری باعث شده تا به
گفت :امروز برای افرادی که می خواهند
در این ح��وزه س��رمایه گذاری کنند و جز صاحبان و کارمندان
این اداره ها مراجعه
پارکینگ بسازند صرفه اقتصادی ندارد
ارباب رجوع با خودروهای
زیرا بای��د با هزینه های زی��ادی فضای شخصی نیز مشکل دیگری
مورد نیاز را خری��داری و تجهیزات ان به مشکالت پیشین اضافه
کند
را اماده کنند .از سوی دیگر شهروندان
نی��ز تمایل به پرداخ��ت هزینه ۲یا ۳
� خالهایی که پر نمی شود
قناعتی در ادامه به پیش بینی ساخت
پارکینگ ها در برنامه دوم شورای شهر
تهران اش��اره ک��رد و گف��ت :در برنامه
۵س��اله دوم ش��ورای ش��هر تهران به
شهرداری تکلیف ش��ده که ساالنه ۱۰
ه��زار پارکینگ در مرکز ش��هر احداث
کند که در نهایت به ۵۰هزار پارکینگ
برسیم.
وی ادامه داد :اما امارها نشان می دهد
این عدد هنوز به ۱۵هزار پارکینگ هم نرس��یده در
حالی که با براوردهای اعضای ش��ورای ش��هر تهران
۳۵ت��ا ۴۰ه��زار پارکینگ تنها در مرکز ش��هر نیاز
اس��ت .در خال این افراد ناگزیر هس��تند خودروها را
در معابر پ��ارک کنند و خروج��ی ان ترافیک امروز
شهری است.
عضو ش��ورای ش��هر ته��ران از مصوبه ه��ای طرح
ترافیکی جدید ش��هرداری در س��ال ۹۷انتقاد کرد
و گفت :طرح ترافیک جدید که از س��وی شهرداری
اعالم ش��ده و عموم مردم می توانند از ظرفیت تردد
در مناطق با پرداخت ریالی اس��تفاده کنند مشکالت
بیش��تر خواهد ش��د زیرا به طور عموم ،مردم تمایل
دارند با خودرو ش��خصی برای رس��یدگی به کارهای
خود ت��ردد کنند و رفت وامد انها به مرکز ش��هر در
حالی که با کمبود فضای پارکینگی روبه رو هس��تیم
به حجم ترافیک می افزاید .بنابراین وقتی هنوز اصل
چال��ش رفع نش��ده با دس��تورهای جدی��د به حجم
مش��کالت اضافه می کنیم .در نتیجه ،باید ش��هردار
فعلی در این باره چاره ای بیندیشد.
اختصاص اعتبارهای دولتی
عضو شورای ش��هر تهران در پاسخ به راهکارها به
اعتبارهای دولتی اش��اره کرد و گف��ت :باید اعتباری
ب��رای تملک بعضی فضاها دیده ش��ود .البته این امر
همان طور که اشاره شد برای بخش خصوصی توجیه
اقتصادی ندارد زیرا مردم تا س��قفی می توانند اجاره
پارکینگ بدهند که ب��رای پیمانکار بخش خصوصی
سرمایه گذاری ان جذابیتی ندارد .او ترجیح می دهد
س��رمایه خود را در بانک قرار دهد و بدون مش��کل،
س��ود ان را دریافت کند .این است که باید با بودجه
ش��هرداری و با کمک دولت بعضی ملک ها خریداری
و تبدیل به پارکینگ شوند.
قناعتی به راه��کار دوم پرداخت و گفت :راه دیگر
توس��عه حمل ونقل عمومی اس��ت .بس��یاری از افراد
هس��تند که از شهرهای اطراف س��ر کار خود حاضر
می ش��وند که ب��ا ورود این خودروه��ا ۲۰درصد به
حجم ترافیک اضافه می ش��ود .اگر در حاشیه شهرها
که فض��ای خالی وجود دارد و می ت��وان پارکینگ ها
را توس��عه داد مب��ادرت به س��اخت پارکینگ و نیز
گس��ترش ناوگان حمل ونقل عمومی ش��ود افراد به
راحتی و با کمترین حجم بار ترافیکی به مرکز ش��هر
منتقل شده و مش��کالت در این بخش کمتر خواهد
شد.
