روزنامه گسترش صنعت شماره 395
روزنامه گسترش صنعت شماره 395
سال سی ام
پیاپی 2368
دوره جدید شماره 395
http://telegram.me/sanatnewspaper
4صفحه
قیمت 1000 :تومان
www.sanatnewspaper.com
دوشنبه
31اردیبهشت1397
5رمضان 1439
21مه 2018
گزارش «گسترش صنعت» از راه حل هایی برای ادامه همکاری با اروپا
قانون انسداد تعهداور نیست
همکاری نیاز به تضمین دارد
2
قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت» خبر داد
همکاری با خودروسازان اروپایی
ادامه دارد
مع��اون وزیر صنعت ،معدن و تجارت تاکید کرد :با توجه به تدابیر اندیشیده ش��ده،
خ��روج امری��کا از برجام تاثیری ب��ر همکاری های خارجی صنعت خ��ودرو از جمله با
خودروسازان اروپایی نخواهد گذاشت.
محس��ن صالحی نیا اظهار کرد :صنعت خودرو ما ارتباطی ب��ا صنعت خودرو امریکا
ندارد که بخواهد از اقدام این کشور متاثر شود.
وی ب��ا بیان اینک��ه در روابط ما با کش��ورهای اروپایی نیز مش��کلی وج��ود ندارد،
خاطرنشان کرد :در این زمینه کشورهای اروپایی تاکید کرده اند که به روابط اقتصادی
عکس :گسترش صنعت
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت:
ب��ا ایران ادامه خواهند داد .معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در گفت وگو با ایس��نا
ادام��ه داد :هیچ مش��کلی در قرارداده��ای خارجی صنعت خودرو وج��ود ندارد و این
همکاری ها ادام��ه خواهد یافت .درحال حاضر تمام قراردادهای خارجی بسته ش��ده با
خودروسازان خارجی بر اساس برنامه از پیش تعیین شده در حال اجرا است.
صالحی نیا تصریح کرد :بر اساس تجربه ای که از گذشته وجود داشت در قراردادهای
جدید صنعت خودرو موارد الزم برای قطع نکردن همکاری خودروس��ازان خارجی از
جمله ورود انها به عنوان سرمایه گذار دیده شده است.
خطوط سیار معاینه فنی تهران
به 5واحد می رسد
اسفند ۹۵سید نواب حسینی منش ،قائم مقام ستاد معاینه فنی
خودروهای تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت» از راه اندازی
خطوط س��یار معاینه فنی در کش��ور خبر داده بود که قرار بود در
سال ۹۶حدود ۶خط راه اندازی شود.
ام��ا با پیگیری های انجام ش��ده در س��ال ۹۶مش��خص ش��د
مش��کالتی در این بحث از س��وی وزارت کش��ور به وجود امده
ک��ه در نهای��ت فقط یک خ��ط معاینه فنی فعالی��ت خود را اغاز
کرد .حس��ینی منش از فعالیت چند خط س��یار دیگر در س��ال
۹۷خب��ر داد و در ای��ن باره ب��ه برخی چالش ه��ای مراکز ثابت
معاینه فنی پرداخت .درحال حاضر ۳خط معاینه فنی س��یار در
سطح شهر فعالیت دارد و به شهروندان تهرانی خدمات می دهد.
همچنی��ن ۲خط دیگر در حال گذراندن مراحل س��نجش خود
هستند.
در این باره اگر تست ها مثبت بود ،در چند ماه اینده این تعداد
نیز به معاینه فنی سیار اضافه خواهد شد .به این ترتیب می توان
گفت تا ۶ماه اینده ۵دستگاه فعال در سطح شهر به شهروندان
خدمات خواهند داد .البته تعداد انها در قرارداد ۶عدد اس��ت که
خط ششم هنوز تولید نشده است.
3
بررسی «گسترش صنعت» از نحوه حضور صاحبان صنایع در نمایشگاه های داخلی و خارجی نشان داد
استفاده از بسته های حمایتی
با نظارت نهاد حاکمیتی
4
دوشنبه
اقتصاد و توسعه
31اردیبهشت 5 1397رمضان 21 1439مه 2018شماره 395پیاپی 2368
گزارش «گسترش صنعت» از راه حل هایی برای ادامه همکاری با اروپا
قانون انسداد تعهداور نیست
همکاری نیاز به تضمین دارد
هر چند دریافت تضامی��ن از طرف اروپایی با توجه به
ش��رایط کنونی ایران و بازگش��ت تحریم های امریکا کار
سابقه اتخاذ مقررات مسدودکننده به زمانی برمی گردد
دشواری است اما ادامه همکاری با اروپا بدون داشتن این
ک��ه ایاالت متحده از اب��زار تحریم های ثانوی��ه برای زیر
تضامین منافع ملی را حفظ نمی کند .بر این مبنا ،وزیران
فشار قرار دادن برخی دولت ها استفاده کرد .سال ۱۹۹۶
و مس��ئوالن به دنبال این هستند که ادعای اتحادیه اروپا
میالدی ( ،)۷۴-۷۵در واکنش ب��ه تحریم های یک جانبه
برای خارج نش��دن از برجام را در قب��ال برخی تضامین
امری��کا علیه ایران ،کوبا و لیبی ،اروپایی ها قانونی را وضع
بپذیرند.
کردند که از ش��رکت های اروپایی که ب��ا ایران همکاری
تا کنون اروپا همکاری های وسیعی را با ایران در دستور
می کردند ،در برابر تحریم های امریکا دفاع می کرد.
کار قرار داده اس��ت .تحلیلی از رفتار سیاسی و اقتصادی
در واق��ع در س��ال ۱۹۹۶می�لادی امریکا ب��ا اعمال
اروپایی ه��ا نش��ان می دهد که بر ای��ن همکاری ها اصرار
تحریم ه��ای ثانویه علیه کوبا کش��ورهای دیگر را مکلف
دارند اما برخی از کارشناسان معتقدند امریکا هنوز اروپا
ک��رد ضمن پی��روی از مقررات تحریمی اعمال ش��ده از
را تهدید نکرده و اروپا در ش��رایط عادی تصمیم به حفظ
س��وی ایاالت متحده ،از تجارت و مناس��بات مالی با این
برجام گرفته است.
کشور پرهیز کنند.
ب��ه عب��ارت دیگ��ر ،برخ��ی از کارشناس��ان معتقدند
کشورهای اروپایی هم این موضوع را خالف منافع خود
فش��ارهایی که در ادامه مسیر امریکا به اروپا خواهد اورد
با کوبا دیدند چراکه تحریم های امریکا منافع تجاری انها
مسیر برجام را تعیین می کند.
را با خطر روبه رو می کرد و اس��تقالل سیاسی و اقتصادی
این
و
نی��اورده
اروپا
به
خاصی
تا کن��ون امریکا فش��ار
اروپا با قانون های امریکا از بین می رفت ،قانون انسداد را
دهد
ترجیح
اروپ��ا
ش��رایط
این
طبیع��ی اس��ت ک��ه در
تصوی��ب و اعمال کردند که مطابق ان حکم هیچ دادگاه
ی��ک تواف��ق تاریخ��ی را حفظ کن��د تا اینکه ب��ه دنبال
امریکایی و غیرامریکایی در راستای مجازات شرکت های
ماجراجویی های دونالد ترامپ حرکت کند.
اروپایی حاضر در کوبا را مشروع ندانسته و پیروی از این
به نظر می رسد از جمله دالیلی که باعث شده موضوع
احکام را غیرالزام اور دانستند اما اروپا تنها در همان یک
گرفتن تضمی��ن از اروپایی ها به طور جدی
س��ال این قانون را اجرا کرد و دیگر اثری از
در کشور مطرح شود ،سکوت معنادار ترامپ
اجرای قانون انسداد نبود.
