روزنامه گسترش صنعت شماره 391
روزنامه گسترش صنعت شماره 391
سال سی ام
بازار ایران ،اولویت نخست سیتروئن است
در حالی که امریکا از برجام خارج ش��ده ،برخی از شرکت های اروپایی در روزهای
گذشته موضع گیری خود را در برابر ایران برمبنای توافق قبلی حفظ کرده اند و قصد
خروج از برجام را ندارند .یکی از کشورهایی که در این زمینه تاثیر گذاری باالیی دارد
فرانسه است که گفته می شود قصد خروج از برجام را ندارد .ایران در سال های پس
از برجام همکاری های زیادی با فرانسه داشت که یکی از مهم ترین انها قرارداد تولید
خودرو سیتروئن در ایران بود .قائم مقام این شرکت اروپایی معتقد است فرانسه قصد
http://telegram.me/sanatnewspaper
خروج از برجام را نداشته و در قرارداد سیتروئن ثابت قدم می ماند.
قائم مقام ش��رکت سایپا -س��یتروئن گفت :هدف فرانس��ه باقی ماندن در برجام و
اولویت نخس��ت این ش��رکت حضور در بازار بزرگ ایران اس��ت .به گزارش ش��اتا،
یان مارتین در حاشیه برنامه س��نجش رانندگی خودرو سیتروئن C ۳افزود :شرکت
فرانسوی سیتروئن به تصمیم ها ی اتحادیه اروپا احترام گذاشته و بر پایه قوانین این
اتحادیه عمل خواهد کرد.
www.sanatnewspaper.com
چهارشنبه
26اردیبهشت1397
29شعبان 1439
16مه 2018
2
بررسی اخرین امارهای مربوط به بهره وری نشان داد
درگردهماییمعاونانصنایعکوچکشرکتشهرک هایصنعتیسراسرکشور مطرحشد
شناسایی 4مشکل ویژه صنایع کوچک
پیاپی 2364
دوره جدید شماره 391
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
بهره وری روی خط صفر
4
با اینکه بارها بر افزایش س��طح و رشد بهره وری تاکید شده،
روز گذش��ته از طرف رییس س��ازمان ملی بهره وری اعالم شد:
امارها نشان می دهد که بهره وری در طول سال های گذشته در
حد صفر یا حتی منفی بوده است.
بر اس��اس اسناد باالدستی از جمله برنامه ششم توسعه ،سهم
بهره وری در رش��د اقتصادی کشور باید به ۳۰درصد برسد .این
در حالی اس��ت که بررسی ش��رایط کنونی نشان می دهد ایران
در این شاخص وضعیت نامناسبی دارد .کارشناسان دلیل پایین
بودن بهره وری را به ۲حوزه تقس��یم می کنند؛ نخست وضعیت
نیروی انس��انی و دوم ارتباط بخش دانشگاه و تولید است .نبود
تناسب بین اموزش های دانشگاهی و نیاز بخش تولید و صنعت
از جمله مواردی اس��ت که باعث وضعیت کنونی امار بهره وری
در کشور شده است.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نق��ل از روابط عمومی
س��ازمان ملی بهره وری ،علی اکب��ر اولیا دیروز در اس��تانه روز
ملی بهره وری گفت :یکی از حوزه های اصلی تمرکز کش��ورهای
،OECDبهره وری است .در ایران اما توفیق چندانی نداشتیم.
وی افزود :با وجودی که از برنامه چهارم تا برنامه شش��م تاکید
شده ۳۰درصد از رش��د اقتصادی منشا بهره وری داشته باشد،
امارها نشان می دهد بهره وری در طول سال های گذشته در حد
صفر یا حتی منفی بوده است.
ب��ا توج��ه به خ��روج امری��کا از برجام و حس��اس تر ش��دن
ش��رایط ،محدودیت های اقتصادی بیش��تر خواهد ش��د و باید
بخ��ش خصوصی و دولتی توجه بیش��تری به بهره وری داش��ته
باشند.
رییس س��ازمان ملی بهره وری با اشاره به تالش سازمان های
مختلف برای دریافت بودجه بیش��تر گفت :منابع کشور محدود
است ولی متاسفانه به شکلی حرکت کرده ایم که توقع مردم هر
س��ال بیشتر شده و باید با خردورزی بهره وری را در برنامه های
کشور بگنجانیم.
2
لوگوها با مخاطبان سخن می گویند
ای��ران دارای تمدنی کهن اس��ت اما واقعیت این اس��ت که به
لحاظ حافظه تصویری فرهنگ ایرانی دارای ضعف هایی اس��ت و
بحث لوگوها (نش��انه ها) نیز براوردی از این امر است .با کنکاش
در لوگوهای خودروسازان جهان در می یابیم که تصاویر هر یک
مفهومی بنیادی دارد .هر چه به س��وی لوگوهای ایرانی حرکت
می کنیم اگر چه تصاویر س��اده هستند ،نشان از مفاهیم بیرون
امده از تاریخ این س��رزمین دارند .لوگو یا نشانه ها ،نمادی برای
بیان یک عبارت یا القای یک مفهوم اس��ت .ارم ها چیزی شبیه
امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه بوده که
ارم متعلق به ان است.
عکس :گسترش صنعت
اسان سازی واگذاری زمین صنعتی
در استان ها
3
4
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
26اردیبهشت 29 1397شعبان 16 1439مه 2018شماره 391پیاپی 2364
گزارش روز
بازار ایران
اولویت نخست سیتروئن است
گ�روه صنعت :در حالی ک��ه امریکا از برجام خارج ش��ده،
برخی از شرکت های اروپایی در روزهای گذشته موضع گیری
خ��ود را در برابر ایران برمبن��ای توافق قبلی حفظ کرده اند و
قصد خروج از برجام را ندارند .یکی از کش��ورهایی که در این
زمینه تاثیر گذاری باالیی دارد فرانسه است که گفته می شود
قصد خروج از برجام را ندارد .ایران در سال های پس از برجام
همکاری های زیادی با فرانس��ه داش��ت که یکی از مهم ترین
انها قرارداد تولید خودرو سیتروئن در ایران بود .قائم مقام این
شرکت اروپایی معتقد اس��ت فرانسه قصد خروج از برجام را
نداشته و در قرارداد سیتروئن ثابت قدم می ماند.
قائم مقام شرکت سایپ ا -سیتروئن گفت :هدف فرانسه باقی
ماندن در برجام و اولویت نخس��ت این شرکت حضور در بازار
بزرگ ایران اس��ت .به گزارش ش��اتا ،یان مارتین در حاشیه
برنامه س��نجش رانندگی خودرو سیتروئن C ۳افزود :شرکت
فرانس��وی س��یتروئن به تصمیم ه��ا ی اتحادیه اروپ��ا احترام
گذاشته و بر پایه قوانین این اتحادیه عمل خواهد کرد.
به گفته این مقام مس��ئول فرانس��وی ،وقت��ی پژو به دلیل
تحریم ها و فشارهای اقتصادی و سیاسی مجبور به ترک ایران
شد ،فرانسوی ها روزهای سختی را سپری کردند ،اما امروز از
ارتباطات قوی با طرف ایرانی برخورداریم و اولویت نخس��ت
ما نیز این است که برای تجارت در بازار ایران باقی بمانیم.
