روزنامه گسترش صنعت شماره 382
روزنامه گسترش صنعت شماره 382
سال سی ام
پیاپی 2355دوره جدید شماره 382
http://telegram.me/sanatnewspaper
راه اندازی شهرک های صنعتی-تخصصی با توجه به سند امایش
قائم مقام وزیر صنعت ،معدن و تجارت گفت :ش��هرک های صنعتی-تخصصی در مناطق مختلف کش��ور با توجه به س��ند امایش س��رزمینی،
ایجاد می ش��ود .رضا رحمانی روز گذش��ته در دیدار با استاندار قزوین گفت :برای ساخت ش��هرک تخصصی صنایع دریایی در سفر اخیر
رییس جمهوری به بندرعباس کلنگ زنی شد و این روند همچنان در دستور کار ما قرار دارد .وی با اشاره به روند توسعه و پیشرفت
مناس��ب صنایع استان قزوین ،ادامه داد :بازدیدهای انجام شده از برخی واحدهای تولیدی ،اشتیاق سرمایه گذاران در این منطقه را
به طور کامل نشان می داد .رحمانی ،قزوین را یکی از ۵استان کشور در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت :باید
در جذب این نوع سرمایه گذاری و نیز ایجاد شهرک های تخصصی اقدام های الزم را انجام داد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
یکشنبه
16اردیبهشت1397
19شعبان 1439
6مه 2018
2
«گسترش صنعت» از سایت های فعال خودروسازی کشور گزارش می دهد
میتسوبیشی و رنو
در پایتخت صنعتی ایران
3
یادداشت
کارگران
بازوان حرکت جامعه
4
همکاری مشارکتی
راهی برای روزامدی
دانش فنی
3
هدایت ۱۲میلیارد دالر سرمایه
به شهرک تخصصی پوشاک
طرح توس��عه تولید پوشاک همراه با ایجاد شهرک تخصصی
پوش��اک یک��ی از برنامه های اصلی س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران اس��ت که در اولویت سیاست های
وزارت صنعت ،معدن و تجارت قرار دارد.
براس��اس امار جهانی ،ارزش پوش��اک کش��ور ۱۵میلیارد
دالر اس��ت که در سال 1404خورشیدی به ۲۵میلیارد دالر
خواهد رس��ید .بنابراین اقدام های اثربخش در این برهه زمانی
در صنعت پوش��اک می تواند کلید راهگش��ای توسعه صنعتی
در کش��ور باش��د .از این رو ،نشست مش��ترک صادق نجفی،
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت ب��ا حمید امانی ،رییس
امور صنعت و معدن س��ازمان مدیریت و برنامه ریزی کش��ور
و نمایندگان تش��کل های تخصصی پوش��اک ،سیاست گذاری،
برنامه ریزی ،ساماندهی و پشتیبانی در سازمان صنایع کوچک
و شهرک های صنعتی ایران برگزار شد.
طرح توس��عه تولید پوشاک کش��ور در مناطق روستایی به
منظور اش��تغالزایی در مناطق روستایی ،جلوگیری از واردات
بی روی��ه ،قاچاق و توس��عه صادرات در دس��تور کار س��ازمان
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های صنعت��ی ایران ق��رار گرفته
است.
درحال حاضر ش��هرک ها و نواحی صنعتی به منظور استقرار
ش��رکت استانی و کارگاه های روس��تایی برای ۵استان تعیین
ش��ده و محصوالت تولیدی هر استان از طریق انجمن پوشاک
با توجه به ظرفیت و توانایی س��رمایه گذاران استانی مشخص
شده است.
در این طرح ،شرکت های استانی به عنوان حلقه واسط بین
کارگاه های روستایی و ش��رکت پشتیبان به منظور راهبری و
نظارت مس��تمر بر کارگاه های روستایی و تامین به موقع مواد
اولیه موردنیاز کارگاه ها عمل می کنند.
4
گزارش «گسترش صنعت» از تاثیر اجرای شاخص های استاندارد در کشور
تولید کاالی بی کیفیت
نابود کردن سرمایه داخلی است
2
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
16اردیبهشت 19 1397شعبان 6 1439مه 2018شماره 382پیاپی 2355
یادداشت
کاهش وظایف دولت
با کاهش منطقی مالیات
مالی��ات و بیم��ه از جمل��ه
مش��کالت اس��تراتژیک حوزه
تولی��د به ش��مار م��ی رود .در
صورتی ک��ه دولت ،س��ازمان
امور مالیاتی کش��ور و سازمان
تامین اجتماعی این مشکالت
را برط��رف کنند بی��ن ۵۰تا
قاسم میرزایی نیکو
۶۰درص��د مش��کالت حوزه
عضو کمیسیون شوراها
تولی��د در کش��ور برط��رف
و امور داخلی مجلس
می شود .یکی از وظایف دولت
و سازمان های دولتی ،تسهیل
تولید در کش��ور اس��ت و با احتس��اب مش��کالت و امارهای
کنونی رفع این مش��کالت به بخش تولید و صنعت در کشور
کمک بس��یاری می کند .حمای��ت از کاالی ایرانی به منزله
حمایت از تولیدکننده اس��ت .همچنین باید در نظر داش��ت
که تولیدکننده در ایران به معنای کارفرما و کارافرین نیست.
در این زمینه نباید فراموش شود که تولیدکننده مجموعه ای
متشکل از تمام اجزای تولید است .به این دلیل گفته می شود
رفع مشکالت بیمه ای برای کارگران می تواند تاثیر بسیاری بر
بهبود تولید در کش��ور داشته باشد .اگر وزیر و وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماعی با مجموعه بیمه های یکدیگر هماهنگ
باش��ند و برنامه های کاهش هزینه بیمه کارگران یا طرح های
تش��ویقی برای تولیدکنندگان داشته باش��ند ،می توان برای
تش��ویق تولیدکنندگان گام برداش��ت .مالیات یکی از منابع
درام��دی دولت اس��ت که بخش��ی از ان صرف اش��تغالزایی
می ش��ود .اکنون که مالیات به یکی از بحران های حوزه تولید
تبدیل ش��ده اس��ت دولت باید ان را مدیریت کند .اگر سطح
کم��ی و کیفی تولید افزایش یاب��د دیگر نیازی به هزینه های
ب��االی مالی��ات وجود ن��دارد .در این حال��ت تولیدکننده در
ش��رایط توس��عه قرار می گیرد و اش��تغالزایی ایجاد می شود.
بر این اس��اس با کاهش هزینه های مالیات��ی دولت می تواند
اشتغالزایی را به بخش خصوصی واگذار کند و دیگر نیازی به
درامدهای مالیاتی مانند امروز احس��اس نمی شود .موضوعی
که در این زمینه اهمیت دارد اش��تغالزایی در مناطق محروم
است.
بخ��ش خصوص��ی تمایلی ب��ه س��رمایه گذاری در مناطق
مح��روم ندارد و ای��ن موضوع وظیف��ه دولت اس��ت .بر این
اس��اس ،نمی توان مالیات را در صورت توس��عه و اشتغالزایی
بخش خصوصی به طور کلی نادیده گرفت اما دولت با کاهش
هزینه های تولید موضوع توس��عه و اشتغالزایی را می تواند به
بخش خصوصی واگذار کند.
