روزنامه گسترش صنعت شماره 387
روزنامه گسترش صنعت شماره 387
شهرک های صنعتی ،عهده دار سهولت کارافرینی
در ایینی در س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران (ایدرو) ۲شرکت ایرانی ماموت و
عقاب افشان با همتای اروپایی خود (اسکانیا) توافقنامه امضا کردند .در این ایین که با حضور
منصور معظمی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت و رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش
و نوس��ازی صنایع ایران و پیتر ش��وبلوم ،قائم مقام مدیرعامل ش��رکت اسکانیا برگزار شد ،به
تولید بیش از ۲۰۰هزارخودرو تجاری دربازه زمانی ۳ساله و نیز داخلی سازی قطعات اصلی
از جمله موتور ،گیربکس و شاسی در کشور اشاره شد که بر اساس تاکید رییس جمهوری در
نوسازی ناوگان حمل ونقل کشور در حال انجام است.
منصور معظمی ،رییس هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در
ابتدای این نشست دو جانبه با اشاره به سخنان رییس جمهوری گفت :رییس جمهوری طرحی
را مبنی بر نوس��ازی ناوگان حمل ونقل خودروهای س��نگین کشور اعالم کرد زیرا امروز تعداد
قابل توجهی از ترددهای کش��ور مربوط به خودروهای س��نگین است .این امر عالوه بر مصرف
باالی سوخت باعث االیندگی بسیار محیط زیست نیز شده است.
4
سال سی ام
پیاپی 2360دوره جدید شماره 387
http://telegram.me/sanatnewspaper
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
شنبه
22اردیبهشت1397
25شعبان 1439
12مه 2018
گسترش صنعت تاثیر رابطه ۳سنجه اصلی تولید را در ورشکستگی یا بقای واحدهای صنعتی بررسی می کند
2
عکس :مهدی کاوه ای
صنایع ایران از«فرمول مرگ»
تبعیت نمی کنند
شنبه
اقتصاد و توسعه
22اردیبهشت 25 1397شعبان 12 1439مه 2018شماره 387پیاپی 2360
گسترش صنعت تاثیر رابطه ۳سنجه اصلی تولید را در ورشکستگی یا بقای واحدهای صنعتی بررسی می کند
صنایع ایـران از «فرمول مرگ» تبعیت نمی کنند
لزوم تحلیل صنایع با فرمول اقتصادی ایران
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
تناس��ب 3سنجه س��ود بانکی ،س��ود واحدهای صنعتی
و ت��ورم از جمله موضوعاتی اس��ت که در روزهای گذش��ته
مورد توجه اقتصاددانان و برخی نمایندگان مجلس ش��ورای
اسالمی قرارگرفته است؛ البته برخی اقتصاددانان نیز با این
موضوع به مخالفت پرداخته اند .در این زمینه که به «فرمول
ورشکس��تگی» یا «فرمول مرگ» واحدهای صنعتی معروف
شده عده ای از کارشناسان معتقدند اگر سود تسهیالت باالتر
از نرخ تورم باش��د ،واحدهای صنعتی ورشکسته می شوند و
دس��ته دیگری از کارشناس��ان اقتصادی نیز مدعی هستند
این فرمول در اقتصاد ایران کارساز نیست و نمی تواند منجر
به ورشکستگی واحدهای صنعتی و تولیدی شود .گسترش
صنعت در ادامه به بررسی این دو دیدگاه پرداخته است.
سود بانکی باالتر از تورم یعنی ورشکستگی
خبر
اقتصاد ایران و فرمول های پیشرفته
ساسان شاه ویسی ،اقتصاددان و عضو هیات علمی دانشگاه
تهران درباره تاثیر 3س��نجه س��ود واحدهای صنعتی ،نرخ
س��ود بانکی و نرخ تورم بر ورشکس��تگی یا بقای واحدهای
صنعتی به «گسترش صنعت» گفت :این دیدگاه که اگر نرخ
سود بانکی و تورم بیش از سود واحدهای صنعتی و تولیدی
باش��د فرمول ورشکس��تگی واقعیت می یابد تاریخچه ای در
اص��ول اقتصاد غربی دارد .البته این ش��یوه اقتصادی فواید
بسیاری دارد و به صرف غربی بودن نمی توان ان را محکوم
کرد .با این حال با اس��تفاده از اس��تنتاج های اقتصاد غربی
نمی توان اقتصاد ایران را تحلیل کرد.
این اقتصاددان با اش��اره به اینکه در این ش��یوه اقتصادی
داده ها و خروجی ها دو کفه ترازو را تشکیل می دهند ،گفت:
در این ش��یوه اقتصادی تمام داده ها در یک کفه و بیش��ینه
و کمینه ه��ای مالی در کفه دیگر ترازو قرار می گیرد .در این
ش��یوه اگر عقالیی برخورد شود ،ابتدا تولید سود و ثروت در
نظر گرفته می ش��ود و سپس متناس��ب با انها حقوق مالیه
اعمال می شود.
شاه ویسی توضیح داد :قضاوت اقتصاد و صنایع ایران باید
بر مبنای ش��رایط کش��ور باش��د و نمی توان ان را با فرمول
کشورهای غربی و توسعه یافته تحلیل کرد .اقتصاد و صنعت
ایران هنوز به مرزهای مدرنیسم نرسیده و باید با نسخه های
بومی تحلیل ش��ود ،به همین دلیل در ش��یوه تولید کنونی
ش��اهد واحدهای بسیاری هس��تیم که هنوز تولید را ادامه
می دهند و به بحران ورشکستگی نرسیده اند.
عکس :ایدا فریدی
یک عضو کمیس��یون کش��اورزی مجلس شورای اسالمی
گفت :در هیچ کجای دنیا س��ود باالتر از تورم از تولیدکننده
دریافت نمی ش��ود .س��ود تس��هیالت باالتر از ت��ورم یعنی
ورشکستگی تولید کننده.
علی وقف چی درباره اثرات اقتصادی اجرای بند (و) تبصره
۱۶الیحه بودجه س��ال ،۹۷اظهار کرد :درب��اره این بند از
تبص��ره ۱۶بر این ب��اور بودیم که این بن��د می تواند کمک
موثری به اقتصاد کشور کند.
ای��ن عضو کمیس��یون کش��اورزی ،اب و مناب��ع طبیعی
مجلس ش��ورای اس�لامی ادامه داد :اگر جرائم و دیرکردها
را دریافت نکنی��م و بدهی های بخش های گوناگون تولیدی
مانن��د کش��اورزی ،صنع��ت ،مع��دن و خدمات براس��اس
قراردادهای اولیه پرداخت ش��ود ،می تواند در پویایی و ادامه
کار انها گام موثری به شمار رود.
نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس ش��ورای اسالمی
با اش��اره به اینکه دغدغه ما این بود که شاید دولت زیر بار
این بن��د نرود؛ هرچند معتقدیم این قانون به نفع همگان و
یک نوید بزرگ برای مردم است ،ادامه داد :تصویب این بند
می تواند بر عملکرد بورس نیز اثرگذار باش��د و تراز ان را به
سمت مثبت هدایت کند.
این نماینده مردم در مجلس ش��ورای اسالمی با تاکید بر
اینکه سودهای دریافتی از تولیدکنندگان متعارف نبود و در
هیچ کجای دنیا س��ود باالتر از تورم از تولیدکننده دریافت
نمی ش��ود ،عنوان کرد :سود تس��هیالت باالتر از تورم یعنی
ورشکس��تگی تولیدکننده .در بیش��تر موارد پولی به مردم
پرداخت نشده بلکه تنها قراردادها تمدید شده است.
وقف چی با بیان اینک��ه یکی از ویژگی های خوب بند (و)
تبصره ۱۶الیحه بودجه س��ال ۹۷تس��ویه براساس قرارداد
اولیه اس��ت ،تصریح ک��رد :از نمایندگان م��ردم در مجلس
ش��ورای اس�لامی درخواس��ت داریم کمک کنن��د این بند
براس��اس صراحت قانونی که تصویب شده و شورای نگهبان
نی��ز ان را بدون کوچکترین تغیی��ری تصویب کرده اجرایی
شود.
