روزنامه گسترش صنعت شماره 393
روزنامه گسترش صنعت شماره 393
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
لزوم تزر یق سرمایه به گسست دانش و تجربه
تقویت ارتباط بخش صنعت و دانشگاه از جمله موضوع هایی است که در سال های گذشته
بارها بر ان تاکید ش��ده اس��ت .کارشناسان و مس��ئوالن صنایع در کشور معتقدند انچه در
دانش��گاه های کش��ور تدریس می ش��ود دانش کاربردی نبوده و از نیاز صنایع فاصله دارد .بر
قو توسعه تالش شده تا خال
این اس��اس ،در س��ال های گذشته با افزایش بودجه بخش تحقی
این بخش پر شود .با این حال ،بسیاری از کارشناسان معتقدند بودجه تخصیص یافته برای
انجام این کار کافی نیست و دانشجویان نمی توانند در جریان تحصیل به اطالعات کاربردی
پیاپی 2366
دوره جدید شماره 393
دست یابند.
بر این مبنا ،یکی از سیاست های وزارت صنعت ،معدن و تجارت در نظر گرفتن این است
که مس��یر پایان نامه های مقطع کارشناس��ی ارشد و رس��اله های دکترا را به طور هدفمند به
صنایع کشور نزدیک کند .این سیاست اما به سادگی قابل اجرا نیست و نیازمند بررسی های
بیش��تری است« .گس��ترش صنعت» در ادامه به چگونگی نزدیکی ارتباط دانشگاه و صنایع
پرداخته است.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
شنبه
29اردیبهشت1397
3رمضان 1439
19مه 2018
2
پس از خروج امریکا از برجام
نخستین توافقنامه نفتی ایران و انگلیس به امضا رسید
4
شنبه
اقتصاد و توسعه
29اردیبهشت 3 1397رمضان 19 1439مه 2018شماره 393پیاپی 2366
یادداشت
ناسازگاری درامد حقوق بگیران
با قیمت ها
خبر
استاندار استان مرکزی:
مشکالت کارگران هپکو
بررسی می شود
استاندار استان مرکزی با اشاره به اینکه مشکالت کارگران
هپکو بررسی می شود ،گفت :احقاق حقوق کارگران این واحد
تولیدی-صنعتی را با همه توان دنبال می کنیم.
سید علی اقازاده با بیان اینکه حل مشکالت خانواده بزرگ
هپک��و از مدت ها پیش با برگزاری نشس��ت های بی ش��مار با
مقامات کش��وری و مکاتبات الزم پیگیری ش��ده و همچنان
نیز ادامه دارد ،به ایرنا گفت :به کارگران و تالش��گران عرصه
صنعت و اقتصاد کشور در هپکو اطمینان خاطر می دهیم که
ب��رای رفع چالش های پیش روی ای��ن واحد صنعتی از هیچ
تالشی فروگذار نخواهیم کرد.
اس��تاندار مرکزی بیان کرد :تالش دولتمردان این است که
مشکالت و تنگناهای پیش روی این واحد صنعتی در فضایی
مسالمت امیز و قانونی حل و فصل شود .بازگشت دوباره هپکو
ب��ه رونق اقتص��ادی راهبرد دولت اس��ت و تحقق این مهم با
همراهی کارگران و س��ازمان های ذی ربط از جمله س��ازمان
خصوصی سازی مهیا می شود.
به گزارش «گس��ترش صنعت» جمعی از کارگران شرکت
هپکو یکش��نبه هفته گذش��ته( ۲۳اردیبهش��ت) ب��ا اجتماع
مقابل در اصل��ی واحد تولیدی خواس��تار بازنگری در بهبود
ش��یوه مدیریت و پرداخت معوقات خود شدند و از مسئوالن
درخواست کردند تا برای ساماندهی وضعیت شرکت صنعتی
هپکو چاره اندیش��ی کنند .انان همچنی��ن در ادامه اعتراض
به عملکرد ضعیف س��هامدار اصلی ،رکود شرکت و پرداخت
نکردن معوقات روز دوش��نبه نیز راه اهن سراس��ری شمال -
جنوب را مسدود کردند.
ب��ا مذاکرات انجام ش��ده ب��ا کارگران و قول مس��اعد برای
پیگی��ری مطالب��ات قانونی انان ،مس��یر راه اهن ش��مال –
جنوب ،چهارش��نبه بازگش��ایی شد .ش��رکت هپکو اراک در
راس��تای اصل ۴۴قانون اساس��ی در اردیبهشت سال ۱۳۸۶
به بخش خصوصی واگذار ش��د که در س��ال های گذش��ته با
معضل های کارگ��ری همراه بوده اس��ت .دامنه اعتراض های
کارگران هپکو در ش��هریور سال ۹۶به اوج خود رسید که با
حض��ور وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی مدیریت ش��د .واحد
تولیدی صنعت��ی هپکو ،به عنوان قطب تولید ماش��ین االت
راهس��ازی در منطقه خاورمیانه مطرح بود اما در س��ال های
تو پنجه نرم می کند.
اخیر با چالش های مختلفی دس
شرکت هپکو در سال ۱۳۵۱در زمینی به وسعت ۹۰هکتار
با هدف مونتاژ ماش��ین االت راهسازی تاسیس شد و از سال
۱۳۵۴با همکاری ش��رکت های اینترناش ،پوکلین ،ساکائی،
دایناپاک و لوکومو از کشورهای امریکا ،فرانسه ،ژاپن ،سوئد و
فنالند شروع به فعالیت کرد.
برات قبادیان
۹۸هزار بنگاه
اقتصادی ،صنعتی و
معدنی کشور به منظور
ارتباط بیشتر صنعت و
دانشگاه به واحدهای
تحقیق و توسعه
مجهز می شود
عکس :مهدی کاوه ای
دول��ت ب��ا در نظ��ر گرفتن
برخی از سیاست های حمایتی
در سال های گذشته توانست
مش��کل نقدینگ��ی را برطرف
کن��د .ای��ن موض��وع نش��ان
می دهد سیاس��ت گذاری های
اقتص��ادی در دولت یازدهم و
شهاب نادری
دوازدهم از بازدهی مناس��ب
عضو کمیسیون اقتصادی
برخوردار اس��ت .با این حال،
مجلس شورای اسالمی
در زمین��ه تناس��ب افزای��ش
قیمت ها ب��ا افزای��ش درامد
هنوز اقدام مناسبی در نظر گرفته نشده است.
البت��ه باید توج��ه کرد ک��ه س��ودجویی دالالن و افزایش
قیمت ه��ا پس از نوس��ان های نرخ ارز ب��ود و تصویب میزان
افزای��ش حق��وق پیش از ای��ن وقای��ع رخ داد .در این زمینه
افزایش برخی از محصوالت که مستقل از موضوع ارز و سکه
هس��تند هم بیش از افزایش دس��تمزدها روند صعودی نرخ
را ط��ی می کنند .جمع این موضوع ها ب��ه اضافه تاثیر منفی
کاه��ش ارزش پول ملی در اقتصاد خانوارها ش��رایط را برای
کارمندان و کارگران نگران کننده کرده است.
از جمله سیاس��ت هایی که دولت برای رفع این مش��کالت
در نظر گرفته رشد اش��تغال در کشور است .بر اساس اصول
اقتصاد ،رشد اشتغال شاخصی است که می تواند این مشکالت
را برطرف کند و سیاس��تی است که در صورت اجرا ،کارکرد
مناس��بی خواهد داشت اما این سیاس��ت نیز با چالش هایی
روبه رو است.
یکی از مهم ترین موضوع هایی که در این زمینه وجود دارد
این است؛ رش��د اشتغال به معنی اس��تفاده از سرمایه مردم
و درامدهای دولت با هدف اش��تغالزایی اس��ت .سیاست های
اش��تغالی نیز به طور عمده در باز ه ۳تا 5سال در نظر گرفته
می شود .بر این اساس ،در صورتی که سیاست های اشتغالزایی
بدون کم و کاست اجرا شود ،در این فاصله اختالف رشد نرخ
با افزایش حقوق کارگران جامعه را دچار رش��د و گس��ترش
فقر می کند.
نی��ازی که اکنون وجود دارد این اس��ت که از ظرفیت های
کش��ور اس��تفاده ش��ود تا عالوه بر رفع مش��کالت اقتصادی
خانوارها ،س��طح رف��اه در جامعه ارتقا یابد .در این ش��رایط
می توان به عالوه اشتغالزایی ،فاصله بین قیمت ها و دستمزد
را نیز تا حدی کنترل کرد.
