روزنامه گسترش صنعت شماره 400
روزنامه گسترش صنعت شماره 400
راهکاری
برای مقابله
با کرختی صنایع
یکشنبه
توازن صنعتی
تهران با واگذاری
زمین های شهریار
6خرداد 1397
11رمضان 1439
2
سال سی ام پیاپی 2373دوره جدید شماره 4 400صفحه قیمت 1000 :تومان
جذابیت و امنیت
زیرساخت تزریق پول
مردم به صنایع
یکی از سیاست هایی که دولت در سال ۹۶برای
تزریق س��رمایه از بانک ب��ه بخش تولید ،صنعت و
خدمات کش��ور در نظر گرفت ،کاهش سود بانکی
بود .دولت با این سیاس��ت توانست سود بانکی را از
۲۲به ۱۵درصد بکاهد .در این شرایط پیش بینی
می ش��د توجیه اقتصادی سرمایه گذاری در بانک
با چالش روبه رو ش��ود و مردم س��رمایه های خود
را از بان��ک خ��ارج کنند .این سیاس��ت که یکی از
معروف ترین سیاس��ت های انبس��اط پولی است
با هدف جذب س��رمایه در بخ��ش تولید و صنعت
در نظ��ر گرفته ش��د اما در ادامه مس��یر س��رمایه
تغییر کرد .کارشناس��ان معتقدند ب��ه دلیل نبود
زیرس��اخت برای ج��ذب س��رمایه های اندک در
صنعت و تولید س��رمایه مردم از بانک ها خارج و به
سمت بازار ارز و طال روانه شد .این موضوع در ادامه
باعث شد تقاضای دالر و طال افزایش یابد .در ادامه
این جریان دولت با کمبود س��که ،طال و اسکناس
دالر روبه رو شد و این موضوع نیز افزایش نرخ دالر
و نرخ طال را به همراه داشت که تا کنون بزرگترین
چالش امس��ال به ش��مار می رود .این اتفاق ها در
حالی رخ داد که اگر مردم می توانس��تند س��رمایه
خود را وارد بخش صنعت کنند و امنیت س��رمایه
نیز تامین می ش��د ،نه تنها نوسان های نرخ دالر و
نرخ ط�لا به وجود نمی امد بلکه بخش صنعت نیز
رشد مناسبی را تجربه می کرد...
4
27مه 2018
http://telegram.me/sanatnewspaper
www.sanatnewspaper.com
گزارش «گسترش صنعت» از رعایت استانداردهای هشتادوپنج گانه از سوی خودروسازان نشان داد
طراحی پلتفرم بومی شرط تولید قطعه
3
2
به وزیران را نادیده بگیرد
2
عکس :مهدی کاوه ای
رییس جمهوری نامه خود
یکشنبه
اقتصاد و توسعه
6خرداد 11 1397رمضان 27 1439مه 2018شماره 400پیاپی 2373
یادداشت
راهکاری
برای مقابله با کرختی صنایع
خبر
حذف یکی از خوان های مالیاتی
برای تولیدکنندگان
معافی��ت واحده��ای تولی��دی از پرداخ��ت ۴درص��د
علی الحس��اب واردات قطعی هرچند گامی امیدوارکننده در
راستای رونق واحدهای تولیدی است اما به طور حتم نقطه
پایانی نیس��ت و باید شاهد لحاظ سایر معافیت های مالیاتی
از جمل��ه مالیات ارزش افزوده و مالی��ات بر عملکرد در کنار
دریافت عوارض گمرکی باشیم.
به تازگی گمرک جمهوری اس�لامی ایران در بخشنامه ای
اعالم کرده ک��ه واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری
و همچنین ماشین االت خط تولید واحدهای تولیدی دارای
مجوز تاسیس از وزارتخانه های مرتبط ،از پرداخت ۴درصد
علی الحساب واردات قطعی معاف هستند.
بیژن پناه��ی زاده ،معاون خانه صنع��ت ،معدن و تجارت
ایران این بخش��نامه را مثبت ارزیابی کرد و به ایس��نا گفت:
ح��ذف مالیات علی الحس��اب درص��دی واردات قطعی برای
بخش تولید به طور حتم یکی از تصمیم های اثرگذار اس��ت
اما فقط یکی از مواردی به شمار می رود که دولت باید برای
حذف ان اقدام کند.
وی ادامه داد :عالوه بر مالیات علی الحساب ،حذف مالیات
عملک��رد ،مالیات ارزش افزوده و دریافت عوارض گمرکی از
دیگر موارد تاثیرگذار بر نرخ تمام شده در بخش تولید است
و تولیدکنندگان س��ال ها اس��ت بر حذف ای��ن موارد تاکید
دارند چراکه در تمامی کش��ورهای دنی��ا واحدهای تولیدی
از پرداخت هرگونه مالیات معاف هس��تند و از این طریق در
راستای تولید هر چه بیشتر و اشتغالزایی تشویق می شوند.
مع��اون خانه صنعت ،معدن و تج��ارت ایران با بیان اینکه
طب��ق ای��ن بخش��نامه ،واحده��ای تولی��دی از پرداخت ۴
درصد مالیات علی الحس��اب در بخ��ش واردات مواد اولیه و
ماشین االت معاف می ش��وند ،گفت :هرچند این تصمیم بر
نرخ تمام ش��ده کاالهای تولیدی تاثی��ر چندانی ندارد اما به
ط��ور حتم یک��ی از اقدام های مطلوب به ش��مار می رود که
امیدواریم ادامه دار باشد و شاهد حذف مالیات ارزش افزوده،
مالی��ات ب��ر عملکرد و دریاف��ت عوارض گمرک��ی در اینده
باشیم.
پناه��ی زاده با تاکید ب��ر اینکه در تمام��ی دنیا اختصاص
مش��وق های تولیدی در دس��تور کار دولت ها قرار می گیرد،
اظه��ار کرد :باید بتوانیم در ب��ازار ارز ثبات نرخ ایجاد کنیم
و این گونه ش��اهد برنامه ریزی تولیدکنن��دگان و واحدهای
تولی��دی باش��یم زیرا در غی��ر این صورت تولی��د و صنعت
کش��ور با چالش های مختلفی روبه رو می شود و نوسان نرخ
ارز اث��رات بس��یار نامطلوبی در این ح��وزه از خود بر جای
خواهد گذاشت.
مع��اون خانه صنع��ت ،معدن و تجارت ای��ران با تاکید بر
اینک��ه باید ع��وارض گمرکی ،مالیات بر عملک��رد و مالیات
ارزش افزوده در بخش تولید نیز حذف شود ،گفت :حتی اگر
واحدهای تولیدی س��ودده هم باشند نباید مالیات عملکرد
از انها گرفته ش��ود چراکه واحدهای تولیدی ،موتور محرک
کش��ور به شمار می روند و در اش��تغالزایی نقش مستقیمی
دارند.
محمود بهمنی
در سال های گذشته
سود بانکی سرمایه
مردم را به سمت
بانک ها هدایت کرده
بود .این در حالی بود
که کاهش سرمایه
در گردش و سرمایه
ساخت جدی ترین
مشکالت بخش صنعت
کشور را تشکیل
می دادند
عکس :مهدی کاوه ای
بخش عمده ای از سیاست های
مه��ار تورم ب��ه رک��ود در بازار
منج��ر ش��ده و طبیعی اس��ت
زمان��ی که در چند س��ال تورم
۴۰درصدی به ۷درصد کاهش
پی��دا کند اس��یب هایی به بازار
وارد خواهد ش��د اما باید به این
رمضانعلی سبحانی فر
نکته توجه داشت که زیان تورم
عضو کمیسیون صنایع
افسارگسیخته بس��یار بیشتر از
و معادن مجلس شورای
مه��ار تورم اس��ت .عالوه بر این،
اسالمی
در س��ال ۹۷دولت با مشکالت
جدی��دی در حوزه های مختلف
روبه رو شد که یکی از مهم ترین انها نوسان های دالر بود.
دولت پس از سال های رکود تالش کرد وارد سیاست های
مهار تورم شود.
بر این اس��اس ،تورم مهار شد اما همان طور که پیش بینی
می ش��د ،مش��کل رکود به وجود امد .پ��س از ان دولت با
سیاس��ت تزریق سرمایه واحدهای تولیدی را به رونق نسبی
رساند و این واحدها نیز به مدار تولید بازگشتند.