در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی و تعهدات گروه صنعتی ایران خودرو در قبال جامعه انجام می شود
توسعه فعالیت های اقتصادی و تولیدی ایران خودرو در کشور
در راس��تای ایفای مس��ئولیت های اجتماعی ،فعالیت های اقتصادی و
تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو توسعه پیدا می کند.
به گزارش ایکوپرس ،پس از س��اخت مدرسه ش��هدای ایران خودرو در
روس��تای الر زاهدان در اسفند سال گذش��ته ،گروه صنعتی ایران خودرو
ساخت مرکز کارگاهی حاج حسن اذرخشی در حاشیه شهر زاهدان را در
دستورکار خود قرار داد .این کارگاه در فضایی به مساحت ۲هزار مترمربع
مجهز به امکانات اموزشی هوشمند به همت محمدرضا اذرخشی صاحب
امتیاز نمایندگی ۴۲۰۷فروش گروه صنعتی ایران خودرو ،س��اخته خواهد
ش��د .در ایی��ن کلنگ زنی این واحد اموزش��ی مدیر مس��ئولیت پذیری
اجتماع��ی ،مدیر امالک و مس��تغالت و مدیر بازاریابی و ش��بکه فروش
ایران خودرو حضور داش��تند .بنابر این گ��زارش ،مدیر اموزش و پرورش
زاه��دان در حاش��یه این ایین از انج��ام مس��ئولیت های اجتماعی گروه
صنعتی ایران خ��ودرو در عرصه های گوناگون و ارائه خدمات خیرخواهانه
در مناط��ق محروم و کمتر توس��عه یافته قدردانی کرد و گفت :اموزش و
پرورش بیش از هر زمانی نیازمند مش��ارکت خیران است و گروه صنعتی
ایران خودرو در این زمینه به موقع و بجا گام هایی برداش��ته و توانسته در
توسعه فضاهای اموزشی نقش بسزایی ایفا کند.
نخعی فرهنگ مدرسه س��ازی را امری معنوی دانس��ت و گفت :ساخت
این کارگاه هنرستانی ازسوی ایران خودرو می تواند مشکالت زیادی را در
بحث اموزشی منطقه برطرف کند.
وی رش��د اموزشی در سیس��تان و بلوچستان را از اهداف اصلی وزارت
اموزش و پرورش دانس��ت و گفت :ایران خودرو همواره جایگاه خود را در
توس��عه زیرس��اخت ها ،عمران و ابادانی ،فعالیت های اقتصادی و تولیدی
در کش��ور نش��ان داده و به عنوان بازوی اقتصادی همواره در کنار دولت
به خوبی ایفای نقش کرده است.
گفتنی است ،پیش از ایین کلنگ زنی ،قرارداد عملیات اجرایی ساخت
مدرسه ۱۲کالسه ش��هدای ایران خودرو ازسوی پیمانکار محلی امضا شد
و برنام��ه زمان بندی اجرای پروژه نیز در هماهنگی با س��ازمان نوس��ازی
مدارس استان به تصویب رسید.
ام��روز در صنع��ت خ��ودرو
جهان طراح��ی ایرودینامیک
خ��ودرو و طراح��ی جدی��د
موتور به مراتب از وزن خودرو
کاس��ته و این ام��ر بر کاهش
مص��رف س��وخت نی��ز تاثیر
دارد .البت��ه کاه��ش مص��رف
ارش محبی نژاد
س��وخت به عوام��ل مختلفی
دبیر انجمن تخصصی
بس��تگی دارد .به طور نمونه،
صنایع همگن نیرو محرکه
خودروه��ای ام��روز ۴۰تا ۵۰
و قطعه سازی کشور
درص��د وزن ش��ان بیش��تر از
خودرو پیکان است اما طراحی
موتوره��ای این خودروها ایرودینامیک اس��ت و ش��بکه های
گردنده ان به شکل مناسبی ضریب اصطکاک ها را به حداقل
می رساند و در نتیجه مصرف سوخت کمتری از پیکان دارد و
مصرف سوخت پیکان با وجود سبک تر بودن وزنش بیشتر از
خودروهای امروزی است.
