روزنامه گسترش صنعت شماره 385
روزنامه گسترش صنعت شماره 385
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
3راهکار استاندار برای رفع مشکالت صنعتی شرق تهران
اس��تاندار ته��ران در اغاز مرحله دوم س��فرهای شهرس��تانی خود با هدف بررس��ی و ارائه
راهکاره��ای عملیاتی و اجرایی برای رفع مش��کالت واحدهای تولیدی ،یکش��نبه از ش��هرک
صنعت��ی عباس اباد و خوارزمی بازدید کرد .موارد مربوط به دریافت مالیات ارزش افزوده تولید
و مش��کالت برخی صنعتگران در ش��هرک صنعتی عباس اباد با اداره ها از مهم ترین موضوعات
مطرح شده از سوی صاحبان صنایع در بازدید مقیمی ،استاندار تهران بود .در شهرک صنعتی
خوارزمی نیز بیشترین مشکالت این شرکت ها مربوط به استمهال تسهیالت دریافتی و تامین
پیاپی 2358دوره جدید شماره 385
س��رمایه در گردش بوده و اس��تاندار تهران دس��تورهای الزم درباره این م��وارد را صادر کرد.
اس��تاندار ته��ران فرایند تصمیم گیری و تصمیم س��ازی را گامی موث��ر در برون رفت از فضای
بو کار فعلی توصیف کرد و راهکارهای وی برای رفع مش��کالت صنعتگران وابس��ته به
کس��
تصمیم گیری مدیران شهرس��تان ،اس��تان و کشور عنوان ش��د به طوری که رفع برخی از انها
نیازمند اتخاذ تصمیم در س��طح شهرستان ،برخی دیگر نیازمند طرح در ستاد تسهیل استان
است...
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
چهار شنبه
19اردیبهشت1397
22شعبان 1439
9مه 2018
4
«گسترش صنعت» از جدیدترین فعالیت های ایدرو در حوزه نفت وگاز گزارش می دهد
2
عکس :مهدی کاوه ای
گام های توسعه در سرزمین انرژی
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
19اردیبهشت 22 1397شعبان 9 1439مه 2018شماره 385پیاپی 2358
«گسترش صنعت» از جدیدترین فعالیت های ایدرو در حوزه نفت وگاز گزارش می دهد
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
گاز و پتروش��یمی ساخته می ش��ود .این تجهیزات به طور
عمده وارد می شود و بخش خصوصی به دلیل محدودیت ها
نمی تواند انه��ا را تولیدکند .یک��ی از مهم ترین محصوالت
این حوزه کمپرس��ورهایی اس��ت که در صنایع نفت ،گاز و
پتروش��یمی مورد استفاده می گیرند .ایدرو در تالش بود تا
بتواند این تجهیزات را بومی سازی کند.
وی افزود :یکی از فواید نمایش��گاه نفت و گاز این اس��ت
ک��ه تعامل ها افزایش می یابد و در ای��ن زمینه بین ایدرو و
شرکت توربوماشین خاورمیانه تفاهمنامه ای به امضا رسید.
این شرکت بیشتر در زمینه تجهیزات دوار فعالیت می کند
و قرار اس��ت بر مبنای این تفاهمنامه ایدرو و این ش��رکت
بخش خصوصی همکاری های خود را افزایش دهند تا توان
ساخت این تجهیزات در کشور ایجاد و تقویت شود.
هم به توافق های جهانی پایبند اس��ت ام��ا تمایل داریم که
ب��ه قراردادهای جهانی احترام گذاش��ته و پروتکل ها رعایت
شوند.
ریی��س هیات عام��ل ای��درو با اش��اره ب��ه اینک��ه رفتار
غیردیپلماتی��ک ،قلدرمابانه و خ��ارج از نزاکت امریکایی ها،
ش��ان انها را پایین می اورد ،توضیح داد :با این حال ،اگر از
برجام خارج ش��دند ،بنا نیست کارهای مان را تعطیل کنیم
و بدون شک روند رشد و توسعه کشور ادامه خواهد یافت.
معظمی به این پرس��ش که قراردادهای پسابرجامی دچار
چه خطرهایی می ش��وند ،گفت :این موض��وع را پیش بینی
ک��رده بودیم و در همه قراردادها م��واردی را در این زمینه
در نظر گرفته ایم.
صنعت نیاز به اعتماد مدیران دارد
مع��اون وزی��ر صنعت ،مع��دن و تجارت که در بیس��ت و
س��ومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت حضور یافته بود،
اظهار کرد :نمایش��گاه محل تعامل عرضه کنندگان کاالها و
خدم��ات و مصرف کنندگان و مح��ل نمایش توانمندی های
تولیدکنندگان و ارائه برنامه های شان است.
