روزنامه گسترش صنعت شماره 399
روزنامه گسترش صنعت شماره 399
حتی یک شغل هم
با کولبری
به خطر نمی افتد
2
سال سی ام پیاپی 2372دوره جدید شماره 4 399صفحه قیمت 1000 :تومان
شنبه
5خرداد 1397
10رمضان 1439
26مه 2018
چشم انداز
ناخوشایند
تولید کولر گازی
4
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
بررسی«گسترشصنعت»ازگارانتیباتری هانشانداد
3
عکس :مهدی کاوه ای
عملکرد جزیره ای
در صنعت موتورسیکلت
شنبه
اقتصاد و توسعه
5خرداد 10 1397رمضان 26 1439مه 2018شماره 399پیاپی 2372
یادداشت
حتی یک شغل هم با کولبری
به خطر نمی افتد
قاچ��اق کاال در س��ال های
گذشته کاهش یافت و اکنون
ش��اهد کاه��ش ح��دود ۱0
میلی��ارد دالری در این زمینه
هس��تیم .هر چند این امار در
س��ال های دول��ت یازدهم هم
ب��اال ب��ود اما با سیاس��ت های
حمید گرمابی
مناس��بی که در دس��تور کار
عضو کمیسیون صنایع
قرار گرفت از این امار کاس��ته
و معادن مجلس شورای
ش��د اما هنوز هم شاهد حجم
اسالمی
باالی قاچاق هس��تیم .بررسی
تاثیر این سیاس��ت ها بر بخش
تولی��د و صنع��ت کش��ور به گونه ای اس��ت ک��ه نمی توان از
کنار ان به س��ادگی عبور کرد .در س��ال های گذش��ته دولت
ب��ا توان بیش��تری مقابل کاالی قاچاق ایس��تاد و همزمان از
تولیدکنندگان هم حمایت کرد و ش��اهد رشد بخش صنعت
و اقتصاد کش��ور بودیم .عالوه بر این ،کش��ور توانست از سایه
س��نگین رکود خارج شود .اکنون باید این سیاست ها تشدید
شود تا مبادی رس��می ،غیررسمی و نیمه رسمی مورد پایش
ق��رار گیرد .از مش��کالتی که در حوزه قاچاق ب��ا ان روبه رو
هستیم نبود اشتغال ،کاهش درامد خالص ملی و رشد منفی
صنعت و ...اس��ت .بر این اس��اس هرچه دولت جدی تر با این
پدیده مقابله کند در شاخص هایی که عنوان شد شاهد رشد
مثب��ت و رویدادهای بهتری خواهیم بود .از دیگر مش��کالت
این حوزه روش های متفاوتی اس��ت که بر اساس انها میزان
قاچاق براورد می شود .در این زمینه اختالف هایی وجود دارد
اما با توجه به اینکه ش��یوه براورد در سال های گذشته تغییر
نکرده ،ش��اخص متغیر را می توان به عنوان شاخص ثابت در
نظر گرفت و رش��د یا کاهش میزان قاچاق را بررسی کرد .از
اختالف های��ی که اکنون وجود دارد اولویت بندی برای مبارزه
با قاچاق اس��ت .در برخی از موارد گفته می ش��ود که باید با
کوله بری و اجناسی که به طور مسافری وارد کشور می شود،
مقابله کرد .در این زمینه باید شفاف شود که هدف از مقابله
با قاچاق چیس��ت .اگر هدف این اس��ت که تولید و اش��تغال
داخل��ی در امان باش��د ،حجم کولبری و کاالی مس��افری به
قدری نیس��ت که حتی به یک ش��غل اس��یب بزند اما حجم
واردات هدفمن��د کانتینری با در نظ��ر گرفتن بازار مصرف و
تعیین ب��ازار نقش جدی در این زمینه دارد .بر این اس��اس،
اولویت باید با قاچاق کانتینری باش��د که بیشترین حجم ان
هم از مبادی رسمی کشور است.
خبر
پرداخت وام
بخشی از فرایند اشتغال
مع��اون وزیر تع��اون ،کار و رفاه اجتماع��ی گفت :پرداخت
وام ،جزئی از فرایند اش��تغال اس��ت اما تضمین کننده ایجاد
اش��تغال پایدار نیس��ت .به گزارش ایلنا ،عیس��ی منصوری با
اش��اره به اینکه اش��تغال پایدار در گرو توسعه تولید است اما
اگر قرار بر ایجاد مش��اغل خدماتی نیز باش��د باید به س��مت
مش��اغل خدماتی مولد مانند حوزه گردشگری برویم ،گفت:
جهت گیری سیاست گذاران طرح اش��تغال روستایی افزایش
به��ره وری بوده اس��ت .ب��ر این اس��اس ،ح��دود ۷0درصد
طرح هایی که متقاضیان تس��هیالت مشاغل روستایی داده اند
در حوزه پرورش دام های سبک با تعداد کم بوده در حالی که
باید به سمت طرح های ایجاد دامداری های صنعتی و پرورش
و اص�لاح نژاد دام پیش بروی��م .منصوری ب��ا تاکید بر لزوم
سرعت بخشی در بررسی طرح های اشتغال پایدار و روستایی
گفت :انچه مهم اس��ت اینکه نهاد های مربوط فرایند تحویل
طرح های اشتغال را تسهیل کنند و پس از ان طرح ها را برای
بررس��ی به بانک ها انتقال دهند تا متقاضیان معطل نش��وند.
جهت گی��ری و به��ره وری اقتص��ادی در هر منطق��ه برعهده
نهاد ه��ای متولی اس��ت و در واقع وظیفه انه��ا بهبود فضای
کس��ب و کار برای بخش خصوصی است .برای نمونه ،صادرات
فرش دس��تباف ایران ۹س��ال پیش ح��دود ۵هزار تخته در
سال بود اما درحال حاضر به کمتر از ۵۰۰تخته رسیده است.
کاهش صادرات فرش ایران تنها به تحریم ها مرتبط نیس��ت
بلکه بخش عمده ای از ان ناش��ی از اش��نا نب��ودن با قوانین
جدید بازارهای جهانی اس��ت .وی درباره سیاس��ت انتخابی
سیاس��ت گذار یاداور شد :سیاس��ت گذاران موظف به اجرای
سیاست انتخابی هس��تند؛ بدین معنا که طرح های اقتصادی
مطابق با منطقه خود را بررس��ی کنن��د و بهترین های ان را
برگزینند .منصوری با اشاره به سامانه «کارا» گفت :در استان
خوزس��تان بررس��ی طرح ها برای ایجاد تس��هیالت با سرعت
خوبی همراه اس��ت ام��ا در مرحله اعط��ای وام باید بانک ها
همکاری بیشتری کنند .بر پایه مصوبه طرح های پیشنهادی،
باید هر طرح ۱0روز در نهاد ها ۴ ،روز در کمیته فنی بررسی
طرح ه��ا و ۱۴روز نیز در بانک ها بماند .وی درباره طرح های
مش��اغل خانگی نیز اظهار کرد :ب��ا وجود ابالغ بانک مرکزی،
سرعت اعطای تسهیالت به طرح های مشاغل خانگی از سوی
بانک ه��ا کند اس��ت .یکی از برنامه ه��ای وزارت تعاون ،کار و
رفاه اجتماعی شناس��ایی «روستاهای کانون» توسعه مشاغل
خانگی است .منظور از روستاهای کانون روستاهایی است که
بیشترین میزان داد و س��تد را با روستاهای مجاور خود دارند
که از ۴۴هزار روس��تایی که شناسایی شده اند حدود ۵هزار
روستا دارای چنین قابلیتی بوده اند.
قاچاقچیان با بخش
زیادی از نهادهای
نظارتی زد و بند دارند
و محصوالت مورد نیاز
خود را وارد کشور
می کنند .این واردات
اما دو عامل اقتصادی
را نشانه می رود؛
نخست اشتغال و دوم
واحدهای تولیدی است
گزارش «گسترش صنعت» از تاثیر کاالی قاچاق و فرهنگ مصرف بر تولید در کشور نشان داد
مگسک قاچاق روی اشتغال و تولید
مبادالت یک ساله قاچاق معادل ۶ماه فروش نفت و میعانات است
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
موان��ع بس��یاری را می توان برای توس��عه تولید نام
برد اما بدون ش��ک یک��ی از تاثیرگذارترین عواملی که
هم��ه مواف��ق ان هس��تند ،قاچاق کاال اس��ت .قاچاق
کاال در حالی بر اقتصاد ایران س��ایه انداخته که کمتر
می توان پدیده ای مخرب را تا این اندازه رش��د یافته و
س��ازماندهی ش��ده یافت .در امارهای رسمی تاکنون
باره��ا قید ش��ده که بیش از ۸۰درص��د کاالی قاچاق
در ایران به طور رس��می از مبادی گمرک وارد کش��ور
می ش��ود و این موضوع نش��ان از زیرزمینی نبودن این
پدیده دارد .این واردات اما دو عامل اقتصادی را نشانه
می رود؛ نخس��ت اش��تغال و دوم واحده��ای تولیدی
است.
