روزنامه گسترش صنعت شماره 384
روزنامه گسترش صنعت شماره 384
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
تولید انبوه ۳محصول با ۳ستاره
س��تاره ش��دن محصوالت نش��انه کیفیت انها بوده که در جلب رضایتمندی مشتریان
بس��یار کارس��از اس��ت .در این بح��ث صنعت خ��ودرو ای��ران خالهای بس��یار دارد که
خودروس��ازان تالش در پر کردن این امر دارند .به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت»
پس از انعقاد قراردادهای خودرویی بس��تر برای ارتقای کیفی محصوالت و رس��یدن به
استانداردهای جهانی فراهم شده و برنامه ریزی خودروسازان به این سو است .امید است
با س��ختگیری هایی که س��ازمان ملی اس��تاندارد به لحاظ مولفه های استانداردی اعمال
پیاپی 2357دوره جدید شماره 384
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
سه شنبه
ک��رده صنعت خودرو را به جای��گاه اصلی خود رهنمود کند .بر اس��اس گزارش ارزیابی
کیفی خودروهای سواری تولیدی ،دی سال گذشته پژو ۲۰۰۸در باالترین سطح کیفی
قرار گرفت .شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این گزارش خودروهای تولیدی
س��اندرو ،پژو ۲۰۷اتومات ،تندر ۹۰پالس اتومات و پارس تندر را ۴س��تاره اعالم کرد.
همچنی��ن تندر ۹۰ایران خودرو ،رانا ،پ��ژو ،۲۰۶دنا پالس ،برلیانس H ۲۳۰و پژو ۲۰۶
صندوق دار نیز ۳ستاره شدند.
3
18اردیبهشت1397
21شعبان 1439
8مه 2018
بررسی «گسترش صنعت»از بسته بندی دستمال کاغذی داخلی نشان داد
«گسترش صنعت» از تاثیر ۳هزار و ۲00میلیارد تومان
تسهیالت رفع فرسودگی گزارش می دهد
دولت مانع هدررفت
تسهیالت رفع فرسودگی شود
2
یک مشت دستمال کاغذی
به جای یک برگه
باره��ا پیش امده پس از باز کردن در جعبه دس��تمال کاغذی
موفق به خارج کردن یک الیه دس��تمال نش��ده اید و چند الیه با
هم خارج شده است یا اینکه بعد از مصرف نیمی از دستمال های
کاغذی در جعبه های مس��تطیل شکل قصد داشته اید یک برگه
دس��تمال کاغذی را از جعبه بیرون بکش��ید ام��ا حجم زیادی از
برگه های دستمال با هم خارج شده است .کارشناسان معتقدند
ضعف دستگاه های بس��ته بندی و فناوری قدیمی مورد استفاده
در ای��ن صنعت عام��ل اصلی ناتوانی مصرف کننده در اس��تفاده
مناس��ب از جعبه دستمال کاغذی اس��ت .در حالی که دستمال
کاغذی مرغوب و مناسب دارای بسته بندی استاندارد با کشیدن
ی��ک برگ دس��تمال کاغذی تمام برگه ها به بی��رون نمی ریزد و
دارای اس��تحکام کافی اس��ت .به گفته فعاالن صنایع سلولزی،
دس��تگاه های م��ورد اس��تفاده در جای گ��ذاری و بس��ته بندی
دس��تمال کاغذی فرس��وده و قدیمی اس��ت .این دستگاه های
تولید ش��ده در چین مع��ادل حدود ۵0ت��ا ۱۵0میلیون تومان
است ،حال انکه نوع جدید این دستگاه های تولید شده در چین،
تایوان ،ایتالیا و ...به ایران وارد می شود و واردکننده باید در حدود
۳/۵تا ۴میلیون دالر هزینه کند.
4
شهرداری درامد ناشی از عوارض خودروها را کجا هزینه می کند؟
عوارض شفاف ،هزینه کرد غیرشفاف
یکی از محل های درامدی ش��هرداری ،عوارضی اس��ت که از
م��ردم به دالیل مختلف گرفته می ش��ود .برای نمونه ،صاحبان
خودرو از جمله قشرهایی هستند که ملزم به پرداخت عوارض
خودرو شده اند.
یکی از پرسش هایی که در این بحث مطرح می شود و همواره
مورد پرس��ش بوده به این شرح اس��ت که عوارض خودرو باید
صرف چه اموری شود؟ و ایا برای امور مربوط هزینه می شود؟
برخی از کارشناسان ش��هری معتقدند این عوارض در محل
خود هزینه نش��ده و بیش��تر صرف بخش های نمایشی در امر
تبلیغات شهرداری می شود.
اس��ماعیل چمنی ،عضو ش��ورای ش��هر تبریز درب��اره محل
اس��تفاده عوارض گرفت��ه ش��ده از صاحبان خ��ودرو از طرف
ش��هرداری ها ،به «گسترش صنعت» گفت :به طور معمول این
عوارض برای پارکینگ س��ازی و کاهش حجم ترافیک شهری و
الودگی هوا باید هزینه ش��ود .شهرداری بودجه کلی در اختیار
دارد و بر اساس درامدهای خود ،ان را برای خود شهر در بحث
خدمات شهری هزینه می کند.
وی افزود :درامدها در بودجه ش��هرداری ها تعریف می شود و
محل صرف ان پس از مصوب ش��دن در شورای شهر به مرحله
اجرا در می اید.
این کارشناس ش��هری در پاسخ به این پرسش که ایا محل
هزینه ه��ا برای ردیف بودجه ای ش��هرداری به طور مش��خص
تعریف شده است ،گفت :شهرداری ها بر اساس براورد درامدی
که دارند «هزینه کردها» را تعریف و مشخص می کنند.
این هزینه ها شامل هزینه های جاری مانند حقوق کارمندان
خ��ود و ...و باقی نیز در حوزه خدمات ش��هری مانند مس��ئله
ترافی��ک و حمل ونقل و همچنی��ن پروژه ه��ای عمرانی مانند
3
ارتقای زیرساخت ها می شود.
سه شنبه
18اردیبهشت 21 1397شعبان 8 1439مه 2018شماره 384پیاپی 2357
اقتصاد و توسعه
یادداشت
قانون یک طرفه
ضمانت اجرایی ندارد
س��ه جانبه گرایی در قوانینی
ک��ه به حوزه رواب��ط کار مربوط
می ش��ود در بس��یاری از موارد
اجرا نمی ش��ود و ای��ن موضوع
مشکالتی را ایجاد کرده است .بر
اساس قوانین موجود اصالحیه
قان��ون کار از ط��رف کارفرما بر
هادی ابوی
کارگران اعمال می شود و دولت
دبیرکل کانون عالی
نیز بر این جریان نظارت خواهد
انجمن های صنفی کارگران
داش��ت .موضوعی ک��ه اکنون
اهمیت دارد این اس��ت که چرا
کارگ��ران و نمایندگان کارگری ح��ق چانه زنی در قانونی که به
ط��ور مس��تقیم بر انها تاثیر می گذارد ،ندارن��د .به تازگی مطرح
ش��ده که اصالحیه قانون کار در کمیس��یون اجتماعی مجلس
شورای اسالمی مراحل پایانی خود را می گذراند .این موضوع در
حالی عنوان شده که جریان کارگری کشور در ان نقشی نداشته
اس��ت .چطور می توان قانونی را برای کارگران ایران تصویب کرد
ک��ه انه��ا در جریان تصویب ان هیچ نقش��ی نداش��ته اند؟ انچه
امروز در کش��ور نیاز داریم این اس��ت که مس��ئوالن ،مجریان و
قانون گ��ذاران بدانن��د نمی توان قوانین را ب��دون در نظر گرفتن
حقوق ،خواس��ته ها و مطالبات جریان های مختلف تصویب کرد
و توقع پذیرش و اجرای ان را داش��ت .این دسته از قوانین حتی
اگر به نفع جریان های کارگری کش��ور باش��د ه��م بعید به نظر
می رس��د که مورد پذیرش قرار گیرد .در جریان تصویب قانون
باید به مطالبات جریان های مختلف احترام گذاشته شود .دولت و
مجلس می توانند در شرایط کنونی رفتار مشارکت جویانه داشته
باش��ند .در سال های گذش��ته با تالش های بسیار سعی شده که
رواب��ط کار در ایران به طور دموکراتیک کنترل ش��ود و جریانی
برتری بر جریان دیگر نداشته باشد.