معظمی در ادامه به بررس��ی بیس��ت و سومین نمایشگاه
نفت و گاز پرداخت و در این باره توضیح داد :نمایشگاه نفت
و گاز در حوزه ای ک��ه فعالیت خود را تعریف کرده عملکرد
بس��یار موفق و قابل دفاعی دارد .نتیجه این موفقیت کسب
توانمندی بس��یار باال در حوزه س��اخت داخل در ۱۵سال
گذش��ته بوده است .در این س��ال ها شاهد رشد بسیاری در
بخش نفت و گاز بودیم.
وی ب��ا بی��ان اینکه صادرات گ��را بودن ،ارتق��ای کیفی و
رقابت پذی��ری نرخ محصوالت ،غافل نش��دن از فناوری های
روز و توج��ه ب��ه ام��وزش و پژوهش ،ش��روط اصلی رش��د
توانمندی ه��ای داخل��ی در این عرصه مهم اس��ت ،توضیح
داد :باور به توانمندی داخلی در بخش��ی از مدیران کش��ور،
کم اس��ت یا اصال باور ندارند ،همین موضوع اس��یب پذیری
صنعتی کشور را به دنبال دارد.
وی با اشاره به تقویت ارتباطات بین المللی و همکاری های
خارج��ی گف��ت :البته در ای��ن زمینه نبای��د از توان بخش
داخلی در کش��ور غافل شد .هر نوع فعالیتی که قرار است با
خارجی ها به طور مشترک انجام شود باید با توجه به صنایع
و توان بخش داخل باشد.
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تج��ارت با بیان اینکه امروز
بس��یاری از تجهیزات در داخل کش��ور ساخته می شوند اما
برخی مقررات و نبود اطمینان به بخش داخل سبب شده تا
تامین لوله های بدون درز
عکس :مهدی کاوه ای
بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت با حضور
۱0۵۳ش��رکت ایرانی و ۶00ش��رکت خارجی از ۳۸کشور
در تهران اغاز به کار کرده اس��ت .در بین ش��رکت کنندگان
شرکت های توسعه ای دیده می شوند که در سال های گذشته
تمرک��ز بیش��تری بر حوزه نفت و گاز داش��ته اند .س��ازمان
گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران به دلیل اینکه سازمانی
توسعه ای اس��ت و توان باالیی در بخش صنعت و فراساحل
دارد ،فرصت این نمایش��گاه را از دس��ت نداده است .ایدرو
در جریان این نمایشگاه مذاکره های بسیاری با شرکت های
خارجی داشت و تفاهمنامه هایی را نیز به امضا رساند.
سازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران در سال های
گذشته حضور خود را در صنایع نفت و گاز کشور پررنگ تر
کرد .در این جریان ایدرو توانست در ساخت سکوهای پارس
جنوبی از رقیبان هلندی و انگلیس��ی پیشی بگیرد .به گفته
مدیران حوزه گاز فعالیتی را که ش��رکت های خارجی در ۶
ماه برای ایران انجام دادند امروز ش��رکت های تابع سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران می توانند در ۱۶روز انجام
دهند و این بزرگترین افتخار کش��ور در حوزه گاز به ش��مار
می رود.
در ح��وزه نفت نیز تفاهمنامه های بس��یاری تا کنون امضا
ش��ده و ایدرو از طریق شرکت ایدرو اویل توانست مطالعات
باالدستی ،توس��عه و بهره برداری میدان نفتی سوسنگرد را
برعه��ده گیرد .نمای��ی از فعالیت های نف��ت و گاز ایدرو در
س��ال های گذشته نشان می دهد این س��ازمان توسعه ای با
توانی که در حوزه فراساحل و مهندسی و مطالعه میدان های
نفتی دارد ب��ه کمک پروژه های گازی و نفتی کش��ور رفته
است.
روز گذش��ته معاون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت درباره
تاثیر خروج احتمالی ترامپ از برجام به «گسترش صنعت»
گف��ت :با خ��روج ترامپ از برجام برخ��ی موقعیت ها از بین
خواه��د رفت ام��ا بدون ش��ک فرصت ه��ای جدیدی خلق
خواهیم کرد .تحریم س��ال ها بر کش��ور س��ایه انداخته اما
توانستیم رشد کنیم و توان داخلی را افزایش دهیم.
منصور معظمی با بیان اینکه امریکا از برجام خارج ش��ود،
عزا نمی گیریم و کارم��ان را ادامه می دهیم ،توضیح داد :در
ایران عالقه ای به خروج امریکا از برجام وجود ندارد و ایران
گام های توسعه در سرزمین انرژی
رضا برزین ،مدیرعامل ش��رکت لوله گس��تر اسفراین نیز
در حاش��یه این نمایش��گاه به «گس��ترش صنعت» گفت:
تفاهمنامه ای با ش��رکت ملی نفت در حال تنظیم است که
بر مبنای ان ازدیاد برداشت در دستور کار قرار می گیرد .در
این تفاهمنامه قرار است لوله های بدون درز ازدیاد برداشت
از طریق شرکت لوله گستر اسفراین تامین شود.
برزین گفت :شرکت های داخلی بر مبنای این تفاهمنامه
فقط در حالتی می توانند واردات داش��ته باش��ند که اندازه
مورد نیاز لوله انها در ش��رکت لوله گس��تر اسفراین تولید
نشود.
