روزنامه گسترش صنعت شماره 394
روزنامه گسترش صنعت شماره 394
سال سی ام
http://telegram.me/sanatnewspaper
صنعت دارو گرفتار واردات سلیقه ای
کارپول های بی حس��ی ،یکی از مواد اولیه داروی بی حس��ی است که در دندان پزشکی
مورد استفاده قرار می گیرد .این دارو در دزهای ۲و ۳درصد از سوی یک شرکت داخلی
تولید می ش��ود .در حالی که این ش��رکت توانایی تولید این دارو تا مرز ۶۰میلیون عدد
در س��ال را دارد ،سازمان غذا و دارو مجوز واردات انواع داروهای خارجی مشابه ان را به
ش��رکت های واردات دارو داده است.این در حالی است که مسئوالن صدور مجوز واردات
دارو را ب��ه دلیل جب��ران کمبود تولید داخل��ی و جلوگیری از قاچ��اق عنوان می کنند.
پیاپی 2367دوره جدید شماره 394
مصطفی کریمی ،معاون فنی اداره کل نظارت بر دارو و مواد مخدر س��ازمان غذا و دارو
درباره چرایی واردات کارپول های بی حس��ی دندان پزش��کی به ایلنا گفت :سیاست کلی
در راس��تای اج��رای منویات رهبر معظم انق�لاب مبنی بر حمای��ت از تولید داخل بوده
است ،البته در مواقعی مانند تامین نشدن به موقع مواد اولیه یا مشکالت نبود نقدینگی
ش��رکت ها ،باید دارو از طریق واردات تامین ش��ود تا کمبودی ب ه وجود نیاید و موجبات
قاچاق ان فراهم نشود .این دارو نیز از این قاعده مستثنا نبوده است.
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
یکشنبه
30اردیبهشت1397
4رمضان 1439
20مه 2018
4
یادداشت
فساد تسهیالت
و اسیب صنایع
اراضی راکد
نیازمند اقدام منطقی
2
4
خودرو اختصاصی سیتروئن در جاده های ایران
راه اندازی سیستم تست خودرو
توجیه اقتصادی ندارد
2
عکس :مهدی کاوه ای
رفع شیب منفی صنایع
با کاهش سود تسهیالت
در قرارداده��ای خودروی��ی س��ایپا خ��ودرو C3یک��ی از
محصوالت مش��ترک است که هفته گذش��ته «تست درایور»
ان انجام ش��د .یکی از دغدغه های تولی��د محصوالت جدید،
سنجش انهاس��ت که برخی در داخل و بعضی دیگر خارج از
کش��ور انجام می ش��ود .در این باره ضمن بیان مشخصات این
خودرو جدید که محصول همکاری سیتروئن و سایپای کاشان
ت خودرو نیز یکی از کارشناس��ان
اس��ت ،در زمینه انواع تس��
خ��ودرو به معقول نبودن راه اندازی برخی از مراکز تس��ت در
کشور پرداخت که در ادامه چرایی ان را می خوانید.
در حاشیه نخستین تست درایور این خودرو با حضور تعداد
محدودی از اصحاب رس��انه از خط تولید بازدید شد .به گفته
مدیران سایپاسیتروئن ،تاکید شریک فرانسوی بر تولید کیفی
خودروه��ا باعث ش��ده تا در گام نخس��ت فقط ام��کان تولید
خودروهایی با رنگ س��فید و س��قف قرمز مهیا باشد .این در
حالی اس��ت که به دلیل ش��رایط خاص بازار ایران ،تصمیم بر
ان ش��ده تا در خط تولید ایران برای نخستین بار در جهان از
پیش��رانه ۱/۶لیتری و ۱۶۳اس��ب بخاری موسوم به THP
استفاده شود و بدین ترتیب شاهد خلق قدرتمندترین نسخه
سیتروئن C ۳ویژه بازار ایران خواهیم بود .از این رو ،می توان
این هاچ ب��ک ریز نقش را در زم��ره قدرتمندترین خودروهای
مونتاژی در کش��ور قلمداد کرد .از سوی دیگر ،به دلیل حضور
دوباره س��یتروئن در ایران ،این ش��رکت خواه��ان خودنمایی
قدرتمند در نخستین گام است به همین دلیل حساسیت های
زیادی برای تولید با کیفیت این محصول وجود دارد که زمینه
نظارت دقیق و همه جانبه کارشناس��ان فرانس��وی را در خط
تولید سایپاسیتروئن به وجود اورده است.
3
توقع حمایت از کاالی ایرانی
باید با رفع موانع تولید همراه باشد
4
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
30اردیبهشت 4 1397رمضان 20 1439مه 2018شماره 394پیاپی 2367
یادداشت
فساد تسهیالت و اسیب صنایع
خبر
۲حکم انتصاب در سازمان ایدرو
ی را
رییس هیات عامل ایدرو در حکمی ،حس��ن نصر اصفهان
ی را به عنوان
ب��ه عنوان مدیر منابع انس��انی و محمود لیای��
مدیر مهندسی سازمان و فناوری اطالعات سازمان گسترش
و نوسازی صنایع ایران منصوب کرد.
به گ��زارش ایدرو نیوز ،در حکم منصور معظمی با تاکید بر
جذب و بکارگیری و نگهداش��ت سرمایه انس��انی مورد نیاز،
توسعه فرهنگ مشارکت سازمانی ،افزایش سطح یادگیری و
ارزیابی اثر بخشی اموزش های کارکنان ،ارتباط موثر با مراکز
علمی و پژوهش��ی کشور در راس��تای همکاری های علمی و
پژوهش��ی ،ارتقای به روز ت��وان علمی و مهارت��ی کارکنان و
اعضای هیات مدیره شرکت ها و استقرار مدیریت دانش تاکید
شده است.
نصر اصفهانی دانش اموخته کارشناسی ارشد مدیریت منابع
انسانی اس��ت و سوابقی چون مدیر کل پش��تیبانی ،مدیر کل
توس��عه منابع انس��انی ،مدیرکل ام��وزش نیروی انس��انی،
مدی��ر کل تدوی��ن مق��ررات اداری وزارت نف��ت و همچنین
مدیریت منابع انسانی شرکت های ملی گاز و پاالیش و پخش
فراورده های نفت��ی را در کارنامه خ��ود دارد.در حکم منصور
معظمی بر تدوین نظام تش��کیالتی ،ساختار و طرح طبقه بندی
مش��اغل ،طراحی ،توسعه و بهبود مستمر فرایند ها ،اهتمام ویژه
نسبت به توسعه و پشتیبانی فناوری اطالعات و ارتباطات ،تامین
و نگهداری زیر س��اخت های نرم افزاری و سخت افزاری به منظور
فراهم س��اختن دسترس��ی و پردازش بهینه اطالعات و برقراری
ارتباطات الکترونیکی مورد نیاز در س��طوح مختلف س��ازمان و
شرکت های تابع تاکید شده است.
لیایی که س��ابقه مدیرکلی دفتر برق و الکترونیک و همچنین
ریی��س مرکز فناوری اطالع��ات وزارت صنعت ،معدن و تجارت،
مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطالعات را در کارنامه خود دارد،
مقطع��ی نیز مدیر فناوری اطالعات س��ازمان منطقه ازاد کیش
بوده و دکترای رایانه-اپلیکیشن از دانشگاه شانگهای چین دارد.
سود تسهیالت بانکی
به قدری باال است
که تولیدکنندگان
نمی توانند
از ان برای
نوسازی و بازسازی
کارخانه ها
بهره بگیرند.
