روزنامه گسترش صنعت شماره 397
روزنامه گسترش صنعت شماره 397
حمل ونقل ریلی
در اولویت
طرح های عمرانی
چهارشنبه
2خرداد 1397
7رمضان 1439
2
سال سی ام پیاپی 2370
معاینه فنی
خودرو
از دیدگاه قضایی
3
23مه 2018
دوره جدید شماره 4 397صفحه قیمت 1000 :تومان
این روز های هپکو
گرفتاری های
بی پایان
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
2
اشتغالزایی ۱۵هزار نفری
در شهرک های صنعتی
زنجان
4
قطعه سازان باید برای
همراهی با خودروسازان
روزامد شوند
تاثیر تسهیالت
3
7۴هزار میلیارد تومانی
در بخش صنعت
کاه��ش س��رمایه در گ��ردش و س��رمایه
س��اخت باعث ش��د تا در س��ال های گذشته
بازس��ازی و راه ان��دازی واحدهای نیمه تمام با
مشکل روبه رو شود .دولت نیز با هدف برطرف
کردن مش��کالت این بخش ساالنه تسهیالتی
ب��رای راه ان��دازی در نظر گرف��ت .به گزارش
«گسترش صنعت» بر اساس اخرین اعالم ها
از طرف وزارت صنعت ،معدن و تجارت ،میزان
تس��هیالت ارزان نرخ برای بازسازی صنایع و
تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی امسال به
7۴هزار میلیارد تومان می رسد.
2
سه بعدی ها ساخت را قبضه می کنند
در بررسی «گسترش صنعت» از روند رو به رشد بکارگیری چاپ سه بعدی در صنعت مشخص شد
4
چهار شنبه
اقتصاد و توسعه
2خرداد 7 1397رمضان 23 1439مه 2018شماره 397پیاپی 2370
گزارش تحلیلی
تاثیر تسهیالت 7۴هزار میلیارد
تومانی در بخش صنعت
گروه صنعت :کاهش س��رمایه در گردش و سرمایه ساخت
باعث شد تا در سال های گذشته بازسازی و راه اندازی واحدهای
نیمه تمام با مشکل روبه رو شود .دولت نیز با هدف برطرف کردن
مش��کالت این بخش ساالنه تسهیالتی برای راه اندازی در نظر
گرفت .به گزارش «گسترش صنعت» بر اساس اخرین اعالم ها
از ط��رف وزارت صنع��ت ،مع��دن و تجارت ،میزان تس��هیالت
ارزان نرخ برای بازس��ازی صنایع و تکمیل طرح های نیمه تمام
صنعتی امس��ال به 7۴هزار میلیارد تومان می رسد .بسیاری از
کارشناس��ان معتقدند دولت با افزایش میزان تسهیالت در این
ک کند تا روند توس��عه صنعتی در کش��ور با
بخش می تواند کم
شتاب بیشتری ادامه یابد .البته به گفته کارشناسان ،این میزان
تس��هیالت هنوز پاسخگوی نیاز صنایع در این بخش نیست اما
بای��د در نظر داش��ت که با توجه به مش��کالت درامدی دولت
افزایش تسهیالت در این بخش نشان از عزم جدی دولت برای
راه اندازی واحدهای نیمه تمام دارد .واحدهای نیمه تمام به دلیل
اینکه هزینه نگهداری باالیی دارند و هنوز به چرخه بازگش��ت
س��رمایه وارد نشده اند ،فش��ار اقتصادی زیادی به سرمایه گذار
می اورد .در این ش��رایط طبیعی اس��ت که سرمایه گذار نیاز به
تزریق س��رمایه یا اس��تفاده از تسهیالت ارزان نرخ داشته باشد.
دول��ت نیز با با هدف رفع این نی��از قصد دارد 7۴هزار میلیارد
تومان در این بخش و بخش بازس��ازی صنایع س��رمایه گذاری
کند .عالوه بر این ،بر اس��اس اعالم های رسمی ،صنایع کوچک
نیز می تواند از این تسهیالت استفاده کند.
۴درصد نرخ بهره تسهیالت
معاون توسعه مدیریت ،منابع و امور استان های وزارت صنعت،
معدن و تجارت گفت :امسال ۷۴هزار میلیارد تومان تسهیالت
ارزان نرخ برای بازس��ازی صنایع و تکمیل طرح های نیمه تمام
صنعتی کش��ور اختصاص یافته اس��ت .به گزارش «گس��ترش
صنعت» به نقل از ش��اتا ،یونس الستی افزود :تکمیل طرح های
صنعتی با پیشرفت فیزیکی باالی ۶۰درصد و حمایت از صنایع
کوچک در این اعتبار گنجانده ش��ده اس��ت .وی بیان کرد :این
تسهیالت با نرخ ۴درصد در اختیار صاحبان صنایع کشور قرار
می گیرد .الستی ادامه داد :در قالب تبصره ۱۸امسال ۵برنامه
برای بخش صنعت پیش بینی ش��ده که استفاده از اوراق قرضه
برای توس��عه طرح های صنعتی و معدنی با مش��ارکت سازمان
صنعت ،معدن و تجارت از جمله انها است.
برنامه ریزی برای تولید رقابت پذیر
مع��اون وزیر صنع��ت ،مع��دن و تج��ارت ،رقابت پذیری در
بازاره��ای بین الملل��ی را از دیگر برنامه های ای��ن وزارتخانه در
س��ال جاری عنوان کرد و گفت :یک هزار و ۳۰۰میلیارد تومان
اعتبار امس��ال به این منظور در قالب حمایت از صادرات کشور
تخصیص یافته که در ۳بس��ته حمایتی تدوین و هفته گذشته
در کمیسیون اقتصاد تصویب و به هیات دولت ارسال شد.
الس��تی بدون اش��اره به ۳برنامه دیگر اتخاذ ش��ده در قالب
تبصره ،۱۸ادامه داد :بخش صادرات کاالهای صنعتی کش��ور
س��ال گذش��ته ۳۱درصد نس��بت به سال ۹۵رش��د داشت و
امیدواری��م امس��ال از این میزان فرات��ر رود .وی همچنین به
نوس��ان بازار ارز اش��اره ک��رد و گفت :بانک مرک��زی قول داده
ک��ه ارز ۳ه��زار و ۸۰۰تومان��ی برای کاالهای اساس��ی و ارز ۴
ه��زار و ۲۰۰تومانی را برای س��ایر نیازه��ای مردم تامین کند.
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان
خود شفاف س��ازی و مبارزه با فس��اد را از دیگر رویکردهای این
وزارتخانه در س��ال جاری عنوان و بیان کرد :تمام سازمان های
زیرمجموعه این وزارتخانه و بخش خصوصی باید شفافیت را در
اولویت کاری قرار دهند .بر اساس این گزارش ،به نظر می رسد
دول��ت قصد دارد با راه اندازی س��ریع تر واحدهای نیمه تمام از
کارافرین��ان حمای��ت کند تا عالوه بر جذب س��رمایه در بخش
صنعت مش��کالت بیکاری رفته رفته برطرف ش��ود .در صورتی
که این تس��هیالت بازده کافی را داشته باشد و به طور دقیق به
واحدهایی که دارای شرایط هستند داده شود ،می توان منتظر
رشد امار اشتغال و رشد بخش صنعت در کشور بود.
خبر
افزایش صدور ضمانتنامه
در صندوق ضمانت صنایع کوچک
مدیرعامل صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک،
دارای��ی ای��ن صن��دوق را یک هزار و ۱۰۰میلی��ارد ریال اعالم
کرد که تاکنون ۶برابر ان ضمانتنامه اعتبار صادر کرده است.
محمدحس��ین مقیس��ه ب��ه ایرنا گف��ت :صن��دوق ضمانت
س��رمایه گذاری صنای��ع کوچک تاکن��ون نزدیک ب��ه ۷هزار
میلیارد ریال ضمانتنامه صادر کرده که بیش��تر انها مربوط به
۳سال گذشته است .به گفته وی ،امکان صدور ضمانتنامه به
میزان ۷تا ۸برابر سرمایه صندوق وجود دارد و وزارت صنعت،
مع��دن و تج��ارت در پ��ی بهره گیری کامل از این توان اس��ت.
مقیس��ه یاداوری کرد :به علت پراکندگ��ی واحدهای صنعتی
در سراس��ر کش��ور ،س��امانه صدور ضمانتنامه ب��ه طور کامل
الکترونیکی شده و تامین کننده مالی ۱۰۰درصدی واحدهای
صنعتی بانک محور است .بنابراین دیگر نیازی نیست واحدهای
صنعتی به س��تاد مرکزی مراجعه کنن��د .مدیرعامل صندوق
ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک گفت :ضمانتنامه اعتبار
خری��د کاال ،محص��ول جدید این صندوق به ش��مار می رود که
به تازگی طراحی ش��ده اس��ت .مقیس��ه افزود :قانون تاسیس
صندوق ضمانت س��رمایه گذاری صنایع کوچک زیر نظر وزارت
صنایع و معادن وقت ۲۴اذر ۱۳۸۳به تصویب مجلس شورای
اسالمی رسید.