وی ی��اداوری کرد :هنوز پیش بینی خاص��ی برای موضوع
خ��روج امریکا از برجام نداش��ته ایم و منتظر تصمیم اتحادیه
اروپا هستیم؛ هرچند بقیه کشورها از جمله انگلستان و المان
مواضع خود را اعالم کرده اند و هدف فرانس��ه نیز باقی ماندن
در برجام اس��ت .مارتین تاکید کرد« :ما دس��ت کم ۲هفته
زمان نیاز داریم تا ببینیم در نهایت چه اتفاقی خواهد افتاد».
وی درب��اره داخلی س��ازی خ��ودرو C ۳خاطرنش��ان کرد:
تاکنون زمان زیادی را با قطعه س��ازان ایرانی برای دس��تیابی
به هدف بومی س��ازی ۷۰درصدی این خودرو در س��ال های
اینده صرف کرده ایم.
قائم مقام ش��رکت سایپ ا -سیتروئن تصریح کرد :این شرکت
درصدد کمک به قطعه سازان ایرانی برای ارتقای سطح کیفی
کارش��ان اس��ت زیرا ایرانی ها از دانش زی��ادی برخوردارند و
شرکت های دارای دانش زیادی در بین انها وجود دارد.
وی گفت :سطح تفکر باالی ایرانی ها زمینه ساز هدف اصلی
این شرکت یعنی «احترام به مشتری» خواهد بود.
مارتی��ن همچنین با اش��اره به تغییرات ن��رخ ارز در ایران،
تصری��ح کرد :همین موضوع عامل اصلی اس��ت که به دنبال
حرکت سریع به سمت داخلی س��ازی ۷۰درصدی و واردات
کمتر قطعات هستیم.
وی در ادام��ه با اش��اره به تاریخچ��ه همکاری های ایران و
س��یتروئن ،یاداوری کرد :سایپا و س��یتروئن از ۲سال پیش
برای تش��کیل شرکت همکاری های مش��ترک (جوینت ونچر)
تعامل های خود را اغاز کردند و یک س��ال پیش این شرکت
ش��کل گرفت و C ۳نخس��تین محصول مشترک است که به
بازار عرضه خواهد شد.
قائم مقام ش��رکت سایپا -سیتروئن از س��رمایه گذاری ۳۰۰
میلیون یورویی س��یتروئن در این ش��رکت مشترک خبر داد
و گف��ت :بیش از ۴۵هزار س��اعت صرف ام��وزش نیروها در
این پروژه ش��ده اس��ت و عالوه بر ان بیش از ۴۰کارش��ناس
از کشورهایی چون فرانس��ه و سوئد در سایت کاشان حضور
دارند .وی اظهار کرد :ظرفیت تولید خودرو در سایت کاشان
در س��ال های اینده به ۲۰۰هزار دس��تگاه در س��ال خواهد
رس��ید ،اما برای صادرات محصوالت از ایران به س��ایر بازارها
باید به س��طح باالیی از کیفیت برس��یم که «هرچند سخت
است اما دور از دسترس نیست».
مارتین بیان ک��رد ۳۰ :درصد از این محصول تولیدی قرار
است به سایر کشورها صادر شود.
وی ادامه داد :خودرو C ۳با موتور EP۶دارای ۱۶۵اسب
بخ��ار قدرت و حجم موتور ۱۶۰۰س��ی س��ی «مختص بازار
ایران» تولید شده است.
به گفته این مسئول فرانسوی ،عالوه بر ، C ۳در سال اینده
میالدی یک ( B- SUVنوعی خودرو شاس��ی بلند) در ایران
تولید خواهد شد و در ۲سال اینده میالدی یک B- Sedan
(سدان کالس بی -خودرو سواری صندوق دار) ویژه بازار ایران
طراحی و ساخته خواهد شد.
وی تصریح کرد :همچنین در س��ال اینده میالدی طراحی
موتور EC۵برای خودرو C ۳در ایران انجام خواهد شد ،این
مس��یر گام به گام ادامه خواهد یافت تا به تدریج به س��طح و
کیفیت استانداردهای اروپا نزدیک شویم.
پیش از این محسن قاسم جهرودی ،مدیرعامل سایپا اعالم
کرده بود ۳C :نخس��تین خودرویی اس��ت که موفق به پاس
کردن اس��تانداردهای هش��تادو پنج گانه مد نظر سازمان ملی
اس��تاندارد ایران شده اس��ت .قرارداد همکاری مشترک بین
س��ایپا و سیتروئن در پس��ابرجام امضا و روند همکاری از ان
زمان اغاز ش��د .بر همین اس��اس ،خودروه��ای جدید گروه
سایپا-س��یتروئن در خطوط تولید ش��رکت س��ایپای کاشان
تولید و وارد بازارهای داخلی و بین المللی می شود.
شرکت سیتروئن پس از پیروزی انقالب اسالمی به صورت
سرمایه گذاری مشترک در همه زنجیره ارزش افزوده از جمله
تولید در ایران هیچ گونه همکاری نداشته و برای نخستین بار
پس از ۳۹س��ال دوباره از طریق جوینت ونچر با سایپا مرتبط
شده است.
س��یتروئن شرکت خودروسازی فرانس��وی است که امروزه
شرکت تابعی از گروه پژو-سیتروئن به شمار می رود .شرکت
س��یتروئن در سال ۱۹۱۹از س��وی اندره سیتروئن تاسیس
شد.
علی اکبر اولیا
با وجوداینکه از برنامه
چهارم تا برنامه ششم
تاکید شده ۳۰درصد
از رشد اقتصادی منشا
بهره وری داشته باشد،
امارها نشان می دهد
بهره وری در طول
سال های گذشته در حد
صفر یا حتی منفی بوده
است
بررسی اخرین امارهای مربوط به بهره وری نشان داد
بهره وری روی خط صـفر
سهم بهره وری در رشد اقتصادی باید ۳0درصد باشد
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
مرتضی افقه :بهره وری از مهم ترین شاخص های قضاوت
توسعه یافتگی کشورها در دنیا است و نمی توان با سهم
صفر درصدی این شاخص به توسعه فکر کرد
ب��ا اینکه بارها بر افزایش س��طح و رش��د بهره وری
تاکید ش��ده ،روز گذشته از طرف رییس سازمان ملی
بهره وری اعالم شد :امارها نشان می دهد که بهره وری
در طول س��ال های گذشته در حد صفر یا حتی منفی
بوده است.
بر اس��اس اس��ناد باالدس��تی از جمله برنامه ششم
توسعه ،سهم بهره وری در رشد اقتصادی کشور باید به
۳۰درصد برسد .این در حالی است که بررسی شرایط
کنونی نش��ان می دهد ایران در این شاخص وضعیت
نامناسبی دارد .کارشناسان دلیل پایین بودن بهره وری
را به ۲حوزه تقسیم می کنند؛ نخست وضعیت نیروی
انسانی و دوم ارتباط بخش دانشگاه و تولید است .نبود
تناسب بین اموزش های دانشگاهی و نیاز بخش تولید
و صنع��ت از جمله مواردی اس��ت ک��ه باعث وضعیت
کنونی امار بهره وری در کشور شده است.