تسهیالتی که امروزه
گرفته می شود
بیشتر در بخش
تامین مواد اولیه
و سرمایه در گردش
به کار می رود
عکس :مهدی کاوه ای
رابط��ه تس��هیالت صنعتی و
نرخ س��ود بانکی در س��ال های
گذش��ته دس��تخوش تغییرات
بسیاری شده و سیاست گذاری ها
متفاوت��ی در ای��ن عرصه تجربه
ش��ده اس��ت .اگ��ر ن��رخ س��ود
تس��هیالت صنعتی از عدد نرخ
عزت اهلل یوسفیان مال ،عضو
سود بانکی پایین تر باشد بانک ها
کمیسیون برنامه و بودجه
ورشکس��ت می ش��وند و در این
مجلس شورای اسالمی
زمینه نمی توان اقدامی داش��ت
مگر ب��ا حمایت ه��ای دولت که
در س��ال های گذشته حمایت های دولت هم مشکالتی را ایجاد
کرد .دولت در سال های گذشته نرخ سود تسهیالت صنعتی را
کاهش داد و به بانک ها مبلغی با عنوان سود تبصره ای ارائه کرد
تا فاصله بین س��ود بانکی و سود تس��هیالت پر شود و بانک ها
اس��یب نبینن��د .با این حال ،ب��ه محض اجرای این سیاس��ت
زمینه فس��اد نیز ایجاد شد .عده ای با سود ۱۲درصد تسهیالت
صنعت��ی می گرفتن��د و در همان دوره س��ود بانکی ۲۲درصد
ب��ود .این عده به محض دریافت تس��هیالت صنعتی پول وام را
در بانک به عنوان س��پرده می گذاش��تند و بدون اینکه سرمایه
وارد تولید ش��ود ۱0 ،درصد سود به ان تعلق می گرفت .پس از
گذش��ت مدتی دولت متوجه شد که تسهیالت صنعتی با سود
تبصره ای کارکردی برای بخش تولید ندارد و بس��اط این شیوه
تسهیالت دهی برچیده شد .وضعیت کنونی اما به گونه ای است
که ما به التفاوت س��ود تس��هیالت و تس��هیالت صنعتی باید از
منبعی پر شود اما منابع موجود فضای فساد را ایجاد می کند .از
طرفی ،نمی توان این فاصله را هم نادیده گرفت .بر این اس��اس،
بهترین ش��یوه این است که سیاست قبل به شیوه درست اجرا
ش��ود .دولت در این زمینه می تواند ب��ا همفکری نمایندگان و
مس��ئوالن بانکی به ش��یوه ای در تسهیالت دهی صنعتی دست
یابد که زمینه فس��اد وجود نداشته باشد .حفظ شرایط موجود
مضرات بس��یاری ب��رای تولیدکنندگان دارد که در س��ال های
اینده این موضوع به کش��ور اسیب بیشتری وارد می کند .سود
تسهیالت بانکی اکنون از توان تولیدکننده خارج است و توجیه
اقتصادی ندارد .شاید واحدهای تولیدی اکنون از این تسهیالت
اس��تفاده کنند اما بهره مندی از این تسهیالت در ادامه به انها
اسیب های جدی وارد می کند .استفاده از تسهیالت کنونی تنها
راه واحدهای اس��یب پذیر اس��ت و باید مسیر دیگری برای این
واحدها باز شود.
«گسترش صنعت» از چالش های بخش صنعت گزارش می دهد
رفع شیب منفی صنایع با کاهش سود تسهیالت
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
محمد عزیزی :دولت ،مجلس و حاکمیت کشور باید
اقدام هایی را در زمینه تامین مالی برای صنایع انجام دهند و
نظارت کنند تا سرمایه در محل تصویب طرح ،صرف شود
افزای��ش ن��رخ تمام ش��ده محص��والت صنعت��ی،
فرسودگی کارخانه و کاهش سطح سرمایه درگردش
مثلثی اس��ت که باعث ش��ده بخش قابل توجهی از
واحدهای صنعتی کشور نیاز به تسهیالت پیدا کنند.
در ای��ن بی��ن اما تس��هیالت بانکی ک��ه به گفته
تولیدکنندگان ،بین ۲۰تا ۲۷درصد تمام می ش��ود،
توجی��ه اقتصادی نوس��ازی را از بین می ب��رد .البته
براساس مصوبه شورای عالی پول و اعتبار 18درصد
س��ود تسهیالت در نظر گرفته ش��ده ،اما تمام شده
ان ب��رای تولید کنندگان بین 20تا 27درصد متغیر
اس��ت .این موضوع به گفته کارشناسان اقتصادی و
صنعتی باید برطرف شو د.
ش��رایط کنون��ی ب��ه گون��ه ای پیش م��ی رود که
تولیدکنن��دگان مجبور هس��تند از این تس��هیالت
اس��تفاده کنند .با این حال ،س��ود تسهیالت بانکی
به قدری باال اس��ت که تولیدکنندگان نمی توانند از
ان برای نوسازی و بازسازی کارخانه ها بهره بگیرند.
تسهیالتی که امروزه گرفته می شود بیشتر در بخش
تامین مواد اولیه و سرمایه درگردش به کار می رود.
عالوه بر اینها ،باید در نظر داش��ت که فرس��ودگی
هم��واره به عنوان یکی از مهم تری��ن عوامل افزایش
ن��رخ تمام ش��ده مط��رح می ش��ود .بر این اس��اس،
واحده��ای صنعت��ی در داخ��ل کش��ور فرس��وده و
فرسوده تر می شوند و توانی برای نوسازی انها وجود
ندارد.
ادامه این شرایط به افزایش نرخ منجر خواهد شد.
این موضوع نیز کاهش ارزش س��رمایه در کارخانه را
به همراه دارد که باعث می ش��ود بازده سرمایه افت
شدیدی کند.
ب��ر این مبنا ،می ت��وان ادعا کرد ۳ش��اخص نرخ
تمام شده ،فرسودگی و سرمایه در گردش مهم ترین
شاخص هایی هستند که بروز تداخل در انها عالوه بر
تاثی��ر بر ۲ش��اخص دیگ��ر بر کل زنجی��ره تولید و
فروش اثر قابل توجهی می گذارد.
محمدعلی دهقان دهنوی :کاهش سود بانکی به میزان
کمتر از نرخ تورم مهم ترین سیاستی است که می تواند
شیب منفی را مثبت کرده و به رشد صنایع منتهی شود
کاهش سود بانکی
محم��د عزیزی ،عضو کمیس��یون صنایع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی با بیان اینکه تسهیالت با
سود تمام ش��ده ۲۷درصد توجیه اقتصادی نوسازی
و تولی��د را با جدی ترین چالش های روبه رو می کند،
گفت :س��رمایه گذاران و کارخانه داران برای دریافت
تس��هیالت چند شاخص را ارزیابی می کنند که یکی
از مهم ترین انها نسبت بازگشت سرمایه در تولید به
سود تسهیالت است.
ب��ه عب��ارت دیگر ،اگر س��ودی که قرار اس��ت به
بانک ها بدهند بیش��تر از س��ودی باشد که از فروش
محص��والت به دس��ت می اورن��د ،توجی��ه دریافت
تس��هیالت برای انها از بین می رود .وی افزود :حال
اگر واحدی تس��هیالت باالیی دریافت کرده باشد و
بر اساس شوک های اقتصادی مجبور باشد محصول
تمام شده را با سود کمتری نسبت به انچه پیش بینی
کرده به فروش رس��اند ،وارد ش��یب ورشکس��تگی
می شود.
واحدهای بس��یاری اکنون در شیب ورشکستگی
قرار گرفته اند که باید برای انها چاره ای اندیشید.
ای��ن عض��و کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
ش��ورای اسالمی با اش��اره به اینکه ش��رایط کنونی
کشور به گونه ای است که تعداد زیادی از واحدهای
صنعتی اکنون وارد این مرحله شده اند ،توضیح داد:
دول��ت در این زمینه باید به ش��یوه ای دس��ت یابد
ک��ه طی ان ض��رر واحدهای صنعت��ی کاهش یابد.
اگ��ر ادامه حرکت صنعتی ش��دن در ایران با چنین
مشکالتی همراه باش��د ،در ادامه واحدهای تولیدی
بسیاری را از دست خواهیم داد.
عزی��زی با بی��ان اینکه تا زمانی که ماش��ین االت
و صنایع را به روزرس��انی نکنی��م ،نمی توانیم هزینه
تمام ش��ده محصوالت را کاه��ش دهیم ،گفت :لزوم
به روزرس��انی صنای��ع حمایت دول��ت و تامین مالی
مناس��ب اس��ت ،ب��ا اس��تفاده از تس��هیالت دارای
س��ود بی��ش از ۲۷درص��د هیچ وق��ت نمی توانی��م
نوس��ازی صنایع را داشته باش��یم و این امکان برای
سرمایه گذاران و کارخانه داران وجود ندارد.
وی با اش��اره به اینکه تولید رقابتی به عنوان یک
اص��ل در صنعت و تولید امروز با چالش هایی روبه رو
اس��ت ،ادامه داد :دولت ،مجلس و حاکمیت کش��ور
بای��د اقدام هایی را در زمینه تامین مالی مناس��ب و
ارزان نرخ برای صنایع ایجاد و نظارت کنند تا سرمایه
در محل تصویب طرح ،صرف شود.
این نماینده مردم در مجلس ش��ورای اس�لامی با
بیان اینکه در بس��یاری از مواقع هزینه ها و پول های
مصوب شده در محل مناس��ب برای نوسازی صنایع
مصرف نش��ده اس��ت ،افزود :امکان اینک��ه بانک ها
بتوانند تسهیالت ارزان نرخ ایجاد کنند نیز کم است،
بانک ها باید اعتبار وجوه اداره ش��ده را از طرف دولت
و خزانه دریافت کنند.