توسعه میدان سوسنگرد با ایدرو
رضا برزین
بابک عباسپور
توجه کمتری به س��ازندگان داخلی داشته باشیم ،گفت :در
صورتی که نگاه مان یک س��ویه باشد ،به یقین ضرر خواهیم
کرد و در این زمینه باید دو سویه رفتار کرد و تصمیم گرفت.
معظمی همچنین با اش��اره به شعار امس��ال ،تاکید کرد:
حمای��ت از کاالی ایران��ی ب��ه معنای حمای��ت از تولیدات
مرغ��وب ،باکیفی��ت و تامین کنن��ده رضایت مردم اس��ت و
معتقدم زمینه تحقق این ش��عار در بس��یاری از عرصه ها در
کشور وجود دارد.
حضور در ۷0درصد فازهای پارس جنوبی
بابک عباس��پور ،مدیرعامل مبین سازه گستر خلیج فارس
با اش��اره به اینک��ه تاکنون در بی��ش از ۷0درصد فازهای
پارس جنوبی فعالیت کرده ایم ،به «گسترش صنعت» گفت:
در فعالیت هایی که تا کنون داش��ته ایم رکوردهای بسیاری
محمد رضا رافت
نصراله زارعی
ثبت شده است .برای نخستین بار توانستیم سکوهای گازی
را بارگی��ری کنیم .ای��ن فعالیت پیش از ان از طرف ALE
انگلستان و ماموت هلند انجام می شد و اکنون به طور کامل
بومی سازی شده اس��ت .راه اندازی سکوهای پارس جنوبی
نی��ز از دیگر رکوردهای ایزوایکو اس��ت .س��کوهای پارس
جنوبی از طرف ش��رکت استات اویل نروژ ۶ماهه راه اندازی
شد و این امار در کشور به ۱۶روز رسیده است.
بومی سازی توربوکمپرسورها
محمد رضا رافت ،مدیر توس��عه صنایع انرژی و س��اخت
تجهیزات در س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران
درباره تفاهمنامه ای که در روز گذش��ته به امضا رس��ید ،به
«گسترش صنعت» توضیح داد :یکی از ماموریت های ایدرو
کمک به بومی س��ازی تجهیزاتی اس��ت که در حوزه نفت،
نصرال��ه زارع��ی ،مدیرعامل ش��رکت ایدرو اوی��ل درباره
فعالیت ه��ای این ش��رکت به «گس��ترش صنع��ت» گفت:
س��ال گذش��ته در بیس��ت و دومین نمایش��گاه نفت و گاز
تفاهمنامه ای را با ش��رکت ملی نفت به امضا رس��اندیم .بر
اساس ان مقرر شد مطالعات توسعه میدان های سوسنگرد،
پایدار غرب و چشمه خوش به ایدرو اویل داده شود .پس از
مدتی تصمیم گرفته شد که بر یکی از این میدان ها تمرکز
کنیم .بر پای��ه تحقیقات ،میدان نفتی سوس��نگرد انتخاب
شد.
مدیرعامل شرکت ایدرو اویل با اشاره به اینکه مشاور این
پروژه شرکت «هات انجینیرینگ» اتریش است ،گفت :این
ش��رکت مورد تایید وزارت نفت است و اکنون فعالیت های
می��دان نفتی سوس��نگرد در ح��ال اجرا اس��ت .مطالعات
باالدس��تی میدان انجام شده و هفته گذشته گزارش کامل
به شرکت اتریشی داده شد و مشکلی در پیش نداریم.
صنعت خودرو
دهه های
و
۱۳۲۸( ۱۹۵۰خورش��یدی)
)۱۳۳۸( ۱۹۶۰س��ال های اوج طراح��ی نمادهای
گرافیکی برای خودروها اس��ت و رقابتی جدی در این زمینه
بین انها ش��کل گرفت .کادیالک نخس��تین شرکتی بود که در سال
)۱۳۷۶-۷۷( ۱۹۹۸لوگ��وی قدیم��ی خود را تغیی��ر داد .هنری ام .لیلند
مهن��دس کمپانی ه��ای فورد و اول��دز موبیل ،در س��ال )۱۳۷۰-۷۱(۱۹۰۲
ش��رکت کادیالک را به افتخار بنیان گذار ش��هر دیترویت (قطب خودروس��ازی
امریکا) انتونی المت کادیالک بنیان نهاد .نش��ان اولیه کادیالک بر مبنای شناس��ه
خانوادگی مردی که این ش��رکت را در س��ال )۱۰۷۹-۸۰( ۱۷۰۱تاس��یس کرد،
طراحی شد .برای مدت بسیار طوالنی این لوگو تغییر نکرد .نخستین پیام رسمی
درباره اجرای تغییرات لوگوی این کمپانی در سال )۱۳۷۷-۷۸( ۱۹۹۹اعالم
ش��د .این نخس��تین تغییر در لوگوی کادیالک بود .چندین تغییر کوچک
هم در س��ال )۱۳۷۸-۷۹( ۲00۲و )۱۳۹۲-۹۳( ۲0۱۴اعمال شد.