خبر
شناسایی و رفع ایرادها
راه تولید با کیفیت
مش��اور ش��رکت هواپیمای��ی بوئین��گ امری��کا گف��ت:
تولیدکنن��دگان ایرانی باید راه تولی��د کاالهای با کیفیت را با
شناس��ایی مش��کل ها و ایرادهای محصول شان و نیز استفاده
از تجربه س��ایر کش��ورها یاد بگیرند .به گزارش ایس��نا ،رضا
نیس��انی در یازدهمی��ن کنفرانس بین الملل��ی انجمن ایرانی
تحقیق در عملیات که به میزبانی دانش��گاه رازی برگزار شد،
با اش��اره به نام گذاری س��ال ۹۷با عنوان «حمایت از کاالی
ایرانی» از س��وی رهبر معظم انقالب ،اظهار کرد :امسال باید
سالی باشد که تولید کنندگان ایرانی با بهبود کیفیت تولیدات
خود عالوه بر کس��ب رضایت مصرف کنندگان داخلی ،بتوانند
تولیدات خود را به خارج از کشور صادر کنند.
وی ادام��ه داد :زمان��ی که تولیدکنن��دگان داخلی کیفیت
تولی��دات خ��ود را ارتقا دهن��د و مردم نی��ز از کاالهای انان
استقبال کنند ،کشور به توسعه خواهد رسید.
مشاور شرکت هواپیمایی بوئینگ امریکا تاکید کرد :الزمه
تولی��د کاالهای باکیفیت ،شناس��ایی ایراده��ای تولید و رفع
انهاس��ت .همچنین باید از تجربه س��ایر کشورهای موفق در
زمینه تولیدات باکیفیت استفاده شود.
وی با بیان اینکه هرکش��وری به کوش��ش مردمش ساخته
می ش��ود ،افزود :هرچند اکنون مشکالتی در کشور داریم ،اما
همه مردم ایران باید با همدلی ،امیدواری و س��ازندگی کشور
را پیش ببرند.
نیسانی به تجربه و موفقیت های ژاپن پس از جنگ جهانی و
تبدیل این کشور به قهرمان اقتصادی اشاره کرد و گفت :ژاپن
با کمک ادوارد دمین��گ امریکایی و بهره گیری از نظریه های
وی به کشوری قدرتمند در حوزه اقتصادی تبدیل شد.
وی تاکی��د کرد :اگر می خواهیم م��ردم به مصرف کاالهای
ایران��ی روی اورن��د بای��د راه تولید کااله��ای با کیفیت را یاد
بگیری��م زیرا مصرف کنن��دگان حق دارن��د بهترین جنس و
کیفیت را خریداری کنند.
مش��اور ش��رکت هواپیمایی بوئینگ امریکا ارتقای دانش و
بهره وری را کلید توس��عه کش��ورها دانس��ت و افزود :راه های
توس��عه اقتصادی پایدار در کش��ورها جذب س��رمایه گذاری
خارجی ،صادرات و صنعت ،گردش��گری و خدمات اس��ت که
برای بهره وری کامل از اینها باید مدیریت داشت.
وی خاطرنش��ان کرد :محصولی که می خواهد تولید ش��ود
باید براس��اس نیاز مقصد باش��د و پ��س از فروش محصول از
مصرف کنندگان نظر خواهی ش��ود تا تولیدکننده با شناسایی
کاستی ها بتواند انها را برطرف و کاالیی با کیفیت تولید کند.
نیسانی در پایان یاداور شد :کل فرایند تولید باید طبق یک
اصول تعریف شده و بر مبنای رضایت مشتری باشد.
نیره پیروزبخت
حمایت از
مصرف کنندگان در
اولویت نخست و
حمایت از
تولیدکنندگان در
اولویت دوم قرار دارد،
به طور حتم با
تولیدکنندگان متخلف
برخورد خواهد شد
گزارش «گسترش صنعت» از تاثیر اجرای شاخص های استاندارد در کشور
تولید کاالی بی کیفیت نابود کردن سرمایه داخلی است
منافع تولیدکننده نباید سالمت مصرف کننده را به خطر اندازد
این عضو هیات رییس��ه کمیسیون صنایع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان اینکه عالوه بر این
اولویت با مصرف کننده است
نمی ت��وان ب��ا س�لامت مصرف کننده به دلیل س��ود
رییس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه حمایت
تولیدکنن��ده ب��ازی ک��رد ،گف��ت :دوگانگ��ی تولید
از مصرف کنن��دگان در اولویت نخس��ت و حمایت از
این اس��ت که حق��وق مصرف کننده به دلیل س��ود
تولیدکنندگان در اولویت دوم قرار دارد ،گفت :به طور
تولیدکننده دیده نشود.
حتم با تولیدکنندگان متخلف برخورد خواهد ش��د.
س��ازمان ملی استاندارد در این زمینه وظیفه دارد
نیره پیروزبخت درباره نقش س��ازمان ملی استاندارد
س��ختگیری کند .بخشی از واحدهای صنعتی اکنون
ای��ران در حمای��ت از کاالی ایران��ی و اینک��ه برخی
موضوع اس��تاندارد و کیفیت را ج��دی نمی گیرند و
اعتق��اد دارند ب��ا توجه به وجود قوانین س��ختگیرانه
س��ازمان ملی اس��تاندارد نیز در ای��ن زمینه فعالیت
تصمیم های این س��ازمان می تواند به تعطیلی برخی
مناس��بی دارد .وی با تاکید ب��ر اینکه کاالی ایرانی
واحده��ای تولیدی منجر ش��ود ،اظهار ک��رد :مقوله
باید برند داشته باشد ،گفت :این به معنای یک لوگو
استاندارد جزو جدایی ناپذیر حمایت از کاالی ایرانی
نیست .کاالی ایرانی باید هویت جهانی داشته باشد و
اس��ت و رهبر معظ��م انق�لاب و رییس جمهوری بر
ظرفیت صادراتی برای ان به وجود اورد .پرسشی که
این مس��ئله تاکید دارند که افزای��ش کیفیت کاالی
اکنون مطرح می شود این است که ایا می توان بدون
ایرانی می تواند موجب استقبال مردم از این تولیدات
رعایت استانداردهای داخلی محصولی را تولید و ان
ش��ود .وی ادام��ه داد :در صورت��ی که
را به کشورهای دیگر صادر کرد.
ش��اهد افزایش کیفی تولی��د کاالهای
حس��ینی کیا با بیان اینکه دولت باید
ایرانی نباش��یم ،نمی توان توقع داش��ت
از واحدهای تولیدی و صنعتی در داخل
مردم از محصوالت تولید ش��ده داخلی
کشور حمایت کند اما این حمایت نباید
حمایت و استقبال کنند.
ب��دون قاعده و اص��ول باش��د ،توضیح
� تاکی�د برتولی�د کیف�ی و
داد :در صورت��ی می ت��وان از واحدهای
رقابت پذیر
داخلی پش��تیبانی کرد ک��ه انها نیز از
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با
س��رمایه داخلی حمایت کنند .واحدی
سید جواد حسینی کیا
که محصول بدون اس��تاندارد یا کیفیت سرمایه وارد مرحله اشاره به اینکه رییس جمهوری بر ارتباط
تولید می کند و در فروش و سوددهی با تولید می شود و پس از کیفیت و نرخ تاکید دارد ،گفت :امیدوار
مشکل روبه رو می ش��ود سرمایه داخلی ان به مرحله فروش و هس��تیم با ارتق��ای کیفی��ت و در نظر
گرفتن نرخ مناس��ب ب��رای محصوالت
را از بی��ن می برد و دول��ت نباید از این
سود می رسد .اگر
واحده��ا ب��رای افزایش تولی��د حمایت سرمایه به سود منجر تولید ش��ده ش��اهد اس��تقبال م��ردم و
کند .از این واحدها می توان در راستای نشود ،یعنی در حال از حمایت انها از کاالی ایرانی باشیم.