عضو کمیس��یون کش��اورزی ،اب و منابع طبیعی مجلس
ش��ورای اسالمی در پایان خاطرنشان کرد :تمامی بانک های
خصوصی و دولتی دارای مجوز شامل این قانون می شوند.
ب��ه گزارش
،در بند (و) تبص��ره ۱۶الیحه بودجه
سال ۱۳۹۷امده اس��ت« :به منظور تشویق تولیدکنندگان
و تس��ویه مطالبات بانک ها و موسس��ه های مالی و اعتباری
چنانچه مش��تریان بده��ی معوق خود را که تا پایان س��ال
۱۳۹۶سررس��ید ش��ده باش��د از تاریخ سررس��ید تا پایان
ش��هریور ۱۳۹۷تس��ویه کنند ،بانک ها و موسسه های مالی
و اعتباری مکلفند اصل و س��ود پول خود را مطابق قرارداد
اولیه و بدون احتساب جریمه دریافت و تسویه کنند».
علی وقف چی:
سودهای دریافتی از تولیدکنندگان متعارف نبود و در هیچ
کجای دنیا سود باالتر از تورم از تولیدکننده دریافت نمی شود
ساسان شاه ویسی:
اقتصاد و صنعت ایران هنوز به مرزهای مدرنیسم نرسیده و
باید با نسخه های بومی تحلیل شود
این عضو هیات علمی دانش��گاه تهران با اش��اره به اینکه
در س��ال های گذشته فشارهای روانی بسیاری به دولت وارد
شده تا از درامدهای نفتی فاصله بگیرد و درامدهای مالیاتی
را جایگزین کند ،توضیح داد :اکنون در کش��ور زیرساختی
برای اجرای این سیاس��ت نداریم و این گفته ها در ش��رایط
فعلی اقتصاد ایران ارمانی به نظر می رسد.
در ش��رایطی که بیش از ۴۵درصد اقتصاد ملی را اقتصاد
پنهان تش��کیل می دهد ،نمی توان سیاست گذاری های مالیه
عمومی را به عنوان بخ��ش بزرگی از درامد دولت ها در نظر
گرف��ت .در این ش��رایط دولت بخش بزرگ��ی از درامدهای
مالی��ه را ف��دا می کند تا اقتص��اد خود را ب��ه تولید قدرت،
قربانعلی دری نجف ابادی در نشست مشترک با استانداران ادوار استان مرکزی:
عاقبت روشنی را برای واگذاری صنایع متصور نیستم
نماین��ده ولی فقیه در اس��تان مرک��زی گفت:
ش��رکت هپکو امروز در وضعیت اس��فباری قرار
دارد و ه��ر روز ش��اهد اعتراض ه��ای کارگ��ران
هستیم.
ب��ه گ��زارش ایس��نا ،ای��ت اهلل قربانعل��ی
دری نجف ابادی در نشس��ت مشترک استانداران
ادوار اس��تان مرکزی و منتخب��ی از مدیران این
استان توضیح داد :با معاون اول رییس جمهوری
مکاتباتی انجام ش��ده اما تع��دد و تکرر مکاتبات
و پیگیری ه��ا خس��ته کننده ش��ده و س��ازمان
خصوصی س��ازی به راحت��ی دس��ت ب��ه امض��ا و
واگذاری صنایع می زند که در گذش��ته نیز شاهد
این رفتارها بوده ایم.
نماینده ولی فقیه در اس��تان مرکزی بیان کرد:
صنایع اس��تان مرکزی امروز وضعیت مناس��بی
ندارن��د و بای��د به س��رعت این ش��رایط کنترل
ش��ده و بهبود یابد و نوسازی و بازسازی صنایع،
تجهی��زات ،فن��اوری و نیروی انس��انی با جدیت
دنبال شود.
وی اضافه کرد :ام��روز بحث واگذاری نیروگاه،
پتروش��یمی و پاالیش��گاه مط��رح اس��ت و نوع
عملکرد و نرخ گذاری ها خوراکی برای دش��منان
و رسانه های بیگانه شده که ذلت را به ما تحمیل
می کند و متاسفانه بخش��ی از این ذلت از سوی
خودی ها تحمیل می شود.
دری نجف اب��ادی با تاکید ب��ر اینکه واگذاری
صنایع ش��رایط دارد و باید این واگذاری به افراد
با اهلی��ت انجام ش��ود ،ابراز ک��رد :اعتراض های
کارگران صنفی است ،اما نگران انیم که کارگران
به جم��ع معترضانی مانند معترض��ان ۹دی و...
بپیوندند .الزم اس��ت در این راس��تا کمک هایی
گرفته ش��ود زیرا اس��تان مرک��زی در این عرصه
مستعد ضربه است.
وی واگذاری های انجام ش��ده را فاجعه دانست
و با اش��اره به فرمایش��ات رهبر معظم
انق�لاب مبن��ی ب��ر اینکه انتظ��ار ما از
اج��رای اصل ۴۴اجرای قانون اساس��ی
انقالب اس��ت ،افزود :س��رپا بودن یک
صنعت برنامه ویژه ای را می طلبد و باید
به سمت ساخت ،تولید ،مونتاژ درونی و
...حرکت کرد.
در اس��تراتری توس��عه کش��ور بای��د بخ��ش
خصوصی را م��ورد توجه قرار داد ،اما به طورقطع
با ادامه ش��رایط موجود عاقبت روش��نی را برای
واگذاری ها متصور نیستم.
امام جمع��ه اراک تاکید کرد :اس��تان مرکزی
ظرفی��ت بس��یار باالی��ی دارد و تحق��ق ای��ن
ظرفیت تدبی��ر و مدیریت مناس��ب را می طلبد.
این اس��تان می تواند س��هم بیش��تری در تولید
ناخال��ص داخل��ی کش��ور داش��ته باش��د و اگر
ش��رایط جدیدی در واگ��ذاری صنایع و توجه به
ن��رخ و اهلیت مدی��ران ایجاد ش��ود ،به طورقطع
واگذاری ها موفق خواهد بود .پاالیش��گاه ش��ازند
به لحاظ تولید و فراورده های خود چش��م و چراغ
کش��ور اس��ت و نباید از این س��رمایه ساده عبور
کرد.
دری نجف اب��ادی ب��ا طرح این پرس��ش که با
فروش پاالیشگاه ش��ازند چه کسی ان را خواهد
خرید؟ گفت :هپکو س��ال ها پیش با ۱۰میلیون
تومان واگذار شد؛ حتی اگر سهامدار این شرکت
۵۰درصد مش��کالت را حل کرده بود به شخصه
انعام می دادم اما مش��کلی حل نش��ده و اس��تان
درگیر چالش شده و باید روند واگذاری ها اصالح
شود.
دری نجف اب��ادی با تاکید بر ت�لاش به منظور
تحق��ق الگ��وی توس��عه پیش��رفته و رس��یدن
جمهوری اس�لامی ب��ه جایگاه نخس��ت منطقه
بیان کرد :کش��ور درگیر مش��کالت و چالش های
بودج��ه ای ،اقتص��ادی و برنامه ری��زی
اس��ت و اس��تانداران به واس��طه
تجربه های مدیریتی خود از زبده ترین
نیروهای کارشناس��ی کش��ور به شمار
می روند ک��ه می توانند پیش��نهادهای
موث��ری ب��رای رف��ع مش��کالت ارائه
کنند.
وی ب��ا تاکید بر ل��زوم جدی گرفتن مس��ئله
امایش س��رزمین در اس��تان مرکزی و بازنگری
در این زمینه گفت :الزم اس��ت در حوزه شرایط
جمعیت��ی ،پراکن��ش صنای��ع ،محیط زیس��ت،
جنگل ه��ا و مرات��ع و ....عنای��ت و جانمای��ی
مناس��بی در عرصه ه��ای گوناگون ش��ود؛ برای
مثال امروز ش��اهد جانمایی نامناس��ب فرودگاه
اراک در کن��ار تصفیه خان��ه فاض�لاب اراک
هس��تیم که توس��عه فعالیت ه��ا را مختل کرده
و ای��ن امر ضرورت جانمایی مناس��ب را نش��ان
می دهد.