در قبال افزایش سطح همکاری های ایران و
البته موض��وع دیگری ه��م در این زمینه
اروپا اس��ت در حالی که پیش بینی می ش��د
وجود دارد؛ یک س��ال پس از تش��دید فشار
ترامپ خیلی س��ریع نسبت به همکاری های
تحریم ه��ا از طرف امریکا اروپ��ا هم ایران را
ایران و اروپا واکنش نش��ان دهد اما این طور
تحریم کرد و کشورهایی که با ایران همکاری
نش��د و رییس جمه��وری امری��کا ب��ه نظر
می کردند مجبور به دور زدن تحریم ها شده
عبداهلل رضیان
می رسد اکنون تماش��اچی صحنه همکاری
بودند .به این دلیل بود که قانون انسداد تنها
ایران و اروپا است.
در روزهای گذشته شاهد یک سال اجرا شد.
تحرکات مناسبی از طرف
برخی از کارشناس��ان حوزه دیپلماس��ی کشورهای اروپایی بودیم � اقتدار ملی نیاز امروز کشور
عب��داهلل رضیان ،عضو کمیس��یون صنایع
معتقدند ترامپ در حال البی با س��هامداران اما در این باره نمی توان با
امریکایی ش��رکت هایی اس��ت ک��ه احتمال قاطعیت گفت اروپایی ها و مع��ادن مجلس ش��ورای اس�لامی درباره
توافق با ایران را حفظ
همکاری انها با ایران زیاد است.
همکاری ه��ای ای��ران و اروپا به «گس��ترش
با این حال ،موضوعی که می تواند گره های می کنند یا تصمیم به خروج صنعت» گفت :در روزهای گذش��ته ش��اهد
خواهند گرفت .تا کنون
بعدی رییس جمهوری امریکا را از برجام باز شرایط به گونه ای پیش تحرکات مناسبی از طرف کشورهای اروپایی
کند ،اس��تفاده از قانون انسداد است .قانونی رفته که به نظر می رسد بودی��م اما در این باره نمی ت��وان با قاطعیت
که با هدف جلوگیری از تاثیر امریکا بر دنیا اروپا قصد دارد این توافق گف��ت اروپایی ه��ا تواف��ق با ای��ران را حفظ
را حفظ کند
تنظیم شده و ایران بیش از هر زمان دیگری
می کنند یا تصمیم به خروج خواهند گرفت.
امروز بر ان پافشاری می کند.
تا کنون ش��رایط به گونه ای پیش رفته که
قانون انسداد چیست؟
به نظر می رس��د اروپا قص��د دارد این توافق را حفظ کند
اما موضوع مهم این اس��ت که امریکا فشارهایش را تا چه
اندازه بیش��تر می کند و اروپا ت��ا کجا می تواند مقابل این
فشارها دوام اورد.
رضی��ان با بیان اینکه ایران باید اقتدار خودش را حفظ
کن��د ،توضیح داد :در بدترین ش��رایط اگر اروپا با امریکا
همراه ش��ود ای��ران با یک چیز می تواند روی پا بایس��تد
و ان اقت��دار مل��ی در تمام حوزه ها اس��ت .برجام را هم
ب��ا این هدف امض��ا کردیم که به دنیا ثاب��ت کنیم ما بر
تمام تعهدات بین المللی تا کنون ایس��تاده ایم اما بسیاری
از کش��ورهای اروپایی و امریکا بارها و بارها تعهدات خود
را نقض کرده اند.
وی افزود :خوش��بختانه در س��ال هایی که تحریم ها به
حالت تعلیق درام��ده بود ایران اقتدار خود را حفظ کرد
و دنیا این موضوع را متوجه ش��د که ایران قصد خروج از
هیچ توافقی را نداش��ته و ندارد .با وجود این ،در شرایطی
که قدرت های جهانی امروز چالش هایی را برای کشور به
وجود اورده اند طبیعی اس��ت که برای ادامه همکاری ها
ایران نیاز به تضامین داشته باشد.
این عضو کمیس��یون صنای��ع و معادن ب��ا بیان اینکه
کش��ورهایی که در ای��ن مدت با ایران هم��کاری کردند
ایران را به چشم بازار محصوالت خود می دیدند ،توضیح
داد :اروپ��ا در س��ال های قب��ل و بعد از برج��ام به ایران
نگاه صادراتی داشته و بیش��تر تالش کرده تا با صادرات
همکاری های خود را گس��ترش دهد .این در حالی است
که ایران اکنون می خواهد از ظرفیت های تولیدی کشور
استفاده کند و به این دلیل برخی مذاکرات برای تولیدات
مشترک بیش از انچه تصور می شد ،زمان برد.
رضیان گفت :در س��ال های گذش��ته مذاکره کنندگان
ایرانی در پروژه های تولیدی زمان بس��یاری صرف کردند
تا طرف اروپایی متقاعد ش��ود که باید ایران را به چش��م
دیگری ببیند.
اگر مذاکره ها از سوی ایران به درستی پیش نمی رفت
رن��و یا هیچ ش��رکت دیگ��ری حاضر به س��رمایه گذاری
نمی شد .این شرکت ها ترجیح می دهند ایران بازار هدف
باش��د ،نه محلی برای س��رمایه گذاری مش��ترک .بر این
اس��اس ،منطقی است که ایران تالش کند انچه را که به
دست اورده حفظ کند.
به گفته این نماینده مجلس ش��ورای اس�لامی ،انچه
ام��روز ش��رایط کش��ور را تغیی��ر داده خ��روج امریکا از
عکس :مهدی کاوه ای
امی�ر مهرزاد :پس از اینکه تعلی�ق تحریم ها از طرف دونالد ترامپ تمدید
نش�د ،اروپا در برخی موضع گیری های خود از ادامه همکاری با ایران خبر
داد اما این برای مس�ئوالن کش�ور کافی نبود .پیش از ای�ن نیز در برخی
مذاکرات با اروپایی ها موضوعی مطرح ش�ده بود که به دلیل نبود تضامین
برخی از کش�ورها و شرکت های اروپایی به گفته های خود متعهد نماندند.
بر این اس�اس ،با توجه به ش�رایطی که برای برجام پی�ش امده مقام های
ارشد ایرانی در نظر دارند برای همکاری با اروپا تضامینی را داشته باشند.
شرایط همکاری های ایران و اروپا اکنون به گونه ای است که احتمال تغییر
رون�د اروپا پیش بینی می ش�ود و بای�د برای جلوگیری از ب�روز این اتفاق
تضامینی دریافت شود .در س�ال های گذشته صنعت نفت ،خودروسازی،
حمل ونقل و بسیاری از حوزه های دیگر از مزیت های برجام استفاده کرده
و قراردادهایی را به امضا رس�اندند .شرایط کنونی نیز به گونه ای است که
برخ�ی از این قراردادها اجرا ش�ده و برخی در صف اج�را مانده اند .یکی
از موضوع هایی که در روزهای گذش�ته مطرح ش�د اهمیت قانون انسداد
ب�ود؛ قانون�ی که می توان�د مانع خروج اروپا از برجام ش�ود .ب�ا این حال،
کارشناس�ان معتقدند ای�ن قانون توان کافی برای مقابله با سیاس�ت های
امریکا را ندارد و ایران برای ادامه همکاری های صنعتی و تولیدی نیازمند
تضمین های مشخصی است.
برجام نیس��ت بلک��ه ادامه هم��کاری با اروپا اس��ت .در
ای��ن زمینه دولتمردان اروپا را ب��ه عنوان مجموعه ای که
همیش��ه خالف توافق رفتار کرده نباید نگاه کنند .چنین
دیدگاهی هم نباید وجود داش��ته باش��د که اروپا مقابل
تمام فش��ارهای امریکا برای حفظ برجام می ایستد .این
موضوع نیاز به برنامه ریزی های بس��یاری دارد که باید به
درستی اجرا شوند.