«گسترش صنعت» از وضعیت ارتباط دانشگاه و صنایع در کشور گزارش می دهد
لزوم تزر یق سرمایه به گسست دانش و تجربه
۹۸هزار بنگاه به واحد تحقیق و توسعه تجهیز می شود
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
تقوی��ت ارتباط بخ��ش صنعت و دانش��گاه از جمله
موضوع هایی اس��ت که در سال های گذشته بارها بر ان
تاکید ش��ده است .کارشناس��ان و مسئوالن صنایع در
کش��ور معتقدند انچه در دانش��گاه های کشور تدریس
می ش��ود دانش کاربردی نب��وده و از نیاز صنایع فاصله
دارد .بر این اس��اس ،در س��ال های گذش��ته با افزایش
قو توس��عه تالش ش��ده تا خال این
بودجه بخش تحقی
بخش پر ش��ود .با این حال ،بس��یاری از کارشناس��ان
معتقدند بودجه تخصیص یافته برای انجام این کار کافی
نیست و دانش��جویان نمی توانند در جریان تحصیل به
اطالعات کاربردی دست یابند.
ب��ر این مبنا ،یک��ی از سیاس��ت های وزارت صنعت،
مع��دن و تجارت در نظر گرفتن این اس��ت که مس��یر
پایان نامه های مقطع کارشناس��ی ارش��د و رساله های
دکترا را به طور هدفمند به صنایع کش��ور نزدیک کند.
این سیاس��ت اما به سادگی قابل اجرا نیست و نیازمند
بررسی های بیشتری است« .گسترش صنعت» در ادامه
به چگونگی نزدیکی ارتباط دانش��گاه و صنایع پرداخته
است.
ش و فن��اوری وزارت صنعت،
مع��اون اموزش ،پژوه
مع��دن و تج��ارت گفت ۹۸ :ه��زار بن��گاه اقتصادی،
صنعتی و معدنی کشور به منظور ارتباط بیشتر صنعت
قو توسعه مجهز می شود.
و دانشگاه به واحدهای تحقی
به گزارش ش��اتا ،برات قبادیان اف��زود :این اقدام در
راس��تای طرح «تاپ» انجام می ش��ود .ت��اپ ،طرحی
مبتنی بر دانش ،دانش��گاه و اس��تادان دانشگاه است تا
بتوان تمام فعالیت های جامعه را برمبنای علم و دانش
بو کار استفاده
پیش برد و از راهکار علم در فضای کس
کرد.
مع��اون وزیر صنع��ت ،معدن و تج��ارت اظهار کرد:
در بودجه س��ال ۹۷بین ۲۵ت��ا ۳۰هزار میلیارد ریال
اعتبار برای اجرای طرح تاپ پیش بینی ش��ده اس��ت.
دانشجویان در این طرح ،کاراموزی تخصصی خود را با
هدف اش��نایی با صنعت ،تجارت ،کشاورزی ،خدمات و
جامعه در صنعت سپری می کنند.
عبداهلل رضیان :سیاست گذاری های کشور باید
به گونه ای باشد که بتوان برای تقویت اقتصاد
دانش بنیان سازوکار مناسبی را در نظر گرفت
رضا علیزاده :نگاهی به صنایع کشور امروز به ما این
تحلیل را می دهد که پیشروی در همین مسیر مشکالت
بیشتری را در سال های اینده ایجاد خواهد کرد
وی اظهار کرد :متاس��فانه با وجود صرف ۹ماه زمان
از طرف دانش��جویان کارشناس��ی ارش��د ،پایان نامه ها
مبتنی بر مسئله و رفع مشکل و تقاضای جامعه نیستند
و رس��اله های دکترا نیز با وج��ود صرف ۱۸ماه همین
مشکل را دارند.
قبادی��ان اف��زود :با اج��رای طرح تاپ ،دانش��جویان
کارشناس��ی ارشد و دکترا پایان نامه و رساله خود را در
بنگاه های اقتصادی و صنعتی انجام می دهند و رس��اله
خود را می نویسند.
ش و فن��اوری وزارت صنعت،
مع��اون اموزش ،پژوه
معدن و تجارت اضافه کرد :با اجرای این طرح مشکالت
بنگاه ه��ای اقتصادی برطرف می ش��ود و نیروهای این
بنگاه ه��ا نیز از می��ان همین افراد انتخاب می ش��وند.
کیفی��ت زمان��ی حاصل می ش��ود که تولی��د بر مبنای
دانش و علم باش��د تا بتوان محص��ول با کیفیت و قابل
رقابت تولید کرد.
قبادی��ان اف��زود :اج��رای این کار کم��ک می کند تا
قو توسعه مجهز
واحدهای اقتصادی به واحدهای تحقی
شوند و در دنیای امروز محصوالتی ماندگار و رقابت پذیر
تولید کنند.
لزوم تقویت ارتباط دانشگاه با صنایع
عب��داهلل رضی��ان ،عضو کمیس��یون صنایع و معادن
مجلس شورای اسالمی درباره ضعف ارتباط دانشگاه ها
با صنایع به «گسترش صنعت» گفت :اقتصاد صنعتی
دانش بنیان و ایجاد ارزش افزوده از مسیر توسعه صنایع
پیش��رفته از جمله سیاست هایی اس��ت که در توسعه
صنعتی کش��ورهای توس��عه یافته نقش بس��یار جدی
داشته است.
رضیان با اش��اره به اینکه متاس��فانه کشور ما در این
ح��وزه هنوز با مش��کالت زیرس��اختی روبه رو اس��ت،
گفت :سیاس��ت گذاری های کشور باید به گونه ای باشد
ک��ه بتوان ب��رای تقویت اقتصاد دانش بنیان س��ازوکار
مناسبی را در نظر گرفت .همچنین باید توجه کرد که
اقتص��اد دانش بنیان در گام های نخس��ت با هزینه های
بس��یاری همراه اس��ت اما ارزش افزوده ای که در این
بخش تولید می ش��ود قابل مقایس��ه با دیگر حوزه های
تولید نیست.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای
اسالمی با بیان اینکه برای رشد صنعتی در کشور ابتدا
بای��د ارتباط دانش��گاه و صنایع به درجه ای برس��د که
دانشجو از لحظه فارغ التحصیلی بتواند در کارخانه کار
کند ،گفت :با این حال ،در کش��ور ما این طور نیس��ت و
بارها دیده و ش��نیده ایم که یک کارگر کم سواد ،تسلط
بیشتری نسبت به یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد
بر خط تولید دارد .ش��رایط کنونی نش��ان می دهد که
دانشجویان عمر و پول خود را هزینه می کنند و زمانی
ک��ه می خواهند بازده ان را دریافت کنند ،با ش��کافی
عمیق بین دانش خود و ش��رایط صنعتی کشور روبه رو
می شوند.
وی افزود :در این ش��رایط طبیعی اس��ت که کارفرما
هم تمایلی به همکاری با فارغ التحصیالن نداشته باشد.
کارفرماه��ا می توانند با صرف هزینه کمتر از نیروهایی
اس��تفاده کنند که به طور تجربی صنعت را شناخته و
می توانند فعالیت خودشان را مدیریت کنند.
رضیان با اشاره به اینکه شرایط کنونی به رشد صنعتی
در کشور منجر نمی شود ،گفت :تا زمانی که دانشگاه ها
نتوانند نیاز صنایع را پوشش دهند این مشکالت پابرجا
خواهد بود .در س��ال های گذشته فعالیت های مناسبی
در این زمینه ش��ده اما این فعالیت ها به حدی نیس��ت
که بتواند کش��ور را از وضعیت کنونی خارج کند .باید
در این باره برنامه ریزی های جدی تری داشته باشیم.
افزایش سطح بودجه
رضا علیزاده ،دیگر عضو کمیس��یون صنایع و معادن
مجلس شورای اسالمی درباره ارتباط دانشگاه و صنعت
به «گسترش صنعت» گفت :یکی از شاخصه های این
موضوع ،س��رمایه است .این سیاست در تمام دنیا یکی
از هزینه برترین سیاس��ت های صنعتی اس��ت .هر چند
پس از گذشت زمان منطقی بازده بسیار بیشتری عاید
کش��ور می شود و می تواند درامدهای کشور را افزایش
دهد اما در گام های نخست نیاز به صرف هزینه دارد.
وی افزود :در س��ال های گذشته دولت به این نتیجه
رس��ید که برای این سیاست باید بودجه تعریف شود و
این موضوع مورد استقبال مجلس شورای اسالمی نیز
قرار گرفت .با وجود این ،میزانی که برای این سیاست
در نظر گرفته شده بسیار کمتر از نیاز واقعی این بخش
است.
این عضو کمیسیون صنایع و معادن با اشاره به اینکه
دولت اکنون در بخش سیاس��ت های مس��کنی هزینه
بیشتری می کند ،گفت :در برخی موارد تسهیالت دهی
به واحدهای صنعتی در نقش مسکن است و نمی تواند
مش��کل واحد را برط��رف کند .با این ح��ال ،دولت به
دلیل حفظ اش��تغال و جلوگیری از پیشروی مشکل به
سیاست های تسکینی روی می اورد .این اتفاق در حالی
رخ می ده��د که دولت در بخش های مطمئن تر هزینه
کمتری صرف می کند.
