روزنامه گسترش صنعت شماره 388
روزنامه گسترش صنعت شماره 388
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
امضای تفاهمنامه بین ایدرو و شرکت توربین ماشین خاورمیانه
مدیر توس��عه صنایع انرژی ایدرو براورد نیاز به انواع کمپرس��ور را تا ۱0س��ال اینده حدود
۵میلی��ارد دالر اع�لام ک��رد .این تفاهمنامه در س��ال حمایت از کاالی ایرانی و در راس��تای
سیاس��ت های ایدرو در زمینه ساخت تجهیزات پرمصرف نفت ،گاز و انرژی با هدف بومی سازی
کمپرسورهای مورد نیاز در صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی به امضا رسید .به گزارش ایدرو نیوز
این تفاهمنامه را حمید بازارگان ،سرپرس��ت معاونت صنایع پیشرفته و پروژه های کالن انرژی
و حس��ن هاللی ،مدیرعامل ش��رکت توربین ماشین خاورمیانه امضا کردند که بر اساس ان ،دو
پیاپی 2361
دوره جدید شماره 388
طرف درباره ساخت کمپرس��ورهای مورد نیاز صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی همکاری خواهند
کرد .مدیر توسعه صنایع انرژی ایدرو پس از امضای این تفاهمنامه گفت :با توجه به مطالعات
انجام شده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران یکی از تجهیزاتی که درحال حاضر بخش
عمد ها ی از ان از خارج تامین می شود کمپرسورهایی است که در صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی
مورد اس��تفاده قرار می گیرد .بنابراین ،این تفاهمنامه با هدف بومی سازی کمپرسورها از طریق
ایجاد شرکت مشترک و با همکاری شرکت های خارجی امضا شده است.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
یکشنبه
23اردیبهشت1397
26شعبان 1439
13مه 2018
2
یادداشتبررسی «گسترش صنعت» از طرح رونق تولید در سال ۹۷نشان داد
درنشستبهره برداری از فناوری های داخلی در توسعهشهرک های صنعتی مطرحشد
هوشمندسازی شهرک های صنعتی
با همکاری دانش بنیان ها
تزریق پـول در نبود استراتژی صنعتی
طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۷نیز ادامه خواهد یافت .این در
حالی است که در طرح ارائه شده از سوی وزارت صنعت ،معدن و
تجارت به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ،افزایش ۲هزار واحد
تولیدی و صنعتی لحاظ شده است.
در س��ال ۱۳۹۵ط��رح رون��ق تولی��د اقتصادی ب��ا پرداخت
تس��هیالتی معادل ۱۷ه��زار میلیارد تومان ب��ه ۲۴هزار واحد
تولیدی صنعتی و کش��اورزی در دس��تور کار ق��رار گرفت و در
س��ال جاری نیز این طرح به عنوان مکمل طرح قبلی در جهت
پرداخت تسهیالت به ۳۰هزار واحد تولیدی دیده شده است .در
طرحی که قرار شد با عنوان رونق تولید اقتصادی در سال جاری
4
مدنظر قرار گیرد ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای پرداخت به
۱۰هزار واحد صنعتی در راس��تای بهبود وضعیت فعلی تعریف
ش��د .بنابراین تا پایان سال ۱۳۹۶و در قالب طرح رونق تولید
۴۲ه��زار و ۴۰۵بنگاه تولیدی ثبت نام کرده اند که از این تعداد
به ۲۷هزار و ۹۳۸واحد تولیدی مبلغی معادل ۱۸هزار میلیارد
و ۸۶۴میلیون تومان پرداخت ش��ده اس��ت .طرحی که در ان
واحدهای تولیدی و صنعتی استان های تهران ،اصفهان و البرز به
ترتیب بیشترین و واحدهای تولیدی استان های کرمان ،خراسان
شمالی و ایالم به ترتیب کمترین میزان تسهیالت در طرح رونق
تولید را تا پایان سال ۱۳۹۶دریافت کرده اند.
2
اقدامات امریکا تاثیری بر
قراردادهای خودرویی ندارد
عکس :ایدا فریدی
دهه ۹۰س��ال های متفاوتی برای صنع��ت ایران به ویژه صنعت
خ��ودرو ان رقم زد .در اغاز س��ال ،تحریم های س��فت و س��خت
کش��ورهای اروپایی و امریکا باعث ش��د تا صنعتگران داخلی وارد
مرحله جدیدی از فعالیت خود ش��وند و توانمندی و ظرفیت خود
را محک بزنند.
اگر چه صنعت خودرو و قطعه دچار وضعیت بس��یار سختی در
امر تولید شد اما این تهدید باعث شد تا صنعت خودرو خودکفاتر
از گذش��ته ش��ود و با اس��تفاده از تمام ظرفیت های داخلی اجازه
توق��ف تولید را ندهد .در ادامه به س��رانجام رس��یدن برجام و از
س��رگیری مذاکرات و همکاری های بین المللی نیز ،خودروسازان
و قطعه س��ازان از فرصت به دس��ت امده برای تقویت و روزامدی
خود اس��تفاده کردند و همکاری با پیش بینی تهدیدهای ممکن از
سرگرفته شد .این بار درگیر کردن منابع مالی طرف خارجی باعث
شده تا در اینده انها نتوانند به راحتی تعهدات خود را به فراموشی
بس��پارند .با رفتارهای دوگانه امریکا به نظر می رسد این بار صنعت
خودرو با تجربه بیش��تر دچار س��ختی های اوایل دهه ۹۰نشده و
حرکت رو به جلوی خود را حفظ کند.
س هیات عامل س��ازمان گس��ترش و
منص��ور معظم��ی ،ریی��
نوس��ازی صنایع ایران (ایدرو) در گفت وگو با «گسترش صنعت»
درب��اره رفتار دوگانه امریکا ب��ا برجام و تاثیر ان ب��ر قراردادهای
صنع��ت خودرو گفت :اقدام های امری��کا نمی تواند هیچ تاثیری بر
قراردادهای خودرویی داشته باشد .قراردادهایی که تا امروز بسته
ش��ده وارد مرحله اجرایی ش��ده و فعالیت ها نیز اغاز ش��ده است.
وی افزود :معتقدم اتفاق خاصی در این باره نخواهد افتاد زیرا اگر
تغییراتی در این روند رخ دهد این شرکت های خارجی هستند که
فرصت های حاصل شده خود را از دست می دهند.
3
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
23اردیبهشت 26 1397شعبان 13 1439مه 2018شماره 388پیاپی 2361
گزارش کوتاه
مجمع عمومی تشکل مردم نهاد
مجمع وزیران ادوار برگزار شد
محمد حسین فرهنگی
حمایت مستقیم دولت
از بنگاه ها نه تنها
واحدها را تقویت نکرده
بلکه انها را تضعیف
می کند .با تسهیالت
کم بهره می خواهیم
واحدهای صنعتی
کوچک را تقویت کنیم
اما این اتفاق
رخ نمی دهد
عکس :ایدا فریدی
گ�روه صنع�ت :مجم��ع عمومی تش��کل مردم نه��اد مجمع
وزیران ادوار در س��ازمان مدیریت صنعت��ی با حضور محمدرضا
ع��ارف ،غالمرضا ش��افعی ،محمد هاش��می ،علی اکبر صالحی،
حجت االس�لام محمدعل��ی ابطح��ی ،س��یدکاظم اکرم��ی،
حجت االس�لام شوشتری ،حس��ین مظفر ،مس��عود زریبافان،
علیرضا طهماس��بی ،س��یدمحمد جهرمی ،احم��د غفوری فرد،
حمید میرزاده ،ابوالقاس��م سرحدی زاده ،منوچهر متکی ،حمید
بهبهانی ،محمدمهدی زاهدی ،محمدحسین شریف زادگان ،میر
محمد صادقی و دیگر اعضای کمیسیون ها تشکیل شد.
به گزارش «گس��ترش صنع��ت» ابوالفض��ل کیانی بختیاری،
مدیرعامل س��ازمان مدیریت صنعتی ضمن ابراز خرس��ندی از
میزبانی این نشست و خیر مقدم به اعضای محترم مجمع ،حضور
سرمایه های معنوی و گنجینه های با ارزش علم و عمل را در کنار
ه��م به عنوان اتاق فکر دولت ها ب��رای ارائه راهکارهای موثر برای
حل مسائل و مشکالت کالن کشور فرصتی مغتنم شمرد و سپس
اعضای هیات رییسه جلسه را به جایگاه فراخواند.
بررسی «گسترش صنعت» از طرح رونق تولید در سال ۹۷نشان داد
در این نشس��ت ،محمدرضا عارف به عن��وان رییس ،غالمرضا
ش��افعی به عنوان منش��ی ،حس��ین مظفر و علی اکبر صالحی به
عنوان ناظران انتخاب و در جایگاه هیات رییس��ه مس��تقر شدند.
شافعی ضمن بیان خیر مقدم ،از حضور اعضای محترم تشکر و از
شهدا و درگذشتگان مجمع یاد کرد.