خوش��بختانه برنامه ریزی ه��ا ب��ه گونه ای ب��ود که دولت
توانس��ت مان��ع تزریق پ��ول به جامعه ش��ود .اگر س��رمایه
واحدهای تولیدی وارد جامعه می شد ،دوباره با بحران تورم
روبه رو می ش��دیم اما این طور نش��د و ت��ورم و رکود تا حد
زیادی مهار شد.
مش��کلی که اکنون وجود دارد این است که هر چند تورم
تک رقمی ش��ده و چند دوره متوالی اس��ت ک��ه رکود دیگر
احس��اس نمی ش��ود ،هنوز وضعیت اقتص��اد و صنعت ایران
دچ��ار نوعی کرختی اس��ت .اگر ایران بتوان��د در این زمینه
از سرمایه گذاران و تولیدکنندگان خارجی استفاده کند ،به
طور قطع در این زمینه شاهد رشد باالیی خواهیم بود.
س��رمایه گذاران خارجی عالوه بر س��رمایه و ارزاوری نگاه
مدیریتی جدیدی را وارد کش��ور می کنند که باعث می شود
صنایع ایران از روش های روز مدیریتی نیز بهره مند شود.
«گسترش صنعت» از چگونگی افزایش بازده سیاست انقباض پولی دولت گزارش می دهد
جذابیت و امنیت ،زیرساخت تزریق پول مردم به صنایع
امیر مهرزاد
industry@sanatnewspaper.com
یکی از سیاس��ت هایی که دولت در س��ال ۹۶برای
تزری��ق س��رمایه از بانک ب��ه بخش تولی��د ،صنعت و
خدمات کش��ور در نظر گرفت ،کاهش سود بانکی بود.
دولت با این سیاست توانست سود بانکی را از ۲۲به ۱۵
درصد بکاهد .در این ش��رایط پیش بینی می شد توجیه
اقتصادی سرمایه گذاری در بانک با چالش روبه رو شود
و مردم سرمایه های خود را از بانک خارج کنند.
این سیاس��ت که یکی از معروف ترین سیاس��ت های
انبس��اط پولی اس��ت با هدف جذب سرمایه در بخش
تولید و صنعت در نظر گرفته ش��د اما در ادامه مس��یر
سرمایه تغییر کرد .کارشناسان معتقدند به دلیل نبود
زیرس��اخت برای جذب سرمایه های اندک در صنعت و
تولید س��رمایه مردم از بانک ها خارج و به س��مت بازار
ارز و طال روانه ش��د .این موضوع در ادامه باعث ش��د
تقاض��ای دالر و ط�لا افزایش یابد .در ادامه این جریان
دولت با کمبود س��که ،طال و اسکناس دالر روبه رو شد
و ای��ن موض��وع نیز افزایش ن��رخ دالر و نرخ طال را به
همراه داش��ت که تا کنون بزرگترین چالش امس��ال به
شمار می رود.
ای��ن اتفاق ه��ا در حال��ی رخ داد ک��ه اگ��ر م��ردم
می توانس��تند سرمایه خود را وارد بخش صنعت کنند
و امنیت س��رمایه نیز تامین می شد ،نه تنها نوسان های
ن��رخ دالر و ن��رخ طال ب��ه وجود نمی ام��د بلکه بخش
صنعت نیز رشد مناسبی را تجربه می کرد .با این حال،
نبود زیرساخت مناس��ب در صنایع کشور برای جذب
س��رمایه های اندک موضوعی اس��ت ک��ه چالش های
کنون��ی را ایج��اد کرده و کارشناس��ان معتقدند دولت
در ای��ن زمین��ه بای��د در صنای��ع کوچک و متوس��ط
جذابیت هایی برای سرمایه گذاری ایجاد کند.
کنن��د .اتفاقی که به افزای��ش ناگهانی و بر هم خوردن
سرمایه به سمت صنعت نرفت
تعادل نرخ دالر و نرخ طال منجر شد.
محمود بهمنی ،عضو کمیس��یون اقتصادی مجلس
بهمن��ی ب��ا تاکید بر اینک��ه دولت باید زیرس��اخت
ش��ورای اس�لامی درباره وضعیت اقتصاد و صنعت در
س��رمایه گذاری در صنایع کوچک و متوس��ط را ایجاد
کش��ور به «گس��ترش صنع��ت» گفت :در س��ال های
کن��د ،توضی��ح داد :همچنین از دیگ��ر نیازهای امروز
گذشته س��ود بانکی سرمایه مردم را به سمت بانک ها
کش��ور ،ش��فاف کردن اقتصاد است .در شرایط کنونی
هدایت کرده بود .این در حالی بود که کاهش س��رمایه
ع��ده ای در تحلیل ش��رایط اقتصادی مش��کل دارند و
در گردش و س��رمایه س��اخت جدی ترین مش��کالت
تع��ادل بازار را بر هم می زنند .افرادی با هدف کس��ب
بخش صنعت کشور را تشکیل می دادند .در این زمینه
سود هنگفت در چند روز بخشی از اموال و دارایی های
دولت تالش کرد با تزریق سرمایه مشکالت را برطرف
خود را فروختند و به ازای ان دالر و سکه خریدند و این
کن��د اما دارایی دولت در این ح��وزه کفاف نمی داد تا
موضوع را در نظر نگرفتند که بر هم خوردن تعادل بازار
مشکل به طور کامل برطرف شود.
زندگی اقتصادی انها را هم تهدید می کند.
وی اف��زود :عالوه بر این ،تا ۵س��ال پیش تورم بیش
وی توضیح داد :متاسفانه عده ای در این شرایط تنها
از ۱0درص��د و س��ود بانک��ی بی��ش از ۲0درصد بود
ب��ه وضعیت خودش��ان توجه می کنن��د و این فرهنگ
ک��ه ای��ن اتفاق باعث ش��ده بود امن تری��ن محل برای
هن��وز به گس��تردگی کافی نرس��یده که م��ردم برای
س��رمایه گذاری بانک ها باش��د .این سیاست تحمیلی
کس��ب س��ود ،تعادل بازار را برهم نزنن��د .با این حال،
ب��ه اقتص��اد ایران که از طرف دول��ت نهم و دهم ایجاد
نمی ت��وان به کس��ی گف��ت دالر بخرد ی��ا خیر .دولت
ش��ده بود س��رمایه مردم را به سمت بانک ها برده بود.
در ای��ن زمین��ه وظیفه دارد س��رمایه را هدایت کند و
دولت با کاهش سود بانکی تالش کرد تا سرمایه مردم
نمی توان از سیاس��ت های اجتنابی استفاده کرد .یکی
را از بانک ه��ا خ��ارج و به س��مت صنعت
از مهم تری��ن کارهایی که دولت دوازدهم
هدایت کند.
فریدون احمدی :دولت می تواند انجام دهد ،توسعه زیرساخت ها
عض��و کمیس��یون اقتص��ادی مجلس
برای س��رمایه گذاری در صنایع کوچک و
برای ورود سرمایه
شورای اسالمی توضیح داد :این در حالی مردم به بخش تولید ،متوسط است.
خدمات و صنعت
� مردم و بخش خصوصی
بود که س��ود دالر و سکه بیش از سودی
راهی جز در پیش
فری��دون احمدی ،عضو هیات رییس��ه
بود که در بانک ها و صنایع به مردم تعلق
می گرفت .عالوه بر این ،بخش تولید برای گرفتن سیاست های کمیس��یون صنای��ع و مع��ادن مجل��س
م��ردم عادی نه جذابیت باالیی دارد و نه انبساطی ندارد ،حال شورای اس�لامی درباره زیرساخت هایی
امنیت��ی ب��رای ان در نظر گرفته ش��ده انکه در جریان اجرای که س��رمایه م��ردم را در سیاس��ت های
که باعث ش��ود س��رمایه به سمت تولید این سیاست ها گاهی انبس��اطی در بخش تولید جذب می کند
مشکالتی هم ایجاد
به «گس��ترش صنعت» گفت :مش��کلی
حرکت کن��د .در نتیجه ،این اتفاق باعث
می شود
ک��ه در ماه گذش��ته به وج��ود امد ویژه
ش��د س��رمایه مردم از بانک خارج شود و
ایران نیست .بررسی وضعیت کشورهای
انها به س��مت خرید دالر و سکه حرکت
توس��عه یافته زمانی که انها در دس��ته کش��ورهای در
حال توس��عه بودند ،نشان می دهد بسیاری از کشورها
چنین مشکالتی داش��ته اند .دولت برای ورود سرمایه
م��ردم به بخش تولی��د ،خدمات و صنعت راهی جز در
پیش گرفتن سیاس��ت های انبساطی ندارد ،حال انکه
در جریان اجرای این سیاس��ت ها گاهی مشکالتی هم
ایجاد می شود.