محمد عزیزی :متاسفانه در اهداف میان مدت و بلند مدت
تنها سهم بهره وری در رشد اقتصادی و صنعتی مطرح شده
اما چگونگی ان تشریح نشده است
نگاهی به جدیدترین امارها
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» ب��ه نق��ل از
روابط عمومی س��ازمان ملی به��ره وری ،علی اکبر اولیا
دی��روز در اس��تانه روز ملی بهره وری گف��ت :یکی از
حوزه های اصلی تمرکز کشورهای ،OECDبهره وری
است .در ایران اما توفیق چندانی نداشتیم.
وی اف��زود :با وجودی ک��ه از برنامه چهارم تا برنامه
شش��م تاکید ش��ده ۳۰درصد از رشد اقتصادی منشا
بهره وری داش��ته باشد ،امارها نشان می دهد بهره وری
در ط��ول س��ال های گذش��ته در حد صف��ر یا حتی
منفی بوده اس��ت .با توجه به خ��روج امریکا از برجام
و حساس تر شدن ش��رایط ،محدودیت های اقتصادی
بیش��تر خواهد ش��د و باید بخ��ش خصوصی و دولتی
توجه بیشتری به بهره وری داشته باشند.
رییس س��ازمان مل��ی بهره وری با اش��اره به تالش
سازمان های مختلف برای دریافت بودجه بیشتر گفت:
منابع کش��ور محدود اس��ت ولی متاس��فانه به شکلی
حرکت کرده ایم که توقع مردم هر س��ال بیشتر شده
و بای��د با خردورزی بهره وری را در برنامه های کش��ور
بگنجانیم.
وی با اشاره به نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم
انقالب به «حمایت از کاالی ایرانی» ،اظهار کرد :برای
افزایش کیفیت تولی��د داخلی و هدف گیری بازارهای
صادرات��ی باید رویکردی جدی نس��بت ب��ه بهره وری
داشته باش��یم .باید با افزایش بهره وری ،رقابت پذیری
کااله��ای داخل��ی را افزایش و بازاره��ای صادراتی را
هدف قرار داد.
وی همچنین توضیح داد :براس��اس پیش بینی رشد
اقتصادی ۸درصدی باید ۳۵ ،درصد از محل بهره وری
باش��د .براس��اس برنامه شش��م توس��عه رشد بخش
کش��اورزی ۸درصد و رشد ان از محل بهره وری ۸/۱
درصد تعیین شده است.
بر این اس��اس ،رش��د بخش های نفت ۷درصد و از
مح��ل بهره وری ۸/۱درص��د؛ مع��دن ۸/۸درصد و از
مح��ل به��ره وری ۴/۲؛ صنعت ۳/۹درص��د و از محل
بهره وری ۲درص��د؛ اب ،برق ،گاز ۹درصد و از محل
به��ره وری ۲درصد؛ س��اختمان ۵/۷درصد و از محل
بهره وری ۲درصد؛ حمل ونق��ل ۳/۸درصد و از محل
بهره وری ۱/۲درصد؛ ارتباطات ۴/۱۹درصد و از محل
به��ره وری ۵/۶درصد و س��ایر خدم��ات ۵درصد و از
محل بهره وری ۸درصد تعیین شده است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره تاثیر خروج امریکا از
برجام بر بهره وری گفت :به طور قطع این موضوع موثر
اس��ت اما نباید فراموش کنیم که برجام به عنوان یک
دستاورد بزرگ دیپلماسی باعث شد تا رشد اقتصادی
منفی کش��ور در سال ۹۱به رشد مثبت تبدیل شد و
اجماع بین المللی علیه ایران از بین رفت.
اولیا در پاس��خ به پرسش��ی درباره بهره وری انرژی
و تولی��د خودروها گفت :م��ا از منظر بهره وری بر کل
مصرف انرژی توجه داریم و می گوییم ش��دت مصرف
انرژی در کشور باالتر از میانگین جهانی است.
وی افزود :باید به سمت حمل ونقل عمومی و کاهش
سفرهای درون شهری برویم .روند کنونی را مناسب و
سالم نمی دانیم و باید راهکار اساسی تری برای مصرف
انرژی داشته باشیم؛ مشکل امروز ما استاندارد سوخت
نیست بلکه حذف سفرهای غیرضروری است.
زیرس�اختی ب�رای افزای�ش به�ره وری
نداریم
با این حال ،کارشناس��ان اقتصاد معتقدند برنامه ای
برای رشد بهره وری در کش��ور وجود ندارد .به عقیده
کارشناسان ،شرایط کنونی در کشور به گونه ای است
که زیرساختی برای افزایش بهره وری وجود ندارد.
مرتض��ی افقه ،اقتصاددان در بررس��ی س��هم صفر
درصدی بهره وری در رش��د اقتصادی و صنعتی کشور
به «گس��ترش صنعت» گفت :به��ره وری از مهم ترین
ش��اخص های توسعه یافتگی و توسعه نیافتگی کشورها
در دنیا اس��ت و نمی توان با س��هم صفر درصدی این
شاخص به توسعه فکر کرد.
وی با اش��اره ب��ه اینکه رکن اساس��ی کش��ورهای
توس��عه یافته بهره وری اس��ت ،توضی��ح داد :بهره وری
چند ش��اخص دارد که س��هم عم��ده ان به وضعیت
نیروی انسانی مربوط می شود .نقش نیروی انسانی در
بهره وری نیز به ۲دس��ته تقس��یم می شود که شامل
نی��روی کار و نیروی تولید فکر و اندیش��ه توس��عه و
صنعت است.
این اقتصاددان با اشاره به اینکه در کشور ما کمترین
سهم به فکر ،اندیشه و ابداع اختصاص می یابد ،گفت:
دانشگاه ها که منش��ا بهره وری می توانند باشند امروز
خودش��ان مصرف کنن��ده درامدهای نفتی هس��تند.
نگاهی به مراکز تربیت نیروی مختصص و توس��عه گر
نشان می دهد که دانش با انچه در واقعیت به ان نیاز
داریم در کش��ور ما ارتباط نزدیکی ندارند .بسیاری از
دانش اموختگان پس از اینکه دوره اموزشی را سپری
می کنند در کارگاه ها بهره وری ندارند و این موضوع به
دلیل شکاف اموزش و واقعیت ایجاد می شود.
