روزنامه گسترش صنعت شماره 383
روزنامه گسترش صنعت شماره 383
سال سی ام
رها کردن قانون کسب و کار ،ادعایی دور از واقعیت
نخس�تین نشس�ت علن�ی مجلس ش�ورای اسلامی در س�ال 9۷ب�ه پیگیری
قانون بهبود مس�تمر فضای کس�ب وکار اختصاص یافت .در این نشس�ت س�هیال
جلودارزاده ،عضو فراکس�یون کارگری مجلس شورای اسالمی گزارش کمیسیون
وی�ژه حمای�ت از تولید مل�ی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴قانون اساس�ی در زمینه
«اجرای قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار» را قرائت کرد و گفت« :اجرای این
قانون نیازمند همکاری تمامی قوا و نهاد ها است چرا که تنها در این صورت حمایت
پیاپی 2356
دوره جدید شماره 383
http://telegram.me/sanatnewspaper
از کاالی رقابت پذیر داخلی و تحقق شعار سال امکان پذیر خواهد شد .باید با ایجاد
ثب�ات قوانین و مقررات مش�کالت و نواقص قانون�ی را از پیش پای تولیدکنندگان
برداشت ».این موضوع ها در حالی مطرح شد که محمد شریعتمداری ،وزیر صنعت،
مع�دن و تج�ارت پیش از این اعالم ک�رده بود که با بخش هایی از این قانون موافق
نیس�ت .بر این اس�اس ،مجلس شورای اسالمی نیز در تالش است تا محل اختالف
قوانین موجود را مورد بررسی و بازنگری قرار دهد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
دوشنبه
17اردیبهشت1397
20شعبان 1439
7مه 2018
2
گزارش «گسترش صنعت» از نظر مخالفان و موافقان افزایش نرخ خودروها
دستور
بیراهه ای در مسیر توسعه
3
عکس :مهدی کاوه ای
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
17اردیبهشت 20 1397شعبان 7 1439مه 2018شماره 383پیاپی 2356
نمایندگان مجلس و فعاالن بخش خصوصی بر اجرای قوانین حمایتی از طرف دولت مهر تایید زدند
رهـا کردن قانون کسب و کار
ادعایی دور از واقعیت
عل��ی نقیب ،فعال بخ��ش خصوصی و نایب رییس پیش��ین
کمیس��یون کس��ب وکار اتاق بازرگانی ته��ران درباره وضعیت
اجرای قانون بهبود مس��تمر کسب وکار به «گسترش صنعت»
گفت :یکی از پیش��رفته ترین و بهترین قوانینی که در حمایت
از تولید و کسب وکار تا کنون تصویب شده قانون بهبود مستمر
فضای کس��ب وکار اس��ت .دولت نیز توانسته این قانون را تا حد
قابل توجهی اجرا کند اما مشکالتی در این زمینه وجود دارد.
نقیب با اشاره به اینکه نمی توان مدعی شد دولت اجرای این
قانون را رها کرده است ،توضیح داد :دولت به لحاظ تامین منابع
مالی مشکالتی دارد که باعث شده در برخی موارد اختالل هایی
ایجاد ش��ود .بهبود فضای کس��ب وکار نیز به عنوان یک قانون
حمایتی در اجرا نیاز به منابع مالی دارد.
نایب رییس پیش��ین کمیس��یون کس��ب وکار اتاق بازرگانی
تهران افزود :برای اجرای کامل این قانون مشکالت مالی کشور
باید برطرف ش��ود و دولت نیز در تالش اس��ت تا این قانون را به
طور کامل در کشور اجرا کند.
تامین مالی با بهبود فضای کسب وکار
ناصر موس��وی الرگانی ،عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس
ش��ورای اس�لامی درباره وضعیت اجرای قان��ون بهبود فضای
کس��ب وکار به «گس��ترش صنعت» گفت :رتبه ایران در فضای
ب نیست و تولیدکنندگان و اصناف نمی توانند
کسب وکار مناس
با رتبه کنونی کش��ور در این حوزه به تولید رقابت پذیر دس��ت
یابند.
موسوی الرگانی با اشاره به اینکه تولید به طور کلی تابعی از
علی نقیب :اجرای کامل قانون «بهبود» نیازمند رفع مشکالت مالی
دولت است و دولت نیز در تالش است تا این قانون را به طور کامل
در کشور اجرا کند
ناصر موسوی الرگانی :وضعیت ایران در شاخص فضای کسب وکار
وضعیت کشوری نیست که بخواهد رشد صنعتی و اقتصادی
باالیی داشته باشد
چند متغیر در کشور است ،گفت :یکی از مهم ترین شاخص های
تاثیرگذار بر تولید وضعیت کسب وکار است که متاسفانه در این
زمینه ایران رتبه مناس��بی ندارد .در این باره دو دس��ته قانون
تا کنون تصویب شده که اختالف هایی در ان وجود دارد.
وی اف��زود :بخش��ی از قوانین را دول��ت پذیرفته و اکنون در
حال اجرا اس��ت .با این حال ،برخی دیگر از قوانین حوزه بهبود
فضای کسب وکار به دلیل اینکه تاثیر بیشتری بر جریان تولید
دارد مورد اختالف اس��ت .دولت در این زمینه قصد دارد برخی
از قوانی��ن را تغییر دهد و تا بخش��ی مجلس هم با این موضوع
موافق است.
ای��ن عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی
ب��ا تاکید ب��ر اینکه دولت اج��رای این قانون را ب��ه طور کامل
کنار نگذاش��ته اس��ت ،توضیح داد :ایین نامه اجرایی بخشی از
قان��ون را تدوین نکرده و بخش��ی از قانون هنوز به مرحله اجرا
نرسیده است .این موضوع باعث بروز برخی مشکالت در حوزه
کسب وکار شده است .شرایط کنونی و وضعیت تولید در کشور
به گونه ای نیست که بتوان در این زمینه ها تعلل کرد.
وی اف��زود :باید در نظر داش��ت که دولت بخش��ی از قوانین
موج��ود را اجرا می کند و در اجرای انها مش��کلی وجود ندارد.
در برخی از حوزه ها نیاز به تغییرات هس��ت و به نظر می رس��د
دولت نیز با هدف ایجاد همان تغییرات این موضوع را به عقب
انداخته است.
