روزنامه گسترش صنعت شماره 389
روزنامه گسترش صنعت شماره 389
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
دست شهرداری در جیب شهرک های صنعتی
شهرداری ها در شهرک های صنعتی هیچ گونه خدماتی نمی دهند اما در مالیات ارزش افزوده
پرداختی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های صنعتی سهیم هستند .این در حالی است که
شهرداری ها به صنایع خارج از شهرک ها خدمات نظافتی و ...می دهند اما خدمات دهی نگهداری
تاسیسات زیرساختی و امور نظافتی برعهده شرکت شهرک های صنعتی و شرکت های خدماتی
اس��ت .حال انکه هزینه این خدمات از طریق حق اش��تراک دریافتی از صنعتگران مس��تقر در
ش��هرک ها تامین می ش��ود و کافی نیست .از سال های ۹۴تا کنون برای حذف سهم شهرداری از
پیاپی 2362دوره جدید شماره 389
محل دریافت مالیات ارزش افزوده ای که صنعتگران مس��تقر در ش��هرک های صنعتی پرداخت
می کنند رایزنی هایی انجام ش��د اما هیچ کدام تا کنون به نتیجه نرس��یده است .قرار بود یک بند
در الیحه برنامه ششم توسعه برای اختصاص یک سوم ۳درصد سهم شهرداری ها و دهیاری ها
به ش��هرک های صنعتی اختصاص یابد اما این موضوع در مجلس ش��ورای اس�لامی رای نیاورد
همان ط��ور که مجلس ش��ورای اس�لامی در قان��ون بودجه ۹۷نیز همچنان به پرداخت س��هم
شهرداری ها از منابع دریافت مالیات ارزش افزوده رای داد.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
دوشنبه
24اردیبهشت1397
27شعبان 1439
14مه 2018
4
صادرات دهه ۸۰به واردات «سی کی دی» دهه ۹۰رسید
فرصت طلب ها اجازه بومی سازی موتورسیکلت را نمی دهند
3
عکس :مهدی کاوه ای
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
24اردیبهشت 27 1397شعبان 14 1439مه 2018شماره 389پیاپی 2362
«گسترش صنعت» از چگونگی رفع مشکالت واحدهای صنعتی گزارش می دهد
1400واحد در صـف رفع موانع تولید
رفع برخی مشکالت نیاز به اختیارات فرا استانی دارد
در مرحله بعدی مش��کالت به سطح استانداری می رسد
و اگر مشکالت واحدها بیش از توان استاندار بود در سطح
وزارتخانه ها بررسی می شود.
ای��ن ش��یوه در اغاز کار ب��ا برخی موانع روب��ه رو بود .از
مهم تری��ن موان��ع رفع مش��کالت صنعتی در این ش��یوه
می توان به اختیارات اندک مسئوالن استانی اشاره کرد.
در س��ال های اول و دوم کارگ��روه تس��هیل و رفع موانع
تولید مس��ئوالن و وزیران تالش کردند تا سطح اختیارات
مسئوالن استانی افزایش یابد و واحدهای کمتری به مرکز
ارجاع داده ش��وند .بر این اس��اس ،س��رعت رفع مشکالت
رفته رفته افزایش یافت و مش��کالت صدها واحد صنعتی و
تولیدی در این ساز و کار برطرف شد.
با این حال ،روز گذش��ته عنوان ش��د که حدود ۱۴۰۰
واحد تولیدی مش��کل دار اکنون شناسایی شده است .این
تعداد واحد مشکل دار که هنوز در کشور باقی مانده دالیل
و مشکالت خاص خود را دارند« .گسترش صنعت» در این
گزارش به بررس��ی وضعیت واحدهای مشکل دار پرداخته
است.
۱۴۰۰واحد مشکل دار
مدی��رکل حمای��ت از مش��اغل و بیمه
بی��کاری وزارت تع��اون ،کار و رف��اه
اجتماعی گفت :با تشکیل کارگروه ملی
تس��هیل و رفع موانع تولید در کش��ور و
کارگاه های اس��تانی مشکالت بنگاهای مشکل دار کم شده
است.
کریم یاوری افزود :با تش��کیل کارگروه ملی تس��هیل و
رفع موانع تولید در کش��ور و کارگاه های استانی مشکالت
بنگاه ها کم ش��ده است .وی گفت :مشکالت اقتصادی امر
غیرطبیعی نیس��ت اما نیاز است تا با همکاری همه نهاد ها
برطرف شود.
یاوری با اش��اره به تش��کیل کارگروه های تسهیل و رفع
موانع تولید در اس��تان ها گفت :ریاس��ت ای��ن کارگروه ها
برعهده استاندار است.
ب��ا تش��کیل کارگروه ملی تس��هیل و رف��ع موانع تولید
در کش��ور و کارگاه های اس��تانی ،مدت زمان رس��یدگی به
وضعیت بنگاه های اقتصادی مشکل دار کاهش یافته است.
یاوری درباره امار منتشر ش��ده مبنی بر شناسایی ۱۴۰۰
بنگاه اقتصادی مشکل دار گفت :در این زمینه کارگروه های
رفع موانع تولید در سطح استانی و ملی تشکیل شده است
تا مش��کالت بنگاه ها شناس��ایی و در هر استان در سطوح
ملی و استانی بررسی شود.
وی گفت :این مش��کالت در دو قسمت درون سازمانی و
برون سازمانی قابل بررسی است.
ی��اوری افزود :این بنگاه ه��ای اقتصادی به طور عمده با
مش��کالتی از جمله سرمایه در گردش ،تعویق در پرداخت
حق��وق کارگران ،مش��کل در فروش محص��ول ،تجهیزات
فرس��وده و ناتوان��ی رقابت در بازار روبه رو هس��تند .به این
مش��کالت باید رکود ،تحریم و قوانین دس��ت و پاگیر را هم
اضافه کرد.
وی با اشاره به حمایت از نیروی کار هم گفت :توانمندسازی
بنگاه ها در جهت صیانت از نیروی کار و پایداری از تولید و
حمایت از کارافرینان در دستور کار همیشگی وزارت تعاون،
کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و اقدام هایی هم انجام ش��ده
است.
زنگ خطر
عی��ن اهلل ش��ریف پور ،عض��و کمیس��یون
اقتصادی مجلس ش��ورای اس�لامی درباره
واحدهای مش��کل دار کش��ور به «گسترش
صنعت» گفت :کارگروه تسهیل و رفع موانع
تولید مش��کالت بس��یاری را از پیش روی واحدهای تولیدی
برداشته و یکی از بهترین کارگروه هایی بوده که تا کنون تعریف
شده است.
وی افزود :پیش از این ،کارگروه عمده واحدهای مشکل دار
در گام نخست به مرکز مراجعه می کردند و حجم پرونده ها در
مرکز باعث ش��ده بود مشکالت هیچ واحدهای برطرف نشود.