افقه در ادامه ،به بررس��ی دس��ته نخست پرداخت
و توضی��ح داد :نیروی کار نیز ب��ه عنوان بخش اصلی
ارجاع ۹۰پرونده ورشکستگی و انحالل به دادگاه های تهران در هر ماه
رییس کل دادگاه های عمومی و انقالب تهران از اختصاص ۲ش��عبه ویژه
برای رس��یدگی به پرونده های اعالم ورشکستگی در مجتمع قضایی شهید
بهش��تی خبر داد .عباس پوریانی با بیان اینکه هر ماه نزدیک به ۹۰پرونده
با درخواست ورشکستگی و انحالل شرکت ها به محاکم قضایی تهران ارجاع
می شود ،به ایسنا گفت :بررسی ها نشان می دهد پرونده برخی از افرادی که
درخواست ورشکستگی داشته اند به علت تراکم پرونده های قضایی به صدور
حکم منجر شده است در حالی که این افراد در حقیقت ورشکسته نبودند و با
سوء استفاده از مسیر قانونی اعالم ورشکستگی می کردند .رییس کل محاکم
عمومی و انقالب تهران خاطرنشان کرد :برای مثال ،در پرونده ای فردی برای
صدور چک بی محل در ۱۲س��ال پیش محکوم ش��ده بود که با سوء استفاده
از قانون ،اعالم ورشکس��تگی کرده بود .با بررس��ی های بیشتر متوجه شدیم
به دلیل این ارای صادرشده ،خسا رت های زیادی به بیت المال و دولت وارد
می شود و ما برای ساماندهی و جلوگیری از سوء استفاده احتمالی و صیانت از
بیت المال و سرمایه ملی ۲شعبه ویژه را به عنوان شعب تخصصی رسیدگی
تولید و بهره وری امروز در ش��رایط نامناس��بی به سر
می ب��رد .طبق��ه کارگر اگ��ر به لحاظ روح��ی و روانی
تامین نباشد ،نمی تواند کار کند و بهره وری ان پایین
می ای��د .وضعیت کارگران و امار بهره وری در کش��ور
نشان می دهد که در بخش نیروی کار با بحران روبه رو
هستیم و باید جلوی این موضوع گرفته شود.
وی اف��زود :تا زمانی که نی��روی کار دغدغه بیمه و
حقوق داشته باشد نمی توان به بهره وری امید داشت.
در برنامه ششم توسعه قید شده که ۳۰درصد از رشد
اقتصادی باید نشات گرفته از رشد بهره وری باشد .این
در حالی است که بهره وری رشد صفر درصدی داشته
است .نمی توان به صرف نوشتن برنامه توقع داشت که
وضعیت کش��ور بهبود یابد .برنامه ها باید شرایط اجرا
داشته باشند.
این کارش��ناس اقتصاد اف��زود :بخش تولید خودش
را محت��اج فکر و اندیش��ه نمی داند و عم��ده نیاز این
بخش از طریق درامدهای نفتی تامین می شود .دولت
از طری��ق درامدهای نفتی بودجه تعیین می کند و به
بخش تولید تس��هیالت می دهد اما بخش تولید برای
حفظ این س��رمایه تالش نمی کند و بودجه ها از بین
می رود.
لزوم برنامه ریزی برای رشد
محمد عزیزی ،عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی درباره وضعی��ت بهره وری
در کش��ور گفت :تا زمانی که برنامه مش��خصی برای
رشد بهره وری در کشور وجود نداشته باشد ،نمی توان
در ای��ن زمینه اظه��ار نظر کرد .متاس��فانه در اهداف
میان مدت و بلند مدت تنها س��هم بهره وری در رش��د
اقتص��ادی و صنعت��ی مطرح ش��ده ام��ا چگونگی ان
تشریح نشده است.
وی اف��زود :پاس��خ اینک��ه چرا بهره وری در کش��ور
پایین اس��ت را همه می دانند اما کس��ی برای رش��د
ان اقدام ج��دی نمی کند .این موضوع در س��ال های
اینده مش��کالت بس��یاری را ایجاد خواه��د کرد و با
نادی��ده گرفتن ان باعث ضربه های س��نگینی به بدنه
تولید خواهیم ش��د .عزیزی پیشنهاد داد :کارشناسان
س��ازمان مل��ی به��ره وری در این زمینه باید بیش��تر
فعالیت کنند و توقع هس��ت پ��س از چند دوره صفر
بودن رشد بهره وری برنامه برای رشد این شاخص در
نظر گرفته شود.
به پرونده اعالم ورشکستگی ها در تهران راه اندازی کردیم تا قاضی های این
ش��عبه ها پرونده ها را بررس��ی کنند و اگر ش��رکت ورشکسته نیست جلوی
سوء اس��تفاده گرفته و درخواس��ت ها هم رد ش��ود .رییس کل دادگاه های
عمومی و انقالب تهران افزود :درحال حاضر احکام خوب و متقنی در این ۲
ش��عبه صادر می ش��ود و بخشی از پرونده ها پس از بررسی و اصل استعالم از
سوی قضات رد شده و در مقابل نیز پرونده هایی داریم که با همین استعالم ها
و اثبات ورشکستگی برای شان حکم ورشکستگی صادر شده است.
صنعت خودرو
ایران خودرو
با نام پیش�ین ایران ناس�یونال در
سال ۱۳۴۱به کوشش برادران خیامی با سرمایه
مال�ی ۱۰۰میلیون ریال بنیان گذاری ش�د .این ش�رکت
مهم ترین ش�رکت خودروس�ازی داخلی است که انواع خودرو
س�بک و س�نگین را تولید و عرضه می کند .لوگوی این خودروساز
پس از پیکان نخس�تین بار روی س�مند نصب شد .این خودرو در سال
۱۳۸۱در داخل تولید و ضمن پوش�ش بازار کش�ور ،صادر نیز شده است.
س�مند در ادبیات فارس�ی به اسبی گفته می ش�ود که رنگی متمایل به زرد
دارد.سمند به عنوان خودرویی ملی پیش از تولید انبوه نشانه خود را یافته
بود .در کشاکش سخت تولید خودرو ملی ،طراحی ارم جدیدی برای این
محصول فراخوان عمومی شد و در نهایت طرح سر یک اسب به عنوان
بهتری�ن اثر برای قرار گرفتن روی بدنه این خودرو برگزیده ش�د.
طرحی که اش�کارا با نام خودرو نیز همخوانی داش�ت و امروز
لوگوی این خودروساز به شمار می رود .همچنین بیژن
جناب ،تایپوگرافی گروه این خودرو را س�ال
۱۳۷۳طراحی کرده است.
پیکان
در سال ۱۳۴۶خورشیدی از
سوی شرکت ایران ناسیونال (ایران خودرو) و
گ�روه صنعتی روتس (مالک کارخان�ه تالبوت) تولید
و به بازار عرضه ش�د ،پیکان نخس�تین خودرو تولید ایران
است.
این خودرو به س�رعت به ماش�ین محبوب ایرانی ها بدل ش�د و
مدل های مختلف ان از س�وی ایران خودرو تولید ش�د .پس از انقالب
نی�ز ب�ا تولید قطع�ات در داخل کش�ور حی�ات پیکان تا س�ال ۱۳۸۴
ادام�ه یاف�ت و تیراژ ان در زم�ان توقف بیش از ۲میلی�ون بود .امروز
نی�ز نمونه های قدیمی و بازسازی ش�ده پیکان ب�ه عنوان یک خودرو
کالسیک و گران قیمت مورد توجه است.
نخس�تین نش�انه ای که در صنعت خودرو ایران استفاده شد
تصویری از یک ارابه باس�تانی و یک اسب در حال حرکت
بود که در سال های میانی دهه ۴0روی پیکان نقش
بس�ت .این ارم تا پایان تولید پیکان روی
ان باقی ماند.
چهار شنبه
26اردیبهشت 29 1397شعبان 16 1439مه 2018شماره 391پیاپی 2364
س�ـایپا
یک�ی دیگ�ر از خودروس�ازان
ایرانی اس�ت که س�ال ۱۳۴۴با سرمایه اولیه
۱۶۰میلیون ریال تاس�یس ش�د .مالک اصلی ش�رکت
انتوان ایس�ه ی�ک لبنانی االصل بود که پس از او پس�رانش
تا زمان پیروزی انقالب اسلامی اداره ش�رکت را برعهده گرفتند.