مهم ترین دس��تاوردی که در این زمینه حاصل شد مذاکرات
س��ه جانبه برای دس��تمزدها بود .حتی در جریان دس��تمزد نیز
مذاکرات به طور سه جانبه پیش رفت اما اکنون شاهد این موضوع
نیستیم .نباید اصالحیه قانون کار تصویب و اجرای ان سه جانبه
شود.
این موضوع ظرفیت اجرای قانون را در همه حوزه ها با مشکل
روبه رو می کند .متاسفانه همت و کمکی برای اصالح قانون کار
و اصالح روابط بین کارگر و کارفرما دیده نمی شود و کارگران هم
فضای مجل��س را کارگری و حامی خویش نمی دانند .رد کردن
کلیات طرح بهس��ازی قراردادهای موقت کار در س��ال های قبل
نمونه بارز نبود اعتماد در انان است.
خبر
نظارت کارگران و کارفرمایان
بر روند فعالیت های تامین اجتماعی
ریی��س کانون عالی انجمن های صنفی کارگران معتقد اس��ت
ش��ورای عالی تامین اجتماعی باید تش��کیل ش��ود تا کارگران و
کارفرمایان بر فعالیت این سازمان نظارت داشته باشند .ابوالفضل
فتح الهی با اشاره به اینکه یکی از منابع سازمان تامین اجتماعی
بحث حق بیمه های پیمانکاری اس��ت که از ۶/۶درصد تا ۱۶/۸
درصد درامد س��ازمان از این محل اس��ت ،به ایسنا گفت :با این
ح��ال هم اکنون پیگیر قضیه هس��تند ک��ه کل دریافتی ها بابت
پیمانکاران را به ۶/۶درصد برس��انند و حداقل درامد س��ازمان
را رقم بزنند در حالی که این امر موجب کاهش منابع س��ازمان
می ش��ود و یکی از بازوان قدرتمند مالی تامین اجتماعی را قطع
می کند .وی ادامه داد :همه این اتفاق ها ناش��ی از این اس��ت که
ش��ورای عالی تامین اجتماعی را در س��ال های گذش��ته منحل
کردن��د و نظ��ارت کارگ��ران و کارفرمایان بر رون��د فعالیت های
ی عالی
س��ازمان را از بی��ن بردن��د ،در صورتی که احیای ش��ورا
تامی��ن اجتماع��ی در بهبود وضع فعلی س��ازمان موثر اس��ت و
جلوی اسیب ها به سازمان تامین اجتماعی را می گیرد .به گفته
رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران ،تامین اجتماعی
سازمانی بین النسلی و ویژه کارگران است و کارفرمایان به واسطه
حض��ور کارگران در بنگاه های ش��ان پرداخت ح��ق بیمه به این
س��ازمان دارند .فتح الهی مجموع بدهی دولت به تامین اجتماعی
را ۱۴۰هزار میلیارد تومان اعالم کرد و گفت :دولت سال گذشته
۵۰ه��زار میلیارد تومان از بدهی خود را پرداخت کرد که حدود
۲۳هزار میلیارد تومان ان صرف دیون بانکی و تسهیالتی شد که
از بانک ها گرفته بود و بقیه هم صرف یک سری شرکت ها شد که
طرح های نیمه تمام را در اختیار س��ازمان گذاشته بودند .وی در
پایان با هشدار نسبت به از بین رفتن سازمان تامین اجتماعی در
سال های اینده اظهار کرد :متاسفانه با تصویب بند «ز» تبصره ۷
بودجه سال ۱۳۹۷در مجلس شورای اسالمی ،استقالل سازمان
تامین اجتماعی زیر س��وال رفت .شاید تامین اجتماعی به دلیل
محدودی��ت منابع و نبود بودجه خدم��ات درمانی فوق العاده ای
ب��ه کارگ��ران ندهد ولی کارگران واریز نه بیس��ت و هفتم منابع
درمان تامین اجتماعی به خزانه و برداشت ان بابت طرح سالمت
را نمی پذیرن��د و به لحاظ ش��رعی غیرقانونی می دانند .بند «ز»
ماده ۷قانون بودجه س��ال ۱۳۹۷به موضوع واریز س��هم درمان
منابع سازمان تامین اجتماعی به خزانه کل کشور اشاره دارد که
مجلس اسفند سال گذشته ان را به تصویب رساند.
ب��ا وجود اعتراض جامعه کارگری و درخواس��ت برای رد این
مصوبه ،ش��ورای نگهبان ان را خالف شرع ندانست و تایید کرد.
مقام��ات کارگ��ری و کارفرمایی این مصوب��ه را مغایر با اصل ۵۲
و ۵۳قانون اساس��ی کش��ور می دانند چرا که منابع س��ازمان از
بودجه دولت نیس��ت و حاصل پرداخت حق بیمه های کارگران
و کارفرمایان است.
«گسترش صنعت» از تاثیر ۳هزار و ۲00میلیارد تومان
تسهیالت رفع فرسودگی گزارش می دهد
دولت مانع هدررفت
تسهیالت رفع فرسودگی شود
امی�ر مهرزاد :فرسودگی و نیاز به نوسازی از جمله
معضل هایی اس��ت که در س��ال های گذشته بارها و
باره��ا گریبان صنایع کلیدی و بزرگ ایران را گرفته
است .البته در این زمینه سازمان گسترش و نوسازی
صنای��ع ایران و وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت در
قالب بسته های حمایتی اقدام کرده اند که مانع بروز
بحران به دلیل فرسودگی شوند اما در برخی از موارد
این سیاس��ت ها نیز توان مقابله با فرسودگی و تولید
بی کیفیت را نداش��ته و راهی جز تماش��ای س��قوط
برخی از واحدهای صنعتی نبود.
نگاه��ی به برخ��ی از واحدهای صنعتی در کش��ور
نش��ان می دهد که دول��ت نمی تواند و نبای��د از انها
حمایت کن��د .پس از روی کار امدن منصور معظمی
در سازمان گس��ترش و نوسازی صنایع ایران رویکرد
حمایتی این س��ازمان از صنایع دستخوش تغییراتی
ش��د که س��ال ها متقاضیان محص��والت تولیدی در
کش��ور خواهان ان بودند .معظمی معتقد اس��ت «از
صنایعی باید حمایت ش��ود که ت��وان تولید رقابتی و
صادرات محور را دارند».
به عقیده رییس هیات عامل ایدرو ،نمی توان از تمام
واح��د صنعتی و تولیدی حمایت ک��رد .حمایت های
دولت باید به گونه ای باش��د که به رش��د صنعتی در
کش��ور منجر شود .حمایت از برخی واحدها به منزله
هدردادن س��رمایه و تس��هیالت اس��ت که باید مانع
این سیاست باش��یم .بس��یاری از واحدهای صنعتی
و تولی��دی به دلیل نب��ود س��رمایه گذاری در بخش
تحقیق وتوس��عه و رفع فرسودگی ماشین االت امروزه
دچار مشکالت بسیاری هستند .برخی از این واحدها
نیز در گذش��ته دولتی بودند و در جریان رد دیون یا
واگذاری هایی که موسوم به خصولتی سازی است ،وارد
این مرحله شده اند .به هر سوی ،بسیاری از واحدهای
صنعتی امروز در وضعیت نامناس��بی به سر می برند و
برخی از تولیدکنن��دگان توقع دارند که دولت از انها
حمایت کند .در این زمین��ه اما دیدگاه های متفاوتی
وجود دارد« .گسترش صنعت» در این گزارش میزان
حمایت نوس��ازی و شیوه این حمایت را بررسی کرده
است.
۳ه�زار و ۲00میلیارد تومان تس�هیالت
نوسازی
در روزهای گذش��ته وزیر صنعت ،معدن و تجارت
تولی��د کاالی باکیفی��ت ایرانی را نیازمند نوس��ازی
صنعت��ی بیان کرد و گفت :امس��ال ب��ا همت مجلس
ش��ورای اس�لامی ۳هزار و ۲۰۰میلیارد تومان برای
نوس��ازی واحدهای صنعتی مختلف در سطح کشور
اختصاص می یابد .ایجاد تس��هیالت اعتباری مناسب
ب��رای خری��داران ایرانی محصوالت تولی��د داخل ،از
ی دولت اس��ت که از س��وی بانک ه��ا انجام
اقد ام ه��ا
می شود.