ب��ا این حال ،پس از افزایش اختیارات اس��تاندارد و مقام های
اس��تانی عمده این مشکالت در س��طح استان برطرف شدند
و تنه��ا واحدهای��ی ب��ه مرکز ارجاع داده ش��دند که برای انها
هیچ کاری نمی ش��د انج��ام داد و وزیر یا معاونان وزیر مربوط
باید مس��تقیم وارد موضوع می شدند .شریف پور با بیان اینکه
برخی از مشکالت حوزه صنعت و تولید اما ارتباطی به وزیران
هم پیدا نمی کند ،گفت :بخش��ی از مشکالت به دلیل شرایط
کش��ور به وجود امده است .ایران در شرایطی است که تزریق
سرمایه خارجی به داخل کشور بسیار سخت انجام می شود و
از طرف دیگر قدرت خرید مردم کم شده است .عالوه بر اینها
در برخی از حوزه ها وجود کاالی قاچاق از جمله مواردی است
ک��ه تمایل متقاضی را به خرید کاالی ایرانی کم می کند .این
عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس شورای اسالمی با اشاره به
اینکه نمی توان از یک کارگروه توقع داش��ت مش��کالت کشور
را برط��رف کن��د ،گفت :همان طور که از فرماندار یا اس��تاندار
نمی توان توقع داش��ت که بیش از حد قانونی خود رفتار کنند
از یک کارگروه هم نمی توان توقع داش��ت که تمام مش��کالت
صنعتی کشور را رفع کند .کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید
فعالیت های مناس��بی داش��ته و بروز برخی مشکالت خارج از
حوزه این کارگروه اس��ت .در این زمینه دولت باید در س��طوح
کالن به این مش��کالت رس��یدگی کند .وج��ود ۱۴۰۰واحد
مش��کل دار پس از چند س��ال فعالیت کارگروه تسهیل و رفع
موانع تولید زنگ خطری برای واحدهای بزرگ کشور به شمار
می رود و دولت در این زمینه باید اقدام های جدی تری داشته
باشد.
استفاده از مزیت های مرزی
رضا علیزاده ،عضو کمیسیون صنایع و معادن
مجل��س ش��ورای اس�لامی معتق��د اس��ت
نماین��دگان دول��ت در اس��تان های م��رزی
مشکالت بسیاری را می توانند برطرف کنند
و دولت باید از این ظرفیت اس��تفاده کند .علیزاده در این باره به
«گس��ترش صنعت» گفت :مردم بس��یاری از استان های ایران با
مردم اس��تان های همجوار در کشورهای همسایه روابط نزدیکی
دارند .باید از این روابط برای برخی فعالیت های اقتصادی استفاده
کرد .زمانی که با مش��کل ورود س��رمایه خارجی به کشور روبه رو
می شویم باید از تمام ظرفیت موجود استفاده کنیم.
وی افزود :زمانی که وزیران تصمیم به رفع این مشکالت می گیرند
بای��د با همتای خارجی خود وارد مذاکرات ش��وند .این در حالی
است که مسئوالن استانی در برخی از موارد ظرفیت های بسیاری
در ان س��وی مرزها دارند و هیچ وقت از انها خواس��ته نش��ده که
این مشکالت را برطرف کنند .می توان از این ظرفیت ها با نظارت
کامل اس��تفاده کرد تا برخی از مش��کالت موجود رفع شود .این
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی با اشاره
عکس :سامان شرف الدین
امیر مهرزاد :نبود سرمایه در گردش کافی ،تعویق در پرداخت حقوق کارگران،
مشکل در فروش محصول ،تجهیزات فرسوده و ناتوانی رقابت در بازار محورهای
اصلی مش�کل ۱۴۰۰واحد صنعتی در ایران است .بر اس�اس اخرین ارزیابی ها،
۱۴۰۰واحد مشکل دار از طرف کارگروه ملی تسهیل و رفع موانع تولید شناسایی
ش�ده که مش�کل اصلی انها عنوان ش�د .پس از اینکه بحران های تولید یکی
از پ�س از دیگری به بخش تولید و صنعت کش�ور اس�یب وارد کرد ،قرار ش�د
کارگروه هایی تشکیل شود تا مشکالت این واحدها سریع تر از حالت قبل بررسی
ش�ود .بر اس�اس عملکردی که برای این کارگروه ها تعریف شده رفع مشکالت
واحدهای صنعتی و تولیدی کش�ور به ۳حوزه مربوط می ش�ود .مش�کالت در
گام نخس�ت در س�طح فرمانداری بررسی می شود و اگر با دس�تورهایی که در
ح�وزه اختیاری فرمان�دار قرار دارد ،برطرف ش�ود ،فرماندار مش�کالت را رفع
می کند.
به اینکه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مشکالت قابل توجهی
را تاکنون برطرف کرده اس��ت ،توضیح داد :با این حال ،مش��کل
روابط بانکی و همکاری نکردن بانک های عامل در تامین سرمایه
ثابت و سرمایه در گردش موضوعی نیست که در تمام سطوح از
داخل استان مدیریت شود .در برخی از پروژه ها رقمی که بانک ها
باید پرداخت کنند زیاد است و بانک های استانی ترجیح می دهند
از ارائ��ه این حجم تس��هیالت به یک واح��د خودداری کنند .این
مشکالت را دولت باید برطرف کند.
علی��زاده اف��زود :ایران اکنون در منطق��ه از ظرفیت های خارجی
مناسبی برخوردار است .در صورتی که تحریم ها دوباره اغاز شود
ما نباید به گذشته بازگردیم .باید از ظرفیت های موجود استفاده
کنیم .ش��اید ایران نتواند در گام نخس��ت با اروپا ارتباط مناسبی
برقرار کند اما می توان از طریق کش��ورهای همسایه فعالیت های
بس��یاری داش��ت .بر این اس��اس باید برای ایجاد روابط گسترده
بین اس��تان های مرزی با کشورهای همسایه اقدام هایی کرد .در
این صورت بازارهای بیش��تری هم برای محصوالت داخل کشور
شناس��ایی می ش��ود و می ت��وان از این ظرفیت ها نی��ز برای رفع
مشکالت واحدهای صنعتی استفاده کرد .وی با اشاره به اینکه در
برخی از موارد نبود تجهیزات مش��کالتی را در واحدهای تولیدی
ایج��اد کرده ،گفت :افزایش ارتباط در منطقه باعث می ش��ود در
این ش��رایط بت��وان محصوالت مورد نیاز را ه��م از طریق همین
رواب��ط برط��رف کرد .در برخی از نواحی مرزی ،اقوام و دوس��تان
مرزنشینان در ان سوی مرز زندگی می کنند .این روابط اکنون به
کسب سود بسیار اندک منجر شده که شفاف نیست و مشکالتی
را هم ایجاد کرده اس��ت .می توان از این ظرفیت اس��تفاده کرد و
حجم روابط اقتصادی را افزایش داد تا تامین سرمایه و تجهیزات
تسهیل شود.
دوشنبه
صنعت خودرو
24اردیبهشت 27 1397شعبان 14 1439مه 2018شماره 389پیاپی 2362
یادداشت
اما و اگر های «برقی ها»
عکس :مهدی کاوه ای
به جای وارد کردن
فناوری ،نمایندگی
برندهایی را گرفتیم
که انها به طور کامل
با شرایط و ضوابط
خودشان به ما محصول
می فروشند .از انجا
که ارز به راحتی در
اختیار تولیدکنندگان
قرار می گرفت انها نیز
بیشتر تمایل داشتند
موتورسیکلت ها را به
شکل کامل وارد کنند؛
با تعداد کارگر کمتر و
سود بیشتر
گزارش «گسترش صنعت» از نیم قرن تولید موتورسیکلت در ایران
صادرات دهه ۸۰به واردات «سی کی دی» دهه ۹۰رسید
فرصت طلب ها اجازه بومی سازی موتورسیکلت را نمی دهند
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
صنعت موتورس��یکلت فراز و فرودهای بس��یاری را
پش��ت سر گذاشته تا به اینجا رسیده است .نقطه اوج
ای��ن صنعت با پیش زمینه های ده��ه ۴۰و ۵۰و ۶۰
اوج تولی��د در اواخر دهه ۷۰و نی��ز دهه ۸۰بود که
با مدیریت ه��ای غیراصولی در این دهه ش��اهد افت
صنعت موتورس��یکلت کش��ور در دهه ۹۰هس��تیم.