در موارد بسیاری تا کنون اعالم شده محصوالتی که
قاچاقی به کشور می ایند در داخل تولید می شوند .در
این ش��رایط به دلیل ارزان بودن کاالی قاچاق ،بخشی
از مردم ترجیح می دهند از محصوالت قاچاق استفاده
کنند که نرخ تمام شده کمتری دارد .این موضوع شاید
در کوتاه مدت باعث ش��ود هزینه خانوار کاهش یابد اما
در بلند مدت اقتصاد و اش��تغال کش��ور را فلج می کند.
کاالی قاچاق به طور مش��خص اشتغال ،صنعت ،بخش
ف��روش و خدمات را فلج می کن��د .به عبارت دیگر ،در
حوزه های��ی مانند لوازم خانگی که ضریب اش��تغالزایی
ی��ک به (۷اش��تغال غیرمس��تقیم ) دارد ،اث��ار منفی
بسیاری را به وجود می اورد.
عالوه بر توسعه تولید نیز در امان نمی ماند .بزرگترین
مانع توس��عه تولید از طرف قاچاقچیان و کاالی قاچاق
ایج��اد می ش��ود .به هر روی برنده ای��ن رقابت ،کاالی
قاچاق و قاچاقچی است .مشکل بزرگتر زمانی است که
قاچاقچی به گونه ای در ساختار اقتصادی رفتار می کند
که گویا تمام مجوزهای الزم را در اختیار دارد .مالیات
تعلق نمی گیرد ،عوارض گمرکی پرداخت نمی ش��ود و
در کنار اینها مجوز ورشکس��تگی کارخانه ها و بیکاری
کارگران را نیز صادر می کند.
امارهای بیکاری
ب��ه گ��زارش مرکز ملی ام��ار ،بیمه بی��کاری که به
طور عمده از طرف س��ازمان تامین اجتماعی پرداخت
می ش��ود ،به ۲۲۰هزار کارگر بیمه ش��ده در سال ۹۶
تعل��ق گرفت .به عبارت دیگر ،تنه��ا از میان کارگرانی
ک��ه بیمه ش��ده بودند ،س��ال گذش��ته ۲۲۰هزار نفر
مس��تمری بیکاری گرفتند .این ام��ار به افرادی تعلق
دارد که تعدیل ش��ده اند و کارفرما نیازی به حضور انها
احساس نکرده است .به عبارت دیگر ،از میان این افراد
هیچ کس به خواس��ت خودش بیکار نش��ده و توانسته
فروش و قاچاق
از حقوق بیکاری اس��تفاده کند .این در حالی است که
علیرضا حیدری ،نایب رییس اتحادیه پیشکس��وتان
شرایط نیروی کار در کشور نشان می دهد این امار در
جامعه کارگری با اش��اره به اینکه قاچاق کاال فرایندی
سال ۹۷رشد خواهد کرد.
اس��ت که در طول س��ال های دراز بیکاری را به جامعه
قاچ��اق ،هزینه ه��ای تولی��د و در برخ��ی از م��وارد
کارگ��ری و بی انگیزگی را به جامعه کارفرمایی کش��ور
بی کفایتی کارفرما از جمله مواردی اس��ت که به بخش
تحمیل کرده است به «گسترش صنعت» گفت :کارگر
تولید در کش��ور اس��یب های جدی وارد کرده و باعث
ایرانی در بس��یاری از کارخانه ها نمی تواند محصولی را
بیکاری هزاران کارگر و نیروی کار ایرانی شده است.
که با دس��ت خ��ودش تولید کرده ،خری��داری کند .با
ب��ا ای��ن ح��ال ،کاب��وس کاالی قاچاق که س��رمایه
وجود این ،محصول مش��ابه چینی را با قیمتی ارزان تر
کارفرما و درامد کارگران را همزمان به خطر می اندازد
می خرد.
ب��رای عده ای رویایی خوش به ش��مار می رود؛ رویایی
وی افزود :در این شرایط کارفرما نیز به
ک��ه س��رمایه ان��دک را رش��د می دهد و
دلیل اوضاع اقتصادی بهتر نمی خواهد از
در ادامه حس��اب های بانک��ی را پر کرده
محصوالت خودش استفاده کند و ترجیح
و قاچاقچی��ان را ب��ه کارتل ه��ای بزرگ
می دهد محصوالت مش��ابه خارجی را که
اقتصادی تبدیل می کند.
قاچاقی یا مس��افری وارد کشور می شود،
در این سال ها نهاد های عریض و طویل
خریداری کند .در بس��یاری از مواقع این
مبارزه با قاچاق کاال کارامد نبوده اند و به
اتفاقی است که در چرخه تولید کشور رخ
ای��ن دلیل در برخی از س��ال های متوالی
علیرضا حیدری
می دهد.
شاهد رشد قاچاق در کشور بوده ایم .رشد
امار قاچاق در کشور به گونه ای است که فروش در ایران پایان
وی توضیح داد :در این ش��رایط ممکن
برخ��ی از امارها حکای��ت از ارقامی بین کار به شمار می رود در است عده ای در بیرون از این چرخه قصد
حالی که کشورهای
اس��تفاده از محص��ول داخلی را داش��ته
۲۰تا ۲۵میلیارد دالر دارند .مقایسه این
توسعه یافته نقطه
باشند .این دسته نیز با مشکالت بی انتها
رق��م با درامد ای��ران از محل فروش نفت
فروش را تازه اغاز کار
روبه رو می ش��وند .متاسفانه نقطه فروش
و میعان��ات گازی نش��ان می دهد که این
می دانند و برای خدمات
در ای��ران پایان کار به ش��مار می رود در
تجارت تا اندازه ای وسعت دارد.
پس از فروش
حالی که کش��ورهای توس��عه یافته نقطه
به
متکی
ای��ران
در حال��ی ک��ه اقتصاد
برنامه ریزی می کنند
ف��روش را تازه اغ��از کار می دانند و برای
نف��ت اس��ت درامد ۶ماه نخس��ت ایران
خدم��ات پس از ف��روش و در صورت نیاز
از مح��ل ف��روش نف��ت و میعانات گازی
۳ماه حقوق معوق کارگران هپکو اراک پرداخت شد
مع��اون هماهنگ��ی امور اقتص��ادی و توس��عه منابع
اس��تانداری اس��تان مرکزی گفت ۳ :ماه از حقوق معوق
کارگ��ران ش��رکت هپک��و اراک با پیگیری اس��تانداری
اس��تان مرکزی پرداخت ش��د .س��عید فرخی با اش��اره
ب��ه اینک��ه در پی اعتراض اخیر کارگران هپکو نشس��تی
وی��ژه با حضور وزیر صنعت ،معدن و تجارت ،مس��ئوالن
س��ازمان خصوصی سازی کشور ،استاندار استان مرکزی
و نماین��دگان مردم اراک ،کمیجان و خنداب در مجلس
ش��ورای اس�لامی در تهران تشکیل ش��د ،به ایرنا گفت:
یکی از مصوبه ه��ای مهم ان پرداخت معوقه های حقوق
کارگران این واحد صنعتی تا پایان روز ۳خرداد بود.
وی توضی��ح داد :ب��ا هم��کاری بانک مل��ی و پیگیری
اس��تانداری اس��تان مرکزی ۷۵ ،میلیارد ریال به عنوان
حقوق معوق کارگران هپکو به حس��اب انان واریز ش��ده
اس��ت .موضوع س��اماندهی شرکت هپکو نیز در نشست
کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور در تهران،
هفته جاری مطرح ش��د .در این نشست بر اساس قانون،
به ۲۳میلیارد دالر می رس��د .این در حالی اس��ت که
حجم کاالی قاچاق که س��االنه وارد کشور می شود در
س��ال های گذش��ته بین ۲0تا ۲۵میلی��ارد دالر بوده
اس��ت .به عبارتی ،سرمایه ای معادل ۶ماه درامد نفتی
ای��ران در حالت افزایش برداش��ت ،به ج��ای اینکه به
بخش بازرگانی و تولید کش��ور برس��د مس��تقیم وارد
فضاهای غیرش��فاف می ش��ود و قاچاقچیان از ان سود
می برند .اعداد و ارقام این تجارت نشان می دهد اوضاع
وخیم تر از ان است که دولت بتواند بخش تولید کشور
را از این بحران به راحتی نجات دهد.
با اس��تعفای سهامدار جدید شرکت هپکو موافقت و این
واحد تولیدی تا تعیین س��هامدار جدید با ارائه وکالت به
س��ازمان خصوصی س��ازی واگذار شد .با توجه به اختیار
مالکانه ۶۰/۷درصدی س��ازمان خصوصی سازی ،تا زمان
تعیین وضعیت مشتری و سهامدار جدید بر اساس تکلیف
وزیر صنعت ،معدن و تجارت در نشست پیش گفته مقرر
ش��د این س��ازمان خود مدیریت هپکو را بر عهده داشته
باش��د .کارگ��ران هپکو اراک در چند نوب��ت با برگزاری
اجتماعات صنفی خواس��تار توجه مسئوالن به مطالبات
خود ش��دند .ش��رکت هپکو در سال ۱۳۵۱در زمینی به
وس��عت ۹۰هکتار با هدف مونتاژ ماشین االت راه سازی
تاس��یس شد و از س��ال ۱۳۵۴شروع به فعالیت کرد .این
ش��رکت اکنون ۲۲نوع ماش��ین االت راه سازی از جمله
گریدر ،لودر و غلتک تولید می کند که ۸نوع از محصوالت
ان با لیس��انس کش��ورهایی از جمله ژاپن ،المان ،سوئد
و نیو هلند اس��ت و این ش��رکت برای تامین ماشین االت
شرکت های راه سازی کشور امادگی کامل دارد.