اصالح ش��یوه و فرایند تولید پشتیبانی بین رفتن است .بر این پیروزبخ��ت در گفت وگو با ایس��نا با
اساس ،اگر یک واحد بیان اینکه سازمان ملی استاندارد باید بر
کرد.
وی با بی��ان اینک��ه تولیدکننده باید تولیدی محصولی تولید تولیدات داخل نظارت کند ،خاطر نشان
س��لیقه بازار را در دس��ت بگیرد ،گفت :کند که نتواند ان را به کرد :رعایت استاندارد و ارتقای کیفیت
فروش برساند یا
محصوالت تولید ش��ده از جمله مسائل
این کار با رشد واحدهای تحقیق و توسعه
ان
اجرا می ش��ود .بر مبنای اصول مدیریت نتواند از فروش
مورد نظر س��ازمان ملی استاندارد ایران
واحده��ای صنعتی ۵درص��د از درامد سود کسب کند ،یعنی اس��ت و سیاس��ت های مختلفی در این
سرمایه را از بین می برد
باره اتخاذ کرده اس��ت .رییس سازمان
قو توسعه
کارخانه ها باید به بخش تحقی
ملی اس��تاندارد ایران ادام��ه داد :نکته
داده ش��ود .این در حالی اس��ت که در
برخی از واحدهای ایران اکنون این امار به 0/۵درصد
می رسد.
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
حمای��ت از کاالی ایران��ی و تعطیل��ی واحده��ای
تولیدی به دلیل رعایت نکردن برخی استانداردها از
جمله موضوع هایی اس��ت که در سال جدید اختالف
نظره��ای بس��یاری را با خود به هم��راه دارد .برخی
معتقدند ش��عار «حمای��ت از کاالی ایرانی» در کنار
تعطیلی برخی از واحدها دوگانگی خاصی در جریان
صنعت و تولید ایجاد کرده اس��ت .این در حالی است
که دسته دیگر معتقدند این دو موضوع نه تنها تقابلی
با یکدیگر ندارند ،بلکه در راستای یکدیگر نیز فعالیت
می کنند.
به گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» س��ازمان ملی
استاندارد به تازگی استانداردهای جدیدی را تدوین
ک��رده که بر مبنای ان بخش��ی از تولی��دات داخلی
غیراس��تاندارد قلمداد می شوند .به گفته کارشناسان
و مس��ئوالن ،تولی��د محصول بی کیفی��ت در داخل
کش��ور به منزله از بین بردن سرمایه داخلی است و
تولیدکننده ای که سرمایه داخلی را از بین ببرد نباید
از طرف دولت حمایت شود.
استاندارد در راستای افزایش کیفیت
سیدجواد حسینی کیا ،عضو هیات رییسه کمیسیون
صنایع و معادن مجلس ش��ورای اسالمی درباره تاثیر
س��ازمان ملی اس��تاندارد بر تعطیلی برخی واحدها و
افزای��ش کیفیت تولید در برخ��ی دیگر از واحدهای
تولیدی و صنعتی کشور به «گسترش صنعت» گفت:
هرچند برخی ها معتقدند این موضوع دوگانه اس��ت،
به جرات می ت��وان گفت تعطیلی برخ��ی واحدهای
تولیدی با حمایت از کاالی ایرانی هیچ تقابلی ندارد.
حس��ینی کیا با اش��اره به اینکه تولید بدون فروش
یعنی از بین بردن س��رمایه ،توضیح داد :سرمایه وارد
مرحله تولید می شود و پس از ان به مرحله فروش و
سود می رسد .اگر سرمایه به سود منجر نشود ،یعنی
در حال از بین رفتن اس��ت .بر این اس��اس ،اگر یک
واحد تولیدی محصولی تولید کند که نتواند ان را به
فروش برساند یا نتواند از فروش ان سود کسب کند،
یعنی سرمایه را از بین می برد.
قابل اش��اره دیگر این اس��ت که س��رمایه گذاری در
بخش کیفی سازی محصول به منزله هدررفت هزینه
نیست و س��رمایه گذاری اس��ت که بعد با سود چند
برابری همراه خواهد شد.
پیروزبخ��ت با اش��اره به اینکه چند س��الی اس��ت
سازمان ملی استاندارد در حال فعالیت روی رویکرد
نوین استاندارد سازی اس��ت ،گفت :در رویکرد نوین
استانداردس��ازی تمامی کاالهای ایرانی و محصوالتی
که در داخل مورد اس��تفاده قرار می گیرد براس��اس
بند ۴سیاست های اقتصاد مقاومتی شامل استاندارد
تعریف شده می شود.
رییس س��ازمان ملی اس��تاندارد ای��ران در ادامه با
اش��اره به اینکه اگر تولیدکنن��دگان اطمینان خاطر
داشته باشند که این سازمان در کنار انها قرار دارد و
به فرایند صادرات محصوالت شان کمک خواهد کرد
با وجود این ش��اهد ارتقای کیف��ی محصوالت تولید
ش��ده خواهیم بود ،گفت :اگ��ر چنین موضوعی برای
تولیدکنن��دگان جا بیفتد رونق میزان صادرات را نیز
به دنبال خواهد داشت.
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه چنین
روند سختگیرانه ای در زمینه صنعت خودرو در حوزه
اس��تاندارد رخ نداده و اگر به طور حتم شاهد نظارت
و عملکرد س��ختگیرانه تر س��ازمان ملی استاندارد در
صنعت خودروس��ازی باش��یم رضایت مردم بیش��تر
جل��ب خواهد ش��د و به طور حت��م حمایت صرف از
تولی��د داخلی به ایجاد انحصار منتهی خواهد ش��د،
اظهار کرد :خودروسازی در دنیا به عنوان یک صنعت
اس��تراتژیک تلقی می شود و بس��یاری از کشورها را
می بینید که برای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی
خود در حالی که به ظاهر ممنوعیت ایجاد نمی کنند
اما مقررات نانوشته ای دارند .پیروزبخت با بیان اینکه
در بس��یاری از صنایع ش��اهد ایج��اد تحول در طول
س��ال های گذش��ته هس��تیم ،گفت :صنایع همچون
مصالح س��اختمانی ،صنایع غذای��ی و مواردی از این
دس��ت در کش��ور از کیفیت باالی تولید برخوردارند
و س��ازمان ملی اس��تاندارد در گام نخست به عنوان
یک مش��اور در کن��ار تولید کنندگان ق��رار دارد و به
انها کمک خواهد کرد که تولید انها همراه با رعایت
استانداردها و جلب رضایت مشتریان متوقف نشود.
قائم مقام وزیر صنعت ،معدن و تجارت
راه اندازی شهرک های صنعتی-تخصصی با توجه به سند امایش
قائم مق��ام وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت گفت:
ش��هرک های صنعتی-تخصصی در مناطق مختلف
کش��ور با توجه به س��ند امایش س��رزمینی ،ایجاد
می شود.
رض��ا رحمانی روز گذش��ته در دیدار با اس��تاندار
قزوین گفت :برای س��اخت شهرک تخصصی صنایع
دریایی در سفر اخیر رییس جمهوری به بندرعباس
کلنگ زنی ش��د و این روند همچنان در دستور کار
ما قرار دارد.