-۱در این جلس��ه گزارش عملکرد مجمع از طرف شافعی ارائه
و مورد تصویب اعضای مجمع قرار گرفت.
-۲محمد خان گزارش عملک��رد مالی مجمع وزیران ادوار در
س��ال مالی منتهی به ۱۳۹۶/۱۲/۲۹را به استماع اعضا رساند که
مورد تصویب قرار گرفت.
-۳گ��زارش پ��روژه ۱۲تجرب��ه وزی��ران ادوار ک��ه از س��وی
دبیرخان��ه این مجمع با همکاری دکتر حمزه ای از پژوهش��کده
سیاست گذاری علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف تهیه شده
بود به اس��تماع اعضای محترم رسید که به شناسایی ۱۰چالش
بنیادین کش��ور پرداخته و از ان می��ان ۲چالش الف -بیکاری و
اش��تغال ب -بح��ران اب به عنوان اولویت انتخاب ش��ده بود .در
این گزارش جزئیات تحقیقات و کار انجام ش��ده در زمینه اولویت
ال��ف طی کتابی که در حال چاپ اس��ت به اطالع اعضای محترم
خواهد رس��ید .همچنین وی در پای��ان گزارش درباره همراهی و
کم��ک اعضای محترم در انجام تحقیقات و کار مربوط به اولویت
ب دعوت کرد.
-۴ب��ا عنای��ت ب��ه عرصه انق�لاب صنعتی چه��ارم و ضرورت
برنامه ری��زی الزم برای مواجهه ب��ا ان ،ابوالفضل کیانی بختیاری
گزارش فناوری های اینده و درامیزی فناوری های سایبری ،بایو
و الکترونیک و ...را ارائه کرد که با توجه به استقبال و عالقه مندی
اعضای محترم ،اقای ش��افعی پیش��نهاد کرد با هدف استفاده از
دانش ضمنی اعضای مجمع و نیز به روز رسانی اطالعات فناورانه
انها ،این گونه اقدام ها توسعه یابند و سازمان مدیریت صنعتی نیز
در این زمینه ایفای نقش کند ،همچنین جناب ش��افعی با هدف
تبدیل دانش ضمنی اعضا به دانش اش��کار و کاربردی پیش��نهاد
تشکیل اکادمی وزرا را ارائه کرد که مورد تایید مجمع قرار گرفت
و مقرر شد مطالعه جامع تری در این باره شود.
-۵هر یک از کمیس��یون های مجمع وزی��ران ادوار ب ه صورت
خالصه گزارش های خود را ارائه کردند.
-۶غالمرضا ش��افعی به پاس زحم��ات و مجاهدت های اقای
س��رحدی زاده از او تقدیر و لوح تقدیری را از س��وی هیات مدیره
مجمع وزیران ادوار به وی تقدیم کرد.
در پایان جلس��ه نیز محمدرضا عارف ضمن تش��کر از زحمات
مهندس ش��افعی به جمع بندی مباحث مطرح شده پرداخت و با
بیان اینکه اختالف ها و بیان انها موجب اس��تفاده دشمن و خالی
ش��دن دل مردم می ش��ود ،اظهار کرد که ما باید موجب وحدت
ملی شویم.
خبر
انتصاب مدیر ارتباطات سازمان
گسترش و نوسازی صنایع ایران
ب��ا صدور حکم��ی از س��وی معاون
وزیر و رییس هیات عامل ایدرو « سید
فرجام کمانه » به عن��وان مدیر جدید
ارتباطات س��ازمان گسترش و نوسازی
صنایع ایران منصوب ش��د .به گزارش
ایدرو نی��وز ،در حک��م منصور معظمی
بر اهتمام ویژه نس��بت به اطالع رسانی
سریع و دقیق برنامه های سازمان و شرکت های تابع ،بهبود کیفی
برنامه های خبری ،تعامل سازنده با رسانه ها ،تالش برای ارتقای
هر چه بیش��تر برند ای��درو ،نیز همگامی و همراهی با ش��ورای
اطالع رس��انی وزارت ،صنعت ،معدن و تجارت تاکید شده است.
کمانه دانش اموخته کارشناس��ی ارش��د خبرنگاری در دانشکده
خبر ایرنا اس��ت و پیش از این مس��ئولیت روابط عمومی سازمان
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی را برعهده داشت.
تزریق پـول در نبود استراتژی صنعتی
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
طرح رونق تولید در س��ال ۱۳۹۷نیز ادامه خواهد
یاف��ت .این در حالی اس��ت که در طرح ارائه ش��ده از
س��وی وزارت صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت به س��تاد
فرمانده��ی اقتص��اد مقاومتی ،افزای��ش ۲هزار واحد
تولیدی و صنعتی لحاظ شده است.
در س��ال ۱۳۹۵ط��رح رون��ق تولید اقتص��ادی با
پرداخت تسهیالتی معادل ۱۷هزار میلیارد تومان به
۲۴هزار واحد تولیدی صنعتی و کشاورزی در دستور
کار قرار گرفت و در سال جاری نیز این طرح به عنوان
مکمل طرح قبلی در جهت پرداخت تسهیالت به ۳۰
هزار واحد تولیدی دیده ش��ده اس��ت .در طرحی که
قرار شد با عنوان رونق تولید اقتصادی در سال جاری
مدنظر قرار گیرد ۲۰هزار میلیارد تومان اعتبار برای
پرداخت به ۱۰هزار واحد صنعتی در راس��تای بهبود
وضعیت فعلی تعریف شد.
بنابراین تا پایان س��ال ۱۳۹۶و در قالب طرح رونق
تولی��د ۴۲هزار و ۴۰۵بنگاه تولیدی ثبت نام کرده اند
ک��ه از این تع��داد به ۲۷ه��زار و ۹۳۸واحد تولیدی
مبلغی معادل ۱۸هزار میلیارد و ۸۶۴میلیون تومان
پرداخت ش��ده اس��ت .طرحی ک��ه در ان واحدهای
تولیدی و صنعتی اس��تان های تهران ،اصفهان و البرز
به ترتیب بیش��ترین و واحدهای تولیدی استان های
کرمان ،خراس��ان ش��مالی و ایالم به ترتیب کمترین
میزان تس��هیالت در طرح رونق تولید را تا پایان سال
۱۳۹۶دریافت کرده اند.
س��ال ۱۳۹۶دومین س��الی بود که ش��بکه بانکی
برای حمایت از بنگاه های کوچک و متوس��ط و تامین
مالی ویژه برای تولید ورود کرد تا در کنار تس��هیالت
عمومی که به بخش ه��ای مختلف اقتصادی در طول
سال پرداخت می ش��ود ،این بخش ها نیز مورد توجه
رضا رحمانی :قرار است در طرح رونق تولید در سال
۱۳۹۷در اغاز امر تعداد واحدها به ۱۲هزار مورد
افزایش یابد
حسین حقگو :پیش از تدوین برنامه توسعه صنعتی
تزریق منابع به واحدهای صنعتی ممکن است
پیامدهای منفی در پیش داشته باشد
قرار گیرد و از سهم مشخصی برخوردار شوند.
در همین باره ،رضا رحمانی ،قائم مقام وزیر صنعت،
مع��دن و تجارت در امر تولید با اعالم اس��تمرار طرح
رونق تولید در س��ال ۱۳۹۷به ایسنا گفت :این طرح
در س��ال جاری نیز اجرایی می ش��ود و درحال حاضر
برای تصویب میزان تس��هیالت در س��تاد فرماندهی
اقتصاد مقاومتی است که به زودی ابالغ خواهد شد.
وی افزود :در سال گذشته تعداد واحدهای در نظر
گرفته شده برای دریافت تسهیالت طرح رونق تولید
در اغ��از امر ۱۰هزار واحد تولیدی و صنعتی بود ،هر
چند که در پایان سال بیش از ۱۸هزار واحد تولیدی
تس��هیالت دریافت کردند .در همین راستا ،قرار است
در طرح رونق تولید در سال ۱۳۹۷در اغاز امر تعداد
واحدها به ۱۲هزار مورد افزایش یابد.
گفتنی اس��ت ،پرون��ده طرح رونق تولید در س��ال
۱۳۹۶با پرداخت اعتباری معادل ۱۸هزار میلیارد و
۸۶۴میلیون تومان به ۲۷هزار و ۹۳۸واحد تولیدی،
بس��ته شد .درحال حاضر نیز این طرح از سوی وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت به س��تاد فرماندهی اقتصاد
مقاومتی ارس��ال ش��ده و در انتظ��ار تصویب میزان
تسهیالت مورد نظر و تعیین تعداد واحدهای تولیدی
و صنعتی برای ابالغ است.
لزوم تدوین استراتژی صنعتی
حس��ین حقگو ،کارش��ناس اقتصادی و کارشناس
کمیس��یون صنایع و معادن ات��اق بازرگانی تهران در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» عن��وان کرد :یکی از
سیاس��ت هایی که در سال های گذشته در نظر گرفته
ش��د تزریق منابع مال��ی به واحده��ای صنعتی بود.