همچنین در بحث سبک س��ازی قطعات خودرو باید برخی
از قطعات سبک تر تولید شوند .به عنوان نمونه ،میل بادامک
می تواند به روش در اصطالح ،هالوتایت تولید ش��ود که میل
میانی توخالی اس��ت و نه تنها مواد کمتری در تولید و ساخت
ان استفاده می شود بلکه وزن ان را نیز کاهش می دهد بدون
اینکه مشکل فنی در خودرو ایجاد کند.
بعضی قطع��ات از جمله قطعات ایزوالس��یون خودرو باید
وزن باالیی داش��ته باش��ند زیرا اگر از وزن ان کاس��ته شود
کیفی��ت عایقی ان در بحث صوت و حرارت افت پیدا می کند
و عملکرد خودرو در این زمینه کم می شود.
از این رو ،این تحلیل ابتدایی که گفته می شود برای کاهش
مصرف سوخت باید وزن خودرو را کاهش داد زیاد نمی تواند
صادق باش��د و ج��زو مولفه های چه��ارم و پنجم به ش��مار
می رود.
بحث طراحی ایرودینامیک خودرو به ویژه در س��رعت باال
و نی��ز طراحی نیرو محرکه اعم از موتور ،گیربکس و ش��بکه
انتقال قوا همگی باید حداقل اصطکاک و حداکثر بازده را در
خودرو داشته باشند.
همچنین در طراحی موتورهای جدید با تعداد سوپاپ های
باالتر و ش��یوه سوخت رس��انی و تزریق س��وخت متفاوت به
ش��دت مصرف س��وخت را کاهش داده اند و همین امر است
که می بینید یک مرس��دس بنز با یک توربوشارژر خیلی قوی
مصرف س��وخت به مراتب کمتری دارد به نس��بت خودرویی
ک��ه با نصف وزن ای��ن خودرو با موت��ور کاربراتور قدیمی در
حال کار است.
بنابراین در بحث سبک س��ازی قطعات در خودروها دلیل
اصلی تنها کاهش مصرف س��وخت نیس��ت بلکه بحث شتاب
ق��وای مانور خودرو اس��ت .ای��ن مباحث را از ای��ن رو مطرح
می کن��م ک��ه تجربه فعالی��ت در مرکز تحقیق��ات و طراحی
نواوران خودرو را دارم و خودرو طراحی کرده ام.
اگر خودرو زیادی س��بک ش��ود و مرکز ثقل ان نسبت به
ش��رایط خودرو درس��ت طراحی نشود ،مش��کالت زیادی در
پیچ ها و سرعت های باال برای خودروسوار به وجود می اورد و
به اصطالح ،خودرو تعادل نخواهد داش��ت .در نتیجه ،کاهش
س��وخت به عوامل مختلفی برمی گردد و سبک بودن خودرو
نمی تواند تنها عامل ان باشد.
خبر
برگزاری نمایشگاه قطعات خودرو
۲۱تا ۲۴ابان
متقاضیان��ی که به مش��ارکت در بخش داخلی نمایش��گاه
بین الملل��ی قطعات تمایل دارند ،می توانن��د از امروز تا زمان
تکمیل ظرفیت نمایش��گاه به سایت ثبت نام این نمایشگاه به
نش��انی www.idro-autoparts.comمراجع��ه و برای
ثبت درخواست خود اقدام کنند.
به گ��زارش عصرخودرو ،کاربران جدید با مراجعه به بخش
س��بز رنگ «عضویت در س��ایت» برای ثبت مشخصات خود
اق��دام کنن��د و منتظر دریاف��ت ۲ایمیل تایی��د عضویت و
اطالعات نام کاربری و رمز عبور برای ورود به حساب کاربری
باشند.
همچنی��ن کارب��ران دوره قب��ل نیازی به عضوی��ت دوباره
در س��ایت ندارند و در صورت ضرورت ویرایش مش��خصات،
می توانند با مراجعه به بخش «مشخصات شرکت» نسبت به
انجام تغییرات و ویرایش اقدام کنند.
تبص��ره :کارب��ران در صورت فرام��وش کردن رم��ز عبور
می توانن��د ب��ه https: //www.idro-autoparts.com/
users/forgotمراجعه کنند.