وی افزود :انچه باید در کش��ور برای ان زمینه سازی
ش��ود ،تسهیل س��رمایه گذاری در بخش صنعت است.
دول��ت در این زمینه ضعیف عم��ل کرد و باید در نظر
داش��ت که صنایع کشور نیز امنیت باالیی برای جذب
س��رمایه مردم ندارند .بر این اس��اس ،دو موضوع باید
برطرف شود؛ نخست ،امنیت سرمایه در صنایع کوچک
و متوس��ط و دوم ،ایجاد جذابیت برای س��رمایه گذاری
م��ردم در ای��ن بخش ها .این عضو کمیس��یون صنایع
و معادن مجلس ش��ورای اس�لامی با اش��اره به اینکه
س��رمایه گذاری در واحده��ای در ح��ال فعالیت برای
مردم عادی امری دش��وار و پیچیده به ش��مار می رود،
توضی��ح داد :دولت بای��د مس��یری را در پیش بگیرد
ک��ه مردم عادی بتوانند در صنایع کوچک و متوس��ط
س��رمایه گذاری کنند .زمانی که این موضوع تسهیل و
امنیت سرمایه نیز تامین شود می توان امیدوار بود که
مشکالت کنونی دیگر ایجاد نشود.
احمدی با بیان اینکه راه توس��عه جذب س��رمایه در
بخش مولد است ،گفت :تا زمانی که چشم تولیدکننده
ب��ه تس��هیالت ارزان قیمت و تس��هیالت رونق باش��د
نمی توان در کشور شاهد توسعه چندانی بود .سیاستی
که می تواند کش��ور را از وضعیت کنونی رها کند ،این
است که مردم به طور مستقیم با بخش خصوصی وارد
مذاکره ش��وند و دولت نیز بر این ارتباط نظارت داشته
باش��د .در این صورت هم صنعتگر تعهد می دهد و هم
مردم سرمایه خود را به بخش تولید می سپارند.
دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسالمی کار کشور:
رییس جمهوری نامه خود به وزیران را نادیده بگیرد
دبیر کانون هماهنگی ش��وراهای اس�لامی کار کشور با
انتق��اد از عملکرد دولت در قبال س��ازمان تامین اجتماعی
گفت :بخش��نامه دولت مبنی بر ل��زوم واریز حق درمان از
طرف بیمه ش��ده یا کارفرما به خزانه داری کل ،غیرموجه
ی است.
و غیرقانون
ب��ه گزارش ایلنا ،در زمان بررس��ی بن��د «ز» در الیحه
بودج��ه ،۹۷اعتراض ه��ای بس��یاری به تفکیک س��رانه
درم��ان تامین اجتماع��ی و واریز ان به خزانه کل ش��د اما
در نهای��ت این بند در قالب بند «و» قانون بودجه تصویب
شد و در دستور کار قرار گرفت .در ادامه این تصویب۲۲ ،
اردیبهشت ،نام ه رییس جمهوری خطاب به ۴وزیر منتشر
شد که در ان امده بود بیمه شده یا کارفرما باید حق بیمه
را «جداگانه» به خزانه دولت واریز کند.
حسین حبیبی ،دبیر کانون هماهنگی شوراهای اسالمی
کار کش��ور با انتقاد از این نام��ه و تالش همه جانبه دولت
برای س��لب اس��تقالل مالی و س��اختاری تامین اجتماعی
گف��ت :در نام ه رییس جمهوری خطاب به ۴وزیر و معاون
رییس جمه��وری ام��ده« :نه /بیس��ت و هفت��م» درمان،
به طور مس��تقیم از طرف کارفرما یا بیمه ش��ده در قبض
بانکی جداگانه به حساب «تمرکز وجوه سهم درمان» نزد
خزانه داری کل کش��ور واریز ش��ود .پرسش اینجاست که
این تخلف اش��کار چگونه رخ می دهد؛ چراکه در بند «و»
س��ازمان تامین اجتماعی مکلف شده که سهم درمان را به
حس��اب دولت بریزد ،نه کارفرما یا بیمه ش��ده .وی ادامه
می دهد :البته بارها گفته ایم و باز هم تکرار می کنیم خود
ی اس��ت و
بند «و» قانون بودجه ،هم مخالف موازین قانون
هم با مالحظات شرعی منافات دارد .حبیبی با بیان اینکه
بخشی از حق بیمه برعهده دولت و از تعهدات دولت است
که تاکنون نپرداخته ،ادامه می دهد :اکنون ر ییس جمهوری
می گوید با وجود اینکه تعهداتم را در قبال تامین اجتماعی
انجام نداده ام ،باید معادل «نه/بیس��ت و هفتم» از سرمایه
بیمه ای س��ازمان به حس��اب خزانه داری واریز ش��ود؛ این
یعنی بدهی دولت به تامین اجتماعی هم مورد تهاجم قرار
گرفته اس��ت .وی تاکید می کن��د :رییس جمهوری مقرر
کرده دولت اول هزینه های دانش��گاه های علوم پزشکی را
پرداخت نماید؛ این اولویت بندی به این معناست که مراکز
ی است و ۴۲میلیون
درمانی ملکی سازمان در اولویت بعد
بیمه شده سازمان تامین اجتماعی ،به زودی عالوه بر بحران
نب��ود امنیت ش��غلی ،با بحران درمان��ی و بیمه ای روبه رو
خواهند ش��د .این فعال صنفی به تالش ها و اعتراض های
بی نتیجه در ماه های گذش��ته اش��اره می کند و می گوید:
منابع تامین اجتماعی بخشی از در امد و حقوق من کارگر
است که در سازمانی که بین النسلی است به امانت سپرده
شده تا در دوران اشتغال و بازنشستگی به کارم بیاید؛ چرا
دولت برای این درامد نقشه می کشد و حاضر نیست حقوق
کارگران را بپذیرد؟
حبیب��ی معتق��د اس��ت :هنوز هم دیر نش��ده و دولت و
نمایندگان مجلس هم باید این مصوبه نادرس��ت را ابطال
کنن��د و هم از کارگران عذرخواه��ی کنند .عالوه بر ابطال
بن��د «و» تبص��ره ۷قانون بودجه ،نامه خ��ود به وزیران را
کن��ار بگذارند و نادیده بگیرند تا هم خود و هم بدنه دولت
و نماین��دگان مجل��س را ش��رمنده ۴۲میلی��ون خانواده
کارگ��ری نکنن��د و به نارضایتی انه��ا دامن نزنند .مجلس
ش��ورای اسالمی نیز ضمن عذر خواهی از کارگران ،هرچه
س��ریع تر نس��بت به ابطال بند «و» تبصره ۷قانون بودجه
اقدام و طرحی تهیه کنند و به صحن مجلس برای تصویب
ببرند .نمایندگان بدانند اگر خدای ناکرده با دولت و وزارت
بهداشت بر سر منافع و سرمایه کارگران معامله کنند ،در
نهایت روزی تش��ت رسوایی شان از بام خواهد افتاد و باید
تا ابد شرمنده کارگران باشند.
یکشنبه
صنعت خودرو
6خرداد 11 1397رمضان 27 1439مه 2018شماره 400پیاپی 2373
یادداشت
عرض اندام وارداتی ها
در بازار داخل
این تفاوت(خودرو
ساده و اپشنال) کم کم
در صنعت خودرو در
حال ایجاد شدن است و
انتظار می رود در اینده
مردم با استانداردهای
مشابه اما اپشن های
مختلف حق انتخاب
بیشتری پیدا کنند
گزارش «گسترش صنعت» از رعایت استانداردهای هشتادوپنج گانه از سوی خودروسازان نشان داد
طراحی پلتفرم بومی شرط تولید قطعه
فاطمه امیراحمدی
car@sanatnewspaper.com
در بحث ارتقای س��طح کیفی خودروها ،طراحی و
س��اخت به روز قطعات یکی از مولفه های مهم است
و در بحث رعایت اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه
که س��ازمان ملی اس��تاندارد خودروس��ازان را ملزم
ب��ه رعایت ان کرده نیز بخش��ی مرب��وط به قطعات
می ش��ود .اما قطعه س��ازان عنوان می کنند در بحث
ت بروند
طراحی ابتدا باید خودروس��ازان به این سم
و ب��ا طراحی پلتفرم بومی جدید که تمام مولفه های
مورد نظر استانداردی در ان لحاظ شده قطعه سازان
نیز قطعات را بر اس��اس ان طراح��ی و تولید کنند.