در نهای��ت لوگوی امروز کادیالک از رنگ های س��یاه ،قرمز،
خاکس��تری ،زرد ،نقره ای و ابی اس��ت که هر رنگ
مفهوم خاص خودش را دارد.
تویوتا موت��ور،
ی��ک تولیدکننده چند ملیتی ژاپنی
اس��ت که در ش��هر تویوتا ( )Aichiژاپن مستقر
اس��ت .این ش��رکت در اکتبر )۱۳۹۴-۹۵( ۲۰۱۶از لحاظ
درام��د پنجمین ش��رکت در جهان ب��ود .تویوتا تا س��ال ۲۰۱۶
( )۱۳۹۴-۹۵بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان اس��ت و نخستین
تولیدکننده خودرو در جهان بوده که بیش از ۱۰میلیون خودرو در سال از
سال )۹۰-۹۱( ۲۰۱۲تولید کرده است .نام تویوتا به جای نام تویودا برگزیده
ش��د زیرا تلفظ ان ساده تر بوده و در زبان کاتاکانا ،کلمه تویوتا با ۸حرکت قلم
نوشته می شود و عدد ۸برای ژاپنی ه ا خوش یمن است .بسیاری گمان می کنند
لوگوی تویوتا شبیه یک گاوچران است که کالهی بر سر گذاشته اما این طور
نیس��ت .در این لوگو ۳تصویر بیضی قرار دارد که نماد قلب مشتری ،قلب
محصول و پیشرفت های فناوری و فرصت های بی حد و مرز تویوتا است.
در زبان ژاپنی « »Toyoبه معنای فراوانی و « »taبه معنای برنج
است .در برخی فرهنگ های اسیایی اعتقاد بر این است که
فراوانی برنج ثروت را به همراه دارد.
چهار شنبه
19اردیبهشت 22 1397شعبان 9 1439مه 2018شماره 385پیاپی 2358
ی��ک
تولید کنن��ده خ��ودرو چند ملیتی
ژاپن��ی اس��ت که دفت��ر مرکزی ان در نیش��یوک،
یوکوهام��ا اس��ت .نیس��ان بزرگتری��ن تولید کنن��ده خودرو
الکتریکی در جهان اس��ت .ریش��ه های تاس��یس این شرکت به زمان
راه اندازی ش��رکت خودروس��ازی داتس��ون بازمی گردد .در پی خریداری
شرکت داتسون از سوی یوشیسوکه ایکاوا ،وی داتسون را در شرکت خوشه ای
و تازه س��اخت خود یعنی گروه نیس��ان ادغام کرد و بخش خودروس��ازی جدید را
نیس��ان نامید .از س��ال )۱۳۷۷-۷۸( ۱۹۹۹شرکت رنو به یکی از سهام داران اصلی
نیسان تبدیل شد به طوری که تا سال )۱۳۸۶-۸۷( ۲۰۰۸مالک ۴۴درصد از سهام
ان ش��د .در مقابل هم اکنون نیس��ان نیز ۱۵درصد از س��هام رنو را در اختیار دارد.
نیسان یا Nissanکوتاه شده Nihon Sangyoاست.
لوگوی این شرکت ابتدا در یک مستطیل ابی بود که از میان دایره قرمز
عبور می کرد .ان در واقع نسخه دیگری از پرچم ژاپن یعنی خورشید
در ح��ال طلوع به رنگ قرمز بود .در دهه )۱۳۶۸-۶۹( ۱۹۹0
این لوگو برای نشان دادن مدرنیته به رنگ کرومی
تغییر پیدا کرد.
)To
تویوتا (yota
ی()Audi
د
میت
وبیشی (bishi
ti su
س
ش��ر کت
خودروسازی المانی و تولیدکننده
خودروهای لوکس است که دفتر مرکزی ان در
شهر اینگولش��تات ،ایالت بایرن قرار دارد .مدل های خود
را در ۹کارخانه که در ۸کش��ور اروپایی مس��تقر هستند تولید
می کند.
ش��رکت ائودی ۱۶ژوئیه )۱۲۸۷-۸۸( ۱۹۰۹از س��وی اگوست هورش
در ش��هر تسویکاو المان تاسیس شد .این شرکت از سال )۱۳۴۲-۴۳( ۱۹۶۴
یکی از زیرمجموعه های گروه فولکس واگن به شمار می اید.
ائودی همراه با مرس��دس بنز و بی ام و ۳ ،خودروساز مشهور و لوکس المانی
هس��تند که به عن��وان پرفروش ترین خودروس��ازان لوکس جهان ش��ناخته
می ش��وند .همچنی��ن گفته می ش��ود Audiدر التین ب��ه معنی «گوش
کن» ( )listenاس��ت .لوگوی ائودی ۴حلقه است که ادغام ۴شرکت
در یک لوگو را نشان می دهد .ائودی در سال )۱۳۱۰-۱۱( ۱۹۳۲
با ش��رکت های Horch، DKWو واندرر ادغام ش��د تا
«اوتو یونیون» را تش��کیل دهد که همان ائودی
امروز است.