به گزارش ش��اتا وی با اش��اره به روند توس��عه و
پیش��رفت مناسب صنایع اس��تان قزوین ،ادامه داد:
بازدیدهای انجام ش��ده از برخی واحدهای تولیدی،
اش��تیاق س��رمایه گذاران در این منطق��ه را به طور
کامل نشان می داد.
رحمان��ی ،قزوین را یکی از ۵اس��تان کش��ور در
زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی دانست و گفت:
بای��د در جذب این نوع س��رمایه گذاری و نیز ایجاد
شهرک های تخصصی اقدام های الزم را انجام داد.
امس��ال ۹هزار میلیارد ریال در قالب تسهیالت
بانکی به واحدهای تولیدی استان قزوین اختصاص
یافته اس��ت .قزوین در بخش صنایع شوینده دارای
زنجیره کاملی بوده که این مس��ئله بیانگر توس��عه
استان در این زمینه است.
وی با اش��اره ب��ه اینکه محص��والت با کیفیت در
کش��ور وجود دارد اما با مش��کل عرضه و بازاریابی
روبه رو هستند ،افزود :بدون شک صادرکنندگان ما
برای رون��ق در امر صادرات کااله��ای خود باید به
مولفه بس��ته بندی های با کیفیت و طراحی های زیبا
توجه الزم را داشته باشند.
اس��تاندار قزوین نیز در این دیدار گفت :متاسفانه
در سال های گذشته از ظرفیت های الزم گردشگری
اس��تان بهره مندی الزم نشده اما امسال این مسئله
مورد توجه جدی ما قرار گرفته است.
عبدالمحمد زاه��دی اضافه کرد :قزوین در زمینه
صنع��ت نیز از ظرفیت بس��یار خوبی برخوردار بوده
تا جایی که س��رمایه گذاران برای حضور در اس��تان
اشتیاق فراوانی دارند.
وی ایج��اد خوش��ه ها ،زنجیره ها و ش��هرک های
تخصصی را از اولویت های مهم کاری استان قزوین
برش��مرد و گف��ت :س��عی کرده ایم تا از ه��ر گونه
پراکنده کاری های صنعتی و تولیدی در این منطقه
از کشور جلوگیری کنیم.
به گفت��ه زاه��دی ،حمایت از طرح های توس��عه
واحده��ای تولی��دی موف��ق در دس��تور کار ق��رار
داده ش��ده زی��را هر نوع حمایت��ی در این زمینه به
اشتغالزایی و تولید بیشتر منجر می شود.
استاندار قزوین در پایان افزود :بازسازی و نوسازی
واحدهای تولیدی نیز در دستور کار قرار داده شده
زیرا در این زمینه با مشکالت جدی روبه رو هستیم.
یکشنبه
صنعت خودرو
16اردیبهشت 19 1397شعبان 6 1439مه 2018شماره 382پیاپی 2355
یادداشت
همکاری مشارکتی
راهی برای روزامدی دانش فنی
بابک کریم خان
عکس :مهدی کاوه ای
راه اندازی سایت گروه
صنعتی ایران خودرو
در کرمانشاه ضمن
اشتغالزایی ،تحولی در
بخش صنعتی استان
و گردش کاری ان به
وجود اورده که برای
این استان بسیار مفید
است
«گسترش صنعت» از سایت های فعال خودروسازی کشور گزارش می دهد
میتسوبیشی و رنو در پایتخت صنعتی ایران
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
راه اندازی سایت از سوی خودروسازان در استان هایی
که به لحاظ زیرساختی امادگی بیشتری دارند یکی از
بسترهای اش��تغالزایی برای جوانان جویای کار است.
شاید در کوتاه مدت س��ود زیادی نصیب خودروسازان
نش��ود اما به طور قطع با برنامه ریزی و توانمند کردن
خط تولید از نظر فناوری ،در درازمدت پاسخگوی این
بخش از نیازهای کشور خواهد بود.
کرمانشاه و استان مرکزی از جمله استان های کشور
هس��تند که در انها س��ایت های خودروسازی در کنار
قطعه س��ازان فعالیت خود را اغاز کرده اند .حال تامین
قطعات این س��ایت چند درصد است؟ برنامه صادرات
دارند یا خیر؟ اینها موضوع هایی اس��ت که «گسترش
صنعت» بررسی کرده است.
منوط به فناوری های نو
سال گذشته گروه صنعتی ایران خودرو سایت خود را
در اس��تان کرمانشاه با هدف تولید پژوپارس راه اندازی
کرد .ای��ن امر در راس��تای اهداف تعیین ش��ده کالن
اقتصادی کشور بوده و زمینه اشتغال بسیاری را فراهم
کرده اس��ت .بابک کریم خان ،ریی��س انجمن قطعات
خودرویی استان کرمانشاه درباره راه اندازی این سایت
و ورود قطعه س��ازان جدید به عرصه تولید گفت :برای
تامین قطعات بعید اس��ت قطعه ساز جدید به مجموعه
اضافه ش��ود زی��را روند س��اخت قطعات ت��ا دریافت
گواهی های الزم برای تامین در خطوط خودروس��ازی
پیچیده اس��ت .اگر قرار باش��د در این باره کار منطقی
ش��ود ،باید قطعه س��ازانی که در داخل استان فعالیت
دارند و دارای مجوزهای الزم برای تولید قطعات خود
هستند ،قطعات را تولید و تامین کنند.
وی ادامه داد :البته اگر صنعتگران به دنبال توس��عه
فعالیت خود باش��ند ،می توانند قطعات جدید را برای
این س��ایت اماده کنند منوط به اینکه مجوزهای الزم
را از ساپکو مسئول تهیه و تامین قطعات گروه صنعتی
ایران خ��ودرو دریافت کنند .ای��ن فعال صنعت خودرو
تصریح کرد :تولید از س��وی واحد صنعتی جدید باید
با فناوری روز باش��د؛ اینکه بتواند محصوالت خود را با
نرخ رقابتی و کیفیت مورد نیاز خودروسازی بین المللی
حضور ۲خودروساز در استان مرکزی
تولید و تامین کند که ساختاری زمان بر است.
رییس انجمن تخصص��ی صنایع همگن نیرومحرکه
رییس انجمن قطعات خودرویی اس��تان کرمانش��اه
و قطعه س��ازی اس��تان مرکزی نی��ز از راه اندازی خط
درباره مدل های تولیدی این سایت و تولید خودروهای
تولید ۲ش��رکت خودروساز در استان مرکزی خبر داد
مدرن تر گفت :ابتدا خودرو مونتاژ شده پژو پارس بود که
و گفت :قرار است سایت شرکت رنو در ساوه و شرکت
به س��مند تغییر کرده است و اینکه خودرویی مدرن تر
میتسوبیشی در خمین راه اندازی شود.
تولید شود به بازار مصرف و نیازمندی استانی بستگی
احمدرضا رعنایی در پاس��خ به این پرس��ش که ایا
دارد .به طور نمونه ،انتخاب تولید س��مند به این دلیل
اس��تان مرکزی چنین ظرفیتی را از نظر تولید و بازار
بوده که در زمان کمتر به بازارهای هدف عرضه ش��ود.
