روزنامه گسترش صنعت شماره 398
روزنامه گسترش صنعت شماره 398
اخبار خو
ش
برای خودرو های
جدید
پنجشنبه
3خرداد 1397
8رمضان 1439
3
سال سی ام پیاپی 2371
24مه 2018
دوره جدید شماره 4 398صفحه قیمت 1000 :تومان
امادگی
شهرک های صنعتی
برای استقرار گمرک
4
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
چرا کیفیت کاالی
داخلی پایین می اید؟
یک مقام مسئول کارگری معتقد است پایین
بودن کیفیت برخی از کاالهای داخلی ناشی از
وجود قراردادهای موقت و نبود امنیت ش��غلی
کارگران اس��ت .علی اصالنی به ایسنا گفت :با
این ح��ال ،یکی از دالیلی ک��ه برخی تولیدات
داخلی کیفیت مناس��ب یا ب��اال ندارند ،پایین
بودن دس��تمزد کارگ��ر و نبود امنیت ش��غلی
نیروهای کار است و وقتی زندگی کارگر نچرخد
طبیعی است که کیفیت کاال هم تنزل می کند.
2
رکورد کاهش زمان
انتظار امداد خودرو ایران
ثبت شد
3
اغاز واگذاری اراضی
ناحیه صنعتی گمیشان
4
یادداشت
نقش نظارت
بر ارزش پول ملی
3
دولت مانع جبران بدهی ها
با تسهیالت ارزان قیمت شود
2
عکس :ایدا فریدی
فناوری تایر
و عملکرد خودرو
2
گزارش«گسترشصنعت»ازمشکالتتسهیالت ۷۴هزارمیلیاردتومانی
پنجشنبه
اقتصاد و توسعه
3خرداد 8 1397رمضان 24 1439مه 2018شماره 398پیاپی 2371
یادداشت
نقش نظارت بر ارزش پول ملی
خبر
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا
تشریح کرد
جایگاه مناسب سایپا در بهره وری
مدیرعامل گروه خودروس��ازی س��ایپا در ایین گش��ایش
س��ومین نمایشگاه دس��تاوردهای ارتقای بهره وری و نواوری
گروه خودروس��ازی س��ایپا گفت :نمایشگاه دس��تاوردهای
ارتقای بهره وری نش��ان داد که س��ایپا از جایگاه بسیار خوبی
در حوزه بهره وری برخوردار اس��ت .به گزارش سایپانیوز ،در
این مراسم ،محسن قاس��م جهرودی اظهار امیدواری کرد که
ب��ا قدرت و با توان باالتر این مس��یر را ادامه دهیم و س��ایپا
را در اوج صنع��ت خودرو خاورمیانه ببینیم .در حاش��یه این
نمایش��گاه ،تفاهمنامه همکاری در حوزه ارتقای بهره وری در
صنعت خودرو ،اجرای مدل های نوین بهبود بهره وری و ترویج
فرهنگ بهره وری در صنعت خودرو با حضور علی اکبر اولیاء،
رییس سازمان ملی بهره وری ایران و محسن قاسم جهرودی،
مدیرعامل گروه خودروس��ازی س��ایپا امضا و تبادل شد .در
س��ومین نمایشگاه دس��تاوردهای ارتقای بهره وری و نواوری
گروه خودروس��ازی سایپا ،شرکت های س��ایپا ،پارس خودرو،
سایپا سیتروئن ،سایپادیزل ،زامیاد ،س��ایپاپرس ،سایپایدک،
مالیبل ،س��ایپااذین ،مگاموتور ،سازه گس��تر ،مرکز تحقیقات
و نواوری صنایع خودرو س��ایپا ،مرک��ز مطالعات برنامه ریزی
استراتژیک و فناوری اطالعات گروه و معاونت های مهندسی،
بازاریابی و فروش ،برنامه ریزی جامع تولید ،مالی و اقتصادی،
کیفیت ،بازرگانی ،اداری و توس��عه منابع انس��انی و معاونت
تولید ،پش��تیبانی و خدمات فنی دس��تاوردهای بهره وری و
نواوری خود را به نمایش گذاشتند .همچنین علی اکبر اولیاء،
رییس سازمان ملی بهره وری ایران در این مراسم گفت :باعث
افتخار است که شرکت های بزرگ خودروسازی مانند سایپا با
رویکرد بهره وری به دس��تاوردهای مهم و قابل توجهی دست
یافتند که شایسته قدردانی است .وی با تبریک روز بهره وری
تصریح کرد :ارتقای بهره وری چند س��الی اس��ت که در گروه
س��ایپا اغاز ش��ده و ش��اهد نتایج مثبت ان در این مجموعه
هستیم که امیدوارم این روند به خوبی ادامه یابد و بالنده تر از
گذشته شود .اولیاء با اشاره به تمرکز و هدف گذاری مدیرعامل
گروه خودروسازی سایپا در سال ۹۷در حوزه بهره وری تاکید
کرد که با این روند به طور قطع ش��اهد ارتقای هرچه بیشتر
بهره وری و دستاوردهای گسترده تری در گروه سایپا خواهیم
ب��ود .وی اظهار امیدواری کرد که ب��ا تالش همه بخش های
قو توس��عه و با توجه به ارتقای
س��ایپا به ویژه واحدهای تحقی
کیفیت در تولیدات ،س��ایپا به حد اعالی بهره وری و کیفیت
خواهد رس��ید تا افتخار کنیم که خودروسازان داخلی چیزی
کمتر از خودروس��ازان خارجی ندارند و خوشحال هستیم که
این خوداتکایی ،اس��تقالل و ایستادگی به خوبی در سایپا در
حال ش��کل گیری است و شاهد تالش س��رمایه های ملی در
این مجموعه به ویژه سرمایه نیروی فنی و مدیریتی هستیم.
یونس الستی
عکس :سامان شرف الدین
فرایند تولید در س��ال های
گذشته مشکالت پیچیده ای را
س��پری کرده و هنوز برخی از
مش��کالت در این فرایند باقی
مانده ان��د .یک��ی از مهم ترین
مش��کالت زنجی��ره ارزش در
کش��ور فروش محصول است.
سیدجواد حسینی کیا
بس��یاری از محص��والت در
عضو هیات رییسه
کشور تولید شده اما به فروش
کمیسیون صنایع و معادن
نرس��یده اند .نتیجه این اتفاق
مجلس شورای اسالمی
هدررفت باالی س��رمایه است.
در این زمینه اگ��ر موضوع را
کالن تر از س��طح بخش خصوصی ،دولت و بانک ها بررس��ی
کنی��م ،در می یابیم که تفاوتی ندارد س��رمایه از دس��ت کدام
جریان خارج ش��ده باشد .پول و سرمایه ای که در این زمینه
هزینه شده عالوه بر اینکه ارزش افزوده ای ایجاد نکرده ،به طور
کلی از بین رفته است.
این موضوع در نگاهی فراتر از شاخص های عنوان شده باعث
می شود ارزش پول ملی در کشور اسیب ببیند .بر این اساس،
تولید باید به س��مت و سویی حرکت کند که فروش محصول
در ان دیده ش��ود .عالوه بر این ،نهادهای نظارت بر کیفیت و
استاندارد با سختگیری واحدها را دچار مشکل نمی کنند بلکه
تالش می کنند تا مانع هدررفت س��رمایه ش��وند .اگر واحدها
محصول بی کیفیت تولید کنند ،عالوه بر اس��یبی که مشتری
می بین��د ،پول مل��ی با کاهش ارزش همراه می ش��ود .بر این
اساس ،جلوگیری از تولید بی کیفیت حفظ سالمت مشتری و
ارزش پول ملی را همراه دارد.
بخش��ی از واحده��ای صنعتی اکنون موضوع اس��تاندارد و
کیفی��ت را جدی نمی گیرند و نهاده��ای نظارتی نیز در این
زمینه فعالیت مناس��بی دارند .هرچه فرایند نظارت بر تولید
س��ختگیرانه تر باش��د ،محص��ول نهایی از کیفیت بیش��تری
برخوردار خواهد بود .متاسفانه در برخی از موارد تولیدکننده
ارزش پ��ول ملی را در نظر نمی گیرد و تنها به س��ود مقطعی
خ��ود فکر می کند .دولت نیز به عن��وان مدعی العموم در این
زمینه باید مانع چنین رفتاری شود.
برنامه ریزی های تولید باید به گونه ای باشد که کاالی ایرانی
به هویت جهانی برس��د و دارای نش��ان و برند باشد .تا زمانی
که تولید بدون صادرات داش��ته باش��یم به چنین جایگاهی
دست نخواهیم یافت و راه این موضوع از تولید صادرات محور
می گذرد.