کارب��ران دوره قب��ل و جدی��د می توانند با اس��تفاده از نام
کارب��ری و رمز عبور خود از طریق بخ��ش قرمز رنگ «ورود
به س��ایت» وارد پنل کاربری ش��ده و در قسمت «ثبت نام در
نمایشگاه» درخواس��ت خود را تکمیل و نسبت به بارگذاری
مدارک مورد نی��از و همچنین پرداخت وجه غرفه به صورت
انالی��ن (از طریق کارت های بانکی عضو ش��بکه ش��تاب) در
مهلت مقرر اقدام کنند.
بدیهی است ثبت نام در این نمایشگاه تنها به صورت انالین
و از طریق وب سایت به این نشانی امکان پذیر خواهد بود.
همچنین در صورت وجود هر گونه ابهام ،می توان با مطرح
کردن پرسش ها از طریق ایمیل info@idro-autoparts.
comیا تلگرام ۰ ۹۲۱-۰۲۷۱۷۴۸پاسخ ها را دریافت کرد.
بررسی «گسترش صنعت» از روند تامین برق مورد نیاز صنایع در شهرک صنعتی شرق استان تهران
شنبه
سال سی ام شماره 381پیاپی 2354
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
15اردیبهشت 1397
18شعبان 1439
5مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نظارت چندالیه
بر تکمیل زیرساخت ها
هرچند مش��کالت مالی بیشترین و
اصلی تری��ن چالش صنای��ع کوچک و
متوس��ط است ،به غیر از مسائلی که بر
بو کار حاکم است ،تجربه
فضای کس��
نشان می دهد درصد زیادی از تعطیلی
واحده��ای صنعتی به س��وء مدیریت
برمی گردد .در اس��تان ته��ران ۵هزار
شاهپور قنبری
واح��د صنعت��ی وجود دارد ام��ا از این
مدیرعامل شرکت
می��زان ح��دود ۲0درص��د ب��ه دلیل شهرک های صنعتی تهران
مش��کالت خط تولید ،مس��ائل مالی،
بازاریاب��ی و نرخ تمام ش��ده غیررقابتی
تعطیل هس��تند .این در حالی اس��ت که شرکت ش��هرک های صنعتی
رس��الت ایجاد زیرس��اخت و حمایت از صنایع کوچ��ک را بر عهده دارد
بنابرای��ن عالوه بر فراهم ش��دن زیرس��اخت های الزم ب��رای واحدهای
بو کار واحدها باید تهیه
تولیدی ،برنامه هایی برای توس��عه فضای کس��
ش��ود .در این راستا ،برای کنترل پروژه های جاری شهرک های صنعتی
نظارت چندالیه اعمال می ش��ود در این مدل نظارتی از ازمایش��گاه های
زی��ادی برای کنترل فنی پروژه ها اس��تفاده کردیم و بر همین اس��اس،
کاس��تی های زیرساخت ش��هرک های صنعتی به س��رعت رفع خواهد
ش��د .اکنون در ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران در زمینه
ذخیره زمین های صنعتی برای س��رمایه گذاری براس��اس سیاست های
کالن و اس��ناد باالدستی تالش های زیادی شده است .همچنین توسعه
امکاناتی مانند ماش��ین های اتش نش��انی ،س��اخت تصفیه خانه ها ،تهیه
ماش��ین االت مورد نیاز و تدوین شناس��نامه HSEEدر ش��هرک های
صنعتی وضعیت مطلوب تری پیدا کرده اس��ت .در خوش��ه های صنعتی
نیز برای توانمندسازی ذی نفعان برنامه های معینی داریم و بر پایه همین
برنامه ها ،توانمندسازی تمام مهارت های مدیریتی و حمایت برای بهبود
نرخ تمام شده و بازاریابی انجام می شود .در بحث خوشه های کسب وکار
مراحل امکان س��نجی مانند هر س��ال پیگیری می ش��ود و به دنبال این
هس��تیم که کس��ب وکارهایی که قابلیت توسعه براساس مدل خوشه را
دارند ،شناسایی و هر سال یک کسب وکار را برای توسعه انتخاب کنیم.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
کس��ری ۲00مگاوات��ی برق در ش��هرک صنعتی
عباس اباد همچنان ادام��ه دارد .هرچند در روزهای
گذشته یک پست برق س��یار در این شهرک مستقر
ش��ده ،هنوز برق این پس��ت س��یار وارد مدار نشده
است .مشکالت زیرساختی صنعتگران مستقر در این
شهرک سبب شده تا محمدحسین مقیمی ،استاندار
تهران نیز برای بررس��ی مشکالت صنعتگران در این
منطق��ه صنعتی هفته ج��اری به ش��هرک صنعتی
عباس اباد برود.