اجرای فوری قراردادها
کن��د .دیدارهایی که در حوزه های متف��اوت در روزهای
گذشته انجام ش��ده نش��ان می دهد اروپا قصد دارد این
توافق را حفظ کند اما ایا می توان این موضوع را به بخش
خصوصی کشورهای اروپایی هم تعمیم داد؟
وی اف��زود :ام��روز ش��کافی بین واحده��ای صنعتی و
تولی��دی اروپا با حکومت های مرکزی ش��اهد هس��تیم.
دلیل این موضوع هم حضور سرمایه گذاران امریکایی در
بخش خصوصی اقتصاد اروپا اس��ت .امریکا از این طریق
می تواند فشارهای بسیاری وارد کند و ایران هم می تواند
تهدیدهای��ی که امریکا ایجاد می کند را به فرصت تبدیل
کن��د و از انها بهره مند ش��ود .تا کنون نیز در س��ال های
گذش��ته روند مذاکرات و همکاری های ای��ران و اروپا بر
همین مبنا اس��توار بوده است .کبیری توضیح داد :ایران
قرارداده��ای بزرگی در حوزه صنعت دارد که باید از انها
محافظت شود .محافظت نیز به معنی اجرا شدن پروژه ها
و تعریف پروژه های جدید اس��ت .یکی از سیاس��ت هایی
ک��ه می تواند در ای��ن زمینه کمک کن��د ،اجرایی کردن
پروژه هایی اس��ت که قرارداد انها به امضا رس��یده است.
مسئوالن در این زمینه باید تالش کنند تا هرچه سریع تر
قراردادهای بسته شده به اجرا برسد.
س��ید تقی کبیری ،عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس
شورای اسالمی نیز درباره ش��رایط کنونی همکاری های
اقتصادی و تولیدی ایران و اروپا به «گس��ترش صنعت»
گفت :خ��روج امری��کا از برجام اس��یبی به ای��ران وارد
نمی کن��د اما خروج اروپا از برجام اگر برای ادامه مس��یر
برنامه ای وجود نداش��ته باش��د ،می تواند کش��ور را دچار
مش��کالتی کند .پیش از همکاری ب��ا اروپا باید برنامه ای
برای توسعه صنعتی و اقتصادی کشور در نظر گرفت.
وی افزود :نباید فرام��وش کنیم که یکی از اصلی ترین
دالیل مذاکرات با ۵+۱وضعیت معیشت و اشتغال مردم
بود.
اکنون نیز باید برای حفظ انچه به دست امده و انچه
سخن اخر
مورد نیاز کش��ور اس��ت برنامه ریزی های دقیقی داش��ته
بر اس��اس این گزارش ،به نظر می رس��د
باش��یم .در صورتی که اس��تراتژی برای این
قانون انس��داد با اینک��ه عامل��ی بازدارنده
دو مقوله نداشته باشیم ،خروج اروپا می تواند
اس��ت اما به ط��ور کامل نمی توان��د مقابل
اسیب های بسیاری در پیش داشته باشد.
بدعهدی ه��ای اروپایی ه��ا ایس��تادگی
کبی��ری ب��ا بیان اینک��ه دول��ت یازدهم و
کن��د .ای��ران در ش��رایط کنونی توانس��ته
دوازدهم برنامه های قابل توجهی برای رش��د
پ��س از خ��روج امریکا از برج��ام اقدام ها و
اقتصادی و صنعتی کشور داشت ،توضیح داد:
مذاک��رات پیش برنده ای داش��ته باش��د اما
ب��ا این ح��ال ،چالش ه��ای بین المللی گاهی
سید تقی کبیری
گام بع��دی دریافت تضامی��ن از اروپایی ها
این دس��تاوردها را با خطر روب��ه رو می کند.
خروج امریکا از برجام
است .در س��ال های گذش��ته قراردادهای
ب��ر ای��ن مبنا ،در ش��رایط کنونی ه��م برای
اسیبی به ایران وارد
حفاظت انچه به دست امده باید برنامه ریزی نمی کند اما خروج اروپا مهمی با عنوان قراردادهای برجامی به امضا
از برجام اگر برای ادامه رس��ید و در شرایطی که بسیاری از انها در
کرد.
مسیر برنامه ای وجود
نزدیکی اجرا بودن��د ،امریکا از برجام خارج
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس
ش��ورای اس�لامی درباره قانون انسداد گفت :نداشته باشد ،می تواند ش��د .با ای��ن حال ،در برخ��ی از قراردادها
ای��ن قانون در اروپا وجود دارد و کش��ورهای کشور را دچار مشکالتی ایران توانسته همکاری ها را به اجرا و تولید
کند .پیش
اروپایی موظف به رعایت ان هستند اما صرف از همکاری با اروپا باید برس��اند .کارشناس��ان و مس��ئوالن نیز در
ارتباط با اروپا نمی تواند گره گش��ای همکاری برنامه ای برای توسعه ش��رایط کنونی معتقدند مهم ترین عاملی
صنعتی و اقتصادی کشور ک��ه می تواند به تداوم اج��رای قراردادهای
باشد.
در نظر گرفت
امضا شده مهر تایید بزند ،تضمین اروپایی ها
در گام نخس��ت ایران به تضمین نیاز دارد
است.
و اروپا ادامه همکاری با ایران را باید تضمین
دوشنبه
صنعت خودرو
31اردیبهشت 5 1397رمضان 21 1439مه 2018شماره 395پیاپی 2368
یادداشت
خال نظارتی در بازار لوازم یدکی
عکس :گسترش صنعت
هدف افزایش خطوط
معاینه فنی سیار
است .در فراخوان
از سرمایه گذاران
بخش خصوصی دعوت
شد و تا یک ماه اینده
قراردادها امضا
می شود .به طور قطع
تا پایان سال ۹۷تعداد
خطوط معاینه فنی سیار
افزایش خواهد یافت
قائم مقام ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در گفت وگو با «گسترش صنعت» خبر داد:
خطوط سیار معاینه فنی تهران به 5واحد می رسد
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
اسفند ۹۵س��ید نواب حسینی منش ،قائم مقام ستاد
معاینه فنی خودروهای تهران در گفت وگو با «گسترش
صنعت» از راه اندازی خطوط سیار معاینه فنی در کشور
خب��ر داده ب��ود که قرار بود در س��ال ۹۶حدود ۶خط
راه اندازی شود.
اما با پیگیری های انجام شده در سال ۹۶مشخص شد
مش��کالتی در این بحث از سوی وزارت کشور به وجود
ام��ده ک��ه در نهایت فقط یک خط معاینه فنی فعالیت
خ��ود را اغاز کرد .حس��ینی منش از فعالیت چند خط
سیار دیگر در سال ۹۷خبر داد و در این باره به برخی
چالش های مراکز ثابت معاینه فنی پرداخت.
خطوط معاینه فنی س�یار در س�ال ۹۷به چه
تعداد خواهد رسید؟
درحال حاضر ۳خط معاینه فنی سیار در سطح شهر
فعالیت دارد و به ش��هروندان تهرانی خدمات می دهد.
همچنی��ن ۲خ��ط دیگر در ح��ال گذران��دن مراحل
س��نجش خود هس��تند .در این باره اگر تست ها مثبت
ب��ود ،در چن��د ماه اینده این تع��داد نیز به معاینه فنی
س��یار اضافه خواهد شد .به این ترتیب می توان گفت تا
۶ماه اینده ۵دستگاه فعال در سطح شهر به شهروندان
خدمات خواهند داد .البته تعداد انها در قرارداد ۶عدد
است که خط ششم هنوز تولید نشده است.