رضا جاللی
گزارش «گسترش صنعت» از مشکالت تسهیالت ۷۴هزار میلیارد تومانی
دولت مانع جبران بدهی ها با تسهیالت ارزان قیمت شود
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
کاهش سرمایه در گردش و سرمایه ساخت باعث
ش��د تا در سال های گذشته بازس��ازی و راه اندازی
واحدهای نیمه تمام با مش��کل روبه رو ش��ود .دولت
نیز در این زمینه ت�لاش کرد تا با باال بردن میزان
تسهیالت ارزان قیمت مش��کالت کنونی واحدها را
برطرف کند.
با این حال ،مش��کالتی در این زمینه وجود دارد
که برخی از کارشناس��ان معتقدند باعث می ش��ود
تس��هیالت ۷۴هزار میلی��ارد تومانی در محل خود
هزینه نشود.
یکی از بزرگترین مش��کالت در این زمینه ،بدهی
قبلی برخ��ی از واحدها به بانک اس��ت .بانک ها به
طور معمول در تسهیالت دهی به واحدهای صنعتی
کمک می کنند.
دلیل ای��ن موضوع به نظر برخی از کارشناس��ان
این اس��ت که بخش قاب��ل توجه��ی از بنگاه ها به
بانک بدهی دارند .صاحب��ان صنایع در جریان این
موضوع از تس��هیالت ارزان قیمت استفاده می کنند
تا بدهی های گذش��ته خود را تسویه کنند .بانک ها
نیز با هدف بازگش��ت س��رمایه قبل در عرضه این
تسهیالت کمک می کنند.
«گس��ترش صنع��ت» در ادام��ه ب��ه جزئیاتی از
تس��هیالت ۷۴هزار میلیارد تومانی بخش صنعت و
بررسی بازدهی این تسهیالت پرداخته است.
عزم جدی برای اتمام نیمه تمام ها
به گزارش «گس��ترش صنعت» بر اساس اخرین
اعالم ه��ای وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت ،میزان
تس��هیالت ارزان قیمت ب��رای بازس��ازی صنایع و
تکمیل طرح های نیمه تمام صنعتی امس��ال به ۷۴
هزار میلیارد تومان می رسد.
بس��یاری از کارشناسان معتقدند دولت با افزایش
میزان تس��هیالت در این بخش می تواند کمک کند
تا روند توسعه صنعتی در کشور با سرعت بیشتری
ادام��ه یابد .البته به گفته کارشناس��ان ،این میزان
تس��هیالت هن��وز پاس��خگوی نیاز صنای��ع در این
واحده�ای نیمه تمام به دلی�ل اینکه هزینه نگهداری بس�یاری دارند و هنوز به چرخه
بازگش�ت س�رمایه وارد نشده اند ،فش�ار اقتصادی زیادی به س�رمایه گذار می اورند .در
این ش�رایط طبیعی است که سرمایه گذار نیاز به تزریق سرمایه یا استفاده از تسهیالت
ارزان قیمت داش�ته باش�د .دولت نیز با هدف رفع این نیاز قص�د دارد ۷۴هزار میلیارد
تومان در این بخش و بخش بازس�ازی صنایع سرمایه گذاری کند .عالوه بر این ،بر اساس
اعالم های رسمی ،صنایع کوچک نیز می توانند از این تسهیالت استفاده کنند
بخش نیس��ت ام��ا باید در نظر داش��ت که با توجه
به مش��کالت درامدی دولت افزایش تسهیالت در
این بخش نشان از عزم جدی دولت برای راه اندازی
واحدهای نیمه تمام دارد.
واحده��ای نیمه تم��ام ب��ه دلی��ل اینک��ه هزینه
نگهداری بس��یاری دارند و هنوز به چرخه بازگشت
س��رمایه وارد نش��ده اند ،فش��ار اقتص��ادی زیادی
به س��رمایه گذار م��ی اورد .در این ش��رایط طبیعی
اس��ت که س��رمایه گذار نی��از به تزریق س��رمایه یا
اس��تفاده از تس��هیالت ارزان قیمت داش��ته باشد.
دول��ت نی��ز با هدف رف��ع این نیاز قص��د دارد ۷۴
هزار میلیارد تومان در این بخش و بخش بازسازی
صنایع س��رمایه گذاری کند .عالوه بر این ،بر اساس
اعالم های رس��می ،صنایع کوچک نیز می توانند از
این تسهیالت استفاده کنند.
۴درصد نرخ بهره تسهیالت
معاون توس��عه مدیریت ،منابع و امور استان های
وزارت صنع��ت ،معدن و تجارت گفت :امس��ال ۷۴
ه��زار میلیارد توم��ان تس��هیالت ارزان قیمت برای
بازس��ازی صنایع و تکمی��ل طرح ه��ای نیمه تمام
صنعتی کشور اختصاص یافته است.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از ش��اتا،
یونس الس��تی افزود :تکمیل طرح ه��ای صنعتی با
پیش��رفت فیزیکی ب��االی ۶۰درص��د و حمایت از
صنایع کوچک در این اعتبار گنجانده ش��ده است.
این تس��هیالت با نرخ ۴درصد در اختیار صاحبان
صنایع کشور قرار می گیرد.
الس��تی ادام��ه داد :در قالب تبصره ۱۸امس��ال
۵برنامه ب��رای بخش صنعت پیش بینی ش��ده که
اس��تفاده از اوراق قرض��ه ب��رای توس��عه طرح های
صنعتی و معدنی با مشارکت سازمان صنعت ،معدن
چرا کیفیت کاالی داخلی پایین می اید؟
یک مقام مس��ئول کارگری معتقد اس��ت
پایین بودن کیفیت برخی از کاالهای داخلی
ناش��ی از وج��ود قراردادهای موق��ت و نبود
امنیت شغلی کارگران است.
علی اصالنی با اشاره به اینکه درحال حاضر
کیفیت کاال برای مصرف کنندگان مهم است،
به ایس��نا گفت :با این ح��ال ،یکی از دالیلی
ک��ه برخی تولیدات داخلی کیفیت مناس��ب
یا ب��اال ندارند ،پایین بودن دس��تمزد کارگر
و نبود امنیت ش��غلی نیروهای کار اس��ت و
وقتی زندگی کارگر نچرخد طبیعی است که
کیفیت کاال هم تنزل می کند.
وی ب��ا تاکید بر ضرورت هر چه س��ریع تر
ساماندهی قراردادهای کار ،گفت :اگر بتوانیم
تبص��ره ۲م��اده ۷قانون کار را س��اماندهی
و تکلیف کارهای دائم و مس��تمر را روش��ن
کنیم ،بس��یاری از مواد قانونی دیگر در جای
خود قرار می گیرند.
این عضو کانون عالی شوراهای اسالمی کار
در عین ح��ال وجود اتباع بیگانه در کش��ور
را یک��ی از علل از بین رفتن امنیت ش��غلی
کارگران دانست و گفت :کارگری که قرارداد
یک ماهه دارد و نمی داند بعد از پایان قرارداد
همچنان س��ر کار می ماند یا اخراج می شود،
چ��ه فرقی برایش می کند ک��ه تبعه خارجی
جای او را بگیرد.
اصالنی گفت :متاسفانه اتباع خارجی بدون
بیم��ه و با حقوق کم تن ب��ه کار می دهند و
همی��ن امر موجب ش��ده کارفرمایان رغبتی
ب��رای بکارگی��ری و نگهداری کارگ��ر ایرانی
نشان ندهند.
رییس کانون ش��ورای اس�لامی کار البرز
در ادام��ه تاکی��د کرد :یک��ی از کارخانه های
تولیدی باس��ابقه در الب��رز ،محصوالت خود
را ب��ه ۳۵کش��ور دنیا ص��ادر می کند چون
ق��رارداد کارگران��ش ی��ک ماه��ه و دو ماهه
و تجارت از جمله انها است.
برنامه ریزی برای تولید رقابت پذیر
معاون وزیر صنعت ،معدن و تجارت ،رقابت پذیری
در بازاره��ای بین الملل��ی را از دیگر برنامه های این
وزارتخانه در س��ال جاری عن��وان کرد و گفت :یک
ه��زار و ۳۰۰میلی��ارد تومان اعتبار امس��ال به این
منظور در قالب حمایت از صادرات کشور تخصیص
یافته که در ۳بسته حمایتی تدوین و هفته گذشته
در کمیس��یون اقتص��اد تصویب و ب��ه هیات دولت
ارسال شد.
الستی بدون اشاره به ۳برنامه دیگر اتخاذ شده در
قالب تبصره ،۱۸ادامه داد :بخش صادرات کاالهای
صنعتی کش��ور سال گذش��ته ۳۱درصد نسبت به
س��ال ۹۵رشد داش��ت که امیدواریم امسال از این
میزان فراتر رود.
وی همچنی��ن به نوس��ان بازار ارز اش��اره کرد و
گف��ت :بانک مرکزی قول داده که ارز ۳هزار و۸۰۰
تومانی برای کاالهای اساس��ی و ارز ۴هزار و ۲۰۰
تومانی را برای سایر نیازهای مردم تامین کند.