عزیزی در پایان با تاکید بر اینکه در بودجه س��ال
۹۷یاران��ه تس��هیالت تصویب ش��د ک��ه امیدواریم
اجرایی شود ،گفت :باید سود تسهیالت برای صنایع
زیر ۱۰درصد در نظر گرفته شود تا انها بتوانند خود
را به روزرس��انی کنند و قدرت رقابت پذیری داش��ته
باشند.
لزوم بازگشت سرمایه به بانک ها
محمدعل��ی دهقان دهن��وی ،اس��تاد دانش��گاه و
کارش��ناس اقتص��اد صنعت��ی درباره موضوع س��ود
تس��هیالت بانک��ی و تاثی��ر ان بر صنایع کش��ور به
«گس��ترش صنعت» گفت :نرخ س��ود تسهیالتی که
بانک ها و موسسه های مالی و اعتباری مجاز براساس
مصوبه ش��ورای پ��ول و اعتبار پرداخ��ت می کنند از
نرخ تورم بیش��تر است .این در حالی است که حوزه
مس��کن یکی از ش��اخص های اصلی تحلیل شرایط
اقتصادی به شمار می رود.
در ای��ن زمینه نگاهی به وضعیت مس��کن نش��ان
می دهد که نرخ تورم از نرخ رش��د مسکن نیز باالتر
رفته است.
وی اف��زود :یک��ی از مش��کالتی ک��ه ش��رایط را
پیچیده تر کرده این اس��ت که مسکن برای چندمین
سال متوالی در دسته کم بازده ترین بخش اقتصادی
گنجانده ش��ده است .به عبارت دیگر ،افرادی که در
بخش مسکن سرمایه گذاری کرده اند نسبت به سود
بانکی نیز ،به سود کمتری دست یافته اند.
این ش��رایط نش��ان می ده��د که وضعیت رش��د
صنای��ع در کش��ور به گونه ای اس��ت ک��ه ادامه این
مس��یر می توان��د خطره��ای قابل توجه��ی را ایجاد
کند .دهقان دهنوی به این پرس��ش که کلیدی ترین
سیاس��تی که می تواند مانع شیب منفی رشد صنایع
در کش��ور شود ،چیست ،این گونه پاسخ داد :کاهش
س��ود بانکی به میزان کمتر از ن��رخ تورم مهم ترین
سیاستی اس��ت که می تواند ش��یب منفی را مثبت
کرده و به رشد صنایع منتهی شود.
این کارش��ناس اقتصاد صنعتی توضیح داد :البته
اجرای این سیاست در ش��رایط کنونی کار ساده ای
نیست.
بای��د این موضوع را در نظر داش��ت که دولت هم
می داند با این سیاس��ت می شود مشکالت صنایع را
برطرف کرد اما ش��رایط کش��ور اکنون اجازه اجرای
چنین سیاستی را نمی دهد.
ب��ه همین دلیل اس��ت ک��ه دولت در س��ال های
گذش��ته به جذب س��رمایه های خارجی روی اورده
اس��ت .در ای��ن زمین��ه یک��ی از سیاس��ت هایی که
تحقق یافتنی اس��ت ،اجرای کامل مصوبات ش��ورای
پول و اعتبار است .این شورا باید درباره کاهش سود
تسهیالت کمتر از تورم تصمیم بگیرد .در این زمینه
سرمایه های خارج شده از بانک ها در سایر بخش های
اقتص��ادی وارد می ش��ود و می توان با س��رمایه های
وارد شده سیاست گذاری جدیدی داشت.
کارافرینان یک میلیارد ریال تسهیالت می گیرند
معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان گفت :یک میلیارد ریال
تسهیالت کم بهره به تش��کل های کارافرین جوانان در کشور تعلق می گیرد.
محمدمهدی تندگویان با اشاره به اینکه طرح های تشکل های جوان در بخش
کارافرین��ی پس از تصویب ،در کمیته تخصصی برای دریافت تس��هیالت تا
س��قف یک میلیارد ریال با سود ۴درصد به صندوق کارافرینی امید معرفی
می ش��وند ،به ایسنا گفت :در سال جاری توانس��تیم ۳شبکه ملی تخصصی
جوانان را راه اندازی کنیم .بر این اس��اس ،س��ومین ش��بکه حوزه کارافرینی
با برگزاری کارگاه های اموزش��ی و جش��نواره انتخاب جوانان برتر کارافرین
کشور ،در گیالن راه اندازی شده است.
یکشنبه
صنعت خودرو
30اردیبهشت 4 1397رمضان 20 1439مه 2018شماره 394پیاپی 2367
یادداشت
انحصار خودرو
دلیل سختگیری شورای رقابت
فربد زاوه
اگر قرار است هر ۳
سال یک بار خودرویی
مورد سنجش قرار
گیرد توجیه منطقی
ندارد که میلیاردها
تومان سرمایه بدون
استفاده در یک مرکز
تست تصادف بخوابد
خودرو اختصاصی سیتروئن در جاده های ایران
راه اندازی سیستم تست خودرو توجیه اقتصادی ندارد
فاطمه امیر احمدی
car@sanatnewspaper.com
در قراردادهای خودرویی س��ایپا خودرو C3یکی
از محصوالت مشترک است که هفته گذشته «تست
درای��ور» ان انجام ش��د .یک��ی از دغدغه های تولید
محصوالت جدید ،س��نجش انهاس��ت که برخی در
داخل و بعضی دیگر خارج از کش��ور انجام می شود.
در این باره ضمن بیان مشخصات این خودرو جدید
که محصول همکاری س��یتروئن و س��ایپای کاشان
اس��ت ،در زمین��ه انواع تس��ت خودرو نی��ز یکی از
کارشناسان خودرو به معقول نبودن راه اندازی برخی
از مراکز تست در کشور پرداخت که در ادامه چرایی
ان را می خوانید.
حضور نخستین محصول مشترک سایپا
در حاش��یه نخستین تس��ت درایور این خودرو با
حض��ور تعداد مح��دودی از اصحاب رس��انه از خط
تولید بازدید ش��د .به گفته مدیران سایپاس��یتروئن،
تاکید ش��ریک فرانس��وی بر تولید کیف��ی خودروها
باع��ث ش��ده تا در گام نخس��ت فقط ام��کان تولید
خودروهایی با رنگ سفید و سقف قرمز مهیا باشد.
این در حالی است که به دلیل شرایط خاص بازار
ایران ،تصمیم بر ان شده تا در خط تولید ایران برای
نخس��تین بار در جهان از پیشرانه ۱/۶لیتری و ۱۶۳
اسب بخاری موسوم به THPاستفاده شود و بدین
ترتیب ش��اهد خلق قدرتمندترین نس��خه سیتروئن
C ۳ویژه بازار ایران خواهیم بود.
از این رو ،می توان این هاچ بک ریز نقش را در زمره
قدرتمندترین خودروهای مونتاژی در کشور قلمداد
کرد .از سوی دیگر ،به دلیل حضور دوباره سیتروئن
در ایران ،این ش��رکت خواهان خودنمایی قدرتمند
در نخستین گام است به همین دلیل حساسیت های
زیادی برای تولید با کیفیت این محصول وجود دارد
ک��ه زمینه نظ��ارت دقیق و همه جانبه کارشناس��ان
فرانس��وی را در خط تولید سایپاس��یتروئن به وجود
اورده است.
ظرفیت تولید
در ش��رایط فعلی تولید ازمایش��ی ای��ن خودرو با
ظرفی��ت روزی ۳دس��تگاه در خط تولید مش��ترک
با چانگان CS ۳۵در س��ایپا کاشان انجام می شود و
قرار اس��ت به مرور با افزایش تولید و انتقال چانگان
CS ۳۵به خطوط تولید داخلی سایپا ،خطوط تولید
کاشان به محصوالت سیتروئن اختصاص یابد.
این ش��رکت در نظر دارد تا در س��ال ۹۷بیش از
۱۱هزار دس��تگاه از این خودرو را تولید کند و پس
از تیراژ تولید را افزایش دهد.
بخش های وارداتی
درحال حاض��ر بدنه خ��ودرو وارد ایران می ش��ود،
سپس در سایت تولیدی س��ایپا کاشان رنگ امیزی
و مونت��اژ کام��ل قطع��ات اتاق و ترمی��م داخلی ان
انجام می ش��ود .رینگ ها و ایربامپره��ای روی درها
داخلی سازی ش��ده است و سایپاس��یتروئن با بیش
از ۲۰۰قطعه س��از مختلف ب��رای تولید قطعات این
خودرو قرارداد همکاری خواهد داشت.