موسوی الرگانی با بیان اینکه بخشی از قوانین موجود از نظر
دولت نیاز به تغییر دارد و مجلس شورای اسالمی نیز تا حدی
در این زمینه با دولت هم نظر اس��ت ،گفت :در برخی از موارد
اختالف زاویه وجود دارد که نمایندگان و مس��ئوالن دولت در
حال رفع انها هس��تند .با وجود ای��ن ،انچه باید در نظر گرفته
شود این است که دولت قوانین موجود را باید اجرا کند .اینکه
برخی از قوانین دارای مشکالتی باشند دلیل بر این نیست که
دولت از اجرای انها س��ر باز زند .ای��ن موضوع به مجوز مجلس
شورای اسالمی نیاز دارد که هنوز در این باره مجوزی به دولت
داده نشده است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
ب��ا اش��اره به اینکه بر این اس��اس ،کاری ک��ه می توان در پیش
عکس :مهدی کاوه ای
امیر مهرزاد :نخس�تین نشس�ت علنی مجلس شورای اسلامی در سال 9۷به پیگیری
قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار اختصاص یافت .در این نشست سهیال جلودارزاده،
عضو فراکسیون کارگری مجلس شورای اسالمی گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید
مل�ی و نظ�ارت بر اجرای اصل ۴۴قانون اساس�ی در زمینه «اجرای قانون بهبود مس�تمر
محیط کسب و کار» را قرائت کرد و گفت« :اجرای این قانون نیازمند همکاری تمامی قوا و
نهاد ها است چرا که تنها در این صورت حمایت از کاالی رقابت پذیر داخلی و تحقق شعار
سال امکان پذیر خواهد شد .باید با ایجاد ثبات قوانین و مقررات مشکالت و نواقص قانونی
را از پی�ش پای تولیدکنندگان برداش�ت ».این موضوع ها در حالی مطرح ش�د که محمد
شریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تجارت پیش از این اعالم کرده بود که با بخش هایی
از این قانون موافق نیس�ت .بر این اس�اس ،مجلس ش�ورای اسالمی نیز در تالش است تا
محل اختالف قوانین موجود را مورد بررسی و بازنگری قرار دهد .با این حال ،در روزهای
گذش�ته موضوع بی اعتنایی دولت به اجرای قانون کس�ب وکار مطرح ش�د؛ موضوعی که
برخی از نمایندگان ان را مورد انتقاد قرار دادند و به «گسترش صنعت» اعالم کردند این
موضوع واقعیت ندارد و دولت در حال اجرای این قانون اس�ت .با این حال ،بخش هایی از
این قانون از طرف دولت مورد انتقاد قرار گرفته و مجلس شورای اسالمی نیز با اختصاص
نخستین نشست علنی امسال به موضوع بهبود فضای کسب وکار نشان داد در این زمینه
اماده همکاری است تا موانع موجود برداشته شود« .گسترش صنعت» در ادامه به بررسی
شیوه اجرای این قانون از طرف دولت ،پرداخته است.
گرفت تا مش��کالت قانونی مانعی برای توس��عه و بهبود فضای
کس��ب وکار ایجاد نکند این اس��ت که دولت الیحه اصالحیه ای
را تنظی��م کند ،درباره لزوم افزایش س��رعت دولت در این کار
توضی��ح داد :در ای��ن زمین��ه دولت باید الیحه را س��ریع تر به
مجلس ش��ورای اس�لامی تحویل دهد .در این صورت می توان
مش��کالت موج��ود را برطرف کرد .وضعیت ایران در ش��اخص
فضای کس��ب وکار وضعیت کشوری نیس��ت که بخواهد رشد
صنعتی و اقتصادی باالیی داشته باشد .حال انکه برای رشد در
این حوزه ها باید فضای مناسبی در کسب وکار داشت .بزرگترین
مش��کل واحدهای صنعتی و تولیدی در کشور اکنون به حوزه
فروش و کس��ب س��ود مربوط می ش��ود .در صورتی که فضای
کس��ب وکار بهبود یابد این مانع از پیش روی تولید برداش��ته
می ش��ود و واحدهای صنعتی می توانند در فضایی مناس��ب به
تولید ادامه دهند.
دولت «قانون بهبود» را کنار نگذاشته است
رییس فراکس��یون تولید و اش��تغال مجلس شورای اسالمی
تاکید کرد :دولت قانون بهبود مستمر فضای کسب وکار را کنار
نگذاشته است.
غالمرض��ا کات��ب درباره اجرای قانون بهبود مس��تمر فضای
کس��ب وکار از س��وی دولت ،به خانه ملت گفت :دولت اجرای
این قانون را به طور کامل کنار نگذاش��ته اس��ت ،بلکه ایین نامه
اجرایی بخشی از قانون را تدوین نکرده و بخشی از قانون هنوز
به مرحله اجرا نرسیده است.
عضو هیات رییس��ه مجلس ش��ورای اسالمی در پاسخ به این
پرسش که انجام ندادن این کارها به معنای کنار گذاشتن قانون
نیست ،توضیح داد :دولت اجرای قانون را کنار نگذاشته چرا که
بخش هایی از بهبود مستمر فضای کسب وکاردر حال اجرا شدن
است و بخشی از ان مراحل اجرایی شدن را پشت سر می گذارد.
نماینده مردم گرمسار در مجلس دهم شورای اسالمی ادامه
داد :به تازگی در صحن علنی مجلس گزارش نحوه اجرای قانون
بهبود مستمر فضای کسب وکار قرائت شد و در انجا نیز تاکید
شد چه بخش هایی اجرا شده و چه بخش هایی در انتظار اجرایی
شدن هستند .دولت در این زمینه باید سریع تر اختالف هایی را
که با مجلس دارد برطرف کند تا قوانین به درستی اجرا شوند.
سخن اخر
بر اس��اس این گزارش ،به نظر می رس��د دولت تالش می کند
تا فضای کسب وکار از امارها و نمودارهای کنونی فاصله بگیرد
و در مسیر رشد این شاخص حرکت کند .با این حال ،وضعیت
کس��ب وکار در کشور به گونه ای است که تولیدکنندگان توقع
دارند این موضوع با بیش��ترین سرعت ممکن پیگیری شود .در
صورتی که مش��کالت حوزه کسب وکار برطرف شود ،واحدهای
صنعت��ی و تولی��دی می توانن��د موانع دیگ��ری را که در جذب
س��رمایه دارن��د نادیده بگیرند .در این ص��ورت تولیدکنندگان
می توانند از محل فروش ،سرمایه در گردش مورد نیاز را تامین
کرده و دیگر مشکالت مالی را رفته رفته برطرف کنند .بسیاری
از تولیدکنن��دگان درحال حاضر تامین منابع مالی را مهم ترین
رکن تولید می دانند و س��ریع ترین موضوعی که می تواند منابع
مالی مورد نیاز را تامین کند بهبود فضای کسب وکار است.
دوشنبه
صنعت خودرو
17اردیبهشت 20 1397شعبان 7 1439مه 2018شماره 383پیاپی 2356
یادداشت
نقض اشکار حقوق شهروندی
محسن قاسم جهرودی
عکس :گسترش صنعت
بازار از عرضه و تقاضا
شکل می گیرد و باید
بدانیم بازار کنترلی
بازاری است که باید
همه چیز ان کنترلی
باشد
گزارش «گسترش صنعت» از نظر مخالفان و موافقان افزایش نرخ خودروها
دستور؛ بیراهه ای در مسیر توسعه
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
ای��ن روزها افزایش نرخ خودروها یکی از مباحث داغ
بازار است .خودروسازان و زیرمجموعه های تامین کننده
انها سال ها است درخواست افزایش قیمت ها را دارند در
حالی که با توجه به قدرت خرید مردم ش��ورای رقابت
مجوز ان را صادر نکرده اس��ت .حتی در خبرها عنوان
ش��ده افزایش قیمتی که در روزهای گذش��ته در بازار
خ��ودرو داخلی اتفاق افتاده غیرقانون��ی بوده و باید به
قیمت ه��ای پیش��ین برگردد .البته ورود ش��ورای ملی
رقابت برای قیمت گ��ذاری فقط مربوط به خودروهای
زیر ۵۰میلیون تومان است که بخش بسیاری از خرید
مربوط به این نوع خودروها است.
مس��ئله گران ش��دن مواد اولیه که ب��ه طور معمول
ساالنه اتفاق می افتد یا افزایش دستمزد نیروی انسانی،
از جمله عواملی است که تولید را تحت تاثیر قرار داده
و هزینه ها را افزایش می دهد.
بنابراین امروز یکی از خواسته های خودروسازان و به
دنبال انها قطعه سازان افزایش نرخ خودروها و قطعات
ان است.
تناقض رشد بلندمدت و قیمت گذاری
ش��هرام ازادی ،عض��و هیات علمی دانش��گاه خواجه
نصیرالدی��ن طوس��ی ،درباره قیمت گ��ذاری خودروها
به «گس��ترش صنعت» گفت :بدیهی اس��ت که شرایط
فروش خودرو اکنون مناسب نیست؛ اینکه نرخ خودرو
به شکل دستوری به خودروسازان ابالغ شود نمی تواند
شیوه مناسبی برای فروش باشد.