قطعات یدکی و چنین مواردی برنامه ریزی می کنند.
در ایران اما این طور نیس��ت؛ محصولی که به فروش
رسید به ندرت خدمات می گیرد.
کارگ�ر و کارفرما جنس خارجی مصرف
می کنند
این کارش��ناس اقتصادی با بی��ان اینکه برای مثال،
در یک واحد چرخکاری ،لباسی که دوخته می شود نه
ب��ه تن کارگر می رود و ن��ه کارفرما ،توضیح داد :کارگر
ت��وان مالی خرید محص��ول داخلی را ندارد و محصول
تولید شده برای کارفرما توجیه مصرف ندارد .این اتفاق
باعث می ش��ود کارگر لباس چینی یا ترکیه ای بخرد و
کارفرما برای مثال ،لباس ایتالیایی بپوش��د .یک لباس
چین��ی با نرخ کمتر بیش��تر از لباس های تولید داخل
ب��رای کارگران مورد اس��تفاده ق��رار می گیرد و به این
دلیل انها کمتر س��راغ لباس ه��ای ایرانی می روند .در
برخ��ی دیگر از محصوالت که به خدمات نیاز دارند نیز
این اتفاق رخ می دهد اما خدماتی هم تعلق نمی گیرد.
در این ش��رایط ،طبیعی اس��ت که کس��ی سراغ تولید
داخ��ل نرود .اگر قرار اس��ت خدمات��ی تعلق نگیرد در
بس��یاری از موارد ترجیح می دهند از کاالهای خارجی
اس��تفاده کنن��د که بر اس��اس تجربه عمر بیش��تری
دارند.
وی اف��زود :تولی��د در ای��ران بای��د ب��ه س��مت
استانداردس��ازی و افزایش س��طح کیفی حرکت کند.
عالوه ب��ر ای��ن ،تعهدات و خدمات پ��س از فروش باید
جدی تر گرفته ش��ود .اگر می خواهی��م از تولیدکننده
حمایت کنیم ،نباید حقوق اجتماعی مش��تریان را که
کاال برای انها تولید ش��ده اس��ت ،از بی��ن ببریم .باید
قوانی��ن تولی��د ،توزیع و فروش را قوی ت��ر و پررنگ تر
ببینی��م که مصرف کننده با خی��ال راحت برای خرید
ان کاال اق��دام کند .این گونه اس��ت که می توانیم نظام
تولید را مورد پش��تیبانی قرار دهی��م و برای کارگران
اشتغال ایجاد کنیم .این راهی است که همه کشورهای
توسعه یافته طی کرده اند؛ یعنی از طریق جلب رضایت
مشتری و بهبود پیوسته خدمات پس از فروش ،حوزه
کار را مورد حمایت قرار داده اند و از تعطیلی بنگاه های
اقتصادی خود جلوگیری کرده اند.
بی تعادلی در دخل و خرج ۷۰کارخانه اجرپزی
ب��ه گفته ریی��س اتحادیه فخاران اس��تان تهران ،در
طول س��ال های گذشته حدود ۷۰کارخانه اجرپزی در
ته��ران به دلیل افزایش ن��رخ حامل های انرژی تعطیل
ش��د ه اس��ت .مرتضی منبع چی با اعالم این خبر به ایلنا
گفت :افزایش 3برابری نرخ گاز باعث ش��د بس��یاری از
کارخانه های اجرپ��زی از چرخه تولید و فعالیت خارج
ش��وند .به گفته وی ،نبود اهتمام دقیق به موارد قانونی
در سا زو کارهای اقتصادی ،نرخ گاز و فعالیت اجرپزی ها
در کش��ور ازجمله اسیب هایی است که چرخه تولید را
در این صنف با مش��کالت زیادی روبه رو کرده اس��ت .او
در ادامه با اش��اره به اینکه اتحادیه صنف فخاران برای
نخستین بار در سال ۱۳۲۵فعالیت خود را شروع کرده
اس��ت ،گف��ت :درحال حاضر ح��دود ۳۰۰کارخانه زیر
نظر اتحادیه فخاران اس��تان تهران مش��غول به فعالیت
هستند .بس��یاری از مشکالت موجود در صنف فخاری
زمینه ه��ای ب��روز و ارتب��اط موضوع حاشیه نش��ینی با
اماکن فعالیتی این صنف را فراهم اورده اس��ت .رییس
اتحادیه فخاران اس��تان تهران با اش��اره به اینکه تمامی
کارخانه ه��ای اجرپ��زی در ده��ه ۳۰در مناطق خارج
از ش��هر تهران اس��تقرار داش��تند ،اظهار کرد :صاحبان
کوره خانه های اجرپزی ب��ه صورت مرتب در دوره های
۳۰ساله به علت گسترش شهر باید کوره های خود را از
نزدیکی شهر فاصله دهند .وی همچنین در ادامه اضافه
کرد :متاس��فانه عملکرد بسیاری از مسئوالن دولتی در
راس��تای حل و رفع مش��کالت کوره های اجرپزی رو به
رشد و موفقیت امیز نبوده است.
منبع چی با اش��اره ب��ه اینکه بس��یاری از وعده های
مس��ئوالن درباره سامان بخش��ی ب��ه فعالیت کوره های
اجرپزی تهران به مرحله اجرا نمی رسد ،عنوان کرد :در
طول سال ها درباره مشکالت اتحادیه فخاران صحبت ها
و رایزنی های بس��یاری با مسئوالن کشور شده در حالی
که تمامی ایده ها و راهکارها برای سامان بخشی فعالیت
ای��ن صنف فقط در مرحله حرف باق��ی مانده و به اجرا
نرسید ه است.
شنبه
صنعت خودرو
5خرداد 10 1397رمضان 26 1439مه 2018شماره 399پیاپی 2372
گزارش روز
دوره تکمیلی اموزشی «هایما»
عکس :مهدی کاوه ای
مهدی وهبی
سازمان ها با یکدیگر
هماهنگ نیستند و
در این بحث دولت یا
وزارت نیرو برنامه
خاصی ندارند؛ تنها
یک طرفه فشار به
وزارت صنعت ،معدن
و تجارت وارد می شود؛
اینکه چرا در بحث
موتورسیکلت های برقی
فعالیت گسترده ندارد
بررسی «گسترش صنعت» از گارانتی باتری ها نشان داد
عملکرد جزیره ای در صنعت موتورسیکلت
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
بکارگیری وس��ایل نقلی��ه برقی یک��ی از راهکارهای
موج��ود در کاهش الودگی هوا اس��ت .البت��ه در زمینه
بات��ری این ن��وع خودروه��ا بحث های زیس��ت محیطی
مطرح می ش��ود .به طور مثال ،باتری های س��ربی یکی از
االینده های محیط زیس��ت و ناس��ازگار با ان است .البته
ای��ن موضوع با تولید باتری های لیتیومی تا حدودی رفع
ش��ده و تولیدکنندگان باتری به این سو حرکت کرده اند
ت��ا تولید لیتیومی ه��ا را افزایش دهند .یکی از مس��ائل
مط��رح در الودگی هوای کش��ور به ویژه کالنش��هرهایی
مانند تهران (۱۶درصد) مربوط به موتورسیکلت ها است.
از این رو ،مصوبه و پرونده کاربراتوری ها به ظاهر بس��ته
ش��د .اگرچه در این باره س��خنان ضد و نقیض زیاد است؛
اینکه موتورسیکلت های کاربراتوری پالک نشده در بازار
زیاد اس��ت و با ورود انها به خیابان های ش��هر نمی توان
انتظار کاهش الودگی هوا را داشت .شهرداری و سازمان
حفاظت محیط زیست تاکید زیادی روی برقی شدن این
صنعت دارند که با ایرادهایی از س��وی صنعتگران روبه رو
شده است .تولید و عرضه هر کاالیی باید همراه با گارانتی
و خدمات پس از فروش باشد که به نظر می رسد در حوزه
موتورسیکلت های برقی این مهم هنوز محقق نشده است.
برخ��ی از خریداران موتورس��یکلت برقی گالیه دارند که
باتری این نوع موتورس��یکلت ها ک��ه یکی از اصلی ترین
قطعه ه��ای ان اس��ت بدون گارانتی ب��وده و انها مجبور
هس��تند هزینه زیادی برای تعوی��ض ان بپردازند .حال
پرس��ش این اس��ت که واردات این نوع موتورسیکلت ها
به چه ش��کل اس��ت و ایا وزارت صنعت ،معدن و تجارت
نظارت��ی روی این امر دارد؟ «گس��ترش صنعت» در این
راس��تا با مهدی وهبی ،کارش��ناس دفتر صنایع خودرو و
نیرومحرکه وزارت صنعت ،معدن و تجارت گفت وگو کرد
که در ادامه می خوانید.