در میان��ه این س��ال پوس��ت اندازی بنیادین برای ان
رقم خ��ورد که به گفته یکی از اعض��ای هیات مدیره
انجمن تولیدکنندگان موتورس��یکلت با رانت به نفع
انگشت شماری از تولیدکننده نماها تمام شد.
از مونتاژ تا داخلی سازی
ابوالفض��ل حج��ازی ،عض��و هیات مدی��ره انجمن
تولیدکنندگان موتورس��یکلت درباره شکل گیری این
صنعت در کشور گفت :صنعت موتورسیکلت در ایران
از دهه ۴۰با مونتاژ اغاز ش��د .برندهایی مانند یاماها
به اسم «ایران دوچرخ» و هوندا با نام «تیزرو» فعالیت
خود را در ایران ش��روع کردن��د .در بخش خصوصی
نیز ش��رکتی به نام کاوازاکی تولید موتورس��یکلت را
در ای��ران اغاز کرد .به این ترتیب این برندها در دهه
۴۰و ابت��دای ده��ه ۵۰فعالیت خ��ود را در صنعت
موتورسیکلت ایران با مونتاژ اغاز کردند.
وی درباره صنعت قطعه این وسیله نقلیه ادامه داد:
در دهه ۵۰بخش��ی از قطعه سازی در این مجموعه ها
نیز راه اندازی شد .به طور نمونه ،شرکت ایران دوچرخ
س��اخت بس��یاری از قطع��ات همان موتورس��یکلت
(یاماه��ا) را مانن��د قطعات بدنه ،ب��اک ،زین ،طوقه و
اگزوز در فاصله ده��ه ۵۰و اغاز دهه ۶۰در کارخانه
داخلی سازی کردند.
او درب��اره ادام��ه فعالیت ها گفت :به دلیل ش��رایط
انقالب و جنگ و با شروع تحریم ها ژاپن نیز همکاری
خود را با ایران قطع کرد و واردات کاالهای مورد نیاز
به کش��ور کاهش یافت .در این زمان موتورسیکلت به
شکل س��همیه بندی و ثبت نامی از سوی شرکت های
بازرگان��ی در اختی��ار متقاضی��ان ق��رار می گرف��ت،
ثبت نام ها انجام می ش��د و به طور عموم به بخش های
خاصی مانند کشاورزان داده می شد.
این فعال صنعت موتورسیکلت تصریح کرد :این روند
تا دهه ۷۰ادام��ه یافت .پس از پایان جنگ تحمیلی
و در دوره ریاست جمهوری مرحوم هاشمی رفسنجانی
ش��رایط کش��ور جهش زیادی در بحث ورود فناوری،
جذب س��رمایه گذاری های داخلی و خارجی داشت و
در این زمان ش��رکت های موتورسیکلت سازی رشد و
توس��عه زیادی پیدا کردند .در این دوره بود که بخش
خصوصی نیز وارد ش��د و کارخانه کاوازاکی که بعدها
به «جهان رو» نام گذاری شد فعالیتش را اغاز کرد.
عض��و هیات مدی��ره انجم��ن تولیدکنن��دگان
موتورسیکلت به افزایش کارخانه های بخش خصوصی
اش��اره ک��رد و گفت :ب��ه م��رور در ده��ه ۷۰تعداد
کارخانه های بخش خصوصی به ۳تا ۴کارخانه رسید
که در این دوره تولید موتورس��یکلت و قطعات ان در
کنار هم اتفاق افتاد.
ورود چینی ها و افزایش بخش خصوصی
حج��ازی از متمایل ش��دن صنعت موتورس��یکلت
کش��ور به محص��والت چین��ی گفت و عن��وان کرد:
در ادام��ه فعالیت صنعت موتورس��یکلت در کش��ور
محص��والت از نوع ژاپنی به چین��ی تغییر کرد که به
لحاظ نرخ تفاوت زیادی از هم داشتند.
وی گف��ت :ن��رخ موتورس��یکلت های چین��ی
یک س��وم محصوالت ژاپنی بود .به ط��ور نمونه ،اگر
موتورس��یکلت ژاپنی یک میلیون و ۵۰۰هزار تومان
نرخ داش��ت نوع چینی ان ۵۰۰ه��زار تومان بود .به
همین دلیل مردم اس��تقبال خوب��ی از ان کردند .در
این زمان نیز موتورس��یکلت با پیش فروش و ثبت نام
در اختیار متقاضیان قرار می گرفت.
عضو هیات مدیره تولیدکنندگان موتورس��یکلت به
افزایش ناگهانی فعاالن این صنعت اشاره کرد و گفت:
در دهه ۸۰امار تولیدکنندگان به ۲۲۰کارخانه رسید
که بیشتر مونتاژکننده بودند .بخشی از این مسئله به
بی برنامگ��ی و نبود مدیریت در این دوره برمی گردد.
در واق��ع برای از بین رفت��ن رانت ها و باندها در بحث
مج��وز تولید ،هر فردی تقاضای مج��وز تولید در هر
زمینه ای داش��ت دول��ت پس از هاشمی رفس��نجانی
اق��دام به صدور مجوز می ک��رد در حالی که الزم بود
به شیوه ای منطقی تر عمل می شد.
وی معتقد اس��ت خطا در صنعت موتورسیکلت از
ابتدای دهه ۸۰اغاز ش��د و باید این ۲۲۰کارخانه و
سرمایه گذاری هنگفتی که برای ان انجام شد برای ۱۰
یا ۲۰مجموعه فعال به ش��کل شرکت سهامی هزینه
می شد .ضرورت داشت وزارت صنایع سابق که مجری
این امر بود س��رمایه ها را به این س��و هدایت می کرد.
اگر این گونه می ش��د ب��ا ان حجم از س��رمایه ،امروز
یکی از بزرگترین کارخانجات صنعت موتورس��یکلت
را به لحاظ تامین بازار داخل ،داخلی س��ازی قطعات،
صادرات ،فناوری و دانش روزامد در جهان داشتیم.
تنظیم باد الستیک در خارج
حجازی در پاس��خ به شروع داخلی سازی قطعات نیز
توضیح داد :از دهه ۶۰ ،۵۰و ۷۰به مرور داخلی سازی
از ۴۰به ۵۰و ۶۰درصد رسید .تولید موتورسیکلت که
در دهه ۴۰با مونتاژ اغاز شده بود ،با تالش صنعتگران
میزان داخلی س��ازی ها رو به افزایش بود که با مدیریت
نادرس��ت در دهه ،۸۰در دهه ۹۰به اینجا رس��یده ایم
که موتورس��یکلت ها به طور کامل «سی کی دی» وارد
می ش��ود و حتی می توان گفت باد الس��تیک های این
موتورسیکلت ها در خارج از کشور تنظیم و سپس وارد
می شود.