طراحی خودرو چقدر بر طراحی و س��اخت قطعات
تاثی��ر دارد؟ ای��ا مولفه ه��ای م��ورد نی��از در بحث
استانداردها در پلتفرم های جدید لحاظ شده است؟
ضرورت طراحی پلتفرم
ش��هرام ازادی ،کارش��ناس صنع��ت خ��ودرو در
ای��ن باره به «گس��ترش صنعت» گفت :در توس��عه
پلتفرم ه��ای جدی��د از ابتدای کار یعن��ی در مرحله
طراحی مفهوم��ی ( )concept designمولفه های
استانداردی دیده می ش��ود و اهداف مشخص است.
در نتیج��ه ،برنامه ری��زی برای تمام ش��رایط اینده
محص��ول در نظر گرفته می ش��ود .به نوعی از همان
ابتدا حمایت می شود تا بتوان به استانداردهای مورد
نیاز دست یافت.
وی افزود :بنابراین س��خن قطعه سازان درست است
که ابتدا باید پلتفرم بومی طراحی ش��ود تا به طراحی
قطعات برسیم.
او گف��ت :در حال��ی ک��ه اگر بخواهی��م خودروهای
موجود را تغییر دهیم تا بتواند استانداردهای جدیدتر
را پذیرا باش��د کاری بسیار سخت بوده و حتی ممکن
است هزینه های بیشتری به دنبال داشته باشد.
عض��و هیات علم��ی دانش��گاه خواج��ه نصیرالدین
طوس��ی ادامه داد :اگر پلتفرمی از ابتدا این ویژگی ها
در ان دیده ش��ده باشد اضافه کردن مولفه های جدید
امری راحت تر اس��ت زیرا در مرحله طراحی مفهومی
همه چیز از ابتدا دیده شده است.
پلتفرم های نو با گزینه های جدید
متف��اوت از خودروهای س��اده اس��ت و اگ��ر در اروپا
خودرویی نرخ پایینی دارد به معنی این نیس��ت که به
لحاظ اس��تانداردی در سطح پایینی قرار دارد بلکه به
این دلیل است که شاید بسیاری از اپشن ها را در خود
نداشته باشد .اما خودروهای گران قیمت و ارزان قیمت
به لحاظ استاندارد در یک سطح قرار دارند .چه زمانی
ای��ن امر در صنع��ت خودرو داخل محقق می ش��ود؟
ازادی در این باره توضیح داد :خودروس��ازان داخلی
حداق��ل ش��رایط که همان اس��تانداردها اس��ت را در
محص��والت جدید لحاظ کرده ان��د .برای مثال ،امکان
اینکه یکی از پلتفرم های شرکت سایپا بتواند ۳ستاره
را دریاف��ت کن��د وجود دارد .این ام��ر زمینه رقابت با
محص��والت جهانی را به وجود می اورد .به این ترتیب
می توان بازارهای وسیع تری را در اختیار گرفت و حتی
در اروپا فروش داشت.
ازادی تاکی��د ک��رد :اگر در این��د ه در بخش تولید
و توس��عه س��رمایه گذاری مناس��بی کنیم ،می توانیم
محصوالت جدید و متنوعی روی این پلتفرم ها داشته
باشیم.
ازادی به پلتفرم های جدید گروه س��ایپا اشاره کرد
و گفت :این خودروساز پلتفرم های جدیدی را توسعه
داده که امکان رس��یدن به اس��تانداردهای باالتر را در
خ��ود دارند .اما الزمه ان نصب سیس��تم های جدید و
پیشرفته به لحاظ س��خت افزاری است .البته حمایت
ش��ده تا این سیستم های جدید در پلتفرم های جدید
محقق شود.
وی در ادام��ه تصری��ح کرد :مطالعات انجام ش��ده و
برخی از این سیس��تم های پیش��رفته به عنوان اپشن
روی خودرو در نظر گرفته ش��ده است و امکان اجرای
ان در اینده ای نه چندان دور وجود دارد.
او به دو حالت موجود در خودروهای وارداتی اش��اره
ک��رد و گف��ت :خودروهای خارج��ی دارای دو حالت
اس��تاندارد و اپشنال هس��تند و حالت اپشنال ان به
لح��اظ قیمتی(حدود ۵تا ۱۰میلیون تومان) متفاوت
از حالت استاندارد ان است .در ایران نیز ما باید کم کم
این موضوع را فرهنگ س��ازی کنیم که محصوالتی که
عرضه می شوند در این بستر می تواند متنوع باشد.
پلتفرم هایی برای کالس Bو C
وی خاطرنش��ان کرد :می توان خودرویی داشت که
ازادی در پاس��خ به اینکه س��ایپا دارای چند پلتفرم
از نظر س��طح فناوری ،پیشرفته باشد و طبیعی است
جدید اس��ت و نی��ز روی هر یک چند خ��ودرو تولید
باید هزینه های ان نیز پرداخت شود .خودرویی دیگر با
خواهد ش��د ،گفت :این خودروس��از ی��ک مگاپلتفرم
حفظ تمام مولفه های استانداردی ،ساده و بدون اپشن
تعریف کرده که مفهوم ان این است که امکان استفاده
باش��د و بهای کمتری داشته باشد .به این ترتیب نیاز
در خودروه��ای کالس Bو Cی��ا باالتر را دارد .به این
اقشاری که درامد پایین تری دارند نیز تامین می شود.
ترتیب روی یک پلتفرم می توان با تغییرات کمی چند
ازادی گفت :این تفاوت(خودرو س��اده و اپش��نال)
مدل خودرویی با اس��تانداردهای بیشتر
کم ک��م در صنعت خودرو در حال ایجاد
تولید و عرضه کرد.
ش��دن اس��ت و انتظار هس��ت در اینده
مگا پلتفرم
وی اف��زود :ش��رکت س��ایپا صاح��ب
م��ردم ب��ا محصوالتی روبه رو ش��وند که
تعریف شده
پلتفرمی ش��ده که امس��ال نخس��تین
با اس��تانداردهای مش��ابه اما اپشن های
در سایپا
محصول ان در بازار عرضه خواهد ش��د
مختلف حق انتخاب بیش��تری داش��ته
به این
و در ای��ن پلتف��رم ام��کان اینکه حداقل
باشند.
مفهوم است
۵خ��ودرو در کالس Bو Cاجرا ش��ود
که امکان
وی اعالم کرد :این امر س��ال ها اس��ت
وجود دارد.
استفاده در
در دنی��ا رواج دارد و خریدار خودرو حق
خودروهای
این کارش��ناس خودرویی در پاسخ به
انتخاب دارد .ما نیز به ان س��مت حرکت
کالس Bو Cیا
این پرس��ش که ایا منظ��ور از محصول
کرده ایم تا بتوانیم با اپش��ن هایی که در
باالتر
جدید کوئیک است ،گفت :خیر ،کوئیک
خ��ودرو نص��ب می کنیم زمین��ه رقابت
را دارد
روی پلتف��رم کالس پایین ت��ر که همان
بیشتری را به وجود اوریم.
پلتفرم X ۲۰۰است ،ساخته شده است.
پر واضح است که یک خودرو اپشنال،
در واقع یک پلتفرم کوچک به نام X ۱۰۰اس��ت که
برای خودروهای پراید بوده و پلتفرم بزرگتر ()X۲۰۰
برای کوئیک و تیبا است.
او ی��اداور ش��د :در خودروه��ای Aو Bب��ه دنبال
جایگزی��ن هس��تیم .همچنین روی اس��تانداردهای
پلتفرم X ۲۰۰کار شده و امکان تولید برای سال های
اینده وجود دارد.
ازادی اع�لام کرد :فرایند توس��عه پلتفرم جدید با
نام پروژه SB ۱۰۰به پایان رس��یده و نمونه سازی ان
انجام ش��ده اس��ت و در حال تست های دیگر روی کل
خودرو هس��تیم .اگر این تس��ت ها نیز به پایان برسد
امکان عرضه ان فراهم می شود.
وی درب��اره نام خودرو نیز گف��ت :زمانی که خودرو
وارد بازار ش��ود به ط��ور کامل به مردم معرفی خواهد
شد.
او درباره وضعیت نرخ محصول جدید س��ایپا گفت:
مشخص نیست و باید در زمان خودش اعالم شود .اما
به طور قطع بس��یار قابل رقابت ب��ا تمام خودروهایی
اس��ت که از چین با کالس Cعرضه می ش��ود؛ حتی
شاید با خودروهای اروپایی در این کالس.