ایا وزارت صنع�ت ،معدن و تجارت نظارتی بر
واردات موتورسیکلت دارد؟
موتورس��یکلت های برقی که در یکی دو سال گذشته
وارد کش��ور شده از نوع مناس��ب نبوده و دارای عملکرد
ضعیف��ی بوده ان��د .ب��ا توجه ب��ه قیمت زی��ادی که این
موتورسیکلت ها دارند بیشتر انواعی بوده که از نظر قیمتی
و کیفیتی در سطح پایینی قرار داشته اند .وزارت صنعت،
معدن و تجارت مجوز واردات را براساس تاکید بر سوخت
پ��اک می دهد اما چون موتورس��یکلت های برقی بدون
حمایت وارد ش��ده و خود شرکت های خصوصی مبادرت
ب��ه واردات کرده اند به همین دلیل کیفیت انها نامطلوب
همراه باتری می فروش��د که حتی برای پیدا کردن باتری
اس��ت اما به لحاظ قانونی شرکت ها ملزم به خدمات دهی
در بازار نیز به مشکل برمی خورد و تضمینی نیز روی عمر
پس از فروش هس��تند .البته در بحث باتری مش��کالتی
باتری ک��ه خریده وجود ندارد؛ مانند باتری تلفن همراه.
وجود دارد که فقط مربوط به موتورس��یکلت نمی ش��ود
اگر خراب شود برای تعویض باتری های تقلبی زیادی در
و ش��امل خودروها نیز اس��ت .در واقع ،گارانتی باتری ها
بازار وجود دارد.
جدا از وس��یله نقلیه بوده و با مش��کل دار شدن ان برای
چ�را وزارتخان�ه اج�ازه واردات ای�ن ن�وع
خدمات پس از فروش فقط باید به دنبال شرکت سازنده
موتورسیکلت ها را می دهد؟
هم��ان باتری بود .به طور نمونه ،خودروس��ازان در بحث
دولت در حال تالش است تا واردات موتورسیکلت برقی
محصوالت برقی ،باتری را گارانتی نمی کنند بلکه گارانتی
را تعدی��ل کن��د .وزارتخانه نیز با دولت همراه اس��ت که
باتری برعهده شرکت باتری ساز است .موتورسیکلت های
با ش��رایط موجود موتورس��یکلت برقی نمی تواند کارایی
برق��ی وارداتی نیز دارای باتری های وارداتی اس��ت و در
الزم را داش��ته باش��د .اما س��ازمان بازرس��ی شهرداری
صورت نیاز به تعویض خریدار نمی تواند شرکت باتری ساز
معت��رض می ش��ود ک��ه چرا مان��ع ورود موتورس��یکلت
خارجی را پیدا کند که متولی این امر اس��ت .در نتیجه،
می شوید .همچنان که کارشناسان محیط زیست بر ورود
س��ازنده موتورس��یکلت خود باید در یک محدوده زمانی
موتورس��یکلت های برقی تاکید دارند .از این رو در تالش
گارانت��ی این قطع��ه را بدهد که زیاد نخواهد بود .یکی از
هستیم تا به این شرایط سروسامان دهیم.
چالش های باتری ها این اس��ت که اگ��ر یک هفته مورد
ب�رای داش�تن ه�وای پ�اک و نیز اس�تفاده از
استفاده قرار نگیرد از کار می افتد .باتری شرایطی خاصی
سوخت پاک چاره ای جز رفتن به سوی خودروها و
دارد .از این رو ،باتری و گارانتی ان ش��رایط سختی دارد
موتورسیکلت های برقی نداریم .دنیا نیز به این سو
و هیچ شرکتی ان را نمی پذیرد .حتی گرفتن گارانتی از
حرکت کرده و اعالم می شود تا سال ۲۰۲۵میالدی
خود باتری سازها نیز مشکالت خود را دارد.
ایا گارانتی باتری های ساخت داخل نیز دارای
( ۱۴۰۴خورش�یدی) امار برقی ها در جهان افزایش
مشکل است؟
چشمگیری خواهد یافت...
بل��ه ،زیرا نحوه اس��تفاده از بات��ری روی عمر ان تاثیر
مس��ئله این اس��ت که در کش��ور روی خدمات پس از
بس��یاری دارد و البت��ه بیش��ترین خس��ارت را کس��انی
فروش این نوع خودروها کار نش��ده اس��ت .این امر تنها
می بینند که از باتری برای مدتی استفاده نمی کنند.
مربوط به تولیدکننده نیس��ت .ضروری اس��ت شهرداری
یکی از مش��کالت همین موضوع اس��ت که از ساخت
و س��ایر نهادهای وابس��ته ب��رای خدمات دهی باتری این
موتورسیکلت تا فروش در بازار ممکن است زمان زیادی
وسایل نقلیه ورود و کمک کنند.
بگ��ذرد و همین امر روی عمر باتری تاثیر منفی داش��ته
� ای�ا می ت�وان گفت چالش اصلی این اس�ت که
سازمان های ذی ربط در این بحث با یکدیگر تعامل
باش��د .این در حالی است که بیش��تر نرخ موتورسیکلت
ندارند؟
مربوط به باتری اس��ت ...کسی مسئولیت گارانتی انها را
بله ،سازمان ها با یکدیگر هماهنگ نیستند و در این بحث
نمی پذیرد و این مسئله از معایب موتورسیکلت های برقی
دول��ت یا وزارت نیرو برنامه خاصی ندارند؛ تنها یک طرفه
اس��ت .امروز اگر از موتورسیکلت ها استقبال نمی شود و
فش��ار به وزارت صنعت ،معدن و تجارت وارد می ش��ود؛
امار خرید پایین اس��ت مربوط به همین مس��ئله اس��ت.
اینک��ه چ��را در بحث موتورس��یکلت های برق��ی فعالیت
باید کس��ی موتورس��یکلت را خریداری کند که پیوسته
گس��ترده ندارد .این در حالی اس��ت ک��ه تولیدکنندگان
از ان استفاده کند.
ایا در س�ایر کشورها نیز ش�رایط همین گونه
موتورسیکلت نیز رضایت ندارند تا در نوع برقی ها فعالیت
است که خودروها و موتورسیکلت های
داش��ته باش��ند زیرا عیب ها و چالش های
برقی گارانتی باتری ندارند؟
ان را می دانند .از س��وی دیگر ،این مسئله
بل��ه ،مش��کل گارانتی بات��ری در همه
هست که باید موتورسیکلت های برقی وارد
موتورسیکلت های
کش��ورها صادق است .اما در نظام صنعتی برقی بدون حمایت وارد و به بازار داخل عرضه شود.
این کش��ورها شرکت هایی وجود دارند که شده و خود شرکت های � چ�را با وجود فعالیت باتری س�ازان
خدمات شارژ و تعویض باتری دارند .از این خصوصی مبادرت به داخل�ی در ای�ن بخ�ش مش�کالت
واردات کرده اند
گسترده وجود دارد؟
رو ،مشکالت کمتری متوجه صاحبان این
وسیله نقلیه است .امروز در کشور شرکتی به همین دلیل کیفیت
زیرا باتری س��ازان داخل��ی تنها در حوزه
انها نامطلوب است
ی خودروها فعالیت دارند.
باتر
عرضه کننده باتری نیست .شرکت تولیدی
� چ�را برای موتورس�یکلت ها باتری
به خریدار یک دس��تگاه موتورس��یکلت به
تامین نمی کنند؟
در این زمینه فقط یک یا دو ش��رکت معمولی فعالیت
خود را اغاز کرده اند و به نوعی نوپا به شمار می روند .اما در
حوزه باتری خودرو ش��رکت های به نسبت زیادی فعالیت
دارند که از توانمندی بسیاری نیز برخوردار هستند.
مشکلی که باعث ش�ده تا فعاالن تولید باتری
خودروه�ا برای تولی�د باتری های موتورس�یکلت
اقدام نکنند ،چیست؟
وزارتخان��ه در ای��ن ب��اره پیگیر موضوع بوده و س��خن
باتری س��ازان این اس��ت که به لحاظ قیمت��ی تولید این
باتری ها برای انها صرفه اقتصادی ندارد.
ایا موضوع تیراژ این باتری ها (موتورسیکلت)
است؟
تیراژ و در کنار ان تولید باتری موتورسیکلت نیز دارای
مراحل خود است اما به لحاظ نرخ تفاوت زیادی بین انها
وج��ود دارد ،به ویژه که توجیه اقتصادی نیز ندارد .باتری
جزو قطعاتی است که الزام خدمات پس از فروش و ثبت
نمایندگی نیاز دارد و...
با توجه به مشکالت موجود ،راهکار وزارتخانه
ب�ه عن�وان متولی صنعت موتورس�یکلت کش�ور
چیست؟
پیش��نهاد این بود که دولت یا سازمانی دولتی در بحث
باتری موتورس��یکلت متولی باش��د و در نرخ مش��وق ها و
تس��هیالتی به خریداران پرداخت شود که مصرف کننده
متضرر نش��ود زیرا با ش��رایط کنون��ی ۱۰۰درصد زیان
می بینند.
اگ�ر قرار باش�د یک س�ازمان در زمینه باتری
متول�ی ش�ود این نه�اد بای�د وزارتخانه باش�د یا
شهرداری؟
چون در بحث مصرف انرژی اس��ت شرکت هایی مانند
س��ازمان بهینه سازی مصرف سوخت یا سازمان حفاظت
محیط زیس��ت در بح��ث کاهش االیندگ��ی باید حضور
داشته باشند و یارانه ای برای این امر پرداخت شود.
سخن اخر
در ش��رایط فعلی تولید موتورس��یکلت برقی و استفاده
از ان توجیه اقتصادی ندارد مگر ش��رایط تش��ویقی برای
انها گذاش��ته ش��ود .همان طور که شاهد هستیم با خرید
موتورسیکلت برقی خریداران پس از اندک مدتی ناراضی
می شوند.