به توانمندی ها و منابع اس��تانی اس��ت .این ۱۰طرح
به گزارش ش��اتا وی اف��زود :امیدواریم نظام بانکی
در مناطق کمتر توس��عه یافته با سرمایه گذاری بیش
نیز در س��ال ۱۳۹۷به منظ��ور حمایت از محصوالت
از ۴۳ه��زار میلیارد ریال با اش��تغال بیش از ۵هزار
داخلی اعتبار مناس��ب برای اعطای تسهیالت خرید
نفر اس��ت ک��ه ۴۳درصد تعداد طرح ه��ا ۴۱ ،درصد
کاالی ایران��ی فراهم کند .در بخش فرهنگی نیز باید
میزان س��رمایه گذاری و ۲۹درصد طرح ها را ش��امل
گام هایی برداش��ته ش��ود تا مردم برای خرید کاالی
می ش��ود .رییس هیات عامل ایدرو گفت :برای اجرای
ایران��ی پایمردی و ب��ا این حال ،صب��وری کنند که
پروژه های سازمان گس��ترش و نوسازی صنایع ایران
کیفیت کاالی ایرانی در برخی اقالم به سطح مناسب
به حمایت بیش��تر دولت ،مجلس ش��ورای اسالمی و
برسد هرچند در برخی صنایع محصوالت قابل رقابت
وزارت صنع��ت ،معدن و تج��ارت به منظور تخصیص
در سطح جهان تولید می کنیم.
منابع نیازمندیم .معظمی درباره فعالیت های سازمان
لزوم نوسازی صنایع
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران توضیح داد :ایدرو
منصور معظمی ،رییس هیات عامل ایدرو با اشاره به
در ۲۱اس��تان کش��ور فعالیت می کند که ۱۱استان
اینکه از زمان راه اندازی س��ازمان گسترش و نوسازی
از جمله پروژه های متمرکز بر محرومیت زدایی است.
صنای��ع ایران تا زمان واگ��ذاری واحدها در کل ۲۵۰
باید در نظر داشت که این میزان دارایی برای سازمان
پروژه ایجاد شده بود ،به فعالیت های سازمان گسترش
گس��ترش و نوس��ازی صنای��ع ایران بس��یار کمتر از
و نوس��ازی صنای��ع ای��ران پرداخت و به «گس��ترش
مقداری اس��ت که این س��ازمان برای تحقق اهداف و
صنعت» گفت :توس��عه صنعتی در ایران با ش��روع به
وعده ها نیاز دارد .وی همچنین درباره لزوم نوس��ازی
کار ای��درو همزمان بود و وظیفه توس��عه و نوس��ازی
صنای��ع در ای��ران توضی��ح داد :برخ��ی از واحدهای
صنایع ایران برعهده این سازمان گذاشته شد .بر این
صنعتی و تولیدی کش��ور خودش��ان را با شرایط روز
اس��اس ،در دوره ای ۴ساله ۵۴پروژه با
و انچ��ه مش��تری می خواه��د منطبق
سرمایه گذاری ۵۰۰هزار میلیارد ریال و
نکرده اند .این دسته از کارخانه ها شامل
اشتغالزایی ۳۰هزار نفر در برنامه کاری
دو بخ��ش می ش��وند؛ کارخانه هایی که
این س��ازمان قرار گرفته که تا ۴س��ال
نمی ت��وان از انها حمای��ت کرد و از بین
اینده اجرایی خواهد شد.
رفته ان��د و کارخانه هایی ک��ه با تزریق
معظمی با بیان اینکه از پروژه های در
س��رمایه می ت��وان انها را از مش��کالت
دس��ت اجرا ۲۲طرح در ح��وزه صنایع
کنونی نجات داد .در این زمینه طبیعی
محمود شکری
نوین ۹ ،پ��روژه در حوزه نف��ت و گاز و
است که تسهیالت دهی به بخش نخست
انرژی ۷ ،پ��روژه در صنایع حمل ونقل و تسهیالتی که امسال ش��دنی نیس��ت و به نوعی ه��در دادن
۱۶طرح در س��ایر صنایع اس��ت ،گفت :مقرر شده بسیار کمتر س��رمایه ملی قلمداد می ش��ود .رییس
از نیازی است که
۱۶طرح که در دس��ته س��ایر طرح های
هیات عامل ایدرو معتقد است واحدهای
همچنین
صنعت گنجانده ش��ده به سرمایه گذاری صنایع دارند.
صنعت��ی بای��د خودش��ان را با ب��ازار و
در بخ��ش مناط��ق مح��روم اختصاص باید توجه کرد که دولت نیازهای امروز جامعه تطبیق دهند .انها
دارد .س��رمایه گذاری در مناط��ق کمتر نمی تواند بیش از این اگر در این عرصه نتوانند عملکرد موفقی
میزان برای رفع
توس��عه یافته ج��زو اولویت ه��ای مه��م
داشته باش��ند ،طبیعی است که از بین
فرسودگی تسهیالت
ای��درو اس��ت و ۱۰پ��روژه از طرح های
بروند .تولیدکننده باید نیاز مش��تری را
دهد
سرمایه گذاری در دست اجرا در مناطق
برطرف کند و مش��تری نیز باید از تولید
کمتر توس��عه یافته قرار دارد که با توجه
با کیفیت داخلی حمایت کند.
میزان فرسودگی صنایع مشخص شود
محمود شکری ،عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس
ش��ورای اسالمی درباره میزان تسهیالتی که قرار است
ب��رای نوس��ازی به صنایع داده ش��ود ،به «گس��ترش
صنعت» گفت :امسال قرار است ۳هزار و ۲00میلیارد
تومان تس��هیالت به صنایع کش��ور برای نوسازی داده
ش��ود .در این زمینه دو نکته را باید در نظر داش��ت که
امیدواری��م وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت درباره ان
برنامه ریزی های مشخصی داشته باشد .موضوع نخست
این اس��ت که میزان تسهیالتی که قرار است برای رفع
فرس��ودگی داده ش��ود بس��یار کمتر از نیاز واحدهای
صنعتی و تولیدی کش��ور اس��ت .بر این اساس ،وزارت
صنعت ،معدن و تجارت در گام نخس��ت باید براوردی
از نیاز و میزان تس��هیالتی که کل فرسودگی را برطرف
کند ،داش��ته باش��د و این می��زان را اعالم کند .در این
ص��ورت می ت��وان مدتی را برای ان تس��هیالت در نظر
گرفت که البته باید فرس��ودگی ایجاد ش��ده در مدت
اجرای تسهیالت هم مد نظر باشد.
ای��ن عض��و کمیس��یون اقتصادی مجلس ش��ورای
اسالمی با اشاره به اینکه میزان تسهیالتی که می تواند
فرس��ودگی را به ط��ور کامل برطرف کن��د ،مهم ترین
س��رفصلی است که امار دقیق از ان وجود ندارد ،گفت:
با این حال تسهیالتی که امسال مقرر شده بسیار کمتر
از نیازی اس��ت که صنایع دارن��د .همچنین باید توجه
ک��رد که دولت نمی تواند بی��ش از این میزان برای رفع
فرسودگی تسهیالت دهد .دولت امروز با مشکل تامین
منابع مالی روبه رو است و تمام نهادها باید کمک کنند
تا این مشکل از پیش پای دولت برداشته شود .شکری
افزود :در این ش��رایط موضوعی که اهمیت بیش��تری
پیدا می کند هدفمندی تس��هیالت است .میزان ۳هزار
و ۲00میلیارد تومان تس��هیالت باید به طور دقیق به
واحدهای اولویت دار داده شود و دولت نباید اجازه دهد
اختالفی بین تسهیالت و نیاز کشور ایجاد شود .وزارت
صنعت ،معدن و تجارت با توجه به توانایی هایی که دارد
می تواند مانع هدررفت تس��هیالت ش��ود و این کار باید
انجام شود تا شاهد رفع فرسودگی در واحدهای صنعتی
و تولیدی کشور باشیم.
لزوم توجه ویژه به ایمنی محیط کار کارگران ساختمانی
نایب رییس کانون عالی انجمن های صنفی کارگران
ساختمانی از ش��هرداری ها خواست تا میزان عوارض
س��اختمان ها را صادقان��ه و به دور از چشم پوش��ی به
س��ازمان تامین اجتماع��ی اعالم کنند ت��ا منابع بیمه
کارگران ساختمانی دچار مشکل نشود.
هادی س��اداتی با بیان اینکه بحث ایمنی کارگران
س��اختمانی مهم اس��ت و باید با جدیت دنبال شود،
ب��ه ایرنا گفت :نهاد های نظارتی و بازرس��ی که متولی
حقوق کارگری هس��تند مثل وزارت تعاون ،کار و رفاه
اجتماعی یا سازمان نظام مهندسی باید توجه ویژه ای
به ایمنی محیط کار داشته باشند.