علی��زاده توضیح داد :نگاهی به صنایع کش��ور امروز
ب��ه ما ای��ن تحلیل را می دهد که پیش��روی در همین
مس��یر مشکالت بیش��تری را در سال های اینده ایجاد
خواهد کرد .هر چند بس��یاری از دانش��جویان امروز با
داش��ته های علمی دانشگاهی نمی توانند در واحدهای
صنعت��ی فعالیت کنند اما اگر این ارتباط ایجاد ش��ود،
دانش��جویان داش��ته های دیگری دارند که در جریان
ای��ن ارتب��اط ،می توان از انها نیز اس��تفاد ه فراوان برد.
کش��ور امروز از این اس��تفاده ها محروم است و باید در
مس��یری حرکت کنیم که به س��ود بخش دانشگاهی و
صنعتی باشد.
وی ب��ه لزوم افزایش بودجه این بخش اش��اره کرد و
توضیح داد :مطالبه همه این است که دانشگاه و صنعت
به یکدیگر نزدیک شوند .این موضوع هم منافعی برای
دانش��گاه ها دارد ،هم صنایع از ان اس��تفاده می کنند و
هم در کلیت ماجرا طرحی با ابعاد ملی به شمار می رود.
بر این اس��اس ،طبیعی است که دانش��گاه ،واحدهای
صنعتی و دولت برای این کار بودجه تعیین کنند.
۲طرح صنعتی منتظر دستور معاون اول رییس جمهوری
۲ط��رح «رون��ق تولید» و «بهس��ازی و نوس��ازی
صنایع» از س��وی وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت به
س��تاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارس��ال شده و در
انتظار تصویب این س��تاد و ابالغ از سوی معاون اول
رییس جمهوری اس��ت .به گزارش ایسنا ،در اغاز سال
۱۳۹۶ق��رار بود ۳طرح حمایتی با عنوان های «رونق
تولید»« ،بهسازی و نوس��ازی صنایع» و «حمایت از
تولید و اش��تغال» با اعتباری معادل ۵۰هزار میلیارد
تومان مدنظر قرار گیرد .این طرح ها به ترتیب مربوط
به رون��ق تولید ۱۰ه��زار واحد صنعتی ب��ا اعتباری
معادل ۲۰هزار میلیارد تومان ،نوس��ازی و بهسازی ۵
هزار واحد صنعتی با اعتباری معادل ۱۰هزار میلیارد
توم��ان و حمای��ت از تولید و اش��تغال ۱۰هزار بنگاه
اقتص��ادی و تامین مال��ی ۶هزار واح��د نیمه تمام با
پیشرفت فیزیکی حداقل ۶۰درصد بود.
طرح رونق تولید ۳ساله می شود
س��ال ۱۳۹۶دومین س��الی بود که ش��بکه بانکی
ب��رای حمای��ت از بنگاه ه��ای کوچک و متوس��ط و
تامی��ن مالی وی��ژه برای تولید ،ورود ک��رد تا در کنار
تسهیالت عمومی که به بخش های مختلف اقتصادی
در طول س��ال پرداخت می ش��ود ،ای��ن بخش ها نیز
مورد توجه قرار گیرد و از س��هم مشخصی برخوردار
شوند.
از می��ان این ۳ط��رح« ،رونق تولید» ب��ا اعتباری
مع��ادل ۲۰هزار میلی��ارد تومان ب��رای پرداخت به
۱۰ه��زار واح��د صنعتی در راس��تای بهبود وضعیت
فعلی انها در دس��تورکار ق��رار گرفت که در نهایت تا
پایان س��ال ۱۳۹۶به ۲۷ه��زار و ۹۳۸واحد تولیدی
مبلغی معادل ۱۸هزار میلیارد و ۸۶۴میلیون تومان
پرداخت شد.
طرح دوم ،نوسازی و بهسازی صنایع
طرح نوسازی و بهسازی صنایع که از سال گذشته
برای نخستین بار کلید خورد ،در سال جاری نیز ادامه
خواه��د یافت و درحال حاضر منتظر تعیین و تصویب
میزان تسهیالت از سوی س��تاد فرماندهی اقتصادی
مقاومتی اس��ت .نوس��ازی و بهس��ازی صنایع یکی از
برنامه های اصل��ی وزارت صنعت ،معدن و تجارت در
س��ال ۱۳۹۶تلقی و بر اجرای ان از س��وی مسئوالن
وزارت صنعت ،معدن و تجارت تاکید ش��د؛ مسئله ای
که ب��ه گفته انها نی��از جدی و مبرم صنعت کش��ور
اس��ت چراکه با فرسوده شدن بس��یاری از تجهیزات
و واحدهای صنعت��ی امکان رقابت در زمینه تولیدات
صادرات گ��را ب��رای واحدهای مربوط وج��ود ندارد و
صنعت کش��ور در این زمینه ب��ا چالش جدی روبه رو
ش��ده اس��ت .با این حال ،با وجود اینکه از اغاز سال
گذش��ته بارها و بارها بر طبل اج��رای طرح ۱۰هزار
میلیاردی نوس��ازی و بهس��ازی ۵هزار واحد صنعتی
کوبیده ش��د ،با رس��یدن به روزهای پایانی سال و به
اذعان برخی از مس��ئوالن این طرح شکس��ت خورده
تلقی ش��د؛ طرحی که از زمان اغاز ان تا پایان س��ال
۱۳۹۶در مجموع به ۱۸۵واحد صنعتی رقمی معادل
۶۲۰میلیارد تومان پرداخت ش��د .قرار بود بر اساس
این طرح تا س��قف ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیالت
بانکی به ۵هزار واحد صنعتی متقاضی پرداخت شود.
هرچن��د اجرای این ۲طرح در س��ال جاری نهایی
ش��ده اس��ت ،باید منتظر ماند و دید ستاد فرماندهی
اقتص��اد مقاومت��ی در روزهای ا ینده چ��ه تصمیمی
درب��اره تعداد واحده��ا و میزان تس��هیالتی که قرار
اس��ت در ۲طرح «رونق تولید» و «بهسازی و نوسازی
صنایع» مدنظر قرار گیرد ،اتخاذ خواهد کرد.
شنبه
صنعت خودرو
29اردیبهشت 3 1397رمضان 19 1439مه 2018شماره 393پیاپی 2366
گزارش روز
ایران خودرو در اطالعیه ای اعالم کرد
عرضه محصول ۲۰۰۸فقط
در چارچوب بخشنامه های فروش
محمدرضا نجفی منش
عکس :ایدا فریدی
نظر فعاالن صنعت قطعه
کشور این است که باید
داخلی سازی خودروها
به ۸۰درصد برسد و
تعرفه ها به گونه ای
وضع شود که ساخت
۸۰درصد قطعات
به صرفه باشد؛ به
این معنی که اگر
تعرفه برخی قطعات
پایین باشد خودروساز
انگیزه ای برای ساخت
داخل نخواهد داشت
گزارش «گسترش صنعت» درباره عرضه مدل های جدید خودرویی
« »۳۰۱نیمه دوم سال وارد بازار می شود
خودکفایی صنعت خودرو با داخلی سازی ۸۰درصدی محقق می شود
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
بر اس��اس قوانین ب��ازار ،تولی��د و عرضه محصوالت
جدید باعث افزایش نرخ س��هام خودروسازان در بورس
ش��ده و این بر وضعیت مالی انها تاثیر بس��یاری دارد.
صنعت خودرو قراردادهایی برای تولید مدل های جدید
با همتایان بین المللی خود بسته که هنوز به تولید انبوه
نرسیده است .گروه صنعتی ایران خودرو ۲مدل پژویی
۲۰۰۸و ۳۰۱را در دس��تور تولی��د خود دارد که البته
تعداد محدودی از مدل ۲۰۰۸در س��ال گذشته تولید
و وارد چرخه فروش شد .حال باید دید ۳۰۱قرار است
چه زمانی در بازار کشور ادعای سهم خواهی کند.
در کن��ار این ،تیراژ و میزان داخلی س��ازی انها نیز از
موضوع ه��ای مهمی اس��ت که با افزای��ش تیراژ ،ارزش
س��هام در بورس خودروس��ازان باالتر رفته و از س��وی
دیگر ،داخلی س��ازی قطعات انها صرفه اقتصادی برای
صنعتگران داخلی خواهد داشت.
همچنین الزم به یاداوری اس��ت که ش��رکت سایپا
محصوالت جدیدی در سبد کاالیی خود دارد که ورود
ای��ن خودروها می تواند تاثیر زی��ادی روی تحرک بازار
خودرو داشته باشد.
۳۰۱در مرحله ازمایش
در بحث ورود خودروهای جدید یکی از کارشناس��ان
ارشد خودرویی کشور به «گسترش صنعت» گفت :پژو
۲۰۰۸در حال تولید اس��ت و ت��ا امروز بیش از ۴هزار
خودرو تولید شده و ب ه دست مشتری رسیده است.