این اتف��اق در حالی رخ می دهد که هنوز در کش��ور
استراتژی صنعتی نداریم.
وی افزود :در برنامه چهارم و پنجم توسعه به ترتیب
در بندهای ۲۱و ۱۵۰بر لزوم تدوین برنامه توس��عه
صنعتی تاکید ش��ده بود .با این حال ،هنوز این برنامه
در کش��ور تدوین نشده اس��ت .باید این موضوع را در
نظر داش��ت که پیش از تدوین برنامه توسعه صنعتی
تزری��ق منابع ب��ه واحده��ای صنعتی ممکن اس��ت
پیامدهای منفی در پیش داشته باشد.
این کارش��ناس صنعتی با اش��اره به اینکه امس��ال
۳۰ه��زار میلیارد تومان برای تس��هیالت رونق تولید
لحاظ شده اس��ت ،گفت :در این زمینه برای دریافت
تس��هیالت واحدهای صنعتی باید به وزارت صنعت،
معدن و تجارت درخواس��ت دهند و توجیه اقتصادی
و فنی برای دریافت تس��هیالت ارائه کنند .در صورت
تایی��د ای��ن وزارتخانه بانک ه��ا مکلف ب��ه پرداخت
تسهیالت می ش��وند .اکنون مهم ترین نیاز کشور این
اس��ت که دولت برنامه توس��عه صنعتی را در کش��ور
تدوین کند.
توسعه با چراغ خاموش
محمدحس��ین فرهنگی ،عضو کمیسیون صنایع و
معادن مجلس شورای اسالمی درباره تسهیالت رونق
تولید به «گس��ترش صنعت» گفت :اینکه واحدهای
صنعتی بتوانند از تس��هیالت مورد نیاز استفاده کنند
از مهم ترین نیازهای توس��عه صنعتی در ایران است.
در شرایط کنونی بسیاری از واحدهای صنعتی مشکل
مناب��ع مالی دارند اما در این زمینه به دو موضوع باید
توجه ش��ود .این عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجلس شورای اسالمی با اشاره به اینکه روند کنونی
تس��هیالت دهی توسعه صنعتی را در ایران به بازدهی
مناس��ب نمی رس��اند ،توضیح داد :در این شرایط به
دلیل نبود برنامه توس��عه صنعتی در ایران بس��یاری
از واحدها مجاز به دریافت تس��هیالت می شوند .این
در حالی اس��ت که مرکز پژوهش های مجلس شورای
اسالمی تا کنون در ۵گزارش در ۲سال گذشته اعالم
کرده که این تسهیالت بازدهی کافی ندارد.
فرهنگی افزود :زمانی که تمام واحدها می توانند از
این تسهیالت استفاده کنند یعنی صنایعی که ممکن
اس��ت در اینده صنعتی کشور نقش��ی نداشته باشند
هم از این تس��هیالت بهره می گیرند .به عبارت دیگر،
بخشی از تس��هیالت بازدهی صنعتی نخواهد داشت.
عالوه بر این ،بس��یاری از واحدهای صنعتی اکنون به
بانک ه��ا بدهکار هس��تند و در اینده ه��م نمی توانند
نقش مهمی در صنایع ایران داش��ته باش��ند .در این
شرایط بر میزان بدهی این واحدها افزوده خواهد شد.
وی تاکید کرد :حمایت مس��تقیم دولت از بنگاه ها
نه تنه��ا واحده��ا را تقویت نکرده بلک��ه انها تضعیف
می کن��د .ب��ا تس��هیالت کم بهره واحده��ای صنعتی
کوچ��ک را می خواهیم تقویت کنیم اما این اتفاق رخ
نمی دهد .عالوه بر این ،بانک ها در شرایط دستوری به
واحدهای صنعتی تس��هیالت می دهند و این موضوع
نیز باعث ضعف بیشتر ساختار بانکی کشور می شود.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اس�لامی با بیان اینکه از سال ۸۱باید برنامه صنعتی
ایران تدوین می شد و هنوز این کار انجام نشده است،
گفت :تا زمانی که اصل قضیه درست نیست تخصیص
منابع هم درست نخواهد بود و حجم زیادی از پول ها
از بین خواهد رفت .دولت باید برنامه توس��عه صنعتی
کش��ور را هرچه س��ریع تر تدوین کند ت��ا حرکت در
مسیر توسعه با چراغ خاموش همراه نباشد.
امادگی ایدرو برای سرمایه گذاری
در خراسان جنوبی
۲شرط برای استفاده
از کاالی ایرانی
امضای تفاهمنامه بین ایدرو و شرکت
توربین ماشین خاورمیانه
نماینده مردم بیرجند ،درمیان و خوس��ف در مجلس ش��ورای اسالمی از
اعالم امادگی ش��رکت ایدرو برای س��رمایه گذاری در خراسان جنوبی خبر
داد .به گزارش ایدرونیوز به نقل از خاورس��تان ،س��ید محمد باقر عبادی
در گفت وگویی با اش��اره به دیدار خود با معاون وزیر و مدیرعامل ش��رکت
ایدرو بیان کرد :برخی از مشکالت استان اعم از اشتغال در این دیدار مورد
بررسی قرار گرفت .وی با بیان اینکه ۸ماه گذشته نیز گفت وگویی درباره
مش��کالت استان با این ش��رکت داش��ته ایم ،گفت :به دنبال ان چارچوبی
برای ورود ایدرو به سرمایه گذاری استان مشخص شده است .عبادی ادامه
داد :ش��رکت ایدرو برای سرمایه گذاری در خراس��ان جنوبی اعالم امادگی
ک��رده و باید بخ��ش خصوصی نیز همکاری کند .نماین��ده مردم بیرجند،
درمیان و خوسف در مجلس شورای اسالمی بیان کرد :امید هست با ورود
این ش��رکت به استان ش��اهد اثار مطلوبی باشیم .سفر اعضای کمیسیون
کشاورزی مجلس به خراسان جنوبی وی با اشاره به سفر اعضای کمیسیون
کش��اورزی مجلس شورای اسالمی به خراسان جنوبی بیان کرد :کشاورزان
و دامداران خراس��ان جنوبی از س��ال ها پیش با خشکس��الی دست و پنجه
نرم کرده و گرفتار مش��کالت زیادی هس��تند .عبادی ب��ا بیان اینکه امید
اس��ت سفر کمیس��یون مجلس بخشی از مش��کالت پیش رو را رفع کند،
افزود :هر انچه مربوط به مش��کالت کش��اورزان و دامداران اس��ت ،در این
س��فر بررسی می شود .نماینده مردم بیرجند ،درمیان و خوسف در مجلس
شورای اسالمی با اشاره به قوانین سخت منابع طبیعی در خراسان جنوبی
بیان کرد :اصالح قانون در کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.
منصور معظمی با اش��اره به توس��عه برندینگ تصریح کرد :استفاده از کاالی
ایرانی نیازمند فرهنگ س��ازی و تغییر باور همگان اس��ت .به گزارش ایدرو نیوز،
ریی��س هیات عامل س��ازمان گس��ترش و نوس��ازی صنایع ایران در س��ومین
کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی گفت :ارتقای رقابت پذیری کاالی ایرانی
از طری��ق بهبود کیفیت ،افزایش بهره وری ،نواوری و تطابق با نیاز مش��تری و
مهم تر از همه برندینگ ،جزو ملزومات اساسی رقابت پذیری کاالی ایرانی است.
منصور معظمی با اش��اره به توسعه برندینگ تصریح کرد :استفاده از کاالی
ایرانی نیازمند فرهنگ سازی و تغییر باور همگان است .وی با تاکید بر حمایت
از تولیدات و کاالی ایرانی افزود :گس��ترش و ایجاد مش��اغل جدید به واس��طه
فراهم ش��دن تقاضای جدید برای محصوالت موجود و خدمات جدید موجبات
کاهش نرخ بیکاری را در کشور فراهم می اورد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با یاداوری جلوگیری از انتقال سرمایه ها
به خارج از کشور به واسطه فراهم شدن زمینه های بکارگیری سرمایه در فرایند
تولیدات داخلی اظهار کرد :امروزه جهاد ما جهاد اقتصادی است و برای رقابتی
ش��دن کاالهای ایرانی بای��د تعامل های بین المللی همراه ب��ا حفظ منافع ملی
داشته باشیم.
وی الزامات اجرایی حمایت از کاالی ایرانی را ایجاد نظام و ساز و کار کنترل،
ارزیاب��ی و بازخورد و همچنی��ن جلوگیری از ورود کاالی قاچ��اق عنوان کرد.
س��ومین کنفرانس بین المللی مدیریت صنعتی با همکاری دانشکده مدیریت و
حسابداری دانشگاه عالمه طباطبایی و انجمن علمی مدیریت صنعتی ایران و با
حضور استادان داخلی و بین المللی رشته مدیریت صنعتی برگزار شد.