وی ادامه داد :در کانون سراسری انجمن های صنفی
کارگران ساختمانی جزوه های اموزشی خوبی در این
ی عالی
زمینه تدارک دیده ایم که قرار اس��ت در شورا
حفاظ��ت مطرح کنیم و مجوز و ش��یوه نامه را بگیریم
و از نظر مش��ورتی از ش��ورای عالی حفاظت استفاده
کنی��م .نایب ریی��س کانون عال��ی انجمن های صنفی
کارگران ساختمانی در ادامه نظارت نهاد های بازرسی
ب��ر ش��یوه نامه های ایمنی را موج��ب کاهش حوادث
س��اختمان و باال رفتن ایمنی س��اختمان ها دانس��ت
و گفت :درصدد هس��تیم تا نهاد های نظارتی بیش��تر
وارد چرخه نظارت ش��وند زیرا درحال حاضر یا نظارت
نیس��ت یا بسیار کم است و معتقدم هر قدر قوانین را
ب��ه کارگران تفهیم کنیم و به انها اطالعات و اموزش
دهی��م ،ت��ا زمانی که نظارت بر ش��یوه نامه ها نباش��د
کارگران خود را ملزم به رعایت نمی دانند.
س��اداتی همچنین از کارفرمایان ،مهندس��ان ناظر
و ش��هرداری ها خواس��ت تا درباره ام��وزش کارگران
س��اختمانی و رعایت نکات ایمنی وارد عمل ش��وند و
ب��ر این رویه نظارت کنند تا جلوی حوادث کار گرفته
شود و ایمنی ساختمان ها باال برود.
وی در ادام��ه با انتقاد از هم��کاری نکردن برخی از
شهرداری ها در معرفی عوارض کارفرمایان ساختمانی
به س��ازمان تامین اجتماعی گفت :گاه مشاهده شده
میزان عوارضی که از س��وی کارفرمایان ساختمانی به
س��ازمان تامین اجتماعی اعالم شده تناسبی با میزان
واقعی ندارد و بسیار کمتر از رقم واقعی اعالم می شود،
در صورت��ی که این امر موجب کاهش منابع درامدی
س��ازمان تامین اجتماع��ی در بح��ث بیم��ه کارگران
ساختمانی می شود و مشکالتی را هم برای کارفرمایان
ایجاد می کند.
این مقام مس��ئول کارگری تصریح کرد :اگر زمانی
اطالع��ات درس��تی در زمینه عوارض س��اختمانی به
س��ازمان تامین اجتماع��ی اعالم نش��ود و کارگری در
ان س��اختمان حادثه ببیند و ماموران س��ازمان برای
بررس��ی وارد عمل ش��وند و به امارهای متناقض پی
ببرن��د در ان ص��ورت کارفرما ۲ت��ا ۱۰برابر عوارض
جریمه می شود که به زیان کارفرما و پروژه ساختمانی
تمام می ش��ود .وی از شهرداری ها خواست تا صادقانه
و بدون چشم پوشی در زمینه معرفی کارفرمایان عمل
کنن��د تا هم منابع س��ازمان تامین اجتماعی در بحث
بیمه کاهش نیابد و هم به زیان کارگران س��اختمانی
تمام نشود.
قانون بیمه اجتماعی کارگران س��اختمانی در سال
۱۳۹۳به تصویب مجلس ش��ورای اس�لامی رس��ید.
بر اس��اس م��اده ۵قانون بیم��ه اجتماع��ی کارگران
س��اختمانی ،س��ازمان تامین اجتماعی مکلف شده با
دریافت ۷درصد حق بیمه س��هم بیمه شده از کارگر
و ۱۵درص��د مجموع عوارض ص��دور پروانه از مالک
برای تداوم پوش��ش بیمه تمام کارگران س��اختمانی
اق��دام کن��د .در ص��ورت تامی��ن نش��دن منابع الزم
برای گس��ترش پوش��ش بیمه ای کارگران ،با تصویب
هیات وزیران افزایش س��قف مجموع ع��وارض تا ۲۰
درصد بالمانع است.
سه شنبه
صنعت خودرو
18اردیبهشت 21 1397شعبان 8 1439مه 2018شماره 384پیاپی 2357
گزارش تحلیلی
در سال ۹۷انجام می شود
تولید انبوه ۳محصول با ۳ستاره
سید عبدالکریم جوادی
عکس :ایدا فریدی
عوارضی که از صاحبان
خودرو گرفته می شود
باید برای پارکینگ سازی،
گسترش سطح
خیابان ها ،افزایش
کیفیت اسفالت و
زیرساخت ها هزینه شود.
اما کمتر
می بینیم بودجه ای که از
این راه به دست می اید
صرف امور خودش شود
شهرداری درامد ناشی از عوارض خودروها را کجا هزینه می کند؟
عوارض شفاف ،هزینه کرد غیرشفاف
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
یک��ی از محل های درامدی ش��هرداری ،عوارضی
اس��ت که از مردم به دالیل مختلف گرفته می شود.
ب��رای نمونه ،صاحب��ان خودرو از جمله قش��رهایی
هستند که ملزم به پرداخت عوارض خودرو شده اند.
یکی از پرسش هایی که در این بحث مطرح می شود
و هم��واره مورد پرس��ش بوده به این ش��رح اس��ت
ک��ه عوارض خ��ودرو باید صرف چه اموری ش��ود؟
و ای��ا برای ام��ور مربوط هزینه می ش��ود؟ برخی از
کارشناسان ش��هری معتقدند این عوارض در محل
خود هزینه نشده و بیشتر صرف بخش های نمایشی
در امر تبلیغات شهرداری می شود.
عوارض قابل مالحظه نیست
اس��ماعیل چمنی ،عضو شورای شهر تبریز درباره
محل استفاده عوارض گرفته شده از صاحبان خودرو
از طرف ش��هرداری ها ،به «گسترش صنعت» گفت:
به طور معمول این عوارض برای پارکینگ س��ازی و
کاه��ش حجم ترافیک ش��هری و الودگ��ی هوا باید
هزینه شود .شهرداری بودجه کلی در اختیار دارد و
بر اس��اس درامدهای خود ،ان را برای خود شهر در
بحث خدمات شهری هزینه می کند.
وی افزود :درامدها در بودجه شهرداری ها تعریف
می ش��ود و محل صرف ان پس از مصوب شدن در
شورای شهر به مرحله اجرا در می اید.
این کارشناس شهری در پاسخ به این پرسش که
ایا محل هزینه ها برای ردیف بودجه ای شهرداری به
طور مشخص تعریف شده است ،گفت :شهرداری ها
بر اس��اس براورد درامدی که دارند «هزینه کردها»
را تعریف و مش��خص می کنند .این هزینه ها شامل
هزینه های جاری مانند حق��وق کارمندان خود و...
و باقی نیز در حوزه خدمات ش��هری مانند مس��ئله
ترافیک و حمل ونقل و همچنین پروژه های عمرانی
مانند ارتقای زیرساخت ها می شود.
چمن��ی در پایان نیز اظهار ک��رد :عوارض خودرو
به طور معمول زیاد نبوده و رقم باالیی نیس��ت که
بخواهیم مش��خص کنی��م برای چه ام��وری هزینه
شوند.
پارکینگ سازی از محل عوارض
حاش��یه خیابان ها محلی برای اس��یب های شهری
اس��ت .در کنار افزایش حجم ترافیکی ،ش��لختگی
چهره شهر باعث تصادف های بسیاری از شهروندان
شده است.
پارک خودروها در کن��ار پیاده روها عبور و مرور
عابران را با مش��کل روبه رو می کند زیرا ممکن است
ش��هروندی ناگزیر از عبور بین دو خودرو پارک شده
در حاش��یه خیابان باش��د و متوجه خودرو عبوری
نشود و تصادف اتفاق بیفتد.
وی ادامه داد :ضمن انکه حجم ترافیک ،مشکالت
زیس��ت محیطی را به دنب��ال دارد و الودگی هوا را
افزایش می دهد .این موارد جزو معضل های پنهانی
هستند که دیده نمی ش��وند اما اسیب زا هستند .او
گفت :نادر است که شورای شهر به این گونه مسائل
ورود کن��د و اعالم کند از ای��ن ردیف بودجه ای که
حاصل درامد به طور مثال ،عوارض خودرو است در
فالن محل هزینه ش��ود؛ محلی که مربوط به همان
حوزه می شود.