وی درب��اره ادام��ه وضعی��ت این خ��ودرو نیز گفت:
همچنین با گشایش ال سی ،این خودرو در مسیر تولید
انبوه قرار دارد و تولید ان بر اس��اس س��فارش از سوی
متقاضیان در حال انجام است .این کارشناس خودرویی
درباره وضعیت تولید پژو ۳۰۱نیز گفت ۳۰۱ :در مرحله
ازما یش قرار دارد و بخش نخست سنجش این محصول
در حال پایان است.
در ادامه مرحله دوم ان نیز انجام خواهد شد و پس از
موفقیت ،تولید انبوه ان اغاز شده و به این ترتیب وارد
بازار می شود .وی در پاسخ به این پرسش که ورود این
خودرو به بازار چه زمانی خواهد بود ،گفت :در نیمه دوم
امسال (به احتمال زیاد اذر) ۳۰۱وارد بازار خواهد شد.
این کارش��ناس صنعت خودرو درباره وضعیت خرید
و فروش نیز گفت :به طور کلی برنامه برای بازار خودرو
از س��وی خودروس��ازان پیش فروش و ثبت نام از سوی
متقاضیان است.
وی در پاس��خ به این پرس��ش که ای��ا وضعیت بازار
خودروه��ای نو داخلی به همین ش��کل خواهد بود که
تولید بر اس��اس پیش فروش و ثبت نام متقاضیان پیش
ب��رود و مازاد ب��ر ان خودرویی در بازار وجود نداش��ته
باش��د ،گفت :درحال حاضر برنامه تولید بر اس��اس نیاز
بازار اس��ت و اگر مازادی در ب��ازار وجود ندارد به دلیل
تقاضای باال و ثبت س��فارش برای مدل های خودرویی
از س��وی مردم است .بنابراین خودروها بدون ماندن در
انبار به فروش می رسند .شاید اگر درخواست کمتر شود
مازاد هم در بازار داشته باشیم.
افزای��ش می یابد .به طور نمونه ،برنامه این اس��ت که تا
۲س��ال اینده تیراژ مدل های جدید خودرویی به ۲۰۰
هزار دستگاه در سال برسد.
همچنی��ن او در بحث داخلی س��ازی پژو ۵۰۸اظهار
کرد :چون تیراژ محدودی دارد قرار نیست داخلی سازی
ش��ود .این کارشناس ارش��د خودرویی درباره افزایش
مدل های جدید خودرویی گفت :باید برنامه های فعلی
به طور کامل اجرا و س��پس برای مدل های جدید اغاز
شود .تصمیم و اجرای برنامه در این راستا زمانبر است.
داخلی سازی ۵۰درصدی
یک��ی از مهم تری��ن اس��تراتژی های مش��ترک ه��ر
کش��وری ،اس��تقالل و خودکفایی بوده که تولید داخل
نقش مهمی در ان دارد .خودرو به عنوان یکی از صنایع
مهم نقش بسیاری در این امر داشته به ویژه برای ایران
که سومین منبع تولید ناخالص ملی پس از صنعت نفت
و بانکداری است.
بنابرای��ن داخلی س��ازی قطع��ات خودروه��ا یک��ی
تولید ساالنه ۲۰۰هزار خودرو
از بس��ترهای اس��تقالل کش��ور بوده ک��ه در این باره
تولید خودروی��ی مانند ۲۰۰۸با تیراژ ۴هزار خیلی
ریی��س انجمن تخصصی صنای��ع همگن نیرومحرکه و
قابل مالحظه نبوده به ویژه اینکه در برخی مواقع شاهد
قطعه س��ازان کشور معتقد است عمق ساخت خودروها
هستیم یک فرد با ترفندهای مختلف مبادرت به خرید
بای��د ب��ه ۸۰درصد برس��د .محمدرض��ا نجفی منش
چند دس��تگاه کرده اس��ت .او در این باره توضیح داد:
درباره داخلی س��ازی خودروهای جدید به «گس��ترش
باید دید ای��ن تیراژ با چه موضوعی مورد
صنع��ت» گفت :بر اس��اس ام��اری که از
مقایسه قرار می گیرد و پرسش این است
س��وی خودروساز اعالم ش��ده تولید پژو
که ک��دام خودرو در مراح��ل اولیه ورود یک کارشناس ارشد ۳۰۱با بیش از ۵۰درصد داخلی س��ازی
خودرویی:
و در ۱۵م��اه پس از تاس��یس ش��رکت و
اغ��از ش��ده و تولید پ��ژو ۲۰۰۸نیز قرار
۳۰۱در مرحله
راه ان��دازی خط تولی��د ۴هزار خودرو ان
اس��ت در س��ال ۹۷به ۴۰درصد برسد.
در خیاب��ان تردد می کن��د .بنابراین باید ازما یش قرار دارد و درب��اره محص��والت پژوس��یتروئن نی��ز
عمیق تر به موضوع نگاه ش��ود .بر اس��اس بخش نخست سنجش همین گون��ه اس��ت و انه��ا نی��ز در حال
سختگیری های س��ازمان ملی استاندارد این محصول در حال بس��تن قراردادهایی با قطعه سازان ایرانی
و الزام اس��تانداردهای هشتادوپنج گانه به پایان است .در ادامه هستند.
مرحله دوم ان نیز
طور قطع برخی مدل های قدیمی از خط
وی خاطرنش��ان کرد :ام��ا نظر فعاالن
انجام خواهد شد و پس
تولید خارج شده و بازار دچار خال خواهد
صنعت قطعه کش��ور این اس��ت که باید
از موفقیت ،تولید انبوه
ش��د .در نتیج��ه ،باید تی��راژ خودروهای
داخلی س��ازی خودروه��ا ب��ه ۸۰درصد
ان اغاز و وارد بازار
جدی��د این خال را پوش��ش دهد .وی در
برس��د .در ای��ن باره نیز پیش��نهاد ش��د
می شود
پاس��خ به این مس��ئله گفت :ای��ن امر در
تعرفه ها به گونه ای وضع شود که ساخت
دس��تور کار قرار دارد و ب��ه مرور تیراژها
۸۰درص��د قطع��ات به صرفه باش��د؛ به
ای��ن معنی که اگ��ر تعرفه برخی قطعات پایین باش��د
خودروساز انگیزه ای برای ساخت داخل نخواهد داشت.
او گفت :درحال حاضر واردات برخی قطعات به شکل
«س��ی کی دی» با عمق ساخت ۶۰درصدی لحاظ شده
که س��خن فعاالن صنعت قطعه این اس��ت که این عدد
باید به ۸۰درصد برسد.
افزایش درصد تعرفه ها
رییس انجمن تخصص��ی صنایع همگن نیرومحرکه
و قطعه س��ازان کش��ور در ادامه توضیح داد :تعرفه باقی
قطعات که داخلی س��ازی نمی ش��ود و جزو ۴۰درصد
باقی مان��ده هس��تن د( با عمق س��اخت ۶۰درصد) ۱۵
درصد اس��ت .پیش��نهاد فعاالن صنعت قطعه این است
که تعرفه ۱۵درصدی برای ۲۰درصد قطعات (با عمق
س��اخت ۸۰درصد قطعات) باشد و به این ترتیب برای
قطعات زیر ۸۰درصد تعرفه ها ۳۲درصد تعیین شود.
نجفی منش درب��اره پیش بینی برای داخلی س��ازی
قطع��ات خودروهای جدید در س��ال ، ۹۷گفت :حجم
قراردادها با قطعه س��ازان هنوز کامل نشده و انتظار این
است که این حجم در سال ۹۷افزایش یابد.
ای��ن فعال صنعت قطع��ه ادامه داد :بای��د این امر با
تیراژ و س��رعت بیش��تر همراه باش��د و اگر حتی تیراژ
نیز در داخل پایین اس��ت باید برای س��ایر سایت های
خودروسازان طرف قرارداد تولید و تامین قطعه داشت
زیرا این مدل ها فقط در ایران تولید نش��ده و در س��ایر
کشورها نیز ساخته می شو د.
نجفی منش در پایان اظهار کرد :با توجه به ش��رایط
و پیش بینی های اینده که ممکن اس��ت فشار تحریمی
دوباره اعمال ش��ود باید با عمق بخش��یدن به س��اخت
داخل اجازه اس��یب به صنعت خودرو و در شکل کالن
اقتصاد کش��ور نداد تا اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی
کلمه عملیاتی شود.
سخن اخر
داخلی س��ازی قطعات یکی از مهم ترین دغدغه های
صنعت خودرو است و در این بستر روزامدی نرم افزاری
و س��خت افزاری خط��وط تولی��د در صنع��ت قطعه از
موضوع های پیگیری ش��ده از س��وی خودروس��ازان و
قطعه سازان است.