ای�ا برنامه ای برای توس�عه این خطوط وجود
دارد؟
در بخش جذب س��رمایه گذار امس��ال در رس��انه ها
فراخوان ش��ده و اس��تقبال خوبی نیز از پروژه ش��د .به
زودی مزایده ان نیز برگزار خواهد ش��د و بر اساس ان،
تعداد این خطوط سیار افزایش خواهد یافت.
در قرارداد اولیه از راه اندازی ۶خط سیار خبر
داده ش�ده ،در ادامه قرار اس�ت این امار به چند
دستگاه برسد؟
فعالیت معاینه فنی سیار چون برای نخستین بار است
که در کش��ور اغاز ش��ده باید رصد ش��ود تا کارامدی و
تاثیر ان مورد بررس��ی قرار گیرد .البته در بازه زمانی ۶
ماه گذش��ته یک خط فعالیت خ��ود را اغاز کرد که در
ادامه ۲خط دیگر به ان اضافه ش��د و انتظارها را پاسخ
داد.
توس��عه مراکز معاینه فنی ثابت با توجه به ش��رایط
تهران با مش��کالت بس��یاری همراه است البته در این
زمینه تالش هایی ش��د اما اس��تقبال کم بود زیرا زمین
در تهران بس��یار گران است .بنابراین چاره ای جز اینکه
بتوانیم خطوط سیار را توسعه دهیم وجود ندارد.
از ای��ن رو ،هدف افزایش خطوط معاینه فنی س��یار
اس��ت .در فراخوان از س��رمایه گذاران بخش خصوصی
دعوت ش��د و تا یک ماه اینده قراردادها امضا می شود.
به طور قطع تا پایان سال ۹۷تعداد خطوط معاینه فنی
سیار افزایش خواهد یافت.
خطوط فعال بیش�تر در چه مناطقی مس�تقر
هستند؟
ای��ن ۳خ��ط در مناط��ق ۱۹ ،۱۲و ی��ک در ح��ال
خدمات دهی به متقاضیان هستند.
این مناطق بر اس�اس چ�ه مولفه هایی (تردد
خودروها ،جمعیت این مناطق و )...انتخاب ش�ده
است؟
اولوی��ت نخس��ت مناطق��ی بودند که مرک��ز معاینه
فنی ثابت نداش��تند .بدین ترتیب ،دیگر الزم نیس��ت
ش��هروندان برای گرفتن برگ معاینه فنی خودرو خود
امروز خط معاینه فنی س�یار به طور کامل بومی س�ازی ش�ده اس�ت به جز تجهیزات
س�نجش که وارداتی از المان اس�ت .دس�تگاه کالیبره ،کانکس و کانتینر و ...در داخل
طراحی و س�اخته می ش�ود .بنابراین چون کار به تازگی در ایران اغاز ش�ده نیاز اس�ت
نخست ازمایش شود و سپس به سمت تولیدهای بیشتر رفت
از منطقه ای به منطقه دیگر مراجعه کنند.
البت��ه مناط��ق یک و ۱۲دارای مرک��ز ثابت نبوده و
منطق��ه ۱۹نیز به دلیل اس��تقبال زیاد از مرکز معاینه
فنی دارای مرکز ثابت و خط سیار است.
همچنین بنا بر دس��تور معاونت ش��هردار تهران باید
ه��ر منطقه حداقل یک خط داش��ته باش��د .از این رو،
تالش خواهد ش��د با ورود سایر خطوط در مدار ،انها را
در مناطق مختلف مستقر کنیم.
ب�ا توجه ب�ه اینکه برنامه ،اس�تقرار یک خط
س�یار در هر منطقه است ۲۲خط سیار تنها برای
شهر تهران نیاز است .سایر نهاد ها تا چه تاریخی
در مدار خدمات دهی قرار خواهند گرفت؟
درحال حاض��ر ۷منطق��ه ته��ران دارای مراکز ثابت
هس��تند که از فهرست حذف می شوند و فقط ۱۵خط
سیار نیاز است که تمام مناطق پوشش داده شود.
ای�ا مراکز ثابتی که در برخ�ی مناطق وجود
دارد پاسخگوی نیازهای شهروندان همان منطقه
است؟
درحال حاض��ر با توجه ب��ه ظرفیت های موجود در ۲
ش��یفت کاری می توان ۳میلیون خودرو را پوشش داد.
اما موضوعی که اتفاق افتاده این اس��ت که ش��هروندان
در زمان ه��ای خاص برای دریاف��ت برگ معاینه فنی
ب��ه مراک��ز مراجعه می کنند .اگر زم��ان مراجعه توزیع
مناس��بی در طول سال داشته باشد ،مراکز بار ترافیک
نخواهند داش��ت و نیازی به افزایش مراکز نخواهد بود.
ام��ا ب��ا توجه به اوج مراجعه صاحبان خودرو در ۴زمان
پیش از س��ال جدید ،پیش از سفرهای تابستانی ،پیش
از ثبت طرح ترافیک و پیش از اغاز س��ال تحصیلی بار
ترافیکی مراکز به اوج خود می رسد.
ام��روز نیز دس��تور ش��هردار و معاون��ت حمل ونقل
این اس��ت که زمان های اوج مراجعه ها مدیریت ش��ود.
بنابراین پیش از توس��عه باید اقدام هایی در این بخش
انجام ش��ود تا با براورد درس��ت حرکت کرد .با همین
تع��داد مرک��ز تمام نیازه��ای خودرویی پوش��ش داده
می شود اما توسعه تنها در راستای کاهش زمان انتظار
و کوتاه کردن صف مراجعه کنندگان است.
برنام�ه توس�عه خط�وط س�یار برای س�ایر
کالنش�هرها مانند مشهد ،اصفهان و ...نیز انجام
خواهد شد؟
امروز خط معاینه فنی سیار به طور کامل بومی سازی
شده است به جز تجهیزات سنجش که وارداتی از المان
اس��ت .دستگاه کالیبره ،کانکس و کانتینر و ...در داخل
طراحی و س��اخته می شود .بنابراین چون کار به تازگی
در ایران اغاز ش��ده نیاز اس��ت نخست ازمایش شود و
سپس به سمت تولیدهای بیشتر رفت.
همچنین الزم به یاداوری اس��ت دستگاه تست گاز،
فرمان و کمک فنر به ش��کل مجموعه کامل وارد کشور
می ش��ود و اصل کار س��اخت این مکانیزم در قالب یک
کانتین��ر و کانک��س که طراحی برای س��ازه و س��رهم
کردن تجهیزات و ساخت دستگاه است ،در ایران انجام
می ش��ود .در نتیجه ،باید گفت تولید خطوط س��یار در
کش��ور در حال انجام است .با انجام ازمون ها پاسخ های
مناس��ب گرفته و برای سایر کالنشهرها در مدت زمان
بیشتری توسعه پیدا خواهد کرد.
درحال حاضر ظرفیت تولید ان محدود است و امکان
ای��ن را ندارد که تمام کش��ور را پوش��ش دهد .در گام
نخست به عنوان پایش و بر اساس نیاز در تهران دنبال
خواهد شد و در گام بعدی برای سایر شهرها.
وضعیت تیراژ این خطوط سیار چگونه است؟
اگر تولید روی غلتک بیفتد ،ظرفیت تولید ماهانه ۲
خط از سوی شرکت های داخلی است .به طور نمونه ،با
توجه به موضوع هایی مانند ارز و مش��کالت واردات و...
از دی سال گذشته تا امسال تعداد محدودی تولید شده
که برخی در مرحله تست قرار دارند .اگر این چالش ها
رفع شود تولید با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.