البت��ه قانون گذار ان را در قانون دیده و امده اگر
قرار است هزینه ای از صاحبان خودرو که در حاشیه
خیابان ها پ��ارک می کنند ،گرفته ش��ود باید برای
همان محل ،صرف پارکینگ سازی شود.
وی ادام��ه داد :حت��ی در قانون امده اس��ت اگر
نیمی از هزینه های س��اخت پارکینگ
از ای��ن محل اس��ت ،بای��د نیمی دیگر
از س��وی خود شهرداری تامین شود (از
بودجه ه��ای ملی که به ش��هرداری ها
اختص��اص داده می ش��ود) و بای��د در
ان منطقه و مح��ل ،پارکینگ عمومی
ساخته شود.
ب��ا این ح��ال ،برخی از کارشناس��ان نظر دیگری
دارند .س��ید عبدالکریم جوادی ،عضو ش��ورای شهر
مشهد در گفت وگو با «گسترش صنعت» بیان کرد:
قانون می گوید عوارض گوناگونی که گرفته می شود
بای��د برای هم��ان صنف یا موضوع در ش��هر هزینه
شود.
یکی از عوارضی که در مدیریت ش��هری پرداخته
می ش��ود مربوط به خودرو است .در نتیجه عوارضی
ک��ه از صاحبان خ��ودرو گرفته می ش��ود باید برای
پارکینگ س��ازی ،گسترش سطح خیابان ها ،افزایش
کیفیت اسفالت و زیرساخت ها هزینه شود.
وی ادام��ه داد :اما کمتر می بینیم بودجه ای که از
این راه به دس��ت می اید صرف امور خودش ش��ود
و ب��ه طور معمول در جاهای دیگر هزینه می ش��ود.
در اص��ل ش��هرداری ها برای این موض��وع اهمیتی
قائل نیس��تند .به طور نمونه ،در کالنش��هری مانند
مشهد پارک های حاشیه خیابان زیاد دیده می شود
و شهرداری درامد بس��یاری از محل دریافت وجوه
کسب می کند.
این کارش��ناس ش��هری گفت :قرار بود هر ۶ماه
شهرداری پارکینگ سازی داشته باشد و خال موجود
را پوش��ش دهد ام��ا حتی یک متر ه��م به این امر
اختصاص داده نش��د .این می طلبد که
خود اعضای ش��ورای شهرها به ویژه در
کالنش��هرهایی مانند تهران و مش��هد
ورود کنند و پیگیر موضوع باشند.
ج��وادی خاطرنش��ان کرد :ش��ورای
شهرها باید بر اساس قانون تدوین شده
ش��هرداری ها را به حرکت به این س��و
اسماعیل چمنی
مکلف کنن��د و مانع اس��یب هایی که
در س��طح خیابان ها و کالنش��هرها رخ عوارض خودرو به طور
معمول زیاد
می دهد ،باشیم.
نبوده و رقم
مشکالت پنهان و اشکار
باالیی نیست که
ام��روز پ��ارک خودروها در حاش��یه
بخواهیم
خیابان ه��ا پدی��ده ای اس��ت ک��ه در
مشخص کنیم
این
کالنش��هرها بس��یار دیده می شود.
برای چه اموری
شلختگی
امر در کنار ایجاد ترافیک به
هزینه شوند
شهر دامن می زند .جوادی در این باره
اظهار کرد :خودروهای پارک ش��ده در
� موقعیت های نمایشی تبلیغی
ج��وادی با اش��اره به ادام��ه دار بودن
معض��ل ترافیک ش��هری عن��وان کرد:
امروز شاهد هس��تیم که در هیچ یک از
کالنشهرها و ش��هرهای دیگر ،این مهم
اتفاق نمی افتد و هر روز معضل ترافیک،
الودگی هوا ،مشکل ناامنی برای عابران
پی��اده ،حت��ی دوچرخه س��واران و ...در
ش��هرهایی مانند تهران و مشهد بیشتر
می شود .تمام این مسائل ناشی از توجه
نکردن شهرداری ها به امر پارکینگ سازی است .این
کارش��ناس ش��هری در پاس��خ به این پرسش که ایا
قانونی وجود دارد که شهرداری ها را مکلف به هزینه
کردن عوارض خودروها برای پارکینگ س��ازی کند و
در صورت پیروی نکردن بازخواست شوند ،گفت :به
ه��ر حال هنگام تعریف ردیف ه��ای بودجه ای عنوان
می ش��ود هر منب��ع درامدی باید ب��رای همان محل
خرج شود.
احترام به حقوق شهروندان
وی یاداور شد :شهرداری باید به حقوق شهروندان
احترام بگذارد و قانون گذار ش��ورای ش��هر را تعریف
کرده تا قانون درست اجرا شود.
اعضای شورای شهر مکلف هستند شهرداری ها را
مجاب کنند ردیف های بودجه را در محل خودش��ان
هزینه کنند .نباید انحراف بودجه از ردیفی به ردیف
دیگ��ر اتفاق بیفتد که باعث ب��ه هم ریختن برنامه ها
می شود.
این عضو ش��ورای ش��هر به موقعیت های نمایشی
برای تبلیغات از سوی شهرداری ها اشاره کرد و گفت:
گاهی دیده می شود درامدها تنها صرف موقعیت های
نمایشی از سوی ش��هرداری ها می شود که تبلیغاتی
برای خود انها به شمار می رود.
جوادی در نهایت گف��ت :در بعضی مواقع اعضای
ش��ورای شهر ورود می کنند اما سلیقه ها و مشکالتی
که در خود گروه اعضای ش��ورای ش��هر وجود دارد
کارش��کنی هایی اتفاق می افتد و ردیف بودجه ای در
محل خودش هزینه نمی ش��ود و در این بس��تر این
شهروندان هستند که بیشترین اسیب را می بینند.
سخن اخر
از انجا که دربرخی از موارد بکارگیری نیروی انسانی
بر اس��اس تخصص ،اموزش و تجربه به درستی انجام
نش��ده نمی توان انتظار داش��ت درامدها نیز در محل
مناسب خود هزینه ش��ود .ترافیک های خسته کننده
گو می��ر ناش��ی از الودگ��ی ه��وا و امار
ش��هری ،مر
باالی تصادف ها نش��ان می دهد مدیریت کالن شهری
دارای ضعف هایی اس��ت که سالمت جامعه را تهدید
می کند .جالب تر اینجاس��ت که نهادی دیگر در کنار
ش��هرداری ها به وجود امدند تا تضمینی برای اجرای
قوانین باش��ند .اما هنوز اگر بگوییم معضل ها افزایش
نیافته ،کمتر نیز نشده است.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
خودروهایی با کالس و کیفیت جهانی تولید مشترک می شود
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت تاکید کرد :به طور قطع امس��ال
وضعیت واردات خودرو اسان تر از قبل نخواهد شد.
رضا رحمانی در پاس��خ به این سوال که سیاست ها و برنامه های وزارت
صنعت ،معدن و تجارت در س��ال ج��اری در قبال واردات خودرو چگونه
خواهد بود ،اظهار کرد :واردات خودرو بر اساس مصوبه دولت که در سال
گذشته ابالغ شد ،انجام می شود و ما به عنوان وزارتخانه موظف به اجرای
این سیاست ها هستیم.
وی گفت :اما به هر حال برای بخش خودرو یکی از سیاس��ت های کلی
تولیدات مشترک است که به طور قطع به نفع تولید داخل اصالح خواهد
شد و سیاست ما ان است که برای تقویت خودروهای ساخت داخل این
روند را دنبال کنیم.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پاس��خ به اینکه با این ش��رایط
ایا باید انتظار سخت شدن مقررات واردات خودرو را داشت ،توضیح داد:
به طور حتم وضعیت واردات از شرایط فعلی اسان تر نخواهد شد .اکنون
پروژه های جدیدی در دس��ت اجرا اس��ت که اگر به بهره برداری برس��ند
همان خودروهای خارجی با همان کالس و کیفیت را در ایران
خواهیم داشت.
رحمانی در گفت وگو با ایس��نا ادامه داد :فرض کنید شرکتی
مانند رنو وارد ایران ش��ود و بخواه��د به تولید بپردازد ،به طور
قطع این ش��رکت ب��ه عنوان مث��ال ،پراید تولی��د نمی کند و
خودرویی مناسب روز دنیا تولید خواهد کرد.