وی درب��اره نح��وه ورود این موتورس��یکلت ها گفت:
در چند بخش ش��رکت ها ب��ا کارت بازرگانی خود افراد
مبادرت به واردات «س��ی کی دی» می کنند و بخش��ی
دیگر نیز با کارت های بازرگانی متفرقه انجام می ش��ود.
البته این امر در گذش��ته نیز وجود داش��ت اما سهم ان
انقدر نبود که تاثیری بر بازار داشته باشد .شاید بین ۵۰
تا ۶۰موتورسیکلت به این شکل وارد می شد اما بیشتر
سهم بازار داخل از ان موتورسیکلت های ایرانی بود.
عض��و هیات مدی��ره انجم��ن تولیدکنن��دگان
موتورس��یکلت همچنین به صادرات اشاره کرد و گفت:
در ده��ه ۸۰ایران حدود ۲۰۰هزار موتورس��یکلت به
افغانستان ،عراق و پاکستان از طریق بازارچه های مرزی
صادر می کرد و از این طریق ارزاوری خوبی برای کشور
می شد .امروز هنوز موتورسیکلت های ساخت ایران در
خیابان های افغانستان و عراق در حال تردد هستند.
نمایندگی هایی با ضوابط خاص خود
حال پرس��ش این اس��ت که چه اتفاق��ی افتاد که از
صادرات موتورسیکلت در مدت ۲سال به اینجا رسیدیم
که نه تنها صادرات نداریم بلکه موتورسیکلت ها به طور
نوسان های تولید
کامل وارد کشور می شوند؟
حج��ازی از ش��کل گیری رقاب��ت تولیدکنن��دگان
حجازی در پاسخ به این پرسش گفت :در این فاصله
موتورس��یکلت در دهه ۸۰گفت و افزود :سال ۸۱برای
به ج��ای وارد کردن فن��اوری ،نمایندگ��ی برندهایی
نخس��تین بار در کش��ور حدود یک میلیون و ۵۰۰هزار
را گرفتی��م ک��ه انها به طور کامل با ش��رایط و ضوابط
موتورس��یکلت در کشور تولید ش��د .سال ۸۲این امار
خودش��ان به ما محصول می فروشند .از انجا که ارز به
ب��ا کمی تفاوت تکرار ش��د اما س��ال ۸۳این امار روند
راحت��ی در اختیار تولیدکنن��دگان قرار می گرفت انها
کاهش��ی داش��ت و تا دهه ۹۰ادامه یافت و به زیر ۵۰۰
نیز بیش��تر تمایل داش��تند (البته راحت تر هم بود) که
هزار دستگاه رسید .سال ۹۵دوباره در یک جهش ۱۰۰
موتورس��یکلت ها را به شکل کامل وارد کنند؛ با تعداد
درصدی امار تولید به ۸۰۰هزار موتورس��یکلت رسید
کارگر کمتر و س��ود بیش��تر .این امر برای تولیدکننده
که به دلیل توقف کاربراتوری و ورود انژکتوری بود.
موتورس��یکلت جذابیت بیشتری داشت.وی افزود :این
عض��و هیات مدی��ره انجم��ن تولیدکنن��دگان
افراد دغدغه منافع ملی نداشتند و غافل از این هستند
موتورس��یکلت ادامه داد :از این فضا چند
ک��ه چه تعداد کارگران بیکار می ش��وند.
کارخان��ه از مصوبه دولت سوءاس��تفاده و
انها تنها به دنبال سود و درامدزایی برای
بیش از حد نیاز انجین وارد کردند .تولید
خود بودند و به نوعی از چش��م مدیران و
انبوه به شکل غیرقانونی انجام شد و فقط
مس��ئوالن نیز به دلیل مش��غله انها دور
۳۰۰ه��زار موتورس��یکلت کاربراتوری از
ماندند .این فعال صنعت موتورس��یکلت
س��وی ۳یا ۴کارخانه تولید شد در حالی
خاطرنش��ان کرد :از ۲۲۰کارخانه امروز
که ظرفیت این کارخانه ها در س��ال قبل
به ۳۰تولیدکننده رسیده ایم که به دلیل
ابوالفضل حجازی
کمتر از ۱۲۰هزار دستگاه بود.
ورشکس��تگی و از دس��ت دادن سرمایه
وی اظهار کرد :این امر باعث شد تا چند ضرورت دارد همچون بسیاری تغییر شغل دادند و تنها گروهی
صنعت خودرو
ماه شماره گذاری موتورسیکلت ها متوقف
به ثروت های باداورده دست یافتند .این
ش��ود و با پیگیری های بس��یار از س��وی داخلی سازی قطعات از گروه با وارد کردن موتورسیکلت هایی به
نهاده��ای مرب��وط به ویژه وزارت کش��ور ۴۰درصد اغاز شود و ش��کل «س��ی کی دی» و تعطیلی صدها
بخش��ی از پالک گذاری ها در پایان سال پس از ۵سال به تولید
واح��د تولیدی -صنعتی با تعطیلی بیش
۹۵و بخشی دیگر در اغاز سال ۹۶انجام محصول ۱۰۰درصد
از ۵۰۰واحد قطعه س��ازی و از بین بردن
ایرانی با فناوری روز
ش��د .این در حالی است که سال ۹۶امار
۲۰ه��زار فرص��ت ش��غلی و همچنین با
دنیا دست یابیم
تولید از ۸۰۰هزار دس��تگاه به ۱۰۶هزار
رانت و فسادهای اداری ثروت های کالن
موتورسیکلت انژکتوری رسید.
به دست اوردند.
راهکار برون رفت از چالش ها
حجازی در پاس��خ به راهکاره��ای برون رفت از این
وضعی��ت صنع��ت موتورس��یکلت ب��ه تش��کیل گروه
کارشناس��ی اش��اره کرد و گفت :بر مبنای ش��عار سال
باید وزارت صنعت ،معدن و تجارت گروه کارشناس��ی
ن��ه از س��وی انجمن صنع��ت موتورس��یکلت زیرا این
انجمن حامی صنعتگران و بی طرف نیس��ت ،تش��کیل
ش��ود .همان افرادی که از فرصت ها به نفع منافع خود
استفاده کردند امروز نیز این انجمن را در اختیار دارند
و ب��ا البی های��ی که در اداره جات برای خود به دس��ت
اورده اند اجازه نمی دهند مس��یر تولید به شکل واقعی
طی شود.
وی ادام��ه داد :همچنی��ن الزم اس��ت دول��ت ارز را
برای موتورس��یکلت های «س��ی کی دی» ممنوع کند
و بر اس��اس برنامه های دهه ۸۰نی��ز تنها قطعاتی که
در داخل قابل س��اخت نیس��تند مانند کمک ها ،توپی،
کیلومترش��مار و انجین که ۴۵درصد موتورس��یکلت
را تش��کیل می دهند ،وارد ش��وند .باقی قطعات امکان
ساخت ان در کشور فراهم است و تولید می شوند.
او ب��ه داخلی س��ازی کام��ل قطع��ات اش��اره کرد و
گفت :همچنین با برنامه ای یک یا دو س��اله از س��وی
قطعه سازان می توان میزان داخلی سازی را افزایش داد
به شرط اینکه فضای امن اقتصادی در این امر از سوی
دولت برای صنعتگران فراهم ش��ود.عضو هیات مدیره
انجم��ن تولیدکنندگان موتورس��یکلت نی��ز در ادامه
راهکارهای پیش��نهادی اعالم کرد :باید برای رش��د و
توس��عه زمان بندی داش��ت و تعیین ک��رد این صنعت
پس از ۵س��ال باید در بخش فناوری کجا باش��د یا در
امر س��اخت موتورس��یکلت بومی ۱۰۰درصد قطعات
داخلی سازی شده باشند.