سیدمهدی مقدسی
اکنون هپکو با نظارت
دولت فعالیت می کند و
دولت وظیفه دارد
مشکالت ان را برطرف
کند .ماشین االتی که در
هپکو ساخته می شوند
در بسیاری از موارد
کیفیتی بهتر از
ماشین االت وارداتی
دارند
2وزارتخانه قرار است از هپکو ماشین االت موردنیاز خود را خریداری کنند
این روز های هپکو ،گرفتاری های بی پایان
مسئوالن بی مسئولیت هپکو را واگذار کردند
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
کارگ��ران کارخانه هپکو بیش از ۸ماه اس��ت که
در روابط کار دچار مش��کالت بسیاری شده اند .این
کارخانه که روزگاری س��االنه بیش از ۲هزار و ۴۰۰
ماش��ین تولید می کرد ،در سال ۹۵فقط ۱۴ماشین
تولید کرد .این امار در س��ال ۹۶نیز به ۸ماش��ین
رس��ید و این طور ش��د که برخی از کارگران هپکو ۹
ماه است که دستمزد خود را دریافت نکرده اند.
تنش های کارگری کارخانه هپکو از تابستان سال
گذش��ته اغاز ش��د .زمانی که کارگ��ران معترض به
کارفرما به بیرون از کارخانه امدند تا ش��کایت خود
را اب��راز کنند پلیس ویژه برخوردی کرد که فرماندار
اس��تان مرکزی و فرمان��ده نیروی انتظامی اس��تان
مرک��زی در ادام��ه عذرخواهی کردند .ب��ا این حال،
موض��وع ادامه داش��ت و اقدام ج��دی در این زمینه
نشد.
کارگران هر روز به اعتراض های خود ادامه می دادند
و خبری از دستمزد نبود تا اینکه رییس جمهوری به
طور مس��تقیم به ۳وزیر صنع��ت ،معدن و تجارت،
تع��اون ،کار و رفاه اجتماعی و وزیر اقتصاد ماموریت
داد تا مش��کالت این کارخانه سریع تر برطرف شود.
اکنون بعد از گذشت ماه ها هنوز کارگران معوقه های
بسیاری دارند و تنش ها ارام نشده است.
کارگران کارخانه هپکو هفته گذشته اعتراض های
خ��ود را جدی تر کردن��د و کریدور ش��مال-جنوب
راه اهن را بستند.
مسئوالن با ۳وعده که مطالبه اصلی کارگران بود
انها را دوباره دعوت به ارامش و کار کردند .مطالبات
کارگران خرید ماشین االت از طرف نهادهای دولتی،
پرداخ��ت معوقه ه��ا و اس��تعفای کارفرم��ای بخش
خصوصی بود.
ب��ا این حال ،اکنون پس از گذش��ت ماه ها از اغاز
تنش های هپکو فقط مدیرعامل این کارخانه استعفا
کرده و دیگر مطالبات کارگران هنوز اجرایی نش��ده
مس�ئوالن ب�ا ۳وعده که مطالبه اصل�ی کارگران بود انها را دوباره دع�وت به ارامش و کار
کردن�د .مطالبات کارگران خرید ماش�ین االت از طرف نهادهای دولت�ی ،پرداخت معوقه ها و
استعفای کارفرمای بخش خصوصی بود.
با این حال ،اکنون پس از گذشت ماه ها از اغاز تنش های هپکو فقط مدیرعامل این کارخانه
استعفا کرده و دیگر مطالبات کارگران هنوز اجرایی نشده است
اس��ت .این در حالی است که ۲۶اردیبهشت پس از
بستن راه اهن شمال-جنوب ،مسئوالن هر ۳مورد را
وع��ده دادند که حل خواهند ک��رد اما تا کنون اتفاق
خاصی رخ نداده است.
کارخان��ه هپکو هم اکن��ون با نظ��ارت دولت اداره
می ش��ود اما ش��رایط زندگی و مع��اش کارگران به
گونه ای است که استعفای مدیرعامل اگر به پرداخت
حقوق و معوقه ها منجر نش��ود ،فایده چندانی برای
انها نخواهد داشت.
تغییر مسیر با خصوصی سازی
س��ازمان خصوصی سازی پس از واگذاری هپکو به
بخش خصوصی مس��یر تولید ای��ن کارخانه را تغییر
داد و مدیرعامل ای��ن کارخانه صالحیت کافی برای
انجام این کار را نداشت.
سال گذشته زمانی که کارگران هپکو در تنگنای
مالی ش��دیدی ق��رار داش��تند و ۸ماه ب��ود حقوق
نگرفته بودند ،رفتار مدیرعامل این کارخانه و س��فر
به کش��ورهای حاشیه خلیج فارس تنش ها را افزایش
داد و کارگ��ران دیگر حاضر نش��دند او را به کارخانه
راه دهند.
پس از اس��تعفای مدیرعامل ای��ن کارخانه اما دو
مطالبه دیگر پابرجاس��ت .کارگران هنوز معوقه های
خ��ود را دریافت نکرده ان��د و معوقه ه��ای انها باید
پرداخت ش��ود و عالوه بر ان ،وزارتخانه هایی که نیاز
به ماش��ین االت دارند باید ماش��ین های مورد نیاز را
از طریق این کارخانه که تولید داخلی اس��ت ،تامین
کنند.
فعالیت با نظارت دولت
س��یدمهدی مقدس��ی ،نماین��ده م��ردم اراک در
مجلس ش��ورای اسالمی درباره مش��کالت کارگران
هپکو به «گس��ترش صنعت» گفت :این کارخانه در
جریان خصوصی سازی دچار معضل های جدی شد.
پس از جریان خصوصی س��ازی ،ای��ن کارخانه روند
تولید و فروش ماش��ین االت را با مشکالت بسیاری
روبه رو کرد.
وی توضی��ح داد :اکن��ون این کارخان��ه با نظارت
دولت فعالیت می کند و دولت وظیفه دارد مشکالت
ان را برط��رف کن��د .ماش��ین االتی ک��ه در هپک��و
ساخته می شوند در بس��یاری از موارد کیفیتی بهتر
از ماش��ین االت واردات��ی دارند .یک��ی از توقع هایی
ک��ه اکنون در این زمینه مطرح اس��ت ،وارد نکردن
ماشین االت مشابه و کمک برای رشد فناوری تولید
در این کارخانه است.
ای��ن عض��و کمیس��یون صنایع و مع��ادن مجلس
ش��ورای اس�لامی با بی��ان اینکه کارخان��ه هپکو از
اعتبار جهانی برخوردار ب��ود ،گفت :این کارخانه در
سال های نه چندان دور امار صادرات مناسبی داشت
و بخش قابل توجهی از نیاز داخلی کشور را برطرف
می کرد .با این حال ،با سپردن این کارخانه به دست
فردی که صالحیت کافی را نداش��ت ،اکنون به یکی
از بحرانی تری��ن کارخانه های کش��ور تبدیل ش��ده
است.
نماینده مردم اراک در مجلس ش��ورای اس�لامی
با بیان اینکه هپکو اکن��ون حدود ۹00کارگر دارد،
توضیح داد :نمی توان با این حجم اش��تغال در کشور
رفتار اشتباهی داشت.
کارگ��ران این کارخانه کار کرده اند و امروز حقوق
خ��ود را مطالب��ه می کنن��د و این موض��وع عجیبی
نیس��ت .دولت در این زمینه باید ظرفیت هایی را که
دارد به کار بگیرد تا مش��کالت انها را برطرف کند و
معوقه های انها پرداخت شود.
۲وزارتخانه مشتری ماشین االت
مقدس��ی توضیح داد :در روزهای گذشته وزیر راه
و شهرس��ازی و وزیر نیرو اع�لام کردند اماده خرید
بخشی از ماش��ین االت هپکو هستند .متاسفانه این
موضوع پیگیری نش��د و هنوز خبری از ماجرا اعالم
نشده است .در ش��رایط کنونی اگر وزارتخانه ای نیاز
به ماش��ین االت این کارخانه دارد باید مراحل انتقال
و فروش س��ریع تر طی شود تا مطالباتی که کارگران
داش��تند اجرایی و مش��کالت تولید این کارخانه نیز
رفته رفته برطرف شود.
نماینده مردم اراک در مجلس ش��ورای اسالمی با
اش��اره به اینکه واگذاری های اشتباه و بدون در نظر
گرفتن ش��رایط خریدار کارخانه های بس��یاری را با
این مشکالت روبه رو کرده است ،گفت :در سال های
گذش��ته واگذاری به بخ��ش خصوصی بدون در نظر
گرفتن شاخص های اهلیت و صالحیت بوده است.
همین موضوع باعث ش��ده تا کارخانه های بزرگ
و شناس��نامه دار کش��ور ام��روز درگی��ر معوقه ها و
اعتراض های کارگری ش��وند .یکی از سیاس��ت هایی
ک��ه اکنون می توان��د مانع بروز دوب��اره این اتفاق ها
ش��ود ،بررسی وضعیت کارخانه هایی است که واگذار
ش��ده اند .این کارخانه ها در بیش��تر موارد مشکالت
جدی دارند که به ناتوانی مدیران مربوط می شود.
در س��ال های نه چندان دور تولید هپکو ساالنه ۲
ه��زار و ۴۰۰دس��تگاه بود اما س��ال ۱۳۹۶فقط ۸
دستگاه تولید شده است.