وی افزود :قیمت گذاری باید با سیستم عرضه و تقاضا
و رقابت موجود در بازار باش��د .قیمت گذاری دستوری
باعث زیان خودروس��از و در برخی مواقع باعث ضرر به
مش��تری می ش��ود .از این رو ،بهتر است این باالنس در
بازار اتفاق بیفتد.
ام��ا زمان��ی می توان گفت بازار متعادل اس��ت و نرخ
می تواند در بازار رقابتی تعیین شود که واردات خودرو
روال ع��ادی داش��ته باش��د .انحصار نمی توان��د بازار را
متع��ادل و قیمت ها را به ش��یوه درس��ت تعیین کند.
معاون فناوری های پیش��رفته خودرویی شرکت سایپا
در ای��ن ب��اره گفت :چالش در بحث واردات بیش از این
اس��ت؛ ما هنوز در زمینه انتقال ارز مش��کالتی داریم و
چ��ون نمی ت��وان با تمام دنیا ارتب��اط خارج از وضعیت
تحریمی داش��ت این امر شرایط را برای صنعت خودرو
سخت تر کرده است .حال نرخ دستوری هم به ان اضافه
شود شرایط را بدتر می کند.
وی ادامه داد :زمانی که با این ش��رایط سخت داخلی
مانن��د بهره های بانکی و ...و نیز مش��کالت خارجی در
حال تولید هس��تیم اعمال قی��د دیگر به عنوان تعیین
نرخ خودروها فشاری دوچندان به خودروساز است.
ازادی تاکی��د ک��رد :ب��ه نظ��ر می رس��د اگ��ر ما به
دنب��ال توس��عه بلندمدت و پایدار هس��تیم راهکار ان
قیمت گذاری دستوری نیست.
ثبات قیمتی با افزایش هزینه تولید
ولی ملکی ،عضو کمیس��یون صنایع و معادن مجلس
شورای اسالمی از جمله نمایندگانی است که با افزایش
نرخ خودروها موافق اس��ت .او در این باره به «گسترش
صنعت» گفت :تجربه ای ۳۰ساله در صنعت دارم و دو
دوره نیز عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بوده ام.
نگرش ش��خصی من این اس��ت که نرخ خودروها باید
افزایش پیدا کند .البته ممکن است در مجلس عده ای
نی��ز مخالف این موضوع باش��ند با دالیلی که برای این
ام��ر دارند .او در ادامه عنوان کرد :نمی توان نرخ عوامل
تولید را افزایش داد و س��پس انتظار داشت خودروساز
ی��ا هر تولیدکننده دیگری ن��رخ محصول خود را ثابت
نگ��ه دارد .باید با توجه ب��ه عوامل تولید تصمیم گیری
ش��ود؛ حقوق کارگر باال می رود ،نرخ فوالد افزایش پیدا
می کند ،حامل های انرژی گران می شود ،نرخ بهره های
بانکی باالتر از کشورهای دنیاست ،ارز در کشور نوسان
بسیاری دارد و . ...با این وضعیت نمی توان انتظار داشت
خودروساز با همان نرخ قبلی محصوالت خود را به بازار
عرضه کند.
او گفت :هرگونه افزایش در نرخ مواد اولیه ،دستمزد،
انرژی و منابع مالی که به طور مستقیم در تولید دخالت
دارند طبیعی است موجب افزایش نرخ تمام شده شود و
این اصلی غیرقابل تغییر است.
عض��و کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای
اسالمی با بیان اینکه ترکیبات محصول نهایی یا خودرو
ش��امل مواد اولیه یا قطعه ،انرژی ،منابع انسانی ،منابع
مالی و اس��تهالک ماشین االت می شود و نرخ تمام شده
بر این اساس تامین می شود ،گفت :زمانی که هر کدام
از این فاکتورها تغییر کند نرخ تمام ش��ده محصول نیز
باید به همان نسبت متغیر شود.
وی با تاکید بر اینکه در این شرایط یا باید قطعه ساز
و خودروس��از نرخ محصول خود را ب ه منظور پوش��ش
افزایش هزینه تمام ش��ده افزایش دهد یا با تولید انبوه،
اتوماس��یون کردن تولید و استفاده از حداکثر ظرفیت،
نرخ تمام ش��ده را کاهش دهد ،ادامه داد :افزایش تولید
همواره نتیجه بخش نیس��ت زیرا تولیدکنندگانی که با
حداکثر ظرفیت مش��غول کار بوده ان��د امکان افزایش
تولی��د ندارن��د .در چنین ش��رایطی اگر قطعه س��ازان
افزایش قیمت نداش��ته باشند ورشکسته می شوند که
درنتیجه ،موجب بیکاری کارگران خواهد شد.
ملک��ی با تاکی��د بر اینکه به ناچار بای��د راهکاری در
نظر بگیریم تا افزایش نرخ تمام ش��ده به تعطیلی واحد
تولیدی و بیکاری کارگر ایرانی منجر نشود ،خاطرنشان
ک��رد :با توجه به اینکه تولید قطعه نیازمند تامین مواد
اولیه از طریق ارز است باید در ردیف کاالهای اولویت دار
قرار بگیرد.
چالش تامین کنندگان اولیه
یکی از بس��ترهای افزایش قیمت ه��ا مربوط به مواد
اولیه ای است که از سوی فوالدسازی و پتروشیمی های
داخل��ی اعم��ال می ش��ود .در این زمین��ه صنعتگران
گله من��د هس��تند که چ��را در حالی که ای��ن مواد در
داخ��ل ب��ا هزینه های داخل��ی تولید می ش��ود ،با نرخ
جهان��ی در اختیار تولیدکننده داخل��ی قرار می گیرد.
ملکی در این باره توضیح داد :فوالد مورد اس��تفاده در
خ��ودرو بیش��تر وارداتی بوده و ن��رخ ان به عنوان فلز
گرانبها پیرو قیمت های جهانی اس��ت .پیش از عید به
ازای هر تن فوالد ،قیمت ها ۱۵۰دالر افزایش یافت .در
نتیجه ،نرخ فوالد داخلی را نیز تحت تاثیر خود قرار داد.
وی درباره مواد اولیه تامین شده از سوی پتروشیمی
که عنوان می ش��ود نرخ جهان��ی دارد نیز گفت :در این
زمین��ه تولیدکنندگان ن��رخ ف��وب خلیج فارس (بنابر
قوانین بین المللی در شرایط فوب فروشنده وظیفه دارد
تم��ام هزینه ه��ای کاال را تا محل حم��ل اصلی متقبل
شده و تمامی هزینه های بعد از این مرحله اعم از کرایه
حم��ل ،بیمه ،تعرفه های وارداتی و ...را خریدار بپردازد.
همچنین مفهوم قیمت گذاری بر پایه فوب خلیج فارس
به معنای قیمتی اس��ت که زمان تحویل به کش��تی در
ای��ن منطقه پرداخت می ش��ود) را مطرح می کنند که
بیش��تر در صادرات است زیرا از طریق بورس به فروش
می رس��د .در واقع نرخ محصوالت پتروشیمی بر اساس
نرخ جهانی نیست زیرا اگر این گونه باشد نباید انگیزه ای
برای صادرات مواد اولیه وجود داش��ته باش��د در حالی
که بس��یاری این مواد را در داخل می خرند و به س��ایر
کشورها صادر می کنند .در نتیجه ،نرخ پایین است که
صرفه اقتصادی دارد و فردی می خرد و صادر می کند.