وزارتخانه با همراهی نمایندگان صنعت موتورسیکلت
در ح��ال اماده کردن طرحی برای دولت هس��تندتا برای
ساماندهی صنعت موتورسیکلت به ویژه در بحث برقی ها
گزارش کلی اماده و پیش��نهاد هایی ارائه شود که بخشی
مرب��وط ب��ه پرداخت یارانه ب��ه مصرف کنن��ده این نوع
موتورسیکلت ها خواهد بود.
گ�روه صنعت :ب��ه اعتقاد تمام صاحب نظ��ران و متخصصان،
اموزش و فراگیری علوم کس��ب مهارت های الزم در زمینه های
تخصص��ی به عنوان یک ض��رورت اجتناب ناپذی��ر اجتماعی از
اهمیت و جایگاه ویژه ای در امر توس��عه کالن برخوردار اس��ت.
در س��ال های گذشته مسئله بهره وری در کشور اهمیت فراوانی
یافته و امروز در محافل علمی و نیز اجرایی س��خن از بهره وری
است .بنابراین هر تالش��ی که برای ترویج فرهنگ بهره وری در
سطح جامعه ش��ود ،خدمتی است که ما را در مسائل اقتصادی
به موفقیت خواهد رس��اند .مسئوالن واحدهای سازمانی ،ناگزیر
هستند به موقعیت و موفقیت سازمان خود بیندیشند و یکی از
گزینه ها برای باالتر بردن رش��د علمی سازمان حضور کارکنان
در دوره های اموزش��ی ضمن خدمت است .همگان معتقدند که
دوره های اموزش��ی ضمن خدمت می تواند قابلیت های دانش��ی
و مهارتی و نگرش مناس��ب را در کارکن��ان پرورش دهد .برای
رس��یدن به این امر مهم ضرورت دارد ش��رایطی فراهم ش��ود.
نخس��ت انکه کارکنان از وظایف مح��ول و کاری که باید انجام
دهند اگاه باشند .کمبود اگاهی نسبت به وظیفه و شیوه انجام
ان ،مانعی ب��رای گرایش به تغییر در رفتارهای موجود اس��ت.
ش��اید امروز یک��ی از دالیلی که صنعتگران در ام��ر بازاریابی و
نیز بازارس��ازی نمی توانند به موفقیت های مورد انتظار دس��ت
یابن��د به ای��ن موضوع برگ��ردد ک��ه زیرمجموعه ه��ای انها از
وظای��ف خود اگاه��ی کامل ندارند و به ط��ور عموم در برخورد
با مش��تری نمی توانند اعتماد انها را در بلندمدت جلب کنند و
برای بازار هدف خود مش��تری وفادار داشته باشند .در حقیقت،
توفیق صنعت در دس��تیابی به اهداف تعیین ش��ده خود تا حد
زی��ادی تابع فضای اعتماد متقابل در محیط کار ،افزایش میزان
همکاری کارکن��ان با یکدیگر ،افزایش میزان همکاری کارکنان
با سرپرس��تان و مدیران اس��ت .به نظر می رسد یکی از راه های
ایج��اد هماهنگ��ی و همدل��ی ،اس��تفاده از اموزش های ضمن
خدمت باش��د که از یک س��و زمینه تم��اس متقابل کارکنان با
یکدیگر در محیط اموزش��ی را فراهم می س��ازد و از سوی دیگر
از طریق افزایش دانش و اطالعات ش��غلی ،برداشت ها و عالیق
حرف��ه ای به طور تقریبی یکس��انی را در انها ایجاد می کند .در
این راستا ،ایساکو به عنوان شرکت خدمات رسان گروه صنعتی
ایران خ��ودرو از چند ماه قبل برای ارتقای کیفی و اجرایی خود
در بحث سرویس دهی به متقاضیان و نیز روزامد کردن سامانه
امداد خودرو این ش��رکت تغییراتی را به وج��ود اورده که بنابر
خبرهای رسیده ،نتایج مهمی نیز حاصل شده است .به گزارش
ایکوپرس ،ش��رکت ایس��اکو با توجه به افزایش س��طح تولید و
ف��روش خودرو «هایم��ا» و ورود ان به چرخ��ه خدمات پس از
فروش ،در اواسط اردیبهشت امسال ،دوره های تکمیلی اموزشی
متمرکز بر سیس��تم برقی خ��ودرو را به مدت یک هفته اجرایی
ک��رد .در این دوره که با تدریس مهندس��ان ش��رکت «هایما»
برگزار شد ،کارشناس��ان دفاتر منطقه ای ایساکو ،تعمیرگاه های
مرکزی ،مدیریت های مهندس��ی خودرو ،کیفیت ،اموزش فنی،
شرکت امدادخودرو و ایران خودرو خراسان حضور به هم رسانده
و درب��اره اس��تراتژی عملکرد سیس��تم های برق��ی و ایرادهای
تجربه شده این خودرو پس از دریافت اموزش های الزم ،به بحث
و تبادل نظر پرداختند .دوره یاد ش��ده با سرفصل های تخصصی
همچون تشریح کنترل یونیت ها ،ماژول ها ،رله ها ،بررسی شبکه
و مداره��ای الکترونیکی ،تش��ریح سیس��تم ،PEPSعیب یابی
شبکه ،CANاصول کار با دستگاه عیب یاب این خودرو(عملی)
و نحوه تعریف قطع��ات PEPS، IMMO، ESCL، KEYبا
اس��تفاده از دس��تگاه و ارائه جدیدترین عیوب تجربی خودرو به
همراه دالیل ایجاد و نحوه رفع ایراد برگزار شد و در پایان دوره
از شرکت کنندگان ازمون گرفته شد .هدف از اجرای این دوره،
افزایش مهارت کارشناس��ان مرتب��ط ،کاهش تعویض قطعات و
هزینه ه��ای گارانتی ،ارتقای کیفیت تعمی��رات و کاهش تعداد
خودروهای برگشتی و در نهایت افزایش رضایت مشتریان بود.
البته الزم به یاداوری اس��ت که پس از هر تغییر و تحولی در
ش��کل انجام فعالیت ها باید بازخوردها از متقاضی واقعی گرفته
ش��ود و خالهای موجود و ایرادهایی که ممکن اس��ت از چشم
کارشناسان امر دور مانده باشد ب ه دست اید .میزان رضایتمندی
مش��تریان یکی از مولفه های مهم در دستیابی به موفقیت های
بلندمدت اس��ت که به نظر می رس��د ایس��اکو به این س��و گام
برداشته است.
«نوسازی» که معطل یک ابالغیه مانده است
بارها مس��ئوالن پایتخت اع�لام کرده اند که رفع مش��کل
ترافی��ک و الودگی هوا جزو مطالبات درجه یک ش��هروندان
تهرانی اس��ت و همگی توس��عه و نوسازی حمل ونقل عمومی
را تنه��ا راه چاره رفع ترافیک و در پ��ی ان رفع الودگی هوا
می دانند اما در این چرخه شاهد رفتارهای متناقضی از سوی
برخی نهاد ها هس��تیم .به گزارش ایس��نا ،داس��تان نوسازی
تاکسی ها ،پستی و بلندی های بسیاری را در دوره کوتاه خود
دیده اس��ت زیرا طرح «کلید به کلید» از س��ال ۹۴اغاز شد
و ق��رار بود در این طرح مبلغ ۲۰میلیون تومان ،تس��هیالت
ارزان قیمت به مالکان تاکس��ی های فرسوده و مبلغ ۵میلیون
تومان برای دو گواهی اس��قاط از س��وی گمرک به حس��اب
خودروس��از پرداخت ش��ود و همچنین مبلغ ۵میلیون ریال
هم بابت الش��ه خودرو به عنوان اورده مالک تاکسی فرسوده
لحاظ ش��ود اما بع��د از مدتی این طرح ب��ه دلیل اختالفات
خودروس��از و گم��رک متوقف ش��د .با توقف روند نوس��ازی
تاکسی های فرسوده ،همه تالش کردند تا گره از این مهم باز
ش��ود و در نهایت طلس��م این توقف ،بعد از گذشت چند ماه
شکس��ت و در ابان ۹۶صدور پیش فاکتورها از سوی شرکت
خودروس��از اغاز و فرایند نوسازی تاکسی های فرسوده مانند
گذشته از سر گرفته شد اما این روند هم دوام زیادی نداشت
زیرا بار دیگر در بهمن همان سال متوقف شد.
مرتضی ضامنی ،مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی های شهری
نی��ز درباره ای��ن توقف گفت :عل��ت نبود تناس��ب اعتبارات
و انباش��ت فرس��ودگی ،نوس��ازی تاکسی های فرس��وده را با
مش��کالتی روبه رو کرده است و این باعث می شود که گمرک
معوقه های خود را به ایران خودرو نپردازد .در نتیجه ،ش��رکت
خودروس��از نیز پیش فاکتور صادر نکند .در حقیقت اعتباری
که هر س��ال در قان��ون بودجه برای این ام��ر تخصیص داده
می ش��ود ،پاسخ انباشت فرسودگی را نمی دهد .ضامنی افزود:
با وجود اینکه سازمان برنامه و بودجه قول اعمال تخفیف داده
ک��ه بدهی های قبل��ی گمرک به ایران خودرو پرداخت ش��ود
اما هنوز تغییری در روند توقف را ش��اهد نیس��تیم و به نظر
می رسد که ش��رکت خودروساز باید پیگیری ها و مکاتبه های
الزم را انجام دهد تا این طرح دوباره از سر گرفته شود.