وی درباره اینکه رنو با بنز و بی ام و تفاوت بس��یار دارد ،اظهار
کرد :بازار ما این گونه نیس��ت که مصرف عامه مردم ما بنز و بی ام و باش��د
اکنون بیشترین تولید و مصرف خودرو مربوط به سواری هایی مانند پراید،
،۴۰۵سمند و خودروهایی از این دست می شود.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در پایان گفت :با این وجود به طور
حت��م در طول زمان ،خودروهای کیفی تر در همین کالس نرخ جایگزین
موارد قبلی خواهند ش��د و در سال های اینده باید روی این روند حساب
کنیم.
قوانین مرتبط با واردات خودرو در سال گذشته باعث شده است تعرفه
واردات خودرو افزای��ش یابد و واردات برخی خودروها در عمل
ممنوع شود.
در ش��یوه نامه واردات خودرو تعرف��ه واردات خودرو با حجم
موت��ور ۱۰۰۰تا ۱۵۰۰سی س��ی از ۴۰ب��ه ۵۵درصد ،تعرفه
واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰سی س��ی از
۵۵ب��ه ۷۵درصد و تعرفه واردات خودروه��ای با حجم موتور
۲۰۰۰تا ۲۵۰۰سی سی نیز از ۵۵به ۹۵درصد افزایش یافته و
طبق این شیوه نامه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰هزار
دالر نیز ممنوع اعالم شده است.
به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی
همچون بی ام و ،بنز و لکسوس نیز تنها مدل های پایه و ارزان تر از ۴۰هزار
دالر ،امکان ورود به کشور را خواهند داشت.
برندهایی همچون سیتروئن ،رنو ،هیوندای ،تویوتا ،نیسان ،سانگ یانگ،
کیا ،میتسوبیش��ی و دی اس نیز همچون گذشته امکان ورود به کشور را
خواهند داشت.
گروه صنعت :ستاره ش��دن محصوالت نشانه کیفیت انها
بوده که در جلب رضایتمندی مشتریان بسیار کارساز است.
در این بحث صنعت خودرو ایران خالهای بس��یار دارد که
خودروسازان تالش در پر کردن این امر دارند.
ب��ه گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» پ��س از انعقاد
قراردادهای خودرویی بس��تر برای ارتقای کیفی محصوالت
و رسیدن به استانداردهای جهانی فراهم شده و برنامه ریزی
خودروسازان به این سو است .امید است با سختگیری هایی
که س��ازمان ملی استاندارد به لحاظ مولفه های استانداردی
اعمال کرده صنعت خودرو را به جایگاه اصلی خود رهنمود
کند.
بر اس��اس گ��زارش ارزیاب��ی کیفی خودروهای س��واری
تولیدی ،دی س��ال گذش��ته پژو ۲۰۰۸در باالترین سطح
کیفی قرار گرفت .ش��رکت بازرس��ی کیفیت و اس��تاندارد
ایران در این گزارش خودروهای تولیدی ساندرو ،پژو ۲۰۷
اتوم��ات ،تندر ۹۰پالس اتومات و پارس تندر را ۴س��تاره
اعالم کرد .همچنی��ن تندر ۹۰ایران خودرو ،رانا ،پژو ،۲۰۶
دنا پ�لاس ،برلیان��س H ۲۳۰و پژو ۲۰۶صن��دوق دار نیز
۳س��تاره ش��دند .ضمن انکه در گروه خودروهای با سطح
قیمت��ی باالتر از ۱۰۰میلیون تومان پژو ،۲۰۰۸نیومزدا ۳
و س��وگیتی گران ویتارا ۴ستاره از ۵ستاره کیفی را کسب
کرده اند.
ارتقای کیفی و رس��یدن به سطوح استانداردهای جهانی
برای جذب س��تاره های بیشتر در س��ال ۹۷نیز ادامه دارد
و س��ایت ها و پایگاه های فعال خودروس��ازان ضمن افزایش
تیراژها از ارتقای کیفی محصول می گویند.
در ادامه این ماجرا حمی��د حاجی زاد منصور ،مدیرعامل
ش��رکت ایران خودرو تبریز از تولید انبوه ۳محصول سورن
س��ال ،سورن توربوشارژ و س��مند LXسال در این شرکت
خبر داد که در سال ۳ ،۹۷ستاره خواهند شد.
حاج��ی زاد منصور با بی��ان اینکه بر اس��اس برنامه ریزی
انجام شده ،امس��ال در شرکت ایران خودرو تبریز ۱۰۰هزار
خودرو تولید می ش��ود ،ب��ه ایکوپرس گفت :ای��ن تعداد از
طریق ش��بکه نمایندگی های گروه صنعتی ایران خودرو به
فروش خواهد رفت.
وی افزود :ش��رکت ایران خودرو تبریز س��ال ۹۶با تعریف
اقدام های پیش��گیرانه و استانداردسازی فرایندهای موثر بر
کیفیت محصوالت ،موفق به ارتقای رتبه کیفی ۲محصول
سمند و سورن از یک ستاره به ۲ستاره شد و بهبود سطح
کیفی این ۲محصول به ۳ستاره نیز جزو برنامه های سال
۹۷است.
حاجی زاد منصور در زمین��ه برنامه صادراتی ایران خودرو
تبری��ز اظه��ار کرد :این ش��رکت س��ال گذش��ته موفق به
صادرات ۴۸۰س��مند به کشور عراق و ۹۶سمند به شکل
SKDبه سنگال شد.
مدیرعامل ش��رکت ایران خ��ودرو تبری��ز همچنین دیگر
برنامه صادراتی این شرکت در سال گذشته را صادرات ۱۱۷
دستگاه خانواده س��مند از جمله سمند بنزینی ال ایکس با
موتور ای اف ،۷س��مند ال ایکس ،سمند ای ال ایکس با موتور
ای اف ۷به کشور های اذربایجان ،ارمنستان ،سنگال و عراق
عنوان کرد.
وی با اشاره به اینکه ایران خودرو تبریز در توسعه صنعت
قطعه س��ازی این اس��تان بس��یار موثر بوده است ،گفت :به
منظور کاهش هزینه های لجس��تیکی و پاس��خ دهی سریع
به ایرادهای کیفی ،تعدادی از قطعه س��ازان در این س��ایت
تولیدی مس��تقر شده اند که این امر باعث افزایش و توسعه
صنعت در این منطقه خواهد شد.
حاجی زاد منصور در پایان خاطر نش��ان کرد :ایران خودرو
تبریز با تکیه بر نیروی جوان و فعال خود از اغاز تاس��یس
تاکنون توانسته است تولید بیش از ۷۰۰هزار دستگاه انواع
خودرو سواری را محقق کند.
اس��تان اذربایجان ش��رقی یکی از مناطق صنعتی کشور
اس��ت که در امر خودرو و ماشین س��ازی فعالیت گس��ترده
کرده و در این راس��تا پیش��ینه طوالنی در کشور داشته و
ظرفیت مناسبی برای توسعه صنعت خودرو دارد.
گفتن��ی اس��ت ،ش��یوه نامه ارزیاب��ی کیف��ی خودروهای
داخلی (ادیت) تغییر کرده و در این باره سختگیرانه تر عمل
می شود .متناسب با تغییر ش��یوه نامه ارزیابی ،نحوه تعیین
و اعالم س��طح کیفی خودروها نیز تغیی��ر کرده و به جای
ارائه نمره منفی ،خودروها ستاره دار می شوند به گونه ای که
یک س��تاره ،پایین ترین و ۵س��تاره ،باالترین سطح کیفی
خودروها را نشان می دهد.
در روش جدی��د ارزیاب��ی کیف��ی خودروه��ای داخل��ی،
ب��ر عی��وب عملکردی خودرو نس��بت به عی��وب ظاهری و
همچنین اس��تفاده از ش��اخص های کاهنده س��طح کیفی
خودرو برای خودروهای دارای عیب ایمنی تمرکز بیشتری
شده است.