س��ال ۱۳۹۵هم تعداد تولید بیش از ۱۴دستگاه
نبود .بنا بر گفته کارگران ۱۲ ،س��ال پیش به اس��م
خصوصی س��ازی هپک��و را قلع و قم��ع کردند و یک
برند جهانی و یک ش��رکت سربلند را به دست فردی
که شایس��تگی اداره این برند را نداشت سپردند و او
این شرکت را به عقبگرد کشاند.
در این ش��رایط امیدواریم مسئوالن فکری عاجل
برای نگین تولید خاورمیانه داش��ته باش��ند و بیش
از ۹۰۰کارگر این کارخان��ه را از اضطراب و نگرانی
دراورند.
معاون حمل ونقل وزیر راه:
حمل ونقل ریلی در اولویت طرح های عمرانی قرار دارد
گسترش نیوز :معاون وزیر راه در بخش حمل ونقل
با اش��اره به اولویت های این وزارتخانه گفت :توس��عه
حمل ونق��ل ریلی ،هوای��ی و بعد از ان ،ج��اده ای به
ترتیب از اولویت های کاری در سال ۹۷هستند.
نشست خبری معاون حمل ونقل وزیر راه با موضوع
اس��تراتژی های بخش حمل ونقل برگزار شد .مهرداد
تق��ی زاده ،معاون وزیر راه در بخش حمل ونقل در این
نشست گفت :باید به منظور ایجاد حمل ونقل ایمن و
مناسب فعالیت های مان را طوری جهت دهی کنیم تا
به هدف نهایی حمل ونقل برسیم.
وی افزود :نباید سیاست های مغایر را در اقدام های
خود جای دهی��م .به طور مثال ،اگ��ر می خواهیم به
سمت توسعه حمل ونقل عمومی برویم باید مبارزه با
خودرو محوری را س��رلوحه کارمان قرار دهیم ،یا اگر
شعارمان توسعه حمل ونقل ریلی است باید بودجه ای
ک��ه به ابت��کار در این زمینه اختص��اص می دهیم به
مراتب بیشتر از حمل ونقل جاده ای باشد.
تق��ی زاده همچنین گفت :در کش��ور ما
توس��عه حمل ونقل ریلی در اولویت اس��ت
و در کن��ار ان توس��عه حمل ونقل هوایی و
بع��د از ان حمل ونقل جاده ای ق��رار دارد.
ای��ن اولویت بندی بای��د در بودجه ما نیز به
همی��ن ترتیب باش��د .درحال حاضر ما ۴۰
اقدام اس��تراتژیک در دس��ت اقدام داریم که به طور
تقریبی ح��دود کمتر از ۱۰م��ورد ان در دولت های
قبل��ی به ان پرداخته ش��ده و ۳۰م��ورد در دو دولت
گذشته پرداخته شده است .معاون حمل ونقل وزارت
راه و شهرس��ازی اظهار کرد :حدود ۵۰اقدام هس��ت
که هنوز انجام نداده ایم و جزو برنامه های اینده ما به
شمار می رود .گفتنی اس��ت ،ما فقط پیشنهاد دهنده
بودجه هس��تیم و نظر دولت ،مجلس شورای اسالمی
و س��ازمان برنامه و بودجه نیز در این باره بسیار مهم
است .این مجموعه ها باید با ما همراه باشند
و گرنه این طرح ها فقط در قالب طرح باقی
می مانند و عملیاتی نمی ش��وند .وی درباره
اس��تراتژی های حمل ونقل نی��ز اظهار کرد:
این سند باالدستی در شورای عالی ترابری
به تصویب رس��یده و به همه زیربخش های
وزارت راه ابالغ شده است.
مع��اون حمل ونقل وزارت راه و شهرس��ازی گفت:
یکی از مهم ترین اس��تراتژی های این وزارتخانه برای
باال بردن ایمنی جاده ها ،افزایش نرخ سوخت همزمان
با کاهش تعرفه واردات خودرو است.
تقی زاده افزود :در کشورهای پیشرفته ،نرخ خودرو
ارزان بوده ولی هزینه نگهداری ان باال است در حالی
که در کشور ما برعکس این استراتژی عمل می شود؛
ما نرخ خودرو را افزایش داده ایم .این در حالی اس��ت
که هزینه نگهداری ان تغییری نکرده است.
به گفته معاون حمل ونقل وزارت راه و شهرس��ازی،
برای انکه افزایش نرخ س��وخت باعث فش��ار بر مردم
نش��ود ،دولت باید کاه��ش تعرف��ه واردات خودرو را
همزمان با افزایش نرخ سوخت عملیاتی کند.
وی ادام��ه داد :سیاس��ت وزارت راه و شهرس��ازی،
افزای��ش نرخ س��وخت در قبال کاهش ن��رخ خودرو
تعیین ش��ده است .تقی زاده ،اس��تراتژی وزارت راه و
شهرس��ازی در بخش حمل ونقل عمومی را توس��عه
ن��اوگان حمل ونق��ل هوایی عن��وان کرد و اف��زود :بر
اس��اس این اس��تراتژی ،فرودگاه های کوچکتر باید با
هواپیماه��ای کوچک فعال ش��وند .معاون حمل ونقل
وزارت راه و شهرس��ازی خاطرنشان کرد :نقشه راهی
برای افزایش ایمنی حمل ونقل تدوین کرده ایم که در
ص��ورت تصویب در هیات دولت ،امار کش��ته ها از ۱۶
هزار نفر فعلی در طول ۱۰س��ال ب��ه ۹هزار نفر و با
نرخ سوخت فعلی کاهش می یابد.
چهار شنبه
صنعت خودرو
2خرداد 7 1397رمضان 23 1439مه 2018شماره 397پیاپی 2370
گزارش روز
امسال محقق می شود
صادرات ۶هزار دستگاه
محصوالت ایران خودرو به عراق
در تبصره ۲ماده
۶قانون هوای پاک
اورده شده است :در
صورتی که متصدیان
و کارکنان مراکز مجاز
معاینه فنی یا ماموران
ناظر بر عملکرد ان
خالف مقررات این ماده
اقدام به صدور گواهی
معاینه فنی کنند به
حداکثر جرم صدور
گواهی خالف واقع
موضوع ماده ()۵۴۰
قانون مجازات اسالمی
محکوم می شوند
معاینه فنی خودرو از دیدگاه قضایی
گروه صنعت
car@sanatnewspaper.com
در س��ال ۱۳۵۳برای نخس��تین بار بحث بررس��ی
میزان االیندگی و وضعیت سالمت خودروها در ایران
به طور رس��می مطرح ش��د .در این س��ال در قوانین
راهنمایی و رانندگی عنوان شد که انجام معاینه فنی
الزامی است .با این حال ،با توجه به مواردی همچون
تغییرات ش��دید نرخ بنزین ،تغییرات اساسی در نظام
در زمان پیروزی انقالب اسالمی و تغییر اولویت های
اساس��ی کشور تا س��ال ۱۳۶۹اتفاق جدیدی در این
زمینه رخ نداد.
در این س��ال ستاد مرکزی معاینه فنی خودروهای
تهران زیر نظر معاونت حمل ونقل و ترافیک شهرداری
تشکیل شد و در سال ۱۳۷۲بیانیه ای با عنوان هوای
پاک تصویب شد ۲ .سال بعد ( )۱۳۷۴مجلس شورای
اس�لامی الیحه نحوه جلوگی��ری از الودگی هوا (ماده
۵ال��زام گواهینام��ه رعایت ح��د مج��از الودگی) را
تصویب کرد .از همین س��ال نیز تجهیز ۹۳تعمیرگاه
مجاز به ۱00دس��تگاه س��نجش الودگی هوا از نوع
SUN MEN ۱۵۰۰اغاز شد.
پیشینه معاینه فنی
عب��اس مجیدی ن��ژاد ،رییس هیات مدی��ره انجمن
صنفی مراک��ز معاینه فن��ی خودرو درباره پیش��ینه
معاینه فنی به «گس��ترش صنعت» گفت :پیش��ینه
بح��ث معاینه فن��ی به س��ال ،۱۳۴۷ب��ه ایین نامه
راهنمای��ی و رانندگی که به ش��کل مکتوب در امده،
می رسد .نخستین قانونی که مراکز معاینه فنی در ان
به تصویب رس��یده ،قانون نحوه جلوگیری از الودگی
ه��وای پ��اک در س��ال ۱۳۷۴اس��ت .وی ادامه داد:
ای��ن فرایند به کندی و با فرازونش��یب ها مانند دیگر
الیحه ها و ایین نامه ها به حرکت خود ادامه داده تا به
مصوب بند الحاقی ماده ۳۲قانون برخی از درامدهای
دول��ت و مصرف ان در موارد معین در س��ال ۱۳۸۰
رسید .در نامه مربوط به ایین نامه اجرایی نحوه معاینه
فنی در س��ال ۱۳۸۲امده اس��ت« :مراکز مورد نیاز
مجاز هس��تند از سوی اش��خاص حقیقی و حقوقی با
رعای��ت ضوابط در خودروهای س��بک و س��نگین به
تاسیس انها اقدام کنند» .او تصریح کرد :ورود بخش
خصوصی به این عرصه مبنایی برای تحوالت اساسی
در ای��ن فرایند بود .بخش خصوصی از س��ال ۱۳۸۳
به طور رس��می وارد این عرصه ش��د .ورود ان به این
فرایند را باید به ۲قسمت تقسیم کرد؛ از سال ۸۳تا
۸۹و از سال ۸۹تا کنون.