ن
ائو
فاطمه امیراحمدی :هر س�ازنده ای نام و لوگویی را برای معرفی خود به مشتریان انتخاب می کند که شناسنامه او به
شمار می رود .تصاویر و نام برندهای صنعت خودرو جهان نکته های جالبی در خود دارند که با توجه به فرهنگ انها
قابل تفس�یر است« .گسترش صنعت» هفته گذش�ته تعدادی از لوگوهای مشهور و برجسته خودروسازی جهانی را
بررسی کرد .در ادامه به چند نمونه دیگر پرداخته می شود و در شماره بعد درباره لوگو های داخلی خواهید خواند.
سا
ی
l
di
کادیال
ن
()Nissan
)Lexu
(s
لک
سو
lac
ک(
لوگوه�ا چ�ه می گوین�د؟
س
)Ca
در سرزمین خودرو ها
)M
ش��ر کت
خوشه ای ژاپنی است که مالکیت
ش��مار زیادی از ش��رکت های فع��ال در صنایع
مختلف را برعهده دارد .ش��رکت میتسوبیش��ی نخس��ت
در قالب یک ش��رکت حمل ونقل ،به دس��ت ایوازاکی یاتارو سال
)۱۲۴۸-۴۹( ۱۸۷۰تاسیس شد.
ش��رکت میتسوبیشی نخس��ت در قالب یک ش��رکت حمل ونقل بود و
هم اکنون شرکت های تابع ان ،در عرصه های معدن ،کشتی سازی ،مخابرات،
خدم��ات مالی ،بیمه ،الکترونیک ،صنعت خودروس��ازی ،امالک و مس��تغالت،
صنایع س��نگین ،صنایع نفت و گاز و صنایع شیمیایی فعالیت می کنند .لنسر،
پاج��رو ،اوتلن��در ،گاالنت و ASXتع��دادی از مدل های محب��وب این برند
هستند.
واژه میتسوبیش��ی به معنای ۳منشور ( ۳لوزی) است .برخی بر این
عقیده اند که ۳الماس ملخ کش��تی اس��ت که بعدها عنوان ش��د
این گونه نیست و این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی
تش��کیل ش��ده و نمایانگر هیچ بخش��ی از یک
کشتی نیست.
این شرکت نیز
خودروس��ازی ژاپنی است که وظیفه
طراح��ی ،تولید و توزیع خودروهای لوکس ش��رکت
تویوتا را بر عهده دارد .ش��رکت لکس��وس در سال -۶۸( ۱۹۸۹
)۱۳۶۷به کوشش مدیرعامل وقت تویوتا ایجی تویودا در ایاالت متحده
امریکا راه اندازی ش��د .امروزه لکس��وس به برندی بین المللی تبدیل شده که
به عنوان بزرگترین تولیدکننده خودروهای سفارش��ی و خاص ،در ژاپن شناخته
می ش��ود .درحال حاضر لکس��وس محصوالت خود را در ۷۰کش��ور جهان عرضه
می کند .دفتر مرکزی شرکت لکسوس در شهر ناگویا ،ایچی ژاپن قرار دارد .ریشه های
تاسیس لکسوس به پروژه ای مخفی بازمی گردد که از سوی کمپانی تویوتا به منظور
طراحی و س��اخت خودرویی سدان در س��ال )۱۳۶۱-۶۲(۱۹۸۳با نام پروژه اف۱
اغاز و در س��ال )۱۳۶۷-۶۸( ۱۹۸۹با عرضه خودرو لکس��وس ال اس راه اندازی
شد .نام شرکت در ابتدا الکسیس بود و چون برای نام خودرو مناسب نبوده
به لکس��وس تغییر پیدا کرده اس��ت .لوگوی این برند ترکیبی از یک
بیضی و حرف Lبوده که اول کلمه خود لکسوس است .گفته
می شود لوگوی این برند از یک فرمول دقیق ریاضی
ب ه دست امده است.
چهار شنبه
سال سی ام شماره 385پیاپی 2358
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
19اردیبهشت 1397
22شعبان 1439
9مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
3راهکار استاندار برای رفع مشکالت صنعتی شرق تهران
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
شرکای تولید در جبهه اقتصادی
شهرک صنعتی عباس اباد تهران به
عنوان یکی از بزرگترین شهرک های
صنعتی تهران و کش��ور دارای بیش
از ۱۰۰۰واح��د فعال و ۲۷هزار نفر
اشتغال است اما مشکالت زیرساخت
در این شهرک همچنان وجود دارد.