۲پروژه عمرانی در سرپل ذهاب گشایش یافت
گ�روه صنع�ت :گروه صنعتی ایران خودرو ،همزم��ان با حلول ماه مبارک
رمضان ،پروژه عمرانی خود در سرپل ذهاب را گشایش داد .پس از برگزاری
جش��ن نیکوکاری ،ش��ب یلدا ۲۲ ،بهمن و اکران فیلم س��ینمایی «صفر تا
سکو» با حضور عوامل فیلم در منطقه سرپل ذهاب ،بار دیگر گروه صنعتی
ایران خودرو در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود مراسم سال نو
را در این منطقه برگزار کرد ۲۱ .ابان ۹۶تاریخی فراموش نش��ده در ایران
است زیرا زلزله ای ۷/۳ریشتری کرمانشاه را لرزاند و باعث خرابی خانه های
سرپل ذهاب شد .بسیاری بی خانمان شدند و مشکالت انها هنوز ادامه دارد.
در ای��ن راس��تا ،برخی از س��ازمان ها برای همدردی با م��ردم زلزله زده این
منطقه مراس��م های ملی خود را در س��رپل ذهاب برگزار کردند که از جمله
گروه صنعتی ایران خودرو نوروز ۹۷همراه با مردم این منطقه سال نو را اغاز
کرد .مدیر مسئولیت پذیری اجتماعی این شرکت ،برگزاری مراسم سال نو
در چادر به همراه زلزله زدگان ،توزیع غذای ش��ب عید در روس��تای قلمه و
اختص��اص هدایا به کودکان 6روس��تای همجوار س��رپل ذهاب را از جمله
برنامه های انجام شده از سوی این خودروساز برشمرد.
تهیه لباس های رنگی برای زنان داغدیده 6روستای همجوار سرپل ذهاب
به منظور اجرای سنت دیرین مردم در تعویض لباس عزا از دیگر کارهایی بود
که ایران خودرو در این منطقه داشت .همچنین به تاخیر انداختن پرداخت
اقساط محصوالت ایران خودرو که پیش از این از سوی مشتریان خریداری
ش��ده نیز از دیگر اقدام های این خودروس��از برای کاهش دغدغه هموطنان
زلزل��ه زده بود .گروه صنعتی ایران خودرو از روزهای اغاز پس از وقوع زلزله
در منطقه سرپل ذهاب چادر فرهنگی-هنری خود با نام «هیوا» برپا کرده و
به درخواست خانواده ها تا زمان بازگشت زندگی به شرایط عادی ،این چادر
در مح��ل مس��تقر خواهد بود .چادر هیوا ب��ه معنی امید با کمک های مالی
کارکنان و مدیران ایران خودرو و ایساکو برپا شده و ضمن اجرای برنامه های
فرهنگی همچون موسیقی و تئاتر ،وسایل بازی برای کودکان تدارک دیده
اس��ت .به گزارش ایکوپرس ،برنامه های این خودروس��از در قالب پروژه های
عمرانی برای مردم کرمانش��اه ادامه دارد .همچنین اجرای ۲پروژه عمرانی
ش��امل اجرای شبکه نوین اب رس��انی ،لوله کشی اب اشامیدنی و بازسازی
مسجد دارالسالم که در زلزله تخریب شده بود را از مبعث مبارک حضرت
رس��ول(ص) در روستای «قلمه» شهرستان سرپل ذهاب اغاز و همزمان با
فرا رسیدن ایام ماه مبارک رمضان از ان بهره برداری کرد.
روس��تای قلمه با جمعیتی افزون ب��ر ۳۰۰نفر در فاصله ۱۸۰کیلومتری
کرمانش��اه واقع شده است .ساکنان این روستا به دلیل نبود اب اشامیدنی
مناسب و بهداشتی در معرض انواع بیمارهای واگیردار ناشی از الودگی اب
قرار داشتند و مشکالت پوستی ،گوارشی و ...خانواده ها را تهدید می کرد.
از این رو ،حوزه مسئولیت های اجتماعی شرکت ایران خودرو ،پس از گذر
از بحران اولیه با نیازسنجی از منطقه پروژه هایی را برای بهبود شرایط زندگی
بازمان��دگان زلزله طراحی کرده و در زمان های مختلف اجرایی می کند که
۲پروژه یادشده نیز ذیل این اقدام ها ،اجرا شده و به بهره برداری رسید.
این شرکت بالفاصله پس از زلزله مهیب غرب کشور در ابان سال گذشته،
با حضور در منطقه و خدمات دهی امدادی و کمک به اواربرداری ،اقدام های
همدالن��ه کرد و پ��س از طی دوران بحران با برپایی چادر هیوا و اس��تقرار
تعدادی از کارکنان این شرکت ،به فراخور نیاز همواره در کنار این هموطنان
بود .همچنین در مناسبت های مختلف ملی و مذهبی با برگزاری مراسم و
ایجاد فضایی ش��اد ،سعی در بهبود وضعیت معیشتی و روحی مردم به ویژه
کودکان منطقه داشت.
جمعی��ت هیوا که در زبان محلی امید معنا می دهد ،س��عی دارد با رصد
روزانه نیازهای این هموطنان و برطرف کردن این خواسته ها در کنار سایر
نهادها به اجرای وظایف انسانی و اجتماعی خود پرداخته و کیفیت زندگی
ساکنان را در حد توان بهبود بخشد.
گ�روه صنع�ت :پژو ۲۰۰۸ب��ه عنوان نخس��تین محصول
مونتاژ ش��ده در شرکت س��رمایه گذاری مشترک ایران خودرو
و پژو (ایکاپ) است.
این خ��ودرو به عنوان نخس��تین کراس اوور ش��رکت پژو
در ایران ش��ناخته می ش��ود .پژو ۲۰۰۸را می توان نخستین
محص��ول مونت��اژ داخلی بع��د از برجام دانس��ت که حاصل
قرارداد ایران خودرو و پژو است.
بر اس��اس توافق بین طرف ایرانی و فرانس��وی و شرایطی
که وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت در دولت یازدهم اعالم
کرده اس��ت ،خودروهایی در این کارخانه تولید می ش��ود که
کمتر از ۳س��ال از طراحی و تولید انه��ا در بازار روز جهان
گذشته باشد.
ش��رکت ایکاپ در فاز نخس��ت داخلی سازی ۳خودرو پژو
،۲۰۰۸پ��ژو ۳۰۱و پ��ژو ۲۰۸را در دس��تور کار دارد و بر
اس��اس پیش شرط های انجام شده از سوی وزارتخانه ،باید در
مدت ۳سال این خودروها به ۸۰درصد عمق ساخت داخل
دست یابند.
همچنی��ن در کن��ار این ۳خ��ودرو قرار اس��ت پژو ۵۰۸
وارد بازار خودرو ش��ود اما درباره داخلی س��ازی ان هنوز اما
و اگرهایی مطرح است.
پ��ژو در طراحی ۲۰۰۸س��بک جدیدی را اج��را کرد که
می توان گفت مشتری با یک محصول زیبا روبه رو است .بدنه
عضالن��ی با خطوط قوس دار ،یک خودرو زیبا و اس��پرت را
تش��کیل داده که با جزئیات دقیق ،بس��یار کامل شده است.
چراغ های جلو با طراحی جدید و به روز با جلو پنجره کرومی
رنگ ،نمای خاصی را ایجاد کرده اند.
بخش های پالس��تیکی به شکل عمده در بدنه به کار رفته
اس��ت و چراغ های دایره ای مه شکن جلو ش��باهت زیادی با
چراغ های رنو کپچر دارند.
ارتفاع خودرو برای یک کراس اوور کوچک مناس��ب به نظر
می رسد.
بخش عقب خ��ودرو نیز از لحاظ کیفی��ت طراحی ،مانند
نمای جلویی ،اس��تاندارد باالیی دارد که نمونه ان را می توان
در چراغ ه��ای عقب زیبا و هماهنگ ب��ا چراغ های جلو دید.
نش��انه های طراحی اس��پرت در تمام بخش های کابین دیده
می ش��ود و غربیلک فرمان را نیز می توان بخش شاخص ان
دانست.
خودروهای فرانس��وی پژو و رنو همیشه ایمنی را در راس
کار خ��ود ق��رار داده اند و محص��والت انه��ا را می توان جزو
ایمن ترین خودروها دانس��ت و پژو ۲۰۰۸نی��ز از این قائده
پی��روی می کند .از جمله امکانات ایمنی این خودرو می توان
به ۶کیسه هوای ایمنی ،شبکه کمک ترمز اضطراری (،)ESP
شبکه ترمز ضد قفل( )ABSشبکه کنترل الکتریکی پایداری
خودرو ( )EBAو شبکه کمکی سرباالیی اشاره کرد.
گروه صنعتی ایران خودرو درباره فروش این محصول خود
در اطالعی��ه ای اعالم کرده اس��ت :درحال حاضر پژو ۲۰۰۸
در خ��ارج از چارچوب بخش��نامه های فروش ،از جمله روش
کارتکس از س��وی هیچ یک از نمایندگی های مجاز این گروه
صنعتی عرضه نشده است.