دری نجف اب��ادی تصری��ح کرد :خوش��بختانه
دولت در بودجه ۹۷توس��عه راه اهن سریع السیر
قم-اراک را در نظر گرفته است.
همچنین باتوجه به نزدیکی اس��تان مرکزی به
تهران الزم است تمامی منابع بر توسعه فرودگاه
بین الملل��ی امام خمینی (ره) با بیش از ۱۶هزار
هکتار وسعت متمرکز شود و باتوجه به جانمایی
نادرس��ت ف��رودگاه اراک ک��ه در واق��ع تضییع
بیت المال بوده توسعه فرودگاه امام خمینی (ره)
مدنظر قرار گیرد.
وی ب��ا تاکید بر توجه به حوزه اب ،هوا ،نیروی
انس��انی و اس��تقرار جمعیت ش��هرها و روستاها
در ۵۰س��ال اینده گفت :توسعه استان مرکزی
به عنوان یک مسئله استراتژیک برمبنای امایش
سرزمین باید دنبال شود و در این زمینه باید افق
۲۰ساله مورد توجه قرار گیرد.
ظرفیت سازی و بهره گیری از عوامل درون سرزمینی برساند.
شاه ویسی توضیح داد :به نظر می رسد یکجانبه نگاه کردن
به رابطه سود بانکی ،س��ود واحد تولیدی و نرخ تورم باعث
می شود تحلیل به دس��ت امده از واقعیت شرایط اقتصادی
کشور دور شود .عالوه بر این متاسفانه هر 3سنجه براساس
ازمون روش های مقداری و سنجه های اقتصاد ریاضی نشان
می ده��د در کش��ور واقعیت ها را در اختی��ار نداریم؛ بر این
اس��اس نمی توانیم فرض کنیم این مقادیر ،پیوسته و اصولی
هستند.
وی افزود :یک بار باید نرخ تورم را مبتنی بر سیاست های
اقتص��ادی تعریف کنیم .اگر نتوانیم ن��رخ تورم را مبتنی بر
اقتصاد سیاسی تعریف کنیم باید نرخ تورم را پایین اوریم تا
رفتار اقتصادی دولت توجیه شود.
همچنین دولت ها حضوری نه مباش��رگونه ،بلکه رقابتی
در اقتصاد ملی دارند .در عین حال ش��اید نرخ س��ود بانکی
در برخی مقاطع براساس مصوبه شورای پول و اعتبار پایین
بیاید اما با انچه به عنوان سنجه در کف بازار در موقعیت های
معماری و هندس��ی اقتصادی شاهد هس��تیم دارای فاصله
فاحشی است.
ای��ن اقتص��اددان گفت :ع�لاوه براین بخ��ش عمده ای از
درامده��ای مالیاتی کش��ور در جایی نهفته اس��ت که نرخ
پایه مالیاتی مبتنی بر توس��عه مودیان مالیاتی هنوز تحقق
پیدا نکرده و بخش بزرگ��ی از ذی نفعان اقتصادی امروز در
اعمال سیاست های مالیه فراموش شده اند .این سنجه ها در
کنار هم از بضاعت مناسبی برای سیاست گذاری های بهینه
پیروی نمی کند.
به نظر می رس��د رابطه نرخ سود واحدهای صنعتی با نرخ
تورم و س��ود بانکی در سیاست گذاری مالیه نتیجه مناسبی
را حداقل در کشور ما از خود به جای نخواهد گذاشت.
شنبه
صنعت خودرو
22اردیبهشت 25 1397شعبان 12 1439مه 2018شماره 387پیاپی 2360
یادداشت
طراحی خودرو
گامی بلند در توسعه
منصور معظمی
یکی از اهداف
توافقنامه ماموت و
عقاب افشان با اسکانیا
داخلی سازی قطعات
اصلی مانند موتور،
گیربکس و شاسی
است که خودروسازان
باید این مهم را به
وسیله مشارکت با
همتایان بین المللی خود
به انجام برسانند
توافقنامه ای دیگر با اروپایی ها امضا شد
غـول سوئدی در جاده های ایران
ماموت و عقاب افشان با اسکانیا توافقنامه امضا کردند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
در ایینی در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
(ایدرو) ۲شرکت ایرانی ماموت و عقاب افشان با همتای
اروپایی خود (اسکانیا) توافقنامه امضا کردند .در این ایین
که با حضور منصور معظمی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و
تجارت و رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران و پیتر شوبلوم ،قائم مقام مدیرعامل شرکت
اس��کانیا برگزار ش��د ،به تولید بیش از ۲۰۰هزارخودرو
تجاری دربازه زمانی ۳س��اله و نیز داخلی سازی قطعات
اصلی از جمله موتور ،گیربکس و شاسی در کشور اشاره
ش��د که بر اس��اس تاکید رییس جمهوری در نوس��ازی
ناوگان حمل ونقل کشور در حال انجام است.
ضرورت نوسازی ناوگان حمل ونقل
منصور معظمی ،رییس هیات عامل سازمان گسترش
و نوس��ازی صنایع ایران (ایدرو) در ابتدای این نشس��ت
دو جانب��ه با اش��اره به س��خنان رییس جمهوری گفت:
رییس جمه��وری ،طرح��ی را مبنی بر نوس��ازی ناوگان
حمل ونقل خودروهای س��نگین کش��ور اعالم کرد زیرا
ام��روز تعداد قابل توجهی از ترددهای کش��ور مربوط به
خودروهای سنگین است .این امر عالوه بر مصرف باالی
سوخت باعث االیندگی بسیار محیط زیست شده است.
وی ادامه داد :از این رو با توجه به مش��کالت الودگی
هوای کش��ور و ظه��ور فناوری های نو در صنعت خودرو
و همچنی��ن از انجایی که یک��ی از وظایف دولت فراهم
کردن شرایط مناسب برای زندگی بهتر شهروندان است،
این امر مهم در دستور کار قرار گرفت .او افزود :بنابراین
تصمیم گرفته شد ۲۰۲هزار و ۵۰۰وسیله نقلیه سنگین
دربازه زمانی ۳س��اله جایگزین خودروهای فرس��وده و
االینده ش��وند .معظمی به صرفه جوی��ی انرژی در این
بستر پرداخت و بیان کرد :می توان گفت به این شکل به
طور متوسط ۱۳میلیون لیتر سوخت در روز ذخیره شده
و به عبارتی ساالنه حدود ۴میلیارد لیتر سوخت در سال
ذخیره می شود .مدیرعامل ایدرو درباره منابع مالی این
پ��روژه توضیح داد :ب��رای این طرح از محل صرفه جویی
انرژی ،سرمایه گذاری خواهد شد.
داخلی سازی قوای محرکه
معظمی در ادامه به هدف دوم این پروژه اش��اره کرد
و گف��ت :یک��ی دیگر از اهداف این کار ،توس��عه صنعت
حمل ونقل کش��ور اس��ت و فرصتی نو بوده که در چند
ل گذش��ته کمتر به ان توجه شده است .وی درباره
س��ا
هدف س��وم نیز گفت :این پ��روژه کمک می کند به طور
کلی صنعت خودرو کش��ور توسعه یابد زیرا ظرفیت های
مناس��بی در کشور فراهم اس��ت که به دالیل متعددی
در س��ال های گذش��ته به انها توجه الزم انجام نش��ده و
این پ��روژه ظرفیت های بالقوه کش��ور را بالفعل خواهد
ک��رد .مع��اون وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت در ادامه
از داخلی س��ازی ای��ن خودروه��ا گفت و عن��وان کرد:
سال هاس��ت تولیدکننده خودرو به ش��مار می رویم اما
همچنان بخش��ی از قطعات مورد نیاز را از خارج تامین
می کنیم .از این رو یکی از اهداف این طرح ،داخلی سازی
قطعات اصلی مانند موتور ،گیربکس و شاس��ی است که
خودروس��ازان باید این مهم را به وس��یله مش��ارکت با
همتایان بین المللی خود به انجام برسانند.