داخلی سازی بلندمدت
همچنین در بحث بومی س��ازی خودرو برنامه این
اس��ت که در بلندمدت میزان داخلی س��ازی به ۴۰
درصد و پس از ان تا ۷۰درصد افزایش یابد.
از ای��ن رو ،می ت��وان س��یتروئن C ۳را برخ�لاف
بس��یاری از خودروهای مونتاژی موجود در کش��ور،
محصول��ی با ظرفیت تولید انب��وه در داخل توصیف
ک��رد و در صورت تغییر نیافتن ش��رایط اقتصادی و
سیاسی امیدواریم عرضه این خودرو به سنگ بنایی
ب��رای حضور قدرتمند و متفاوت س��یتروئن در بازار
کشور تبدیل شود.
ویژگی های ظاهری
پی��ش پرداخت ح��دود ۶۰میلیون توم��ان و موعد
تحویل مرداد و شهریور اغاز شد.
به نظر می رس��د در ش��رایط فعلی سایپاسیتروئن
قیمتی در حدود ۱۲۰تا ۱۳۰میلیون تومان را برای
این هاچ بک ریز نقش در نظر داش��ته باش��د .مرحله
نخست پیش فروش این خودرو با تکمیل ظرفیت به
پایان رسیده است.
یک��ی از ویژگی ه��ای اصلی این خ��ودرو قطعات
مش��کی دو طرف خودرو اس��ت که عالوه بر اینکه از
اما یکی از مس��ائل مطرح درباره تس��ت خودروها
خودرو در برابر ضربه های کوچک محافظت می کند،
این است که چقدر امکانات ان در کشور فراهم است
به نوعی در حکم خش گیر برای خودرو است.
و چه بخش هایی خارج از کش��ور سنجش می شود.
از انجا که نخستین نکته مهم برای راننده خودرو،
فرب��د زاوه ،کارش��ناس خ��ودرو درباره تس��ت های
احس��اس امنیت اس��ت ،یکی از ش��اخصه های این
خودرویی در گفت وگو با «گس��ترش صنعت» بیان
خودرو ضمن ایمنی ،خاص بودن ان است .همچنین
کرد :س��نجش های خودرویی تعریف های مختلف از
این خ��ودرو می توان��د برخی س��لیقه های خاص را
تست دوام ،کیفیت قطعات و تست استانداردها دارد.
تامین کند.
وی ادامه داد :در بحث تست های دوام اگر خودرو
نخستین نکته ای که در ظاهر سیتروئن با طراحی
در حال توسعه و طراحی باشد در عمل ،انجام ان در
خاص ان دیده می ش��ود ترکیب رنگ بدنه سفید و
یک محیط جغرافیایی شدنی نیست زیرا زمان زیادی
سقف قرمز ان است که خودرو را از سایر خودروهای
می برد .خودرو باید در شرایط گرم و سرد ،ارتفاع باال
هم کالس خ��ود متمایز می کن��د .همچنین یکی از
و پایی��ن و ...مورد ازمایش قرار گیرد .از این رو ،این
ش��اخصه هایی که در س��یتروئن C ۳از سوی راننده
تست ها در نقاط مختلف دنیا انجام می شود .به طور
قابل دیدن اس��ت ارتباط ب��ا خودرو بوده که صاحب
نمونه ،پژو ۲۰۶صندوق دار هم در ایران ازمایش شد
خودرو با نشس��تن در ان احس��اس راحتی و امنیت
تا تطبیق ان با ش��رایط اب وهوایی کشور و عملکرد
می کند.
ان در ش��رایط جغرافیایی کشور مورد سنجش قرار
یک سلس��له فاکتور به عنوان خصیصه های اصلی
گیرد و هم در سایر کش��ورها .او تصریح کرد :تولید
از جمل��ه به روز ب��ودن ،طراحی متف��اوت و نو بودن
خودروهای گروه صنعتی ایران خودرو تا تست جاده
که در حقیق��ت از ان می توان به عنوان یک خودرو
نداش��ت وارد خط تولید انبوه نمی ش��د و بر اساس
جمع وجور شهری نام برد.
تعری��ف ۲۰یا ۳۰ه��زار کیلومتر حرک��ت می کرد
همچنین هن��گام رانندگی با طی مس��افتی هیچ
تا تطبیق ان با ش��رایط کش��ور س��نجش شود .این
صدای��ی از بی��رون به داخل خودرو نف��وذ نمی کند.
کارش��ناس خودرو خاطرنش��ان کرد :به طور عموم،
ضم��ن انکه در جاده چس��بندگی خوب��ی دارد و به
طراح��ان خ��ودرو ان را در جاه��ای مختل��ف مورد
ط��ور کلی خ��ودرو بی صدایی اس��ت .عالوه بر اینکه
ازمایش قرار می دهند .همان طور که گفته شد۲۰۶ ،
خودرویی ش��هری به ش��مار می رود در ابعاد بیرونی
صندوق دار به طور همزمان در ایران ،ش��مال اروپا و
و داخلی فضایی باز در اختیار دارد ،به ویژه داشبورد
مناطق گرمسیری و افریقای جنوبی ازمایش شد.
ک��ه ب��ا خطوط افقی ک��ه دارد ان را په��ن و بزرگ
وی افزود :این بخش از س��نجش که تس��ت دوام
نش��ان می دهد .مواد استفاده ش��ده برای داشبورد و
خودرو است فقط مربوط به ان نبوده و شامل تست
صندل��ی ،ترکیب خاصی دارد مانن��د فرمان خودرو
کالیبراسیون و تنظیم خودرو با شرایط محیطی نیز
ک��ه ب��ا روکش چ��رم و خط های قرمز تزئین ش��ده
می شود.
است.
تست قطعات
در واق��ع سیس��تم های کمک رانن��ده در ترافیک
زاوه به سنجش کیفیت قطعات که در واقع بخش
ش��هری و جاده احساس راحتی ایجاد می کند .برای
دیگری از س��نجش های خودرویی است ،اشاره کرد
مث��ال ،وقتی راننده در س��رباالیی ق��رار می گیرد و
و گف��ت :این ازمایش از س��وی قطعه س��ازان انجام
خودرو توقف دارد هنگام برداش��تن پا از روی پدال
می ش��ود و هر صنعتگری با تولید قطعه ای جدید به
گاز خودرو به عقب برنمی گردد.
طور معمول باید تست کیفیت و دوام داشته باشد.
این خودرو دارای تثبیت کننده س��رعت در اتوبان
امکان��ات ازمایش ای��ن بخش در کش��ور فراهم
اس��ت یعنی در مسافتی طوالنی با سرعتی مشخص
اس��ت اما برخی تس��ت ها در داخل انجام نمی شود.
حرکت می کند .ش��اخصه مهم دیگ��ر در بحث فنی
ای��ن امر دالیل مختل��ف دارد؛ از جمله به روز نبودن
خ��ودرو موتور ق��وی ۱۶۵ THTبا ق��درت ۱۶۰۰
ماش��ین االت ی��ا اینکه قطعه س��از ایرانی نیس��ت و
سی س��ی و گیربک��س ۶جعبه ای اس��ت مانند یک
ترجی��ح می دهد با تجهی��زات خود در
ADSسیس��تم هایی ش��امل ۱۶
خارج از کش��ور انها را مورد س��نجش
ایربک��س ،نمایش ب��اد ،چراغ های جلو،
نخستین
قرار دهد.
سیستم صندلی ،سیستم تهویه مطبوع،
نکته ای که
تنظیم صندلی راننده در ارتفاع ،فرمان در ظاهر سیتروئن با � تست استانداردی
ای��ن کارش��ناس خ��ودرو به تس��ت
خ��ودرو در ارتفاع و عم��ق قابل تنظیم
طراحی خاص ان
س��وم پرداخ��ت و گف��ت :تس��ت
است .سیس��تم پخش با ۴باند یکی از
دیده می شود
استانداردی همان موارد استانداردهای
باکیفیت تری��ن سیس��تم های صوتی را
ترکیب رنگ بدنه
سفید و سقف قرمز هش��تادوپنج گانه اس��ت ک��ه گاه��ی
دارد.