به گزارش ایکوپرس ،گروه صنعتی ایران خودرو بر اس��اس
بخش��نامه های فروش این محصول در س��ال گذشته ،مجوز
صل��ح قرارداد تا به ام��روز برای هیچ ی��ک از نمایندگی های
مجاز این ش��رکت و مش��تریان ص��ادر نکرده و اس��تفاده از
عنوان های��ی از قبیل کارتکس ،صلحنام��ه یا خرید و فروش
حوال��ه غیرقانونی بوده و وجود مواردی از این قبیل در بازار،
می تواند زمینه ای برای کالهبرداری باشد.
ایران خ��ودرو تصریح ک��رده تنها روش تهی��ه و خرید این
محصول تاکنون در بازار ازاد ،از طریق ثبت در دفاتر اس��ناد
رسمی و تعویض پالک در مراکز نیروی انتظامی بوده و سایر
موارد غیرقانونی و غیررسمی از سوی برخی از افراد سودجو
است که در این باره شرکت ایکاپ و ایران خودرو حق شکایت
از این افراد را برای خود محفوظ می دانند.
در ادامه این اطالعیه امده است :در هنگام ثبت نام در تیر
،۹۶هیچ گونه س��همیه خاص برای نمایندگی در نظر گرفته
نشده و تمامی ظرفیت نام نویسی به شکل اینترنتی و انالین
در اختیار مشتریان و متقاضیان قرار گرفته و تمهیدات الزم
ب��ه منظور جلوگیری از س��فته بازی و داللی ان اندیش��یده
ش��ده و تحویل خ��ودرو فقط با توجه به تعه��دات ثبت نامی
انجام ش��ده است .محدودیت ثبت نام یک دستگاه با هر کد
ملی ،اس��تفاده نشدن از شماره مش��تری موجود در سامانه
ایران خودرو ،نب��ود امکان ثبت نام از طریق زیرس��اخت های
اینترنتی و ثبت نامی ش��رکت از جمله تمهیدات ایران خودرو
برای جلوگیری از سوءاستفاده بوده است.
حال باید دید وضعیت بازار این کراس اوور در کشور چگونه
خواهد بود و افرادی که با ترفندهایی مبادرت به خرید چند
دستگاه هنگام پیش فروش کرده اند ،می توانند انها را در بازار
ازاد به فروش برسانند یا خیر.
پس از خروج امریکا از برجام
شنبه
سال سی ام شماره 393پیاپی 2366
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
29اردیبهشت 1397
3رمضان1439
19مه 2018
نخستین توافقنامه نفتی ایران و انگلیس به امضا رسید
کنسرسیوم پرگس مسئول بهره برداری از میدان نفتی کرنج شد
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
می کنیم و از گ��روه ۵+۱منهای یک انتظار داریم
پیمان ش��کنی امریکا را جبران کنن��د تا اطمینان
کافی برای س��رمایه گذاری ش��رکت های نفتی در
ایران فراهم شود.
وی با بی��ان اینکه ما کار خودم��ان را می کنیم،
افزود :ممکن اس��ت روند کارها کمی کند شود ،اما
متوقف نمی ش��ود .ضربه ای که م��ا را زمین نزند و
نابود نکند ،قوی ترمان خواهد کرد .کسی نمی تواند
م��ا را نادی��ده بگیرد .باید با تدبیر جل��و برویم و از
شعارزدگی و احساسات جلوگیری کنیم.
امیر مهرزاد
editor@smtnews.ir
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
نقش شهرک های صنعتی
در رشد اقتصادی
س��ال 9۷که از سوی رهبر معظم
انقالب به «حمایت از کاالی ایرانی»
نام گذاری ش��ده ،نقش��ه راه روش��ن
و اینده س��از ب��رای عب��ور از مراحل
رش��د و توسعه و رسیدن به پیشرفت
همراه با عدالت اس��ت .در این راستا،
شهرک های صنعتی می توانند نقش
احمد علی شهیدی
ممتاز و بارزی در راس��تای رش��د و
مدیرعامل شرکت
پیش��رفت اقتصادی داش��ته باشند.
شهرک های صنعتی گیالن
هرچن��د دی��دگاه مجموعه صنعتی
کش��ور مبتن��ی ب��ر ایج��اد تح��ول
بی��ش از پیش در زمینه توس��عه صنعتی اس��ت ام��ا در نظر گرفتن
مش��وق ها و تخفیف ها نیز در راس��تای اجرای اهداف س��ال اس��ت.
بنابراین اطالع رس��انی از س��وی ابزارهای مختلف به جامعه صنعتی،
سرمایه گذاران ،عموم افراد جامعه درباره این موضوع از اولویت ها به
ش��مار می رود .در حقیقت ،مدیران ش��هرک ها و نواحی صنعتی باید
ب��ا اق��دام و عمل به موقع در اجرای پروژه های عمرانی ش��هرک ها و
نواحی صنعتی و در نظر گرفتن اقتصاد مقاومتی در مدیریت مناسب
و اجرای درس��ت پروژه ها و کاه��ش هزینه ها و کیفیت مطلوب انها
کوش��ا باشند .همچنین مدیران ش��هرک ها و نواحی صنعتی باید با
حضور همیش��گی و پیگیری مداوم و برقراری ارتباط چهره به چهره
ب��ا صاحبان صنایع دغدغه ها و نیازهای این خادمین بی منت عرصه
صنعت را شناس��ایی و با تعامل دو س��ویه با مسئوالن شهرستانی در
جهت پاس��خگویی و رفع مش��کالت صنعتگران اقدام کنند .مدیران
ش��هرک ها و نواحی صنعتی وظیفه دارن��د به موضوع هایی همچون
نگهداری از زیرساخت ها ،فضای سبز ،یکسان سازی تابلوهای ورودی
ش��هرک های صنعتی ،ساماندهی پس��ماندهای واحدهای صنعتی،
نظارت دقیق بر تجهیزات و وسایل ایستگاه های اتش نشانی مستقر در
شهرک های صنعتی بپردازند .همچنین وظیفه دارند بیش از گذشته
به شناسایی مشکالت واحدهای صنعتی راکد ،فعال ،نیمه ساخت و...
از مرحل��ه واگذاری زمین تا بهره برداری رس��یدن دقت نظر و توجه
داش��ته باش��ند .در سالی که به «حمایت از کاالی ایرانی» نام گذاری
ش��ده است باید شناسایی مش��کالت و تکمیل زیرساخت های الزم
برای ش��هرک های صنعتی در اولویت قرار گیرد و مش��کالت تامین
زیرساخت های حیاتی واحدهای صنعتی همچون برق ،اب ،فاضالب،
معارضان و اسناد با فوریت حل شود.
خبر
مانور اتش نشانی در «میرجاوه»
اس�یه فره�ود :مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
سیس��تان و بلوچس��تان گفت :مانور اتش نشانی و امداد و نجات در
ش��هرک صنعتی زاهدان میرجاوه برگزار ش��د .به گزارش خبرنگار
«گس��ترش صنعت» از سیستان و بلوچس��تان ،حسینعلی سارانی
اظهار کرد :در این مانور نیروی انتظامی ،مدیریت بحران استانداری،
هالل احمر ،ش��رکت توزیع برق ،اورژانس ،اتش نش��انی و ش��رکت
شهرک های صنعتی سیستان و بلوچستان همکاری داشتند.
س��ارانی گفت :بررس��ی های انجام شده نش��ان می دهد که اتش،
عم��ده حادث��ه اتفاق افتاده در ش��هرک ها و نواحی صنعتی اس��ت.
برگزاری مانور اتش نش��انی و امداد و نجات در شهرک های صنعتی
برای س��نجش میزان امادگی در برنامه های این شرکت قرار گرفت
با حضور مدیران اس��تانی و مدیران واحد های تولیدی برگزار ش��د.
رییس هیات مدیره ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان سیستان
و بلوچس��تان تاکید کرد :شرکت ش��هرک های صنعتی سیستان و
بلوچس��تان با توجه به اهمیت ایمنی و حفظ جان انس��ان ها ،حفظ
ایمنی از بدو ورودی ش��هرک ها و نواحی صنعتی تا کارخانه ها را در
دستور کار خود قرار داده است.
س��ارانی یاد اور ش��د :ایمنی در حقیقت معیاری برای دور بودن از
خطر یا رهایی از ریسک غیر قابل قبول یک خطر است.
وی تاکی��د ک��رد :در حال��ت کلی کاهش تلف��ات مالی و جانی در
ارتباط مس��تقیم با افزایش س��ود دهی اقتصادی ،کاهش هزینه ها و
صرفه جویی در زمان اختصاص یافته است.