مع��اون وزیر صنعت ،مع��دن و تجارت در بخش
دیگ��ری از س��خنان خ��ود شفاف س��ازی و مبارزه
با فس��اد را از دیگر رویکردهای ای��ن وزارتخانه در
س��ال جاری عنوان و بیان کرد :تمام س��ازمان های
زیرمجموعه این وزارتخان��ه و بخش خصوصی باید
شفافیت را در اولویت کاری قرار دهند.
تسهیالت دهی هدفمند باشد
رضا جاللی ،کارش��ناس صنعت درباره تسهیالت
۷۴ه��زار میلی��ارد تومانی به «گس��ترش صنعت»
گفت :خوشبختانه با تمام مشکالتی که وجود دارد
میزان این تس��هیالت افزایش یاف��ت اما باید برای
افزایش بازدهی این تسهیالت نیز برنامه ریزی هایی
نیس��ت و کارفرما با نیروه��ای کار خود یک
س��اله قرارداد بس��ته و ام��کان بهره مندی از
طبقه بندی مشاغل و مزایای رفاهی ،استفاده
از خودرو و مسکن را فراهم کرده است.
او گفت :کارگری که در چنین کارخانه ای
مش��غول کار اس��ت وقت��ی می دان��د که اگر
ی��ک پیچ را ۳دور ببن��دد ،در ازای ان ۳۰۰
توم��ان و اگر ۱۰دور ببن��دد ۱۰هزار تومان
می گیرد ،با همه وجود کار می کند و کیفیت
و بهره وری در کارخانه را باال می برد.
به گفته این مقام مس��ئول کارگری ،برای
انک��ه مردم ب��ه خری��د کاالی ایرانی ترغیب
ش��وند باید مص��رف کاالی ایران��ی با کیفیت
و مرغ��وب را تبلیغ کنی��م و مراحل تولید یا
ساخت ان را نش��ان بدهیم نه انکه به سراغ
کاالهای وارداتی برویم و لوازم مارک خارجی
را در مس��ابقه ها و برنامه ه��ای تلویزیون��ی
معرفی کنیم.
را در دستور کار قرار داد.
جالل��ی با اش��اره به اینکه 9۶درص��د واحدهای
صنعتی در کش��ور کوچک مقیاس هستند ،توضیح
داد :در بیشتر موارد این واحدها توان تولید رقابتی
ندارند .واحدهای صنعت��ی کوچک مقیاس به دلیل
ت��وان پایین��ی که دارن��د ،نمی توانن��د در صادرات
عملکرد مناسبی داشته باشند.
البت��ه در این بین واحدهایی هس��تند که موفق
عمل می کنند اما بیشتر واحدهای صنعتی کوچک
و متوسط در این زمینه مشکالتی دارند.
وی توضیح داد :برای بازده بیش��تر این تسهیالت
بای��د سیاس��ت گذاری ها به س��مت تولی��د رقابتی
و صادرات��ی متمایل ش��ود .اگر واحده��ا بتوانند با
فناوری روز تولید داش��ته باشند ،طبیعی است که
نرخ تمام ش��ده انها کاهش خواه��د یافت .عالوه بر
ای��ن ،بازگش��ت س��رمایه ب��ه بانک ه��ا مطمئن تر
می شود.
این کارش��ناس صنعتی با بیان اینکه بانک ها این
تسهیالت را با اس��تقبال زیادی پرداخت می کنند،
گف��ت :برخ��ی از واحده��ای صنعتی ب��ه بانک ها
بدهکار هس��تند و زمانی که قانون اجازه اس��تفاده
از تس��هیالت ارزان قیم��ت را می ده��د صاحب��ان
صنایع ترجیح می دهند از این تس��هیالت استفاده
و بدهی های گذشته را پرداخت کنند.
به این دلیل بانک ها در ارائه این تسهیالت سریع
عمل می کنند .این موضوع باعث می شود تسهیالت
ب��ه محلی که ب��رای ان در نظر گرفته ش��ده وارد
نشود و اینده صنعتی کشور را دچار نوعی تشویش
می کند.
جاللی با اشاره به لزوم صادرات محوری تولید در
کشور توضیح داد :اگر واحدهای تولیدی بتوانند در
بازار جهانی سهمی داشته باشند ،طبیعی است که
در داخل کشور نیز مورد اس��تقبال قرار می گیرند.
در این ش��رایط با توجه به ش��یوه تولید در کشور،
افزایش دانش فنی و نوس��ازی ماش��ین االت تولید
از جمله سیاست هایی اس��ت که می تواند به کشور
کمک کند .بر این اس��اس ،به نظر می رسد بهترین
محل برای تس��هیالت دهی ،نوس��ازی و بازس��ازی
ارکان تولید در کشور است.
اشتغالزایی ۶۸هزار نفری تعاونی ها
مع��اون وزی��ر تع��اون ،کار و رفاه
اجتماعی از تش��کیل ۴هزار و ۱۴۰
تعاونی جدید در س��ال گذش��ته با
ظرفیت اش��تغالزایی ۶۸ه��زار نفر
خبر داد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به
نق��ل از روابط عمومی وزارت تعاون،
کار و رف��اه اجتماعی ،س��ید حمید
کالنتری گزارش��ی از عملکرد بخش
تعاون در س��ال ۱۳۹۶داد و گفت:
عملک��رد تعاونی ها در س��ال ۱۳۹۶
نس��بت ب��ه س��ال ۹ ،۱۳۹۵درصد
رش��د داش��ته و از مجموع ۴هزار و
۱۴۰تعاونی جدید در سال گذشته
۲ه��زار و ۷۰۰تعاون��ی تولی��دی
بوده اند.
مع��اون وزی��ر تع��اون ،کار و رفاه
اجتماعی رش��د تعاونی های تولیدی
نس��بت به سال ۱۳۹۵را ۲۱درصد
بیان کرد و ان را نش��انگر گرایش به
سمت فعالیت های تولیدی دانست.
کالنت��ری از تاس��یس ۲۰تعاونی
فراگیر ملی در س��ال گذش��ته خبر
داد و عضویت انها را ۲هزار و ۳۵۰
تعاونی عنوان کرد.
به گفته وی ۶۲ ،تعاونی توس��عه
عمران��ی در ۶۲شهرس��تان ثبت و
ایجاد شده که ۲۵تعاونی با عضویت
۲۶هزار نفر مربوط به سال گذشته
بوده و بیش از ۱۸۹۰نفر اشتغالزایی
داشته است.
مع��اون وزی��ر تع��اون ،کار و رفاه
اجتماعی با اشاره به تاسیس ۱۱۰۰
تعاون��ی در ح��وزه خدم��ات و ۲۴
تعاونی در ح��وزه حمل ونقل ،افزود:
۸۴۳نفر عضو این تعاونی ها هستند.
پنجشنبه
صنعت خودرو
3خرداد 8 1397رمضان 24 1439مه 2018شماره 398پیاپی 2371
یادداشت
فناوری تایر و عملکرد خودرو
حمید گرمابی
عکس :مهدی کاوه ای
درخواست
خودروسازان افزایش
20درصدی قیمت
محصوالت بود که
وزارت صنعت ،معدن و
تجارت با افزایش 9/6
درصد موافقت کرد
که کمیسیون نیز با ان
موافقت کرد
صنعت خودرو در هفته ای که گذشت
اخبار خوش برای خودرو های جدید
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
تس��ت پژو ، ۳۰۱یکی دیگر از محصوالت مشترک
ایران خ��ودرو و پژو پ��س از پ��ژو ،۲۰۰۸ورود C3
محصول مش��ترک سایپاسیتروئن ،واکاوی تست های
خودرویی و توجیه اقتصادی راه اندازی مراکز تس��ت
در کش��ور و نتیج��ه رای گیری کمیس��یون صنایع و
معادن مجلس ش��ورای اس�لامی درباره افزایش نرخ
خودروه��ا از جمله موضوع هایی بود که «گس��ترش
صنعت» در هفته پایانی اردیبهشت به انها پرداخت.
در ای��ن ش��ماره نی��ز مطاب��ق روز پایانی ه��ر هفته
چکیده ای از مهم ترین رویدادهای صنعت خودرو در
هفته گذشته مورد بازخوانی قرار می گیرد.