مدیر توس��عه صنای��ع انرژی ایدرو ب��راورد نیاز به انواع کمپرس��ور را تا
۱0س��ال اینده حدود ۵میلیارد دالر اعالم کرد .این تفاهمنامه در س��ال
حمایت از کاالی ایرانی و در راس��تای سیاست های ایدرو در زمینه ساخت
تجهیزات پرمصرف نفت ،گاز و انرژی با هدف بومی س��ازی کمپرس��ورهای
م��ورد نی��از در صنایع نفت ،گاز و پتروش��یمی به امضا رس��ید .به گزارش
ایدرو نی��وز ای��ن تفاهمنامه را حمید ب��ازارگان ،سرپرس��ت معاونت صنایع
پیش��رفته و پروژه ه��ای کالن انرژی و حس��ن هاللی ،مدیرعامل ش��رکت
توربین ماش��ین خاورمیانه امضا کردند که بر اس��اس ان ،دو طرف درباره
س��اخت کمپرس��ورهای مورد نیاز صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی همکاری
خواهند کرد .مدیر توسعه صنایع انرژی ایدرو پس از امضای این تفاهمنامه
گفت :با توجه به مطالعات انجام شده در سازمان گسترش و نوسازی صنایع
ای��ران یکی از تجهیزات��ی که درحال حاضر بخش عم��د ها ی از ان از خارج
تامین می شود کمپرسورهایی اس��ت که در صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی
مورد اس��تفاده قرار می گیرد .بنابراین ،این تفاهمنامه با هدف بومی س��ازی
کمپرس��ورها از طریق ایجاد ش��رکت مش��ترک و با همکاری شرکت های
خارجی امضا شده است .محمدرضا رافت در ادامه با اشاره به سابقه ایدرو
به عنوان پیمانکار توس��عه فازهای ۱۸ ،۱۷ ،۸ ،۷ ،۶ ،۱و ۱۴پارس جنوبی
گفت :یکی از تجهیزات مورد نیاز در پروژه ها کمپرس��ور گاز بوده و یکی از
اهداف تاسیس این شرکت تامین کمپرسور گاز مورد نیاز در پروژه ها است.
مدیر توس��عه صنایع انرژی ایدرو براورد نیاز به انواع کمپرس��ور را تا 10
سال اینده حدود ۵میلیارد دالر اعالم کرد.
یکشنبه
صنعت خودرو
23اردیبهشت 26 1397شعبان 13 1439مه 2018شماره 388پیاپی 2361
یادداشت
ورود تحقیق و توسعه
به صنعت موتورسیکلت
منصور معظمی
عکس :مهدی کاوه ای
با خروج امریکا
قرار نیست
ایران عزا بگیرد بلکه
راه حل های
دیگری
در بخش های
مختلف دارد و
با مکانیزم
خودش روند
توسعه صنعت
خودرو را
ادامه می دهد
اقدامات امریکا تاثیری بر قراردادهای خودرویی ندارد
معظمی :با خروج امریکا از برجام قرار نیست ایران عزا بگیرد
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
دهه ۹۰سال های متفاوتی برای صنعت ایران به ویژه
صنع��ت خودرو ان رقم زد .در اغاز س��ال ،تحریم های
س��فت و سخت کش��ورهای اروپایی و امریکا باعث شد
تا صنعتگ��ران داخلی وارد مرحل��ه جدیدی از فعالیت
خود ش��وند و توانمندی و ظرفیت خود را محک بزنند.
اگر چ��ه صنعت خ��ودرو و قطعه دچار وضعیت بس��یار
س��ختی در امر تولید ش��د اما این تهدید باعث شد تا
صنعت خودرو خودکفاتر از گذش��ته شود و با استفاده
از تمام ظرفیت های داخلی اجازه توقف تولید را ندهد.
در ادام��ه به س��رانجام رس��یدن برجام و از س��رگیری
مذاکرات و همکاری های بین المللی نیز ،خودروس��ازان
و قطعه س��ازان از فرصت به دست امده برای تقویت و
روزامدی خود استفاده کردند و همکاری با پیش بینی
تهدیدهای ممکن از سرگرفته شد .این بار درگیر کردن
منابع مالی طرف خارجی باعث ش��ده تا در اینده انها
نتوانند به راحتی تعهدات خود را به فراموشی بسپارند.
با رفتارهای دوگانه امریکا به نظر می رسد این بار صنعت
خودرو با تجربه بیشتر دچار سختی های اوایل دهه ۹۰
نشده و حرکت رو به جلوی خود را حفظ کند.
فعالیت ها ادامه می یابد
س هیات عامل سازمان گسترش
منصور معظمی ،ریی
و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) در گفت وگو با «گسترش
صنعت» درباره رفتار دوگانه امریکا با برجام و تاثیر ان
بر قراردادهای صنعت خودرو گف��ت :اقدام های امریکا
نمی تواند هیچ تاثیری بر قراردادهای خودرویی داشته
باش��د .قراردادهایی که تا امروز بسته شده وارد مرحله
اجرایی شده و فعالیت ها نیز اغاز شده است .وی افزود:
معتقدم اتف��اق خاصی در این باره نخواه��د افتاد زیرا
اگ��ر تغییرات��ی در این روند رخ دهد این ش��رکت های
خارجی هس��تند که فرصت های حاصل ش��ده خود را
از دس��ت می دهن��د .به این ترتیب که ب��ازار ایران را با
تم��ام ظرفیت های ان از دس��ت می دهند .معاون وزیر
صنعت ،معدن و تجارت ادامه داد :ضمن انکه رفتار ما با
شرکت هایی که به تعهدات خود عمل نکنند متفاوت از
گذشته خواهد بود .بنابراین اگر قراردادی بسته می شود
شرکت ها ناگزیر به پایبندی تعهدات خود هستند و هر
یک از طرف ها باید به وظایف خود درس��ت عمل کند.
او ادامه داد :ایران فرصت های زیادی در اختیار دارد که
یک��ی از این راهکارها ممنوعیت واردات اس��ت .به این
ترتیب انها بازار ایران را از دست خواهند داد.
نیز اعالم کرد :قراردادهای دیگری تا پایان سال خواهیم
داشت که در زمان خودش رسانه ای خواهد شد.
گذشته تکرار نمی شود
همچنین در بخش دانش��گاهی ،یکی از اس��تادان به
تجرب��ه صنعت خودرو ایران اش��اره و تاکید کرد :ایران
قراردادهای بالقوه خودروهای سنگین
به ش��رایط قبل بازنمی گردد .امیرحس��ن کاکایی ،عضو
معظمی همچنین درباره مبادالت ارزی و مش��کالت
هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد :تحریم های
احتمالی پولی گفت :پرسش این است که ایا امریکایی ها
ظالمانه امریکا در گذش��ته حتی شامل قطعه سازان نیز
در برج��ام به تعهدات خود عمل کردن��د؟ انها در این
ش��ده بود زیرا انها به درس��تی دریافت��ه بودند صنعت
مدت 2س��ال اجازه ندادند بانک های بزرگ بین المللی
خ��ودرو صنعتی کلیدی برای ایران اس��ت .او افزود :در
وارد ب��ازار ایران ش��وند و مبادالت پولی و س��رمایه ای
گذش��ته با وجود تحریم ورود برخی قطع��ات ،واردات
انجام ش��ود .در نتیجه ،با ادامه ای��ن روند اتفاق خیلی
خودرو بسیار راحت بود .اما در قراردادهای جدید طرف
خاصی در این زمین��ه رخ نخواهد داد .وی اظهار کرد:
خارجی دیگر نمی تواند به راحتی عقب نشینی کند زیرا
ممکن است مش��کالتی به وجود اید که طبیعی است
به لحاظ مالی درگیر همکاری ش��ده و س��رمایه گذاری
ایران نیز برای ان راهکار دارد .رییس هیات عامل ایدرو
کرده اس��ت .تجربه های گذش��ته در قراردادهای جدید
خاطرنشان کرد« :با خروج امریکا قرار نیست ایران عزا
لحاظ ش��د .بنابراین مسائل گذشته به این راحتی دیگر
بگی��رد» و راه حل های دیگ��ری در بخش های مختلف
نمی تواند از س��وی ش��رکای بین المللی اتف��اق بیفتد.
دارد و با مکانیزم خودش روند توس��عه صنعت خودرو
کاکای��ی در ادامه اش��اره ک��رد :همچنی��ن برنامه های
را ادامه می دهد .وی درباره قراردادهای دیگر خودرویی
توس��عه ای در صنعت خودرو دیده ش��ده که در 2سال
در بخش خودروهای س��بک و س��نگین تا پایان سال
گذش��ته باعث جهش بزرگی در این صنعت شده است.