پ��س از اینک��ه امری��کا از برج��ام خ��ارج ش��د
ح��وزه نف��ت تغیی��رات بس��یاری را تجرب��ه
ک��رد .پ��س از تصمی��م ت��ازه امریکا بس��یاری از
کارشناس��ان معتق��د بودن��د ای��ران در زمین��ه
فعالیت ه��ای نفتی دچار محدودیت های ش��دیدی
می شود.
ب��ا این حال پس از خروج امریکا از برجام ایران
و انگلیس به یک توافق نفتی دس��ت یافتند .برخی
منتقدان معتقدند پرگ��س انگلیس از حمایت های
کافی برای اجرا و ادامه توافقنامه با ایران برخوردار
نیس��ت ،این در حالی اس��ت که س��فیر بریتانیا در
ایی��ن امضای این توافقنامه حضور داش��ت .زنگنه،
وزی��ر نف��ت درب��اره می��زان پایبن��دی پرگس به
توافقنامه با ایران به حضور س��فیر بریتانیا در ایین
امضای این توافقنامه اش��اره ک��رد و گفت :پرگس
از حمایت های دولتی برخوردار اس��ت« .گسترش
صنع��ت» در ادامه عالوه بر گزارش امضای قرارداد
به تحلیل تاثیر ش��رایط جدید بر صنعت نفت ایران
پرداخته است.
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» ،بی��ژن نامدار
زنگنه در ایین امضای قرارداد توس��عه میدان نفتی
کرن��ج با کنسرس��یوم پرگس که با حضور س��فیر
انگلی��س ،مدیرعامل ش��رکت پرگ��س ،مدیرعامل
ش��رکت نفت ایران و معاونان این ش��رکت ،رییس
کمیس��یون انرژی مجل��س و مدیرعامل ش��رکت
مناط��ق نفت خی��ز جنوب برگزار ش��د ،گفت :پس
از یک س��ال و نیم زحماتی که شرکت ملی مناطق
نفت خیز جنوب و پرگس کش��یدند ،این مذاکرات
طوالنی به مرحله قرارداد رسید.
وی ادامه داد :سال ها حساسیت داشته اند که در
مناطق نفت خیز جنوب قراردادها در قالب توس��عه
میدان ها منعقد ش��ود و اکنون با سخت کوش��ی و
درک ش��رایط توانستند شاخه ای از قرار IPCرا به
مرحله امضا برسانند.
وزی��ر نفت ب��ا بیان اینک��ه وقتی ق��رارداد امضا
می ش��ود یعنی ب��ه مرحله قابل قبولی رس��یده ایم،
اظه��ار کرد :ب��ا توجه به موضوعاتی ک��ه در زمینه
IPCتاکنون مطرح ش��ده این همکاری با پرگس
نخستین قرارداد مبتنی بر مدل جدید قراردادهای
نفتی در توس��عه میدان اس��ت .این موضوع از عقد
قرارداد و میزان تولید نفتی که در ش��رکت مناطق
نفت خیز وجود دارد ،کم ارزش تر نیست.
تعهد به زمان بندی ،اولویت پروژه
زنگنه ب��ا تاکید ب��ر اینکه در س��رمایه گذاری و
توس��عه یک میدان مهم ترین اصل مدیریت پروژه
و انج��ام ان در زم��ان محدود اس��ت ،تصریح کرد:
حساس��یت این میدان به این دلیل اس��ت که این
میدان یک میدان برون فیلد است زیرا ما تاسیسات
تزری��ق داریم که این ام��ر کار را پیچیده تر از یک
ایران اثرگذاری بیشتری داشته باشد
ما ملت و دولت صلح جویی هس��تیم .پیمان شکن نیستیم و
به قراردادهای مان وفاداریم .انهایی که زورش��ان زیاد است
باید متانت داش��ته باشند نه اینکه بلندتر عربده بکشند .ما
می خواهیم با صلح زندگی کنیم و کش��ورمان را توسعه دهیم
و اشتغال ایجاد کنیم
میدان گرین فیلد کرده است.
وی افزود :ما هرگز خود را محدود به یک ش��کل
ق��رارداد نکرده ای��م و ان��واع گوناگ��ون را در IPC
مدنظر قرار داده ایم.
وزیر نفت با بیان اینکه ش��یوه پرداخت ها در این
قراردادها وابس��ته به عملکرد است ،توضیح داد :ما
افزایش تولید و بازیافت داریم که ارزش ان معادل
۱۸ت��ا ۲۰میلیارد دالر اس��ت ،درحالی که کمتر
از 2میلیارد دالر در ان س��رمایه گذاری می ش��ود.
انعطاف و توانمندی های ما در انواع مدل قراردادی
به کار بس��ته می شود .امیدواریم پرگس در مرحله
عملیاتی ،عملکرد مناس��بی داشته باشد و به موقع
کار کند.
حمایت دولت انگلیس از قرارداد
وزی��ر نفت ب��ا تاکید بر اینکه ب��ا مدیران پرگس
صحبت کردم و پرسیدم ایا در شرایط فعلی (خروج
امریکا از برجام) مشکلی از لحاظ مالی و تجهیزات
خواهند داش��ت یا خیر ،بیان کرد :انها قول داده اند
کار خود را در این پروژه انجام دهند و حضور سفیر
بریتانیا در ایین امضای این قرارداد نش��ان می دهد
دولت این کشور از این پروژه حمایت خواهد کرد.
وزیر نفت یاداور ش��د :از اروپایی ها می خواهیم از
شرکت های خود حمایت کنند تا قراردادهای نفتی
با ایران را به انجام برس��انند زیرا ظرفیت های ایران
در بخ��ش انرژی قابل صرف نظر نیس��ت .همیش��ه
ش��رایط به یک روال نیست .امروز می بینیم برخی
ظرفیت مناسب سمنان در جذب سرمایه گذاران جدید
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران گفت :س��منان می تواند
پایگاه سرمایه گذاری مناسبی برای جذب تقاضاهای
سرمایه گذاری در منطقه غرب تهران باشد.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» سیدافش��ین
گنج بخش در سفر یک روزه به استان سمنان از روند
ساخت منطقه ویژه اقتصادی این استان بازدید کرد.
وی همچنین به بررس��ی ش��بکه گازرسانی منطقه
ویژه اقتصادی س��منان و مرکز در دس��ت س��اخت
کسب و کار(کلینیک های عارضه یابی) پرداخت.
گنج بخش س��منان را یکی از استان های برخوردار
دانس��ت و اظهار کرد :این اس��تان در فاصله کمی با
ش��هر تهران قرار دارد ضمن انکه در مس��یر عبوری
اس��تان خراسان رضوی اس��ت و از این نظر موقعیت
استراتژیکی داش��ته و می تواند گزینه مناسبی برای
جذب سرمایه گذاری های منطقه غرب تهران باشد.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعت��ی ای��ران در بازدی��د از مراحل
اماده س��ازی مرکز فناوری و خدمات کس��ب و کار در
ش��هرک صنعتی س��منان ،گفت :گشایش این مرکز
تا کنون تاخیر داش��ته اما با اقدام های انجام ش��ده و
فراهم شدن زیرساخت ها این مرکز تا ۲ماه اینده به
بهره برداری خواهد رسید.
گنج بخ��ش در ادام��ه به بررس��ی از اماده س��ازی
فازهای عملیاتی ۲و 3منطقه ویژه اقتصادی سمنان
پرداخت و اظهار کرد :استقرار پست نگهبانی در این
منطقه به زودی تکمیل خواهد شد و با انجام مراحل
تکمیلی و زیربنایی برای استقرار دفتر گمرک در این
منطقه ویژه اقتصادی به زودی جذب سرمایه گذاری
اغاز خواهد شد.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران با تاکید بر اینکه استقرار
س��اختمان گمرک در ش��هرک های صنعتی مزیتی
برای توس��عه صادرات صنایع کوچک است ،تصریح
ک��رد :امادگی وج��ود دارد تا س��اختمان گمرک در
شهرک های صنعتی سراسر کشور نیز مستقر شود.
گنج بخش با اش��اره به بازدید از ش��هرک صنعتی
ش��اهرود و برخی از واحدهای صنعتی مستقر در ان
ت توسعه یافته
اظهار کرد :ش��اهرود شهری به نس��ب
اس��ت که با وجود دانش��گاه و ش��رایط اب و هوایی
مناس��ب در اس��تان کویری س��منان می تواند بستر
مناسبی برای جذب سرمایه گذاران باشد.
به گفته وی ،مکان یابی فاز توسعه شهرک صنعتی
شاهرود انجام شده و مراحل ساخت ان نیز به زودی
اغاز خواهد شد.
مش��اور مدیرعام��ل س��ازمان صنای��ع کوچک و
ش��هرک های صنعتی ایران یاداوری کرد :در موضوع
حمایت از کاالی ایرانی نیز در ش��هرک های صنعتی
سمنان اقدام های خوبی شده و این پیشنهاد از سوی
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی سمنان مطرح
شده تا در ماه مبارک رمضان هر شب مراسم افطاری
با کارگران در کارخانه های مس��تقر در شهرک های
صنعتی برگزار ش��ود و همزمان از محصول
داخلی برای مردم در رسانه ملی اطالع رسانی شود.