قیم�ت و ش�رایط ف�روش ان است که خودرو را در خبره��ا عن��وان می ش��ود .البت��ه
از سایر خودروهای
سیتروئنC ۳
برداشت های اش��تباهی از سوی مردم
ف��روش این خودرو چهارش��نبه ۲۶ ،هم کالس خود متمایز در این باره وجود دارد که ان را تس��ت
می کند
اردیبهش��ت ب��ه ص��ورت اینترنتی در
دوام قطع��ات می دانند ام��ا منظور این
وب س��ایت ایرانی کار( )Irane carبا
سنجش نیست بلکه تست استانداردی
تست دوام
اس��ت که ب��ه لحاظ مش��خصات فن��ی (دینامیک و
ایستا) بتواند حداقل ها را بگذراند .برای مثال ،تست
امواج رادیویی ،ایستا است که در حال سکون خودرو
انجام می ش��ود؛ اینکه تداخل امواج رادیویی در بین
قطع��ات به وجود می اید یا خیر .تس��ت چراغ ها نیز
ایستا است زیرا چراغ به تنهایی به عنوان یک قطعه
استانداردهای خاص خود را دارد.
وی درباره تست های دینامیک نیز گفت :سنجش
ترمز مربوط به تست های دینامیک است که خودرو
در ح��ال حرکت در ش��رایط مختل��ف ترمز می کند
و مورد س��نجش قرار می گیرد .تس��ت االیندگی و
سوخت نیز از این دست است.
زاوه گفت :تس��ت های اس��تانداردی را در کش��ور
می ت��وان انج��ام داد و امکانات ان در کش��ور (مرکز
تحقیقات س��ایپا و ایران خودرو و در بحث االیندگی
سازمان بازرس��ی) فراهم اس��ت .البته امکانات انها
ممکن است به روز نباشد .به طور نمونه ،درحال حاضر
برخی امکان تس��ت خودرو یورو ۶را ندارند یا یورو
۵را نمی توانن��د انجام دهند و در حال انجام تس��ت
یورو ۴هستند.
او عن��وان کرد :بخش��ی دیگر از این تست (تس��ت
اس��تانداردی) در خارج انجام می شود زیرا امکاناتش
در کش��ور فراهم نیس��ت مانند ازمایش تصادف .به
طور عموم ،این تس��ت در اس��پانیا و اروپای شرقی
انجام می ش��ود که مراکز معتبری در جهان به شمار
می روند.
راه اندازی مرکز تصادف عاقالنه نیست
زاوه در پاس��خ ب��ه این پرس��ش که ای��ا به وجود
اوردن امکانات و خرید تجهیزات برای کش��ور صرفه
اقتصادی ندارد یا موضوع مربوط به موضوعی دیگری
است ،گفت :برای راه اندازی یک مرکز تست تصادف
باید پرسید هر چند سال یک بار قرار است خودرویی
تس��ت شود؟ به طور نمونه ،اگر قرار است هر ۳سال
یک بار خودرویی مورد س��نجش ق��رار گیرد توجیه
منطق��ی ندارد ک��ه میلیاردها تومان س��رمایه بدون
استفاده در این یکجا بخوابد .کشورهایی که صنعت
خ��ودرو به معنای واقعی دارند خود این تس��ت ها را
انجام نمی دهند.
یکی از معروف ترین مراکز تست در جهان اسپانیا
(ایلیادا) است .انگلستان و المان نیز دارای این مراکز
هستند .به طور مثال ،گاهی شاهد هستیم خودرویی
المانی یا ایتالیایی در ایلیادا اس��پانیا مورد سنجش
تصادف قرار می گیرد.
او اظهار کرد :بنا بر این دسته بندی جغرافیایی که
ما در ان متوقف شده ایم اینکه همه چیز باید ایرانی
باشد در سایر کش��ورها خیلی مالک نیست و بحث
اقتصادی ان مهم تر است.
یک��ی از دغدغه ه��ای راه اندازی چنی��ن مراکزی
به روز نگه داش��تن انها اس��ت .اگر قرار اس��ت هر ۵
س��ال یک بار تستی انجام ش��ود بهتر است در سایر
مراکز دنیا انجام شود که تجهیزات ان فراهم بوده و
درگیر تحریم و سایر مشکالت نیستند.
زاوه گفت :ش��اید بتوان گفت راه اندازی بس��یاری
از این مراکز در کش��ور عاقالنه نیس��ت جدا از اینکه
صرفه اقتصادی داشته باشد یا خیر.
از س��وی دیگر ایران که طراحی خ��ودرو ندارد یا
قطعه س��ازان قطع��ات را که ۳دهه مش��غول تولید
هس��تند حتی با کیفیت روز نخس��ت ان نمی توانند
تولی��د کنند چالش ما اس��ت .بنابراین ای��راد کار از
جایی دیگر است و با راه اندازی مراکز تست چالش ها
برطرف نمی شود.
برخ��ی از قطعه س��ازان و
خودروسازان معتقدند زمانی
که ش��ورای رقاب��ت توانایی
کنترل نرخ مواد اولیه داخلی
را ندارد باید قیمت گذاری به
خود تولیدکنن��ده قطعات و
خودرو محول ش��ود اما یک
عبدالرضا مصری
سلس��له وظایف قانونی برای
عضو ناظر شورای رقابت و
مراجع قانونی تعریف ش��ده
نماینده کمیسیون برنامه ،
است که ش��ورای رقابت هم
بودجه و محاسبات مجلس
در راس��تای وظای��ف قانونی
ک��ه به ان محول ش��ده باید
به مس��ئولیت های خود عمل کن��د .از این رو ،تا زمانی که
قانون پابرجا باشد ان مسئولیت نیز پایدار خواهد بود مگر
انکه کس��ی که به انها مس��ئولیت و اختیار داده ،ان را از
ش��واری رقابت پس بگیرد که این امر جزو وظایف مجلس
شورای اسالمی است.
اگر مجلس و شورای رقابت قانون گذاری و قیمت گذاری
در م��ورد خودرو را برعهده گرفته ان��د ،دالیل زیادی برای
ان وج��ود دارد .م��ا امتیاز زیادی ب��رای تولید داخل قائل
شده ایم و زمانی که برای کاالهای خارجی تعرفه های ۱۰۰
درص��دی تعریف می کنیم در ب��ازار ان محصوالت انحصار
به وج��ود می اید .در نتیج��ه ،در این بخ��ش باید حقوق
مصرف کننده نیز به نوعی دیده و رعایت ش��ود .نمی ش��ود
در بازاری که محدودیت های بس��یار برای رقیب به وجود
اورده ایم از سوی دیگر ان را رها کنیم.
وظیف��ه نهای��ی م��ا رعای��ت حق��وق مصرف کنن��ده و
تولیدکننده اس��ت و قرار هم نیس��ت انها نیز همه چیز را
تعیین نرخ کنند .در این زمینه شورای رقابت تمام عوامل
موثر بر نرخ را برای تمام اجزا محاس��به می کند و س��پس
نرخ نهایی تعیین می شود.
در واق��ع ترکیب ش��ورای رقابت ترکیب ۳ق��وه بوده و
فرا قوه ای تصمیم گیری می شود.
اگ��ر ای��ن موضوع رها ش��ود ،عنوان خواهد ش��د هیچ
نظارتی بر بازار خودرو نیس��ت .بنابراین تا زمانی که بحث
انحص��ار در بازار این محصول وجود دارد در حیطه اختیار
شورای رقابت است که به ان ورود کند.
خبر
بازار متعادل خودروهای داخلی
در مقابل وارداتی های نامتعادل
رییس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران
درباره اخری��ن وضعیت بازار خودروهای داخلی گفت :پس
از افزای��ش نرخ ۱۰درصدی برخی از خودروهای داخلی در
روزهای گذش��ته ،شاهد کاهش نرخ بازار برخی خودروهای
داخلی و کاهش اختالف نرخ کارخانه و بازار بودیم.
س��عید موتمن��ی ،ریی��س اتحادی��ه نمایش��گاه داران و
فروش��ندگان خ��ودرو ته��ران با اش��اره ب��ه افزایش عرضه
خودروهای داخلی گفت :ش��رکت های خودروس��از پس از
افزایش قیمتی که داشتند از سه شنبه هفته گذشته عرضه
خودرو به بازار را افزای��ش دادند و به همین دلیل وضعیت
بازار خودروهای داخلی کمی متعادل تر شده است.
وی اف��زود :البته قیمت های دو نرخی هنوز وجود دارد اما
ای��ن اختالف افزای��ش پیدا نکرده اس��ت و چنانچه تا چند
روز اینده عرضه به همین ش��کل ادام��ه یابد ،اختالف نرخ
کارخانه و بازار کاهش خواهد یافت.
این فعال بازار خودرو با اش��اره ب��ه کاهش نرخ برخی از
خودروه��ای داخل��ی در طول هفته ج��اری ،گفت :به طور
نمونه ،قیمت س��مند EF ۷روند کاهشی داشت و در انواع
خودرو گروه پژو شاهد کاهش قیمت ها بوده ایم.