ش��هرک صنعتی عباس اباد با توجه به داشتن یک
ه��زار و ۲۷۲واحد صنعتی فعال ب��ه عنوان یکی از
بزرگترین شهرک های صنعتی در شرق استان تهران
و کش��ور مطرح اس��ت .واحدهای صنعت��ی در این
شهرک توانس��ته اند برای بیش از ۲۷هزار نفر شغل
ایجاد کنند .با این حال ،ش��هرک صنعتی عباس اباد
مدت هاست با مشکالت زیرساختی دست وپنجه نرم
می کند و به دلیل بحران قطع برق بارها سوژه خبری
رسانه های مختلف شده است.
در ش��هرک صنعت��ی عباس اب��اد به ان��دازه ۳۰۰
م��گاوات برق از س��وی اداره برق واگذار ش��ده ولی
فقط ۱۰۰مگاوات ان تامین ش��ده است .از این رو،
پیش��نهاد ایجاد ی��ک پس��ت برق ۴۰۰کیلوولت در
ش��هرک عباس اباد از مدت ها قبل مطرح بوده است
چراکه پس��ت فعلی ظرفیت کافی برق رسانی به این
منطقه را ندارد.
عکس :مهدی کاوه ای
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
پست سیار جوابگوی کمبود برق «عباس اباد» نیست
سیار تا پایان اردیبهشت خبر داده است.
اخالل در فعالیت صنعتگران
مدت ها پیش از این نیز گالیه صنعتگران از کسری
۲۰۰مگاواتی برق در ش��هرک صنعت��ی عباس اباد
مطرح ش��ده و مس��ئوالن ب��رای رفع این مش��کل
قول ه��ای زیادی داده اند اما جبران کس��ری برق در
ش��هرک صنعتی عباس اباد با اجرای پست برق ۴۰۰
کیلوولت حدود ۲س��ال زمان می برد و این مدت در
ادامه فعالیت صنعتگران مشکل ایجاد می کند.
غالم��ی با اش��اره به تامین بخش��ی از ب��رق مورد
استاندار به عباس اباد می رود
نیاز(در قالب برنامه کوتاه مدت) با انتقال پس��ت برق
محس��ن غالم��ی ،مدیرعام��ل ش��هرک صنعت��ی
س��یار ۴۰مگاواتی به این ش��هرک در امسال ،ادامه
عباس اب��اد در گفت وگ��و با«گس��ترش صنع��ت» از
داد :ب��رای ای��ن منظ��ور ۵میلیارد توم��ان از طرف
رسیدگی به مش��کالت صنعتگران در این شهرک با
شرکت شهرک های صنعتی تهران هزینه شده و ۵/۱
حضور محمد حسین مقیمی ،استاندار تهران درهفته
هکتار زمین محصور به صورت رایگان دراختیار برق
ج��اری ،خبر داد و گفت :پس��ت س��یار ب��رق ۲00
منطقه ای تهران قرار گرفته است.
مگاواتی از سوی ش��رکت برق منطقه ای در شهرک
مدیر ش��هرک صنعتی عباس اباد ادام��ه داد :قرار
صنعتی عباس اباد مستقر شده اما هنوز
بود این طرح تا قبل از پایان س��ال ۹۶
برق ان وارد مدار توزیع نشده است.