ای��ن کارش��ناس درب��اره وضعیت ب��ازار این مدل
نیز اظه��ار کرد :پیش بینی این اس��ت که بازار خوبی
داشته باش��د زیرا خودرویی پیشرفته است که بیشتر
اپش��ن های خودروهای اروپایی و ک��ره ای را در خود
دارد.ازادی درب��اره چگونگی تولید ان افزود :در بحث
توس��عه مش��اوران خارجی همکاری داشتند اما اصل
تمرکز توس��عه این محصول در مرکز تحقیقات سایپا
انجام شده است.
سخن اخر
با توجه به طراحی پلتفرم های جدیدی که از سوی
خودروس��ازان داخلی اعالم ش��ده ،باید انتظار داشت
بتوانن��د اس��تانداردهای هش��تادوپنج گانه مورد نظر
س��ازمان ملی اس��تاندارد را بگذرانند و این امر جدا از
اپشنال شدن خودروها است که نشان از فاصله صنعت
خودرو داخ��ل و موقعیت های بین المللی این صنعت
دارد .با تمام این چالش ها ،صنعتگران داخلی در بخش
خودرو و قطعه به دنبال پر کردن این فاصله هس��تند.
از ای��ن رو ،همکاری های نزدیک��ی بین طرف ایرانی و
همتایان اروپایی در حال انجام است.
تعرفه ها در راستای حمایت از قطعه سازان نیست
واردات قطع��ات منفصل��ه خ��ودرو از چین و س��ایر
کش��ورها در س��ال گذش��ته اماری تکان دهنده داشت.
ام��اری که می توانس��ت حداقل بخش��ی از ان س��هم
تولیدکننده داخلی و تنها درصد کمی متعلق به س��بد
واردات باشد .اما در سال «حمایت از کاالی ایرانی» امار
واردات قطعات خودرویی حدود ۲برابر شد.
با افزایش ام��ار واردات قطعات خودرویی بیش از هر
زمان دیگری صدای گالیه قطعه سازان به گوش می رسد.
روزهایی که قطعه سازان از قطع شدن ارز مبادله ای برای
خرید م��واد اولیه گالیه دارند و کس��ادی بازار به دلیل
واردات ،مزید بر علت ش��ده است.به گزارش خودروکار،
باره��ا دولتم��ردان از حمایت از قطعه س��ازان داخلی و
افزایش س��هم تولی��د قطعات خودرویی برای س��اخت
مدل های جدید خبر داده بودند ،بسیاری تعطیل شده اند
و برخی نیز با کمترین ظرفیت در حال فعالیت هستند.
ب��ا وجود تمام مش��کالت برخ��ی از قطعه س��ازان به
تولید خود ادامه دادند .مسئله
مطالب��ات مع��وق همچن��ان
ادام��ه دارد و هنوز بس��یاری از
صنعتگ��ران موفق ب��ه گرفتن
طلب های خود نشده اند.
چرای�ی بی انگیزگ�ی
در صنعت قطعه
بهرام شهریاری
اصغر خسروش��اهی ،مش��اور وزیر صنع��ت ،معدن و
تجارت از تدوین طرح تغییر تعرفه واردات قطعه در این
وزارتخانه خبر داده و گفته است که قوانین و تعرفه های
کنونی از قطعه س��ازان داخلی حمایت نمی کند .به گفته
او ،درحال حاضر تولید قطعه در کش��ور بیشتر مربوط به
محصوالت گروه صنعتی ایران خودرو و ش��رکت س��ایپا
اس��ت اما سایر خودروس��ازان فعال در بخش خصوصی
از جمله خودروهای چینی سهم قطعه سازی پایین و به
شکل CKDوارد کشور می شود.
همچنین بهرام ش��هریاری،
کارش��ناس صنع��ت خ��ودرو
در همی��ن باره معتقد اس��ت،
قطعه س��ازانی ک��ه فعالی��ت
انها به ش��کل مس��تقیم به ارز
وابسته است بیش��ترین لطمه
اصغر خسرو شاهی
را از تغییرات اقتصادی متحمل
می شوند .او افزود :عالوه بر تولیدکنندگان قطعات خودرو
که واردات مواد اولیه را به واس��طه نوس��ان های نرخ ارز
با قیمت های متنوع خریداری می کنند ،قطعه سازنماها
نیز معضلی دیگر در این صنعت هستند.شهریاری تاکید
کرد :در صنعت قطعه کم نیستند قطعه سازنماهایی که
قطعات خودرو را از چین ،وارد و به ش��کل زیرزمینی و
به نام قطعات تولیدی داخلی به بازار تزریق می کنند .او
با بیان اینکه هنوز نرخ دالر ۴هزار و ۲۰۰تومانی برای
قطعه س��ازان و خودروسازان محقق نش��ده است ،ادامه
داد :گر چه قطعه س��ازان و خودروس��ازان با افزایش نرخ
دالر همراه ش��ده اند ،هنوز اج��ازه افزایش نرخ ندارند .از
این رو ،قطعه سازان دچار نوعی سردرگمی شده اند .این
کارش��ناس صنعت خودرو تصریح ک��رد :هرچند ارتقای
س��هم قطعه س��ازی از ۲۵به ۴۰درصد مطرح است اما
این اختالف مربوط به شیش��ه ،باتری ،تیونینگ و تایر
می ش��ود که هیچ یک در زمره قطعات خودرویی یا مواد
اولیه به ش��مار نمی روند .ش��هریاری تاکید کرد :باید در
کنار تس��هیل ش��رایط واردات ،نرخ تعرف��ه حمایتی از
قطعه س��ازان اعمال ش��ود .به طور مث��ال ،هنگامی که
WTOصنایع تولید خ��ود را در خطر دید ،نرخ تعرفه
فوالد را افزایش داد تا از واردات فوالد جلوگیری ش��ود.
ح��ال به نظر می رس��د اگر نرخ تعرفه ها حمایتی ش��ود
وضعیت قطعه سازان بهبود پیدا کند .به گفته شهریاری،
افزایش نرخ تعرفه می تواند تا حدی به بازگش��ت روحیه
و امید به کار قطعه سازان بینجامد.
حمای��ت از تولی��د داخ��ل
ب��ا توج��ه به ش��عار امس��ال
همواره در اولویت کار فعاالن
اقتص��ادی و مس��ئوالن ق��رار
گرفته است این در حالی است
که در برخ��ی از محصوالت با
توجه به شرایط موجود ،تولید
سیدحسین الجوردی
گران ت��ر از واردات و حت��ی
قاچاق تمام می ش��ود این امر رییس انجمن صنایع تولید
لنت ترمز و کالچ
باعث می شود تا انگیزه تولید
کاهش پیدا کند .امروز شاهد
هس��تیم بیش��تر بازار لوازم یدکی خودرو در دست کاالهای
خارجی اس��ت و این مس��ئله با وجود فعالیت قطعه س��ازان
داخلی رخ داده است.
واحدهای تولیدی کش��ور بیش از مص��رف داخل ظرفیت
س��اخت دارن��د و در بح��ث روزام��دی نی��ز تولیدکنندگان
بخش لنت ترمز و دیس��ک و صفحه کالچ متعهد هس��تند از
ماش��ین االت مدرن و روزامد استفاده کنند و توانایی توسعه
محصوالت را دارند.اگر س��ازندگان فع��ال این صنف با تمام
ظرفیت خود فعالیت داشته باشند ،کل بازار داخل را پوشش
می دهن��د در حالی که امروز بس��یاری از صنعتگران با نیمی
از ظرفی��ت و حتی کمتر از این رقم در حال تولید هس��تند.
طبیعی است که اگر فضا مهیا شود و جلوی قاچاق و واردات
بی رویه گرفته ش��ود بس��یاری از تولیدکنندگانی که فعالیت
انها نیمه تعطیل اس��ت نیز می توانند وارد عرصه تولید شوند.
کش��ور می تواند همچون گذش��ته صادرات داش��ته باشد به
ش��رط انکه نرخ تمام شده کاهش یابد .از صادرات روز به روز
کاسته شد زیرا تس��هیالت بانکی باال نرخ تمام شده تولید را
افزای��ش داد .همچنین خال امتیازها و جایزه های صادراتی از
دیگر موانع امروز صادرات به شمار می رود.