سه شنبه
سال سی ام شماره 384پیاپی 2357
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
18اردیبهشت 1397
21شعبان 1439
8مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
خبر
شهرک صنفی پوشاک
اطراف مشهد
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
در سفر به اس��تان خراسان رضوی ضمن بازدید از زیرساخت های
شهرک های صنعتی این استان ،اعالم کرد :کمیته ای تشکیل شود
تا یکی از ش��هرک های صنعتی اطراف مش��هد را به عنوان شهرک
صنفی پوشاک انتخاب کنند .بدین منظور سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی تمام امکانات را در اختیار این شهرک قرار
می دهد .به گزارش «گس��ترش صنعت» به نق��ل از روابط عمومی
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ،صادق نجفی
در نشس��ت تخصصی پوشاک و نس��اجی در اتاق اصناف مشهد با
بی��ان ای��ن مطلب ،افزود :کارگروه تخصصی پوش��اک و نس��اجی
تش��کیل شده اس��ت و کارها را به جلو می برد .مدیرعامل سازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران با بیان اینکه یک هزار
و ۲۵۰میلیارد دالر بازار مصرف پوش��اک در دنیا اس��ت ،تصریح
کرد :این بازار در ایران ۱۲تا ۱۵میلیارد دالر است.
نجفی با اعالم اینکه در ۵اس��تان کش��ور برای توس��عه صنایع
نساجی و پوشاک به صورت ازمایشی برنامه داریم ،گفت :طراحی،
نرخ گ��ذاری ،فناوری و تس��هیالت بانکی را در س��طح ملی برای
صنایع نساجی و پوشاک پیش می بریم .مدیرعامل سازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی ایران سود خرده فروشی پوشاک در
کش��ور را ۷۰درصد دانس��ت و اضافه کرد :این رقم در دنیا حدود
۲۵درصد اس��ت .نجفی با بیان اینکه در سطح ملی با انجمن ملی
پوش��اک ایران برنامه هایی داریم ،گفت :تسهیالت صندوق ضمانت
س��رمایه گذاری صنای��ع کوچک را ب��ه عنوان مش��وق در اختیار
تولیدکنندگان پوشاک قرار می دهیم.
یادداشت
بزرگترین مش��کل صنعت بس��ته بندی این اس��ت که هنوز تولید کننده
نمی داند باید به مصرف کننده احترام بگذارد و باید مصرف کننده را بیش��تر
به محصوالت خود وابس��ته کند .از همین رو اس��ت که همچنان از امکانات
قدیمی و هر مدل بس��ته بندی اس��تفاده می کند .اگر بخواهیم معضل های
بس��ته بندی را بررسی کنیم و به اسیب شناس��ی ان بپردازیم ،شاید بتوان
گفت بزرگترین معضل ان ،نبود احترام به مصرف کننده است.
به عنوان مثال ،خیلی ها با بازکردن بس��ته بندی کاالهای خریداری شده،
دچار مشکل هستند .به نظر من این مسئله بزرگترین معضلی است که با
ان در این زمینه درگیر هس��تیم و علتش هم به نبود توازن در رابطه بین
عرضه و تقاضا بازمی گردد.
هرچند بس��ته بندی ها کیلومترها دورتر از محل تولید باید تهیه شود اما
یک مشت دستمال کاغذی به جای یک برگه
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
دستمال کاغذی را در بس��ته بندهای متفاوت تولید
می کنند.
باره��ا پیش ام��ده پس از ب��از ک��ردن در جعبه
دس��تمال کاغ��ذی موفق به خارج ک��ردن یک الیه
دس��تمال نش��ده اید و چند الیه با هم خارج ش��ده
اس��ت یا اینکه بعد از مصرف نیمی از دس��تمال های
کاغذی در جعبه های مستطیل شکل قصد داشته اید
یک برگه دستمال کاغذی را از جعبه بیرون بکشید
ام��ا حجم زیادی از برگه های دس��تمال با هم خارج
شده است.
کارشناس��ان معتقدن��د ضع��ف دس��تگاه های
بس��ته بندی و فناوری قدیمی مورد استفاده در این
صنعت عامل اصلی ناتوانی مصرف کننده در استفاده
مناسب از جعبه دستمال کاغذی است.
در حالی که دس��تمال کاغذی مرغوب و مناسب
دارای بس��ته بندی اس��تاندارد با کش��یدن یک برگ
دس��تمال کاغذی تمام برگه ها به بیرون نمی ریزد و
دارای استحکام کافی است.
به گفت��ه فعاالن صنایع س��لولزی ،دس��تگاه های
مورد استفاده در جای گذاری و بسته بندی دستمال
کاغذی فرسوده و قدیمی است.
این دستگاه های تولید شده در چین معادل حدود
۵0ت��ا ۱۵0میلیون تومان اس��ت ،ح��ال انکه نوع
جدید این دستگاه های تولید شده در چین ،تایوان،
ایتالیا و ...به ایران وارد می شود و واردکننده باید در
حدود ۳/۵تا ۴میلیون دالر هزینه کند.
اکن��ون وضعیت صنایع س��لولزی در ایران چندان
مناس��ب نیس��ت و رکود ب��ازار به ای��ن صنعت نیز
سرایت کرده است .در این بین برخی از سودجویان
در قال��ب محص��والت لوک��س به واردات ی��ا قاچاق
دستمال کاغذی نیز پرداخته اند.
این در حالی اس��ت که دستمال کاغذی در داخل
کش��ور تولید می ش��ود و نیاز به حمایت بیش��تری
دارد .یک��ی از مواردی که در حمایت از کاالی ایرانی
اهمیت دارد ،حمایت از کاالی با کیفیت ایرانی است
و در این زمینه با اندکی حمایت می توان مش��کالت
کنون��ی را برط��رف ک��رد و مان��ع واردات و قاچاق
دستمال کاغذی شد.
ای��ن در حال��ی اس��ت ک��ه بی��ش از ۳0واح��د
صنعت��ی در تولی��د دس��تمال کاغ��ذی در کش��ور
فعالی��ت دارن��د و افزون ب��ر نی��از داخل��ی تولی��د
می کنن��د ۱۸0 ،ت��ا ۲00ه��زار ت��ن تولید س��االنه
دارن��د و برای ۷هزار نفر اش��تغال مس��تقیم ایجاد
کرده اند.
ب��ا این حال ،مصرف کننده ناراضی از بس��ته بندی
نامناس��ب داخلی ،دس��تمال کاغذی های وارداتی را
می خرد .به گفته کارشناس��ان ،دس��تمال مرطوب و
دستمال کاغذی از جمله اجناسی هستند که نه تنها
اکنون ظرفیت تولید دس��تمال کاغذی در کش��ور
بیش از نیاز بازار داخلی اس��ت به طوری که بیش از
این تعداد واحد صنعتی در تولید دس��تمال کاغذی
در کش��ور فعالیت دارند و بیش از نیاز داخلی تولید
می کنند.
س��امان س��ارنگ پور ،عضو انجمن صنایع سلولزی
بهداش��تی ایران در گفت وگو با «گسترش صنعت»
اظه��ار کرد :این واحدها ۱۸0تا ۲00هزار تن تولید
س��االنه دارند و برای ۷هزار نفر اش��تغال مس��تقیم
ایجاد کرده اند.
وی ادامه داد :با این حال ،کارخانه های تولیدکننده
دس��تمال کاغذی که دس��تگاه های جدی��د و به روز
استفاده می کنند با مش��کل خروج برگه های متعدد
از س��وی مصرف کنن��ده رو به رو نمی ش��وند زیرا این
دس��تگاه ها برگه های رویی را یک تای مجزا می زند
که خروج برگه اول را اسان تر می کند.
س��ارنگ ادامه داد :اکنون دستگاه های قدیمی در
بیش��تر واحدهای تولید دس��تمال کاغذی استفاده
می ش��ود که اپراتور دستگاه ،تای برگه اول را دستی
می زن��د و س��رعت در انج��ام ای��ن کار باعث خروج
نامناسب برگه اول می شود.
ای��ن عضو انجم��ن صنایع س��لولزی بهداش��تی
ایران تصریح کرد :دس��تگاه های مورد اس��تفاده در
جای گذاری و بس��ته بندی دستمال کاغذی فرسوده
و قدیمی است.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» در چن��د
ی وارد دوره
ده��ه گذش��ته ،دس��تمال کاغ��ذ
جدی��دی از فن��اوری و خالقی��ت ش��ده و دیگ��ر
ی��ک محص��ول معمولی نیس��ت ۲ .ویژگ��ی اصلی
م��ورد نظ��ر ش��رکت های تولیدکنن��ده محصوالت
کاغ��ذی ،بهداش��ت و صرف��ه اقتص��ادی محص��ول
است.
این ویژگی های منحصربه فرد (به طور کلی قابلیت
جذب ،در دس��ترس بودن و توزیع اس��ان) عملکرد
عال��ی و امنیت بیش��تری را ب��رای مصرف کننده به
ارمغان می اورد ،اسیب ها در زمینه بهداشتی نبودن
را پایین می اورد و سالمت را سبب می شود.