علیرضا قنادان ،مدیرعامل س��ازمان تاکس��یرانی شهرداری
تهران نیز درباره روند نوس��ازی تاکسی های فرسوده با گالیه
از شرکت خودروساز داخلی گفت :در سال «حمایت از کاالی
ایران��ی» قرار داریم و برنامه این اس��ت که از تولیدات داخلی
استفاده کنیم اما در این باره شاهد هستیم که شرکت طرف
قرارداد در نوس��ازی تاکس��ی های فرس��وده ب��ه دلیل برخی
از مش��کالت مالی با س��ایر س��ازمان ها ،ص��دور پیش فاکتور
را متوق��ف کرده اس��ت و در عمل ،با این اق��دام خود پروژه
نوس��ازی تاکسی های فرس��وده در کل کشور را متوقف کرده
اس��ت و ۱۰هزار تاکسی در صف نوسازی قرار دارند که الزم
اس��ت مس��ئوالن فکری به حال این موضوع کنند .همچنین
محسن پورس��یداقایی ،معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری
تهران ادامه داد :نوس��ازی تاکسی ها ،با مشکالتی همراه است
ب ه گونه ای که خودروس��ازها کوپن هایی بابت فرسوده کردن
تاکس��ی ها دریافت می کنن��د که این کوپن ه��ا را به کمرگ
می دهند تا هزینه واردات در کمرگ رایگان باش��د اما مسئله
این اس��ت که این اعتبار سال گذشته از سوی سازمان برنامه
و بودجه تخصیص داده نشده است.
وی با بیان اینکه امس��ال بودجه ب��رای این مهم تخصیص
داده ش��ده اما هنوز از س��ازمان برنامه به وزارت کشور و پس
از ان به کمرگ و خودروساز ابالغ نشده است ،گفت :عالوه بر
این ،خودروس��از هم خودرو نمی دهد .این در حالی است که
هر س��ال باید ۸هزار تاکس��ی نوسازی ش��ود تا متوسط سن
ثابت بماند.
حال باید منتظر بود و دید با تغییر ش��هردار تهران اجرای
این طرح از سر گرفته خواهد شد یا خیر.
«گسترش صنعت» از دالیل کاهش تولید کولر ابی در سال ۹۶گزارش می دهد
شنبه
سال سی ام شماره 399پیاپی 2372
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
پاییز کولرابی در بهار قاچـاق
5خرداد 1397
10رمضان1439
26مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
چشم انداز ناخوشایند
تولید کولر گازی
ام��روزه اس��تفاده از اس��پیلت ها
و کولره��ای گازی رو ب��ه افزایش
است اما باید در نظر داشت که این
وسایل سرمایش��ی در کشور تولید
نمی ش��ود و فقط مونتاژ می ش��ود.
تولید اس��پیلت ها و کولرهای گازی
در ای��ران توجیه اقتص��ادی ندارد
محمدرضا دیانی
زیرا تولید باید برای صنعتگر صرفه
رییس هیات مدیره انجمن
اقتصادی داش��ته باش��د .ب ه عنوان
تولیدکنندگان لوازم خانگی
نمونه ،اگر قرار است کارخانه تولید
اسپیلت ها و کولرهای گازی داشته
باشیم باید این کارخانه ها نزدیک به چند میلیون دستگاه اسپیلت
و کولر گازی تولید کنند .به عبارتی ،باید مقیاس اقتصادی در این
صنعت توجیه داش��ته باش��د؛ به این معنی که اگر حداقل سقف
تولید را نداش��ته باش��یم ،وجود کارخانه و خط تولید هم توجیه
اقتصادی ندارد.
مقیاس اقتصادی نیز به این معنی است که حداقل میزان تولید
را داشته باشیم که سودده باشد و هزینه ها را جبران کند .اکنون
اس��پیلت ها و کولرهای گازی در داخل کشور تولید نمی شود بلکه
از کره و چین وارد می شود.
حتی تولید به صورت مونتاژ هم در کش��ور کم اس��ت و تا ۸۰
درصد هم واردات انجام می شود.
هرچند مردم از اس��پیلت ها و کولرهای گازی استقبال می کنند
و از این وس��یله در اداره ها و صنایع نیز بهره گرفته می ش��ود اما
خط تولید ان در کش��ور وجود ندارد .تولید اسپیلت ها و کولرهای
گازی در گام نخس��ت به دس��تگاه ها و تجهیزات تولید نیاز دارد.
درحال حاضر چنین دس��تگاه هایی در کش��ور نداریم و از طرفی،
ش��رایط حاک��م بر اقتصاد ای��ران مزیت و ظرفی��ت تولیدی برای
اس��پیلت ها و کولره��ای گازی را ب��ه وج��ود نم��ی اورد .به نظر
می رسد چشم انداز تولید اسپیلت ها و کولرهای گازی در اینده نیز
خوشبینانه نیس��ت چراکه برای توسعه یک صنعت در اینده باید
ابتدا در بخش برندسازی پیشرفت کنیم.
به عالوه اینکه در تولید این محصول باید روی چند برند تمرکز
داش��ته باش��یم و فقط به دنبال افزایش برند نباشیم .تا زمانی هم
که مقیاس اقتصادی در صنعت لوازم خانگی وجود نداش��ته باشد
متاسفانه باید گفت که تولید صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
خبر
برگزاری نشست هم اندیشی
برای بهبود صنعت چرم
در نشس��ت مش��ترک معاون وزیر و مدیرعامل س��ازمان صنایع
کوچک و شهرک های صنعتی ایران با رییس اتاق اصناف و اتحادیه
چ��رم ایران بر بهبود وضعیت صنعت چرم و چالش های پیش روی
این صنعت تاکید شد.
به گزارش «گس��ترش صنعت» به نقل از روابط عمومی سازمان
صنایع کوچ��ک و ش��هرک های صنعتی ای��ران ،درحال حاضر در
صنع��ت چرم ایران ۱۰۰ه��زار نفر در واحدهای صنفی و ۱۵هزار
نفر در واحد های صنعتی با اشتغال ۱۱۵هزار نفر در سراسر کشور
مش��غول به کار هس��تند .با توجه به اهمیت این صنعت در کشور
و نقش ان در ایجاد اش��تغال پایدار نشس��ت هم اندیشی با حضور
نمایندگانی از بخش خصوصی برگزار شد.
در این نشس��ت ضمن تش��ریح مش��کالت موجود در این بخش
مانند کمبود اموزش های مهارت��ی مرتبط با مصنوعات چرمی در
سطح هنرستان ها و مراکز فنی و نبود برند ملی معتبر و شبکه های
توزیع پیشرفته مصنوعات چرمی در داخل و خارج کشور مقرر شد
تدابی��ری برای بهبود وضعیت این صنعت با همکاری تش��کل های
تخصصی در نظر گرفته شود.
همچنین در این جلس��ه اعطای تس��هیالت کم بهره به منظور
ایجاد ایستگاه های متمرکز جمع اوری پوست خام با استانداردهای
الزم و ب��ه روزاوری ماش��ین االت ،فن��اوری و دانش فنی تخصصی
Finishingچرم متمرکز در چرمشهرها مورد بررسی قرار گرفت.
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
با نزدیک ش��دن به روزهای گرم س��ال و اغاز فصل
گرما ،تولید وس��ایل سرمایش��ی بی��ش از مواقع دیگر
س��ال رونق می گیرد و تهیه کولر و وسایل سرمایشی
دغدغه ای برای مردم می ش��ود .این در حالی است که
امارهای وزارت صنعت ،معدن و تجارت نشان می دهد
تولید کولرهای ابی در سال گذشته نسبت به سال 95
افت 33/5درصدی داش��ته است .برخی از کارشناسان
معتقدند که اس��تفاده از کولرهای گازی و اسپیلت ها
دلیل کاهش تولید کولرهای ابی است .از سوی دیگر،
برخی از کارشناسان معتقدند که موقعیت جغرافیایی
و س��طح درام��دی تعیین کنن��ده بکارگیری وس��یله
سرمایش��ی اس��ت و اس��پیلت ها نمی توانند جایگزین
کولرهای ابی ش��وند .هرچن��د جایگاه اس��پیلت ها و
کولره��ای گازی در کالنش��هرها و س��اختمان های
بهینه سازی انرژی
مدرن توس��عه یافته اس��ت اما در خارج از کالنشهرها
عل��ی جمال��ی ،رییس اتحادی��ه تولیدکنن��دگان و
و بافت ه��ای مس��کونی دیگ��ر همچن��ان تاسیس��ات
تعمیرکاران صنایع برودتی ،تهویه مطبوع ،لباسشویی
ساختمانی نشان از استفاده کولرهای ابی دارد.
و قطعات یدکی در گفت وگو با «گسترش صنعت» در
ضم��ن انکه تولی��د کولر ابی به گفته کارشناس��ان
این باره اظهار کرد :استفاده اسان از وسیله سرمایشی
هزینه ه��ای باالیی دارد درحالی ک��ه کولر های گازی
نقش مهمی در خرید ان از س��وی مصرف کننده دارد.