وی تاکید کرد :ضرورت دارد همچون صنعت خودرو
داخلی سازی قطعات از ۴۰درصد اغاز شود و پس از ۵
سال به تولید محصول ۱۰۰درصد ایرانی با فناوری روز
دنیا دست یابیم .این مهم باید از طریق ارتباط گیری با
مهندس��ان داخلی ،افراد متخصصی که در دانشگاه ها و
مراکز علمی کشور در حال فعالیت هستند ،انجام شود.
ضرورت دارد با همراهی بخش دانشگاهی به ویژه بخش
س��رمایه گذار داخلی و با فروش س��هام به صنعتگران و
قطعه س��ازان این پروژه به شکل مشارکتی پیش برود.
البته همراهی و همفکری شرکت های بین المللی فعال
در امر طراحی نیز نیاز اس��ت .اگر چنین شود می توان
در مدت ۵س��ال کل بازار داخل را پوش��ش داد و نیز
بازاره��ای منطقه به ویژه خاورمیان��ه که مصرف بیش
از ۲میلیون موتورس��یکلت در س��ال را دارد در اختیار
داش��ت.این فعال صنعت موتورسیکلت به فرصت های
ش��غلی این امر پرداخت و افزود :در این بس��تر حداقل
۱۰۰تا ۲۰۰هزار فرصت ش��غلی برای جوانان کش��ور
ب��ه وجود می اید .همچنان می ت��وان گفت درامد های
دول��ت از مح��ل درامد ه��ای مالیات��ی از این صنعت
چش��مگیر می ش��ود .ضمن اینکه ش��رکت های مادر
س��ازنده موتورسیکلت در کشور ش��کل می گیرد .این
شدنی است به شرط انکه افراد سودجو و فرصت طلب
که با رانت وارد صنعت ش��ده اند ،شناس��ایی و دس��ت
انها کوتاه ش��ود.حجازی در پای��ان گفت :امروز برخی
از کارشناس��ان با هدف و برنامه و با گرفتن پورس��انت
از برخ��ی ش��رکت ها داخلی و خارجی اف��راد را به این
شرکت ها سوق و هدایت می کنند که الزم است حذف
شوند.
موتورس��یکلت های برق��ی از
مدل ه��ای ت��ازه وارد صنع��ت
موتورس��یکلت کش��ور هستند
که ب��رای کاه��ش الودگی هوا
از س��وی مدی��ران دولتی مورد
حمایت قرار گرفته است.
یک��ی از متقاضی��ان
محمد خادم منصوری
موتورسیکلت جوانان هستند که
رییس اتحادیه فروشندگان
در دوره حاض��ر به طور معمول
موتورسیکلت و دوچرخه
دنب��ال موتورس��یکلت هایی با
ش��تاب باال بوده و ب��ه این گونه
انرژی خود را تخلیه می کنند .انها به دنبال موتورس��یکلت هایی
۲۵میلیونی هس��تند که نیازهای شان را برطرف کند اما به طور
کلی قشر موتورسیکلت سوار بیشتر از اقشار کم درامد جامعه بوده
که از این وسیله نقلیه برای امرارمعاش خانواده های خود استفاده
می کنند .موتورس��یکلت های کاربراتوری با توجه به کاربری که
داشتند بیش��تر برای حمل ونقل ها ،پیک موتوری ها و ...استفاده
می شدند و امروز با ورود موتورسیکلت های برقی بهتر است برای
اداره های دولتی به ش��رط داش��تن خدمات پس از فروش مورد
اس��تفاده قرار گیرند تا به نوعی اعتماد س��ایر اقشار جامعه جلب
شود .برای کاهش الودگی هوا موتورسیکلت برقی و به طور کلی
وس��ایل حمل ونقل برقی مطرح هستند که انها نیز مسائل خود
را دارن��د .هنگام برنامه ریزی برای جایگزینی باید کارشناس��انه
عمل ش��ود تا برای داشتن هوای پاک چالش های دیگری ایجاد
نش��ود .بازخوردها و مش��اوره گرفتن از دست اندرکاران فعال در
ه��ر صنفی می تواند کمک زیادی ب��ه موفقیت برنامه ها کند که
تا حدودی از ان غفلت می ش��ود .بارها پیشنهاد شده تا مدیران
باالدس��ت با مش��اوره از کسانی که س��ال ها عمر خود را در این
صنع��ت صرف کرده اند سیاس��ت گذاری و برنامه ریزی داش��ته
باش��ند زیرا افرادی که در بطن بازار فعالیت مستقیم دارند بهتر
می توانند برای س��اماندهی ان کمک کنند .موتورس��یکلت های
برق��ی زمانی می توانند راهی برای رفع مش��کالت باش��ند که با
برنامه در داخل تولید و در بخش خدمات پس از فروش رضایت
مشتریان خود را جلب کنند .در حالی که هنوز موتورسیکلت های
انژکتوری در بازار از اقبال زیادی برخوردار نش��ده اند و همچنان
کاربراتوری ه��ای موج��ود در ب��ازار فروش دارند بای��د دید بازار
برقی ه��ا به کجا می انجامد و تولیدکنن��دگان داخلی با طراحی
وس��ایلی س��ازگار با داخل می توانند نظر موتورسیکلت س��واران
کشور را جلب کنند یا خیر.
روی خط خبر
توضیح محسن هاشمی
درباره نمایشگاه خودرو تهران
رییس شورای شهر تهران از منتفی
شدن برگزاری نمایش��گاه خودرو در
س��ایت ته��ران خبر داد .ب��ه گزارش
گس��ترش نیوز ،محس��ن هاش��می،
رییس ش��ورای شهر تهران اعالم کرد:
نمایشگاه خودرو که قرار بود در محل
نمایش��گاه بین المللی ته��ران برگزار
ش��ود ،منتفی شد .هفتمین نمایش��گاه بین المللی خودرو قرار
بود از ۲۹اردیبهشت تا ۳خرداد در محل دائمی نمایشگاه های
بین المللی تهران برگزار ش��ود .این رویداد که پیش از این تمام
جزئیات ان از جمله س��الن های زیر پوشش مشخص شده بود،
مهم ترین رویداد خودرویی سال به شمار می اید.
ضرورت اصالح قیمت گذاری
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی گفت:
نابس��امانی های ب��ازار خودرو و افزای��ش ۱0میلیون تومانی نرخ
انواع خودرو از س��وی ایران خودرو و س��ایپا و س��ایر شرکت های
خودروس��از ایجاب می کند قانون ش��ورای رقابت اصالح ش��ود تا
این ش��ورا بتواند به مس��ئله قیمت گذاری خودروهای باالی ۵0
میلیون تومان ورود کند .به گزارش ایس��نا ،سید مهدی مقدسی
گفت :س��قف اختیار ش��ورای رقابت برای تعیین نرخ ۴۵میلیون
تومان اس��ت یعنی این ش��ورا برای خودروهایی که بیش از ۴۵
میلیون تومان نرخ دارند نمی تواند سیاس��ت گذاری کند .به گفته
وی حمایت از خودروسازان از طریق گران کردن قیمت ها بدترین
نوع حمایت از صنایع خودروس��ازی است .او تاکید کرد :حمایت
از صنایع داخلی باید انجام شود اما نه به شکلی که خودروسازان
به جای کاهش نرخ و افزایش کیفیت با گران کردن انواع خودرو
زمینه تداوم انحصار در بازار خودرویی کش��ور را به وجود اورند.