ریشه اشفتگی ها کجاست
و کارگروه اس��تانداری ها عام��ل تنش های فعلی بوده
اس��ت .بی برنامگی و نبود دید کارشناس��ی تهدیدی
برای سرمایه گذاری ها بوده است.
این کارش��ناس معاینه فنی در تش��ریح عملکردها
توضی��ح داد :این امر از س��ال ۸۳تا ۸۹در ش��هرها
ضرورت بازنگری در الگوها
با مصوب ش��ورا و تهیه کارت برچس��ب از سوی خود
مجیدی ن��ژاد به ش��یوه نامه های دیگر اش��اره کرد
مراکز معاینه فنی انجام شد .از چالش های ان شرایط
و گف��ت :در ش��یوه نامه م��اده ۳س��تاد معاینه فنی
می توان به قیمت های متفاوت ،کارت و برچسب های
تشکیالتی متمرکز برای برنامه ریزی هدایت ،نظارت و
گوناگ��ون و پیگیری نکردن نظام مند اش��اره کرد .در
کنترل امده اس��ت .در این تعریف از اغاز تا پایان این
سال ۸۹با از هم گسیختگی به وجود امده تصمیم به
فرایند برعهده س��تاد معاینه فنی در شهرها گذاشته
یکپارچه سازی گرفته شد .بنابراین از سال ۸۹فرایند
شده است.
یکپارچه سازی در مراکز معاینه فنی پی ریزی شد.
او گف��ت :کارگروه ،نظارت بر س��تادها و س��ازمان
وی اف��زود :ب��ه ص��ورت اجمالی می ت��وان اعتالی
ش��هرداری ها نظارت بر کارگروه را برعهده دارد .این
ای��ن روند از س��ال ۸۹ب��ه بعد را مورد بررس��ی قرار
س��اختار س��ازمانی خود به یک گلوگاه تبدیل شده و
داد .وی همچنی��ن نقطه عطف ای��ن برنامه ریزی در
اینکه جایگاه س��ازمانی سازمان ش��هرداری ها در این
یکپارچه سازی را به وسیله سامانه یکپارچه نظام مند
شیوه نامه چگونه طراحی شده مورد غفلت واقع شده
مراکز معاینه فنی خودرو کشور(سیمفا) در سال ۹۳
است زیرا ایجاد یک س��اختار سازمانی برای استفاده
ب��رای خودروهای س��نگین و در س��ال ۹۴در بخش
بهینه از منابع باید از نخستین اقدام ها و فعالیت های
خودروهای سبک دانست.
مدیریتی در این فرایند باشد.
مجیدی نژاد ادامه داد :اما این رش��د و انجام امور را
س��پس با توجه به منابع موجود الگویی مناسب را
در تعدد مراکز و اج��رای این فرایند را باید در حوزه
می ت��وان برنامه ریزی کرد .البت��ه در این مجال قصد
نرم افزاری دانست .کمبودها در ایین نامه و در پی ان
ارائه الگویی خاص نیس��ت بلکه با مقایس��ه ای که در
در ش��یوه نامه ها ،عاملی در جهت اش��فتگی این روند
مراکز معاینه فنی خودروهای س��بک و مراکز معاینه
بود .البته برای بررسی و واکاوی این امر فرصتی دیگر
فنی خودروهای س��نگین وجود دارد می توان به این
الزم است.
نتیجه رس��ید که طراحی انجام شده در وزارت کشور،
وی معتقد است این خال ناشی از ساختار نادرست
الگوی مناس��ب برای این فرایند نبوده و الزم اس��ت
حمل ونقل در وزارت کش��ور اس��ت .حمل ونقل یک
تا س��اختار فعلی این فرایند مورد بازنگری و واکاوی
فرایند تخصصی بوده و نیاز به یک سازمان تخصصی
قرار گیرد .پرس��ش پیش روی تمامی مدیران و دیگر
برای انج��ام امور مح��ول دارد .تفکی��ک حمل ونقل
متصدی��ان معاینه فنی خ��ودرو می تواند این موضوع
و انج��ام قس��متی از ان از س��وی وزارت کش��ور و
باشد.
س��ازمان های تاب��ع ان خ��ود عاملی در
� جایگاه قضایی
جهت این اشفتگی بود.
مجیدی ن��ژاد همچنین خاطرنش��ان
او اظه��ار کرد :س��اختار فعلی بخش
کرد :در مراکز معاینه فنی س��نگین این
خودروهای س��بک در عمل خود به یک
اشفتگی وجود ندارد اما در مراکز معاینه
فرایند پارادوکس تبدیل ش��ده اس��ت.
فنی خودروهای س��بک ،شهرداری ها و
سلس��له مراتب س��ازمانی تعریف شده
کارگروه های اس��تانی مختلف ،دائم در
در عمل این را فرایند دچار تضاد کرده
عباس مجیدی نژاد
تنش هستند.
و ه��ر روز با یک چال��ش جدید روبه رو
وی در ای��ن باره افزود :برای مس��ائل
می شود.
در مراکز معاینه فنی
به وجود ام��ده در بخش س��بک مراکز
خودرو های سنگین
این کارش��ناس معاینه فنی ادامه داد:
اشفتگی وجود ندارد
معاین��ه فن��ی خودروه��ای کش��ور و
سلسله مراتب سازمانی در وزارت کشور
اما در مراکز معاینه
معضل ه��ای فعلی از س��وی س��تادها و
از پایی��ن به ب��اال بوده و انج��ام امور به
فنی خودروهای
کارگروه ه��ای اس��تانی در اس��تان های
شهرداری ها و در اس��تان به استانداری
سبک ،شهرداری ها و
مختل��ف باع��ث مهجور ش��دن صاحب
ارج��اع داده ش��ده اس��ت .ب��ا خالهای
کارگروه های استانی
امتیازان مراکز معاینه فنی خودرو کشور
مختلف ،دائم در تنش
موجود در ش��یوه نامه که س��ازمان های
هستند
شده است.
متولی خ��ود نیز ب��دان اعت��راف دارند
این کارش��ناس معاینه فن��ی جایگاه
برداشت های س��لیقه ای در شهرداری ها
قضای��ی در ای��ن فرایند با ش��رایط به وج��ود امده و
چالش های موجود را ضروری می داند و معتقد است:
بخش خصوصی در این فرایند با مش��کالت جدی و
سلیقه های شخصی متفاوتی روبه رو بوده است .از این
رو ،پناهگاهی برای ارجاع ندارد.
او ادامه داد :با تصری��ح این جایگاه در قانون هوای
پ��اک و نیازمندی های موجود راه ان��دازی دادگاه های
تخصصی برای رش��د ،توس��عه و اعت�لای این فرایند
کمک زیادی به موضوع خواهد کرد.
راه اندازی شعبه اختصاصی و تخصصی
در قانون هوای پاک مصوب سال ۱۳۹۶در ماده ،۶
در ۶تبصره به موارد معاینه فنی پرداخته شده است.
در تبص��ره ۲م��اده ۶قانون هوای پاک اورده ش��ده
اس��ت« :در صورتی که متصدی��ان و کارکنان مراکز
مج��از معاینه فنی یا مام��وران ناظر بر عملکرد ان بر
خالف مقررات این ماده اقدام به صدور گواهی معاینه
فن��ی کنند به حداکثر جرم صدور گواهی خالف واقع
موضوع م��اده ( )۵۴۰قانون مجازات اس�لامی (کتاب
پنجم-تعزی��رات و مجازات ه��ای بازدارن��ده مصوب
۱۳۷۵/۳/۲و اصالح��ات و الحاق��ات بعدی) محکوم
می شوند».
در ماده ۳۲قانون هوای پاک نیز امده است« :برای
رس��یدگی به تخلفات و جرای��م موضوع این قانون به
تش��خیص رییس ق��وه قضاییه ،ش��عبه اختصاصی و
تخصصی در حوزه قضایی اختصاص می یابد».
مجیدی نژاد گفت :اهمیت قضا در حیات اقتصادی،
اجتماعی و سیاسی در جامعه بر همگان روشن است
به ویژه تاثیر یک ش��عبه اختصاصی و تخصصی برای
بنگاه ها و واحدهای اقتصادی بس��یار زیاد اس��ت زیرا
بی تردید در زمان کوتاهی موارد مطرح ش��ده به شکل
کارشناس��انه مورد بررس��ی و پیگیری ق��رار خواهد
گرفت.
این کارش��ناس معاینه فنی خودرو ادامه داد :البته
معاینه فنی در کشور را نباید تنها یک بنگاه اقتصادی
دانس��ت .مس��ئولیت اجتماعی این فرایند شعبه های
وی��ژه این بخ��ش را با مس��ئولیت خطی��ری روبه رو
خواه��د کرد .مجیدی ن��ژاد در پایان گف��ت :بنابراین
با وجود چالش ها و برداش��ت های متفاوت س��لیقه ای
از ایین نامه ها ،ش��یوه نامه ها و بخش��نامه های موجود
و تنش ه��ای به وجود ام��ده بین بخ��ش خصوصی و
س��ازمان های ذی ربط اقدام عاج��ل در جهت ایجاد و
راه اندازی ش��عبه های اختصاصی و تخصصی می تواند
کمک بسیاری به رشد و توسعه این فرایند در کشور
کند .ضمن انکه بخش خصوصی نیز می تواند به حق
و حقوق خود برسد.