امروز توان تولید مازاد وجود دارد .یکی از مهم ترین اهداف
صنعتگ��ر نیز تحقق صادرات اس��ت .اما مش��کالت مالی روز
ب��ه روز تولیدکنندگان را تضعی��ف و ناکارامد می کند؛ بدین
معنی که کاالی خود را به صورت نقد به فروش می رس��انند
اما با وجود گذشت چند ماه پول خود را دریافت نمی کنند.
ضروری اس��ت برای بازگش��ت ب��ه رونق از تجربه س��ایر
کش��ورهای فعال در صنعت خودرو و قطعه جهان اس��تفاده
کنیم و بررس��ی شود کش��ورهای صنعتی چه الگویی دارند
که دارای اقتصادی پویا بوده و ما نیز مشابه انها عمل کنیم.
خبر
لزوم توجه ویژه دولت
به تولید خودروهای هیبریدی
رییس کمیس��یون ویژه حمایت از
تولید ملی مجلس ش��ورای اسالمی
گفت :تولی��د خودروهای هیبریدی
در داخل ،در دس��تور کار کمیسیون
صنای��ع و معادن و نیز کمیس��یون
حمای��ت از تولید ملی ق��رار گرفته
است.
حمیدرضا فوالدگر درباره افزایش تعرفه واردات خودروهای
هیبریدی گف��ت :در بحث افزایش تعرفه واردات خودروهای
هیبریدی قرار شد دولت تجدید نظر کند.
تو گو
نماین��ده مردم در مجلس ش��ورای اس�لامی در گف
ب��ا خانه ملت ادام��ه داد :خودروهای هیبری��دی که به طور
کامل با برق کار می کنند ،دس��تگاه ش��ارژ همراه دارند ،این
خودروها برای شارژ ش��دن ،نیاز به ایستگاه های شارژ دارند
اما زیرس��اخت های الزم برای این کار در کشور وجود ندارد.
از این رو ،چالش هایی برای اس��تفاده از این نوع خودروها در
کشور هس��ت.رییس کمیس��یون ویژه حمایت از تولید ملی
مجلس شورای اسالمی بیان کرد :از سوی دیگر ،خودروهایی
که وارد می ش��وند ،هیبریدی-بنزینی اس��ت .بنابراین کشور
باید به سمتی برود که زیرساخت ها را تقویت و ایستگاه های
شارژ تامین برق این خودروها را فراهم کند.
ای��ن نماینده م��ردم در مجلس ش��ورای اس�لامی افزود:
خودروه��ای هیبریدی-بنزینی که وارد می ش��وند ،تا میزان
۸۰کیلومتر مس��افت را با نیروی ب��رق طی می کنند و بقیه
با بنزین حرکت می کند .همی��ن میزان نیز می تواند مصرف
سوخت را کاهش دهد .بنابراین ضروری است دولت در بحث
تعرفه انها تجدید نظر کند.
رییس کمیس��یون وی��ژه حمایت از تولید مل��ی و اجرای
سیاس��ت های اصل ۴۴قانون اساس��ی مجلس خاطرنش��ان
ک��رد :تولید خودروهای هیبریدی در داخل در دس��تور کار
کمیسیون صنایع و معادن و همچنین کمیسیون حمایت از
تولید ملی است .درباره افزایش تعرفه معتقد هستیم باید هر
دو ط��رف قضیه را نگاه کرد .نباید این تعرفه ها دائمی باش��د
تا رقابت ایجاد ش��ود و همچنین نمی ت��وان کاهش ناگهانی
داش��ت .بنابراین باید نظارت و دقت بیشتری در این موضوع
لحاظ شود تا خودروسازان در جهت ارتقای محصوالت خود
نیز ت�لاش کنند .از طرفی نیز کاهش تعرفه ها باعث افزایش
نرخ خودروهای خارجی خواهد شد.
فوالدگ��ر گفت :باید به صورت منطق��ی و با فاصله ،تعرفه
کاهش یاب��د و خودروس��ازان ،خودروه��ای بی کیفیت را از
چرخ��ه تولید خ��ارج ک��رده و باعث رونق صنعت کش��ور و
خودروسازی شوند.
یکشنبه
سال سی ام شماره 400پیاپی 2373
منشور اخالق حرفه ای روزنامه نگاری در روزنامه
6خرداد 1397
11رمضان1439
27مه 2018
www.smtnews.ir/about.html :
صاحب امتیاز :موسسه فرهنگی و مطبوعاتی«
»
مدیرمسئول :ناصر بزرگمهر
تلفن - 82190 :نمابر -88713730 :پیامک -300082190 :پیامگیر صوتی88105304 :
سازمان اگهی ها - 88722732-3 :نمابراگهی ها88109733 :
امور مشترکین - 88722735 :روابط عمومی88105309 :
توزیع و سازمان شهرستان ها88724211 :
نشانی :تهران ،خیابان قائم مقام فراهانی -کوچه ازادگان شماره 26
کد پستی 1586733811
روابط عمومیpr@smtnews.ir:
اگهیads@smtnews.ir :
امور استان هاostanha@smtnews.ir :
چاپخانه :شرکت چاپ رواق روشن مهر
www.sanatnewspaper.com
http://telegram.me/sanatnewspaper
عضو انجمن مدیران روزنامه های غیردولتی
عضو انجمن مدیران رسانه
عضو تعاونی مطبوعات
یادداشت
غفلت از شاخص های مدیریت
در کش��ورهای توس��عه یافته،
مدیریت دارای شاخص های از پیش
تعریف ش��ده ای اس��ت که مدیران
براس��اس همین شاخص ها انتخاب
می شوند ،ضمن انکه هر مسئولیت
به خودی خود ویژگی هایی دارد که
فرد تصاحب کننده یا نامزد رسیدن
سیدافشین گنج بخش
به ان سمت باید فاکتورهای الزم را
مشاور مدیرعامل سازمان
داشته باشد.
صنایع کوچک
متاسفانه یکی از عادت های غلط
و شهرک های صنعتی ایران
که در کش��ور ما به کلیش��ه تبدیل
شده است تالش برای پست گرفتن
بدون در نظر داش��تن تفک��ر راهبردی و هوش اس��تراتژیک برای
تصاحب مسئولیت های حساس است .برای نمونه ،باید گفت مدیر
توس��عه مدیریت و منابع انس��انی ضمن دانس��تن الفبای مدیریت
که شامل برنامه ریزی و س��ازماندهی است باید تجربه روانشناسی
ارتباط بین انسان ها را داشته باشد تا بتواند با تدبیر الزم مانع ایجاد
چالش های فرعی و اصلی برای مدیر ارش��د شود .این مسئولیت را
هرکسی داشته باشد باید هنر درامدزایی ،مدیریت مالی و مدیریت
اداری را در کنار برنامه های راهبردی افزایش توانمندی کارکنان و
تخصیص سیس��تم رفاهی باکیفیت ،چاشنی فعالیت خود کند .اما
در کش��ور ما متاسفانه بدعت گذاری ها برعکس است! یعنی بیشتر
مواقع افراد بر اس��اس روابط حاصل از البی انتخاب می شوند ،نه بر
مبنای شایس��تگی .البته این انتقاد وجه دیگری نیز دارد زیرا مدیر
ارشد حق دارد افراد زیر دست خود را بر اساس روابط انتخاب کند
چراکه اگر شناخت نباشد ،همکاری با سایر همکاران دشوار خواهد
بود .با این حال ،اگر فرد ناشایستی طبق روابط انتخاب شود زمانی
که ناکارامدی او ثابت ش��د مدیر ارشد نباید در جابه جایی ان فرد
یا قطع همکاری تعلل کند چراکه همین فرصت سوزی ها در نهایت
به ضرر مدیر ارش��د ،سازمان متبوع ،مردم و کشور خواهد بود .در
این شرایط باید هندسه مدیریت را به سبک دیگری ترسیم کنیم و
نقشه راه اداره امور را به نوعی دیگر در نظر بگیریم چراکه بسیاری
از رویه های غلط و تکرار مکررات اش��تباه به ضربه خوردن دولت و
اسیب زدن به پیکره نظام و کشور منجر خواهد شد.
ب��ه طور عموم ،برخی از مدیران س��عی دارند س��یطره قدرت و
حکومت خود را وسعت دهند در حالی که باید به دنبال رفع نقاط
ضعف و تقویت نقاط قوت دس��تگاه متبوع خود باشند ،همین طور
که حضرت امام در ابتدای انقالب فرمودند« :افراد هر مس��ئولیتی
دارند سعی کنند ان مسئولیت را به خوبی انجام دهند ».بنابراین،
برای مثال ،مدیر منابع انس��انی باید در اداره امور ،مدیریت درامد،
اج��رای طرح های کارورزی ،جانش��ین پروری و افزایش کارامدی
نیروی انسانی تالش کند و اگر غیر از این است ،بهتر است استعفا
کند تا وقت نظام و مردم گرفته نش��ود و همچنین جایگاه خود را
به مدیرکارامد تحویل دهد.