ریی��س اتحادیه نمایش��گاه داران و فروش��ندگان خودرو
ته��ران در گفت وگو با خبرخودرو درب��اره اخرین وضعیت
بازار خودروه��ای وارداتی گفت :ب��ازار خودروهای وارداتی
اش��فته اس��ت به این صورت که قیمت ها بس��یار باال است
و نمایندگی ها خودرویی عرضه نمی کنند .همچنین سایت
نمایندگی های مجاز درحال حاضر بسته است.
موتمن��ی در ادامه اظهار کرد :از بهمن ۹۶تعداد بس��یار
کمی از خودروهای وارداتی فروخته و به مش��تریان تحویل
داده ش��ده است حتی برخی نمایندگی ها محصوالتی را که
در س��ال ۹۵فروخته اند هنوز تحویل مش��تریان نداده اند و
نمایندگی ها علت عرضه نش��دن خودرو را بی ثباتی بازار ارز
اعالم کرده اند.
ح��ال بای��د دی��د در ادامه ب��ا مصوبات مجلس ش��ورای
اس�لامی درباره قیمت خودروهای داخلی ایا وضعیت بازار
خودروهای در بخ��ش داخلی و نیز وارداتی متعادل خواهد
شد؟
بررسی «گسترش صنعت» از واردات دارو بدون توجه به توان داخلی نشان داد
یکشنبه
سال سی ام شماره 394پیاپی 2367
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
صنعت دارو گرفتار واردات سلیقه ای
30اردیبهشت 1397
4رمضان1439
20مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
تعیین تکلیف
اراضی راکد؛ اقدامی منطقی
گاهی مشاهده می شود زمین هایی
در ش��هرک های صنعت��ی ب��ه
س��رمایه گذاران واگذار ش��ده تا برای
س��اخت واحد صنعتی یا تولید اقدام
کنن��د اما پ��س از س��ال ها همچنان
ب��دون تغییر مانده اس��ت و هیچ گونه
ساخت وس��ازی در ان نشده یا اینکه
عباس جرجانی
نیمه کاره رها ش��ده اس��ت .در برخی
مدیرعامل شرکت
موارد نیز واحد صنعتی س��اخته شده
شهرک های صنعتی
و مدتی فعالیت داش��ته اما به دالیل
خراسان جنوبی
مختلف تعطیل ش��ده اس��ت .این در
حالی است که تقاضای دریافت زمین
در ش��هرک های صنعتی وج��ود دارد و اهمیت دریافت زمین های
اماده برای راه اندازی واحدهای صنعتی از س��وی س��رمایه گذاران
دلی��ل اصلی ب��رای تعیین تکلی��ف اراضی راکد ب��وده و این اقدام،
منطقی است .باید در نظر داشت که توجیه ناپذیری راه اندازی طرح
صنعتی از نظر اقتصادی یکی دیگر از عوامل مهم در به بهره برداری
نرس��اندن طرح های صنعتی اس��ت .از این رو ،مهلت دهی و تامین
نقدینگی مورد نیاز نمی تواند چاره ساز باشد .از طرفی ،فسخ قرارداد
و بازپس گیری زمین نیز باعث از دست دادن سرمایه گذار می شود
ح��ال انکه می توان ب��ا معرفی طرح های توجیه پذی��ر برای تامین
نقدینگی مورد نیاز بین سرمایه گذاران پل ارتباطی زد.
براساس قانون ،س��رمایه گذاری که در مدت قانونی نتواند پروانه
بهره برداری را دریافت کند ،ش��رکت شهرک های صنعتی به فسخ
قرارداد وی مجاز است.
این مدت قانونی یک س��ال بوده و در صورت مطرح شدن دالیل
ک سال دیگر قابل تمدید است اما در مواردی با وجود
توجیهی تا ی
حمایت ها ،سرمایه گذار به ادامه کار تمایل ندارد که در این زمینه
قرارداد فس��خ می ش��ود .این در حالی اس��ت که راه اندازی نشدن
واحد صنعتی از ۳حالت جدا نیس��ت؛ نخس��ت انکه سرمایه گذار
به راه اندازی واحد تمایل ندارد ،دوم توان مالی ندارد و س��وم اینکه
راه اندازی واحد صنعتی توجیه اقتصادی و بازار فروش ندارد .تا حد
امکان از راه اندازی واحد صنعتی حمایت می ش��ود و فسخ قرارداد
در مرحله پایانی است.
در حقیقت فسخ قراردادها ملزم به طی مراحل قانونی در مدت ۳
تا ۴ماه است و ترجیح بر ان است که در صورت تمایل سرمایه گذار
حمایت های الزم برای راه اندازی واحد صنعتی انجام شود .با وجود
انکه برخی از سرمایه گذاران در نخستین جلسه های کمیته پایش
شرکت نکرده اند باز هم به انها اطالع داده شده تا در صورت تمایل
برای برگزاری این جلس��ه در شرکت شهرک های صنعتی استانی
اقدام کنند.
کارپول های بی حس��ی ،یکی از م��واد اولیه داروی
بی حس��ی است که در دندان پزش��کی مورد استفاده
ق��رار می گیرد .این دارو در دزه��ای ۲و ۳درصد از
س��وی یک ش��رکت داخلی تولید می شود .در حالی
ک��ه این ش��رکت توانایی تولید ای��ن دارو تا مرز ۶۰
میلی��ون عدد در س��ال را دارد ،س��ازمان غذا و دارو
مجوز واردات انواع داروهای خارجی مش��ابه ان را به
شرکت های واردات دارو داده است.
این در حالی اس��ت که مس��ئوالن ص��دور مجوز
واردات دارو را ب��ه دلیل جبران کمبود تولید داخلی
و جلوگی��ری از قاچ��اق عنوان می کنن��د .مصطفی
کریم��ی ،معاون فنی اداره کل نظارت بر دارو و مواد
مخدر س��ازمان غ��ذا و دارو درباره چرای��ی واردات
کارپول های بی حس��ی دندان پزش��کی به ایلنا گفت:
سیاست کلی در راستای اجرای منویات رهبر معظم
انق�لاب مبنی بر حمایت از تولید داخل بوده اس��ت،
البت��ه در مواقعی مانند تامین نش��دن به موقع مواد
اولیه یا مشکالت نبود نقدینگی شرکت ها ،باید دارو
از طریق واردات تامین ش��ود ت��ا کمبودی ب ه وجود
نیاید و موجبات قاچاق ان فراهم نشود .این دارو نیز
از این قاعده مستثنا نبوده است.
کریم��ی در پاس��خ به این پرس��ش که ب��ه گفته
تولید کنندگان ،شرکت های داخلی توانایی تولید این
دارو تا ۱۰س��ال اینده را دارند ،ایا شما این موضوع
را تایی��د نمی کنی��د ،گفته اس��ت :اگر ای��ن گفته ها
درست بود ،مجوز واردات داده نمی شد.
اشفته بازار دارو
برپایه قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه ،واردات
ه��ر کاالیی بای��د از طریق تعرف��ه و کیفیت کنترل
ش��ود در حالی که رفتارهای س��لیقه ای مدیران در
اجازه ص��دور واردات وضعیت دارو را اش��فته کرده
اس��ت .محمود نجفی عرب ،رییس کمیسیون اقتصاد
س�لامت ات��اق بازرگانی ته��ران و عضو س��ندیکای
صاحبان داروهای انسانی ،در گفت وگو با «گسترش
صنع��ت» با بیان این مطلب اظه��ار کرد :حمایت از
تولید به معنای ممنوعیت واردات نیس��ت زیرا فردا
یک مدیر دیگر این ممنوعیت را بر می دارد.
نجفی ع��رب با بی��ان اینکه در ص��ورت نیاز باید
واردات ش��ود ،اظه��ار کرد :وضع تعرف��ه هم حقوق
تولیدکنن��دگان و ش��رایط رقابتی را حفظ می کند و
هم تکلیف بازار برای بلندمدت مش��خص می ش��ود.
درحال حاضر ن��ه تولیدکننده و نه واردکننده تکلیف
خود را نمی دانند.
وی افزود :سیاس��ت های واردات��ی باید به گونه ای
تنظیم ش��ود که اجازه دخالت مدیران در ان اندک
باشد .نحوه کنترل کیفیت یکی از موارد مهمی است
که جلوی بس��یاری از واردات های پرس��ود را خواهد
گرف��ت .ای��ن موضوع در تم��ام صنایع بای��د رعایت
شود.