دراختیار دارد ،گفت :اس��تان مرک��زی به دلیل وجود
نزدیکی ب��ه لحاظ مس��احت جغرافیای��ی هزینه های
صنایع مختلفی که پیوسته فعالیت داشته اند ،پایتخت
حمل ونقل را کاهش می دهد.
صنعتی ایران ش��ناخته می ش��ود .انواع صنایع در این
هدف راه اندازی سایت
اس��تان در حال فعالیت هس��تند و هرچند مس��تقیم
کریم خ��ان درباره تولید و تامی��ن قطعات مورد نیاز
قطعه س��از نیس��تند ،تامین کننده قطعات م��ورد نیاز
این خ��ودرو گفت :درصد کم��ی از قطعات در داخل
قطعه س��ازان بـرای س��اخت و تکمی��ل قطعـه نهایی
استان تامین می شود و قطعاتی مانند بخاری ،صندلی،
هستند.
س��پر و ...که حجیم و بزرگ هس��تند نیز قرار است به
وی اف��زود :با توجه به این ام��ر ،هزینه حمل ونقل
این فهرس��ت اضافه شود .این امر بیش��تر در راستای
مجموع قطعات از قطعه کامل تا نیمه س��اخته به سایر
اشتغالزایی اس��ت .وی درباره تولید مدل های جدیدتر
مراکز خودروس��ازی را در شکل کالن کاهش می دهد.
گف��ت :درحال حاض��ر خودروهای جدی��د محصوالتی
مواد اولیه ،امکانات جانبی ،ازمایش��گاه های متعدد و...
اس��ت که در داخل به خودکفایی مناس��بی نرسید ه و
در این اس��تان نهادینه ش��ده به صورت س��ورس های
قرار اس��ت به تدریج درصد داخلی سازی
زنجیره ای و «تیر « ،»۱تیر »۲و «تیر » ۳
قطعات انها افزایش یابد.
زنجیره ها در این اس��تان وجود دارد که
استان
خودرویی
رییس انجمن قطعات
می توانند به خودروس��از خدمات بدهند.
کرمانش��اه درب��اره سیاس��ت راه اندازی
در نتیج��ه ،این ظرفیت در اس��تان برای
ای��ن س��ایت در کرمانش��اه ب��ه گردش
راه اندازی سایت های خودروسازی فراهم
کاری اس��تان اش��اره کرد و گفت :ضمن
است .این فعال صنعت قطعه تاکید کرد:
اش��تغالزایی ،تحول��ی در بخش صنعتی
ب��ا توجه به این امکانات و زیرس��اخت ها
احمدرضا رعنایی
استان و گردش کاری ان به وجود اورده
س��رمایه گذاری برای توسعه قطعه سازی
قرار است سایت
که برای این استان بسیار مفید است.
کشور راحت تر خواهد بود .این امر کمک
ساوه
در
رنو
شرکت
ممکن
وی در پاسخ به این پرسش که
زی��ادی به کاه��ش هزینه ه��ای جانبی
و شرکت میتسوبیشی
بیفتد،
اتفاق
است صادرات از این استان
خودروسازان می کند.
در خمین راه اندازی
مناسب
نرخ
با
گفت :اگر بتوان محصولی
� شرط همکاری
شود .استان مرکزی
و قاب��ل رقاب��ت عرض��ه ک��رد ،می توان
رعنای��ی درباره حض��ور تیرینگ ها در
به دلیل وجود
صنایع مختلفی
موفقیت های��ی در بازاره��ای فرامرزی به
این اس��تان گف��ت :الیه ه��ای مختلفی
که پیوسته
دس��ت اورد .کریم خان تحق��ق این امر
از قطعه س��ازی در اس��تان مرک��زی از
فعالیت داشته اند،
را من��وط به مس��ائل سیاس��ی و بخش
قطعه سازان بزرگ تا قطعه سازان کوچکی
پایتخت صنعتی
اقتصادی دانس��ت و گفت :فرصتی است
که به واحده��ای صنعتی بزرگ خدمات
ایران شناخته
ک��ه می تواند صنع��ت خودرو کش��ور را
می دهند و نیز قطعه سازان کوچک تر که
می شود
بسیار جلو بیندازد.
انها نیز به صنعتگران میانی خدمات دهی
می کنند در استان مرکزی فعالیت دارند که می توانند
به خودروسازان کمک بسیاری کنند.
رییس انجمن تخصص��ی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه سازی اس��تان مرکزی در پاسخ به این پرسش
که قرار اس��ت از این س��ایت خودروی��ی نیز صادرات
داش��ته باش��د یا خیر ،گفت :امروز در اس��تان مرکزی
کارخانه های��ی هس��تند که به طور مس��تقل صادرات
می کنند .اما درباره صادرات این ۲سایت یکی از شروط
قراردادی صادرات بخش��ی از قطعات از این استان به
سایر س��ایت های بین المللی رنو و میتسوبیشی است.
در زمینه خودرو نیز بر اس��اس قراردادهای بسته شده
باید تمام خودروهای خارجی که با همکاری ش��رکای
بین المللی در کشور داخلی سازی می شوند ۳۰درصد
از محصوالت خود را صادر کنند.
وی درب��اره ارتب��اط س��ایت های راه اندازی ش��ده با
خودروس��ازان داخلی نی��ز توضیح داد :این س��ایت ها
مس��تقیم زیر نظر خود ش��رکت های م��ادر و نماینده
انها در کش��ور فعالیت دارند .سرمایه گذاری سایت رنو
و مدیریت ان با رنو فرانس��ه است .درباره میتسوبیشی
نیز همین گونه است و طرف قرارداد ،شرکت نمایندگی
این خودروس��از ژاپنی در ایران اس��ت که نخستین بار
فعالیت خود را در ایران اغاز کرده است.
خودروهای جدید در بازار پایان سال
رعنایی درباره زمان حضور نخستین محصوالت این
۲شرکت در بازار داخل نیز گفت :ماه های پایانی سال
۹۷محصوالت به بازار عرضه خواهند شد.
او درب��اره تیراژها نیز عنوان ک��رد :رنو با ۱۵۰هزار
خودرو فعالیت خواهد داشت و میتسوبیشی نیز با ۵۰
هزار دستگاه همکاری خود را اغاز کرده است.
رعنای��ی در پایان اظهار امیدواری کرد که ش��رایط
سیاسی بر اقتصادی حاکم نش��ود تا قراردادها بتوانند
مسیر طبیعی خود را طی کنند.
سخن اخر
ت به کوشش خودروسازان بین المللی
راه اندازی سای
در کش��ور بستری برای ورود به بازارهای جهانی است
زیرا انها برای بهره برداری حداکثری از سرمایه گذاری
خود در این همکاری ها بخش��ی از محصوالت را برای
توس��عه بازارهای خود در نظر می گیرند .البته این امر
منوط به نرخ و کیفیت رقابتی خواهد بود.
اینده مبهم موتورسیکلت های برقی در ایران
شبکه حمل ونقل در سراسر جهان به منظور جلوگیری از الودگی هوا به
سمت خودروها و موتورسیکلت های برقی و پاک در حال حرکت است اما
به نظر می رسد در ایران هنوز برنامه ای برای ان وجود ندارد.
در س��ال های گذش��ته که صنعت نوپای خودروهای برقی و الکتریکی
در جهان رش��د چش��مگیری داشته است ،بس��یاری از کشورهای جهان
همچون انگلس��تان ،فرانس��ه ،نروژ ،اس��پانیا ،یونان ،مکزیک ،چین و هند
اع�لام کردند که قصد دارند به منظور جلوگی��ری از الودگی هوا و حفظ
محیط زیست ،تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰
میالدی( 1409خورش��یدی) و در نهایت ت��ا دهه ۲۰۴۰میالدی(1419
خورشیدی) ممنوع و متوقف اعالم کنند.