انچه در بورس عرضه می شود حجم باالیی از مواد و
کاالها است که تولیدکننده عنوان می کند من سازنده
خرد ،نیازی به این حجم نداش��ته و هزینه پرداخت ان
را نی��ز ندارم .ضمن انک��ه انبار کردن مواد اضافه ای که
م��ورد نیاز نیس��ت خود هزینه ه��ا را افزایش می دهد و
نرخ تمام ش��ده را باال می برد .ملک��ی در این باره گفت:
این موضوع در ش��ورای رقابت مطرح ش��د .کسانی که
پ��ول و کارگ��زار ماهری در بورس دارن��د مواد را با تناژ
باال می خرند و این برای خریداران خرد مشکالتی را به
وجود اورده است که ما نیز ان را می پذیریم .از این رو،
واحدی در نظر گرفته ش��ده که بتواند این هماهنگی را
ایج��اد کند و وزارت صنعت ،معدن و تجارت و نیز نفت
متول��ی این کار هس��تند .در واقع یک��ی از معضل های
ب��ورس همی��ن موضوع اس��ت ک��ه هنوز حل نش��ده
است.
ملک��ی گف��ت :وقتی ن��رخ جهانی نف��ت تغییر کند
پتروشیمی نیز که از میعانات گازی و نفتی است تحت
تاثیر واقع شده و تغییر نرخ خواهد داشت.
افزایش قیمت در دستور کار کمیسیون
همان طور که اشاره شد ،در بحث افزایش نرخ خودروها
برخی از اعضای کمیس��یون صنای��ع و معادن مجلس
ش��ورای اس�لامی مخالف این امر هس��تند .محمدرضا
شهرام ازادی
ولی ملکی
محمدرضا منصوری
قیمت گذاری باید با
سیستم عرضه و تقاضا
و رقابت موجود در بازار
باشد .قیمت گذاری
دستوری باعث زیان
خودروساز و در برخی
مواقع باعث ضرر به
مشتری می شود
نمی توان نرخ عوامل
تولید را افزایش
داد و سپس انتظار
داشت
خودروساز یا هر
تولیدکننده دیگری نرخ
محصول خود را ثابت
نگه دارد
نرخ انواع خودرو حدود
۶تا ۸میلیون تومان
افزایش
یافته که اقدامی
غیرمنطقی بوده و
موجب افزایش بیشتر
نرخ تورم در جامعه
شده است
منصوری معتقد اس��ت اقدام خودروس��ازان در افزایش
نرخ خودرو خودسرانه است .وی عنوان می کند که نرخ
ان��واع خودرو حدود ۶تا ۸میلیون تومان افزایش یافته
ک��ه اقدامی غیرمنطقی بوده و موجب افزایش بیش��تر
نرخ تورم در جامعه ش��ده اس��ت زیرا شرایط اقتصادی
کشور ب ه گونه ای نیست که اقتصاد ،توان شوک و ایجاد
التهاب جدیدی در کاالها به ویژه خودرو را داشته باشد.
او تصری��ح کرد :بررس��ی افزایش ن��رخ بی رویه انواع
خ��ودرو که در روزها و هفته های گذش��ته ش��اهد ان
بودیم ،در دستور کار جدی کمیسیون صنایع و معادن
مجلس قرار گرفته و با حضور مس��ئوالن ،علل و عوامل
ان مورد بررسی خواهد شد.
تو گو با خانه ملت با تاکید بر اینکه
منص��وری در گف
وزیر صنعت ،معدن و تجارت باید در زمینه افزایش نرخ
خودروها پاس��خگو باشد ،گفت :ای کاش خودروسازان
ت محصوالت ش��ان ،کیفیت را نیز
در کنار افزایش قیم
ارتق��ا می دادند در این ص��ورت توجیهی برای افزایش
نرخ پیدا می شد .به طور قطع در این زمینه نمایندگان
مجل��س با هر گونه افزایش ن��رخ خودرو ،بدون در نظر
گرفتن ارتقای سطح کیفی محصوالت مخالف هستند و
باید به نمایندگان مردم در خانه ملت توضیح داده شود.
منصوری در پایان خاطرنش��ان کرد :مردم از کیفیت
پایین و نرخ باالی محصوالت کارخانه های خودروسازی
داخل��ی گالیه دارند و معتقدم حقوق مصرف کننده در
هیچ کدام از ارکان روند خودروسازی مدنظر قرار نگرفته
است.
چاره ای جز اصالح نیست
محسن قاسم جهرودی ،مدیرعامل شرکت سایپا نیز
درب��اره افزایش قیمت ها بیان کرد :قطعات منفصله که
وارد می ش��ود متاثر از دالر اس��ت .فوم به کار رفته در
صندلی ها ،انواع قطعات الس��تیکی و پالستیکی تحت
تاثیر نرخ دالر بوده و خودروس��ازان در انتهای کار قرار
دارند .امروز فوالدس��ازی به راحتی محصول خود را در
بورس عرضه و نرخ ان را تعیین می کند.
وی در جم��ع خبرنگاران نشس��ت تحویل 250ولوو
ادامه داد :سال گذشته بین ۳۰تا ۴۰درصد نرخ فوالد
افزایش یافت اما این افزایش در خودرو اعمال نشد.
مدیرعام��ل ش��رکت س��ایپا همچ��ون برخ��ی از
کارشناسان اقتصادی معتقد است بازار از عرض هو تقاضا
ش��کل می گیرد و باید بدانیم بازار کنترلی بازاری است
که باید همه چیز ان کنترلی باشد.
او اف��زود :بازار در تمام دنیا با عرض هو تقاضا می چرخد
و وقت��ی بتوان ای��ن دو را همخوان کرد تعادل به وجود
می اید.
در حال��ی ک��ه ملکی عنوان کرد فوالد به کار رفته در
خودرو گرانبها و وارداتی اس��ت ،قاسم جهرودی در این
ب��اره گفت :امروز صنعت خ��ودرو نزدیک به ۷۰درصد
از ف��والد م��ورد نیاز خود را از داخ��ل تامین می کند و
خودروس��ازان مش��تری ۷۰درصد محصوالت فوالدی
کش��ور هس��تند .در نتیجه ،نرخ ان به شدت محصول
نهایی یعنی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد .همچنین
در سایر مولفه ها همین معادله برقرار است؛ نرخ انها نرخ
نهایی خودرو را تعیین می کند.
وی در ادام��ه به تفاوت نرخ ارز در چند ماه گذش��ته
اش��اره کرد و گفت :ارز مبادله ای ۳هزار و ۷۰۰تومان
پایان سال ۹۶به ۴هزار و ۲۰۰تومان در سال ۹۷رسید
و ۵۰۰تومان تفاوت نرخ وجود دارد که حدود ۱۳تا ۱۴
درصد نرخ قطعات منفصله را باال می برد.
قاسم جهرودی در پایان گفت :با کنار هم قرار گرفتن
تمام این عوامل چاره ای جز حفظ بنگاه باقی نمی ماند.
یکی از راه های حفظ بنگاه نیز اصالح قیمت ها است.