قطعه سازان باید برای همراهی با خودروسازان روزامد شوند
یک کارش��ناس صنعت خ��ودرو گفت :در پس��ابرجام
صنعت خودرو به خوبی از ش��رایط موجود بهره گرفته و
همکاری با خودروسازان بین المللی را اغاز کرد اما صنعت
قطعه هنوز ان طور که باید با ش��رایط جدید همراه نشده
است.
امیرحس��ن کاکایی ،عضو هیات علمی دانش��گاه علم و
صنع��ت اظهار کرد :در ۳س��ال گذش��ته صنعت خودرو
ب��ا هدایت دول��ت قرارداده��ای مش��ارکتی در تولید با
خودروسازان بنام بین المللی بسته است.
وی ب��ا بیان اینکه ت��ا امروز این همکاری ه��ا به نتایج
مناس��بی رسیده و ش��اهد س��رمایه گذاری خودروسازان
مط��رح بین المللی در ایران هس��تیم ،خاطرنش��ان کرد:
در قرارداده��ای جدید تضمین های الزم برای اس��تمرار
همکاری از خودروسازان خارجی گرفته شده که از جمله
انها سرمایه گذاری این شرکت ها در ایران است.
این مدرس مهندس��ی خ��ودرو در گفت وگو با ایس��نا
ادامه داد :با وجود خ��روج امریکا از برجام روابط صنعت
خودرو با خودروس��ازان خارجی ادامه خواهد داش��ت اما
این وضعیت تلنگر خوبی است تا صنعت خودرو از توسعه
توان داخلی به ویژه احیای صنعت قطعه غافل نشود.
کاکایی اف��زود :در هم��کاری با خودروس��ازان مطرح
بین المللی انتقال فناوری به طور کامل باید انجام ش��ود
ب��ه گونه ای که پس از چند س��ال خودروس��ازان داخلی
بدون مش��ارکت همتایان بین المللی بتوانند خودروهای
به روز جهان را طراحی و تولید کنند .البته کامل ش��دن
این فرایند منوط به داخلی س��ازی قطعات و مش��ارکت
قطعه س��ازان اس��ت .وی با بیان اینکه در این زمینه باید
صنع��ت قطعه متحول ش��ود و همکاری با قطعه س��ازان
بین الملل��ی را در برنامه های توس��عه ای خود قرار دهند،
تصری��ح ک��رد :فعاالن صنع��ت قطعه بای��د بتوانند توان
طراح��ی و تولید خ��ود را بهبود دهن��د .در واقع صنعت
قطعه نیاز به احیای دوباره دارد .این شرکت ها باید برای
هم��کاری با قطعه س��ازان مطرح بین الملل��ی و انتقال و
بومی س��ازی فناوری روز دنیا اقدام کنند .کاکایی تاکید
کرد :اگر این صنعت احیا نش��ود ،صنع��ت خودرو موفق
به بومی س��ازی کامل توان طراح��ی و تولید خودروهای
روز جهان نخواهد ش��د زیرا واضح است این قطعه سازان
هس��تند که باید قطع��ات خودروها را در س��طح کیفی
مناسب برای خودروسازان داخلی تولید و تامین کنند.
گروه صنعت :به س��رانجام رس��یدن برجام امید به صادرات را
برای صنعت خودرو به ارمغان اورد .از این رو ،یکی از هدف های در
نظر گرفته ش��ده برای افق ۱۴۰۴صادرات ۳۰درصد محصوالت
جدید عنوان ش��ده اس��ت .البته این امر مهم در ۲بخش خودرو و
قطعه اس��ت .تحقق این مسئله مس��تلزم روزامدی محصوالت و
اعمال استانداردهای جهانی اس��ت .خودروسازان و قطعه سازان
طراح��ی محصوالت را اغ��از کرده اند و در این بس��تر ،پلتفرم در
صنعت خودرو طراحی ش��ده است و بنا بر گفته کارشناسان ،روی
هر یک از پلتفرم ها بین ۴تا ۵خودرو قابل س��اخت اس��ت .با ورود
مدل ه��ای جدید به ط��ور قطع بازار رقابتی تر خواهد ش��د و بازار
هدف وس��یع تر می شود .بس��یاری معتقدند صنعت خودرو ایران
می تواند به هاب منطقه تبدیل ش��ود زیرا بس��یاری از کشورهای
منطقه در این زمینه فعالیتی ندارند .در دوره ای حتی خودروهای
ایرانی به بازار شاخ افریقا نیز راه یافتند و امروز برخی از این مدل ها
در خیابان های تونس تردد دارند .به هر روی فش��ارهای تحریمی
اغاز دهه ۹۰اس��یب بس��یاری به بازارهای جهانی صنعت خودرو
کش��ور زد .امروز با تالش دولتمردان ارتباطات بین المللی از س��ر
گرفته ش��ده است و با شیوه نامه های جدید وزارت صنعت ،معدن
و تجارت مبنی بر داخلی س��ازی خودروهایی ک��ه در ایران تولید
می ش��وند امیدواریم در اینده شاهد حضور خودروهای جدید در
بخش خصوصی نیز باش��یم .این محصوالت ضمن پوش��ش بازار
داخ��ل می تواند به بازارهای جهانی کش��ور مادر نیز صادر ش��ود.
درحال حاضر بازار عراق یکی از بهترین بازارهای صادراتی کش��ور
به ش��مار می رود و قرار اس��ت امسال ۶هزار دستگاه از محصوالت
گروه صنعتی ایران خودرو از جمله س��مند ،سورن ،پژو پارس و دنا
به این کشور صادر شود .بازار این کشور فرصت خوبی برای توسعه
در این حوزه است زیرا به لحاظ جغرافیایی فاصله زیادی نداشته و
هزینه های حمل ونقل را کاهش می دهد به ویژه اینکه با راه اندازی
سایت سمند در استان کرمانشاه که مرز مشترک با این کشور دارد
راه کوتاه تر می شود .
به گزارش ایکوپرس ،حس��ن گلچوبیان ،مدیر صادرات منطقه
خاورمیان��ه و افریقای گروه صنعتی ایران خودرو با بیان صادرات ۶
هزار خودرو به این کشور افزود :با توجه به استقبال و نیاز مشتریان
در ب��ازار کش��ورهای عربی همس��ایه از خودروه��ای اتوماتیک،
صادرات خودروهای اتومات به عنوان یکی از اهداف و اولویت های
اصلی ایران خودرو در کشورهای همسایه و منطقه دنبال می شود.
وی اف��زود :یکی از محصوالتی که در بین بازارهای هدف تقاضای
بسیاری دارد ،دنا پالس است .در صورتی که این خودرو با گیربکس
اتوماتیک تولید شود به طور قطع بازارهای هدف بسیاری خواهد
داشت و به توسعه بازار خودرو کشور منجر می شود.
گلچوبیان درباره شناس��ایی بازارهای صادراتی س��وداور نیز به
کش��ورهای افریقایی اشاره کرد و گفت :بازار نیجریه نیز به عنوان
یکی از بازارهای صادراتی سودده برای ایران خودرو شناسایی شده
اس��ت که پس از رف��ع موانع موجود ،ص��ادرات محصوالت به این
کش��ور نیز اغاز خواهد ش��د .وی ادامه داد :این ب��ازار نیز خواهان
محصوالت اتومات گروه صنعتی ایران خودرو اس��ت که به زودی
شاهد صادرات به این کشور خواهیم بود .عمان بازار دیگری است
که این خودروس��از دنبال می کند .از این رو ،مدیر صادرات منطقه
خاورمیان��ه و افریقا درباره صادرات به عمان نیز گفت :اس��تقبال
مردم این کشور از س��بد محصوالت ایران خودرو بسیار باال است.
بنابراین انتظار هس��ت امس��ال با صدور ۲تا ۳محصول اتوماتیک
به بازار عمان ،گام های بلندی در توس��عه بازار خود در کشورهای
همجوار برداشته شود.
گلچوبیان با ابراز رضایت از عملکرد صادرات به منطقه خاورمیانه
در س��ال ۹۶افزود :این ش��رکت در تالش اس��ت با تس��هیالت و
خدمات دهی پس از فروش در دسترس ،سهم خود را در بازارهای
ش خودروس��ازان داخلی،
خاورمیان��ه افزایش دهد .با توجه به تال
باید منتظر بود تا بازار خودروهای چینی با توجه به گرانی قطعات
انه��ا در بخش لوازم یدکی ،محدود ش��ود زی��را در دوره تحریمی
انه��ا از خال بازار منطقه اس��تفاده و محص��والت خود را جایگزین
خودروهای ایرانی کردند.
افزایش سهم بازار قطعات ،اولویت اصلی شرکت «رنا»
گردهمای��ی نماین��دگان ف��روش و خدم��ات پ��س از ف��روش و
عاملیت های فروش قطعات محصوالت سایپادیزل برگزار شد.