خبر
نقش روابط عمومی
در پیشرفت و تحول
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان گیالن گفت:
روابط عمومی مانند واحدهایی مانند امور اداری و مالی نیس��ت که
در س��اعات معینی فعالیت داشته باش��د بلکه مجموعه ای است با
فعالیت های خطیر ،وس��یع و ش��بانه روزی .به گزارش «گسترش
صنعت» به نقل از روابط عمومی شرکت شهرک های صنعتی استان
گیالن ،احمد علی ش��هیدی در بیان نقش و جایگاه اطالع رس��انی
گفت :روابط عمومی ه��ا به دلیل جایگاه راهب��ردی زیربنایی خود
می توانند سازمان های مختلف را در همگامی با پیشرفت و تحوالت
جهان��ی یاری دهند چراکه روابط عمومی یک واحد پویا و ارگانیک
سازمانی است که هیچ گاه در ان سکون و تعطیلی وجود ندارد.
وی در ادامه بیان کرد :روابط عمومی مانند واحدهایی نظیر امور
اداری و مالی نیس��ت که در س��اعات و زمان ه��ای معینی فعالیت
داش��ته باشد بلکه مجموعه ای اس��ت با فعالیت های خطیر ،وسیع
و ش��بانه روزی .وی گفت :انچه دارای اهمیت است اینکه ماهیت
ت روابط عمومی ها است.
غیر مادی از وظایف و مسئولی
در گفت وگوی «گسترش صنعت» با مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی تهران بررسی شد
توازن صنعتی تهران با واگذاری زمین های شهریار
زینب عبدی
s.industrial@sanatnewspaper.com
وجود صنایع مادر خودروس��ازی در غرب استان
تهران ای��ن منطقه را ب��رای راه ان��دازی واحدهای
صنعت��ی پراکنده از س��وی س��رمایه گذاران جذاب
کرده و صنایع بسیاری به صورت پراکنده از سال ها
پی��ش در این منطقه ش��کل گرفته اس��ت .این در
حالی است که ش��هرک صنعتی دولتی تاکنون در
این منطقه ساخته نشده بود.
تا اینکه مصوبه س��اخت شهرک صنعتی شهریار
صادر ش��د و عملی��ات اجرایی س��اخت ان در فاز
نخس��ت به وسعت ۸۰۰هکتار از زمستان سال ۹۴
اغاز شد.
ب��ه گفته ش��اهپور قنب��ری ،مدیرعامل ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان تهران ،این ش��هرک
اکنون به مرحله واگذاری زمین رس��یده است .وی
در گفت وگو با «گس��ترش صنع��ت» تاکید کرد :با
راه اندازی شهرک صنعتی شهریار مرکز ثقل صنعت
از جنوب تهران خارج شده و تجمع صنعت در غرب
تهران نیز متوازن می شود.
ساخت ش��هرک صنعتی شهریار در فاز نهایی در
۳هزار هکتار پیش بینی شده که ساخت فاز نخست
ان به وس��عت ۸۰۰هکتار از زمستان سال ۹۴اغاز
ش��ده اس��ت .اما واگ��ذاری زمین در این ش��هرک
تا کنون انجام نش��ده در حال��ی که تقاضای دریافت
زمین قبل از اغاز ساخت ان بوده است .برای تامین
زیرس��اخت های اولیه این شهرک حدود ۳میلیارد
تومان هزینه شده و قرار است واحدهای صنفی نیز
در ان مستقر شوند.
چ�ه عاملی باعث تاخیر در واگذاری زمین
شهرک صنعتی شهریار شده بود؟
س��ختگیری های زیس��ت محیطی ب��رای دریافت
تاییدی��ه کمیت��ه م��اده ۲مهم ترین عام��ل تاخیر
واگذاری زمین در ش��هرک صنعتی ش��هریار بوده
است .اکنون این تاییدیه دریافت شده و فاز نخست
شهرک صنعتی شهریار اماده واگذاری به متقاضیان
است.
در حقیق��ت ،با دریافت تاییدی��ه کمیته ماده ۲
زیس��ت محیطی ،ناحیه بندی ش��هرک انجام شد و
واگذاری زمین های شهرک صنعتی شهریار نیز اغاز
ش��ده است و پیش بینی می شود هزار واحد صنعتی
در حدود ۲۶۵زمین اماده در فاز نخس��ت شهرک
صنعتی ش��هریار مستقر شود .مجموع مساحت این
فاز ۴0۸هکتار است.
ضرورت ساخت ش�هرک صنعتی شهریار
در غرب استان تهران چه بوده است؟
تاکنون در استان تهران توسعه متوازن زیرساخت
صنعت��ی به ص��ورت دولت��ی نبوده اس��ت .این امر
باعث ش��ده تا مرکز ثقل صنع��ت در جنوب تهران
ش��کل بگیرد و بیشتر واحدهای صنعتی در شهرک
شمس اباد و پرند ایجاد شود.
در ش��رق و غرب تهران بارگذاری صنعت ان طور
که باید شکل نگرفته و واحدهای صنعتی به صورت
فاز نخست شهرک صنعتی شهریار به استقرار حدود هزار واحد صنفی-تولیدی در این شهرک
اختصاص یافت .حق انتفاع برای هر مترمربع زمین صنعتی اماده در شهرک صنعتی شهریار ۳۴0تا
۳۵0هزار تومان تعیین شده و با شرایط ویژه به متقاضیان واگذار می شود .حق انتفاع از زمین صنعتی
به صورت نقد و اقساط دریافت می شود و پیش پرداخت نقدی نیز تاکنون ۳0درصد نرخ کلی بوده که
امسال به ۱0درصد کاهش یافته است؛ البته این رقم برای شرکت های دانش بنیان تا ۵درصد کاهش
می یابد
پراکنده ایجاد شده است ،ضمن انکه زیرساخت های
این فعاالن به ش��هرک صنعتی قرچک منتقل شد ه
اماده در غرب تهران و ش��هرک های صنعتی جنوب
اس��ت اما برخی از این فع��االن تمایل دارند که در
تهران متمرکز شده است.
غرب تهران حضور داشته باشند .بنابراین ۲0هکتار
بنابراین برای س��اماندهی خدم��ات اولیه دولتی
از فاز نخس��ت شهرک صنعتی ش��هریار به استقرار
به صنعتگران در منطق��ه غرب تهران نیاز به ایجاد
ح��دود هزار واحد صنفی-تولیدی در این ش��هرک
شهرک های صنعتی دولتی وجود داشت .از این رو،
اختصاص یافت.
برای راه اندازی ش��هرک های صنعتی شهریار ،مالرد
واحده��ای صنف��ی در مقایس��ه ب��ا واحده��ای
و صفادشت برنامه ریزی شد.
صنعت��ی نیاز ب��ه زمین کمت��ری دارن��د .بنابراین
با اغاز واگذاری زمین در شهرک صنعتی شهریار
قطع��ه زمین هایی با ابعاد ۵0ت��ا ۵00متری برای
در مرحل��ه بع��د راه اندازی ش��هرک صنعتی مالرد
کارگاه های صنفی در نظر گرفته شده است؛ هرچند
قرار دارد و بعد از ان برای تکمیل ش��هرک صنعتی
محدودیتی در اس��تقرار اصناف نداریم و در صورت
صفادشت اقدام خواهد شد.
وجود تقاض��ا بازهم زمین ب��رای اصناف اختصاص
این ۳ش��هرک صنعتی در منطق��ه غرب تهران
می یابد.
می توان��د ش��کل گیری صنعت در غ��رب و جنوب
بیشتر اصناف مس��تقر در غرب تهران و فعال در
ته��ران را مت��وازن کن��د و واحده��ای صنعتی که
زمین��ه کش بافی ،مبل س��ازی و ...می توانند در این
ب��ه ص��ورت بورس��ی و پراکن��ده در منطقه غرب
شهرک مستقر شوند.
قیمت گ�ذاری و تعیی�ن حق انتف�اع برای
تهران ش��کل گرفته است در ش��هرک های صنعتی
هر متر مربع زمین در این ش�هرک
ساماندهی شود.