همچنی��ن تحلیلگ��ران جهانی فعال در ح��وزه حمل ونق��ل به تازگی
پیش بین��ی کرده اند که ب��ازار خرید و فروش موتورس��یکلت های برقی و
الکتریکی نیز در همین راستا تا سال ۲۰۲۳میالدی( 1402خورشیدی)
رونق بسیار خواهد یافت.
ای��ن در حال��ی اس��ت که در ای��ران توق��ف تولید موتورس��یکلت های
کاربرات��وری و جایگزین��ی موتورس��یکلت های انژکت��وری و همچنی��ن
استاندارد س��ازی این موتورسیکلت ها به اس��تاندارد یورو ۴سبب توقف و
کاهش تولید این صنعت ش��ده اس��ت .حتی موتورسیکلت های انژکتوری
نیز خریدار چندانی نسبت به نمونه کاربراتوری و ارزان نرخ خود نداشته و
به عقیده کارشناسان ،موتورسیکلت های برقی نیز هزینه بسیاری را برای
قش��ر متوسطی که از طریق موتورسیکلت درامد کسب می کنند تحمیل
می کند .حال باید منتظر بود و دید موتورسیکلت های برقی از اقبال خوبی
در ایران برخوردار خواهند شد یا خیر.
در همی��ن زمین��ه ،پارس��ا حکمت پور ،کارش��ناس صنعت خ��ودرو و
موتورسیکلت به خودروکار گفت :امکان رشد قابل توجه موتورسیکلت های
برق��ی در ای��ران وجود ندارد زیرا در دهه گذش��ته ۵یا ۶م��دل از انواع
موتورس��یکلت های برقی در ایران تولید ش��د اما به مرحله تجاری سازی
نرس��ید .او ادامه داد :سال گذش��ته در هفته دولت ،موتورسیکلت برقی
دوباره مانند س��ال های پیش در حاش��یه جلس��ه هیات دولت به نمایش
در امد و حتی بعضی از وزیران با ان موتورس��یکلت موتورس��واری کردند
ام��ا نتیجه ای دربر نداش��ت .این کارش��ناس درباره عل��ت بی توجهی به
موتورس��یکلت های برقی عنوان کرد :در این باره مش��کالت زیادی وجود
دارد و موتورسیکلت های برقی جزو اولویت های دولت نیست .ضمن انکه
با تولید موتورس��یکلت های نسل قبل در برند های مختلف با هزینه بسیار
پایین که فروش هم دارند جایی برای مدل های جدید باقی نمی ماند.
وی درب��اره زیرس��اخت ها نیز گفت :دولت باید ب��ه عنوان متولی بحث
امنیت ش��هروندی ،زیرس��اخت های شارژ موتورس��یکلت های برقی را در
شهر فراهم کند .درحال حاضر به قدری تولید موتورسیکلت های برقی در
سیس��تم دولتی ما با سازوکار پیچیده ای همراه است که به نظر نمی رسد
تا ۳یا ۴سال اینده اثری از ان دیده شود.
پارس��ا حکمت پ��ور با اش��اره به این موض��وع که این فراین��د تولید و
تجاری س��ازی موتورس��یکلت های برقی فرایند بس��یار زمان بر و هزینه بر
اس��ت ،بیان کرد :این موضوع نیازمند ان است که گروه متخصصی روی
این قضیه کار کند.در حالی که کشور های مختلف جهان در حال توسعه
صنعت خودرو ه��ای الکتریکی و ت�لاش برای تولید موتورس��یکلت های
الکتریکی هستند ،در ایران نه تنها هنوز زیر ساخت های ورود فناوری های
تولید این وسایل نقلیه پاک فراهم نشده بلکه به نظر می رسد هیچ برنامه
خاصی هم در دولت برای ان وجود ندارد.
در یک��ی از نمایش��گاه های
بین الملل��ی زمان��ی ک��ه
خودروس��ازان و قطعه س��ازان
خارجی از نزدیک دستاوردهای
قطعه س��ازان ایران��ی را دیدند
اظه��ار ش��گفتی می کردند و
برای همکاری تمایل داشتند.
غالمعلی قرایی
مشتاق
همچنین انها بسیار
دبیر انجمن قطعه سازان
هس��تند ت��ا وارد ب��ازار ایران
استان تهران
ش��وند و هم��کاری نزدی��ک
داش��ته باش��ند .در این راستا،
نشس��تهایی ترتیب داده شده و گفت وگوهایی با صنعتگران
برای حضور در نمایش��گاه های خودرویی کش��ورهای مختلف
شده اما باید با جدیت برای این همکاری ها وارد عمل شد.
اگر همکاری های مش��ارکتی (جوینت ونچر) توس��عه یابد،
قطعه س��ازان ایرانی می توانند از دانش فنی روز دنیا بهره مند
ش��وند و در نتیجه باید منتظر تحول بزرگی در صنعت خودرو
و قطعه کشور باشیم.
حضور در نمایش��گاه های خارجی کمک می کند تا ارزیابی
درس��تی نس��بت به بازارهای کشورهای اس��یایی ،افریقایی،
اروپایی و امریکایی داش��ته باش��یم و بازاره��ای هدف خود را
شناس��ایی کنیم .برای نمون��ه ،برخی از کش��ورها ترجیح بر
واردات قطعه با نرخ مناسب دارند که تونس از ان جمله است؛
این کش��ور در صنعت قطعه فعالیت چش��مگیری ندارد زیرا
واردات برای ان راحت تر است.
دلیل این ام��ر نیز هزینه های پایین گمرکی اس��ت .تونس
بیش��تر به این س��و حرکت کرده تا محصوالت مورد نیاز خود
را وارد کند امـا قطعه س��ازان محـدود در ایـن کشور فعالیت
دارند.
ه��ر چه فعالیت فرام��رزی صنعتگران به لح��اظ حضور در
همایش ها و نمایش��گاه های خودرویی بیش��تر باش��د زمینه
روزامدی انها بیشتر خواهد بود که خود بستری برای توسعه
و تضمین��ی برای حضور بـه عنوان فروش��نده در بازار جهانی
است.
همدل��ی و همراهی در مجموعه ای واحد کمک خواهد کرد
تا تولیدکنندگان فرصتی برای رشد و تعالی خود داشته باشند
و با نقش��ه راهی واح��د وارد بازارهای جهانی ش��وند؛ یکی از
ق ان
اه��داف ۱۴۰۴صنعت خودرو که زمان زیادی برای تحق
باقی نمانده است.
روی خط خبر
ادامه تولید وانت های بی کیفیت
تولید وانت های نیسان دوگانه سوز ،مزدا کارا ۲۰۰۰دو کابین
و اریسان در پایین ترین سطح کیفی ادامه دارد.
به گزارش ایسنا ،براساس گزارش ارزیابی کیفیت خودروهای
تولیدی در فروردین امسال ۳ ،وانت نیسان دوگانه سوز ،مزدا کارا
۲۰۰۰دو کابین و اریس��ان همچنان در پایین ترین سطح کیفی
قرار داشته و تنها یک ستاره از ۵ستاره کیفی را کسب کرده اند.