ش�رکت س�ایپا ۱۶ ،تیر ۱۳۵۸به مالکیت دولت ایران درامد و از اذر
۱۳۶۰در سرپرس�تی سازمان گسترش و نوس�ازی صنایع ایران (ایدرو)
قرار گرفت.
لوگوی س�ایپا به دس�ت مرتضی ممیز ،پدر گرافیک ایران در س�ال ۶۶
طراح�ی ش�د .ممیز طراحی این نش�انه را چنین توصی�ف می کند :این
طرح را بر اس�اس نقوش اجری بناهای مراغه ساخته بودم و شباهتی
به لوگوی خودروس�ازی مرس�دس بنز دارد.در نگاه نخست نشان
س�ایپا به ش�کل چرخ دنده خودنمایی می کند که نماد اصلی
صنعت و تولید است و با دقت بیشتر تحرک و چرخش
ح�ول محور مرکزی با توجه به تقارن ابعادی
ان در ذهن تداعی می شود.
ا
ن خ
گروه صنع
یر
تی ا
)Renau
(lt
رنو
رنو
یک�ی از ش�رکای ایران�ی
در صنع�ت خودرو اس�ت که خودروس�ازی
چندملیت�ی فرانس�ه اس�ت .ای�ن ش�رکت در ۱۸۹۹
میالدی (۱۲۷۷-۷۸خورش�یدی) تاس�یس شده و در زمینه
طراحی ،ساخت و توزیع کالس های مختلف خودرو فعالیت دارد.
شرکت رنو مالک بیشترین س�هام شرکت رومانیایی داچیا ،شرکت
ترکیه ای اویاک-رنو ،ش�رکت کره ای رنو سامسونگ موتورز و شرکت
ایرانی رنو پارس است و طبق گفته سازمان بین المللی سازندگان خودرو
در س�ال )۱۳۹۴-۹۵( ۲0۱۶رنو بزرگترین تولیدکننده خودرو در جهان
با حجم تولید باال بوده است.
لوگوی رنو شبیه الماس است و نخستین بار به شکل ارم ایستاده،
روی در موتور به کار رفت و بوق خودرو پشت ان قرار می گرفت.
در س�ال )۱۳۰۰-۱۳۰۱(۱۹۲۲قس�مت مرکزی نش�ان برای
خروج هوا بریده شد دقیق به صورت ارم کنونی .رنو
نشان امروز خود را از س�ال -۱۳۰۴( ۱۹۲۴
)۱۳۰۲با خود همراه دارد.
لوگوه�ا ب�ا مخاطب�ان
س�خن می گویند
فاطم�ه امیراحم�دی :ایران دارای تمدنی کهن اس�ت اما واقعیت این اس�ت که به لحاظ حافظه تصویری فرهن�گ ایرانی دارای
ضعف هایی اس�ت و بحث لوگوها (نش�انه ها) نیز براوردی از این امر اس�ت .با کنکاش در لوگوهای خودروسازان جهان در می یابیم
که تصاویر هر یک مفهومی بنیادی دارد .هر چه به س�وی لوگوهای ایرانی حرکت می کنیم اگر چه تصاویر س�اده هستند ،نشان از
مفاهیم بیرون امده از تاریخ این س�رزمین دارند .لوگو یا نش�انه ها ،نمادی برای بیان یک عبارت یا القای یک مفهوم اس�ت .ارم ها
چیزی شبیه امضا یا نشانه ای برای وجود یا حضور شخص یا موسسه بوده که ارم متعلق به ان است.
میاد(yad
زا
سایپا
ge
)Peu
پ
ژ و(
ot
ودرو
پیکان
m
)za
زامی�اد
ن�ام روز بیس�ت و هش�تم از
ماه های شمس�ی و ب�ه معن�ی «زمین داد»
همچنی�ن نام فرش�ته م�وکل ب�ر حوران بهش�تی
اس�ت .در ایین زرتش�ت زامیاد فرش�ته م�وکل بر زمین
است.
خودروس�ازی زامی�اد یک�ی دیگر از ش�رکت های س�هامی عام
خودروس�ازی کشور است که در سال ۱۳۴۲در سه راه اذری تاسیس
ش�د .خودروهای تولیدی این ش�رکت وان�ت ،کامی�ون ،مینی بوس و
اتوبوس است.
زامیاد از زیرمجموعه های گروه خودروسازی سایپا است.
لوگ�وی این ش�رکت از ابتدای ن�ام ان ( )Zدر داخل یک بیضی
شکل گرفته است.
با وجود جست وجوهای فراوان چیزی بیشتر از ان یافت
نشد و س�ایت شرکت قطع بوده و ش�رکت نام برده
پاس�خگوی تماس های «گسترش صنعت»
نبود.
ش�رکت
فرانس�وی پژو از دیگر ش�رکای
خودروس�ازی ای�ران اس�ت ک�ه در س�ال
)۱۱۸۸-۸۹( ۱۸۱۰از س�وی خان�واده پژو برای س�اخت
اسیاب های قهوه ،در شهر فرانش-کنته فرانسه تاسیس شد.
ورود رس�می پژو به صنعت خودروسازی با تولید دوچرخه «گراند
بای» از سوی ارماند پژو در سال )۱۲۶۰-۶۱( ۱۸۸۲اغاز شد .نخستین
خودرو پژو که خودرویی س�ه چرخ بود سال )۱۲۶۷-۶۸( ۱۸۸۹به دست
ارمان�د پژو و با همکاری گوتلیب دایملر تولید ش�د .امروز ش�رکت پژو از
زیرمجموعه های گروه «پی اس ای» به شمار می رود .در نام گذاری مدل های
خودروهای شرکت پژو ،اندازه عدد سمت راست نشانه نسل خودرو است
و اندازه عدد س�مت چ�پ داللت بر بزرگی خ�ودرو دارد .برای نمونه،
در مدل ۶ ،۲۰۶نس�ل خودرو و ۲اندازه خودرو را نش�ان می دهد؛
بنابرای�ن ،م�دل ۵۰۴از ۲۰۶بزرگتر و قدیمی تر اس�ت .یکی
از نخس�تین خودروهای پژو به نام مدل ش�یر شناخته
می ش�ود که نشان محلی ش�هر بلفورد محل
ساخت تندیس ازادی است.
در گردهمایی معاونان صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی سراسر کشور مطرح شد
شناسایی 4مشکل ویژه صنایع کوچک
چهار شنبه
سال سی ام شماره 391پیاپی 2364
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
26اردیبهشت 1397
29شعبان 1439
16مه 2018
ضرورت تدوین سند توسعه برای صنایع کوچک
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
ایستادن پای تولید ایرانی
یک��ی از مهم تری��ن راه ه��ای
برون رف��ت از رکود و نجات کش��ور
همان ایس��تادن پای تولید و مصرف
کاالی ایرانی اس��ت .بیایید هم قسم
شویم از این پس همه هزینه ها برای
مصرف کاالی ایرانی باشد تا:
-۱ام��کان اش��تغال نیروی ه��ای
جویای کار ایرانی به واس��طه فعالیت محمدصادق محمدیاری
پای��دار و توس��عه واحدهای تولیدی معاون اقتصادی صندوق
ضمانت سرمایه گذاری
فراهم اید.