ایا این خطوط سیار برای خودروهای تجاری
و موتورسیکلت ها نیز کارایی دارد؟
خیر تنها موارد کاربری انها برای خودروهای سواری
است.
ب�رای کش�نده ها و موتورس�یکلت ها نی�ز
برنامه ای در این باره وجود دارد؟
خیر زیرا نیازی ندارند .خودروهای س��نگین شرایط
خاص داشته و به مراکز متخصص نیاز دارند .مراکز ثابت
موجود نیازهای خودروهای تجاری را پاس��خ می دهد و
کمبودی وجود ندارد.
همان ط��ور که گفته ش��د در تهران ب��رای راه اندازی
مراکز ثابت مش��کل زمین داریم اما چون مراکز معاینه
فنی خودروهای سنگین خارج شهر هستند در این باره
برای راه اندازی مراکز ثابت مش��کلی وجود ندارد .ضمن
انکه به صرفه تر از خطوط سیار نیز هستند.
در بحث موتورسیکلت نیز فعاالن این صنعت
معتقدن�د معاینه فنی مس�ئله ای جدی برای این
وس�یله نقلیه اس�ت .ایا مراکز معاینه فنی سیار
خواهند داشت؟
تجربه درباره موتورسیکلت های کاربراتوری که هنوز
در خیابان ها تردد دارند این است که میزان سوخت ان
به راحتی قابل دستکاری است .در واقع چشم اسفندیار
صنعت موتورس��یکلت همین مسئله است برای همین
الزام شد تا انژکتوری و برقی جایگزین ان شوند.
البت��ه این موض��وع برای خودرو هم ص��ادق بود که
تولید کاربراتوری ممنوع ش��د .این پوست اندازی برای
صنعت خودرو از س��ال ۸۲اغاز ش��د زیرا کاربراتور به
ش��کل دستی قابل تنظیم و میزان سوخت وارد مخزن
غیرقابل تنظیم به وس��یله سیستم در این موتورها بود.
در نتیجه ،ممکن است احتراق به طور کامل انجام نشود
و ب��ه صورت خ��ام از کاربرات خارج ش��ود .این بنزین
خام خارج ش��ده همان هیدروکربن ها و مونوکسیدهای
کربنی اس��ت که تولید االیندگی دارند و مس��مومیت
ایجاد می کنند .حال پرس��ش این است که معاینه فنی
موتورس��یکلت ،با در نظر گرفتن امکان تنظیم دس��تی
ان ،در بحث کاربراتوری ها چقدر می تواند مفید باش��د.
در نتیجه ،معاینه فنی و الزام ان برای موتورسیکلت های
کاربراتوری چاره س��از رف��ع االیندگی انها نبوده و باید
ب��ه طور کام��ل از سیس��تم حمل ونقل کش��ور خارج
شوند.
زمانی که بحث خروج موتورسیکلت های کاربراتوری
و ورود انژکتوری ه��ا و برقی را مطرح می کنیمECU ،
به کار رفته در انژکتوری تنها به وس��یله کامپیوتر قابل
تنظیم اس��ت در حالی که کاربراتوری به قدری س��اده
و قابل دس��ترس اس��ت که بعضی ان را به طور کامل
باز و دوباره س��وار می کردند .بنابراین معاینه فنی برای
کاربراتوری ها اب در هاون کوبیدن است.
امروز تولید کاربراتوری متوقف شده است...
این س��خن تنها در رس��انه ها مطرح می شود ولی در
بازار موتورس��یکلت های کاربراتوری صفر شماره نشده
فراوان اس��ت .با متوقف شدن کاربراتوری ،برای ۵سال
انجین وارد کشور شد و با همین ترفند موتورسیکلت ها
ساخته و وارد بازار شدند .از این رو ،نباید انتظار داشت
الودگی هوا کاهش پیدا کند.
تا هنگامی که موتورسیکلت های کاربراتوری در حال
تردد هس��تند مش��کل الودگی هوا رفع نمی شود .این
س��خن را به عنوان یک کارشناس حوزه حمل ونقل در
بحث هوای پاک بیان می کنم.
اگ��ر می خواهیم الودگی هوا به معنای واقعی کاهش
پی��دا کند باید اجازه تردد ب��ه کاربراتوری ها ندهیم نه
اینکه فقط مانع تولیدش��ان شویم .در کالنشهری مانند
ته��ران که بیش از ۱۶درصد الودگی مس��تقیم هوا از
مونوکسیدکربن موتورس��یکلت های کاربراتوری است
تنها راه چاره ،اجازه ورود موتورس��یکلت ندادن اس��ت.
در ای��ن باره نیاز اس��ت تا ن��اوگان حمل ونقل در بخش
موتورسیکلت ها نوسازی و به سازی شود.
قطع��ه در کش��ور صنعتی
بوم��ی و ریش��ه دار اس��ت که
با زم��ان و پیش��رفت فناوری
هم��راه بوده و ام��روز توانایی
داخلی سازی مدل های جدید
خودروی��ی را دارد .ام��ا ای��ن
مربوط به بازار خودروس��ازی
سیدمرتضی مرتضوی
اس��ت و در ب��ازار بازرگانی یا
رییس انجمن سازندگان
لوازم یدک��ی نظارت��ی بر ورود
قطعات و مجموعه های
قطعات و کیفی��ت انها وجود
خودرو
ندارد.
ای��ن در حال��ی اس��ت که
خودروس��ازان برای س��فارش قطعه ای در اغ��از از کارخانه
بازدید ک��رده و به لحاظ کیفیت ،مواد اولیه مورد اس��تفاده
بررسی ش��ده و زوایای مهندسی به دقت مطالعه می شود تا
به این مرحله می رس��ند که قراردادی بسته شود اما در بازار
لوازم یدکی این خال نظارتی بارها دیده شده است.
به طور نمونه ،فردی بدون اینکه سابقه و دغدغه حمایتی
داش��ته باش��د تبلیغات می کند و دفتری در بازار برای خود
می خ��رد و قطع��ه تولید داخ��ل را در بس��ته بندی خارجی
می فروش��د یا محصول چینی را به نام قطعه س��از ایرانی در
بازار عرضه می کند.
چنین اتفاق هایی از س��وی برخی افراد به این دلیل است
که انها به طور عموم تولیدکننده نبوده و فقط واردکننده در
س��طح بازار هس��تند .ایراد کار نیز نبود نظارت در بازار لوازم
یدکی اس��ت و در ه��ر حوزه ای که امور نظارتی نباش��د این
اتفاق ها زیاد رخ می دهد.
ض��روری اس��ت نهاده��ای ذی رب��ط مانند س��ازمان ملی
استاندارد و سازمان های نظارتی دیگر از سوی وزارت صنعت،
معدن و تجارت مانند اتحادیه ها بر این امر نظارت بیش��تری
داشته باشند و به این تخلف ها رسیدگی کنند.
انجمن ه��ای فع��ال در صنع��ت قطع��ه فق��ط می توانن��د
پیش��نهاددهنده باش��ند و تصمیم گیرن��ده ام��ور بازرگان��ی
وزارت صنعت ،معدن و تجارت اس��ت که باید واردات انها را
غیرقانونی یا محدود کند.
برای مثال ،یکی از پیش��نهادها این است که برای واردات
کالچ ،ای��ن محصول در اغاز در ی��ک کارخانه معتبر داخلی
ازمایش و پس از گرفتن تاییدیه اجازه واردات ان داده شود.
در این زمینه تفاوت ازمایش ها در این اس��ت که سازمان
ملی استاندارد یک نمونه از قطعه را گرفته و ازمایش می کند
و سپس اجازه واردات می دهد و ازمایش ها ( Tracertقابلیت
بررسی و شناسایی از مبدا تا مقصد) دائمی ندارد.