وانت مزدا کارا ۲۰۰۰تک کابین نیز بر خالف مدل دو کابین
خود ۲ ،س��تاره کیفی را کسب کرده است .وانت تندر نیز عنوان
باکیفیت ترین وانت تولید داخل را به خود اختصاص داده و دارای
۳ستاره کیفی است.
تاکنون هیچ وانت تولید داخلی نتوانس��ته است ۴یا ۵ستاره
کیفی را دریافت کند.
در م��دل ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی ،این محصوالت با
توجه به کیفیت خود یک تا ۵ستاره کسب می کنند .یک ستاره
پایین ترین و ۵ستاره باالترین سطح کیفی را نشان می دهد.
تناقض در تعرفه ها
عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسالمی درباره تصویب
مصوبه کاهش تعرفه واردات خودرو گفت :درحال حاضر مس��ئله
کاهش تعرفه ها دچار تناقض است؛ از یک طرف خواهان افزایش
تعرفه ها و حمایت از تولید داخلی هس��تیم و از طرفی حق مردم
است که از خودروهای باکیفیت استفاده کنند.
هدای��ت اهلل خادم��ی در گفت وگو ب��ا خبرخودرو با اش��اره به
حمایت های دولت از خودروس��ازان گف��ت :صنعت خودرو ایران
حدود ۵۰س��ال اس��ت که از س��وی دولت حمایت می ش��ود و
خودروس��ازان در چندین مرحله قول دادند که ارتقای کیفیت و
پیشرفت داشته باشند ولی هیچ گاه این اتفاق در صنعت خودرو
نیفتاده اس��ت و در نهایت خودروس��ازان با یک شرکت خارجی
قرارداد بسته و حداکثر به مونتاژ روی اوردند.
وی افزود :با حمایت هایی که در طول س��ال های گذش��ته از
خودروسازان شده باید این صنعت در وضعیت مطلوبی باشد اما
این گونه نیس��ت و دلیل این امر ناکارامدی در پیشرفت ،توسعه
و ارتقا بوده است.
وی خاطرنش��ان کرد :درحال حاضر حت��ی خودروهایی که در
داخل کشور تولید می شوند به طور کامل داخلی نیستند و برخی
از قطعات انها در چین تولید و به کشور وارد می شود.
او درب��اره کاهش تعرفه ها نیز تصریح ک��رد :تعرفه ها و میزان
واردات باید به گونه ای باش��د که امکان پیش��رفت و رش��د برای
خودروس��ازان فراهم ش��ود و از س��وی دیگر مردم حق انتخاب
ت را داشته باشند.
کاالی باکیفی
خادم��ی در پای��ان گف��ت :اگ��ر کاالی ایران��ی کیفی��ت و
اس��تانداردهای الزم را داشته باشد مردم از ان استقبال خواهند
کرد .ضمن انکه نباید به تولید کاالی بی کیفیت عادت کنیم.
یکشنبه
سال سی ام شماره 382پیاپی 2355
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
16اردیبهشت 1397
19شعبان 1439
6مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
با اجرای طرح ملی تولید پوشاک در روستاهای کشور تحقق خواهد یافت
هدایت ۱۲میلیارد دالر سرمایه به شهرک تخصصی پوشاک
مناطق کمتر توس��عه یافته می ت��وان در جهت رفع
معضالت پیش رو حرکت کرد.
رییس امور صنعت و معدن س��ازمان مدیریت و
برنامه ریزی کش��ور با تاکید بر اینکه بازیگران اصلی
این طرح انجمن های تخصصی پوش��اک هس��تند،
تصریح کرد :تش��کل های این بخ��ش باید با قدرت
این کار ملی را یاری کنند.
ریی��س امور صنعت و معدن س��ازمان مدیریت و
برنامه ریزی کش��ور در پایان تاکید ک��رد :ما نیز به
عنوان مجموعه دولت از واحدهای تولیدی حمایت
خواهیم ک��رد و در صورت دس��تیابی به نتیجه در
س��طوح مختلف اع��م از تولید محص��ول با کیفیت،
بازار یابی مناس��ب ،صادرات و ...یارانه س��ود نیز در
اختیار فعاالن این عرصه قرار خواهد گرفت.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
کارگران بازوان حرکت جامعه
حمایت از کارگر و فراهم کردن بستر
مناس��ب برای فعالیت موثر کارگران
در واحد ه��ای تولی��دی و صنعت��ی،
زمینه س��از تولی��د کاالی باکیفی��ت
اس��ت .کارگران در توسعه صنعتی و
اقتصادی ،پیش��قراوالن تولید کاالی
ایرانی هس��تند .ضمن انکه کارگران
احد فتوحی
ب��ازوان حرک��ت جامع��ه به س��وی
مدیرعامل شرکت
ش��کوفایی اقتص��ادی ب��وده و تالش
شهرک های صنعتی فارس
انها در خودکفایی ،رفع وابس��تگی و
تامین نیازهای داخلی ارزشمند است.
نقش کارگران در تحقق ش��عار «حمای��ت از کاالی ایرانی» پراهمیت
است زیرا کارگران ایرانی با تالش خود نقش بنیادین در تولید کاالی
با کیفی��ت ایران��ی دارند .جامعه ایرانی باید بی��ش از هر زمان دیگری
وجه��ه همت خویش را مص��روف خرید کاال و خدمت ایرانی کند تا با
تحقق این موضوع چرخ صنعت بچرخد و اشتغال فرزندان و کارگران
ای��ن م��رزو بوم در واحدهای تولیدی و صنعتی حفظ ش��ود .امس��ال
ب��رای بی��ش از ۱۰هزار کارگر و فعال صنعت��ی در واحد های صنعتی
اس��تان دوره های اموزشی برگزار می شود و این شرکت بخش زیادی
از هزینه ها را در قالب یارانه پرداخت می کند و بس��یاری از دوره های
اموزشی نیز به صورت رایگان برگزار می شود .اکنون بیش از ۳۳هزار
کارگ��ر در واحد های صنعتی در ش��هرک های صنعتی اس��تان فارس
مس��تقر هس��تند و اموزش های فنی و مهارتی ب��رای ارتقای کیفیت
محصوالت و نیزافزایش بهره وری نیروی انسانی یک ضرورت است.
توجه به حلقه های واسط
صادق نجفی ،مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران در این نشست مشترک
با اش��اره به گردش مالی ۱۲میلیارد دالری پوشاک
در ایران خواستار اجرای طرح توسعه تولید پوشاک
ب��ا همکاری س��ایر نهادهای اجرایی و تش��کل های
خصوصی شد.
نجفی ایجاد و توسعه صنایع کوچک و شهرک ها
و نواح��ی صنعتی در چارچوب سیاس��ت های کلی
وزارت صنعت ،معدن و تج��ارت به منظور افزایش
عکس :گسترش صنعت
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
طرح توسعه تولید پوشاک همراه با ایجاد شهرک
تخصصی پوش��اک یکی از برنامه های اصلی سازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران اس��ت
که در اولویت سیاس��ت های وزارت صنعت ،معدن
و تجارت قرار دارد.
براس��اس امار جهانی ،ارزش پوش��اک کشور ۱۵
میلیارد دالر است که در سال 1404خورشیدی به
۲۵میلیارد دالر خواهد رسید.