به گزارش سایپانیوز ،بابک منصوری ،مدیرعامل شرکت خدمات
فنی رنا با اشاره به افزایش تولید محصوالت سایپادیزل در سال های
گذش��ته ،گفت :با توجه به تنوع و کیفیت محصوالت س��ایپادیزل،
فرصت مناسبی برای شرکت خدمات فنی رنا ایجاد شده که در بازار
خودروهای تجاری به یک برند بزرگ تبدیل ش��ود زیرا این شرکت
ظرفیت افزایش سهم بازار در حوزه تهیه و توزیع قطعات محصوالت
سایپادیزل را دارد .منصوری افزود :مهم ترین دغدغه مشتریان تامین
به موقع قطعات اس��ت که باید قطعات به شکل مستمر تامین شود.
همچنی��ن ثبات نرخ از دیگر موارد افزایش رضایتمندی مش��تریان
اس��ت که می تواند امنیت تجاری شرکت و نمایندگان را تامین کند.
مدیرعامل ش��رکت خدم��ات فنی رنا گفت :در نظ��ر داریم با ایجاد
س��ازمان تحقیقات بازار در سطح کش��ور نیازهای مشتریان را مورد
بررس��ی قرار دهیم و با شناس��ایی ظرفیت هر اس��تان ،برای توزیع
قطعات اقدام کنی��م .وی تصریح کرد :مذاکرات��ی با تولیدکنندگان
قطعات تجاری داخلی و خارجی انجام خواهد ش��د و سعی می شود
در همه قسمت های خودرو اعم از موتور ،گیربکس ،بدنه و ...قطعات
با کیفیت را تامین کنیم و در اختیار مشتریان نهایی خود قرار دهیم.
او همچنی��ن از اجرای برنامه هایی برای نمایندگان فروش خبر داد و
گفت :با ایجاد وب سایت جامع فروش قطعات ،نمایندگان به راحتی
می توانند سفارش گذاری کنند .همچنین با اعمال تخفیف ها به شکل
یکسان در جهت ثبات نرخ در سراسر کشور حرکت خواهد شد.
منص��وری در پایان اب��راز امیدواری کرد تا ب��ا برنامه هایی که در
حال تدوین اس��ت بتوان افزایش س��هم بازار و رضایت مشتریان را
کسب کرد.
چهار شنبه
سال سی ام شماره 397پیاپی 2370
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
2خرداد 1397
7رمضان1439
23مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
در بررسی «گسترش صنعت» از روند رو به رشد بکارگیری چاپ سه بعدی در صنعت مشخص شد
سه بعدی ها ساخت را قبضه می کنند
رقابت پذیری تولید با ساخت براساس نیاز مشتری
ظرفیت های اس��تفاده از فناوری چاپ س��ه بعدی در
کش��ور ما نیز وجود دارد .اکنون چاپگر سه بعدی در
برخی از ش��رکت های ایرانی در حال س��اخت است
و بکارگی��ری این فن��اوری در صنایع پالس��تیک و
پلیمری روند رو به جلویی داش��ته اس��ت به طوری
ک��ه اس��تفاده از چاپگرهای س��ه بعدی در س��اخت
اس��باب بازی ها بس��یار فراگیر شده اس��ت ،حتی در
نمایش��گاه هایی که برگزار می ش��ود ط��رح انتخابی
کودک به دستگاه داده شده و همان جا اسباب بازی
دلخواه با رنگ بندی های متنوع ساخته شده با چاپگر
سه بعدی به کودک تحویل داده می شود.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
اینده صنعت در اختیار سه بعدی ها
چاپگر ه��ای س��ه بعدی در ابتدا
با س��اخت نمونه ها و مدل سازی با
موادی س��اده وارد بازار شد اما این
فناوری اکن��ون مصرف عام دارد و
شکالت های ساخته شده با چاپگر
س��ه بعدی ب��رای مردم ش��ناخته
ش��ده اس��ت ،ضمن انکه کودکان
زینب عبدی
نیز با این فناوری اش��نا هس��تند؛
روزنامه نگار
انها بارها در نمایش��گاه ها ،طرح و
رنگ اسباب بازی دلخواه خود را به
متصدی دستگاه چاپ سه بعدی داده اند و ان را تحویل گرفته اند .چه
کسی می دانست که امروزه چاپگر های سه بعدی تا این حد پیشروی
کرده و به چنین پیشرفت هایی برسد؟ از صنایع خودرو سازی گرفته
ت��ا هوافضا همگی تحت تاثیر این فن��اوری فوق العاده قرار گرفته اند
که می توان نمونه س��ازی س��ریع از یک محص��ول را از دالیل اصلی
این پیش��رفت عنوان ک��رد .چیزی نمانده که ب��ه زودی ارزش بازار
چاپگر های س��ه بعدی به عدد دو رقمی در میلیارد دالر برس��د .این
بازار بخشی از این حوزه یعنی مواد مصرفی صنعتی ،ساخت قطعات
خودرو و قطعاتی با وظایف س��نگین و حس��اس و بخش��ی دیگر که
ش��امل ابزاراالت ،قالب س��ازی و ریخته گری می شود را فرا می گیرد.
البته بس��یاری از شرکت ها از چاپگر های سه بعدی برای نمونه سازی
س��ریع اس��تفاده می کنند و حتی امروزه بس��یاری از ش��رکت های
تولیدکننده تلفن های همراه بعضی قطعات ریز خود را با این چاپگر ها
می س��ازند .یکی از پر مصرف ترین کاربرد های این دستگاه ها ساخت
پروتز و سمعک ها است که در حوزه پزشکی به کمک پزشکان شتافته
اس��ت .جالب اس��ت بدانید امروزه 9۸درصد از س��معک ها از اغاز تا
پایان با چاپگر های س��ه بعدی س��اخته می شوند .باید گفت که اینده
ازان چاپگر های س��ه بعدی اس��ت .پیش بینی می ش��ود که به زودی
تمامی واحد های سازنده خودرو برای نمونه سازی بخش های مختلف
اتومبیل از چاپگر س��ه بعدی اس��تفاده کنند و بسیاری از روش های
س��نتی کنار گذاشته شود .همچنین باید گفت که تمامی واحد های
صنعت��ی که با نمونه س��ازی دقیق و ایج��اد تنوع در محصوالت خود
س��ر و کار دارند به چاپ با چاپگر های سه بعدی روی اورده اند چراکه
سازه هایی ارزان تر ،سبک تر و محکم تر را در زمانی سریع تر به دست
خواهند اورد.
خبر
اشتغالزایی ۱۵هزار نفری
در شهرک های صنعتی زنجان
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان زنجان با اشاره به
اش��تغالزایی ۱۵ه��زار نفری در ش��هرک های صنعت��ی زنجان گفت:
براس��اس ام��ار ۱۶۸ ،واحد غیرفعال داریم که از این محل توانس��تیم
ب��رای ۲ه��زار و ۷۴۳نف��ر اش��تغالزایی کنیم .به گزارش «گس��ترش
صنعت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های صنعتی استان
زنجان ،امیر حمیدنیا اظهار کرد :واگذاری زمین در ۲شهرک صنعتی
س��لطانیه و برق الکترونیک در دس��تور کار است .وی با اشاره به اینکه
ش��هرک صنعتی س��لطانیه تا رده ۶زیس��ت محیطی راه اندازی ش��ده
اس��ت ،افزود :ش��هرک صنعتی س��لطانیه دارای زون بندی هفت گانه
اس��ت که مواد غذایی ،فلزی ،شیمیایی ،نس��اجی ،کانی و غیرفلزی را
شامل می ش��ود .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان
با بیان اینکه ش��هرک صنعتی سلطانیه دارای ۱۵0قطعه است ،اضافه
کرد :واگذاری در این ش��هرک از ۲هزار متر اغاز ش��ده و تا متراژهای
باالت��ر انجام می ش��ود .نرخ واگذاری نیز متری ۸0هزار تومان اس��ت.
حمیدنیا با بیان اینکه ش��هرک تخصصی برق ،الکترونیک و ITنیز تا
رده ۳محیط زیستی فعالیت خواهد داشت ،بیان کرد :با توجه به وجود
یک س��ری صنایع االینده ،در این حوزه محدودیت هایی قائل شده ایم.
وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین در شهرک صنعتی برق ،الکترونیک
و ITزنج��ان از ی��ک هزار متر اغاز می ش��ود ،اضافه کرد :مبلغ در نظر
گرفته ش��ده برای واگذاری در این ش��هرک نیز متری ۱۲0هزار تومان
است .مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان زنجان گفت :یکی
از شرایطی که برای واگذاری واحد در شهرک ها در نظر گرفته شده۳0 ،
درصد پرداخت نقدی و ۳۶ماه نیز به صورت اقساطی است.
تولید قطعات با طراحی و اشکال هندسی پیچیده
اکنون با فناوری جدید به نام تجاری چاپ سه بعدی
انجام می ش��ود که نام فنی ان «س��اخت افزایشی»
اس��ت .هرچند این فناوری در ایران نوپا است اما در
صنایع پلیمری و پالستیکی جایگاه رو به رشد خود
را به دست اورده اس��ت .فعاالن این حوزه معتقدند
بس��یاری از قطع��ات در اینده از تولی��د انبوه فاصله
می گیرد و به سمت تولید مطابق با خواست مشتری
حرک��ت می کند .عالوه بر انکه هر فناوری در جایگاه
خود به کار می رود ،چاپ س��ه بعدی برای جایگزینی
فناوری های دیگر نیس��ت بلکه این فناوری از منظر
کاه��ش هزین��ه و زمان تولی��د ،س��اخت قطعات و
قالب گی��ری پیچی��ده یاری دهنده صنعت اس��ت و
قدرت رقابت پذیری تولید را باال می برد.