از این رو ،هر چه قطعات با عمق بیشتری در داخل ساخته
ش��ود ضمن کنترل کیفی ان باعث کارافرینی و اشتغالزایی
در کشور خواهد شد.
خبر
پژو به تعهدات خود
پایبند می ماند
عضو کمیس��یون صنایع و معادن
مجلس ش��ورای اس�لامی گفت :به
تازگی ش��رکت پژو اعالم کرده است
که نسبت به قراردادهای خود پایبند
می ماند و به طور قطع رنو نیز چنین
تصمیم��ی اتخ��اذ خواهد ک��رد و با
ت��داوم روابط بین ای��ران و اتحادیه
اروپا مشکلی در ادامه همکاری ها به وجود نخواهد امد.
ولی ملک��ی درباره وضعیت قرارداده��ای خودرویی بعد از
خ��روج امریکا از برجام اظهار کرد :اگر اتحادیه اروپا بر حرف
خود مبنی بر پایبندی نس��بت به برجام اس��توار باشد ،اتفاق
خاصی در وضعی��ت قراردادهای خودرویی رخ نمی دهد زیرا
خودروسازان با اروپایی ها قرارداد بسته اند ،نه امریکایی ها.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی با
بیان اینکه به تازگی ش��رکت پژو اعالم کرده است که نسبت
به قراردادهای خود پایبن��د می ماند ،گفت :به طور قطع رنو
نی��ز چنین تصمیمی اتخاذ خواهد کرد و با تداوم روابط بین
ایران و اتحادیه اروپا مش��کلی در ادامه همکاری ها به وجود
نخواهد امد.
ای��ن نماین��ده م��ردم در مجل��س با اش��اره ب��ه اینکه در
شرکت هایی که امریکا سهم عمده ای داشته باشد ،می تواند
اعمال نظر داش��ته باش��د ،ادامه داد :باید منتظ��ر بمانیم تا
ببینی��م روابط بین ایران و اروپا بعد از خروج امریکا از برجام
چگونه پیش می رود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی در
گفت وگ��و با خانه ملت عنوان کرد :اگر قراردادها روند عادی
و تعیین ش��ده را طی کنند طرف ه��ا تعهداتی از جمله اینکه
بومی سازی دانش فنی ،داخلی سازی ۷۰درصدی محصوالت
و رعایت میزان صادرات نسبت به یکدیگر دارند که در ادامه
همکاری ها باید محقق شود.
ملکی در پایان درباره اینکه در قرارداد پژو ۲۰۰۸صادرات
۳۰درصد محصوالت محقق خواهد ش��د یا خیر ،اظهار کرد:
هنوز قرارداد تولید پژو ۲۰۰۸با فرانسه عملیاتی نشده تا ۳۰
درصد محصول ان صادر شود و همچنین تاکنون قرارداد به
تولید نرسیده و خط تولید این محصول اماده نیست .طبیعی
است با تولید انبوه این محصول انتظار صادرات ۳۰درصدی
ان وجود دارد و باید عملیاتی شود.
دوشنبه
سال سی ام شماره 395پیاپی 2368
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
31اردیبهشت 1397
5رمضان1439
21مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
لزوم شناسایی عوامل شکست
برای رفع موانع کارافرینی
در س��ال «حمایت از کاالی ایرانی»
شناسایی مش��کالت تولید و رفع موانع
کارافرین��ی مهم ترین اقدام اس��ت که
باید برای تس��هیل فضای کسب و کار در
بخش تولید کش��ور انجام شود .در این
راستا باید ابتدا عوامل چالشی در فضای
کس��ب وکار را شناس��ایی ک��رد چراکه
یداله صادقی
مهم تری��ن اقدامی که باید انجام ش��ود ،رییس سازمان صنعت،
تس��هیل فضای کس��ب وکار است تا در معدن و تجارت تهران
این فضای فراهم شده برای کارافرینی،
هزین��ه تولی��د کاه��ش یاب��د و قدرت
رقاب��ت محصول در بازاره��ای داخلی و خارجی نیز ب��اال رود .در این
ش��رایط می توان امکان فروش اس��ان محصوالت ملی را در بازارهای
داخل��ی و خارج��ی فراهم کرد .اکن��ون تولیدکنندگان از مش��کالتی
مانند مالیات ،کمبود نقدینگی و س��ود باالی تس��هیالت بانکی گالیه
دارند و در بخش های تامین اجتماعی ،انرژی و زیرس��اخت های مورد
نیاز ب��رای تولید نیز کمبود دارند .این مس��ائل ادامه فعالیت تولید یا
ایجاد واحد صنعتی جدید را مشکل س��از کرده اس��ت .از سوی دیگر،
نرخ س��ود تسهیالت نیز بسیار باالس��ت و برای تولید صرفه اقتصادی
ندارد .نقدینگی مورد نیاز واحدهای تولیدی به راحتی از شبکه بانکی
تامین نمی شود در حالی که بخش تولید کشور برای تامین سرمایه در
گردش و ثابت وابس��ته به منابع بانکی است در واقع بانک محور است.
در این ش��رایط الزم اس��ت تا نهادهای دولتی و خدمات رسان دیدگاه
خود را نسبت به بخش تولید تغییر دهند و به تولیدکنندگان به عنوان
بخش اثرگذار بر اقتصاد کش��ور نظر کنند ان وقت می توان با تکریم و
تعامل با تولیدکننده و کارافرین ،ش��رایط را برای تولید اس��ان کرد و
فضای کس��ب وکار را بهبود بخشید .به دیگر کشورها که در ایران بازار
خوبی دارند هم باید توجه شود که دولت های شان چه حمایت هایی از
انها دارند و چگونه به بهبود فضای کسب وکار کمک کرده اند تا موفق
ش��دند .همچنین برای جبران نقدینگی مورد نیاز تولید باید نگاهی به
کش��ورهای موفق در بازارهای صادراتی داش��ت .با داشتن اطالعات و
مشوق های صادراتی برای حضور در بازارهای هدف ،می توان بخشی از
نقدینگ��ی مورد نیاز صنعتگران را تامین کرد تا با اتکا به توان خود از
وابستگی به منابع بانکی دور شوند .در این شرایط تحریم نمی تواند اثار
منفی داشته باشد .باید پذیرفت که فعاالن اقتصادی و تولیدکنندگان
بهترین کسانی هستند که می توانند در تبدیل تهدیدهای تحریمی به
فرصت های بهبود کشور کمک کنند.
استفاده از بسته های حمایتی با نظارت نهاد حاکمیتی
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
صادرات مح��وری و افزای��ش تولی��د باکیفی��ت
مهم تری��ن راه��کار رونق صنایع کوچک و متوس��ط
از نظر مس��ئوالن اس��ت .از این رو ،برگزاری تورهای
صنعتی و نمایش��گاهی به همراه تخصیص ۵۰درصد
از هزینه های بازدید صاحب��ان واحدهای صنعتی از
نمایشگاه های بین المللی مختلف تا سقف ۵میلیون
تومان ،بس��ته حمایتی ش��رکت شهرک های صنعتی
عنوان ش��ده اس��ت .این در حالی است که مسئوالن
از ت�لاش ب��رای در نظر گرفتن بس��ته های حمایتی
ب��رای غرفه داری صاحبان صنایع کوچک و حضور در
نمایشگاه های داخلی و خارجی خبر می دهند.