نی��ز گفت :در بحث خودروهای س��واری
صنعت خ��ودرو در حال ورود به الیه های
قراردادهای بس��یاری بسته ش��ده و باید
عمیق تر این صنعت به طور خاص توسعه
اجرای کامل ان دنبال ش��ود .بسیاری از
قطعه سازان بوده که به قراردادهای بیشتر
مذاکرات و قراردادها نهایی شده و اجرایی
در س��طح بین المل��ل نی��از دارد .مدرس
شدن انها و رساندن محصوالت به بازار از
دانش��کده مهندس��ی خودرو اظهار کرد:
وظایف امروز اس��ت .معاون وزیر صنعت،
صنعت قطعه ب��رای همراه��ی با صنعت
مع��دن و تج��ارت اف��زود :درحال حاضر
خودرو و رس��یدن به جایگاه ویژه نیاز به
امیرحسن کاکایی
تمرکز روی خودروهای تجاری و سنگین
تح��ول دارد .در این بحث صنعت خودرو
در قراردادهای
است و طرح نوس��ازی ناوگان حمل ونقل
خود در حال س��رمایه گذاری است اما در
جدید طرف
که از سوی رییس جمهوری کشور تاکید
ادامه در س��طح دیگر نیاز اس��ت صنعت
خارجی دیگر
ش��ده فرصتی طالیی اس��ت زی��را عمق
قطعه نیز متحول ش��ود ت��ا زمینه ارتقای
نمی تواند
خودروها،
س��اخت داخل قطع��ات ای��ن
کیف��ی فناوری به وجود اید .او گفت :این
به راحتی
کاه��ش الودگ��ی و نیز ذخیره س��وخت
امر در حال انجام بوده و مذاکرات بسیاری
عقب نشینی
کند زیرا
و جلوگی��ری از خ��روج ارز فرصت ه��ای
شده است .البته برخی از این مذاکرات در
مالی
به لحاظ
بسیاری برای صنعت خودرو کشور فراهم
صنعت قطعه هنوز به نتایج نهایی نرسیده
درگیر همکاری
می کن��د .او تصریح کرد :پیش��رفت های
است .از این رو ،در ادامه ممکن است روند
شده و
خوبی در این زمینه ش��ده و نتایج خوبی
عمق توسعه صنعت خودرو شتاب کمتری
سرمایه گذاری
ب ه دست امده است .معظمی درباره ادامه
داش��ته باش��د .عضو هیات علمی دانشگاه
کرده است
قراردادهای خودروی��ی در بخش تجاری
علم و صنعت تاکید ک��رد :اما تولید روند
زهرا حس�ن زاده :یک کارش��ناس صنعت قطعه گف��ت :در دولت نهم و
دهم یک س��ری قطعه س��از واقعی از این صنعت حذف و به ازای انها برخی
قطعه س��ازنماها وارد فعالیت تولید شدند که کار انها واردات و وابسته به ارز
بود .بهرام شهریاری با بیان اینکه واردات قطعات منفصله برای صنعت قطعه
کش��ور تهدید به شمار می رود ،به «گس��ترش صنعت» گفت :در دولت نهم
و دهم یک س��ری قطعه ساز واقعی از این صنعت حذف و به ازای انها برخی
قطعه سازنما وارد فعالیت تولید شدند که کار انها واردات و وابسته به ارز بود.
وی با اش��اره به نقش ارز در صنعت قطعه ،توضیح داد :نرخ باالی ارز باعث
می شود قطعه گران شود که در پی ان قیمت خودرو افزایش می یابد .در این
شرایط طبیعی است که قدرت رقابت از خودروساز داخلی گرفته می شود .در
نتیجه ،راه برای واردات خودروهای خارجی هموارتر می شود .این کارشناس
صنعت قطعه با بیان اینکه این مس��ئله فرصتی برای خودروس��ازان خارجی
ی تنگ شده و این
اس��ت ،گفت :با این اتفاق عرصه برای خودروسازان داخل
موضوع برای انها تهدید خواهد بود .این سیاس��تی بود که در گذش��ته اجرا
می ش��د و اکنون باید برای جبران خسارت های ان برنامه ریزی های دقیقی
در دستور کار قرار گیرد .شهریاری با بیان اینکه ساخت داخل هم نسبت به
گذشته کاهش یافته است ،توضیح داد :به دلیل وجود افرادی که قطعه ساز
خود را ادامه می دهد و مش��کلی در این زمینه به وجود
نخواهد امد .در قراردادهای جدید می توان گفت صنعت
خودرو با تجربه های گذش��ته ضدضربه تر شده است .به
طور قطع دیگر به سال های ۹۰و ۹۱برنمی گردیم.
شتاب در طراحی
کاکایی درباره مسئله ارز و منابع مالی در این بخش
نی��ز گف��ت :ام��روز در داخلی س��ازی ترین خودروهای
کش��ور نیز یک سلس��له مواد اولیه وارد می شود که به
ارز وابسته اس��ت .بنابراین در این باره نیز راه حل هایی
وجود دارد.او گفت :تحریم های س��فت و س��خت اوایل
ده��ه ۹۰باع��ث تقویت قطعه س��ازان داخلی ش��ده و
صنعت خودرو توانس��ت از ان برهه س��خت عبور کند.
همچنین مذاکرات ۲س��ال گذش��ته در زمینه ارتقای
کیف��ی فناوری ها باعث ش��ده تا پیش��رفت های خوبی
در ام��ر تولید و تامین قطعات ب��ه وجود اید .این فعال
دانش��گاهی اظهار کرد :موقعیت ام��روز صنعت خودرو
ایران متفاوت از گذش��ته اس��ت .به ط��ور قطع در این
بستر با وجود پیش��ینه و تجربه ها راه حل های متفاوت
و جدیدی خواهیم داشت .کاکایی به طراحی خودرو و
قطعات خاص در داخل اشاره کرد و گفت :خودروسازان
در حال پیگیری طراحی برخی قطعات خاص و به طور
خاص تر خودرو با همکاری شرکای بین المللی هستند.
این موقعیت نیز به کمک ما می اید و نمی گذارد توسعه
و پیشرفت صنعت خودرو کشور دچار اسیب شود .وی
تاکید کرد :ام��روز باید به دنب��ال تقویت ظرفیت های
داخلی باش��یم و حداقل برخورده��ای بین المللی این
اس��ت که شتاب حرکت جهش��ی این صنعت را کمتر
کن��د .تولی��د صنعت خودرو در ۴و ۵س��ال گذش��ته
متوقف نش��د و تجربه های با ارزشی حاصل شد .وزارت
صنعت ،معدن و تجارت و س��ازمان گسترش و نوسازی
صنای��ع ایران در قراردادهای جدید هدایت های خاصی
برای تکرار نش��دن گذشته داشتند و نکات ریزی دیده
شده است .اما طبیعی است توسعه این صنعت زمان بر
بوده و چند س��الی زمان نیاز اس��ت تا نتایج این عمق
جهش را در صنعت خودرو کشور شاهد باشیم .کاکایی
در پایان گفت :اگر تحریم ها به وضعیت س��ال های ۹۰
و ۹۱نی��ز برگ��ردد صنعت خ��ودرو قدرتمندتر بوده و
مش��کلی در این باره نخواهیم داشت زیرا تا حد زیادی
برنامه ها از پیش دیده شده است.
ردپای قطعه سازنماها در قطعات منفصله
نبوده ان د و خود را قطعه ساز معرفی کرده اند و همچنین وابستگی صنعتگر به
مواد اولیه خارجی از قدرت صنعت قطعه کشور کاسته است .این کارشناس
صنعت قطعه با بیان اینکه اکنون در زمینه مواد اولیه مشکالتی وجود دارد،
افزود :به طور کلی اکنون در حال تهدید از همه طرف هس��تیم .از یک سو،
به دلیل فروش نفت و از سوی دیگر ،به دلیل مشکالت ارزی و وابستگی به
خارج از کش��ور قیمت ها در حال افزایش اس��ت .شهریاری در زمینه میزان
واردات نیز بیان کرد :امار دقیقی در این باره وجود ندارد .از طرفی ،بخشی
از قطعات به صورت قاچاق و بخشی دیگر نیز از مبادی رسمی وارد می شود.
در بح��ث قاچاق اماری نیس��ت و ام��ار داخلی هم به دلی��ل اینکه واردات
می ش��ود و روی محصول برچسب س��اخت ایران می خورد مشخص نیست.