محصولی جدید برای نیمه دوم سال
همان ط��ور که بارها تکرار ش��ده اس��ت ،ش��رکت
فرانس��وی پ��ژو پس از به س��رانجام رس��یدن برجام
همکاری دوباره خود را با صنعت خودرو کش��ور اغاز
ک��رد .در این راس��تا ،قراردادهایی با گ��روه صنعتی
ایران خ��ودرو برای تولید ۲م��دل پژو ۲۰۰۸و ۳۰۱
و نیز س��ایپا برای تولید C3بس��ته شده است .یکی
از کارشناسان ارشد خودرویی به «گسترش صنعت»
خب��ر داد ک��ه ۳۰۱در مرحله ازمایش ق��رار دارد و
بخش نخس��ت س��نجش این محصول در حال پایان
اس��ت .در ادامه ،مرحله دوم ان نیز انجام خواهد شد
و پس از موفقیت ،تولید انبوه ان اغاز و به این ترتیب
وارد بازار می ش��ود .او در پاس��خ به این پرس��ش که
ورود این خودرو به بازار چه زمانی خواهد بود ،گفت:
نیمه دوم امسال (به احتمال زیاد ،اذر) ۳۰۱وارد بازار
خواهد شد.
این کارشناس ارش��د خودرویی کشور در ادامه به
پژو ۲۰۰۸پرداخت و گفت :پژو ۲۰۰۸در حال تولید
اس��ت و ت��ا امروز بیش از ۴هزار خ��ودرو تولید و به
مشتریان تحویل داده شده است .وی ادامه داد :البته
به مرور تیراژها افزایش می یابد .برنامه این اس��ت که
تا ۲س��ال اینده تیراژ مدل های جدید خودرویی به
۲۰۰هزار دستگاه در سال برسد.
در حال��ی که س��اخت پ��ژو ۲۰۰۸ب��ا ۲۰درصد
داخلی س��ازی قطعات ش��روع ش��د و قرار اس��ت در
س��ال ۹۷به ۴۰درصد برس��د و نیز تولید پژو ۳۰۱
با ۵۰درصد س��اخت قطع��ات در داخل اغاز خواهد
ش��د .اما درباره پژو ۵۰۸این کارش��ناس خودرویی
عنوان کرد که چون تیراژ محدودی دارد قرار نیست
داخلی سازی شود.
ورود نخس�تین محص�ول
سایپاسیتروئن
در قرارداده��ای خودروی��ی س��ایپا،
خودرو C ۳یکی از محصوالت مشترک
این خودروساز با همتایای فرانسوی اش
اس��ت که ازم��ون ج��اده ای ان انجام
ش��د .به گفته مدیران سایپاسیتروئن،
تاکید شریک فرانسوی بر تولید کیفی
خودروها باعث ش��ده تا در گام نخست
فقط ام��کان تولید خودروهایی با رنگ
س��فید و سقف قرمز مهیا باشد .این در
حالی اس��ت که به دلیل ش��رایط ویژه
ب��ازار ایران ،تصمیم بر ان ش��ده تا در
خط تولید ایران برای نخس��تین بار در
جه��ان از پیش��رانه ۱/۶لیتری و ۱۶۳
اسب بخاری موسوم به THPاستفاده
شود و بدین ترتیب شاهد خلق قدرتمندترین نسخه
سیتروئن C ۳ویژه بازار ایران خواهیم بود.
از این رو ،می توان این هاچ بک ریزنقش را در زمره
قدرتمندترین خودروهای مونتاژی در کش��ور قلمداد
کرد .از س��وی دیگر ،به دلیل حضور دوباره سیتروئن
در ایران ،این شرکت خواهان خودنمایی قدرتمند در
نخس��تین گام اس��ت به همین دلیل حساسیت های
زی��ادی برای تولید باکیفیت این محصول وجود دارد
ک��ه زمینه نظ��ارت دقیق و همه جانبه کارشناس��ان
فرانس��وی را در خط تولید سایپاس��یتروئن به وجود
اورده است.
در ش��رایط فعلی تولید ازمایش��ی ای��ن خودرو با
ظرفیت روزی ۳دس��تگاه در خط تولید مش��ترک با
چانگان CS ۳۵در س��ایپا کاش��ان انجام می ش��ود و
قرار اس��ت به مرور با افزایش تولید و انتقال چانگان
CS ۳۵به خطوط تولید داخلی سایپا ،خطوط تولید
کاش��ان به محصوالت س��یتروئن اختصاص یابد .این
ش��رکت در نظر دارد تا در سال ۹۷بیش از ۱۱هزار
دس��تگاه از این خودرو را تولی��د کند و پس از تیراژ
تولید را افزایش دهد.
در بحث داخلی س��ازی قطعات ان نیز بدنه خودرو
وارد ای��ران می ش��ود ،س��پس در س��ایت تولی��دی
س��ایپا کاش��ان رنگ امیزی و مونت��اژ کامل قطعات
ات��اق و ترمیم داخلی ان انجام می ش��ود .رینگ ها و
ایربامپرهای روی درها داخلی س��ازی ش��ده است و
سایپاس��یتروئن ب��ا بیش از ۲۰۰قطعه س��از مختلف
ب��رای تولید قطعات ای��ن خودرو ق��رارداد همکاری
خواهد داشت.
همچنین در بحث بومی س��ازی خودرو برنامه این
اس��ت ک��ه در بلندمدت میزان داخلی س��ازی به ۴۰
درصد و پس از ان تا ۷۰درصد افزایش یابد.
در شرایط فعلی سایپاس��یتروئن قیمتی در حدود
۱۲۰ت��ا ۱۳۰میلی��ون توم��ان برای ای��ن هاچ بک
ریزنقش در نظر گرفته که مرحله نخست پیش فروش
این خودرو با تکمیل ظرفیت به پایان رسیده است.
۸۰درصد درخواست قطعه سازان
یکی از مس��ائل مطرح در صنعت خودکفایی است.
از ای��ن رو ،بومی س��ازی قطع��ات خودروه��ا یکی از
دغدغه های صنعت خودرو کش��ور بوده که بر اساس
مصوب��ات ،این امر باید با ۴۰درصد س��اخت قطعات
اغ��از ش��ود و به ۷۰درصد برس��د .اما قطعه س��ازان
معتقدند عمق س��اخت داخل باید ۸۰درصد باشد تا
به معنی واقعی خودکفایی حاصل شود.
محمدرضا نجفی منش درباره داخلی سازی قطعات
گف��ت :نظر فعاالن صنعت قطعه کش��ور
این اس��ت ک��ه داخلی س��ازی خودروها
بای��د ب��ه ۸۰درصد برس��د .در این باره
نیز پیش��نهاد ش��د تعرفه ها ب��ه گونه ای
وضع شود که ساخت ۸۰درصد قطعات
به صرفه باشد؛ به این معنی که اگر تعرفه
برخی قطعات پایین باش��د خودروس��از
فربد زاوه
انگیزه ای برای س��اخت داخ��ل نخواهد
یکی از
داشت.
دغدغه های
او توضی��ح داد :تعرف��ه قطعات��ی که
راه اندازی مرکز تست داخلی سازی نمی شود و جزو ۴۰درصد
خودرو
باقی مانده هس��تند (با عمق س��اخت ۶۰
به روز نگه داشتن
درصد) ۱۵درصد است .پیشنهاد فعاالن
ان است که
صنعت قطعه این اس��ت ک��ه تعرفه ۱۵
برای ما توجیه
درصدی برای ۲۰درصد قطعات (با عمق
اقتصادی ندارد
س��اخت ۸۰درصد قطعات) باش��د و به
این ترتیب ب��رای قطعات زیر ۸۰درصد
تعرفه ها ۳۲درصد تعیین شود.
راه اندازی مراکز سنجش
یک��ی از دغدغه ه��ای تولی��د محص��والت جدید،
س��نجش انهاس��ت که برخ��ی در داخ��ل و بعضی
دیگر خارج از کش��ور انجام می ش��ود .در زمینه انواع
تس��ت خودرو یکی از کارشناس��ان به معقول نبودن
راه اندازی برخی از مراکز س��نجش در کش��ور اشاره
کرد و گفت :خواب سرمایه برای ازمایش یک خودرو
جدید که ممکن اس��ت ۳یا ۵سال یک بار در کشور
اتفاق بیفتد ،منطقی و معقول نیست.
فربد زاوه گفت :سنجش های خودرویی تعریف های
مختل��ف از تس��ت دوام ،کیفی��ت قطعات و تس��ت
اس��تانداردها دارد .به طور عموم ،طراحان خودرو ان
را در جاه��ای مختلف م��ورد ازمایش قرار می دهند.
به طور مث��ال ۲۰۶ ،صندوق دار همزم��ان در ایران،
ش��مال اروپا و مناطق گرمس��یری و افریقای جنوبی
ازمایش شد.
وی اف��زود :یک��ی از معروف ترین مراکز تس��ت در
جهان ،اس��پانیا (ایلیادا) اس��ت .انگلستان و المان نیز
این مراکز را دارند و گاهی ش��اهد هستیم خودرویی
المانی یا ایتالیایی در ایلیادای اسپانیا مورد سنجش
تصادف قرار می گیرد.