هم برای تولید کننده و هم برای فروش��نده ،رشد
بالقوه در بازار و نفوذ در ان با تولید بیشتر و کیفیت
برتر مسئله حیاتی است.
تمرکز بر نیاز مش��تری و خالقیت در تولید ،کلید
اصلی موفقیت در تولید محصول اس��ت .رش��د این
محصول در کشورهای مختلف با توجه به فرهنگ و
اهداف تولید کنندگان از هم متفاوت است.
اما به طور کلی میانگین رش��د فروش دس��تمال
کاغذی از س��ال ۲۰۰۵تا ۲۰۱۰میالدی در اروپا به
میزان ۱۱درصد بوده است.
اهمیت تای اول در خروج
عکس :مهدی کاوه ای
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
بررسی «گسترش صنعت»از بسته بندی دستمال کاغذی داخلی نشان داد
تولیدشان کم نیست بلکه چندین برابر نیاز کشور تولید
گردش مالی ۱00میلیارد تومانی
می شود.
این در حالی اس��ت که ماشین االت مورد استفاده
بنابراین هیچ گونه نیازی به واردات انها نیس��ت.
در صنعت بس��ته بندی نیز ضعیف است؛ در صورتی
ام��ا متاس��فانه ب��ا واردات ای��ن کااله��ا کارگاه های
که جعبه های اماده ش��ده در کارخانه های دستمال
تولیدی داخل تعطیل می ش��وند ،همان طور که این
کاغ��ذی نیز به درس��تی جای گذاری ش��ود باز هم
اتفاق نیز افتاده و به تازگی ۷کارخانه تعطیل ش��ده
مصرف کننده به راحتی قادر به استفاده از ان نیست.
است.
حال انکه س��رانه مصرف محصوالت س��لولزی در
بسته های مناسب
ایران حدود ۱۲۰۰گرم و این س��رانه در کشورهای
مهدی یوس��فیان ،عضو هیات مدیره انجمن صنایع
پیشرفته حدود ۳۵کیلوگرم است.
س��لولزی در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار
در حقیقت بررسی صنعت و ظرفیت تولید صنایع
کرد :در قسمت مشخص شده در جعبه های دستمال
س��لولزی و بهداش��تی مهم ترین و اساسی ترین کار
کاغذی برای خروج برگه اول نش��انگری وجود دارد
در هر کشور به ش��مار می رود چرا که مورد استفاده
که باید برگه اول را به قسمت خروجی هدایت کند.
تمامی اقشار جامعه و تمامی مقاطع سنی قرار گرفته
یوس��فیان تاکید ک��رد :خروج مناس��ب برگه های
و نیز به طور مستقیم با سالمت افراد و در نتیجه ،با
دس��تمال کاغذی به نوع تولید و مواد اولیه مصرفی
بقای جامعه سروکار دارد.
در تولید ان مرتبط نیست و فقط کیفیت بسته بندی
ای��ن بخ��ش از صنای��ع به دلی��ل اهمی��ت موارد
در این صنعت ،تعیین کننده استفاده مناسب است.
پیش گفته به لحاظ تولیدی بس��یار حس��اس بوده و
عض��و هیات مدیره انجمن صنایع س��لولزی گفت:
از نظر تهیه مواد اولیه ،تجهیزات تولیدی ،بهداشت،
جعبه های اماده ش��ده برای بسته بندی
کیفی��ت محص��ول مصرف��ی و کیفیت
دس��تمال کاغ��ذی ب��ه کارخانه ه��ای
ظاه��ری ش��رکت های متع��ددی را به
جعبه های اماده شده
تولید ارس��ال می شود و این کارخانه ها برای بسته بندی دستمال رقاب��ت تنگاتنگ ب��ا یکدیگ��ر ترغیب
دس��تمال را در جعبه ه��ای ام��اده،
می کند.
کاغذی به کارخانه های
جای گذاری می کنند.
تولید ارسال می شود و
تولی��د جهانی دس��تمال کاغذی در
ل
دستما
ها
ه
کارخان
این
ها
ه
جعب
اگر
بنابراین
او تصریح ک��رد:
حدود ۳۵میلیون تن در س��ال اس��ت.
را در جعبه های اماده،
مناس��ب
االت
ن
ماش��ی
با دس��تگاه ها و
ای��ن گردش مال��ی در ۲بخش تولید و
جای گذاری می کنند
تهیه ش��ده باش��د در نحوه مصرف نیز بنابراین اگر جعبه ها با بسته بندی دس��تمال کاغذی در ایران
مشکلی ایجاد نمی شود اما جای گذاری دستگاه ها و ماشین االت حاصل می شود.
دستمال ها در جعبه های اماده شده نیز مناسب تهیه شده باشد
ب��ر اس��اس اماره��ای رس��می،
در نحوه مصرف نیز
باید به درستی انجام شود.
درحال حاض��ر به صورت اس��می ۳۰۰
یوس��فیان اف��زود :کارخانه ه��ای مشکلی ایجاد نمی شود اما
واح��د تولی��د محص��والت س��لولزی و
جای گذاری دستمال ها در
تولیدکنن��ده بای��د در بس��ته بندی و جعبه های اماده شده نیز بهداش��تی در کش��ور وجود دارد اما در
جای گذاری درست دستمال کاغذی ها باید به درستی انجام شود ش��کل واقع��ی بین 30تا ۵۰ش��رکت
دقت کنند.
تولیدکننده در سطح کشور هستند که
«بازکردن » چالش اصلی بسته بندی در ایران
در صورتی که طراحی بس��ته بندی درست انجام نشده باشد،
تدری��س می ش��ود و از ان بدتر اینکه ما هی��چ منبع و کتاب
سفارش دهنده و مصرف کننده زیان خواهند دید و با این کار،
جامعی برای اموزش طراحی بسته بندی نداریم.
س��رمایه گذاری روی چاپ و استفاده از مواد متفاوت از قبیل
این در حالی است که طراحی با ساخت نخستین محصول
کاغ��ذ و مقوا ،به دور انداخته می ش��ود و ای��ن بی حرمتی به
به دس��ت بشر متولد ش��د و تا امروز به حیات خود ادامه داده
روزگار است.
اس��ت ،اما در طول تاریخ به فراخور انقالب هایی که در زندگی
از س��وی دیگر ،کم تعداد ب��ودن طراحان متخصص نیز بر
بش��ر رخ داده ،تعریف طراحی نیز دستخوش تغییراتی اندک
ضعف صنعت بس��ته بندی افزوده اس��ت ،به این دلیل که در
یا اساس��ی شده اس��ت و در این عصر نقش طراحی به حدی
داود اکبری
دانشگاه ها و اموزشگاه ها رشته بسته بندی وجود ندارد.
پررنگ ش��ده که دیگر به هیچ وجه قابل چشم پوشی نخواهد
کارشناس طراحی صنعتی
فقط یک واحد بسته بندی و ان هم برای معرفی این صنعت
بود .امروزه طراحان در کشورهای پیشرفته از مرحله طراحی
به دانشجویان و هنرجویان در 2ترم رشته گرافیک و طراحی
محص��ول فرات��ر رفته و به طراحی س��بک زندگی انس��ان ها
صنعتی وجود دارد که ان هم متاس��فانه ب��ا اطالعات و روش های قدیمی
مشغول هستند.
اگ��ر م��ا قص��د داری��م س��بکی از زندگی را داش��ته باش��یم ک��ه فاقد
ناهنجاری های موجود در س��بک های دیگر باش��د ،باید از طراحان بیش از
پیش کمک بگیریم.
برای داشتن یک بسته بندی خوب و موفق ،در قدم نخست باید انتخابی
راهبردی در طراحی ان داش��ته باش��یم ،یعنی باید دقیق مش��خص کنیم
که می خواهیم روی چه بخش��ی تمرکز کنیم ،س��پس به بررسی چگونگی
بس��ته بندی انچه نیاز داریم ،بپردازیم .به عنوان مثال ،برای اینکه بدانیم
کاالی ما مناس��ب و مورد نیاز چه کسی و کس��انی می تواند باشد ،نخست
باید گروه مخاطب را به درس��تی شناس��ایی کنیم و برای به دست اوردن
چنین ش��ناختی ،هم تحقیقات میدانی و هم کتابخانه ای و نیز اش��نایی با
ظرفیت های بازار الزامی است.