یک��ی از مش��کالتی ک��ه
ام��روز ب��رای م��ردم از س��وی
خودروس��ازان به وج��ود امده،
افزای��ش ن��رخ خودروها اس��ت
ک��ه موج��ب نگرانی ه��ای
بس��یاری ش��ده اس��ت .مبنای
این امر هنوز ب��رای نمایندگان
رضا انصاری
مجل��س روش��ن نیس��ت و نیاز
عضو کمیسیون صنایع
به بررس��ی دارد .مس��ئله دیگر
و معادن مجلس شورای
مرب��وط به قراردادهایی اس��ت
اسالمی
ک��ه خودروس��ازان در زمین��ه
پیش فروش خودروهای خود با
مش��تریان داش��ته اند .یکی از خودروس��ازان پس از پیش فروش
محص��والت در ۴اردیبهش��ت امس��ال بخش��نامه ای ص��ادر
کرد ه( ش��ماره بخش��نامه نیز موجود اس��ت) و در دعوتنامه ای از
مش��تریان خود خواس��ته ت��ا مابه التفاوت نرخ قبل��ی (در زمان
پیش ف��روش) و فعلی را بپردازند .در این دعوتنامه عنوان ش��ده
اف��راد تا ۱۵اردیبهش��ت مهل��ت دارند تا این مبل��غ را بپردازند.
طبیعی است برخی ۵اردیبهشت مراجعه کنند و مبلغ را بپردازند
و برخی نیز در روزهای باقی مانده مراجعه کنند .نکته جالب این
است که به مراجعه کنندگان پس از ۵اردیبهشت اعالم می شود
باید منتظر بخشنامه جدید باشند که این بخشنامه ۸اردیبهشت
دوباره از سوی این خودروساز صادر می شود .در بخشنامه جدید
ماب ها لتفاوت نرخ قبلی و فعلی مبلغی باالتر از عدد ۴اردیبهشت
است و چرایی این مسئله به بررسی نیاز دارد .چرا در فاصله ۴روز
باید ۲بخش��نامه با مبلغ متفاوت صادر شود؟ قیمت ها به شکل
نجومی باال رفته که تفاوت بین ۱۰تا ۱۵درصد است .بخشنامه ها
و دعوتنامه ها از س��وی شهروندان ارسال شده و موجود است .به
طور نمونه ،س��راتو تا ۱۰میلیون افزایش نرخ را نش��ان می دهد.
بر اس��اس اطالعات جمع اوری ش��ده با ای��ن عملکردی که یکی
از خودروس��ازان داش��ته حدود ۱۲هزار نفر از شهروندان دچار
مش��کل ش��ده اند و ۲دعوتنامه برای انها ارس��ال شده است .در
هیچ جای دنیا خودروس��از چنین رفتاری با مشتری خود ندارد
و این نقض اش��کار حقوق ش��هروندی است .بنابراین نمایندگان
مل��ت مصمم هس��تند تا موضوع را پیگی��ری کنند و در این باره
وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت باید مس��ئله را برای نمایندگان
توضیح دهد .نمایندگان مجلس ش��ورای اس�لامی به طور قطع
مانع ادامه این روند خواهند ش��د .این گونه عملکردها منطقی و
درست نیست .مسئله از افزایش قیمت ها فراتر رفته زیرا ممکن
است تا دیروز خودرویی Aتومان بوده باشد و امروز Aبا اضافه B
باشد این پذیرفتنی است اما زمانی که نرخ در زمان پیش فروش
مبلغی اعالم می ش��ود اما در ادامه نقض در فاصله ۴روز ۲نرخ
متفاوت به عنوان مابه التفاوت به مش��تری اعالم می ش��ود نقض
اشکار حقوق شهروندی بوده و نهادهای نظارتی باید ورود کرده
و از حقوق مردم دفاع کنند.
خبر
رونمایی از اپلیکیشن سهام
ایران خودرو
معاون��ت اقتصادی ایران خودرو اعالم ک��رد :هدف از طراحی
اپلیکیش��ن س��هام ،ارتقا و بهبود خدمات سهامداری و افزایش
رضایتمندی س��هامداران اس��ت .این اقدام برای نخستین بار در
میان ش��رکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ،از سوی
ایران خودرو انجام ش��ده اس��ت .به گزارش ایکوپرس ،معاونت
اقتص��ادی ایران خودرو تصریح کرد :با اس��تفاده از اپلیکیش��ن
سهام ایران خودرو ،س��هامداران می توانند اطالعات سهامداری
خود را از قبیل تعداد سهام ،مانده مطالبات ،اگاهی از کاردکس
مالی ،وضعیت نقل و انتقال س��هام یا نرخ س��هام را از طریق این
اپلیکیشن دریافت کنند .همچنین امکان ثبت و ویرایش نشانی
یا شماره حساب بانکی از این طریق فراهم شده است .اداره سهام
ایران خودرو در س��ال های گذشته با بهره گیری از خدمات نوین
الکترونیک و طراحی و راه اندازی س��ایت سهام ،امور سهامداری
را از حالت سنتی به مکانیزه تغییر داده است .در افزایش سرمایه
۲۷/۵درص��دی س��ال ،۹۴برای نخس��تین بار در میان تمامی
ش��رکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ،تمامی
مراحل پذیره نویس��ی از قبی��ل توزیع گواهینامه های حق تقدم،
دریافت اس��می مبالغ افزایش س��رمایه ،ف��روش حق تقدم های
استفاده نش��ده و توزیع اوراق س��هام به صورت الکترونیکی و از
طریق وب س��ایت انجام ش��ده است .کاهش مراجعه سهامداران
به اداره س��هام و سرعت بخش��ی در ثبت فرایند افزایش سرمایه
در کمت��ر از ۱۵روز و همچنی��ن کاه��ش هزین��ه از نتایج این
اقدام اس��ت .این در حالی است که فرایند ثبت افزایش سرمایه
در بس��یاری از ش��رکت های بورس��ی بی��ش از ۳م��اه به طول
می انجام��د .معاونت اقتص��ادی ایران خودرو تاکی��د کرد :گروه
صنعت��ی ایران خودرو با س��رمایه ۱۵۳۰میلیارد تومانی و ۱۴۰
هزار سهامدار یکی از بزرگترین شرکت های بورسی و لیدر گروه
صنعت خودروسازی است .امیدواریم با تداوم روند ایجاد شده در
توسعه خدمات سهامداری رضایت حداکثری سهامداران فراهم
ش��ود .سهامداران ایران خودرو می توانند برای بهره مندی از این
اپلیکیش��ن از طریق گوش��ی تلفن همراه خود به س��ایت سهام
ایران خودرو به نش��انی ( )Stock.ikco.irمراجعه و برای نصب
این برنامه اقدام کنند .لینک اپلیکیشن سهام برای ان دسته از
سهامدارانی که شماره تلفن همراه انان پیش تر در سامانه سهام
ثبت شده پیامک خواهد شد .اپلیکیشن سهام ایران خودرو در ۲
نس��خه اندروید و IOSطراحی شده است .کد ملی سهامدار به
عنوان نام کاربری و شماره شناسنامه (تایپ انگلیسی) به عنوان
رمز عبور برای ورود به اپلیکیشن درنظر گرفته شده است.
دوشنبه
سال سی ام شماره 383پیاپی 2356
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
بررسی «گسترش صنعت» از اثرپذیری صنایع لبنی از افزایش نرخ تمام شده نشان داد
رقـابت ،شرط بقای صنایع لبنی
17اردیبهشت 1397
20شعبان 1439
7مه 2018
فشار مشکالت تولید لبنیات به مصرف کننده
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
راهکارهای تحقق شعار سال
همان طور که رهب��ر معظم انقالب
فرمودند نام گذاری امس��ال به عنوان
«حمایت از کاالی ایرانی» شعار بسیار
جالبی اس��ت و امیدوارم که این شعار
امس��ال تحقق پیدا کند؛ البته تحقق
این شعار به چند عامل وابسته است.