وی افزود :در این زمینه برخی خودروس��ازان فعال تر
عمل کرده و امروز به جمع بندی های خوبی با ش��ریکان
خود دس��ت یافته اند .رییس هی��ات عامل ایدرو اظهار
� تعهد سنگین اسکانیا
ک��رد :این طرح یک��ی از بزرگتری��ن پروژه های صنعت
در ادامه این نشس��ت ،طرف س��وئدی به س��خنرانی
خودرو اس��ت که پس از انقالب اسالمی در حال اجرایی
پرداخ��ت .پیت��ر ش��وبلوم ،قائ��م مق��ام
ش��دن اس��ت .در مرحله نخست ،بخشی
مدیرعامل ش��رکت اس��کانیا در بازارهای
از حجم ۱۱میلیارد دالر س��رمایه گذاری
اس��تراتژیک درباره ای��ن توافقنامه گفت:
الزم به وس��یله صندوق توس��عه و بخشی
پیتر شوبلوم:
دیگر از طریق فاینانس انجام خواهد ش��د .ما به دنبال همکاری اس��کانیا در ب��ازار خودروهای س��نگین
معظمی تاکید کرد :امروز شاهد تفاهمنامه نزدیک و ارتباط بیشتر ایران پیش��ینه زیادی دارد .در س��ال های
با شریکان ایرانی
گذش��ته ،هم��کاری اس��کانیا در ایران به
منج��ر به قرارداد بین دو ش��رکت ماموت
بازار
هستیم زیرا
هم��راه ش��ریکان تجاری خ��ود (ماموت
و عقاب افش��ان با شرکت اسکانیا هستیم.
ایران برای شرکت
و عقاب افش��ان) توس��عه زیادی داش��ته
این شرکت خودروس��از اروپایی سال ها با
کش��ور ما همکاری مستمر داشته است و اسکانیا استراتژیک
ایران ج��زو ۱۰بازار
اس��ت .ضمن انک��ه ِ
به شمار می رود
اصلی این ش��رکت به ش��مار م��ی رود .او
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت همیش��ه
تصریح کرد :برای داخلی س��ازی قطعات،
از ش��ریکانی که در موقعیت های مختلف
پارس خودرو نماینده انحصاری محصوالت نیسان در ایران است
شرکت پارس خودرو از سال ۱۳۶۵خورشیدی که
ق��رارداد تولید و فروش محصوالت نیس��ان در ایران
منعقد ش��ده ،به عنوان نماینده انحصاری این شرکت
در ای��ران فعالیت می کند .به گزارش س��ایپانیوز ،بر
اساس قرارداد بین نیسان ژاپن و پارس خودرو ،تمامی
فرایند تولید ،فروش و خدمات پس از فروش محصوالت
نیسان که تاکنون بیش از ۱۵۶هزار خودرو در ایران
تولید و فروخته ش��ده را شرکت پارس خودرو از گروه
خودروسازی سایپا به عهده داشته است .این همکاری
مش��ترک از سال ۱۳۶۵با تولید نیسان پاترول شروع
ش��د و در س��ال ۱۳۸۰با تولید خودروهای ماکسیما
و پیکاپ دوکابین گس��ترش یافت .به گفته مجتبی
نظری ،معاون ارتباطات گروه خودروس��ازی سایپا ،با
وجود اینکه به دلیل تحریم ها در چند س��ال گذشته،
همکاری با ش��رکت نیس��ان متوقف شده اما خطوط
تولید نیسان در شرکت پارس خودرو همچنان برقرار
و تمام تجهیزات این خطوط پابرجاست.
وی همچنین از انجام مذاکره ها با شرکت نیسان و
تولید محصوالت جدید در شرکت پارس خودرو خبر
داد ک��ه در صورت انجام توافق های جدید ،مدل های
مختلف گروه نیس��ان به وسیله شریک قدیمی سایپا
ی خود را ادام��ه داده اند ،اس��تفاده می کند .او
هم��کار
گفت :س��اخت داخل قطعات ،یکی از نکته های بس��یار
مهم این توافقنامه به ش��مار می رود که با سرمایه گذاری
ش��رکت اس��کانیا و ط��رف ایران��ی انجام خواهد ش��د.
همچنی��ن مدیرعامل ایدرو از زمینه اش��تغال این طرح
گفت و بیان کرد :ضمن سرمایه گذاری دو جانبه ،زمینه
اش��تغال بیش��تر در کش��ور نیز به وجود خواهد امد و
می توان در زمینه بیکاری نیز گام های بلندی برداش��ت.
معظم��ی درب��اره تیراژ خودروهای پیش بینی ش��ده در
ای��ن توافقنامه نیز گفت :در مرحله نخس��ت ،برنامه این
شرکت ها تولید ۴۵هزار خودرو سنگین است که میزان
س��رمایه گذاری ان ۵۰میلی��ون یورو خواهد بود .تامین
منابع مالی از س��وی طرف خارجی تامین خواهد ش��د،
ضمن انکه در زمینه فناوری نیز ش��رکت سوئدی ،برای
ورود فناوری های نو در این صنعت به کش��ور ،متعهد به
همکاری اس��ت .وی خاطرنش��ان کرد :شرکت اسکانیا
یکی از تولیدکنندگان معتبر خودرو در جهان به ش��مار
می رود و به طور قطع ،این همکاری دس��تاورهای خوبی
برای صنعت خودرو کش��ور به ارمغان می اورد .معظمی
در پای��ان نیز عنوان کرد :ای��ن طرح ضمن جلوگیری از
خروج ارز ،زمینه اش��تغال برای جوانان کش��ور را فراهم
می کن��د تا از ظرفیت هایی که در ایران فراهم اس��ت به
نفع کشور بهره برداری شود.
در ایران تولید خواهد ش��د .وی درباره اینکه بعضی
از ش��رکت های واردکننده ،خود را نماینده انحصاری
نیس��ان معرفی کرده اند ،گفت :ای��ن موضوع صحت
ن��دارد .اگرچه بعضی ش��رکت ها ب��رای فروش چند
م��دل از این برند در کش��ور فعالیت می کنند اما این
موضوع مبین نماینده انحصاری بودن شرکت نیسان
در ایران نیس��ت و اظهارات��ی از این قبیل کذب بوده
و از نظر حقوقی از س��وی گروه خودروس��ازی سایپا
پیگیری خواهد شد .نظری در پایان با اشاره به اینکه
سال هاس��ت ش��رکت پارس خودرو از گروه سایپا در
زمینه اموزش و ایجاد ش��بکه خدمات پس از فروش
نیسان در کشور فعالیت می کند ،گفت :پارس خودرو
ب��ا ایج��اد ۱۱۷نمایندگی ،تدریس اس��تانداردهای
خدماتی نیسان و ایجاد نمایندگی های مجاز بر اساس
اس��تانداردهای جهانی در بیش از ۳۰سال همکاری
مش��ترک ،حضور داشته و هیچگاه این فعالیت با یک
شبکه چند نماینده ای در کشور قابل مقایسه نیست.
بنابراین ش��رکت های واردکننده این محصوالت باید
توجه کنند فروش تعداد کمی از محصوالت ش��رکت
نیس��ان در داخل ،دلیلی بر ایج��اد جایگاه ویژه برای
انها نخواهد بود.
تعه��د س��نگینی به طرف ایرانی داده ای��م ،در حالی که
در گذش��ته نیز اقدامات موثری در زمینه بومی س��ازی
قطعات خودروهای سنگین انجام شده است .قائم مقام
مدیرعامل شرکت اسکانیا اظهار کرد :این همکاری قرار
اس��ت در فاز گسترده تر ادامه پیدا کند زیرا عالقه مندی
دولت ایران برای نوسازی ناوگان حمل ونقل خودروهای
سنگین ،روند همکاری را تقویت می کند.