با این ش��یوه از حمایت با صنعت خودرو و خودروس��ازان مخالف
هس��تم .مقدس��ی برای به صرفه ش��دن تولید خودرو در کش��ور
راهکارهایی را به این ش��رح پیش��نهاد داد :صنایع خودروس��ازی
با اصالح س��اختارهای مالی و اداری باید هزینه های سربار تولید
خودرو را کاهش دهند تا با کاهش نرخ هزینه تمام شده تولید هر
دستگاه خودرو و افزایش تیراژ تولید هم انگیزه مصرف کنندگان
برای خرید خودروهای ایمن و با نرخ مناسب را به وجود اورند و
هم نرخ محصوالت خود را افزایش ندهند .همچنین تقویت بخش
قو توس��عه و به اجرا درامدن قراردادهای خارجی بر بهبود
تحقی
وضعیت صنعت خودرو کشور تاثیر بسزایی دارد .وی اظهار کرد:
افزایش نرخ خودرو در ش��رایط تورمی به صالح جامعه نیس��ت.
همچنین مقدس��ی از ورود کمیس��یون صنایع و معادن مجلس
به اثار نوسان های نرخ ارز بر صنایع کشور به ویژه صنعت خودرو
کش��ور خبر داد و در این باره قرار اس��ت سه ش��نبه هفته جاری
جلسه ای در مجلس شورای اسالمی تشکیل شود.
دوشنبه
سال سی ام شماره 389پیاپی 2362
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
24اردیبهشت 1397
27شعبان 1439
14مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
بررسی «گسترش صنعت» از پرداخت یک سوم مالیات ارزشافزوده به شهرداری نشان داد
دست شهرداری در جیب شهرک های صنعتی
س��هم ش��هرداری ها را ب��ه ش��رکت های خدماتی
اختصاص دهیم.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مستثنا از خدمات شهرداری
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
سختگیری فقط در حوزه ایمنی
س��اماندهی لکه ه��ای صنعت��ی
درواق��ع ب��ه منظ��ور اح��راز هویت
قانونی با استقرار انها در شهرک های
صنعت��ی و خدمات ده��ی مناس��ب
و فعالیت ه��ای نظام من��د به منظور
توس��عه صنعت و تولید در کشور در
هرچند
دستور کار قرار گرفته است.
فتحعلی محمدزاده
این امر بدون همکاری استانداری ها ،معاون فنی سازمان صنایع
سازمان های صنعت ،معدن و تجارت
کوچک و شهرک های
و محیط زیس��ت مقدور نیست ،باید
صنعتی ایران
توجه داش��ت ک��ه صنایع مس��تقر
در ش��هرک های صنعت��ی از رعایت
قوانین ش��هرداری ها در توس��عه یا ساخت وساز مس��تثنا هستند .با
این حال ،واحدهای صنعتی مس��تقر در لکه ه��ای صنعتی تا زمانی
ک��ه برای دریافت مجوز ش��هرک های خصوصی ی��ا غیردولتی اقدام
نکنند برای توسعه یا ساخت وساز واحد تولیدی خود باید تابع شرایط
ش��هرداری ها و رعایت حریم شهری باشند .به عنوان سازمان صنایع
کوچک درباره تخلف های صنعتگران در صورتی که در حوزه ایمنی
نباشد سختگیری نمی کنیم اما شهرداری ها در شهرک های صنعتی
برای تخلف های صنعتگران جریمه های سنگینی را دریافت می کنند.
این در حالی است که واحدهای تولیدی مستقر در لکه های صنعتی
تشکیل شرکت های خدماتی در محدوده این شهرک های غیردولتی
نظارت بر ساخت وس��از انها نظام مند می ش��ود .زیرساخت های انها
نیز تکمیل شده و دارای هویت قانونی می شوند .تجربه ها و خدمات
مشاوره ای سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی به متقاضیان
س��اخت شهرک های صنعتی غیردولتی داده می شود .متقاضیان در
ب��ازه زمانی ۳تا ۴س��اله همزمان ب��ا تملک زمین ،دریافت مجوزها،
تکمیل زیرس��اخت ها و نیز واگذاری زمین ب��ه متقاضیان از مزایای
ش��هرک صنعتی غیردولتی برخوردار می ش��وند .اکنون ۲۸۶ناحیه
صنعتی در کش��ور به بهره برداری رس��یده که این ناحیه ها متفاوت
از لکه های صنعتی هس��تند .ای��ن واحدهای صنعتی بدون مجوز در
اس��تان های تهران ،البرز ،اصفهان ،اذربایجان ش��رقی یا مراکز سایر
اس��تان ها ش��کل گرفته اند و به عنوان لکه های صنعتی یا ناحیه های
صنعتی نامیده می ش��وند اما نواحی صنعت��ی مصوب با مجوز جهاد
کش��اورزی شکل گرفته اس��ت .در زمستان ۸۹دولت مصوب کرد تا
وزارت صنعت ،معدن و تجارت برای ۹لکه صنعتی در کش��ور پروانه
بهره برداری در قالب ش��هرک صنعت��ی خصوصی (غیردولتی) صادر
کن��د اما واحدهای صنعتی مس��تقر در این ۹لکه صنعتی به رعایت
وض��ع موجود در تعداد واحدها و بدون توس��عه ملزم هس��تند .این
قبیل واحدهای صنعتی برای توسعه فعالیت های خود باید از سازمان
حفاظت محیط زیست مجوزهای الزم را کسب کنند.
خبر
بسترسازی برای جذب بانوان نخبه
صنعتی در قزوین
نخستین جلسه شورای توسعه و تعاون بانوان کار افرین استان قزوین
در سال ۹۷با حضور مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری ،مشاوران
ام��ور بان��وان نهاد های مرتبط و جمعی از بانوان کارافرین مس��تقر در
شهرک ها و نواحی صنعتی استان قزوین با انتخاب اعضای هیات رییسه
تش��کیل شد .به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی
ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان قزوین ،معصومه مرادیان ،مشاور
اس��تاندار و مدی��ر کل امور بانوان و خانواده اس��تانداری اظهار کرد :در
راستای حمایت از تولیدات داخلی با شناسایی بانوان موفق کارافرین،
مش��وق های مناس��ب داده ش��د و ب��رای جذب زنان نخب��ه صنعتی و
صاحب اندیشه کارافرینی بسترسازی شد .مرادیان حل مشکالت زنان
کارافرین و کمک به رشد و رونق تولیدات انها ،انعکاس مشکالت انها به
مسئوالن استان و برگزاری نمایشگاه استانی برای محصوالت تولیدی
را از مهم تری��ن وظایف حمایتی این ش��ورا عنوان ک��رد .در پایان این
نشس��ت پس از برگزاری انتخابات ،فاطمه غفوری رییس هیات مدیره
کانون زنان بازرگان اس��تان به عنوان رییس ،محبوبه منفرد مدیرعامل
ش��رکت ظریف پرش��ین لیا به عنوان نایب رییس و فاطمه حسن نایبی
مش��اور امور بانوان شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین به عنوان
دبیر شورای توسعه و تعاون بانوان کارافرین استان انتخاب شدند.