وی تاکی��د کرد :یک��ی از دغدغه ه��ای راه اندازی
چنین مراکزی به روز نگه داش��تن انها است .اگر قرار
است هر ۵سال یک بار سنجش شود ،بهتر است در
س��ایر مراکز دنیا باشد که تجهیزات ان فراهم بوده و
درگیر تحریم و سایر مشکالت نیستند.
پایان درخواست افزایش ۲۰درصدی
رس��می خ��ودرو در کارخانه ثابت باق��ی مانده که با
توجه به شرایط موجود ،تقاضای افزایش ۲۰درصدی
داش��تند .در این باره وزارت صنعت ،معدن و تجارت
نپذیرفته و با افزای��ش ۹/۶درصد موافقت کرده بود
که کمیسیون نیز با ان موافقت کرد.
در بحث خودروهای وارداتی نیز همچنان س��امانه
ثبت س��فارش بسته است .گرمابی در این باره گفت:
درحال حاضر درباره تغییراتی که در بحث دالر وجود
داشت ثبتارش باز نیست تا تصمیم نهایی گرفته شود
و چون در ۲سال گذشته تفاوت نرخ ارز مبادله ای و
ازاد کم بوده و بر اساس گفته خود فعاالن این صنف،
از ارز ازاد اس��تفاده می شده امروز با تک نرخی شدن
ارز ابت��دا بای��د در این باره تصمیم گیری ش��ود زیرا
س��همیه ای برای انها در دالر ۴ه��زار و ۲۰۰تومان
درنظر گرفته نشده است.
وی درباره زمان نهایی شدن این مسئله نیز عنوان
کرد :این امر بس��تگی به سیاس��ت دول��ت دارد که
بخواهد ب��ا توجه به منابع ارزی ک��ه در اختیار دارد
چه س��همی را ب��رای ورود خودروه��ای وارداتی در
نظ��ر بگیرد و از انجا که س��امانه نیما (نظام یکپارچه
معامالت ارزی) به تازگ��ی فعالیت خود را اغاز کرده
اس��ت نیاز به زمان دارد تا ج��ا بیفتد .به این ترتیب
پس از براورد منابع ارزی سیاس��ت های جدید اتخاذ
ش��ود .باید تصمیم گرفت که ایا قرار اس��ت همچون
گذش��ته واردات خودرو انجام ش��ود یا در این زمینه
تعدیلی خواهیم داشت.
همچنین ب��رای رس��یدگی به مش��کالت صنعت
خودرو گرمابی از تش��کیل کارگروهی برای رسیدگی
ب��ه این امر خبر داد و گفت :در جلس��ه کمیس��یون
صنایع و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی مشکالت
خودروس��ازان مطرح و قرار شد برای رفع چالش های
خودروسازان و قطعه سازان کارگروهی تعیین شود تا
مجلس نیز در رفع مش��کالت همراه با خودروسازان
کمک کند تا این صنعتگران روی ثبات نرخ خودرو و
کیفیت بیشتر کار کنند.
صنعتگ��ران فع��ال حوزه خ��ودرو و قطع��ه عنوان
می کنند ب��ا وجود افزایش قیمت ه��ا در بخش مواد
اولی��ه ،قیمت ه��ا در محصول نهایی (خ��ودرو) و نیز
قطع��ات ان افزای��ش نیافته و انها همچن��ان با نرخ
س��ال های قبل محصوالت خ��ود را به ب��ازار عرضه
می کنند.
در روزهای نخس��ت س��ال ش��اهد بودیم که نرخ
افزایش ۲برابری نرخ مواد اولیه
خودروها به نس��بت از سوی خودروس��ازان افزایش
در بحث افزایش ۹/۶درص��دی نظرهای مختلفی
یافت که این امر باعث اعتراض برخی نهادها از جمله
وجود دارد و یکی از تامین کنندگان قطعات کش��ور
مجلس ش��ورای اس�لامی و نمایندگان کمیس��یون
معتقد اس��ت با این افزایش خالهای موجود پوشش
صنایع و معادن ش��د .البته در کنار مخالفان افزایش
داده نمی ش��ود .رض��ا رضایی گف��ت :رعایت حقوق
نرخ خودروها برخی از نمایندگان این کمیسیون نیز
مصرف کننده قابل احترام و پیگیری است اما در ۶ماه
مواف��ق این ام��ر بودند زیرا معتقدند ب��ا افزایش نرخ
دوم س��ال ۹۶به ویژه در ۴ماه پایانی سال و ماه های
مواد اولیه و نیز نوس��ان های ارزی و باال رفتن ساالنه
اغازی��ن س��ال ۹۷مواد اولیه بی��ن ۳۵تا ۵۰درصد
دستمزدها و حامل های انرژی صنعتگران حق دارند
افزایش نرخ داش��ت .با این افزایش ۲برابر نمی تواند
نرخ محصوالت خود را باال ببرند.
افزایش ۹/۶درصدی نتیجه بخش باشد.
در ادامه ،محمد ش��ریعتمداری ،وزیر
رییس پیشین انجمن سازندگان قطعات
صنعت ،معدن و تجارت نیز اعالم کرد:
و مجموعه ه��ای خودرویی در پاس��خ به
خودروس��ازان فق��ط می توانند افزایش
این پرس��ش ک��ه چگونه می ت��وان این
ن��رخ ۹/۶درصدی ب��رای خودروهای
تضاده��ا را رفع ک��رد ک��ه تولیدکننده
داخل��ی داش��ته باش��ند و در ص��ورت
و مصرف کنن��ده متضرر نش��وند ،گفت:
مش��اهده تخلف هایی در این امر با ان
دولت بای��د ورود کن��د و در این باره یا
برخورد خواهد ش��د .در نهایت مجلس
رضا رضایی
به م��ردم در خرید خ��ودرو کمک کند
شورای اس�لامی با تش��کیل جلسه ای
با افزایش
ی��ا به تولیدکننده .به ای��ن ترتیب مانند
تصمیم نهایی را در این باره گرفت.
نرخ مواد
سایر کشورها که دولت برای اینکه اقشار
حمی��د گرماب��ی ،عضو کمیس��یون
اولیه مورد نیاز
کم درامد بتوانند خودرو خریداری کنند،
صنایع و معادن مجلس شورای اسالمی
این گونه
تس��هیالتی را لحاظ کند و وام های ۴تا
درب��اره تصمی��م نهایی مجل��س برای
نیست که
۵درصدی با در نظر گرفتن بازپرداخت
افزایش نرخ خودروها گفت :درخواستی
تولید محصول
۱۰ساله بدهد.
که خودروسازان برای افزایش قیمت ها
نهایی با نرخ کمتر
او گفت :با افزایش نرخ مواد اولیه مورد
داش��تند ،با توجه به این بود که بیشتر
تمام شود
نیاز این گونه نیس��ت که تولید محصول
نهادهای تولیدی نس��بت به س��ال ۹۵
نهایی با نرخ کمتر تمام شود.
افزایش قابل توجهی داش��تند .اما نرخ
تایر ،صنعتی بسیار پیچیده
است زیرا بین ۹۰تا ۹۳ماده
ب��ا یکدیگر مخلوط می ش��ود
تا الستیک س��اخته شود .در
نتیج��ه ،فن��اوری وی��ژه خود
را دارد .تای��ر تنها وس��یله ای
است که کل خودرو را با جاده
مصطفی تنها
مرتبط می کند و خودروس��وار
ه��ر فرم��ان و خواس��ته ای سخنگوی انجمن صنعت
تایر
که داش��ته یا خ��ودرو در ان
طراح��ی ش��ده باش��د باید از
طریق تایر اعمال کند.
تایر پای خودرو اس��ت .بنابراین همپای خودرو فناوری ان
پیچیده تر می ش��ود و در بعضی مواقع حتی تغییرات فناوری
ان از خودرو سرعت بیشتری دارد.
تایر ب��رای مدل های مختلف مورد اس��تفاده قرار می گیرد
ام��ا تغییرات فناوری در تایرها نیز در جریان اس��ت .نس��ل
فناوری تایرهایی که امروز در خودروها اس��تفاده می ش��وند
با نس��ل الس��تیک هایی که به طور نمونه ،در س��ال ۱۳۴۰
اس��تفاده می ش��دند ،متفاوت اند .در نتیجه ،سطوح فناوری
متحول می ش��ود و این تغییرات پیوس��ته در حال رخ دادن
است.
همچنین وزن خودرو و سرعت ان با اضافه شدن اپشن های
مختلف در طول سال های گذشته افزایش یافته در حالی که
زمان��ی در بهتری��ن جاده ها ،خودروها نمی توانس��تند از ۸۰
کیلومتر در ساعت بیشتر سرعت داشته باشند .اینکه خودرو
در مدت چند ثانیه از حالت س��کون به شتاب ۱۰۰کیلومتر
در ساعت می رسد به دلیل مشخصه های تایر است که بر این
امر تاثیر گذاش��ته است زیرا تایر باید مقاومت الزم را داشته
ن رو ،نسل فناوری تایرها با
باشد تا این امر محقق شود .از ای
گذشت زمان تغییر می کند.