واحدهای
درحال حاض��ر بیش��تر
سیدسجاد هاشمی
درصد
۴0
ش��هرک صنعتی با ۳0تا
رییس هیات مدیره شرکت
و
هستند
فعالیت
ظرفیت مش��غول
خدماتی شهرک صنعتی
و
هستیم
برق
های
ما ش��اهد معضل
عباس اباد
اگر این ظرفیت ها به حد باال برس��د
مش��خص نیس��ت اصال چه باید کرد .تعهدهایی که به واحدها داده
ش��ده تاکنون عملیاتی نشده است .در شرایطی که سال های ۱۳۸۲
تا ۱۳۸۵ما ش��اهد بیش��ترین میزان فروش زمین و قرارداد در این
ش��هرک صنعت��ی بوده ای��م و از واحدهای صنعتی این ش��هرک ۷۵
میلیارد تومان از س��وی ش��رکت ش��هرک های صنعت و اداره برق به
نرخ امروز دریافت ش��ده اس��ت تا خدمات بدهن��د ولی هیچ اتفاقی
نیفتاده است و مشخص نیست که پول های دریافت شده از صاحبان
واحدها در چه بخش هایی هزینه شده است .قطع برق خسارت های
زیادی برای واحدهای صنعتی شهرک به دنبال خواهد داشت و اگر
یک روز به دلیل فشار زیاد شاهد سوختن پست برق یا خارج شدن
ان از مدار باش��یم از هیچ مسیر دیگری امکان برق رسانی به شهرک
صنعتی عباس اباد وجود ندارد.
وضعیت اب این ش��هرک نیز مناسب نیست و جیره بندی ها ادامه
دارد ب��ه طوری که نزدیک به یک ماه دیگر اب ش��هرک صنعتی هر
روز س��اعت ۵بعد از ظهر قطع می ش��ود .این در حالی اس��ت که ۴۸
روز از سال گذشته است و هنوز تولیدکنندگان نتوانسته اند مواد اولیه
مورد نیازشان را تامین کنند .ضمن انکه نرخ بازاری محصوالت خود
را بعد از گذشت این مدت نتوانسته اند مشخص کنند چراکه شرایط
بازار متالطم و بدون ثبات است.
با این حال برای ۴۸روز گذش��ته بهره بانکی پرداخت ش��ده است،
سهم مالیات ،تامین اجتماعی ،حقوق و دستمزدها نیز پرداخت شده
اما هنوز محصولی در سال جدید به بازار عرضه نشده است .صنعتگر
و تولیدکننده امروز س��ربازان خط مقدم در جبهه اقتصادی هستند.
با این حال ،انهایی که صورت های مالی شفاف و گزارش های عملکرد
مشخص دارند باید مالیات پرداخت کنند اما کسانی که فعالیت های
زیر زمینی دارند هیچ کدام از این سهم را به شرکای تولید نمی پردازند
در صورتی که حمایت از تولید ایرانی فقط مربوط به خرید کاال نیست
و باید در تمام بخش ها از تولیدکننده و تولید ایرانی حمایت شود.
نقش راهبردی تولیدکنندگان
اس��تاندار تهران با بیان اینکه همه نهاد های مرتبط
با تولی��د و صنعت مکلف به انجام وظایف قانونی خود
هس��تند ،همکاری حداکثری این نهاد ها را خواس��تار
ش��د و تاکید ک��رد :در زمینه رفع مش��کل مربوط به
ت ارزش افزوده تولی��د از هیچ
دریاف��ت دوباره مالی��ا
اقدامی فروگذار نخواهم کرد ،ضمن رایزنی با مدیرکل
امور مالیاتی اس��تان در ص��ورت لزوم این موضوع را با
عکس :گسترش صنعت
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
اس��تاندار ته��ران در اغ��از مرحل��ه دوم س��فرهای
شهرس��تانی خود با هدف بررس��ی و ارائه راهکارهای
عملیات��ی و اجرایی ب��رای رفع مش��کالت واحدهای
تولیدی ،یکش��نبه از ش��هرک صنعت��ی عباس اباد و
خوارزمی بازدید کرد .موارد مربوط به دریافت مالیات
ارزش اف��زوده تولی��د و مش��کالت برخ��ی صنعتگران
در ش��هرک صنعتی عباس اباد ب��ا اداره ها از مهم ترین
موضوعات مطرح ش��ده از س��وی صاحب��ان صنایع در
بازدید مقیمی ،استاندار تهران بود .در شهرک صنعتی
خوارزم��ی نیز بیش��ترین مش��کالت این ش��رکت ها
مرب��وط به اس��تمهال تس��هیالت دریافت��ی و تامین
س��رمایه در گردش بوده و استاندار تهران دستورهای
الزم درب��اره این موارد را صادر کرد .اس��تاندار تهران
فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی را گامی موثر در
بو کار فعل��ی توصیف کرد و
برون رفت از فضای کس��
راهکارهای وی برای رفع مشکالت صنعتگران وابسته
به تصمیم گیری مدیران شهرس��تان ،اس��تان و کشور
عنوان ش��د به ط��وری که رفع برخ��ی از انها نیازمند
اتخاذ تصمیم در سطح شهرستان ،برخی دیگر نیازمند
طرح در س��تاد تسهیل استان است و پاره ای از مسائل
هم قابلیت طرح در س��طوح عالی ت��ری مانند دولت،
مجلس ش��ورای اس�لامی یا قوه قضاییه را دارند .این
در حالی است که ش��اهپور قنبری مدیرعامل شرکت
شهرک های صنعتی استان تهران ،یداله صادقی رییس
س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت استان تهران و سایر
مسئوالن شهرستان پاکدشت در این بازدیدها حضور
داشتند .همچنین عصر روز یکشنبه نشست صمیمانه
صاحبان صنعت با اس��تاندار تهران در شهرک صنعتی
عباس اباد برگزار ش��د که جمع��ی از فعاالن صنعتی،
معدنی ،خدماتی ،کشاورزی و ...مشکالت خود را بیان
کردند .مقیمی در این بازدیدها از رایزنی در زمینه رفع
مشکل پرداخت دوباره مالیات ۹درصدی ارزش افزوده
از س��وی تولیدکنندگان با سازمان امور مالیاتی کشور
و اس��تان خبر داد و گفت :البته این موضوع تخصصی
اس��ت اما تا جایی که اگاه هستم مالیات ارزش افزوده
۹درصد تولید از س��وی تولیدکنندگان باید فقط یک
بار باید از انها گرفته ش��ود .مطالبه دوباره این مالیات
خالف قانون است.