توره��ای صنعتی ب��رای بازدید از نمایش��گاه های
داخل��ی و خارجی از س��وی مجموعه ش��هرک های
صنعتی در سال های گذشته برگزار شده و هزینه های
حضور صنعتگران در این تورها با تخفیف های در نظر
گرفته ش��ده در بسته های حمایتی اعمال شده است
اما این تورها فقط برای بازدید از نمایشگاه بوده و قرار
است در سال جدید با تسهیالت مد نظر زمینه حضور
صنعتگران با اختصاص غرفه در نمایشگاه های داخلی
و خارجی فراهم ش��ود اما برخ��ی از تولیدکنندگان
معتقدند بس��ته هایی که مجری برگزاری نمایشگاه ها
ارائه می دهد نرخ واقعی ندارد و حضور فردی در این
نمایشگاه ها هزینه های کمتری دارد.
با این حال ،ش��اهپور قنبری ،مدیرعامل ش��رکت
شهرک های صنعتی اس��تان تهران با رد این ادعا در
گفت وگو با «گس��ترش صنعت» اظهار کرد :ان گونه
نیس��ت که قیمت های خارج از عرف برای متقاضیان
حضور در نمایشگاه تعریف شود.
قنبری تاکید کرد :برگزاری نمایش��گاه های داخلی
و بین المللی بر عهده ش��رکت های متولی و نظارت بر
عملکرد این ش��رکت ها نیز برعه��ده نهاد حاکمیتی
مربوط است.
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان
ته��ران ادام��ه داد :در صنایع کوچک و متوس��ط نیز
هزینه برگ��زاری نمایش��گاه ها به ص��ورت بازدید یا
غرفه داری نی��ز به صورت گروهی کمت��ر از اقدام به
عنوان فرد است.
به گفته قنبری ،اکنون شرکت شهرک های صنعتی
ب��رای حمایت از ف��روش و بازاریاب��ی محصوالت از
حضور صنایع کوچک و متوس��ط در نمایش��گاه های
داخلی تا س��قف ۲میلیون توم��ان و برای حضور در
نمایشگاه های خارجی تا سقف 5میلیارد تومان یارانه
پرداخت می کند.
نظارت بر عملکرد مجری
برگ��زاری نمایش��گاه های داخلی بر عهده ش��رکت
نمایشگاه های بین المللی اس��ت که زیر نظر سازمان
توس��عه تجارت فعالی��ت دارند و متقاضی��ان اجرا و
برگزاری نمایش��گاه نیز باید تقاضای خود را از طریق
این نهادهای حاکمیتی پیگیری کنند.
نس��رین مصدق صدق��ی ،مع��اون صنای��ع کوچک
شرکت شهرک های صنعتی استان تهران نیز در این
باره به «گس��ترش صنعت» گفت :بناب��ر برنامه های
حمایتی از صنایع کوچک و متوسط و شیوه نامه های
تعریف ش��ده س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های
صنعتی ،از حضور صاحبان واحدهای صنعتی کوچک
و متوس��ط در نمایش��گاه های داخلی برای بازدید و
غرفه داری حمایت معنوی و مادی می شود.
مصدق صدق��ی با رد ای��ن موضوع که بس��ته های
تهیه ش��ده از حض��ور صنعتگران در نمایش��گاه های
داخلی و خارجی هزینه باالتری از حضور فردی دارد،
تصریح کرد :مجری برگزاری نمایش��گاه ها از س��وی
سازمان توسعه تجارت مشخص می شود ،این سازمان
و مجموعه شهرک های صنعتی بر عملکرد مجری نیز
نظ��ارت دارد و این طور نیس��ت که قیمت های خارج
از ع��رف برای صنعتگ��ران تعیین ش��ود ضمن انکه
حضور گروهی در نمایش��گاه های داخلی و خارجی از
عکس :گسترش صنعت
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
بررسی «گسترش صنعت» از نحوه حضور صاحبان صنایع در نمایشگاه های داخلی و خارجی نشان داد
هزینه های حضور فردی بسیار کمتر است.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان تهران ادام��ه داد :صنعتگ��ران می توانند به
صورت مستقل با متولی برگزاری نمایشگاه ها ارتباط
بگیرن��د و این مج��ری نیز با نظر تش��کل ها انتخاب
می ش��ود تا بهتری��ن خدمات با کمتری��ن هزینه در
اختیار صنعتگران قرار بگیرد.
مصدق صدقی اضافه کرد :ممکن اس��ت صنعتگری
قصد داشته باش��د به تنهایی در نمایشگاه داخلی یا
خارجی ش��رکت کند و ممکن اس��ت ش��رایط برای
ان فراهم نباش��د که بتواند با تشکلی یا شرکت های
م��ورد نظر ارتباط برقرار کن��د در حالی که مجموعه
ش��هرک های صنعتی از طریق ش��رکت های مجری
و قراردادهای��ی ک��ه وجود دارد این ش��رایط را برای
صنعتگران اسان و فراهم کرده است.
وی در تش��ریح ش��رایط حض��ور صنعتگ��ران در
نمایش��گاه های داخلی و خارجی گفت :حمایت های
شاهپور قنبری
نسرین مصدق صدقی
مصطفی امره
برگزاری نمایشگاه های
داخلی و بین المللی
بر عهده شرکت های متولی
و نظارت بر عملکرد این
شرکت ها نیز برعهده نهاد
حاکمیتی مربوط
است.
ان گونه نیست
که قیمت های خارج
از عرف برای متقاضیان
حضور در نمایشگاه
تعریف شود
حمایت های مادی نیز
تا سقف ۲و 5میلیون
تومان برای بازدید از
نمایشگاه های داخلی و
خارجی در نظر گرفته شده
اما قرار است امسال از
صنعتگران دارای غرفه
در نمایشگاه های داخلی و
بین المللی نیز حمایت های
مالی و معنوی شود تا بتوان
امکان حضور فیزیکی انها را
فراهم کرد
برای تحقق اصل مهم
صادرات محوری و افزایش
تولید باکیفیت و مناسب،
مجهز شدن واحدهای
تولیدی-صنعتی به علم و
دانش روز دنیا ضرورتی
اجتناب ناپذیر است.
این امر راه حل تولید
باکیفیت و نرخ تمام شده
قابل رقابت در
بازارهای جهانی
است
مادی نیز تا س��قف ۲و 5میلیون تومان برای بازدید
از نمایشگاه های داخلی و خارجی در نظر گرفته شده
اما قرار اس��ت امس��ال از صنعتگ��ران دارای غرفه در
نمایش��گاه های داخلی و بین المللی نیز حمایت های
مال��ی و معن��وی ش��ود تا ام��کان حض��ور فیزیکی
واحدهای صنعتی در نمایشگاه ها افزایش یابد.
معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی
اس��تان تهران اضافه کرد :ش��رکت کنندگان در این
نمایش��گاه های داخل��ی و خارجی ب��رای بهره مندی
از مش��وق های مد نظ��ر می توانند پ��س از برگزاری
نمایشگاه ها مدارک و مستندات خود را تحویل دهند
ت��ا از خدمات حمایت��ی و یارانه های نقدی ش��رکت
شهرک های صنعتی بهره مند شوند.
مصدق صدق��ی همچنی��ن در بیان احراز ش��رایط
متقاضیان بهره مندی از این نوع تس��هیالت حمایتی
اظهار کرد :صنعتگران بای��د دارای واحد صنعتی در
حال تولید باشند یا اینکه در حال اغاز فعالیت باشند.
همچنین نوع نمایش��گاهی که شرکت کرده اند با نوع
فعالیت انها مرتبط باشد.
نگرش صادرات محور
در دنیای کنونی ،تولید برای تامین نیازهای داخلی
تنها مالک نیس��ت بلکه خلق محصوالت رقابت پذیر
ب��ا علم روزامد و به دس��ت اوردن بازارهای فرامرزی
و مطل��وب جهان نیز باید س��رلوحه کار همگان قرار
گیرد.