حت��ی جنس تایر بر میزان س��وخت تاثیر ۲درصدی دارد
به این معنی که مقاومت غلطشی ()Rolling resistance
تایر باید کاهش پیدا کند ضمن اینکه همزمان چس��بندگی
ان ،با استاندارد جدید ،به سطح جاده افزایش یابد و این دو
امر باید در جهت مخالف یکدیگر باشند.
ب��ا توجه به اینکه امروز در ش��هرهای م��درن اتوبان ها به
خیابان ها اضافه شده اند ،صدای بسیار زیادی ناشی از حرکت
خودروها ایجاد می ش��ود که اس��تانداردهای جدید تایر (نویز
الس��تیک) کمک بسیاری به کاهش انها می کند (صدای تایر
باید زیر ۷۲دسیبل باشد).
البته این اس��تاندارد تنها برای تای��ر نبوده بلکه برای تمام
اج��زای خودرو و قطع��ات دیگر نیز در حال اجباری ش��دن
اس��ت تا به این ترتیب صدای تولید ش��ده از اجزای مختلف
خ��ودرو و در نتیجه ،الودگی صوت��ی کاهش پیدا کند .البته
س��طح جاده ها نیز در این امر مهم اس��ت زیرا اصطکاک تایر
در سطح جاده فقط مربوط به ان نبوده و به جنس و کیفیت
جاده نیز بستگی دارد.
درواقع اس��تانداردها ب��رای کارایی و کارام��دی بهتر این
محصول در دنیا وضع و اجرا می شود.
خبر
رکورد کاهش زمان انتظار
امداد خودرو ایران ثبت شد
رکورد کاهش��ی زمان انتظ��ار امدادخودرو ای��ران در ۳۰
اردیبهشت با زمان ۲۲دقیقه و ۲۵ثانیه به ثبت رسید.
پیش از س��ال جدید ،گروه امدادخ��ودرو ایران با تدابیری
که مدیران ان اندیش��یدند به نوعی تحول هایی در ان برای
خدمات دهی بیش��تر و بهتر مش��تریان به وجود امد .اضافه
ک��ردن برخی مولفه ه��ای جدید در زمین��ه خدمات دهی به
صاحبان خودرو در همین راس��تا ب��ود .همچنین با توجه به
گرفت��ن بازخوردها نتایج عملکرده��ا خوب ارزیابی و موجب
رضایت بیشتر مشتریان شد.
در ادام��ه ،امدادخودرو ایران ب��ه دنبال کوتاه کردن فاصله
انتظ��ار و خدمات دهی خود به ثبت رکوردهای تازه پرداخته
است.
به گزارش مرک��ز ارتباطات امدادخودرو ایران ،این کاهش
زم��ان انتظار و ثبت رک��ورد جدید در حالی ب��ود که تعداد
خدمات امدادی ارائه شده ،روال معمول را طی کرده است.
میانگین زمان انتظار خدمات دهی امدادخودرو ایران در ۲
ماه نخست امسال ۲۴دقیقه و ۵۸ثانیه بوده است.
ای��ن کاه��ش زم��ان انتظ��ار در نتیج��ه برنامه ریزی های
هدفمند و در راس��تای اقدام های امدادخودرو ایران با هدف
هوشمندس��ازی خدمات امدادی انجام ش��ده اس��ت .نصب
جی پ��ی اس روی تم��ام ناوگان ام��دادی و اعزام هوش��مند
امدادگر با استفاده از نقشه از جمله این اقدام ها است.
امدادخ��ودرو ای��ران با یک ه��زار و ۵۰۰ن��اوگان امدادی
ب��ه عنوان بزرگتری��ن ناوگان امدادخودروی��ی ،خدمات دهی
امدادی به محصوالت گروه صنعتی ایران خودرو و در صورت
نیاز خودروهای غیر ایران خودرویی را در دستور کار دارد.
مشاوره تلفنی ،امداد بالینی و حمل ،امداد پالس ،سرویس
در محل و خدمات بنزین و الستیک از جمله خدمات متنوع
امدادخودرو ایران در سراس��ر کش��ور ،در ط��ول هفته و ۲۴
ساعت شبانه روز است.
هموطن��ان در صورت نیاز ب��ه دریافت خدم��ات امدادی
می توانن��د ب��ا ش��ماره تلف��ن 0۹۶۴۴0تم��اس بگیرند یا
درخواست امداد را از طریق اپلیکیشن ایساکو ثبت کنند.
پنجشنبه
سال سی ام شماره 398پیاپی 2371
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
3خرداد 1397
8رمضان1439
24مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
بررسی «گسترش صنعت» از اقدام های زیربنایی برای توسعه صادرات صنایع کوچک نشان داد
امادگی شهرک های صنعتی برای استقرار گمرک
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
کاهش هزینه تولید و صادرات
پیش شرط رقابت پذیری
کاهش هزینه و شتاب در واردات
م��واد اولیه و ص��ادرات محصوالت
ب��دون ش��ک می تواند نق��ش قابل
توجه��ی در کاهش نرخ تمام ش��ده
داشته باش��د .همچنین قیمت های
رقابتی برای صنایع تولیدی مستقر
در شهرک ها و نواحی صنعتی ایجاد
محمد جواد بگی
کند .به همین منظور ضروری است
مدیرعامل شرکت
صادرات
نگاه وی��ژه ای به مراح��ل
شهرک های صنعتی اصفهان
کاال و واردات مواد اولیه و کاالهای
س��رمایه ای به ش��هرک ها و نواحی
صنعتی داشته باشیم.
از تیر سال گذشته بخشنامه گمرک اجرایی شده است به طوری
که ب��ه جز صادرات چند محصول انگشت ش��مار نفتی ،صادرات و
واردات اغل��ب محصوالت و م��واد اولیه به ص��ورت الکترونیکی و
ب��دون نیاز به حضور در محل گمرک انجام خواهد ش��د .بنابراین
ضرورتی ب��رای ایجاد پایانه های گمرکی در ش��هرک های صنعتی
وجود نخواهد داشت.
الکترونیکی ش��دن مراح��ل ص��ادرات و واردات کاال را می توان
بو کار کشور و کاهش
اقدام و گام مثبتی در تس��هیل فضای کس��
هزینه ه��ای تولید برش��مرد به طوری که متقاضی��ان واردات کاال
و م��واد اولی��ه نیز می توانند ب��ا یک بار مراجعه ب��ه گمرک و ارائه
درخواس��ت و طی فرایند تعریف انبارهای اختصاصی در هر واحد
صنعتی ،تمام واردات خ��ود را بدون مراجعه های بعدی به گمرک
انجام دهند.
بدون ش��ک با اجرای مناسب این طرح می توان به زودی شاهد
افزایش قدرت رقابت پذیری در کاالهای صادراتی و در نتیجه ،رشد
صادرات اس��تان و کش��ور و همچنین کاهش قاب��ل توجه واردات
کاالی قاچاق بود.
در شرایط موجود ،چنانچه تولید کنندگان کشور رویکرد صادراتی
را در اولوی��ت امور خود قرار دهند ،نه تنها با کاهش بازارهای خود
روبه رو نخواهند ش��د بلک��ه از رکود موجود در کش��ور نیز رهایی
خواهن��د یافت .در غیر این صورت ،بدون تولید محصوالت رقابتی،
ان��دک بازار داخل را نیز به رقیب��ان قدرتمند خارجی خود واگذار
خواهند کرد.
خبر
تشریح امور قیمت گذاری
در شهرک های صنعتی لرستان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی
استان لرس��تان در دیدار با رییس کانون
کارشناسان رسمی دادگستری لرستان به
نحوه ارجاع و همکاری کانون و کارشناسان
رسمی مرتبط در امور قیمت گذاری اراضی
در مالکیت شرکت ش��هرک های صنعتی
لرس��تان پرداختند .به گزارش «گسترش
صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان
لرستان ،بختیار رازانی اظهار کرد :در این جلسه که با حضور رییس
و مدیران کانون کارشناس��ان رسمی دادگستری استان لرستان در
محل دفتر این ش��رکت برگزار ش��د زمینه های همکاری متقابل و
نح��وه ارجاع و همکاری کانون و کارشناس��ان رس��می مرتبط در
امور قیمت گذاری اراضی در مالکیت ش��رکت شهرک های صنعتی
لرستان مورد بررس��ی قرار گرفت .مدیرعامل شرکت شهرک های
صنعتی اس��تان لرستان ادامه داد :تش��ریح وضعیت قیمت گذاری
حقوق انتفاع قراردادهای ش��رکت در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
و توجه کارشناس��ان ب��ه ارزیابی مالکیت معن��وی و ارزش گذاری
خدم��ات مرتبط با ح��ق انتفاع واحدهای صنعت��ی به ویژه در امور
ارجاعی بانک ها به کارشناس��ان ازجمله مباحث مطرح شده در این
جلسه بوده است .رازانی اضافه کرد :همه موارد مشمول کارشناسی
مرتبط با شرکت شهرک های صنعتی به صورت مستقیم به کانون
کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع داده خواهد شد.