بازار ایران ،استراتژیک برای اسکانیا
ش��وبلوم در ادامه ،به اس��تانداردهای جدید اشاره کرد
و گف��ت :چون دولت ایران در زمینه االیندگی خودروها
اس��تانداردهای جدیدی را مطرح کرده اس��ت ،ش��رکت
اس��کانیا نیز تصمیم دارد در ای��ن زمینه ،فناوری های نو
طراحی کند .او گفت :طرح نوس��ازی تجاری ها در ایران
باعث ش��د شرکت اسکانیا در ادامه همکاری خود در گام
دوم ،س��رمایه گذاری مشترکی با طرف های ایرانی داشته
باش��د .داخلی س��ازی قطعات این خودروها و نیز اموزش
تامین کنندگان برای تولید قطعات با کیفیت و استاندارد
جهان��ی ،روندی زمان بر و طوالنی بوده و نمی خواهیم در
زمینه کیفیت محصوالت ،اعتماد مش��تریان را از دس��ت
بدهی��م .بر همین اس��اس به ایدرو پیش��نهاد کردیم در
ارتقای کیفی فن��اوری تامین کنن��دگان ،همکاری های
نزدیک تری انجام ش��ود .ضمن انکه داخلی س��ازی قوای
محرک��ه ،ضرورت این همکاری را بیش��تر می کند .قائم
مقام مدیرعامل ش��رکت اس��کانیا تاکید ک��رد :مطمئن
هس��تیم طرح نوس��ازی ن��اوگان فرس��وده خودروهای
س��نگین عالوه ب��ر کمک به محیط زیس��ت باعث ایجاد
زمینه اش��تغال بیشتر در ایران می ش��ود زیرا این پروژه
در صنعت حمل ونقل ایران تاثیر بس��زایی خواهد داشت.
وی ادام��ه داد :اس��تفاده از اخرین فناوری ها برای تولید
موتور خودروهای تجاری ،منجر به کاهش بسیار مصرف
س��وخت ش��ده و به صرفه جویی ان��رژی کمک می کند.
درنتیجه این همکاری برای دو طرف برد-برد خواهد بود.
شوبلوم در پایان تاکید کرد :ما به دنبال همکاری نزدیک
و ارتباط بیش��تر با ش��ریکان ایرانی و نیز س��ازمان ایدرو
هس��تیم زیرا بازار ایران برای شرکت اسکانیا استراتژیک
به شمار می رود.
استراتژی اتیه صبا ،استفاده از فناوری ها برای رقابت در بازار است
ولی اذروش ،مدیرعامل ش��رکت س��رمایه گذاری اتیه
صب��ا تاکید ک��رد :باید با اس��تفاده از کس��ب و کارهای
نوین و اس��تارت اپ ها در مدیریت اقتصادی ش��رکت ها،
مزی��ت پای��دار در ب��ازار رقابتی ایجاد ک��رد .به گزارش
پایگاه اطالع رس��انی اتیه صبا ،ولی اذروش در نشس��ت
هم اندیش��ی اعض��ای هی��ات مدی��ره ،مدیران ش��رکت
سرمایه گذاری اتیه صبا و مدیران عامل شرکت های تابع
با بیان اینکه اس��تراتژی هلدین��گ اتیه صبا بر مبنای ۳
اصل صداقت ،س�لامت کاری و امانتداری تدوین ش��ده
اس��ت ،اظهار کرد :به طور قطع باید از فرصت های پیش
رو استفاده مطلوب کرد و مدیران به عنوان سربازان خط
مقدم جریان اقتصادی کش��ور وظیف��ه دارند از انفعال و
روزمرگی پرهیز کنند .سیاست های نوزده گانه اقتصادی
به وس��یله صندوق بازنشستگی کشوری به تمام مدیران
زیر مجموعه ابالغ شده و باید در سال جدید به طور کامل
اجرایی شود .وی با اشاره به لزوم استفاده از فناوری های
نوین در کس��ب و کار گفت :تالش مجموعه اتیه صبا در
س��ال ۹۷اس��تفاده از فناوری های نوین در کس��ب و کار
است که این مهم در پرتو توجه مدیرعامل و اعضای هیات
مدیره صندوق بازنشس��تگی کشوری محقق خواهد شد.
وی تصریح کرد :در این مسیر ،استارت اپ هایی در حوزه
حمل ونقل و گردشگری راه اندازی خواهد شد تا مدیریت
در ای��ن بخش ها مبتن��ی بر دانش روز اقتص��ادی انجام
ش��ود .اذروش ب��ا بیان اینکه ایده ه��ای تازه در مدیریت
راهب��رد تازه هلدینگ اتیه صب��ا خواهد بود ،اظهار کرد:
اگ��ر امروز کس��ب و کارها با همان ش��یوه س��نتی اداره
ش��وند با شکست حتمی روبه رو خواهند شد .ما در حوزه
گردشگری ،نیازمند ایده های نوین در بوم گردی هستیم
که مجموعه اتیه صبا و ش��رکت های حوزه گردش��گری
در ای��ن زمین��ه برنامه های تخصصی را تدوین و عملیاتی
کرده ان��د .او افزود :باید با تولید فکر ایجاد ثروت کرد و با
ایج��اد مزیت های پایدار با محوریت فناوری های نوین در
ب��ازار امروز رقابت نمود .وی تاکید کرد :س�لامت کاری،
امانت��داری و صداقت ،اصول مهم راهب��ردی فعالیت در
مجموعه اتیه صباس��ت چراکه ما امانتدار قشری هستیم
که بهترین سال های زندگی خود را وقف خدمت به مردم
کردند و این رسالت سنگینی را بر دوش همه ما می گذارد.
اذروش یاداور شد :برخی از سرمایه گذاری ها در گذشته
فاقد توجیه فنی ،اقتصادی و زیست محیطی بود که سبب
بروز مش��کالت زیادی برای هلدینگ اتیه صبا ش��د و در
س��ال گذش��ته با درایت اعضای هیات مدیره توانس��تیم
بسیاری از شرکت ها را به مسیر منطقی خود بازگردانیم.
ارتب��اط دانش��گاه ب��ا
خودروس��ازان یا قطعه سازان،
ضرورتی اجتناب ناپذیر اس��ت.
این موضوع مسئله ای ریشه دار
است که کارشناس��ان زیادی
درب��اره ان صحب��ت کرده اند.
بارها اشاره ش��ده که این نیاز
بهروز مشهدی
(ارتب��اط صنعت و دانش��گاه)
عضو هیات علمی دانشکده
بای��د به وج��ود اید ت��ا اتفاق
مهندسی خودرو دانشگاه
مناسبی در صنعت خودرو رخ
علم و صنعت
دهد .صنعت کش��ور ،مبتنی و
متکی ب��ر پژوهش و توس��عه
نیست که به سمت مراجعی مانند دانشگاه که پژوهشی است،
بروند .بنیان صنعت ما بر مونتاژ بنا شده و به طور معمول پایه
خودروهای تولید داخل ،غیربومی اس��ت و با تغییرات جزئی
در کشور ساخته می شوند.
بنابراین به پژوهش های پایه ای نیاز است و این امر ،ارتباط
بین صنعت و دانش��گاه را ضروری می کند .نخست الزم است
طراحی خودرو در صنعت کش��ور محقق شود .در حال حاضر
محصول��ی را می اوریم که از فناوری داخل باالتر اس��ت و تا
قطعه سازان و در نهایت خودروسازان با تولید این نوع فناوری
به طور کامل اشنا شوند ،یک دهه گذشته و فناوری ها توسعه
یافته و دوباره باید منتظر باش��یم تا انها فناوری جدید را در
اختیار ما قرار دهند .این روند باید تغییر کند.