ب��رای حمای��ت از کاالی داخلی الزم
اس��ت کاالها را طبق اس��تانداردهای جواد کاظم نسب الباجی
خارج��ی تولی��د کنی��م .همچنی��ن نماینده مردم اهواز
اعتب��ارات الزم باید به کش��اورزان و در مجلس شورای اسالمی
صنعتگران داده ش��ود تا بت��وان این
کااله��ا را تولید کرد .این اعتبارات باید به ش��کلی باش��ند که هم
کش��اورز و هم صنعتگر بتواند به راحتی ان را دریافت کند .اکنون
در ش��هرک های صنعتی می بینیم که به دلیل عملکرد نامناس��ب
برخی بانک های عامل ش��هرک های صنعتی ورشکس��ته ش��ده و
کارخانه های انها تعطیل ش��ده اس��ت .بنابرای��ن زمانی می توانیم
کاالی داخلی تولید کنیم که تولیدکننده از امکانات الزم بهره مند
ش��ود و تس��هیالت و بازار به او داده ش��ود .همچنی��ن باید برای
تولیدکنندگان تسهیالتی ایجاد شود که تولیدات خود را به خارج
از کشور ارسال کنند.
وزارت ام��ور خارج��ه باید در س��فارتخانه های مختل��ف رایزن
اقتصادی داشته باشد تا ضمن اشباع کشور از تولیدات داخلی این
تولیدات را به خارج کشور نیز ارسال کنیم .به طور مثال ،نباید بازار
کشورهای عراق و کشورهای حوزه خلیج فارس را از دست بدهیم.
مجلس ش��ورای اسالمی تمام راهکارهای قانونی را برای حمایت
از کاالی داخل��ی در نظر گرفت��ه و برنامه ریزی های مختلفی انجام
ش��ده است .در مجلس فضای خوبی برای حمایت از کاالی داخلی
وجود دارد و در این زمینه اقدام های الزم نیز انجام ش��ده اس��ت.
الزم است دولت به این بحث وارد شود و این قوانین را اجرا کند و
اعتبارات الزم را نیز در اختیار تولیدکنندگان قرار دهد.
حمای��ت دولت از تولیدکنندگان می تواند تولید کش��ور را رونق
بخش��د .امیدوارم ش��عار امس��ال تحقق پی��دا کند .از م��ردم نیز
می خواهیم از کاالی ایرانی استفاده کنند .کاالی ایرانی با کیفیت تر
از بسیاری از کاالهای موجود در بازار از جمله چین است .بنابراین
از مرغوبیت برخوردار اس��ت ولی باید ب��ه تولیدکننده برای تولید
کاال کمک کنیم.
خبر
تخفیف ویژه برای سرمایه گذاری
در شهرک صنعتی کوهپایه
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان اصفه��ان در دی��دار با ش��هردار
و اعض��ای ش��ورای ش��هر کوهپای��ه از
تخفیف ه��ای ویژه به س��رمایه گذاران در
صنایع پاک در ش��هرک صنعتی کوهپایه
خب��ر داد و ب��ر لزوم پیگیری زیبا س��ازی
ورودی ،توس��عه فضای س��بز و روشنایی
مب��ادی ورودی ش��هرک صنعت��ی کوهپایه در قال��ب تفاهمنامه
همکاری مش��ترک تاکید کرد .به گزارش «گس��ترش صنعت» به
نقل از روابط عمومی ش��رکت شهرک های صنعتی استان اصفهان،
محمد جواد بگی با تاکید برضرورت توجه ویژه به ش��رق اس��تان
گفت :با توجه به مش��کالت و بحران کم ابی سال های گذشته که
تاثیرات بس��یار بدی برکش��اورزی این مناطق داشته ،باید توسعه
صنعت��ی منطقه ش��رق اصفهان با محوریت تقویت ش��هرک های
صنعتی این اس��تان در اولویت فعالیت های ش��رکت شهرک های
صنعتی اس��تان و دولت قرار گیرد .مدیرعامل شرکت شهرک های
صنعتی اس��تان اصفهان از مش��وق دهی ۲0درصد کاهش میزان
نقد در پیش پرداخت و ۶ماه تنفس در پرداخت اقس��اط به همراه
افزایش اقساط از ۳۶به ۴۲ماه و مشوق تخفیف حق بهره برداری
قبل از موعد به سرمایه گذاران صنایع پاک و غیر االینده در شهرک
صنعتی کوهپایه به منظور حمایت از اشتغالزایی در این شهرستان
خبر داد.
نرخ محصوالت لبنی در حالی افزایش یافته اس��ت
ک��ه صنایع لبنی کمتر از ۴۰درصد ظرفیت اس��می
خ��ود تولید دارند .کارشناس��ان معتقدند ادامه روند
افزایش نرخ محصوالت لبنی باعث تعطیلی بیش��تر
و خروج از تولید این واحدهای صنعتی خواهد شد.
صنایع لبنی یکی از صنایع ارزاور ،اشتغالزا و الزم
برای س�لامت کشور اس��ت .ایران ساالنه حدود ۹تا
۱۰میلیون تن ش��یر در دامداری های مختلف کشور
تولید می کند که بخشی از انها به فراورده های لبنی
تبدی��ل و مقداری از ای��ن فراورده ها نیز به صادرات
اختصاص داده می شود.
در س��ال گذش��ته ،ب��ر پای��ه اع�لام وزارت جهاد
کشاورزی ۸/۵ ،درصد از فراورده های شیر کشور در
قالب ۳۰نوع فراورده لبنی از قبیل انواع پنیر ،خامه،
مناسب نبوده اس��ت .این صنایع مانند خودروسازان
دوغ ،ماست و شیر با طعم های مختلف و با کیفیت در
با افزایش نرخ محصوالت خود فشار مشکالت تولید
سبد صادراتی قرار گرفت.
را به مصرف کننده وارد و از این راه س��عی کرده اند با
پیش بینی ش��ده است که امس��ال نزدیک به ۱۰
مدیریت غلط تولید خود را حفظ کنند.
میلیون تن ش��یر در کش��ور تولید و به فراورده های
فراموشی اصل رقابت
مختلف و متنوع تبدیل شود.
ابراهیم��ی با انتقاد از فراموش��ی اص��ل رقابت در
فراورده ه��ای لبن��ی پرمص��رف ج��زو کااله��ای
تجارت در صنایع لبنی ادامه داد :متاس��فانه در اغاز
مش��مول اولوی��ت نخس��ت کاالیی موض��وع مصوبه
هر سال صاحبان صنایع به بهانه افزایش هزینه های
س��تاد هدفمندس��ازی یارانه ه��ا اس��ت و تغییرات
تولید نرخ محصوالت را افزایش می دهند در صورتی
نرخ ای��ن اقالم بای��د مطابق فرایند مط��رح در این
که این رویه از ابتدا نادرست است.
مصوب��ه اعم��ال ش��ود .با ای��ن حال ،ش��رکت های
وی افزود :هرچن��د افزایش هزینه های کارگری بر
لبنی خودس��رانه ب��ه افزایش نرخ محص��والت اقدام
افزایش نرخ تمام شده تاثیرگذار است ،امسال هزینه
کرده اند.
حامل ه��ای انرژی ب��اال نرفته اس��ت .بنابراین نباید
کارشناس��ان ای��ن اق��دام را در پ��ی افزایش نرخ
صاحب��ان صنایع در نرخ محص��والت تغییری ایجاد
تمام ش��ده ناش��ی از هزینه ه��ای دس��تمزد عنوان
کنند.
می کنن��د؛ ای��ن امر فش��ار مش��کالت تولی��د را به
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسالمی
مصرف کننده وارد و مصرف کننده را بیش از گذشته
با بیان اینکه صنایع لبنی ش��رایط مناس��بی از نظر
به سمت محصوالت سنتی هدایت می کند.