خرداد سال گذشته بود که علی یزدانی ،مدیرعامل
سابق سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی
ای��ران از ام��کان اس��تقرار پایانه ه��ای گمرک��ی در
ش��هرک های صنعتی مس��تعد خبر داد .قرار بود در
این زمینه تفاهمنامه ای بین سازمان صنایع کوچک
و ش��هرک های صنعتی ای��ران با گمرک کش��ور به
امضا برس��د اما تا کنون دفتر گمرک در هیچ کدام از
شهرک های صنعتی مستقر نشده است.
واردات م��واد اولی��ه هزینه های بس��یار گمرکی را
به همراه دارد و هر چه مس��یر دسترس��ی واحدهای
صنعتی به مواد اولیه با استفاده از خطوط مواصالتی
کوتاه شود ،هزینه های تولید نیز کاهش پیدا می کند.
به عالوه اینکه در زمان هم صرفه جویی خواهد ش��د.
وجود بندر خش��ک و خطوط ریل��ی هر دو می تواند
تکمیل کننده زیرس��اخت های توس��عه صنعتی باشد
چراک��ه میزان تردد کمت��ر و ایمنی و اش��تغال نیز
بیشتر می شود.
این در حالی اس��ت که سال گذش��ته صادرات ۲
میلیارد و ۱۸۰میلیون دالری محصوالت واحدهای
صنعتی مس��تقر در ش��هرک های صنعت��ی به ثبت
رسیده و برای امسال نیز افزایش صادرات ۴ ،میلیارد
دالر هدف گذاری شده است.
کارشناسان معتقدند فروش محصول در بازارهای
داخل��ی و خارجی اخرین مرحله از تولید اس��ت که
صنایع کوچک و متوس��ط در ان چالش دارند .نبود
ام��کان صادرات مس��تقیم و انجام ام��ور گمرکی در
ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی یک��ی از این چالش ها
اس��ت .این در حالی اس��ت که وج��ود دفاتر گمرک
و پایانه های صادراتی در ش��هرک ها و نواحی صنعتی
ب��ه عنوان ابزاری ب��رای اسان س��ازی روند صادرات
در بخ��ش صنایع کوچک و متوس��ط کش��ور مطرح
است.
در س��ال گذش��ته ح��دود ۵هزار واح��د صنعتی
صادرات مح��ور در ش��هرک ها و نواح��ی صنعت��ی
کش��ور شناسایی ش��د که از این تعداد فقط ۱۲00
واحد صنعتی مدارک و اس��ناد خود را برای بررسی
عملکرد به س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ایران تحویل دادند در نهایت نیز فقط ۳۱0
واحد صنعتی صادرکننده برتر در س��ال ۹۶معرفی
ش��دند .هرچند این تعداد واحد صنعتی برای حدود
ی��ک میلی��ون نفر در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی
اش��تغال ایجاد کرده اما بعضی از انها صادرات محور
نیستند.
با این حال ،این صنایع برای رونق تولید و افزایش
میزان تولید کش��ور توجه مس��ئوالن را جلب کرده
است به طوری که سازمان توسعه تجارت با همکاری
س��ازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران
قرار است زمینه تسهیل صادرات ۴میلیارد دالری را
از ش��هرک ها و نواحی صنعتی کشور در سال جاری
فراهم کند.
یکی از این زیرس��اخت های اسان سازی صادرات
وجود دفات��ر گمرک برای کاه��ش هزینه و زمان و
امکان صادرات مستقیم از شهرک های صنعتی است.
سید مرتضی نیرومند اسکویی
محمدرضا قاهری بدر
سیدافشین گنج بخش
بر اساس قانون برنامه
پنجم توسعه ،در صورت
ایجاد منطقه ویژه
اقتصادی ،استقرار گمرک
الزامی است .وجود دفتر
گمرک در شهرک های
صنعتی ،هزینه های
حمل ونقل کاال را کاهش
می دهد و اسان سازی
صادرات از صنایع کوچک
را به همراه دارد
نخست باید درگاه و پنجره
واحد راه بیفتد ،سپس در
قدم دوم دفتر گمرک در
شهرک های صنعتی مستقر
شود .روند استقرار
پایانه های صادراتی
خوب پیش رفته است و
با سازمان توسعه تجارت
ایران کارهای مربوط به ان
انجام شده و مجوزهای ان
در حال صدور است
استقرار ساختمان
گمرک در شهرک های
صنعتی مزیتی
برای توسعه صادرات
صنایع کوچک است.
اکنون این امادگی
وجود دارد
تا ساختمان گمرک
در شهرک های صنعتی
سراسر کشور
نیز مستقر شود
زیرساختی برای توسعه صادرات
اقدام های الزم برای س��اخت دفتر ارزیابی گمرک
در ش��هرک صنعتی شاهرود در استان سمنان انجام
شده و این س��اختمان در اس��تانه بهره برداری قرار
دارد.
پیش از این نیز س��اخت گمرک ش��هرک صنعتی
خی��ام در اس��تان خراس��ان رضوی اغاز ش��ده بود.
کارشناس��ان معتقدن��د راه ان��دازی دفات��ر ارزیاب��ی
گمرک بر ش��هرک های صنعتی بر ثب��ت اظهارنامه
گمرکی ،کاهش هزینه های ورود مواد اولیه و خروج
محصوالت تولیدی تاثیرگذار است.
ب��ا ای��ن ح��ال ،سیدافش��ین گنج بخش ،مش��اور
مدیرعامل س��ازمان صنایع کوچک و ش��هرک های
صنعتی ای��ران در گفت وگو با «گس��ترش صنعت»
تاکید کرد :استقرار ساختمان گمرک در شهرک های
صنعتی مزیتی برای توسعه صادرات صنایع کوچک
است.
ب��ه گفته گنج بخ��ش ،این امادگی وج��ود دارد تا
س��اختمان گمرک در ش��هرک های صنعتی سراسر
کش��ور نیز مستقر شود .مش��اور مدیرعامل سازمان
صنای��ع کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ای��ران با
اش��اره به اماده سازی فازهای عملیاتی ۲و ۳منطقه
ویژه اقتصادی س��منان تصریح کرد :هماهنگی های
الزم برای اس��تقرار دفتر گمرک در این منطقه ویژه
اقتصادی انجام ش��ده و اماده س��ازی ان در مراحل
پایانی اس��ت ک��ه با تکمی��ل این دفت��ر گمرک به
زودی جذب سرمایه گذار در این منطقه اغاز خواهد
شد.
گنج بخش ،سمنان را یکی از استان های برخوردار
خواند و اظه��ار کرد :این اس��تان در فاصله کمی از
ش��هر تهران قرار دارد ضمن انکه در مس��یر عبوری
اس��تان خراسان رضوی اس��ت و از این نظر موقعیت
استراتژیکی داش��ته و می تواند گزینه مناسبی برای
ج��ذب س��رمایه گذاری های منطق��ه غ��رب تهران
باشد.
ایجاد ساختمان گمرک در بناب
س��ید مرتضی نیرومند اسکویی ،مدیرعامل شرکت
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان اذربایجان ش��رقی
نی��ز در گفت وگ��و با «گس��ترش صنع��ت» در این
ب��اره اظهار ک��رد :با حذف تش��ریفات زائد ،صادرات
کاال از گم��رگات اس��تان روان س��ازی خواهد ش��د
و ب��ه ج��ای مراجع��ه صادرکنندگان ب��ه گمرکات،
تجهیز ناحیه صنعتی «سنگتاب» به ماشین اتش نشانی
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران گفت:
س��ند تفکیکی ناحیه صنعتی س��نگتاب گرفته ش��ده و پروژه های
بهینه س��ازی تصفیه خانه فاضالب و اس��تفاده دوباره از پساب این
تصفیه خان��ه برای ابیاری فضای س��بز با اعتب��ار ۲میلیارد و ۶00
میلیون ریال در حال انجام است.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان مازندران ،س��ید مصطفی موس��وی
در جلس��ه س��تاد رفع موانع تولید اس��تان ک��ه در ناحیه صنعتی
س��نگتاب برگزار ش��د ،اظهار کرد :هدف اصلی این ستاد از بازدید
میدان��ی از واحده��ای تولی��دی و صنعتی ،ش��ناخت چالش های
واحده��ای فع��ال و نیمه فع��ال و تالش ب��رای رفع ای��ن موانع ،با
حض��ور مس��ئوالن نهاده��ای اجرای��ی و بانک های عامل اس��تان
است.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران افزود:
نواحی صنعتی از وزارت جهاد کش��اورزی به ش��رکت شهرک های
صنعتی انتقال داده شده است.