زمانی می توان به این نقطه رسید و فناوری بومی و داخلی
داشت که فرصت کافی برای تحقیقات در کشور وجود داشته
باشد .غیرممکن است که بتوان در مدت یک تا ۲سال صاحب
فناوری و دانش ش��د .باید برنامه ای ۱۰س��اله تدوین شود تا
همکاری های خوب��ی اتفاق بیفتد و نتایج مطلوبی به دس��ت
اید اما این مس��ئله در ظرفیت مدیران صنعت خودرو کشور
وجود ندارد .مدیرانی که قرار اس��ت ۲تا ۴س��ال در سمتی
باش��ند هیچگاه اینده بلن��دی را نمی بینن��د و در این مدت
کوتاهی که س��مت مدیریتی دارند به دنبال این هستند تا با
شتاب ،محصولی را تولید و ارائه کنند که سابقه خوبی به جا
بگذارند.
داش��تن فناوری بومی مس��ئله ای درازمدت اس��ت و برای
رسیدن به ان باید فرصت الزم به منظور تحقیق و توسعه به
صنعت و پژوهشگران دانشگاهی داده شود.
خبر
ارز تک نرخی به صنعت قطعه
کشور تزریق شد
ریی��س انجمن تخصص��ی صنایع
همگ��ن نیرو محرکه و قطعه س��ازان
کش��ور اعالم ک��رد :تخصیص ارز ۴
هزار و ۲۰۰تومانی به قطعه سازان از
حدود یک هفته پیش اغاز شده که
زمینه عادی ش��دن تدریجی شرایط
در ب��ازار قطع��ه و خ��ودرو را فراهم
می کند.
محمدرضا نجفی منش در گفت وگو با ایرنا افزود :بر اساس
وعده ریی��س جمهوری ،تخصیص ارز ت��ک نرخی ۴هزار و
۲۰۰تومانی ،وارد فاز اجرایی ش��ده است و همه قطعه سازان
می توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام کرده و پس از ان برای
دریافت ارز به بانک مراجعه کنند.
این فعال قطعه س��ازی اعالم کرد :تاکن��ون ۲بار موفق به
گش��ایش حواله با ارز تک نرخی از کش��ورهای هند و ایتالیا
برای واردات مواد اولیه شده است.
وی اضافه کرد :یک فرایند معمولی برای گش��ایش حواله
و دریاف��ت ارز ۴هزار و ۲۰۰تومانی وجود دارد و دش��واری
خاصی به چش��م نمی خ��ورد .ادام��ه این روند ب��ا توجه به
اختالف بس��یار دالر تک نرخی و دالر ازاد در بازار ،عرصه را
بر قاچاقچیان قطعات تنگ می کند.
ریی��س انجمن تخصص��ی صنایع همگن نی��رو محرکه و
قطعه س��ازان کشور در پایان تصریح کرد :با توجه به اثر رشد
۲۰درصدی نرخ دستمزدهای سال جاری ،تخصیص ارز تک
نرخی با اثر کاهش��ی بر هزینه تمام شده تولید همراه خواهد
ب��ود و به نظر می رس��د اثر قابل توجه��ی در قیمت قطعات
داشته باشد.
بی��ش از ۸۵درص��د یک خ��ودرو را قطعات ان تش��کیل
می دهد که ش��امل ۲۵تا ۳۰درصد قطعات پالستیکی۳۰ ،
درصد قطعات الستیکی و بقیه قطعات فوالدی و الومینیومی
است.
امارها نشان می دهد حدود یک هزار و ۵۰۰قطعه ساز در
زنجی��ره تامین داخلی حضور دارند که توانمندس��ازی انها و
رفع موانع تولید می تواند س��بب تقویت گوشه ای از کاالهای
ایرانی شود و تولید انها با دانش فنی روز و بومی همراه است.
دولت از ۲۱فروردین سال جاری ،یکسان سازی نرخ ارز را
ب��ا اعالم قیمت هر دالر ۴ه��زار و ۲۰۰تومان کلید زد و در
روزهای گذش��ته ضمن تهیه و تصویب شیوه نامه های تامین
ارز م��ورد نیاز هموطنان در دولت ،ش��یوه های تخصیص ارز
را اعالم کرد.
همچنین بانک مرکزی اعالم کرد :از زمان ابالغ سیاس��ت
جدی��د ارزی تا ۱۸اردیبهش��ت ،بی��ش از ۶میلیارد و ۶۰۰
میلیون دالر با نرخ ۴هزار و ۲۰۰تومان برای تامین نیازهای
کشور تخصیص داده شد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در جمع صنعتگران شیراز مطرح کرد
شنبه
سال سی ام شماره 387پیاپی 2360
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
22اردیبهشت 1397
25شعبان 1439
12مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
گزارش روز
حمایت از طرح های دانش بنیان
در شهرک های صنعتی
زین�ب عب�دی :مش��اور مدیرعامل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران حمای��ت از تولید داخلی را از اولویت های
اصلی س��ازمان متبوعش برش��مرد و گفت :با جدیت به دنبال تامین
نیاز مالی ،رفع موانع گمرکی و بانکی و مش��کل برندسازی واحدهای
تولیدی در شهرک ها و نواحی صنعتی هستیم.
به گزارش گس��ترش صنعت ،سیدافشین گنج بخش در حاشیه سفر
2روزه به اس��تان گلستان پس از بازدید از شهرک ها و نواحی صنعتی
این اس��تان در نشس��ت خبری با خبرنگاران ،اظه��ار کرد :حمایت از
واحده��ای تولیدی صادرات پذیر در قالب اختصاص تس��هیالت برای
افزایش ظرفیت تولید؛ یکی از برنامه های بلندمدت س��ازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی است.
گنج بخ��ش از امض��ای تفاهمنامه هم��کاری با معاون��ت علمی و
فناوری ریاس��ت جمهوری در حمایت از نخب��گان دارای طرح جدید
و دانش بنیان در اینده نزدیک خبر داد و گفت :در این راس��تا حدود
4ه��زار نفر دارای طرح جدید دانش بنیان متقاضی حمایت س��ازمان
هس��تند که تاکنون 2ه��زار نفر انها واجد ش��رایط برنامه حمایت از
طرح های دانش بنیان شده اند.
مشاور معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با تاکید برحمایت از
صادرات صنایع کوچک ،گفت :در راستای حمایت از تولید داخلی،
نوسازی و بازسازی صنایع کوچک در دستور کار قرار دارد.
رفع چالش های فعلی با نوسازی
گنج بخش همچنین اظهار کرد :در تولید کاالی ایرانی در برخی
حوزه ها ضعف هایی داریم که نوس��ازی و بازسازی صنایع می تواند
چالش های موجود را برطرف کند.
مش��اور مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ایران ،افزود :تولید پوشاک ،کفش و صنایع لبنی در کشور در شرایط
مطلوب و قابل قبولی ق��رار دارد و دارای ظرفیت های رقابت پذیری با
برندهای مطرح در خاورمیانه هستند.
گنج بخ��ش گفت :خرید کاالی ایرانی ب��ه تولید کمک کرده و بازار
تولید را رونق بخشیده است ،همچنین اعتماد به نفس تولیدکننده را
به منظور عرضه کاالی ایرانی باکیفیت ،افزایش می دهد .خرید کاالی
ایرانی منجر به رونق بازار می ش��ود ،رونق بازار هم عاملی است برای
توس��عه فعالیت تولیدکننده داخلی و این فرایند باعث می شود چرخ
صنعت به حرکت درامده و وضعیت اقتصادی و معیشت مردم بهبود
یابد.
مش��اور مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ای��ران ،یاداور ش��د :در حال حاضر خوش��ه فرش و گلی��م فعال تر از
گذش��ته ش��ده و اگر تبلیغات مناس��بی در این حوزه نداشته باشیم
کاالی وارداتی جای ان را می گیرد.