فعالی��ت ندارند ،اف��زود :صنایع لبن��ی از نظر تعداد
در نتیج��ه ،صنایع لبن��ی که اکنون ب��ا کمتر از
کارگر و اب��زار االت بهره وری پایین��ی دارند و عمده
ظرفیت اس��می فعالیت می کنن��د در رقابت بازار از
صنایع لبن��ی با کمتر از ظرفیت واقعی
چرخه تولید خارج می شوند.
فعالیت و با کمتر از ۴۰درصد ظرفیت
در اغاز سال همیشه مبلغ عرف برای
اس��می کار می کنند .در نتیجه ،هزینه
افزایش نرخ محصوالت لبنی مش��خص
تمام شده فزونی می یابد.
می ش��ود ک��ه این رق��م بنا ب��ر میزان
ابراهیم��ی تاکید ک��رد :صنایع لبنی
افزایش دس��تمزد و هزینه های روزمره
در صورت��ی می توانند ب��ه فعالیت خود
تعیین می ش��ود .این رقم امس��ال ۱۰
ادامه دهند که بازار رقابتی باشد تا این
درصد بوده است.
سیدراضی نوری
صنایع در بازار رقابتی بدون بهانه هایی
با این حال ،برخی از تولیدکنندگان
محص��والت لبنی با بهان��ه افزایش نرخ خودکفایی در تولید صنایع از افزایش ن��رخ در پی نهاده های دامی
لبنی بارها از سوی وزارت
یا گرانی ماده اولیه صنعت بس��ته بندی
نهاده های دامی که بیشتر انها وارداتی
جهاد کشاورزی اعالم
است و رشد نرخ محصوالت پتروشیمی شده اما تولیدکنندگان محصوالت خود را در بازار عرضه کنند
که در بس��ته بندی ب��ه کار می روند به محصوالت لبنی با مشکالت و به تولید ادامه دهند.
افزایش خودسرانه نرخ محصوالت لبنی بسیاری در تولید روبه رو
وی معتقد است صنایع لبنی تا کنون
هستند و حمایت های
نتوانس��ته اند از نظر نرخ و بسته بندی و
اقدام کرده اند.
گذشته از این بخش تولید
این در حالی است که اکنون صنایع حذف شده است .از این رو ،کیفیت رضای��ت مصرف کننده را جلب
لبن��ی با کمت��ر از ۴۰درص��د ظرفیت تولیدکنندگان محصوالت کنند.
اس��می خود کار می کنن��د .همین امر لبنی برای افزایش نرخ
از ای��ن رو ،مصرف کنن��ده به س��مت
اقدام کرده اند
اس��تفاده از محص��والت س��نتی روی
هزینه های تولید را افزایش داده است.
اورده است.
کارشناس��ان معتقدن��د فش��ار
این عضو کمیس��یون کش��اورزی مجل��س با بیان
مش��کالت تولید با افزایش ن��رخ محصوالت لبنی به
اینکه ماده اولیه در صنایع لبنی ش��یر خام اس��ت و
مصرف کنن��ده وارد خواهد ش��د و بیش از گذش��ته
نرخ ان ۱۲۰۰تومان بوده و تغییری نداش��ته است،
مصرف لبنیات سنتی را جذاب خواهد کرد که ادامه
تصری��ح کرد :صنایع لبنی در تامین نهاده های دامی
ان باعث شکست تولید در صنایع لبنی خواهد شد.
به واردات وابس��ته هس��تند اما بای��د توجه کرد که
مدیریت غلط در تولید لبنیات
صنایع لبنی از شیر خام استفاده می کنند.
عل��ی ابراهیمی ،نماینده مردم ش��ازند در مجلس
ابراهیمی ادامه داد :صنایع لبنی شیر خام را کمتر
شورای اس�لامی در گفت وگو با «گسترش صنعت»
از نرخ مشخص ش��ده می خرند در حالی که محصول
اظهار کرد :عملکرد صنایع لبنی در چند سال گذشته
به گزارش «گس��ترش صنعت» مسئله گریبانگیر
صنایع لبنی ،سرانه پایین مصرف شیر و فراورده های
لبنی اس��ت .ه��ر ان چی��زی که به افزایش س��رانه
مص��رف لبنیات کمک کن��د تاثیر مثبت��ی بر روند
کس��ب و کار در این صنعت خواهد گذاش��ت .ممکن
اس��ت وزارت بهداشت ،درمان و اموزش
پزش��کی و جهاد کش��اورزی سیاست و
تولید لبنیات در رکود
برنامه ه��ای مدون برای افزایش س��رانه
س��یدراضی ن��وری ،نماین��ده مردم
مصرف لبنیات داش��ته باشند اما بار این
شوش در مجلس ش��ورای اسالمی در
رس��الت بر دوش صنعت و کارخانه های
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
تولیدی لبنیات نیست در حالی که این
کرد :خودکفایی در تولید صنایع لبنی
صنعت ابزار اجرای سیاس��ت های ان ۲
علی ابراهیمی
بارها از س��وی وزارت جهاد کشاورزی
وزارتخان��ه برای بهبود وضعیت س��رانه
صنایع لبنی تا کنون
اع�لام ش��ده ام��ا تولیدکنن��دگان
مص��رف خواهد بود .در دول��ت یازدهم
نتوانسته اند از نظر نرخ
محصوالت لبنی با مش��کالت بسیاری و بسته بندی و کیفیت کوشش های مناسبی به منظور افزایش
در تولید روبه رو هستند و حمایت های
می��زان صادرات محصوالت لبنی ش��ده
رضایت مصرف کننده
گذش��ته از ای��ن بخش تولی��د حذف را جلب کنند .از این رو ،که اعطای چنین مشوق هایی بخشی از
شده اس��ت .از این رو ،تولیدکنندگان مصرف کننده به استفاده ان اس��ت اما به منظ��ور بهبود وضعیت
محصوالت لبن��ی ب��رای افزایش نرخ از محصوالت سنتی روی صادرات در بلند مدت نی��از به تغییرات
اورده است .راز پایداری
اق��دام کرده ان��د .وی ب��ا بی��ان اینکه
بنیادی در س��اختارها و سیاس��ت های
صنایع لبنی در چرخه
صنای��ع لبنی بزرگ که در هر اس��تان
کالن اقتصادی است.
تولید در بازار رقابتی
سالم با حق انتخاب
وج��ود دارد در اختی��ار دولت اس��ت،
اکنون به جز شرکت های بزرگ لبنی،
مصرف کننده است
ادامه داد :افزایش نرخ محصوالت لبنی
سایر کارخانه های تولیدی لبنی حداکثر
بر صنایع لبنی متوسط که پراکنده در
ب��ا ظرفیت ۵۰درصد خود مش��غول به
کش��ور فعالیت می کنند اثرگذار اس��ت به طوری که
فعالیت و تولید هس��تند .با افزایش س��رانه مصرف،
افزای��ش قیمت ها بر مصرف محصوالت لبنی اثرگذار
نسبت عرضه به تقاضا در بازار تعدیل شده و ظرفیت
ب��وده در نهای��ت تولید لبنی��ات را با رک��ود روبه رو
تولید و عرضه باالتر خواهد رفت.
می کند.
درحال حاضر مش��وق های صادرات��ی و همچنین
این عضو کمیس��یون کش��اورزی تاکی��د کرد :در
ت��وان صادرات��ی صنعت لبنیات به اندازه ای نیس��ت
شرایط نوسان نرخ ارز صاحبان صنایع لبنی و اعضای
که س��رمایه گذاری کامل صنعت ب��ر بحث صادرات
انجمن ها و اتحادیه ها باید در عرضه محصوالت لبنی
متمرک��ز ش��ده و ب��ازار داخل��ی را دچ��ار چال��ش
به بازار دقت کافی را داش��ته باشند تا شرایط تولید
کند.