رییس سازمان امور مالیاتی کشور ،شورای گفت وگوی
بخش خصوصی و دولت و معاون اول رییس جمهوری
مطرح و موضوع را پیگیری خواهم کرد .مقیمی نقش
تولیدکنندگان را در مقطع حس��اس کنونی ،راهبردی
توصیف ک��رد و ادامه داد :تولیدکنن��دگان هدفی جز
ایجاد اش��تغال و رونق اقتص��ادی ندارند و هم این دو
نکت��ه در مجموع موجب تحقق سیاس��ت های اقتصاد
مقاومتی است.اس��تاندار تهران با اشاره به برخی موانع
در جذب تسهیالت ادامه داد :در همین راستا ،با هدف
بررسی و رفع مشکالت واحدهای صنعتی مرحله دوم
از سفرهای شهرس��تانی را در سال جدید اغاز کردیم
و برای رفع مشکالت این واحدها از تمام ظرفیت های
موجود بهره خواهیم گرفت.
اغاز 16سفربه شهرستان ها
ش��اهپور قنبری ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های
صنعتی استان تهران از اغاز ۱۶سفر اقتصادی استاندار
تهران خبر داد .قنبری در حاش��یه ای��ن بازدیدها در
جم��ع خبرنگاران اظهار کرد :اس��تاندار تهران تا کنون
به ۱۶شهرس��تان س��فر کرده است .اما این سفرها در
مرحله اول و در راس��تای اجرای سیاست های شورای
برنامه ریزی استان تهران بوده است.
وی افزود :اس��تاندار تهران قرار اس��ت در دور دوم
سفر ها برای رفع مشکالت تولید و فعالیت های صنعتی
به ۱۶شهرس��تان اس��تان تهران س��فر و از نزدیک با
صاحب��ان واحده��ای صنعت��ی ،خدمات��ی ،معدن��ی،
کش��اورزی و ...گفت وگو کند .این س��فر ها در راستای
رفع مش��کالت اقتصادی اس��ت .مدیرعامل ش��رکت
شهرک های صنعتی استان تهران تاکید کرد :مشکالت
صنعتگران مستقر در شهرک های صنعتی عباس اباد و
خوارزمی در نشس��ت مشترک نمایندگان این واحدها
با حضور استاندار بررسی خواهد شد.
نشست صمیمی با صنعتگران
استاندار تهران در پایان سفر یک روزه به شهرستا
ن
پاکدش��ت ب��ا صاحب��ان صنای��ع و تولیدکنن��دگان
شهرک های صنعتی عباس اباد و خوارزمی در نشستی
صمیمانه به بررس��ی مش��کالت موج��ود صنعتگران
پرداخ��ت .محمد حس��ین مقیمی ه��دف از برگزاری
این گونه نشس��ت ها را تسهیل و تس��ریع در روند رفع
مشکالت مربوط به صنعت برشمرد و تاکید کرد :برای
بررسی و شنیدن مش��کالت صاحبان صنایع امادگی
دارم ک��ه تا پاس��ی از ش��ب با طیب خاط��ر در جمع
ش��ما حضور داشته باش��م و اگر خواهان تحقق شعار
«حمایت از کاالی ایرانی» هس��تیم باید از اتالف وقت
ب��اارزش صاحبان صنایع و فعاالن اقتصادی در اداره ها
و وزارتخانه ها جلوگی��ری کنیم .مقیمی همچنین در
پاس��خ به گرانی ه��ای اخیر بازار ارز ای��ن امر را دارای
۲منش��ا خارجی و داخلی دانس��ت و تصریح کرد :به
هیچ عن��وان نگرانی در زمینه تامین ارز ۴۲۰۰تومانی
برای بخش تولید وجود ندارد و کس��انی که ب ه صورت
قاچاق ارز را از کشور خارج می کنند اهمیتی به تولید
نمی دهند بلکه فقط اهداف خود را دنبال می کنند اما
بدانند که به هدف خود نخواهند رسید.