ای�ا در ناحیه بن�دی ش�هرک
چگونه بود؟
تاکنون در استان تهران
برای استقرار اصناف نیز جایگاهی
بناب��ر دس��تور کل��ی مجموع��ه
توسعه متوازن
اندیشیده شده است؟
ش��هرک های صنعتی ،حق انتفاع برای
زیرساخت صنعتی
عالوه بر ۸ناحیه صنعتی در شهرک
ه��ر متر مربع زمین صنعت��ی اماده بر
به صورت دولتی
نبوده است.
صنعت��ی ش��هریار ،بلوکی ب��ه اصناف
اس��اس زیرس��اخت ها قیمت گ��ذاری
این امر باعث شده
اختص��اص داده ش��ده ت��ا واحدهای
می ش��ود .بر این مبنا ،حق انتفاع برای
تا مرکز ثقل
صنفی-تولی��دی بتوانند در ش��هرک
ه��ر مترمربع زمین صنعت��ی اماده در
صنعت در جنوب تهران
صنعتی ش��هریار مس��تقر ش��وند و از
ش��هرک صنعتی ش��هریار با نرخ ۳۴0
شکل بگیرد
مزای��ای حمایتی و تش��ویقی ان بهره و بیشتر واحدهای صنعتی ت��ا ۳۵0ه��زار تومان تعیین ش��ده و
در شهرک شمس اباد
ببرند چراکه در توافق با ش��هرداری و
با ش��رایط ویژه به متقاضی��ان واگذار
و شهرک صنعتی پرند
تفاهمنامه های بس��یار قرار شد اصناف
می شود.
ایجاد شوند
و صنایع مزاحم شهری تهران به خارج
فراهم سازی زیرساخت ها در شهرک
از شهر منتقل شوند بخش عمده ای از
صنعتی ش��هریار تاکن��ون حدود ۳00
بررسی راهکارهای مقابله با مشکالت
در شهرک شماره ۲خرم اباد
مدیرعامل ش��رکت ش��هرک های صنعتی اس��تان لرس��تان در
جلس��ه ب��ا هیات مدیره ش��رکت خدمات��ی ضمن ص��دور احکام
اعضای هیات مدیره ان ش��رکت به بررسی مسائل و موانع موجود
و راهکاره��ای مقابل��ه با ان در این ش��هرک صنعتی پرداخت .به
گزارش «گس��ترش صنع��ت» به نق��ل از روابط عمومی ش��رکت
ش��هرک های صنعتی اس��تان لرس��تان ،بختیار رازانی ،مدیرعامل
شرکت ش��هرک های صنعتی استان لرستان اظهار کرد :به استناد
م��اده ۵قانون نحوه واگ��ذاری مالکیت و اداره امور ش��هرک های
صنعتی در این جلس��ه احکام اعضای هیات مدیره شرکت خدماتی
ش��هرک صنعتی ش��ماره ۲خرم اباد صادر ش��د که به موجب این
اح��کام برای مدت ۲س��ال ب��ه عنوان عضو هیات مدیره ش��رکت
خدماتی منصوب شدند .رازانی ادامه داد :با پیگیری های جدی که
برای ثبت ش��رکت خدماتی به عمل امد پس از رفع مشکل بدهی
مالیاتی اعضا ،برا ی عضویت در شرکت ،در نهایت پس از حدود یک
سال و نیم ش��رکت نام برده به ثبت رسید و اعضای هیات مدیره و
مدیرعامل ان انتخاب شدند.
مدیرعامل ش��رکت شهرک های صنعتی استان لرستان گفت :بر
اس��اس شیوه نامه ها و قوانین مصوب ،ش��رکت های خدماتی دارای
شرح وظایف تعریف شده ای هستند و تشکیل این شرکت ها دارای
اهمی��ت ویژه ای اس��ت .رازانی ضمن ارائه گزارش��ی از پروژه ها و
زیرساخت های اجرا ش��ده در شهرک صنعتی خرم اباد ۲با اعضای
هیات مدیره شرکت خدماتی درباره برخی مسائل و موانع موجود و
راهکارهای برطرف کردن انها به گفت وگو و تبادل نظر پرداخت و
اظهار کرد :تمام توان خود را برای ایجاد و تکمیل زیرس��اخت های
ان ش��هرک ب��ه کار می بریم که به عنوان ازمایش ش��هرک نمونه
استان قرار گیرد.
وی با اش��اره به اینکه ش��هرک های صنعتی مکان مناسبی برای
استقرار واحدهای صنعتی است ،گفت :باید تمام امکانات زیربنایی
انها از سوی شرکت شهرک های صنعتی مهیا شود.
میلی��ارد تومان هزینه داش��ته اس��ت ک��ه به مرور
ب��رای تامین اب ،برق ،گاز ،معابر ،فضای س��بز و...
هزینه شده است .با این حال ،نرخ زمین در شهرک
صنعتی شهریار بسیار مناسب تعیین شده و نسبت
به سایر شهرک های صنعتی تهران ،کمتر است.
شهرک صنعتی شهریار در مقایسه با سایر
شهرک های صنعتی تهران چه مزیتی دارد؟
ای��ن ش��هرک در نزدیکی ته��ران ق��رار دارد و
بهای حق انتفاع از زمین های ان نس��بت به س��ایر
ش��هرک ها ارزان تر اس��ت ،ضمن انکه محدودیتی
برای مس��احت مورد نی��از متقاضی وج��ود ندارد.
اکنون حق انتفاع از هر مترمربع زمین در ش��هرک
صنعت��ی ش��مس اباد ۳۵0ه��زار تومان اس��ت .در
ش��هرک صنعت��ی عباس اباد نیز ای��ن رقم به ۴00
هزار تومان می رس��د در صورت��ی که زمین موجود
در این شهرک ها نیز محدود است و امکان واگذاری
ب��ر مبنای نیاز متقاضی وج��ود ندارد .این در حالی
است که حق انتفاع از هر متر مربع زمین در شهرک
صنعتی ش��هریار حدود ۳۴0ت��ا ۳۵0هزار تومان
است.
چ�ه ش�رایطی ب�رای واگ�ذاری زمین در
شهرک صنعتی شهریار در نظر گرفته اید؟
به منظ��ور «حمایت از کاالی ایرانی» که ش��عار
امس��ال است در ش��هرک های صنعتی سعی داریم
زیرس��اخت ها را تا حد توان ام��اده کنیم اما اتفاق
دیگ��ری نی��ز افتاده اس��ت ب��ه طوری که امس��ال
افزای��ش نرخ زمین در ش��هرک های صنعتی تهران
نداری��م .همچنین حق انتف��اع از زمین صنعتی به
صورت نقد و اقساط دریافت می شود و پیش پرداخت
نق��دی نیز تاکن��ون ۳0درصد نرخ کل��ی بوده که
امس��ال به ۱0درصد کاهش یافته اس��ت البته این
رقم برای شرکت های دانش بنیان تا ۵درصد کاهش
می یابد .واگذاری زمین در شهرک صنعتی شهریار
نی��ز با همی��ن روش انجام می ش��ود .ضم��ن انکه
دریافت زمین در این ش��هرک در یک سال نخست
از مش��وق های ویژه برخوردار اس��ت به طوری که
پرداخت حق انتفاع به صورت نقد و اقس��اط اس��ت
و درصد نقدی دارای تخفیف و اقس��اط باقی مانده
بلند مدت در نظر گرفته شده است.
همچنی��ن ب��رای پرداخت بهای ای��ن زمین های
صنعت��ی مش��وق های ویژه لحاظ ش��ده اس��ت .در
صورت��ی ک��ه واحد صنعت��ی در م��دت زمان بندی
ش��ده به بهره برداری برسد از ۱0درصد تخفیف در
پرداخت حق انتفاع برخوردار می شود.
ه��دف از اختص��اص مش��وق ها ان اس��ت ک��ه
س��رمایه گذاران زمین دریافت ش��ده را رها نکنند و
اشتغال و تولید هدف گذاری شده به انجام برسد.
سخن اخر
تقاض��ای دریاف��ت زمی��ن صنعت��ی در اس��تان
تهران وج��ود دارد اما زمین اماده ب��رای واگذاری
به متقاضیان در ش��هرک های صنعت��ی عباس اباد،
شمس اباد ،پرند و نصیر اباد وجود ندارد ضمن انکه
امکان توسعه این شهرک های وجود ندارد .بنابراین
انتظار هست اس��تقبال در شهرک صنعتی شهریار
مناسب باشد.