گنج بخ��ش با ی��اداوری اینکه تامی��ن مالی واحده��ای صنعتی و
تولی��دی یکی از دغدغه های ما اس��ت ،تصریح کرد :س��ازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی در قالب طرح اشتغال فراگیر روستایی
و ...تس��هیالت ویژه ای را برای نواحی صنعتی روستایی در نظر گرفته
اس��ت .وی با تاکید بر اینکه به بحث صادرات نباید بی توجهی ش��ود،
اضافه کرد :در اس��تان گلس��تان ٩٧درصد س��هم صنای��ع به صنایع
کوچک و متوس��ط اختص��اص دارد و از این نظر این اس��تان یکی از
اس��تان های مهم و اس��تراتژیک است و با توجه به بضاعتی که داشته
در تولی��د کاالی ایرانی در صنایع کوچک از اس��تان های پیش��گام و
موفق بوده است.
مش��اور مع��اون وزی��ر و مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران ،گفت :رس��انه ها باید در معرفی کاالهای
ایرانی پیشگام باشند .اگر تولید کننده ایرانی بازار داشته باشد می تواند
کار خود را توس��عه دهد و چرخ صنعت را ب��ه حرکت دراورد که در
نتیجه ان چرخ زندگی مردم می چرخد.
براس��اس گزارش سازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی،
۹۵۰شهرک صنعتی دارای مصوبه دولتی در کشور وجود دارد.
صنعتگران ،اظهار ک��رد :بیش از ۴۰هزار واحد تولیدی
و خدماتی در ۹۶۶شهرک صنعتی کشور استقرار دارند
که توجه به مشکالت و رفع انها می تواند بستر مناسبی
برای افزایش فرصت های شغلی فراهم کند.
قاسم توانایی
s.industrial@sanatnewspaper.com
گردهمای��ی مدیران حقوقی ش��رکت ش��هرک های
صنعتی سراس��ر کش��ور ،حضور در جم��ع صنعتگران
مس��تقر در ش��هرک صنعتی بزرگ ش��یراز و نشست
تخصصی با مدیران ش��رکت های خدماتی شهرک های
صنعتی ش��یراز از مهم تری��ن برنامه های س��فر صادق
نجفی ،معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت به اس��تان
فارس بود.
به گزارش گس��ترش صنعت از استان فارس ،معاون
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در همایش مدیران حقوقی
ت ش��هرک های صنعتی استان های سراسر کشور،
شرک
بر لزوم تالش مدیران حقوقی به منظور اصالح قوانین و
مقررات با هدف تسهیل در فرایند جذب سرمایه گذاری
و بهبود فضای کسب وکار تاکید کرد .نجفی تسهیل در
ام��ور و فعالیت کارافرینان را از مهم ترین ماموریت های
این سازمان اعالم کرد و گفت :بازنگری و اصالح قوانین
و نیز ایین نامه ها و همچنین اصالح اساس��نامه سازمان
به منظور تس��هیل در رونق کس��ب وکار در دستور کار
قرار گرفته اس��ت .وی با اش��اره به شرایط فعلی کشور،
فعالیت و تالش جهادی را مهم ترین اولویت مدیران این
س��ازمان اعالم و اظهار کرد :خدمت به مردم مهم ترین
رس��الت ما است و در زمینه انجام ماموریت های محوله
برای خدمات رسانی ،هیچ کوتاهی پذیرفته شده نیست.
معاون وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت تاکید کرد :امروز
به مدیرانی با اندیش��ه جهادی نی��از داریم تا بتوانیم با
رفع مشکالت ،فضای مناسبی برای کسب وکارها فراهم
کنیم .نجفی با تاکید برشفاف س��ازی امور در س��ازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ،گفت :باید
با مقابله با فساد و بستن گلوگاه های ان ،زمینه مناسبی
برای فعالیت کارافرینان و س��رمایه گذاران فراهم شود.
وی با بیان اینکه بیش از ۹۲درصد صنایع کوچک کشور
و صنایع کوچک تشکیل می دهند ،گفت :باید با اجرای
برنامه های گوناگون مانند ایج��اد زنجیره های تامین و
توج��ه به نیازهای واحده��ای صنعتی ،گام های موثری
ب��رای ارتقای این صنایع برداری��م تا صنایع کوچک در
تولید و اقتصاد کش��ور و نیز صادرات و اش��تغال نقش
موثری داش��ته باشند .وی با بیان اینکه از ۸۰۰شهرک
و ناحیه صنعتی کشور۴۰۰ ،شهرک فعال و تقاضامحور
اس��ت ،تصریح کرد :باید تمرکز اصلی بر ارتقای فعالیت
و توسعه زیرساخت ها در شهرک های تقاضا محور باشد
تا جذب کارافرینان ش��تاب گیرد .معاون وزیر صنعت،
معدن و تجارت در ادامه با اش��اره ب��ه اینکه در الیحه
بودجه امس��ال و نیز برنامه ششم توسعه ،ظرفیت های
قانونی مناس��بی ب��رای ارتقای وضعیت ش��هرک های
صنعتی پیش بینی شده ،اظهار امیدواری کرد با استفاده
شرکت های خدماتی؛ بازوی اجرایی
از این ظرفیت ها شاهد بهبود امور باشیم.
اختصاص بودجه برای توسعه صادرات
معاون وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت و مدیرعامل
س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
همچنی��ن در جم��ع صنعتگران مس��تقر در ش��هرک
صنعتی بزرگ ش��یراز ،گفت :تقویت و توسعه صادرات
واحد های صنعتی از برنامه های مهم این سازمان است
و بودج��ه هزارو۳۰۰میلیارد تومان ب��رای این موضوع
پیش بینی ش��ده اس��ت .نجفی افزود :این اعتبارات که
از محل س��رفصل درامد های عموم��ی دولت و افزایش
تعرفه ه��ا به منظور ارتقای ص��ادرات واحد های صنعتی
در نظ��ر گرفته ش��ده ص��رف توانمندس��ازی صادراتی
صنایع خواهد ش��د .مدیرعامل سازمان صنایع کوچک
و شهرک های صنعتی ایران گفت :از محل این اعتبارات
بخش��ی از هزینه ه��ای مربوط به ثبت نش��ان تجاری،
عوارض صادراتی کش��ور های مقصد ،کمک به برقراری
خط��وط ریلی هوای��ی و دریایی ،تبلیغ��ات و بازاریابی
در کش��ور های هدف ،توسعه خوش��ه های کسب و کار
و شبکه سازی ،کمک هزینه سود تسهیالت بانکی برای
صادرکنن��دگان و نیزاع��زام به نمایش��گاه های خارجی
پرداخت خواهد شد.
نجفی فراهم کردن بس��تر و ش��رایط ب��رای ارتقای
صادرات واحد های صنعتی را از برنامه های اصلی دولت
اعالم و اظهار کرد :ایین نامه های اختصاص این اعتبارات
به زودی تدوین و اجرایی خواهد شد .وی تصریح کرد :از
دیگر اولویت های امس��ال اجرای طرح کلینیک صنعت
با هدف عارضه یابی و رفع مش��کالت واحد های صنعتی
است و این طرح با رویکردی جدید اجرایی خواهد شد.
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت ،وجود تعامل و
همدلی بین فعاالن صنعتی و نهاد های حاکمیتی را در
پیشرفت اهداف بخش صنعت ضروری دانست و گفت:
با توجه به ش��رایط کنونی کش��ور باید به گونه ای عمل
کنی��م که تهدید ها را ب��ه فرصت تبدیل کرده و در این
زمینه از هیچ تالشی فروگذاری نخواهیم کرد.
یادداشت
ضرورت شناساندن مشوق های
کارافرینی به زنان
هرچند تاکن��ون خدمات حمایتی
و مش��وق های س��رمایه گذاری در
صنایع کوچک و شرکت شهرک های
صنعتی انطور که شایس��ته است به
بانوان معرفی نشده است اما تاکنون
۷۰۰زن کارافری��ن و فع��ال در این
حوزه شناس��ایی ش��ده اند .بیشترین
پریچهر سلطانی
امار زنان کارافرین به خراسان رضوی،
اصفهان و تهران اختصاص دارد و در مشاور امور بانوان سازمان
اس��تان های هم��دان ،بوش��هر ،ایالم صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران
و کردس��تان کمتر زن��ان کارافرین
مش��غول به فعالیت هستند .زنان در
تحقق اقتصاد مقاومت��ی و مصرف کاالی ایرانی نقش ویژه ای دارند و
نقش زنان کارافرین در رش��د و توسعه کشور اساسی و کلیدی است.