و اس��پیلت ها در کش��ور تولید نش��ده و با قیمت های
اکنون دمای تهران و کالنش��هرها رو به افزایش است
ارزان قاچاق می ش��ود .از این رو برای مصرف کننده در
و کولرهای ابی قدرت زی��ادی برای خنک کردن هوا
پرداخت هزینه خرید در اولویت است.
ندارن��د ضمن انکه با رطوبتی که در پوش��ال ها ایجاد
با این حال ،امارها نش��ان می دهد در سال گذشته
می کنند نیز قارچ و میکروب موجود در این پوش��ال ها
نس��بت به س��ال ۸ ،۱۳۹۵کاالی صنعتی و ۴کاالی
را به داخل خانه س��رایت می دهن��د .جمالی در بیان
معدن��ی در میان کاالهای منتخ��ب صنعتی و معدنی
تفاوت ه��ای بکارگی��ری از کولرهای اب��ی و کولرهای
کاهش تولید داش��ته اند که در ای��ن میان کولر ابی با
گازی گف��ت :کولرهای ابی مص��رف اب باالیی دارد و
بیش��ترین افت تولید روبه رو بوده اس��ت به طوری که
اب و برق را همزمان اس��تفاده می کند .کولرهای ابی
تولید کولر ابی با رشد منفی 33/5درصدی ،بیشترین
در ماه بیش از ۵۰۰لیتر مصرف اب دارند ،نگهداری و
رش��د منف��ی را در می��ان کاالهای منتخ��ب صنعتی
استفاده از کولرهای ابی هزینه های بسیاری در مصرف
در طول س��ال ۱۳۹۶نس��بت به س��ال ۱۳۹۵داشته
اب ،برق و پوشال دارد.
است.
رییس اتحادیه تولیدکنندگان و تعمیرکاران صنایع
این در حالی اس��ت که مصرف انرژی،
برودت��ی ،تهوی��ه مطبوع ،لباسش��ویی و
قیمت ،قدرت خنک کنندگی و اس��انی
قطع��ات یدک��ی تصری��ح ک��رد :مصرف
بکارگی��ری از مهم تری��ن م��وارد برای
ان��رژی کولرهای ابی در رده Gاس��ت و
انتخاب وس��یله سرمایش��ی از نوع کولر
مصرف انرژی اسپیلت ها در رده Aاست.
ابی یا کولر گازی عنوان می شود.
کولره��ای اب��ی ،اب و ب��رق را همزمان
ضم��ن انکه کاهش انواع حساس��یت
مصرف می کنند در حالی که اس��پیلت ها
ناشی از میکروب ها ،پاالیش هوا از ذرات
و کولرهای گازی فقط مصرف برق دارند.
حبیب اهلل انصاری
معلق گرد و غبار و از بین بردن باکتری ها
اما هزینه مصرف برق این کولر ها باالتر از
و ویروس های موجود در فضای محیط ،اکنون واحدهای تولیدی کولر های ابی است.
تصفیه هوا از انواع بوی ناخوشایند و مواد تک محصولی هستند که
جمالی با بی��ان اینکه مص��رف انرژی
فقط کولرهای
ش��یمیایی و دیگر االینده ها و سرمایش
در ای��ن کولره��ای گازی و اس��پیلت ها
ابی تولید می کنند و با
زیاد محیط از مزیت های
اس��پیلت بیان افزایش نرخ نهاده های بهینه س��ازی ش��ده اس��ت ،افزود :اکنون
می ش��ود .کولر گازی برخالف کولرهای
ترجی��ح مصرف کننده به کولرهای گازی
تولید و باال رفتن
ابی ،رطوبت را افزایش نمی دهد.
هزینه های تولید
و اس��پیلت ها است زیرا کولرهای گازی و
مانند دستمزد
از این رو ،برای محیط های ش��رجی
اسپیلت ها الودگی هوا ایجاد نمی کند در
نیاز به افزایش
بس��یار مناس��ب اس��ت .با وج��ود همه
حالی ک��ه کولرهای ابی تمام میکروب ها
نرخ بازاری محصول دارند
مزایایی که این دستگاه دارد ب ه دلیل باال تا بتوانند به تولید خود و الودگی ه��ای ه��وا را وارد خانه و محل
بودن هزینه تولید و نبود دس��تگاه های
می کند.
ادامه دهند
ساخت ،در کشور تولید نمی شود.
ریی��س اتحادی��ه تولیدکنن��دگان و
با حضور الریجانی
۳طرح زیرساختی در روستاهای قم گشایش یافت
۳طرح زیر س��اختی شامل اب رسانی به روستای
لنگرود و تکمیل گازرس��انی به ۲روستای وشنوه و
ا َ ِول قم ب��ا اعتبار ۸۲میلیارد ریال عصر پنجش��نبه
با حضور رییس مجلس ش��ورای اسالمی و مسئوالن
این استان در بخش کهک قم به بهره برداری رسید.
ب��ه گزارش ایرن��ا ،علی الریجان��ی ،رییس مجلس
ش��ورای اس�لامی با س��فر به منطقه کهک اس��تان
قم ،ابتدا در روس��تای لنگرود حض��ور یافت و طرح
اب رسانی به این روستا را به بهره برداری رساند.
طرح اب رس��انی به روس��تای لنگرود با اعتبار ۳۵
میلیارد ریال از س��ال ۹۶اغاز شد و پس از ۸ماه به
بهره برداری رس��ید .با اجرای این طرح ،اب روستای
لنگرود و روس��تاهای باالدست کهک قم با اتصال به
سرشاخه های دز پایدار شد.
این طرح که شامل بیش از ۶کیلومتر لوله گذاری،
ساخت ایستگاه پمپاژ ۷۵مترمکعب بر ثانیه و مخزن
۵00مترمکعبی است ،روستای لنگرود و روستاهای
باالدست قم را از وضعیت جیره بندی خارج می کند.
عل��ی الریجانی ،ش��هریور گذش��ته کلن��گ اغاز
عملیات انتقال اب به ۱0روس��تای باالدست کهک
قم ب��ا اعتبار ۱۳۷میلیارد ری��ال را به زمین زد که
اب رس��انی به روس��تای لنگرود به عنوان نخستین
روس��تای اب رسانی ش��ده در قال��ب این پ��روژه به
بهره برداری رس��ید و قرار اس��ت تا شهریور ۹۸تمام
روس��تاهای قم با اتصال به اب سرشاخه های دز در
وضعیت پایدار قرار گیرند.
ای��ن طرح که به نام ش��هید مداف��ع حرم ،مهدی
لطفی نیاسر نام گذاری شده بود با حضور خانواده این
شهید گشایش یافت .رییس مجلس شورای اسالمی
در ادامه سفر خود به بخش کهک در روستای وشنوه
قم حضور یافت و با روش��ن کردن مش��عل مس��جد
مصالی روس��تا ،گازرسانی به ۲روس��تای وشنوه و
ا َ ِول را به طور رسمی افتتاح کرد .عملیات گازرسانی
به این روس��تا از تیر ۱۳۹۵اغ��از و حدود ۵00روز
طرح ریزی و برنامه ریزی شده است .این طرح شامل
۲۷کیلومت��ر لوله گذاری ۲ ،ایس��تگاه تقلیل فش��ار
۲۵00متر مکع��ب در س��اعت و ۴00متر مکعب در
س��اعت اس��ت که با هزینه ۴۶میلیارد ریال با ۴۸0
انشعاب ۲این روستا از نعمت گاز برخوردار شدند.
در این افتتاحیه ه��ا ،که احمد امیرابادی فراهانی،
نماین��ده م��ردم قم در مجلس ش��ورای اس�لامی و
س��ید مهدی صادقی ،اس��تاندار قم حضور داش��تند،
اهالی روس��تا با در دس��ت داشتن ش��اخه های گل
از مس��ئوالن قم برای اجرای ای��ن طرح ها قدردانی
کردند.
کهک یکی از بخش های قم با ۲دهس��تان فردو و
کهک و ۱۸روستا است که در جنوب این شهر قرار
دارد و فاصله مرکز بخش تا قم ۳0کیلومتر است.
تعمیرکاران صنایع برودتی ،تهویه مطبوع ،لباسشویی
و قطع��ات یدک��ی گف��ت :در جن��وب کش��ور امکان
بکارگیری کولرهای ابی نیس��ت در حالی که اسپیلت
هوای خش��ک و خنک را در محوط��ه پخش می کند،
اس��تفاده اس��ان تری دارد و فیلتره��ای ان بر تصفیه
هوا موثر اس��ت .ام��ا کولرهای ابی به دلیل داش��تن
رطوب��ت زی��اد در مناطقی ک��ه دمای ب��اال دارد قابل
اس��تفاده نیست .جمالی با اش��اره به اینکه کولرهای
اب��ی در کش��ور به ص��ورت پراکنده تولید می ش��ود،
افزود :ش��رکت های تولیدی ب��زرگ لوازم خانگی مانند
ابس��ال اکنون در حال تولید کولرهای ابی هس��تند.
اما تولید این دس��ته از وسایل سرمایشی رو به تحول
و جایگزینی است.
تحول در تولید کولر ابی
را با حداقل حاش��یه سود بفروش��ند .در نتیجه ،تولید
کولرهای ابی کاهش داشته است.