به گفته کارشناس��ان صنعت چاپ سه بعدی ،این
فن��اوری در جهان عمر ۳0س��اله داش��ته و ابتدا با
فراوری مواد پلیمری و پالس��تیکی مورد اس��تفاده
قرار گرفته اما از س��ال ۱۳۷۴به س��مت بهره گیری
و فراوری مواد فلزی هدایت شده است.
رون��د رش��د ای��ن فن��اوری در صنای��ع فل��زی از
س��ال ۱۳۷۹ش��دت گرفت��ه و س��پس به س��مت
م��واد س��رامیکی هدایت ش��ده ک��ه هن��وز در این
بخش نی��از به کار بیش��تری دارد .بع��د از ان روند
بکارگیری و پیش��رفت فناوری چاپ سه بعدی رشد
داش��ت و چاپگر های مختلفی در این رس��ته تولید
شد.
ای��ن فن��اوری اکن��ون از حوزه تحقیق و توس��عه و
دانش��گاه ها فراتر رفته و وارد صنعت ش��ده است به
طوری که بسیاری از شرکت های نیروگاهی ،پزشکی
و هوافضا با این فناوری قطعاتی را به عنوان محصول
نهایی تولید و از انها اس��تفاده می کنند در حالی که
پی��ش از این فقط برای نمونه س��ازی از این فناوری
بهره گرفته می شد.
اکن��ون ش��رکت هایی مانن��د چیل��ی ،زیمن��س،
جنرال الکتریک و ش��رکت های ب��زرگ دیگر از این
فناوری در تولید قطعات استفاده می کنند.
اینده ساخت در اختیار سه بعدی ها
گران قیمت در صنایع فلزی
کاربرده�ای عمومی این فناوری در حال پیش�رفت اس�ت .اکنون چاپ غذا در بس�یاری از
رس�توران های دنیا در حال انجام اس�ت که مواد اولیه غذا را وارد دس�تگاه کرده و مطابق با
س�فارش مشتری ساخته می ش�ود .همچنین در قنادی ها از چاپ س�ه بعدی برای تهیه انواع
ت بهره گرفته می شود .چاپ سه بعدی برای جایگزینی فناوری های دیگر نیست
کیک و شکال
بلک�ه این فناوری از منظر کاهش هزینه و زمان تولید ،س�اخت قطعات و قالب گیری پیچیده
یاری دهنده صنعت است
تحول در تولید قطعه
در بی��ان اصول کلی بکارگیری ای��ن فناوری باید
گف��ت یک نقش��ه یا م��دل اولیه س��ه بعدی را با هر
نرم اف��زاری در رایان��ه خود طراحی کنی��د .با فرمت
SDLکه برای چاپگر قابلیت خواندن داش��ته باشد
ذخیره کنید و دس��تگاه را به رایانه خود وصل کنید.
سپس چاپگر را روشن کنید تا محصول مورد نظر را
ساخته و به شما تحویل دهد.
فرشید ریخته گر ،کارشناس صنعت چاپ سه بعدی
در گفت وگو با «گسترش صنعت» با بیان این مطلب،
اظهار کرد :چاپگر س��ه بعدی مدل طراحی شده شما
را به هزاران الیه با ذخامت یکسان تقسیم کرده این
الیه ها ذخامتی در حد میکرون دارد.
ریخته گ��ر در بی��ان نحوه عملکرد دس��تگاه چاپ
س��ه بعدی گفت :مواد اولیه باید نسبت به نوع روش
کار چاپگر ۳بعدی انتخاب ش��ود .ممکن اس��ت این
م��واد پودری باش��د که به طور معم��ول در قطعات
فل��زی کارب��رد دارد .فیالمنت های نصب ش��ده روی
قرقره هایی باش��د که بعد از حرارت دیدن به ش��کل
خمی��ر درامده و از طریق نازل روی صفحه س��کوی
س��اخت قرار می گیرد تا س��اخت سه بعدی مطابق با
نقشه طراحی شده ش��ما با دقت باال و الیه ای انجام
شود.
ب��ه گفته این فع��ال صنعت��ی ،در نهایت محصول
تولید شده با چاپگر س��ه بعدی بعد از عملیات نهایی
مانن��د تمیز کردن س��طح یا عملی��ات حرارتی قابل
استفاده است.
فناوری ساخت سه بعدی در صنایع ساختمانی نیز
کاربرد دارد .اکنون اس��تفاده از مصالح قدیمی بسیار
ساختمان ها را اس��یب پذیر کرده است در حالی که
می توان فناوری چاپ سه بعدی را برای تولید مصالح
ساختمانی بادوام و مقاوم به کار برد.
این فناوری در صنایع فلزی و س��اخت دستگاه ها
کاربرد دارد .صنف طال و جواهر و پزشکی نیز ازجمله
بخش هایی است که از این فناوری بهره می گیرد .از
این رو ،باعث خرس��ندی اس��ت که نخبگان جوان و
تحصیلکرده در این عرصه حضور دارند.
تنوع تولیدات با استفاده از فناوری چاپ سه بعدی
در بخش پلیمری و فلزی بیش��تر از س��ایر بخش ها
است و امید هست که در اینده بهره گیری از فناوری
چاپ سه بعدی بیش از اکنون شود.
پیش از این ،س��ورنا ستاری ،معاون
علم��ی و فن��اوری رییس جمهوری در
ایین رونمایی از س��ند ملی راهبردی
صنعت چاپ افزایشی ،نمایشگاه چاپ
س��ه بعدی و مس��ابقه چاپ سه بعدی
گفته بود که چاپ س��ه بعدی به زودی
فرشید ریخته گر
نقش مهمی در ساخت و تولید خواهد
چاپگر صنعتی که بتواند
داش��ت .به عنوان نمونه ،ساخت وس��از
طرحی با مواد فلزی اجرا
و ساختمان س��ازی ازجمله بخش هایی کند ،حدود ۷00تا ۸00
است که می توان در ان از این فناوری
هزار دالر نرخ دارد که
رقم باالیی است .در سایر
بهره برد.
س��تاری معتق��د اس��ت اگرچ��ه کشورها نیز برای کاهش
نرخ تمام شده این چاپگر
ممکن اس��ت یک س��ری مقاومت ها از
بررسی ها در حال انجام
س��وی صنوف قدیمی ب��رای پذیرش است .باید نسبت به رشد
محص��والت و تجهی��زات روز تولیدی
فناوری چاپ سه بعدی
وجود داش��ته باش��د ،اما ای��ن موقتی در دنیا هوشیار بود که
اس��ت و ب��ه زودی روش ه��ای انها در صنعت ما نیز از این رشد
عقب نباشد
مقاب��ل کیفیت پایین ت��ر و قیمت های
کمتر منسوخ خواهد شد.
� رقابت پذیری در وزن و زمان
این فن��اوری اکنون در حال توس��عه
جایگاه خود در صنعت است .در ساخت
تجهیزات پزشکی ،انواع ایمپلنت اکنون
با بهره گیری از فناوری چاپ س��ه بعدی
ساخته می شود زیرا ویژگی این فناوری
ب��رای س��اخت قطع��ات و محص��والت
منحصر ب��ه فرد و تعداد محدود اس��ت
یا اینکه پیچیدگی های داخلی محصول
زی��اد یا قطعات چند ش��کلی باش��د که
ب��ا روش ه��ای معم��ول قالب گی��ری و
تراشکاری قابل ساخت نباشد.
ریخته گ��ر در ادامه مطلب پیش گفته،
اظه��ار ک��رد :در بخش ارتوپ��دی برای
س��اخت ایمپلنت ه��ای تیتانیوم��ی و
الیاژ های استنلس استیل ،ساخت قلب
مصنوعی و اب��زار جراحی در اتاق عمل
فناوری ساخت سه بعدی به کار می رود.
همچنین در صنع��ت هوافضا ،نازل های
موشک ها و س��ایر قطعاتی که الیاژ ان
مقاوم در برابر حرارت اس��ت و تولید ان با روش های
دیگر امکان پذیر نبوده یا به صرفه نیس��ت به عنوان
مثال قالب اتصال در کابین در هواپیمای ایرباس که
تیراژ محدود دارد و تولید انبوه ندارد.
تولید تعدادی و سلیقه ای
بکارگیری فناوری چاپ سه بعدی در صنایع فلزی
در مرحله تحقیق و توس��عه اس��ت و هنوز پروژه های
صنعت��ی در ای��ن موض��وع ارائه نش��ده اس��ت .این
کارش��ناس صنعت چاپ سه بعدی اظهار کرد :چاپگر
صنعتی ک��ه بتواند طرحی با م��واد فلزی اجرا کند،
ح��دود ۷00تا ۸00ه��زار دالر ن��رخ دارد که رقم
باالیی اس��ت .در سایر کشورها نیز برای کاهش نرخ
تمام شده این چاپگر بررسی ها در حال انجام است .با
این حال ،در اصفهان نیز کارخانه ای در حال ساخت
این چاپگر س��ه بعدی فلزی اس��ت که قیمتی حدود
۸00تا ۹00میلیون توم��ان دارد .ریخته گر با بیان
اینکه فناوری چاپ س��ه بعدی در صنعت س��رامیک
ایران هنوز وارد نش��ده است ،تاکید کرد :باید نسبت
به رش��د فناوری چاپ سه بعدی در دنیا هوشیار بود
که صنعت ما نیز از این رشد عقب نباشد.