صنایع کوچک
-۲تولید بیش��تر کاالی ایرانی به
واس��طه فروش ،کسب سود و درامد
مکفی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی از این
طریق فراهم شود.
-۳مدی��ران واحده��ای تولیدی با در اختیار داش��تن منابع الزم
حاص��ل از فروش مناس��ب ،امکان برنامه ری��زی و تحقیق به منظور
ارتقای کیفیت محصوالت خود را داشته باشند.
-۴بخش قابل توجهی از منابع کشور معطوف به حل معضل های
واحده��ای تولیدی از جمله تامین س��رمایه در گردش ،نوس��ازی و
توس��عه انها نش��ود و در بخش های ضروری دیگر مانند بهداش��ت و
توسعه شبکه حمل ونقل عمومی هزینه شود(.ساالنه حدود ۲۰هزار
میلیارد تومان تسهیالت بانکی)
-۵مدی��ران واحده��ای تولی��دی به دلی��ل دارا ب��ودن نقدینگی
کافی ناش��ی از وجود بازار فروش برای محصوالت خویش به س��مت
استفاده از وام های بانکی سوق پیدا نکنند و گرفتار بازپرداخت سود
غیراقتصادی و جرایم احتمالی و در نهایت حرکت به س��مت کاهش
تولید و تعطیلی نشوند.
-۶کشور به دلیل دارا بودن واحدهای تولیدی و صنعتی قوی که
ب��ه دلی��ل ارتقای کیفیت و میزان نفوذ خود توانس��ته اند به صادرات
محصوالت اقدام کنند به س��مت استقالل اقتصادی و افزایش درامد
ناخالص ملی حرکت کند.
-۷عدال��ت اقتصادی که کمرنگ اس��ت به واس��طه رش��د درامد
واحده��ای تولی��دی و به دنب��ال ان افزایش پرداخت��ی به کارگران
زحمت کش شاغل در بخش تولید و صنعت تا حدودی تحقق یابد.
-۸خودب��اوری ،غیرت اقتصادی و معیش��ت اینده فرزندان مان را
تقویت و تامین کنیم.
-۹ت��وان بخش غیردولت��ی برای رقابت با برنده��ای منطقه ای و
گسترش دامنه عرضه محصوالت ایرانی ارتقا یابد.
-۱۰ب��ه دلیل افزایش اعتماد به ش��رکت های داخلی به واس��طه
افزایش ارزش س��هام منبعث از بازار مناس��ب برای محصوالت و در
نتیجه ایجاد ثبات اقتصادی امکان هدایت س��رمایه های س��رگردان
به سوی بازار سرمایه(بورس) و جلوگیری از افزایش کاذب نرخ دالر
و ...میسر شود.
خبر
چالش های ایجاد شهرک صنعتی
مشکالت مربوط به ایجاد شهرک های صنعتی در استان اذربایجان
ش��رقی با حضور معاون فنی س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ایران ،مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اذربایجان
ش��رقی در نشس��تی با حضور ایرج پزش��کیان نماینده مردم تبریز،
اذرش��هر و اس��کو و نایب رییس مجلس شورای اسالمی بررسی شد.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان اذربایجان ش��رقی ،در این نشس��ت
چالش ه��ای پی��ش روی ش��هرک های صنعتی دولت��ی و خصوصی
مطرح ش��د .پزشکیان ،نایب رییس مجلس ش��ورای اسالمی در این
دیدار با تاکید بر لزوم برنامه ریزی برای استقرار واحدهای دارای بازار
مصرف در ش��هرک های صنعتی ،امادگی خود را به منظور پیگیری
مس��ائل مربوط به ش��هرک ها و نواحی صنعت��ی دولتی و خصوصی
اعالم کرد .فتحعلی محمدزاده ،معاون فنی سازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران همچنین در سفر یک روزه به اذربایجان
ش��رقی ،از زیرساخت های شهرک صنعتی خصوصی چرمشهر دیدن
کرده و در نشستی با مدیران این شهرک مشکالت فنی ان را بررسی
کرد.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
اغ��از عارضه یابی صنایع کوچک برای شناس��ایی
مش��کالت انها و ارائه راهکاره��ای رفع ان همزمان
با طرح راستی ازمایی در راستای شمارش واحدهای
صنعتی فعال و واحدهایی که دچار مش��کل هستند
قرار است در شهرک های صنعتی کشور اجرا شود تا
برای برطرف کردن مشکالت شان برنامه ریزی مدون
شود.
ب��ا وج��ود ای��ن ،در گردهمایی معاون��ان صنایع
کوچ��ک ش��هرک های صنعتی سراس��ر کش��ور که
دوشنبه در س��ازمان مدیریت صنعتی کشور برگزار
ش��د بر اس��تفاده از ظرفیت های صنایع کوچک در
تولید و اشتغالزایی برای مقابله با بدعهدی و خروج
امریکا از برجام تاکید شد.
همچنین در این گردهمایی ضرورت تهیه سندی
مدون برای توس��عه صنایع کوچک و متوسط کشور
مطرح ش��د تا ضمن شناس��ایی مش��کالتی فراتر از
موان��ع عام تولید برای صادرات محور ش��دن صنایع
کوچک و جانمایی مناس��ب این واحدهای صنعتی
اقدام شود.
صادق نجفی ،مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ایران در گردهمایی معاونان
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
با اش��اره به بدعهدی و خروج امریکا از برجام گفت:
ب��رای مقابله ب��ا این توطئ��ه جدید بای��د در حوزه
اقتصاد ،لباس رزم بپوش��یم و ب��ا روحیه و مدیریت
جهادی و عش��ق به ابادانی و توس��عه ایران اسالمی
تالش کنیم.
نجفی ب��ا بیان اینکه در فض��ای کنونی که اروپا
مقابل امریکا ایس��تاده ،فرصتی ب��رای ایران فراهم
ش��ده اس��ت تا بتوان��د از ان برای توس��عه و ایجاد
اش��تغال اس��تفاده کند ،افزود :راه نجات کشورهای
مختلف جهان در توسعه صنایع کوچک است که در
ایران نیز باید این شرایط فراهم شود.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت گفت :به
دنبال برنامه ای به عنوان سند توسعه صنایع کوچک
و متوسط کشور هستیم.
موشکافی مشکالت صنایع کوچک
نجف��ی تاکی��د ک��رد :عالوه بر مش��کالت عمومی
و فعل��ی صنای��ع کوچک بای��د در نظر داش��ت که
۲۵درص��د هزینه ه��ای تولید ص��رف حمل ونقل و
پشتیبانی (لجستیک) می شود این رقم برای کاهش
نرخ تمام شده نیاز به مدیریت دارد.
وی افزود :در یک ش��بکه دقیق ف��روش ،مالیات
ارزش اف��زوده از مصرف کننده دریافت می ش��ود ،نه
تولیدکنن��ده .در این زمینه نیز درگاه اطالع رس��انی
دقیقی وجود ندارد.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با بیان اینکه
۳0هزار واحد از ش��هرک های صنعتی در ۱۲استان
بزرگ کشور قرار دارد و باید زمینه صادرات تولیدات
انه��ا را فراه��م کرد ،گفت :اس��تقرار ۴0هزار واحد
ایجادشده در حاشیه ش��هرک ها ،نابسامانی صنعت
کش��ور را به دنبال داش��ته اس��ت .نباید اجازه داد
صنایع اب ب��ر در مکان های فاقد مناب��ع ابی ایجاد
شود.