به بهره برداری برس��د اما شرکت توزیع
ب��ه گفت��ه غالمی ،وارد م��دار کردن
برق برای اتصال پس��ت ۴۰مگاواتی به
برق از پست سیار به شبکه توزیع برق
شبکه توزیع با دالیل مختلفی از جمله
در ش��هرک صنعتی عباس اب��اد زمانبر
انتخ��اب پیمان��کار و اج��رای طرح به
اس��ت و در مدت یک یا ۲هفته انجام
تعهدات خود براساس برنامه زمانبندی
نمی شود .وی تاکید کرد :پیمانکار برای
عمل نکرده است.
سجاد هاشمی
وارد مدار کردن برق این پس��ت س��یار
غالمی با اش��اره به اینکه مس��ئوالن
انتخاب شده اما هنوز کار خود را شروع
اج��رای پ��روژه س��اخت پس��ت ۴۰۰
اکنون در شهرک
نکرد ه است.
صنعتی عباس اباد به کیلوولت ش��هرک را به دلیل تخصیص
مدیرعامل شهرک صنعتی عباس اباد اندازه ۳۰۰مگاوات اعتب��ار مورد نیاز من��وط به تصویب در
اف��زود :ای��ن پس��ت برق س��یار ۲00برق از سوی اداره برق سفر اس��تانی رییس جمهوری می دانند،
مگاوات��ی اکن��ون در ش��هرک صنعتی واگذار شده ولی فقط تصریح ک��رد :بهتر اس��ت این طرح در
عباس اباد مس��تقر اس��ت اما هنوز در ۱۰۰مگاوات ان تامین هی��ات دولت تصوی��ب و تامی��ن برق
مرحله اتصال به شبکه توزیع قرار دارد .شده است .قطع برق فعال ترین شهرک صنعتی دولتی کشور
غالمی معتقد اس��ت ک��ه وارد مدار خسارت های زیادی
در سال «حمایت از کاالی ایرانی» اغاز
کردن برق از این پس��ت س��یار زمانبر برای واحدهای صنعتی شود.
اس��ت و قبل از پایان خرداد نیز نتیجه شهرک به دنبال خواهد � اعتباری که نمی رسد
داشت
هرچن��د قرار اس��ت محمدحس��ین
نمی ده��د در حالی که ش��رکت توزیع
مقیم��ی در هفت��ه ج��اری ب��ه بازدید
برق از وارد مدار ش��دن برق این پست
و بررس��ی فعالی��ت صنعتگران در ش��هرک صنعتی
عباس اباد بپردازد اما اخرین جلسه بررسی وضعیت
تامی��ن پس��ت برق ش��هرک صنعت��ی عباس اباد در
شهرس��تان پاکدشت دی سال گذش��ته برگزار شد.
محمدحس��ین مقیمی ،استاندار تهران در این جلسه
بر ضرورت تامین برق ش��هرک صنعتی عباس��ی اباد
با ایجاد پس��ت ۴۰۰کیلوولت��ی تاکید کرد و گفت:
الزم است با همکاری نهادهای ذی ربط و استانداری
میزان اعتب��ار ۱۵۰میلیارد تومان ب��رای ایجاد این
پست فراهم شود.
صادقی ،فرماندار پاکدشت و سایر مدیران استانی
نیز در این جلس��ه با ارائه گزارش ها و بررسی شرایط
ش��رکت برق منطقه ای و برق شهرستان های استان
تهران بر پیگیری و اجرای این طرح با سرعت بیشتر
تاکید کردند.
ش��هرک صنعت��ی عباس اباد تاکید ک��رد :قطع برق
خسارت های زیادی برای واحدهای صنعتی شهرک
به دنبال خواهد داش��ت و اگر یک روز به دلیل فشار
زیاد ش��اهد سوختن پس��ت برق یا خارج شدن ان از
مدار باش��یم از هیچ مسیر دیگری امکان برق رسانی
به شهرک صنعتی عباس اباد وجود ندارد.