در این باره امار در اختیار گمرک اس��ت که ان هم واردات رو به رش��د را
نش��ان می دهد .به گفته وی ،واردات در نمایشگاه های صنعت خودرو نمود
بیشتری دارد .شرکت کنندگان در این نمایشگاه ها ،بازاریان و واردکنندگان
هس��تند .این در حالی اس��ت که تعداد انگشت شماری از تولیدکنندگان در
این نمایش��گاه ها شرکت می کنند .شهریاری با اش��اره به اینکه قطعه سازی
کش��ور توان تامین قطعات خودرو را دارد ،گفت :ایران از گذش��ته در زمینه
قطعه سازی توانمند بوده و اکنون نیز چه به لحاظ کمی و چه از نظر کیفی
می تواند همپای س��ایر کش��ورها حرکت کند .همچنین امکان صادرات این
محصول وجود دارد .این کارشناس صنعت قطعه در زمینه واردات روزافزون
قطعات منفصله نیز افزود :به دلیل باند بازی زیادی که ش��اهد ان هس��تیم،
این اتفاق رخ داده است .وی در توضیح بیشتر این موضوع گفت :بعد از سال
۸۴- ۸۵با تغییر مدیران صنعت خودرو ،فس��اد بس��یاری دامنگیر صنعت
خودرو ش��د و بسیاری از کسانی که قطعه ساز نبودند در این عرصه ظهور و
ش��روع به فعالیت کردند .این افراد که به طور معمول بازاریان و کسبه بازار
بودند ،با توجه به رانت ها و ارتباط هایی که داشتند محصولی را که در خارج
از کش��ور به ویژه در چین تولید می ش��د را وارد و با بس��ته بندی ایرانی و به
نام س��اخت داخل عرضه می کردند .شهریاری در پایان با بیان اینکه صنعت
خودرو از مس��یر اصلی خود منحرف ش��د ،گفت :ی��ک دوره قبل از انقالب
ی��ک دوره بع��د از انقالب هن��گام وقوع جنگ و بعد از ان در س��ال ۷۲که
قانون خودرو در مجلس تصویب ش��د و این صنعت قانونمند ش��د به سمت
داخلی سازی قطعات پیش رفت و در سال ۸۳- ۸۴نیز دوباره از مسیر خود
منحرف ش��د و به سمت وابس��تگی پیش رفت .اکنون خودروسازان بزرگ
ایران با مونتاژ خودروها س��ود بیش��تری به دست می اورند و می توان گفت
دوباره به ۵۰یا ۶۰سال پیش برگشته ایم.
واح��د
در صنع��ت،
قو توس��عه یک��ی از
تحقی
بخش های ضروری تولید است.
امروز بس��یاری از قطعه س��ازان
فعال در صنعت موتورس��یکلت
که طرف ق��رارداد کارخانه های
نی��ز
موتورسیکلت س��ازی
ماشااهلل قاسمی نژاد
هس��تند مرکز تحقیق وتوس��عه
رییس هیات مدیره انجمن
را در واحده��ای صنعت��ی خود
تولیدکنندگان مجموعه
راه ان��دازی کرده ان��د .اتحادی��ه
قطعات موتورسیکلت
برنامه های��ی در ای��ن زمین��ه
تدوین ک��رده بود و این موضوع
را پیگیری می کند .البته درصد اس��تانداردهای اجباری قطعات
موتورس��یکلت نس��بت به خودرو بسیار کمتر اس��ت و به دنبال
قو توسعه تاثیر دارد.
این موضوع ،در بحث راه اندازی مرکز تحقی
قو توس��عه در واحدهای
درصد اختصاص داده ش��ده برای تحقی
تولید صنعتی موتورس��یکلت و قطعات ان مشخص نیست و هر
واح��دی درصدی را به این ام��ر اختصاص داده اما به طور عموم
کارخانه قطعه س��ازی که دارای تنوع محصول است نزدیک به ۵
درصد از فروش خود را به این امر اختصاص می دهد .در این باره
نیاز است تا تولیدکنندگان سرمایه گذاری بیشتری داشته باشند
ت��ا بتوانند خود را با فناوری دنیا به روزرس��انی کنند .هر چه در
قو توس��عه فعال تر عمل شود به همان نسبت در امر
بخش تحقی
تولید محصوالت باکیفیت و فناوری ش��ده موفق تر خواهیم بود.
صنعت موتورسیکلت هنوز به معنای واقعی به سوی داخلی سازی
قطعات حرکت نکرده و الزم است تولیدکنندگان برای حمایت از
ظرفیت های موجود داخلی به این سو حرکت کنند .واردات انواع
ت کمکی به پیشرفت و توسعه نمی کند بلکه مشکالت
موتورسیکل
بس��یاری را برای مصرف کننده به دنبال دارد .بارها عنوان ش��ده
حرکت تنوع موتورس��یکلت برعکس داخلی سازی است و به کما
رفت��ن این امر باع��ث ضعف در خدمات پ��س از فروش قطعات
ان خواهد ش��د؛ امری که امروز در بازار موتورسیکلت شاهد ان
هستیم.
روی خط خبر
نشست کمیسیون صنایع
درباره افزایش نرخ خودرو
عض��و کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی
از برگ��زاری نشس��ت فوق العاده این کمیس��یون در هفته جاری
برای بررس��ی افزایش نرخ خودرو خبر داد .حمید گرمابی ،عضو
کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ش��ورای اسالمی از نشست
فوق العاده این کمیس��یون برای بررسی افزایش نرخ انواع خودرو
در هفت��ه جاری خبر داد و گفت :این نشس��ت سه ش��نبه برگزار
می ش��ود .وی افزود :بر اس��اس برنامه ریزی ها ،قرار اس��ت محمد
ش��ریعتمداری ،وزیر صنعت ،معدن و تج��ارت و نیز نمایندگانی
از ش��ورای رقابت و شرکت های خودروسازی در نشست سه شنبه
کمیس��یون حضور داشته باشند .عضو کمیسیون صنایع و معادن
مجلس شورای اسالمی در گفت وگو با خانه ملت اضافه کرد :قرار
اس��ت کمیس��یون صنایع و معادن مجلس ،در نشست ۳ساعته،
عل��ل و عوامل افزایش نرخ خودرو را بررس��ی کن��د .این نماینده
مجلس شورای اس�لامی از وضعیت بازار خودرو و قیمت های ان
انتقاد و تاکید کرد :دولت باید برنامه ریزی منسجمی برای کنترل
بازار خ��ودرو انجام دهد ،این وضعیت برای مصرف کنندگان قابل
پذیرش نیس��ت .گرمابی در پایان خاطرنشان کرد :در کمیسیون
صنایع به طور جدی مسئله افزایش بی رویه نرخ در انواع خودروها
بررس��ی و گزارش نهایی ان به هیات رییسه پارلمان داده خواهد
شد.
موتورسیکلت ها یورو 4می گیرند
براس��اس مصوب��ه هیات وزی��ران از اغاز س��ال ۱۳۹۷تمامی
موتورس��یکلت های تولیدی باید برمبنای اس��تاندارد روز اتحادیه
اروپ��ا ک��ه درحال حاضر یورو ۴اس��ت ،تولید ش��وند .از انجا که
زیرس��اخت ها مهیا نیس��ت ،موتورسیکلت س��ازان خواستار یک
فرصت ۱۰ماهه و تغییر در مصوبه ش��دند که با موافقت سازمان
حفاظت محیط زیس��ت و وزیر صنعت ،معدن و تجارت انجام شد
اما پالک گذاری موتورس��یکلت ها متوقف ش��ده است .در همین
باره بهمن ضیامق��دم ،دبیر انجمن صنعت موتورس��یکلت اعالم
کرد :هنوز پاس��خی در زمینه تغییر مصوبه دریافت نش��ده و در
انتظار پاس��خ هیات وزیران هستند .او ادامه داد :ارتقای کیفی هر
محصول و انجام اس��تانداردها شامل هزینه می شود و ازمون های
این اس��تانداردها نیز س��ختگیرانه و هزینه بر است و به دنبال ان
ن��رخ محصول نهایی هم افزایش پیدا می کند .مقدم در گفت وگو
با خودروکار خاطرنش��ان کرد :در الزام تغییر کاربراتور به انژکتور
باره��ا در جلس��ه ها و مکاتبه ه��ا اعالم ش��د اگر منظ��ور کاهش
الودگ��ی هوای کالنش��هرها اس��ت ،این روش پاس��خگو نخواهد
بود زیرا براس��اس امار ،اکنون بیش از ۱۰میلیون موتورس��یکلت
پالک گذاری ش��ده و اگر ۷۰درصد این موتورس��یکلت ها درحال
تردد باش��ند همه کاربراتوری هس��تند .او با اشاره به این موضوع
که در حق صنعت موتورس��یکلت ظلم شده است ،گفت :صنعت
موتورس��یکلت صنعت کوچکی نیست و کمک بسزایی در چرخه
تولی��د و اش��تغالزایی کرده اما مورد بی مهری قرار گرفته اس��ت.
ضیامقدم ادامه داد :برای جلوگیری از بروز مش��کالت در اجرای
هر قانون و رسیدن به اهداف مشترک ،قبل از تصویب با تشکیل
کارگروه تخصصی متش��کل از نمایندگان انجمن و س��ازمان های
ذی ربط ،موضوع مورد بررس��ی قرار گیرد و براس��اس توانمندی
داخلی تصویب شود.
یکشنبه
سال سی ام شماره 388پیاپی 2361
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
23اردیبهشت 1397
26شعبان 1439
13مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
در نشست بهره برداری از فناوری های داخلی در توسعه شهرک های صنعتی مطرح شد
هوشمندسازی شهرک های صنعتی با همکاری دانش بنیان ها
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
خبر
برگزاری همایش معرفی پیمانکاری
فرعی نفت ،گاز و پتروشیمی
همایش معرفی نظام مبادالت پیمانکاری
فرعی نف��ت ،گاز و پتروش��یمی در س��الن
همایش های نمایش��گاه بین المللی تهران ،با
حضور صادق نجفی معاون وزیر و مدیرعامل
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ای��ران ،جهانگی��ر ش��اهمرادی مدیرعام��ل
شرکت ش��هرک های صنعتی استان البرز و
جمعی از فعاالن بخش خصوصی حوزه نفت ،گاز و پتروشیمی برگزار
شد.