ش��هرداری ها در ش��هرک های صنعتی هیچ گونه
خدمات��ی نمی دهند ام��ا در مالی��ات ارزش افزوده
پرداختی واحدهای صنعتی مستقر در شهرک های
صنعتی سهیم هستند.
ای��ن در حالی اس��ت که ش��هرداری ها به صنایع
خارج از ش��هرک ها خدمات نظافت��ی و ...می دهند
اما خدمات دهی نگهداری تاسیس��ات زیرساختی و
امور نظافتی برعهده ش��رکت ش��هرک های صنعتی
و ش��رکت های خدماتی اس��ت .حال انک��ه هزینه
این خدم��ات از طریق ح��ق اش��تراک دریافتی از
صنعتگران مس��تقر در ش��هرک ها تامین می شود و
کافی نیست.
از س��ال های ۹۴تا کن��ون ب��رای ح��ذف س��هم
ش��هرداری از محل دریافت مالیات ارزش افزوده ای
که صنعتگ��ران مس��تقر در ش��هرک های صنعتی
پرداخ��ت می کنن��د رایزنی های��ی انج��ام ش��د اما
هیچ ک��دام تا کن��ون به نتیجه نرس��یده اس��ت قرار
ب��ود یک بند در الیحه برنامه شش��م توس��عه برای
اختصاص یک س��وم ۳درصد س��هم شهرداری ها و
دهیاری ها به ش��هرک های صنعت��ی اختصاص یابد
ام��ا این موضوع در مجلس ش��ورای اس�لامی رای
نیاورد همان طور که مجلس ش��ورای اس�لامی در
قانون بودج��ه ۹۷نیز همچنان به پرداخت س��هم
ش��هرداری ها از منابع دریافت مالیات ارزش افزوده
رای داد.
ای��ن در حالی اس��ت ک��ه اداره ام��ور نگهداری
زیرس��اخت ها و خدمات دهی ش��هری و نظافتی در
ش��هرک های صنعتی برعهده شرکت های خدماتی
است.
تاکن��ون نی��ز ۲۷۴ش��هرک صنعت��ی ب��ه این
ش��رکت ها واگذار ش��ده اس��ت .اما این ش��رکت ها
برای تامین هزینه ها ب��ه ازای هر مترمربع از زمین
دراختی��ار واحده��ای صنعتی حق ش��ارژ دریافت
می کنند.
با وجود این ،تاسیس��ات زیرس��اختی در برخی
از ش��هرک های صنعتی که از گذشته ساخته شده
اکن��ون به تعمیرات و نوس��ازی نیاز دارد که هزینه
ان باال بوده و از عهده ش��رکت های خدماتی خارج
است.
همچنین برخی از واحدهای صنعتی که در کنار
ش��هرک ها مس��تقر ش��ده اند به صورت غیرمجاز از
خدمات ش��رکت های خدماتی و شهرک ها استفاده
می کنند.
الزم اس��ت ای��ن واحده��ا در چارچ��وب قانون
و مق��ررات و ب��ا کس��ب مجوزه��ای الزم ضم��ن
پرداخ��ت حق و حقوق بتوانند از اقدام ها و خدمات
ش��هرک های صنعتی و ش��رکت های خدماتی بهره
ببرند.
تش��کیل این شرکت های خدماتی به منظور اداره
امور شهرک های صنعتی با تصویب قانون مربوط از
سال ۸۷اغاز شد تا براساس اجرای اصل ۴۴قانون
اساس��ی و بهبود مشارکت بخش خصوصی در اداره
امور شهرک ها و نواحی صنعتی و با صاحبان صنایع
تعامل شود.
شهرداری مانع تکمیل زیرساخت ها
محس��ن غالمی ،مدیرعامل ش��رکت شهرک های
صنعت��ی عباس اب��اد در گفت وگ��و با «گس��ترش
صنعت» اظهار کرد :اداره امور شهرک های صنعتی
بر عهده ش��رکت های خدماتی است اما ۳درصد از
مالی��ات ارزش افزوده ای که صنعتگران مس��تقر در
برگزاری نمایشگاه
صنایع کوچک در گرجستان
محمدجواد بگی :
بنابر قانون ،شهرک های
صنعتی مستثنا از
خدمات شهرداری ها
هستند اداره امور
شهرک های صنعتی
برعهده شهرداری
شهرک و شرکت
خدماتی است این
شرکت ها اکنون برای
تامین هزینه های امور
نگهداری شهرک از
واحدهای صنعتی
مستقر حق شارژ
دریافت می کنند
محسن غالمی :
۳درصد از مالیات
ارزش افزوده ای
که صنعتگران
مستقر در
شهرک های صنعتی
پرداخت
می کنند سهم
شهرداری ها است
در صورتی
که هیچ خدماتی به
واحدهای صنعتی
مستقر در شهرک ها از
سوی شهرداری داده
نمی شود
ش��هرک های صنعت��ی پرداخ��ت می کنند س��هم
ش��هرداری ها اس��ت در صورتی که هی��چ خدماتی
به واحدهای صنعتی مس��تقر در شهرک ها از سوی
شهرداری داده نمی شود.
غالم��ی ادامه داد :بخش��داری ها نیز قس��متی از
ای��ن ۳درصد را دریافت می کنن��د و به دهیاری ها
می دهند .اما ش��هرک های صنعتی و ش��رکت های
خدماتی برای اداره امور جاری خود س��همی از این
مالیات ارزش افزوده ندارند.
وی تاکی��د ک��رد :ترمی��م ،توس��عه و تکمی��ل
زیرس��اخت ها نیاز به هزینه دارد که باید از س��وی
ش��رکت های خدمات��ی ب��ا دریاف��ت حق ش��ارژ از
واحدهای صنعتی جبران شود.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی عباس اباد
ب��ا بی��ان اینک��ه ش��هرداری و وزارت کش��ور مانع
بازگش��ت مالی��ات ارزش اف��زوده به ش��هرک های
صنعتی در مجلس ش��ورای اسالمی شدند ،تصریح
کرد :صنعتگران با پرداخت س��هم ش��هرداری ها از
مالیات ارزش افزوده مخالف هس��تند و این موضوع
بارها از سوی مسئوالن پیگیری شده است.
ق��رار ب��ود بناب��ر قان��ون ۳0درص��د از عوارض
ش��هرداری از محل مالیات ارزش افزوده به شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تانی بازگردد تا ۵درصد
ان به ش��رکت های خدماتی داده ش��ود ۲۵ ،درصد
به شرکت های اس��تانی اختصاص یابد و برای امور
زیرساختی شهرک ها هزینه ش��ود .اما این موضوع
در مجلس مطرح شد که وزارت کشور و شهرداری
مانع تصویب ان شدند.