اشتغال بیش از ۳۳هزارکارگر در شهرک های صنعتی فارس
شناسایی ظرفیت های تولید در شهرک ها و نواحی صنعتی لرستان
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان فارس با اش��اره به نقش برجسته و
تاثیرگ��ذار کارگ��ران در توس��عه صنعتی و
اقتصادی ،انها را پیش��قراوالن تولید کاالی
ایرانی دانس��ت و گفت :حمایت از کارگر و
فراهم کردن بس��تر مناس��ب برای فعالیت
موث��ر کارگ��ران در واحد ه��ای تولی��دی و
صنعتی ،زمینه س��از تولید کاالی باکیفیت اس��ت .به
گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» از استان فارس،
احد فتوحی با اشاره به فعالیت بیش از ۳۳هزار کارگر
در واحد های صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی
استان گفت :کارگران بازوان حرکت جامعه به سوی
شکوفایی اقتصادی هستند و تالش انها در خودکفایی،
رفع وابس��تگی و تامی��ن نیازهای داخلی ارزش��مند
است.
وی با اش��اره به انتخاب ش��عار سال از سوی رهبر
معظ��م انق�لاب گف��ت :نق��ش کارگ��ران در تحقق
«حمای��ت از کاالی ایران��ی» پراهمی��ت اس��ت زیرا
کارگران ایرانی با تالش خود نقش بنیادین در تولید
کاالی با کیفیت ایرانی دارند.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی
اس��تان ف��ارس در ادامه با اش��اره به لزوم
ترویج مص��رف کاالی ایرانی گفت :جامعه
ایرانی باید بیش از هر زمان دیگری وجهه
هم��ت خوی��ش را مصروف خری��د کاال و
خدمت ایرانی کند تا با تحقق این موضوع
چ��رخ صنعت بچرخد و اش��تغال فرزندان
و کارگ��ران این م��رز و بوم در واحده��ای تولیدی و
صنعتی حفظ شود.
فتوحی در ادامه با اش��اره به فعالیت خوش��ه های
صنعت��ی در ف��ارس گفت :محور اصل��ی فعالیت این
خوشه ها تولید کاالی باکیفیت و نرخ مناسب است.
وی با اش��اره به لزوم اموزش ه��ای فنی و مهارتی
ب��رای ارتق��ای کیفی��ت محص��والت و نی��ز افزایش
به��ره وری نیروی انس��انی گفت :امس��ال برای بیش
از ۱0ه��زار کارگ��ر و فع��ال صنعت��ی در واحد های
صنعتی اس��تان دوره های اموزشی برگزار می شود و
این شرکت بخش زیادی از هزینه ها را درقالب یارانه
پرداخت می کند و بس��یاری از دوره های اموزشی نیز
به صورت رایگان برگزارمی شود.
لبنی را باالتر از نرخ مشخص می فروشند.
ابراهیم��ی ادامه داد :نهاده های دامی که اکنون در
بازار هست با نرخ ارز قبلی وارد شده است.
بنابرای��ن نباید افزایش قیمتی داش��ته باش��ند از
طرفی ،تغییری در نرخ ارز ب��رای واردات نهاده های
دامی ایجاد نشده است ،پس نباید نوسان نرخ ارز در
بازار بهانه ای برای افزایش قیمت ها باشد.
این نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی با تاکید بر
اینک��ه راز پایداری صنای��ع لبنی در چرخه تولید در
بازار رقابتی سالم با حق انتخاب مصرف کننده است،
ادامه داد :وزارت صنعت ،معدن و تجارت با همکاری
وزارت جهاد کش��اورزی بای��د مدیریت صنایع لبنی
را بازنگ��ری کنند تا ان دس��ته از واحدهای صنعتی
لبنی ک��ه توان رقابت ندارن��د از چرخه تولید خارج
شوند.
ابراهیمی با بی��ان اینکه نبود بازار مصرف جدید و
ایجاد کارخانجات لبنی بیش از نیاز مصرفی کش��ور
از عواملی اس��ت که موجب ش��د کارخانجات لبنی
نتوانند با تم��ام ظرفیت حرکت کنند ،یاداور ش��د:
تعداد کارخانجات لبنی کشور بیش از
تولید شیر در کشور است.
مدیرعامل شرکت ش��هرک های صنعتی
استان لرس��تان از شناس��ایی ظرفیت های
تولید در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی این
استان خبر داد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل
از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان لرس��تان ،بختیار رازانی اظهار کرد:
طرح شناسایی ظرفیت های تولید در شهرک ها و نواحی
صنعتی در راستای سیاست های کالن وزارت صنعت،
معدن و تجارت و سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران به ویژه سیاس��ت های اقتصاد مقاومتی و
حمای��ت از کاالی ایرانی و شناس��ایی و فعال س��ازی
ظرفیت های داخلی در دس��تور کار این ش��رکت قرار
دارد.
رازانی گفت :با توجه به سیاس��ت های کالن و تاکید
وزی��ر صنع��ت ،معدن و تج��ارت درباره شناس��ایی و
فعال س��ازی ظرفیت های داخلی ،حمایت هدفمند از
تولید ملی ،تخصیص ،بهینه س��ازی منابع ،برنامه ریزی
برای توان منطقه ای و توس��عه مناطق کمتر برخوردار
در راستای سیاست های کالن به ویژه سیاست حمایت
عکس :گسترش صنعت
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
بیش از این سخت نشود.
ن��وری ب��ا اش��اره به افزای��ش قیم��ت محصوالت
پتروشیمی و اثرگذاری بر صنعت بسته بندی لبنیات
تاکی��د کرد :صنعت بس��ته بندی در صنایع لبنی نیز
ضعیف عمل کرده و ب��ر جلب مصرف کننده اثرگذار
بوده است.
وی ب��ا تاکید بر اینک��ه کاهش مصرف لبنیات در
تعطیلی صنایع و س�لامت جامعه اثرات منفی دارد،
تصری��ح کرد :قدرت خرید مصرف کننده لبنیات باید
با فرهنگ س��ازی افزایش یاب��د ضمن انکه در زمینه
واردات ،تولیدکنن��دگان و مس��ئوالن می توانن��د با
کنترل مناسب قیمت ها از مشکالت تولید جلوگیری
کنند.
سخن اخر
از کاالی ایرانی این ش��رکت به اجرای طرح
امارگیری از واحده��ای صنعتی اقدام کرده
اس��ت .در ای��ن ط��رح ،از هم��ه واحده��ا و
طرح های فعال و غیرفعال استان که در کل
۵۲۵قرارداد بوده و از این تعداد ۳6۱ ،مورد
ان به بهره برداری رس��یده است ،امارگیری
می شود.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
لرس��تان عنوان کرد :رصد پیوس��ته و ماهانه وضعیت
تولی��د بر مبنای تصمیم ها و برنامه ریزی برای حمایت
از کاالی ایرانی ،شناس��ایی ظرفیت و وضعیت موجود
واحدهای تولیدی صنعتی در استان و یکپارچه سازی
ام��ار و اطالعات و تهیه گزارش های اماری ش��فاف و
دقیق و به روز و به موقع و استفاده در سیاست گذاری ها
و برنامه ریزی ه��ای کوتاه م��دت و بلند م��دت از دیگر
اهداف اجرای این طرح است.
رازانی ادامه داد :در این راس��تا ،جلسه ای با حضور
مدیران و نمایندگان ش��رکت در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی ب��رای توجیه دوباره و اجرای این طرح برگزار
شد.