ب��ه گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان الب��رز ،صادق
نجف��ی در این همای��ش با بیان اینکه یکی از مزیت های کش��ور بنیه
و ظرفیت ه��ای علمی اس��ت ،گفت :م��ا باید بتوانی��م در حوزه بخش
خصوصی و پیمانکاری فرعی از این ظرفیت ها استفاده کنیم .به عنوان
مثال ،باید تش��کل هایی مثل ایران خودرو به وجود اوریم و در کنار ان
به قطعه سازان بها دهیم.
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران با
اش��اره ب��ه اینکه ما اتحادیه خوب��ی در این زمینه داری��م ،از برگزاری
نشس��ت با اعضای اتحادیه استان مرکزی و اس��تان البرز در اینده ای
نزدی��ک خب��ر داد و افزود :باید به صورت عملیات��ی کار را جلو ببریم.
وی ادام��ه داد ۹۲ :درص��د صنایعی ک��ه ما در اختی��ار داریم صنایع
کوچک است و باالی ۹۷درصد سرمایه های پایین دستی حوزه انرژی
نی��ز متعلق ب��ه بخش خصوصی ب��وده و بخش دولت��ی در این حوزه
سرمایه گذاری زیادی نکرده و بیشتر در حوزه پتروشیمی و پاالیشگاه
سرمایه گذاری کرده است.
نجفی گفت :متاسفانه در این حوزه بخش خصوصی کم کاری کرده
در حال��ی که یک��ی از مزیت های این بخش این اس��ت که به صورت
عملیاتی وارد کار ش��ود و وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت نیز در این
راستا بر اساس شرایط موجود کشور در جاهایی که سرمایه گذاری نیاز
است شرایط حضور بخش خصوصی را فراهم خواهد کرد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره به اینکه باید در حوزه
سرمایه گذاری در مناطق مختلف کشور اینده را در نظر بگیریم ،اظهار
کرد :باید برنامه ریزی برای سرمایه گذاری به گونه ای باشد که در اینده
به مش��کل بر نخوریم .به عنوان مثال ،س��رمایه گذاری در زمینه فوالد
در مناطقی که با مشکل کم ابی روبه رو است یکی از چالش هایی است
که باید مدنظر قرار گیرد.
نجفی ادامه داد :شهرک های صنعتی بهترین جا برای سرمایه گذاری
اس��ت که امنیت الزم را دارد .در این راستا ،بر اساس تصمیم هایی که
گرفته شده اس��ت واگذاری زمین به شرکت های دانش بنیان و فناور،
به صورت اقس��اطی و با کمترین پیش پرداخت و با اقساط بلند مدت
۶0ماهه انجام می شود .ضمن اینکه مشوق هایی نیز برای کارافرینان
در نظر گرفته ش��ده و سرمایه گذاران در این زمینه دغدغه ای نداشته
باشند.
نجفی اظهار کرد :یکی از مش��کالت بخش خصوصی این اس��ت که
مناب��ع خود را ب��ا هم نمی بینند در حالی که ب��ا هماهنگی با یکدیگر
می توانند از منافع موجود بهره مند شوند .وی افزود :برگزاری این گونه
نشس��ت ها می توان��د گام بلن��دی در راس��تای حل مش��کالت بخش
خصوصی باشد.
معاون وزیر در پاسخ به این پرسش که برنامه وزارت صنعت ،معدن
و تج��ارت برای حمایت از واحدهای صنعتی تعطیل چیس��ت ،اظهار
کرد :ما باید به دنبال احیای واحدهایی باشیم که نیمه فعال هستند و
س��رمایه گذاری برای واحدهایی که به طور کلی غیر فعال شده اند ،کار
درس��تی نیس��ت و باید واحدهایی که با کمک ما می توانند به چرخه
تولی��د بازگردند را احی��ا کنیم که یکی از راهکاره��ای ان حضور در
نمایشگاه هاس��ت .امسال بودجه خوبی برای این کار در نظر گرفته ایم
اما باید به صورت هدفمند باشد.
نجفی تاکید کرد :فعالیت اتاق ها هیچ گاه موازی کاری با شرکت های
پیمانکاری فرعی نیست و دولت هم قصد دخالت در امور این شرکت ها
را نداشته و نقش حمایتی و سیاست گذاری را بر عهده دارد.
وی ه��دف از ای��ن نشس��ت را تقوی��ت توانایی صنای��ع کوچک و
متوس��ط برای افزایش تولید اشتغالزایی انها و به روز اوری فرایندهای
فن��ی و محص��والت انها ،بهب��ود رقابت بین المللی ش��رکت ها ،جذب
سرمایه گذاری و س��فارش های خارجی تش��ویق جایگزینی واردات و
رشد محصوالت تولیدی عنوان کرد.
کاهش نرخ تمام شده ساخت شهرک
فتحعل��ی محم��دزاده ،معاون فنی س��ازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران ب��ا اع�لام
امادگ��ی برای همکاری با ش��رکت های دانش بنیان در
هوشمندس��ازی ش��هرک های صنعتی گفت :سازمان
صنایع کوچک به عنوان نهاد توسعه ای از سوی وزارت
صنع��ت ،معدن و تجارت مکلف اس��ت ب��رای کاهش
هزینه ه��ا در طراحی و س��اخت ش��هرک از دانش روز
استفاده کند.
محمدزاده در نشس��ت بهره ب��رداری از فناوری های
داخلی در توس��عه ش��هرک های صنعتی در پارک علم
و فن��اوری پردیس تهران ،اظهار کرد :فضای همکاری
ب��ا ش��رکت های دانش بنی��ان در طراح��ی و س��اخت
عکس :گسترش صنعت
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
پای��ش انالی��ن ش��بکه های تصفی��ه فاض�لاب در
ش��هرک های صنعتی نمونه ای از فرایند ساخت وس��از
هوشمندسازی در شهرک های صنعتی است اما ماجرا
به همی��ن یک مورد ختم نمی ش��ود بلکه روش��نایی
معابر در ش��هرک های صنعتی با اس��تفاده از پنل های
خورش��یدی را می ت��وان در ای��ن زمینه برش��مرد .اما
این موارد فقط ش��ماری از برنامه های هوشمندسازی
ش��هرک های صنعتی اس��ت و مس��ئوالن به دنبال ان
هستند تا با بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان
در طراحی و ساخت ش��هرک های صنعتی هزینه ها را
به حداقل ممکن برس��انند ضمن انکه هوشمندسازی
شهرک های صنعتی را در دستور کار خود قرار داده اند
و برای ای��ن منظور فض��ای همکاری با ش��رکت های
دانش بنیان را فراهم کرده اند تا این ش��رکت ها طرح ها
و پیش��نهادهای خود را در زمین��ه کاهش هزینه های
س��اخت شهرک ،بهینه س��ازی مصرف اب و انرژی و...
ارائه دهند.
از این رو ،نشست بهره برداری از فناوری های داخلی
در توسعه شهرک های صنعتی در پارک علم و فناوری
پردی��س تهران با همکاری س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران و مرکز فن بازار ملی ایران
برگزار شد.
در این نشس��ت نمایندگان شرکت های دانش بنیان
نیز حضور داش��تند و در حضور مس��ئوالن به معرفی
خدم��ات و محصوالت خ��ود پرداختند .این نشس��ت
تخصصی و یک روزه با حضور نمایندگان ش��رکت های
دانش بنیان و برخی از معاونان ش��رکت ش��هرک های
صنعتی استانی در پارک علم و فناوری پردیس برگزار
ش��د در حاشیه ان نیز نمایش��گاهی از توانمندی های
دانش بنیان ه��ا دایر بود و نشس��ت های رودررو نیز در
حاشیه این همایش برپا شد.
اکبر قنبرپور :گردش مالی دانش بنیان ها در سال
گذشته حدود ۵۲۰۰میلیارد تومان بوده است
فتحعلی محمدزاده :شرکت های دانش بنیان
می توانند در مصرف بهینه اب در شهرک های صنعتی
یاری دهنده باشند
شهرک های صنعتی فراهم است تا با بهره گیری از توان
دانش بنیان ها ،نرخ تمام ش��ده برای س��اخت شهرک
صنعتی به حداقل برسد.
بهینه سازی مصرف اب
معاون فنی س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ای��ران با بی��ان اینکه ۹۷۰ش��هرک و ناحیه
صنعت��ی مصوب ب��ا دانش فنی داخلی طراحی ش��ده
اس��ت ،افزود :از نظر اس��تانداردهای طراحی و ساخت
شهرک های صنعتی با کش��ورهای توسعه یافته برابری
می کنی��م اما علم به س��رعت در حال رش��د اس��ت و
ب��رای اقتصادی ت��ر ک��ردن فعالیت ه��ا و کاهش نرخ
تمام ش��ده زمین صنعتی باید از فناوری روز اس��تفاده
کرد.