حمایت از ارز تک نرخی
اس��تاندار تهران تصمیم دول��ت در تک نرخی اعالم
کردن ارز را تصمیمی ش��جاعانه و مبتنی بر ساعت ها
کار کارشناسی از سوی سیاست گذاران بخش ارزی و
پولی کشور دانست و ادامه داد :در این زمینه با عنایت
به تمرک��ز عمده واحدهای صنعتی در اس��تان تهران
معاون بانک مرکزی اعالم کرد که از مجموع 4میلیارد
و 800میلیون دالر که از اغاز س��ال تاکنون از س��وی
صنعتگران متقاضی دریافت ارز ثبت ش��ده2 ،میلیارد
و 800میلیون دالر گش��ایش اعتبار ش��ده است و ارز
مورد نیاز واحدهای صنعتی و تولیدی استان ب ه صورت
کامل پرداخت خواهد ش��د .مقیمی در ادامه خواستار
حمایت همه جانبه از تصمیم دولت در تک نرخی اعالم
کردن ارز از س��وی همه اقش��ار مردم به ویژه صاحبان
صنای��ع ش��د و ادامه داد :در ح��دود ۵۰مورد مصرف
ارز از س��وی بانک مرکزی شناسایی شده است .از این
میزان س��ازوکار ۳۵مورد از سوی بانک مرکزی مانند
ارز مسافرتی و دانشجویی تعریف شده است .وی یکی
از اهداف مرحله دوم س��فرهای شهرس��تانی خود به
شهرس��تان ها را بررسی مش��کالت واحدهای تولیدی
و صنعت��ی و دادن راهکارهای عملیاتی در این زمینه
برش��مرد و تاکید کرد :معتقدم ک��ه وقت صنعتگر به
قدری باارزش است که همه ما مدیران باید برای رفع
مشکالت انها در جمع شان حضور یابیم.
استاندار تهران در ادامه همکاری مدیران و صاحبان
صنایع در فرایند تصمیم گیری و تصمیم سازی را گامی
بو کار فعلی توصیف
موثر در برون رفت از فضای کس��
ک��رد و ادام��ه داد :برخی از مش��کالت نی��از به اتخاذ
تصمیم هایی در س��طح شهرستان ،برخی دیگر نیاز به
طرح در س��تاد تسهیل اس��تان و پاره ای از مسائل هم
قابلیت طرح در سطوح عالی تری مانند دولت ،مجلس
ش��ورای اس�لامی یا قوه قضاییه را دارن��د و برای رفع
مش��کالت صاحبان صنایع از همه ظرفیت ها استفاده
می کنیم .رییس س��تاد تس��هیل و رف��ع موانع تولید
استان تهران همچنین دعوت از همه فعاالن اقتصادی
در بخش های کش��اورزی ،گردش��گری و تجارت را از
سوی فرمانداران در س��فرهای شهرستانی خواستار و
یاداور ش��د :این گونه نشس��ت ها به منزله جلسه های
کاری تلقی می ش��ود و مطلوب ما این است که از همه
فعاالن حوزه اقتصاد در همه بخش ها دعوت شود.
سربازان جهاد اقتصادی
مقیم��ی با تجلی��ل از نقش فعاالن بخ��ش اقتصاد،
صاحب��ان صنایع و کارافرینان را س��ربازان خط مقدم
جهاد اقتصادی دانست و ادامه داد :امروز اگر ضربه ای
به کشور وارد شود بی گمان در حوزه اقتصادی خواهد
بود و دش��منان در حال برنامه ریزی برای خدشه وارد
کردن به استقالل اقتصادی کش��ور هستند .استاندار
ته��ران با تش��ریح وضعیت مقطع حس��اس کنونی و
تالش دش��منان برای ناامید ک��ردن ملت ایران ،ادامه
داد :اگر نهاد های مس��ئول در بخش اقتصاد و صنعت
فقط به وظایف ذاتی و تکالیف قانونی خود عمل کنند
به یقین ش��اهد رش��د و توس��عه اقتصادی در استان
خواهی��م بود .مقیمی مس��ائل مربوط ب��ه نقدینگی و
س��رمایه در گردش را دو مش��کل اساس��ی واحدهای
صنعتی در شهرس��تان پاکدش��ت برش��مرد و یاداور
ش��د :این واحدها با معضل کمبود نیروی انس��انی یا
به روز نبودن دس��تگاه و تجهیزات در کارخانه روبه رو
نیس��تند بلکه عمده ترین مش��کالت این واحدها برای
دریافت تسهیالت از بانک ها و پرداخت دوباره مالیات
۹درصدی ارزش افزوده است.