سخن اخر
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» کس��ری ۲۰۰
مگاوات��ی برق در ش��هرک صنعت��ی عباس اباد فقط
یکی از مش��کالت زیرس��اختی این ش��هرک است و
دس��تورهای الزم برای تامین کس��ری برق از سوی
مدی��ران نهادهای اجرایی صادر ش��ده اما نتیجه ان
برای صنعتگران هنوز حاصل نشده است .ضمن انکه
اس��فالت و لکه گیری معابر شهرک از دیگر مشکالت
موجود صنعتگران در حوزه زیرس��اخت اس��ت .بنابر
جبران کسری برق فقط با مصوبه دولتی
مقررات ام��ده در دفترچه ه��ای ق��رارداد واگذاری
با این حال ،همچنان مش��کالت کس��ری برق در
زمین در ش��هرک های صنعتی ،شرکت های خدماتی
ش��هرک صنعتی عباس اباد پابرجاست.
در ش��هرک ها موظف اس��ت مشکالت
همان طور که س��جاد هاش��می ،رییس
مربوط به راه س��ازی شهرک را برطرف
هیات مدیره ش��رکت خدماتی شهرک
کند .عالوه بر ای��ن ،موضوع تصفیه خانه
صنعت��ی عباس اب��اد در گفت وگ��و ب��ا
ش��هرک صنعت��ی عباس اباد مش��کلی
«گس��ترش صنع��ت» اظه��ار ک��رد،
دیگ��ر در این بخش اس��ت ضمن انکه
ح��ل مش��کالت برق ش��هرک صنعتی
محیط زیست جای کوتاه امدن و ترحم
عباس اباد ب��ا توجه به اینک��ه نیازمند
کردن نیست و باید جدی گرفته شود.
محسن غالمی
منابع زیادی اس��ت به مصوبه و کمک
بنابرای��ن ب��ا وج��ود مش��کالتی که
هیات دولت نی��از دارد و درحال حاضر
کارافرینان صنعتی دارند اگر مسئوالن
پست برق سیار
هم همه مسئوالن عالی رتبه صنعتی از ۲00مگاواتی اکنون در کن��ار انها باش��ند و ب��ا اراده از انها
جمله وزی��ر صنعت ،معدن و تجارت از
حمای��ت کنند ،ظرفیت ه��ای غیرفعال
در شهرک صنعتی
این مشکل اگاه هستند.
عباس اباد مستقر است صنایع کوچک فعال می شود .واحدهای
هاش��می ب��ا اش��اره ب��ه مش��کالت
باکیفیت��ی در ای��ن ش��هرک صنعت��ی
اما هنوز در مرحله
زیرس��اختی در ش��هرک صنعت��ی اتصال به شبکه توزیع فعالی��ت می کنند که در ص��ورت رفع
عباس اب��اد گف��ت :اکنون در ش��هرک قرار دارد .وارد مدار مش��کالت می توانند ظرفیت اش��تغال
صنعت��ی عباس اب��اد ب��ه ان��دازه ۳۰۰کردن برق از این پست خ��ود را افزای��ش دهند .ش��هرک های
مگاوات برق از س��وی اداره برق واگذار سیار زمانبر است و
صنعتی باید از درون اداره شوند و فقط
شده ولی فقط ۱۰۰مگاوات ان تامین قبل از پایان خرداد نیز نظارت بر امور و راس��تی ازمایی برعهده
نتیجه نمی دهد
شده است.
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
رییس هیات مدیره ش��رکت خدماتی
صنعتی باشد.
گزارش روز
حلقه گمشده بین تولید و توزیع ،چالشی برای صنایع
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک
و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران گف��ت :صنای��ع
خرد ،کوچک و متوس��ط در شناس��ایی خریدار و
توزیع کننده محصوالت خود ضعف دارند .در واقع
فروش و بازاریابی محصول در این بخش از صنعت
چالش اصلی و حلقه گمش��ده زنجیره تامین است.
سید افش��ین گنج بخش در حاشیه س��فر دو روزه
خود به استان خوزستان ،در گفت وگو با «گسترش
صنعت» عنوان کرد :خوش��بختانه خوزستان یکی
از فعال ترین اس��تان ها در زمینه حمایت از کاالی
ایرانی بوده اس��ت .وی با اش��اره ب��ه وجود منطقه
صنعت��ی در منطق��ه ازاد اروند گف��ت :برای رفع
مش��کالت صاحبان صنایع در این منطقه ،شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان خوزستان با منطقه
ازاد اروند همکاری مش��ترکی را اغاز کرده اس��ت.