اینده نگری در چاپ سه بعدی
تقاضای چاپ های س��ه بعدی در س��ال گذش��ته
حدود ۵ه��زار میلیون دالر بوده اس��ت .پیش بینی
می ش��ود در سال ۱۴0۱این عدد به ۱۳تا ۱۴هزار
میلیون دالر برسد .این اعداد نشان می دهد که روند
رشد بسیار زیاد است.
ای��ن کارش��ناس صنعتی گف��ت :فن��اوری چاپ
سه بعدی در ایران برای نمونه سازی استفاده می شود
و کمت��ر برای تولید محصول نهای��ی به کار می رود.
ش��رکت های ایران��ی باید ب��ه س��مت پژوهش های
کاربردی و بهره گی��ری از فناوری حرکت کنند و به
س��مت تولید محصولی که پس از خ��روج از چاپگر
قابل استفاده باشد ،پیش بروند.
ریخته گ��ر با بیان اینک��ه گام ه��ای ابتدایی برای
اموزش اس��تفاده از این فناوری اغاز ش��ده اس��ت،
افزود :در این زمینه کتاب «فناوری پرینت سه بعدی
از نمونه سازی سریع تا ساخت قطعات نهایی» چاپ
ش��ده و به عنوان نخس��تین کتاب در این حوزه در
نمایشگاه کتاب تهران رونمایی شد.
ای��ن فعال صنعت چ��اپ س��ه بعدی تصریح کرد:
فن��اوری چاپ س��ه بعدی در صنعت خ��ودرو مانند
خودروه��ای خاص با طراحی های خاص کاربرد دارد
همان ط��ور که کالیبر ترمز در خودرو بوگاتی از الیاژ
تیتانیوم و چاپ ش��ده ساخته می شود اما این قطعه
در گذش��ته با الیاژ الومینیوم و ریخته گری س��اخته
می ش��د در حالی ک��ه قطعه چاپ ش��ده دارای وزن
س��بک تری اس��ت .این همان افزایش رقابت پذیری
تولید قطعات با فناوری چاپ س��ه بعدی اس��ت زیرا
وزن کل موت��ور خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد و
کار طراحان را در ساخت مدل های پیچیده اسان تر
کرده است.
ریخته گر با بی��ان اینکه در صنایع ریخته گری نیز
برای مدل س��ازی از فناوری چاپ سه بعدی استفاده
می شود ،ادامه داد :بکارگیری فناوری چاپ سه بعدی
� سخن اخر
در کاه��ش زمان تولید ب��رای صنعتگ��ر به صرفه تر
ب��ه گزارش «گس��ترش صنعت» روند رو به رش��د
اس��ت .به عن��وان مث��ال ،در صنع��ت ریخته گری
فناوری چاپ س��ه بعدی از کاربردهای نمونه س��ازی،
ماهیچه سازی بسیار زمان بر است و ۲تا ۳ماه زمان
مدل سازی ،تولید قطعات خاص در صنایع استراتژیک
می ب��رد اما اکن��ون چاپگر های س��ه بعدی طراحی و
و کابرده��ای عموم��ی در صنع��ت غ��ذا و خوراک��ی
ساخته شده اس��ت که چسب را در بستری از ماسه
نشان دهنده دراختیارگیری صنعت در اینده از سوی
پاش��یده و به راحتی ماهیچه سازی می کند .بنابراین
فناوری سه بعدی است.
زمان تولی��د را کاهش داده س��اخت قالب را حذف
این��ده ای��ن فن��اوری در صنعت نس��اجی و چاپ
ک��رده و کار طراح را اس��ان تر کرده و
سه بعدی انواع بافت نیز چشمگیر خواهد
قدرت رقابت پذیری را باال برده است.
بود.
تولید
بسیاری از قطعات در اینده از
کاربرده��ای عمومی ای��ن فناوری در
انبوه فاصله می گیرد و به س��مت تولید
حال پیش��رفت اس��ت .اکنون چاپ غذا
مطاب��ق با خواس��ت مش��تری حرکت
در بس��یاری از رس��توران های دنی��ا در
می کند .ای��ن قابلیت در صنعت طال و
حال انجام اس��ت که م��واد اولیه غذا را
جواهر سازی ملموس تر است به طوری
وارد دس��تگاه کرده و مطابق با سفارش
سورنا ستاری
که تنوع نیاز و س��لیقه در انتخاب طال
مش��تری س��اخته می ش��ود .همچنین
و جواهر از س��وی مشتری بسیار است .چاپ سه بعدی به زودی در قنادی ه��ا از چ��اپ س��ه بعدی برای
نقش مهمی در ساخت و
از این رو ،با بکارگیری چاپگر سه بعدی تولید خواهد داشت .به تهیه انواع کیک و ش��کالت بهره گرفته
کافی اس��ت طرح مورد نظر به دستگاه عنوان نمونه ،ساخت وساز می شود.
در نظر داش��ته باش��ید که فناوری ها
داده ش��ود و زیور االت بر اساس همان و ساختمان سازی ازجمله
بخش هایی است که
طرح س��اخته ش��ود چراک��ه طراحی
در جایگاه خود مورد اس��تفاده هستند و
می توان در ان از این
زیوراالت و طال و جواهر پیچیدگی های
هیچ کدام جای دیگ��ری را نمی گیرد اما
فناوری بهره برد؛ اگرچه
بسیاری دارد اما با ویژگی برتر فناوری
تکمیل کننده یکدیگر خواهد بود.
ممکن است یک سری
چ��اپ س��ه بعدی ب��رای جایگزین��ی
چ��اپ س��ه بعدی می ت��وان مطاب��ق با مقاومت ها از سوی صنوف
سلیقه مشتری تولید کرد.
فناوری ه��ای دیگ��ر نیس��ت بلک��ه این
قدیمی برای پذیرش
پیش�تاز در صنایع پالس�تیک محصوالت و تجهیزات روز فن��اوری از منظر کاه��ش هزینه و زمان
ایران
تولیدی وجود داشته باشد تولی��د ،س��اخت قطع��ات و قالب گیری
ک��ه
اس��ت
معتق��د
گ��ر
ه
ریخت
پیچیده یاری دهنده صنعت است.
احیای ۵۶واحد صنعتی راکد در شهرک های صنعتی فارس
قاسم توانایی :مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس از
احیای ۵۶واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک های صنعتی این استان
در سال گذشته خبر داد.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از اس��تان فارس ،احد فتوحی
در بازدید از ۲واحد راکد در شهرک صنعتی اب باریک شیراز با اشاره به
ل��زوم حرکت جهادی برای تحق��ق منویات رهبر معظم انقالب در زمینه
تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از کاالی ایرانی ،اظهار کرد :در راستای
سیاس��ت های دولت برنامه احیای واحدهای راکد و نیز به ظرفیت کامل
رساندن واحدهای تولیدی در دستور کار وزارت صنعت ،معدن و تجارت
و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران قرار گرفت.
وی با بیان اینکه در این زمینه در استان فارس نیز اقدام های موثری در
زمینه شناسایی این واحدها و تالش به منظور راه اندازی دوباره انها انجام
ش��ده است ،گفت :در یک سال گذشته ۵۶واحد تولیدی راکد و تعطیل
مستقر در شهرک های صنعتی استان که مستعد راه اندازی دوباره بودند،
شناسایی و با مشاوره کارشناسان ،همکاری بانک ها و نیز اهتمام نهادهای
اجرایی به چرخه تولید بازگشتند.
فتوحی با بیان اینکه راه اندازی واحدهای راکد کمک به حفظ س��رمایه
ملی اس��ت ،گفت :راه اندازی دوباره این واحدها می تواند به ایجاد اشتغال
بو کار و بهبود وضعیت معیشت مردم کمک کند.
بیشتر ،رونق فضای کس
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان فارس بیشترین مشکالت
این واحدها را مربوط به بازپرداخت نشدن اقساط بانک ها ،نیاز به نقدینگی
و س��رمایه در گردش برای راه اندازی یا به روز کردن تجهیزات خط تولید
اعالم و خاطرنشان کرد :در این بخش عالوه بر مذاکره با بانک های عامل،
برای همراهی بیشتر با بخش تولید و صنعت و اختصاص تسهیالت بانکی،
با ورود سرمایه گذاران جدید بسترهای مناسبی به منظور راه اندازی دوباره
واحدهای صنعتی به چرخه تولید و اشتغال فراهم شد.
فتوحی با اش��اره به وجود تعامل و هماهنگی مناس��ب در استان برای
راه اندازی واحدهای راکد ،گفت :با برگزاری پیوس��ته جلسه های کارگروه
رفع موانع تولید از تمامی ظرفیت های موجود در استان برای تحقق این
موضوع استفاده شده است.