بنابرای��ن اقدام های اثربخ��ش در این برهه زمانی
در صنعت پوش��اک می تواند کلید راهگشای توسعه
صنعتی در کشور باشد .از این رو ،نشست مشترک
ص��ادق نجفی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت
ب��ا حمی��د امان��ی ،رییس ام��ور صنع��ت و معدن
س��ازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و نمایندگان
تش��کل های تخصصی پوش��اک ،سیاس��ت گذاری،
برنامه ریزی ،س��اماندهی و پش��تیبانی در س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران برگزار
شد.
طرح توس��عه تولید پوش��اک کش��ور در مناطق
روس��تایی ب��ه منظ��ور اش��تغالزایی در مناط��ق
روس��تایی ،جلوگی��ری از واردات بی روی��ه ،قاچاق
و توس��عه صادرات در دستور کار س��ازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران ق��رار گرفته
است.
درحال حاضر شهرک ها و نواحی صنعتی به منظور
استقرار شرکت استانی و کارگاه های روستایی برای
۵اس��تان تعیین ش��ده و محص��والت تولیدی هر
اس��تان از طریق انجمن پوشاک با توجه به ظرفیت
و توانایی س��رمایه گذاران اس��تانی مش��خص شده
است.
در این طرح ،ش��رکت های استانی به عنوان حلقه
واسط بین کارگاه های روستایی و شرکت پشتیبان
به منظور راهبری و نظارت مس��تمر بر کارگاه های
روس��تایی و تامین ب��ه موقع مواد اولی��ه موردنیاز
کارگاه ها عمل می کنند.
درحال حاضر ۷0درصد ارزش افزوده زنجیره ارزش پوش�اک نصیب شبکه توزیع بنکداری
و اجاره دهندگان مغازه ها و هزینه ها و س�ود خرد ه فروشی می شود .اما براساس پیش بینی ها
ارزش پوش�اک تولیدی کشور در سال 1404خورشیدی به ۲۵میلیارد دالر خواهد رسید .در
حقیقت صنعتی نبودن بخش عمده تولید پوش�اک کشور مطابق با نیازهای بازارهای داخل و
کش�ورهای هدف ،ارزش افزوده باال و تمرکز بر اس�تفاده از ظرفیت های بالقوه مناطق مختلف
کشور و جایگزینی قاچاق پوشاک از مهم ترین ضرورت های توسعه این صنعت در کشور است.
س��هم صنایع کوچ��ک در تولید ناخال��ص داخلی
کش��ور را از ماموریت های اصلی سازمان برشمرد و
گف��ت :این ماموریت با اس��تفاده از منابع داخلی و
خارجی و همکاری انجمن ها و تش��کل های صنعتی
و مراکز علمی و دانش��گاهی به ویژه در نواحی کمتر
توس��عه یافته با تاکید بر توسعه کارافرینی و ارتقای
فناوری و بهره وری در حال پیگیری است.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت ،توس��عه
س��ازمان صنایع کوچ��ک با رویک��رد دانش گرایی،
علم گرای��ی ،تحول پذی��ری و همس��و ب��ا تحوالت
جهانی صنایع را از دیگ��ر برنامه های این مجموعه
توصیف کرد و افزود :در این راس��تا ،طرح توس��عه
تولید پوش��اک با محوریت کاهش قاچاق در دستور
کار قرار گرفت و مقرر ش��د با همکاری تشکل های
خصوصی برنامه ای جامع در نظر گرفته شود.
نجف��ی ب��ا بی��ان اینک��ه اج��رای این ط��رح از
میلیارده��ا دالر واردات بی رویه و قاچاق پوش��اک
جلوگیری می کند ،تصریح کرد :پوش��اک بیشترین
ظرفی��ت صادرات صنعتی کش��ور را دارد و صنعتی
پاک و فاقد االیندگی در محیط زیس��ت به ش��مار
می رود.
وی با تاکی��د بر زمانبندی مراح��ل اجرای طرح
تولید پوش��اک خاطر نش��ان کرد :اجرای ازمایشی
طرح ملی تولید پوش��اک در مناطق روس��تایی در
۵اس��تان در نظر گرفته شده است که این موضوع
در صورت همکاری نهاده��ای ذی ربط و همچنین
تشکل های خصوصی عملیاتی خواهد شد.
نجف��ی در پایان اظه��ار امیدواری ک��رد که این
طرح با کمک شرکت های اس��تانی به عنوان حلقه
واس��ط بتواند وضعیت صنعت نساجی و پوشاک در
ابعاد مختلف مانند پارچه ،طراحی ،مد و ...را بهبود
بخش��د و زمینه افزایش کیفی��ت را با بهره مندی از
ت تشکل های خصوصی فراهم کند.
تجربه ها و حمای
حمایت از واحدهای تولیدی پوشاک
حمید امانی ،رییس امور صنعت و معدن سازمان
مدیری��ت و برنامه ریزی کش��ور در این نشس��ت با
حمایت از اجرای طرح توس��عه پوشاک در مناطق
روستایی همراه با ساخت شهرک صنعتی تخصصی
پوش��اک اظهار کرد :با تغیی��ر رویکردی که در این
زمین��ه رخ داده و ب��ا همکاری فع��االن برتر حوزه
پوش��اک می توان به اجرای ای��ن طرح ملی امیدوار
بود.
امانی افزود :با ایجاد شرکت اصلی در سطح ملی و
تشکیل حلقه های بعدی با محوریت بهبود وضعیت
کارایی پایین تولید سنتی پوشاک
فرش��اد مقیمی ،معاون صنایع کوچک س��ازمان
صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران در این
نشس��ت مش��ترک با تش��ریح اقدام ها و برنامههای
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
در راس��تای توسعه صنایع نساجی و پوشاک ،اظهار
کرد :براس��اس امار جهانی ارزش پوشاک کشور در
سال 1404خورشیدی به ۲۵میلیارد دالر خواهد
رسید.
مقیمی با اش��اره به وضعیت پوشاک ایران از نظر
ارزش افزوده ،تاکی��د کرد :درحال حاضر ۷0درصد
ارزش افزوده زنجیره ارزش پوش��اک نصیب شبکه
توزیع بنکداری و اجاره دهندگان مغازه ها و هزینه ها
و سود خرده فروشی می شود.
مع��اون س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعت��ی ای��ران ،طراحی ،م��د و تولید پوش��اک را
حلقه گمش��ده زنجیره تامین این صنعت برشمرد و
گفت :این موضوع ناش��ی از محدودیت های طراحی
در کش��ور و کارایی پایین تولید س��نتی پوش��اک
است.
مقیم��ی در ادام��ه ب��ه تش��ریح ضرورت ه��ای
سرمایه گذاری و توسعه صنعت پوشاک از نگاه بازار
داخل پرداخت و گفت :صنعتی نبودن بخش عمده
تولید پوش��اک کش��ور مطابق با نیازهای بازارهای
داخل و کشورهای هدف ،ارزش افزوده باال و تمرکز
بر اس��تفاده از ظرفیت های بالق��وه مناطق مختلف
کش��ور و جایگزین��ی قاچاق پوش��اک از مهم ترین
ضرورت های توسعه این صنعت در کشور است.
وی در پای��ان طرح توس��عه تولید پوش��اک در
مناطق روس��تایی و محروم کشور را تشریح کرد و
خواس��تار همکاری در تامین مال��ی و اجرای طرح
تولی��د پوش��اک در مناط��ق روس��تایی منتخب و
تش��کیل و راه اندازی کارگاه های روستایی ،شرکت
پش��تیبان اس��تانی و فروش��گاه های ان در مناطق
مختلف شد.