گنج بخش در ادامه در پاس��خ به این پرس��ش که
مشکالت تولیدکنندگان داخلی در شرایط موجود
چیس��ت ،افزود :درحال حاضر یکی از معضل های
اصلی صنعت در کشور کمبود نقدینگی و سرمایه
در گ��ردش ب��وده ک��ه حمای��ت از کاالی ایران��ی
می تواند ان را پوش��ش دهد ضمن اینکه س��ازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در سال
جاری برای رفع این معضل برنامه های زیادی دارد.
مش��اور مدیرعامل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران با بیان اینکه یک سری
اختیارات به ش��رکت های اس��تانی داده شده تا به
واحدهای تولیدی کمک کنند ،یاداور ش��د :فقط
شرکت شهرک های صنعتی استان نمی تواند همه
مشکالت را حل کند بلکه نیازمند کمک و همدلی
نهادها ،اس��تانداری ،مردم و س��رمایه گذاران بوده
و همه باید در کنار ش��هرک های صنعتی باش��ند.
گنج بخش با اش��اره به تاکید رهبر معظم انقالب و
رییس جمه��وری بر توجه به صنایع کوچک ،اظهار
کرد :در دولت عزم حمایت از صنایع کوچک وجود
داش��ته و ساختار ش��هرک های صنعتی بیشترین
تمرکز را بر حمایت از این صنایع دارد.
وی مهم تری��ن مش��کل صنایع کوچک را حلقه
گمش��ده می��ان تولی��د و توزیع دانس��ت و گفت:
صنایع خرد ،کوچک و متوس��ط عامل شناس��ایی
خری��دار ،عامل ف��روش و توزیع کننده محصوالت
خود نبوده و از دیگر مشکالت این صنایع می توان
نبود بازار ،کاهش نقدینگی ،مسائل مالی و مالیات
ارزش افزوده را نام برد که در س��ال جاری با توجه
به نام گذاری س��ال ،این معضل ه��ا باید به حداقل
برس��د .مشاور مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه حدود٨٠٠
ش��هرک صنعتی در سطح کش��ور وجود دارد که
۷۱ش��هرک صنعتی در خوزس��تان است ،افزود:
ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی ب��ا امتیازاتی اعم از
معافیت های مالیاتی ،وجود زیرساخت های مختلف
و متنوع ،اب ،برق ،گاز ،فاضالب و س��ایر امکاناتی
که برای س��رمایه گذار فراهم کرده اند ،بدون شک
بستر مناسبی را برای جذب سرمایه گذاران داخلی
و خارج��ی ایجاد می کنن��د .گنج بخش در پایان با
تاکید بر اینکه یکی از اهداف امس��ال شهرک های
صنعتی اس��تفاده از ظرفیت ۱۵کش��ور همسایه و
منطقه اس��ت ،بیان کرد :بحث صادرات در وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت به ص��ورت جدی دنبال
ش��ده و تمام تالش بر افزای��ش تعداد محصوالت
صادراتی در ۱۵کش��ور همسایه است .به گزارش
«گس��ترش صنعت» افش��ین گنج بخش ،مش��اور
مع��اون وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت و همایون
توفیق��ی ،مدیر بهداش��ت ،ایمنی ،محیط زیس��ت
و ان��رژی( ) HSEEس��ازمان صنای��ع کوچ��ک و
ش��هرک های صنعت��ی ایران در س��فر به اس��تان
خوزستان از شهرک های صنعتی اهواز ،خرمشهر و
ابادان 2 ،کارخانه صنعتی و زیرساخت های سایت
صنعتی منطقه ازاد اروند بازدید کردند.
همچنی��ن پ��س از این بازدید نشس��تی با مدیر
توسعه نواحی صنعتی س��ازمان منطقه ازاد اروند
برگزار شد.
افش��ین گنج بخش پ��س از بازدی��د اقدام های
انجام ش��ده در بخش ه��ای توس��عه و تکمی��ل
زیرس��اخت های فراهم و در حال اجرا از س��ازمان
منطقه ازاد ارون��د قدردانی کرد .همایون توفیقی
نیز از تقویت امکانات امدادی و اتش نشانی مستقر
در سایت های صنعتی ابراز خرسندی کرد.