همس��ایگان از ش��رایط کنونی ما ابراز خوش��حالی
می کنن��د .انها همان کس��انی هس��تند که مدیون
ما هس��تند .باید به انها گفت زمس��تان می گذرد و
روسیاهی به زغال می ماند .ما از شرایط سخت تر از
این هم گذر کرده ایم؛ وگرنه تاریخ نداشتیم.
وی با بیان اینکه ما ملتی باش��عور و قدرت ملی
داریم ،گفت :کش��ورهای همسایه ایران بدانند این
شرایط دارای فراز و نشیب ممکن است روزی برای
انها ه��م اتفاق بیفت��د .فراموش نکنن��د داعش تا
پایتخت شان هم نفوذ کرده بود؛ بنابراین از شرایط
کنونی ایران خوشحال نشوند.
وزی��ر نفت با تاکی��د بر اینکه بای��د تالش کنیم
مش��کالت برطرف ش��وند ،گفت :م��ا ملت و دولت
صلح جوی��ی هس��تیم .پیمان ش��کن نیس��تیم و به
قراردادهای مان وفاداریم .انهایی که زورش��ان زیاد
اس��ت باید متانت داش��ته باش��ند نه اینکه بلندتر
عربده بکشند.
ما می خواهیم با صلح زندگی کنیم و کش��ورمان
را توس��عه دهیم و اشتغال ایجاد کنیم .می خواهیم
در منطق��ه هم صلح باش��د و راه حل این امر را نیز
همیشه مذاکره می دانیم و به انچه امضا می کنیم،
متعهد هستیم.
اروپ�ا پیمان ش�کنی امری�کا را جبران
کند
زنگن��ه گف��ت :در بخ��ش نف��ت از هم��ه
ظرفیت های مان ب��رای تولید و صادرات اس��تفاده
غالمعل��ی میگلی نژاد ،کارش��ناس نف��ت درباره
توافقنام��ه همکاری ای��ران و پرگ��س انگلیس در
میدان نفتی کرنج و تاثیر ش��رایط جدید بر صنعت
نف��ت ای��ران به «گس��ترش صنعت» گف��ت :این
همکاری ها نیاز به ماه ها مذاکره دارد که در جریان
ان اتفاق های بس��یاری رخ داد .وزارت نفت اکنون
در شرایط پیچیده ای قرار دارد .از یک طرف ماه ها
پ��س از برجام این وزارتخان��ه در حال مذاکره بود
ت��ا به قراردادهای نفتی برس��د و اکن��ون که زمان
بهره برداری از این مذاکرات رسیده برجام با خروج
امریکا روبه رو شده است.
وی افزود :خوش��بختانه روند کار با خروج امریکا
از برجام متوقف نشده و ادامه دارد و خواهد داشت.
از جمل��ه نکاتی که باید مورد توجه قرار گیرد ،این
اس��ت که اکنون ایران به قرارداده��ای بین المللی
بیشتری نیاز دارد.
میگلی نژاد توضیح داد :تحریم های نفتی ش��رایط
خ��اص خ��ود را دارد .اگ��ر ای��ران بتواند گس��تره
فعالیت ه��ای بین الملل��ی خ��ود را افزای��ش دهد،
کش��ورهای دنی��ا زیر ب��ار تحریم های وضع ش��ده
ازس��وی امریکا علیه ایران نمی رون��د .این موضوع
مانند رابطه پاالیشگاه و نفت ایران است .بسیاری از
مش��تریان نفت ایران سال هاست تنظیمات پایه ای
پاالیشگاه خود را برمبنای نفت ایران انجام داده اند،
بر این اساس به سادگی نمی توانند نفت دیگری را
جایگزین نفت ایران کنند.
ای��ن کارش��ناس نفت��ی توضی��ح داد :در زمینه
همکاری ه��ا نی��ز موضوع به همین ش��کل اس��ت.
هرچه توافقنامه ها و قراردادهای بیشتری در حوزه
بین الملل داش��ته باشیم ،خروج کش��ورهای دیگر
از برجام سختی های بیش��تری خواهد داشت .این
احتم��ال وجود دارد که پ��س از تحریم های امریکا
برخی ش��رکت ها ایران را ترک کنند یا به تعهدات
خود عمل نکنند.
انها اکنون در نقاط دیگر دنیا سرمایه گذاری های
کالن کرده اند و طبیعی اس��ت از به چالش کشیده
ش��دن انها هراس داشته باشند ،در این شرایط اگر
ایران بتواند س��رمایه های خارجی در حوزه نفت را
به داخل کش��ور هدایت کند ،دیگر سرمایه گذاران
حاض��ر به تحری��م ای��ران نخواهند بود ،زی��را انها
س��رمایه خ��ود را در ای��ران تبدیل ب��ه تجهیزات
کرده اند.
«بیکاری» از اقتصاد سمنان خط می خورد
معاون اس��تاندار س��منان با بیان اینکه س��منان
می تواند اس��تان بدون بیکار کش��ور باش��د ،گفت:
دارا ب��ودن کمترین نرخ بیکاری ،س��کون جمعیتی
و ظرفیت ه��ای بس��یار از جمله عواملی اس��ت که
می تواند بر تحقق این امر تاثیرگذار باشد.
به گزارش خبرنگار «گسترش صنعت» از سمنان،
حش��مت اهلل عس��گری در هش��تمین جلس��ه ستاد
جذب و حمایت از س��رمایه گذاری اس��تان سمنان
در ش��اهرود ک��ه در ش��هرک صنعتی ش��اهرود به
میزبانی مجموعه صنعتی سیم و کابل مغان شاهرود
انجام ش��د ،با بی��ان اینکه طرح های قاب��ل اجرا در
سطح روستاهای استان س��منان حمایت می شوند،
ابراز کرد :تعامل سطح استان و شهرستان در فضای
مثبت با دغدغه پیش��رفت در حال انجام است و به
جرات می توان گفت این شهرستان مسیر خودش را
پیدا کرده است.
عس��گری با بیان اینکه پیش بینی می شود امسال
یک میلیون و ۳0هزار ش��غل در سطح کشور ایجاد
شود که سهم استان سمنان حدود ۱0هزار و ۵00
ش��غل اس��ت ،گفت :جوامع بومی و محلی که وارد
صحنه س��رمایه گذاری ش��وند حمایت خواهند شد.
ای��ن دغدغه در بی��ن خود مردم نیز وج��ود دارد تا
سرمایه گذاری را در شهر خود انجام دهند.
استاندار سمنان با تاکید بر اینکه شاهرود تکاپوی
پوش��ش جمعی��ت را دارد و تحق��ق ش��هری بدون
بی��کاری باید در منطقه رخ دهد ،تصریح کرد :طبق
امارها این شهرس��تان ۷تا ۸ه��زار جمعیت بیکار
دارد و اگ��ر نتوانیم با طرح های اش��تغالزایی کاری
برای این جمعیت انجام دهیم جای سوال است.
وی با بیان اینکه هر بندی از س��رمایه گذاری که
با توس��عه روستایی مغایر باش��د قابل قبول نخواهد
بود ،افزود :هدف اصلی ایجاد اشتغال است .بنابراین
از طرح ه��ای اش��تغالزایی حمای��ت می کنیم ،امروز
ظرفیت بزرگی در روس��تاها وج��ود دارد و عالقه به
بازگشت مردم به وطن را می توان مشاهده کرد.
فعال سازی واحدهای نیمه تعطیل
سید حس��ن حسینی ش��اهرودی ،نماین��ده مردم
ش��اهرود و میام��ی در مجل��س ش��ورای اس�لامی
نی��ز در ادام��ه این جلس��ه اظهار ک��رد ۸0 :درصد
سرمایه گذاران ش��اهرود بومی هستند و وجه تمایز
ش��رق با غرب استان در جذب سرمایه گذاران بومی
اس��ت .وی افزود :اگر نگاهی به ام��ار بیندازیم در
غرب اس��تان نیروه��ای بومی ۲۰درص��د نیروهای
جذب شده را تشکیل می دهند.
حسینی ش��اهرودی ب��ا بیان اینکه برای توس��عه
اش��تغالزایی باید نگاه مان درون زا باش��د ،گفت :در
شهرس��تان واحده��ای نیمه فعالی وج��ود دارد که
با فعال ش��دن و توجه ب��ه انها بخ��ش عمده ای از
مشکالت اقتصادی منطقه برطرف خواهد شد.
ای��ن نماینده مجل��س ادامه داد :ب��رای رفع این
معضل به همکاری مردم و مسئوالن نیازمند هستیم
و به طور قطع بازگشت واحدهای تولیدی به چرخه
اقتصاد می تواند وضعیت اش��تغال را در شهرس��تان
بهبود بخشد.