رییس کمیس��یون اقتصاد س�لامت اتاق بازرگانی
تهران با اش��اره به واردات کارپول های دندان پزشکی
از کلمبی��ا گف��ت :اگ��ر تعرفه مناس��بی ب��رای این
واردات وضع و کنترل کیفیت به خوبی انجام ش��ود
تولیدکنن��ده داخلی بازار خود را از دس��ت نخواهد
داد .اگ��ر ب��رای کاال های واردات��ی ۴۰درصد تعرفه
پرداخته شود و کیفیت انها کنترل شود تولیدکننده
ب��ا اس��ودگی خاط��ر ب��رای تولی��د و توزی��ع اقدام
می کند.
وی ب��ا تاکید بر اینک��ه حمای��ت از کاالی ایرانی
به معنای ایجاد مزیت برای تولید در کش��ور اس��ت،
اظهار کرد :موارد زیادی وجود داش��ته که مسئوالن
به محض احس��اس کمب��ود دارو به س��رعت مجوز
واردات داده ان��د در حال��ی که ب��ا رایزنی و کمک به
تولیدکننده داخلی کمبودها به س��رعت رفع خواهد
ش��د .درحال حاضر در این زمینه ظرفیت های خوبی
خبر
داوری 11قرارداد راکد در تهران
رییس هیات مدیره و مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی
اس��تان ته��ران از تعیین تکلی��ف ۱۱قرارداد راک��د و غیرفعال در
۳ش��هرک صنعتی اس��تان تهران خبر داد .به گزارش «گسترش
صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان
تهران ،ش��اهپور قنبری در دومین نشس��ت هی��ات حل اختالف و
داوری در س��ال ۱۳۹۷گفت ۱۱ :قرارداد به مس��احت ۷۴هزار و
۵۴۵مترمرب��ع از قرارداد های راکد دهه های ۷0و ۸0مس��تقر در
ش��هرک های صنعتی ،شمس اباد ،پرند و عباس اباد مورد بررسی و
تعیین تکلیف ق��رار گرفت .وی افزود :با بررس��ی این پرونده ها در
نهایت ۶پرونده به فسخ قطعی و ۵پرونده به اعطای مهلت منجر
ش��د .رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان تهران یاداور ش��د :شرکت ش��هرک های صنعتی تهران بر
اساس شیوه نامه سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
و در راس��تای انجام تعهدات طرف ه��ای قرارداد ،پس از دو مرحله
ارسال اخطاریه و تجدید وقت ،نسبت به تعیین تکلیف قراردادهای
راکد و فعال کردن مطلوب اراضی غیرفعال در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی در نشست های هیات حل اختالف و داوری اقدام می کند.
در داخل وجود دارد که مس��ئوالن باید به انها توجه
کنند.
پشت پرده های دارویی
ی هس��تند اف��رادی
تولیدکنن��دگان دارو مدع��
خاص در پش��ت پ��رده واردات داروهای بی حس��ی
دندان پزش��کی حضور دارند و ش��رکت واردکننده با
اعالم نرخ کاذب 13/5دالر برای هر بسته ،ارز مرجع
دریافت ک��رده در حالی که نرخ هر بس��ته حداکثر
حدود ۸دالر است.گس��ترش نیوز در گزارشی اورده
اس��ت؛ بیش از ۳۰سال است که شرکت داروپخش
ایران ،تم��ام نیاز بازار در زمینه داروهای بی حس��ی
دندان پزش��کی را تامین می کند و ب��ا ورود ۲واحد
صنعتی اکسیر و لقمان به این صنعت ظرفیت تولید
کشور به ۶برابر نیاز بازار رسیده است.
ب��ه گفت��ه تولیدکنن��دگان ،در ص��ورت ورود این
دارو ب��ه بازار خط��وط تولید ای��ران متوقف و صدها
کارگ��ر بیکار خواهند ش��د .عالوه بر ای��ن ،با واردات
این داروها ش��رکت لقمان که در اس��تانه راه اندازی
خطوط تولی��د خود بوده به ناچ��ار مجبور به توقف
مراح��ل راه اندازی ش��ده تا وضعیت بازار مش��خص
شود.
۶برابر نیاز بازار توان تولید وجود دارد
ای��ران یک��ی از موفق تری��ن کش��ورها در تولی��د
داروهای بی حسی دندان پزشکی است که با بهترین
کیفیت ۶برابر نیاز ب��ازار تولید می کند .این صنعت
ظرفیت باالیی برای صادرات دارد و درحال حاضر این
محصول را به عراق ،افغانستان ،گرجستان و ...صادر
می کند .به طور مثال ،س��ال گذشته ،فقط در پایان
س��ال ش��رکت داروپخش ۸میلیارد تومان به عراق
صادرات داشته است.
ب��ه گفته برخ��ی از تولیدکنندگان ،در ۳۰س��ال
گذش��ته س��ابقه نداش��ته برای این محصول مجوز
واردات صادر ش��ود اما از پایان س��ال گذشته مجوز
واردات ای��ن دارو از کلمبیا با حمایت افرادی خاص
صادر شده است.
دریافت ارز مرجع ۴۰درصد بیش�تر از
ارزش واقعی
درحال حاضر ۲براب��ر نیاز داخل در انبارها داروی
بی حسی دندان پزش��کی ایرانی وجود دارد .به گفته
تعدادی از فعاالن این صنعت نرخ هر بسته 8عددی
این دارو حدود ۸دالر اس��ت اما ش��رکت واردکننده
برای واردات ای��ن دارو نرخ کاذب 13/5دالری را به
س��ازمان غ��ذا و دارو اعالم کرده و براس��اس ان ارز
مرجع دریافت کرده است.
با توجه ب��ه اختالف قیمتی که ب��رای گرفتن ارز
مرجع اعالم ش��ده اگر داروها دور هم ریخته ش��ود
ب��از س��ود کالن��ی عای��د واردکنندگان می ش��ود و
تولیدکنندگان داخلی در این ش��رایط نمی توانند با
این کاال رقابت کنند .از س��وی دیگر ،ش��رکت های
واردکنن��ده برای واردات دارو بای��د جی ان پی تایید
ش��ده را به سازمان غذا و دارو ارائه کنند اما به گفته
تولیدکنندگان ،این داروها استاندارد های تایید شده
را ن��دارد .هنوز این داروها وارد بازار نش��ده و مجوز
واردات در پای��ان س��ال گذش��ته داده ش��ده اما در
ص��ورت ورود به بازار خط تولید این دارو در کش��ور
دچار مشکل خواهد شد و تعداد زیادی کارگر بیکار
می ش��وند.حجم وارداتی که تاکنون برای یک پارت
مجوز صادر ش��ده ۱۴۰هزار بسته ۵۰عددی است
ک��ه با همین میزان بخش زیادی از بازار را پوش��ش
خواهند داد.
ای��ن در حالی اس��ت که تولیدکنن��دگان داخلی
مدعی هس��تند در ص��ورت حمایت دول��ت و توقف
واردات ،به طور قطع نیروی کاری این صنعت بدون
افزایش خط تولید ۲برابر خواهد شد.
اعتراض قاضی پور به واردات از کلمبیا
اصالحات دیگر در ان س��ازمان درخور تقدیر است.
طبیعی اس��ت که وقت��ی رهبر انقالب ب��ا صراحت
تام در قالب حکم حکومت��ی اعالم می کنند واردات
محصوالت��ی ک��ه در داخل امکان تولی��د انها وجود
دارد مطلق��ا حرام اس��ت ،نباید کس��ی یا کس��انی
ب��ه خود اج��ازه دهن��د که دس��ت ب��ه واردات ان
بزنند.
یکی از موارد تخطی واردات کارپول های بی حسی
دندان پزشکی است .چون ظرفیت عملی تولید داخل
بیش از نیاز کش��ور اس��ت ،دس��تور فرمایید مصوبه
مربوط به واردات این کاال که ظاهرا با حمایت برخی
از سیاس��یون صادرشده اس��ت ،ابطال شود و نتیجه
دستور به اطالع عموم برسد».
واردات در سال حمایت از کاالی ایرانی
اکنون پرسش اصلی از مسئوالن وزارت بهداشت،
درمان و اموزش پزش��کی و س��ازمان غذا و دارو این
اس��ت که در ص��ورت ناتوانی تولید داخ��ل چرا باید
واردات از کش��وری انجام شود که صنعت داروی ان
در دنی��ا مطرح نیس��ت و دارو با کیفیت اس��تاندارد
جهانی تولید نمی کند؟ به این پرس��ش ش��اید باید
همان افراد خاص در پشت پرده واردات
پاسخ دهند.