نگ��رش صادرات محور و توجه ج��دی به این مهم
نکته ای اس��ت که مصطفی امره ،مدیرعامل شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان مرکزی در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» بر ان تاکی��د و اظهار کرد :این
امر راه حل تولید باکیفیت و نرخ تمام شده قابل رقابت
در بازارهای جهانی است و مدیران واحدهای مستقر
در شهرک ها و نواحی صنعتی باید به این نکته توجه
داشته باشند.
ام��ره ادام��ه داد :ب��رای تحق��ق اص��ل مه��م
صادرات محوری و افزایش تولید باکیفیت و مناس��ب،
مجهز ش��دن واحدهای تولیدی-صنعت��ی به علم و
دانش روز دنی��ا در این امر ضرورت��ی اجتناب ناپذیر
اس��ت ک��ه کارشناس��ان مرک��ز فن ب��ازار ش��رکت
شهرک های صنعتی اس��تان مرکزی امادگی الزم را
برای ارائه این مهم به تمامی واحدها دارند .مدیرعامل
شرکت ش��هرک های صنعتی استان مرکزی افزود :از
س��ال گذش��ته تاکنون ۲۳میلیون دالر از واحدهای
تولیدی کوچک و متوس��ط استان کاال به کشورهای
هدف در خاورمیانه صادر ش��ده اس��ت ک��ه باید این
میزان افزایش یابد.
سخن اخر
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنع��ت» تخصیص ۵۰
درص��د از هزینه ه��ای حضور واحده��ای صنعتی در
نمایشگاه های بین المللی گوناگون تا سقف ۵میلیون
تومان ،برگزاری تورهای صنعتی و بازدید از واحدهای
مختلف ملی و بین المللی یکی از مهم ترین اقدام های
حمایت��ی از فعالی��ت واحدهای تولیدی مس��تقر در
شهرک های صنعتی است.
بررسی مشکالت صنعتگران ایالم با حضور مقامات استانی
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان ای�لام از بازدید معاون
هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری از شهرک صنعتی سرابله
و ناحیه صنعتی شباب خبر داد.
به گزارش «گسترش صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های
صنعتی استان ایالم ،مرتضی دارایی گفت :در راستای حمایت از کاالی ایرانی
و بس��ته حمایتی دولت دوازدهم در حوزه صنعت و تولید ،معاون هماهنگی
امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری ایالم ،مدیرکل دفتر هماهنگی امور
اقتصادی اس��تانداری و رییس س��ازمان صنعت ،معدن و تجارت با حضور در
واحدهای صنعتی مس��تقر در این ش��هرک و ناحیه از نزدیک با خط تولید و
مسائل و مشکالت انها اشنا شدند.
دارایی ادامه داد :بازدید و بررس��ی مسائل ،مش��کالت و تنگناهای موجود
در بخ��ش تولید و خدمات ش��هرک های صنعتی با حضور مس��ئوالن ارش��د
اس��تان از مهم ترین اولویت های شرکت ش��هرک های صنعتی د ر سال جاری
است.
مع��اون هماهنگ��ی ام��ور اقتصادی و توس��عه مناب��ع اس��تانداری ایالم
ضم��ن بازدی��د از رون��د پیش��رفت س��اخت پروژه ف��والد گس��تر اتنا ،خط
تولی��د کارخان��ه ماشین س��ازی ف��روزان صنع��ت ،ش��رکت صنای��ع غذایی
س��اناز طالیی ،کوالک غرب ،کیمیا س��فید غرب ،کوش��اب غ��رب و پارس
کان حی��دری از مس��ئوالن مربوط خواس��ت ب��ا حمایت از س��رمایه گذاری
و صنع��ت موجبات رونق اقتص��ادی و رفع معضل بی��کاری جوانان را فراهم
اورند.
اصالح فرایند ،شرط بازگشت به تولید کارخانه پلمب شده
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان خوزس��تان گف��ت:
مشکالت کارخانه الکل سازی فن اوران
اروند خرمشهر که در شهرک صنعتی
این شهرس��تان فعالیت دارد بررس��ی
و مق��رر ش��د ای��ن واح��د صنعت��ی
فرایندهای تولید و تصفیه پساب های
خود را اصالح کند.
ب��ه گ��زارش «گس��ترش صنعت» ب��ه نقل از
روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان
خوزستان ،اخالق محمدیان با اشاره به نشستی
که ب��ا حض��ور نماین��ده خرمش��هر در مجلس
ش��ورای اسالمی ،معاون دادس��تان ،مدیران کل
س��ازمان های حفاظت محیط زیس��ت و سازمان
صنعت ،معدن و تجارت اس��تان و سایر مدیران
ب��ا محوری��ت بررس��ی وضعیت کارخان��ه تولید
الکل که ب��ه دلیل رعایت نکردن ش��اخص های
زیس��ت محیطی و االیندگ��ی با ش��کایت اداره
محیط زیس��ت و با حکم دادس��تان پلمب شده
اس��ت ،برگزار ش��د ،اظهار کرد :در این نشست
مقرر ش��د این واحد صنعت��ی فرایندهای تولید
و تطبی��ق پس��اب های ورودی خود را
با اس��تانداردهای تصفیه خانه فاضالب
ش��هرک صنعت��ی خرمش��هر اص�لاح
کند.
محمدی��ان تاکی��د ک��رد :ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان نیز برای
الیروب��ی و بهبود ش��بکه تصفیه خانه
هم��کاری خواهد ک��رد ام��ا مدی��ران کارخانه
الکل س��ازی باید برای جمع اوری پساب موجود
در محی��ط کارخان��ه و انتقال پس��اب به مکان
مناسب اقدام الزم را انجام دهند تا بوی نامطبوع
فضای ش��هرک صنعتی و شهرس��تان خرمشهر
برطرف ش��ود زیرا فعالیت های صنعتی نباید به
محیط زیست یا س�لامت شهروندان اسیب وارد
کند.
مدیرعام��ل ش��رکت ش��هرک های صنعت��ی
خوزستان یاداور شد :فرایند تصفیه فاضالب های
صنعتی در ش��هرک صنعتی خرمشهر منطبق با
ش��بکه برکه ه��ای تثبی��ت اس��ت و اص��وال هر
تصفیه خانه ای با استانداردهایی طراحی می شود
که اگر واحدهای صنعتی پس��اب های خود را با
این اس��تانداردها هماهنگ و س��ازگار نکنند در
عملکرد ش��بکه فاض�لاب و تصفیه خانه اختالل
ایجاد خواهد شد.
وی افزود :ش��هرک صنعتی خرمشهر واقع در
منطقه ازاد اروند از جمله ش��هرک های صنعتی
مورد اس��تقبال س��رمایه گذاران اس��ت ،در سال
گذش��ته ۹قرارداد واگذاری ح��ق انتفاع زمین
با س��رمایه گذاران در این ش��هرک بسته و بیش
از ۲0هکتار زمین به انها واگذار ش��د؛ اش��تغال
این قراردادها بر اس��اس جواز تاسیس ۱۷۶ ،نفر
و س��رمایه گذاری انها ۱۱۵میلیارد تومان است.
همچنین ۴واحد صنعتی در س��ال گذش��ته با
ایجاد اشتغال برای ۱۱۲نفر و سرمایه گذاری ۸۲
میلیارد تومان در ش��هرک صنعتی خرمشهر به
بهره برداری رسیده است.
محمدی��ان عن��وان ک��رد :درحال حاضر پروژه
خیابان س��ازی ،ساخت فاز نخس��ت فضای سبز،
الیروبی و تعمیر فاضالب و توسعه سایت صنعتی
با اعتب��اری بیش از ۴میلی��ارد و ۵00میلیون
تومان در ش��هرک صنعتی خرمش��هر در دست
اجرا است.