وی افزود :این شرکت با وجود اینکه منابع مالی برای زیرساخت
نواحی صنعتی دیده نش��ده ،پروژه هایی را برای تکمیل زیرساخت
نواح��ی صنعتی انجام داده یا در دس��ت انج��ام دارد که در ناحیه
صنعتی سنگتاب ،دریافت سند تفکیکی و رنگ امیزی منبع هوایی
انجام شده است.
موس��وی تصریح کرد :درحال حاضر نیز پروژه های بهینه س��ازی
تصفیه خانه فاضالب و اس��تفاده دوباره از پس��اب تصفیه خانه برای
ابیاری فضای س��بز با اعتب��ار ۲میلی��ارد و ۶00میلیون ریال در
حال انجام است.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان مازندران با اشاره
به تجهیز ۱۱شهرک و ناحیه صنعتی استان به ماشین اتش نشانی،
خاطرنش��ان کرد :با توج��ه به خطرپذیر ب��ودن واحدهای تولیدی
مس��تقر در ناحیه صنعتی س��نگتاب ،تجهیز این ناحیه به ماشین
اتش نشانی ،در سال جاری انجام خواهد شد.
موس��وی با بیان اینکه برخی از واحدهای تولیدی ظرفیت خوبی
ب��رای تولید دارند اما با ظرفیت پایی��ن کار می کنند ،تصریح کرد:
در این بازدیدها موانع و مش��کالت ب��ا همکاری نهادهای اجرایی و
بانک های عامل استان برطرف خواهد شد.
رصد پروژه های عمرانی
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران گفت:
نظارت و کنترل پروژه ها ب��ه عنوان یک اصل در اجرای پروژه های
عمرانی در شهرک های صنعتی استان است.
موس��وی اظهار کرد :با توجه به حجم ب��االی پروژه های عمرانی
در ش��هرک ها و نواحی صنعتی استان مازندران ،به منظور مدیریت
منسجم پروژه های عمرانی ،نظارت و کنترل پروژه ها به عنوان یک
اصل در راس برنامه های شرکت قرار دارد.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران افزود:
دفتـر نظارت و کنترل پروژه های عمرانی ،با راه اندازی و ایجاد بانک
اطالعاتی پروژه ها ،همواره درحال رصد و ارزیابی ان قرار دارد.
موسوی با اشاره به اهمیت جمع اوری اطالعات پروژه های عمرانی
تصری��ح کرد :با توجه به اهمیت جم��ع اوری داده ها و اطالعات در
پروژه های در دست اجرا و با بکارگیری کارشناسان و ناظران پروژه،
اطالعات خام و به روز پروژه ها جمع اوری و ثبت می شود.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی اس��تان مازندران تاکید
کرد :س��رعت ،دق��ت ،صرفه جویی در وقت و هزین��ه و کیفیت در
اجرای پروژه های عمرانی ،همواره لحاظ و رعایت می شود.
موس��وی ادامه داد :درحال حاضر 6۱پروژه عمرانی در شهرک ها
و نواحی صنعتی اس��تان در دس��ت اجرا اس��ت .مدیرعامل شرکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان مازن��دران گفت :اجرای زیرس��اخت
ش��هرک ها به عن��وان اصلی ترین برنامه ش��رکت ب��وده و با توجه
ب��ه تدوی��ن برنام��ه عملیاتی و تامی��ن منابع م��ورد نی��از ،انجام
می شود.
مس��ئوالن گمرک به صادرکنندگان مراجعه خواهند
کرد.
نیرومند اسکویی با اش��اره به اینکه خدمات دهی
در دفاتر گمرک ۲۴ساعته است ،ادامه داد :بر اساس
قانون برنامه پنجم توس��عه ،در صورت ایجاد منطقه
ویژه اقتصادی ،استقرار گمرک الزامی است و باید به
صورت کامل تجهیز شود.
وی معتق��د اس��ت ک��ه وج��ود دفتر گم��رک در
ش��هرک های صنعت��ی ،هزینه ه��ای حمل ونقل کاال
را کاهش می دهد و اسان س��ازی صادرات از صنایع
کوچک را به همراه دارد.
ایجاد پنجره واحد در گام نخست
محمدرضا قاهری بدر ،مش��اور مدیرعامل سازمان
صنای��ع کوچک و ش��هرک های صنعتی ایران نیز در
گفت وگ��و با «گس��ترش صنعت» از ال��زام به ایجاد
پنجره واحد تجاری برای توس��عه ص��ادرات صنایع
کوچ��ک خب��ر داد و گف��ت :واقعیت این اس��ت که
نخس��ت باید درگاه و پنجره واحد راه بیفتد ،سپس
در ق��دم دوم دفتر گمرک در ش��هرک های صنعتی
مستقر شود.
قاهری بدر پیش از این نیز از اس��تقرار پایانه های
صادرات��ی در برخی ش��هرک های صنعتی خبر داده
بود.
وی در این باره اظهار کرد :روند استقرار پایانه های
صادراتی خوب پیش رفته اس��ت و با سازمان توسعه
تج��ارت ای��ران کارهای مربوط به ان انجام ش��ده و
مجوزهای ان در حال صدور است.
سخن اخر
به گ��زارش «گس��ترش صنعت» ۴۲ه��زار واحد
صنعت��ی در بیش از ۸۰۰ش��هرک و ناحیه صنعتی
کش��ور مستقر اس��ت که توجه به فروش و صادرات
محصول این واحدها یک الزام است.
بدون ش��ک کاهش هزین��ه و ش��تاب در واردات
م��واد اولیه و صادرات محصوالت می تواند نقش قابل
توجهی در کاهش نرخ تمام شده و ایجاد قیمت های
رقابتی برای صنایع تولیدی مس��تقر در شهرک ها و
نواحی صنعتی اس��تان اصفهان ایفا کند و به همین
منظور ضروری است نگاه ویژه ای به مراحل صادرات
کاال و واردات مواد اولیه و کاالهای سرمایه ای به این
شهرک ها و نواحی صنعتی داشته باشیم.
اغاز واگذاری اراضی ناحیه صنعتی گمیشان
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان گلستان از اغاز واگذاری اراضی
ناحیه صنعتی گمیشان به متقاضیان سرمایه گذاری در حوزه نگهداری و فراوری
میگو خبر داد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی ش��رکت ش��هرک های
صنعت��ی اس��تان گلس��تان ،حجت ال��ه خلیل زاده صورت��ی اظهار کرد :ش��رکت
شهرک های صنعتی استان از متقاضیان به منظور انعقاد قرارداد سرمایه گذاری و
تحویل اراضی دعوت به عمل می اورد.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان گلس��تان افزود :ناحیه صنعتی
گمیش��ان از نواح��ی صنعت��ی مصوب این اس��تان ب��وده که همزمان ب��ا ایجاد
س��ایت پرورش میگو در شهرس��تان گمیش��ان ،طراحی و جانمایی شده بود که
با حمایت ها و همراهی های اس��تاندار گلس��تان ش��رایط واگ��ذاری اراضی ان به
متقاضیان سرمایه گذاری میسر شد.
به گفته خلیل زاده صورتی ،با توجه به بهره برداری از این سایت این موضوع به
یکی از دغدغه های پرورش دهندگان میگو در منطقه تبدیل شده بود که پس از
صدور دستور پیگیری ایجاد سازوکار الزم ،مشکل واگذاری اراضی ناحیه صنعتی
گمیش��ان به متقاضیان س��رمایه گذاری در حوزه نگه��داری و فراوری میگو حل
شد.
تکمیل چرخه شیالت
امیرش��یر توماج ،فرماندار شهرستان گمیش��ان نیز در این نشست گفت :این
واگذاری در پی حضور اس��تاندار گلس��تان در شهرستان در فروردین امسال و با
همراهی مسئوالن شهرستانی انجام شد.
توم��اج تاکید کرد :پیرو دس��تور اس��تاندار گلس��تان و پیگیری های ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان درحال حاضر واگذاری اراض��ی در ناحیه تخصصی
ش��یالت برای س��اخت کارگاه ها و کارخانه های نگهداری و ف��راوری میگو اغاز
شده است.
فرماندار شهرس��تان گمیش��ان ادامه داد :با راه اندازی این کارخانه ها در ناحیه
تخصصی ش��یالت ضمن تکمیل شدن چرخه تکثیر ،پرورش و فراوری میگو در
شهرس��تان ،موجبات رونق اقتصادی و ایجاد اش��تغال پایدار دوچندان در سطح
شهرستان فراهم خواهد شد.