نجف��ی افزود :مش��کل دیگ��ر ما به��ره وری کم و
نب��ود فعالیت های تحقیق وتوس��عه اس��ت که مرکز
مطالع��ات س��ازمان مدیری��ت صنعتی ب��ا امکانات
بس��یار و نیروهای متخصص قابلیت انجام این کار را
دارد.
عارضه یابی کسب وکارها
عکس :گسترش صنعت
http://telegram.me/sanatnewspaper
فراگیر در مناطق کمتر توسعه یافته و طرح کارورزی
استفاده خواهد شد.
محمدحسین مقیسه
ابوالفضل کیانی بختیاری
صادق نجفی
با سرمایه در اختیار این
صندوق ،حتی نمی توان
در شهرک های صنعتی یک
خیابان برای واحدها ایجاد
کرد اکنون سرمایه در
اختیار این صندوق ۱۱0
میلیارد تومان است
با این محدودیت منابع،
اگر افزایش سرمایه
رخ ندهد
ناچاریم صدور ضمانتنامه
را متوقف کنیم
تالش شده با هم افزایی و
مشارکت مجموعه وزارت
صنعت ،معدن و تجارت ،در
این زمینه مدلی را طراحی
کنیم که اجرایی شدن
ان نیازمند هم افزایی
همه استان ها و دیگر
سازمان های مرتبط است
اگر بخواهیم موج صنعتی
در کشور ایجاد کنیم ،نقطه
شروع ان بازسازی ،احیا و
بهبود همین بخش است
در یک شبکه دقیق
فروش ،ارزش افزوده
از مصرف کننده دریافت
می شود ،نه تولیدکننده.
در این زمینه نیز درگاه
اطالع رسانی دقیقی وجود
ندارد اکنون ۲۵درصد
هزینه های تولید صرف
حمل ونقل و پشتیبانی
می شود این رقم برای
کاهش نرخ تمام شده نیاز
به مدیریت دارد
راستی ازمایی صنایع
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعت��ی ای��ران در ادامه به بازدید خود از ش��هرک
صنعت��ی راوند کاش��ان اش��اره و اظهار ک��رد :طرح
راستی ازمایی در راستای شمارش واحدهای صنعتی
فع��ال و واحدهایی که با مش��کل روبه رو هس��تند،
اجرا می ش��ود تا برای برطرف کردن مشکالت ش��ان
برنامه ریزی مدون شود.
نجفی ادامه داد :امس��ال برای صادرات محور شدن
۱0درص��د از واحده��ای صنعت��ی کوچک اس��تان
اصفهان تالش خواهد شد.
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت با اش��اره به
اینک��ه ۱۱واح��د صنعتی اب بر در اس��تان اصفهان
وج��ود دارد ،بی��ان ک��رد :ای��ن واحده��ا افزون ب��ر
۳0میلی��ون مترمکع��ب اب مص��رف می کنن��د که
ب��رای تامی��ن اب مورد نی��از انها و برط��رف کردن
مش��کالت واحدهای صنعتی این اس��تان برنامه های
کوتاه م��دت ،میان مدت و دراز مدت در دس��ت اقدام
است.
وی گف��ت :برنامه ری��زی ب��رای بهره گی��ری از
تصفیه خانه های ش��هرهای اطراف اصفه��ان ،انتقال
اب از دری��ا و تغیی��ر فن��اوری برای کاه��ش میزان
اب مصرفی در صنایع از جمله اقدام هایی اس��ت که
برای برطرف کردن مش��کل کمب��ود اب صنایع این
استان انجام خواهد شد.
طراحی مدلی برای بهبود
ابوالفض��ل کیانی بختی��اری ،مدیرعامل س��ازمان
مدیری��ت صنعتی نیز در ادام��ه گردهمایی معاونان
صنای��ع کوچک ش��هرک های صنعتی ای��ران گفت:
صنایع کوچک و شهرک های صنعتی پیشران توسعه
صنعتی به شمار می روند و اگر بخواهیم موج صنعتی
در کشور ایجاد کنیم ،نقطه شروع ان بازسازی ،احیا
و بهبود همین بخش است.
کیانی بختیاری با تاکید بر اینکه ایجاد توازن بدون
توسعه خوشه های صنعتی امکان پذیر نیست ،افزود:
تالش ش��ده با هم افزایی و مشارکت مجموعه وزارت
صنع��ت ،معدن و تج��ارت ،در این زمین��ه مدلی را
طراحی کنیم که اجرایی شدن ان نیازمند هم افزایی
همه استان ها و دیگر سازمان های مرتبط است.
مدیرعامل س��ازمان مدیری��ت صنعتی گفت :برای
رس��یدن به رونق اقتص��ادی ،تحقق سیاس��ت های
اقتص��اد مقاومت��ی و حمای��ت از کاالی ایرانی باید
بو کار را به ثمر برسانیم.
کلینیک های کس
کیانی بختی��اری اظه��ار ک��رد :ب��رای موفقی��ت
کلینیک ه��ای کس��ب و کار صنایع کوچ��ک ،از همه
مناب��ع موجود در اختیار س��ازمان صنایع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ،اش��تغال روس��تایی معاونت
توس��عه روس��تایی ریاس��ت جمهوری ،طرح اشتغال
سیدافش��ین گنج بخش ،مشاور مدیرعامل سازمان
صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعتی ای��ران نیز
در حاش��یه گردهمای��ی معاون��ان صنای��ع کوچک
ش��رکت ش��هرک های صنعتی سراس��ر کشور گفت:
ب��ه زودی کلینی��ک عارضه یابی کس��ب و کار صنعت
در تمام شهرک های صنعتی کش��ور به بهره برداری
می رسد.
گنج بخ��ش افزود :ش��ناخت چالش های واحدهای
تولیدی فعال و نیمه فعال در بخش اعتبارات و تامین
نیروی انس��انی و تالش برای رفع انها در دستور کار
کلینیک های کسب و کار صنایع کوچک خواهد بود.
وی تاکید کرد ۹۲ :درصد صنایع کش��ور را صنایع
کوچک و متوس��ط تش��کیل می دهد که مسئولیت
حمای��ت ،نظ��ارت و برنامه ریزی ب��رای انها برعهده
سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی است.
ضرورت افزایش سرمایه صندوق
محمدحسین مقیسه ،مدیرعامل صندوق ضمانت
سرمایه گذاری صنایع کوچک نیز در پایان گردهمایی
معاون��ان صنایع کوچک ش��هرک های صنعتی ایران
گف��ت :با س��رمایه در اختی��ار این صن��دوق ،حتی
نمی توان در ش��هرک های صنعتی یک خیابان برای
واحدها ایجاد کرد.
مقیس��ه ،س��رمایه در اختیار این صندوق را ۱۱0
میلیارد تومان اع�لام کرد و افزود :با این محدودیت
منابع ،اگر افزایش س��رمایه رخ ندهد ناچاریم صدور
ضمانتنام��ه را متوق��ف کنیم .مدیرعام��ل صندوق
ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک گفت :سقف
ضمانتنام��ه م��ا ۳0میلی��ارد ریال اس��ت .بنابراین
محدودیت هایی نیز در این زمینه وجود دارد.