مخالفت با یک سوم از ۳درصد
کارشناس��ان معتقدن��د ک��ه منابع مال��ی دولت
مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ای��ران در دیدار
ب��ا س��فیر جمهوری اس�لامی ای��ران در
گرجس��تان از برگزاری نمایشگاه صنایع
کوچ��ک در ای��ن کش��ور خب��ر داد .ب��ه
گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
روابط عمومی س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران ،صادق نجفی در این دیدار با تاکید بر
استفاده از ظرفیت های صنعتی و اقتصادی ایران گفت :بسترهای
مناس��ب برای حضور س��رمایه گذاران این کش��ور در شهرک های
صنعتی فراهم اس��ت .مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در
ادامه ضمن تش��ریح ماموریت های س��ازمان در جهت توس��عه و
حمای��ت از واحدهای صنعتی کوچک تاکید کرد :اعطای مش��وق
به سرمایه گذاران مستقر در شهرک های صنعتی که قابلیت حضور
در بازاره��ای خارجی را دارند مورد حمایت قرار داده و در صورت
حضور در نمایش��گاه ها تخفیف هایی برای این صنعتگران در نظر
گرفته ای��م .نجفی همچنی��ن در این دیدار از برگزاری نمایش��گاه
مشترک با حضور س��رمایه گذاران ایرانی و گرجستانی در تفلیس
استقبال کرد و افزود :برگزاری نمایشگاه های مشترک بر افزایش
حجم مبادالت تجاری بین دوکشور موثر بوده و فضای مناسبی را
برای فعاالن اقتصادی دو کشور فراهم خواهد کرد.
فرشاد مقیمی :
موضوع بازگشت
۳0درصد از سهم
شهرداری ها
از محل مالیات برارزش
افزوده
در کمیسیون صنایع و
معادن مجلس شورای
اسالمی
با تغییرات جزئی
و کلیات مصوب
و به کمیسیون تلفیق
ارجاع شد
اما در صحن علنی
مجلس رای نیاورد
در نگهداری و توس��عه تاسیس��ات زیرس��اختی در
ش��هرک های صنعت��ی مح��دود ب��وده و راه��ی به
جز توانمن��د کردن بخش خصوصی و اس��تفاده از
ظرفیت های ان در نگهداری و توس��عه زیرس��اخت
شهرک های صنعتی وجود ندارد.
ب��ه همی��ن منظ��ور ب��ا واگ��ذاری ام��ور اداری
شهرک های صنعتی دارای ش��رایط به شرکت های
خدماتی ،درواقع حفظ و نگهداری امور ش��هرک به
ش��رکت خدماتی واگذار می شود و همچنان اجرای
پروژه های عمرانی و خدمات زیربنایی و زیرساختی
برعه��ده ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی اس��تانی
است.
فرش��اد مقیمی ،معاون سازمان صنایع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» اظهار کرد :موضوع بازگش��ت ۳0درصد از
سهم ش��هرداری ها از محل مالیات ارزش افزوده در
کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
با تغییرات جزئی و کلیات مصوب و به کمیس��یون
تلفیق ارجاع ش��د اما در صح��ن علنی مجلس رای
نیاورد.
مقیم��ی ادامه داد :بناب��ر قانون نح��وه واگذاری
مدیریت شهرک ها به شرکت های خدماتی در سال
،۸۷نگهداری زیرس��اخت ها و خدمات دهی برعهده
شرکت های خدماتی است.
دولت ب��رای انکه بتواند خدماتش را در ش��هرها
حف��ظ و هزینه های ان را تامین کند با اس��تفاده از
۳درصد مالیات ارزش افزوده به شهرداری ها کمک
می کند .اما ش��هرداری ها در ش��هرک های صنعتی
خدمات��ی ندارد و م��ا برای کمک به ش��رکت های
خدمات��ی در تالش هس��تیم تا یک س��وم ۳درصد
عوارضی که شهرداری ها به عنوان ۳درصد از ۱۰
درصد مالیات ارزش اف��زوده از صنعتگران دریافت
می کنند درواقع مش��مول هیچ خدماتی از س��وی
شهرداری ها در ش��هرک های صنعتی نمی شود زیرا
بنابر قانون ،شهرک های صنعتی مستثنا از خدمات
شهرداری ها هستند.
محمدجواد بگی ،مدیرعامل ش��رکت شهرک های
صنعتی اصفهان در گفت وگو با «گسترش صنعت»
اظهار کرد :اداره امور ش��هرک های صنعتی برعهده
شهرداری شهرک و شرکت خدماتی است.
بنابرای��ن ض��رورت دارد یک درصد از س��هم ۳
درص��دی ش��هرداری ها ب��ه ش��هرک های صنعتی
بازگردد زیرا ش��رکت های خدماتی برای اداره امور
شهرک ها به حمایت های مالی نیاز دارند به ویژه که
این ش��هرک ها منابع درامدی نداش��ته و اکنون در
ش��رایط سختی هزینه های نگهداری از شهرک ها را
تامین می کنند.
بگی ادامه داد :ش��رکت های خدماتی اکنون برای
تامین هزینه های امور نگهداری شهرک از واحدهای
صنعتی مستقر حق شارژ دریافت می کنند که رقم
ان در مجمع س��االنه شرکت خدماتی تصویب شده
و ب��ه ازای هر مترمربع از زمین دراختیار واحدهای
صنعتی دریافت می شود.
سخن اخر
به گزارش «گسترش صنعت» واحدهای صنعتی
مس��تقر در لکه های صنعتی برای ساخت وس��از به
رعایت ضوابط شهرداری ها ملزم هستند و تا زمانی
که ب��رای دریافت مجوز ش��هرک های خصوصی یا
غیردولتی اقدام نکنند باید تابع شرایط شهرداری ها
و رعای��ت حری��م ش��هری باش��ند .در صورتی که
ش��هرک های صنعتی از رعایت این قوانین مستثنا
هستند.
همچنین جواز س��اخت رایگان دریافت می کنند
ضمن انک��ه با تش��کیل ش��رکت های خدماتی در
مح��دوده این ش��هرک های غیردولت��ی نظارت بر
ساخت وسازها نظام مند می شود.
در س��ال های گذش��ته واحده��ای صنعت��ی در
حاشیه شهرها و در نقاطی که ظرفیت در ان وجود
داشته مس��تقر شده اند بخشی از انها مجوز نداشته
یا از شهرداری ها و سایر س��ازمان ها مجوز دریافت
کرده اند.
از س��ال ۱۳۸۴تع��داد ۲۰۹ناحیه صنعتی بنابر
مصوبه مجل��س ش��ورای اس�لامی از زیرمجموعه
وزارت جهاد کش��اورزی خارج ش��ده و زیرمجموعه
س��ازمان صنای��ع کوچک و ش��رکت ش��هرک های
صنعتی قرار گرفته است.
بنابراین ش��هرداری ها در امور نگهداری خدمات
زیرس��اختی ای��ن مناط��ق و ساخت وس��ازها نباید
تصدی داشته باشند یا دخل و تصرف کنند.
ای��ن در حال��ی اس��ت ک��ه صنعتگران مس��تقر
در نواح��ی صنعت��ی در مالکی��ت ش��هرداری ها یا
شهرک های صنعتی غیردولتی که با وجود تشکیل
ش��رکت خدماتی هنوز در س��یطره ش��هرداری ها
هستند نیز از نبود خدمات شهرداری ها گالیه دارند
به طوری ک��ه با وجود پرداخت حق ش��ارژ ماهانه
هیچ گون��ه خدمات نظافت��ی و تعمی��ر و نگهداری
زیرساخت های ش��هرک و تامین روشنایی معابر را
دریافت نمی کنند.
ب��ا این حال ،در توس��عه واح��د صنعتی خود یا
ساخت وس��ازها ملزم به رعایت قوانین ش��هرداری
هستند.