دبی��ر کل انجمن صنایع لوازم خانگ��ی ایران با تاکید
ب��ر اینکه کولرهای ابی جامعه مصرفی محدودی دارد
و طبقه ه��ای متوس��ط و رو ب��ه پایین از این وس��یله
سرمایشی اس��تفاده می کنند ،گفت :اکنون واحدهای
تولیدی تک محصولی هس��تند که فقط کولرهای ابی
تولید می کنند و با افزایش نهاده های تولید و باال رفتن
هزینه های تولید مانند نرخ دس��تمزد ،نیاز به افزایش
ن��رخ بازاری محص��ول دارند تا بتوانند ب��ه تولید خود
ادامه دهند.
انصاری تاکی��د کرد :اس��پیلت ها و کولرهای گازی
نمی توانن��د جایگزی��ن کولرهای ابی باش��ند هرچند
کولر ابی مصرف اب زی��ادی دارد اما در کارخانه های
تولیدی تدابیری اندیشیده ش��ده تا مصرف انرژی در
این وسیله سرمایشی کاهش یابد.
وی معتقد اس��ت که کولرس��ازان نیز مصرف انرژی
در کولره��ای ابی جدید را کاه��ش داده اند همچنین
با تدابیری که ب��ه کار گرفته اند و جایگزینی که برای
پوشال انتخاب کرده اند قدرت سرمادهی کولرهای ابی
را ب��اال برده اند .دبیر کل انجمن صنای��ع لوازم خانگی
ای��ران گفت :اس��پیلت ها و کولره��ای گازی قیمت و
مص��رف برق باالی��ی دارد و خانواده ه��ای کم درامد و
متوس��ط نمی توانند این وس��یله سرمایش��ی را به کار
گیرند ضمن انکه تاسیس��ات س��اختمانی به گونه ای
است که کولرهای ابی قابل استفاده است .هرچند در
س��اختمان های جدید دیگر برای تاسیسات کولرهای
ابی زمینه س��ازی نش��ده ام��ا بازهم نمی ت��وان گفت
کولرهای گازی و اسپیلت جایگزین کولرهای ابی شده
است زیرا همه توانایی خرید اسپیلت و کولرهای گازی
را ندارن��د .انصاری ادامه داد :با قرار دادن یک کولرابی
با قدرت سرمادهی متفاوت ۶۰۰۰ ،۴۰۰۰و ۷۵۰۰در
بام یک ساختمان می توان تمام ان ساختمان را خنک
ک��رد در حالی ک��ه اس��پیلت ها در بهترین حالت یک
طبقه را می تواند خنک کن��د .دبیر کل انجمن صنایع
لوازم خانگی ایران با بیان اینکه صادرات
کولره��ای اب��ی به ع��راق و افغانس��تان
انجام می ش��ود ،تاکید ک��رد :با توجه به
س��اخت فرهنگی ،موقعیت جغرافیایی،
وضعی��ت اقتصادی ،درام��د مردم و نوع
س��اختمان ها ،نمی توان گف��ت نیازی به
تولید کولرهای ابی نیست.
با این حال ،برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که
هن��وز ترجیح عامه مردم ب��ه بکارگیری کولرهای ابی
اس��ت که امکان استقرار ان در س��اختمان نیز وجود
دارد و هزین��ه کمی دارد ام��ا کولرهای گازی مصرف
ان��رژی زیاد و نرخ باالی��ی دارد .بنابراین
اس��تفاده از کولرهای گازی و اسپیلت ها
برای همه ممکن نیست.
حبی��ب اهلل انصاری ،دبی��ر کل انجمن
صنایع لوازم خانگی ایران در گفت وگو با
«گس��ترش صنعت» با بیان اینکه امارها
مورد اس��تناد نیس��ت و مشخص نیست
علی جمالی
وزارت صنعت ،مع��دن و تجارت چگونه
از شرایط تولید کولرهای ابی امار گرفته
کولرهای ابی
است ،تصریح کرد :کولرهای ابی به دلیل مصرف اب باالیی دارد و
اب و برق
افزایش نرخ قطعات اولیه مانند ورق های
را همزمان استفاده
اهن��ی و الومینیوم��ی و الکتروموتورها
می کند .کولرهای ابی در
نی��از به افزایش نرخ تمام ش��ده داش��ت
ماه بیش از ۵۰۰لیتر
اما س��ازمان حمایت مصرف کنندگان و
مصرف اب دارد،
نگهداری و استفاده از
تولیدکنندگان ب��ا افزایش نرخ کولرهای
کولرهای ابی
ابی در سال ۹۶به شدت مخالفت کرد.
هزینه های بسیاری در
قیمت
انص��اری ادام��ه داد :افزای��ش
مصرف اب ،برق
ک��ه
ش��د
تمام ش��ده تولی��د باع��ث
و پوشال دارد
تولیدکنن��دگان نتوانن��د کولرهای ابی
� سخن اخر
در تهران و کالنشهرها ،ساختمان های
بزرگ و مدرن س��اخته شده که لوله ها و
کانال ه��ای کولر اب��ی از ان عبور نکرده
اس��ت و ب��ام س��اختمان های جدید نیز
خالی از جای مش��خص ب��رای کولرهای
ابی است.
س��رمایش این س��اختمان های مدرن
برعه��ده اس��پیلت ها و کولره��ای گازی
تعبیه ش��ده در هر طبقه است .با وجود
این ،بکارگیری کولرهای ابی در خارج از
کالنشهرها همچنان ادامه دارد.
استقبال شهرک های صنعتی قم
از اجرای طرح «کد جغرافیایی»
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم
در دیدار با مدیرکل پس��ت استان ،از اجرایی شدن
ط��رح ژئو کد(ک��د جغرافیایی) واحده��ای تولیدی
مس��تقر در ش��هرک ها و نواح��ی صنعتی اس��تان
استقبال کرد.
به گزارش خبرنگار «گس��ترش صنعت» از استان
قم ،امیر طیبی نژاد در نشس��ت مش��ترک مدیران و
معاونان این ش��رکت با اداره کل پست استان اظهار
ک��رد :اداره کل پس��ت قم با توجه ب��ه ظرفیت های
مناس��ب ان می توان��د تکمیل کنن��ده زنجی��ره
خدمت رس��انی نهاد های مختلف به فعاالن صنعتی
استان باشد.
طیبی ن��ژاد با اش��اره به خدمات دهی گس��ترده و
متن��وع ای��ن اداره کل به واحده��ای صنعتی گفت:
اداره کل پست اس��تان باید با نیاز سنجی به روز ،از
نیازه��ای فعاالن تولیدی و صنعتی قم برای نواوری
و شکوفایی خدمات خود اقدام کند.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم
در ادامه به فرصت ه��ای توزیعی محصوالت صنایع،
به ویژه خوش��ه های کس��ب و کار صنای��ع کوچک و
متوسط استان اشاره و خاطرنشان کرد :خوشبختانه
در طول س��ال های گذش��ته ش��اهد رونق و توسعه
روزافزون ارس��ال محصوالت خوشه های کسب و کار
اس��تان به سراس��ر کش��ور و بازاره��ای بین المللی
هستیم که اداره کل پس��ت استان می تواند در این
زمینه نقش افرینی مناسبی داشته باشد.
طیبی نژاد س��رعت و هزینه های حمل ونقل را دو
عامل مهم برای واحدهای تولیدی برشمرد و افزود:
ب��ا توجه به ش��رایط نزدیک رقابت پذی��ری در بین
فعاالن بازارهای داخلی و خارجی ،مدیران واحدهای
تولیدی و صنعتی از هر گونه طرح و برنامه ای که در
راستای سرعت بخشی به توزیع محصوالت انها و در
عین حال کاهش هزینه های حمل ونقل کمک کند،
استقبال خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قم
در بخش دیگری از س��خنان خود ب��ا مهم خواندن
اجرای ط��رح ژئوکد (کد جغرافیایی) برای واحدهای
صنعتی بیان کرد :این طرح ظرفیت بس��یار مثبتی
را پی��ش روی نهاد های خدمت رس��ان ب��ه خانواده
ش��هرک های صنعت��ی اس��تان و همچنی��ن خ��ود
واحدهای تولیدی مس��تقر در ش��هرک ها و نواحی
صنعتی قرار می دهد که مناس��ب اس��ت با تشکیل
کمیته مشترک فنی از کارشناسان مربوط این طرح
در شهرک های صنعتی استان نیز اجرایی شود.
خدمات دهی پست به تولید کنندگان
رحم��ن بیرانوند ،مدیرکل پس��ت اس��تان نیز در
این نشس��ت با ارائه گزارش��ی از خدمات این اداره
به فعاالن اقتص��ادی و تولیدی اس��تان اظهار کرد:
در طراحی جدید این اداره کل توانس��ت بسته های
پستی سوهان فعاالن این صنعت را در زمان مناسب
و ب��ه نحو شایس��ته ای در اختی��ار مصرف کننده در
نقاط دور کشور قرار دهد.
بیرانون��د اف��زود :ای��ن اداره کل ط��رح «پس��ت
لجس��تیک» را نیز به صورت ازمایشی در استان در
حال اجرا دارد که با همکاری ش��رکت شهرک های
صنعت��ی اس��تان ق��م و اس��تفاده از ظرفیت ه��ای
ش��هرک های صنعتی می توان در این راستا گام های
بلندی برداشت.