مقیس��ه با بیان اینکه نگاه ما به واحدهای صنعتی
کوچک حمایتی اس��ت ،نه انتفاعی ،تصریح کرد :ماه
گذش��ته ۱۵0میلیارد ریال خس��ارت به واحدهای
اس��یب دیده پرداخت شد اما حتی ۵0میلیارد ریال
ان بازپرداخت نشده است.
مدیرعامل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچ��ک یاداوری کرد :این صندوق از س��ال ۱۳۸۶
کار خ��ود را اغاز کرده که در س��ال ۱۳۹۴افزایش
س��رمایه ۷۵0میلیارد ریال داش��ت و این به رش��د
صدور ضمانتنامه ها منجر شده است.
مقیس��ه ۷۵ ،درصد ضمانتنامه های صادر ش��ده را
مربوط به ۳سال گذشته اعالم کرد و گفت :افزون بر
۸0د رص��د ضمانتنامه ها منطبق ب��ر اعداد و ارقام و
پیشنهادها و خواسته های واحدها بود.
مدیرعامل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع
کوچک گفت :ت��ا س��ال ۳۵0 ،۱۳۹۴میلیارد ریال
س��رمایه در اختی��ار صندوق بود که امید هس��ت از
محل تبصره ۱۸بتوان ان را افزایش داد.
سخن اخر
به گزارش «گس��ترش صنعت» هدف از تش��کیل
صندوق ،فراهم کردن زمینه توس��عه سرمایه گذاری
بخش غیردولت��ی در صنایع کوچ��ک ،کوتاه کردن
مدت زمان اجرای طرح های اش��تغالزا و دارای توجیه
اقتصادی ب��ا اولوی��ت مناطق کمتر توس��عه یافته و
تضمین و تسهیل روند دریافت وثیقه برای تسهیالت
اعطایی به این طرح ها است.
درحال حاضر ۹۶۶شهرک و ناحیه صنعتی مصوب
در کش��ور وجود دارد ک��ه بیش از ۸00واحد ان در
حال بهره برداری است و نزدیک به ۴0درصد صنایع
کوچک و متوس��ط کش��ور در این مناطق مس��تقر
شده اند.
خبر استان
اسان سازی واگذاری زمین صنعتی در استان ها
مع��اون برنامه ری��زی س��ازمان صنای��ع کوچک و
شهرک های صنعتی ایران از تفویض اختیارات بیشتر
به شرکت های اس��تانی شهرک های صنعتی با هدف
حمای��ت حداکث��ری از متقاضیان و س��رمایه گذاران
در راس��تای ارتق��ای تولی��د کاال و افزایش اش��تغال
درشهرک ها و نواحی صنعتی خبر داد.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از استان
ف��ارس ،عزی��زاهلل قربانی در ش��هرک صنعتی بزرگ
ش��یراز اظهار کرد :با تفویض اختیارات به اس��تان ها،
فرایند جذب س��رمایه گذاران و حمایت از انها و نیز
اعطای مشوق ها با سهولت بیشتری انجام می شود.
مع��اون برنامه ری��زی س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران با بیان اینکه فراهم سازی
زمینه کارام��دی و ارتقای رقابت پذی��ری واحد های
بو کار از
صنعت��ی در راس��تای بهب��ود فضای کس��
اولویت های این س��ازمان اس��ت ،گفت :شهرک های
صنعتی مهم ترین بستر زیرساخت تولید کاالی ایرانی
به ش��مار می رود ،به همین دلیل نی��ز باید با ارتقای
خدم��ات به صنعتگران برای تحق��ق این هدف مهم
تالش کنیم.
قربانی ب��ا بیان اینک��ه در ۸0۳ش��هرک و ناحیه
صنعت��ی در سراس��ر کش��ور زمی��ن ب��ه متقاضیان
واگ��ذار می ش��ود ،گفت :بی��ش از ۷۳ه��زار قرارداد
س��رمایه گذاری با متقاضیان در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی کش��ور بسته شده که در قالب این قراردادها
افزون بر ۳۳هزا ر هکتار زمین واگذار شده است.
اشتغال ۷۲۹هزار نفری
مع��اون برنامه ری��زی س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران تصریح کرد :خوشبختانه
درحال حاض��ر وضعی��ت زیرس��اخت ها در بیش��تر
ش��هرک های صنعتی مناسب است و اغلب شهرک ها
و نواح��ی صنعتی ک��ه در ان واگذاری زمین ش��ده
دارای امکانات زیربنایی هستند و در مناطقی که این
شرایط کامال مهیا نیست تالش شده تا با قید فوریت
در برنام��ه عملیاتی ش��رکت ش��هرک های صنعتی
استان ها مورد توجه و تامین قرار گیرد.
قربانی با بی��ان اینکه تاکنون بی��ش از ۴۱هزار و
۷00واحد صنعتی و تولیدی در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی کش��ور به بهره برداری رسید ه است ،گفت :با
فعالیت این واحد ها برای حدود ۷۲۹هزار نفر اشتغال
ایجاد شده اس��ت .معاون برنامه ریزی سازمان صنایع
کوچک و ش��هرک های صنعتی ای��ران ،همچنین از
ساخت وساز افزون بر ۳0هزار واحد تولیدی و صنعتی
در شهرک های صنعتی کشور خبر داد و گفت :از این
تعداد ،حدود ۳ه��زار و ۵۴۱واحد در مرحله نصب
ماش��ین االت و بیش از ۹ه��زار و ۶۲۷واحد نیز در
مرحله نصب سوله قرار دارد.
قربان��ی از دیگر برنامه های این س��ازمان را احیای
واحد ه��ای صنعتی راکد و بازگش��ت دوب��اره انها به
چرخ��ه تولید اعالم کرد و گفت :در این زمینه برنامه
پایش مستمر واحد های صنعتی و رفع مشکالت انها
انجام خواهد ش��د .معاون برنامه ریزی سازمان صنایع
کوچ��ک و ش��هرک های صنعت��ی ای��ران در ادامه با
بیان اینکه طرح شناس��ایی ظرفیت و توانمندی های
واحدهای تولیدی مس��تقر در ش��هرک های صنعتی
اس��تان ها اغاز شده اس��ت ،گفت :در قالب این طرح،
از مشخصات واحدهای صنعتی امارگیری می شود.
قربانی ،تقوی��ت و ارتقای فرهن��گ مصرف کاالی
ایران��ی ب��ا معرف��ی برنده��ا ،فعال س��ازی گروه های
دانش اموزی و دانش��جویی ب��رای خرید محصوالت
داخل��ی ،ایج��اد مراکز ف��روش محص��والت ایرانی،
تقویت بازارهای محلی ،راه اندازی بازارهای مناسبتی
ب��ا تخفی��ف ،توس��عه خدم��ات نرم اف��زاری صنایع
کوچک ،تقوی��ت مراکز تحقیقات بازا ر و اجرای طرح
هدفمند س��ازی تولید با محور صادرات به ۱۵کشور
همس��ایه را از دیگر برنامه های امسال سازمان اعالم
کرد.