تولیدکنن��دگان ب��ه تم��ام س��ازمان های نظارتی
نامه های مختلفی در اعتراض به این موضوع ارس��ال
کرده ان��د ک��ه در ان نکات��ی جالب از پش��ت پرده
واردات نهفته اس��ت ام��ا تاکنون هیچ
پاس��خ روش��نی دریافت نکرده اند .از
س��وی دیگر نادر قاضی پور ،سخنگوی
کمیس��یون ویژه حمایت از تولید ملی
مجلس شورای اسالمی نیز چندی پیش
تو گو با ایس��نا ب��ه این موضوع
در گف
اعتراض ک��رد و گفت :هم اکنون تعداد
محمود نجفی عرب
زی��ادی داروی کم کیفی��ت از کلمبی��ا
موارد زیادی
و ارژانتی��ن وارد می ش��ود و در داخل
وجود داشته که
کش��ور مش��خصات درج روی انه��ا را
مسئوالن
تغیی��ر می دهند ک��ه اقدامی در جهت
به محض احساس کمبود
تهدید س�لامت م��ردم اس��ت .باید به
دارو به سرعت
هر طریقی از ای��ن نوع واردات دارویی
مجوز واردات
داده اند
جلوگیری شود.
� سخن اخر...
به گزارش «گسترش صنعت» بعد از
خروج امریکا از برجام ممکن است این
نگرانی برای برخی وجود داش��ته باشد
ک��ه تامین دارو و تجهیزات پزش��کی با
مش��کل روبه رو می ش��ود اما به گزارش
ایس��نا ،رضا مسائلی ،مدیرکل تجهیزات
پزش��کی س��ازمان غذا و دارو در جمع
خبرن��گاران گف��ت :تصمی��م ترامپ در
بحث برجام موضوع جدیدی نیست ،این
موضوع ها از اغاز انقالب وجود داش��ته
است.
در حالی که با رایزنی و
نامه احمد توکلی به س�ازمان
بنابرای��ن ای��ن تصمیم ه��ا در حوزه
کمک به تولیدکننده
غذا و دارو
تجهیزات پزش��کی هی��چ تاثیری ندارد
داخلی کمبودها
توکلی،
احم��د
ایس��نا،
گ��زارش
به
چراکه ش��رکت های امریکایی در حوزه
به سرعت رفع
بان
ه
دید
س��ازمان
مدیره
ت
هیا
ریی��س
تامین تجهیزات پزش��کی ایران فعالیت
خواهد شد
ش��فافیت و عدالت نی��ز در نامه ای به
مح��دودی دارند و این تع��داد محدود
دکت��ر اصغری ،معاون وزیر بهداش��ت،
هم با مجوز رس��می و قان��ون «اوفک»
درمان و اموزش پزشکی و رییس سازمان غذا و دارو
صادرات ش��ان را انج��ام می دهند و ب��ه طور طبیعی
خواستار ابطال مصوبه واردات کارپول های بی حسی
این تصمیم سیاس��ی روی تامین تجهیزات-پزشکی
دندان پزشکی شد .در این نامه که ۱9اسفند منتشر
محدودی که از طرف ش��رکت های امریکایی گرفته
شده ،به فش��ار های سیاسی برای واردات اشاره شده
می شده ،تاثیری ندارد .خبرنگار «گسترش صنعت»
است که در ادامه می خوانید:
روز گذش��ته ب��ا ه��دف اینکه اخری��ن موضع گیری
«اقدام��ات اخی��ر س��ازمان غ��ذا و دارو و وزارت
س��ازمان غ��ذا و دارو را به این گ��زارش اضافه کند
بهداش��ت در توج��ه به تولی��د داخ��ل از راه تمدید
چندین بار با محمد هاش��می ،س��خنگوی س��ازمان
نکردن ج��واز واردات برخی از اقالم دارویی و برخی
نام برده تماس گرفت اما پاسخی دریافت نشد.
توقع حمایت از کاالی ایرانی باید با رفع موانع تولید همراه باشد
اس��تاندار تهران در جمع تولیدکنندگان
و صاحب��ان صنای��ع رباط کری��م گفت :به
ازای ه��ر روز ک��ه در تحویل ی��ک مجوز
تاخیر می کنیم ،نرخ تمام ش��ده باال می رود
وکاالی خارجی به فروش می رس��د .امروز
که وظیفه خ��ود می دانیم از تولید داخلی
حمایت کنیم باید کار تولیدکنندگان را در
زمان خود به انجام برسانیم.
به گ��زارش «گس��ترش صنعت» محمدحس��ین
مقیمی ،استاندار تهران با هدف رسیدگی به وضعیت
اقتصادی شهرستان رباط کریم در سالی که «حمایت
از کاالی ایرانی» نام گذاری ش��ده اس��ت چهارشنبه
گذش��ته به این شهرس��تان س��فر کرد و در نشست
صمیم��ی با صاحب��ان صنایع ،نماینده ش��رکت های
تولیدی ،کش��اورزی و کارافرینان رباط کریم حضور
یاف��ت .در اغ��از این نشس��ت ،جمع��ی از مدیران و
نمایندگان واحدهای تولیدی ش��هرک های صنعتی
رباط کری��م مش��کالت ،درد و دل ه��ا و
درخواست در بخش های تامین تسهیالت،
رف��ع مش��کالت مالی��ات ارزش اف��زوده و
وام های سرمایه در گردش و مسائل مربوط
به بیمه را بیان کردند.
اس��تاندار ته��ران در ادامه در پاس��خ به
یکی از موضوع های مطرح ش��ده از سوی
تولیدکنن��دگان مبنی ب��ر اینکه اختیارات رییس��ان
اداره ها در شهرس��تان ها کم اس��ت ،گفت :فرماندار
نماینده عالی دولت و مس��ئول پیگیری سیاست های
دولت در شهرس��تان است و رییسان اداره ها نماینده
وزارتخانه ها هس��تند و با اختیار الزم باید مس��تقیم
ی��ا غیرمس��تقیم کار تولید کنن��دگان را پیگی��ری
کنند.
وی ب��ا تاکید بر اینکه تولید کنن��ده باید در واحد
اقتصادی وقت خود را برای حل مسائل فنی ،خرید،
بازاریاب��ی و فروش بگذارد ،تصری��ح کرد :اینکه فکر
کنیم مس��ئولیت تولیدکننده این اس��ت که در اتاق
مدیران برای گرفتن مجوز زمان صرف کند ،اش��تباه
است.
مقیم��ی ادامه داد :تکلیف ما اس��ت که در بخش
اقتص��ادی امور واحدهای تولی��دی راپیگیری کنیم،
رییس��ان اداره ها در شهرس��تان ها اختی��ار دارند یا
مس��ئله را در شهرستان خود حل کنند یا این امر را
به مدیران کل در تهران محول کنند.
وی با بی��ان اینکه درباره موضوع ه��ا نمی توان با
تع��ارف برخورد کرد ،افزود :بای��د بدانیم رییس یک
اداره در شهرس��تان حکم گرفته تا مش��کالت ارباب
رجوع را حل کند.
تامین ارز ۴۲۰۰تومانی برای تولیدکنندگان
اس��تاندار ته��ران با بیان اینک��ه ۳۵محل مصرف
ارز مش��خص شده اس��ت ،گفت :برای بخش تولید ،
ارز ۴ه��زار و ۲۰۰تومان��ی هر میزان نیاز باش��د با
طی مراحلی تامین می ش��ود .تنها ارزی که پرداخت
نمی ش��ود برای کاالی اس��توک و قاچاق اس��ت که
برخورد با ان به طور جدی پیگیری می شود.
اس��تاندار تهران به گش��ایش اعتب��ار ۷میلیارد و
۳۰۰میلیون دالری که از سوی بانک مرکزی اعالم
شده است ،اشاره کرد و افزود :درباره زیرساخت های
گاز ،اب و ب��رق ش��هرک های صنعتی رباط کریم نیز
اقدام هایی مصوب شده است.
اس��تاندار تهران ب��ا بیان اینکه بای��د همه امور در
چارچ��وب قوانین و مقررات پیش برود ،تصریح کرد:
تولیدکنندگان بهترین س��رمایه هستند و با پذیرش
س��ختی ها و تالش و راه اندازی کارگاه و کارخانه به
مردم و نظام کمک می کنند.
م��ا هم وظیف��ه داری��م در چارچ��وب قانون همه
م��واردی را ک��ه دنب��ال می کنی��د ،ح��ل کنی��م.
توق��ع نظ��ام از تولیدکنن��دگان زی��اد اس��ت و
امیدواری��م صنعتگ��ران اقتص��اد کش��ور را متحول
کنند.