بانوان کارافرین در حوزه های گوناگون برق ،الکترونیک ،ش��یمیایی و
خدمات و ...مش��غول هستند و بیش��ترین تولیدات زنان کارافرین در
صنایع غذایی ،شیمیایی و فلزی است .زنان کارافرین در صادرات هم
موفق هس��تند .برای زنان کارافرین در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
تس��هیالت ویژه ای در نظر گرفته ش��ده است .انها از دریافت مجوزها
و پرداخ��ت مالیات به مدت ۱۰س��ال معاف هس��تند و ب��ا پرداخت
دست کم 5درصد مبلغ زمین می توانند فعالیت خود را اغاز کنند.
زنان کارافرین مبلغ زمین را می توانند در ۶۰قسط پرداخت کنند.
همچنین به زنان کارافرینی که قصد شرکت در نمایشگاه ها را داشته
باش��ند 5میلیون تومان تسهیالت پرداخت می شود .شورای توسعه و
تعاون زنان کارافرین در سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
نیز ش��کل گرفته و اموزش رایگان برای زنان کارافرین را در دس��تور
کار قرار داده است.
رییس این ش��ورا در اس��تان ها مدیرکل امور بان��وان و دبیری ان
برعهده مش��اور بانوان ش��هرک های صنعتی است .هدف از ایجاد این
شورا افزایش نقش زنان در توسعه پایدار ،توسعه کمی و کیفی حضور
زن��ان کارافرین در عرصه تولید و صنع��ت ،ارتقای بهره وری ،افزایش
توان مدیریتی و همچنی��ن ارتقای نقش اقتصادی و اجتماعی بانوان
است .به زودی نخستین نشست زنان کارافرین کشور در تهران برگزار
خواهد ش��د تا این افراد با شناخت یکدیگر و شبکه سازی ،هم افزایی
بیشتری در فعالیت های خود داشته باشند.
عکس :گسترش صنعت
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
شهرک های صنعتی ،عهده دار سهولت کارافرینی
نجفی با اشاره به ظرفیت های شهرک صنعتی بزرگ
ش��یراز به عنوان یکی از بزرگترین شهرک های صنعتی
کش��ور ،بر اهتمام وی��ژه به منظور رفع مش��کالت این
ش��هرک صنعتی تاکید کرد و ادامه داد :موضوع تامین
پایدار اب در این ش��هرک صنعتی در اولویت قراردارد.
وی از بازنگری و اصالح قوانین مربوط به ش��هرک های
صنعت��ی در راس��تای ارتقای توان تولی��د و صادرات و
تسهیل در امور متقاضیان ،خبر داد.
تخلف بانکی در تعطیلی صنایع
معاون وزی��ر صنعت ،معدن و تج��ارت و مدیرعامل
س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران
همچنی��ن در نشس��ت ب��ا مدیران عامل ش��رکت های
خدماتی ش��هرک های صنعتی فارس ،گفت :براس��اس
قان��ون هیچ بانکی نمی تواند واحد تولیدی را که تملک
کرده ،تعطیل کن��د .نجفی اف��زود :تعطیلی واحدهای
صنعتی ازس��وی بانک ها تخلف اس��ت و اگر این تخلف
ازس��وی بانک ها رخ دهد پ��س از چند نوبت اخطار ،در
صورتی که ترتیب اثر داده نش��ود ،هزینه واحد صنعتی
به حس��اب دادگس��تری ریخته خواهد شد و ان واحد
ب��ه کارافری��ن متقاضی دیگری تحویل داده می ش��ود.
مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��هرک های
صنعت��ی ای��ران با اش��اره ب��ه نقش مهم ش��رکت های
خدماتی در اداره امور ش��هرک های صنعتی بر حمایت
از این ش��رکت ها تاکید و تصریح کرد :به دنبال افزایش
اختیارات ش��رکت های خدماتی هستیم و درنظر داریم
همه م��واردی که در ارتباط با اداره امور ش��هرک های
صنعتی اس��ت را به این ش��رکت ها واگذار کنیم .نجفی
در ادامه از پیگیری موضوع اختصاص بخش��ی از درامد
مالیات ارزش افزوده به ش��هرک های صنعتی خبر داد و
گفت :امیدواریم این موضوع در ماه های اینده به نتیجه
برسد .مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران با تاکید بر تعامل و هم افزایی میان شرکت
ش��هرک های صنعت��ی و ش��رکت های خدمات��ی برای
راهبری شهرک های صنعتی و ارائه خدمات مطلوب به
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی فارس
نیز با اش��اره به اهتمام ش��رکت های خدماتی در اداره
امور ش��هرک ها و نواحی صنعتی ،گفت :این شرکت ها
به عنوان بازوی اجرایی ش��رکت ش��هرک های صنعتی
نق��ش مهمی در ارائه خدمات مناس��ب ب��ه واحد های
صنعت��ی و حمایت از س��رمایه گذاران و فعاالن صنعتی
ایفای نقش می کنند.
احد فتوح��ی همچنی��ن برنقش مهم ش��رکت های
خدمات��ی در زمینه پای��ش وضعیت تولی��د واحد های
صنعتی و شناسایی موانع تولید و تالش به منظور ارتقای
ظرفیت تولید و رفع مش��کالت و حفظ اشتغال موجود
تاکید و تصریح کرد :امس��ال نیز فعال کردن واحدهای
راکد و به ظرفیت کامل رس��اندن واحدهای تولیدی در
دس��تورکار قراردارد .فتوحی بابیان اینکه تاکنون امور
عمومی ۱۸ش��هرک و ناحیه صنعتی در اس��تان فارس
براساس قانون به بخش خصوصی واگذارشده ،با تاکید
ب��ر ل��زوم تعامل و همفک��ری و کارگروهی ب��رای رفع
مشکالت این شهرک های صنعتی ،گفت :بخش زیادی
از این مشکالت با تعامل و همکاری قابل حل است.
صادرات 124میلیون دالری
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
ف��ارس با بی��ان اینکه در اس��تان فارس 61ش��هرک و
ناحیه صنعتی ایجاد ش��ده ،اظه��ار کرد :بیش از 7هزار
هکتار اراضی در اختیار این ش��رکت اس��ت که تاکنون
5300هکتار از ان عملیاتی ش��ده است .فتوحی با بیان
اینکه با ایجاد 17تصفیه خانه فاضالب در ش��هرک ها و
نواحی صنعتی فارس حدود 80درصد صنایع مستقر در
این شهرک ها زیرپوشش شبکه فاضالب قرار گرفته اند،
اف��زود :تاکنون 5هزار و 830قرارداد در این ش��هرک ها
منعقد شده و از این تعداد 2هزار و 863واحد بهره بردار
با اش��تغال 33هزارو800نفر در این واحدها مشغول به
فعالیت هستند .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
استان فارس با بیان اینکه 14خوشه صنعتی در استان
فارس شناسایی ش��ده که 4خوشه ان در حال فعالیت
هستند و خوشه فرش دستباف و خرمای جنوب فارس
نیز در حال راه اندازی اس��ت ،گفت :س��ال گذشته این
4خوش��ه صنعتی 124میلیون دالر صادرات داشته اند.
فتوحی با بیان اینکه از بین 61شهرک و ناحیه صنعتی
اس��تان فارس 41ناحیه در مناطق محروم قرار داشتند
ک از انها حتی یک متقاضی هم نداش��ت،
که 20ش��هر
اف��زود :برای جذب س��رمایه گذار در این 41ش��هرک و
ناحیه صنعتی مش��وق های س��رمایه گذاری ویژه اعمال
شده است.