محمدزاده تصریح کرد :کشور به سمت کمبود منابع
ابی در حال حرکت اس��ت .این امر بر اینده اقتصادی
نیز اثرگذار اس��ت در حالی که شرکت های دانش بنیان
می توانند در مصرف بهینه اب در شهرک های صنعتی
یاری دهنده باشند.
بومی سازی ساخت تصفیه خانه
معاون فنی س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران با اش��اره به بهره من��دی از دانش روز در
ایجاد و توس��عه ش��بکه های تصفیه خانه اظهار کرد :با
تکیه بر دانش فنی داخلی و بدون استفاده از مشاوران
خارجی تا کن��ون ۱۹۹تصفیه خانه ب��ا ۲۳۰مدول در
مجموعه شهرک ها و نواحی صنعتی مستقر شده است.
یادداشت
تحقق توسعه صنعتی
ناگزیر به حمایت از تولید
برای دس��تیابی به توسعه صنعتی و
فراصنعتی ناگزیر به حمایت از تولید و
صنعت هستیم.
حمای��ت از تولی��د و صنایع کوچک
و متوس��ط به منظور توس��عه اشتغال
ضروری اس��ت چراکه صنایع کوچک و
متوس��ط بیش از ۹0درصد بنگاه های
محمد جواد بگی
تولیدی و صنعتی کش��ور را تش��کیل
مدیرعامل شرکت
می ده��د .بنابرای��ن ب��ه منظ��ور حل
شهرک های صنعتی اصفهان
مشکالت معیشتی شهروندان و اشتغال
جوان��ان ،حمایت از بخش های تولیدی
کش��ور که بخش قابل توجهی از انها در شهرک های صنعتی مستقر
هستند ،ضروری است.
با این حال ،مش��کالت مالیاتی و نرخ باالی تس��هیالت بانکی توان
رقابت را از شرکت های تولیدی و صنعتی کشور سلب کرده است که
برای دس��تیابی به توسعه صنعتی ناگزیر به حمایت از تولید و صنعت
هس��تیم .در این راس��تا ،اصالح نظام مالیاتی کش��ور در جهت ایجاد
عدال��ت مالیاتی و جلوگیری از فعالیت های غیر رس��می ،زیرزمینی و
واس��طه گری ضروری اس��ت و باید مالیات ارزش افزوده ای که امروز
از تولید کنن��ده گرفته می ش��ود نیز به مصرف کنن��ده نهایی منتقل
ش��ود .ای��ن در حال��ی اس��ت ک��ه توس��عه فراصنعتی اس��تان ها و
اس��تفاده از فناوری های نوین در صنعت به منظ��ور رفع چالش های
زیس��ت محیطی کشور از یک سو دارای اهمیت است و از سوی دیگر
کاهش بهای تمام ش��ده همراه با افزایش کیفیت محصوالت تولیدی
که ت��وان رقابت پذیری تولیدات داخل��ی را افزایش می دهد ،ضروری
است.
از این رو ،استفاده از توان علمی جامعه توانمند دانشگاهی و پیوند
مناس��ب بین صنعت و دانش��گاه به همراه س��اخت شهرک فناوری و
همچنین توس��عه ش��هرک های تخصصی و دانش بنی��ان از گام های
اساس��ی و اولویت های اصلی ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
اصفهان در سال های گذشته بوده است .همچنین در راستای حمایت
از تولیدات داخلی با شناس��ایی بانوان موفق کارافرین ،مش��وق های
مناس��ب داده ش��د و برای جذب زنان نخبه صنعتی و صاحب اندیشه
کارافرینی بسترسازی شد .زیرا حل مشکالت زنان کارافرین به رشد
و رونق تولیدات صنعتی کمک می کند.
محمدزاده با بیان اینکه ۷۴درصد از صنایع مستقر
در مجموعه شهرک های صنعتی به شبکه تصفیه خانه
متصل هس��تند ،ادامه داد :ای��ن تصفیه خانه ها حدود
۱۷۰ه��زار متر مکع��ب فاض�لاب را تصفی��ه می کند.
این ظرفیت تا پایان امس��ال ب��ه ۲۷۰هزار متر مکعب
خواهد رس��ید .محمدزاده گفت :بازچرخانی منابع ابی
در صنعت و بهره مندی بهینه از اب دس��تاورد ایجاد و
توسعه تصفیه خانه های صنعتی است.
معاون فنی س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی بیان کرد :اس��تفاده از انرژی های تجدیدپذیر
ب��رای تامی��ن ان��رژی م��ورد نی��از صنای��ع یک��ی از
مهم ترین مواردی اس��ت که ش��رکت های دانش بنیان
می توانند ب��ا مجموعه ش��هرک های صنعتی همکاری
کنن��د .س��ال گذش��ته تفاهمنام��ه ای در ای��ن زمینه
بین «س��اتبا» و س��ازمان صنایع کوچک امضا ش��ده
است.
محمدزاده افزود :اکنون نیمی از روش��نایی معابر در
ش��هرک صنعتی پرند با انرژی خورشیدی تامین شده
است.
وی ی��اداور ش��د :وزارت نیرو برق حاص��ل از انرژی
خورش��یدی را با تعرفه های مش��خص خرید می کند.
بنابراین صاحبان صنایع می توانند از فضای شیروانی و
بام برای نصب پنل های خورشیدی اقدام کنند.
۹۰۰محصول و خدمت دانش بنیان
اکبر قنبرپ��ور ،رییس مرکز فن ب��ازار ملی ایران نیز
در ادامه نشس��ت بهره برداری از فناوری های داخلی در
توس��عه ش��هرک های صنعتی در پارک علم و فناوری
پردی��س ته��ران ،اظه��ار ک��رد :معرف��ی فناوری های
مورد نیاز برای ایجاد ش��هرک های صنعتی و اس��تقرار
واحدهای صنعتی هدف کلی از این گردهمایی است.
قنبرپ��ور ادام��ه داد :صن��دوق نواوری و ش��کوفایی
وظیف��ه دارد ب��رای این نشس��ت ها و گردهمایی ها به
بو کار برای ش��رکت های
منظ��ور ایج��اد فضای کس��
دانش بنیان همکاری و حمایت کند.
ریی��س مرکز فن ب��ازار ملی ایران با اش��اره به وجود
۲۵۰ش��رکت دانش بنی��ان اف��زود :گ��ردش مالی این
شرکت ها در سال گذشته حدود ۵۲۰۰میلیارد تومان
بوده است که سال گذشته ۹۰۰محصول و خدمت به
متقاضیان دادند .با این ح��ال ،برای ارائه محصوالت و
خدمات جدید همواره به شرکت های دانش بنیان تاکید
می شود.
قنبرپ��ور با بی��ان اینکه توس��عه ب��ازار فن بازارها و
دانش بنیان ها یکی از ماموریت های مرکز ملی فن بازار
اس��ت ،تصریح کرد :درحال حاضر با ۲فروشگاه بزرگ
کش��ور توافق ش��ده اس��ت و نزدیک به ۲۰۰محصول
دانش بنی��ان از طری��ق ای��ن ۲فروش��گاه فروخت��ه
می شود.
رییس مرکز فن بازار مل��ی ایران ادامه داد :کمک به
جذب سرمایه نیز ماموریت دیگری در این مرکز است.
شرکت های دانش بنیان برای ایجاد یا ادامه فعالیت نیاز
به سرمایه گذار دارند.
سخن اخر
به گزارش «گسترش صنعت» حمایت از محصوالت
دانش بنیان در راستای ماموریت های مرکز ملی فن بازار
به ۳دس��ته تقسیم شده است؛ دس��ته اول که دسته
بزرگی نیس��ت مرب��وط به محصوالتی اس��ت که برای
مردم شناخته شده است و به عنوان B2Cنام گذاری و
حدود ۷درصد محصوالت دانش بنیان کشور را شامل
می شود.
دس��ته بزرگی از محصوالت شرکت های دانش بنیان
به عنوان B2Bنامگذاری می شود و شرکت ها مشتری
این محصوالت هستند .برای این منظور با ۱۵شرکت
بزرگ بازاریابی توافق شده تا ۱۵سبد محصولی در این
دسته بازاریابی و فروخته شود.
در دسته اخر محصوالت دانش بنیانی تولید می شود
که مشتری ان دولت و بخش نفت و پتروشیمی است.
در این قس��مت رفتار خرید با ۲دس��ته دیگر متفاوت
اس��ت و برقراری دیدار رو در رو برای فروش محصول
دانش بنیان در این دس��ته برنامه ریزی ش��ده اس��ت و
نمایش��گاه ها و همایش ه��ا ب��رای معرف��ی محصوالت
دانش بنی��ان به س��ازمان ها و نهاد ه��ای دولتی برگزار
می شود که تجربه های مناسبی در این حوزه ب ه دست
امده است.